Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko tuo 0.305 tuumaa sama venttiili mikä renkaissa on ilman lisäykseen?Se yleisin Schrader-venttiili on halkaisijaltaan niinkin helppo kuin 0.305 tuumaa eli 7.747 mm ja veikkaisinpa että pögötin kiskossa on juurikin sellainen. Mittarin mukana ei ilmeisesti tullut mitään adaptereita?
Jep, sama kuin renkaissa oleva venttiili.Onko tuo 0.305 tuumaa sama venttiili mikä renkaissa on ilman lisäykseen?
Kyseessä jokin kiinanmittari jossa iso kasa erinäisiä adaptereita mutta ei yhtään schraderiin liittyvää muunninta.
Itse mittasin suoraan tuosta schrader-venttiilin päästä ihan tavallisella rengaspainemittarilla. Venttiilikoko täsmää tavan renkaaseen.Peugeot 206 polttoainepaineet haluaisin mitata. Polttoainelinjassa on tälläinen pieni schrader venttiili jonka halkaisija on vähän yli 7mm ja minulla on mittari jonka liittimen sisähalkaisija on 10mm. Ovatko nuo jotain standardikokoja vai onko pahimmassa tapauksessa jokin Peugeotin oma viritys ja adapteria on täysin turha metsästää?
Tuon autossa olevan ihan tarkkaa mittaa ei ole juuri tähän hätään saatavilla.
![]()
![]()
Onko noissa adaptereissa sellaista johon saisi modattua letkun johon taas laittaisi 0.305" schrader liittimen?Löytyyköhän jostakin adapteria jossa olisi tuo 0.305" schrader naaras toisessa päässä ja toisessa vaikka uros M8 kierre? Tuossa mittarissa on tosiaan adapteria vaikka minkälaista mutta ei tietenkään juuri tuota kyseistä.
Sellainen löytyy. Meinaatko ihan klemmarilla puristaa kiinni?Onko noissa adaptereissa sellaista johon saisi modattua letkun johon taas laittaisi 0.305" schrader liittimen?
Jos liitin on metallia tai muuten tukeva niin miksi ei,eihän tuossa mitään suuria paineita ole.Sellainen löytyy. Meinaatko ihan klemmarilla puristaa kiinni?
Tuon ikäiseen bemariin paras diagnostiikkatyökalu on ehdottomasti Inpa, toimii perus muutaman euron kkl-piuhalla.
Täyden kloonin tekeminen vaatii useimmilla työkaluilla ecun saattamisen ns bootmodeen eli yksi pinni vedetään maihin samalla kun kytketään virrat päälle, mutta tosiaan tuon purkin luku/kirjoitus onnistuu melkein millä vaan ohjelmointityökalulla.
Minkälainen piuha se on? Ainakin FT232-piirillä oleva VAG-KKL-piuha toimii kyllä inpan kanssa, suoraan vaan K-linja eculta obd-portin 7-pinniin niin pitäisi toimiaTuossahan tuo M57 nyt pörrää ja pörisee rahtivan päällä... Mahtaisko tuo diagnostiikka toimia inpan kanssa alkuperäisellä VCDS-kaapelilla, sellainen löytyy eikä posti ole vielä tuonut kiinasta inpa-lähetystä (mutta toimitti linkin latauslinkin softaan). En ainakaan saanut perus OBD:tä suoraan ecusta toimimaan, liekö sitten vaativan EWS:n purkin väliin jota kautta ODB:n k-linja sitten tarjotaan?
ihan vapaasti sen voi ottaa poisMazda 6 GH 2008. Ihme kolinaa/rahinaa alkoi kuulua pienillä nopeuksilla ajettaessa. Vähän kun asiaa selviteltiin, niin suunnilleen takapenkin kohdalla oikealla puolella olikin lämpösuojapelti retkottamassa pakoputkea vasten.
Vein pajalle, sanoivat että jos ei helposti saa kiinnitettyä niin ottavat koko pellin pois, ei heidän mukaansa haittaa mitään eikä tule katsastuksessa sanomista. Olisiko jollain kokemuksia asiasta?
Ok. Ihan yleissivistykseksi, jos se on tarpeeton niin miksi sellainen autossa on?ihan vapaasti sen voi ottaa pois
Ok. Ihan yleissivistykseksi, jos se on tarpeeton niin miksi sellainen autossa on?
Tuonkin tekemistä voi pari kertaa miettiä. Näistähän on aina joskus tarinaa kun pohjasta on vedetty poraruuvi ja osuttu suoraan johtosarjaan. Saatu ihmeellisiä sähkövikoja aikaiseksi.Jos et autoa meinaa pitää vuosikausia niin poraruuveilla pohjaan kiinni.
+1 Kaiuttimia asentaessa saman kajarin johtoon mitä asensin...Olen mäkin joskus kiinnittänyt rekkarin niin että osuin parkkitutkien johtosarjaan. Ei ole edes mitään urbaanilegendaa. Mutta huono tuuri jos noin käy.
Tosin siinä kohtaa on aika helppo laskea 1+1 = 2 jolloin vikadiagnoosissa ei kauaa mene =D
Millä korjaisi vesitiiviiksi läpivientikumin jossa on vahvistimen virtakaapelin mentävä reikä?
![]()
Eikö tuohon kävisi ihan polkupyörän sisäkumin paikka?Millä korjaisi vesitiiviiksi läpivientikumin jossa on vahvistimen virtakaapelin mentävä reikä?
![]()
Vai vedänkö toiset ruuvikiristeiset klemmarit viereen ja "hampaat irvessä momenttiin"?
Onko siinä tämän tyyliset klemmarit: Oetiker Stainless Steel O Clip, 9.2mm Band Width, 18.8 → 21.1mm ID | Oetiker | RS Components FinlandVoosi sitten ostettu ja asennettu jäähdyttimen ylävesiletku. Letkussa on keskellä muovinen haaroituskappale, lähtee pieni letku ...johonkin. Haaran molemmin puolin letku on kiristetty letkuklemmareilla, joihin mulla ei ole työkaluja kiristämään, vaatisi vissiin jotkut erikoispihdit.
Ongelmana siis että molemmin puolin muovia hitusen tihkuttaa nestettä letkun ja muovin välistä. Mikä olisi paras mönjä tiivistykeen? Ei haittaa vaikka olisi "ikuisesti ummessa". Vai vedänkö toiset ruuvikiristeiset klemmarit viereen ja "hampaat irvessä momenttiin"?
Ei. Ylävesiletku tulee siis tuollaisena kokonaisuutena, jossa kaksi letkua yhdistetty tuolla muovihaaroituksella, klemmarit paikallaan. Sen vuoksi minun puolestani aivan sama, vaikka sementoisin nuo kumi-muovi "saumat" ikuisiksi ajoiksi umpeen. Ei mitään tarvetta ikinä avata.Onko siinä tämän tyyliset klemmarit: Oetiker Stainless Steel O Clip, 9.2mm Band Width, 18.8 → 21.1mm ID | Oetiker | RS Components Finland
Jos kyllä, niin noita saa hieman kiristettyä ihan tavallisilla pihdeillä puristamalla uloketta lisää kasaan, tai helpoimmin jos vaan ostat ne pihdit. Tai sitten napsautat ne poikki ja laitat laadukkaat ruuvikiristeiset tilalle, sekin toimii jos halkaisija on jokseenkin järkevä.
Kun et laittanut kuvaa, niin edellä mainitut varauksin koska voi olla jotain asioita joita ei voi näin tekstin pohjalta ottaa huomioon.
Revit nuo vanhat veks ja korvaat joko uusilla puristettavilla letkunkiristimillä (jollaisia nuo ovat) tai laadukkailla ruuvattavilla. Nestejärjestelmän paine pitää huolen, että mikään "sementointi" ei yleensä toimi. Sellaiset räpellykset kannattaa siis unohtaa.Ei. Ylävesiletku tulee siis tuollaisena kokonaisuutena, jossa kaksi letkua yhdistetty tuolla muovihaaroituksella, klemmarit paikallaan. Sen vuoksi minun puolestani aivan sama, vaikka sementoisin nuo kumi-muovi "saumat" ikuisiksi ajoiksi umpeen. Ei mitään tarvetta ikinä avata.
Viime talvena, ennen letkun uusimista, ilmastointiteipin kanssa huomasi kyllä, että on vaikea saada tiiviiksi. n. 500km kotimatka päästiin kuitenkin jotenkuten, kun kerralla oli puoli rullaa teippiä vuotokohdan päällä ja ympärillä. Silloinkin hitusen tihkui läpi, mutta sen verran vähän, että pystyi ajamaan kotiin.Revit nuo vanhat veks ja korvaat joko uusilla puristettavilla letkunkiristimillä (jollaisia nuo ovat) tai laadukkailla ruuvattavilla. Nestejärjestelmän paine pitää huolen, että mikään "sementointi" ei yleensä toimi. Sellaiset räpellykset kannattaa siis unohtaa.
Klemmareita ei sitten liian tiukalle kannata kiristää kun nuo muoviosat tuppaa halkeamaan(eihän vaan olisi tämä nyt paikallaan oleva halki ja siksi vuotaa).Viime talvena, ennen letkun uusimista, ilmastointiteipin kanssa huomasi kyllä, että on vaikea saada tiiviiksi. n. 500km kotimatka päästiin kuitenkin jotenkuten, kun kerralla oli puoli rullaa teippiä vuotokohdan päällä ja ympärillä. Silloinkin hitusen tihkui läpi, mutta sen verran vähän, että pystyi ajamaan kotiin.
Jos on liian kireällä, niin on tehtaalta lähtien ollut. Molemmat liitoksethan tuossa tihkuu, joten epäilen että olisko molemmat liian tiukalla, mutta ei sitä koskaan tiedä tarvikeosista.Klemmareita ei sitten liian tiukalle kannata kiristää kun nuo muoviosat tuppaa halkeamaan(eihän vaan olisi tämä nyt paikallaan oleva halki ja siksi vuotaa).
Just näin, ei tuollaiseen liitokseen pidä mitään liimaa laittaa, edes patentointimielessä. Joku muu tuossa kiikastaa. Välttämättä ei edes vuoda molemmista, vaan vain toisesta ja sitten liruttaa tuolta takaa tuohon alemman reunukselle?Elkää nyt jumalauta liimatko yhtään mitään vaan kaupasta letkuklemmarit ja niillä letku kiinni haaraan. Ja samalla tarkistaa ettei haarakappale tai letku itse ole murtunut.
Jollain silikooneilla ja liimoilla uusitaan seuraavaksi kannentiivisteitä kun ei paine pysy. Näitä ranetuksia on myös hieno siivota seuraavan omistajan.
Kyseessä on siis vajaa vuoden vanha osa. Toki, onhan tarvikeosissa paljon sutta ja sekundaa, kuten nyt näkyy. Mitä olen paperilla kuivannut noita, niin kyllä vuotaa molemmista. Tihkuu tosiaan vain kuumana/paineessa. Vaikea kuvitella, että molemmista päistä olisi tuo muovikappale murtunut/haljennut. Luulisin siis, että klemmarit ovat vaan löystyneet/olleet löysällä alunpitäenkin. Tai jotain.Just näin, ei tuollaiseen liitokseen pidä mitään liimaa laittaa, edes patentointimielessä. Joku muu tuossa kiikastaa. Välttämättä ei edes vuoda molemmista, vaan vain toisesta ja sitten liruttaa tuolta takaa tuohon alemman reunukselle?
Kuten jo muutkin tuolla sanoi, tuota vanhaa klemmaria voi kokeilla puristaa lisää kiinni, esimerkiksi hohtimet toimii siihen myös auttavasti. Jos ei auta, parempi vaihtoehto on avata kokonaan, tarkistaa että ei ole haaroitus halki ja sitten ruuvattava klemmari tilalle. Sitä mahdollista halkeamaa ei myöskään usein näe, vaan se vuotaa vasta kuumana ja paineen alaisena. Ruuvattavissa klemmareissa huomioitavaa, että ne halpisklemmarit kannattaa jättää ihan suosiolla ostamatta ja ostaa se kalliimpi malli.
Kyseessä on siis vajaa vuoden vanha osa. Toki, onhan tarvikeosissa paljon sutta ja sekundaa, kuten nyt näkyy. Mitä olen paperilla kuivannut noita, niin kyllä vuotaa molemmista. Tihkuu tosiaan vain kuumana/paineessa. Vaikea kuvitella, että molemmista päistä olisi tuo muovikappale murtunut/haljennut. Luulisin siis, että klemmarit ovat vaan löystyneet/olleet löysällä alunpitäenkin. Tai jotain.
Periaatteellisesti ei
a) kiinnosta viedä taas korjaamolle tuon takia ja maksaa paria sataa (jäähdytinnestettäkin menee se 8l, jos kokonaan tyhjennetään) ja tulos on ihan yhtä epävarma kuin jos itse "raneilee"
b) ole mahdollisuutta itse irrottaa noita kotona katsoakseni halkeamaa, jota ei välttämättä edes näe. Koska asutaan pohjavesialueella, enkä halua että maahan menee glykolia (yhtään enempää kuin mitä tuo pieni tihkuminen, jonka vasta huomasin)
c) kiinnostaa ajaa lähimpään TI-halliin (johon iso paku mahtuu), joka sijaitsee luokkaa 50km päässä, tämän takia; tutkiakseni, raneillakseni tai vaihtaakseni taas ylävesiletkun
Tämän vuoksi ajattelin itse kokeilla "raneilla" jotain. Jos ei pidä, niin sitten harkitaan uutta letkua (taas).
Mikä olisi esimerkki hyvästä ruuvattavasta klemmarista?
En nyt oikein kuitenkaan ymmärrä mikä "mönjäämisessä" nyt niin kovasti vastustaa? Tuo siis myydään kokonaisuutena, jos siihen tulee vikaa/reikä se vaihdetaan kokonaisuutena. Ei silloin ole mitään väliä vaikka nuo kaksi letkua olisi liimattu sentin paksulla sikaflex -kerroksella tuohon muoviin.
Voi noihin vaihtaa klemmarit letkuja irroittamattakin. Kylmänä&paineettomana katkaisee vanhat klemmarit, ruuvaa uudet kokonaan auki, "vetää yli" ja kiristää kiinni. Klemmareiksi käy vaikka jokaisesta tarviketalosta löytyvä "aba". Katsoo vain sopivan kokoisen. Kun ei mene letkuja vääntelemään niin pitäisi selvitä ilman minkäänlaista sotkua.Kyseessä on siis vajaa vuoden vanha osa. Toki, onhan tarvikeosissa paljon sutta ja sekundaa, kuten nyt näkyy. Mitä olen paperilla kuivannut noita, niin kyllä vuotaa molemmista. Tihkuu tosiaan vain kuumana/paineessa. Vaikea kuvitella, että molemmista päistä olisi tuo muovikappale murtunut/haljennut. Luulisin siis, että klemmarit ovat vaan löystyneet/olleet löysällä alunpitäenkin. Tai jotain.
Periaatteellisesti ei
a) kiinnosta viedä taas korjaamolle tuon takia ja maksaa paria sataa (jäähdytinnestettäkin menee se 8l, jos kokonaan tyhjennetään) ja tulos on ihan yhtä epävarma kuin jos itse "raneilee"
b) ole mahdollisuutta itse irrottaa noita kotona katsoakseni halkeamaa, jota ei välttämättä edes näe. Koska asutaan pohjavesialueella, enkä halua että maahan menee glykolia (yhtään enempää kuin mitä tuo pieni tihkuminen, jonka vasta huomasin)
c) kiinnostaa ajaa lähimpään TI-halliin (johon iso paku mahtuu), joka sijaitsee luokkaa 50km päässä, tämän takia; tutkiakseni, raneillakseni tai vaihtaakseni taas ylävesiletkun
Tämän vuoksi ajattelin itse kokeilla "raneilla" jotain. Jos ei pidä, niin sitten harkitaan uutta letkua (taas).
Mikä olisi esimerkki hyvästä ruuvattavasta klemmarista?
En nyt oikein kuitenkaan ymmärrä mikä "mönjäämisessä" nyt niin kovasti vastustaa? Tuo siis myydään kokonaisuutena, jos siihen tulee vikaa/reikä se vaihdetaan kokonaisuutena. Ei silloin ole mitään väliä vaikka nuo kaksi letkua olisi liimattu sentin paksulla sikaflex -kerroksella tuohon muoviin.
Kyllä, ruuvattavaa klemmaria aionkin kokeilla. Siksi kysyinkin suositusta "hyvästä" kun kerran halpoja ei kannata kokeilla.Tuollainen letkuliitos on yleensä aika tiivis jo ihan ilman klemmariakin, jos se vuotaa, siinä on kyllä hyvin todennäköisesti jotakin vikaa jota ei auta se, että päälle pursottaa jotakin liimamassaa. Se muovi voi olla vaikka halki koko matkalta jolloin vuoto näkyy molemmissa reunoissa. Jos vika taas on huonossa klemmarissa tai sen asennuksessa, sekään ei pidä liimauksella yhtään sen paremmin. Siinä liimauksessa menee ainoastaan rahat ja aika hukkaan. Jos ei halua tuota ottaa kokonaan irti tarkistaakseen, niin tuohon on helppo ihan suoraankin vaihtaa uusi ruuvattava klemmari tilalle jos ei vanhan klemamrin kiristys auta, siihen ei tarvitse purkaa mitään pois tai laskea nesteitä, jos muoviholkki siinä alla on riittävän pitkä, voi jopa kokeilla kiristää toisen klemmarin tuohon vanhan rinnalle.
Nykyään on haastavaa löytää hyviä "taviskaupoista" heti hyllystä, kun kaikki haluavat vain maksimoida voittonsa ja myyvät niitä halpoja kiinapaskeita, tai sitten nykyään noita kertakäyttöisiä, vaikka hintaero hyvään onkin yleensä ihan mitätön. Esimerkiksi nämä on todettu hyviksi: ASFA-L W3 030-045 RST, ABA A2 W4 ja ABA Original ZN.Kyllä, ruuvattavaa klemmaria aionkin kokeilla. Siksi kysyinkin suositusta "hyvästä" kun kerran halpoja ei kannata kokeilla.
Kannattaa käyttää tämän tyyppisiä juuri oikealla koollo, noissa perinteisissä malleissa kiristimen paikka on yleensä turhan paksu ja letkusta ja putkesta riippuen helposti halkaisee tai jättää vuodon.Voi noihin vaihtaa klemmarit letkuja irroittamattakin. Kylmänä&paineettomana katkaisee vanhat klemmarit, ruuvaa uudet kokonaan auki, "vetää yli" ja kiristää kiinni. Klemmareiksi käy vaikka jokaisesta tarviketalosta löytyvä "aba". Katsoo vain sopivan kokoisen. Kun ei mene letkuja vääntelemään niin pitäisi selvitä ilman minkäänlaista sotkua.
![]()
Juu, nämä on kyllä ihan selviä ainakin minulle.Tässä kiristimallissa on muutama ongelma. Kiristysvara on erittäin pieni, saa olla vielä normaaliakin tarkempana siinä, että valitsee oikean koon. Ainakin jotkut merkit on sellaisia, että tuota pulttia ei saa kokonaan irti, eli ei voi asentaa tässä kyseessä olevassa tapauksessa putken ympäri kiepsauttamalla letkua irroittamatta. Näissä on myös ihan sama juttu sen suhteen, että halpa on huono, kiristettäessä nesteletkua nämä jää hyvin usein vuotamaan vaikka olisi laatumerkkikin, tällaisissa pienissä letkuissa siis, tuosta lukon kohdalta tämä malli ei kiristä yhtä hyvin. Isommissa letkuissa toimii hienosti. Tämä malli on myös aina huomattavasti leveämpi kuin normaali, ei mahdu kovin hyvin sille tarkoitettuun paikkaan, samalla myös vaikuttaen negatiivisesti siihen miten letku tiivistyy.