Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Mistä tietää että mihin euro-luokkaan dieseli auto kuuluu? niinkun rekkarin perusteella, pystyykö jostain tarkistamaan ilmaseks?
Trafi Oma Asiointi ja Ajoneuvot ja verotus, Ajoneuvon tiedot (saa myös PDF:nä);
kohdassa Päästötaso (päästöluokka). Itsellä 70/220/ETY - 2003/76B ts. Euro 4.
edit: sori, en lukenut tarkemmin; jos et omista autoa niin en tiedä onko ilmaista palvelua tälle olemassa
 
Trafi Oma Asiointi ja Ajoneuvot ja verotus, Ajoneuvon tiedot (saa myös PDF:nä);
kohdassa Päästötaso (päästöluokka). Itsellä 70/220/ETY - 2003/76B ts. Euro 4.
edit: sori, en lukenut tarkemmin; jos et omista autoa niin en tiedä onko ilmaista palvelua tälle olemassa

Kyllä nuo tekniset tiedot saa omistajan nimeä lukuunottamatta ilmaiseksi trafin palvelusta rekisteri tai runkonumerolla. Nimellä maksaa sitten 2eur, mutta melkein kannattaa siinä tapauksessa ottaa tiedot "nollakakkosen" kautta, hinta siellä 2,90eur ja sisältää omistajan osoite ja numerotiedot.
 
Jaahas. Rouvan Yaris -09 sai konttorilta hylkäyksen, taka-akselin kiinnityspisteet pohjassa ruosteesta pehmeät molemmin puolin. Semmoiset nyrkin kokoiset pohjasta alaspäin tulevat ulokkeet. Ei vielä läpireikää, mutta ei kaukanakaan. Itsellä ei riitä välineet tai taito rakenteelliisesti kriittisiä osia hitsailemaan. Kuinkahan iso operaatio tuo mahtaisi olla ja onko joku teettänyt? Mitähän moinen voisi kustantaa?
 
Mikäs raadilla on tuomio, kannattaisko näitä -11 Civicin muovisia umpioita koittaa kiillottaa jollain markettisarjalla? Oon oikeasti yllättyny ettei oo katsastaja sanonu mitään, varsinki tuo kuskin puoleinen on kyllä niin hinkattu pilalle että vituttaa ihan katsella tuota. Vänkäri ei oo aivan niin paskana vaikkei nätti sekään.

o_20241001_204919.jpg


o_20241002_162430.jpg


v_20241001_204529.jpg


v_20241002_162422.jpg
 
Mikäs raadilla on tuomio, kannattaisko näitä -11 Civicin muovisia umpioita koittaa kiillottaa jollain markettisarjalla? Oon oikeasti yllättyny ettei oo katsastaja sanonu mitään, varsinki tuo kuskin puoleinen on kyllä niin hinkattu pilalle että vituttaa ihan katsella tuota. Vänkäri ei oo aivan niin paskana vaikkei nätti sekään.
Kiillotus kannattaa, mutta ei mitään markettisarjaa. Enemmän saat tavaraa samalla rahalla, kun ostat hioma-arkit ja hiomatahnan erikseen. Niissä valmiissa sarjoissa on hiomapaperit postimerkin kokoisia, ne ei oikein ole mistään kotoisin.
Vahva suositus myös myllytyskoneelle, tai vaikka sopiva laikka poralla käytettäväksi.
 
Mikäs raadilla on tuomio, kannattaisko näitä -11 Civicin muovisia umpioita koittaa kiillottaa jollain markettisarjalla? Oon oikeasti yllättyny ettei oo katsastaja sanonu mitään, varsinki tuo kuskin puoleinen on kyllä niin hinkattu pilalle että vituttaa ihan katsella tuota. Vänkäri ei oo aivan niin paskana vaikkei nätti sekään.
Sen verran naarmuiset, että markettisarjoilla ei välttämättä hirveästi tee mitään. Ne tehoavat ehkä pieneen kellastumaan, mutta ei syvempiin jälkiin. Itse lähtisin yhdistelmällä vesihionta, myllytys ja pinnoitus kokeilemaan. Edellisestä autosta sai kiveniskutkin aika pois näkyvistä sillä.
 
Mikäs raadilla on tuomio, kannattaisko näitä -11 Civicin muovisia umpioita koittaa kiillottaa jollain markettisarjalla? Oon oikeasti yllättyny ettei oo katsastaja sanonu mitään, varsinki tuo kuskin puoleinen on kyllä niin hinkattu pilalle että vituttaa ihan katsella tuota. Vänkäri ei oo aivan niin paskana vaikkei nätti sekään.

o_20241001_204919.jpg


o_20241002_162430.jpg


v_20241001_204529.jpg


v_20241002_162422.jpg
Riippunee ihan siitä kuinka syviä ne umpioissa olevat syvimmät naarmut ovat koska niiden tasollehan sillä hionnalla pitäisi päästä.
 
Tätä olin tulossa kertomaan, että mieluummin vesihiomapaperia karkeasta hienompaan, kiillotustahna ja lopuksi puhdistus ja lakka päälle. Ei nuo omienkaan valot ole muulla tulleet paremmaksi. Ja jos on akkupora, niin kannattaa sijoittaa laikkaan ja tehdä sillä, niin selviää vähemmällä hinkkaamisella.
 
Ite hinkutin -09 Civicciä Philipsin setillä noin kuukausi sitten, kirkastui aika paljon mutta eihän niistä uusia saa. Kannattaa kyllä hioa, ei oo kallis projekti.

IMG_20240828_182723.jpg
 
Mikäs raadilla on tuomio, kannattaisko näitä -11 Civicin muovisia umpioita koittaa kiillottaa jollain markettisarjalla? Oon oikeasti yllättyny ettei oo katsastaja sanonu mitään, varsinki tuo kuskin puoleinen on kyllä niin hinkattu pilalle että vituttaa ihan katsella tuota. Vänkäri ei oo aivan niin paskana vaikkei nätti sekään.
Sen verran kuluneet valot että kannattaa kokeilla jotain jo ihan tieteen vuoksi. Mulla on etuvaloissa eri merkkiset umpiot ja niidenkin välillä on selvä ero miten kevyt kiillotus vaikuttaa niihin.
 
Kiitos kommenteista. Tosiaan 'markettisarjalla' viittasin esim. tällaiseen settiin: AutoGlym Headlight Restoration ajovalojen kirkastaja | Motonet Oy

Porakone löytyis, ois kyllä bonusta jos ei välttämättä tarvis ihan puhtaasti käsipelillä lähteä jynssäämään noita. Sen oli kyllä selvää ettei tästä ilman hiontaa selviä, mutta ei nuo karkeudet suoraa sano itselle mitään - Riittääkö esim. tuossa yo. setissä tuo 800 > 1500 > 2000 > 3000, vai kannattaisko hommata varmuuden vuoksi lisää karkeuksia kuten 400 ja koittaa ottaa pahimmat kohdat vielä tuolla?
 
Kiitos kommenteista. Tosiaan 'markettisarjalla' viittasin esim. tällaiseen settiin: AutoGlym Headlight Restoration ajovalojen kirkastaja | Motonet Oy

Porakone löytyis, ois kyllä bonusta jos ei välttämättä tarvis ihan puhtaasti käsipelillä lähteä jynssäämään noita. Sen oli kyllä selvää ettei tästä ilman hiontaa selviä, mutta ei nuo karkeudet suoraa sano itselle mitään - Riittääkö esim. tuossa yo. setissä tuo 800 > 1500 > 2000 > 3000, vai kannattaisko hommata varmuuden vuoksi lisää karkeuksia kuten 400 ja koittaa ottaa pahimmat kohdat vielä tuolla?
Jos niitä syviä naarmuja löytyy niin niiden suhteen varmaan kannattaa ottaa pykälää tai kahta karkeammat aloituskarkeudet ja katsoa kuinka alkaa tasoittumaan. En osaa sanoa mikä on käytännön ero tuloksessa mutta noissa käsin hiottavissa on monesti suositeltu, että hiotaan yhdellä karkeudella pystysuuntaisesti ja seuraavaan karkeuteen siirryttäessä sitten vaakasuuntaisesti. Muutaman auton umpiot on tullut käsiteltyä käsin hiomalla noilla "markettisarjoilla" ja jostain syystä noiden sarjojen UV-suoja alkaa kellertämään jo vuoden päästä käsittelystä.
 
Ite hinkutin -09 Civicciä Philipsin setillä noin kuukausi sitten, kirkastui aika paljon mutta eihän niistä uusia saa. Kannattaa kyllä hioa, ei oo kallis projekti.

IMG_20240828_182723.jpg

Joo, siis todettakoon, että itselläkin on pari valmistakin kittiä, mutta saman saa käymällä jostain vesihiomapaperia, poralaikan, kiillotusvahan ja 2k-lakan. En tiedä, tuleeko juuri halvemmaksi ensimmäisellä kerralla, mutta jatkossa kyllä..
 
Jaahas. Rouvan Yaris -09 sai konttorilta hylkäyksen, taka-akselin kiinnityspisteet pohjassa ruosteesta pehmeät molemmin puolin. Semmoiset nyrkin kokoiset pohjasta alaspäin tulevat ulokkeet. Ei vielä läpireikää, mutta ei kaukanakaan. Itsellä ei riitä välineet tai taito rakenteelliisesti kriittisiä osia hitsailemaan. Kuinkahan iso operaatio tuo mahtaisi olla ja onko joku teettänyt? Mitähän moinen voisi kustantaa?
Onkohan ne murkulat ihan pistehitsattu kiinni sinne pohjaan, eli purkuautosta tms saisi helposti korjauspalan/ostettua uuden?

Kyllä noi korin kriittisten vaurioiden paikka on yleensä semmonen että romuttamo alkaa olemaan lähellä jossei kohtuuhintaan saa korjausta tehtyä. -09 niin on jo laatutekele ruostesuojauksen osalta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 737
Viestejä
4 429 119
Jäsenet
73 413
Uusin jäsen
Wabbitt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom