Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Jos oot joskus patterin ilmannut, niin periaate on sama. Syylärissä ja jossain letkussa tai letkuissa on venttiilit, josta saa laskettua ilmaa ulos kunnes tulee kuplatonta nestettä. Sulla tuskin tarvitsee muuta kuin syyläri ilmata, kun järjestelmä ei ollut täysin tyhjä. Paisuntasäiliössä täytyy sit tietty olla nestettä, jotta ei hörppää lisää sieltä. Voi ne putkenkin nipat avata ja katsoo tuleeko nestettä vai ilmaa. Jos ilmaa, niin puristelemalla saa pois. Konetta käyttää aina välillä kuumaksi (termostaatti aukeaa), että nesteet kiertää. Paisarin korkkia ei sit kuumana saa avata, tulee silmille. Varovasti joskus hanskan ja rätin kanssa ottanut paineet kuumana pois.

Jos tuntuu heprealta, niin tuskin joku korjaamo tuosta paljon ottaa. Pistää samalla nosturille ja katsoo sen vesipumpun vuodon tai vuodottomuuden.

e: Ongelmana tuossa ilmassa on siis se, että moottorissa voi olla tasku, jossa on ilmaa ja jäähdytysneste ei kiertä ko. kohdassa. Ymmärrettävästi ei tee hyvää motille.Termostaati ja sensorit eivät välttämättä ”näe” yksittäistä kuumaa pistettä ennen kuin on myöhäistä.
Säiliö oli nyt yön jälkeen taas tyhjä. Se, että oli itsekseen tyhjentynyt varmaan antaa syytä etsiä vuotoa läheltä säiliötä?

E: Öljy näytti väriltään normaalilta, mutta se oli aivan alarajalla. Eli ei liene ainakaan öljyn sekaan humpsahtanut.
 
Viimeksi muokattu:
Säiliö oli nyt yön jälkeen taas tyhjä. Se, että oli itsekseen tyhjentynyt varmaan antaa syytä etsiä vuotoa läheltä säiliötä?

E: Öljy näytti väriltään normaalilta, mutta se oli aivan alarajalla. Eli ei liene ainakaan öljyn sekaan humpsahtanut.

Paljonko sinne lisäsit ja oliko tyhjentynyt jo ajon jälkeen vai itsekseen yöllä?

Järjestelmä täysin tyhjästä täyteen vetää monta litraa joten jos se yön aikana kokonaan tyhjenee niin pitäis olla jo lätäkkö alla.

Lähinnä tällä haen sitä, että on voinut vain vetäistä ne nesteet kiertoon sieltä paisarista jos koko setti on ollu tyhjä ja oot vain sen täyttänyt ja sitten lähtenyt ajamaan.

Jokatapauksessa älä ajele sillä ennenkuin saat järjestelmän kuntoon ja lämmöt kuriin. Hajotat vain kannen tai tiivisteen tai jotain muuta.

Jos ei oo lätäkköä alla niin alkuun nyt googlettelet miten se täytetään ja ilmataan tossa koneessa (jotta tulee tehtyä oikein) ja sitten mikäli vieläkään ei alle asti pudota nestettä ja lämmöt pysyy kurissa niin seurailet kuinka nopeasti se oikeasti sieltä katoaa. Jatkot sitten sen mukaan.
 
Paljonko sinne lisäsit ja oliko tyhjentynyt jo ajon jälkeen vai itsekseen yöllä?

Järjestelmä täysin tyhjästä täyteen vetää monta litraa joten jos se yön aikana kokonaan tyhjenee niin pitäis olla jo lätäkkö alla.

Lähinnä tällä haen sitä, että on voinut vain vetäistä ne nesteet kiertoon sieltä paisarista jos koko setti on ollu tyhjä ja oot vain sen täyttänyt ja sitten lähtenyt ajamaan.

Jokatapauksessa älä ajele sillä ennenkuin saat järjestelmän kuntoon ja lämmöt kuriin. Hajotat vain kannen tai tiivisteen tai jotain muuta.

Jos ei oo lätäkköä alla niin alkuun nyt googlettelet miten se täytetään ja ilmataan tossa koneessa (jotta tulee tehtyä oikein) ja sitten mikäli vieläkään ei alle asti pudota nestettä ja lämmöt pysyy kurissa niin seurailet kuinka nopeasti se oikeasti sieltä katoaa. Jatkot sitten sen mukaan.
21:30 Lisäsin puolisen purkkia, eli vajaan litran.
22:00 Ajelin puolisen tuntia, ja tarkistin nesteet: pinta oli hieman alempana, mutta ylärajalla edelleen. Ajattelin, että totta kai kun neste lähtee eteenpäin.
22:30 Pysäköinnin jälkeen katsoin vielä jäähdyttyä pinnan: sama kuin edellisellä kerralla.
23:35 Sanoin autolle hyvää yötä.
..
08:00 Säiliö tyhjä.
 
Se vuoto ulos voi olla sellainen joka antaa itsensä ilmi vasta kun järjestelmässä on kunnolla painetta. Teeppä niin että täytä ja ilmaa jäähdytysjärjetelmä ja sitten anna kunnolla kaasua paikalla ollessaan samaan aikaan kun kaveri katsoo auton alle että valuuko maahan saakka jotain. Tullut nähtyä halki olevia termostaattikoteloita ja muuta vastaavaa joissa vuodot ilmenee vasta noin. Ja nesteet valuu suoraan maahan sotkematta konehuonetta.

EDIT:

Ja tuohon viimeiseen, se vuoto voi myös pikkuhiljaa korvata nestettä järjestelmässä ilmalla etenkin jos vuotelee jostain vesipumpun tienoolta. Sitten kun järjestelmä jäähtyy kylmäksi niin se "röyhtäisee" ja paisarista katoaa nesteet. Edellinen tdi golf teki juuri näin talvella.
 
Se vuoto ulos voi olla sellainen joka antaa itsensä ilmi vasta kun järjestelmässä on kunnolla painetta. Teeppä niin että täytä ja ilmaa jäähdytysjärjetelmä ja sitten anna kunnolla kaasua paikalla ollessaan samaan aikaan kun kaveri katsoo auton alle että valuuko maahan saakka jotain. Tullut nähtyä halki olevia termostaattikoteloita ja muuta vastaavaa joissa vuodot ilmenee vasta noin. Ja nesteet valuu suoraan maahan sotkematta konehuonetta.
Mutta tässä siis vuoto on selkeästi tapahtunut auton ollessa pois päältä, eikä juurikaan päällä ollessa. Kannattaako noin nyt lähteä rääkkäämään?
 
Jokatapauksessa täytä ja ilmaa se nyt kunnolla alkuun. Jotkut järjestelmät ilmaantuu suurinpiirtein itsekseen ja jotkut vaatii enemmän temppuja. Sitten voi sitä määrää seurailla tarkemmin.
 
Eiköhän sinne se paine kehitty vaikka sitä ei paikallaan polkisikaan kuin pientä sikaa.
 
Mutta tässä siis vuoto on selkeästi tapahtunut auton ollessa pois päältä, eikä juurikaan päällä ollessa. Kannattaako noin nyt lähteä rääkkäämään?

Tietysti lämpömittarin rajoissa ettet keitä sitä. Mutta katso tuo muokkaus, ei ole mitenkään epätavallinen vika tuollainen. Sopivassa paikassa ilmalukko niin paisuntasäiliön pinnan taso ei kerro järjestelmän oikeasta veden määrästä mitään.
 
Ilmaukseen vielä se lisäys, että sisälämppärin lämmöt myös täysille, että kiertää nesteet sieltäkin kautta. Unohdin itse ensin vanhassa C5:ssa ja sieltä tuli yllättävän paljon ilmaa ulos. Jos tuolla on ajettu pitkät pätkät hyvin vähillä nesteillä, niin ilmaa on saattanut päästä sinne sun tänne. Periaatteessa jos auton kanssa ei ole kiire, niin käyt aina kaatelemassa säiliön täyteen ja odottelet kunnes pinta jää pysymään. Jos kansipahvit on mennyt sopivasti, niin nestettä voi kadota se 0,5l/1000 km ilman suurempia ongelmia. Vanhalla rellulla meni noin ja ainoa oire nesteen katoamisen lisäksi oli pieni makean vivahde pakokaasuissa.

e: Ilmaus olisi kyllä se helpoin tapa...
 
Jokatapauksessa täytä ja ilmaa se nyt kunnolla alkuun. Jotkut järjestelmät ilmaantuu suurinpiirtein itsekseen ja jotkut vaatii enemmän temppuja. Sitten voi sitä määrää seurailla tarkemmin.
Voikohan tätä tehdä vedellä? Ei viittisi jäähdytinnesteen kanssa lotrailla.

Ilmatessa siis päästetään vain ilmat pihalle, eikä tarvii kompuran kanssa paineistaa mistään muualta? Löysin kaksi potentiaalista ilmausventtiiliä metallisissa putkisssa, toisessa on merkintä L ja toisessa H. Onko jompikumpi näistä?

E: Kannentiivisteet vaihdettiin myös tammikuussa. Täytyy toivoa ettei oo nyt mennyt uudelleen.
 
Kuulostaa kyllä siltä että itse veikkaisin kannentiivisteen luovuttaneen. Todennäköisesti puskee jonkun verran pakokaasuja käydessä jäähdytysnestejärjestelmään ja sammuksissa vuotaa nestettä palotilaan. Tuleeko auton käydessä paisuntasäiliöstä pakokaasua? Tuleeko auton kylmäkäynnistyksessä pakoputkesta valkoista höyryä? Miltä sytytystulpat näyttävät, onko joku märkä?

Saattaahan se tietty olla jotain muutakin pienempää, mutta tämä oma pessimistinen veikkaus.
 
Kuulostaa kyllä siltä että itse veikkaisin kannentiivisteen luovuttaneen. Todennäköisesti puskee jonkun verran pakokaasuja käydessä jäähdytysnestejärjestelmään ja sammuksissa vuotaa nestettä palotilaan. Tuleeko auton käydessä paisuntasäiliöstä pakokaasua? Tuleeko auton kylmäkäynnistyksessä pakoputkesta valkoista höyryä? Miltä sytytystulpat näyttävät, onko joku märkä?

Saattaahan se tietty olla jotain muutakin pienempää, mutta tämä oma pessimistinen veikkaus.
Ei tuu mitään tuollaista, eikä käynnissä ole muutenkaan mitään vikaa. No ehkä tosi pieni ylimääräinen nakutus, mutta sekin tulee mitä todennäköisimmin lievästi kierosta venttiilistä. Sytytystulppia en uskalla tsekata itse tästä autosta. On niin tarkkaa sen momentin kanssa.
 
Olisin painanut tykkää nappia, mutta kun ei oo ilmaruuveja, niin ei voi tykätä :rofl: Hyvät ohjeet tuossa on.
 
Voikohan tätä tehdä vedellä? Ei viittisi jäähdytinnesteen kanssa lotrailla.

Ilmatessa siis päästetään vain ilmat pihalle, eikä tarvii kompuran kanssa paineistaa mistään muualta? Löysin kaksi potentiaalista ilmausventtiiliä metallisissa putkisssa, toisessa on merkintä L ja toisessa H. Onko jompikumpi näistä?

Voit käyttää vettä, kunhan sitten vaihdat(at) ne nesteet ennen pakkasia.

Ei tule mieleen että olisin nähnyt metallisia putkia h-auton jäähd.järjestelmässä, eikai nuo ole ilmastoinnin putket? (älä niitä "ilmaile" ainakaan) :D
 
Kävin kattomassa tonne ja oli 4 suuttimen juurella ihan märkä, vastaavasti 1 suuttimen juuri oli täysin kuiva. Mahtaako olla millainen korjata, yritänkö ite vai vienkö pajalle?



Akun pitäisi olla kanssa ok, vaihdettu viime talvena. Öljyt vaihdoin toukokuussa eli n. 8000 km sitten.
Päästöistä tosiaan, että pari kertaa katsastuksessa tuli hylkäys päästöjen takia, ei auttanut, vaikka huudatti konetta. Pajalla tekivät joitain sisäpesuja, joiden avulla meni sitten läpi.

Kun kone on käynnissä kuuluuko tai tuntuuko märkäjuurisen suuttimen tienoilla ylimääräistä tsuputusta? Onko tienoo siis märkä moottoriöljystä vai dieselistä?
 
Voit käyttää vettä, kunhan sitten vaihdat(at) ne nesteet ennen pakkasia.

Ei tule mieleen että olisin nähnyt metallisia putkia h-auton jäähd.järjestelmässä, eikai nuo ole ilmastoinnin putket? (älä niitä "ilmaile" ainakaan) :D
Juu, nuo L ja H ovat ilmastoinnin täyttöön (matala ja korkeapaine).

Jäähdytysjärjestelmän putket koneeseen päin ovat kaikki todennäköisesti isoja, tyyliin hk:n sininen mustaksi maalattuna. Täyttösäiliön letkut lienevät ne pienimmät sormen paksuutta vähän suuremmat. Toki autokohtaisia eroja on. Jos tuollaisen paksun letkun kyljessä on "nappi", jossa on ura ruuvarille, niin se on ilmausruuvi.

e: Tässä lienee suurinpiirtein samanlainen jäähdytin kuin sinulla:
Radiator Pack

Letkut tulee tuohon kiinni kolmeen kulmaan, jossa isompi liitin. Ei osunut silmään, että tuossa olisi erillistä ilmausreikää itse jäähdyttimessä. Ilmeisesti tuo pystyputki on riittävä.
 
Täyttää sen paisuntasäiliön ihan täyteen jäähdytysnestettä tai vettä (jos vaihtaa vedet pois ennen talvea). Sitten käyttää auton lämpimäksi ja puristelee niitä jäähdyttimelle meneviä muoviputkia lyttyyn käsin. Jos on ilmalukkoja, niin jäähdytysneste alkaa kiertämään paremmin ja ilma pääsee poistumaan.

En sitten muuten tiedä miksi jäähdytysnestettä kuluu ja miksi lämmöt on liian korkealla. Toki voi olla että moottori on hajalla? Oli jo ilmeisesti kertaalleen korjattu moottori.
 
Kannattaa ihan oikeasti tietää tai etsiä tietoa mitä tekee tuon Kian kanssa, niin säästyy paljolta. Jostain youtubesta luulisi löytyvän ihan ohjevideoita mitä voisi katsoa etukäteen. Itse en laittaisi vettä järjestelmään, kun ei se jäähdytysneste juurikaan maksa (pitää myös varmistua että se on oikea nestetyyppi, mitä sinne laittaa).

Kannattaa myös muistaa että kun järjestelmä on paineistettu ja neste lämmintä, niin paisuntasäiliön korkkia ei kannata avata turhan takia, ellei halua kuumaa nestettä käsille/kasvoille.
 
Toki itse on joskus tullut myös käytettyä esim. katkastua 1.5l limsapulloa ja teippiä "trattina" ilmaillessa niin saa pinnan varmasti korkeelle.
 
Tosiaan punaista ja vihreää/sinistä jäähdytysnestettä ei saa sekoittaa keskenään. Eli lisää samaa väriä, mitä siellä jo oli ennestään. Eli kahta väriä voi olla.
 
Katselin ketjua taaksepäin ja kirjoittelit jakopää + kansirempasta ja rämisevästä äänestä. Kyllä haisee vahvasti sille, että homma on ns. ryssitty. Pahvit ei ole tiiviit ja vesipumppukin paskana tms. Jos mahdollista, niin ehkäpä korjaamon kanssa kannattaa keskustella, että miten tämä niinkun mielestänne nyt meni.
 
Voit käyttää vettä, kunhan sitten vaihdat(at) ne nesteet ennen pakkasia.

Ei tule mieleen että olisin nähnyt metallisia putkia h-auton jäähd.järjestelmässä, eikai nuo ole ilmastoinnin putket? (älä niitä "ilmaile" ainakaan) :D
Ilmastointi on muuten ollut paskana jo vuoden päivät. Saattaisiko liittyä samaan vyyhtiin? Sitä en tiedä kuinka kauan vuotoa on ollut ja onko nestettä lisäilty huollossa. Ihan tyytyväisenä tällä on kuitenkin ajeltu.


Täyttää sen paisuntasäiliön ihan täyteen jäähdytysnestettä tai vettä (jos vaihtaa vedet pois ennen talvea). Sitten käyttää auton lämpimäksi ja puristelee niitä jäähdyttimelle meneviä muoviputkia lyttyyn käsin. Jos on ilmalukkoja, niin jäähdytysneste alkaa kiertämään paremmin ja ilma pääsee poistumaan.

En sitten muuten tiedä miksi jäähdytysnestettä kuluu ja miksi lämmöt on liian korkealla. Toki voi olla että moottori on hajalla? Oli jo ilmeisesti kertaalleen korjattu moottori.
Niin siis lämmöthän ei normaalissa ajossa juuri nouse tavanomaista korkeammalle. Moottoritiellä ja isolla vaihteella rullatessa vain.

Neste oli yön aikana valunut täydestä tyhjäksi, eli toiveessa olisi että kyseessä olisi vain reikä säiliössä. Samalla tapaa oli viiden vuoden jälkeen hajonnut pissapojan säiliö, joka jollain massalla korjattiin.

Tosiaan punaista ja vihreää/sinistä jäähdytysnestettä ei saa sekoittaa keskenään. Eli lisää samaa väriä, mitä siellä jo oli ennestään. Eli kahta väriä voi olla.
Tästä näyttää olevan montaa mielipidettä. Ilmeisesti juuri korealassa täytetty vihreä on sama kuin suomessa punainen. Minä laitoin punaista, joka näytti olevan samaa mikä ohjekirjassa mainitaan. Edellisen väri oli vihreää. Testasin ensin ettei sameudu ja ihan hyvältä näytti.

Katselin ketjua taaksepäin ja kirjoittelit jakopää + kansirempasta ja rämisevästä äänestä. Kyllä haisee vahvasti sille, että homma on ns. ryssitty. Pahvit ei ole tiiviit ja vesipumppukin paskana tms. Jos mahdollista, niin ehkäpä korjaamon kanssa kannattaa keskustella, että miten tämä niinkun mielestänne nyt meni.
Työlle puolen vuoden takuu, ja 9 kuukautta mennyt. :(
 
Viimeksi muokattu:
Jaa sillä oli enemmänkin historiaa. Kannattanee jossain nyt tutkia se auto ihan kunnolla.

Kävisin myös tarkemmin juttelemassa siellä edellisellä pajalla jotta mikä meininki. Voipi olla etteivät innostu tappelemaan sen 6kk kanssa jos ovat selkeesti itse tyrineet homman. Mielellään käyt jonku pomomiehen etkä asentajan kanssa juttelemassa.

En nyt jaksanut niitä vanhoja alkaa kaivamaan, mutta jos edellisen rempan jälkeen on ollu jo räminöitä tai muuta ongelmaa, miksi et ole silloin asialle mitään tehnyt? Vai oletko.
 
Niin siis lämmöthän ei normaalissa ajossa juuri nouse tavanomaista korkeammalle. Moottoritiellä ja isolla vaihteella rullatessa vain.

Neste oli yön aikana valunut täydestä tyhjäksi, eli toiveessa olisi että kyseessä olisi vain reikä säiliössä. Samalla tapaa oli viiden vuoden jälkeen hajonnut pissapojan säiliö, joka jollain massalla korjattiin.
Itse olen joskus vuorannut moottoritilan tai tankin alustan, eli maan vaikka pahvilla. Sitten vain pahvi alta pois ja tarkkailemaan, että minne on tippunut ja mitä.

Itse vähän veikkaa että jäähdytysneste katoaa moottorin sisälle? Ainakin jos ei vuoda mistään kohtaa maahan.

Joskushan myös jäähdyttimen kenno voi vuotaa, mutta auto ei ole kovin vanha, niin tuskin vuoto siinä on.
 
Jaa sillä oli enemmänkin historiaa. Kannattanee jossain nyt tutkia se auto ihan kunnolla.

Kävisin myös tarkemmin juttelemassa siellä edellisellä pajalla jotta mikä meininki. Voipi olla etteivät innostu tappelemaan sen 6kk kanssa jos ovat selkeesti itse tyrineet homman. Mielellään käyt jonku pomomiehen etkä asentajan kanssa juttelemassa.

En nyt jaksanut niitä vanhoja alkaa kaivamaan, mutta jos edellisen rempan jälkeen on ollu jo räminöitä tai muuta ongelmaa, miksi et ole silloin asialle mitään tehnyt? Vai oletko.
Joo. Sellaisella nyrkkipajalla korjattiin kun jakopää oli mennyt venyneen ketjun takia. Sinäänsä työn jälki näytti ihan hyvältä. Se flektin pyöriminen sammuttamisen jälkeen kyllä herätti huomion, mutta kun muuten on hyrrännyt ihan kivasti niin ei ole tullut enempää ihmeteltyä. Se räminä on jotain peltistä räminää ja ilmenee vain tietyllä kierrosluvulla (eli alkaa resonoida).

Jos nyt antaisi auton autokauppiaalle koeajoon, ei huomaisi mitään vikaa. Eli ei kuitenkaan ole mikään rämisevä, savuttava paska kuten oireet kirjoitettuna voisi tulkita.
 
Itselläkin pihassa avaamista odottelemassa yksi ropponen jossa viime syksynä oli teetetty kansiremppa mutta nyt sitten kesällä oli keitellyt ja oli ajettu aivan liian pitkään. Näyttäisi siltä että oli kyllä samalla laitettu uusiksi jakopääkilkkeet ja vesipumppu asiallisesti ja kansi käytetty ponnistuksissa mutta termostaattia ei ollut vaihdettu. Tämä selvisi kuitista ja termostaatin ja sen kumiosien ulkonäkö tuki asiaa. En voi ymmärtää moista pajatoimintaa... :o
 
Joo. Sellaisella nyrkkipajalla korjattiin kun jakopää oli mennyt venyneen ketjun takia. Sinäänsä työn jälki näytti ihan hyvältä. Se flektin pyöriminen sammuttamisen jälkeen kyllä herätti huomion, mutta kun muuten on hyrrännyt ihan kivasti niin ei ole tullut enempää ihmeteltyä. Se räminä on jotain peltistä räminää ja ilmenee vain tietyllä kierrosluvulla (eli alkaa resonoida).

Jos nyt antaisi auton autokauppiaalle koeajoon, ei huomaisi mitään vikaa. Eli ei kuitenkaan ole mikään rämisevä, savuttava paska kuten oireet kirjoitettuna voisi tulkita.

Kävisin silti siellä nyrkillä jutuskelemassa ihan sillä, että jos tosta tulee myöhemmin tappelu niin on ainakin käyty tarjoamassa niille ensin mahdollisuutta korjata mokansa.
 
Rikkinäinen termostaatti voisi tosiaan olla yksi vikakohde. Mutta jos vasta rempan jälkeen alkoi jäähdyttimen puhallin pyöriä, niin epäilyttää. Ja termostaatti ei selitä sitä että jäähdytysnestettä katoaa paljon.
 
Joskus on käynyt niin että jäähdytin on ollut sen verran hapero että päästellyt kuumana sen verran nestettä ulos että on jaksanut sen haihduttaa niin ettei maahan asti ole valunut. Jos vain pääsee jäähdyttimen ympäri kurkkimaan tämmöinen vuotokohta erottuu kyllä helposti. Tietysti kuumana näkyisi se hentoinen höyrykin.

Viallinen termostaatti ei tosiaan nestehukkaa selitä, mutta muiden vikojen alkusyyksi usein kelpaa.

Onko lämmityslaitteesta tullut hyvin kuumaa?
 
Kävisin silti siellä nyrkillä jutuskelemassa ihan sillä, että jos tosta tulee myöhemmin tappelu niin on ainakin käyty tarjoamassa niille ensin mahdollisuutta korjata mokansa.
Kannattaa käydä. 6kk takuu ja hajosi 9kk päästä. Ehkä jotain voisivat hyvittää, mutta ei taida enää takuuseen saada? Ehkä jotain selitystä kumminkin osaisivat kertoa, että miksi on taas rikki?

Nuo kertaalleen korjatut saattaa olla riski. Hetken kestää, mutta saattaa mennä taas kohta uudelleen. Ainakin jos kansi on jouduttu irrottamaan. Itsellä pääosin ollut diesel autoja, niin ei ole tuollaisia ongelmia tai korjattavaa tullut vielä vastaan.
 
Onko lämmityslaitteesta tullut hyvin kuumaa?
Kun lämmöt nousee niin kyllähän sieltä alkupuhallukset aika kuumaa on. Ei ihan kuin hiustenkuivaimesta, mutta niin että ensimmäisillä sekunneilla ei viitti sormia pitää ritilöiden edellä. Aika nopeasti se sitten tasaantuu.

Vesipumppua ja termostaattia ei muuten tähän vaihettu jakopään korjauksen yhteydessä, eikä huolto sellaisesta edes vinkannut.
 
Ei kannen irroittamisessa ja kasaamisessa itsessään mitään riskiä ole ja taatusti kestää sen mitä tehtaaltakin tullessa oikein tehtynä. Mutta se on totta, että nuo keittäneet ja kansipahvin polttaneet on kannen osalta aina eräänlaisia kysymysmerkkejä. Joka kerta kun noin käy on täysin mahdollista, että kannesta tuli verkonpaino. Edes mitkään koeponnistukset ei välttämättä kerro koko totuutta kun hiushalkeamat voi kylmänä pitää ihan hyvin ja murheet alkaa vasta lämpimänä.
 
@David ":DA" Imodium tilanteeseen muutama huomio: Paisari imee nesteet ilman tilalle pikkuhiljaa, mitä enemmän järjestelmässä on ollut ilmaa, sitä enemmän paisarista imeytyy jäähdytysjärjestelmään, loppuvaiheessa ilmakuplat kertyvät hiljalleen syylärin korkille tai missä ikinä paisarin lähtö onkaan. Voit siis huoletta täyttää paisariin vettä ja seurailla vuotaako järjestelmästä jossain tilanteissa vettä ulos. Tämä tieto ei siis vastaa siihen miksi järjestelmä on vajaa. Jäähdytysjärjestelmän paine määrittyy tuon syylärin korkin mukaan josta yleensä paisariin menee sitten ylipaine eli kuumalla koneella paisarissa kuuluukin olla enemmän vettä ja jäähtyessä alipaine imee nesteen takaisin.

Mitä flekteihin tulee, niin uusissa autoissahan on sähköiset flektit nykyään aika yleisesti ja ne voivat pyöriä nesteen lämmön mukaan releellä vaikka auton sammuttaisikin. Riippuu kytkennöistä jne.

Ilmastointi tuskin samaa vikaa, ellei sit joku sensori ole paskana. Jäähdytysjärjestelmä toimii mekaanisesti termostaatin avulla eli sinänsä sen pitäisi olla itsenäinen. Ainoostaan lisäflekti käynnistyy jos nesteen lämpö nousee tietyn rajan yli.
 
Jep. Jäähdyttimen flekti tosiaan pitääkin pyöriä, vaikka auton sammuttaisi. Jos siis moottori on liian lämmin ja tarvitsee viilennystä. Esim jos diesel autossa jää hiukkasloukun poltto kesken ja moottori on kuuma. Sammuttaa auton, niin jäähdyttimen tuuletimet jää vielä hurisemaan ja viilentää moottoria.

Tuo on sitten outoa että ennen flekti ei pyörinyt ja ekan remontin jälkeen pyörii. Viittaisi siihen että termostaatti on rikki ja jumittaa kiinni asentoon? Moottorin lämmöt siis liian korkealla.

Hukkaantuva jäähdytysneste on kumminkin se isompi murhe.
 
Oliko siis se jako nyt tehty samalla kuin se kansi vai sen jälkeen?

Vaihtuko koko kansi vai mitä siellä tehtiin?

Yleensähän nuo vesipumput jne tehään samalla kuin jako, koska se hihnallisissa yleensä pyörivät samalla ja vesipumpun vaihto räjäyttää jaon.

Helpostihan tuossa on voinut käydä niinkin että se pikkuhiljaa tihkuttelee nesteet joko vuotaen ulos tai sylinteriin ja nyt sitten on lämmöt karannu kun on päässyt järjestelmä tarpeeksi tyhjäksi. Nyt sitten hörppii pikkuhiljaa nesteitä kiertoon kun on vaan lisätty ilmaamatta.

Eli edelleenkin ilmaa ja täytä se kunnolla, seuraile miten käyttäytyy sen jälkeen ja sitten arpomaan minne se katoaa ja kenen syy jne. Älä aja jos kuumenee.
 
Jep. Jäähdyttimen flekti tosiaan pitääkin pyöriä, vaikka auton sammuttaisi. Jos siis moottori on liian lämmin ja tarvitsee viilennystä. Esim jos diesel autossa jää hiukkasloukun poltto kesken ja moottori on kuuma. Sammuttaa auton, niin jäähdyttimen tuuletimet jää vielä hurisemaan ja viilentää moottoria.

Tuo on sitten outoa että ennen flekti ei pyörinyt ja ekan remontin jälkeen pyörii. Viittaisi siihen että termostaatti on rikki ja jumittaa kiinni asentoon? Moottorin lämmöt siis liian korkealla.

Hukkaantuva jäähdytysneste on kumminkin se isompi murhe.
Korkeet lämmöt johtuu tässä tapauksessa ihan vaan järjestelmässä olevasta ilmasta kun nesteet ei kunnolla kierrä.
 
Oliko siis se jako nyt tehty samalla kuin se kansi vai sen jälkeen?

Vaihtuko koko kansi vai mitä siellä tehtiin?

Yleensähän nuo vesipumput jne tehään samalla kuin jako, koska se hihnallisissa yleensä pyörivät samalla ja vesipumpun vaihto räjäyttää jaon.

Helpostihan tuossa on voinut käydä niinkin että se pikkuhiljaa tihkuttelee nesteet joko vuotaen ulos tai sylinteriin ja nyt sitten on lämmöt karannu kun on päässyt järjestelmä tarpeeksi tyhjäksi. Nyt sitten hörppii pikkuhiljaa nesteitä kiertoon kun on vaan lisätty ilmaamatta.

Eli edelleenkin ilmaa ja täytä se kunnolla, seuraile miten käyttäytyy sen jälkeen ja sitten arpomaan minne se katoaa ja kenen syy jne. Älä aja jos kuumenee.
Jako meni sekaisin ja venttiilit ja kansi ruttuun. Ketjun ja kannen lisäksi puolet venttiileistä vaihdettiin. Eli siellä on niitä vanhoja paskoja venttiilejä joukossa. Tässä on erikseen apulaitteille hihna - mitään tsäänssejä että vesipumppu olisi sen varrella? Sekin hihna päästää kostealla säällä kitinän silloin tällöin, että voipi olla vaihtokunnossa sekin. Kaikki pylpyrät pyörii nätisti.

Mitenkäs se ilmaus nyt taas jos ei ole ruuvia? Paksu letku irti ja siinäkö se? Miten saan viimeiset ilmat pois jos se letku pitää saada vielä takaisin kiinni?
 
Mitenkäs se ilmaus nyt taas jos ei ole ruuvia? Paksu letku irti ja siinäkö se? Miten saan viimeiset ilmat pois jos se letku pitää saada vielä takaisin kiinni?
Paisuntasäiliö aivan täyteen vettä/jäähdytysnestettä. Moottori käyntiin (että vesipumppu lähtee päälle). Sitten niitä jäähdyttimen paksuja kumisia letkuja puristelemaan/pumppaamaan lyttyyn käsin. Sitten jossain välissä kone taas sammuksiin ja järjestelmään lisää vettä.

E:
Tuossa vielä tuo ohjekin siihen.
Kia Cee'd - Coolant Repair procedures - Cooling System
 
Jako meni sekaisin ja venttiilit ja kansi ruttuun. Ketjun ja kannen lisäksi puolet venttiileistä vaihdettiin. Eli siellä on niitä vanhoja paskoja venttiilejä joukossa. Tässä on erikseen apulaitteille hihna - mitään tsäänssejä että vesipumppu olisi sen varrella? Sekin hihna päästää kostealla säällä kitinän silloin tällöin, että voipi olla vaihtokunnossa sekin. Kaikki pylpyrät pyörii nätisti.

Mitenkäs se ilmaus nyt taas jos ei ole ruuvia? Paksu letku irti ja siinäkö se? Miten saan viimeiset ilmat pois jos se letku pitää saada vielä takaisin kiinni?

Olettaisin että ovat ne loputkin venttiilit kattoneet samalla kun ovat niitä kannesta toiseen siirrelleet, mikäli siis koko kansi meni uusiksi.

Lueppa se ohje jonka linkitin tänne jo kerran. Siinä tosin tyhjätään ja huuhdotaan järjestelmä samalla mutta aloitat siitä kohdasta 11. Tueksi voit kattoa minkävain jewtube videon ilmauksesta, ne menee melko samalla lailla kaikissa autoissa.

Jos et niillä ohjeilla saa tehtyä niin vie korjaamolle ja kerro niille auton koko stoori.

Oliko koko jako ketjulla vai vain joku nokkien välinen ketju? Jos koko jako ketjulla niim vesipumppu pyörii varmaan hihnalla joko yksinään tai apulaitteiden mukana. Joissain koneissa toki pyörii itsekseen vaikka olisi jako hihnallakin. Selviäis varmaan tolta sivustolta jonka linkkasin mutta en jaksa alkaa kahlaamaan.
 
Korkeet lämmöt johtuu tässä tapauksessa ihan vaan järjestelmässä olevasta ilmasta kun nesteet ei kunnolla kierrä.
Totta. Ei tullut mietittyä ihan loppuun asti. Ehkä siellä huollossa on tehty ilmaus sitten vain osittain. Jäähdytysnestettä siis ollut liian vähän, kun järjestelmään on jäänyt ilmaa.

Lisäys. Ja vesipumppuhan ei pumppaa ilmaa, eli jos ilmaa on, niin jäähdytysneste kiertää hyvin huonosti tai ei ollenkaan.
 
Olettaisin että ovat ne loputkin venttiilit kattoneet samalla kun ovat niitä kannesta toiseen siirrelleet, mikäli siis koko kansi meni uusiksi.

Lueppa se ohje jonka linkitin tänne jo kerran. Siinä tosin tyhjätään ja huuhdotaan järjestelmä samalla mutta aloitat siitä kohdasta 11. Tueksi voit kattoa minkävain jewtube videon ilmauksesta, ne menee melko samalla lailla kaikissa autoissa.

Jos et niillä ohjeilla saa tehtyä niin vie korjaamolle ja kerro niille auton koko stoori.

Oliko koko jako ketjulla vai vain joku nokkien välinen ketju? Jos koko jako ketjulla niim vesipumppu pyörii varmaan hihnalla joko yksinään tai apulaitteiden mukana. Joissain koneissa toki pyörii itsekseen vaikka olisi jako hihnallakin. Selviäis varmaan tolta sivustolta jonka linkkasin mutta en jaksa alkaa kahlaamaan.
Tuo linkki oli aivan loistava! Olen koittanut tuollaista etsiä koskaan löytämättä.

Vesipumppu on siis apulaitehihnan varrella ja näyttää mahdolliseta vaihtaa itsekin.

Nähtävästi koko jäähdytinnestekierron tilavuus on vajaa kuutisen litraa joten ihmekös tuo jos sinne lisäämäni puoli litraa on hörähtänyt kiertoon. Näyttää aika tuskalliselta tämä ilmaaminen, mutta en nyt uskalla pajallekaan viedä kun löytävät kuitenkin jotain muutakin korjattavaa. :D
 
Tuo linkki oli aivan loistava! Olen koittanut tuollaista etsiä koskaan löytämättä.

Vesipumppu on siis apulaitehihnan varrella ja näyttää mahdolliseta vaihtaa itsekin.

Nähtävästi koko jäähdytinnestekierron tilavuus on vajaa kuutisen litraa joten ihmekös tuo jos sinne lisäämäni puoli litraa on hörähtänyt kiertoon. Näyttää aika tuskalliselta tämä ilmaaminen, mutta en nyt uskalla pajallekaan viedä kun löytävät kuitenkin jotain muutakin korjattavaa. :D
Ilmaaminen yksinkertaisimmillaan menee niin että syylärin korkin aukkoon sopiva iso suppilo paikalleen keula kohti ylämäkeä ja suppiloon nestettä niin että nestepinta on muuta moottoria ylempänä ja ulostuleva ilma korvaantuu suppilossa olevalla vedellä/jäähdytinnesteellä kun moottori on käynnissä. Antaa rullata noin jonkun 10minsaa ja sen jälkeen pitää vaan huolen, että takakontissa on sopivaa nestettä jota täyttelee paisariin ennen kuin lähtee ajamaan. Kyllä se ajossa ilmaantuu.
 
Tuo linkki oli aivan loistava! Olen koittanut tuollaista etsiä koskaan löytämättä.

Vesipumppu on siis apulaitehihnan varrella ja näyttää mahdolliseta vaihtaa itsekin.

Nähtävästi koko jäähdytinnestekierron tilavuus on vajaa kuutisen litraa joten ihmekös tuo jos sinne lisäämäni puoli litraa on hörähtänyt kiertoon. Näyttää aika tuskalliselta tämä ilmaaminen, mutta en nyt uskalla pajallekaan viedä kun löytävät kuitenkin jotain muutakin korjattavaa. :D

Ei se vaikeeta ole se ilmaus. Voin nyt lyhyesti selittää sen täälläkin. Yleisohje eikä konekohtainen.

Etsi syyläri ja sen korkki.
Etsi syyläristä lähtevät letkut. Yleensä yksi ylhäällä ja yksi alhaalla.
Kaada valmiiksi sekoteltua nestettä syyläriin niin kauan ku menee.
(Jos haluat päästä helpommalla ja vähemmällä lypsämisellä, ota vaikka 1.5l limsapullo ja leikkaa se poikki. Laita korkkipäähän jesaria kunnes saat sen istumaan syylärin reikään mahdollisimman tiiviisti. Tässä on ajatuksena saada nestepinta korkeammalle ja tuosta myös näkee paremmin poistuvan ilman)
Puristele letkuja. Lisää nestettä.
Käynnistä auto. Puristele letkuja ja lisää nestettä aina tarpeen mukaan. Jatka tätä kunnes et saa enää mistään ilmaa ulos. Letkuja kannattaa yrittää saada puristeltua mahdollisimman laajalta alueelta. Kun et saa enää menemään tavaraa sisään niin valmista on. Käy koeajolla lämpimäksi asti. Jos on imaissut paisarista nesteet koeajolla, jatka samalla menetelmällä ilmaamista.

Välillä toki kannattaa kattoa alle, ettei vuoda jostain pihalle nesteitä.

Toki koeajoille jne laitat aina kaikki järjestelmän korkit kiinni.
 
Nähtävästi koko jäähdytinnestekierron tilavuus on vajaa kuutisen litraa joten ihmekös tuo jos sinne lisäämäni puoli litraa on hörähtänyt kiertoon. Näyttää aika tuskalliselta tämä ilmaaminen, mutta en nyt uskalla pajallekaan viedä kun löytävät kuitenkin jotain muutakin korjattavaa. :D
Itsellä oli muutama vuosi sitten vähän samanlainen ongelma. Bmw 740ia 1996 ja lämmöt nousi yht äkkiä. Sinnehän menee tosiaan tosi paljon jäähdytysnestettä, jos on päässyt vajaaksi. Muistaakseni 3 litraa täytyi lisätä nestettä ja sitten alkoi olla hyvä. Vika ei sitten enää uusiutunut. Neste lähti aika helposti kiertämään, kun pumppaili käsin niitä paksuja letkuja. Letkuthan saattaa olla vähän lämpimiä.
 
Onhan ne lämpimiä kun neste lämpiää. Hanskat käteen jos kuumottelee. Ja ei myöskään kannata työntää näppejä mihinkään hihnojen / tuulettimien väliin. Mutta nämä on nyt jo tervettä järkeä jne.
 
Nyt muistui vielä mieleen, että se miksi jakopää- ja kansirempan jälkeen flekti pyöri yhtäkkiä sammuttaessakin. Juuri ennen huoltoon vientiä ihmettelin vikaa koneen käydessä ja kaasuttaessa tuli poikkeuksellisen paljon juurikin sitä mainittua valkoista savua. Eli kaiketi se jäähdytysneste oli syöty jo tuolloin juuri ennen remppaa eivätkä huollossa vain olleet sitä lisänneet. Nyt olen ilmeisesti sitten koko kevään ja kesän ajellut vajailla nesteillä ja sen vuoksi hörppäsi koko lisäyksen kerralla sisäänsä. Uudelle kannelle ihan kiva tulikaste.
 
Kyllähän tuo moottorin ilmaus on aika yleismallista autosta riippumatta. Itse vasta syylärin vaihdon yhteydessä ilmasin pelotellun bemarin M52B25 moottorin ilman limupulloa tai alipaineilmaajaa ja hyvin toimii.

1. Tunkataan auton keulaa reilusti ylös (Nostin itse n.30-40cm hallitunkilla)
2. Sekoitetaan 10l valmista jäähdytysnestettä työpisteen välittömään läheisyyteen
3. Auto sammuksissa lorotellaan paisuntasäiliöön/syyläriin nestettä ja puristellaan alavesiletkua
4. Auto edelleen sammuksissa jatketaan lorottelua ja letkujen puristelua kunnes tällä keinolla ei enää mene vettä koneeseen. Jos autossa on ilmausruuveja voi runtata nyrkillä aina jonkun letkun kasaan ja käyttää ruuvia auki niin ilma pääsee pihisemään pois.
5. Auto käyntiin ja lämppäri puhaltamaan hyttiin niin kuumaa ilmaa kun mahdollista
6. Jatketaan letkujen pumppailua ja nesteen kaatamista syyläriin auton käydessä.
7. Samalla on hyvä ollu joku kaveri vieressä joka voi katsoa mittaristosta ettei lämmöt lähde karkaamaan
8. Jatketaan nesteen kaatelua koneeseen niin kauan että ilmakuplan ilmakuplaa ei enää nouse paisariin/syyläriin.
9. Ilmaus on onnistunut kun nesteen seasta ei enää nouse kuplia, lämmöt pysyy kurissa ja sisälle tulee kuumaa ilmaa
10. Optiona voi lopussa ryntäyttää konetta 3-4krpm, jos kuplia nousee niin jatketaan letkujen puristelua
11. Korkki kiinni ja koeajolle, ota kuitenkin nestepönttö matkaan ja pidä silmällä lämpömittaria
12. Aja auringonlaskuun.
 
Sellasta ei tosiaan kannata alottelevan ilmaajan säikähtää, jos koneesta tulee jatkuvasti pieniä kuplia. Lämpimällä koneella on aika normaalia että neste pyrkii kiehumaan, josta syystä korkki on paineistettu syylärissä niin pieniä kuplia voi tulla jatkuvastikin. Jokatapauksessa tein keväällä ekan kerran ja oli vaikeusasteeltaan jotain 2/5 jos vertailukohtana koneen uudelleen laakerointi jne on 5/5 ja renkaiden vaihto 1/5
 
Nyt muistui vielä mieleen, että se miksi jakopää- ja kansirempan jälkeen flekti pyöri yhtäkkiä sammuttaessakin. Juuri ennen huoltoon vientiä ihmettelin vikaa koneen käydessä ja kaasuttaessa tuli poikkeuksellisen paljon juurikin sitä mainittua valkoista savua. Eli kaiketi se jäähdytysneste oli syöty jo tuolloin juuri ennen remppaa eivätkä huollossa vain olleet sitä lisänneet. Nyt olen ilmeisesti sitten koko kevään ja kesän ajellut vajailla nesteillä ja sen vuoksi hörppäsi koko lisäyksen kerralla sisäänsä. Uudelle kannelle ihan kiva tulikaste.
Eiköhän ne nesteet mene kansirempan yhteydessä vaihtoon joka tapauksessa. Ovat vaan paskasti ilmanneet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 348
Viestejä
4 492 360
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
Polkupoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom