Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Minun 2017 vuoden Kia Optima tekee samaa. Aina lämpiminä kesäpäivinä vasen takaovi narahtaa äänekkäästi. Olen sitä välillä rasvaillut ja siitä on apua lyhyeksi ajaksi. Eipä tuo onneksi kauheasti haittaa.Yli 300tkm ajetussa 2012-mallisessa vasemman takaoven sarana ei oikein tykkää asettua voitelulla, vaan naukaisee hiukan ikävästi. Lienee siis kulunut mutta sentään toimii.
Jos sitä tulevana kesänä ehtisi hiukan siistimään tuota lisää niin katsoo että meneekö tuo uusiksi vai saako säätämällä toimimaan.
On mennyt aika vähän omasta mielestä kiireellisempiin juttuihin.
![]()
Se, että sarana pitää ääntä ja se, että ovi suorastaan tipahtaa alas päin on kaksi täysin eri asiaa.
Mulla tullu volkkarissa vastaan, Passatissa antautui 260 tkm kohdalla oikean etuoven alempi sarana, ovi roikkui sen jälkeen niin että oli hankala sulkea. Kuskin oven alasaranassa pientä väljää muttei haittaa käyttöä.Fordeissa on tullu itellä vastaan noita väljiä saranoita. Sen sijaan Volkkareissa ei nyt ainakaan viime vuosina juuri koskaan. Ei edes näissä puol miljoonaa rullatuissa mitään vikaa.
Merssun takavilkku alkoi palamaan väristen himmeästi kaiken aikaa. Googlettelun perusteella syyttävän sormi osoitti perän SAM boksiin ja todennäköiseen kosteusvaurioon. Kuulemma yleinen vaiva. Sain sen sieltä revittyä irti ja pitkällisen äheltämisen jälkeen piirilevy oli käsissä:
![]()
Mutta mutta tämä oli täysin kuiva ja virheetön.
Takalampun liittimessä oli pienen pientä korroosiota mutta putsauksen jälkeen ei vaikutusta asiaan. Otin umpion irti ja kun sitä käsissä pyöritteli niin kuului loisketta...Sopivasti kun käänsi niin ruskeaa vettä valui takapuolelta pois. Jätin kuivamaan mutta vaihtoon tuo menee vaikka saisi väliaikaisesti kuntoon. Vika 90% varmuudella siellä.
Mutta umpio on yhtenäinen paketti, siellä on LEDejä ja hehkupolttimoita sekaisin. Mersun numerolla a1649064300 löytyi OEM osaa 700€ hintaan
Autodocista tms. ei tarvikkeita. Ebaysta saisi 200-300€ jotain kiinankuravaihdokkia mitkä näyttää epämääräisiltä ja toimitusaika tyyliin pari kk...taisi tulla kallis valo.
Umpiossa voi olla jokin liimaus väsynyt tai sitten se neste on vain kondenssivettä mitä sinne kertynyt vuosien saatossa. Itse en tekisi vielä mitään ostopäätöksiä, vaan katselisin kevään yli ja sitten vasta jos kesälläkin sieltä tulee vettä niin uusisin mikäli vika poistuu kuivatuksella ja uudelleen kokoamisellaMerssun takavilkku alkoi palamaan väristen himmeästi kaiken aikaa. Googlettelun perusteella syyttävän sormi osoitti perän SAM boksiin ja todennäköiseen kosteusvaurioon. Kuulemma yleinen vaiva. Sain sen sieltä revittyä irti ja pitkällisen äheltämisen jälkeen piirilevy oli käsissä:
![]()
Mutta mutta tämä oli täysin kuiva ja virheetön.
Takalampun liittimessä oli pienen pientä korroosiota mutta putsauksen jälkeen ei vaikutusta asiaan. Otin umpion irti ja kun sitä käsissä pyöritteli niin kuului loisketta...Sopivasti kun käänsi niin ruskeaa vettä valui takapuolelta pois. Jätin kuivamaan mutta vaihtoon tuo menee vaikka saisi väliaikaisesti kuntoon. Vika 90% varmuudella siellä.
Mutta umpio on yhtenäinen paketti, siellä on LEDejä ja hehkupolttimoita sekaisin. Mersun numerolla a1649064300 löytyi OEM osaa 700€ hintaan
Autodocista tms. ei tarvikkeita. Ebaysta saisi 200-300€ jotain kiinankuravaihdokkia mitkä näyttää epämääräisiltä ja toimitusaika tyyliin pari kk...taisi tulla kallis valo.
Saakohan suomesta mistään ostettua piirilevylle tulevia suoria fakra hsd -liittimiä? Kohteena bmw puskurikamera jonka pinni katkesi johtoa irroittaessa.
![]()
![]()
![]()
Vaikuttaa tosiaan olevan, ei näillä mikään varsinainen kiire ole. Toisen puolen kamera oli jo valmiiksi pimeänä ja rupesin testaamaan sitä tälle puolelle -sillä seurauksella että tästä katkesi tuo pinni johtoa irroittaessa.Voi olla hitusen tiukassa löytää - ehkä lähtisin etsimään koko palikkaa purkaamolta, jossa olisi ehjä liitin.. Latviastakin tosin tulee eBayn kautta n. viikossa.
Paratornicilla ja Tele-Tukulla on jotain, mutta lieneekö piirilevylle tulevia..
Aliexpress on noissa autojen liittimissä yleensä sellainen paikka, josta löytyy - ei toki ihan heti ole omissa näpeissä.
Vaikuttaa tosiaan olevan, ei näillä mikään varsinainen kiire ole. Toisen puolen kamera oli jo valmiiksi pimeänä ja rupesin testaamaan sitä tälle puolelle -sillä seurauksella että tästä katkesi tuo pinni johtoa irroittaessa.
Pienenä voittona selvisi että se toisen puolen kamera itsessään oli ehjä, sinne pitää saada uusi johtosarja
Arvelin kokeilla tuon pelkän liittimen vaihtoa sillä ettei tarvitsisi uutta kameraa koodata ja kalibroida, meilläpäin kun ei noihin oikein ole tekijöitä.
Oliko mitään linkkejä noihin ulkomaan paikkoihin?
Rivat jonkun verran vaikuttavat lauhduttimen tehoon. Jos toimii niin en olisi huolissaan.Merkkihuolto kertoo, että ilmastoinnin lauhduttimesta puuttuu ripoja. Ja että korjata pitäisi. Helppo uskoa, että moisessa lauhduttimessa on rivat tarpeen, jotta vehje jäähtyy ja toimii. Mutta kuinkakohan fataalia tämä mahtaa olla edes ilmastoinnin kannalta? Vedättävätkö vain keikkaa itselleen?
Nyt tarvittais BMW-velhoa! Mulla irrallinen M57-moottorin ecuineen (DDE4, vm. 2000 e39) irroitettuna, mikään mikään netin tieto ecu:n pinnijärjestyksestä ei pidä paikkaansa, esim. osassa kaasupolkimen anturin pinneistä on pelkkää tyhjä paikka ecu:n liittimessä.
Ilmeisesti se ECU on Boschin vehkeitä, EDC15? Mikä on liitintyyppi, kun se vaikuttaa olennaisesti tuohon pinnijärjestykseen.
EDC15, 5 liitintä. Uudemmissa onkin sitten fyysisesti erilaiset kahdella tms liittimellä olevat kontaktit.
Onko kenties saman näköinen kuin tässä kuvissa oleva purkki?
![]()
BMW E39 M57 ECU DME ENGINE CONTROL UNIT incl. EMS U Wrench 0281010314 | eBay
Find many great new & used options and get the best deals for BMW E39 M57 ECU DME ENGINE CONTROL UNIT incl. EMS U Wrench 0281010314 at the best online prices at eBay! Free shipping for many products!www.ebay.com
e. Ja jos on, niin liittimien tyypit ovat vasemmalta oikealle X60001-X60005.
Niille taas löysin tällaisen pinnijärjestyksen.
Siemens MS43 Pinout - MS4X Wiki
www.ms4x.net
Rivat jonkun verran vaikuttavat lauhduttimen tehoon. Jos toimii niin en olisi huolissaan.
Henk kohtaisesti yksi romu pihassa 1990 käyttöön otettu japanilainen nelikko, ac edelleenkin koskematon. Toimii. Rivat putosi 10 vuotiaana. Uutena tuosta autosta tuli 0 asteista koelaudan suulakkeista, nykyään 2-4 asteista.
Varmaan kannattaa koittaa välttää sitä että huohotin puskee imuputkeen öljytöhnää.Onkos täällä Bemarin B47 moottorin aaassiantuntijoita? Rouvalle hommattiin tuollainen '18 ikäinen Mini Cooper SD työmatkalehmäksi ja tässähän on se suurimmilta osin hyvä B47 moottori, mutta ongelmana näissä on sitä että huohotin puskee imuputkeen öljytöhnää joka kasaantuu, jäätyy, irtoaa ja menee ahtimesta läpi hajottaen turbon siivet.
Onko tähän jotain ennaltaehkäisevää konstia vähentää tuota riskiä? Bemareissa vissiin jotkut on vaihtaneet imuputken N47 versioon, mutta tuskin käy Miniin...