Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Eikä pelkästään likaa (bensansuodatin kyllä hoitaa niistä suurimman osa), mutta ilma joka pääsee koko syöttäjärjestelmään on sitten se joka hankaloittaa hommia huomattavasti.
Hyvässä lykyssä hajoo bensapumppukin,riippuen mallista.
 
-95 Civic? 5l riittää hyvin. Kun se bensa alkaa olla lopussa, niin järjestelmä haukkaa ilmaa ja huomaat sen ajossa nykäisynä tai koneen hetkellisenä hyytymisenä, yleensä risteyksessä kääntyessä (Preludessa vasemmalle, Civicistä en muista.) Kun se kerran tuon tekee, niin voit olettaa tankin olevan varsin tyhjä ja laitat kanisterista lisää. Omalla Preludella vasempaan nykäisy kertoo että tankissa on pari litraa bensaa jäljellä. Tankin tyhjäksi ajaminen ei liikuta mitään roskia mihinkään suuntaan sen enempää kuin muutenkaan.
 
Onko näissä audin, tai muiden merkkien tehdasasenteisissä webastoissa/ebereissä jotain kummallista, kun yritin tyrkyttää audiani paikalliseen isohkoon monimerkkikorjaamoon webaston huoltoon, mutta kohteliaasti kieltäytyivät sanoen ettei oikein ole kokemusta tehdasasenteisista.... :confused:
 
Onko näissä audin, tai muiden merkkien tehdasasenteisissä webastoissa/ebereissä jotain kummallista, kun yritin tyrkyttää audiani paikalliseen isohkoon monimerkkikorjaamoon webaston huoltoon, mutta kohteliaasti kieltäytyivät sanoen ettei oikein ole kokemusta tehdasasenteisista.... :confused:
Webasto on kaiketi vähän oma laitteensa, jolle on omat merkkihuollot.
 
Aika monesta webastohuollostakin puuttuu ne testerit jolla päästään kiinni tehdasasenteiseen webastoon. Osaisivat kyllä mekaanisesti sitä huoltaa ja testerin käyttökin onnistuu geneerisen jälkiasennuswebaston kanssa, mutta kun eivät tehdasvehkeestä saa edes vikatilan lukkoa auki ilman sitä oikeaa testeriä niin sieltä käsketään sitten merkkihuoltoon... kokemusta on.

EDIT: Eli se vastaus siihen alkuperäiseen kysymykseen siitä mikä tehdaswebastossa on outoa, niin se liityntä auton omaan väylään on se kompastuskivi. Menee sormi suuhun heti kun tarvittaisiinkin merkkikohtaista testeriä aparaatin operoimiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Aika monesta webastohuollostakin puuttuu ne testerit jolla päästään kiinni tehdasasenteiseen webastoon. Osaisivat kyllä mekaanisesti sitä huoltaa ja testerin käyttökin onnistuu geneerisen jälkiasennuswebaston kanssa, mutta kun eivät tehdasvehkeestä saa edes vikatilan lukkoa auki ilman sitä oikeaa testeriä niin sieltä käsketään sitten merkkihuoltoon... kokemusta on.

EDIT: Eli se vastaus siihen alkuperäiseen kysymykseen siitä mikä tehdaswebastossa on outoa, niin se liityntä auton omaan väylään on se kompastuskivi. Menee sormi suuhun heti kun tarvittaisiinkin merkkikohtaista testeriä aparaatin operoimiseen.

Njoo, VCDSllä en saa webaston vikakoodeja nollattua, eli pitänee sitten boschcarservice vaan metsästää.
 
Miten ja millä aineilla kannattaa pintaruostetta korjailla? Jollain teräsvillalaikalla puhdistaa ja jotain pohjamaalia päälle? -15 Opel Corsan alapalkeista on maali lähtenyt kokonaan ja nyt pinta on ruosteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Miten ja millä aineilla kannattaa pintaruostetta korjailla? Jollain teräsvillalaikalla puhdistaa ja jotain pohjamaalia päälle? -15 Opel Corsan alapalkeista on maali lähtenyt kokonaan ja nyt ruoste kukkii hyvin.

4 vuotta vanha Ooppeli ja kukkii kuin perunapelto? :rofl:

Lieköhän perus japsitkaan 80-luvulla noin herkästi ruostuneet...
 
2v. sitten jakopäärempattu Kia. Toimi hyvin kunnes pari viikkoa sitten lentokentällä pääsi kuivalla asfaltilla renkaat sutimaan esp:tä vasten. Siitä lähtien tuntunut pedaalissa pieni värinä, 2% traktorimaisempi ääni ja ihan kuin olisi alavääntö hiukan hukassa. Se oli ensioire myös kun jakoketju viimeksi venyi. Onkohan nyt käynyt samoin? Muuten kulkee hienosti, mutta kannattaako tällä ajaa jos on tällainen epäilys?
 
Aika monesta webastohuollostakin puuttuu ne testerit jolla päästään kiinni tehdasasenteiseen webastoon. Osaisivat kyllä mekaanisesti sitä huoltaa ja testerin käyttökin onnistuu geneerisen jälkiasennuswebaston kanssa, mutta kun eivät tehdasvehkeestä saa edes vikatilan lukkoa auki ilman sitä oikeaa testeriä niin sieltä käsketään sitten merkkihuoltoon... kokemusta on.

EDIT: Eli se vastaus siihen alkuperäiseen kysymykseen siitä mikä tehdaswebastossa on outoa, niin se liityntä auton omaan väylään on se kompastuskivi. Menee sormi suuhun heti kun tarvittaisiinkin merkkikohtaista testeriä aparaatin operoimiseen.

Njoo, VCDSllä en saa webaston vikakoodeja nollattua, eli pitänee sitten boschcarservice vaan metsästää.

Kyllä ne tehdaswebatkin saa thermotestillä luettua, se vaatii vaan viitseliäisyyttä kaivaa se laite esille ja lisätä siihen diagnoosijohtoon haaroitus mikä voidaan sitten kytkeä siihen testerikoneeseen. Tai jos tietää että mihin johtoon obd portissa se webasto keskustelee, niin suoraa siitä sitten.
 
Kysyin neuvoja ruosteen poistoon. Lähes 150 000 km hiekkapuhallusta ilman kuraläppiä ei varmaan kestäisi minkään auton maalipinta. Tuo on pelkkää pintaruostetta.

Ingman saa maidon maistumaan ja opel muovin ruostumaan. Onhan toi nyt 4v vanhalta autolta aika luokatonta olkoonkin vaan pintaruostetta. Ihmettelen myös kuka jaksaa 40tkm vuodessa jyystää corsalla? Onhan tollanen auto muutenkin suunniteltu niin että noiden kilsojen jälkeen on roskis kamaa. Parempiakin vaihtoehtoja myyntimiehelle löytyisi.
 
Miten ja millä aineilla kannattaa pintaruostetta korjailla? Jollain teräsvillalaikalla puhdistaa ja jotain pohjamaalia päälle? -15 Opel Corsan alapalkeista on maali lähtenyt kokonaan ja nyt pinta on ruosteessa.

Hiekkapuhallus olisi se tehokkain ja nopein, mutta jos ei siihen ole mahista, niin teräsharjalaikka, ja rälläkkä on sitten se seuraavaksi nopein vaihtoehto, sitten fosforihappoa, tai happopohjamaalia, mikä neutraloi mahdolliset silmälle näkymättömät ruostehiukkaset estäen niiden leviämisen, tämän päälle sitten pohjamaali mikä soveltuu hapon/happopohjamaalin päälle maalattavaksi, ja tähän päälle sitten 2-komponenttinen kiveniskumassa, kun kyseessä lienee kiveniskuille alttiita paikkoja, niin niissä ei käläkäläpullo 1k tavarat kestä kauaa, tai sitten sitä pitää suihkia säännöllisesti lisää.
Ennen massaa voi vielä halutessaan laittaa 2-komponentti epoksin tuomaan lisäsuojaa.
 
Kyllä ne tehdaswebatkin saa thermotestillä luettua, se vaatii vaan viitseliäisyyttä kaivaa se laite esille ja lisätä siihen diagnoosijohtoon haaroitus mikä voidaan sitten kytkeä siihen testerikoneeseen. Tai jos tietää että mihin johtoon obd portissa se webasto keskustelee, niin suoraa siitä sitten.
Mites sen thermotestin kanssa käy esim näissä uudemmissa VW-konsernin autoissa missä weban liittimen pinnistä 2 tulee LIN-väyläliikennettä? Siinähän oli ennen se WBUS johon thermotest kyllä saatiin kytkettyä, mutta onko siinä softassa tuki myös tälle LIN-väylälle? Jos on, niin tottahan sen sitten sinne saa kiinni kun vaan viitsii askarrella.

Tosin ymmärrän korjaamoitakin, jotka mieluummin sanoo vaan että ei pysty ei viitsi, kun pitäisi pelkkää vikakoodinlukua varten purkaa lämppäri esille ja tehdä uusia johtoliitoksia. :)
 
Tosin ymmärrän korjaamoitakin, jotka mieluummin sanoo vaan että ei pysty ei viitsi, kun pitäisi pelkkää vikakoodinlukua varten purkaa lämppäri esille ja tehdä uusia johtoliitoksia. :)

Myös palvelutyötä tehneenä ihmettelen, että miten (veloitettava) työ ei kelpaa? Monessa kohtaa on kysytty, että voiko tämän ja tämän tehdä, niin tullutvastauksena, että kun meiltä ei ole rautaa hankittu niin emme tee mitään. Leipä tulee kuitenkin pöytään veloitettavasta työstä, ei niistä varaosista. Aloilla missä olen mitään myynyt/laittanut, niin rauta on nappikauppaa ja kate tehdään työllä. Toki, onhan se siistimpää kun voi tietokoneen kytkeä suoraan laitteeseen/väylään ja todeta mitä vaihdetaan.
 
Mun veikkaus on se, että liian monella tökkää vastaan tuossa veloitettavan työn kohdalla. Jos työtä joutuu tekemään huomattavasti enemmän kuin sellainen korjaamo jolla on valmiiksi oikeat härvelit diagnostiikkaan, niin laskukin on isompi ja asiakas voi alkaa nikottelemaan.

Toinen mahdollisuus myös se, että jos työtä onkin jo valmiiksi tilauskirjojen täydeltä? Silloin voi olla varaa myös myydä eioota niille työläämmille tapauksille. En tiedä, kunhan arvailen.
 
Kysyin neuvoja ruosteen poistoon. Lähes 150 000 km hiekkapuhallusta ilman kuraläppiä ei varmaan kestäisi minkään auton maalipinta. Tuo on pelkkää pintaruostetta.
Muutaman kympin (20-50e) pienellä hiekkapuhalluspistoolilla onnistuu tuo helmojen puhaltaminen kaikkein helpoiten. Omat 400tkm ajetut vm. 99 Passatin helmat käsittelin vauriokohdasta @JiiVee92 kuvailemasti, hiekkapuhallus, happopohjamaali, sen päälle sopiva pohjamaali ja viimeiseksi kiveniskumassa pensselillä. Passatissa nuo helmat ovat muovin alla piilossa, nii työnjäljellä ei ole ulkonäöllistä merkitystä.

IMG_20190806_165752.jpg IMG_20190930_101337.jpg IMG_20191010_095149.jpg
 
Muutaman kympin (20-50e) pienellä hiekkapuhalluspistoolilla onnistuu tuo helmojen puhaltaminen kaikkein helpoiten. Omat 400tkm ajetut vm. 99 Passatin helmat käsittelin vauriokohdasta @JiiVee92 kuvailemasti, hiekkapuhallus, happopohjamaali, sen päälle sopiva pohjamaali ja viimeiseksi kiveniskumassa pensselillä. Passatissa nuo helmat ovat muovin alla piilossa, nii työnjäljellä ei ole ulkonäöllistä merkitystä.

IMG_20190806_165752.jpg IMG_20190930_101337.jpg IMG_20191010_095149.jpg
Tuo vaatiikin sitten muutaman satasen kompuran. Millään satasen kompuralla ei mene kuin hermot tuossa hommassa.
 
Mites sen thermotestin kanssa käy esim näissä uudemmissa VW-konsernin autoissa missä weban liittimen pinnistä 2 tulee LIN-väyläliikennettä? Siinähän oli ennen se WBUS johon thermotest kyllä saatiin kytkettyä, mutta onko siinä softassa tuki myös tälle LIN-väylälle? Jos on, niin tottahan sen sitten sinne saa kiinni kun vaan viitsii askarrella.

Tosin ymmärrän korjaamoitakin, jotka mieluummin sanoo vaan että ei pysty ei viitsi, kun pitäisi pelkkää vikakoodinlukua varten purkaa lämppäri esille ja tehdä uusia johtoliitoksia. :)

Joo sitten kun mennään niin uusiin, että astuu lin ja sun muut väylät peliin, niin sitten tökkää, itse ajattelin väsyneenä vain juuri niitä wbus ja vielä vanhempia lämmittimiä.
 
Halpaa hommaa nää A6 C6 takavalojen uusiminen...
takavalot.png
 
Viimeksi muokattu:
Passatin (vm. 04, V6 2.5TDI 4motion) ohjaustehostimen letkua vaihtamassa... Ongelmana, että käsi ei meinaa mahtua väliin ja näköyhteys katkeaa, jos käden ja banjopultin saa ahdettua paikalleen. Ilman hydrauliikkaletkua banjopultin saa paikalleen helposti. Samoin sain sen paikalleen koemielessä kertaalleen ilman prikkoja kohtuu helposti. Prikkojen kanssa tuntuu toivottomalta ja lopputuloksena tähän asti joka kerta prikan/pultin tippuminen ja sitten sen kalastaminen kaukalosta, putsaus ja uusi yritys. Nivelletty räikkälenkki tuntunut tähänastisista parhaimmalta vaihtoehdolta, mutta ongelma että pultti pyörii räikän mukana edes takaisin. Hyviä ideoita miten tuota yrittäisi?

Tässä pultti kierteellä, mutta ilman tiivisteprikkoja. Tilaa on todella vähän:

IMG_20191017_170247.jpg IMG_20191017_170346.jpg

"Yleiskuva" ja räikkälenkkiyritelmää. Pultti selvästi väärässä asennossa, mutta sitä ei meinaa nähdä käsien ollessa edessä.

IMG_20191017_172200.jpg IMG_20191017_172500.jpg
Olen kertaalleen vaihtanut tuon koko hammastangon ja silloinkin meni useampi tunti noiden banjopulttien kanssa taistellessa. :(
 
Passatin (vm. 04, V6 2.5TDI 4motion) ohjaustehostimen letkua vaihtamassa... Ongelmana, että käsi ei meinaa mahtua väliin ja näköyhteys katkeaa, jos käden ja banjopultin saa ahdettua paikalleen. Ilman hydrauliikkaletkua banjopultin saa paikalleen helposti. Samoin sain sen paikalleen koemielessä kertaalleen ilman prikkoja kohtuu helposti. Prikkojen kanssa tuntuu toivottomalta ja lopputuloksena tähän asti joka kerta prikan/pultin tippuminen ja sitten sen kalastaminen kaukalosta, putsaus ja uusi yritys. Nivelletty räikkälenkki tuntunut tähänastisista parhaimmalta vaihtoehdolta, mutta ongelma että pultti pyörii räikän mukana edes takaisin. Hyviä ideoita miten tuota yrittäisi?

Tässä pultti kierteellä, mutta ilman tiivisteprikkoja. Tilaa on todella vähän:

IMG_20191017_170247.jpg IMG_20191017_170346.jpg

"Yleiskuva" ja räikkälenkkiyritelmää. Pultti selvästi väärässä asennossa, mutta sitä ei meinaa nähdä käsien ollessa edessä.

IMG_20191017_172200.jpg IMG_20191017_172500.jpg
Olen kertaalleen vaihtanut tuon koko hammastangon ja silloinkin meni useampi tunti noiden banjopulttien kanssa taistellessa. :(

Jollakin koukulla tai vastaavalla taivutetulla ruuvarilla kampeaa sitä pulttia sisäänpäin samalla kun kääntää sitä räikkälenkkiä taaksepäin?
 
Halpaa hommaa nää A6 C6 takavalojen uusiminen...
takavalot.png

Kuka ostaa uutta vanhaan ritsaan? Etenkään Magneti Marellia, josta itse en maksaisi euroakaan? Romarilta orggis 40€/kpl.. ellei noissa oo joku vika että kaikki orggiksetkin on romuna tähän päivään mennessä?
 
4f sedan takavalon muovi menee hämähäkin seitiksi ja lähinnä näyttää rumalta, mikä lie tyyppivika
 
Halpaa hommaa nää A6 C6 takavalojen uusiminen...
eBaystä / saksakauppiailta 4F:n LED-Valeot maksaa 80-90+postit (=105-115 eur) kappale farkkuun. Onko nuo sedanin oikeasti tuplat kalliimmat?

Kuka ostaa uutta vanhaan ritsaan? Etenkään Magneti Marellia, josta itse en maksaisi euroakaan? Romarilta orggis 40€/kpl.. ellei noissa oo joku vika että kaikki orggiksetkin on romuna tähän päivään mennessä?
Nuo ne LEDi-versiot alkaa heikkenemään ja saattaa palaa kokonaan. Mulla toinen orggis paloi jossain 10v iässä ja nyt alkaa toinen olemaan 30+% heikempi valoteholtaan kuin muut 3 valoa. Lisäksi yksi jarru-LEDi pimeänä.
 
Eli näemmä leditkin on yksi keino lisätä myyntiä/tehdä heikommin kestäviä autoja. Hehkulamput ainakin pystyy itse muutamalla eurolla vaihtamaan kokonaan uusiin.
 
Myös palvelutyötä tehneenä ihmettelen, että miten (veloitettava) työ ei kelpaa? Monessa kohtaa on kysytty, että voiko tämän ja tämän tehdä, niin tullutvastauksena, että kun meiltä ei ole rautaa hankittu niin emme tee mitään. Leipä tulee kuitenkin pöytään veloitettavasta työstä, ei niistä varaosista. Aloilla missä olen mitään myynyt/laittanut, niin rauta on nappikauppaa ja kate tehdään työllä. Toki, onhan se siistimpää kun voi tietokoneen kytkeä suoraan laitteeseen/väylään ja todeta mitä vaihdetaan.
En minä ainakaan alkaisi tekemään asiakkaan pyynnöstä ihan mitä tahansa ufohommia. Työlle pitäisi kuitenkin antaa jonkinlainen takuu ja mitäs sitten kun oma osaaminen tai kiinnostus loppuu kesken ropaamisen? Aikaa meni hukkaan tuntikaupalla eikä kesken jääneestä työstä voi laskuttaa. Pahimmillaan äherrät sen kimpussa koko päivän ja kehtaa laskuttaa vain puolet tunneista koska työ oli hidasta vain puuttuvien vehkeiden vuoksi. Ennemmin käyttäisin aikani tuottaviin tuttuihin bulkkitöihin.
 
Eli näemmä leditkin on yksi keino lisätä myyntiä/tehdä heikommin kestäviä autoja. Hehkulamput ainakin pystyy itse muutamalla eurolla vaihtamaan kokonaan uusiin.
Nimenomaan. Varmaan osittain johtuu että noin vanhassa LEDit olivat ”uusi juttu”. 10 vuodessa hintaa kertyy toki hehkuva enemmän.

Toki meneehän noita vieläkin jos Esson baariin on uskomista; parin tonnin BMW laserit tai LEDit vituttaisi vielä enemmän. :D
 
2011 1.6 TDI Passat, johon vaihdettu EGR-venttiili ja polttoaineen siirtopumppu Volkkarin alkuperäisillä varaosilla. Sen jälkeen tullut kakkosvaihteella puolikaasulla kiihdyttäessä 2000-2500RPM kuminauhamaista epäröintiä, jota voisi ehkä sanoa nykimiseksi. Mikähän tuon aiheuttaa? Voiko viallinen EGR-venttiili aiheuttaa tuollaista vai eikö saa tarpeeksi polttoainetta uudella pumpulla?
 
2011 1.6 TDI Passat, johon vaihdettu EGR-venttiili ja polttoaineen siirtopumppu Volkkarin alkuperäisillä varaosilla. Sen jälkeen tullut kakkosvaihteella puolikaasulla kiihdyttäessä 2000-2500RPM kuminauhamaista epäröintiä, jota voisi ehkä sanoa nykimiseksi. Mikähän tuon aiheuttaa? Voiko viallinen EGR-venttiili aiheuttaa tuollaista vai eikö saa tarpeeksi polttoainetta uudella pumpulla?

kaksoismassa loppu? semmosta löysää nylpytystä?
 
Eikä 1.6 b7 passateissa ole edes kaksoismassaa. Suuttimiahan noista on mennyt, eli voisko olla silläpuolella vika. Jos polttoaineen saannissa vikaa luulisi olevan vikakoodi ainakin rail paineesta.
 
Mk2.5 focus farkkuun (2009/130tkm) tuli tehtyä koiranluu/takajarrurempat, ilmeni samalla et takalaakeritkin vähän ääntävät kun siinä niitä pyöritteli ilman jarruja. Mut suurin ketutus oli takaiskarit jotka oli myös ideana vaihtaa, mut eihän itsellä ollutkaan tarpeeksi pitkiä räikkävarsia että ylempiin muttereihin ylettäisi... Kelen ahtaat ja pitkät "käytävät" jätetty avaimille et saisi irroitettua.

Huomaa että auto on ollut eläkeläisellä 5v ennen omaa omistusta, 2014-2019 välisenä aikana kun paperien mukaan oli tullut vain about 15tkm mittariin.
 
Toi on ns. drainage valve mistä lasketaan suolavedet pois ettei pääse happanemaan sisältäpäin. Kyllä ne on kaikki miettiny siellä tehtaalla valmiiks.
Portaaton ja automaattinen camberin ja maavaran säätö on myös upea, harmi että toimii vain toiseen suuntaan :(
 
Autoista en mitään tiedä, joten kyselen täältä.

2009 Honda Civicistä kuuluu ajaessa "sipsutusta". Ääni vaikuttaisi tulevan vasemman eturenkaan tienoilta. Sipsutuksen tiheys nousee ja laskee nopeuden mukana. Kaasun määrä tai jarrujen painaminen ei vaikuta ääneen, vain ajonopeus. Ääni on jatkuvaa. Se alkoi, kun auton jarrupala vaihdettiin ja renkaat vaihdettiin talvirenkaisiin. Autoa käytettiin huoltomiehellä, joka tarkisti ainakin jarrut, laakerit ja ripustukset ja sanoi kaiken olevan kunnossa. Eli vikaa ei löytynyt, mutta sipsutus vain jatkuu edelleen.
 
Autoista en mitään tiedä, joten kyselen täältä.

2009 Honda Civicistä kuuluu ajaessa "sipsutusta". Ääni vaikuttaisi tulevan vasemman eturenkaan tienoilta. Sipsutuksen tiheys nousee ja laskee nopeuden mukana. Kaasun määrä tai jarrujen painaminen ei vaikuta ääneen, vain ajonopeus. Ääni on jatkuvaa. Se alkoi, kun auton jarrupala vaihdettiin ja renkaat vaihdettiin talvirenkaisiin. Autoa käytettiin huoltomiehellä, joka tarkisti ainakin jarrut, laakerit ja ripustukset ja sanoi kaiken olevan kunnossa. Eli vikaa ei löytynyt, mutta sipsutus vain jatkuu edelleen.

Kivi renkaassa, sipsuttaa asfaltilla?
 


Jumalaare, huihain ovi aukeaa taas. Ja kuten arvata saattoi, hyundain selitykset lukkomekanismin vaihtopakosta olivat täyttä paskaa, kympin vaijeri ja parikybää perhetutulle asennuksesta. Oon tässä kuunnellut musaa ja aukonut ovea puol tuntia koska mä voin.
 
Autoista en mitään tiedä, joten kyselen täältä.

2009 Honda Civicistä kuuluu ajaessa "sipsutusta". Ääni vaikuttaisi tulevan vasemman eturenkaan tienoilta. Sipsutuksen tiheys nousee ja laskee nopeuden mukana. Kaasun määrä tai jarrujen painaminen ei vaikuta ääneen, vain ajonopeus. Ääni on jatkuvaa. Se alkoi, kun auton jarrupala vaihdettiin ja renkaat vaihdettiin talvirenkaisiin. Autoa käytettiin huoltomiehellä, joka tarkisti ainakin jarrut, laakerit ja ripustukset ja sanoi kaiken olevan kunnossa. Eli vikaa ei löytynyt, mutta sipsutus vain jatkuu edelleen.

Voi olla se kiva renkaassa tai renkaan runko rikki. Jos vaihtaa vasemman puolen renkaat keskenään ja ääni vaihtaa paikkaa niin tietää vian olen renkaassa. Jos kiveä ei löydy niin luultavasti renkaasta runko rikki
 
Autoista en mitään tiedä, joten kyselen täältä.

2009 Honda Civicistä kuuluu ajaessa "sipsutusta". Ääni vaikuttaisi tulevan vasemman eturenkaan tienoilta. Sipsutuksen tiheys nousee ja laskee nopeuden mukana. Kaasun määrä tai jarrujen painaminen ei vaikuta ääneen, vain ajonopeus. Ääni on jatkuvaa. Se alkoi, kun auton jarrupala vaihdettiin ja renkaat vaihdettiin talvirenkaisiin. Autoa käytettiin huoltomiehellä, joka tarkisti ainakin jarrut, laakerit ja ripustukset ja sanoi kaiken olevan kunnossa. Eli vikaa ei löytynyt, mutta sipsutus vain jatkuu edelleen.
Tai sit simppelisti ottaa talvirenkaan tasapaino jarrusatulaan yms muuhun kiinni?
 
Autoista en mitään tiedä, joten kyselen täältä.

2009 Honda Civicistä kuuluu ajaessa "sipsutusta". Ääni vaikuttaisi tulevan vasemman eturenkaan tienoilta. Sipsutuksen tiheys nousee ja laskee nopeuden mukana. Kaasun määrä tai jarrujen painaminen ei vaikuta ääneen, vain ajonopeus. Ääni on jatkuvaa. Se alkoi, kun auton jarrupala vaihdettiin ja renkaat vaihdettiin talvirenkaisiin. Autoa käytettiin huoltomiehellä, joka tarkisti ainakin jarrut, laakerit ja ripustukset ja sanoi kaiken olevan kunnossa. Eli vikaa ei löytynyt, mutta sipsutus vain jatkuu edelleen.

Oma 5 eurosenttiä veikkausta menee jarrupalojen "kitinän estolevyille" jotka on siinä jarruikeen ja jarrupalan välissä. Vähän poissa paikaltaan - sen verran että osuu jarrulevyn ruosteisiin.

Vaihdettiinko vain yksi jarrupala vai palat ja "hilppeet" myös?
 
Mikähän on autossa vikana, kun etujarrulevyt kieroutuvat kerta toisensa jälkeen uudestaan, vaikka mitä tekisi? Auto on Seat Toledo 1.9tdi -04 ja autoon on tehty jarrujen tiimoilta seuraavat asiat:

-Etupyöränlaakereiden vaihdon jälkeen uudet levyt ja palat, jotka menivät muutaman tuhannen kilometrin ajon jälkeen kieroiksi.
-Seuraavaksi Brembon levyt ja palat ja ennen asennusta tietty napojen ja kaikkien kilkkeiden tolkuttoman huolellinen putsaus. Nämä kestivät suorina arviolta 5tkm.
-Tässä vaiheessa löysin Tampereelta puljun, joka sorvaa levyt autossa kiinni. Tämä korjaus kesti parisen vuotta (20tkm), kunnes jarrut yhtäkkiä motariajon jälkeen ravistivat jarrutuksessa.
-Seuraavaksi vaihdoin alle nuo ensimmäiset levyt, jotka sorvautin suoriksi perinteisellä tavalla. Tässäkin asennuksessa putsasin tietty navat huolellisesti ja uusin liukutapit yms.. Kestivät ehkä tonnin suorina ja sen jälkeen karsea jäkätys. Tässäkin tapauksessa levyt menivät pitkän maantieajon aikana kieroiksi, enkä juurikaan käyttänyt jarruja tuolla matkalla.
-Kokeilin vielä pyöräyttää toisen puolen jarrulevyn navassa ympäri, mutta ei mitään vaikutusta. samalla tavalla ravistaa.

Jarrut toimivat muuten normaalisti, eli ottavat hyvin, eivät laahaa/lämpene ja jarruvoimien ero oli katsastuksessa nolla. Tuli mieleen, että olisiko tuossa pyöränlaakereiden vaihdon yhteydessä tapahtunut navoille jotain? Tästä on jo monta vuotta aikaa, mutta muistan pyöränpulttien olleen aivan älyttömän tiukalla molemmilta puolilta rempan jälkeen. Korjauksen teki siis korjaamo ja pulttien kiristys lienee tapahtunut pulttipyssyllä.

Toinen vaihtoehto voisi olla vetareiden sisemmät nivelet, mutta auto ei kyllä ravistele kiihdytettäessä ollenkaan ja jarrujen väpätyksen tuntee jarrupolkimessa selvästi...
 
2011 1.6 TDI Passat, johon vaihdettu EGR-venttiili ja polttoaineen siirtopumppu Volkkarin alkuperäisillä varaosilla. Sen jälkeen tullut kakkosvaihteella puolikaasulla kiihdyttäessä 2000-2500RPM kuminauhamaista epäröintiä, jota voisi ehkä sanoa nykimiseksi. Mikähän tuon aiheuttaa? Voiko viallinen EGR-venttiili aiheuttaa tuollaista vai eikö saa tarpeeksi polttoainetta uudella pumpulla?
Perustarkistuksena katsoisin vielä mahdolliset letkujen ilmavuodot huolella läpi ennen isompia remppoja.
 
Täällä ilmoittautuu auton omistaja jolla samanlainen ongelma.
Eli Megane vm2000 vaihdettiin etujarrulevyt ja vasen etujarrulevy on mennyt jo 3 kertaa kieroksi. Siihen on vaihdettu levyjä, liukutapit, jarrusatula. En enää keksi mikä voisi olla ongelma. Laatuosia olen remontissa käyttänyt. Olen antanut ongelmalle periksi ja jarrut täristää. En jaksa enää asialla stressata.
En tiedä vaikuttaako asiaan mutta en laittanut aikoinaan sitä pientä ruuvia jarrulevyyn jolla se olisi kiinnitetty napaan.

Miksi et laittanut?

Onko jarrulevyjen suojakilvet ehjät ja paikallaan?
 
@TommyKoo @teho75
Onko yhteinen nimittäjä laakerin/laakereiden vaihto?
Olkavarren saa rikki prässäämällä laakeria ulos ilman lukitussokan irrottamista. Kun olkavarsi on prässätty rikki, asettuu satula väärään kohtaan jarrulevyyn nähden. Seatin laakerikonstruktiosta ei ole hajua, mutta Meganessa voisi tuon tyyppinen olla.

Ei sillä ite olisi jotain noin idioottimaista tullut tehtyä... :cigar2:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 953
Viestejä
4 562 022
Jäsenet
75 066
Uusin jäsen
wilhelm-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom