Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Tämäpä juuri. Tuijotin kuittia ihan jonkin aikaa ennen kuin uskoin silmiäni.

2H3D3hXwRpoJflkfi7B-B9yfnFv3vlzF9_OrBl99ngucUrEcrwv0zoIrvZ8cUHs55mhCjjfrMNKrrLj8_1dsdS6judEvqbXz2goLXkhJ48WDzsV75uHFnRke2ffgfze8cGC5Iwq8g0JsLX05TjhIOYe_BA74zpTbjFdrLyl5VQOmDdsJttUbDVG0F7tUjwJtUwt60kFOg0qZ6TaSAUlqVrfi8Sxlaeek_jcZDQeCQXvs2jlMdcJUgtl5XdZfvnxS3QBG26qiX5ufqrA8x7xKPEdEtDAuD6W1jQLA5uhABaQl0IeF-yytN-S568NHRwRFcZ9LmJNU23Cv-pT9FDdpA78WPdEOiiui85HGYNpVAL1amy4-itdGDf3Eqk15_eeyKzU5dZmxHNIqIfhLRSexYQu8sPJPqEqh6_GZ8ZQ3P4NGbTzsz4lWszHfWUyFWR8I8LnO5_mwrE2T3ZPW8WOnIP202_uwLP10jK0TphiyUEuXfI70XRRvwzhYt5UcJeMfJMT5_YzqfIoIU-99-syfpnzFTLb91i2LoElGk6vQ9LYeSLXqG4ZZS2F8cfNwgX_rYJQ3w6otyhxbMV3cCkxRzqkzEQhAZ7sDxoeWGlo_duLEr3g-EXIM8Ys5l21AKrVt=w1385-h548-no
Ei se termari ilmaiseksi vaihdu. Kyllähän sinne olisi remontin yhteydessä voitu vaihtaa miljoona muuta "kympin" osaa mutta kyllä olisi tullut remontilla hintaakin, kun osat tilataan, haetaan ja asennetaan. Itse en ole vielä yhteenkään rikkinäiseen termostaattiin törmännyt, joten en olisi sitä varmuuden vuoksi vaihtamassa vaikka ns. hollilla olisikin.

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
 
Ei se termari ilmaiseksi vaihdu. Kyllähän sinne olisi remontin yhteydessä voitu vaihtaa miljoona muuta "kympin" osaa mutta kyllä olisi tullut remontilla hintaakin, kun osat tilataan, haetaan ja asennetaan. Itse en ole vielä yhteenkään rikkinäiseen termostaattiin törmännyt, joten en olisi sitä varmuuden vuoksi vaihtamassa vaikka ns. hollilla olisikin.

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Itse olen useampaankin viallisen termostaattiin törmännyt niin ei itse ainakaan koskaan tule tuossa säästettyä. Aina menee jakopäärempassa uusiksi kun keula jo osissa.
 
Ei se termari ilmaiseksi vaihdu. Kyllähän sinne olisi remontin yhteydessä voitu vaihtaa miljoona muuta "kympin" osaa mutta kyllä olisi tullut remontilla hintaakin, kun osat tilataan, haetaan ja asennetaan. Itse en ole vielä yhteenkään rikkinäiseen termostaattiin törmännyt, joten en olisi sitä varmuuden vuoksi vaihtamassa vaikka ns. hollilla olisikin.

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla

Niin, en tiedä minkänäköinen termostaatti on silloin kansirempan aikaan ollut mutta nyt se oli tuon näköinen:
UNSjevZWuuLbtF-TF7SvoAK7btRm-t_fvmUoclLaJGck97ympFfw5QMGyvsVHp5ndw_yotHiteQAZ257XZvRd2e25xOWzQ5q9K1ZclJaYYUQb7BK35dKM6c-iIZOcs8bpQwagI7KjKVyvppOBTVYqvXF8-q9XOriOMq755oGbhX_uYiFzQk3EEZeIv5oZF14UqDGa8POuQfmoyUTFGJQ4Zw0rDSfj7Rx3ScMIsv_BVpNCqQoTCJAhJLvYQ8UZ_lYbLOsUKRqIzu1k-YSDshZXuM9V6erGtSKPY9d4DTogXcUhbcFnR0DRJx6KCcCXfO5q_7Iyzq65k1SXmWjCmcbLpQBx-VYOC31cKWvsp5MS-tsbncagJ6Gkv4sdiKaihZD0tWhSvCGedYItMwO6UMtC5c8_6VSUYo4I2ewRAMfkXFQDxnCHJdTYRTVU2JNEnUwSZGxUvDJOQMcsnISaN2STY2Flj5oEm1cEzuNF5t-Xf4j92ZtWtLVTSGAROfZlmbXM1QaeCzcF59wPg9nH974yR4pBo-psg_YEXEc1ozETm_BndmYrC2JwvqCEO3TblnTtdcZVhz4PavokDKL-UfFqdng8gOsUoXHgnokTLqMooVnUm3JECyRnMK0cx_8MqsE=w684-h911-no


Kommentteja? Kannattaisiko tuommoiset kympin osat vaihtaa...?
 
Vaihdatin termarin jakohihnahuollon yhteydessä, kun vesipumppu kuitenkin vaihdetaan, joten nesteetkin silloin pois.
Oli oma aiemmin ostettu termari ja ottivat siis pelkästä termarin vaihdosta 104e
 
Vaihdatin termarin jakohihnahuollon yhteydessä, kun vesipumppu kuitenkin vaihdetaan, joten nesteetkin silloin pois.
Oli oma aiemmin ostettu termari ja ottivat siis pelkästä termarin vaihdosta 104e

Joissain autoissa vaihto voi olla hankalakin homma. Veikkaan että tässä laittamani kuvan tapauksessa kukaan tuskin saa siihen kulumaan viittä minuuttia enempää jos paikat on muutenkin auki ja nesteet laskettuna. Missä autossa tuon 104 euroa maksoi?
 
Headlight range control defective
Autona -05 Audi A6 3.2 FSI Quattro ja tosiaan bi-xenonit. Todella himmeät valot, polttimoiden iästä ei tietoa ja umpioiden muovitkin todella surkeassa kunnossa.


VCDSllä ei anna tehdä valojen sopeutusta mutta alustan taso-antureiden tiedot näkee... Itse ehkä epäilisin sitä moduulia hanskalokeron takana?

Edit. Ei myöskään tosiaan säädä ajovalojen tasoa kun auton käynnistää..
 
-03 Skoda Superbissa moniurahihnan kiristinrulla rallattanut ja vinkunut jo muutaman kuukauden. Aiemmin kun ajoi koneen lämpimäksi niin sai vikinän loppumaan. Nyt vikinää on kuultava koko ajan. Tällä hetkellä mittarissa lähes 520tkm ja jakopääremppa olisi parin kympin jälkeen edessä. Tarkoitus olisi itse vaihtaa / vaihdattaa: moniurahihna, kiristinrulla, ilmastoinnin hihna, termostaatti ja sitten tuo jakohihna.

Lähinnä tässä miettinyt, että eikös tuo olisi järkevintä tehdä kaikki yhdellä kertaa, kun nokkaa ilmeisesti kuitenkin joutuu tuossa purkamaan niin, että nesteet tulee ulos? Aiempaa kokemusta tuosta remontista ei ole, tukivarsijumppaa kylläkin tullut tehtyä. Voiko tuossa hommassa mokata jotenkin pahasti, jos ei jaon sekottamista lasketa? (kannattaako itse edes ryhtyä?)
 
-03 Skoda Superbissa moniurahihnan kiristinrulla rallattanut ja vinkunut jo muutaman kuukauden. Aiemmin kun ajoi koneen lämpimäksi niin sai vikinän loppumaan. Nyt vikinää on kuultava koko ajan. Tällä hetkellä mittarissa lähes 520tkm ja jakopääremppa olisi parin kympin jälkeen edessä. Tarkoitus olisi itse vaihtaa / vaihdattaa: moniurahihna, kiristinrulla, ilmastoinnin hihna, termostaatti ja sitten tuo jakohihna.

Lähinnä tässä miettinyt, että eikös tuo olisi järkevintä tehdä kaikki yhdellä kertaa, kun nokkaa ilmeisesti kuitenkin joutuu tuossa purkamaan niin, että nesteet tulee ulos? Aiempaa kokemusta tuosta remontista ei ole, tukivarsijumppaa kylläkin tullut tehtyä. Voiko tuossa hommassa mokata jotenkin pahasti, jos ei jaon sekottamista lasketa? (kannattaako itse edes ryhtyä?)
Jakohihnarempan tieltä joudut kuitenkin apulaitehihnan ja joissain moottoreissa myös hihnan kiristimen purkamaan pois tieltä joten... :)

Tiedätkö moottorikoodia?
 
Hommahan on sinänsä melko simppeli, mutta jos ei ikinä ole tehnyt niin kyllä siihen ihan kunnolla aikaa kannattaa varata. Osat saa noin 200e:llä laatutavarana Saksasta. Lukitustyökalut tarvitsee myös, nokalle se on pelkkä tappi, mutta kampuran lukitus on sen verran spesiaali, että ei oikein voi itse soveltaa. Nämäkin onneksi saa muutamalla kympillä niin ei kannata tussimerkkien kanssa pelleillä. Koska nesteet joutuu jokatapauksessa päästämään pois vesipumpun vaihdon takia niin itse suosin tapaa, että koko keula siirretään sivuun vaikkapa moottorinostimen nokkaan roikkumaan. Tuo kun tarkoittaa vaan muutaman hassun johdon irroitusta verrattuna keulan siirtämistä "huoltoasentoon", ilmastoinnin letkuissakin riittää pelivara hyvin. Tämän jälkeen koko keula on täysin vapaa ja itse hihnan vaihto on helppo homma. Kunnolla kun homman tekee niin rempan jälkeen vielä vcds:llä ajoituksen tarkastus ja tarpeen vaatiessa säätö nokkapyörästä.
 
Onko kellään kokemuksia Ivecoista? Iveco Daily ainakin valittaa kaikesta mahdollisesta, kun akun varaus ei ole tarpeeksi korkea. Yksi Daily valittaa lähes joka käynnistyksellä Engine fault code 148 vai oliko se 149. Ja EDC valo palaa samaan aikaan. Se viittaisi enemmänkin tuohon 149-koodiin. Tehoja auto ei ole ainakaan vielä hävittänyt. Usein käynnistäessä tulee myös varoitus, että öljynpaine ei ole tarpeeksi korkea. Se lähtee oikeastaan heti pois kun antaa koneen vain käydä. No öljyjä saatikaan mitään suodattimia ei ole taidettu vaihtaa varmaan kahteen tai kolmeen vuoteen. Kilometrejä tulee jatkuvasti lisää. Mitä mietteitä ihmisillä tästä on?
 
Joissain autoissa vaihto voi olla hankalakin homma. Veikkaan että tässä laittamani kuvan tapauksessa kukaan tuskin saa siihen kulumaan viittä minuuttia enempää jos paikat on muutenkin auki ja nesteet laskettuna. Missä autossa tuon 104 euroa maksoi?

Neloskoppanen tdigolffi, eli ihan yksinkertainen vaihtaa, mutta hinta oli tämä ja vaihtoehdot oli vaihdattaa tai jättää vaihdattamatta, niin näin se meni.
Olisin saanut itsekin vaihdettua. Sitä varten olin jo termarin ostanutkin, mutten kokenut mielekkääksi, koska se tuossa samalla vaihtui.
Mainittakoon vielä, etteivät antaneet takuuta termarille, koska olin sen itse toimittanut. Olin sen samasta liikkeestä ostanut kk-pari aikaisemmin.
 
Minkä verran tuohon hommaan kannattanee varata aikaa?

Tuossa oli jo vastattukkin ylempänä ja mulla ei tuosta koneesta kokemusta itsellä ole, mutta arvelisin jotta pari iltaa kannattaa varata ensikertalaisella. Jokin siellä vastustaa kuitenkin :lol:

Mieluummin siis varaa enemmän aikaa kuin vähemmän..

Ohjeita hommaan varmasti on netti pullollaan ja ne kannattaa ottaa käsien ulottuville kun hommaa tekee.
 
Muutaman pitkän tölkin hyvää olutta tms kans varaisin hommaan, jos siis tykkää alkoholista. Toki liikaa ei kannata juoda, itse kun aikoinaan isäukon kanssa Furya korjailtiin yksi talvi niin viikonloppuisin maisteltiin olutta aina samalla, noh, eihän se oikein kaljoissaan edisty se homma vauhdilla kun menee aika rupatteluun, tuhertamiseen ja jälkien korjailuun kun pienessä sievässä tekee :D

Lisäys: Ja osa ajasta kans menee siihen kun käy metsän laitaan kuseksimassa :D
 
Mistä ja millä nimellä lähden hakemaan sitä suojakuppia/-kumia mikä on ajovalojen takana polttimon suojana? T22 Avensiksesta moinen pudonnut kun huollossa laittaneet huonosti kiinni sen aikanaan. Google antaa pelkkiä umpioita kun yrittää etsiä.
81144C?
 
Mistä ja millä nimellä lähden hakemaan sitä suojakuppia/-kumia mikä on ajovalojen takana polttimon suojana? T22 Avensiksesta moinen pudonnut kun huollossa laittaneet huonosti kiinni sen aikanaan. Google antaa pelkkiä umpioita kun yrittää etsiä.
Japanparts.eu räjäytyskuvista kaivoin tälle Toyota osanumeron 81139-05080. Osan nimityksenä: Cover, Headlamp Socket, Toyota. Eipä tuolla kyllä hirveästi ostopaikkoja löytynyt, kannattaa melkein käydä marmorilta kysymässä ( + varmistaa tietysti osanumeron oikeellisuus ). Kokeilumielessä olen joitain hankalammin löytyviä Toyota osia tilaillut amayama.com:sta. Jos ei ole hirveä kiire, niin ok. Minulle ainakin tullut täältä alkuperäisosaa Toyota leimoin / paketein.
 
Mistä ja millä nimellä lähden hakemaan sitä suojakuppia/-kumia mikä on ajovalojen takana polttimon suojana? T22 Avensiksesta moinen pudonnut kun huollossa laittaneet huonosti kiinni sen aikanaan. Google antaa pelkkiä umpioita kun yrittää etsiä.
Romiksilta, AutoVahinkoKeskukselta.....? :think:
 
Hommahan on sinänsä melko simppeli, mutta jos ei ikinä ole tehnyt niin kyllä siihen ihan kunnolla aikaa kannattaa varata. Osat saa noin 200e:llä laatutavarana Saksasta. Lukitustyökalut tarvitsee myös, nokalle se on pelkkä tappi, mutta kampuran lukitus on sen verran spesiaali, että ei oikein voi itse soveltaa. Nämäkin onneksi saa muutamalla kympillä niin ei kannata tussimerkkien kanssa pelleillä. Koska nesteet joutuu jokatapauksessa päästämään pois vesipumpun vaihdon takia niin itse suosin tapaa, että koko keula siirretään sivuun vaikkapa moottorinostimen nokkaan roikkumaan. Tuo kun tarkoittaa vaan muutaman hassun johdon irroitusta verrattuna keulan siirtämistä "huoltoasentoon", ilmastoinnin letkuissakin riittää pelivara hyvin. Tämän jälkeen koko keula on täysin vapaa ja itse hihnan vaihto on helppo homma. Kunnolla kun homman tekee niin rempan jälkeen vielä vcds:llä ajoituksen tarkastus ja tarpeen vaatiessa säätö nokkapyörästä.


Nyt on saksasta Gatesin jakopää- ja apulaitehihnasarjat tilattu. Katsellut noita lukitustyökalusarjoja, mutta järkihintaisia (muutaman kympin) heikosti saatavilla nopeasti. Homman kuulemma saisi hyvin tehtyä ilman työkaluja, juurikin tussimerkkien avulla. Kaverilla hammaspyörät olivat olleet niin jäykät, että eivät olleet hievahtaneet mihinkään suuntaan. Vaatii tietysti tarkkuutta.

Toinen mikä hommassa mietityttää on pulttien yms. kiristäminen, kun pistää takaisin kokoon. Momenttiavainta kun ei itseltä löydy. Perstuntumalla sopivaan kireyteen!?

Täytyy hommaan pari päivää varata ja rauhassa puuhastella ja harrastaa autismia. Youtubesta löytyi erinomainen video hommaan.
 
Jakopään hihnaremppaa tehdessä työjärjestys, oikeat työkalut, oikeat momentit ovat kaikki tärkeitä. Jos perstuntumalta kiristää, niin pian on hihnankiristin löysällä/jako pielessä/jako hyppää tai muuta mukavaa. Ei se homma vaikeaa ole, kunhan ei vain sävellä omiaan.
 
Nyt on saksasta Gatesin jakopää- ja apulaitehihnasarjat tilattu. Katsellut noita lukitustyökalusarjoja, mutta järkihintaisia (muutaman kympin) heikosti saatavilla nopeasti. Homman kuulemma saisi hyvin tehtyä ilman työkaluja, juurikin tussimerkkien avulla. Kaverilla hammaspyörät olivat olleet niin jäykät, että eivät olleet hievahtaneet mihinkään suuntaan. Vaatii tietysti tarkkuutta.

Toinen mikä hommassa mietityttää on pulttien yms. kiristäminen, kun pistää takaisin kokoon. Momenttiavainta kun ei itseltä löydy. Perstuntumalla sopivaan kireyteen!?

Täytyy hommaan pari päivää varata ja rauhassa puuhastella ja harrastaa autismia. Youtubesta löytyi erinomainen video hommaan.

Momenttiavain on niin perustyökalu autoa rassatessa, että kannattaa sieltä biltemasta/motonetistä käydä hakemassa se perus 40-200 Nm välin puolen tuuman avain.
Ei maksa montaa kymppiä ja tuossa säästämällä saa äkkiä satakertaiset kustannukset, kun joku kampuran hihnapyörän jeesuspultti irtoaa ja jako sekoaa lennosta :D.

"Ajoitustyökaluksi" nokan hihnapyörille käy usein ihan x-millinen tappi, joka kotikäytössä tunnetaan nimellä sopiva poranterä :p.

Kampiakselin lukitus on usein hankalampi, mutta siinäkin voi soveltaa autosta riippuen erilaisilla tapeilla tai laittamalla tussilla merkin vauhtipyörään ja lohkoon, kun vanha hihna on paikoillaan ja nokkapyörä tapitettu. Vauhtipyörän halkaisija on niin iso, että jos reunassa oleva merkki on tarkalleen kohdallaan, niin jako osuu pakosti toisessa päässä paikoilleen.

Noita nokkapyörien tapituksia ei saa sitten käyttää lukituksena (esim. avatessa kampiakselin pulttia) vaan ne ovat tarkoitettu pelkästään ajoituksen varmistamiseen. Muuten voi mennä jotain rikki.
 
Alkaa moottorijumppa lähestyä loppua vihdoin viimein.
Tänään tuli kaasujen solenoidit mallailtua paikalleen ja releelle paikka myös, bensalinjahaarotettu solenoidille kans, samalla tuli sit heitettyä päälle loputkin rojut fiilestelymielessä.

Huomenna hakemaan Sotkamosta kampiakseli tasapainotuksesta ja sit armoton niputusviikonloppu että pääsee aiheuttamaan pahennusta kylille!

j53XYha.jpg
 
Jakopään hihnaremppaa tehdessä työjärjestys, oikeat työkalut, oikeat momentit ovat kaikki tärkeitä. Jos perstuntumalta kiristää, niin pian on hihnankiristin löysällä/jako pielessä/jako hyppää tai muuta mukavaa. Ei se homma vaikeaa ole, kunhan ei vain sävellä omiaan.
Sitikassa oli ainakin ihan erillinen viisari ja ohjeet miten hihnan kireys pistettiin kuntoon. Ei tarvinnut momenttia. Kiristimen kiinnityspultti tietty piti vetää kiinni, mutta väli oli niin ahdas, että sinne ei olisi kyllä saanut minkäänmoista perusmomenttiavainta. Kampiakselin stefan vaihdon jälkeen tietty piti sen pultti vetää momenttiin ja vähän yli (taas ohjeiden mukaan).
 
Sitikassa oli ainakin ihan erillinen viisari ja ohjeet miten hihnan kireys pistettiin kuntoon. Ei tarvinnut momenttia. Kiristimen kiinnityspultti tietty piti vetää kiinni, mutta väli oli niin ahdas, että sinne ei olisi kyllä saanut minkäänmoista perusmomenttiavainta. Kampiakselin stefan vaihdon jälkeen tietty piti sen pultti vetää momenttiin ja vähän yli (taas ohjeiden mukaan).
Se kiristimen vaarnaruuvin mutteri on todella kriittinen oikeasta momentista. Niitä on katkeillut tai auennut itsestään enemmän kuin monta. Ehdottomasti momenttiavaimella asennettava ja kaikki osat täytyy vaihtaa.
 
Sitikassa oli ainakin ihan erillinen viisari ja ohjeet miten hihnan kireys pistettiin kuntoon. Ei tarvinnut momenttia. Kiristimen kiinnityspultti tietty piti vetää kiinni, mutta väli oli niin ahdas, että sinne ei olisi kyllä saanut minkäänmoista perusmomenttiavainta. Kampiakselin stefan vaihdon jälkeen tietty piti sen pultti vetää momenttiin ja vähän yli (taas ohjeiden mukaan).
Meinasin kommentoida samaa. Aika harvoin kiristimen pulttia tai mutteria saa momenttiin kiristettyä.
Kiristysmomentti oli 23-27 nm niin todennäköisesti tulee kiristettyä käsin liikaa..
 
Nyt pitää muistaa että kysyjällä on pumppusuutin TDI jonka jakopää on aika järeää tekoa verrattuna moneen muuhun moottoriin :)
 
Se kiristimen vaarnaruuvin mutteri on todella kriittinen oikeasta momentista. Niitä on katkeillut tai auennut itsestään enemmän kuin monta. Ehdottomasti momenttiavaimella asennettava ja kaikki osat täytyy vaihtaa.
Tuossa oli ihan peruspultti ja lukitetökötit uudessa valmiina. Tilaa oli niin ruhtinaallisesti, että hyvä kun peruslenkin sai työnnettyä kiinni. Potilaskin oli toki sen ikäinen ja hintainen, että tuskin näkee seuraavaa hihnanvaihtoa.

e: Ja juu, kyse ei tietysti ole samasta motista mitä alkuperäisellä kysyjällä.
 
Millainen turbon vinkuminen on normaalia? 1.2 TSI kyseessä ja varsinkin kylmänä hieman kuuluu ohjaamoon vihellys kierrosten mukaan, jos radio hiljaisella. Täysikiihdytyksellä (lämpöisenä toki) vaimea juuri ja juuri ohjaamoon erottuva tasainen vinkuminen läpi kierrosalueen. Joku kaukainen muistikuva vanhempien aivan uudesta Octaviasta samalla koneella, jossa ainakin jossain ylämäessä tasakaasulla erottui ohjaamoon vihellys.

Tuommoinen video löytyi Youtubesta ja aika samaa tasoa kuin itselläni kylmällä koneella:



Vetää kyllä pirteästi ja oikeastaan vähän epäilyttävän pirteästi. Latasin kännykkään sovelluksen, joka mittaa GPS:llä 0-100 aikaa ja usean mittauksen perusteella tasan 10 sekunnissa ryntää sataseen, kun tehdas ilmoittaa 10,8s. Luistonesto oli pakko pitää päällä tai muuten meni sutimiseksi ykkösellä :think:
 
upload_2018-9-15_21-20-43.png
Perus setti piti vaihta letkut ei lähtenyt auki ennekun letku napsatti poikku. Pistin se kiinni että ei mee järjestelmä tyhjäksi.
 
Tänään tiukka setti tallilla, aamu 4 oltiin mikkelistä nekromantixin keikalta pieksämäellä ja siitä asti ollu hallilla ite, lapsiki (2v tyttö) oli 8 tuntia jeesaamassa tossa ni edistyttii ihan mukavasti.
800km ajettu ja bändejä katottu ja yks moottori kasattu samoilla silmillä :rofl:

e29a941a2b.jpeg
 
Tänään tiukka setti tallilla, aamu 4 oltiin mikkelistä nekromantixin keikalta pieksämäellä ja siitä asti ollu hallilla ite, lapsiki (2v tyttö) oli 8 tuntia jeesaamassa tossa ni edistyttii ihan mukavasti.
800km ajettu ja bändejä katottu ja yks moottori kasattu samoilla silmillä :rofl:

e29a941a2b.jpeg
Mee nukkuu
 
Olisi tarkotus vaihdattaa autoon etuiskarit, jouset, iskarin kumit ja kääntölaakerit. Kannattaako tässä yhteydessä vaihdattaa myös jotain muuta, esim. raidetangon ulommat päät? Meinaan jos ne joutuu kumminkin irrottamaan ja sen jälkeen säädättämään ohjauskulmat, niin hoituisi nyt kätevästi samalla työllä. Vai onko turhaa rahanmenoa?

Niin ja Volvolla rullattu jo 280tkm, eikä etupäähän ole tietääkseni tehty vielä mitään.
 
Viimeksi muokattu:
C5 mk1:sen takalaakerien vaihdon yhteydessä meni jarrusatulat vaihtoon. Pelkääjän puoli meni hyvin, kuskin puolella kun laitoin avaimen satulan pultinkantaan niin kanta tippui lattialle-->satulan sai palastella rälläkällä pois.
Satulat oli vaihdettavien listalla kun oli jarrupalojen kiinnityspulttien paikat syöpyneet pois.
Kynkkien laakerit tarvii vielä vaihtaa, talkoo siitäkin tulee kun iskarin kiinnityssokat on hyvinkin suurella todennäköisyydellä porattava pois.
 
Muistaakseni noi C5:n takajarrut oli niillä pitkillä pulteilla kiinni, jotka on kauttaaltaan lukitteella käsitelty. Eipä ihme jos ei lähde ehjänä irti. Viimeksi noita irroitellessa sai kyllä koko matkan vääntää ihan tosissaan.
 
Tänään tiukka setti tallilla, aamu 4 oltiin mikkelistä nekromantixin keikalta pieksämäellä ja siitä asti ollu hallilla ite, lapsiki (2v tyttö) oli 8 tuntia jeesaamassa tossa ni edistyttii ihan mukavasti.
800km ajettu ja bändejä katottu ja yks moottori kasattu samoilla silmillä :rofl:

e29a941a2b.jpeg

Perusasiat alkaa olla kunnossa, vielä vähän hienosäätöö et saa cruise alueelle "taloudellisest" seokset. Pitoja ei oo märällä yhtään, poikittain menee pintakaasulla aavikkovälityksellä (3.23) ja typerän korkeilla (265/70/15) renkailla.
Kuhan nyt saa sinne oikeen korkuset renkaat taakse ni saa vähän menohaluja lisää.
 
Tarinaa seuranneille tiedoksi. Jäähdytysneste- ja öljyvajainen Kia. Ajoin auton prisman mäkeen ja jatkoin jäähdytysjärjestelmän täyttöä ja ilmausta. Jumalauta sinne lorahti vielä puoli litraa. Aluksi puristelin ja luulin että on täynnä, mutta vääntelin vielä ja yhtäkkiä horahti nesteet sisään. Jossain oli vielä iso ilmalukko. Tässä on siis ajettu jonkin aikaa tyytyväisenä ilmajäähdytteisellä autolla.:darra:

Kotimatkalla meinas tulla jännäkakka kun alkoi haisemaan palanut kumi tai bitumi. Aattelin että jumalauta nytkö mä mokasin. Nousin ihmettelemään, mutta konehuoneessa eikä muuallakaan näkynyt yhtään mitään. Siispä jatkoin matkaa vain huomatakseni että mutkan takana laitettiin uutta asfalttia. :facepalm:

Öljyäkin lisäsin juuri ja mukavasti aiempi lievä nakutus katosi. Pohja ei muttereiden kiristyksen jälkeen enää näytä kostealta. Nyt kymmenen peukkua pystyssä toivotaan että nesteet pysyy sisällä.
Jatkoa tähän tarinaan näin parin viikon jälkeen. Eli, nestevajauksen syyksi alkaa pikkuhiljaa varmistua jo aiemmin veikkailtu jakopään kopan vuoto, joka ei kiristyksestä huolimatta ole lakannut tihkuttamasta. Jäähdytysnestettä katoaa alle desilitra tunnin ajoa kohden. n. 300 km takana ja paisarin tilavuudesta n. neljännes on karannut. Öljyä häviää minimaalisesti, n. 1mm hävinnyt parin viikon takaisesta täytöstä, ja sekin selittynee ihan vain siitä että öljylaatu vaihtui tiheämpään. Pakokaasu on joissain olosuhteissa lievästi valkoiseen päin, joten pieni pelko tässä on että tiivisteet vuotaa palotilaankin.

Mitäs veikkaatte, paaluun vai nesteitä lisäilemällä jatkoaikaa?

Hylkäsin jo jäähdytysjärjestelmän sementit liian riskialttiina ratkaisuna, mutta jos syynä onkin jäähdytysnesteen karkaaminen palotilaan, voisiko öljypuolelle laitettavasta tiivistelisäaineesta olla apua?
 
Jäähdytysnestettä katoaa alle desilitra tunnin ajoa kohden. n. 300 km takana ja paisarin tilavuudesta n. neljännes on karannut. Öljyä häviää minimaalisesti, n. 1mm hävinnyt parin viikon takaisesta täytöstä, ja sekin selittynee ihan vain siitä että öljylaatu vaihtui tiheämpään. Pakokaasu on joissain olosuhteissa lievästi valkoiseen päin, joten pieni pelko tässä on että tiivisteet vuotaa palotilaankin.

Mitäs veikkaatte, paaluun vai nesteitä lisäilemällä jatkoaikaa?
Öljyä ja varsinkin jäähdytysnestettä lisäilemällä saisi ainakin jatkoaikaa autolle. Jäähdytysnestettä ei näytä hukkaantuvan älyttömän paljon, kunhan muistaa ajoissa lisätä, että paisari ei pääse menemään kokonaan tyhjäksi. Ja öljyä taas ei kulu käytännössä ollenkaan, ei ainakaan nykyistä öljyä.

Vuotaakohan siitä jakopään kopasta öljyä? Ei se varmaan jäähdytysnestettä voi olla?
Sopivalla kelillä pakoputkesta tulee jotain valkoista vesihöyryä ja se ei ole mitään vaarallista. Kansirempan takia voi kai koneessa olla joku pieni vuoto ja jäähdytysnestettä katoaisi vähän.
 
Olisi tarkotus vaihdattaa autoon etuiskarit, jouset, iskarin kumit ja kääntölaakerit. Kannattaako tässä yhteydessä vaihdattaa myös jotain muuta, esim. raidetangon ulommat päät? Meinaan jos ne joutuu kumminkin irrottamaan ja sen jälkeen säädättämään ohjauskulmat, niin hoituisi nyt kätevästi samalla työllä. Vai onko turhaa rahanmenoa?

Niin ja Volvolla rullattu jo 280tkm, eikä etupäähän ole tietääkseni tehty vielä mitään.

No jos lähdetään siitä että paikoillaan on laadukkaat nivelet, niin ne voi kestää vielä 100tkm ilman ihmeempiä välyksiä, ja jos meet korvaamaan ne jollain sekundalla niin 20tkm päästä vaihdat ne uudestaan. Tarkistaisin ite ensin onko niissä välystä, ja sit vaihtoon jos tuntuu että on. Ehjää on turha korjata.
 
No jos lähdetään siitä että paikoillaan on laadukkaat nivelet, niin ne voi kestää vielä 100tkm ilman ihmeempiä välyksiä, ja jos meet korvaamaan ne jollain sekundalla niin 20tkm päästä vaihdat ne uudestaan. Tarkistaisin ite ensin onko niissä välystä, ja sit vaihtoon jos tuntuu että on. Ehjää on turha korjata.

Joo, tulin itsekin ihan samaan lopputulokseen lopulta. Vaihdellaan sitten erikseen jos tarvetta tulee.
 
Jatkoa tähän tarinaan näin parin viikon jälkeen. Eli, nestevajauksen syyksi alkaa pikkuhiljaa varmistua jo aiemmin veikkailtu jakopään kopan vuoto, joka ei kiristyksestä huolimatta ole lakannut tihkuttamasta. Jäähdytysnestettä katoaa alle desilitra tunnin ajoa kohden. n. 300 km takana ja paisarin tilavuudesta n. neljännes on karannut. Öljyä häviää minimaalisesti, n. 1mm hävinnyt parin viikon takaisesta täytöstä, ja sekin selittynee ihan vain siitä että öljylaatu vaihtui tiheämpään. Pakokaasu on joissain olosuhteissa lievästi valkoiseen päin, joten pieni pelko tässä on että tiivisteet vuotaa palotilaankin.

Mitäs veikkaatte, paaluun vai nesteitä lisäilemällä jatkoaikaa?

Hylkäsin jo jäähdytysjärjestelmän sementit liian riskialttiina ratkaisuna, mutta jos syynä onkin jäähdytysnesteen karkaaminen palotilaan, voisiko öljypuolelle laitettavasta tiivistelisäaineesta olla apua?

Ei katoa vuodot aineilla. Lisää nesteitä säännöllisesti ja kovaa ajoa. Öljynkulutus ei ole paha edes vielä. Toki jos tota vauhtia työntää palotilaan jäähynestettä niin asialle kannattais tehä jotain.. Eikö tuo ollu joku kansivaivainen ja sen jälkeenkin ajelit lämmöt tappiin siitä? Parhaimmillaan selviäisi kansipahvin vaihdolla.. Pahvi tykkää mennä jos kuumana ajelee tai sitten pahimmillaan kansi kierossa. Toki aikasemmista selityksistäsi en ihan saanut selvää ( tai en enää muista) oliko se koko kansi vaihettu vai miten se meni kun vanhoja venojakin löytyy vielä..
 
Ei katoa vuodot aineilla. Lisää nesteitä säännöllisesti ja kovaa ajoa. Öljynkulutus ei ole paha edes vielä. Toki jos tota vauhtia työntää palotilaan jäähynestettä niin asialle kannattais tehä jotain.. Eikö tuo ollu joku kansivaivainen ja sen jälkeenkin ajelit lämmöt tappiin siitä? Parhaimmillaan selviäisi kansipahvin vaihdolla.. Pahvi tykkää mennä jos kuumana ajelee tai sitten pahimmillaan kansi kierossa. Toki aikasemmista selityksistäsi en ihan saanut selvää ( tai en enää muista) oliko se koko kansi vaihettu vai miten se meni kun vanhoja venojakin löytyy vielä..
Hehe joo. Ajoin lämmöt tappiin vaikka järjestelmässä oli pari litraa ilmaa. :tup: (no paisari sentään oli täynnä)

Nyt kun jäähyt on kunnossa niin kannattaako tuota pahvia alkaa vaihtelemaan jos ei enempää oireile? Onko siinä jotain riskiä isommille vahingoille, olettaen että lämmöt ei enää kohoa? Kansi oli kokonaan uusi, n. 3000 km ajettu. Vaihdettu kun venynyt jakoketju hajotti paikat. Venttiileistä vaihdettiin kuusi. Kaiketi 16 niitä on yhteensä.

Öljyä ja varsinkin jäähdytysnestettä lisäilemällä saisi ainakin jatkoaikaa autolle. Jäähdytysnestettä ei näytä hukkaantuvan älyttömän paljon, kunhan muistaa ajoissa lisätä, että paisari ei pääse menemään kokonaan tyhjäksi. Ja öljyä taas ei kulu käytännössä ollenkaan, ei ainakaan nykyistä öljyä.

Vuotaakohan siitä jakopään kopasta öljyä? Ei se varmaan jäähdytysnestettä voi olla?
Sopivalla kelillä pakoputkesta tulee jotain valkoista vesihöyryä ja se ei ole mitään vaarallista. Kansirempan takia voi kai koneessa olla joku pieni vuoto ja jäähdytysnestettä katoaisi vähän.
Sitä minäkin mietin että voiko se jäähdytysnestettä olla, öljyistä se mössö joka tapauksessa on. Kierron ei mielestäni pitäisi mennä kopan läpi eikä varmasti ketjun seassakaan pyöri. Mutta kun nestettä katoaa niin johtopäätös oli tämä. Jos se ei vuodakaan siitä ulos, vaan jonnekin koneen sisään, niin kaiketi jossain vaiheessa kosahtaa koko paska kun on täynnä väärää nestettä. :confused2:

E: Tässä nyt vielä mietiskelin, että jos neste vuotaa palotilaan, niin eikö ainoa vaihe kun näin voi käydä ole imuvaihe? Sytytyshetkellä taas vuotosuunnan pitäisi olla päinvastoin, eli kaasuja menee jäähdytysjärjestelmään. Eikö tämän voisi nähdä avaamalla syylärin korkin ja katsomalla josko kuplii?
 
Viimeksi muokattu:
Kuplinta kertoo jos vaan kuplii joskus mun unossa lorisi lämppärinkenno kun kansipahvi vuosi. Joillakin korjaamoilla on laite millä pystyy tytkimaan onko jäähdytysnesteessä pakokaasuja.
Ootko muuten tutkinut ettei lämppärinkenno vuoda jalkatilaan?
 
Mä ajelin pahvivikaisella rellulla reilu 30 tkm ongelmitta, litran se vei tonnia kohden. Ääni ei ollut välttämättä kaunis, mutta ei toisaalta todennäköisesti johtunut ko. ongelmasta. Eli jäähdytinnesteen tarkastus ja täyttö vaan ohjelmaan tankkauksen yhteydessä... Laukee jos laukee. Sit kun pystyt korttelin ajamaan ympäri ja saavuttamaan oman valkosavuisen häntäsi, niin kannattanee vaihtaa ne pahvit :) Terkut Porin pääkirjastolle, vieläkin 10 v. myöhemmin nolottaa.
 
Mä ajelin pahvivikaisella rellulla reilu 30 tkm ongelmitta, litran se vei tonnia kohden. Ääni ei ollut välttämättä kaunis, mutta ei toisaalta todennäköisesti johtunut ko. ongelmasta. Eli jäähdytinnesteen tarkastus ja täyttö vaan ohjelmaan tankkauksen yhteydessä... Laukee jos laukee. Sit kun pystyt korttelin ajamaan ympäri ja saavuttamaan oman valkosavuisen häntäsi, niin kannattanee vaihtaa ne pahvit :) Terkut Porin pääkirjastolle, vieläkin 10 v. myöhemmin nolottaa.
Hehe joo. Ajoin lämmöt tappiin vaikka järjestelmässä oli pari litraa ilmaa. :tup: (no paisari sentään oli täynnä)

Nyt kun jäähyt on kunnossa niin kannattaako tuota pahvia alkaa vaihtelemaan jos ei enempää oireile? Onko siinä jotain riskiä isommille vahingoille, olettaen että lämmöt ei enää kohoa? Kansi oli kokonaan uusi, n. 3000 km ajettu. Vaihdettu kun venynyt jakoketju hajotti paikat. Venttiileistä vaihdettiin kuusi. Kaiketi 16 niitä on yhteensä.


Sitä minäkin mietin että voiko se jäähdytysnestettä olla, öljyistä se mössö joka tapauksessa on. Kierron ei mielestäni pitäisi mennä kopan läpi eikä varmasti ketjun seassakaan pyöri. Mutta kun nestettä katoaa niin johtopäätös oli tämä. Jos se ei vuodakaan siitä ulos, vaan jonnekin koneen sisään, niin kaiketi jossain vaiheessa kosahtaa koko paska kun on täynnä väärää nestettä. :confused2:

E: Tässä nyt vielä mietiskelin, että jos neste vuotaa palotilaan, niin eikö ainoa vaihe kun näin voi käydä ole imuvaihe? Sytytyshetkellä taas vuotosuunnan pitäisi olla päinvastoin, eli kaasuja menee jäähdytysjärjestelmään. Eikö tämän voisi nähdä avaamalla syylärin korkin ja katsomalla josko kuplii?
Voiskos vesipumppu pikkuisen vuotaa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 589
Viestejä
4 760 915
Jäsenet
77 505
Uusin jäsen
Tuojai

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom