Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Ihmisiä nekin vaan on. Ei tuossa tartte tulla ku yhden puhelun välissä tai mekaanikolla olla huolia tms joka vaikuttaa keskittymiseen ja homma on sillä selvä.

Huonosti kiinni oleva satula oireilee aluksi kolinana ja sitten kun kiinnityspultti irtoaa, jumittaa itsensä vanteen väliin.
Ei ole mitään merkitystä jos joku asia keskeyttää työn ne pultit ja mutterit kokeillaan kahteen kertaan että ovat varmasti kiinni, oli sitten kyseessä jarrut, renkaat tai ihan mikä tahansa.
"Huonosti kiinni oleva satula oireilee aluksi kolinana", miksi sitten ei heti kolissut tai jarruttaessa kuulunut mitään jos oli huonosti kiinni?
Eikä se pultti pääse mihinkään vanteen väliin kiilautumaan kun liikkuu sellaiseen suuntaan ettei se ole mahdollista, videon kohta 1.10
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi olla automaattisäätö...?




Hmm, en tiennytkää että tässä "vanhan" mallisessa olisi automaattisäätö.. (sähkökäyttösessä ymmärrän kyllä). Voihan tuota testata, toki eipä sitä paljoa saa nostettua kun sen ihan inasen vua.

Noita videoita katselin, mutta yleensä ongelmana on että ne menevät sinne loppuun asti ylös, itellä taas toisinpäit.
 
Vai olisinkohan tarkoittanut sitä satulaa? Johan sen nyt järjelläkin tajuaa että pultin meneminen vanteen väliin on erittäin epätodennäköistä vauhdissa.
"Johan sen nyt järjelläkin tajuaa että pultin meneminen vanteen väliin on erittäin epätodennäköistä vauhdissa.", ei järki ilmeisesti aikaisemmin niin sanonut, koska se on mahdotonta, vai milloin ne pultit on tippunut ylöspäin?
 
Eilinen jarruvika Citroen gp4. Kävin autolla, lepovirta 12,2v. Ei pitäisi selittää minään vikakoodin syntymistä, muttei myöskään tapahtunuttaradiokanavien katoamista. Koodinlukija kiinni autoon, sain aikaan handbrake fault-tekstin mittaristoon, mutta lukija ei näytä mitään vikoja, no faults. (vanha halpis lukija, mutta näytti sentään viime kesänä engine misfiren)
-mystistä on että jos se näyttää handbrake faultin, eikä vapauta sitä käsijarrua automaattisesti, se saattaa vapauttaa sen napista, tai toimia normaalisti uusintakäynnistyksen jälkeen.
-kaikkin mystisintä on että käsijarrun nappi on kuin olisi vähän vinossa, ja muovinpinta hieman kulahtanut reunasta, ikäänkuin olisimme runkanneet sitä kovakouraisesti ja paljon -kun käytännössä siihen ei ole koskettu juuri koskaan. Ikäänkuin joku olisi tunkeutunut eilen Turussa autoomme vain runkatakseen autossa yhtä nappia ;-)
 
Eilinen jarruvika Citroen gp4. Kävin autolla, lepovirta 12,2v. Ei pitäisi selittää minään vikakoodin syntymistä, muttei myöskään tapahtunuttaradiokanavien katoamista. Koodinlukija kiinni autoon, sain aikaan handbrake fault-tekstin mittaristoon, mutta lukija ei näytä mitään vikoja, no faults. (vanha halpis lukija, mutta näytti sentään viime kesänä engine misfiren)
-mystistä on että jos se näyttää handbrake faultin, eikä vapauta sitä käsijarrua automaattisesti, se saattaa vapauttaa sen napista, tai toimia normaalisti uusintakäynnistyksen jälkeen.
-kaikkin mystisintä on että käsijarrun nappi on kuin olisi vähän vinossa, ja muovinpinta hieman kulahtanut reunasta, ikäänkuin olisimme runkanneet sitä kovakouraisesti ja paljon -kun käytännössä siihen ei ole koskettu juuri koskaan. Ikäänkuin joku olisi tunkeutunut eilen Turussa autoomme vain runkatakseen autossa yhtä nappia ;-)
Onko autossa satulaan integroidut käsijarrumoottorit, vai sellainen "käsijarruboksi" taka-akselin lähettyvillä? Nuo boksit voi temppuilla monella tapaa. Esimerkiksi vaijerit jumittaa tai ihan vikaa boksin sisällä.
 
Onko autossa satulaan integroidut käsijarrumoottorit, vai sellainen "käsijarruboksi" taka-akselin lähettyvillä? Nuo boksit voi temppuilla monella tapaa. Esimerkiksi vaijerit jumittaa tai ihan vikaa boksin sisällä.
Ei harmainta aavistusta, gp vuodelta 2011. Itse asiassa kytkentäsurina mittariston alla on pistänyt kuvittelemaan että vaijereita kiristävä moottori olisi siinä.
Nettiä selaillessa:
-engelsmannien jarruongelmat, joissa ei gran picasson käsijarrua saa päälle, ovat olleet usein piuhoissa takajarrujen liki -ovat vaihdelleet pätkiä piuhoista.
-joku venäläinen oli taas huomannut että jarrupolkimen anturi reistaa.

-parempi diagnoosilaite toki antaisi jotain osviittaa koodina...
 
Se on kyllä liian vähän. Täyden akun lepojännite on noin 12,7 volttia. Jos jännite on alle 12,4 volttia, akku kannattaa ladata, ja jos jännite on alle 12 volttia, akku on lähes tyhjä.
Olen kanssanne saaa mieltä, mutta ei tuo silti radiokanavia tyhjennä, ja autohan lähtee mainiosti käymään. Toki akku ei ole hyvässä hapessa, kun 100km ajolla ei tuon täydemmäksi ole tullut
 
On tuohon kyllä etupenkit vaihettu kun vakioilta meinasi mutkissa aina tippua kyydistä,
Sattui viesti silmään kun tulin ketjuun.
Millainen homma tuo on, tarvitseeko hyväksyttää katsastuksessa tms?
Vai oliko tuossa autossasi penkeissä turvatyynyjä?

Harkitsen oman auton etupenkkien vaihtoa, kun en saa ihan parasta ajoasentoa.
 
Olen kanssanne saaa mieltä, mutta ei tuo silti radiokanavia tyhjennä, ja autohan lähtee mainiosti käymään. Toki akku ei ole hyvässä hapessa, kun 100km ajolla ei tuon täydemmäksi ole tullut
Kyllä se voi tyhjentää, kun esim. autoa käynnistäessä startti haukkaa niin paljon virtaa että akku tavallaan kyykkää totaalisesti hetkeksi, tämä huono akku mielestäni selittä tilanteen.
 
Eilinen jarruvika Citroen gp4. Kävin autolla, lepovirta 12,2v. Ei pitäisi selittää minään vikakoodin syntymistä, muttei myöskään tapahtunuttaradiokanavien katoamista. Koodinlukija kiinni autoon, sain aikaan handbrake fault-tekstin mittaristoon, mutta lukija ei näytä mitään vikoja, no faults. (vanha halpis lukija, mutta näytti sentään viime kesänä engine misfiren)
-mystistä on että jos se näyttää handbrake faultin, eikä vapauta sitä käsijarrua automaattisesti, se saattaa vapauttaa sen napista, tai toimia normaalisti uusintakäynnistyksen jälkeen.
-kaikkin mystisintä on että käsijarrun nappi on kuin olisi vähän vinossa, ja muovinpinta hieman kulahtanut reunasta, ikäänkuin olisimme runkanneet sitä kovakouraisesti ja paljon -kun käytännössä siihen ei ole koskettu juuri koskaan. Ikäänkuin joku olisi tunkeutunut eilen Turussa autoomme vain runkatakseen autossa yhtä nappia ;-)
Kaverilla saman konsernin auto ja tuo kytkin aiheittanut harmaita hiuksia ja netissäkin aika paljon juttua tuon katkaisijan hajoamisista.
 
Täytyy olla aikamoinen nyrkkipaja jos näin käy, tai tekijä humalassa tai dementtiasta kärsivä ihminen.
Veho unohti aikanaan w210 mersusta toisen pultin etusatulasta, huomasin noin 6kk myöhemmin renkaiden vaihdon yhteydessä. Onneksi toinen pultti oli niin kovaa kiinni, että satula ei ollut liikkunut milliäkään.

En muista ihan tarkkaan mitä kaikkea hyvitystä siitä seurasi, mutta useita satoja euroja se oli.
 
Veho unohti aikanaan w210 mersusta toisen pultin etusatulasta, huomasin noin 6kk myöhemmin renkaiden vaihdon yhteydessä. Onneksi toinen pultti oli niin kovaa kiinni, että satula ei ollut liikkunut milliäkään.

En muista ihan tarkkaan mitä kaikkea hyvitystä siitä seurasi, mutta useita satoja euroja se oli.
Miten tuollaisen pystyy todistamaan että on unohtunut laittaa pultti, 6kk on aika pitkä aika, ja se nyrkkipaja ei ainakaan olisi tuollaista ottanut omalle vastuulleen.
 
Miten tuollaisen pystyy todistamaan että on unohtunut laittaa pultti, 6kk on aika pitkä aika, ja se nyrkkipaja ei ainakaan olisi tuollaista ottanut omalle vastuulleen.
No kävi huollossa missä satulat irroitettu, levyt ja palat vaihdettu ja pultti puuttui ja oli juuri sen näköinen liasta ja ruosteesta päätellen että hetken aikaa ollut ilman.

Veho on hyvin tarkka tuollaisissa asioissa ja onhan tuollainen vakava asia, he kutsuivat ihan paikan päälle keskustelemaan asiasta ja ottivat täyden vastuun mukisematta. Vaikea muistaa kaikkia yksityiskohtia, kun tapauksesta on jo 20v aikaa.
 
No kävi huollossa missä satulat irroitettu, levyt ja palat vaihdettu ja pultti puuttui ja oli juuri sen näköinen liasta ja ruosteesta päätellen että hetken aikaa ollut ilman.

Veho on hyvin tarkka tuollaisissa asioissa ja onhan tuollainen vakava asia, he kutsuivat ihan paikan päälle keskustelemaan asiasta ja ottivat täyden vastuun mukisematta. Vaikea muistaa kaikkia yksityiskohtia, kun tapauksesta on jo 20v aikaa.
20 vuotta sitten asiat oli vielä paremmin, nykyään lähes kaikki tuntuu pakoilevan vastuuta. 👍
 
Olhan tuo jo vähän rapsakka, vaihdellaan uutta tilalle.


Jää kyllä vielä useampia paikkoja tehtäväks vielä vanhaan jäljelle jäävään runkoon, mutta mennään nyt tällä kun ei ole varaa koko runkoa vaihtaa.
On tuo pätkä uutta odotellut jo muutaman vuoden asennusta niin ei kehtais uutta pidempääkää pätkää tilata vaikka vähän tarttiskin.
 
Olhan tuo jo vähän rapsakka, vaihdellaan uutta tilalle.


Jää kyllä vielä useampia paikkoja tehtäväks vielä vanhaan jäljelle jäävään runkoon, mutta mennään nyt tällä kun ei ole varaa koko runkoa vaihtaa.
On tuo pätkä uutta odotellut jo muutaman vuoden asennusta niin ei kehtais uutta pidempääkää pätkää tilata vaikka vähän tarttiskin.

Itä naapurissa tuolla olisi ajettu vielä 15 vuotta, niin kauan kun renkaat pysyy matkassa ja vähän vielä sen jälkeen.
 
-09 vuoden i20 sisätilassa haisee glykoli, kun vähänkin kääntää lämmitystä. Haju kyllä katoaa hyvin pian. Nestettä häviää todella vähän ja ongelma on tainnut oll jo kaksi vuotta. Mikään paikka ei kuitenkaan kostu ja ikkunat eivät mielestäni huurru normaalia enempää.

Toisena oireena apparin puolelta ei oikein tule lämmintä ilmaa tai se on paljon viileämpää, kuin kuskin puolella. Diagnosoin, että jäähytysnesteen huuhtelu ja vaihto edessä. Kokeilen myös paikka-ainetta, jos se korjaisi oletetun vuodon. Lämmityslaitteen kennon vaihdossa pitää käsittääkseni purkaa koko kojelauta, johon en lähde.

Itse asiaan. Kuinka tarpeellista huuhtelussa on käyttää tislattua vettä? Useampi jenkkivideo opastaa näin, mutta kelpaako Suomen vesijohtovesi jäähdytinjärjestelmän huuhteluun ja kannattaako sitä käyttää, jos teen jäähdytysnesteestä 50:50 seoksen.
 
"Diagnosoin, että jäähytysnesteen huuhtelu ja vaihto edessä", mistä tämmöisen idean sait?
Vuotavaan osaan kun on vain yksi ratkaisu.
Lämmintä ilmaa tulee toiselta puolelta huonosti. Huuhtelulla saan ainakin selvyyden korjaako se lämmitykseen liittyvän ongelman. Paisuntasäiliössä oleva neste on myös likaisen oloista.

Hyvin vähän vuotava osa voi tulla paikka-aineella kuntoon ja yritän sitä mielummin, kuin lähden purkamaan puoli autoa:

IMG_1493.png
 
Hyvin vähän vuotava osa voi tulla paikka-aineella kuntoon ja yritän sitä mielummin, kuin lähden purkamaan puoli autoa:
Sitten seuraavaksi ihmettelet, kun neste ei kierrä kunnolla ja syylliseksi paljastuu se paikkamönjä, joka on tukkinut lämppärinkennon ja jäähdyttimen.

Jäähdytinjärjestelmän puhdistukseen on ihan omia tököttejäkin myynnissä. Itse puhdistin yhden auton lämppärin kennon ihan 5% sitruunahappoliuoksella. Joskus lämppärin kennon puhdistukseen riittää ihan se, että laitat veden virtaamaan vastakkaiseen suuntaan mitä se normaalisti kiertää.
Mutta tuo että toiselle puolelle tulee huonommin lämmintä kuin toiselle tuskin johtuu nesteen kierron ongelmasta. Olisiko siellä kuitenkin lämmityksen säätimen läpät tms jumissa/rikki?

Mutta suosittelen etsimään sen glykolin hajun lähteen. Jos se on se lämppärin kenno, niin vaihda(ta) se, koska sitten kun se hajoaa lopullisesti, ei ole enää yhtään hauskaa.
 
Sitten seuraavaksi ihmettelet, kun neste ei kierrä kunnolla ja syylliseksi paljastuu se paikkamönjä, joka on tukkinut lämppärinkennon ja jäähdyttimen.

Jäähdytinjärjestelmän puhdistukseen on ihan omia tököttejäkin myynnissä. Itse puhdistin yhden auton lämppärin kennon ihan 5% sitruunahappoliuoksella. Joskus lämppärin kennon puhdistukseen riittää ihan se, että laitat veden virtaamaan vastakkaiseen suuntaan mitä se normaalisti kiertää.
Mutta tuo että toiselle puolelle tulee huonommin lämmintä kuin toiselle tuskin johtuu nesteen kierron ongelmasta. Olisiko siellä kuitenkin lämmityksen säätimen läpät tms jumissa/rikki?

Mutta suosittelen etsimään sen glykolin hajun lähteen. Jos se on se lämppärin kenno, niin vaihda(ta) se, koska sitten kun se hajoaa lopullisesti, ei ole enää yhtään hauskaa.
Juuri näin, missä se AI-kaveri mikä ohjaaa tämän paskan oikeaan paikkaan,
 
Sitten seuraavaksi ihmettelet, kun neste ei kierrä kunnolla ja syylliseksi paljastuu se paikkamönjä, joka on tukkinut lämppärinkennon ja jäähdyttimen.

Jäähdytinjärjestelmän puhdistukseen on ihan omia tököttejäkin myynnissä. Itse puhdistin yhden auton lämppärin kennon ihan 5% sitruunahappoliuoksella. Joskus lämppärin kennon puhdistukseen riittää ihan se, että laitat veden virtaamaan vastakkaiseen suuntaan mitä se normaalisti kiertää.
Mutta tuo että toiselle puolelle tulee huonommin lämmintä kuin toiselle tuskin johtuu nesteen kierron ongelmasta. Olisiko siellä kuitenkin lämmityksen säätimen läpät tms jumissa/rikki?

Mutta suosittelen etsimään sen glykolin hajun lähteen. Jos se on se lämppärin kenno, niin vaihda(ta) se, koska sitten kun se hajoaa lopullisesti, ei ole enää yhtään hauskaa.
Täytyy selvittää tuota vuotoa. Nestettä häviää vain pari desiä vuodessa, mutta ajosuoritekin jää vain muutamaan tuhanteen vuodessa. Tuon kennon ajattelin huuhdella ensin pelkällä puutarhaletkulla vastakkaiseen suuntaan huuhtelemalla. Sitten vedet ja marketista joku puhdistusaine, jonka jälkeen vaihto jäähdytysnesteeseen.

Syyläri näyttää siltä, että siinä voisi olla pieni vuoto liittimen kohdalla, mutta ei kai sen pitäisi auton sisälle tuoda hajua? Parin tonnin autoon en viitsi teetättää kallista remonttia, jos lämppärissä on vika. Onneksi haju tulee vain toisinaan ja silloinkin lyhyeksi ajaksi.
 
Syyläri näyttää siltä, että siinä voisi olla pieni vuoto liittimen kohdalla, mutta ei kai sen pitäisi auton sisälle tuoda hajua?

Pienikin vuoto konehuoneessa voi tuoda hajun sisälle. Jos haisee, niin vuotaa ja kaikki huuhtelut ja nesteenvaihdot on turhaa liikettä. Oot varmaan kuullut että öljyvuotoihin auttaa öljyn vaihto ja koitat soveltaa sitä jäähdytysnesteeseen, joka on suunniteltu menemään ihan joka kolosta ja välistä läpi.

Jossain on vuoto ja vain sen tukkiminen auttaa.
 
Täytyy selvittää tuota vuotoa. Nestettä häviää vain pari desiä vuodessa, mutta ajosuoritekin jää vain muutamaan tuhanteen vuodessa. Tuon kennon ajattelin huuhdella ensin pelkällä puutarhaletkulla vastakkaiseen suuntaan huuhtelemalla. Sitten vedet ja marketista joku puhdistusaine, jonka jälkeen vaihto jäähdytysnesteeseen.

Syyläri näyttää siltä, että siinä voisi olla pieni vuoto liittimen kohdalla, mutta ei kai sen pitäisi auton sisälle tuoda hajua? Parin tonnin autoon en viitsi teetättää kallista remonttia, jos lämppärissä on vika. Onneksi haju tulee vain toisinaan ja silloinkin lyhyeksi ajaksi.
Pienikin jäähdytysnestevuoto voi lämmetessään haista melko voimakkaastikin sisälle joten kannattaa kaikki pienetkin vuodot saada loppumaan.

Jäähdytysjärjestelmän puhdistusaineena moni on käyttänyt menestyksekkäästi konetiskitablettia.

Mainitsemasi lämpötilaero eri puolella viittaa tosiaan enemmänkin läppä/anturi jne vikaan kuin tukkeutuneeseen kennoon. Vuotavan kennon voi hyvällä tuurilla havaita kosteudesta lattiamatossa kennon seuduilla tai tuulilasiin muodostuvasta huurusta.
 
Mainitsemasi lämpötilaero eri puolella viittaa tosiaan enemmänkin läppä/anturi jne vikaan kuin tukkeutuneeseen kennoon.
Tiedä näistä, esimerkiksi volkkarilla on ihan epidemiaksi asti tukkeutuneita sisäkennoja (koska syyt) ja sen voimakkain oire on nimenomaan se, että talvella tulee matkustajalle pelkkää kylmää ilmaa vaikka kuskilla on vielä lämmin.
 
Onko kokemuksia Autojerry palvelusta? Vaikuttaa näppärälle. Aika myöhään eilen laitoin tarjouspyynnön auton (Tesla Model S 90D 2016 FL) nelipyöräsuuntauksesta. Nyt oli tullut jo kaksi tarjousta. 90€ ja 99€. Lisäksi Vianor näyttää heti suoraan nettisivuillaan 119€ hinnan tuolle työlle.


Ostin autoon toisen 20" kesärengassarjan, kun joulukuussa ostettaessa tuli vain uudet kitkarenkaat mukana.

Takarenkaat oli jo slick "malliset" ja ne uusin heti. Eturenkaat on jotkut keskieuroopan kitkat ilmeisesti. Ne oli jo vähän kuluneet valmiiksi sisäreunasta. Mutta nyt jo erittäin paha on kuskin puolen eturengas sisäreunasta. 100% varmaa, että ainakin aurauskulmat on pielessä vähintäänkin edestä?

Screenshot_2025-06-11-22-41-54-91_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Nyt tein toisenkin tarjouspyynnön Kajaaniin samasta syystä. Mutta tuskin ehdin täällä ollessa käyttämään edes nelipyöräsuuntauksessa. Ainakin siis Kajaanin Vianorille olisi ollut liian pitkä jono (nettisivujen kalenterin mukaan ensimmäinen vapaa aika 1.7).

Eli siis varovasti ajaen yrittäisin päästä jopa Seinäjoelle asti kotiin 355km matkan. Ei toki yhtään järkevää, mutta epäilen, että Kajaanista en saa mistään huolto/korjausaikaa niin nopeasti, että onnistuisi.
 
Usein nuo iso gummit kuluu aika epätasaisesti varsinkin jos on joku alustasarja autossa (madallus).
Eikä siinä silloin mikään kulmien säätö auta.
 
Usein nuo iso gummit kuluu aika epätasaisesti varsinkin jos on joku alustasarja autossa (madallus).
Eikä siinä silloin mikään kulmien säätö auta.
Joo. Tuossa on rautajouset, eli ei johdu ilmajousituksen liian matalasta säädöstä.

Ilmeisesti jollain epävirallisilla lisäpalikoilla saa alustan säätövaran riittämään paremmin myös madalletulle autolle. Mutta tuo siis vakio.

Se tuli mieleen, että keulaa on madallettu, kun eturenkaat on liian pienet, eli 245/35R20, kun ne pitäisi olla 245/40R20.

Ja toinen huomio jonka muistin. Edestä vasen raidetangon pää on vaihdettu viime katsastukseen. On varmaan jäänyt nelipyöräsuuntaus tekemättä silloin. Eli tuo vika voisi aivan hyvin olla pelkästään siinäkin.

Tulee siis 35 renkaiden tilalle 245/40R20 ja 275/40R20. 8.5" vanne edessä ja 10" vanne takana. Niin noiden vanteiden takia joutuu hieman eri renkaat. Toki myös 275/35R20 olisi sekin käynyt hyvin taakse (on nyt juuri tuo koko).

Screenshot_2025-06-12-09-34-24-31_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Noilla renkailla auto on vähän turhan matala. Toki perä on täysin oikealla korkeudella, mutta keula ei.
 
Joo. Tuossa on rautajouset, eli ei johdu ilmajousituksen liian matalasta säädöstä.

Ilmeisesti jollain epävirallisilla lisäpalikoilla saa alustan säätövaran riittämään paremmin myös madalletulle autolle. Mutta tuo siis vakio.

Se tuli mieleen, että keulaa on madallettu, kun eturenkaat on liian pienet, eli 245/35R20, kun ne pitäisi olla 245/40R20.

Ja toinen huomio jonka muistin. Edestä vasen raidetangon pää on vaihdettu viime katsastukseen. On varmaan jäänyt nelipyöräsuuntaus tekemättä silloin. Eli tuo vika voisi aivan hyvin olla pelkästään siinäkin.

Tulee siis 35 renkaiden tilalle 245/40R20 ja 275/40R20. 8.5" vanne edessä ja 10" vanne takana. Niin noiden vanteiden takia joutuu hieman eri renkaat. Toki myös 275/35R20 olisi sekin käynyt hyvin taakse (on nyt juuri tuo koko).

Screenshot_2025-06-12-09-34-24-31_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Noilla renkailla auto on vähän turhan matala. Toki perä on täysin oikealla korkeudella, mutta keula ei.
"keulaa on madallettu, kun eturenkaat on liian pienet, eli 245/35R20, kun ne pitäisi olla 245/40R20.", ei renkaiden vaihto matalampaan profiiliin ole mikään madallus, täman vaikutus on noin 2mm ja katsastuksessa vaikuttaa vain renkaiden aiheuttama nopeusmittarivirhe, eli ihan lailliset renkaat.
Alustan muuttaminen on madallus, tai päinvastoin korotus mitä harrastaa erityisesti offroadtyypit
 
Viimeksi muokattu:
No jos siellä on rtpäätä vaihdettu niin johan kulmat on vitullaan nopeasti. Luulisi että ton hintanen pulkka viedään säätöön sen operaation myötä.

Huonot kulmat pitäisi kyllä näkyä ajossakin, ratti ei näytä suoraan ja vetelee urissa jne.
 
"keulaa on madallettu, kun eturenkaat on liian pienet, eli 245/35R20, kun ne pitäisi olla 245/40R20.", ei renkaiden vaihto matalampaan profiiliin ole mikään madallus, täman vaikutus on noin 2mm ja katsastuksessa vaikuttaa vain renkaiden aiheuttama nopeusmittarivirhe, eli ihan lailliset renkaat.
Alustan muuttaminen on madallus, tai päinvastoin korotus mitä harrastaa erityisesti offroadtyypit
Rengasta on vanteella 1,3cm vähemmän, joten on madallettu.

Tire Size Comparison

edit Näköjään laskin ei antanut samaa lukemaa, 1,225cm.
 
Viimeksi muokattu:
Taisi jäähdytysnesteen vuotokohta löytyä. Letkun ympäristö oli hieman kostea ja alapuolella oli pieni märkä kohta. Onneksi tuo letku on semmoinen, johon pääsee käsiksi.
IMG_1499.jpeg
 
Taisi jäähdytysnesteen vuotokohta löytyä. Letkun ympäristö oli hieman kostea ja alapuolella oli pieni märkä kohta. Onneksi tuo letku on semmoinen, johon pääsee käsiksi.
IMG_1499.jpeg
Tarkista ettei ole tuo anturi tuossa, jonka juuresta vuotaa. Nopeasti katottuna liittimen alta paistaa vihertävää väriä, joka vois viitata vuotoon, jos autossa vihreät nesteet...
 
"keulaa on madallettu, kun eturenkaat on liian pienet, eli 245/35R20, kun ne pitäisi olla 245/40R20.", ei renkaiden vaihto matalampaan profiiliin ole mikään madallus, täman vaikutus on noin 2mm ja katsastuksessa vaikuttaa vain renkaiden aiheuttama nopeusmittarivirhe, eli ihan lailliset renkaat.
Alustan muuttaminen on madallus, tai päinvastoin korotus mitä harrastaa erityisesti offroadtyypit

Rengasta on vanteella 1,3cm vähemmän, joten on madallettu.

Tire Size Comparison

edit Näköjään laskin ei antanut samaa lukemaa, 1,225cm.
Jos nyt yhtään osaa laskea niin vain puolet renkaan halkasijasta on sitä "madallusta
Rengasta on vanteella 1,3cm vähemmän, joten on madallettu.

Tire Size Comparison

edit Näköjään laskin ei antanut samaa lukemaa, 1,225cm.
Onko vaikea ymmärtää että muuten saman kokoisen renkaan (245/35R20 / 245/40R20) "madallus on vain puolet siitä mitä renkaan halkaisija pienenee.
Yleensä rengas kasvaa kumpaankin suuntaan profiilin muutuessa.
 
Taisi jäähdytysnesteen vuotokohta löytyä. Letkun ympäristö oli hieman kostea ja alapuolella oli pieni märkä kohta. Onneksi tuo letku on semmoinen, johon pääsee käsiksi.
IMG_1499.jpeg
Onko toi kuvattu ylhäältä alaspäin vai alhaalta ylöspäin, vaikuttaa nimittäin siihen mikä vuotaa.
 
Onko toi kuvattu ylhäältä alaspäin vai alhaalta ylöspäin, vaikuttaa nimittäin siihen mikä vuotaa.
Ylhäältä kuvattu. Vuotokohta on tuossa moottorin lähellä. Eli ihan käden ulottuvilla. Moottoritila on pesty viime keväänä, joten valumajäljet ovat jokseenkin tuoreita. Käytössä oleva jäähdytysneste on keltaista. Ehdin tuosta letkun päästä pyyhkäistä sormella, joten siksi se kohta on puhtaampi.

IMG_1500.jpeg
IMG_1496.jpeg
 
Jos nyt yhtään osaa laskea niin vain puolet renkaan halkasijasta on sitä "madallusta

Onko vaikea ymmärtää että muuten saman kokoisen renkaan (245/35R20 / 245/40R20) "madallus on vain puolet siitä mitä renkaan halkaisija pienenee.
Yleensä rengas kasvaa kumpaankin suuntaan profiilin muutuessa.
Kyllä on, koska sillä vanteen yläpuolella olevalla renkaalla ei ole vaikutusta maavaraan. En minä mitään halkaisijaa laskenut, joka olisi (245x0,4x2+20x25,4)=704mm tai (245x0,35x2+20x25,4)=679,5mm, tuuma on pyöristetty. Profiili on paljonko renkaalla on korkeutta vanteella!
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuolla joku tason tunnistin tms? Yritin asiaa googlailla mutta löysin vain tarinaa että lamppu syttyy kilometrien perusteella.
Ei ole tunnistinta on laskennallinen, niinkuin jo joku sanoikin. Mutta sen verran lisään vielä, että jos ajelee tyhjänä, niin tahtoo rikkoa sen pumpun. Ainetta saa tilattua ihan normi kuolevainenkin, ja läppärillä kertoo, että on täytetty ja ajoa...
 
Ei ole tunnistinta on laskennallinen, niinkuin jo joku sanoikin. Mutta sen verran lisään vielä, että jos ajelee tyhjänä, niin tahtoo rikkoa sen pumpun. Ainetta saa tilattua ihan normi kuolevainenkin, ja läppärillä kertoo, että on täytetty ja ajoa...
Nyt on kyllä niin huonoa Suomea tai mitä sitten onkaan, niin viesti menewe kyllä ohi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 733
Viestejä
4 812 793
Jäsenet
77 970
Uusin jäsen
Parvviine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom