Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Vaihdatin takajarrusatulan liikkeessä, ja nyt jarrupoljin tuntuu selvästi pehmeämmältä kuin aiemmin. Pitää polkea hieman syvemmälle. Toimii kyllä hyvin ja jarrutehot yhtä hyvät molemmilla puolilla. Onko moinen normaalia jarrusatulan vaihdon jälkeen, kannattaako rauhassa ajella ja katsella tilannetta josko se siitä vähän kovenisi vai onkohan lipsahtanut ilmaa jarruihin?

Jarrusatula piti vaihtaa koska jarruvoimien ero takana oli 40%, uudella satulalla ero nollan prosentin tietämillä.
 
Vaihdatin takajarrusatulan liikkeessä, ja nyt jarrupoljin tuntuu selvästi pehmeämmältä kuin aiemmin. Pitää polkea hieman syvemmälle. Toimii kyllä hyvin ja jarrutehot yhtä hyvät molemmilla puolilla. Onko moinen normaalia jarrusatulan vaihdon jälkeen, kannattaako rauhassa ajella ja katsella tilannetta josko se siitä vähän kovenisi vai onkohan lipsahtanut ilmaa jarruihin?

Jarrusatula piti vaihtaa koska jarruvoimien ero takana oli 40%, uudella satulalla ero nollan prosentin tietämillä.

No tuosta vaihdosta olis varmaan selvinnyt jarrusylinterin herkistyksellä, mutta vaikuttaa siltä että on jäänyt ilmaa. Saatan toki väärässäkin olla... :dead:
 
Vaihdatin takajarrusatulan liikkeessä, ja nyt jarrupoljin tuntuu selvästi pehmeämmältä kuin aiemmin. Pitää polkea hieman syvemmälle. Toimii kyllä hyvin ja jarrutehot yhtä hyvät molemmilla puolilla. Onko moinen normaalia jarrusatulan vaihdon jälkeen, kannattaako rauhassa ajella ja katsella tilannetta josko se siitä vähän kovenisi vai onkohan lipsahtanut ilmaa jarruihin?

Jarrusatula piti vaihtaa koska jarruvoimien ero takana oli 40%, uudella satulalla ero nollan prosentin tietämillä.
Just sama homma oli itelläkin kun vaihdettiin toinen takajarrusatula uuteen, pehmeä poljin ja uppos syvemmällä ku normaalisti, ilmaahan sielä oli.
 
No tuosta vaihdosta olis varmaan selvinnyt jarrusylinterin herkistyksellä, mutta vaikuttaa siltä että on jäänyt ilmaa. Saatan toki väärässäkin olla... :dead:

Just sama homma oli itelläkin kun vaihdettiin toinen takajarrusatula uuteen, pehmeä poljin ja uppos syvemmällä ku normaalisti, ilmaahan sielä oli.

Kokeiltiin tuota jarrusatulaa itse korjailla mäntä voitelemalla + uusi suojakumi + liukutappien voitelu ja puhdistus ja sinnekkin uudet suojakumit, vaan ei muuttunut jarruvoimat yhtään. Pitää olla liikkeeseen yhteyksissä jarruista, varmaankin ilmaushommia.
 
Kuinka monta kertaa yleensä menee, että firma saa alumiinivanteet maalattua? Oli siis auton mukana tulleet vanteet hapoilla, joten vein puhallus+maalaus+lakkaus komboon. Maksoi alan liikkeessä vajaa 400€.

Ekan talven jälkeen lakka oli ihan säröillä. No firma takuuna teki kesän aikana hommat uudestaan, eli puhallus+maali+lakka. Tällä kertaa pykälää vaaleammalla sävyllä kun 1. sävy oli vähän eri keskilätkien kanssa.

Noh sävy oli nyt hyvä, mutta varaston lattialta löytyi 25g painoja. Aattelin et vaan jotenkin huonosti kiinni tms, ja käytin tasapainotuksessa 60€:llä kaikki renkaat, kun eihän sitä osannut sanoa mistä ne puuttuivat. Samalla meni yksi rengas takuuseen, kun siinä oli jotaim heittoa jota eivät saaneet tasapainotettua.

Anyways, siinä sitten rengaspaja huomasi että lakka lähtee maalista tällä kertaa isoina levyinä. Painot suorastaan ropisivat irti vanteista lakan mukana...

Vanteet menossa nyt huomenna 3. kertaa työn alle. Eli sama vanha puhallus+lakkaus+maalaus :darra:

Missä vaiheessa on kohtuullista todeta, että firma ei vaan osaa tehdä sitten millään tätä maalaushommaa? Voiko niiltä yrittää saada jotain hyvitystä kaikesta ravauksesta eestaas yms. Tänäänkin ruuvasin kaatosateessa kesärenkaat takas alle :wtf:

Alkaa oleen fiilikset että pitää hommata vaan toiset talvivanteet ja heittää kumit niille, kun noista nykysistä ei näytä tulevan ikinä hyviä.
Rengasliikkeistä huonoa kokemusta tääläkin. Kyllähän näistä pitäisi rahat saada takaisin?

Muuan liikkeessä piti jenkistä saada ohjauskulmat säädettyä. Auto kävi säädössä kolme kertaa, ekan kerran jälkeen puolsi ihan kuin ennenkin säätöä (oli jousipaketti käytetty edestä irti jossa kulmat menivät), tokan säädön jälkeen autossa kuulemma vika kun edelleen puolsi ja kolmannella kerralla vika oli sitten kuulemma renkaissa. Voi vittu sanon minä.

Vaadittiin sitten rahoja takaisin, kun ei enää neljättä kertaa säädetty, ilmoitettiin että rahat eivät tule takaisin. Auton ohjaus edelleen täysin vitullaan, vain siksi kun joku ei osaa säätää niitä kulmia oikeiksi.

Mihin tämmönen keissi viedään jossei ne rahat tule takaisin suosiolla?

Auto viedään nyt seuraavaksi säätöön sellaseen laitokseen missä se tulee kuntoon, pitää tuolta varmaan ottaa paperi mukaan ja näyttää noille miten hommat hoidetaan.

Ja ei, autossa ei ole vikaa eikä renkaissa. Säätäjässä sen sijaan taitaa olla.
 
Muuan liikkeessä piti jenkistä saada ohjauskulmat säädettyä. Auto kävi säädössä kolme kertaa, ekan kerran jälkeen puolsi ihan kuin ennenkin säätöä (oli jousipaketti käytetty edestä irti jossa kulmat menivät), tokan säädön jälkeen autossa kuulemma vika kun edelleen puolsi ja kolmannella kerralla vika oli sitten kuulemma renkaissa. Voi vittu sanon minä.
Toi on muuten yllättävän vaikeaa. Itse kävin kolme kertaa kahdessa eri liikkeessä säädättämässä niin ei siitä mitään tullut. Sitten vein osaavaan liikkeeseen ~100 km päähän niin aika tyly tuomio oli: Molemmat alatukivarret paskana (renkaat heiluivat monta senttiä) ja takajouset poikki! Kumma kun ei mennyt suoraan. Tuolla tuli kuntoon ja vielä kun renkaat vaihtoi niin meni vihdoin suoraan. Renkaathan kuluvat pilalle menneillä kulmilla todella nopeasti, eikä ne korjaudu vaikka ohjauskulmat korjattaisiin. Puoltamisen saa pois vain silloin kun osaava liike korjaa ohjauskulmat ja uusii renkaat. Ohjauskulmien kanssa on suoraaan sanoen aika perseestä taistella.
Viimeksi kun Stratusta käytin niin ilouutisena ulompi ja sisempi raidetangonpää oli fuusioituneet yhdeksi, joten aurauskulma jäi osittain säätämättä :dead:
 
Rengasliikkeistä huonoa kokemusta tääläkin. Kyllähän näistä pitäisi rahat saada takaisin?

Muuan liikkeessä piti jenkistä saada ohjauskulmat säädettyä. Auto kävi säädössä kolme kertaa, ekan kerran jälkeen puolsi ihan kuin ennenkin säätöä (oli jousipaketti käytetty edestä irti jossa kulmat menivät), tokan säädön jälkeen autossa kuulemma vika kun edelleen puolsi ja kolmannella kerralla vika oli sitten kuulemma renkaissa. Voi vittu sanon minä.

Vaadittiin sitten rahoja takaisin, kun ei enää neljättä kertaa säädetty, ilmoitettiin että rahat eivät tule takaisin. Auton ohjaus edelleen täysin vitullaan, vain siksi kun joku ei osaa säätää niitä kulmia oikeiksi.

Mihin tämmönen keissi viedään jossei ne rahat tule takaisin suosiolla?

Auto viedään nyt seuraavaksi säätöön sellaseen laitokseen missä se tulee kuntoon, pitää tuolta varmaan ottaa paperi mukaan ja näyttää noille miten hommat hoidetaan.

Ja ei, autossa ei ole vikaa eikä renkaissa. Säätäjässä sen sijaan taitaa olla.
Rengasliikkeessä suuntaaminen on aika turhaa ellei ole varma että alusta on kunnossa. Osaaminen ei ole sillä tasolla että väljyyksiä osattaisiin katsoa ja JOS jotain löytyy niin miksipä niistä mainittaisiin, kun osia ja/tai työkaluja ei kuitenkaan ole samassa puljussa...

Joskus tuli havaittua että ne rengasliikkeiden suuntauslaitteet on vielä viimesen päälle karvalakkimallia eikä kalibroitu koskaan...
 
Rengasliikkeessä suuntaaminen on aika turhaa ellei ole varma että alusta on kunnossa. Osaaminen ei ole sillä tasolla että väljyyksiä osattaisiin katsoa ja JOS jotain löytyy niin miksipä niistä mainittaisiin, kun osia ja/tai työkaluja ei kuitenkaan ole samassa puljussa...

Joskus tuli havaittua että ne rengasliikkeiden suuntauslaitteet on vielä viimesen päälle karvalakkimallia eikä kalibroitu koskaan...
Joensuun vianor kertoi ainakin suoraan että ei toivoakaan suunnata kun toinen eturengas kääntyilee ittekseen.
 
Onkos ysärin nissaneissa kovin yleinen sellanen ongelma että kaukolukitus ei aina oikein tahdo pelata? Ei tietoa onko vika kakessa vaikko itse autossa.
 
Oma audi ainakin vittuili huolella kun ostin alennuksessa olevia pirkka-paristoja kaukosäätimeen. Viikon pelas normaalisti, sen jälkeen ei meinannu ovet avautua, eikä auto tunnistaa avaimien olevan auton sisässä. Alkoi keyless go ja start toimia kunnolla vastakun ostin vartan uusia paristoja...:grumpy:
 
Onkos ysärin nissaneissa kovin yleinen sellanen ongelma että kaukolukitus ei aina oikein tahdo pelata? Ei tietoa onko vika kakessa vaikko itse autossa.
Ysärillä oli aika usein ongelmana että kaukosäätimistä alkoi hiipua se kantomatka säätimen ikääntyessä eikä tähän juuri patterin vaihtaminen auttanut. Patterin vaihtoa toki kannattaa kokeilla ensimmäisenä.

Uudelleen "ohjelmointi" (autoon parittaminen) auttaa yleensä vain jos menee kokonaan toimimattomaksi (esim. äitimuorin vm. 2000 A-mersussa jouduin joskus opettamaan säätimen uudelleen autoon kun oli "unohtanu", liekö ollut yksi kolmesta avaimesta liian pitkään käyttämättä)...
 
Oma audi ainakin vittuili huolella kun ostin alennuksessa olevia pirkka-paristoja kaukosäätimeen. Viikon pelas normaalisti, sen jälkeen ei meinannu ovet avautua, eikä auto tunnistaa avaimien olevan auton sisässä. Alkoi keyless go ja start toimia kunnolla vastakun ostin vartan uusia paristoja...:grumpy:

Mulla kans vähän vastaavia kokemuksia, toki auto ilmoitti että patteri vähissä eikä mitään sen kummempia sekoiluita, vaihdoin vielä toisen parin uusia kun neljä patteria oli paketissa ja ne toimi kans sen viikon kunnes auto ilmoitti että avaimen patteri on huono.

Kunnon paristoilla kestää vuoden tuossa handsfree avaimesta.
 
Taitaa Hondan ballastit olla kuolemassa, satunnaisesti jää toinen ajovalo syttymättä ja puoli vielä vaihtelee.
Oliko kellään kokemusta uusien vaihtamisesta tilalle ja mistä vaihto-osa hankittu?
 
Taitaa Hondan ballastit olla kuolemassa, satunnaisesti jää toinen ajovalo syttymättä ja puoli vielä vaihtelee.
Oliko kellään kokemusta uusien vaihtamisesta tilalle ja mistä vaihto-osa hankittu?
Ensin uudet polttimot ja ei todellakaan ole ballasti vaan erillinen sytytin mikä tuon ongelman voi aiheuttaa jos kyseessä d2s-kanta. Erittäin harvinaisia ballastiviat. Sytyttimiä taas on mennyt hondissa ja se on se kaapeli missä on lampun kanta mikä kytketään ballastiin kiinni ja on erikseen vaihdettava osa. Parilla kympillä saa ebay/AliExpress tilattua. Jos et tiedä milloin polttimot vaihdettu niin siitä hyvä lähteä liikkeelle, koska viallinen poltin tekee tuommoista myös.
 
Ensin uudet polttimot ja ei todellakaan ole ballasti vaan erillinen sytytin mikä tuon ongelman voi aiheuttaa jos kyseessä d2s-kanta. Erittäin harvinaisia ballastiviat. Sytyttimiä taas on mennyt hondissa ja se on se kaapeli missä on lampun kanta mikä kytketään ballastiin kiinni ja on erikseen vaihdettava osa. Parilla kympillä saa ebay/AliExpress tilattua. Jos et tiedä milloin polttimot vaihdettu niin siitä hyvä lähteä liikkeelle, koska viallinen poltin tekee tuommoista myös.
Vaihtaisin vielä polttimot ensin.

Polttimot vaihdettu kesällä, pitääpä tarkistaa noiden sytyttimien saatavuus.
Kiitoksia hyvistä neuvoista. :tup:
 
Polttimot vaihdettu kesällä, pitääpä tarkistaa noiden sytyttimien saatavuus.
Kiitoksia hyvistä neuvoista. :tup:
Vaikka onkin kesällä vaihdettu niin on mulla alle vuoden eräät osramit kestäneet. Takuuhan sulla noissa taitaa vielä olla edellyttäen, että sinne on laitettu laatupoltinta eikä sitä halvinta.
 
Corsican heikkojen takajarrujen selvittely jatkuu.

Abseja käyttäessä ilmaa pääsee järjestelmään ja takajarrut muuttuvat tehottomiksi. Niin kauan kun ei absittele niin ei myöskään ole ongelmia.

Leima pitäisi saada pikimmiten. Meneekö katsastuksen jarrudynolla absille jarrut? Josseivat mene niin silloihan voin mennä jo katsastamaan ja tutustua abs järjestelmän ilmaamiseen myöhemmin.
 
Ei taida rullissa nopeus riittää että absit rupeaisi raksuttamaan, en ainakaan koskaan ole huomannut.
 
Itse vika lienee ABS:ien pumppuyksikössä. Wheeler Dealersissa korjauttivat moisen jossakin erikoispajassa. Vaati erikoisosaamista. Jonkin tiivisteen vaihto saattaa silti onnistua ihan itsekin. Luulisi, että murkula vuotaisi myös jarrunestettä ulos, jos päästää ilmaa sisään.
 
Itse vika lienee ABS:ien pumppuyksikössä. Wheeler Dealersissa korjauttivat moisen jossakin erikoispajassa. Vaati erikoisosaamista. Jonkin tiivisteen vaihto saattaa silti onnistua ihan itsekin. Luulisi, että murkula vuotaisi myös jarrunestettä ulos, jos päästää ilmaa sisään.
Niin sitä minäkin tässä ihmettelen että mistä helvetistä sitä ilmaa sinne absien toimiessa tulee.

Abs boksin ruuveista on pistetty litra ja tuntikaupalla nestettä läpi, ainavaan tulee pientä kuplaa.

Itse pyöriltä käy ilmailemassa niin jarrut ok ajossa. Abseilla kun käy niin pehmenee ainakin peräpään jarrut. Sitten taas ilmaa niin kaikki ok kunnes absit käyneet päällä.
 
Niin sitä minäkin tässä ihmettelen että mistä helvetistä sitä ilmaa sinne absien toimiessa tulee.

Abs boksin ruuveista on pistetty litra ja tuntikaupalla nestettä läpi, ainavaan tulee pientä kuplaa.

Itse pyöriltä käy ilmailemassa niin jarrut ok ajossa. Abseilla kun käy niin pehmenee ainakin peräpään jarrut. Sitten taas ilmaa niin kaikki ok kunnes absit käyneet päällä.
Joko sinne yksikköön itseensä on jäänyt ilmaa ja vaatii yksikön ilmauksen TAI kiskoo toimiessaan jostain raosta happea, ei välttämättä edes aiheuta ulkoista vuotoa ja sinällään voi olla mahdoton tutkia itse...

Leimanhan tuohon kyllä saa rullien puolesta, mutta jos on liukasta ja katsuri päättää kokeilla jarruja koeajolla niin...voivoi
 
Niin sitä minäkin tässä ihmettelen että mistä helvetistä sitä ilmaa sinne absien toimiessa tulee.

Abs boksin ruuveista on pistetty litra ja tuntikaupalla nestettä läpi, ainavaan tulee pientä kuplaa.

Itse pyöriltä käy ilmailemassa niin jarrut ok ajossa. Abseilla kun käy niin pehmenee ainakin peräpään jarrut. Sitten taas ilmaa niin kaikki ok kunnes absit käyneet päällä.

Joissain autoissa ABS boksin ilmaus (jos sinne on ilmaa päässyt vaikka nesteen vähyyden takia) ei oikeastaan onnistu kuin testerillä millä saavat abs lootan pumppaamaan ilman vauhtia. Joten voi olla että marmori/muu testerin omaava huolto tarvitaan. Vaikka siis ei olisi varsinaista vikaa/vuotoa boksissa. En tietysti tiedä onko sun vehje sellainen.
 
Onkos ysärin nissaneissa kovin yleinen sellanen ongelma että kaukolukitus ei aina oikein tahdo pelata? Ei tietoa onko vika kakessa vaikko itse autossa.
Ihmisen pää toimii hyvänä antennina. Ottaa signaalin kauempaaki ko laitat avaimet vaikka leukaa vasten ko aukaset tai suljet ovet. Tätä niksiä käytin 98 primeraan. Tiä sitte onko tuommosessa pitemmän päälle jotain terveydellisiä haittavaikutuksia :D
 
Joko sinne yksikköön itseensä on jäänyt ilmaa ja vaatii yksikön ilmauksen TAI kiskoo toimiessaan jostain raosta happea, ei välttämättä edes aiheuta ulkoista vuotoa ja sinällään voi olla mahdoton tutkia itse...

Leimanhan tuohon kyllä saa rullien puolesta, mutta jos on liukasta ja katsuri päättää kokeilla jarruja koeajolla niin...voivoi
No täällä päin ei ole liukasta vielä. :)

Tuo hapen kiskominen itselläkin tässä mielessä. Eihän sitä ilmaa tuolta voi oikein loputtomiin tulla, luulisi ainakin loppuvan siksi aikaa kunnes taas abs moottori pyörii.
Joissain autoissa ABS boksin ilmaus (jos sinne on ilmaa päässyt vaikka nesteen vähyyden takia) ei oikeastaan onnistu kuin testerillä millä saavat abs lootan pumppaamaan ilman vauhtia. Joten voi olla että marmori/muu testerin omaava huolto tarvitaan. Vaikka siis ei olisi varsinaista vikaa/vuotoa boksissa. En tietysti tiedä onko sun vehje sellainen.
Autohan on -93 chevy corsica, abs systeemi on delco vi. Tech 1 kuulemma pitää ajaa abs venttiilit ns. kotiasentoon. Sama kuulemma onnistuu ajamalla autolla yli 5mph jolloin samaiset venat resetoituu. Koitettu on mutta ei vaan tolkkuun tule.

Pitää nyt miettiä tuota toisen pääsylkän skenaariotakin. Alunperinhän ongelmaa oli jo edellisessä pääsylkässä jossa ei paineet riittäneet enää, eli vuosi sisäisesti.
 
Laturi sanoin itsensä irti eikä tähän hätään löydy uutta osaa mistään. Pitäisi saada auto ajoon kuitenkin. Todennäköisesti hiilet ovat vain loppu (ajettu 400000km). Olisiko mitään vippaskonstia jolla vanhoja hiiliä saisi "jatkettua" väliaikaisesti? Onko ihan hullu idea? Jos sen pari viikkoa kestäisi ajoa kun saisi uuden laturin hommattua. Tokihan vika voi olla muuallakin mutta se selviää viikonloppuna.
 
Ei niitä vanhoja oikein saa jatkettua mikäli et sitten saa jotain hiilien "alle" mutta siten että hiilet kuitenkin liikkuvat vapaasti. Autotarvikeliikkeistä saa irtohiiliäkin, sitten vain hiomapaperia vasten hankaat sopivaksi ja juotat piuhat kiinni.
 
W639 Vitosta hyppäsi moniurahihna pois onneksi pihalla. Auto seis ja hinuria paikalle. Laskeskelin, että kiristimen kilsat täynnä ja about 130-200 lasku tulee. Soitto korjaamolta, auto kunnossa: kiristin, vesipumppu, ohjainrulla ja hihna vaihettu(kaikki oli sököjä). Lasku 580€. Hinta kirvelee, mutta onneksi auto tuli nopeasti ajoon ja samalla välttyi mahdollisilta usemmilta kerroilta pajoilla, kun kaikki tuli kerralla vaihtoon.
 
Kaverin puolesta kyselen.

Diesel jetta kyseessä, vm. en huomannu kysellä, mutta 2000-luvun puolivälin paikkeilta.

77384388_479474069339027_7523738166545612800_n.jpg

Ahdot kadoksissa ja MIL päällä. Kaveri oli jo ehtinyt vaihtaa uuden MAP-anturin sekä uuden turbon laittamaan. Kävin nollaamassa koodit tänään ja sama tuli välittömästi testilenkillä ja ahdot edelleen kadoksissa. Turbo oli kuulemma vaihdettu koska vanha oli jo tehnyt useita overboost -koodeja joten alkoi olla jokatapauksessa vaihtokunnossa...
 
Kaverin puolesta kyselen.

Diesel jetta kyseessä, vm. en huomannu kysellä, mutta 2000-luvun puolivälin paikkeilta.

77384388_479474069339027_7523738166545612800_n.jpg

Ahdot kadoksissa ja MIL päällä. Kaveri oli jo ehtinyt vaihtaa uuden MAP-anturin sekä uuden turbon laittamaan. Kävin nollaamassa koodit tänään ja sama tuli välittömästi testilenkillä ja ahdot edelleen kadoksissa. Turbo oli kuulemma vaihdettu koska vanha oli jo tehnyt useita overboost -koodeja joten alkoi olla jokatapauksessa vaihtokunnossa...


Logitappa pyydetyt ja toteutuneet ahdot kun ajelee, antaako se map mitään elämää?

muoks:

Nyt kun katsoin omaa lunttilappua niin tuolla koodilla ei ole ahtopaineiden kanssa tekemistä. Anturi on tavallinen 3 johtoinen ja sen pitäisi antaa normaali ilmanpaineessakin jänniteviestiä.

Jos kerta anturi on vaihdettu niin tän ikäsessä poikittaismoottorisessa volkkarissa 99,95% varmasti vika on joko ecun liittimessä tai johtosarjassa. Ja johtosarja särkyy käytännössä aina sieltä missä iso johtokimppu luikertelee lohkoa myöten vaihdelaatikon päältä ja hyppää runkoaisan päälle akun alla.

Jos liittimet on puhtaat niin ei kun aikaa ja tupakkia ja pienet sakset ja johtosarjaa aukomaan. Omassa käyttisromussa lähdin selvittelemään alun perin yhtä vikaa mutta lopulta johtosarjasta löytyy toista kymmentä paikkausta vaativaa kohtaa kun johtimet oli hiertyneet paljaalle kuparille ja hapettuneet vihreiksi.

johtosarja.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Takajarru ei kiilloita takajarrulevyä tasaisesti vaikka palat ovat uudehkot. Pitäisikö ottaa jarrut auki sekä palat irti ja katsoa että on varmasti kaikki puhtaana että puristuu levyyn tasaisesti?
 
Logitappa pyydetyt ja toteutuneet ahdot kun ajelee, antaako se map mitään elämää?

muoks:

Nyt kun katsoin omaa lunttilappua niin tuolla koodilla ei ole ahtopaineiden kanssa tekemistä. Anturi on tavallinen 3 johtoinen ja sen pitäisi antaa normaali ilmanpaineessakin jänniteviestiä.

Jos kerta anturi on vaihdettu niin tän ikäsessä poikittaismoottorisessa volkkarissa 99,95% varmasti vika on joko ecun liittimessä tai johtosarjassa. Ja johtosarja särkyy käytännössä aina sieltä missä iso johtokimppu luikertelee lohkoa myöten vaihdelaatikon päältä ja hyppää runkoaisan päälle akun alla.

Jos liittimet on puhtaat niin ei kun aikaa ja tupakkia ja pienet sakset ja johtosarjaa aukomaan. Omassa käyttisromussa lähdin selvittelemään alun perin yhtä vikaa mutta lopulta johtosarjasta löytyy toista kymmentä paikkausta vaativaa kohtaa kun johtimet oli hiertyneet paljaalle kuparille ja hapettuneet vihreiksi.

johtosarja.jpg

Googlella sattui silmään korjaussarja moiseen. Joku wire harness tms.
 
Takajarru ei kiilloita takajarrulevyä tasaisesti vaikka palat ovat uudehkot. Pitäisikö ottaa jarrut auki sekä palat irti ja katsoa että on varmasti kaikki puhtaana että puristuu levyyn tasaisesti?
Auki vain ja putsaat ja rasvaat. Muista liukutappien toiminta tarkistaa ja putsata/rasvata ne.
 
Auki vain ja putsaat ja rasvaat. Muista liukutappien toiminta tarkistaa ja putsata/rasvata ne.

Täytyypä katsoa. Jotenkin hassu kun levyn ulkokehällä on kiiltävä alue mutta lähemmäs napaa mennessä ei purekaan levyyn lainkaan.

Vaihtelin juuri satulat eteen joten sikäli tuttua hommaa ja pienitöisempi kun ei tarvitse ilmaamaan ryhtyä.
 
Ei niitä vanhoja oikein saa jatkettua mikäli et sitten saa jotain hiilien "alle" mutta siten että hiilet kuitenkin liikkuvat vapaasti. Autotarvikeliikkeistä saa irtohiiliäkin, sitten vain hiomapaperia vasten hankaat sopivaksi ja juotat piuhat kiinni.

Nyt on laturi irti ja hiilethän ne oli ihan nysät. Motonetistä löytyi jopa juuri oikeankokoiset hiilet niin ei tartte ruveta edes hiomaan.

Mutta aina sitä pitää jotain mokailla tehdessä. Enpä muistanut ottaa akun miinusnapaa irti ja laturin piuhan pulttia avatessa työkalu osui runkoon ja pari sekuntia max ehti kipinöidä. Onkohan tuosta nyt tullut mahdollisesti jotain haittaa/vikaa? Huomenna laturi ja auto kasaan niin sittenhän tuon näkee.
 
Vikakoodien lukulaite löytyy niin pitää tarkistaa. Kyllä syö miestä tälläset amatöörivirheet vaikka amatööri näissä hommissa olenkin.
 
Tuskimpa siinä laturia tai muutakaan särkee mutta joissain autoissa akun ja laturin B+ liitännän välissä on sulake, sen voi kyllä polttaa.
 
Täytyypä katsoa. Jotenkin hassu kun levyn ulkokehällä on kiiltävä alue mutta lähemmäs napaa mennessä ei purekaan levyyn lainkaan.

Vaihtelin juuri satulat eteen joten sikäli tuttua hommaa ja pienitöisempi kun ei tarvitse ilmaamaan ryhtyä.
Osta suosiolla uudet palat valmiiksi ennenkuin auot, satavarmasti palat kuluneet kieroon... Jos ei kuitenkaan ole niin palauttaa sitten :tup:
 
Osta suosiolla uudet palat valmiiksi ennenkuin auot, satavarmasti palat kuluneet kieroon... Jos ei kuitenkaan ole niin palauttaa sitten :tup:


Palat on kohtalaisen uudet ja takana, joten en usko että on kovinkaan kuluneet. Täytyy katsoa kuinka pahasti kuluneet, mutta luulen tosiaan että eivät ole urissaan ihan täysin vaaterissa josta tämä epätasainen kuluma.
 
Palat on kohtalaisen uudet ja takana, joten en usko että on kovinkaan kuluneet. Täytyy katsoa kuinka pahasti kuluneet, mutta luulen tosiaan että eivät ole urissaan ihan täysin vaaterissa josta tämä epätasainen kuluma.
Entäs itse levyn kunto? Jos se on huonosti kulunut niin pilaa palat.
 
Mutta aina sitä pitää jotain mokailla tehdessä. Enpä muistanut ottaa akun miinusnapaa irti ja laturin piuhan pulttia avatessa työkalu osui runkoon ja pari sekuntia max ehti kipinöidä. Onkohan tuosta nyt tullut mahdollisesti jotain haittaa/vikaa? Huomenna laturi ja auto kasaan niin sittenhän tuon näkee.

Auton varashälytin asennuksissa olin tehnyt typerän hyppylankaviritelmän konehuoneen puoleelle ja laittanut konepellin kiinni. Starttasin niin hetken näkyi kipinään ja akku aivan tyhjä.:facepalm: Latasin akun ja ei sen kummempaa.
 
Kun nyt olet mittaillut laturia niin tällä tavalla saat selville mahdollisen diodivian.
-Laita auto käyntiin. 1500rpm.
-aseta yleismittarin valitsin AC jännite asentoon.
-Jos joku diodi on rikki laturissa, vuotaa se AC-jännitettä auton sähköjärjestelmään ja tämä voidaan mitata
-Kunnossa oleva laturi tuottaa pienen määrän ac-jännitettä joka yleensä on max 0,5 V (AC)
-Eli jos laturi tuottaa yli 0,5 V (AC) jännitettä , on laturissa diodivika.

(Oman autoni laturi tuottaa 0,025 V (AC)
Mistä tämä siis mitataan?
 
Kun nyt olet mittaillut laturia niin tällä tavalla saat selville mahdollisen diodivian.
-Laita auto käyntiin. 1500rpm.
-aseta yleismittarin valitsin AC jännite asentoon.
-Jos joku diodi on rikki laturissa, vuotaa se AC-jännitettä auton sähköjärjestelmään ja tämä voidaan mitata
-Kunnossa oleva laturi tuottaa pienen määrän ac-jännitettä joka yleensä on max 0,5 V (AC)
-Eli jos laturi tuottaa yli 0,5 V (AC) jännitettä , on laturissa diodivika.

(Oman autoni laturi tuottaa 0,025 V (AC)

Mittasin: 0,04V Max. ja kun lisäsi kuormaa, 0,05V Max. Mites muilla?
 
Tässä mittauksessa on sitten vaarana se että halvin eli paeas yleismittari mittaa AC jännitteen halvimmalla mahdollisella tavalla ja näyttää 9V paristosta 18VAC
 
Laturista puheen ollen niin omassa autossa(E38 750 2001) laturi ei lataa(Punainen valo palaa ja kaikki muuta valot palaa mitä tykää palaa kun virta on matala) ennen kuin on kierrokset kerran nousu ~3000 rpm. Sen jälkeen lataa normaalisti 13.7V.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 262
Viestejä
4 623 724
Jäsenet
76 005
Uusin jäsen
Antsa22

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom