Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Mistä tietää että mihin euro-luokkaan dieseli auto kuuluu? niinkun rekkarin perusteella, pystyykö jostain tarkistamaan ilmaseks?
Trafi Oma Asiointi ja Ajoneuvot ja verotus, Ajoneuvon tiedot (saa myös PDF:nä);
kohdassa Päästötaso (päästöluokka). Itsellä 70/220/ETY - 2003/76B ts. Euro 4.
edit: sori, en lukenut tarkemmin; jos et omista autoa niin en tiedä onko ilmaista palvelua tälle olemassa
 
Trafi Oma Asiointi ja Ajoneuvot ja verotus, Ajoneuvon tiedot (saa myös PDF:nä);
kohdassa Päästötaso (päästöluokka). Itsellä 70/220/ETY - 2003/76B ts. Euro 4.
edit: sori, en lukenut tarkemmin; jos et omista autoa niin en tiedä onko ilmaista palvelua tälle olemassa

Kyllä nuo tekniset tiedot saa omistajan nimeä lukuunottamatta ilmaiseksi trafin palvelusta rekisteri tai runkonumerolla. Nimellä maksaa sitten 2eur, mutta melkein kannattaa siinä tapauksessa ottaa tiedot "nollakakkosen" kautta, hinta siellä 2,90eur ja sisältää omistajan osoite ja numerotiedot.
 
Jaahas. Rouvan Yaris -09 sai konttorilta hylkäyksen, taka-akselin kiinnityspisteet pohjassa ruosteesta pehmeät molemmin puolin. Semmoiset nyrkin kokoiset pohjasta alaspäin tulevat ulokkeet. Ei vielä läpireikää, mutta ei kaukanakaan. Itsellä ei riitä välineet tai taito rakenteelliisesti kriittisiä osia hitsailemaan. Kuinkahan iso operaatio tuo mahtaisi olla ja onko joku teettänyt? Mitähän moinen voisi kustantaa?
 
Mikäs raadilla on tuomio, kannattaisko näitä -11 Civicin muovisia umpioita koittaa kiillottaa jollain markettisarjalla? Oon oikeasti yllättyny ettei oo katsastaja sanonu mitään, varsinki tuo kuskin puoleinen on kyllä niin hinkattu pilalle että vituttaa ihan katsella tuota. Vänkäri ei oo aivan niin paskana vaikkei nätti sekään.

o_20241001_204919.jpg


o_20241002_162430.jpg


v_20241001_204529.jpg


v_20241002_162422.jpg
 
Mikäs raadilla on tuomio, kannattaisko näitä -11 Civicin muovisia umpioita koittaa kiillottaa jollain markettisarjalla? Oon oikeasti yllättyny ettei oo katsastaja sanonu mitään, varsinki tuo kuskin puoleinen on kyllä niin hinkattu pilalle että vituttaa ihan katsella tuota. Vänkäri ei oo aivan niin paskana vaikkei nätti sekään.
Kiillotus kannattaa, mutta ei mitään markettisarjaa. Enemmän saat tavaraa samalla rahalla, kun ostat hioma-arkit ja hiomatahnan erikseen. Niissä valmiissa sarjoissa on hiomapaperit postimerkin kokoisia, ne ei oikein ole mistään kotoisin.
Vahva suositus myös myllytyskoneelle, tai vaikka sopiva laikka poralla käytettäväksi.
 
Mikäs raadilla on tuomio, kannattaisko näitä -11 Civicin muovisia umpioita koittaa kiillottaa jollain markettisarjalla? Oon oikeasti yllättyny ettei oo katsastaja sanonu mitään, varsinki tuo kuskin puoleinen on kyllä niin hinkattu pilalle että vituttaa ihan katsella tuota. Vänkäri ei oo aivan niin paskana vaikkei nätti sekään.
Sen verran naarmuiset, että markettisarjoilla ei välttämättä hirveästi tee mitään. Ne tehoavat ehkä pieneen kellastumaan, mutta ei syvempiin jälkiin. Itse lähtisin yhdistelmällä vesihionta, myllytys ja pinnoitus kokeilemaan. Edellisestä autosta sai kiveniskutkin aika pois näkyvistä sillä.
 
Mikäs raadilla on tuomio, kannattaisko näitä -11 Civicin muovisia umpioita koittaa kiillottaa jollain markettisarjalla? Oon oikeasti yllättyny ettei oo katsastaja sanonu mitään, varsinki tuo kuskin puoleinen on kyllä niin hinkattu pilalle että vituttaa ihan katsella tuota. Vänkäri ei oo aivan niin paskana vaikkei nätti sekään.

o_20241001_204919.jpg


o_20241002_162430.jpg


v_20241001_204529.jpg


v_20241002_162422.jpg
Riippunee ihan siitä kuinka syviä ne umpioissa olevat syvimmät naarmut ovat koska niiden tasollehan sillä hionnalla pitäisi päästä.
 
Tätä olin tulossa kertomaan, että mieluummin vesihiomapaperia karkeasta hienompaan, kiillotustahna ja lopuksi puhdistus ja lakka päälle. Ei nuo omienkaan valot ole muulla tulleet paremmaksi. Ja jos on akkupora, niin kannattaa sijoittaa laikkaan ja tehdä sillä, niin selviää vähemmällä hinkkaamisella.
 
Ite hinkutin -09 Civicciä Philipsin setillä noin kuukausi sitten, kirkastui aika paljon mutta eihän niistä uusia saa. Kannattaa kyllä hioa, ei oo kallis projekti.

IMG_20240828_182723.jpg
 
Mikäs raadilla on tuomio, kannattaisko näitä -11 Civicin muovisia umpioita koittaa kiillottaa jollain markettisarjalla? Oon oikeasti yllättyny ettei oo katsastaja sanonu mitään, varsinki tuo kuskin puoleinen on kyllä niin hinkattu pilalle että vituttaa ihan katsella tuota. Vänkäri ei oo aivan niin paskana vaikkei nätti sekään.
Sen verran kuluneet valot että kannattaa kokeilla jotain jo ihan tieteen vuoksi. Mulla on etuvaloissa eri merkkiset umpiot ja niidenkin välillä on selvä ero miten kevyt kiillotus vaikuttaa niihin.
 
Kiitos kommenteista. Tosiaan 'markettisarjalla' viittasin esim. tällaiseen settiin: AutoGlym Headlight Restoration ajovalojen kirkastaja | Motonet Oy

Porakone löytyis, ois kyllä bonusta jos ei välttämättä tarvis ihan puhtaasti käsipelillä lähteä jynssäämään noita. Sen oli kyllä selvää ettei tästä ilman hiontaa selviä, mutta ei nuo karkeudet suoraa sano itselle mitään - Riittääkö esim. tuossa yo. setissä tuo 800 > 1500 > 2000 > 3000, vai kannattaisko hommata varmuuden vuoksi lisää karkeuksia kuten 400 ja koittaa ottaa pahimmat kohdat vielä tuolla?
 
Kiitos kommenteista. Tosiaan 'markettisarjalla' viittasin esim. tällaiseen settiin: AutoGlym Headlight Restoration ajovalojen kirkastaja | Motonet Oy

Porakone löytyis, ois kyllä bonusta jos ei välttämättä tarvis ihan puhtaasti käsipelillä lähteä jynssäämään noita. Sen oli kyllä selvää ettei tästä ilman hiontaa selviä, mutta ei nuo karkeudet suoraa sano itselle mitään - Riittääkö esim. tuossa yo. setissä tuo 800 > 1500 > 2000 > 3000, vai kannattaisko hommata varmuuden vuoksi lisää karkeuksia kuten 400 ja koittaa ottaa pahimmat kohdat vielä tuolla?
Jos niitä syviä naarmuja löytyy niin niiden suhteen varmaan kannattaa ottaa pykälää tai kahta karkeammat aloituskarkeudet ja katsoa kuinka alkaa tasoittumaan. En osaa sanoa mikä on käytännön ero tuloksessa mutta noissa käsin hiottavissa on monesti suositeltu, että hiotaan yhdellä karkeudella pystysuuntaisesti ja seuraavaan karkeuteen siirryttäessä sitten vaakasuuntaisesti. Muutaman auton umpiot on tullut käsiteltyä käsin hiomalla noilla "markettisarjoilla" ja jostain syystä noiden sarjojen UV-suoja alkaa kellertämään jo vuoden päästä käsittelystä.
 
Ite hinkutin -09 Civicciä Philipsin setillä noin kuukausi sitten, kirkastui aika paljon mutta eihän niistä uusia saa. Kannattaa kyllä hioa, ei oo kallis projekti.

IMG_20240828_182723.jpg

Joo, siis todettakoon, että itselläkin on pari valmistakin kittiä, mutta saman saa käymällä jostain vesihiomapaperia, poralaikan, kiillotusvahan ja 2k-lakan. En tiedä, tuleeko juuri halvemmaksi ensimmäisellä kerralla, mutta jatkossa kyllä..
 
Jaahas. Rouvan Yaris -09 sai konttorilta hylkäyksen, taka-akselin kiinnityspisteet pohjassa ruosteesta pehmeät molemmin puolin. Semmoiset nyrkin kokoiset pohjasta alaspäin tulevat ulokkeet. Ei vielä läpireikää, mutta ei kaukanakaan. Itsellä ei riitä välineet tai taito rakenteelliisesti kriittisiä osia hitsailemaan. Kuinkahan iso operaatio tuo mahtaisi olla ja onko joku teettänyt? Mitähän moinen voisi kustantaa?
Onkohan ne murkulat ihan pistehitsattu kiinni sinne pohjaan, eli purkuautosta tms saisi helposti korjauspalan/ostettua uuden?

Kyllä noi korin kriittisten vaurioiden paikka on yleensä semmonen että romuttamo alkaa olemaan lähellä jossei kohtuuhintaan saa korjausta tehtyä. -09 niin on jo laatutekele ruostesuojauksen osalta.
 
Mikäs raadilla on tuomio, kannattaisko näitä -11 Civicin muovisia umpioita koittaa kiillottaa jollain markettisarjalla? Oon oikeasti yllättyny ettei oo katsastaja sanonu mitään, varsinki tuo kuskin puoleinen on kyllä niin hinkattu pilalle että vituttaa ihan katsella tuota. Vänkäri ei oo aivan niin paskana vaikkei nätti sekään.

o_20241001_204919.jpg


o_20241002_162430.jpg


v_20241001_204529.jpg


v_20241002_162422.jpg
Kannattaa noin vanhaan autoon katsoa paljonko koko uusi umpio maksaa? Omaan autoon (2019) maksaa tarvike umpio 90€ niin ei maksa vaivaa alkaa hiomaan.
 
Mikäs raadilla on tuomio, kannattaisko näitä -11 Civicin muovisia umpioita koittaa kiillottaa jollain markettisarjalla? Oon oikeasti yllättyny ettei oo katsastaja sanonu mitään, varsinki tuo kuskin puoleinen on kyllä niin hinkattu pilalle että vituttaa ihan katsella tuota. Vänkäri ei oo aivan niin paskana vaikkei nätti sekään.

o_20241001_204919.jpg


o_20241002_162430.jpg


v_20241001_204529.jpg


v_20241002_162422.jpg
Tällaista jälkeä sai tuolla Tokmannin markettisarjalla reilussa varttitunnissa. Uv -suojakin oli vielä reilun vuoden jälkeen kirkas kun möin auton pois. Ei siinä kokeilussa oikein mitään häviäkkään.
20230714_200904_copy_1266x949_1.jpg
20230714_201001_copy_2000x1500_1.jpg
20230714_200942_copy_2000x1500.jpg
 
Onkohan ne murkulat ihan pistehitsattu kiinni sinne pohjaan, eli purkuautosta tms saisi helposti korjauspalan/ostettua uuden?

Kyllä noi korin kriittisten vaurioiden paikka on yleensä semmonen että romuttamo alkaa olemaan lähellä jossei kohtuuhintaan saa korjausta tehtyä. -09 niin on jo laatutekele ruostesuojauksen osalta.
Netistä pöllitty kuva alla, tuo sama osa jossa kuvassa reikä. Kyllä se taitaa olla juurikin pistehitsattu sinne. Katsuri sanoi tämän olevan Yariksissa tyypillistä, koska tuonne sisäpuolelle pääsee kosteus kertymään ja se lilluu sitten tuolla sisäpohjalla. Uskoisin ettei sitä tarvitse edes välttämättä kokonaan vaihtaa, mädät pois ja uutta rautaa tilalle. Saa melkeinpä vähän maksaakin - tuo Yaris on ketjuvetoinen dieselkone, jossa pitäisi olla vielä 100tkm jäljellä moottorin puolesta, eikä muuta ongelmaa oikeastaan ole joten ihan heti ei tekisi mieli paaliinkaan laittaa.
 
Kannattaa noin vanhaan autoon katsoa paljonko koko uusi umpio maksaa? Omaan autoon (2019) maksaa tarvike umpio 90€ niin ei maksa vaivaa alkaa hiomaan.
Tunnin homma tai alle ja ei maksa 180€ vaivaa? Umpioiden vaihto on jo isompi operaatio useissa autoissa. Kyllä noista vielä hyvät saa. Vesihiomapaperia ja lakka päälle.
 
  • Tykkää
Reactions: MI7
Saakos sitä auton akkua vaihtaa itse -20 luvun skoodaan jos motonetistä semmosen käyn, vai miten näissä takuuhommissa oikein pitää tehdä. Onko tuo semmonen minkä voi tehä yhtälailla ku tuollaiseen 2000-luvunkin autoonki?
Vai pitääkö mun johonki liikeeseen viedä tuo auto ja ostaa niiden ehdottama kalliimpi akku+työ?

Sen käsityksen sain että määräaikaishuollot täytyy tehdä ihan jossain liikkeissä ajallaan että takuu on voimassa.
 
Tunnin homma tai alle ja ei maksa 180€ vaivaa? Umpioiden vaihto on jo isompi operaatio useissa autoissa. Kyllä noista vielä hyvät saa. Vesihiomapaperia ja lakka päälle.
Tosi iso homma, klipsi auki ja umpio on kädessä, joten omaan autooni ei maksa vaivaa alkaa hinkkaamaan.
 
Saakos sitä auton akkua vaihtaa itse -20 luvun skoodaan jos motonetistä semmosen käyn, vai miten näissä takuuhommissa oikein pitää tehdä. Onko tuo semmonen minkä voi tehä yhtälailla ku tuollaiseen 2000-luvunkin autoonki?
Vai pitääkö mun johonki liikeeseen viedä tuo auto ja ostaa niiden ehdottama kalliimpi akku+työ?

Sen käsityksen sain että määräaikaishuollot täytyy tehdä ihan jossain liikkeissä ajallaan että takuu on voimassa.
Kannattaa huomioida että uudemmissa autoissa pitää olla virtaa kokoajan järjestelmälle toisin kuin 2000-luvun alun autoille. Liikkeessä laitetaan erillisestä akusta virtaa tulemaan kun vanha akku otetaan pois ja uusi asennetaan paikoilleen. Vanhoissa autoissa korkeintaan kelloa pitää siirtää muutama minuutti eteenpäin mutta uudemmissa saattaa tulla isompia ongelmia.
 
Saakos sitä auton akkua vaihtaa itse -20 luvun skoodaan jos motonetistä semmosen käyn, vai miten näissä takuuhommissa oikein pitää tehdä. Onko tuo semmonen minkä voi tehä yhtälailla ku tuollaiseen 2000-luvunkin autoonki?
Vai pitääkö mun johonki liikeeseen viedä tuo auto ja ostaa niiden ehdottama kalliimpi akku+työ?

Sen käsityksen sain että määräaikaishuollot täytyy tehdä ihan jossain liikkeissä ajallaan että takuu on voimassa.

Kurkkaa auton ohjekirjaa. Saattaa olla tästä mainintaa. Tai maanantaina soittaa valtuutettuun huoltoliikkeeseen ja kysyy.
 
Saakos sitä auton akkua vaihtaa itse -20 luvun skoodaan jos motonetistä semmosen käyn, vai miten näissä takuuhommissa oikein pitää tehdä. Onko tuo semmonen minkä voi tehä yhtälailla ku tuollaiseen 2000-luvunkin autoonki?
Vai pitääkö mun johonki liikeeseen viedä tuo auto ja ostaa niiden ehdottama kalliimpi akku+työ?

Sen käsityksen sain että määräaikaishuollot täytyy tehdä ihan jossain liikkeissä ajallaan että takuu on voimassa.

2000-luvun autossakin voi mennä radio lukkoon, jos akun vaihtaa. Sitten ollaan merkkihuollon tiskillä kyselemässä avauskoodia kovalla rahalla.

Mutta jos akun osaat vaihtaa, niin laitat vaihdon ajaksi jostakin muualta elektroneja tulemaan. "Car memory saver" tms. Googleen.



Edit: Sitten voi olla vaikeampia/vaatia enemmän työkaluja, jos autolle pitäisi myös kertoa, että siellä on uusi akku...
 
Mikäköhän mahtaisi olla -15 Dacia MCV:n kytkinongelman takana? Vanhemmat ovat kahdesti käyttäneet huollossa, eikä ilmeisesti ole korjaantunut mitenkään. Vaihdettu kytkinsarja ja kytkimen työsylinteri. Itsekin kun ajelin, niin ei antanut heti pihasta lähtiessa vaihtaa ykköseltä vapaalle kytkin pohjassa. Siinä hetken aikaa kun ihmettelin auto käynnissä, niin alkoikin jo hiljalleen vetää, kytkin pohjassa. Sammutin auton ja sitten uudella kytkimen painalluksella sai vaihteen pois. Kerran liikenteessä valoista kiihdyttäessä taisi kakkoselta vapaalle vaihto vaatia ylimääräisen kytkimen vapauttamisen ja pohjaan painalluksen. Vanhemmilla ollut enemmän, mutta samankaltaisia ongelmia.

Näyttää siltä, että kytkimen huolellinen ilmaus saattoikin lopulta olla tässä se ratkaiseva korjaus.
 
Nyt tuli purettua verhoilua ja alkuperäinen moduuli sieltä löytyi.Screenshot_20240904-200519.png
Naapurin kanssa mittailtiin, niin jännite tuli moduuliin menevään johtoon, mutta rasialle ei tule. Voisikohan moduuli olla rikki ? Auto kävi huollossa toisen vian takia ja silloin lukivat vikakoodit ja mitään tuohon liittyvää ei ollut.
Moduuli oli rikki. Ostin käytetyn 70€ ja valot toimii 👍
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
254 889
Viestejä
4 433 981
Jäsenet
73 426
Uusin jäsen
jususteri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom