Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

ja oon itte ihan koittanu miten se toimii pelkästään ainoana pohjassa kevyesti ruostuneessa pohjassa. Ei toimi mitenkään. kotelosuojat koteloihin. Pohjassa yksinään se poistuu sieltä kun ei kestä vesi/suola/kivisuihkua yksinään oikein ollenkaan. Sanoisin että ML pohjaan, 24h kuivamista että muuttuu tahmeaksi, sitten kovat alustamassat päälle, tarttuu ja suojaa hyvin. Näin olen tehny ja hyvin on ruosteet pysyny poissa.
Kaikkein paras ja halvin alustansuoja on kun joka kevät /kesä kun vaihdat öljyt niin ruiskutat ne vanhat öljyt sinne alustaan.
 
Kaikkein paras ja halvin alustansuoja on kun joka kevät /kesä kun vaihdat öljyt niin ruiskutat ne vanhat öljyt sinne alustaan.
Parhaasta en tiedä, mutta ehkä halvin, siihen perään 50km hiekkatietä niin pöly sitoo öljyn kiinni.

Näin se vanha kansa 80-luvulla asiat teki.
 
1761409836595.png




1761409817131.png


Pelkkä massa pohjaan lätkittynä ei ole hyvä ratkaisu, jos ja kun alustassa on esimerksi limittäisiä peltiliitoksia, koloja yms rakoja, mihin se massa ei mene - mutta vesi menee, jos sinne on pieninkin reitti olemassa.

Tällä kanavalla testattu noita ruostesuojia pitkällä aikavälillä
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=ju1mYMrjy5o

En muista koko 7 vuoden historiaa, mutta muistaakseni ei ole tehnyt mitään muuta kuin laittanut kotelovahan ja lisännyt tarvittaessa 1-2 v välein. Käytännössä täysin ruosteeton alusta minimivaivalla (jos omistaa nosturin).
 
Parhaasta en tiedä, mutta ehkä halvin, siihen perään 50km hiekkatietä niin pöly sitoo öljyn kiinni.

Näin se vanha kansa 80-luvulla asiat teki.
Ei sitä öljyä tarvitse ruiskuttaa sinne alustaa niin paljon että se sieltä johonkin valuisi ja paras aika tuolle "voitelulle" on tietysti loppusyksy.
 
1761409836595.png




1761409817131.png


Pelkkä massa pohjaan lätkittynä ei ole hyvä ratkaisu, jos ja kun alustassa on esimerksi limittäisiä peltiliitoksia, koloja yms rakoja, mihin se massa ei mene - mutta vesi menee, jos sinne on pieninkin reitti olemassa.

Tällä kanavalla testattu noita ruostesuojia pitkällä aikavälillä
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=ju1mYMrjy5o

En muista koko 7 vuoden historiaa, mutta muistaakseni ei ole tehnyt mitään muuta kuin laittanut kotelovahan ja lisännyt tarvittaessa 1-2 v välein. Käytännössä täysin ruosteeton alusta minimivaivalla (jos omistaa nosturin).

Ei tarvitse omistaa nosturia, kun onnistuu ilmankin ja Nesteellä taitaa nosturipaikka maksaa 20-30€/20-30min.
 
On ihan eri juttu rakennetaanko jotain harrasteautoa tai tehdäänkö muuten priimaa hartaudella kustannuksista ja ajasta välittämättä, vai tehdäänkö jotain parinkympin minimivaivan fiksausta johonkin vanhaan käyttikseen, tarkoituksena hidastaa siinä sitä vääjäämätöntä ruostumisen etenemistä. Johonkin tavalliseen parhaat päivänsä nähneeseen käyttikseen ei ole mitään järkeä visioida tai investoida jotakin kallista tai monimutkaista, kun halvempikin vaihtoehto ajaa ihan saman asian sen mitä tarvitsee, mahdollisesti jopa paremmin. Suurin osa ei tee edes sitäkään, vaan odottaa että siellä auton pohjassa on sen verran rapeaa, että katsastusmies kehoittaa jotakin tekemään asialle. Mikä vaan tökötti siihen ruosteen päälle on ihan ok tuollaisessa tarkoituksessa, ei kannata tehdä aiheesta niin kovin vaikeaa.
 
Potilaana Mini Cooper Clubman, vm2009, 109hv diesel, automaatti, 293tkm.

Vasen etu jarruputki vuotaa. Täytyy jostain ostaa uusi, mutta ei taida mistään löytyä valmista jarruputkea?

Eli voiko ostaa jostain pätkän jarruputkea ja sitten jotenkin laittaa sopivat päät? Tuo putki on melko lyhyt.

Kuten näkyy, niin koko vasen kylki on jarrunesteessä, kun en ihan heti tiennyt, että jarruputki on ruostunut rikki.

Screenshot_2025-11-04-18-13-18-535_com.google.android.apps.photos.jpg
 
Potilaana Mini Cooper Clubman, vm2009, 109hv diesel, automaatti, 293tkm.

Vasen etu jarruputki vuotaa. Täytyy jostain ostaa uusi, mutta ei taida mistään löytyä valmista jarruputkea?

Eli voiko ostaa jostain pätkän jarruputkea ja sitten jotenkin laittaa sopivat päät? Tuo putki on melko lyhyt.

Kuten näkyy, niin koko vasen kylki on jarrunesteessä, kun en ihan heti tiennyt, että jarruputki on ruostunut rikki.

Screenshot_2025-11-04-18-13-18-535_com.google.android.apps.photos.jpg
Jarruputken voi tehdä itse, mutta ei yleensä kannata jos ei enemmän harrasta. Siinä pitää ostaa kieppi putkea (niitäkin on eri paksuisia), pussillinen nippoja (paljon erilaisia) ja sopivat työkalut (ne halvimmat on ihan onnettomia). Yksittäisten putkien kanssa kannattaa purkaa se putki irti, kaikki osat mukaan ja sitten johonkin tarvikeliikkeeseen/korjaamoon, jossa tekevät mallin mukaan uuden putken. Jotain putkia saa valmiiksikin esim motonetistä, hyvällä tuurilla voi löytyä sopiva, tarkkana pitää olla, että on oikeanlaiset nippelit päissä.
 
Potilaana Mini Cooper Clubman, vm2009, 109hv diesel, automaatti, 293tkm.

Vasen etu jarruputki vuotaa. Täytyy jostain ostaa uusi, mutta ei taida mistään löytyä valmista jarruputkea?

Eli voiko ostaa jostain pätkän jarruputkea ja sitten jotenkin laittaa sopivat päät? Tuo putki on melko lyhyt.

Kuten näkyy, niin koko vasen kylki on jarrunesteessä, kun en ihan heti tiennyt, että jarruputki on ruostunut rikki.

Screenshot_2025-11-04-18-13-18-535_com.google.android.apps.photos.jpg
Jarruputkia ja työkalut päiden tekoon löytyy motonetista.
 
Yksittäisten putkien kanssa kannattaa purkaa se putki irti, kaikki osat mukaan ja sitten johonkin tarvikeliikkeeseen/korjaamoon, jossa tekevät mallin mukaan uuden putken. Jotain putkia saa valmiiksikin esim motonetistä, hyvällä tuurilla voi löytyä sopiva, tarkkana pitää olla, että on oikeanlaiset nippelit päissä.
Valmis putki kuparista, tuot vanhan tai mitat ja paikallinen varaosakioski tekee. Noin 10-20e kustanne.
Juu. Kunhan ehtii valoisaan aikaan purkaa joku päivä tuon rikkinäisen pois autosta. Moottoritilassa on jotain vähän tiellä, että saisi 11mm avaimella liitoksen irti.

Nyt auto on Seinäjoella ja varmaan löytyy paikkoja, jotka tekee mittojen mukaan sopivan.
 
Onko kenelläkään koskaan jumahtanut volkkarin ovi totaaliseen takalukkoon?
99 Beetlen matkustajan ovi ei aukea enää sisältä eikä ulkoa.
Lukko kyllä raksahtaa auki mutta siinäpä se. Ulkokahvan tuntuma on oudon tuntuinen mutta sisäkahva tuntuu ihan normaalille, sisäkahvasta vedellessä myös kuuluu että lukkomekanismissa tapahtuu jotain mutta ovi ei aukea.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/BnUynuBnTVc

Olettaisin että vika on vastaava kun ylläolevalla videolla, mutta etuoven purkaminen sen kiinni ollessa ei taida olla ihan niin helppoa kun tuon videon takaoven, ovipahvin etupää menee kojetaulun taakse ja takapää osittain B pilarin verhoilun taakse.
Onko todella ainut vaihtoehto purkaa puoli autoa oven ympäriltä pois vai saisiko tuon aukeamaan jollain kikka kuutosella?
 
Onko kenelläkään koskaan jumahtanut volkkarin ovi totaaliseen takalukkoon?
99 Beetlen matkustajan ovi ei aukea enää sisältä eikä ulkoa.
Lukko kyllä raksahtaa auki mutta siinäpä se. Ulkokahvan tuntuma on oudon tuntuinen mutta sisäkahva tuntuu ihan normaalille, sisäkahvasta vedellessä myös kuuluu että lukkomekanismissa tapahtuu jotain mutta ovi ei aukea.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/BnUynuBnTVc

Olettaisin että vika on vastaava kun ylläolevalla videolla, mutta etuoven purkaminen sen kiinni ollessa ei taida olla ihan niin helppoa kun tuon videon takaoven, ovipahvin etupää menee kojetaulun taakse ja takapää osittain B pilarin verhoilun taakse.
Onko todella ainut vaihtoehto purkaa puoli autoa oven ympäriltä pois vai saisiko tuon aukeamaan jollain kikka kuutosella?


Aika yleisesti taitaa olla ovissa takalukko, joka aktivoituu kun kaukosäätimestä sulkee, tämän idea on se vaikka autoon murtautuu lasin läpi, ovia ei saa auki. Jos esim oven johtosarja piiputtaa niin ollaankin sitten jännän äärellä. Yhden passatin takaoven sain joskus purettua sisältäpäin paikoillaan ja sieltä sitten pystyi lukon johtoihin suoraan sähköä antamalla avaamaan sen.

Mutta kaverilla taisi joskus touaregissa olla samanlainen ongelma. Sai kyllä jotenkin ratkaisua sen purkamatta mitään enempää, olisikohan siinä lukkopesä tai sen ”dummy” korvike kaivettu väkisin ulos ja sitten tehty jotain. Auttaa vain niihin tapauksiin joista vaijeri irronnut / löysällä
 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään koskaan jumahtanut volkkarin ovi totaaliseen takalukkoon?
99 Beetlen matkustajan ovi ei aukea enää sisältä eikä ulkoa.
Lukko kyllä raksahtaa auki mutta siinäpä se. Ulkokahvan tuntuma on oudon tuntuinen mutta sisäkahva tuntuu ihan normaalille, sisäkahvasta vedellessä myös kuuluu että lukkomekanismissa tapahtuu jotain mutta ovi ei aukea.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/BnUynuBnTVc

Olettaisin että vika on vastaava kun ylläolevalla videolla, mutta etuoven purkaminen sen kiinni ollessa ei taida olla ihan niin helppoa kun tuon videon takaoven, ovipahvin etupää menee kojetaulun taakse ja takapää osittain B pilarin verhoilun taakse.
Onko todella ainut vaihtoehto purkaa puoli autoa oven ympäriltä pois vai saisiko tuon aukeamaan jollain kikka kuutosella?

Kuten videon lopussa näytetään, voisi kahvapuolelta yrittää ensin, samoin voi yrittää lasin välistä. Aika kinkkinen juttu, kun ei oikein näe mitään ilman ovipahvin irroitusta. Ensin nyt kannattaa kokeilla kaikki nykimiset ja lukkopesän runkkaamiset kunnolla (eikä kaikissa avainpesää siellä olekaan), mutta tämähän varmaan on jo tehty. Jos päädyt ovipahvia irroittamaan, aika paljon homma helpottuu kun otat suosiolla penkin ensin irti.
 
Onko kenelläkään koskaan jumahtanut volkkarin ovi totaaliseen takalukkoon?
99 Beetlen matkustajan ovi ei aukea enää sisältä eikä ulkoa.
Lukko kyllä raksahtaa auki mutta siinäpä se. Ulkokahvan tuntuma on oudon tuntuinen mutta sisäkahva tuntuu ihan normaalille, sisäkahvasta vedellessä myös kuuluu että lukkomekanismissa tapahtuu jotain mutta ovi ei aukea.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/BnUynuBnTVc

Olettaisin että vika on vastaava kun ylläolevalla videolla, mutta etuoven purkaminen sen kiinni ollessa ei taida olla ihan niin helppoa kun tuon videon takaoven, ovipahvin etupää menee kojetaulun taakse ja takapää osittain B pilarin verhoilun taakse.
Onko todella ainut vaihtoehto purkaa puoli autoa oven ympäriltä pois vai saisiko tuon aukeamaan jollain kikka kuutosella?


ihan tyypillinen lukkovika noissa golf/a3/newbeetle/tt/leon/octavia/bora -malleissa.

octaviassa veti samalla tavalla takaoven lukko jumiin, olipahan työmaa.... muistaakseni väkivaltaa käytettiin sillä tavalla, ainakin paineilmatalttaa käyttäen että lukkolaite irtosi ovesta, ja sitten ovi aukesi, sai lukkolaitteen loput jämät pois.

kato ensin jostain ohjeet irrotukseen (youtube?). Esim golffissa ei hirveästi auta ovipahvin irroitus, kun siinä on vielä se lasinnostin/välipelti edessä. Mitenkähän beetlessä oli..
 
ihan tyypillinen lukkovika noissa golf/a3/newbeetle/tt/leon/octavia/bora -malleissa.

octaviassa veti samalla tavalla takaoven lukko jumiin, olipahan työmaa.... muistaakseni väkivaltaa käytettiin sillä tavalla, ainakin paineilmatalttaa käyttäen että lukkolaite irtosi ovesta, ja sitten ovi aukesi, sai lukkolaitteen loput jämät pois.

kato ensin jostain ohjeet irrotukseen (youtube?). Esim golffissa ei hirveästi auta ovipahvin irroitus, kun siinä on vielä se lasinnostin/välipelti edessä. Mitenkähän beetlessä oli..
Joo ovipahvin takana on vielä se pelti myös tuossa. Jos nyt oikein muistan tuon rakenteen niin vaikka ovipahvin saisikin irti niin osa tuon pellin kiinnitysruuveista jää kojetaulun alle piiloon. Alkukesästä juuri käytin molemmat ovet auki ja uusin ikkunoiden koneistot ja lukkomekanismit niin tuo rakenne on kohtuu hyvin muistissa.
Taitaa olla helpoin ratkaisu etsiä sopivan värinen etuovi ja leikata reikä oven ulkopuolelle 🙄
 
Aika yleisesti taitaa olla ovissa takalukko, joka aktivoituu kun kaukosäätimestä sulkee, tämän idea on se vaikka autoon murtautuu lasin läpi, ovia ei saa auki. Jos esim oven johtosarja piiputtaa niin ollaankin sitten jännän äärellä. Yhden passatin takaoven sain joskus purettua sisältäpäin paikoillaan ja sieltä sitten pystyi lukon johtoihin suoraan sähköä antamalla avaamaan sen.

Mutta kaverilla taisi joskus touaregissa olla samanlainen ongelma. Sai kyllä jotenkin ratkaisua sen purkamatta mitään enempää, olisikohan siinä lukkopesä tai sen ”dummy” korvike kaivettu väkisin ulos ja s

Onko kenelläkään koskaan jumahtanut volkkarin ovi totaaliseen takalukkoon?
99 Beetlen matkustajan ovi ei aukea enää sisältä eikä ulkoa.
Lukko kyllä raksahtaa auki mutta siinäpä se. Ulkokahvan tuntuma on oudon tuntuinen mutta sisäkahva tuntuu ihan normaalille, sisäkahvasta vedellessä myös kuuluu että lukkomekanismissa tapahtuu jotain mutta ovi ei aukea.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/BnUynuBnTVc

Olettaisin että vika on vastaava kun ylläolevalla videolla, mutta etuoven purkaminen sen kiinni ollessa ei taida olla ihan niin helppoa kun tuon videon takaoven, ovipahvin etupää menee kojetaulun taakse ja takapää osittain B pilarin verhoilun taakse.
Onko todella ainut vaihtoehto purkaa puoli autoa oven ympäriltä pois vai saisiko tuon aukeamaan jollain kikka kuutosella


jaa a. Ei ole tullut juuri tuohon eteen, mutta 3/4 kopan golffissa suht normaalia että hantin puolen etuovi lopettaa toiminnan.
rälläkällä ulkopuolelta auki ja lukon saa auki helposti. Ovokosta koko oven tilaus.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
291 525
Viestejä
4 986 068
Jäsenet
80 018
Uusin jäsen
tsen96

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom