Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Se yleisin Schrader-venttiili on halkaisijaltaan niinkin helppo kuin 0.305 tuumaa eli 7.747 mm ja veikkaisinpa että pögötin kiskossa on juurikin sellainen. Mittarin mukana ei ilmeisesti tullut mitään adaptereita?
 
Se yleisin Schrader-venttiili on halkaisijaltaan niinkin helppo kuin 0.305 tuumaa eli 7.747 mm ja veikkaisinpa että pögötin kiskossa on juurikin sellainen. Mittarin mukana ei ilmeisesti tullut mitään adaptereita?
Onko tuo 0.305 tuumaa sama venttiili mikä renkaissa on ilman lisäykseen?

Kyseessä jokin kiinanmittari jossa iso kasa erinäisiä adaptereita mutta ei yhtään schraderiin liittyvää muunninta.
 
Peugeot 206 polttoainepaineet haluaisin mitata. Polttoainelinjassa on tälläinen pieni schrader venttiili jonka halkaisija on vähän yli 7mm ja minulla on mittari jonka liittimen sisähalkaisija on 10mm. Ovatko nuo jotain standardikokoja vai onko pahimmassa tapauksessa jokin Peugeotin oma viritys ja adapteria on täysin turha metsästää?

Tuon autossa olevan ihan tarkkaa mittaa ei ole juuri tähän hätään saatavilla.

auto.jpg

mittari.jpg
Itse mittasin suoraan tuosta schrader-venttiilin päästä ihan tavallisella rengaspainemittarilla. Venttiilikoko täsmää tavan renkaaseen. :whistling:

Voihan tuossa muutaman tipan hukata bensaa ja ei ehkä kylän kalleimmalla mittarilla kannata touhuilla bensan kanssa, mutta ainakin tuo halppis-digimittari selvisi operaatiosta ilman huomattavia vaurioita.
 
Löytyyköhän jostakin adapteria jossa olisi tuo 0.305" schrader naaras toisessa päässä ja toisessa vaikka uros M8 kierre? Tuossa mittarissa on tosiaan adapteria vaikka minkälaista mutta ei tietenkään juuri tuota kyseistä.
 
Löytyyköhän jostakin adapteria jossa olisi tuo 0.305" schrader naaras toisessa päässä ja toisessa vaikka uros M8 kierre? Tuossa mittarissa on tosiaan adapteria vaikka minkälaista mutta ei tietenkään juuri tuota kyseistä.
Onko noissa adaptereissa sellaista johon saisi modattua letkun johon taas laittaisi 0.305" schrader liittimen?
 
Tälläisellä pitäisi saada varmaankin viritettyä mikäli löytyy sopivanpaksuinen letku mittarista. Ja liitin turvallisesti pikalukituksella kuten asiaan kuuluu.

 
Tuon ikäiseen bemariin paras diagnostiikkatyökalu on ehdottomasti Inpa, toimii perus muutaman euron kkl-piuhalla.
Täyden kloonin tekeminen vaatii useimmilla työkaluilla ecun saattamisen ns bootmodeen eli yksi pinni vedetään maihin samalla kun kytketään virrat päälle, mutta tosiaan tuon purkin luku/kirjoitus onnistuu melkein millä vaan ohjelmointityökalulla.

Tuossahan tuo M57 nyt pörrää ja pörisee rahtivan päällä... Mahtaisko tuo diagnostiikka toimia inpan kanssa alkuperäisellä VCDS-kaapelilla, sellainen löytyy eikä posti ole vielä tuonut kiinasta inpa-lähetystä (mutta toimitti linkin latauslinkin softaan :-) ). En ainakaan saanut perus OBD:tä suoraan ecusta toimimaan, liekö sitten vaativan EWS:n purkin väliin jota kautta ODB:n k-linja sitten tarjotaan?
 
Tuossahan tuo M57 nyt pörrää ja pörisee rahtivan päällä... Mahtaisko tuo diagnostiikka toimia inpan kanssa alkuperäisellä VCDS-kaapelilla, sellainen löytyy eikä posti ole vielä tuonut kiinasta inpa-lähetystä (mutta toimitti linkin latauslinkin softaan :-) ). En ainakaan saanut perus OBD:tä suoraan ecusta toimimaan, liekö sitten vaativan EWS:n purkin väliin jota kautta ODB:n k-linja sitten tarjotaan?
Minkälainen piuha se on? Ainakin FT232-piirillä oleva VAG-KKL-piuha toimii kyllä inpan kanssa, suoraan vaan K-linja eculta obd-portin 7-pinniin niin pitäisi toimia
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Mazda 6 GH 2008. Ihme kolinaa/rahinaa alkoi kuulua pienillä nopeuksilla ajettaessa. Vähän kun asiaa selviteltiin, niin suunnilleen takapenkin kohdalla oikealla puolella olikin lämpösuojapelti retkottamassa pakoputkea vasten.

Vein pajalle, sanoivat että jos ei helposti saa kiinnitettyä niin ottavat koko pellin pois, ei heidän mukaansa haittaa mitään eikä tule katsastuksessa sanomista. Olisiko jollain kokemuksia asiasta?
 
Mazda 6 GH 2008. Ihme kolinaa/rahinaa alkoi kuulua pienillä nopeuksilla ajettaessa. Vähän kun asiaa selviteltiin, niin suunnilleen takapenkin kohdalla oikealla puolella olikin lämpösuojapelti retkottamassa pakoputkea vasten.

Vein pajalle, sanoivat että jos ei helposti saa kiinnitettyä niin ottavat koko pellin pois, ei heidän mukaansa haittaa mitään eikä tule katsastuksessa sanomista. Olisiko jollain kokemuksia asiasta?
ihan vapaasti sen voi ottaa pois
 
Olen mäkin joskus kiinnittänyt rekkarin niin että osuin parkkitutkien johtosarjaan. Ei ole edes mitään urbaanilegendaa. Mutta huono tuuri jos noin käy.

Tosin siinä kohtaa on aika helppo laskea 1+1 = 2 jolloin vikadiagnoosissa ei kauaa mene =D
 
Olen mäkin joskus kiinnittänyt rekkarin niin että osuin parkkitutkien johtosarjaan. Ei ole edes mitään urbaanilegendaa. Mutta huono tuuri jos noin käy.

Tosin siinä kohtaa on aika helppo laskea 1+1 = 2 jolloin vikadiagnoosissa ei kauaa mene =D
+1 Kaiuttimia asentaessa saman kajarin johtoon mitä asensin...
 
Auriksen lämpösuojapelti syöpyi (?) yhden ruuvin kohdalta läpi ja alkoi kolista vasten putkea. Lueskelin näkemyksiä netistä. Irroiteltukin on, mutta en vakuuttunut toimen järkevyydestä. Jotkut laittaneet suuremman prikan ja askarrelleet kyllin suuria vaikka juomatölkistä. Itse laitoin prikan sijasta ~kymmenen sentin pätkän reikänauhaa taivuteltuna kaarelle pellin muotoon, niin on riittävästi prikkaa varmaan muutamaksi vuodeksi.
 
Voosi sitten ostettu ja asennettu jäähdyttimen ylävesiletku. Letkussa on keskellä muovinen haaroituskappale, lähtee pieni letku ...johonkin. Haaran molemmin puolin letku on kiristetty letkuklemmareilla, joihin mulla ei ole työkaluja kiristämään, vaatisi vissiin jotkut erikoispihdit.

Ongelmana siis että molemmin puolin muovia hitusen tihkuttaa nestettä letkun ja muovin välistä. Mikä olisi paras mönjä tiivistykeen? Ei haittaa vaikka olisi "ikuisesti ummessa". Vai vedänkö toiset ruuvikiristeiset klemmarit viereen ja "hampaat irvessä momenttiin"?
 
Voosi sitten ostettu ja asennettu jäähdyttimen ylävesiletku. Letkussa on keskellä muovinen haaroituskappale, lähtee pieni letku ...johonkin. Haaran molemmin puolin letku on kiristetty letkuklemmareilla, joihin mulla ei ole työkaluja kiristämään, vaatisi vissiin jotkut erikoispihdit.

Ongelmana siis että molemmin puolin muovia hitusen tihkuttaa nestettä letkun ja muovin välistä. Mikä olisi paras mönjä tiivistykeen? Ei haittaa vaikka olisi "ikuisesti ummessa". Vai vedänkö toiset ruuvikiristeiset klemmarit viereen ja "hampaat irvessä momenttiin"?
Onko siinä tämän tyyliset klemmarit: Oetiker Stainless Steel O Clip, 9.2mm Band Width, 18.8 → 21.1mm ID | Oetiker | RS Components Finland

Jos kyllä, niin noita saa hieman kiristettyä ihan tavallisilla pihdeillä puristamalla uloketta lisää kasaan, tai helpoimmin jos vaan ostat ne pihdit. Tai sitten napsautat ne poikki ja laitat laadukkaat ruuvikiristeiset tilalle, sekin toimii jos halkaisija on jokseenkin järkevä.

Kun et laittanut kuvaa, niin edellä mainitut varauksin koska voi olla jotain asioita joita ei voi näin tekstin pohjalta ottaa huomioon.
 
Onko siinä tämän tyyliset klemmarit: Oetiker Stainless Steel O Clip, 9.2mm Band Width, 18.8 → 21.1mm ID | Oetiker | RS Components Finland

Jos kyllä, niin noita saa hieman kiristettyä ihan tavallisilla pihdeillä puristamalla uloketta lisää kasaan, tai helpoimmin jos vaan ostat ne pihdit. Tai sitten napsautat ne poikki ja laitat laadukkaat ruuvikiristeiset tilalle, sekin toimii jos halkaisija on jokseenkin järkevä.

Kun et laittanut kuvaa, niin edellä mainitut varauksin koska voi olla jotain asioita joita ei voi näin tekstin pohjalta ottaa huomioon.
Ei. Ylävesiletku tulee siis tuollaisena kokonaisuutena, jossa kaksi letkua yhdistetty tuolla muovihaaroituksella, klemmarit paikallaan. Sen vuoksi minun puolestani aivan sama, vaikka sementoisin nuo kumi-muovi "saumat" ikuisiksi ajoiksi umpeen. Ei mitään tarvetta ikinä avata.

IMG_20250219_124315.jpg
 
Ei. Ylävesiletku tulee siis tuollaisena kokonaisuutena, jossa kaksi letkua yhdistetty tuolla muovihaaroituksella, klemmarit paikallaan. Sen vuoksi minun puolestani aivan sama, vaikka sementoisin nuo kumi-muovi "saumat" ikuisiksi ajoiksi umpeen. Ei mitään tarvetta ikinä avata.
Revit nuo vanhat veks ja korvaat joko uusilla puristettavilla letkunkiristimillä (jollaisia nuo ovat) tai laadukkailla ruuvattavilla. Nestejärjestelmän paine pitää huolen, että mikään "sementointi" ei yleensä toimi. Sellaiset räpellykset kannattaa siis unohtaa.
 
Revit nuo vanhat veks ja korvaat joko uusilla puristettavilla letkunkiristimillä (jollaisia nuo ovat) tai laadukkailla ruuvattavilla. Nestejärjestelmän paine pitää huolen, että mikään "sementointi" ei yleensä toimi. Sellaiset räpellykset kannattaa siis unohtaa.
Viime talvena, ennen letkun uusimista, ilmastointiteipin kanssa huomasi kyllä, että on vaikea saada tiiviiksi. n. 500km kotimatka päästiin kuitenkin jotenkuten, kun kerralla oli puoli rullaa teippiä vuotokohdan päällä ja ympärillä. Silloinkin hitusen tihkui läpi, mutta sen verran vähän, että pystyi ajamaan kotiin.
 
Viime talvena, ennen letkun uusimista, ilmastointiteipin kanssa huomasi kyllä, että on vaikea saada tiiviiksi. n. 500km kotimatka päästiin kuitenkin jotenkuten, kun kerralla oli puoli rullaa teippiä vuotokohdan päällä ja ympärillä. Silloinkin hitusen tihkui läpi, mutta sen verran vähän, että pystyi ajamaan kotiin.
Klemmareita ei sitten liian tiukalle kannata kiristää kun nuo muoviosat tuppaa halkeamaan(eihän vaan olisi tämä nyt paikallaan oleva halki ja siksi vuotaa).
 
Klemmareita ei sitten liian tiukalle kannata kiristää kun nuo muoviosat tuppaa halkeamaan(eihän vaan olisi tämä nyt paikallaan oleva halki ja siksi vuotaa).
Jos on liian kireällä, niin on tehtaalta lähtien ollut. Molemmat liitoksethan tuossa tihkuu, joten epäilen että olisko molemmat liian tiukalla, mutta ei sitä koskaan tiedä tarvikeosista.
 
Tällaisella yhdistelmällä sain vuotavan jäähdyttimenletkun pitämään useamman viikon, ennen kuin korvaava osa saapui.

Ensiksimainitulla saisi myös tuon läpivientikumin korjattua.


+

 
Elkää nyt jumalauta liimatko yhtään mitään vaan kaupasta letkuklemmarit ja niillä letku kiinni haaraan. Ja samalla tarkistaa ettei haarakappale tai letku itse ole murtunut.

Jollain silikooneilla ja liimoilla uusitaan seuraavaksi kannentiivisteitä kun ei paine pysy. Näitä ranetuksia on myös hieno siivota seuraavan omistajan.
 
Elkää nyt jumalauta liimatko yhtään mitään vaan kaupasta letkuklemmarit ja niillä letku kiinni haaraan. Ja samalla tarkistaa ettei haarakappale tai letku itse ole murtunut.

Jollain silikooneilla ja liimoilla uusitaan seuraavaksi kannentiivisteitä kun ei paine pysy. Näitä ranetuksia on myös hieno siivota seuraavan omistajan.
Just näin, ei tuollaiseen liitokseen pidä mitään liimaa laittaa, edes patentointimielessä. Joku muu tuossa kiikastaa. Välttämättä ei edes vuoda molemmista, vaan vain toisesta ja sitten liruttaa tuolta takaa tuohon alemman reunukselle?
Kuten jo muutkin tuolla sanoi, tuota vanhaa klemmaria voi kokeilla puristaa lisää kiinni, esimerkiksi hohtimet toimii siihen myös auttavasti. Jos ei auta, parempi vaihtoehto on avata kokonaan, tarkistaa että ei ole haaroitus halki ja sitten ruuvattava klemmari tilalle. Sitä mahdollista halkeamaa ei myöskään usein näe, vaan se vuotaa vasta kuumana ja paineen alaisena. Ruuvattavissa klemmareissa huomioitavaa, että ne halpisklemmarit kannattaa jättää ihan suosiolla ostamatta ja ostaa se kalliimpi malli.
 
Just näin, ei tuollaiseen liitokseen pidä mitään liimaa laittaa, edes patentointimielessä. Joku muu tuossa kiikastaa. Välttämättä ei edes vuoda molemmista, vaan vain toisesta ja sitten liruttaa tuolta takaa tuohon alemman reunukselle?
Kuten jo muutkin tuolla sanoi, tuota vanhaa klemmaria voi kokeilla puristaa lisää kiinni, esimerkiksi hohtimet toimii siihen myös auttavasti. Jos ei auta, parempi vaihtoehto on avata kokonaan, tarkistaa että ei ole haaroitus halki ja sitten ruuvattava klemmari tilalle. Sitä mahdollista halkeamaa ei myöskään usein näe, vaan se vuotaa vasta kuumana ja paineen alaisena. Ruuvattavissa klemmareissa huomioitavaa, että ne halpisklemmarit kannattaa jättää ihan suosiolla ostamatta ja ostaa se kalliimpi malli.
Kyseessä on siis vajaa vuoden vanha osa. Toki, onhan tarvikeosissa paljon sutta ja sekundaa, kuten nyt näkyy. Mitä olen paperilla kuivannut noita, niin kyllä vuotaa molemmista. Tihkuu tosiaan vain kuumana/paineessa. Vaikea kuvitella, että molemmista päistä olisi tuo muovikappale murtunut/haljennut. Luulisin siis, että klemmarit ovat vaan löystyneet/olleet löysällä alunpitäenkin. Tai jotain.

Periaatteellisesti ei
a) kiinnosta viedä taas korjaamolle tuon takia ja maksaa paria sataa (jäähdytinnestettäkin menee se 8l, jos kokonaan tyhjennetään) ja tulos on ihan yhtä epävarma kuin jos itse "raneilee"
b) ole mahdollisuutta itse irrottaa noita kotona katsoakseni halkeamaa, jota ei välttämättä edes näe. Koska asutaan pohjavesialueella, enkä halua että maahan menee glykolia (yhtään enempää kuin mitä tuo pieni tihkuminen, jonka vasta huomasin)
c) kiinnostaa ajaa lähimpään TI-halliin (johon iso paku mahtuu), joka sijaitsee luokkaa 50km päässä, tämän takia; tutkiakseni, raneillakseni tai vaihtaakseni taas ylävesiletkun

Tämän vuoksi ajattelin itse kokeilla "raneilla" jotain. Jos ei pidä, niin sitten harkitaan uutta letkua (taas).

Mikä olisi esimerkki hyvästä ruuvattavasta klemmarista?

En nyt oikein kuitenkaan ymmärrä mikä "mönjäämisessä" nyt niin kovasti vastustaa? Tuo siis myydään kokonaisuutena, jos siihen tulee vikaa/reikä se vaihdetaan kokonaisuutena. Ei silloin ole mitään väliä vaikka nuo kaksi letkua olisi liimattu sentin paksulla sikaflex -kerroksella tuohon muoviin.
 
Kyseessä on siis vajaa vuoden vanha osa. Toki, onhan tarvikeosissa paljon sutta ja sekundaa, kuten nyt näkyy. Mitä olen paperilla kuivannut noita, niin kyllä vuotaa molemmista. Tihkuu tosiaan vain kuumana/paineessa. Vaikea kuvitella, että molemmista päistä olisi tuo muovikappale murtunut/haljennut. Luulisin siis, että klemmarit ovat vaan löystyneet/olleet löysällä alunpitäenkin. Tai jotain.

Periaatteellisesti ei
a) kiinnosta viedä taas korjaamolle tuon takia ja maksaa paria sataa (jäähdytinnestettäkin menee se 8l, jos kokonaan tyhjennetään) ja tulos on ihan yhtä epävarma kuin jos itse "raneilee"
b) ole mahdollisuutta itse irrottaa noita kotona katsoakseni halkeamaa, jota ei välttämättä edes näe. Koska asutaan pohjavesialueella, enkä halua että maahan menee glykolia (yhtään enempää kuin mitä tuo pieni tihkuminen, jonka vasta huomasin)
c) kiinnostaa ajaa lähimpään TI-halliin (johon iso paku mahtuu), joka sijaitsee luokkaa 50km päässä, tämän takia; tutkiakseni, raneillakseni tai vaihtaakseni taas ylävesiletkun

Tämän vuoksi ajattelin itse kokeilla "raneilla" jotain. Jos ei pidä, niin sitten harkitaan uutta letkua (taas).

Mikä olisi esimerkki hyvästä ruuvattavasta klemmarista?

En nyt oikein kuitenkaan ymmärrä mikä "mönjäämisessä" nyt niin kovasti vastustaa? Tuo siis myydään kokonaisuutena, jos siihen tulee vikaa/reikä se vaihdetaan kokonaisuutena. Ei silloin ole mitään väliä vaikka nuo kaksi letkua olisi liimattu sentin paksulla sikaflex -kerroksella tuohon muoviin.

Tuollainen letkuliitos on yleensä aika tiivis jo ihan ilman klemmariakin, jos se vuotaa, siinä on kyllä hyvin todennäköisesti jotakin vikaa jota ei auta se, että päälle pursottaa jotakin liimamassaa. Se muovi voi olla vaikka halki koko matkalta jolloin vuoto näkyy molemmissa reunoissa. Jos vika taas on huonossa klemmarissa tai sen asennuksessa, sekään ei pidä liimauksella yhtään sen paremmin. Siinä liimauksessa menee ainoastaan rahat ja aika hukkaan. Jos ei halua tuota ottaa kokonaan irti tarkistaakseen, niin tuohon on helppo ihan suoraankin vaihtaa uusi ruuvattava klemmari tilalle jos ei vanhan klemamrin kiristys auta, siihen ei tarvitse purkaa mitään pois tai laskea nesteitä, jos muoviholkki siinä alla on riittävän pitkä, voi jopa kokeilla kiristää toisen klemmarin tuohon vanhan rinnalle.
 
Kyseessä on siis vajaa vuoden vanha osa. Toki, onhan tarvikeosissa paljon sutta ja sekundaa, kuten nyt näkyy. Mitä olen paperilla kuivannut noita, niin kyllä vuotaa molemmista. Tihkuu tosiaan vain kuumana/paineessa. Vaikea kuvitella, että molemmista päistä olisi tuo muovikappale murtunut/haljennut. Luulisin siis, että klemmarit ovat vaan löystyneet/olleet löysällä alunpitäenkin. Tai jotain.

Periaatteellisesti ei
a) kiinnosta viedä taas korjaamolle tuon takia ja maksaa paria sataa (jäähdytinnestettäkin menee se 8l, jos kokonaan tyhjennetään) ja tulos on ihan yhtä epävarma kuin jos itse "raneilee"
b) ole mahdollisuutta itse irrottaa noita kotona katsoakseni halkeamaa, jota ei välttämättä edes näe. Koska asutaan pohjavesialueella, enkä halua että maahan menee glykolia (yhtään enempää kuin mitä tuo pieni tihkuminen, jonka vasta huomasin)
c) kiinnostaa ajaa lähimpään TI-halliin (johon iso paku mahtuu), joka sijaitsee luokkaa 50km päässä, tämän takia; tutkiakseni, raneillakseni tai vaihtaakseni taas ylävesiletkun

Tämän vuoksi ajattelin itse kokeilla "raneilla" jotain. Jos ei pidä, niin sitten harkitaan uutta letkua (taas).

Mikä olisi esimerkki hyvästä ruuvattavasta klemmarista?

En nyt oikein kuitenkaan ymmärrä mikä "mönjäämisessä" nyt niin kovasti vastustaa? Tuo siis myydään kokonaisuutena, jos siihen tulee vikaa/reikä se vaihdetaan kokonaisuutena. Ei silloin ole mitään väliä vaikka nuo kaksi letkua olisi liimattu sentin paksulla sikaflex -kerroksella tuohon muoviin.
Voi noihin vaihtaa klemmarit letkuja irroittamattakin. Kylmänä&paineettomana katkaisee vanhat klemmarit, ruuvaa uudet kokonaan auki, "vetää yli" ja kiristää kiinni. Klemmareiksi käy vaikka jokaisesta tarviketalosta löytyvä "aba". Katsoo vain sopivan kokoisen. Kun ei mene letkuja vääntelemään niin pitäisi selvitä ilman minkäänlaista sotkua.
aba-klemmari_38-50-scaled.jpg
 
Tuollainen letkuliitos on yleensä aika tiivis jo ihan ilman klemmariakin, jos se vuotaa, siinä on kyllä hyvin todennäköisesti jotakin vikaa jota ei auta se, että päälle pursottaa jotakin liimamassaa. Se muovi voi olla vaikka halki koko matkalta jolloin vuoto näkyy molemmissa reunoissa. Jos vika taas on huonossa klemmarissa tai sen asennuksessa, sekään ei pidä liimauksella yhtään sen paremmin. Siinä liimauksessa menee ainoastaan rahat ja aika hukkaan. Jos ei halua tuota ottaa kokonaan irti tarkistaakseen, niin tuohon on helppo ihan suoraankin vaihtaa uusi ruuvattava klemmari tilalle jos ei vanhan klemamrin kiristys auta, siihen ei tarvitse purkaa mitään pois tai laskea nesteitä, jos muoviholkki siinä alla on riittävän pitkä, voi jopa kokeilla kiristää toisen klemmarin tuohon vanhan rinnalle.
Kyllä, ruuvattavaa klemmaria aionkin kokeilla. Siksi kysyinkin suositusta "hyvästä" kun kerran halpoja ei kannata kokeilla.
 
Kyllä, ruuvattavaa klemmaria aionkin kokeilla. Siksi kysyinkin suositusta "hyvästä" kun kerran halpoja ei kannata kokeilla.
Nykyään on haastavaa löytää hyviä "taviskaupoista" heti hyllystä, kun kaikki haluavat vain maksimoida voittonsa ja myyvät niitä halpoja kiinapaskeita, tai sitten nykyään noita kertakäyttöisiä, vaikka hintaero hyvään onkin yleensä ihan mitätön. Esimerkiksi nämä on todettu hyviksi: ASFA-L W3 030-045 RST, ABA A2 W4 ja ABA Original ZN.
Jos ei parempia saa mistään ja biltema on lähellä, siellä on kahta mallia, se parempi rst malli on myös kestänyt ihan kohtuullisen kiristyksen ongelmitta.
 
Voi noihin vaihtaa klemmarit letkuja irroittamattakin. Kylmänä&paineettomana katkaisee vanhat klemmarit, ruuvaa uudet kokonaan auki, "vetää yli" ja kiristää kiinni. Klemmareiksi käy vaikka jokaisesta tarviketalosta löytyvä "aba". Katsoo vain sopivan kokoisen. Kun ei mene letkuja vääntelemään niin pitäisi selvitä ilman minkäänlaista sotkua.
aba-klemmari_38-50-scaled.jpg
Kannattaa käyttää tämän tyyppisiä juuri oikealla koollo, noissa perinteisissä malleissa kiristimen paikka on yleensä turhan paksu ja letkusta ja putkesta riippuen helposti halkaisee tai jättää vuodon.

Screenshot_20250220_101854_Chrome.jpg
 
Kannattaa käyttää tämän tyyppisiä juuri oikealla koollo, noissa perinteisissä malleissa kiristimen paikka on yleensä turhan paksu ja letkusta ja putkesta riippuen helposti halkaisee tai jättää vuodon.

Screenshot_20250220_101854_Chrome.jpg
Minä oon vaihellu erilaisiin vehkeisiin noita mikalorin supria ja on kestänny 👍
 
Kannattaa käyttää tämän tyyppisiä juuri oikealla koollo, noissa perinteisissä malleissa kiristimen paikka on yleensä turhan paksu ja letkusta ja putkesta riippuen helposti halkaisee tai jättää vuodon.

Screenshot_20250220_101854_Chrome.jpg

Tässä kiristimallissa on muutama ongelma. Kiristysvara on erittäin pieni, saa olla vielä normaaliakin tarkempana siinä, että valitsee oikean koon. Ainakin jotkut merkit on sellaisia, että tuota pulttia ei saa kokonaan irti, eli ei voi asentaa tässä kyseessä olevassa tapauksessa putken ympäri kiepsauttamalla letkua irroittamatta. Näissä on myös ihan sama juttu sen suhteen, että halpa on huono, kiristettäessä nesteletkua nämä jää hyvin usein vuotamaan vaikka olisi laatumerkkikin, tällaisissa pienissä letkuissa siis, tuosta lukon kohdalta tämä malli ei kiristä yhtä hyvin. Isommissa letkuissa toimii hienosti. Tämä malli on myös aina huomattavasti leveämpi kuin normaali, ei mahdu kovin hyvin sille tarkoitettuun paikkaan, samalla myös vaikuttaen negatiivisesti siihen miten letku tiivistyy.
 
Tässä kiristimallissa on muutama ongelma. Kiristysvara on erittäin pieni, saa olla vielä normaaliakin tarkempana siinä, että valitsee oikean koon. Ainakin jotkut merkit on sellaisia, että tuota pulttia ei saa kokonaan irti, eli ei voi asentaa tässä kyseessä olevassa tapauksessa putken ympäri kiepsauttamalla letkua irroittamatta. Näissä on myös ihan sama juttu sen suhteen, että halpa on huono, kiristettäessä nesteletkua nämä jää hyvin usein vuotamaan vaikka olisi laatumerkkikin, tällaisissa pienissä letkuissa siis, tuosta lukon kohdalta tämä malli ei kiristä yhtä hyvin. Isommissa letkuissa toimii hienosti. Tämä malli on myös aina huomattavasti leveämpi kuin normaali, ei mahdu kovin hyvin sille tarkoitettuun paikkaan, samalla myös vaikuttaen negatiivisesti siihen miten letku tiivistyy.
Juu, nämä on kyllä ihan selviä ainakin minulle.
Oman kokemuksen mukaan tuo perusmalli kiristää lukon kohdalta vielä huonommin mutta kuten myös mainittua niin riippuu putkesta ja letkusta.

Pienikin on suhteellista, kuvan perusteella veikkaan halkaisijaksi 40mm luokkaa, siinä koossa klemmarit toimii paremmin kuin vaikka 10mm...
Joka tapauksessa koko pitäisi aina olla suunnilleen oikein.

Mutta eipä siitä sen enempää, kysyjä laittaa haluamansa tai sen klemmarimalin jota on eniten suositeltu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 788
Viestejä
4 648 742
Jäsenet
76 306
Uusin jäsen
TopiKu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom