Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Mikä auto kyseessä ja miten tuo oireili?
Lexus CT200h

Käyntihäikkää startatessa, kun poltti ensin jäähdytysnesteen pois pytystä. Lähinnä lämpimällä koneella kun ajeli esim sähköllä tai odotteli pitkään liikennevaloissa. Ei oireillut vielä niin paljon että olisi antanut mitään misfire -vikakoodia, mutta niin vain siellä oli kansinahka mennyt.
Ajettu tuon jälkeen nyt noin 4000km ja toiminta nyt normaalia.
Sama tekniikka siis Priuksessa ja Auriksessa ainakin.

Tästä oli jo keskustelua aiemmin ketjussa.
 
Auto on taas kasassa ja tuntui jopa toimivan. Ei mennyt kahden päivän työ siis hukkaan. Tänään kyllä vastusti niinkin yksinkertainen asia kuin yksi pultti. Mutta kun tarpeeksi ahtaassa rakosessa on, niin tulee hankalaa.

Mutta sikäli tyytyväinen, että olihan tuo kohtuullisen iso työmaa ja silti tuli itse naplattua, tosin kaveri apuna mutta kuitenkin.
 
1718125188149.png

Mistä saisi toyota avensiksen manuaaliseen vaihdelaatikkoon vetoakselien päihin nuo tiivisteet ostettua?



1718125530917.png


1718125573705.png


Tai tiiättäkö mikä tuosta vuotaa? Vaihdelaatikon öljyt jos vaihtaa ja samalla laittaa redlinen seal saveria sinne, korjaiskohan? Mutta motonet ei ainakaan tiedä mitään tiivisteistä.

Toki kuvan perusteella ei tuota ehkä kannate edes lähteä vaihtamaan.


Mutta tosiaan jos laitan redlinen seal saveria sinne, niin saako sinne myös laittaa x1r:ää lisäksi, kun samalla vaihtaa manuaalivaihteiston öljyn?
En tiedä saako redline seal saveria sekä x1r:ää sekoittaa keskenään, onko kokemuksia tai tietoa?
 
Viimeksi muokattu:
1718125188149.png


Mistä saisi toyota avensiksen manuaaliseen vaihdelaatikkoon vetoakselien päihin nuo tiivisteet ostettua?


1718125530917.png


1718125573705.png


Tai tiiättäkö mikä tuosta vuotaa? Vaihdelaatikon öljyt jos vaihtaa ja samalla laittaa redlinen seal saveria sinne, korjaiskohan? Mutta motonet ei ainakaan tiedä mitään tiivisteistä.

ton vaihteiston päädyn varmaan voi ottaa auki ja kasaus ilman tiivistettä mutta tiivisteliiman kanssa. ei kai tossa ole mitään niin mittatarkkaa osaa päädyssä että haittaisi jos tiivisteen korvaa moottorisilikonilla.
 
Mistä saisi toyota avensiksen manuaaliseen vaihdelaatikkoon vetoakselien päihin nuo tiivisteet ostettua?

Tuon tuotekoodin kun lyö googleen, niin kyllä sieltä tuloksia tulee vaikka kuinka paljon. Eli saa kyllä tilattua maailmalta, jos ei heti jostain lähempää löydä.
 
ton vaihteiston päädyn varmaan voi ottaa auki ja kasaus ilman tiivistettä mutta tiivisteliiman kanssa. ei kai tossa ole mitään niin mittatarkkaa osaa päädyssä että haittaisi jos tiivisteen korvaa moottorisilikonilla.
Tuon tuotekoodin kun lyö googleen, niin kyllä sieltä tuloksia tulee vaikka kuinka paljon. Eli saa kyllä tilattua maailmalta, jos ei heti jostain lähempää löydä.

Joo. Muokkasin nyt vähän alkuperäista kommenttiani. Se vuoto ehkä on senverran vähäistä, että ei sitä ehkä kannate edes lähteä avaamaan tai tekemään mitään sille.

Mutta tosiaan jos laitan redlinen seal saveria sinne, niin saako sinne myös laittaa x1r:ää lisäksi, kun samalla vaihtaa manuaalivaihteiston öljyn?
En tiedä saako redline seal saveria sekä x1r:ää sekoittaa keskenään, onko kokemuksia tai tietoa?
 
Onnistuneen remontin innoittamana lähdin heti myyntipuheen loputtua (klo 16) ulos että vaihdanpa parkkitutkan anturin ja siivoan auton työkaluista. Nopea homma, ajattelin.

Mutta eihän se taaskaan kohtuudella mennyt. Ehtinyt kuin napata anturista kiinni ja kääntää kielekettä vähän, niin silmille kimposi kasa soraa ja anturi muovilaattoineen, joissa nuo näyttävät olevan kiinni.

Aikani siinä tuumailin ja totesin että yllättävän nopeastihan se..

Ei muuta kuin lelut kasaan, joita nyt toki edes kovin paljoa ollut levitelty, auto alas ja hakemaan Sikaflexia. Ei se ensimmäinen kerta ole, kun liimamassalla on autoja korjattu - paljon uudempiakin laitoksia ja vieläpä ns. tähdellisiä merkkejä, niin tuttua puuhaa.
 
Joo. Muokkasin nyt vähän alkuperäista kommenttiani. Se vuoto ehkä on senverran vähäistä, että ei sitä ehkä kannate edes lähteä avaamaan tai tekemään mitään sille.

Mutta tosiaan jos laitan redlinen seal saveria sinne, niin saako sinne myös laittaa x1r:ää lisäksi, kun samalla vaihtaa manuaalivaihteiston öljyn?
En tiedä saako redline seal saveria sekä x1r:ää sekoittaa keskenään, onko kokemuksia tai tietoa?
Molemmissa lukee, että käy kaikkien öljyjen kanssa. Se on sitten toinen asia, että onko tuollaisista "ihmeaineista" mitään iloa, hyvällä tuurilla voi jossain tapauksessa auttaakin.
Jos intoa on, niin sen verran ehkä voisi tehdä, että tutkii nyt ensin, että mistä tuo vuoto ylipäätänsä on peräisin. Eli esimerkiksi jotain liukkaria pintaan ja huuhtelee noi paskat pois siitä ensin ja sitten katsoo mistä alkaa tihkumaan.
 
Potilaana Volvo V60 D6 2013 ja aktiivivakkarin + nappi, joka toimii vähän kehnosti. Hieman sai ähertää, mutta noilla ohjeilla sai airbagin irrotettua.



Korvaavaa osaa ei juuri mistään löytynyt, niin Käyttöauto tilasi osan huomiseksi, 125€. Vielä en ole onneksi saanut rikottua mitään :)

Tuo kumiosa näytti olevan "revennyt".

20240612_122855.jpgScreenshot_20240612_131926_Photos.jpg
20240612_121847.jpg
 
Työmatka Leon 1.6 akl moottorilla pomppas leimalla päästöistä. Hc koholla tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla. Co myös kierroksilla, tyhjäkäynnillä se oli ok.
Aiemmin tuohon tullutkin vaihdettua jo sytytysyksikkö mutta tilailin tuossa nyt uudet tulpanjohdot ja tulpatkin samalla. Pienillä kierroksilla tuntuu välillä sellaista pientä nykimisen kaltaista oiretta.. Katsotaan josko se näillä tulis kuntoon.
Onko muita mahdollisia ideoita? Imuvuotoja meinasin myös varmuudeksi tutkia kun osat saapuu.
Mikähän tuon Co:n pienen nousun voi selittää?

Testerillä ihan ekana katsoo että mitä ECU näkee tai yrittää tehdä. Onko seoskorjaus esim positiivinen tai negatiivinen.

Vcds:llä katottiin vikakoodit ja lambdasta oli herja, sinne vaihdettiin uusi bosch tilalle. Myös tulpat ja johdot vaihdettu uusiin. Päästöt edelleen pielessä.
 
Potilaana Volvo V60 D6 2013 ja aktiivivakkarin + nappi, joka toimii vähän kehnosti. Hieman sai ähertää, mutta noilla ohjeilla sai airbagin irrotettua.



Korvaavaa osaa ei juuri mistään löytynyt, niin Käyttöauto tilasi osan huomiseksi, 125€. Vielä en ole onneksi saanut rikottua mitään :)

Tuo kumiosa näytti olevan "revennyt".

20240612_122855.jpgScreenshot_20240612_131926_Photos.jpg
20240612_121847.jpg

Hurjan näköistä tyynyn irroittelua. Autokohtaiset ohjeet laillisesta lähteestä voisi olla paikallaan.
 
Hurjan näköistä tyynyn irroittelua. Autokohtaiset ohjeet laillisesta lähteestä voisi olla paikallaan.
Aivan totta. Ei se tyyny itsellä lentänyt noin, vaan lähti aivan hallitusti.

Lähinnä siis nuo lukitukset löytyi tuon videon perusteella.

Korjaamolla varoittelivat, että sähköt hallitusti pois ym. Nyt kun tyyny on irti, niin saakin puhdistettua nuo kaikki kolot liasta, jota on 345tkm aikana kertynyt.
 
Vcds:llä katottiin vikakoodit ja lambdasta oli herja, sinne vaihdettiin uusi bosch tilalle. Myös tulpat ja johdot vaihdettu uusiin. Päästöt edelleen pielessä.
Mikä se herja oli?

Lambda on varmaan eniten turhaan vaihdettu osa ikinä.
 
Tälleen mukavasti parin päivän päästä tuo kottero sitten päätti alkaa tiputtamaan tehostimen öljyä alleen. On ollut niin hiton täysiä työpäiviä klo 16 asti ja pakko hoitaa asioitakin välillä, niin ehkä viikonloppuna ehtii nappaisemaan pätkät pois letkuista. Ja jos hakee lisää öljyä tehostimeen, niin nappaa samalla uudet klemmarit letkuihin, mikäli sattuu löytymään. Jospa tuo tuolla asettuisi.
 
Tälleen mukavasti parin päivän päästä tuo kottero sitten päätti alkaa tiputtamaan tehostimen öljyä alleen. On ollut niin hiton täysiä työpäiviä klo 16 asti ja pakko hoitaa asioitakin välillä, niin ehkä viikonloppuna ehtii nappaisemaan pätkät pois letkuista. Ja jos hakee lisää öljyä tehostimeen, niin nappaa samalla uudet klemmarit letkuihin, mikäli sattuu löytymään. Jospa tuo tuolla asettuisi.
Niin, paluu puolelle varmaankin. Mikään klemmari ei pidä paine puolella.
 
Vanhat jarrupalat näyttää tältä. Eli niissä on tuollainen jousi välissä. Takajarrut kyseessä.



Uudet on tällaiset


Tuleeko mitään ongelmia? Auto on Kia proceed 2019. Ja joo takajarruista kului radalla palat kokonaan. Nyt menee myös levyt vaihtoon.

Mulla on myös tarvikesetti jossa on uudet jouset. Mutta näissä paloissa ei ole mitään reikää niille??
 
Viimeksi muokattu:
Taisin jokunen viikko sitte just tommoset asentaa ja vanhat palat jousineen heitin hevonkuikkaan. Eli ei tuu ongelmia.
 
Taisin jokunen viikko sitte just tommoset asentaa ja vanhat palat jousineen heitin hevonkuikkaan. Eli ei tuu ongelmia.

Noiden jousien etu on varmaan se, että palat eivät lahaa niin paljon? Vai mikä idea?

Uudet jouset olisi, mutta uusissa paloissa ei paikkaa niille.

Sinäkään et laittanut uusia jousia?
 
Noiden jousien etu on varmaan se, että palat eivät lahaa niin paljon? Vai mikä idea?

Uudet jouset olisi, mutta uusissa paloissa ei paikkaa niille.

Sinäkään et laittanut uusia jousia?

no idea on kai että palat on vähän löysästi paikallaan, ja jousi pitää välykset sieltä pois ettei ala tärisemään jarruttaessa. Eli ne liikkuu smoothisti, oikea jousivoima pitää ne "kiskoissaan". Mut kyl sinne kertyy paskaa ajansaatos niin paljon ettei se ole mikään ongelma ettäkö palat helisisi paikoissaan. En joo mitään jousia laittanu. Ei ole kaikissa muissakaan autoissa. Joissain on vähän vastaavia jousijuttuja kyllä, muttei tommosia.
 
no idea on kai että palat on vähän löysästi paikallaan, ja jousi pitää välykset sieltä pois ettei ala tärisemään jarruttaessa. Eli ne liikkuu smoothisti, oikea jousivoima pitää ne "kiskoissaan". Mut kyl sinne kertyy paskaa ajansaatos niin paljon ettei se ole mikään ongelma ettäkö palat helisisi paikoissaan. En joo mitään jousia laittanu. Ei ole kaikissa muissakaan autoissa. Joissain on vähän vastaavia jousijuttuja kyllä, muttei tommosia.

Kiitos infosta.

Nyt ollaan saatu satulat irti ja levy pitäisi saada irti. Otin ne pari kiinnitysruuvia pois. Tuon pitäisi tuosta nyt lähteä. Mutta ei lähtenyt kun vasaralla koputin takaa.

Ulosvetäjä ei tuohon yletä, kun mulla on väärän mallinen.


Pitäisi olla ulosvetäjän keskitappi pidempi kuin leuat.

 
Kiitos infosta.

Nyt ollaan saatu satulat irti ja levy pitäisi saada irti. Otin ne pari kiinnitysruuvia pois. Tuon pitäisi tuosta nyt lähteä. Mutta ei lähtenyt kun vasaralla koputin takaa.

Ulosvetäjä ei tuohon yletä, kun mulla on väärän mallinen.


Pitäisi olla ulosvetäjän keskitappi pidempi kuin leuat.


Järeämpi vasara ja pyörittelyä niin kyllä pikkuhiljaa lähtee…
 
IMG_20240614_200504.jpg

Koitan antaa vähän lämpöä

Edit: kappas vaan. Ei tarvinnut kauan lämmittää. Kehä lämpeää ja laajenee.

IMG_20240614_201042.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Sitä voi ihan lyödäkin varsinkin kun ne levyt on vaihtoon menossa muutenkin, ei se koputtelulla irtoo, kiinniruostunu levy.
 
Irtosi kevyesti lämmön avulla.

Piankohan tähän saa vaihtaa navan? Ei hyvältä näytä. 5 vuotta vanha auto.

IMG_20240614_201658.jpg
 
Laita ne kuvasi tähän suoraan näkyviin tai mitä ikinä noiden linkkien takaa löytyykin. Aika paljon helpompi katsoa ne tästä kirjoituksen lomasta kun lähteä seuraamaan johonkin muualle..
Edit: nyt näkyy, kylläpä kesti kauan että alkoi näkymään jostakin syystä!
 
Irtosi kevyesti lämmön avulla.

Piankohan tähän saa vaihtaa navan? Ei hyvältä näytä. 5 vuotta vanha auto.

IMG_20240614_201658.jpg

Kun eiköhän tuo kestä siihen asti kuin laakeri menee väljäksi. Sitten kannattaakin uusia koko paketti. Kivasti jätetty pultitkin ylimittaisiksi että varmasti menee hankalaksi irroitus.
 
Laita ne kuvasi tähän suoraan näkyviin tai mitä ikinä noiden linkkien takaa löytyykin. Aika paljon helpompi katsoa ne tästä kirjoituksen lomasta kun lähteä seuraamaan johonkin muualle..
Edit: nyt näkyy, kylläpä kesti kauan että alkoi näkymään jostakin syystä!

Yritin alun perin ladata foorumille, mutta foorumi herjasi erroria. Nyt alkoi toimia, niin lataan kuvat vielä foorumille kun saan rempan tehtyä.

Jarrumäntä pitäisi vielä työntää sisään, että saa sen asennettua takaisin. Ruuvipuristimella yritin jo, mutta ei liikkunut. Vinkkejä? Jarrunestesäiliön korkki on auki.
 
Yritin alun perin ladata foorumille, mutta foorumi herjasi erroria. Nyt alkoi toimia, niin lataan kuvat vielä foorumille kun saan rempan tehtyä.

Jarrusylinteri pitäisi vielä työntää sisään, että saa sen asennettua takaisin. Ruuvipuristimella yritin jo, mutta ei liikkunut. Vinkkejä?

Käsijarrullinen satula pitää yleensä kiertää sisällepäin, eikä vain puristaa.
 
Yritin alun perin ladata foorumille, mutta foorumi herjasi erroria. Nyt alkoi toimia, niin lataan kuvat vielä foorumille kun saan rempan tehtyä.

Jarrusylinteri pitäisi vielä työntää sisään, että saa sen asennettua takaisin. Ruuvipuristimella yritin jo, mutta ei liikkunut. Vinkkejä?
Jos suoraan painamalla mene, niin kokeile kiertää samalla myötäpäivään.
 
Kun eiköhän tuo kestä siihen asti kuin laakeri menee väljäksi. Sitten kannattaakin uusia koko paketti. Kivasti jätetty pultitkin ylimittaisiksi että varmasti menee hankalaksi irroitus.

Jos laakeri menee väljäksi, niin se laakeri vaihdetaan ja kaikki tuo ruostunut jää. Napakin myydään erikseen. Paitsi, jos on sellainen konstruktio, jossa napa ja laakeri on yhtä.
 
Jos laakeri menee väljäksi, niin se laakeri vaihdetaan ja kaikki tuo ruostunut jää. Napakin myydään erikseen. Paitsi, jos on sellainen konstruktio, jossa napa ja laakeri on yhtä.
Kaikkiin automerkkeihin/malleihin niitä pelkkiä laakereita ei vaihdeta, ainakaan helpolla. Tässäkin kyseisessä Kian tapauksessa napa/laakerikombo myydään tarvikkeena yhtenä pakettina. Tervetuloa 2020-luvulle.
 
Kaikkiin automerkkeihin/malleihin niitä pelkkiä laakereita ei vaihdeta, ainakaan helpolla. Tässäkin kyseisessä Kian tapauksessa napa/laakerikombo myydään tarvikkeena yhtenä pakettina. Tervetuloa 2020-luvulle.

Sori, en ole Kia spesialisti, oletin vain asioita.
 
En ole minäkään Kia-spesialisti mutta ennen edellistä kommenttiani tarkistin asian Motonetin varaosahausta niin ei tarvinnut tehdä virheellistä olettamaa ko. asian suhteen.

En löytänyt motonetistä kuin etupyöränlaakerin. Mistä löysit laakerin taakse?
 
Käsijarrullinen satula pitää yleensä kiertää sisällepäin, eikä vain puristaa.
Jos suoraan painamalla mene, niin kokeile kiertää samalla myötäpäivään.

Kiitos! Meni pyörittelemällä. Vitsi mikä urakka oli, mutta pillupihdeillä sain pyöriteltyä.

On kyllä tosi tiukka nyt kun on uudet palat ja uusi levy. Juuri ja juuri sain mahtumaan. Asennuksen jälkeen niin tiukka, että palat puristaa levyä ja levy ei pyöri vapaana. Kun lähden ajamaan ja jarruttelen, niin väljäytyykö se siitä vai kuinka tossa nyt käy?

EDIT: käytin käsijarrua kiinni ja auki muutaman kerran. Nyt pyörii hyvin. Huomenna toinen puoli kuntoon.


Sähköinen käsijarru ajetaan testerillä huoltoasentoon ennen palojen vaihtoa, ja normaaliasentoon vaihdon jälkeen.

Tossa kun pyörittelin sitä mäntää, niin mietinkin jotain tuollaista... Mikähän olisi halvin laite joka osaisi antaa tuon komennon? Saisi kyllä olla autossa sisäänrakennettuna.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos! Meni pyörittelemällä. Vitsi mikä urakka oli, mutta pillupihdeillä sain pyöriteltyä.

On kyllä tosi tiukka nyt kun on uudet palat ja uusi levy. Juuri ja juuri sain mahtumaan. Asennuksen jälkeen niin tiukka, että palat puristaa levyä ja levy ei pyöri vapaana. Kun lähden ajamaan ja jarruttelen, niin väljäytyykö se siitä vai kuinka tossa nyt käy?



Tossa kun pyörittelin sitä mäntää, niin mietinkin jotain tuollaista... Mikähän olisi halvin laite joka osaisi antaa tuon komennon? Saisi kyllä olla autossa sisäänrakennettuna.

Halvin mahdollinen tapa on antaa liittimeen suoraan 12v haluttuun suuntaan, esim. hyppyjohdoilla.
 
Halvin mahdollinen tapa on antaa liittimeen suoraan 12v haluttuun suuntaan, esim. hyppyjohdoilla.
Varmaan auto ikä ratkaisee, onko jänite säätöiset vai ei. Vanhemmat autot vois olla aika vaikeeta tarjota jänitettä. Tosin voihan tuon ikäisessä olla sähkö säätö.
 
Kiitos kaikille neuvoista. Ilman niitä ei olisi onnistunut. Uudet jarrut on nyt asennettu taakse ja kaikki näyttää toimivan hienosti. Täytyy vielä joku päivä asentaa eteen jarrupalat, kun niissä on enää alle 1 cm kulutuspintaa.
 
Kiitos kaikille neuvoista. Ilman niitä ei olisi onnistunut. Uudet jarrut on nyt asennettu taakse ja kaikki näyttää toimivan hienosti. Täytyy vielä joku päivä asentaa eteen jarrupalat, kun niissä on enää alle 1 cm kulutuspintaa.

1cm on tosi paljon. Ei uusissakaan varmaan enempää ole.
 
Kiitos kaikille neuvoista. Ilman niitä ei olisi onnistunut. Uudet jarrut on nyt asennettu taakse ja kaikki näyttää toimivan hienosti. Täytyy vielä joku päivä asentaa eteen jarrupalat, kun niissä on enää alle 1 cm kulutuspintaa.
Omissa autoissa jarrurempat on menneet takapää remontti kahdesti ja etupää kerran -kierrolla. Luultavasti sulla ne etupalat ja levyt kestävät hyvin vielä vuosia kunnes tulee taas tarvetta takajarru remontille. Sitten vaihtaa osat joka nurkkaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 124
Viestejä
4 861 628
Jäsenet
78 608
Uusin jäsen
Herttua

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom