Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Niin se menee, ei me opita huoltamaan autojamme kuntoon, ja myymään sitten pois. Aina me tehdään toisinpäin: myydään automme huoltamatta ja oletetaan että se seuraava olisi just huolettu meille.
 
Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista. Juuri vaihdoin uudet liukutapit, kumit ja rasvat kaikkiin jarrusatuloihin, eli se puoli kunnossa, mutta nuo männät on siis varsinkin etujarruissa (niissä ei taida olla pyöritettävää mallia oleva mäntä) aika juntturassa.

Se nyt on varmaa, että vähintään tuon puristustyökalun se vaatii, mietin vain, että uskaltaisiko sinne väliin ruiskauttaa vähän jotain ruosteenpoistajaa, vai tuhoaako sylinterintiivisteet sieltä sitten? Kuskin puolen jarruissa oli tosiaan käynyt niin, että se renkaanpuoleinen pala oli hitsaantunut kiinni satulaan ja vanhat ruostuneet liukutapit ei olleet toimineet myöskään, joten männän puoleinen pala on melkein rautaan asti kulunut. Eli mäntä on työntynyt varmaan niin paljon ulos kuin vain voi ja jumahtanut aikalailla siihen.

Taakse on jo vaihdettu kummallekkin puolelle palat, levyt, liukutapit, kumit ja toinen satula kokonaan uusi, joten rahaa on jo palanut kivasti. Ei millään enää viitsisi etenkin uusia satuloita hommata, kun se on sen kaksisataa pelkät satulat. Auto ei ole todellakaan ole mikään uusi mutenkaan, vaan vanha sotaratsu. Hitto ku ihmiset huoltas ajoissa näitä jarruja autoistaan, mut sitten se napsahtaa seuraavan omistajan näpeille, niinkuin nyt kävi.

Ota se jumittava mäntä irti sieltä ja katso miltä se näyttää, todennäköisesti se on ruosteessa ja männän takana nestetilassa on myös ruostemujua. Sen vanhan satulan/männän voi vielä saada hyvinkin kunnostettua välttäväksi. Männän voi saada paikallaankin irti ja huollettua, mutta usein on irrallaan paljon helpompaa. Ei välttämättä vaadi kuin pelkän männän hionnan ja taas pääsee vuoden/pari.

Jos ainoastaan männän painaa väkisin sisälle ja laittaa uudet palat (kuten joku tuossa taisi ehdottaa), se ruosteinen kohta menee eri kohtaan kuin aikaisemmin ja voi vaikuttaa siltä, että hetken toimii, voi hetken jopa toimiakin, mutta ei sitä oikein korjaukseksi voi sanoa, tekohengityksenä voi toimia.

Ilmauslaite ei ole mitenkään välttämätön varuste, vaikkakin se varsinkin yksin tehdessä hieman helpottaa. Nesteiden vaihto/ilmaus tässä on joka tapauksessa tarpeen, usein se ikivanha neste jossa kosteutta mukana on syypää sille männän ruostumiselle.
 
Viimeksi muokattu:
Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista.
Ei sitä kukaan satavarmana tiedä etukäteen. Pelkkä puristimen kanssa herkistely voi auttaa vähäksi aikaa, pitkäksi aikaa tai ei ollenkaan. Kokeilemalla se selviää.
 
Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista. Juuri vaihdoin uudet liukutapit, kumit ja rasvat kaikkiin jarrusatuloihin, eli se puoli kunnossa, mutta nuo männät on siis varsinkin etujarruissa (niissä ei taida olla pyöritettävää mallia oleva mäntä) aika juntturassa.

Se nyt on varmaa, että vähintään tuon puristustyökalun se vaatii, mietin vain, että uskaltaisiko sinne väliin ruiskauttaa vähän jotain ruosteenpoistajaa, vai tuhoaako sylinterintiivisteet sieltä sitten? Kuskin puolen jarruissa oli tosiaan käynyt niin, että se renkaanpuoleinen pala oli hitsaantunut kiinni satulaan ja vanhat ruostuneet liukutapit ei olleet toimineet myöskään, joten männän puoleinen pala on melkein rautaan asti kulunut. Eli mäntä on työntynyt varmaan niin paljon ulos kuin vain voi ja jumahtanut aikalailla siihen.

Taakse on jo vaihdettu kummallekkin puolelle palat, levyt, liukutapit, kumit ja toinen satula kokonaan uusi, joten rahaa on jo palanut kivasti. Ei millään enää viitsisi etenkin uusia satuloita hommata, kun se on sen kaksisataa pelkät satulat. Auto ei ole todellakaan ole mikään uusi mutenkaan, vaan vanha sotaratsu. Hitto ku ihmiset huoltas ajoissa näitä jarruja autoistaan, mut sitten se napsahtaa seuraavan omistajan näpeille, niinkuin nyt kävi.
Yksinkertaisin ilmauslaite on letku ja pullo jossa on jarrunestettä. Kunhan letkun pää on jarrunesteessä ettei se pääse hörppäämään ilmaa niin ilmaus on yksinkin todella helppoa.
Tossa yksi satunnainen video aiheesta:

Jos nyt vielä vaihdat männät + tiivisteet satuloihin niin olet käytännössä uusinut koko satulat. Vaihtosatulat eivät yleensä maksa kuin muutaman kympin, ei ole vaivan arvoista enää nykyään korjata niitä itse jos ei ole joku harvinaisempi auto johon ne ovat kalliit tai hankala saada. On satuloita tullut aikoinaan paljonkin huollettua ja korjattua, nykyään ei kannata eikä jaksa :D
 
Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista. Juuri vaihdoin uudet liukutapit, kumit ja rasvat kaikkiin jarrusatuloihin, eli se puoli kunnossa, mutta nuo männät on siis varsinkin etujarruissa (niissä ei taida olla pyöritettävää mallia oleva mäntä) aika juntturassa.

Se nyt on varmaa, että vähintään tuon puristustyökalun se vaatii, mietin vain, että uskaltaisiko sinne väliin ruiskauttaa vähän jotain ruosteenpoistajaa, vai tuhoaako sylinterintiivisteet sieltä sitten? Kuskin puolen jarruissa oli tosiaan käynyt niin, että se renkaanpuoleinen pala oli hitsaantunut kiinni satulaan ja vanhat ruostuneet liukutapit ei olleet toimineet myöskään, joten männän puoleinen pala on melkein rautaan asti kulunut. Eli mäntä on työntynyt varmaan niin paljon ulos kuin vain voi ja jumahtanut aikalailla siihen.

Taakse on jo vaihdettu kummallekkin puolelle palat, levyt, liukutapit, kumit ja toinen satula kokonaan uusi, joten rahaa on jo palanut kivasti. Ei millään enää viitsisi etenkin uusia satuloita hommata, kun se on sen kaksisataa pelkät satulat. Auto ei ole todellakaan ole mikään uusi mutenkaan, vaan vanha sotaratsu. Hitto ku ihmiset huoltas ajoissa näitä jarruja autoistaan, mut sitten se napsahtaa seuraavan omistajan näpeille, niinkuin nyt kävi.
Mä olen rahapulassa parikin kertaa painanut jumittavan männän ulos ihan jarrupolkimella, tämän jälkeen männästä ruosteet pois hienolla karhunkielellä ja sitten silikonirasvaa pintaan ja painaminen takasin puhdistettuun sylinteriin (ja ilmausta). Toimii pitkään tuon jälkeen kunhan männässä ei ole ruosteensyömiä monttuja

Ja tämä toptip koskee siis EI ruuvattavia mäntiä
 
Niin se menee, ei me opita huoltamaan autojamme kuntoon, ja myymään sitten pois. Aina me tehdään toisinpäin: myydään automme huoltamatta ja oletetaan että se seuraava olisi just huolettu meille.

No itse ainakin pyrin korjaamaan kaikki mahdolliset viat mitä vaan kykenen ennen myyntiä, jotenkin reilumpaa ja ei tarvitse sitten niitä puhelujakaan jälkikäteen, että paskan möit...
 
Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista. Juuri vaihdoin uudet liukutapit, kumit ja rasvat kaikkiin jarrusatuloihin, eli se puoli kunnossa, mutta nuo männät on siis varsinkin etujarruissa (niissä ei taida olla pyöritettävää mallia oleva mäntä) aika juntturassa.

Se nyt on varmaa, että vähintään tuon puristustyökalun se vaatii, mietin vain, että uskaltaisiko sinne väliin ruiskauttaa vähän jotain ruosteenpoistajaa, vai tuhoaako sylinterintiivisteet sieltä sitten? Kuskin puolen jarruissa oli tosiaan käynyt niin, että se renkaanpuoleinen pala oli hitsaantunut kiinni satulaan ja vanhat ruostuneet liukutapit ei olleet toimineet myöskään, joten männän puoleinen pala on melkein rautaan asti kulunut. Eli mäntä on työntynyt varmaan niin paljon ulos kuin vain voi ja jumahtanut aikalailla siihen.

Taakse on jo vaihdettu kummallekkin puolelle palat, levyt, liukutapit, kumit ja toinen satula kokonaan uusi, joten rahaa on jo palanut kivasti. Ei millään enää viitsisi etenkin uusia satuloita hommata, kun se on sen kaksisataa pelkät satulat. Auto ei ole todellakaan ole mikään uusi mutenkaan, vaan vanha sotaratsu. Hitto ku ihmiset huoltas ajoissa näitä jarruja autoistaan, mut sitten se napsahtaa seuraavan omistajan näpeille, niinkuin nyt kävi.
Ota raakasti vaan satula ilman paloja paikalleen sinne olkaavarteen. Tämän jälkeen kunnon rautakanki tms työkalu jolla saat kammettua mäntää sisään männän ja levyn välistä. Tosiaan wd tms suojakumin välistä sisään, tuossa kohtaa ei menetä mitään.

Jos ja kun saat männän sisään niin sitten ahkeraa jumppaa, eli kopista polkemalla mäntää ulos ja uudestaan sisään. Jos saat siihen kuntoon että menee isolla talttaruuvarilla kammeten hyvin sisään niin kamat paikalleen ja testiä. Ainiin ja viilalla ruostepaskat pois palojen liikkuma-alueelta kanssa. Sitä todnäk. piisaa jos pidemmän aikaa juminut.

90% satuloista saa herkisteltyä toimintakuntoon, mutta voivat jumia uudelleen varsinkin jos pidempää seisontaa tulee. Kokeilemalla selviää, jos vanhoista ei kalua saa niin uudet harvoin iso sijoitus. Satulan kerrallaan kun vaihdat niin saattaa ilmautua jopa painovoimaisesti avaamalla ruuvin ja odottelee kunnes kuplat ulkona.
 
Peilistä on edellisen omistajan aikana irronnut pala muovisesta kehyksestä. Millähän aineella tuohon voisi muovailla sopivan palan? Haitta on lähinnä kosmeettinen.

Edit: Eipä tuo paljon maksa Alissa. Liekö paha homma vaihtaa?
IMG_1470.jpeg


IMG_1469.jpeg
Ei mennyt putkeen. Aikani nyhräsin irti ja tässä lopputulos.
IMG_1660.jpeg
 
Kampesit sitä ilmeisesti tuolta päästä ei tuossa voi muuten onnistua? Se on painettu muoviklipsuilla kiinni ja lähtee kun kevyesti kääntää tuosta ylhäältä tai alhaalta.
Tuo on varmaankin kammettu tosiaan tuolta päästä, mutta kyllä vaan on peilit joskus vanhemmiten ihan julman kovaa kiinni, eikä siinä oikein mikään pelasta ja lasi on helposti halki, vaikka mistä kohtaa vääntäisi. Helpottaa, jos väliin ujuttaa koukun tms työkalun, jolla saa kammettua keskemmältä, yleensä joku helpottava työkalu mahtuu väliin kun ensin kääntää lasin toiseen ääriasentoonsa.
 
Ei mennyt putkeen. Aikani nyhräsin irti ja tässä lopputulos.
IMG_1660.jpeg
Hyvin menee harjoittelusta, nyt vaan sitten kokonaan irti ja kehys vaihtoon. Uusi lasi ei paljoa maksa, vanhan voi laittaa tilapäisesti takaisin, kyllähän tuo vielä paremman puutteessa menee siihen asti että uuden saa.
 
300 tkm ajettu vuoden 2013 V70 pn saanut kiveniskemiä tuulilasin yläpuolelle. Kolme kappaletta kuvan mukaisia (0,5 cm * 0,5 cm) ruosteen alkuja.

Mitäs arvon harrastajat tekisivät? Lähdenko hiomaan Dremelillä ja korjausmaalia päälle? Annanko olla ja uskon, että kestää auton iän pihkiruostumatta?

En siis jaksa ulkonäköä stressata, mutta jos katsuri alkaa huomautella...
Tavoite pitää autoa vielä viitisen vuotta.
1000004675.jpg
 
300 tkm ajettu vuoden 2013 V70 pn saanut kiveniskemiä tuulilasin yläpuolelle. Kolme kappaletta kuvan mukaisia (0,5 cm * 0,5 cm) ruosteen alkuja.

Mitäs arvon harrastajat tekisivät? Lähdenko hiomaan Dremelillä ja korjausmaalia päälle? Annanko olla ja uskon, että kestää auton iän pihkiruostumatta?

En siis jaksa ulkonäköä stressata, mutta jos katsuri alkaa huomautella...
Tavoite pitää autoa vielä viitisen vuotta.
1000004675.jpg
Raaputa puukolla auki, ruosteen muunto, pohjamaali ja maali pensselillä. Ruosteen muunto huolehtii ettei ruostu uudestaan.
 
300 tkm ajettu vuoden 2013 V70 pn saanut kiveniskemiä tuulilasin yläpuolelle. Kolme kappaletta kuvan mukaisia (0,5 cm * 0,5 cm) ruosteen alkuja.

Mitäs arvon harrastajat tekisivät? Lähdenko hiomaan Dremelillä ja korjausmaalia päälle? Annanko olla ja uskon, että kestää auton iän pihkiruostumatta?

En siis jaksa ulkonäköä stressata, mutta jos katsuri alkaa huomautella...
Tavoite pitää autoa vielä viitisen vuotta

Katsastaja ei tuosta huomauta viiteen vuoteen, sen puolesta ei tarvitse tehdä mitään. Näppylä on kuitenkin tässä vaiheessa sen verran pieni, että sangen helposti sen saa tässä vaiheessa meikattua halutessaan. Vanhat maalit raapii puukon kärjellä/dremelillä pois ja esim ruosteen muuntajaa alle ja korjausmaalia töpötellen päälle ja kukaan ei huomaa mitään.
 
Kampesit sitä ilmeisesti tuolta päästä ei tuossa voi muuten onnistua? Se on painettu muoviklipsuilla kiinni ja lähtee kun kevyesti kääntää tuosta ylhäältä tai alhaalta.
Yritin ensin kammeta ylhäältä ja alhaalta ja myös sisäreunasta ehkä vartin verran. Yritin nitkuttaa ja käyttää aika kovasti voimaa. Ulkoreunasta pienellä voimalla vetämällä peili hajosi. Työkaluina oli semmoisia muovisia koukkuja. Peilin väliin sai kyllä kääntämällä sormetkin.

Jälkikäteen ajateltuna olisi vain pitänyt paikata tuo kehys jollain. Noita peilejä on todella vaikea löytää. Valtaosa sisältää koko peilin kehyksineen ja niiden hinta on 100-200€, mutta semmoinenkin pitäisi purkaa, koska oikeaa väriä ei tunnu löytyvän. Pelkkä alkuperäinen peililasi näytti jossain ulkomailla maksavan 50€ käytettynä.
 
Yritin ensin kammeta ylhäältä ja alhaalta ja myös sisäreunasta ehkä vartin verran. Yritin nitkuttaa ja käyttää aika kovasti voimaa. Ulkoreunasta pienellä voimalla vetämällä peili hajosi. Työkaluina oli semmoisia muovisia koukkuja. Peilin väliin sai kyllä kääntämällä sormetkin.

Jälkikäteen ajateltuna olisi vain pitänyt paikata tuo kehys jollain. Noita peilejä on todella vaikea löytää. Valtaosa sisältää koko peilin kehyksineen ja niiden hinta on 100-200€, mutta semmoinenkin pitäisi purkaa, koska oikeaa väriä ei tunnu löytyvän. Pelkkä alkuperäinen peililasi näytti jossain ulkomailla maksavan 50€ käytettynä.

Tämähän oli joku KIA? Alista näyttää saavan nopealla vilkaisulla ihan ykköseuroilla (8,64e näyttää mulla) uuden peililasin.
 
Tämähän oli joku KIA? Alista näyttää saavan nopealla vilkaisulla ihan ykköseuroilla (8,64e näyttää mulla) uuden peililasin.
Onhan noita. Haluaisin vain semmoisen, jossa on pystyraidat, eli OEM tuotteen. Noita kuolleen kulman varoitusvalolla olevia on kyllä paljon. Kiinalaisista ei tiedä, kuinka peilin lämmitys toimii. Noissa on vielä 8€ postit. Eli ei tuokaan ole ilmainen kokeilu.
 
Yritin ensin kammeta ylhäältä ja alhaalta ja myös sisäreunasta ehkä vartin verran. Yritin nitkuttaa ja käyttää aika kovasti voimaa. Ulkoreunasta pienellä voimalla vetämällä peili hajosi. Työkaluina oli semmoisia muovisia koukkuja. Peilin väliin sai kyllä kääntämällä sormetkin.

Jälkikäteen ajateltuna olisi vain pitänyt paikata tuo kehys jollain. Noita peilejä on todella vaikea löytää. Valtaosa sisältää koko peilin kehyksineen ja niiden hinta on 100-200€, mutta semmoinenkin pitäisi purkaa, koska oikeaa väriä ei tunnu löytyvän. Pelkkä alkuperäinen peililasi näytti jossain ulkomailla maksavan 50€ käytettynä.
Yleensä tuppaan paskoa kaikki muoviklipsuilla kiinni olevat osat, tosin usein menee vaan ne klipsut...

Tärkeintä tossa on ajaa se peili maksimiasentoon sisäänpäin, jolloin mahtuu paremmin vääntämään sieltä läheltä kiinnikkeitä, jos tossa on sellanen normaali kiinnitys, mihin olen itse törmännyt.

Silti muoviset klipsukiinnikkeet ovat kyllä sellaista toivotaan-toivotaan -herkkua, että vahinkoja tapahtuu...

Edit. Ja tosiaan alkuperäinen lasi on sinänsä petusteltu valinta, koska ainakin itse olen törmännyt vain huonoihin halpislaseihin. Ei sillä etteikö se peili toimisi niin kuin alkuperäinen, vaan ne lämmitysvastukset. Joko lämmittävät hitaasti tai epätasaisesti - ja lopulta eivät enää lämmitä lainkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
280 441
Viestejä
4 823 004
Jäsenet
78 097
Uusin jäsen
JaskaJokunen12

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom