Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Tarinaa seuranneille tiedoksi. Jäähdytysneste- ja öljyvajainen Kia. Ajoin auton prisman mäkeen ja jatkoin jäähdytysjärjestelmän täyttöä ja ilmausta. Jumalauta sinne lorahti vielä puoli litraa. Aluksi puristelin ja luulin että on täynnä, mutta vääntelin vielä ja yhtäkkiä horahti nesteet sisään. Jossain oli vielä iso ilmalukko. Tässä on siis ajettu jonkin aikaa tyytyväisenä ilmajäähdytteisellä autolla.:darra:

Kotimatkalla meinas tulla jännäkakka kun alkoi haisemaan palanut kumi tai bitumi. Aattelin että jumalauta nytkö mä mokasin. Nousin ihmettelemään, mutta konehuoneessa eikä muuallakaan näkynyt yhtään mitään. Siispä jatkoin matkaa vain huomatakseni että mutkan takana laitettiin uutta asfalttia. :facepalm:

Öljyäkin lisäsin juuri ja mukavasti aiempi lievä nakutus katosi. Pohja ei muttereiden kiristyksen jälkeen enää näytä kostealta. Nyt kymmenen peukkua pystyssä toivotaan että nesteet pysyy sisällä.
Jatkoa tähän tarinaan näin parin viikon jälkeen. Eli, nestevajauksen syyksi alkaa pikkuhiljaa varmistua jo aiemmin veikkailtu jakopään kopan vuoto, joka ei kiristyksestä huolimatta ole lakannut tihkuttamasta. Jäähdytysnestettä katoaa alle desilitra tunnin ajoa kohden. n. 300 km takana ja paisarin tilavuudesta n. neljännes on karannut. Öljyä häviää minimaalisesti, n. 1mm hävinnyt parin viikon takaisesta täytöstä, ja sekin selittynee ihan vain siitä että öljylaatu vaihtui tiheämpään. Pakokaasu on joissain olosuhteissa lievästi valkoiseen päin, joten pieni pelko tässä on että tiivisteet vuotaa palotilaankin.

Mitäs veikkaatte, paaluun vai nesteitä lisäilemällä jatkoaikaa?

Hylkäsin jo jäähdytysjärjestelmän sementit liian riskialttiina ratkaisuna, mutta jos syynä onkin jäähdytysnesteen karkaaminen palotilaan, voisiko öljypuolelle laitettavasta tiivistelisäaineesta olla apua?
 
Jäähdytysnestettä katoaa alle desilitra tunnin ajoa kohden. n. 300 km takana ja paisarin tilavuudesta n. neljännes on karannut. Öljyä häviää minimaalisesti, n. 1mm hävinnyt parin viikon takaisesta täytöstä, ja sekin selittynee ihan vain siitä että öljylaatu vaihtui tiheämpään. Pakokaasu on joissain olosuhteissa lievästi valkoiseen päin, joten pieni pelko tässä on että tiivisteet vuotaa palotilaankin.

Mitäs veikkaatte, paaluun vai nesteitä lisäilemällä jatkoaikaa?
Öljyä ja varsinkin jäähdytysnestettä lisäilemällä saisi ainakin jatkoaikaa autolle. Jäähdytysnestettä ei näytä hukkaantuvan älyttömän paljon, kunhan muistaa ajoissa lisätä, että paisari ei pääse menemään kokonaan tyhjäksi. Ja öljyä taas ei kulu käytännössä ollenkaan, ei ainakaan nykyistä öljyä.

Vuotaakohan siitä jakopään kopasta öljyä? Ei se varmaan jäähdytysnestettä voi olla?
Sopivalla kelillä pakoputkesta tulee jotain valkoista vesihöyryä ja se ei ole mitään vaarallista. Kansirempan takia voi kai koneessa olla joku pieni vuoto ja jäähdytysnestettä katoaisi vähän.
 
Olisi tarkotus vaihdattaa autoon etuiskarit, jouset, iskarin kumit ja kääntölaakerit. Kannattaako tässä yhteydessä vaihdattaa myös jotain muuta, esim. raidetangon ulommat päät? Meinaan jos ne joutuu kumminkin irrottamaan ja sen jälkeen säädättämään ohjauskulmat, niin hoituisi nyt kätevästi samalla työllä. Vai onko turhaa rahanmenoa?

Niin ja Volvolla rullattu jo 280tkm, eikä etupäähän ole tietääkseni tehty vielä mitään.

No jos lähdetään siitä että paikoillaan on laadukkaat nivelet, niin ne voi kestää vielä 100tkm ilman ihmeempiä välyksiä, ja jos meet korvaamaan ne jollain sekundalla niin 20tkm päästä vaihdat ne uudestaan. Tarkistaisin ite ensin onko niissä välystä, ja sit vaihtoon jos tuntuu että on. Ehjää on turha korjata.
 
No jos lähdetään siitä että paikoillaan on laadukkaat nivelet, niin ne voi kestää vielä 100tkm ilman ihmeempiä välyksiä, ja jos meet korvaamaan ne jollain sekundalla niin 20tkm päästä vaihdat ne uudestaan. Tarkistaisin ite ensin onko niissä välystä, ja sit vaihtoon jos tuntuu että on. Ehjää on turha korjata.

Joo, tulin itsekin ihan samaan lopputulokseen lopulta. Vaihdellaan sitten erikseen jos tarvetta tulee.
 
Jatkoa tähän tarinaan näin parin viikon jälkeen. Eli, nestevajauksen syyksi alkaa pikkuhiljaa varmistua jo aiemmin veikkailtu jakopään kopan vuoto, joka ei kiristyksestä huolimatta ole lakannut tihkuttamasta. Jäähdytysnestettä katoaa alle desilitra tunnin ajoa kohden. n. 300 km takana ja paisarin tilavuudesta n. neljännes on karannut. Öljyä häviää minimaalisesti, n. 1mm hävinnyt parin viikon takaisesta täytöstä, ja sekin selittynee ihan vain siitä että öljylaatu vaihtui tiheämpään. Pakokaasu on joissain olosuhteissa lievästi valkoiseen päin, joten pieni pelko tässä on että tiivisteet vuotaa palotilaankin.

Mitäs veikkaatte, paaluun vai nesteitä lisäilemällä jatkoaikaa?

Hylkäsin jo jäähdytysjärjestelmän sementit liian riskialttiina ratkaisuna, mutta jos syynä onkin jäähdytysnesteen karkaaminen palotilaan, voisiko öljypuolelle laitettavasta tiivistelisäaineesta olla apua?

Ei katoa vuodot aineilla. Lisää nesteitä säännöllisesti ja kovaa ajoa. Öljynkulutus ei ole paha edes vielä. Toki jos tota vauhtia työntää palotilaan jäähynestettä niin asialle kannattais tehä jotain.. Eikö tuo ollu joku kansivaivainen ja sen jälkeenkin ajelit lämmöt tappiin siitä? Parhaimmillaan selviäisi kansipahvin vaihdolla.. Pahvi tykkää mennä jos kuumana ajelee tai sitten pahimmillaan kansi kierossa. Toki aikasemmista selityksistäsi en ihan saanut selvää ( tai en enää muista) oliko se koko kansi vaihettu vai miten se meni kun vanhoja venojakin löytyy vielä..
 
Ei katoa vuodot aineilla. Lisää nesteitä säännöllisesti ja kovaa ajoa. Öljynkulutus ei ole paha edes vielä. Toki jos tota vauhtia työntää palotilaan jäähynestettä niin asialle kannattais tehä jotain.. Eikö tuo ollu joku kansivaivainen ja sen jälkeenkin ajelit lämmöt tappiin siitä? Parhaimmillaan selviäisi kansipahvin vaihdolla.. Pahvi tykkää mennä jos kuumana ajelee tai sitten pahimmillaan kansi kierossa. Toki aikasemmista selityksistäsi en ihan saanut selvää ( tai en enää muista) oliko se koko kansi vaihettu vai miten se meni kun vanhoja venojakin löytyy vielä..
Hehe joo. Ajoin lämmöt tappiin vaikka järjestelmässä oli pari litraa ilmaa. :tup: (no paisari sentään oli täynnä)

Nyt kun jäähyt on kunnossa niin kannattaako tuota pahvia alkaa vaihtelemaan jos ei enempää oireile? Onko siinä jotain riskiä isommille vahingoille, olettaen että lämmöt ei enää kohoa? Kansi oli kokonaan uusi, n. 3000 km ajettu. Vaihdettu kun venynyt jakoketju hajotti paikat. Venttiileistä vaihdettiin kuusi. Kaiketi 16 niitä on yhteensä.

Öljyä ja varsinkin jäähdytysnestettä lisäilemällä saisi ainakin jatkoaikaa autolle. Jäähdytysnestettä ei näytä hukkaantuvan älyttömän paljon, kunhan muistaa ajoissa lisätä, että paisari ei pääse menemään kokonaan tyhjäksi. Ja öljyä taas ei kulu käytännössä ollenkaan, ei ainakaan nykyistä öljyä.

Vuotaakohan siitä jakopään kopasta öljyä? Ei se varmaan jäähdytysnestettä voi olla?
Sopivalla kelillä pakoputkesta tulee jotain valkoista vesihöyryä ja se ei ole mitään vaarallista. Kansirempan takia voi kai koneessa olla joku pieni vuoto ja jäähdytysnestettä katoaisi vähän.
Sitä minäkin mietin että voiko se jäähdytysnestettä olla, öljyistä se mössö joka tapauksessa on. Kierron ei mielestäni pitäisi mennä kopan läpi eikä varmasti ketjun seassakaan pyöri. Mutta kun nestettä katoaa niin johtopäätös oli tämä. Jos se ei vuodakaan siitä ulos, vaan jonnekin koneen sisään, niin kaiketi jossain vaiheessa kosahtaa koko paska kun on täynnä väärää nestettä. :confused2:

E: Tässä nyt vielä mietiskelin, että jos neste vuotaa palotilaan, niin eikö ainoa vaihe kun näin voi käydä ole imuvaihe? Sytytyshetkellä taas vuotosuunnan pitäisi olla päinvastoin, eli kaasuja menee jäähdytysjärjestelmään. Eikö tämän voisi nähdä avaamalla syylärin korkin ja katsomalla josko kuplii?
 
Viimeksi muokattu:
Kuplinta kertoo jos vaan kuplii joskus mun unossa lorisi lämppärinkenno kun kansipahvi vuosi. Joillakin korjaamoilla on laite millä pystyy tytkimaan onko jäähdytysnesteessä pakokaasuja.
Ootko muuten tutkinut ettei lämppärinkenno vuoda jalkatilaan?
 
Mä ajelin pahvivikaisella rellulla reilu 30 tkm ongelmitta, litran se vei tonnia kohden. Ääni ei ollut välttämättä kaunis, mutta ei toisaalta todennäköisesti johtunut ko. ongelmasta. Eli jäähdytinnesteen tarkastus ja täyttö vaan ohjelmaan tankkauksen yhteydessä... Laukee jos laukee. Sit kun pystyt korttelin ajamaan ympäri ja saavuttamaan oman valkosavuisen häntäsi, niin kannattanee vaihtaa ne pahvit :) Terkut Porin pääkirjastolle, vieläkin 10 v. myöhemmin nolottaa.
 
Mä ajelin pahvivikaisella rellulla reilu 30 tkm ongelmitta, litran se vei tonnia kohden. Ääni ei ollut välttämättä kaunis, mutta ei toisaalta todennäköisesti johtunut ko. ongelmasta. Eli jäähdytinnesteen tarkastus ja täyttö vaan ohjelmaan tankkauksen yhteydessä... Laukee jos laukee. Sit kun pystyt korttelin ajamaan ympäri ja saavuttamaan oman valkosavuisen häntäsi, niin kannattanee vaihtaa ne pahvit :) Terkut Porin pääkirjastolle, vieläkin 10 v. myöhemmin nolottaa.
Hehe joo. Ajoin lämmöt tappiin vaikka järjestelmässä oli pari litraa ilmaa. :tup: (no paisari sentään oli täynnä)

Nyt kun jäähyt on kunnossa niin kannattaako tuota pahvia alkaa vaihtelemaan jos ei enempää oireile? Onko siinä jotain riskiä isommille vahingoille, olettaen että lämmöt ei enää kohoa? Kansi oli kokonaan uusi, n. 3000 km ajettu. Vaihdettu kun venynyt jakoketju hajotti paikat. Venttiileistä vaihdettiin kuusi. Kaiketi 16 niitä on yhteensä.


Sitä minäkin mietin että voiko se jäähdytysnestettä olla, öljyistä se mössö joka tapauksessa on. Kierron ei mielestäni pitäisi mennä kopan läpi eikä varmasti ketjun seassakaan pyöri. Mutta kun nestettä katoaa niin johtopäätös oli tämä. Jos se ei vuodakaan siitä ulos, vaan jonnekin koneen sisään, niin kaiketi jossain vaiheessa kosahtaa koko paska kun on täynnä väärää nestettä. :confused2:

E: Tässä nyt vielä mietiskelin, että jos neste vuotaa palotilaan, niin eikö ainoa vaihe kun näin voi käydä ole imuvaihe? Sytytyshetkellä taas vuotosuunnan pitäisi olla päinvastoin, eli kaasuja menee jäähdytysjärjestelmään. Eikö tämän voisi nähdä avaamalla syylärin korkin ja katsomalla josko kuplii?
Voiskos vesipumppu pikkuisen vuotaa?
 
Voiskos vesipumppu pikkuisen vuotaa?
Se on aika hyvin näkyvillä, eikä ainakaan ulospäin vuoda ollenkaan.

Otin vähän videota. Näyttää siltä että vuotokohtia on kaksi. Vähän hikoilee kannen juuresta ja sitten alempaa jakopään kopan tienoilta. Alempi kohta on se jo aiemmin tunnistettu vuotokohta. Vuoto käynnissä ollessakin on tuollaista hikoilua, eikä kokonaista tippaa pääse muodostumaan ennen haihtumista. Voi olla, että vuoto on kovemmilla kierroksilla ja ajaessa kovempaa, mutta sitä onkin sitten vähän vaikeampi tutkia.

https://aijaa.com/RJINs9
 
Viimeksi muokattu:
Se on aika hyvin näkyvillä, eikä ainakaan ulospäin vuoda ollenkaan.

Otin vähän videota. Näyttää siltä että vuotokohtia on kaksi. Vähän hikoilee kannen juuresta ja sitten alempaa jakopään kopan tienoilta. Alempi kohta on se jo aiemmin tunnistettu vuotokohta. Vuoto käynnissä ollessakin on tuollaista hikoilua, eikä kokonaista tippaa pääse muodostumaan ennen haihtumista. Voi olla, että vuoto on kovemmilla kierroksilla ja ajaessa kovempaa, mutta sitä onkin sitten vähän vaikeampi tutkia.

https://aijaa.com/RJINs9

No kyllä mä lähtisin tuon perusteella vittuilee sinne liikkeeseen joka tuon kansirempan teki...:rage:
 
No kyllä mä lähtisin tuon perusteella vittuilee sinne liikkeeseen joka tuon kansirempan teki...:rage:
Työlle puolen vuoden takuu. Nyt mennyt 10 kuukautta. Oireet kyllä näin jälkikäteen tulkiten alkoi jo kauan aikaa sitten, mutta enhän mä autoista tiennyt niin että olisin välittänyt. Talvikaudella pysyi lämmöt kurissa ja kesällä tuli ajeltua kaksipyöräisellä.
 
Se on aika hyvin näkyvillä, eikä ainakaan ulospäin vuoda ollenkaan.

Otin vähän videota. Näyttää siltä että vuotokohtia on kaksi. Vähän hikoilee kannen juuresta ja sitten alempaa jakopään kopan tienoilta. Alempi kohta on se jo aiemmin tunnistettu vuotokohta. Vuoto käynnissä ollessakin on tuollaista hikoilua, eikä kokonaista tippaa pääse muodostumaan ennen haihtumista. Voi olla, että vuoto on kovemmilla kierroksilla ja ajaessa kovempaa, mutta sitä onkin sitten vähän vaikeampi tutkia.

https://aijaa.com/RJINs9

venttiilikansi + jakopään suoja tuossa vuotaa öljyä. Näyttää olevan jollain tiivisteliimalla laitettu kasaan, ainakin tuo jakopään suojus.
 
Venttiilikopan tiiviste vuotaa (ylin) ei paha, alempi vuoto on sitten joko jakopäänkoppa tai kansipahvi.
Edit. Toki voi olla mahdollista venttilikoppan vuoto valuu alaspäin tuota tiivistemassaa pitkin ja kerääntyy sitten tuohon tasaiselle alueelle.
 
Viimeksi muokattu:
Diagnoosi alkaa lähestyä yksimielisyyttä.

Uskaltaakos tuota venttiilikantta itse kiristellä? Tai jopa avata ja vaihtaa tiiviste itse. Tarvitseeko tuossa muuta tehdä kuin koppa auki ja uusi tiiviste tilalle?

E: Löytyihän ne ohjeet tuohonkin aiemmin jonkun ystävällisesti antamasta linkistä: Kia Cee'd - Cylinder Head Cover Repair procedures - Cylinder Head Assembly

Näyttäis ihan ok hommalta. Mutta uskaltaakos tuota vähän ensin kiristellä ilman momenttiavainta?
 
Viimeksi muokattu:
Voihan sitä koittaa kiristää 1/4 räikällä ihan juuresta vääntämällä ja ihan kevyellä voimalla, mutta kun kumitiiviste kyseessä niin luultavasti kovettunut eikä kiristämisestä ole hyötyä.
Kun vaihdat tiivisteen niin putsaa kaikki öljyt pois niin saat seurattua paremmin onko vielä vuotoa.
 
Kaikkine säksättävine kiinalaisine nostajineen ja videokin päin vittua kun youtube näköjään poistanu melkein kaikki videonmuokkaustyökalut mut olokoon.
Ei tartte kummosta kaasun liikettä, kiertää tosi herkästi, puristussuhteella varmaan joten tekemistä asian kanssa, mikä lie muu sitten tuo kierrosherkkyyttä?
Männänrenkaat vissiin vaikuttaa jonkunverran kans, 1mm/1mm/1.5mm molyrenkailla ja männänhelmatkin pinnotetut.

 
Kaikkine säksättävine kiinalaisine nostajineen ja videokin päin vittua kun youtube näköjään poistanu melkein kaikki videonmuokkaustyökalut mut olokoon.
Ei tartte kummosta kaasun liikettä, kiertää tosi herkästi, puristussuhteella varmaan joten tekemistä asian kanssa, mikä lie muu sitten tuo kierrosherkkyyttä?
Männänrenkaat vissiin vaikuttaa jonkunverran kans, 1mm/1mm/1.5mm molyrenkailla ja männänhelmatkin pinnotetut.


Jopa ottaa kierroksia nätisti :eek:
 
Jopa ottaa kierroksia nätisti :eek:

Jep, oikeesti joutuu vakavasti harkitsemaan rajottimen laittamista kun kierrokset on sen 6000 sekunnissa tai alle, ei kehtais räjäyttöö tota vielä sen takia. Kaasupohjassa ei oo uskaltanu vielä ajaa ton takia kun pito karkaa heti jo pienemmälläkin kaasun käytöllä ja kierrokset samalla sit.
En ois kuvitellu et tommonen pitkäiskunen mosa voi kiertää tuollalailla, varsinkaa noin matalaviritteisenä.
 
Diagnoosi alkaa lähestyä yksimielisyyttä.

Uskaltaakos tuota venttiilikantta itse kiristellä? Tai jopa avata ja vaihtaa tiiviste itse. Tarvitseeko tuossa muuta tehdä kuin koppa auki ja uusi tiiviste tilalle?

E: Löytyihän ne ohjeet tuohonkin aiemmin jonkun ystävällisesti antamasta linkistä: Kia Cee'd - Cylinder Head Cover Repair procedures - Cylinder Head Assembly

Näyttäis ihan ok hommalta. Mutta uskaltaakos tuota vähän ensin kiristellä ilman momenttiavainta?
Lisätutkimus. Ei olekaan alempi vuodoista jakopään koppa joka vuotaa, vaan sylinterikannen tiiviste.

Muotojen mukaan sinne on mennyt kaiketi tällainen:
Tiiviste, sylinterikansi 0,5mm alkaen ELRING (320.980) osta halvalla netistä
Kun siellä pitäisi olla tällainen:
Tiiviste, sylinterikansi 0,5mm alkaen REINZ (61-54020-00) osta halvalla netistä

Osaako joku sanoa onko tuo eteläisen ulokkeen reikä mahdollisesti vesireikä joka voisi olla väärän tiivisteen myötä tukossa? Se voisi selittää vuodon myös venttiilikopan kannessa, jos sinne joutuu enemmän painetta. Onko jotain keinoa yksiselitteisesti tunnistaa vesireiät?

Päättelin tiivisteen olevan tuo ensimmäinen, sillä tuon "ulokkeen" jatkumo tulee välistä ulos n. 1-3 cm matkalta. Vai tarvitseeko sylinterikantta edes irroittaa jakopääremppaa varten? Voiko olla mahdollista, että sinne on jo tehtaalla mennyt Hyundain tiiviste? Sen vuoksi sitten jakopääkin laukesi ennen aikojaan?
 
Lisätutkimus. Ei olekaan alempi vuodoista jakopään koppa joka vuotaa, vaan sylinterikannen tiiviste.

Muotojen mukaan sinne on mennyt kaiketi tällainen:
Tiiviste, sylinterikansi 0,5mm alkaen ELRING (320.980) osta halvalla netistä
Kun siellä pitäisi olla tällainen:
Tiiviste, sylinterikansi 0,5mm alkaen REINZ (61-54020-00) osta halvalla netistä

Osaako joku sanoa onko tuo eteläisen ulokkeen reikä mahdollisesti vesireikä joka voisi olla väärän tiivisteen myötä tukossa? Se voisi selittää vuodon myös venttiilikopan kannessa, jos sinne joutuu enemmän painetta. Onko jotain keinoa yksiselitteisesti tunnistaa vesireiät?

Päättelin tiivisteen olevan tuo ensimmäinen, sillä tuon "ulokkeen" jatkumo tulee välistä ulos n. 1-3 cm matkalta. Vai tarvitseeko sylinterikantta edes irroittaa jakopääremppaa varten? Voiko olla mahdollista, että sinne on jo tehtaalla mennyt Hyundain tiiviste? Sen vuoksi sitten jakopääkin laukesi ennen aikojaan?
Eikös tähän vaihdettu venttileitä? Silloin kyllä tarvii kansi ottaa pois eli on mahdollista että on väärä kannentiiviste laitettu. Jos pystyt selvittämään tarkasti mikä tiiviste kanteen kuuluu (delta auto/mikä nyt on maahantuoja) ja sinne on laitettu väärä tiiviste, niin ei minusta puolenvuoden takuu päde, koska selkeä virhe jonka korjaamon on korjattava.
 
Meidän Octavia 1.6 bensa vm.2003 on vuotanut jo pitkään jäähdytysnesteitä pois pikkuhiljaa, ehkä desin kuukaudessa. Tänään kuitenkin rupesi nesteet häviämään vauhdilla ja paisuntasäiliö tyhjenee ihan minuuteissa. Katselin konetilan läpi, mutta missään ei näy irtonaista letkua eikä syylärissäkään näy vuotoa. Laitoin koneen vähäksi aikaa käymään, mutta en silti näe missään tippuvaa nestettä. Pohjapanssarin päällä kuitenkin näkyy selvästi punertavaa likaa, vaikuttaa siltä että nesteet tiputtaa jostain sen päälle.

Ideoita mihin nuo nesteet oikein häviää?
 
Totaa.. Kaadappa sinne vaikka muutama litra vettä, jos se vauhilla ulospäin sylkis niin pitäs näkyä jo. Ennen sitä kannattanee kattoa miltä öljyt näyttää..

Ei sinne pohjapanssarin päälle litroja mene
 
Totaa.. Kaadappa sinne vaikka muutama litra vettä, jos se vauhilla ulospäin sylkis niin pitäs näkyä jo. Ennen sitä kannattanee kattoa miltä öljyt näyttää..

Ei sinne pohjapanssarin päälle litroja mene

Pitää koittaa huomenna vielä tähystää uudestaan tuon veden kanssa, ei viitsi haaskata tuota jäähdytysnestettä turhaan. Niinhän sitä kuvittelisi että vuoto jo näkyy kun noin vauhdilla häviää, mutta eipä vaan löytynyt.
 
Pitää koittaa huomenna vielä tähystää uudestaan tuon veden kanssa, ei viitsi haaskata tuota jäähdytysnestettä turhaan. Niinhän sitä kuvittelisi että vuoto jo näkyy kun noin vauhdilla häviää, mutta eipä vaan löytynyt.

Jos ei löydy vuotoa ja paljon katoaa niin sitten se menee joko öljyn sekaan tai palotilaan ja putkesta ulos.

Toki pienemmät vuodot osaa joskus vuotaa jostain vittumaisesti esim pakosarjan tai muun lämpimän päälle ja haihtua savuna ilmaan mutta jos sitä kovin vauhdilla katoaa niin luulisi höyryn huomaavan tai kylmällä koneella näkevän mihin vuotaa.

Ps. Kurkkaa ne öljyt nyt ensin ettei sinne sekaan mene, tulee äkkiä melkosta sotkua niistä ja heihei kone
 
Kyllähän se voi vauhdilla kadota sinnekkin mutta yleensä savupilvi on jo melkoinen. Siis pakoputkesta.

Öljyjenkin sekaanhan sitä aika paljon mahtuu menemään kunnes sotkeentuvat kunnolla. Toki se on helppo kattoa.

Edit lisäystä:

Ja se öljyjen kattominen on halbaa ja helppoa siihen nähen mitä se tekee jos sinne yhtään enemmän nestettä menee, kuten supercharger jo sanoikin.
 
Nonniiiin pojat, tämäpä olikin aika hauska keissi. Emäntä oli kuulemma eilen täyttänyt ihan omatoimisesti jäähdytysnestettä ja lähtenyt ajamaan ilman paisuntasäiliön korkkia :facepalm:. Nesteet on ilmeisesti tulleet paineella ulos yläkautta. Systeemiin meni useampi litra vettä, ennen kuin tuo vajaus tuli täyteen ja se hämäsi että ne vuotaisivat jonnekkin. Kävin ajamassa pienen koeajon ja nesteen pinta pysyi paikallaan. Öljytkin on normaalit ja olivat ihan alarajalla.
Jostain tuo silti vuotaa nestettä pikkuhiljaa, kuten on tehnyt jo pari vuotta, mutta ainakin nyt voi taas ajella.

Kiitos auttaneille ja palaan asiaan jos vielä jotain ilmenee :tup:
 
Viimeksi muokattu:
^Hahaha, tulipas mieleen.. Olin kerran Furyllä lähdössä jonnekin, ajattelin, että katsotaanpas öljyt vielä, kun se tykkää ~1l/1000km syödä. Nooohh, mittailin, lisäsin lorauksen, tupakoin ja starttasin auton, lähden liikenteeseen ja kohta ihmettelen, että nyt vähän niinQ öljy käryää. Tottahan se käryää kun joku oli korkin unohtanut runkopalkin päälle, ööliä oli konepellin sisäpinnassa, pakosarjalla ja ties missä, kumma kyllä, korkki pysyi tallessa :D
 
^Hahaha, tulipas mieleen.. Olin kerran Furyllä lähdössä jonnekin, ajattelin, että katsotaanpas öljyt vielä, kun se tykkää ~1l/1000km syödä. Nooohh, mittailin, lisäsin lorauksen, tupakoin ja starttasin auton, lähden liikenteeseen ja kohta ihmettelen, että nyt vähän niinQ öljy käryää. Tottahan se käryää kun joku oli korkin unohtanut runkopalkin päälle, ööliä oli konepellin sisäpinnassa, pakosarjalla ja ties missä, kumma kyllä, korkki pysyi tallessa :D

Sama on käynyt.

Myöskin kerran ihmettelin melko pitkään jotta miksi ei huollon jälkeen starttaa, no ei varmaan kun tulpanjohdot on tallin lattialla.

Kerran myös väsyneenä ihmettelin että miksi ei mene rengas paikolleen, niin väärinpäinhän minä siinä sitä vannetta koetin siihen asetella..
 
Sattuuhan noita kommelluksia, junnuna rempattiin yhtä pihan nurkassa seisonutta fiiatin romua käyntikuntoon, jotta päästäisiin jääradalle. Hinattiin sitä yhteensä varmaan kilometritolkulla traktorilla käyntiin, koko ajan lupaili muttei lähtenyt vaikka kaikki konstit kokeiltiin ja yritettiin korjailla sieltä ja täältä. Lähti se sitten kun laitettiin tulpanjohdot takaisin oikeaan järjestykseen. :facepalm:
 
Sattuuhan noita kommelluksia, junnuna rempattiin yhtä pihan nurkassa seisonutta fiiatin romua käyntikuntoon, jotta päästäisiin jääradalle. Hinattiin sitä yhteensä varmaan kilometritolkulla traktorilla käyntiin, koko ajan lupaili muttei lähtenyt vaikka kaikki konstit kokeiltiin ja yritettiin korjailla sieltä ja täältä. Lähti se sitten kun laitettiin tulpanjohdot takaisin oikeaan järjestykseen. :facepalm:
Panin intissä tupakaverit työntämään seatin käyntiin kun oli normaalia pidempi gines takana. Työnsivät ei nyt ehkä kilometriä mutta melkein puolikkaan ainakin. Ja Porschen moottori hyrähti eloon ja kehräsi kuin perhonen.

(pakollinen panin intissä -tarina)
 
Noita edellämainittuja asioita sattuu toisinaan.

Itseäni hieman huvitti kun serkkupoika alkoi vaihtamaan kuplavolkkariin takajarrujen hihnoja. Tunkkasi persiin ilmaan autossa ja renkaat veks. Ei millään irronneet jarrurummut vaikka kuinka hakkasi ja väänteli. Tupakoin siinä hetken aikaa vieressä ja kattelin touhua. Tuumasin sitten lähtiessäni että vissiin kannattaa ottaa tuo käsijarru pois päältä niin rummut saattavat irrota helpommin... :D
 
Nyt ois probleema. Tarvis hommata jotkut käytetyt vanteet audiin talvirenkaille.

-05 3.2 FSI Quattro siis kulkineena. Mut ei oikein nyt järki leikkaa tai olen vain tymä, mut tarvis selvittää mikä on tuo alkuperäinen 16-17" vanteen ET.. Ja sopiiko edes 16" enää tuohon...:btooth:
 
Nyt ois probleema. Tarvis hommata jotkut käytetyt vanteet audiin talvirenkaille.

-05 3.2 FSI Quattro siis kulkineena. Mut ei oikein nyt järki leikkaa tai olen vain tymä, mut tarvis selvittää mikä on tuo alkuperäinen 16-17" vanteen ET.. Ja sopiiko edes 16" enää tuohon...:btooth:

Eikö nuo googlella löydy, en jaksa edes googlettaa puolestasi.
 
Nyt ois probleema. Tarvis hommata jotkut käytetyt vanteet audiin talvirenkaille.

-05 3.2 FSI Quattro siis kulkineena. Mut ei oikein nyt järki leikkaa tai olen vain tymä, mut tarvis selvittää mikä on tuo alkuperäinen 16-17" vanteen ET.. Ja sopiiko edes 16" enää tuohon...:btooth:
Kronprinz:n sivuilta olen noita orig. peltivanteiden mittoja selvittänyt. Muutama vuosi sitten oli vielä kattava selain konfiguraattori noille peltivanteille. Nyt en löytänyt kuin 232 sivuisen katalogin aiheesta. RaederKompass 2017 / 2018
 
Noniin. Taas on suoritettu audin xenonien vianetsintää. VCDSllä ei siis saanut ajovaloja sopeutettua, mutta taso-antureista edestä ja takaa tulee kyllä lukemat vcdslle näkyviin, eli vika ei niissä ole. Seuraavana vaihtoon menee Headlight Range Control -yksikkö:

42092532_961887123996223_4848089243261599744_n.jpg

Mikäli tuon vaihtamisen jälkeen ei edelleenkään pelaa, alkaa sitten kaiketi kalliimpia homma, eli ensin tuosta eteenpäin johtojen tarkastus, mikäli ehjää, umpioiden uusiminen sitten...
 
Noniin. Taas on suoritettu audin xenonien vianetsintää. VCDSllä ei siis saanut ajovaloja sopeutettua, mutta taso-antureista edestä ja takaa tulee kyllä lukemat vcdslle näkyviin, eli vika ei niissä ole. Seuraavana vaihtoon menee Headlight Range Control -yksikkö:

42092532_961887123996223_4848089243261599744_n.jpg

Mikäli tuon vaihtamisen jälkeen ei edelleenkään pelaa, alkaa sitten kaiketi kalliimpia homma, eli ensin tuosta eteenpäin johtojen tarkastus, mikäli ehjää, umpioiden uusiminen sitten...

Kuinkas paljon olet laittanut nyt rahaa tuohon audiin? Aika paljon olet ainakin itse laittanut tota autoa, kun näitä juttuja lukee. :tup:
 
Audissa webaston jäähdytysputki hapan (230€), moottoroin etummainen tukikumi, ohjaustehostimen öljyn paluuletku, kampiakselin takastefa... Siis sillei ylimääräistä.

Päädyttiin että otetaan paketti eli kone+loota irti autosta. Kannet, venavarren kumit, kaikki muut tiivisteet ja letkut mitä siinä on. Hinta työn osalta levähti kahdesta päivästä neljään. No jospa tosta auton vielä sais. Jos ei, niin jää ainakin raato ja kuitit muistoksi autokuumeesta ;-D
 
Kuinkas paljon olet laittanut nyt rahaa tuohon audiin? Aika paljon olet ainakin itse laittanut tota autoa, kun näitä juttuja lukee. :tup:

Oisko nyt kesärenkaineen menny joku 800e... Tuo käytetty headlight range control -boxi maksoi 30e posteineen :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 389
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom