Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Merssun takavilkku alkoi palamaan väristen himmeästi kaiken aikaa. Googlettelun perusteella syyttävän sormi osoitti perän SAM boksiin ja todennäköiseen kosteusvaurioon. Kuulemma yleinen vaiva. Sain sen sieltä revittyä irti ja pitkällisen äheltämisen jälkeen piirilevy oli käsissä:

SAM.jpg


Mutta mutta tämä oli täysin kuiva ja virheetön.

Takalampun liittimessä oli pienen pientä korroosiota mutta putsauksen jälkeen ei vaikutusta asiaan. Otin umpion irti ja kun sitä käsissä pyöritteli niin kuului loisketta... :beye: Sopivasti kun käänsi niin ruskeaa vettä valui takapuolelta pois. Jätin kuivamaan mutta vaihtoon tuo menee vaikka saisi väliaikaisesti kuntoon. Vika 90% varmuudella siellä.

Mutta umpio on yhtenäinen paketti, siellä on LEDejä ja hehkupolttimoita sekaisin. Mersun numerolla a1649064300 löytyi OEM osaa 700€ hintaan
:rage:

Autodocista tms. ei tarvikkeita. Ebaysta saisi 200-300€ jotain kiinankuravaihdokkia mitkä näyttää epämääräisiltä ja toimitusaika tyyliin pari kk...taisi tulla kallis valo.
 
Merssun takavilkku alkoi palamaan väristen himmeästi kaiken aikaa. Googlettelun perusteella syyttävän sormi osoitti perän SAM boksiin ja todennäköiseen kosteusvaurioon. Kuulemma yleinen vaiva. Sain sen sieltä revittyä irti ja pitkällisen äheltämisen jälkeen piirilevy oli käsissä:

SAM.jpg


Mutta mutta tämä oli täysin kuiva ja virheetön.

Takalampun liittimessä oli pienen pientä korroosiota mutta putsauksen jälkeen ei vaikutusta asiaan. Otin umpion irti ja kun sitä käsissä pyöritteli niin kuului loisketta... :beye: Sopivasti kun käänsi niin ruskeaa vettä valui takapuolelta pois. Jätin kuivamaan mutta vaihtoon tuo menee vaikka saisi väliaikaisesti kuntoon. Vika 90% varmuudella siellä.

Mutta umpio on yhtenäinen paketti, siellä on LEDejä ja hehkupolttimoita sekaisin. Mersun numerolla a1649064300 löytyi OEM osaa 700€ hintaan
:rage:

Autodocista tms. ei tarvikkeita. Ebaysta saisi 200-300€ jotain kiinankuravaihdokkia mitkä näyttää epämääräisiltä ja toimitusaika tyyliin pari kk...taisi tulla kallis valo.

Löytyy Suomesta purkaamoja missä on noita ML:iä purettuina.


Nopeesti kun kattelin ni löytyy tuota led-umpioo ja normia alkaen 60€. Ovoko on myös hyvä paikka katella purkuosia.
 
Merssun takavilkku alkoi palamaan väristen himmeästi kaiken aikaa. Googlettelun perusteella syyttävän sormi osoitti perän SAM boksiin ja todennäköiseen kosteusvaurioon. Kuulemma yleinen vaiva. Sain sen sieltä revittyä irti ja pitkällisen äheltämisen jälkeen piirilevy oli käsissä:

SAM.jpg


Mutta mutta tämä oli täysin kuiva ja virheetön.

Takalampun liittimessä oli pienen pientä korroosiota mutta putsauksen jälkeen ei vaikutusta asiaan. Otin umpion irti ja kun sitä käsissä pyöritteli niin kuului loisketta... :beye: Sopivasti kun käänsi niin ruskeaa vettä valui takapuolelta pois. Jätin kuivamaan mutta vaihtoon tuo menee vaikka saisi väliaikaisesti kuntoon. Vika 90% varmuudella siellä.

Mutta umpio on yhtenäinen paketti, siellä on LEDejä ja hehkupolttimoita sekaisin. Mersun numerolla a1649064300 löytyi OEM osaa 700€ hintaan
:rage:

Autodocista tms. ei tarvikkeita. Ebaysta saisi 200-300€ jotain kiinankuravaihdokkia mitkä näyttää epämääräisiltä ja toimitusaika tyyliin pari kk...taisi tulla kallis valo.
Umpiossa voi olla jokin liimaus väsynyt tai sitten se neste on vain kondenssivettä mitä sinne kertynyt vuosien saatossa. Itse en tekisi vielä mitään ostopäätöksiä, vaan katselisin kevään yli ja sitten vasta jos kesälläkin sieltä tulee vettä niin uusisin mikäli vika poistuu kuivatuksella ja uudelleen kokoamisella
 
Liimaus/tiiviste tuossa on väsähtänyt. Ja sitten kun pesee painepesurilla on lopputulos on tulva umpion sisällä. Vähän samaa vaivaa ollut muuallakin. Vaihdettu jo lisäjarruvalo ja peilin vilkku. Tiivisteet korkannut ja vettä päässyt sisään. Nämä ovat olleet vielä halpoja ihan OEM osina.

Suhtaudun äärimmäisellä varauksella tarvikkeisiin/käytettyihin sähköpuolen osissa. Sanotaanko näin että paljon kokemusta.. :smoke:

Edit: jos lähtee kuivauksella toimimaan niin pitää kai tehdä ghetto viritys ja vähän saumoihin sikafelexiä. Jos ei onnistu niin voisihan sitä kokeilla käytettyä tuolta @arttuss pistämän linkin takaa.
 
Viimeksi muokattu:
Aikanaan E91-bemarin takavilkku hyytyi tyystin ja vaikka oli ihan kunnolliset vehkeet juotosten lämmittämiseen (sairaalaan lääkintätekniikassa), niin ei tuo enää herännyt.

Tilasin Latviasta purkuosana ja kyllä tuo toimi sen n. 7v, mitä auto vielä itsellä oli tuon jälkeen.

Toki riippuu paljon osasta. Nyt tilasin Volvoon purkuosana sireenin. Tiedossa on, että noista kaikista vuotaa NiMh-akku jossain vaiheessa ja syövyttää piirilevyn rikki.

Kai tuokin pitäisi veistää auki ja vaihtaa akku, kun uusi osa kerran löytyy, niin jospa tuo auton iän kestäisi.
 
Kas, kuivauksen jälkeen valot toimii taas miten pitääkin. Otin toisenkin umpion irti mutta se oli kuiva. Laitoin kuitenkin saumoihin sikaflexiä ympäriinsä. Tuli ihan siisti ja nyt ei pitäisi mennä vesi millään ilveellä läpi pesussa. Pääsi ihan hyville tuntipalkoille tällä äheltämisellä, ainakin jos ottaa osoittajaksi OEM umpion hinnan :rofl:

Mielenkiintoisesti molempien umpioiden samoissa liitäntänastoissa oli hieman korroosiota. Kun irroitti toisen ehjän umpion, niin tiivistämisen ja asentamisen jälkeen vilkku lakkasi toimimasta :) Pienen putsauksen jälkeen taas ok. Eli molemmissa oli vilkkuun liittyvä nasta ottanut korroosiota...mutta muut ok. Mielenkiintoista. Mikähän senkin aiheuttaa. Taisi mennä 6 piuhaa umpioon.
 
Noni. Saatiin sentään jo toinen vehje laakerinvaihtoon. Tosin piti vielä pyörän lukkopultti viedä perästä, kun se unohtui ensimmäisellä kerralla. On vaan talvivanteissa lukkopultit, eikä tuo ole paljoa talvella huollossa käynyt..

Kuuntelin että aiemminkin on jotain kolinoita pitänyt tuo toinen laitos, mutta nyt ääni oli kyllä jo sen kaltainen, että kuulosti, kuin jokin olisi irti.

Vilkaisu vasemman puolen takaiskariin pihassa ja selvisi, että mikä on irti. Kiinnityslaippa on käytännössä repeytynyt irti.

Elikkäs seuraavaksi toinen seisontaan ja etsimään osia. Volvoissa on sellainen kiva feature, että VIDAlla kyllä näkee oikean varaosanumeron - kunhan ensin tietää, että minkä koodin iskarit kyseisessä autossa sattuu olemaan. Tämän listan nyt toki saa kun marssii siniselle (merkkihuoltoon) ja pyytää. Joka tapauksessa pientä säätöä luvassa, mutta onhan tässä nyt aikaa juosta asioilla..
 
Saakohan suomesta mistään ostettua piirilevylle tulevia suoria fakra hsd -liittimiä? Kohteena bmw puskurikamera jonka pinni katkesi johtoa irroittaessa.
MFG_R41-B277A.jpg
20250212_132735_copy_1200x1600.jpg
20250212_132754_copy_1200x1600.jpg
 
Saakohan suomesta mistään ostettua piirilevylle tulevia suoria fakra hsd -liittimiä? Kohteena bmw puskurikamera jonka pinni katkesi johtoa irroittaessa.
MFG_R41-B277A.jpg
20250212_132735_copy_1200x1600.jpg
20250212_132754_copy_1200x1600.jpg

Voi olla hitusen tiukassa löytää - ehkä lähtisin etsimään koko palikkaa purkaamolta, jossa olisi ehjä liitin.. Latviastakin tosin tulee eBayn kautta n. viikossa.

Paratornicilla ja Tele-Tukulla on jotain, mutta lieneekö piirilevylle tulevia..

Aliexpress on noissa autojen liittimissä yleensä sellainen paikka, josta löytyy - ei toki ihan heti ole omissa näpeissä.
 
Voi olla hitusen tiukassa löytää - ehkä lähtisin etsimään koko palikkaa purkaamolta, jossa olisi ehjä liitin.. Latviastakin tosin tulee eBayn kautta n. viikossa.

Paratornicilla ja Tele-Tukulla on jotain, mutta lieneekö piirilevylle tulevia..

Aliexpress on noissa autojen liittimissä yleensä sellainen paikka, josta löytyy - ei toki ihan heti ole omissa näpeissä.
Vaikuttaa tosiaan olevan, ei näillä mikään varsinainen kiire ole. Toisen puolen kamera oli jo valmiiksi pimeänä ja rupesin testaamaan sitä tälle puolelle -sillä seurauksella että tästä katkesi tuo pinni johtoa irroittaessa.

Pienenä voittona selvisi että se toisen puolen kamera itsessään oli ehjä, sinne pitää saada uusi johtosarja:rolleyes:

Arvelin kokeilla tuon pelkän liittimen vaihtoa sillä ettei tarvitsisi uutta kameraa koodata ja kalibroida, meilläpäin kun ei noihin oikein ole tekijöitä.

Oliko mitään linkkejä noihin ulkomaan paikkoihin?
 
Vaikuttaa tosiaan olevan, ei näillä mikään varsinainen kiire ole. Toisen puolen kamera oli jo valmiiksi pimeänä ja rupesin testaamaan sitä tälle puolelle -sillä seurauksella että tästä katkesi tuo pinni johtoa irroittaessa.

Pienenä voittona selvisi että se toisen puolen kamera itsessään oli ehjä, sinne pitää saada uusi johtosarja:rolleyes:

Arvelin kokeilla tuon pelkän liittimen vaihtoa sillä ettei tarvitsisi uutta kameraa koodata ja kalibroida, meilläpäin kun ei noihin oikein ole tekijöitä.

Oliko mitään linkkejä noihin ulkomaan paikkoihin?

Siis ihan aliexpress.com ja sieltä alkaa selaamaan. Jos liittimestä löytyy joku koodi, niin helpottaa.

Ebaysta sitten ihan bemarin oe-numerolla. Niitä näkee itsekin kun softan saa ladattua.
 
Nyt tarvittais BMW-velhoa! Mulla irrallinen M57-moottorin ecuineen (DDE4, vm. 2000 e39) irroitettuna, mikään mikään netin tieto ecu:n pinnijärjestyksestä ei pidä paikkaansa, esim. osassa kaasupolkimen anturin pinneistä on pelkkää tyhjä paikka ecu:n liittimessä.
 
Merkkihuolto kertoo, että ilmastoinnin lauhduttimesta puuttuu ripoja. Ja että korjata pitäisi. Helppo uskoa, että moisessa lauhduttimessa on rivat tarpeen, jotta vehje jäähtyy ja toimii. Mutta kuinkakohan fataalia tämä mahtaa olla edes ilmastoinnin kannalta? Vedättävätkö vain keikkaa itselleen?
 
Merkkihuolto kertoo, että ilmastoinnin lauhduttimesta puuttuu ripoja. Ja että korjata pitäisi. Helppo uskoa, että moisessa lauhduttimessa on rivat tarpeen, jotta vehje jäähtyy ja toimii. Mutta kuinkakohan fataalia tämä mahtaa olla edes ilmastoinnin kannalta? Vedättävätkö vain keikkaa itselleen?
Rivat jonkun verran vaikuttavat lauhduttimen tehoon. Jos toimii niin en olisi huolissaan.
Henk kohtaisesti yksi romu pihassa 1990 käyttöön otettu japanilainen nelikko, ac edelleenkin koskematon. Toimii. Rivat putosi 10 vuotiaana. Uutena tuosta autosta tuli 0 asteista koelaudan suulakkeista, nykyään 2-4 asteista.
 
Nyt tarvittais BMW-velhoa! Mulla irrallinen M57-moottorin ecuineen (DDE4, vm. 2000 e39) irroitettuna, mikään mikään netin tieto ecu:n pinnijärjestyksestä ei pidä paikkaansa, esim. osassa kaasupolkimen anturin pinneistä on pelkkää tyhjä paikka ecu:n liittimessä.

Ilmeisesti se ECU on Boschin vehkeitä, EDC15? Mikä on liitintyyppi, kun se vaikuttaa olennaisesti tuohon pinnijärjestykseen.
 
EDC15, 5 liitintä. Uudemmissa onkin sitten fyysisesti erilaiset kahdella tms liittimellä olevat kontaktit.

Onko kenties saman näköinen kuin tässä kuvissa oleva purkki?


e. Ja jos on, niin liittimien tyypit ovat vasemmalta oikealle X60001-X60005.

Niille taas löysin tällaisen pinnijärjestyksen.

 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: dmn
Onko kenties saman näköinen kuin tässä kuvissa oleva purkki?


e. Ja jos on, niin liittimien tyypit ovat vasemmalta oikealle X60001-X60005.

Niille taas löysin tällaisen pinnijärjestyksen.


Tuossapa oli erittäin hyvä listaus, mutta se vastasi minun olemassa olevia tietoja. Paikallinen BMW velho vielä varmisti että 4-pyttyisen ohjaimestasta saa 6-pyttyisen ecun flashaamalla, eli pitäisi pinnijärjestys olla kiveen hakattu.

Mutta syykin taisi selvitä, nyt kun "kuvanauhalta" kävin läpi päivän löytöjä, tuo ongelmallinen liitinrunko onkin väriltään sininen, kun muut ovat mustia. Ja bmwteka.com:sta haettuen tietojen mukaan automaatin TCU:ssa on myös 40-pin liitin, väriltään sininen. Eli joku on onnistunut katkaisemaan johtosarjan niin että en ole huomannut katkaisukohtaa ja jättänyt väärän liittimen väärään boksiin kiinni. Tai nyt kun tarkemmin katsoin vielä mitkä pinnit siinä liittimessä oli, niin kaikki viittaa että ovat auton korissa kiinni, eli tuo liitin jäänyt varmaan irroitettaessa auton koriin..
 
Rivat jonkun verran vaikuttavat lauhduttimen tehoon. Jos toimii niin en olisi huolissaan.
Henk kohtaisesti yksi romu pihassa 1990 käyttöön otettu japanilainen nelikko, ac edelleenkin koskematon. Toimii. Rivat putosi 10 vuotiaana. Uutena tuosta autosta tuli 0 asteista koelaudan suulakkeista, nykyään 2-4 asteista.

On se toiminut hyvin. Joku riski asiassa kai on, mutta ehkäpä vaan otan sen riskin, kun A/C on käytännössä kovasti rasitettu aika pienen ajan vuodesta eikä näillä leveysasteilla siltä niin paljoa vaadita.
 
Onkos täällä Bemarin B47 moottorin aaassiantuntijoita? Rouvalle hommattiin tuollainen '18 ikäinen Mini Cooper SD työmatkalehmäksi ja tässähän on se suurimmilta osin hyvä B47 moottori, mutta ongelmana näissä on sitä että huohotin puskee imuputkeen öljytöhnää joka kasaantuu, jäätyy, irtoaa ja menee ahtimesta läpi hajottaen turbon siivet.

Onko tähän jotain ennaltaehkäisevää konstia vähentää tuota riskiä? Bemareissa vissiin jotkut on vaihtaneet imuputken N47 versioon, mutta tuskin käy Miniin...
 
Onkos täällä Bemarin B47 moottorin aaassiantuntijoita? Rouvalle hommattiin tuollainen '18 ikäinen Mini Cooper SD työmatkalehmäksi ja tässähän on se suurimmilta osin hyvä B47 moottori, mutta ongelmana näissä on sitä että huohotin puskee imuputkeen öljytöhnää joka kasaantuu, jäätyy, irtoaa ja menee ahtimesta läpi hajottaen turbon siivet.

Onko tähän jotain ennaltaehkäisevää konstia vähentää tuota riskiä? Bemareissa vissiin jotkut on vaihtaneet imuputken N47 versioon, mutta tuskin käy Miniin...
Varmaan kannattaa koittaa välttää sitä että huohotin puskee imuputkeen öljytöhnää.

Turbon siivet hajoavat vasta kun tilanne on ollut kriittinen liian pitkään. Terveessä moottorissa moista akkumulaatiota ei pitäisi ylipäätään tapahtua. Riittävästi kierroksia koneeseen ja normaalia ajoa koneen lämmittyä. Jarruja myös joskus kunnolla ettei takalevyt ruostu.
 
No joo, mutta jos olet joskus irrottanut ihan minkä tahansa dieselauton imusarjan niin kyllä sitä töhkää valitettavasti vaan sieltä huohottimesta kertyy. Ajoa tuolla tulee se 100km / päivä, mutta autolla nyt ajettu noin 120tkm ja kyllä siellä melko paksu kerros sitä huohottimesta ja / tai EGR:stä tullutta mustaa muhjua jo oli valmiiksikin kertynyt. Putsailin paikat, mutta epäilen että ei se puhtaana pysy. Ei minulla ainakaan ole ollut yhtään sellaista dieselautoa joka ei tuota muhjua olisi sinne puskenut jos rakenne on tuollainen.
 
No joo, mutta jos olet joskus irrottanut ihan minkä tahansa dieselauton imusarjan niin kyllä sitä töhkää valitettavasti vaan sieltä huohottimesta kertyy. Ajoa tuolla tulee se 100km / päivä, mutta autolla nyt ajettu noin 120tkm ja kyllä siellä melko paksu kerros sitä huohottimesta ja / tai EGR:stä tullutta mustaa muhjua jo oli valmiiksikin kertynyt. Putsailin paikat, mutta epäilen että ei se puhtaana pysy. Ei minulla ainakaan ole ollut yhtään sellaista dieselautoa joka ei tuota muhjua olisi sinne puskenut jos rakenne on tuollainen.
Kaipa tuohon voisi tehdä samaa patenttia mitä aikanaan käytin 406:n huohotinjäätymisen takia. Ihan vain eristin sen putken 30mm eristeellä. En tiedä mahtuuko miten tässä tapauksessa, mut pösössä ei ainakaan 6 talvena sen jälkeen jäätynyt.
 
Tuossapa oli erittäin hyvä listaus, mutta se vastasi minun olemassa olevia tietoja. Paikallinen BMW velho vielä varmisti että 4-pyttyisen ohjaimestasta saa 6-pyttyisen ecun flashaamalla, eli pitäisi pinnijärjestys olla kiveen hakattu.

Mutta syykin taisi selvitä, nyt kun "kuvanauhalta" kävin läpi päivän löytöjä, tuo ongelmallinen liitinrunko onkin väriltään sininen, kun muut ovat mustia. Ja bmwteka.com:sta haettuen tietojen mukaan automaatin TCU:ssa on myös 40-pin liitin, väriltään sininen. Eli joku on onnistunut katkaisemaan johtosarjan niin että en ole huomannut katkaisukohtaa ja jättänyt väärän liittimen väärään boksiin kiinni. Tai nyt kun tarkemmin katsoin vielä mitkä pinnit siinä liittimessä oli, niin kaikki viittaa että ovat auton korissa kiinni, eli tuo liitin jäänyt varmaan irroitettaessa auton koriin..
Jep, automaattilootaohjaimen liitin on E39/E46 jne fyysisesti samanlainen kuin moottorinohjaimen mutta tosiaan vaaleansininen väriltään.
Bemareihin yks hyvä tietolähde on valmistajan oma TIS ja siitä löytyy epävirallinen nettiversio https://www.newtis.info/tisv2/a/en/ (saitti ei ole sulki vaikka etusivu kovasti niin väittääkin ;) )

A2249 Digital diesel electronics control unit

Plug connector overview


X24119-pin, blackPlug connector Digital diesel electronics control unit Module 1
X241224-pin, blackPlug connector Digital diesel electronics control unit Module 2
X241352-pin, blackPlug connector Digital diesel electronics control unit Module 3
X241440-pin, blackPlug connector Digital diesel electronics control unit Module 4


Pin assignments at plug connector X2411


1EVoltage supply terminal 15/30Fuse carrier, engine electronics
2Not used
3Not used
4MGroundGround connector
5MGroundGround connector
6MGroundGround connector
7Not used
8EVoltage supply terminal 15/30Fuse carrier, engine electronics
9EActivation of DDE main relay (HRL)DDE relay


Pin assignments at plug connector X2412


1Not used
2Not used
3ECAN interface CAN-LOW (CAN-L)AGS transmission control unit
4ECAN interface CAN-HIGH (CAN-H)AGS transmission control unit
5Not used
6EDiagnostic link TXDAGS transmission control unit
7Not used
8AElectrical changeover valve for engine mount activationElectrical changeover valve, engine mount
9ASupply, fuel pressure sensorPresupply pressure sensor
10MGround, fuel pressure sensorPresupply pressure sensor
11Not used
12Not used
13Not used
14Not used
15Not used
16EReversing light signal (without AGS)Reversing light switch
17ESignal, fuel pressure sensorPresupply pressure sensor
18Not used
19Not used
20Not used
21Not used
22Not used
23Not used
24Not used


Pin assignments at plug connector X2413


1AHot-film air mass meter supplyHot-film air mass meter
2ESignal, hot-film air mass meterHot-film air mass meter
3MGround, hot-film air mass meterHot-film air mass meter
4ESignal, camshaft sensorHall-effect sensor, camshaft 1
5Not used
6ESignal Speed (rpm) sensorSpeed (rpm) sensor
7Not used
8Not used
9Not used
10ESignal Changeover valve for exhaust gas recirculation (AGR)Changeover valve for exhaust gas recirculation (AGR)
11Not used
12ESignal Preheater relayPreheater relay
13Not used
14ASupply for boost pressure sensorBoost pressure sensor
15ESignal Boost pressure sensorBoost pressure sensor
16MGround Boost pressure sensorBoost pressure sensor
17MCamshaft sensor groundHall-effect sensor, camshaft 1
18Not used
19MShield Speed (rpm) sensorSpeed (rpm) sensor
20MGround Rail pressure sensorRail pressure sensor
21Not used
22Not used
23ASupply Solenoid valve, supercharger controlSolenoid valve, supercharger control
24Not used
25AActivation Electric changeover valve, swirl flapsElectric changeover valve, swirl flaps
26Not used
27Not used
28ESignal Dual temperature sensorDual temperature sensor
29ESignal Intake air temperatureHot-film air mass meter
30Not used
31MGround Speed (rpm) sensorSpeed (rpm) sensor
32MGround Dual temperature sensorDual temperature sensor
33ESignal Rail pressure sensorRail pressure sensor
34MGround Temperature sensorCharge-air temperature sensor
35ASupply Rail pressure sensorRail pressure sensor
36Not used
37ESignal, temperature sensorCharge-air temperature sensor
38ASupply Rail pressure control valveRail pressure control valve
39Not used
40ESignal Oil level sensorOil level sensor
41ESignal Oil pressure switchOil pressure switch
42Not used
43Not used
44Not used
45Not used
46Not used
47Not used
48Not used
49Not used
50EBattery charge indicator lamp signal (terminal 61)Alternator
51EStart signalStarter
52ESignal Preheater relayPreheater relay


Pin assignments at plug connector X2414


1ABattery charge indicator lamp signal (terminal 61)Instrument cluster
2AStart signalInstrument cluster Integrated electronic control unit (IKE)
3Not used
4AActivation, relay boxRelay box, fan stage II and III
5Not used
6Not used
7MGround Pedal position sensorPedal position sensor
8ESignal Pedal position sensorPedal position sensor
9ASupply Pedal position sensorPedal position sensor
10ESignal Fuel pump relay 1Fuel pump relay 1
11ASignal Oil pressure switchInstrument cluster
12MGround Pedal position sensorPedal position sensor
13ESignal Pedal position sensorPedal position sensor
14ASupply Pedal position sensorPedal position sensor
15Not used
16Not used
17AEngine speed signal output (TD)Diagnostic connector
18Not used
19EReversing light signalInstrument cluster Integrated electronic control unit (IKE)
20Not used
21ASignal Oil level sensorLight module
22ASignal Rear right wheel speed sensorABS/ASC control unit ABS/DSC control unit
23ESignal Clutch switchClutch switch RHD Clutch switch module LHD
24EBrake light switch signalBrake light switch
25Not used
26AVoltage supply, terminal 15Fuse F14
27EData link MFLCoil spring
28EBrake light test signalBrake light switch
29EA/C compressor signalHeating and A/C control module
30Not used
31Not used
32Not used
33ESignal, electronic immobilizer EWS (S-DWA)Electronic immobilizer control unit (EWS)
34Not used
35Not used
36E/ACAN interface CAN-HIGH (CAN-H)CAN link
37E/ACAN interface CAN-LOW (CAN-L)CAN link
38MGroundCoolant outlet temperature sensor
39ESignalCoolant outlet temperature sensor
40Not used
 
Onkos täällä Bemarin B47 moottorin aaassiantuntijoita? Rouvalle hommattiin tuollainen '18 ikäinen Mini Cooper SD työmatkalehmäksi ja tässähän on se suurimmilta osin hyvä B47 moottori, mutta ongelmana näissä on sitä että huohotin puskee imuputkeen öljytöhnää joka kasaantuu, jäätyy, irtoaa ja menee ahtimesta läpi hajottaen turbon siivet.

Onko tähän jotain ennaltaehkäisevää konstia vähentää tuota riskiä? Bemareissa vissiin jotkut on vaihtaneet imuputken N47 versioon, mutta tuskin käy Miniin...

Olen joskus vastaavasta ongelmaata lukenut juurikin tämän moottoriversion kohdalla.
Varmaan itsekin lähtisin lisäeristyksellä - eihän tuota kovin kiva ole jatkuvasti olla puhdistamassakaan.
 
Jep, automaattilootaohjaimen liitin on E39/E46 jne fyysisesti samanlainen kuin moottorinohjaimen mutta tosiaan vaaleansininen väriltään.
Bemareihin yks hyvä tietolähde on valmistajan oma TIS ja siitä löytyy epävirallinen nettiversio https://www.newtis.info/tisv2/a/en/ (saitti ei ole sulki vaikka etusivu kovasti niin väittääkin ;) )

Näköjään vaatii jonkun rekisteröinnin, ei ihan avautunut miten sinne pääsee sisälle. Tai no joo, bugmenot.com:sta löytyikin toimiva tunnus!

No kohta pääsee kokeilemaan toimiiko moottori standalonena, nyt käsissä joku ecu missä pitäisi olla EWS OFF. Tietysti olisi hyvä varautua jollain merkkikohtaisella diagnostiikkakaapelilla/softalla, onko suosituksia?

Myös tuon ecu kloonaaminen kiinnostaa, löytyy pari vastaavaa purkkia.. Tuon kaiketi saisi ihan purkin pinneistä tehtyä jollain työkalulla, vai meneekö kolvaamiseksi?
 
Näköjään vaatii jonkun rekisteröinnin, ei ihan avautunut miten sinne pääsee sisälle. Tai no joo, bugmenot.com:sta löytyikin toimiva tunnus!

No kohta pääsee kokeilemaan toimiiko moottori standalonena, nyt käsissä joku ecu missä pitäisi olla EWS OFF. Tietysti olisi hyvä varautua jollain merkkikohtaisella diagnostiikkakaapelilla/softalla, onko suosituksia?

Myös tuon ecu kloonaaminen kiinnostaa, löytyy pari vastaavaa purkkia.. Tuon kaiketi saisi ihan purkin pinneistä tehtyä jollain työkalulla, vai meneekö kolvaamiseksi?
Tuon ikäiseen bemariin paras diagnostiikkatyökalu on ehdottomasti Inpa, toimii perus muutaman euron kkl-piuhalla.
Täyden kloonin tekeminen vaatii useimmilla työkaluilla ecun saattamisen ns bootmodeen eli yksi pinni vedetään maihin samalla kun kytketään virrat päälle, mutta tosiaan tuon purkin luku/kirjoitus onnistuu melkein millä vaan ohjelmointityökalulla.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Onkos täällä Bemarin B47 moottorin aaassiantuntijoita? Rouvalle hommattiin tuollainen '18 ikäinen Mini Cooper SD työmatkalehmäksi ja tässähän on se suurimmilta osin hyvä B47 moottori, mutta ongelmana näissä on sitä että huohotin puskee imuputkeen öljytöhnää joka kasaantuu, jäätyy, irtoaa ja menee ahtimesta läpi hajottaen turbon siivet.

Onko tähän jotain ennaltaehkäisevää konstia vähentää tuota riskiä? Bemareissa vissiin jotkut on vaihtaneet imuputken N47 versioon, mutta tuskin käy Miniin...
Tuo moottori päivitty just 2018 tienoilla. Oletko tarkistanut VIN-koodilla näyttääkö realoem moottoriksi B47 vai B47D?
 
En tiedä onko käyttäjävirhe, mutta runkonumeron syöttämällä tuo softa pyytää valitsemaan jomman kumman moottorikoodin, eikä suoraan siis näytä kumpi autossa on. Näyttää olevan tuon mukaan mallivuotta 2017 eli eiköhän se vanhempi versio silloin ole.
 
En tiedä onko käyttäjävirhe, mutta runkonumeron syöttämällä tuo softa pyytää valitsemaan jomman kumman moottorikoodin, eikä suoraan siis näytä kumpi autossa on. Näyttää olevan tuon mukaan mallivuotta 2017 eli eiköhän se vanhempi versio silloin ole.
Mitä biltema sanoo?
 
Joo B47-C20A on aikaisempi versio. Sattui vaan olemaan ulkomuistissa että yksi turbo vaihtui kahteen silloin kun tuli adblue järjestelmät. Liekköhän muita eroja.
 
Onko jotain kännykkä/tablettilaturia, jonka saa kytkettyä suoraan akkuun kiinni?
Traktoriin pitäisi saada Surface latautumaan, mutta traktorissa ei ole ollenkaan tupakansytytinta. Hyttiin tulee virtakiskoon 12v 30A.
Onko myynnissä jotain laturia, jonka tuohon saisi kytkettyä, vai pitääkö ostaa tupakansytytin?
 
Onko jotain kännykkä/tablettilaturia, jonka saa kytkettyä suoraan akkuun kiinni?
Traktoriin pitäisi saada Surface latautumaan, mutta traktorissa ei ole ollenkaan tupakansytytinta. Hyttiin tulee virtakiskoon 12v 30A.
Onko myynnissä jotain laturia, jonka tuohon saisi kytkettyä, vai pitääkö ostaa tupakansytytin?

Hetken kun googlaili:

Näyttää itse asiassa aika kätevältä. USB-C pd ja QC3.0 tuki, eli jopa pikalataa aika montaa laitetta.

Traktorin kabiiniin sopivaan paikkaan askelporalla oikean kokoinen reikä ja tuo kiinni siihen ja johdot kiskolle?
Kannattaa toki vilkaista, että onko jossain muualla halvemmalla, todennäköisestihän tuo on kiinatuote aliexpressistä muutaman euron hinnalla.
 
Hetken kun googlaili:

Näyttää itse asiassa aika kätevältä. USB-C pd ja QC3.0 tuki, eli jopa pikalataa aika montaa laitetta.

Traktorin kabiiniin sopivaan paikkaan askelporalla oikean kokoinen reikä ja tuo kiinni siihen ja johdot kiskolle?
Kannattaa toki vilkaista, että onko jossain muualla halvemmalla, todennäköisestihän tuo on kiinatuote aliexpressistä muutaman euron hinnalla.

Kiitoksia.
Koitin kyllä googlailla,mutta väärillä hakusanoilla :D
Taidan laittaa tilaukseen.
 
Mielummin upottaisin sen tupakansytytinrasian (BL pistorasia upotettava 1-napainen | Carbest 12/24V virtapistoke | Karkkainen.com verkkokauppa), niin ei tarvitse koko paskaa vaihtaa jos ja kun hajoaa.

Löytyy muualtakin noita vastaavia kyllä:
 
Mielummin upottaisin sen tupakansytytinrasian (BL pistorasia upotettava 1-napainen | Carbest 12/24V virtapistoke | Karkkainen.com verkkokauppa), niin ei tarvitse koko paskaa vaihtaa jos ja kun hajoaa.

Niin, paitsi että sitten pitää ostaa vielä lisäksi tupakansytytinlaturi, joista halvimmissa ei ole kuin perus usb:n 500mA lataus. Ja joiden elektroniikka ei nyt välttämättä ole yhtään sen parempaa.

Toki tupakansytytinpaikalla saa sitten vaikka kylmälaukut yms pelaamaan.
 
Peugeot 206 polttoainepaineet haluaisin mitata. Polttoainelinjassa on tälläinen pieni schrader venttiili jonka halkaisija on vähän yli 7mm ja minulla on mittari jonka liittimen sisähalkaisija on 10mm. Ovatko nuo jotain standardikokoja vai onko pahimmassa tapauksessa jokin Peugeotin oma viritys ja adapteria on täysin turha metsästää?

Tuon autossa olevan ihan tarkkaa mittaa ei ole juuri tähän hätään saatavilla.

auto.jpg

mittari.jpg
 
Se yleisin Schrader-venttiili on halkaisijaltaan niinkin helppo kuin 0.305 tuumaa eli 7.747 mm ja veikkaisinpa että pögötin kiskossa on juurikin sellainen. Mittarin mukana ei ilmeisesti tullut mitään adaptereita?
 
Se yleisin Schrader-venttiili on halkaisijaltaan niinkin helppo kuin 0.305 tuumaa eli 7.747 mm ja veikkaisinpa että pögötin kiskossa on juurikin sellainen. Mittarin mukana ei ilmeisesti tullut mitään adaptereita?
Onko tuo 0.305 tuumaa sama venttiili mikä renkaissa on ilman lisäykseen?

Kyseessä jokin kiinanmittari jossa iso kasa erinäisiä adaptereita mutta ei yhtään schraderiin liittyvää muunninta.
 
Onko tuo 0.305 tuumaa sama venttiili mikä renkaissa on ilman lisäykseen?

Kyseessä jokin kiinanmittari jossa iso kasa erinäisiä adaptereita mutta ei yhtään schraderiin liittyvää muunninta.
Jep, sama kuin renkaissa oleva venttiili.
 
Peugeot 206 polttoainepaineet haluaisin mitata. Polttoainelinjassa on tälläinen pieni schrader venttiili jonka halkaisija on vähän yli 7mm ja minulla on mittari jonka liittimen sisähalkaisija on 10mm. Ovatko nuo jotain standardikokoja vai onko pahimmassa tapauksessa jokin Peugeotin oma viritys ja adapteria on täysin turha metsästää?

Tuon autossa olevan ihan tarkkaa mittaa ei ole juuri tähän hätään saatavilla.

auto.jpg

mittari.jpg
Itse mittasin suoraan tuosta schrader-venttiilin päästä ihan tavallisella rengaspainemittarilla. Venttiilikoko täsmää tavan renkaaseen. :whistling:

Voihan tuossa muutaman tipan hukata bensaa ja ei ehkä kylän kalleimmalla mittarilla kannata touhuilla bensan kanssa, mutta ainakin tuo halppis-digimittari selvisi operaatiosta ilman huomattavia vaurioita.
 
Löytyyköhän jostakin adapteria jossa olisi tuo 0.305" schrader naaras toisessa päässä ja toisessa vaikka uros M8 kierre? Tuossa mittarissa on tosiaan adapteria vaikka minkälaista mutta ei tietenkään juuri tuota kyseistä.
 
Löytyyköhän jostakin adapteria jossa olisi tuo 0.305" schrader naaras toisessa päässä ja toisessa vaikka uros M8 kierre? Tuossa mittarissa on tosiaan adapteria vaikka minkälaista mutta ei tietenkään juuri tuota kyseistä.
Onko noissa adaptereissa sellaista johon saisi modattua letkun johon taas laittaisi 0.305" schrader liittimen?
 
Tälläisellä pitäisi saada varmaankin viritettyä mikäli löytyy sopivanpaksuinen letku mittarista. Ja liitin turvallisesti pikalukituksella kuten asiaan kuuluu.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 161
Viestejä
4 862 899
Jäsenet
78 612
Uusin jäsen
Mauritze

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom