Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Moro
Kaverin puolesta
Oma arvaus katit ja lambda anturit vaihtoon?
Lambdalla ensin, ellei pakopuolella ole selviä vuotoja.

Korkeat HC:thän on siitä "kivoja" että jo pelkät risat tulpan johdot voivat aiheuttaa niitä, tai liian myöhäinen sytkä, tai väärä seos, tai... ;)
 
Moro
Kaverin puolesta
Oma arvaus katit ja lambda anturit vaihtoon?
20191009_035534.jpg

Ei kateissa ole mitään vikaa.
 
Moro
Kaverin puolesta
Oma arvaus katit ja lambda anturit vaihtoon?
20191009_035534.jpg
Päästömittauksiin kannattaa aina mennä kunnon karstan polttelun jälkeen, eli varmasti kuumalla koneella. Joskus on auto pompannut päästöistä ja kuitenkaan autolle ei ole tehty mitään muuta kuin ajettu kuumaksi, että on saatu sallittuissa rajoissa oleva lappu korjaamolta.
 


Vinkuu tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla, kytkintä pumpatessa vinkuminen voimistuu mutta kuuluu kyllä ilmankin. :mad:
 
Voiko painelaakeri pitää nakuttavaa ääntä? Kesällä tehtii audiin täydellinen kytkin & vauhtipyöräremppa ja 3-4tkm myöhemmin alkoi kuuluumaan aika kova nakuttava ääni kytkin pohjassa, kytkimen irrottaessa ääni häviää, kytkin ylhäällä ei kuulu mitään ääntä. Välillä kytkintä pitäessä pohjassa ei kuulu mitään ääntä, mutta pääasiassa ääni kuuluu kokoajan välillä hiljempaa ja välillä kovempaa. Laatikko se ei ainakaan oo, eikä myöskään vauhtipyörä pitäisi olla, aamuisin lämpötilan ollessa nollan tuntumassa on ilmestynyt nyt uusi ääni vanhan kaveriksi, kohiseva ääni joka kuuluu myös kytkin pohjassa ja loppuu kans kun kytkin alkaa ottamaan kiinni. Kohiseva ääni loppuu kokonaan kun auton on ajanut lämpöiseksi. Korjaamo jossa kytkin vaihdettiin veikkas et painelaakeri hajalla, kaikki kytkin hilut siis uusittiin. Pulju josta osat ostin ei oikeen osannut sanoa mistä kuuluu, sanoi että aja nyt vaan et jos oikeen alkaa pahenemaan niin katotaan sitten uudestaan, takuuta kun on reippaasti jäljellä.
 
Päästömittauksiin kannattaa aina mennä kunnon karstan polttelun jälkeen, eli varmasti kuumalla koneella. Joskus on auto pompannut päästöistä ja kuitenkaan autolle ei ole tehty mitään muuta kuin ajettu kuumaksi, että on saatu sallittuissa rajoissa oleva lappu korjaamolta.

Itsellä myös pompannut 3 kertaa päästöistä, joka kerta muutama rampiväli kunnon revittelyä motarilla ja niin vain on päästöt taas rajoilla mutta läpi on aina päästy. Siis ihan kunnolla punarajalle asti, ei mitään taloudellisuusajelua.
 
Täytyy olla kyllä autossa jotain vikaa jos on ensin käytävä repimässä joku motarisiivu ennen katsastusta. Olen kaikki omat ja talon autot ajanu suoraan tohon 500m päähän konttorille kesät talvet eikä koskaan ole päästöissä ollut sanomista. Autot olleet mitä sattuu dieseliä ja bensaa, isoja ja pieniä vuosien 98-2010 väliltä.
 
Itselläni on kyllä mennyt dieselit myöskin ilman etukäteen huudatteluja läpi savutestistä mutta kyllä siitä hyötyä on, arvot paranevat huomattavasti kun "polttaa" dieselin puhtaaksi ennen konttorille menoa.
 
Itselläni on kyllä mennyt dieselit myöskin ilman etukäteen huudatteluja läpi savutestistä mutta kyllä siitä hyötyä on, arvot paranevat huomattavasti kun "polttaa" dieselin puhtaaksi ennen konttorille menoa.

Mulla ensimmäinen katsastus dieselillä johti seuraavaan keskusteluun:
"Aika tukossa on. Pitäisi ajokielto laittaa. Mutta näyttää, että polkemalla pienenee arvo. Oletko ajanut nätisti? Näin arvelinkin. Tehdään niin, että katsotaan auto loppuum, ja sen jälkeen lähdet tuohon moottoritielle ja ajelet päästä päähän pienillä vaihteilla ja suurilla kierroksilla, ja tulet sitten näyttämään uudestaan."
Kolme varttia myöhemmin arvo oli 300tkm esikammiodieselissäturbossa erinomainen.
Tämän jälkeen viikko ennen katsastusta annoin kenkää ennen näyttöä, eikä pahaa sanottavaa ollut.
500tkm ajettuna möin eteenpäin.
 
Täytyy olla kyllä autossa jotain vikaa jos on ensin käytävä repimässä joku motarisiivu ennen katsastusta. Olen kaikki omat ja talon autot ajanu suoraan tohon 500m päähän konttorille kesät talvet eikä koskaan ole päästöissä ollut sanomista. Autot olleet mitä sattuu dieseliä ja bensaa, isoja ja pieniä vuosien 98-2010 väliltä.
Onhan noita automallejakin ollut joissa esim. katti sijoitettu niin kauas ettei 500m metrin ajolla normaalista toiminnasta ole tietoakaan...
 
Tuli tehtyä -05 Focukseen perushuoltoa: vaihdettu öljyt ja suodatin, moottorin ilmansuodatin, raitisilmasuodatin ja tulpat. Viimeisin öljynvaihto oli tehty huoltokirjan mukaan 10tkm sitten jota en epäilekään, mutta raitisilma- ja moottorin ilmansuodatin oli ihan helvetin likaisia. Ties millon viimeksi vaihdettu? Huoltokirjan mukaan merkkiliikkeessä huollettu viimeksi 97tkm kohdalla (nyt ajettu 224tkm), sen jälkeen leimat on oikeastaan vaan nyrkkipajan öljyt+suodatin vaihdoista. Tuolla suodattimella se on viime helmikuussa mennyt leimasta päästöjen osalta läpi.

WhatsApp Image 2019-10-09 at 19.20.01.jpeg

Vanha suodatin oli vielä Fordin logolla.
 
Kiva kun kerroit.
150tkm kuitenkin tolla vedetty vai ymmärsinkö väärin? Ei ihmekkään että noin kuranen filtteri.

Edit: ei kai toi paljoa päästöihin vaíkuta, vaikka rajottaa sitä ilmamäärää mitä kone saa ilmaa. Ajotietokone kyl näissä nykysissä osaa säätää seokset kuntoon vaikka se imis minkä vaan läpi... yleisesti kai pidetty 10-20 prossan välissä mitä se ajotietokone säätää seoksia, joissain enemmän ja joissain vähemmän.

Edit2: etanolia täälläkin koneessa, niin seokset vittua kohti.
 
Niin, jos osaisit lukea niin en ole varma asiasta, mutta en ole yhtä likaista suodatinta ikinä henkilöautossa nähnyt.
 
Niin, jos osaisit lukea niin en ole varma asiasta, mutta en ole yhtä likaista suodatinta ikinä henkilöautossa nähnyt.

Varmaan ajatuskatkos kävi sitten mutta kelasin sun tekstistä että sen 97tkm jälkeen vasta 224tkm eli noin se 150tkm, muutama kilsa sinne tänne.
Kymppitonni sinne tänne jos tolla huollolla muutenkin ollut.
 
Voisiko joku auttaa ongelman paikantamisessa..
Vikakoodeja ei ole, mutta ongelma on kuitenkin seuraavanlainen:

Mäki missä testit ovat suoritettu:
https://drive.google.com/open?id=11xGMZ5eMTB4cjInq8e42_iniLCB-EU9X

Videot:
https://drive.google.com/open?id=1P0PfIvBId4vT7VxATgqCm8_y0JnDWEtn
https://drive.google.com/open?id=1uFn-orOlTyKLYdcnO7ndXk5Dhc2F72Fx

Oma veikkaus on, että kytkin luistaa.
Jos antaa auton ryömiä hetken eteenpäin, niin lähtö on todella sulavaa tasaiselta tieltä.
Paikaltaan lähdettäessä suoralla tiellä (välillä) huomaa, että vaihtaa "liian" nopeasti kakkoselle kaasua painaessa, ihankuin skippaisi / tai ykkösvaihde ei antaisi yhtää tehoja lähtöön.
Ylämäkeen ei jaksa lähteä melkeinpä ollenkaan paikaltaan.

Auto on A5 2014 sportback, ajettu 220tkm. Automaatti multitronic.
 
Oma veikkaus on, että kytkin luistaa.
Ei se minusta näyttänyt luistavan, kun kerran kone ei jaksanut edes käydä?

Teoria vaihteiden vaihdosta on myös vähän ontuva, kun multitronic on portaaton vaihdelaatikko jossa ei ole vaihteita kuin yksi eteen ja toinen taakse.

Vikakoodien luku voi jotain kertoa, mutta jotain vikaahan siellä lootassa on... kallista tai vielä kalliimpaa.
 
Piti itsekkin katsoa mimmoinen tuo multitronicci sit on. En tiennytkään että osa automaateista on edelleen variaattoreita.
 
Ohjainlaitteissa kait noissa yleisimmin vikoja on ollut, sercapilla korjaus 329,- tosin kyllähän sen koodia pitäisi antaa jos siellä jotain hämärää elektroniikkapuolella olisi.
 
Pystyykö MB vuosimallit about 2011-2013 "huoltamaan itse"? Siis kun auto ilmoittaa huoltovälitarpeesta, niin pystyy itse/ei valtuutettu huolto tekemään huollon ja nollaamaan huollon ajotietokoneesta ja matka jatkuu? Jos ostan nyt auton, niin ajan sillä paalutuspäivään asti ja huoltohistorian merkkihuolloilla / hinnanalenemalla ei tule olemaan itselle mitään väliä. Kilometrejä siis reippaasti, joten ei tolkkua käyttää kalliissa huollossa.
 
Pystyykö MB vuosimallit about 2011-2013 "huoltamaan itse"? Siis kun auto ilmoittaa huoltovälitarpeesta, niin pystyy itse/ei valtuutettu huolto tekemään huollon ja nollaamaan huollon ajotietokoneesta ja matka jatkuu? Jos ostan nyt auton, niin ajan sillä paalutuspäivään asti ja huoltohistorian merkkihuolloilla / hinnanalenemalla ei tule olemaan itselle mitään väliä. Kilometrejä siis reippaasti, joten ei tolkkua käyttää kalliissa huollossa.

Pystyy, kannattaa etsiä netistä huoltokoodien merkitykset niin voit käytännössä huoltaa samaan tapaan kuin merkkihuolloissakin eli auto ilmoittaa mitä missäkin huollossa tehdään. Tässä esimerkki w204 mallin assyst plus huolloista. http://autocats.ws/manual/sdmedia/mediadb/mb_Acrobat/wartung/wartung_assyst_plus_204__en.pdf

Paras on tietysti jos raaskii ostella vaikka kinkki starin niin sillä voi tulostella vaikka nuo huoltomääräykset suoraan wissistä ja pääsee tietysti aika helposti nollailemaan ja muuttelemaan huoltovälejäkin tarvittaessa. Huoltonäytön nollaus onnistuu kyllä ilman stariakin.
 
Pystyy, kannattaa etsiä netistä huoltokoodien merkitykset niin voit käytännössä huoltaa samaan tapaan kuin merkkihuolloissakin eli auto ilmoittaa mitä missäkin huollossa tehdään. Tässä esimerkki w204 mallin assyst plus huolloista. http://autocats.ws/manual/sdmedia/mediadb/mb_Acrobat/wartung/wartung_assyst_plus_204__en.pdf

Paras on tietysti jos raaskii ostella vaikka kinkki starin niin sillä voi tulostella vaikka nuo huoltomääräykset suoraan wissistä ja pääsee tietysti aika helposti nollailemaan ja muuttelemaan huoltovälejäkin tarvittaessa. Huoltonäytön nollaus onnistuu kyllä ilman stariakin.
Ja WIS/EPC käyttöönhän ei tarvita sitä staria, tosin kyllähän siitä aika paljon hyötyä on ennemmin tai myöhemmin.
 
Osaisiko joku linkata taatusti toimivan kinkki starin, eilen tuli pihaan 2001 s-mersu ja staria tullaan taatusti tarvitsemaan.
 
Ei varmaan kukaan täällä osaa sanoa mikä varmasti toimii... Tuskin ne myyjät sitä tietää itsekään varmaksi. Pitää vaan luottaa tuuriin.

Ite ostin kauan sitten jostain sellaisesta putiikista kuin vidaobd tms ja sieltä tuli toimiva, sillä kertaa.
 
Itsellä on yksi luotto kinkki toimittaja jolta olen c3 muxeja ostanut. Tällä hetkellä vain kaikki loppu. En ole vielä uskaltanut c4 muxeja tilata ja testata tuolta toimittajalta. Kunhan saavat jälleen c3 muxeja niin tarkoitus pari settiä taas tilata. Dellin koneita softilla on valmiina jo kaapissa odottelemassa muxeja.
 
Mikä se Tojotan merkkari ees on? Mitähän nuo tosta caldiinasta tuumaisivat..
 
Mistäköhän lähteä hakemaan vika kun Eber/Webasto savuttaa ihan helvetisti? Pakoputken ei pitäisi olla tukossa. Muuta en ole osannut tehdä kun pitäisi alkaa purkamaan.
 
Mistäköhän lähteä hakemaan vika kun Eber/Webasto savuttaa ihan helvetisti? Pakoputken ei pitäisi olla tukossa. Muuta en ole osannut tehdä kun pitäisi alkaa purkamaan.
Vaaleaa savua? Mulla tekee samaa omassa, tosin akku on ihan finaalissa ja voltit todella alhaalla (liian alhaalla Eberille).

Mutta muuten yleisimmät syyt, kuulemma, ovat että palopesä täynnä karstaa tai jopa palanut puhki.
 
Vaaleaa savua? Mulla tekee samaa omassa, tosin akku on ihan finaalissa ja voltit todella alhaalla (liian alhaalla Eberille).

Mutta muuten yleisimmät syyt, kuulemma, ovat että palopesä täynnä karstaa tai jopa palanut puhki.

Juu, vaaleaa savua. Nyt kun mietin niin akku pyörittää starttia aika nihkeesti eli voisi kokeilla paremmalla akulla.
 
Juu, vaaleaa savua. Nyt kun mietin niin akku pyörittää starttia aika nihkeesti eli voisi kokeilla paremmalla akulla.
Toinen on laittaa käyntiin vasta kun auto on käynnissä niin laturi on mukana leikissä.

Paskoo sisustat varmaan aika nopeaan jos pitkään käyttää huonolla akulla.
 
Toinen on laittaa käyntiin vasta kun auto on käynnissä niin laturi on mukana leikissä.

Paskoo sisustat varmaan aika nopeaan jos pitkään käyttää huonolla akulla.

Nyt tuntee itsensä tyhmäksi. Ihmettelin miksi naftaa kuluu enemmän matka-ajossa ja tajusin nyt että lämppärin nappi oli ollut päällä, eli toimii ajossa ok, mutta jos käynnistää ajastimen paneelista kun auto ei ole käynnissä, niin savuttaa. Kiitoksia avusta ja uutta akkua hakemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tuli vihdoinkin selkeyttä Golffin käyntiongelmiin. Vika ei ollutkaan EGR venttiilissä eikä kaasuläppäkotelossa. Taitaapi johtua kampiakselin YKK anturista. Ainakin sellaiset oireet nyt tuli kun vika paheni ja nyt antaa ihan vikakoodiakin siihen.

Nyt ilmeni ärsyttävä pikkuvika kuskin puolen takaoveen. Ei mene lukkoon kaukosäätimestä ellei paina ensin 2krt ovet auki ja sitten kiinni, tai aukaise ovea ja pamauta kovempaa kiinni ja sitten 2krt kaukosäätimestä. Se moottori siellä oven sisällä pitää kyllä ääntä. Mistäs tämä johtuisi? Neloskopan golffi kyseessä jos vaikuttaa.
 
Lukkomekanismin salpa jumittaa? Eli se hakanen joka ottaa autossa olevaan koukkuun kiinni ja pitää oven kiinni. Jos se salpa ei liiku vapaasti ja vaivattomasti, koska mekanismi on paskainen, niin voi käydä noin? Käsittääkseni normi vika konsernin tuotteissa. Etenkin pakkasella voi vaivata. Mulla A6:ssa ja S8:ssa oli sama vaiva. Putsaus ja uudet rasvat auttoivat... voi pelkästään sitä salvan akselia kokeilla rasvata ilman että ottaa ovipahvia edes irti.

Voi olla vähän autosta riippuen muutenkin se lukkomekanismi hapan/likainen/rasvat kuivaneet.
 
Mikähän a6 c4:ssä (2.8 v6) vois olla kun aina kytkintä painaessa kierrokset nousee ylöspäin. Paitsi jos tekee niin että odottaa hetken kaasun noston jälkeen, ja sitten vasta painaa kytkintä.
 
Ihan mutuilua vaan, mutta ehkä kaasuläppä jumittaa hiukan ja menee kiinni pienellä viiveellä?
 
Mistäköhän lähteä hakemaan vika kun Eber/Webasto savuttaa ihan helvetisti? Pakoputken ei pitäisi olla tukossa. Muuta en ole osannut tehdä kun pitäisi alkaa purkamaan.
Joko puhallinmoottori menossa rikki tai sitten hehkutulpan sihti palanut puhki. Missä autossa tämä on? Jos on Volvo/Ford nii syynä voi olla myös se, että auto käyttää tuota aina itse kun lämpötila on alle +5c ja moottori kylmä. Siihen yhdistettynä lyhyt nurkka-ajo saa tuon eber/webaston tukkoon.
 
Ei nyt suuren suuri vika, mutta bmw f34 ilmastointi ruvennut ääntämään ärsyttävää röpellystä ja epäilen että siellä puunlehti tms on jossakin välissä. Googlettamalla löysin muiden automerkkien vastaavia ongelmia että parkkilappu aiheuttanut samalta kuulostavan ongelman. Itselläni vain on peukalo keskellä kämmentä enkä tiedä edes pitäisikö sitä lehteä lähteä hakemaan ohjaamon sisästä vai konepellin alta. Youtubessa olisi varmasti videoita jos tietäisi järkevän hakusanan. Olisiko ideoita?

Edit: homma edennyt sen verran että löysin kuin löysinkin jonkun ilmansuodattimen, joka olikin ihan puhdas. Mahtaakohan olla joku laakeri sittenkin joka ääntää, vaikka lehti mielestäni edelleen jossain olisi ihan todennäköinen koska niin sen kuuloinen pörinä se on,
 
Viimeksi muokattu:
Ei nyt suuren suuri vika, mutta bmw f34 ilmastointi ruvennut ääntämään ärsyttävää röpellystä ja epäilen että siellä puunlehti tms on jossakin välissä. Googlettamalla löysin muiden automerkkien vastaavia ongelmia että parkkilappu aiheuttanut samalta kuulostavan ongelman. Itselläni vain on peukalo keskellä kämmentä enkä tiedä edes pitäisikö sitä lehteä lähteä hakemaan ohjaamon sisästä vai konepellin alta. Youtubessa olisi varmasti videoita jos tietäisi järkevän hakusanan. Olisiko ideoita?

Edit: homma edennyt sen verran että löysin kuin löysinkin jonkun ilmansuodattimen, joka olikin ihan puhdas. Mahtaakohan olla joku laakeri sittenkin joka ääntää, vaikka lehti mielestäni edelleen jossain olisi ihan todennäköinen koska niin sen kuuloinen pörinä se on,
Tulee lähinnä mieleen, että jos siellä on joku lehti, niin saisiko sen imaistua imurilla pois? Suodatin pois tieltä ja imurinletku sinne sisäänottoputkeen. Ensisijaisesti tietenkin olisi kiva saada se pois sisääntulotietään pitkin, koska siitä eteenpäin alkaa olla aika noita kojelautaan ja takapenkkiläisillekin meneviä putkia. Jos saat sen paikallistettua johonkin noista, niin kaikki muut paitsi se yksi tuuletiläppä kiinni ja sitten täysillä puhaltamaan, jos lehti tulisi läpi asti.
 
Ei kyllä kovin helposti raikasilmasuodattimen läpi lehti pääse. Mamman saabissa röpelsi kanssa, oli itse tuuletin joka on suoraan raikasilmasuodattimen takana. Ruiskuttelin vähän vähän wd40 ja loppu kitinät ja röpellykset.
Bemussa taitaa suodatin olla pelkääjänpaikalla hanskalokeron alla, en tiedä pääseekö ropellia suihkuttamaan samasta paikasta, luulis.

 
Ei nyt suuren suuri vika, mutta bmw f34 ilmastointi ruvennut ääntämään ärsyttävää röpellystä ja epäilen että siellä puunlehti tms on jossakin välissä. Googlettamalla löysin muiden automerkkien vastaavia ongelmia että parkkilappu aiheuttanut samalta kuulostavan ongelman. Itselläni vain on peukalo keskellä kämmentä enkä tiedä edes pitäisikö sitä lehteä lähteä hakemaan ohjaamon sisästä vai konepellin alta. Youtubessa olisi varmasti videoita jos tietäisi järkevän hakusanan. Olisiko ideoita?

Edit: homma edennyt sen verran että löysin kuin löysinkin jonkun ilmansuodattimen, joka olikin ihan puhdas. Mahtaakohan olla joku laakeri sittenkin joka ääntää, vaikka lehti mielestäni edelleen jossain olisi ihan todennäköinen koska niin sen kuuloinen pörinä se on,
Kyllä mullakin oli V70:ssä raitisilmansuodatin, mutta sinne oli jostain päässyt tiivisteen pala moottoriin niin että pärinä kävi.

Tunnin operaatio purkaa moottori ja oli uusikin jo valmiina vieressä kun sieltä paljastui muutaman sentin riekale joka oli tullut jostain ylempää ja hakkasi lapoihin.
 
Ei nyt mikään vika mutta varmastan täältä viisaammilta. Oon testaamassa paljonko mun 1995 civicillä ajaa täydestä tankista niin että loppuu saadakseni tietää paljonko sillä tankilla menee ja keskikulutus siihen, nyt ajettu jo kohta 600km ja aika alhaalla jo bensamittari, valo ei pala mutta luulen että se ei toimi. Ja se itse kysymys käyn ostamassa kannuun 5l bensaa niin riittääkö se määrä sitten käynnistämään auton ja riittää tekemään siirtymän lähimmälle asemalle joka on aina korkeitaan max 20km päässä. Onko 5l riittävästi vai pitääkö tankkii laittaa esim 10 ennenkuin auto suostuu starttaamaan
 
Ei nyt mikään vika mutta varmastan täältä viisaammilta. Oon testaamassa paljonko mun 1995 civicillä ajaa täydestä tankista niin että loppuu saadakseni tietää paljonko sillä tankilla menee ja keskikulutus siihen, nyt ajettu jo kohta 600km ja aika alhaalla jo bensamittari, valo ei pala mutta luulen että se ei toimi. Ja se itse kysymys käyn ostamassa kannuun 5l bensaa niin riittääkö se määrä sitten käynnistämään auton ja riittää tekemään siirtymän lähimmälle asemalle joka on aina korkeitaan max 20km päässä. Onko 5l riittävästi vai pitääkö tankkii laittaa esim 10 ennenkuin auto suostuu starttaamaan
Siellä tankin pohjalla on niin paljon kaikkea likaa, että jos se sitä bensajärjestelmään imasee, saatat joutua jumppaamaan ihan kunnolla saadaksesi sen järjestelmän puhtaaksi.
Eikö se vaan riitä, jos tiedät sillä tankilla pääsevän sen 600km? Mitä sillä tiedossa edes tekee?

Keskikulutuksen saat helpomminkin selville käyttämällä luuriin ladattavia softia. Vaikka Fueliota
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 887
Viestejä
4 559 834
Jäsenet
75 057
Uusin jäsen
Alsshon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom