- land Rover freelander 2
- Yuasa Akku on aika uusi, ladattu täyteen monta kertaa Ctekillä ja jännitteet on ok.
- Maadoituspisteet tarkistettu jotka vasemmassa etukulmassa / puhdistettu, ne löytyy ilmasuodattimen alta sekä laitoin extra maadoituksen minus navasta lisäksi sinne
kyseiset maadoituspisteet siellä on ECU ja TCM.
- paksumpi mustakaapeli etualalla on " Extra maadoitus kaapeli "
nää ylläolevat olen itse saannut tehtyä
Tuli vietyä auto " Yleiskorjaamolle " koska itsellä loppuu sähköpuolen asioissa ymmärrys, mutta teoriassa
voi mitata Can H ja L onko siellä jännitteet, sekä Ohmit pitäis olla 120, ja sit jos ei niin irrotella eri mooduleita välistä paikallistaakseen viallisen, ( menikö oikein joku korjatkoon ? ) ja ymmärtääkseni can väylä piuhat on pyöritetty yhteen, oliko magneettisuuden takia tai jotai vastaavaa?
Korjaamo nyt purkanut aika rankalla kädellä, todenneet että kaapeleissa ei vikaa, mutta ehdottivat sen moduulin vaihtoa purkuosana, mitä itsekin epäilin koska viikon verran sitä tutkin ja aina TCM meni pois pelistä kun auto päässy käyntilämpötilaansa, mutta sillä ei ollut vaikutusta vaihteiston toimintaan kylmänä tai lämpimänä niin tökkien meni D ja R.
Tajusin sit jälkikäteen kun sitä moduulia lähdettiin tilamaan, niin eihän heillä ole tarvittavia vehkeitä jos se pitää koodata joten voi olla että menin perse eellä päin puuta kun heidät valitsin, olisi pitänyt mennä suoraa JRL korjaamolle keneltä löytyy SDD ohjelma tätä varten. Kovasti meni myyntipuhe läpi kun oli auton vieressä 10m päässä korjaamo, sanoivat että ovat kyllä kaikki saanneet kuntoon.
Kuva TCM Moduulista
Sitku uus moduuli saapuu, auto käyntiin.
Jos suostuu käynnistyy, ja pysyy käynnissä ilman flippaamista vaikka ei olisi vielä koodattu niin hyvä, jatkot sitten koodaukseen soveltuvalla firmalla.
Siinä vaiheessa korjaamon steppi oli tarkistaa tuosta ABS pumpun takaa menevät kaapelit, mutta taidan vetää siinä vaiheessa stopin ja saavat työntää tollasenaa sen pois ja hinautan JRL korjaamolle.
tätä PDF olen yrittänyt vilkailla, sivulla 96 on tuo TCM kaavio
ja täältä service manuaalista tutkimalla löysin tuon että jos ei tietoa vaihteista / TCM on pimeenä niin ei anna lupaa käynnistää autoa
www.dropbox.com
Ei meinaa löytyy mitää " korjaamoa " joka osaa käyttää oskilloskooppia / can väylä mittauksia, mutta tästäkin olis varmaa saannu enemmän irti JRL SDD ohjelmalla mikä taas tältä korjaamolta ei löydy.
koodit jotka itse sain ulos:
Invalid data received from the body control
module A
Internal control module torque calculation
performance
Invalid data received from transmission control
module
Lost communication with transmission control
module
Aisin TF-81SC.
Vaihteet menee tökkien / lyöden sisään.
Autoon ilmestyi 2kk seinonnan jälkeen yllättävä vika, annoin auton käydä tunnin verran N vaihteella ja yhtäkkiä koko auto sekosi. Oli tarkoitus nyt ottaa tää virallisesti käyttöön.
Flekti rupesi keulassa huutamaan 100% vaihdevalitsin menny pimeäksi, ja transmission fault kojetaulun näyttöön
Onko flekti huutaminen joku ominaisuus " safe mode " kun tcm menee pimeäksi?
vikakoodi:
Lost communication whit TCM ( Transmission module ). U0101
Invalid data received from transmission control module U0402
Internal control module torgue calculation performance. P061B
Invalid data received from the body control module A U0431
Sammutin auton, ja ei suostunut enään käynnistymään. Oletan syyksi kun auto ei saa vaihdelaatikolta tietoa niin ei anna käynnistää. ( tää mainittu repair manuaalis ainakin jos ei vaihteista tietoa niin ei anna käynnistää)
Auto kun jäähtyy niin suostuu käynnistyy ja myös ylläolevat vikakoodit poistuvat ja vaihdevalitsin palaa takaisin henkiin.
Vaihteet menee enimmäkseen tökkien sisää D ja R ja paukahtaen
Olen nyt muutamien päivien ajan ennen korjaamolla vientiä käynyt autolla käynnistelee sitä, ja kun auto tuntuu saavuttaavan käyntilämpötilan tuntuu auto sekoavan ja samat vikakoodit tulee, lost communcation whit TCM jne joten tää viittaa vahvasti siihen moduuliin myös.
Kävin pienen testilenkin noin 1km verran, commandshit puolella jotta näkisin vaihteet. Pääsin 4 vaihteelle asti niin paukutti aika ikävästi muutaman kerran vaihteet enkä enempää viitti kokeilla.
Olen putsannut maadoituspisteitä ilmasuodatinkotelon alta, ottanut TCM liittimen irti joka vaihdelaatikon päällä ja puhdistanut myös sen eikä vaikutusta.