Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Yli 300tkm ajetussa 2012-mallisessa vasemman takaoven sarana ei oikein tykkää asettua voitelulla, vaan naukaisee hiukan ikävästi. Lienee siis kulunut mutta sentään toimii.

Jos sitä tulevana kesänä ehtisi hiukan siistimään tuota lisää niin katsoo että meneekö tuo uusiksi vai saako säätämällä toimimaan.

On mennyt aika vähän omasta mielestä kiireellisempiin juttuihin. :D
IMG_1415.JPEG
Minun 2017 vuoden Kia Optima tekee samaa. Aina lämpiminä kesäpäivinä vasen takaovi narahtaa äänekkäästi. Olen sitä välillä rasvaillut ja siitä on apua lyhyeksi ajaksi. Eipä tuo onneksi kauheasti haittaa.
 
Se, että sarana pitää ääntä ja se, että ovi suorastaan tipahtaa alas päin on kaksi täysin eri asiaa.
 
Fordeissa on tullu itellä vastaan noita väljiä saranoita. Sen sijaan Volkkareissa ei nyt ainakaan viime vuosina juuri koskaan. Ei edes näissä puol miljoonaa rullatuissa mitään vikaa.
 
Fordeissa on tullu itellä vastaan noita väljiä saranoita. Sen sijaan Volkkareissa ei nyt ainakaan viime vuosina juuri koskaan. Ei edes näissä puol miljoonaa rullatuissa mitään vikaa.
Mulla tullu volkkarissa vastaan, Passatissa antautui 260 tkm kohdalla oikean etuoven alempi sarana, ovi roikkui sen jälkeen niin että oli hankala sulkea. Kuskin oven alasaranassa pientä väljää muttei haittaa käyttöä.
 
Auton sireenin kanssa tusasin päivän ja laitoin uuden akun. Valitettavasti vakiovika eli vuotanut akku oli paistanut piirilevyn siihen kuntoon, ettei tuo enää inahtanutkaan, kun laittoi kiinni.

Muutenhan tuolla ei olisi niin suurta väliä, mutta auton äänimerkki toimii samaisella kamppeella ja katsastus ei saata mennä läpi, kun ei paljoa ääntä lähde.

Noh, sarjanumerolla hakemalla ebaysta selvisi, että samaa Fomocon kampetta käytetään aika laajalti eri merkeissä, mm. Fordeissa, Jaguareissa ja Mazdoissa. Mazdan vastaava sireeni on lisäksi aika monta kymppiä halvempi..

Se riskihän näissä on, että akku vuotaa ennemmin tai myöhemmin kaikissa näissä. Joten melkoisen suuri vaara on, että tilalle tulee yhtä huonokuntoinen osa. Mutta ei auta kuin mennä riskillä - uusi akku nyt ainakin löytyy, jahka sen päästelee irti vanhasta sireenistä.

IMG_1420.JPEG

Sai nuo liitokset fluxin kanssa jonkunlaisiksi, mutta kuten näkyy, piirilevy on vähintäänkin rapea, joten ei sinänsä ihme, ettei toimi. Nikkelimetallihybridiakut on kivoja vanhemmiten.
 
Saatiinhan sitä isompaankin vika talven ajalla. Tosin se ja sama kun ei noita paljoa ilman työkaluja laitella.

Ihmetellyt koko talven että jopa osaa olla äänekkäät Michelinin kitkat. Nyt kun ääni vaan kovenee, että pitää malliin korvatulpat olla, niin aloin tutkimaan ihan asioikseni.

Paineiden tarkastukset mutta ei auta. Loppumatkan kuuntelinkin, että oikealle kääntäessä ääni hiljeni. Selvä peli, pyöränlaakerihan se lienee väsähtänyt.

Kaiken hyvän lisäksi auto oli alkanut temppuilemaan lukkojen kanssa aamulla, kun olisi ajoon pitänyt lähteä. Mukavia nämä humppaavat kelit kun välillä on plussalla ja sitten pakkasella.

Laitoin lämpeämään ja pitää käydä puhaltelemassa kuumailmapuhaltimella - joskin ovet kyllä pysyivät nyt ihan hyvin kiinni. Takaovien lukot tuntuvat hiukan jähmivän, joten Lidlin parkkihalli kutsunee tuossa vähän myöhemmin ja jos kävisi paikan päällä korjaamossa kyselemässä aikaa laakerin vaihdolle.
 
Merssun takavilkku alkoi palamaan väristen himmeästi kaiken aikaa. Googlettelun perusteella syyttävän sormi osoitti perän SAM boksiin ja todennäköiseen kosteusvaurioon. Kuulemma yleinen vaiva. Sain sen sieltä revittyä irti ja pitkällisen äheltämisen jälkeen piirilevy oli käsissä:

SAM.jpg


Mutta mutta tämä oli täysin kuiva ja virheetön.

Takalampun liittimessä oli pienen pientä korroosiota mutta putsauksen jälkeen ei vaikutusta asiaan. Otin umpion irti ja kun sitä käsissä pyöritteli niin kuului loisketta... :beye: Sopivasti kun käänsi niin ruskeaa vettä valui takapuolelta pois. Jätin kuivamaan mutta vaihtoon tuo menee vaikka saisi väliaikaisesti kuntoon. Vika 90% varmuudella siellä.

Mutta umpio on yhtenäinen paketti, siellä on LEDejä ja hehkupolttimoita sekaisin. Mersun numerolla a1649064300 löytyi OEM osaa 700€ hintaan
:rage:

Autodocista tms. ei tarvikkeita. Ebaysta saisi 200-300€ jotain kiinankuravaihdokkia mitkä näyttää epämääräisiltä ja toimitusaika tyyliin pari kk...taisi tulla kallis valo.
 
Merssun takavilkku alkoi palamaan väristen himmeästi kaiken aikaa. Googlettelun perusteella syyttävän sormi osoitti perän SAM boksiin ja todennäköiseen kosteusvaurioon. Kuulemma yleinen vaiva. Sain sen sieltä revittyä irti ja pitkällisen äheltämisen jälkeen piirilevy oli käsissä:

SAM.jpg


Mutta mutta tämä oli täysin kuiva ja virheetön.

Takalampun liittimessä oli pienen pientä korroosiota mutta putsauksen jälkeen ei vaikutusta asiaan. Otin umpion irti ja kun sitä käsissä pyöritteli niin kuului loisketta... :beye: Sopivasti kun käänsi niin ruskeaa vettä valui takapuolelta pois. Jätin kuivamaan mutta vaihtoon tuo menee vaikka saisi väliaikaisesti kuntoon. Vika 90% varmuudella siellä.

Mutta umpio on yhtenäinen paketti, siellä on LEDejä ja hehkupolttimoita sekaisin. Mersun numerolla a1649064300 löytyi OEM osaa 700€ hintaan
:rage:

Autodocista tms. ei tarvikkeita. Ebaysta saisi 200-300€ jotain kiinankuravaihdokkia mitkä näyttää epämääräisiltä ja toimitusaika tyyliin pari kk...taisi tulla kallis valo.

Löytyy Suomesta purkaamoja missä on noita ML:iä purettuina.


Nopeesti kun kattelin ni löytyy tuota led-umpioo ja normia alkaen 60€. Ovoko on myös hyvä paikka katella purkuosia.
 
Merssun takavilkku alkoi palamaan väristen himmeästi kaiken aikaa. Googlettelun perusteella syyttävän sormi osoitti perän SAM boksiin ja todennäköiseen kosteusvaurioon. Kuulemma yleinen vaiva. Sain sen sieltä revittyä irti ja pitkällisen äheltämisen jälkeen piirilevy oli käsissä:

SAM.jpg


Mutta mutta tämä oli täysin kuiva ja virheetön.

Takalampun liittimessä oli pienen pientä korroosiota mutta putsauksen jälkeen ei vaikutusta asiaan. Otin umpion irti ja kun sitä käsissä pyöritteli niin kuului loisketta... :beye: Sopivasti kun käänsi niin ruskeaa vettä valui takapuolelta pois. Jätin kuivamaan mutta vaihtoon tuo menee vaikka saisi väliaikaisesti kuntoon. Vika 90% varmuudella siellä.

Mutta umpio on yhtenäinen paketti, siellä on LEDejä ja hehkupolttimoita sekaisin. Mersun numerolla a1649064300 löytyi OEM osaa 700€ hintaan
:rage:

Autodocista tms. ei tarvikkeita. Ebaysta saisi 200-300€ jotain kiinankuravaihdokkia mitkä näyttää epämääräisiltä ja toimitusaika tyyliin pari kk...taisi tulla kallis valo.
Umpiossa voi olla jokin liimaus väsynyt tai sitten se neste on vain kondenssivettä mitä sinne kertynyt vuosien saatossa. Itse en tekisi vielä mitään ostopäätöksiä, vaan katselisin kevään yli ja sitten vasta jos kesälläkin sieltä tulee vettä niin uusisin mikäli vika poistuu kuivatuksella ja uudelleen kokoamisella
 
Liimaus/tiiviste tuossa on väsähtänyt. Ja sitten kun pesee painepesurilla on lopputulos on tulva umpion sisällä. Vähän samaa vaivaa ollut muuallakin. Vaihdettu jo lisäjarruvalo ja peilin vilkku. Tiivisteet korkannut ja vettä päässyt sisään. Nämä ovat olleet vielä halpoja ihan OEM osina.

Suhtaudun äärimmäisellä varauksella tarvikkeisiin/käytettyihin sähköpuolen osissa. Sanotaanko näin että paljon kokemusta.. :smoke:

Edit: jos lähtee kuivauksella toimimaan niin pitää kai tehdä ghetto viritys ja vähän saumoihin sikafelexiä. Jos ei onnistu niin voisihan sitä kokeilla käytettyä tuolta @arttuss pistämän linkin takaa.
 
Viimeksi muokattu:
Aikanaan E91-bemarin takavilkku hyytyi tyystin ja vaikka oli ihan kunnolliset vehkeet juotosten lämmittämiseen (sairaalaan lääkintätekniikassa), niin ei tuo enää herännyt.

Tilasin Latviasta purkuosana ja kyllä tuo toimi sen n. 7v, mitä auto vielä itsellä oli tuon jälkeen.

Toki riippuu paljon osasta. Nyt tilasin Volvoon purkuosana sireenin. Tiedossa on, että noista kaikista vuotaa NiMh-akku jossain vaiheessa ja syövyttää piirilevyn rikki.

Kai tuokin pitäisi veistää auki ja vaihtaa akku, kun uusi osa kerran löytyy, niin jospa tuo auton iän kestäisi.
 
Kas, kuivauksen jälkeen valot toimii taas miten pitääkin. Otin toisenkin umpion irti mutta se oli kuiva. Laitoin kuitenkin saumoihin sikaflexiä ympäriinsä. Tuli ihan siisti ja nyt ei pitäisi mennä vesi millään ilveellä läpi pesussa. Pääsi ihan hyville tuntipalkoille tällä äheltämisellä, ainakin jos ottaa osoittajaksi OEM umpion hinnan :rofl:

Mielenkiintoisesti molempien umpioiden samoissa liitäntänastoissa oli hieman korroosiota. Kun irroitti toisen ehjän umpion, niin tiivistämisen ja asentamisen jälkeen vilkku lakkasi toimimasta :) Pienen putsauksen jälkeen taas ok. Eli molemmissa oli vilkkuun liittyvä nasta ottanut korroosiota...mutta muut ok. Mielenkiintoista. Mikähän senkin aiheuttaa. Taisi mennä 6 piuhaa umpioon.
 
Noni. Saatiin sentään jo toinen vehje laakerinvaihtoon. Tosin piti vielä pyörän lukkopultti viedä perästä, kun se unohtui ensimmäisellä kerralla. On vaan talvivanteissa lukkopultit, eikä tuo ole paljoa talvella huollossa käynyt..

Kuuntelin että aiemminkin on jotain kolinoita pitänyt tuo toinen laitos, mutta nyt ääni oli kyllä jo sen kaltainen, että kuulosti, kuin jokin olisi irti.

Vilkaisu vasemman puolen takaiskariin pihassa ja selvisi, että mikä on irti. Kiinnityslaippa on käytännössä repeytynyt irti.

Elikkäs seuraavaksi toinen seisontaan ja etsimään osia. Volvoissa on sellainen kiva feature, että VIDAlla kyllä näkee oikean varaosanumeron - kunhan ensin tietää, että minkä koodin iskarit kyseisessä autossa sattuu olemaan. Tämän listan nyt toki saa kun marssii siniselle (merkkihuoltoon) ja pyytää. Joka tapauksessa pientä säätöä luvassa, mutta onhan tässä nyt aikaa juosta asioilla..
 
Saakohan suomesta mistään ostettua piirilevylle tulevia suoria fakra hsd -liittimiä? Kohteena bmw puskurikamera jonka pinni katkesi johtoa irroittaessa.
MFG_R41-B277A.jpg
20250212_132735_copy_1200x1600.jpg
20250212_132754_copy_1200x1600.jpg
 
Saakohan suomesta mistään ostettua piirilevylle tulevia suoria fakra hsd -liittimiä? Kohteena bmw puskurikamera jonka pinni katkesi johtoa irroittaessa.
MFG_R41-B277A.jpg
20250212_132735_copy_1200x1600.jpg
20250212_132754_copy_1200x1600.jpg

Voi olla hitusen tiukassa löytää - ehkä lähtisin etsimään koko palikkaa purkaamolta, jossa olisi ehjä liitin.. Latviastakin tosin tulee eBayn kautta n. viikossa.

Paratornicilla ja Tele-Tukulla on jotain, mutta lieneekö piirilevylle tulevia..

Aliexpress on noissa autojen liittimissä yleensä sellainen paikka, josta löytyy - ei toki ihan heti ole omissa näpeissä.
 
Voi olla hitusen tiukassa löytää - ehkä lähtisin etsimään koko palikkaa purkaamolta, jossa olisi ehjä liitin.. Latviastakin tosin tulee eBayn kautta n. viikossa.

Paratornicilla ja Tele-Tukulla on jotain, mutta lieneekö piirilevylle tulevia..

Aliexpress on noissa autojen liittimissä yleensä sellainen paikka, josta löytyy - ei toki ihan heti ole omissa näpeissä.
Vaikuttaa tosiaan olevan, ei näillä mikään varsinainen kiire ole. Toisen puolen kamera oli jo valmiiksi pimeänä ja rupesin testaamaan sitä tälle puolelle -sillä seurauksella että tästä katkesi tuo pinni johtoa irroittaessa.

Pienenä voittona selvisi että se toisen puolen kamera itsessään oli ehjä, sinne pitää saada uusi johtosarja:rolleyes:

Arvelin kokeilla tuon pelkän liittimen vaihtoa sillä ettei tarvitsisi uutta kameraa koodata ja kalibroida, meilläpäin kun ei noihin oikein ole tekijöitä.

Oliko mitään linkkejä noihin ulkomaan paikkoihin?
 
Vaikuttaa tosiaan olevan, ei näillä mikään varsinainen kiire ole. Toisen puolen kamera oli jo valmiiksi pimeänä ja rupesin testaamaan sitä tälle puolelle -sillä seurauksella että tästä katkesi tuo pinni johtoa irroittaessa.

Pienenä voittona selvisi että se toisen puolen kamera itsessään oli ehjä, sinne pitää saada uusi johtosarja:rolleyes:

Arvelin kokeilla tuon pelkän liittimen vaihtoa sillä ettei tarvitsisi uutta kameraa koodata ja kalibroida, meilläpäin kun ei noihin oikein ole tekijöitä.

Oliko mitään linkkejä noihin ulkomaan paikkoihin?

Siis ihan aliexpress.com ja sieltä alkaa selaamaan. Jos liittimestä löytyy joku koodi, niin helpottaa.

Ebaysta sitten ihan bemarin oe-numerolla. Niitä näkee itsekin kun softan saa ladattua.
 
Nyt tarvittais BMW-velhoa! Mulla irrallinen M57-moottorin ecuineen (DDE4, vm. 2000 e39) irroitettuna, mikään mikään netin tieto ecu:n pinnijärjestyksestä ei pidä paikkaansa, esim. osassa kaasupolkimen anturin pinneistä on pelkkää tyhjä paikka ecu:n liittimessä.
 
Merkkihuolto kertoo, että ilmastoinnin lauhduttimesta puuttuu ripoja. Ja että korjata pitäisi. Helppo uskoa, että moisessa lauhduttimessa on rivat tarpeen, jotta vehje jäähtyy ja toimii. Mutta kuinkakohan fataalia tämä mahtaa olla edes ilmastoinnin kannalta? Vedättävätkö vain keikkaa itselleen?
 
Merkkihuolto kertoo, että ilmastoinnin lauhduttimesta puuttuu ripoja. Ja että korjata pitäisi. Helppo uskoa, että moisessa lauhduttimessa on rivat tarpeen, jotta vehje jäähtyy ja toimii. Mutta kuinkakohan fataalia tämä mahtaa olla edes ilmastoinnin kannalta? Vedättävätkö vain keikkaa itselleen?
Rivat jonkun verran vaikuttavat lauhduttimen tehoon. Jos toimii niin en olisi huolissaan.
Henk kohtaisesti yksi romu pihassa 1990 käyttöön otettu japanilainen nelikko, ac edelleenkin koskematon. Toimii. Rivat putosi 10 vuotiaana. Uutena tuosta autosta tuli 0 asteista koelaudan suulakkeista, nykyään 2-4 asteista.
 
Nyt tarvittais BMW-velhoa! Mulla irrallinen M57-moottorin ecuineen (DDE4, vm. 2000 e39) irroitettuna, mikään mikään netin tieto ecu:n pinnijärjestyksestä ei pidä paikkaansa, esim. osassa kaasupolkimen anturin pinneistä on pelkkää tyhjä paikka ecu:n liittimessä.

Ilmeisesti se ECU on Boschin vehkeitä, EDC15? Mikä on liitintyyppi, kun se vaikuttaa olennaisesti tuohon pinnijärjestykseen.
 
EDC15, 5 liitintä. Uudemmissa onkin sitten fyysisesti erilaiset kahdella tms liittimellä olevat kontaktit.

Onko kenties saman näköinen kuin tässä kuvissa oleva purkki?


e. Ja jos on, niin liittimien tyypit ovat vasemmalta oikealle X60001-X60005.

Niille taas löysin tällaisen pinnijärjestyksen.

 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: dmn
Onko kenties saman näköinen kuin tässä kuvissa oleva purkki?


e. Ja jos on, niin liittimien tyypit ovat vasemmalta oikealle X60001-X60005.

Niille taas löysin tällaisen pinnijärjestyksen.


Tuossapa oli erittäin hyvä listaus, mutta se vastasi minun olemassa olevia tietoja. Paikallinen BMW velho vielä varmisti että 4-pyttyisen ohjaimestasta saa 6-pyttyisen ecun flashaamalla, eli pitäisi pinnijärjestys olla kiveen hakattu.

Mutta syykin taisi selvitä, nyt kun "kuvanauhalta" kävin läpi päivän löytöjä, tuo ongelmallinen liitinrunko onkin väriltään sininen, kun muut ovat mustia. Ja bmwteka.com:sta haettuen tietojen mukaan automaatin TCU:ssa on myös 40-pin liitin, väriltään sininen. Eli joku on onnistunut katkaisemaan johtosarjan niin että en ole huomannut katkaisukohtaa ja jättänyt väärän liittimen väärään boksiin kiinni. Tai nyt kun tarkemmin katsoin vielä mitkä pinnit siinä liittimessä oli, niin kaikki viittaa että ovat auton korissa kiinni, eli tuo liitin jäänyt varmaan irroitettaessa auton koriin..
 
Rivat jonkun verran vaikuttavat lauhduttimen tehoon. Jos toimii niin en olisi huolissaan.
Henk kohtaisesti yksi romu pihassa 1990 käyttöön otettu japanilainen nelikko, ac edelleenkin koskematon. Toimii. Rivat putosi 10 vuotiaana. Uutena tuosta autosta tuli 0 asteista koelaudan suulakkeista, nykyään 2-4 asteista.

On se toiminut hyvin. Joku riski asiassa kai on, mutta ehkäpä vaan otan sen riskin, kun A/C on käytännössä kovasti rasitettu aika pienen ajan vuodesta eikä näillä leveysasteilla siltä niin paljoa vaadita.
 
Onkos täällä Bemarin B47 moottorin aaassiantuntijoita? Rouvalle hommattiin tuollainen '18 ikäinen Mini Cooper SD työmatkalehmäksi ja tässähän on se suurimmilta osin hyvä B47 moottori, mutta ongelmana näissä on sitä että huohotin puskee imuputkeen öljytöhnää joka kasaantuu, jäätyy, irtoaa ja menee ahtimesta läpi hajottaen turbon siivet.

Onko tähän jotain ennaltaehkäisevää konstia vähentää tuota riskiä? Bemareissa vissiin jotkut on vaihtaneet imuputken N47 versioon, mutta tuskin käy Miniin...
 
Onkos täällä Bemarin B47 moottorin aaassiantuntijoita? Rouvalle hommattiin tuollainen '18 ikäinen Mini Cooper SD työmatkalehmäksi ja tässähän on se suurimmilta osin hyvä B47 moottori, mutta ongelmana näissä on sitä että huohotin puskee imuputkeen öljytöhnää joka kasaantuu, jäätyy, irtoaa ja menee ahtimesta läpi hajottaen turbon siivet.

Onko tähän jotain ennaltaehkäisevää konstia vähentää tuota riskiä? Bemareissa vissiin jotkut on vaihtaneet imuputken N47 versioon, mutta tuskin käy Miniin...
Varmaan kannattaa koittaa välttää sitä että huohotin puskee imuputkeen öljytöhnää.

Turbon siivet hajoavat vasta kun tilanne on ollut kriittinen liian pitkään. Terveessä moottorissa moista akkumulaatiota ei pitäisi ylipäätään tapahtua. Riittävästi kierroksia koneeseen ja normaalia ajoa koneen lämmittyä. Jarruja myös joskus kunnolla ettei takalevyt ruostu.
 
No joo, mutta jos olet joskus irrottanut ihan minkä tahansa dieselauton imusarjan niin kyllä sitä töhkää valitettavasti vaan sieltä huohottimesta kertyy. Ajoa tuolla tulee se 100km / päivä, mutta autolla nyt ajettu noin 120tkm ja kyllä siellä melko paksu kerros sitä huohottimesta ja / tai EGR:stä tullutta mustaa muhjua jo oli valmiiksikin kertynyt. Putsailin paikat, mutta epäilen että ei se puhtaana pysy. Ei minulla ainakaan ole ollut yhtään sellaista dieselautoa joka ei tuota muhjua olisi sinne puskenut jos rakenne on tuollainen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 909
Viestejä
4 631 679
Jäsenet
76 125
Uusin jäsen
Qazior

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom