Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Minun 2017 vuoden Kia Optima tekee samaa. Aina lämpiminä kesäpäivinä vasen takaovi narahtaa äänekkäästi. Olen sitä välillä rasvaillut ja siitä on apua lyhyeksi ajaksi. Eipä tuo onneksi kauheasti haittaa.Yli 300tkm ajetussa 2012-mallisessa vasemman takaoven sarana ei oikein tykkää asettua voitelulla, vaan naukaisee hiukan ikävästi. Lienee siis kulunut mutta sentään toimii.
Jos sitä tulevana kesänä ehtisi hiukan siistimään tuota lisää niin katsoo että meneekö tuo uusiksi vai saako säätämällä toimimaan.
On mennyt aika vähän omasta mielestä kiireellisempiin juttuihin.
![]()
Se, että sarana pitää ääntä ja se, että ovi suorastaan tipahtaa alas päin on kaksi täysin eri asiaa.
Mulla tullu volkkarissa vastaan, Passatissa antautui 260 tkm kohdalla oikean etuoven alempi sarana, ovi roikkui sen jälkeen niin että oli hankala sulkea. Kuskin oven alasaranassa pientä väljää muttei haittaa käyttöä.Fordeissa on tullu itellä vastaan noita väljiä saranoita. Sen sijaan Volkkareissa ei nyt ainakaan viime vuosina juuri koskaan. Ei edes näissä puol miljoonaa rullatuissa mitään vikaa.
Merssun takavilkku alkoi palamaan väristen himmeästi kaiken aikaa. Googlettelun perusteella syyttävän sormi osoitti perän SAM boksiin ja todennäköiseen kosteusvaurioon. Kuulemma yleinen vaiva. Sain sen sieltä revittyä irti ja pitkällisen äheltämisen jälkeen piirilevy oli käsissä:
![]()
Mutta mutta tämä oli täysin kuiva ja virheetön.
Takalampun liittimessä oli pienen pientä korroosiota mutta putsauksen jälkeen ei vaikutusta asiaan. Otin umpion irti ja kun sitä käsissä pyöritteli niin kuului loisketta...Sopivasti kun käänsi niin ruskeaa vettä valui takapuolelta pois. Jätin kuivamaan mutta vaihtoon tuo menee vaikka saisi väliaikaisesti kuntoon. Vika 90% varmuudella siellä.
Mutta umpio on yhtenäinen paketti, siellä on LEDejä ja hehkupolttimoita sekaisin. Mersun numerolla a1649064300 löytyi OEM osaa 700€ hintaan
Autodocista tms. ei tarvikkeita. Ebaysta saisi 200-300€ jotain kiinankuravaihdokkia mitkä näyttää epämääräisiltä ja toimitusaika tyyliin pari kk...taisi tulla kallis valo.
Umpiossa voi olla jokin liimaus väsynyt tai sitten se neste on vain kondenssivettä mitä sinne kertynyt vuosien saatossa. Itse en tekisi vielä mitään ostopäätöksiä, vaan katselisin kevään yli ja sitten vasta jos kesälläkin sieltä tulee vettä niin uusisin mikäli vika poistuu kuivatuksella ja uudelleen kokoamisellaMerssun takavilkku alkoi palamaan väristen himmeästi kaiken aikaa. Googlettelun perusteella syyttävän sormi osoitti perän SAM boksiin ja todennäköiseen kosteusvaurioon. Kuulemma yleinen vaiva. Sain sen sieltä revittyä irti ja pitkällisen äheltämisen jälkeen piirilevy oli käsissä:
![]()
Mutta mutta tämä oli täysin kuiva ja virheetön.
Takalampun liittimessä oli pienen pientä korroosiota mutta putsauksen jälkeen ei vaikutusta asiaan. Otin umpion irti ja kun sitä käsissä pyöritteli niin kuului loisketta...Sopivasti kun käänsi niin ruskeaa vettä valui takapuolelta pois. Jätin kuivamaan mutta vaihtoon tuo menee vaikka saisi väliaikaisesti kuntoon. Vika 90% varmuudella siellä.
Mutta umpio on yhtenäinen paketti, siellä on LEDejä ja hehkupolttimoita sekaisin. Mersun numerolla a1649064300 löytyi OEM osaa 700€ hintaan
Autodocista tms. ei tarvikkeita. Ebaysta saisi 200-300€ jotain kiinankuravaihdokkia mitkä näyttää epämääräisiltä ja toimitusaika tyyliin pari kk...taisi tulla kallis valo.
Saakohan suomesta mistään ostettua piirilevylle tulevia suoria fakra hsd -liittimiä? Kohteena bmw puskurikamera jonka pinni katkesi johtoa irroittaessa.
![]()
![]()
![]()
Vaikuttaa tosiaan olevan, ei näillä mikään varsinainen kiire ole. Toisen puolen kamera oli jo valmiiksi pimeänä ja rupesin testaamaan sitä tälle puolelle -sillä seurauksella että tästä katkesi tuo pinni johtoa irroittaessa.Voi olla hitusen tiukassa löytää - ehkä lähtisin etsimään koko palikkaa purkaamolta, jossa olisi ehjä liitin.. Latviastakin tosin tulee eBayn kautta n. viikossa.
Paratornicilla ja Tele-Tukulla on jotain, mutta lieneekö piirilevylle tulevia..
Aliexpress on noissa autojen liittimissä yleensä sellainen paikka, josta löytyy - ei toki ihan heti ole omissa näpeissä.
Vaikuttaa tosiaan olevan, ei näillä mikään varsinainen kiire ole. Toisen puolen kamera oli jo valmiiksi pimeänä ja rupesin testaamaan sitä tälle puolelle -sillä seurauksella että tästä katkesi tuo pinni johtoa irroittaessa.
Pienenä voittona selvisi että se toisen puolen kamera itsessään oli ehjä, sinne pitää saada uusi johtosarja
Arvelin kokeilla tuon pelkän liittimen vaihtoa sillä ettei tarvitsisi uutta kameraa koodata ja kalibroida, meilläpäin kun ei noihin oikein ole tekijöitä.
Oliko mitään linkkejä noihin ulkomaan paikkoihin?
Rivat jonkun verran vaikuttavat lauhduttimen tehoon. Jos toimii niin en olisi huolissaan.Merkkihuolto kertoo, että ilmastoinnin lauhduttimesta puuttuu ripoja. Ja että korjata pitäisi. Helppo uskoa, että moisessa lauhduttimessa on rivat tarpeen, jotta vehje jäähtyy ja toimii. Mutta kuinkakohan fataalia tämä mahtaa olla edes ilmastoinnin kannalta? Vedättävätkö vain keikkaa itselleen?
Nyt tarvittais BMW-velhoa! Mulla irrallinen M57-moottorin ecuineen (DDE4, vm. 2000 e39) irroitettuna, mikään mikään netin tieto ecu:n pinnijärjestyksestä ei pidä paikkaansa, esim. osassa kaasupolkimen anturin pinneistä on pelkkää tyhjä paikka ecu:n liittimessä.
Ilmeisesti se ECU on Boschin vehkeitä, EDC15? Mikä on liitintyyppi, kun se vaikuttaa olennaisesti tuohon pinnijärjestykseen.
EDC15, 5 liitintä. Uudemmissa onkin sitten fyysisesti erilaiset kahdella tms liittimellä olevat kontaktit.
Onko kenties saman näköinen kuin tässä kuvissa oleva purkki?
![]()
BMW E39 M57 ECU DME ENGINE CONTROL UNIT incl. EMS U Wrench 0281010314 | eBay
Find many great new & used options and get the best deals for BMW E39 M57 ECU DME ENGINE CONTROL UNIT incl. EMS U Wrench 0281010314 at the best online prices at eBay! Free shipping for many products!www.ebay.com
e. Ja jos on, niin liittimien tyypit ovat vasemmalta oikealle X60001-X60005.
Niille taas löysin tällaisen pinnijärjestyksen.
Siemens MS43 Pinout - MS4X Wiki
www.ms4x.net
Rivat jonkun verran vaikuttavat lauhduttimen tehoon. Jos toimii niin en olisi huolissaan.
Henk kohtaisesti yksi romu pihassa 1990 käyttöön otettu japanilainen nelikko, ac edelleenkin koskematon. Toimii. Rivat putosi 10 vuotiaana. Uutena tuosta autosta tuli 0 asteista koelaudan suulakkeista, nykyään 2-4 asteista.
Varmaan kannattaa koittaa välttää sitä että huohotin puskee imuputkeen öljytöhnää.Onkos täällä Bemarin B47 moottorin aaassiantuntijoita? Rouvalle hommattiin tuollainen '18 ikäinen Mini Cooper SD työmatkalehmäksi ja tässähän on se suurimmilta osin hyvä B47 moottori, mutta ongelmana näissä on sitä että huohotin puskee imuputkeen öljytöhnää joka kasaantuu, jäätyy, irtoaa ja menee ahtimesta läpi hajottaen turbon siivet.
Onko tähän jotain ennaltaehkäisevää konstia vähentää tuota riskiä? Bemareissa vissiin jotkut on vaihtaneet imuputken N47 versioon, mutta tuskin käy Miniin...
Kaipa tuohon voisi tehdä samaa patenttia mitä aikanaan käytin 406:n huohotinjäätymisen takia. Ihan vain eristin sen putken 30mm eristeellä. En tiedä mahtuuko miten tässä tapauksessa, mut pösössä ei ainakaan 6 talvena sen jälkeen jäätynyt.No joo, mutta jos olet joskus irrottanut ihan minkä tahansa dieselauton imusarjan niin kyllä sitä töhkää valitettavasti vaan sieltä huohottimesta kertyy. Ajoa tuolla tulee se 100km / päivä, mutta autolla nyt ajettu noin 120tkm ja kyllä siellä melko paksu kerros sitä huohottimesta ja / tai EGR:stä tullutta mustaa muhjua jo oli valmiiksikin kertynyt. Putsailin paikat, mutta epäilen että ei se puhtaana pysy. Ei minulla ainakaan ole ollut yhtään sellaista dieselautoa joka ei tuota muhjua olisi sinne puskenut jos rakenne on tuollainen.
Jep, automaattilootaohjaimen liitin on E39/E46 jne fyysisesti samanlainen kuin moottorinohjaimen mutta tosiaan vaaleansininen väriltään.Tuossapa oli erittäin hyvä listaus, mutta se vastasi minun olemassa olevia tietoja. Paikallinen BMW velho vielä varmisti että 4-pyttyisen ohjaimestasta saa 6-pyttyisen ecun flashaamalla, eli pitäisi pinnijärjestys olla kiveen hakattu.
Mutta syykin taisi selvitä, nyt kun "kuvanauhalta" kävin läpi päivän löytöjä, tuo ongelmallinen liitinrunko onkin väriltään sininen, kun muut ovat mustia. Ja bmwteka.com:sta haettuen tietojen mukaan automaatin TCU:ssa on myös 40-pin liitin, väriltään sininen. Eli joku on onnistunut katkaisemaan johtosarjan niin että en ole huomannut katkaisukohtaa ja jättänyt väärän liittimen väärään boksiin kiinni. Tai nyt kun tarkemmin katsoin vielä mitkä pinnit siinä liittimessä oli, niin kaikki viittaa että ovat auton korissa kiinni, eli tuo liitin jäänyt varmaan irroitettaessa auton koriin..
X2411 | 9-pin, black | Plug connector Digital diesel electronics control unit Module 1 |
X2412 | 24-pin, black | Plug connector Digital diesel electronics control unit Module 2 |
X2413 | 52-pin, black | Plug connector Digital diesel electronics control unit Module 3 |
X2414 | 40-pin, black | Plug connector Digital diesel electronics control unit Module 4 |
1 | E | Voltage supply terminal 15/30 | Fuse carrier, engine electronics |
2 | Not used | ||
3 | Not used | ||
4 | M | Ground | Ground connector |
5 | M | Ground | Ground connector |
6 | M | Ground | Ground connector |
7 | Not used | ||
8 | E | Voltage supply terminal 15/30 | Fuse carrier, engine electronics |
9 | E | Activation of DDE main relay (HRL) | DDE relay |
1 | Not used | ||
2 | Not used | ||
3 | E | CAN interface CAN-LOW (CAN-L) | AGS transmission control unit |
4 | E | CAN interface CAN-HIGH (CAN-H) | AGS transmission control unit |
5 | Not used | ||
6 | E | Diagnostic link TXD | AGS transmission control unit |
7 | Not used | ||
8 | A | Electrical changeover valve for engine mount activation | Electrical changeover valve, engine mount |
9 | A | Supply, fuel pressure sensor | Presupply pressure sensor |
10 | M | Ground, fuel pressure sensor | Presupply pressure sensor |
11 | Not used | ||
12 | Not used | ||
13 | Not used | ||
14 | Not used | ||
15 | Not used | ||
16 | E | Reversing light signal (without AGS) | Reversing light switch |
17 | E | Signal, fuel pressure sensor | Presupply pressure sensor |
18 | Not used | ||
19 | Not used | ||
20 | Not used | ||
21 | Not used | ||
22 | Not used | ||
23 | Not used | ||
24 | Not used |
1 | A | Hot-film air mass meter supply | Hot-film air mass meter |
2 | E | Signal, hot-film air mass meter | Hot-film air mass meter |
3 | M | Ground, hot-film air mass meter | Hot-film air mass meter |
4 | E | Signal, camshaft sensor | Hall-effect sensor, camshaft 1 |
5 | Not used | ||
6 | E | Signal Speed (rpm) sensor | Speed (rpm) sensor |
7 | Not used | ||
8 | Not used | ||
9 | Not used | ||
10 | E | Signal Changeover valve for exhaust gas recirculation (AGR) | Changeover valve for exhaust gas recirculation (AGR) |
11 | Not used | ||
12 | E | Signal Preheater relay | Preheater relay |
13 | Not used | ||
14 | A | Supply for boost pressure sensor | Boost pressure sensor |
15 | E | Signal Boost pressure sensor | Boost pressure sensor |
16 | M | Ground Boost pressure sensor | Boost pressure sensor |
17 | M | Camshaft sensor ground | Hall-effect sensor, camshaft 1 |
18 | Not used | ||
19 | M | Shield Speed (rpm) sensor | Speed (rpm) sensor |
20 | M | Ground Rail pressure sensor | Rail pressure sensor |
21 | Not used | ||
22 | Not used | ||
23 | A | Supply Solenoid valve, supercharger control | Solenoid valve, supercharger control |
24 | Not used | ||
25 | A | Activation Electric changeover valve, swirl flaps | Electric changeover valve, swirl flaps |
26 | Not used | ||
27 | Not used | ||
28 | E | Signal Dual temperature sensor | Dual temperature sensor |
29 | E | Signal Intake air temperature | Hot-film air mass meter |
30 | Not used | ||
31 | M | Ground Speed (rpm) sensor | Speed (rpm) sensor |
32 | M | Ground Dual temperature sensor | Dual temperature sensor |
33 | E | Signal Rail pressure sensor | Rail pressure sensor |
34 | M | Ground Temperature sensor | Charge-air temperature sensor |
35 | A | Supply Rail pressure sensor | Rail pressure sensor |
36 | Not used | ||
37 | E | Signal, temperature sensor | Charge-air temperature sensor |
38 | A | Supply Rail pressure control valve | Rail pressure control valve |
39 | Not used | ||
40 | E | Signal Oil level sensor | Oil level sensor |
41 | E | Signal Oil pressure switch | Oil pressure switch |
42 | Not used | ||
43 | Not used | ||
44 | Not used | ||
45 | Not used | ||
46 | Not used | ||
47 | Not used | ||
48 | Not used | ||
49 | Not used | ||
50 | E | Battery charge indicator lamp signal (terminal 61) | Alternator |
51 | E | Start signal | Starter |
52 | E | Signal Preheater relay | Preheater relay |
1 | A | Battery charge indicator lamp signal (terminal 61) | Instrument cluster |
2 | A | Start signal | Instrument cluster Integrated electronic control unit (IKE) |
3 | Not used | ||
4 | A | Activation, relay box | Relay box, fan stage II and III |
5 | Not used | ||
6 | Not used | ||
7 | M | Ground Pedal position sensor | Pedal position sensor |
8 | E | Signal Pedal position sensor | Pedal position sensor |
9 | A | Supply Pedal position sensor | Pedal position sensor |
10 | E | Signal Fuel pump relay 1 | Fuel pump relay 1 |
11 | A | Signal Oil pressure switch | Instrument cluster |
12 | M | Ground Pedal position sensor | Pedal position sensor |
13 | E | Signal Pedal position sensor | Pedal position sensor |
14 | A | Supply Pedal position sensor | Pedal position sensor |
15 | Not used | ||
16 | Not used | ||
17 | A | Engine speed signal output (TD) | Diagnostic connector |
18 | Not used | ||
19 | E | Reversing light signal | Instrument cluster Integrated electronic control unit (IKE) |
20 | Not used | ||
21 | A | Signal Oil level sensor | Light module |
22 | A | Signal Rear right wheel speed sensor | ABS/ASC control unit ABS/DSC control unit |
23 | E | Signal Clutch switch | Clutch switch RHD Clutch switch module LHD |
24 | E | Brake light switch signal | Brake light switch |
25 | Not used | ||
26 | A | Voltage supply, terminal 15 | Fuse F14 |
27 | E | Data link MFL | Coil spring |
28 | E | Brake light test signal | Brake light switch |
29 | E | A/C compressor signal | Heating and A/C control module |
30 | Not used | ||
31 | Not used | ||
32 | Not used | ||
33 | E | Signal, electronic immobilizer EWS (S-DWA) | Electronic immobilizer control unit (EWS) |
34 | Not used | ||
35 | Not used | ||
36 | E/A | CAN interface CAN-HIGH (CAN-H) | CAN link |
37 | E/A | CAN interface CAN-LOW (CAN-L) | CAN link |
38 | M | Ground | Coolant outlet temperature sensor |
39 | E | Signal | Coolant outlet temperature sensor |
40 | Not used |