Monellako teistä on oikeasti autossa viallinen tulppa/tulpat ollut se ainoa syypää käyntiongelmiin? Siis sellainen vika että se ratkeaa pelkästään tulppien vaihdolla? Itsellä kun ei kertaakaan... Tulpanjohtoja kyllä, puolia ja antureita, imuvuotoja ja mitä vaan mutta ei kyllä koskaan viallista tulppasatsia.
Lainaanpa itseäni, reilu kuukausi tämän kirjoittamisesta (karman laki
) tapahtui seuraavaa:
Auto pätkäsi pari kertaa ajossa, verstaalle saavuttua töpseli kiinni (kävi vielä normaalisti) ja koodia ulos:
Koodi:
Ignition cylinder 6
spark plug timing low 0.00ms
Aattelin heti kokeneena autonkorjaajana että jaha, puolavika. Ei muutakuin kutosen puola irti, joka olikin vähän sen näköinen että vahvisti epäilyksiä. Lainasin toisesta samankoneisesta autosta puolan ja pistin paikalleen, auto käymään ja käy normaalisti, kunnes alkoikin röpeltämään
Ilme oli hetken että
, no ei muutakuin puola irti ja tulppa käteen:
Eipä ole tällaista vielä tullut vastaan, molemmat kärjet puuttuu
Homma ei kuitenkaan vielä jäänyt tähän:
Samasta autosta josta puolan nyysin, otin sitten vielä tulpan. Taas kasaan ja auto käymään, ja röpeltää, hädin tuskin pysyy käynnissä. Mitä täällä tapahtuu... Tuli jo ilta niin vaihdoin autoa ja lähin kotio.
Remontin jätin sitten odottamaan uutta tuoretta tulppasatsia, joka sitten tulikin eilen työn alle:
Kaikki tulpat vaihtoon, muissa kärjet ok, auto käymään ja röpöttää ja tärisee edelleen, WTF? Vähän jenkaa koneelle, ei käy normaalisti, maffin piuha irti, ei auta, imuvuototestiä, kaikkea mahdollista... Muutakin hommaa kun oli niin ajattelin että olkoon siinä hetken, lukasen koodit uudestaan seuraavaksi.
Puolen tunnin päästä takas autolle, piti siirtää lähemmäksi että saa töpselin kiinni, laakista käymään ja kehrää nätisti kuin kissa...
En kyllä oikein tiennyt mitä ajatella, mutta siinä se vartin kävi moitteetta, ja koeajollakin kävin. Kotio en vielä tosin uskaltanut sillä lähteä
TLDR: Tämän tiedon valossa myöskin tulpat voivat hajota yhtäkkiä. Tosin itse veikkaan tässä sellaista, että nuori sälli jolta tämän ostin, on vain itse kirjoittanut huoltokirjaan "tulpat vaihdettu X kohdalla" ja säästänyt/juonut rahat, ja nyt noilla on päästelty reilusti yli tuplamäärä, mikä selittäisi hajoamisen "kesken vaihtovälin". Oli kyllä sennäköisetkin nuo muut... No, taas kokemusta rikkaampana