Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Eiköhän ne nesteet mene kansirempan yhteydessä vaihtoon joka tapauksessa. Ovat vaan paskasti ilmanneet.
Jep. Siellä moottorissa ei pitäisi olla enää sitä auton alkuperäistä jäähdytysnestettä. Eli jos nyt näytti vihreältä/siniseltä, niin kannattaisi minusta lisätäkin sitä samaa väriä.
 
Jep. Siellä moottorissa ei pitäisi olla enää sitä auton alkuperäistä jäähdytysnestettä. Eli jos nyt näytti vihreältä/siniseltä, niin kannattaisi minusta lisätäkin sitä samaa väriä.
Näin on. Lukihan se kuitissakin.

Eli liilaa/punaista tuonne olisi pitänyt laittaa. Huollossa laitettu vihreää. Mitäs nyt. Molemmat lienee etyleeniglykolia, joten tuskin kuitenkaan reagoi keskenään?
 
Hankalin tilanne on, jos on kahta sekaisin. Huomattavasti parempi, jos on vain yhtä. Väärä tavara voi aiheuttaa jotain korroosiota tms., en noiden sielunelämään juuri ole perehtynyt, kun autot ovat olleet "aivan sama" ikäluokkaa.

e: Punainen taitaa passata paremmin uudempiin alumiinikantisiin koneisiin.
 
Näin on. Lukihan se kuitissakin.

Eli liilaa/punaista tuonne olisi pitänyt laittaa. Huollossa laitettu vihreää. Mitäs nyt. Molemmat lienee etyleeniglykolia, joten tuskin kuitenkaan reagoi keskenään?
Yleensä jos punasta ja sinivihreetä sekottaa tulee seurauksena sellasta tukkosta puuroa joka ei todellakaan oo hyvä asia moottorin sisällä.
 
Näin on. Lukihan se kuitissakin.

Eli liilaa/punaista tuonne olisi pitänyt laittaa. Huollossa laitettu vihreää. Mitäs nyt. Molemmat lienee etyleeniglykolia, joten tuskin kuitenkaan reagoi keskenään?
Jos siis huollossa on koko järjestelmä tyhjennetty ja laittettu tilalle vihreää, niin lisää sinne sitä samaa vihreää. Mitään ongelmaa ei sitten pitäisi olla. Tyhjäksi se taitaa tuollaisessa rempassa tulla?

Vihreän sekaan ei saa siis punaista laittaa tai toisin päin.
 
Jos ne sen tyhjänny ja huuhdellu on niin samaa sekaan mitä siellä nyt on.
 
Soitin juuri huoltoon, ja vihreetä on laitettu. Autoon kuuluisi laittaa liilaa. Oli kuitenkin huollon mielestä ihan ok laittaa sekaisin näitä. Kysyin, että kumpaa tästä eteenpäin kannattaa lisätä, niin "ihan sama", molemmat käy.

Mikä juttu tämä punainen vs. vihreä on? Katsoin että tuo punainenkin on etyleeniglykolia niin mikä on se komponentti joka saa nesteet puuroutumaan mennessään sekaisin?
 
Käsittääkseni ei ole enää ihan niin yksioikoista pun vs vihreä vaan niitä on useampaakin lajia. En ole jaksanut perehtyä kun itse aina huuhtelen järjestelmän ja käytän kaikissa samaa :vihellys:
 
Käsittääkseni ei ole enää ihan niin yksioikoista pun vs vihreä vaan niitä on useampaakin lajia. En ole jaksanut perehtyä kun itse aina huuhtelen järjestelmän ja käytän kaikissa samaa :vihellys:
Joo, samaan johtopäätökseen minäkin olen päätynyt. Kunhan ei etyleeniglykolia sekoita propyleeniglykoliin niin pitäisi olla suht turvallisilla vesillä?

Jos menee esimerkiksi Bilteman vihreää ostamaan ja sekoittaa sitä muiden kauppojen vihreään niin vituiks meni.
 
Soitin juuri huoltoon, ja vihreetä on laitettu. Autoon kuuluisi laittaa liilaa. Oli kuitenkin huollon mielestä ihan ok laittaa sekaisin näitä. Kysyin, että kumpaa tästä eteenpäin kannattaa lisätä, niin "ihan sama", molemmat käy.

Mikä juttu tämä punainen vs. vihreä on? Katsoin että tuo punainenkin on etyleeniglykolia niin mikä on se komponentti joka saa nesteet puuroutumaan mennessään sekaisin?
Ehkä kumminkin vähän turvallisempaa laittaa sinne vihreää tai sinistä nyt lisää.

Punainen taitaa olla long life jäähdytysnestettä. Se pysyy pidemmän aikaa hyvänä ja on vähän kalliimpaa. Huollossa on varmaan hinnan takia käytetty tuota halvempaa versiota.

Joku muistikuva, että vihreän/sinisen sekaan ei saisi punaista laitaa. Mutta vihreä ja sininen käy keskenään.

Edit: Mutta jos ne tosiaan väristä huolimatta on samaa, niin ei ongelmaa :)
 
Vanhat renkaat tuppaa usein kulumaan, jolloin tasapainotus häiriintyy. Osta uudet kumit niin rengasliike asentaa, tasapainottaa ja tarkastaa vanteet samalla ettei nekin ole mutkalla. Vaikka vika olisikin jossain muualla niin auton renkaat on elämäsi halvin henkivakuutus, kohta alkaa vesikelitkin.
Uudet kumit alla, tärinä ja vetely loppui:tup:
 
Jos ne sen tyhjänny ja huuhdellu on niin samaa sekaan mitä siellä nyt on.

Tuossahan ongelmana kaiketi on se, että tää punainen sisältää ainetta joka poistaa veden pintajännityksen jolloinka saattaa vanhemmassa koneessa tunkea mistä tahansa liitoksesta/tiivisteestä pihalle.
 
Joo, samaan johtopäätökseen minäkin olen päätynyt. Kunhan ei etyleeniglykolia sekoita propyleeniglykoliin niin pitäisi olla suht turvallisilla vesillä?

Jos menee esimerkiksi Bilteman vihreää ostamaan ja sekoittaa sitä muiden kauppojen vihreään niin vituiks meni.
Nyt kun tarkemmin tutkin noita kahta eri purkkia, niin tulin tulokseen että tohtii sekoittaa :)

Motox Pakkasneste sinivihreä 5l 100% | Motonet Oy
MOTOX JÄÄHDYTYSNESTE CLASSIC
Motox-Jäähdytysneste vanhempiin autoihin. Monoetyleeniglykoli-pohjainen "perinteinen" jäähdytysneste. Tunnusväri sinivihreä, ei suositella uudempiin autoihin.



Tuo punainen on varmaan viimeiset 20 vuotta ollut jo käytössä.
Motox LongLife pakkasneste punainen 5l 100% | Motonet Oy
PUNAINEN MOTOX JÄÄHDYTYSNESTE LONG LIFE
Motox LongLife -jäähdytysneste soveltuu useimmille uudemmille autoille. Suojaa tehokkaasti korroosiolta, sisältää OAT-etyleeniglykolia. Tunnusväri punainen.
 
Jaa a, itellä tullut tavaksi aina jokaisesta autosta räjäyttää ekana jako ( yksi katkennut hihna "kyllä se on tehty, kato tässä kuitti" riitti) niin siinäpä se samalla aina tulee huuhdeltua järjestelmä ja työnnettyä tokmannin pinkkiä sisään. On kai nuo tuolla pysyneet, tosin itsellä uusin auto on -09 dacia :vihellys:
 
Itse joskus kun ei saa selvää mitä nestettä on koneessa, enkä kyllä uskalla sekoittaa eri värejä keskenään, niin laittanut kirkasta joka käy kaikkien nesteiden kanssa, sillä ajetu siihen saakka kunnes vaihdettu nesteet.
Jäähdytinneste käyttövalmis 1L Polaric linkissä kuva nesteestä, tämä on valmista käytettäväksi
 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku sano mistä johtuu kun ratti tärisee? Tai no koko auto tuntuu täristävän. Huoltomies tuossa vähän aika sitten sanoi renkaista että sakkokamaa on tai jotain. Mutta voikoi se aiheuttaa tuommoista. Lisäksi ohjaus puoltaa selkeästi oikealle mikä johtuu varmaan kun käytän vararengasta takana, mutta tuo tärinä on alkanut ihan hiljattain..
Uudet kumit alla, tärinä ja vetely loppui:tup:
Itsellä oli Alfasta oikean eturenkaan runko rikki ja auto puolsi oikealle. En usko että johtui siitä takana olleesta vararenkaasta. Itsellä ei vaikuttanut mitään, vaikka laitoin taakse kapean tilapäis vararenkaan, jolla sai ajaa 80km/h. Ehkä tuo tärinäkin saattoi johtua rikkoontuneesta renkaan rungosta. Itsellä kanssa korjaantui, kun ostin kaksi uutta kesärengasta ja laitoin ne taakse. Toisessa vanteessakin oli pientä heittoa, mutta takarenkaana ei huomannut mitään tärinää. Eteen jäi ne vanhat renkaat. Meni "uusilla" renkailla aivan suoraa.

Joskushan se sakkorenkaatkin on rungoltaan aivan ehjät. On vaan liian kuluneet.
 
Itsellä oli Alfasta oikean eturenkaan runko rikki ja auto puolsi oikealle. En usko että johtui siitä takana olleesta vararenkaasta. Itsellä ei vaikuttanut mitään, vaikka laitoin taakse kapean tilapäis vararenkaan, jolla sai ajaa 80km/h. Ehkä tuo tärinäkin saattoi johtua rikkoontuneesta renkaan rungosta. Itsellä kanssa korjaantui, kun ostin kaksi uutta kesärengasta ja laitoin ne taakse. Toisessa vanteessakin oli pientä heittoa, mutta takarenkaana ei huomannut mitään tärinää. Eteen jäi ne vanhat renkaat. Meni "uusilla" renkailla aivan suoraa.

Joskushan se sakkorenkaatkin on rungoltaan aivan ehjät. On vaan liian kuluneet.
Muutamien kymmenien grammojen heitto renkaan tasapainotuksessa ei välttämättä vielä haittaa, mutta jos renkaat on viimeksi tasapainotettu esimerkiksi uutena, niin ajan myötä kuluma ja tasapainojen tippuilu aiheuttaa tärinää. Jos tubeless-renkaan runko on viallinen, niin varmasti tärryyttää :eek:… Yleensä tasapaino-syistä johtuvat viat huomaa juurikin ratin tärinästä motari-vauhdissa.
 
Muutamien kymmenien grammojen heitto renkaan tasapainotuksessa ei välttämättä vielä haittaa, mutta jos renkaat on viimeksi tasapainotettu esimerkiksi uutena, niin ajan myötä kuluma ja tasapainojen tippuilu aiheuttaa tärinää. Jos tubeless-renkaan runko on viallinen, niin varmasti tärryyttää :eek:… Yleensä tasapaino-syistä johtuvat viat huomaa juurikin ratin tärinästä motari-vauhdissa.
Itsellä tosiaan puolsi oikealle. Sitten kävin katsastamassa autoa, niin oikean puolen eturengas oli kankailla sisäreunasta. Vaihdoin tuon viallisen renkaan ja toisen takarenkaan kahteen käytettyyn Continentaliin, niin tuli taas hyvä. Niitä kahta vanhaa rengasta ei tasapainotettu. Luultavasti painojen liimat oli vielä pysyneet kiinni.

Oli myös toisessakin autossa yksi rengas kulunut kankaille sisäreunasta ja oli myös paljon painoja juuri siinä renkaassa. Vaihdoin sitten niille kesävanteille käytetyt nastarenkaat talveksi ja tuohon vanteeseen ei tarvinnut painoja juuri yhtään. Ilmeisesti joku valmistusvika Nankangissa ja renkaan jätinkin sinne roskalavalle (paska ja muutenkin sakkorengas). Peugeot 406 ja siinä myös oli pyörät oikein suunnattu.
 
Itse joskus kun ei saa selvää mitä nestettä on koneessa, enkä kyllä uskalla sekoittaa eri värejä keskenään, niin laittanut kirkasta joka käy kaikkien nesteiden kanssa, sillä ajetu siihen saakka kunnes vaihdettu nesteet.
Jäähdytinneste käyttövalmis 1L Polaric linkissä kuva nesteestä, tämä on valmista käytettäväksi
Jos ei talvikaudella aja, niin kirkas vesikin ajaa asiansa :D Hyvä sinällään tiettää, että tuollaistakin näköjään on olemassa.
 
Kyllähän tuo moottorin ilmaus on aika yleismallista autosta riippumatta. Itse vasta syylärin vaihdon yhteydessä ilmasin pelotellun bemarin M52B25 moottorin ilman limupulloa tai alipaineilmaajaa ja hyvin toimii.

Se "peloiteltu motti" taitaa olla M50B25 (vanhemmat e36 325i), uudemmat m52-sarjalaiset eivät ainakaan itsellä ole sellaisia kranttuja olleet mitä tuosta m50 motista on varoiteltu. Tosin eipä ole kokemusta tuosta m50 motista, joten jos se on yhtä "hankala" niin helppo homma :tup:
 
Kyllä täällä selvästi jäljillä ollaan oltu. Nyt juuri ei ollut aikaa ajella mäkeen, mutta syylärin korkki oli jo korkeimpana järjestelmässä joten aloin heti ihmettelemään. Aloitin lisäämällä paisariin nestettä: ei selkeitä vuotoja. Sitten avasin syylärin ja puristelin letkuja. Ilmaa sihisi ulos. Hetken puristelun jälkeen hörppäsi paisarista ison satsin kerralla sisään. Pinta meni ylärajalta alarajalle. Puristelin vielä hetken niin, että syylärin reiästä alkoi tulla nestettä. Pidin puristuksen ja suljin korkin. Päästin puristuksen ja hörppäsi paisarista vielä kulauksen. Laitoin käyntiin ja seurasin. Kaikki näytti hyvältä ja pinta pysyi tasaisena. Avasin korkkia vielä lämpimänä mutta en saanut enempää ilmaa ulos. Nyt odottelen että hörppääkö vielä jäähtyessään. Käynnissä ollessaankaan ei kostunut mikään näkyvä osa järjestelmässä

Menikö tähän saakka hommat ainakin eteenpäin? Tarkoitus olisi tässä pari päivää ajella max. 30 km matkoja ja sitten vaihtaa nesteet ja putsata järjestelmä samalla.

PS. Pakokaasu täysin väritöntä ja kaasua painamalla tulee pelkkää bensaroisketta.
 
Hyvinhän tuo näytti sujuvan. Toivottavasti menee tuolla kuntoon eikä tarvitse ihmetellä sen enempää. Jos olet lisännyt sinne vettä, mutta et mitenkään hirveästi, niin nesteiden vaihdon sijasta voit tietysti mittauttaa seossuhteen. En usko, että joku korjaamo siitä paljoa ottaa. Toki Motonet yms. myyvät tuohon tarkoitukseen mittariakin muutamalla kympillä. Monesti seossuhteen saaminen kuntoon (ilman mittaria) on aika hankalaa ja heti ilmaamisen jälkeen v-mäisin homma.

e: Muistitko pistää sisälämppärin täysille? Siellä koneen ja matkustamon välissä voi olla myös puristeltavissa oleva letku. Sinne jää helpolla ilmaa. Toki suurin haitta ilmasta lämppärissä on kylmä matkustamo :D Ellei sitten lähde ilma liikkeelle...
 
Itsellä oli Alfasta oikean eturenkaan runko rikki ja auto puolsi oikealle. En usko että johtui siitä takana olleesta vararenkaasta. Itsellä ei vaikuttanut mitään, vaikka laitoin taakse kapean tilapäis vararenkaan, jolla sai ajaa 80km/h. Ehkä tuo tärinäkin saattoi johtua rikkoontuneesta renkaan rungosta. Itsellä kanssa korjaantui, kun ostin kaksi uutta kesärengasta ja laitoin ne taakse. Toisessa vanteessakin oli pientä heittoa, mutta takarenkaana ei huomannut mitään tärinää. Eteen jäi ne vanhat renkaat. Meni "uusilla" renkailla aivan suoraa.

Joskushan se sakkorenkaatkin on rungoltaan aivan ehjät. On vaan liian kuluneet.
Juu en ole renkaiden asiantuntija. Tosiaan tuo vetely alkoi heti kun laitoin kesärenkaat. Vararengas oli lähes uudenveroisessa kunnossa toisin kuin muut, sen takia epäilin sitä.
 
Kyllä täällä selvästi jäljillä ollaan oltu. Nyt juuri ei ollut aikaa ajella mäkeen, mutta syylärin korkki oli jo korkeimpana järjestelmässä joten aloin heti ihmettelemään. Aloitin lisäämällä paisariin nestettä: ei selkeitä vuotoja. Sitten avasin syylärin ja puristelin letkuja. Ilmaa sihisi ulos. Hetken puristelun jälkeen hörppäsi paisarista ison satsin kerralla sisään. Pinta meni ylärajalta alarajalle. Puristelin vielä hetken niin, että syylärin reiästä alkoi tulla nestettä. Pidin puristuksen ja suljin korkin. Päästin puristuksen ja hörppäsi paisarista vielä kulauksen. Laitoin käyntiin ja seurasin. Kaikki näytti hyvältä ja pinta pysyi tasaisena. Avasin korkkia vielä lämpimänä mutta en saanut enempää ilmaa ulos. Nyt odottelen että hörppääkö vielä jäähtyessään. Käynnissä ollessaankaan ei kostunut mikään näkyvä osa järjestelmässä

Menikö tähän saakka hommat ainakin eteenpäin? Tarkoitus olisi tässä pari päivää ajella max. 30 km matkoja ja sitten vaihtaa nesteet ja putsata järjestelmä samalla.

PS. Pakokaasu täysin väritöntä ja kaasua painamalla tulee pelkkää bensaroisketta.
Erittäin hyvältä näyttää. Ensin lisäsit ainakin kerran 0.5L ja nyt sitten varmaan litran? Aika paljon oli siis vajausta. Tässä tärkeintä oli se letkujen puristelu, ja ilmaantuu sillä konstilla erittäin helposti.

Järjestelmää ei ole pakko putsata vielä, kun viime kerrasta on vain 9kk. Koska tuo vihertävän sininen pysyy hyvänä 2 vuotta ja punainen taas pysyy hyvänä 5 vuotta. Joskus vuoden päästä olisi syytä vaihtaa. Muuta eroa noilla jäähdytysnesteillä ei taida olla. Toki jos punaiset vaihtaa, niin ainakin seuraavat 5 vuotta taas menee.

Jos tulee vielä vähän vajausta säiliöön, niin lisää vaan vähän jäähdytysnestettä. Mutta tuskin sinne enää enempää mahtuu.
 
Se "peloiteltu motti" taitaa olla M50B25 (vanhemmat e36 325i), uudemmat m52-sarjalaiset eivät ainakaan itsellä ole sellaisia kranttuja olleet mitä tuosta m50 motista on varoiteltu. Tosin eipä ole kokemusta tuosta m50 motista, joten jos se on yhtä "hankala" niin helppo homma :tup:

Kyllä mua on peloteltu M50 ja M52 mottien ilmauksista että on muka hankalaa. M54 taas on sen verran jo kehitystyötä tehty että ilmaa käytännössä itse itsensä. M50 varmaan rautalohkonsa vuoksi se "krantumpi" ilmattava kun hattu on alumiinia niin liekkö lämpölaajenemisella tekemistä sen suhteen jos menee vihkoon.
 
Autoista tietämättömänä ottaisin mieluusti mielipiteitä. Auto on Hyundai i40 1.7 CRDI automaatti -14 ja ajettu jo 271 tkm. Auto rupeaa satunnaisesti nykimään / tärisyttämään, kun kierroksia on n. 1500 ja ajetaan tasaista nopeutta (tyypillisesti 50-60 km, joskus jopa 80 km nopeudessa). Lisäksi varsinkin kylmänä tuntuu olevan tehoja normaalia vähemmän. En ole onnistunut yhdistämään tiettyä lämpötilaa tai tilannetta milloin tuo tapahtuu vaan voi olla viikkoja tuota tule. Vedin asuntovaunua reissulla ja silloin rupesi moottorivalo vilkkumaan lähdettyä kone kylmänä kiskomaan vaunua. Vikakoodi P0299 "Ahtopaineen säädön säätöpoikkeama". Sattui olemaan Motonetin korjaamon kaveri siinä pohjoisessa matkan varrella vapaana ja ihmettele, mutta ei löytänyt mitään varsinaista ongelmaa ainakaan kone lämpöisenä. Ostaessani 255 tkm kohdalla syttyi moottorivalo ja silloin se oli turbon siivekkeet jumittaneet ja tehdiin jokin puhdistus niille. Tuo moottorivalo syttyi pari kertaa matkalla (myös ilman vaunua) ja nollasin sen pois. Ei ole nyt ~2 tkm aikana ainakaan syttynyt tuo valo. Voiko tuo tärinä/nykiminen johtua että turbon siivekkeet on jumissa vai missäköhän vika voisi olla? Motonetin ukot sanoivat ettei auta kuin "ajaa vika pihalle" mutta olisi kiva tehdä jotain ennen kuin esim. turbo leviää kokonaan. Vaihteiden vaihto automaatilla tuntuu ehkä aavistuksen normaalia nykivämmältä, mutta saattaa olla myös harhaluuloja kun jotain vikaa epäilee.
Vieläkin lopullinen vika selvittämättä, mutta tuttu autokorjaaja meinasi että kuulostaa jumittavilta turbon siivekkeiltä. Silloin autoliike teki jonkun puhdistustoimenpiteen ja se näemmä kantoi just sen puolisen vuotta ja nyt taas ongelmia. Kaveri meinasi että se karstojen puhdistus tekohengitystä ja ainoa keino kunnolla fiksata on uusia koko turbo. Pistin myyjäliikkeelle viestiä ja ehdotin puoliksi korjaamista, koska eivät kunnolla korjanneet sitä vikaa mikä siinä aluksi huomattiin. Lupasivat vain 10% kustantaa. Kannattaakohan kokeilla minkään kuluttaja-asiamiehenkautta yrittää painostaa vai onkohan ajanhukkaa? Arvioivat että maksaa 1000-1500 euroa uusia turbo.
 
Vieläkin lopullinen vika selvittämättä, mutta tuttu autokorjaaja meinasi että kuulostaa jumittavilta turbon siivekkeiltä. Silloin autoliike teki jonkun puhdistustoimenpiteen ja se näemmä kantoi just sen puolisen vuotta ja nyt taas ongelmia. Kaveri meinasi että se karstojen puhdistus tekohengitystä ja ainoa keino kunnolla fiksata on uusia koko turbo. Pistin myyjäliikkeelle viestiä ja ehdotin puoliksi korjaamista, koska eivät kunnolla korjanneet sitä vikaa mikä siinä aluksi huomattiin. Lupasivat vain 10% kustantaa. Kannattaakohan kokeilla minkään kuluttaja-asiamiehenkautta yrittää painostaa vai onkohan ajanhukkaa? Arvioivat että maksaa 1000-1500 euroa uusia turbo.
Tossahan on vielä takuu voimassa?

5 VUOTTA - TAKUUEHDOT - Hyundai

Edit: "4.2 Kun omistus- ja/tai hallintaoikeus siirtyy elinkeinonharjoittajalle, joka pää- ja sivutoimisesti harjoittaa autokauppaa, mutta ei ole Hyundai Motor Finland Oy:n vähimmäisvaatimukset täyttävä Hyundai-liike." Jaa, no ei välttämättä sitten olekkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Opel astra G.ssä takasumuvalo lakkasi toimimasta, samoin rekisterikilven valo ja mittariston taustavalot. Takasumarin nappulaa painettaessa ei tapahdu mitään, ei tule edes sitä ikonia ruutuun. Okeastaan ensimmäinen taisi olla tuo rekkarin valo. Olisikohan kyseessä sellainen, että sulake mennyt ja häröillyt noita muitakin sitten.

Sähköongelmat on aina niin keljumaisia kun vian etsiminen on hankalaa.
 
Opel astra G.ssä takasumuvalo lakkasi toimimasta, samoin rekisterikilven valo ja mittariston taustavalot. Takasumarin nappulaa painettaessa ei tapahdu mitään, ei tule edes sitä ikonia ruutuun. Okeastaan ensimmäinen taisi olla tuo rekkarin valo. Olisikohan kyseessä sellainen, että sulake mennyt ja häröillyt noita muitakin sitten.

Sähköongelmat on aina niin keljumaisia kun vian etsiminen on hankalaa.
Ekana lähtisin noista sulakkeista katsomaan, sen jälkeen itse heut ja jos näistä ei vikaa löytynyt niin valokatkaisija vaihtoon. Ei varmaan montaa euroa maksa ko. palikka vanhaan autoon.
 
Ekana lähtisin noista sulakkeista katsomaan, sen jälkeen itse heut ja jos näistä ei vikaa löytynyt niin valokatkaisija vaihtoon. Ei varmaan montaa euroa maksa ko. palikka vanhaan autoon.

heut?

Jooh samassa järjestyksessä mietin itsekkin. Raportoidaan tänne sitten kun homma etenee. Tosi mystinen vika kyllä.
 
Hyvinhän tuo näytti sujuvan. Toivottavasti menee tuolla kuntoon eikä tarvitse ihmetellä sen enempää. Jos olet lisännyt sinne vettä, mutta et mitenkään hirveästi, niin nesteiden vaihdon sijasta voit tietysti mittauttaa seossuhteen. En usko, että joku korjaamo siitä paljoa ottaa. Toki Motonet yms. myyvät tuohon tarkoitukseen mittariakin muutamalla kympillä. Monesti seossuhteen saaminen kuntoon (ilman mittaria) on aika hankalaa ja heti ilmaamisen jälkeen v-mäisin homma.

e: Muistitko pistää sisälämppärin täysille? Siellä koneen ja matkustamon välissä voi olla myös puristeltavissa oleva letku. Sinne jää helpolla ilmaa. Toki suurin haitta ilmasta lämppärissä on kylmä matkustamo :D Ellei sitten lähde ilma liikkeelle...
Juu lämppäri oli täysillä myös.

Nyt näytti nesteiden pysyneen samalla tasolla, mutta löytyi eräs iso mutta. Katsoin vielä kerran pohjaan, ja perkele öljytippa siellä norkoili mutterin päällä. Ihan keskellä konehuonetta, olikohan jotain öljypohjan suojapeltiä se. Noh auto ylös ja ryömimään. Näytti kostealta laajemmalta alueelta ja pitkän etsinnän jälkeen vuoto löytyi jakopään kopan tiivisteistä moottorin takaa. Tiiviste pursuilee oudosti välistä joten onkohan se taannoinen jakopään remppa ihan oppikirjan mukaan mennyt. Öljyt on vaihdettu 2kk sitten ja näytti olevan nyt alarajalla. Eli ei edes mikään pieni vuoto.

IMG_20180905_230444.jpg
 
Ja on varmasti öljyä?

Kännykän postimerkkiruudulta näyttäs jotta tiivisteliimaa/massaa (mitälie se sen oikia nimi) on tuolla välissä. Sitä en tiiä kuuluisko olla tiivisteellä oikeasti. Ite varmaan putsaisin tosta noi öljyt pois ja vähän varovasti kiristäisin tota ja paria viereistä pulttia tuosta. Älä revi katki niitä. Sitten jos vieläkin vuotaa auto käynniasä (siksi putsattiin jotta nähdään heti vuotaako) niin varmaan menisin ensin ulisemaan tehneelle firmalle jos vaikka suostuisivat tekemään jotain / liimaisin ite paremmin sen. Toki näyttäis purattavan jonkinverran että saa liimailtua. Mikäli sinne tiiviste kuuluisi, niin kannattaa laittaa se eikä liimaa.

Ei tuo vielä kovin vakava vuoto ole, ainakaan jos auto on päivittäisessä ajossa. Noin niinkuin koneen toiminnan kannalta. Lisää öljyä ja kovaa ajoa sen puolesta. Enemmän oisin huolissani niistä lämmöistä ja jäähynesteistä, toki riippuen miten paljon niitä nyt jatkossa katoaa.

En ota vastuuta jos näin väärin tältä pikkuruudulta ja siellä onkin tiiviste pyrkimässä ulos.
 
Ja on varmasti öljyä?

Kännykän postimerkkiruudulta näyttäs jotta tiivisteliimaa/massaa (mitälie se sen oikia nimi) on tuolla välissä. Sitä en tiiä kuuluisko olla tiivisteellä oikeasti. Ite varmaan putsaisin tosta noi öljyt pois ja vähän varovasti kiristäisin tota ja paria viereistä pulttia tuosta. Älä revi katki niitä. Sitten jos vieläkin vuotaa auto käynniasä (siksi putsattiin jotta nähdään heti vuotaako) niin varmaan menisin ensin ulisemaan tehneelle firmalle jos vaikka suostuisivat tekemään jotain / liimaisin ite paremmin sen. Toki näyttäis purattavan jonkinverran että saa liimailtua. Mikäli sinne tiiviste kuuluisi, niin kannattaa laittaa se eikä liimaa.

Ei tuo vielä kovin vakava vuoto ole, ainakaan jos auto on päivittäisessä ajossa. Noin niinkuin koneen toiminnan kannalta. Lisää öljyä ja kovaa ajoa sen puolesta. Enemmän oisin huolissani niistä lämmöistä ja jäähynesteistä, toki riippuen miten paljon niitä nyt jatkossa katoaa.

En ota vastuuta jos näin väärin tältä pikkuruudulta ja siellä onkin tiiviste pyrkimässä ulos.
Kiitti! Tää ainakin herättää vähän luottoa taas. Tuo koppa on vittumainen Irrottaa kun siinä on apulaitehihna rullineen kiinni. Ja työtilaa sen 5 cm vaikka tuosta kulmasta näyttää tilavalta.

Autoa on näin pärräkaudella käytetty vähän, ehkä 20 km viikossa + pari muutaman sadan kisan reissua.

Onko niistä tiivistyslisäaineista mihinkään? Entä kannattaisiko vaihtaa paksumpaan öljyyn?
 
Itse kanssa yrittäisin kiristää noita kolmea pulttia. Puhelimella katsottuna ei ole tiiviste, vaan jotain mustaa liimaa. Minustakaan ei näytä kovin pahalta öljyvuodolta. Öljyähän saattaa kulua muutenkin vähän? Ei varmaan ole oikein mitään tehtävissä. Toisaalta tuo kuva saattaa hämätä ja vuoto onkin oikeasti isompi. Kannattaa käyttää jotain autoon sopivaa moottoriöljyä.

Itsellä tuli Volvossa samalla auton pohjaa öljyttyä, kun ilmavirran mukana öljy tarttui pohjaan kiinni. Tuli siis ruostesuojaus samalla. :) Jännästi ei oikein maahan asti tippunut öljyä. Vuoti siis, mutta en muista että olisi tarvinnut kovin paljon edes lisätä.

Se vielä mietityttää että paljonko öljyä kuluu, kun autoa käyttää taas enempi. Varmasti kuukausittain hyvä tarkistaa ja lisätä.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä tolle mitään muita järkeviä ratkaisuja ole (mikäli ei kiristämällä lopu) kuin purkaa koko paska ja liimata kunnolla. Sitä ei tosin ole mikään kiire tehdä ennenkuin kyllästyy lisäilemään öljyä sinne. Ilman öljyjä sitä ei kannata päästää käymään vaan ottaa rutiiniksi vaikka kerran viikkoon lisäillä, mikäli tosiaan 2kk on päässyt "mittavälillä" ajamaan.
 
Noista jäähdytysnesteistä ja niiden väreistä, Koneviesti -lehdessä oli aika kattava katsaus noihin ja itelle tuli lähinnä päänsärky ja paha mieli lukiessa. Monimutkainen asia, alla linkit josko näkyvät myös ei-tilaajille. Suosikkini on tuo kohta jossa selviää että väri ei paljasta tavaran tyyppiä vaan on siitä kiinni mitä väriainetta valmistaja on päättänyt käyttää kyseisen tyyppiseen tavaraan. :shifty:

Dieselmoottorit ovat vaativia jäähdytysnesteen suhteen

Väri ei paljasta nesteen tyyppiä
 
Noista jäähdytysnesteistä ja niiden väreistä, Koneviesti -lehdessä oli aika kattava katsaus noihin ja itelle tuli lähinnä päänsärky ja paha mieli lukiessa. Monimutkainen asia, alla linkit josko näkyvät myös ei-tilaajille. Suosikkini on tuo kohta jossa selviää että väri ei paljasta tavaran tyyppiä vaan on siitä kiinni mitä väriainetta valmistaja on päättänyt käyttää kyseisen tyyppiseen tavaraan. :shifty:

Dieselmoottorit ovat vaativia jäähdytysnesteen suhteen

Väri ei paljasta nesteen tyyppiä

Juurikin tämän takia olen vähänkään epävarmoissa tilanteissa käyttänyt tätä Jäähdytinneste käyttövalmis 10L Polaric
Ajellut aina siihen asti kun on aika vaihtaa nesteet kokonaan. Korjaamolla huuhtelut ja sitten laittanut suosituksen mukaista nestettä sekä kirjoittanut ylös nesteen tarkat tiedot tai säilyttänyt tyhjän purkin malliksi.
 
Jos on epävarma niin laskee vanhat ulos, täyttää vedellä, ajaa lämpimäksi, laskee ulos, täyttää vedellä ja ajaa lämpimäksi. Tuota muutama kerta niin on vanhojen nestejäämien pitoisuudet niin pieniä, että sinne voi laittaa mitä vaan nestettä ja sit vaan valmistajan suosituksen mukaset nesteet koneeseen. Ekan huuhtelun jälkeen tulevat ruosteiset vedet voi nyt melkeimpä valuttaa jo viemäriin ettei kymmeniä litroja ruosteista vettä tarvitse alkaa sorttiasemalle kuskaamaan.
 
Itse olen huuhdellut tuon lisäksi jäähdytysjärjestelmän vastasuuntaan normaalikiertoa vaikka vesiletkulla, tosin yleensä joutuu termostaatin käyttämään pois että onnistuu.
Tuolla toimenpiteellä lähtee varmasti kaikki paskat pois ja yleensä jäähdytys toimiikin paremmin tuon huuhtelun jälkeen.
 
Noista jäähdytysnesteistä ja niiden väreistä, Koneviesti -lehdessä oli aika kattava katsaus noihin ja itelle tuli lähinnä päänsärky ja paha mieli lukiessa. Monimutkainen asia, alla linkit josko näkyvät myös ei-tilaajille. Suosikkini on tuo kohta jossa selviää että väri ei paljasta tavaran tyyppiä vaan on siitä kiinni mitä väriainetta valmistaja on päättänyt käyttää kyseisen tyyppiseen tavaraan. :shifty:

Dieselmoottorit ovat vaativia jäähdytysnesteen suhteen

Väri ei paljasta nesteen tyyppiä
Noista jutuista jäi sellainen käsitys että punaiseen saisi lisätä punaista. Ainakin parissa vag autossa olen nähnyt punaista long life jäähdytysnestettä. Jos siis ne punaiset on keskenään yhteensopivia :)

Tärkein sääntö on, että perinteisiä IAT- ja uudempia OAT-nesteitä ei koskaan saa kaataa samaan moottoriin. Vaikka moottorin tyhjentäisi ja huuhtoisi, ei nestetyypin vaihtoon pitäisi ryhtyä, jos moottorissa on aikaisemmin ollut IAT-nestettä.

Myöskään HOAT- tai Si-OAT-nesteet eivät yleensä ole sekoitettavissa OAT-nesteiden kanssa eivätkä keskenään.

Väärien aineiden sekoittamisesta seuraa yleensä ruosteenesto-ominaisuuksien menetys. Myös nesteen kestoikä tavallisesti lyhenee. Vaikutukset eivät näy heti, mutta tulos on verrattavissa siihen, että moottorissa käytettäisiin vanhentunutta tai pilaantunutta nestettä.

Tumman vihreä tai sininen neste voi olla IAT-etyleeniglykolia – ja usein onkin, mutta ei aina. Fluorisoivan vihreä jäähdytysneste on usein propyleeniglykolia – mutta ei aina. Punainen tai oranssi väri on usein merkkinä pitkän vaihtovälin OAT-nesteestä, mutta nesteen kemiallinen koostumus voi olla hyvin monen sorttinen korroosionestolisäaineiden osalta. Lisäksi vihreä tai keltainenkin ovat mahdollisia.

Väri ei välttämättä paljasta edes nesteen ikää. Joistain punaisista jäähdytysnesteistä tulee melko nopeasti lämmön vaikutuksesta ruskeita.

Motonetin purkki oli juuri tuota OAT-etyleeniglykolia.
Motox LongLife pakkasneste punainen 5l 100% | Motonet Oy
 
Koitin vaihtaa 2000 vuosimallin Passatista pyöränlaakeria vaihtamalla koko olkavarren varaosa-autosta omaan autoon. Varaosa-autoon on vaihdettu pyöränlaakeri vuosi takaperin ja vaihdon jälkeen kilometreja kertyi alle 10tkm. ennen auton päätymistä purkuun. Nyt kuitenkin huomasin, että laakerissa tuntuu selvä välys. Napaa vääntämällä liikettä varmaan joku 0,5-1mm. Vanhassa rikkinäisessä ei ole yhtään välystä, mutta se ei pyöri myöskään kunnolla ja rahisee selvästi. Onko pieni välys normaalia, vai vienkö olkavarren pajalle laakerinvaihtoon?

Alla olevalla videolla koko napa vähän heiluu, mutta välys kuitenkin erottuu:

Edit. Luin toisaalta, että laakerissa kaiketi kuuluu olla välystä, jos sitä ei ole vetonivelellä kiristetty.(?)
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Koitin vaihtaa 2000 vuosimallin Passatista pyöränlaakeria vaihtamalla koko olkavarren varaosa-autosta omaan autoon. Varaosa-autoon on vaihdettu pyöränlaakeri vuosi takaperin ja vaihdon jälkeen kilometreja kertyi alle 10tkm. ennen auton päätymistä purkuun. Nyt kuitenkin huomasin, että laakerissa tuntuu selvä välys. Napaa vääntämällä liikettä varmaan joku 0,5-1mm. Vanhassa rikkinäisessä ei ole yhtään välystä, mutta se ei pyöri myöskään kunnolla ja rahisee selvästi. Onko pieni välys normaalia, vai vienkö olkavarren pajalle laakerinvaihtoon?

Alla olevalla videolla koko napa vähän heiluu, mutta välys kuitenkin erottuu:

Edit. Luin toisaalta, että laakerissa kaiketi kuuluu olla välystä, jos sitä ei ole vetonivelellä kiristetty.(?)

Jos heiluu niinkun pystysuunnassa sivuille, on väljä, jos suoraan vetoakselin suunnaisesti liikkuu, ei ole väljä, mutta ei kannata liikutella niinpäin koska pyöränlaakeri voi siitä hajota (se paketti on kasassa ainoastaan vetoakselin avulla). Tarpeeks lujaa jos heiluttelee niin se voi levitä kuin jokisen eväät kaikkine kuulineen.
 
Viimeksi muokattu:
Lähössä öljykauppaan. Mikä on paras öljy hieman vuotaville tiivisteille?

Valvoline Maxlife

tai sitten

öljy jota muutenkin käytät, mutta laitat sekaan jonkun leak stop lisäaineen tms. Niitä on paljon eri merkeillä, varmaan pitkälti samoja aineita. Parempi saatavuus kuin Valvolinen öljyllä.

Ei noi kuitenkaan rikkinäisiä tiivisteitä korjaa, mutta vuodot voi vähentyä huomattavasti.
 
Lähössä öljykauppaan. Mikä on paras öljy hieman vuotaville tiivisteille?

Pilke silmäkulmassa konerasva, kun ei tiedä mihin öljyä laitetaan :D

Tänään pari napaa purkaneena, ja ensihoitona antaneena 00-vaseliini voitelee mutta ei tule pihalle. Tätä et kuitenkaan autosi moottorille halua tehdä eli mahdollisimman paksuhko öljy :) Jos siis moottoriöljystä oli kyse?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 328
Viestejä
4 491 816
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom