Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Ei varsinaisesti auton korjaukseen liittyvää, mutta liippaa niin läheltä, että josko täältä löytyisi vähän parviälyä...

Rakennan talveksi jyrää urien pohjaamiseen/tamppaamiseen. Renkaita vanteineen on 8kpl 5 x 120mm jaolla. Alunperin Sprinteristä käsittääkseni. Suunnitelma oli laittaa kaksi auton napaa vastakkain (pyörän kiinnityspinta sisäänpäin) ja vanteet väliin, kiinnitys kierretangoilla ja muttereilla. Töksähti siihen, että en ehkä osaa oikealla osan nimellä hakea, mutta esimerkiksi motonetista ei löydy kuin laakereita, ei koko napa-asetelmaa. Mielessä siis sellainen osa, jossa on mukana sekä napa, johon vanteet kiinnitetään, että se "taustalevy", joka kiinnitetään pulteilla autoon. Alla esimerkkinä kuva, tuo nimetty lähteessä pyörän navaksi, mutta sprinterin/transporterin pyörän napaa hakiessa löytyy vaan se napa, johon vanne kiinnitetään, ei koko asetelmaa...

Peräkärryn pyörännapaakaan en ole löytänyt kuin 5x112 tai 5x140 ja ne vaatisi sitten erillisen laakeroinnin.

Vaihtoehtoisesti voi ehdottaa jotain muutakin ratkaisua "jyrän" akselointiin.

1755514976108.png
Siis tämän tyylinen?
En tiedä löytyykö just 5x120 jaolle. Tuo nyt tuli suunnilleen eka haulla vastaan.
 
Ei vaan sen tyylinen minkä kuvan laitoin. Akselitappi levittäisi turhaan rakennetta, jos löytyisikin 5 x 120 jaolla (en ole löytänyt). Paras olisi just tuo koko napa-asetelma sprinter/transporter (tai jos joku muu on samalla jaolla), mutta kun en onnistu löytämään kokonaista asetelmaa.
 
Jos laakerin pystyy vaihtamaan erikseen, niin silloin yleensä myydään pelkkää laakeria, kun tulee selvästi halvemmaksi ja laakerihan se kuluva osa on, mutta pitäisin kyllä outona, jos koko pakettia ei myytäisi valmiiksi kasattuna kokonaisuutena. Vilkaisepa vaikka ak24.fi tai joku muu verkkokauppa.
 
Ei vaan sen tyylinen minkä kuvan laitoin. Akselitappi levittäisi turhaan rakennetta, jos löytyisikin 5 x 120 jaolla (en ole löytänyt). Paras olisi just tuo koko napa-asetelma sprinter/transporter (tai jos joku muu on samalla jaolla), mutta kun en onnistu löytämään kokonaista asetelmaa.
On niitä sellaisiakin mutta en tiedä tarkalleen millä hakusanalla niitä löytäisi. Tässä esimerkiksi yksi:
Toinen:
Pitäisi siis löytää auto joka on 5 x 120 puttjaolla ja johon myydään tällaista napa-asetelmaa.
E: tossa yllä se tulikin :thumbsup:
 
Kiitos, tuossa niitä alkoikin löytymään. Kierrehän noissa on eri kuin normi kierretangossa, ajattelin porata kierteet pois ja hitsata normimutterit suoraan kiinni tuohon napaan.
 
Onko jollain kokemuksia tai arvailuja mikä häikkä voisi olla ja hinta-arvio:
BMW 166i F20 vm2014 risteyksessä jätti tienpäälle , valoissa automaattisammutukseen, eikä siitä lähtenyt enää käyntiin. Kojelaudalle tuli vain "Transmission Drive moderately". Ei mitään valoa vaihdekeppiin eikä mihinkään eikä tapahtumaa ennen ollut mitään erikoista eikä virhekoodeja ja -valoja.

Hinauksella lähikorjaamolle eikä sielläkään puolentunnin pikadiagnoosina keksitty oikein mitään, virrat sai pieneksi hetkeksi muttei riittäväksi aikaa tulostamista varten. Lähes sataa virhekoodia toki kerkesi näyttämään. Akku ja sulakkeet kunnossa kuitenkin. Ensi viikolla kattoo sitten paremmin.

Olisiko luokkaa jokin piuha ei saa virtaa ja auto solmussa?

Akun lisäksi kannattaa katsoa maakaapelit @keppijeesus
Kiitokset vastauksista! Syy löytyi poikki hapettuneesta maakaapelista.
 
Toyota Verso 2.0 D-4D vm 2013 alkoi eilen ravistamaan moottoria/autoa. Tekee tuota jonkin verran tyhjäkäynnillä, mutta ravistus kasvaa kun painaa hieman kaasua. 1000 rpm jälkeen ravistus vaimenee. Mistähän osaisi lähteä etsimään ongelmaa?
Luin tänään vikakoodit, ei löytynyt mitään. Sen verran selvinnyt päivän aikana, että ei tee tuota koko ajan. Ei myöskään mielestäni kuulosta miltään mekaaniselta ongelmalta, koneen käyntiääni pysyy samanlaisena noiden tärisevien kierrosten ylikin. Tärisee siis käytännössä kun kierrokset on tyhjäkäynnin ja 1000 rpm välissä, sen yli kun menee niin tasoittuu.

Myösk moottorin tukikumet vaikuttaisi olevan kunnossa.
 
Päivän ajatus: Iskarin puslat ovat yksinkertaisia, mutta aikaavieviä irroittaa sopivasti sattuessa. Se, että saa läpipultin mutterin avattua, on pahimmillaan vasta alku, jos pultti on muhinut 20v puslassa, kasvaen yhteen sen metalliholkin kanssa. Ilo oli ennenaikainen siitä, että pultti pyöri ja lähtisi noin irti - niin pyöri holkkikin katseelta piilossa.

Yritä siinä sitten ahtaassa paikassa rälläkällä pätkiä pulttia, että saisi iskarin ujutettua pultteineen haarukasta pois ja vielä mahdollisimman vähin vahingoin. Lähti se lopulta ja pultinpätkä poraamalla metalliholkista läpi.

Valitettavasti kuvia en saanut otettua, kun oli melko paskainen homma. Naama oli kuin hiilikaivostyöntekijällä, hienosti suojalasit rajasi silmät ja suussa rouskui rälläkkäpöly. Oli pakko yrittää katsoa koko ajan laikkaa, ettei vaan pure akseliin tai haarukkaan.

Suosittelen avaamaan kulutusosien alustan pultteja hieman useammin, vaikkei mitään syytä vielä olisi (ei kai näissä venymäpultteja käytetä?) ja varmaan rasvakin auttaisi. Itse laitoin laakerivaseliinia, kun ei ollut tarve hienostella.
No joo, ehkä muilla on vähän tuoreempia autoja.
 
Viimeksi muokattu:
Päivän ajatus: Iskarin puslat ovat yksinkertaisia, mutta aikaavieviä irroittaa sopivasti sattuessa. Se, että saa läpipultin mutterin avattua, on pahimmillaan vasta alku, jos pultti on muhinut 20v puslassa, kasvaen yhteen sen metalliholkin kanssa. Ilo oli ennenaikainen siitä, että pultti pyöri ja lähtisi noin irti - niin pyöri holkkikin katseelta piilossa.

Yritä siinä sitten ahtaassa paikassa rälläkällä pätkiä pulttia, että saisi iskarin ujutettua pultteineen haarukasta pois ja vielä mahdollisimman vähin vahingoin. Lähti se lopulta ja pultinpätkä poraamalla metalliholkista läpi.

Valitettavasti kuvia en saanut otettua, kun oli melko paskainen homma. Naama oli kuin hiilikaivostyöntekijällä, hienosti suojalasit rajasi silmät ja suussa rouskui rälläkkäpöly. Oli pakko yrittää katsoa koko ajan laikkaa, ettei vaan pure akseliin tai haarukkaan.

Suosittelen avaamaan kulutusosien alustan pultteja hieman useammin, vaikkei mitään syytä vielä olisi (ei kai näissä venymäpultteja käytetä?) ja varmaan rasvakin auttaisi. Itse laitoin laakerivaseliinia, kun ei ollut tarve hienostella.
No joo, ehkä muilla on vähän tuoreempia autoja.
Oliko mikä auto? Ei oo viel itsellä tullut tuossa ongelmaa vastaan, mut vastaavia kyllä toisaalla puslien luona. Toki alkaa vanhuus ja mukavuus selvästi houkuttaa, kun etuiskarijumpan vien 17-vuotiaasta foordista suoraan paikalliseen pajaan et uusivat kaikki osat.
 
IMG-20250818-190856.jpg

Ei ollu Subarun CVTssä vikana se muutaman kympin solenoidi jonka voi vaihtaa öljypohjan kautta. Bonuksena olisi kannattanut muistaa ottaa ne etuperän öljyt pois ennen laatikon laskemista.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 428
Viestejä
4 885 394
Jäsenet
78 828
Uusin jäsen
Juho00

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom