Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Ei varsinaisesti auton korjaukseen liittyvää, mutta liippaa niin läheltä, että josko täältä löytyisi vähän parviälyä...

Rakennan talveksi jyrää urien pohjaamiseen/tamppaamiseen. Renkaita vanteineen on 8kpl 5 x 120mm jaolla. Alunperin Sprinteristä käsittääkseni. Suunnitelma oli laittaa kaksi auton napaa vastakkain (pyörän kiinnityspinta sisäänpäin) ja vanteet väliin, kiinnitys kierretangoilla ja muttereilla. Töksähti siihen, että en ehkä osaa oikealla osan nimellä hakea, mutta esimerkiksi motonetista ei löydy kuin laakereita, ei koko napa-asetelmaa. Mielessä siis sellainen osa, jossa on mukana sekä napa, johon vanteet kiinnitetään, että se "taustalevy", joka kiinnitetään pulteilla autoon. Alla esimerkkinä kuva, tuo nimetty lähteessä pyörän navaksi, mutta sprinterin/transporterin pyörän napaa hakiessa löytyy vaan se napa, johon vanne kiinnitetään, ei koko asetelmaa...

Peräkärryn pyörännapaakaan en ole löytänyt kuin 5x112 tai 5x140 ja ne vaatisi sitten erillisen laakeroinnin.

Vaihtoehtoisesti voi ehdottaa jotain muutakin ratkaisua "jyrän" akselointiin.

1755514976108.png
Siis tämän tyylinen?
En tiedä löytyykö just 5x120 jaolle. Tuo nyt tuli suunnilleen eka haulla vastaan.
 
Ei vaan sen tyylinen minkä kuvan laitoin. Akselitappi levittäisi turhaan rakennetta, jos löytyisikin 5 x 120 jaolla (en ole löytänyt). Paras olisi just tuo koko napa-asetelma sprinter/transporter (tai jos joku muu on samalla jaolla), mutta kun en onnistu löytämään kokonaista asetelmaa.
 
Jos laakerin pystyy vaihtamaan erikseen, niin silloin yleensä myydään pelkkää laakeria, kun tulee selvästi halvemmaksi ja laakerihan se kuluva osa on, mutta pitäisin kyllä outona, jos koko pakettia ei myytäisi valmiiksi kasattuna kokonaisuutena. Vilkaisepa vaikka ak24.fi tai joku muu verkkokauppa.
 
Ei vaan sen tyylinen minkä kuvan laitoin. Akselitappi levittäisi turhaan rakennetta, jos löytyisikin 5 x 120 jaolla (en ole löytänyt). Paras olisi just tuo koko napa-asetelma sprinter/transporter (tai jos joku muu on samalla jaolla), mutta kun en onnistu löytämään kokonaista asetelmaa.
On niitä sellaisiakin mutta en tiedä tarkalleen millä hakusanalla niitä löytäisi. Tässä esimerkiksi yksi:
Toinen:
Pitäisi siis löytää auto joka on 5 x 120 puttjaolla ja johon myydään tällaista napa-asetelmaa.
E: tossa yllä se tulikin :thumbsup:
 
Kiitos, tuossa niitä alkoikin löytymään. Kierrehän noissa on eri kuin normi kierretangossa, ajattelin porata kierteet pois ja hitsata normimutterit suoraan kiinni tuohon napaan.
 
Onko jollain kokemuksia tai arvailuja mikä häikkä voisi olla ja hinta-arvio:
BMW 166i F20 vm2014 risteyksessä jätti tienpäälle , valoissa automaattisammutukseen, eikä siitä lähtenyt enää käyntiin. Kojelaudalle tuli vain "Transmission Drive moderately". Ei mitään valoa vaihdekeppiin eikä mihinkään eikä tapahtumaa ennen ollut mitään erikoista eikä virhekoodeja ja -valoja.

Hinauksella lähikorjaamolle eikä sielläkään puolentunnin pikadiagnoosina keksitty oikein mitään, virrat sai pieneksi hetkeksi muttei riittäväksi aikaa tulostamista varten. Lähes sataa virhekoodia toki kerkesi näyttämään. Akku ja sulakkeet kunnossa kuitenkin. Ensi viikolla kattoo sitten paremmin.

Olisiko luokkaa jokin piuha ei saa virtaa ja auto solmussa?

Akun lisäksi kannattaa katsoa maakaapelit @keppijeesus
Kiitokset vastauksista! Syy löytyi poikki hapettuneesta maakaapelista.
 
Toyota Verso 2.0 D-4D vm 2013 alkoi eilen ravistamaan moottoria/autoa. Tekee tuota jonkin verran tyhjäkäynnillä, mutta ravistus kasvaa kun painaa hieman kaasua. 1000 rpm jälkeen ravistus vaimenee. Mistähän osaisi lähteä etsimään ongelmaa?
Luin tänään vikakoodit, ei löytynyt mitään. Sen verran selvinnyt päivän aikana, että ei tee tuota koko ajan. Ei myöskään mielestäni kuulosta miltään mekaaniselta ongelmalta, koneen käyntiääni pysyy samanlaisena noiden tärisevien kierrosten ylikin. Tärisee siis käytännössä kun kierrokset on tyhjäkäynnin ja 1000 rpm välissä, sen yli kun menee niin tasoittuu.

Myösk moottorin tukikumet vaikuttaisi olevan kunnossa.
 
Päivän ajatus: Iskarin puslat ovat yksinkertaisia, mutta aikaavieviä irroittaa sopivasti sattuessa. Se, että saa läpipultin mutterin avattua, on pahimmillaan vasta alku, jos pultti on muhinut 20v puslassa, kasvaen yhteen sen metalliholkin kanssa. Ilo oli ennenaikainen siitä, että pultti pyöri ja lähtisi noin irti - niin pyöri holkkikin katseelta piilossa.

Yritä siinä sitten ahtaassa paikassa rälläkällä pätkiä pulttia, että saisi iskarin ujutettua pultteineen haarukasta pois ja vielä mahdollisimman vähin vahingoin. Lähti se lopulta ja pultinpätkä poraamalla metalliholkista läpi.

Valitettavasti kuvia en saanut otettua, kun oli melko paskainen homma. Naama oli kuin hiilikaivostyöntekijällä, hienosti suojalasit rajasi silmät ja suussa rouskui rälläkkäpöly. Oli pakko yrittää katsoa koko ajan laikkaa, ettei vaan pure akseliin tai haarukkaan.

Suosittelen avaamaan kulutusosien alustan pultteja hieman useammin, vaikkei mitään syytä vielä olisi (ei kai näissä venymäpultteja käytetä?) ja varmaan rasvakin auttaisi. Itse laitoin laakerivaseliinia, kun ei ollut tarve hienostella.
No joo, ehkä muilla on vähän tuoreempia autoja.
 
Viimeksi muokattu:
Päivän ajatus: Iskarin puslat ovat yksinkertaisia, mutta aikaavieviä irroittaa sopivasti sattuessa. Se, että saa läpipultin mutterin avattua, on pahimmillaan vasta alku, jos pultti on muhinut 20v puslassa, kasvaen yhteen sen metalliholkin kanssa. Ilo oli ennenaikainen siitä, että pultti pyöri ja lähtisi noin irti - niin pyöri holkkikin katseelta piilossa.

Yritä siinä sitten ahtaassa paikassa rälläkällä pätkiä pulttia, että saisi iskarin ujutettua pultteineen haarukasta pois ja vielä mahdollisimman vähin vahingoin. Lähti se lopulta ja pultinpätkä poraamalla metalliholkista läpi.

Valitettavasti kuvia en saanut otettua, kun oli melko paskainen homma. Naama oli kuin hiilikaivostyöntekijällä, hienosti suojalasit rajasi silmät ja suussa rouskui rälläkkäpöly. Oli pakko yrittää katsoa koko ajan laikkaa, ettei vaan pure akseliin tai haarukkaan.

Suosittelen avaamaan kulutusosien alustan pultteja hieman useammin, vaikkei mitään syytä vielä olisi (ei kai näissä venymäpultteja käytetä?) ja varmaan rasvakin auttaisi. Itse laitoin laakerivaseliinia, kun ei ollut tarve hienostella.
No joo, ehkä muilla on vähän tuoreempia autoja.
Oliko mikä auto? Ei oo viel itsellä tullut tuossa ongelmaa vastaan, mut vastaavia kyllä toisaalla puslien luona. Toki alkaa vanhuus ja mukavuus selvästi houkuttaa, kun etuiskarijumpan vien 17-vuotiaasta foordista suoraan paikalliseen pajaan et uusivat kaikki osat.
 
IMG-20250818-190856.jpg

Ei ollu Subarun CVTssä vikana se muutaman kympin solenoidi jonka voi vaihtaa öljypohjan kautta. Bonuksena olisi kannattanut muistaa ottaa ne etuperän öljyt pois ennen laatikon laskemista.

Sijaitseeko öljypohja muualla kuin pohjassa tässä mallissa, vai miksi otettu pois?
 
Oliko mikä auto? Ei oo viel itsellä tullut tuossa ongelmaa vastaan, mut vastaavia kyllä toisaalla puslien luona. Toki alkaa vanhuus ja mukavuus selvästi houkuttaa, kun etuiskarijumpan vien 17-vuotiaasta foordista suoraan paikalliseen pajaan et uusivat kaikki osat.
Toi oli Almera ja takaiskarit. Kuva hieman vääristää, haarukan pään muoto oli alun alkaen tuollainen, sitä ei ole rälläkällä leikattu. Ainoastaan tuosta kyljestä laikka hieman kiillotti metallia. Kuvan sisäpuoli oli helpompi, kun tilaa oli, mutta levyjarrun puoli oli sitten tiukka.

Uusi 230 mm laikka oli ainoa joka ylettyi, purkamatta pyörän napaa, että olisi saanut jarrukilven edestä pois. Vanhassa ruosteisessa autossa kaikki ylimääräinen purkaminen hirvittää. Eikä 230 mm rälläkkäkään mikään tarkkuustyökalu ole pieneen tilaan.

IMG_0924.JPG

ps. Alkuperäisessä pultissa aluslaatta oli yhtäpuuta kannassa ja mutterissa. Se teki oman haasteen, kun piti ihan juuresta saada poikki molemmin puolin.
 
Viimeksi muokattu:
Samat mittaukset akulta ja laturilta, oisko ollut ~12.30V auton ollessa käynnissä. Eli ilmeisesti alakantissa ollaan. Kokeilen vaihtaa laturin kun näyttää siltä että pitäisi onnistua helpohkosti eikä haynesin manuaalissakaan ole mitään extra steppejä.

Tosin nyt joka kerta käynnistäessä tulee engine management faulty -varoitus. Nuo em. mainitut koodit liittynee. Toivotaan että tuo on sellainen varoitus mikä pitää clearata ja jäänyt vaan kummittelemaan..

Laturi vaihdettu ja vartin tyhjäkäynnin perusteella vaikuttaisi hyvältä. Saa akulta jo mitattua +14V. Alkuun lykkäsi tuota engine management faulty virhettä, mutta toisella käynnistyksellä ei enää tullut eli kaippa ajotietokone sitten osasi jotenkin nollata sen. Koputetaan puuta.
 
Laturi vaihdettu ja vartin tyhjäkäynnin perusteella vaikuttaisi hyvältä. Saa akulta jo mitattua +14V. Alkuun lykkäsi tuota engine management faulty virhettä, mutta toisella käynnistyksellä ei enää tullut eli kaippa ajotietokone sitten osasi jotenkin nollata sen. Koputetaan puuta.

Valtaosa moottorinohjaumista sammuttaa vikavalon kun viallinen komponentti on vaihdettu. Vika jää toki muistiin, mistä se voidaan lukea jälkikäteen.

Paras oli kun yhdestä autosta luin vikakoodit, niin sieltähän löytyi kymmeniä koodeja. Kysyin, että miten auto pelannut. Vastasi, että nyt hyvin, mutta taannoin loppui virta lennosta..
 
Oireet, mahdollisesti tuli jarrujen ilmauksen jälkeen:

Jarrupoljinta painaessa kuuluu/tuntuu aluksi pieni ”jousimainen” kolahdus, sitten poljin menee nätisti vähän matkaa mutta pohjassa narisee oudosti. Sama ääni vaikka pumppaisi enemmän. Ääni tulee eteenpäin mentäessä tai paikallaan jarrua painamalla mutta jos pakittaa ja jarruttaa niin ei kuulu yhtään mitään. Outoa. Ihan joka kerta ei kuulu mutta usein, 4/5 kerroista.

En osaa varmasti sanoa tuleeko ääni vasemmalta edestä jarrusatulasta vai polkimen takaa sylinterin suunnalta. Tai molemmista.

Sanoisin että jarruttaa kyllä normaalisti mutta toi ylimääräinen ääni ei ole ihan terve. Ja palat mielestäni palautuvat kunnolla, ei jää laahaamaan.
 
Vähän piilossa olevan kolhun sekä kiveniskujen paikkaus. Kannattaisiko hakea paikallisesta automaaliliikkeestä paikkaussarja, tilaanko automaalit.net:stä (50e) tai haenko biltemasta kolmen purkin (pohja, väri, laikka) setin värinä valkoinen (~20e)?
 
Hae paikallisesta liikkeestä maalit omaan tarpeeseesi. He sekoittava 3dl purkin oikealle värikoodille ja myyvät sopivat pohjat ja lakat. Huom. mene hakemaan maali sillä autolla, johon se tulee, jos sattuu olemaan värikoodeissa epäjatkuvuuksia tms.
Purkki todennäköisesti riittää auton pitoajalle kun kaataa aina tinneriä päälle ennen kannen sulkemista.
 
Tässä on tänä kesänä saanut remppailla urakalla.

Volvo S40 v.2005: Takajouset, takaanta tukivarsien helat, pakoputken toinen pönttö, käsijarru vaijeri, taakse molemmat levyt satuloineen ja paloineen.

Volvo V60 v2015: Pyörän laakeri, tukivarsi edestä, vetoakseli, jarrusatula taakse. (valojen toimintahäiriö vielä on vikana, mutta se pitänee käyttää huollossa kun ei keksi missä vika voisi olla)

Oli vakio korjaamopaikka pidemmällä kesälomalla niin itse joutui tekemään ja säästäähän siinä hiukkasen rahaa kun jaksaa nähdä vaivaa. Aina vaan ajattelee, että tunnin homma niin yleensä menee sitten puoli päivää kun aina tulee jotain vaikeuksia.

Eletään toivossa jos ei vaikka vuoteen tulisi mitään sen kummoisempaa vikaa.
 
Potilaana Tesla Model S 90D FL 8/2016, 242tkm.

IMG20250821135838.jpg


IMG20250821135859.jpg


Kuten kuvasta näkyy (vasen) taka alatukivarsi mennyt poikki.

IMG20250820083129.jpg

Nyt joutuu vähän odottelemaan, että uusi tukivarsi tulisi postista. Onneksi Opel Insignia 2010 kakkosauto toimii.

Tuo alumiininen taka alatukivarsi siis on yksi auton tyyppivika. Jopa Ruostissa ja Norjassa Tesla vaihdattaa noita ilmaiseksi. Ei kumminkaan Suomessa.


Mun autossa tuo päätti levitä peruutettaessa.
 
Potilaana Tesla Model S 90D FL 8/2016, 242tkm.

IMG20250821135838.jpg


IMG20250821135859.jpg


Kuten kuvasta näkyy (vasen) taka alatukivarsi mennyt poikki.

IMG20250820083129.jpg

Nyt joutuu vähän odottelemaan, että uusi tukivarsi tulisi postista. Onneksi Opel Insignia 2010 kakkosauto toimii.

Tuo alumiininen taka alatukivarsi siis on yksi auton tyyppivika. Jopa Ruostissa ja Norjassa Tesla vaihdattaa noita ilmaiseksi. Ei kumminkaan Suomessa.


Mun autossa tuo päätti levitä peruutettaessa.
Ei helvetti. Toihan voi olla jo vaarallista?
 
Potilaana Tesla Model S 90D FL 8/2016, 242tkm.

IMG20250821135838.jpg


IMG20250821135859.jpg


Kuten kuvasta näkyy (vasen) taka alatukivarsi mennyt poikki.

IMG20250820083129.jpg

Nyt joutuu vähän odottelemaan, että uusi tukivarsi tulisi postista. Onneksi Opel Insignia 2010 kakkosauto toimii.

Tuo alumiininen taka alatukivarsi siis on yksi auton tyyppivika. Jopa Ruostissa ja Norjassa Tesla vaihdattaa noita ilmaiseksi. Ei kumminkaan Suomessa.


Mun autossa tuo päätti levitä peruutettaessa.
Kyseinen vika ei myöskään ole takuunalainen, vaikka sen korjaaminen maksaa asiakkaalle jopa tuhansia euroja

Niin että kuinka kallis paukku tuossa nyt tuli?
 
Niin että kuinka kallis paukku tuossa nyt tuli?
Teslan korjaamana hinta-arvio 1050€. Ei hajonnut mitään muuta, kun olin juuri peruuttamassa kotipihaan ja kuulin pienen napsahduksen = rengas väärässä asennossa. Joillakin on hajonnut ilmajousitus, kun rengas tai vanne hinkkaa siihen. Tuossa omassa on muutenkin vaan rautajouset.

Esim Autodocilta alatukivarsi 181€. Motonetiltä 300€. Aeromotors paikasta alkaen 111€.

Eilen tein Aeromotorsista tilauksen ja toivottavasti se tilaamani on sopiva. Sama osa käy oikealle ja vasemmalle puolelle.

Tähän asti kuluja 13€, kun tarvitsin kaksi 18mm avainta ja 15mm avaimen kallistuksenvakaajalle. Olikohan 4 puslaa kiinni tuossa alatukivarressa. Tuo osan irrotus ei ollut oikeastaan yhtään hankala. Joku oli laittanut uuden paikalleen 2h ajassa, eli se vähän vaativampi työ.

Toki sitten myös oikealle puolelle on syytä vaihtaa uusi alatukivarsi. Ja ilmeisesti edessä voi olla vähän sama vika, eli etupään alatukivarret saattaa rikkoutua ja olisi hyvä vaihtaa ne ennakoidusti.

Auto 8/2016 Tesla Model S (sama alusta on Model X:ssä). Mutta 2017 autot on ilmeisesti vähän päivitetyllä kestävämmällä osalla (osat käy ristiin).

Edit:
Ennen siirtoa pihaan vaihdoin 20" kesärenkaan tilalle 19" kitkarenkaan. Ei olisi saanut peruutettua yhtään kesärenkailla (vanteet niin leveät). 5 kertaa tunkkasin auton ylös ja oikaisin renkaan, niin sain oman pihan puolelle auton.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 723
Viestejä
4 889 731
Jäsenet
78 863
Uusin jäsen
Darth Simius

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom