Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

@teho75
Sitä on melko hankala päällepäin todeta, onko vika olkavarressa. Kyseessä voi olla pienikin heitto. Lisäksi satulan korvakkeita vasten laakeria prässätessä voi toinen satulan korvakkeista vääntyä, jolloin satula asettuu vinoon levyyn nähden. Jotkut olkavarret ovat aika hankalan muotoisia, joten tuollaisia lapsuksia voi joskus käydä.

Melkein pitäisi purkaa asetelmaa sen verran, että pystyy tönärillä mittailemaan miten satula asettuu levyyn nähden kun levyä pyörittelee. Ja soikeaa levyä vasten tuo mittailu on tietysti hankalaa.
 
@TommyKoo @teho75
Onko yhteinen nimittäjä laakerin/laakereiden vaihto?
Olkavarren saa rikki prässäämällä laakeria ulos ilman lukitussokan irrottamista. Kun olkavarsi on prässätty rikki, asettuu satula väärään kohtaan jarrulevyyn nähden. Seatin laakerikonstruktiosta ei ole hajua, mutta Meganessa voisi tuon tyyppinen olla.

Ei sillä ite olisi jotain noin idioottimaista tullut tehtyä... :cigar2:

Seatissa on sama rakenne kuin Golf IV:ssä. Onnistuin muutamalta ulkomaiselta foorumilta löytämään sellaisen tiedon, että pyöränpultit ylikiristämällä saa navan väännettyä ja alkaa kuvailemani täristyshelvetti. No, eipä tuo vääntynyt napa toki ihan ainut mainitsemiani oireita aiheuttava vika ole. Ps. katsastuksessa mainitsin täristyksestä ja katsastusmies tosiaan mainitsi oikealla puolella olevan enemmän vipatusta. Meni katsastuksesta läpi että heilahti.
 
Näyttää tuo laakerikonstruktio sellaiselta, että sen vaihdon ryssimällä olkavarren saa kyllä hajalle jos ei tiedä mitä tekee. Eli voi olla olkavarsi tai itse napa syyllinen.
 
Jeejee. Toisaalta ei viitsisi muutaman tonnin autoon lähteä tekemään isoa remonttia, mutta toisaalta ajo on ollut tähän asti kohtuullisen edullista ja mukavaa. Osat saisi toki kohtuullisen halvalla netistä, eli muutamalla satkulla voisi mahdollisesti saada kuntoon.
 
Honda Civic Sedan 2009 ja hylätty katsastus. Takajarruvoimien ero liian suuri (40%). Jarrunesteet vaihdettu kesällä, jarrulevyt ja palat ok. Voiko vika olla paljoa muualla kuin jarrusatulassa, meneekö kokonaan vaihtoon? Jarrumäntäkään ei ihan jumissa voi olla kun 0,9kN tuli tulokseksi?
 
Joitakin vaihtoehtoja tulee mieleen:
-jarrupiiriin on päässyt vahingossa ilmaa jarrunesteen vaihdon aikana eli säiliö mennyt epähuomiossa tyhjäksi ja sit imassu ilmaa. Vaihdoitko itse jarrunesteet kesällä?
-jarrusatula on vaihtokunnossa

Liikkeessä vaihdettu, mutta toki sielläkin saatetaan tuuhioida.
 
Liikkeessä vaihdettu, mutta toki sielläkin saatetaan tuuhioida.
Helposti, ite kävin kesällä vaihdattamassa korjaamolla uuden takajarrusatulan, ekalla kerralla jarruissa ilmaa, huomasi heti pehmeästä ja liian syvälle menevästä polkimesta, toisella kerralla ilmat saatiin pois mutta automaattinen käsijarrun kiristin ei enää toiminut, kolmas kerta toden sanoi ja auto tuli kuntoon. Ei se oo niin helppoa korjaamoillakaan. :D
 
Tässä nokkahihna joka vaihdettiin. Oliko jo aika?
20191002_171708.jpg

Nyt sitten autodoc
Lähetti väärän osan.
20191021_172612.jpg

Aijai
Hirmu räplääminen, kun ei tahdo saada käsijarruun tarpeeksi jarruvoimaa
Huomenna viimeinen leimapäivä
 
Ettei tuo kartio lähde irti tuosta vanhasta pallonivelestä?
E:eipä sittenkään näytä olevan saman paksuinen
 
Vielä tuli Seatin täristävistä jarruista mieleen, että jarrulevy ei autossa tehtävän sorvauksen aikana vipottanut ulkokehältään, vaan sorvi alkoi jauhaa epätasaisesti vasta lähempänä napaa. Voikohan napa mennä ns. kukalle?
 
Liikkeessä vaihdettu, mutta toki sielläkin saatetaan tuuhioida.

Helposti, ite kävin kesällä vaihdattamassa korjaamolla uuden takajarrusatulan, ekalla kerralla jarruissa ilmaa, huomasi heti pehmeästä ja liian syvälle menevästä polkimesta, toisella kerralla ilmat saatiin pois mutta automaattinen käsijarrun kiristin ei enää toiminut, kolmas kerta toden sanoi ja auto tuli kuntoon. Ei se oo niin helppoa korjaamoillakaan. :D

Eikö korjaamot tulisi testaa autoja sen jälkeen kun on korjattu että on oikeasti kunnossa?

Missä päin Suomea on täällaisia nyrkipajoja? :dead::(
 
Eikö korjaamot tulisi testaa autoja sen jälkeen kun on korjattu että on oikeasti kunnossa?

Missä päin Suomea on täällaisia nyrkipajoja? :dead::(
Niinhän sitä luulis. :confused: pohjanmaalla. Pointsit siitä että takuukorjauksena meni, se nyt olis vielä puuttunu että olis kahdesta ylimääräisestä korjauskerrasta pitäny maksaa, näitäkin on nähty, mut kyllähän se otti päähän viedä auto monta kertaa takas.
 
Vielä tuli Seatin täristävistä jarruista mieleen, että jarrulevy ei autossa tehtävän sorvauksen aikana vipottanut ulkokehältään, vaan sorvi alkoi jauhaa epätasaisesti vasta lähempänä napaa. Voikohan napa mennä ns. kukalle?
Kyllä, sen navan saa hieman solmuun (laakerin vaihdossa mokattu / liian tiukalle ammuttu pyöränpultit), jolloin on tuo tuttu tärinä jarru efekti tulee
 
Eikö korjaamot tulisi testaa autoja sen jälkeen kun on korjattu että on oikeasti kunnossa?
Eihän ne aina, ja joskus tulee vikoja, mitä ei heti ekassa koeajossa näy.

Itse teetätin automaattilaatikon korjauksen tossa jokin aika sitten. Soittelivat, että auton saa hakea aamulla pois, kunnossa on, ja paljon on koeajettu että varmasti toimii. Mittarin mukaan olikin ajettu ihan reilusti, yli 100km verran (tää oli sovittu, eli ei huviajelua kuitenkaan).

Aamulla menin hakemaan autoa, enkä päässyt edes parkkiruudusta pois. Auto sammui aina, kun vaihteen pisti päälle. Ihan sama oliko pakki tai D. Huollolla oli kuitenkin hyvin selkärankaa, kun laatikon uudelleenavauksen jälkeen soittivat ja kertoivat asentajan mokanneen. Oli laittanut (solenoidien) uudet tiivisteet poistamatta vanhoja alta ja jotain muuta "pientä". Lopputulos on kuitenkin vallan mainio, eikä sinällään ole valittamista huollostakaan. Joskus niitä virheitä sattuu, ja niin kauan kun virheet korjataan asiallisesti, ei haittaa mua.
 
Eihän ne aina, ja joskus tulee vikoja, mitä ei heti ekassa koeajossa näy.

Itse teetätin automaattilaatikon korjauksen tossa jokin aika sitten. Soittelivat, että auton saa hakea aamulla pois, kunnossa on, ja paljon on koeajettu että varmasti toimii. Mittarin mukaan olikin ajettu ihan reilusti, yli 100km verran (tää oli sovittu, eli ei huviajelua kuitenkaan).

Aamulla menin hakemaan autoa, enkä päässyt edes parkkiruudusta pois. Auto sammui aina, kun vaihteen pisti päälle. Ihan sama oliko pakki tai D. Huollolla oli kuitenkin hyvin selkärankaa, kun laatikon uudelleenavauksen jälkeen soittivat ja kertoivat asentajan mokanneen. Oli laittanut (solenoidien) uudet tiivisteet poistamatta vanhoja alta ja jotain muuta "pientä". Lopputulos on kuitenkin vallan mainio, eikä sinällään ole valittamista huollostakaan. Joskus niitä virheitä sattuu, ja niin kauan kun virheet korjataan asiallisesti, ei haittaa mua.
Se on kyllä hyvä jos vielä löytyy firmoja jotka myöntää kun mokaa. Näin sen pitäisi aina olla mutta suht harvinaista
 
Aamulla menin hakemaan autoa, enkä päässyt edes parkkiruudusta pois. Auto sammui aina, kun vaihteen pisti päälle. Ihan sama oliko pakki tai D. Huollolla oli kuitenkin hyvin selkärankaa, kun laatikon uudelleenavauksen jälkeen soittivat ja kertoivat asentajan mokanneen. Oli laittanut (solenoidien) uudet tiivisteet poistamatta vanhoja alta ja jotain muuta "pientä". Lopputulos on kuitenkin vallan mainio, eikä sinällään ole valittamista huollostakaan. Joskus niitä virheitä sattuu, ja niin kauan kun virheet korjataan asiallisesti, ei haittaa mua.
tästä tuli mieleen,kun eräs ammattikoulun opettaja joskus kertoi oppilaiden bravuuri mokaksi omiin autoihin öljyjä vaihtaessa että vanhasta öljynsuodattimesta jää tiiviste öljynsuodattimen jalkaan ja kohta uudet öljyt on nosturin ja ulko-oven välillä :D
 
Tuo on tullu itekkin joskus tehtyä kun kahdennentoista kaljan jälkeen jäärataromuun öljyjä vaihtelin..
 
Kaksi autoa nyt ollut ja molemmista pitänyt jakopää rempata.

Entisestä Octavia 1,4 TSI:stä kirjoittelin jo tuonne VAG ongelmien ketjuun aiemmin. Lyhyesti maahantuoja korvasi lähes koko lystin (200 € jäi maksettavaa) seitsemän vuotta vanhaan 150t km ajettuun autoon.

Nyt sitten pyysin ensimmäisessä huollossa F20 116i 2011 bemarille tarkistamaan jakoketjun kunnon. Piti ehkä jo hieman ääntä ja yhdessä toisessa vaihtoautossa oli samoilla kilometrimäärillä tehty tuo remppa. Totesivat jakopään pitävän ääntä ja mittasivat ketjun venyneen eli rempalle tarvis. Ei kuitenkaan vielä kriittinen tilanne. No kysyin sitten ensimmäisenä onko Bemarilla mitään kampanjaa näihin ja tuleeko maahantuoja millään tavallaa vastaan tapauksessa. Autolla ajettu 100t km ja ikää vuosi enemmän mitä Ocun kanssa oli. Molemmissa täydellinen merkkiliikkeen huoltohistoria. Bemarin tapauksessa maahantuoja/valmistaja ei kuitenkaan korvaisi mitään.

No onneksi tein järkevän ratkaisun ja autoa ostettaessa otin 20t km 1 vuosi finntakuun osittain juuri tämän tyyppivian takia. Lopulta ei siis jäänyt itselle mitään lisää maksettavaa (Finntakuu maksoi 390 €) tästä jakopään rempasta. Liike suoraan hoiti koko prosessin ja ite piti vaan auto viedä pajalle noin 24h ajaksi. Kustannusarvio työlle on noin 1500 €, jos omasta pussista joutuisi maksamaan ja jakopää ei ole vielä mitään rikkonut. Uudet päivitetyt osat piti tulla sisälle, jotka toivottavasti hieman kauemmin kestää.

Jatkossakin näköjään kannattaa ottaa joku vaihtoauton "takuu" ja teettää ensimmäinen huolto merkkiliikkeessä sekä kertoa kaikki mahdolliset vikaepäilyt. Mitään muutaa vikaa Bemarista ei laajassa tarkastuksessa löytynyt kun se tuossa määräaikaishuollossa sattui sopivasti olemaan nyt.
 
Kaksi autoa nyt ollut ja molemmista pitänyt jakopää rempata.

Entisestä Octavia 1,4 TSI:stä kirjoittelin jo tuonne VAG ongelmien ketjuun aiemmin. Lyhyesti maahantuoja korvasi lähes koko lystin (200 € jäi maksettavaa) seitsemän vuotta vanhaan 150t km ajettuun autoon.

Nyt sitten pyysin ensimmäisessä huollossa F20 116i 2011 bemarille tarkistamaan jakoketjun kunnon. Piti ehkä jo hieman ääntä ja yhdessä toisessa vaihtoautossa oli samoilla kilometrimäärillä tehty tuo remppa. Totesivat jakopään pitävän ääntä ja mittasivat ketjun venyneen eli rempalle tarvis. Ei kuitenkaan vielä kriittinen tilanne. No kysyin sitten ensimmäisenä onko Bemarilla mitään kampanjaa näihin ja tuleeko maahantuoja millään tavallaa vastaan tapauksessa. Autolla ajettu 100t km ja ikää vuosi enemmän mitä Ocun kanssa oli. Molemmissa täydellinen merkkiliikkeen huoltohistoria. Bemarin tapauksessa maahantuoja/valmistaja ei kuitenkaan korvaisi mitään.

No onneksi tein järkevän ratkaisun ja autoa ostettaessa otin 20t km 1 vuosi finntakuun osittain juuri tämän tyyppivian takia. Lopulta ei siis jäänyt itselle mitään lisää maksettavaa (Finntakuu maksoi 390 €) tästä jakopään rempasta. Liike suoraan hoiti koko prosessin ja ite piti vaan auto viedä pajalle noin 24h ajaksi. Kustannusarvio työlle on noin 1500 €, jos omasta pussista joutuisi maksamaan ja jakopää ei ole vielä mitään rikkonut. Uudet päivitetyt osat piti tulla sisälle, jotka toivottavasti hieman kauemmin kestää.

Jatkossakin näköjään kannattaa ottaa joku vaihtoauton "takuu" ja teettää ensimmäinen huolto merkkiliikkeessä sekä kertoa kaikki mahdolliset vikaepäilyt. Mitään muutaa vikaa Bemarista ei laajassa tarkastuksessa löytynyt kun se tuossa määräaikaishuollossa sattui sopivasti olemaan nyt.
Onhan tuossa käytetyssä autossa myös kuluttajansuoja mukana. Jos siitä löytyy mitään kriittistä puolen vuoden sisällä niin oletetaan sen olleen siinä jo myyntihetkellä, eli liikkeen on pakko tulla vastaan ellei halua mustalle listalle.
 
Onhan tuossa käytetyssä autossa myös kuluttajansuoja mukana. Jos siitä löytyy mitään kriittistä puolen vuoden sisällä niin oletetaan sen olleen siinä jo myyntihetkellä, eli liikkeen on pakko tulla vastaan ellei halua mustalle listalle.

Tokihan se on, mutta huomattavasti vaivattomampaa tuommosen "takuun" kanssa ja kestäähän tuo myös kauemmin. Ei välttämättä se ensimmäinen huolto satu juuri ekan 6 kk sisään ja erillinen tarkastushuolto maksas sitten vaan lisää. Tuo 400€ on vielä järkevä hinta, mutta paljoa enempää tuosta ei kyllä viittisi maksaa. BMW premium selection autoissa oliskin sitten jo 40t km ja 2 vuotta.
 
Se on kyllä hyvä jos vielä löytyy firmoja jotka myöntää kun mokaa. Näin sen pitäisi aina olla mutta suht harvinaista
Niinpä. Tosin, olihan tällä se vaikutus, että jos jatkossa tulee jotain huoltoja mihin ei ole itsellä tiloja/työkaluja/aikaa tai osaamista tehdä, niin varmasti tulee vietyä samaan paikkaan huoltoon.
 
Olisi tuossa muutama vetonivel vaihdettavana eri autohin. En omista rälläkkää enkä ulosvetäjää vetonivelelle (ulompi). Toimiiko nuo ulosvetäjät oikeasti hyvin (ja mieluiten akseli paikallaan autossa), vai varustaudunko rälläkällä ja moskalla?
 
Olisi tuossa muutama vetonivel vaihdettavana eri autohin. En omista rälläkkää enkä ulosvetäjää vetonivelelle (ulompi). Toimiiko nuo ulosvetäjät oikeasti hyvin (ja mieluiten akseli paikallaan autossa), vai varustaudunko rälläkällä ja moskalla?
Joissakin ulomman vetonivelen saa pois pyörittämällä navan pultin nivelen sisään, kun akseli on irrallaan. Pultin alle voi laittaa pätkän kierretankoa taikka hylsyn, jos pituus ei riitä.
 
Olisi tuossa muutama vetonivel vaihdettavana eri autohin. En omista rälläkkää enkä ulosvetäjää vetonivelelle (ulompi). Toimiiko nuo ulosvetäjät oikeasti hyvin (ja mieluiten akseli paikallaan autossa), vai varustaudunko rälläkällä ja moskalla?
Tarviiko sitä muuta kuin moskalla vähän napauttaa. Ite vaihdoin juuri pari viikkoa sitä ensimmäistä kertaa ulompaa vetoniveltä. Akseli oli paikallaan ja moskalla napautin vanhan pois. Pitää vaikka toisella kädellä akselista kiinni ja antaa vanhan nivelen tippua maahan.

Videon kohdasta 14:35 mallia.
 
Eivät vaan aina lähde ihan napauttelemalla. Mutta kyllä kait noiden ulosvetäjien luulisi toimivan. Ainakin biltemassa on aivan toimivan näköinen vekotin.
 
Olisi tuossa muutama vetonivel vaihdettavana eri autohin. En omista rälläkkää enkä ulosvetäjää vetonivelelle (ulompi). Toimiiko nuo ulosvetäjät oikeasti hyvin (ja mieluiten akseli paikallaan autossa), vai varustaudunko rälläkällä ja moskalla?

Jos se on jostain japsista, niin suosiolla rälläkkä käteen.
 
Eivät vaan aina lähde ihan napauttelemalla. Mutta kyllä kait noiden ulosvetäjien luulisi toimivan. Ainakin biltemassa on aivan toimivan näköinen vekotin.
Oli tuossa yksi koekappale jota koitin moskalla mäiskiä, ei lähtenyt vaikka miten kalisteli, hajosi kylläkin.

Taidan hommata tuon ulosvetäjän.
 
Autot on ihania, ne selvästi aistii kun on "ylimääräistä" rahaa tilillä.
Lähdin tuossa aamulla työmatkaa ajamaan ja 200metrin päästä auto päätti, että tähän stoppi.
Auto koittaa startata, mutta tuntuu, kuin joku osuisi johonkin kiinni (sellainen naks) ja startti loppuu. Tästä viteoo, video alkaa heti sillä äänellä mikä kuuluu moottorista, kun koittaa startata.
Menikö tästä jakopää romuks vai löytyykö muita ideoita :facepalm:
Auto E46 BMW 320
 
Jooh, kokeilin jo toisella akullakin joka oli täynnä ja yhä sama ongelma oli.
Ja ajosta tosiaan sammui yhtäkkiä joten hiukan menee hankalaksi keksiä mikä siinä voisi olla :think:
 
Olisiko mahdollista että kampiasentoanturi olisi menny rikki?. Se tekee noin. Sammu ajossa ja ei käynnisty enää.
 
Scenic mk1 (F4r-744) kaasuläpän asentoanturin kanssa taistelua...

Homma lähti liikkeelle ihmeellisen tyhjäkäyntiongelman myötä. Välillä auton tyhjäkäynti nousi 2000rpm tienoille, vaikka muutoin auto toimi normaalisti. Ensin etsin vikaa jumittavan tyhjäkäyntiventtiilin suunnalta, mutta se kyllä toimi normaalisti.

Obd-palikka paikalleen ja ihmettelyä. Kaasuläpän asentoanturi näytti jatkuvasti yli 10% ja kaasu pohjassa jäätiin alle 90%. Kytkin toisen anturin johdon päähän ja ruuvarilla saatiin koko alue toimimaan -> vanha anturi siis rikki. Uusi anturi tilalle, mutta edelleen alue on käytännössä 10-90%. Jotenkin tuo anturi pitäisi saada sopeutettua, mutta miten? Nopealla googletuksella aiheesta ei löytynyt mitään.

Vanha anturi oli kyllä oikeasti hajalla, kun nollaan sitä ei saanut edes ruuvarilla. Tyhjäkäynnin vika kyllä korjaantui, kun tps:n johto on irti ja auto luulee läpän olevan jatkuvasti kiinni.

Kaasuläpän fyysisesti auki jäämiseenkään en oikein usko, kun tyhjäkäynti on kuitenkin normaali.
 
Olisi tuossa muutama vetonivel vaihdettavana eri autohin. En omista rälläkkää enkä ulosvetäjää vetonivelelle (ulompi). Toimiiko nuo ulosvetäjät oikeasti hyvin (ja mieluiten akseli paikallaan autossa), vai varustaudunko rälläkällä ja moskalla?
Joskus helpoin tapa (aika useinkin ollut..) on laskea laatikkoöljyt pois, nykäistä koko vetoakseli irti ja roikkumaan akselista ruuvipenkkiin. Sitten tehdään pitkän kakkosnelosen tjmv. toiseen päähän akselin levyinen halkio sahalla. Toinen pää kakkosnelosesta lepäämään vaakatasoon vaikka pöydän päälle ja vetarin puoleiseen päähän moskalla mätkäisy. Kuuluu thump ja klonks, kun ulompi vetari lentää lattialle. Uusi paikalleen, akseli kiinni, laatikkoon öljyt ja ajoa.
 
Scenic mk1 (F4r-744) kaasuläpän asentoanturin kanssa taistelua...

Homma lähti liikkeelle ihmeellisen tyhjäkäyntiongelman myötä. Välillä auton tyhjäkäynti nousi 2000rpm tienoille, vaikka muutoin auto toimi normaalisti. Ensin etsin vikaa jumittavan tyhjäkäyntiventtiilin suunnalta, mutta se kyllä toimi normaalisti.

Obd-palikka paikalleen ja ihmettelyä. Kaasuläpän asentoanturi näytti jatkuvasti yli 10% ja kaasu pohjassa jäätiin alle 90%. Kytkin toisen anturin johdon päähän ja ruuvarilla saatiin koko alue toimimaan -> vanha anturi siis rikki. Uusi anturi tilalle, mutta edelleen alue on käytännössä 10-90%. Jotenkin tuo anturi pitäisi saada sopeutettua, mutta miten? Nopealla googletuksella aiheesta ei löytynyt mitään.

Vanha anturi oli kyllä oikeasti hajalla, kun nollaan sitä ei saanut edes ruuvarilla. Tyhjäkäynnin vika kyllä korjaantui, kun tps:n johto on irti ja auto luulee läpän olevan jatkuvasti kiinni.

Kaasuläpän fyysisesti auki jäämiseenkään en oikein usko, kun tyhjäkäynti on kuitenkin normaali.

En juuri sun autosta tiedä, mutta ainakin mk3 golffi teki automaattisesti kaasuläpän kalibroinnin jos esim. oli ollut virrattomana, kun laittoi virrat päälle ja ei startannut kunnes pieni surina lakkasi. Voi tietty vaatia merkkiliikkeen tai kaverin jolla sopiva softa että pystyy sopeuttamaan...
 
Autot on ihania, ne selvästi aistii kun on "ylimääräistä" rahaa tilillä.
Lähdin tuossa aamulla työmatkaa ajamaan ja 200metrin päästä auto päätti, että tähän stoppi.
Auto koittaa startata, mutta tuntuu, kuin joku osuisi johonkin kiinni (sellainen naks) ja startti loppuu. Tästä viteoo, video alkaa heti sillä äänellä mikä kuuluu moottorista, kun koittaa startata.
Menikö tästä jakopää romuks vai löytyykö muita ideoita :facepalm:
Auto E46 BMW 320
Noilla oireilla melko varmasti moottori on jumissa.

Leikannut kiinni tai jokin muu mekaaninen vamma, joka tapauksessa paljon pahempia oireita ei voi olla olemassa.
 
Olisiko mahdollista että kampiasentoanturi olisi menny rikki?. Se tekee noin. Sammu ajossa ja ei käynnisty enää.
Pitää huomenna käydä tommonen OBD testeri, itelläkin tuli tollattee asentoanturi vika vastaan. Toivottavasti olisi se.

Manuaali vai automaatti?
Manuaali

Noilla oireilla melko varmasti moottori on jumissa.

Leikannut kiinni tai jokin muu mekaaninen vamma, joka tapauksessa paljon pahempia oireita ei voi olla olemassa.
Toivottavasti ei olisi, mutta huomenna ollaan (ehkä) viisaampia.
 
Pitää huomenna käydä tommonen OBD testeri, itelläkin tuli tollattee asentoanturi vika vastaan. Toivottavasti olisi se.


Manuaali


Toivottavasti ei olisi, mutta huomenna ollaan (ehkä) viisaampia.

Jos kone ei kerran startilla pyöri, niin kannattaa kokeilla pyörittää käsin. Jos ei käsipelissäkään pyöri, niin obd-testerin voit jättää sinne, mistä meinasit hommata, ei tartte enää. Olipa sitten mikä tahansa asentoanturi rikki, niin kyllä kone pyörii startilla, ei vaan lähde käyntiin.
 
@TheDriimer Mittasitko sen akun? EDIT: eiku jaa olitkin testannut jo toisella akulla. No kuten tuossa yllä sanottiin, niin voi sitä moottoria koittaa pyörittää käsin.
 
@Chaos Aivan joo tuon unohdinkin mainita, pyöriteltiin sitä myös kävipelillä ja kyllä se pyöri. Oikealle suht kevyesti, vasempaan raskaammin, mutta pyöri kuitenkin.
Edit. Ja vielä mieleen: koitettiin vetämällä startata, muttei inahtanutkaan.
 
Joo. En tiiä just tosta koneesta mutta suurin osa ei tykkää että pyöritellään väärään suuntaan.
 
Selittäisitkö tarkemmin miksi ei saa pyörittää väärään suuntaan?

Jakohihnan/ketjun kiristin suunniteltu niin, että moottorin pyöriessä oikeaan suuntaan ottaa löysät pois. Kun moottoria pyörittää väärään suuntaan, saattaa jako hypätä koska kiristin löystyy.
 
Vois kyllä olla driimerillä ihan rehellisesti paras että vie sen vehkeen näytille jollekkin joka noista älyää muutakin kuin rengaspaineet kattoa..

Edit: Ihan sillä siis, ettette riko sitä lisää nyt sitten
 
Jakohihnan/ketjun kiristin suunniteltu niin, että moottorin pyöriessä oikeaan suuntaan ottaa löysät pois. Kun moottoria pyörittää väärään suuntaan, saattaa jako hypätä koska kiristin löystyy.

Ainakin hihnojen kiristin on käytännössä jousikuormitteinen hihnaa painava rulla, mikä on suhtellisen tunteeton hihnan pyörimissuunnalle. Varsinkaan käsin pyöritettäessä ei hihna löysty kumpaankaan suuntaan, kovilla kierroksilla tilanne on varmasti erilainen.

Videolla ei oikein kuulunut, että yrittikö startti pyörittää konetta. Solenoidi veti kyllä mutta voisiko olla, että auton sammuessa työmatkan alussa olisi starttimoottori syystä tai toisesta (lika, paska, oikari) syystä käynnistynyt ja pyörivä hammaskehä rikkonut startin mekaniikan. Ja nyt startatessa vetää vaan solenoidi mutta startti ei varsinaisesti pyöritä. Toisaalta vetämällä kyllä pitäisi lähteä käyntiin.

Kampiakselin päästä pyörittelitte vai miten? Liikkuuko jakohihna ja nokka-akselit myös?
 
Starttivikaan tuo napsaus viittaisi, kokeile kolauttaa (startin) kylkeen samalla kun joku toinen starttaa.

Se ei tosin selitä sitä miksi auto ei lähde hinaamallakaan käyntiin ellei noissa sitten ole joku automatiikka joka vaatii startilta jotain tietoa.

En usko että startti olisi mukana pyörinyt, siitä lähtee niin miehekkäät savut ja hajut että varmasti huomaa.

Olikos tuo nyt bensa vai diesel, joskus eräs diesel hilux rupesi tekemään sitä että sammuttaessa moottori jäi väärään kohtaan eikä startti jaksanut siitä lähteä pyörittämään konetta...kaukaa haettua muttei mahdotonta.

Niin ja tietenkin se yksinkertaisin jonka edessä olen monesti joutunut nöyrtymään ja myöntämään tyhmyyteni...tarkista sulakkeet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 493 078
Jäsenet
74 195
Uusin jäsen
J2323

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom