Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Niin se menee, ei me opita huoltamaan autojamme kuntoon, ja myymään sitten pois. Aina me tehdään toisinpäin: myydään automme huoltamatta ja oletetaan että se seuraava olisi just huolettu meille.
 
Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista. Juuri vaihdoin uudet liukutapit, kumit ja rasvat kaikkiin jarrusatuloihin, eli se puoli kunnossa, mutta nuo männät on siis varsinkin etujarruissa (niissä ei taida olla pyöritettävää mallia oleva mäntä) aika juntturassa.

Se nyt on varmaa, että vähintään tuon puristustyökalun se vaatii, mietin vain, että uskaltaisiko sinne väliin ruiskauttaa vähän jotain ruosteenpoistajaa, vai tuhoaako sylinterintiivisteet sieltä sitten? Kuskin puolen jarruissa oli tosiaan käynyt niin, että se renkaanpuoleinen pala oli hitsaantunut kiinni satulaan ja vanhat ruostuneet liukutapit ei olleet toimineet myöskään, joten männän puoleinen pala on melkein rautaan asti kulunut. Eli mäntä on työntynyt varmaan niin paljon ulos kuin vain voi ja jumahtanut aikalailla siihen.

Taakse on jo vaihdettu kummallekkin puolelle palat, levyt, liukutapit, kumit ja toinen satula kokonaan uusi, joten rahaa on jo palanut kivasti. Ei millään enää viitsisi etenkin uusia satuloita hommata, kun se on sen kaksisataa pelkät satulat. Auto ei ole todellakaan ole mikään uusi mutenkaan, vaan vanha sotaratsu. Hitto ku ihmiset huoltas ajoissa näitä jarruja autoistaan, mut sitten se napsahtaa seuraavan omistajan näpeille, niinkuin nyt kävi.

Ota se jumittava mäntä irti sieltä ja katso miltä se näyttää, todennäköisesti se on ruosteessa ja männän takana nestetilassa on myös ruostemujua. Sen vanhan satulan/männän voi vielä saada hyvinkin kunnostettua välttäväksi. Männän voi saada paikallaankin irti ja huollettua, mutta usein on irrallaan paljon helpompaa. Ei välttämättä vaadi kuin pelkän männän hionnan ja taas pääsee vuoden/pari.

Jos ainoastaan männän painaa väkisin sisälle ja laittaa uudet palat (kuten joku tuossa taisi ehdottaa), se ruosteinen kohta menee eri kohtaan kuin aikaisemmin ja voi vaikuttaa siltä, että hetken toimii, voi hetken jopa toimiakin, mutta ei sitä oikein korjaukseksi voi sanoa, tekohengityksenä voi toimia.

Ilmauslaite ei ole mitenkään välttämätön varuste, vaikkakin se varsinkin yksin tehdessä hieman helpottaa. Nesteiden vaihto/ilmaus tässä on joka tapauksessa tarpeen, usein se ikivanha neste jossa kosteutta mukana on syypää sille männän ruostumiselle.
 
Viimeksi muokattu:
Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista.
Ei sitä kukaan satavarmana tiedä etukäteen. Pelkkä puristimen kanssa herkistely voi auttaa vähäksi aikaa, pitkäksi aikaa tai ei ollenkaan. Kokeilemalla se selviää.
 
Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista. Juuri vaihdoin uudet liukutapit, kumit ja rasvat kaikkiin jarrusatuloihin, eli se puoli kunnossa, mutta nuo männät on siis varsinkin etujarruissa (niissä ei taida olla pyöritettävää mallia oleva mäntä) aika juntturassa.

Se nyt on varmaa, että vähintään tuon puristustyökalun se vaatii, mietin vain, että uskaltaisiko sinne väliin ruiskauttaa vähän jotain ruosteenpoistajaa, vai tuhoaako sylinterintiivisteet sieltä sitten? Kuskin puolen jarruissa oli tosiaan käynyt niin, että se renkaanpuoleinen pala oli hitsaantunut kiinni satulaan ja vanhat ruostuneet liukutapit ei olleet toimineet myöskään, joten männän puoleinen pala on melkein rautaan asti kulunut. Eli mäntä on työntynyt varmaan niin paljon ulos kuin vain voi ja jumahtanut aikalailla siihen.

Taakse on jo vaihdettu kummallekkin puolelle palat, levyt, liukutapit, kumit ja toinen satula kokonaan uusi, joten rahaa on jo palanut kivasti. Ei millään enää viitsisi etenkin uusia satuloita hommata, kun se on sen kaksisataa pelkät satulat. Auto ei ole todellakaan ole mikään uusi mutenkaan, vaan vanha sotaratsu. Hitto ku ihmiset huoltas ajoissa näitä jarruja autoistaan, mut sitten se napsahtaa seuraavan omistajan näpeille, niinkuin nyt kävi.
Yksinkertaisin ilmauslaite on letku ja pullo jossa on jarrunestettä. Kunhan letkun pää on jarrunesteessä ettei se pääse hörppäämään ilmaa niin ilmaus on yksinkin todella helppoa.
Tossa yksi satunnainen video aiheesta:

Jos nyt vielä vaihdat männät + tiivisteet satuloihin niin olet käytännössä uusinut koko satulat. Vaihtosatulat eivät yleensä maksa kuin muutaman kympin, ei ole vaivan arvoista enää nykyään korjata niitä itse jos ei ole joku harvinaisempi auto johon ne ovat kalliit tai hankala saada. On satuloita tullut aikoinaan paljonkin huollettua ja korjattua, nykyään ei kannata eikä jaksa :D
 
Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista. Juuri vaihdoin uudet liukutapit, kumit ja rasvat kaikkiin jarrusatuloihin, eli se puoli kunnossa, mutta nuo männät on siis varsinkin etujarruissa (niissä ei taida olla pyöritettävää mallia oleva mäntä) aika juntturassa.

Se nyt on varmaa, että vähintään tuon puristustyökalun se vaatii, mietin vain, että uskaltaisiko sinne väliin ruiskauttaa vähän jotain ruosteenpoistajaa, vai tuhoaako sylinterintiivisteet sieltä sitten? Kuskin puolen jarruissa oli tosiaan käynyt niin, että se renkaanpuoleinen pala oli hitsaantunut kiinni satulaan ja vanhat ruostuneet liukutapit ei olleet toimineet myöskään, joten männän puoleinen pala on melkein rautaan asti kulunut. Eli mäntä on työntynyt varmaan niin paljon ulos kuin vain voi ja jumahtanut aikalailla siihen.

Taakse on jo vaihdettu kummallekkin puolelle palat, levyt, liukutapit, kumit ja toinen satula kokonaan uusi, joten rahaa on jo palanut kivasti. Ei millään enää viitsisi etenkin uusia satuloita hommata, kun se on sen kaksisataa pelkät satulat. Auto ei ole todellakaan ole mikään uusi mutenkaan, vaan vanha sotaratsu. Hitto ku ihmiset huoltas ajoissa näitä jarruja autoistaan, mut sitten se napsahtaa seuraavan omistajan näpeille, niinkuin nyt kävi.
Mä olen rahapulassa parikin kertaa painanut jumittavan männän ulos ihan jarrupolkimella, tämän jälkeen männästä ruosteet pois hienolla karhunkielellä ja sitten silikonirasvaa pintaan ja painaminen takasin puhdistettuun sylinteriin (ja ilmausta). Toimii pitkään tuon jälkeen kunhan männässä ei ole ruosteensyömiä monttuja

Ja tämä toptip koskee siis EI ruuvattavia mäntiä
 
Niin se menee, ei me opita huoltamaan autojamme kuntoon, ja myymään sitten pois. Aina me tehdään toisinpäin: myydään automme huoltamatta ja oletetaan että se seuraava olisi just huolettu meille.

No itse ainakin pyrin korjaamaan kaikki mahdolliset viat mitä vaan kykenen ennen myyntiä, jotenkin reilumpaa ja ei tarvitse sitten niitä puhelujakaan jälkikäteen, että paskan möit...
 
Osa täällä väittää, että ei mitään toivoa, toinen puolikas taas kertoo, kuinka se on taas mahdollista. Juuri vaihdoin uudet liukutapit, kumit ja rasvat kaikkiin jarrusatuloihin, eli se puoli kunnossa, mutta nuo männät on siis varsinkin etujarruissa (niissä ei taida olla pyöritettävää mallia oleva mäntä) aika juntturassa.

Se nyt on varmaa, että vähintään tuon puristustyökalun se vaatii, mietin vain, että uskaltaisiko sinne väliin ruiskauttaa vähän jotain ruosteenpoistajaa, vai tuhoaako sylinterintiivisteet sieltä sitten? Kuskin puolen jarruissa oli tosiaan käynyt niin, että se renkaanpuoleinen pala oli hitsaantunut kiinni satulaan ja vanhat ruostuneet liukutapit ei olleet toimineet myöskään, joten männän puoleinen pala on melkein rautaan asti kulunut. Eli mäntä on työntynyt varmaan niin paljon ulos kuin vain voi ja jumahtanut aikalailla siihen.

Taakse on jo vaihdettu kummallekkin puolelle palat, levyt, liukutapit, kumit ja toinen satula kokonaan uusi, joten rahaa on jo palanut kivasti. Ei millään enää viitsisi etenkin uusia satuloita hommata, kun se on sen kaksisataa pelkät satulat. Auto ei ole todellakaan ole mikään uusi mutenkaan, vaan vanha sotaratsu. Hitto ku ihmiset huoltas ajoissa näitä jarruja autoistaan, mut sitten se napsahtaa seuraavan omistajan näpeille, niinkuin nyt kävi.
Ota raakasti vaan satula ilman paloja paikalleen sinne olkaavarteen. Tämän jälkeen kunnon rautakanki tms työkalu jolla saat kammettua mäntää sisään männän ja levyn välistä. Tosiaan wd tms suojakumin välistä sisään, tuossa kohtaa ei menetä mitään.

Jos ja kun saat männän sisään niin sitten ahkeraa jumppaa, eli kopista polkemalla mäntää ulos ja uudestaan sisään. Jos saat siihen kuntoon että menee isolla talttaruuvarilla kammeten hyvin sisään niin kamat paikalleen ja testiä. Ainiin ja viilalla ruostepaskat pois palojen liikkuma-alueelta kanssa. Sitä todnäk. piisaa jos pidemmän aikaa juminut.

90% satuloista saa herkisteltyä toimintakuntoon, mutta voivat jumia uudelleen varsinkin jos pidempää seisontaa tulee. Kokeilemalla selviää, jos vanhoista ei kalua saa niin uudet harvoin iso sijoitus. Satulan kerrallaan kun vaihdat niin saattaa ilmautua jopa painovoimaisesti avaamalla ruuvin ja odottelee kunnes kuplat ulkona.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 282
Viestejä
4 818 767
Jäsenet
78 077
Uusin jäsen
Mika V

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom