Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Noh, nyt on auto toimitettu huoltoon. Mukavasti kaksi kertaa hinatessa köysi napsahti poikki :confused2:
Toivotaan ettei sieltä tonnien laskua tule.
 
Talvirenkaat asentelin eilen, hienosti kulki sen jälkeen. Tänään sitten alkoi taka-akselista kuulumaan nopeuden mukaan nousevaa kolinaa. Kiinnostus on todella korkealla tähän perkeleen vehkeeseen, joten eiköhän jouda seuraavalle tai Stenalle.

Jos joku nyt väkisin haluaa ostaa itsellensä Opelin vm. -00 /262tkm/ katsastettu 9/19, niin saa laittaa YV:n, ei oo hinnan kirossa tai vaihdan vaikka jonkinlaiseen tietokoneeseen.

Muistitko kiristää pultit?;)
 
Talvirenkaat asentelin eilen, hienosti kulki sen jälkeen. Tänään sitten alkoi taka-akselista kuulumaan nopeuden mukaan nousevaa kolinaa. Kiinnostus on todella korkealla tähän perkeleen vehkeeseen, joten eiköhän jouda seuraavalle tai Stenalle.

Jos joku nyt väkisin haluaa ostaa itsellensä Opelin vm. -00 /262tkm/ katsastettu 9/19, niin saa laittaa YV:n, ei oo hinnan kirossa tai vaihdan vaikka jonkinlaiseen tietokoneeseen.
OT: 20 vuotta vanha Opel ei välttämättä ole ykkösmyyntivaltti..
Talvi yllätti taas. Ehdin jo tilata automagic vaihteiston öljyn, suodattimen ja pohjan tiivisteen, vaan eipä näillä keleillä enää tiivisteitä liimailla.
Nerokkaasti suunniteltu Chryslerin vaihteisto, siinä ei ole tyhjennysproppua :facepalm: Suodatin on sentään vaihdettavaa mallia.
 
Pitää huomenna käydä tommonen OBD testeri, itelläkin tuli tollattee asentoanturi vika vastaan. Toivottavasti olisi se.


Manuaali


Toivottavasti ei olisi, mutta huomenna ollaan (ehkä) viisaampia.
Niin tuo ääninäyte kuulostaa kiun startti sutisi tyhjää, eli bendix rikki tai sitten se kalliimpi vaihtoehto, eli kytkin tai startin hammaskehä tiensä päässä.
 
OT: 20 vuotta vanha Opel ei välttämättä ole ykkösmyyntivaltti..
Talvi yllätti taas. Ehdin jo tilata automagic vaihteiston öljyn, suodattimen ja pohjan tiivisteen, vaan eipä näillä keleillä enää tiivisteitä liimailla.
Nerokkaasti suunniteltu Chryslerin vaihteisto, siinä ei ole tyhjennysproppua :facepalm: Suodatin on sentään vaihdettavaa mallia.
Pistä sinne ite tyhjennysproppu?
 
Jippii ja jihuu...

Kaksoimassavauhtipyörä ilmoittelee kivustaan autossa. Siinäpäs menee sitten taas pirusti rahaa osiin ja aikaa remppaan. Nyt toivomaan että saan tiputettua tuon pelkän lootan ulos ettei tarvitse koko mottia noukkia ylös.

Moottorin luonnollisesti PSA 1.6D pikkuvolvossa. Noh, tämän jälkeen alkaakin sitten olla kaikki kuluva uusittuna. Kalliiksi vain tulee nämä hifistely osat.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää tuo proppu sellaiselta että vojakkerin laatikosta ei kaikki öljyt tuon kautta lähde. Lisäksi tuosta propusta ei ole mitään hyötyä kun suodatinta ei saa Vaihdettua ilman öljypohjan irrotusta.
Propusta ainoa hyöty, että saa helpommin suurimmat öljyt pois. Jää se raottaminen pois, eikä tarvi taiteilla täynnä olevan öljypohjan kanssa.(vittumaista ilman nosturia ja isoa astiaa)
Liekkö jätetty tehtaalla se proppu pois sen takia, että tulisi ne suodattimet vaihdettua, ja muutenkin näkee mitä mujua magneetissa/pohjassa on.

Nimimerkillä, 5 kertaa jeepin laatikkoon öljyt vaihtaneena.
Monesti miettinyt propun asentamista, kun pohjasta raaputellut vanhoja tiivisteliiman jämiä pois.
Aina jäänyt laittamatta sen takia, että sitten tulis yksi mahdollinen vuotokohta lisää..
 
Viimeksi muokattu:
Automaattivaihteiston öljynvaihto kuuluu huolto-ohjelmaan.
Ja huolto-ohjelmaa noudatetaan tarkemmin yleensä lähinnä takuuaika jos sitäkään. Sen jälkeen käydään 5000 mailin välein erilaisissa kolmen kympin öljyhuolloissa, joissa ei moottoriöljyäkään aina edes vaihdeta, katsotaan vaan väri ja kaadetaan jotain sikäläistä Monitraa ylämerkkiin asti. Sama koskee vaihdelaatikkohuoltoa. Bulkkilaatuista aateeäffää voi toki lutrata värin vuoksi vaikka tikun reiästä pumpulla, jos oikein köyhästi valohoidetaan, ja jo näyttää vähemmän palaneelta. Halpaa tavaraa sekin.

Miksikö valmistajaa kiinnostelee? No paskan maineen voi saada ihan käyttäjien tyhmyyden takia. Aina kannattaa tehdä edes jotain, jos se ei maksa mitään.
 
Automaattivaihteiston öljynvaihto kuuluu huolto-ohjelmaan.
Niin kuuluu se suodattimenkin. Kuten @Tonnin Seteli tuossa toteaa, on ainakin yritetty jotenkin kompensoida omistajien tyhmyyttä. Ja kyllä, varmaan suurin osa auton omistajista on just niin tyhmiä että vähänkään vanhempaan katiskaan ei panosteta pätkääkään jos on vaan mahdollista muka säästää.
 
Niin kuuluu se suodattimenkin. Kuten @Tonnin Seteli tuossa toteaa, on ainakin yritetty jotenkin kompensoida omistajien tyhmyyttä. Ja kyllä, varmaan suurin osa auton omistajista on just niin tyhmiä että vähänkään vanhempaan katiskaan ei panosteta pätkääkään jos on vaan mahdollista muka säästää.
Sitä lähinnä tarkoitin että on ne öljyt suunniteltu vaihdettavaksi koska kuuluvat viralliseen huolto-ohjelmaan. Samalla tavalla ne öljyt lienee jäävät vaihtamatta vaikka proppu olisikin jos ei kiinnosta autostaan huolta pitää? Siitä olen täysin samaa mieltä ettei varsinkaan vanhempien autojen huoltaminen kiinnosta suurinta osaa ihmisistä. Itse tuppaan yrittämään pitämään huolta vaikka minkälainen ritsa on alla. Jopa meidän vara-autoon Hyundai Ponyyn vaihdoin automaattiöljyt :D Siinä muuten on proppu.
 
Kiitos muuten tästä vinkistä! Maksaa kokonaiset 4 euroa plus postit, taidan tilata ja laittaa ensi kesänä paikalleen.
www.nippelit.fi
Tuon propun harmina on kyllä se, että sillä ei saa öljyjä tyhjennettyä pohjia myöten. Öljypohjaan jää mujua vähintään tuon sisäpuolelle jäävän mutterin tasolle, vaikka katkaisisi liian kierteen pois. Tietysti jos pohjassa on valmiiksi sopiva syvennys, mihin tuon asentaa, tai sitä pystyy sopivasti muokkaamaan, niin tilanne on heti parempi.
 
Tuon propun harmina on kyllä se, että sillä ei saa öljyjä tyhjennettyä pohjia myöten. Öljypohjaan jää mujua vähintään tuon sisäpuolelle jäävän mutterin tasolle, vaikka katkaisisi liian kierteen pois. Tietysti jos pohjassa on valmiiksi sopiva syvennys, mihin tuon asentaa, tai sitä pystyy sopivasti muokkaamaan, niin tilanne on heti parempi.
Alla se suurin hyöty:
Nippelit.fi

Ja se hyöty tuosta juuri on, että ei tartte täyttä öljypohjaa raotella ja kaataa öljyjä pitkin käsiä ja lattioita.
 
Melko monessa automaatissa se öljypohja pitää kumminkin käyttää pois kun öljyhuoltoon kuuluu myös suodattimen vaihto.
 
Oireena on satunnaisesti ilmenevä outo kytkintuntuma. Poljinta pohjaan painettaessa tuntuu "pykälä" ja polkimesta kuuluu vaimea narahdus muutamaa senttiä ennen kuin poljin ottaa pohjaan. Vaihteet menevät sisään ongelmitta. Onkohan siellä jokin kytkinpolkimen mekanismin nivel rasvan puutteessa vai liekö kytkimen sylinterissä häikkää? Kytkinpoljin säädetty väärin? Painelaakeri?
 
J

Miksikö valmistajaa kiinnostelee? No paskan maineen voi saada ihan käyttäjien tyhmyyden takia. Aina kannattaa tehdä edes jotain, jos se ei maksa mitään.

Tämä on totta. Oldsilla oli takaisinvetokampanja aikoinaan koska autoja sammui kesken ajon motarilla. Lopuksi selvisi, että läskijenkki oli työntänyt auton avaimet nyrkin kokoiseen nippuun jossa oli kaikki kotiavaimista trailerin lukkoon ja se kilon mötti sitten roikkui siitä virtalukosta ja kun sitä välillä polvella sohaisi se paskoi ajan kanssa virtalukon.
 
Oireena on satunnaisesti ilmenevä outo kytkintuntuma. Poljinta pohjaan painettaessa tuntuu "pykälä" ja polkimesta kuuluu vaimea narahdus muutamaa senttiä ennen kuin poljin ottaa pohjaan. Vaihteet menevät sisään ongelmitta. Onkohan siellä jokin kytkinpolkimen mekanismin nivel rasvan puutteessa vai liekö kytkimen sylinterissä häikkää? Kytkinpoljin säädetty väärin? Painelaakeri?
Onko nestekytkin?
 
Meillä tuli cr-v:ssä narina ja loksahdus juuri ennenkuin poljin oli pohjassa, siihen auttoi ainakin ihan vain rasvailu.
 
Oireena on satunnaisesti ilmenevä outo kytkintuntuma. Poljinta pohjaan painettaessa tuntuu "pykälä" ja polkimesta kuuluu vaimea narahdus muutamaa senttiä ennen kuin poljin ottaa pohjaan. Vaihteet menevät sisään ongelmitta. Onkohan siellä jokin kytkinpolkimen mekanismin nivel rasvan puutteessa vai liekö kytkimen sylinterissä häikkää? Kytkinpoljin säädetty väärin? Painelaakeri?
Kytkimen työsylinteri itsellä aiheutti mielenkiintoista kytkintuntumaa, välillä toimi ihan normaalisti. Lopulta oli niin kulunut, että mäntä jäi linkkuun, kytkin luisti ja nesteet tuli pihalle.
Korjaantui uudella työsylinterillä.
 
Autot on ihania, ne selvästi aistii kun on "ylimääräistä" rahaa tilillä.
Lähdin tuossa aamulla työmatkaa ajamaan ja 200metrin päästä auto päätti, että tähän stoppi.
Auto koittaa startata, mutta tuntuu, kuin joku osuisi johonkin kiinni (sellainen naks) ja startti loppuu. Tästä viteoo, video alkaa heti sillä äänellä mikä kuuluu moottorista, kun koittaa startata.
Menikö tästä jakopää romuks vai löytyykö muita ideoita :facepalm:
Auto E46 BMW 320
Updatea tähän, elikkä huohotin siellä ollut jäässä. Auto rullaa, mutta putsaavat sen niin eiköhän tästäkin rumbasta sen 300-500 köyhdy.
 
Oireena on satunnaisesti ilmenevä outo kytkintuntuma. Poljinta pohjaan painettaessa tuntuu "pykälä" ja polkimesta kuuluu vaimea narahdus muutamaa senttiä ennen kuin poljin ottaa pohjaan. Vaihteet menevät sisään ongelmitta. Onkohan siellä jokin kytkinpolkimen mekanismin nivel rasvan puutteessa vai liekö kytkimen sylinterissä häikkää? Kytkinpoljin säädetty väärin? Painelaakeri?
Täsmälleen samoilla oireilla ilmeni omassa Passatissa kytkimen kulunut työsylinteri. Polkimen narina ja poljintuntuma korjaantuivat kumpainenkin n. 50e työsylinterin vaihdolla.
 
Haha. Ilmankos tuo avovaimon Yaris rääkyi: moniurahihnan ohjainrulla, laturin vapaakytkin ja vesipumppu aivan lahoamisen partaalla.

Tadaa! No ei tuo nyt montaa sataa onneksi ollut.
 
Onkos kellään tietoa ULO -merkistä? Myyvät korin ulko-osia pääsääntöisesti. Siis umpioita eteen ja taakse, peilejä jne.

Katselin audiin takaumpioita ja noi vaikutti ihan ok hintaisilta, mutta merkki itsessään on aivan tuntematon itselle, että lähinnä tuo laatu kinostelis jos jollakulla sattuu olemaan jotain parempaa tietoa siitä :btooth:
 
Onkos kellään tietoa ULO -merkistä? Myyvät korin ulko-osia pääsääntöisesti. Siis umpioita eteen ja taakse, peilejä jne.

Katselin audiin takaumpioita ja noi vaikutti ihan ok hintaisilta, mutta merkki itsessään on aivan tuntematon itselle, että lähinnä tuo laatu kinostelis jos jollakulla sattuu olemaan jotain parempaa tietoa siitä :btooth:
Muistanko väärin vai etkö jo ostanut jotkut umpiot audiin? Vai menikö ne palautukseen? Sellanen muistikuva, että joku kauhisteli niiden hintaa? :D
 
Muistanko väärin vai etkö jo ostanut jotkut umpiot audiin? Vai menikö ne palautukseen? Sellanen muistikuva, että joku kauhisteli niiden hintaa? :D

Palautukseen meni kun tilasin väärät. Eli sellaiset joissa ei ollut jarruvalot toteutettu ledeillä...:grumpy:
 
Mitenkäs tuollainen reilu rippikouluikäinen patonki. Taka-akselin laakerit paskana, joka siis tyyppivika. Nyt jostain löytynyt joku kunnostettu akseli, hintaan reilu parisataa. Itse löytänyt vaan +400€ kunnostettuina.
Tarkoitus olisi vaihtaa omassa tallissa niillä työkaluilla mitä löytyy, ei siis mitään nosturia tai kummempaa käytössä. Uhka vai mahdollisuus?:think:

Eikä kyse ole omasta autosta. Mitä jotain noista tiedän ja lukenut, niin on yks perkeleen työmaa jopa ammattilaiselle jolla olisi kunnon vehkeet käytössä. Siitä puhumattakaan että autollahan ei itsessään mitään arvoa ole, osat ja työt maksaa jo enemmän. Onko DIY hommaa?
 
Mitenkäs tuollainen reilu rippikouluikäinen patonki. Taka-akselin laakerit paskana, joka siis tyyppivika. Nyt jostain löytynyt joku kunnostettu akseli, hintaan reilu parisataa. Itse löytänyt vaan +400€ kunnostettuina.
Tarkoitus olisi vaihtaa omassa tallissa niillä työkaluilla mitä löytyy, ei siis mitään nosturia tai kummempaa käytössä. Uhka vai mahdollisuus?:think:

Eikä kyse ole omasta autosta. Mitä jotain noista tiedän ja lukenut, niin on yks perkeleen työmaa jopa ammattilaiselle jolla olisi kunnon vehkeet käytössä. Siitä puhumattakaan että autollahan ei itsessään mitään arvoa ole, osat ja työt maksaa jo enemmän. Onko DIY hommaa?
Uhka. En ole kyseistä hommaa tehnyt mutta olen siihen tutustunut, ja melkein jouduin kyseiseen hommaan. Homma oli (onneksi) jo kussut siinä vaiheessa kun toinen seppä oli tuhonnut yhdet kierteet akselista ennen kuin pääsin auton kimppuun. 306 pögö ilmeisesti kyseessä? Nuo on toivottomia autoja, yksi paikka korjataan niin kaksi hajoa. Ai mistäkö..
 
No eihän niissä nyt oikeastaan muita mainitsemisen arvoisia vikoja yleensä ole, mutta tuo yksi vaiva onkin sitten sitäkin pahempi, hankalampi ja yleisempi.
 
No eihän niissä nyt oikeastaan muita mainitsemisen arvoisia vikoja yleensä ole, mutta tuo yksi vaiva onkin sitten sitäkin pahempi, hankalampi ja yleisempi.
Aijaa :D Ovien johtosarjat, rumputakajarrut eivät toimi, dieseleissä (XUD) naftapumput vuotavat, bensakoneista jäätyy huohottimet, erilaiset sähköviat (Airbag, ABS), ajonestovikoja PIN näppäiltävässä versiossa. Nuo nyt mitä itse tiedän taka-akselin lisäksi. Uudemmat toki parempia, nuo viat ovat alle 2000 luvun kieseissä.
Noiden lisäksi sitten muut vanhojen autojen vaivat, eli ruoste, jarruputket, jarrut ylipäätään, polttoainelinjat yms. XUD dieselissä jakopään vaihto on perseestä, tilaa ei ole ja hermoja se vaatii.
 
Mitenkäs tuollainen reilu rippikouluikäinen patonki. Taka-akselin laakerit paskana, joka siis tyyppivika. Nyt jostain löytynyt joku kunnostettu akseli, hintaan reilu parisataa. Itse löytänyt vaan +400€ kunnostettuina.
Tarkoitus olisi vaihtaa omassa tallissa niillä työkaluilla mitä löytyy, ei siis mitään nosturia tai kummempaa käytössä. Uhka vai mahdollisuus?:think:

Eikä kyse ole omasta autosta. Mitä jotain noista tiedän ja lukenut, niin on yks perkeleen työmaa jopa ammattilaiselle jolla olisi kunnon vehkeet käytössä. Siitä puhumattakaan että autollahan ei itsessään mitään arvoa ole, osat ja työt maksaa jo enemmän. Onko DIY hommaa?

Jos kaikki lähtee auki, mahdollisuus. Yleensä luonto liimannut oultteja kiinni, joten oikeasti kunnollinen pulttipyssy ja lämmityskäikäleet käsillä.
 
Uhka. En ole kyseistä hommaa tehnyt mutta olen siihen tutustunut, ja melkein jouduin kyseiseen hommaan. Homma oli (onneksi) jo kussut siinä vaiheessa kun toinen seppä oli tuhonnut yhdet kierteet akselista ennen kuin pääsin auton kimppuun. 306 pögö ilmeisesti kyseessä? Nuo on toivottomia autoja, yksi paikka korjataan niin kaksi hajoa. Ai mistäkö..

206:D

Jos kaikki lähtee auki, mahdollisuus. Yleensä luonto liimannut oultteja kiinni, joten oikeasti kunnollinen pulttipyssy ja lämmityskäikäleet käsillä.

Pulttipyssy löytyy, tuskin kovin hyvä ja varmaan jonkinlaiset tuluksetkin. Nythän usko on kova, kun mihinkään ei ole koskenut vielä. Noilla kilsoilla autoon tuskin on aikaisemmin kajottu takapään osalta, joten tiettyä taistelua voi olla luvassa. Vielä kun kuulin jonkinlaisen suunnitelman miten noin suunnilleen meinaa toimia, eli mahdollisimman halvalla ja "helpolla". Näkee sitten:kahvi:
 
Aijaa :D Ovien johtosarjat, rumputakajarrut eivät toimi, dieseleissä (XUD) naftapumput vuotavat, bensakoneista jäätyy huohottimet, erilaiset sähköviat (Airbag, ABS), ajonestovikoja PIN näppäiltävässä versiossa. Nuo nyt mitä itse tiedän taka-akselin lisäksi. Uudemmat toki parempia, nuo viat ovat alle 2000 luvun kieseissä.
Noiden lisäksi sitten muut vanhojen autojen vaivat, eli ruoste, jarruputket, jarrut ylipäätään, polttoainelinjat yms. XUD dieselissä jakopään vaihto on perseestä, tilaa ei ole ja hermoja se vaatii.

Nuohan nyt on helposti ja edullisesti korjattavia pikkuvikoja kun otetaan kulkineitten ikä ja hinta huomioon.
 
Nuohan nyt on helposti ja edullisesti korjattavia pikkuvikoja kun otetaan kulkineitten ikä ja hinta huomioon.
Eikös ne paremminkin ole helposti romutustuomioon johtavia vikoja, kun otetaan kulkineiden hinta ja ikä huomioon? :D

Jos nyt ajatellaan jossain tonnin pommissa samalle vuodelle taka-akselin sepitystä vaativa vika ruosteläjän keskellä, ratin spiraalin aiheuttama airbag-vikakoodi ja joku ajonestolaitteen häiriö.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 348
Viestejä
4 492 360
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
Polkupoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom