Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Outlanderin sisälokarissa keulan puolella muutama muoviniitti jossa ristipäinen ruuvi joka pyörii vaan tyhjää. Miten tuollaiset kuuluu avata? Selkeesti siinä on keskellä osa joka pitäisi nousta ylös.
Ei taida olla alkuperäiset..
Vähä erikoine, kuitenki pieni häikkä ja kysyis vinkki.. BMW 166i ei saa soitettua bluetoothi kautta audiota, viikko sitte toimi vielä normaalisti. BT yhdistää ja puhelimet toimii, mutta esim. spotifysta ei soi, vaikka puhelin näyttää ja äänet päällä. Audio -kohdassa on check-merkki autossa ja yritetty yhdistellä ja poistella.
Ekana avaisin ovipahvin ja rasvaisin koneiston. Jos ei auta niin joko moottori tai sitten johtosarja ottamassa lopputiliä taitoskohdastaMazda 6, vm. 2008 (GH), oikeanpuoleinen etuikkuna on alkanut liikkua todella hitaasti eikä välillä tottele kytkimiä lainkaan. Joskus myös pysähtyy kesken aukeamisen tai sulkeutumisen ennen kuin on kokonaan auki tai kiinni. Ikkunannostin menossa rikki, vai onko jotain muita vaihtoehtoja? Muut ikkunat toimivat kunnolla.
Näihin kun laittaisi autosta vähän tietoja eli vuosimalli, i-drive jne. niin olisi helpompi vastailla. Esim. F20/F21 kohdalla aika monissa on alkanut toimimaan paljon paremmin kun on päivittänyt viihdejärjestelmän. Toki järjestelmän resetointikin voi auttaa.
Meidän perheen kakkosauto, 2010 vuoden Fiat Punto 1,2l on alkanut tekemään sitä että laittaa ohjaustehostimen pois päältä jos auton käynnistää ns suoraan. Mutta jos autoon laittaa sähköt, antaa olla vähän aikaa (2-3s) ja sitten käynnistää auton niin ei tule mitään ongelmia. Eli käytännössä ei vaikuta mitenkään auton toimintaan. Mutta tiistaina olisi katsastus, mitä veikkaatte mitä katsastusmies sanoo tästä?
F20 juurikin 2014 mallin. Tarvii koittaa ettiä joku päivitys jos auttaisi, mietti jos olisi nopeemmat vaihtoehdot ensin ennen päivitystä, kerran yhtäkkisesti loppu toimimasta. Tarvii kokeilla päivitystä ja resetointia seuraavaksi.
E: ei oma auto niin kuulopuheella enemmänkin tämä yhtäkkinen lopetus, nyt meinasikin, että vakkarihuollon jonkun osan vaihdon jälkeen ei toimisi. Kattoo jos koittaa päivittää ensin.
Monissa autoissa tuo saattaa lakata toimimasta ihan puhtaasti kännykkään ladattujen ohjelmistopäivitysten myötä. Meillä on jo kahdesta vanhemmasta (2010+ kuitenkin) autosta kadonnu bluetooth-yhteyksien toimivuuksia kun on ihan normaalisti laitettu aamulla luurin ehdottamat android-updatet rullaamaan. Puhelut jääny molemmissa tapauksissa toimimaan, jne. mutta juurikin Spotifyt ja muut "mediayhteydet" tuntuu olevan herkkiä. Autojen softa kun ei päivity ihan tuosta vaan, jos edes ilmasiks on tehtävissä, tai rahallakaan, niin soppa on valmis.Jos se lopetti toimimisen jonkun osan vaihdon jälkeen, niin onkohan koodaukset/kalibroinnit kunnossa? Näissä kun usein tarvitsee koodata/kalibroida osan vaihdon jälkeen. Mikäli autossa ei tehtaalta lähtiessä ollut bluetooth musiikintoistoa, vaan se on jälkikäteen lisätty, niin saattoi kadota sen koodaus. Ensimmäisenä tarkistaisin vikakoodit & koodaukset.
Meidän perheen kakkosauto, 2010 vuoden Fiat Punto 1,2l on alkanut tekemään sitä että laittaa ohjaustehostimen pois päältä jos auton käynnistää ns suoraan. Mutta jos autoon laittaa sähköt, antaa olla vähän aikaa (2-3s) ja sitten käynnistää auton niin ei tule mitään ongelmia. Eli käytännössä ei vaikuta mitenkään auton toimintaan. Mutta tiistaina olisi katsastus, mitä veikkaatte mitä katsastusmies sanoo tästä?
Monissa autoissa tuo saattaa lakata toimimasta ihan puhtaasti kännykkään ladattujen ohjelmistopäivitysten myötä. Meillä on jo kahdesta vanhemmasta (2010+ kuitenkin) autosta kadonnu bluetooth-yhteyksien toimivuuksia kun on ihan normaalisti laitettu aamulla luurin ehdottamat android-updatet rullaamaan. Puhelut jääny molemmissa tapauksissa toimimaan, jne. mutta juurikin Spotifyt ja muut "mediayhteydet" tuntuu olevan herkkiä. Autojen softa kun ei päivity ihan tuosta vaan, jos edes ilmasiks on tehtävissä, tai rahallakaan, niin soppa on valmis.
Kannattaa sitten tehdä merkki johonkin kohtaan raidetankoa ja mitata raidetangon pään etäisyys keskipisteestä. Kierrosten laskeminen ei toimi ellei uusi ja vanha ole täsmälleen saman mittaisia.Katsastusmies ei huomannut tuota sähkövikaa mutta raidetangon päässä oli väljyyttä niin siitä jäi uupumaan ettei auto mennyt katsastuksesta läpi. Uusi osa maksaa 17,50€ ja kaveri lupasi vaihtaa tuon.
Jos pyöränkulmat oli kunnossa ennen vaihtoa niin mittanauhanhan kanssa sen saa tasan samanlaiselle auraukselle ruuvailtua kun mittaa etäisyyden renkaan urista vaikkapa. Ei tarvi merkkailla mitään.Kannattaa sitten tehdä merkki johonkin kohtaan raidetankoa ja mitata raidetangon pään etäisyys keskipisteestä. Kierrosten laskeminen ei toimi ellei uusi ja vanha ole täsmälleen saman mittaisia.
Tai sitten lähtökohtaisesti ajatus on viedä se nelipyöräsuuntaukseen rempan jälkeen.
Jos se lopetti toimimisen jonkun osan vaihdon jälkeen, niin onkohan koodaukset/kalibroinnit kunnossa? Näissä kun usein tarvitsee koodata/kalibroida osan vaihdon jälkeen. Mikäli autossa ei tehtaalta lähtiessä ollut bluetooth musiikintoistoa, vaan se on jälkikäteen lisätty, niin saattoi kadota sen koodaus. Ensimmäisenä tarkistaisin vikakoodit & koodaukset.
Jos on väljä nivel joka vaihdetaan niin ei saa samaan kohtaan. Tai siis saa, mutta ei se oikea kohta oleJos pyöränkulmat oli kunnossa ennen vaihtoa niin mittanauhanhan kanssa sen saa tasan samanlaiselle auraukselle ruuvailtua kun mittaa etäisyyden renkaan urista vaikkapa. Ei tarvi merkkailla mitään.
En tiiä onko henkimaailman juttuja vai mitä, mutta naputtelin audioasetuksia pois/päälle ja pistelin additional telephone -asetuksen päälle ja rupesi bt:n kautta spotifyt jne kuulumaan.
Linjalangan kun vetää renkaiden ympäri, siis auto kiertäen. Ratti keskelle, ja väljän puolen säätö linjalangan ja tönärin mukaan samaan kuin ehjä, niin on kohdillaan...Jos on väljä nivel joka vaihdetaan niin ei saa samaan kohtaan. Tai siis saa, mutta ei se oikea kohta oleKyllä minäkin aikoinaan värkkäsin suuntauksien kanssa mutta ei se kannata. Muutaman kympin maksaa säätö ja väärät kulmat kostautuvat rengaskustannuksina hyvin nopeasti. Jos hieman haluaa säästää niin vaihtaa osan itse ja vie sitten suuntaukseen.
Tätä on joskus tullut käytettyä tarkistamiseen, ei niinkään säätämiseen. Toinen keino on ottaa metrin suora mitta, vaikka lattarauta, tjsp., asettaa se ehjällä puolella vanteen päälle ja mitata etäisyys koripaneeleista mitan reunaan, sekä vaakaan että pystyyn. Toistaa saman mittauksen toisella puolella ja säätää tarvittaessa jotta mitta täsmää. Eihän noi nelipyöräsuuntauksen tarkkuuteen mene, mutta sen verran lähelle pääsee ettei tartte viikon jälkeen ihmetellä mihin on renkaasta kantti kadonnu.Linjalangan kun vetää renkaiden ympäri, siis auto kiertäen. Ratti keskelle, ja väljän puolen säätö linjalangan ja tönärin mukaan samaan kuin ehjä, niin on kohdillaan...
Viimeksi tuossa onnistuin ihan vain painamalla väljän RT:n pään ruuvipuristimella välyksettömäksi ennen mittaamista. Oli kyl 30 vuotias auto johon ei suuntausta halunnut tehdä.Jos on väljä nivel joka vaihdetaan niin ei saa samaan kohtaan. Tai siis saa, mutta ei se oikea kohta oleKyllä minäkin aikoinaan värkkäsin suuntauksien kanssa mutta ei se kannata. Muutaman kympin maksaa säätö ja väärät kulmat kostautuvat rengaskustannuksina hyvin nopeasti. Jos hieman haluaa säästää niin vaihtaa osan itse ja vie sitten suuntaukseen.
Muutaman kympin maksaa säätö ja väärät kulmat kostautuvat rengaskustannuksina hyvin nopeasti.
Jeps, nykyään tekee tiukkaa että 100€ saa nelipyöräsuuntauksen.Toi nelipyöräsuuntaus (mittaus+säätö) maksaa normaalihinnoilla jo liki 100e. Jos vanhassa autossa raidetangonpäät ovat finaalissa, niin todennäköisesti muuallakin on väljää (puslat, tuennat), että voi olla vaikea saada tarkkaan suunnattua. Silloin lankaviritelmillä voi saada riittävän tarkasti.
Jännä, että normaaliajossa kulmat saavat olla hyvinkin paljon pielessä ja auto on silti hyvä ajettava mutta renkaat kuluu silmissä.
Mittaristo vikoja ollu noissa kuulostaisi vähän siltäOlisiko täällä Volvo-tietäjiä, vanhempien S80 2007 anturit herjaavat mitä sattuu, aina käynnistäessä herjaa että jäähdytysneste vähissä vaikka säiliö täysi, häviää kyllä kuittaamalla mutta tulee aina takaisin. Samoin välillä herjaa että öljy vähissä vaikka mittatikku maksimissa, samoin bensamittarin range sekoilee välillä. Onko antureilla joku yhteinen ohjainboksi vai onko yksittäiset anturit vain menossa huonoksi?
Tuohon pyörien suuntaukseen vielä, aika usein vanhassa autossa pääsee erittäin hyvään tulokseen, jos lähtökohta on se, että ratti on alunperin suorassa ja kulmat kunnossa. Yhden raidetangonpään vaihdon jälkeen jättää sen kiristysmutterin löysälle ja sopiva lenkkiavain koeajolle mukaan. Jos on säätö pielessä, on myös ratti vinossa kun ajetaan suoraan. Pysähtyy linja-autopysäkille tms tekemään pienen korjauksen ja jatkaa koeajoa. Lähes kaikissa autoissa säädön mahtuu tekemään pyörä paikallaan kun vähän kurottaa. Yleensä se ottaa noin 4-5 pysähdystä ja säätöä että menee kohdilleen.
Kun laittaa googleen "volvo s80 mittaristo vika" löytyy paljon tarinaa. Ovoko mainostaa käytetyjä osia, on luotettava toimija. Ja ainakin Sercap, Elehuolto ja janilehto.com on tullut vastaan osaavina mittaristokorjaamoina.Olisiko täällä Volvo-tietäjiä, vanhempien S80 2007 anturit herjaavat mitä sattuu, aina käynnistäessä herjaa että jäähdytysneste vähissä vaikka säiliö täysi, häviää kyllä kuittaamalla mutta tulee aina takaisin. Samoin välillä herjaa että öljy vähissä vaikka mittatikku maksimissa, samoin bensamittarin range sekoilee välillä. Onko antureilla joku yhteinen ohjainboksi vai onko yksittäiset anturit vain menossa huonoksi?
Huono akku ainakin tekee tätäMeidän perheen kakkosauto, 2010 vuoden Fiat Punto 1,2l on alkanut tekemään sitä että laittaa ohjaustehostimen pois päältä jos auton käynnistää ns suoraan. Mutta jos autoon laittaa sähköt, antaa olla vähän aikaa (2-3s) ja sitten käynnistää auton niin ei tule mitään ongelmia. Eli käytännössä ei vaikuta mitenkään auton toimintaan.
Huono akku ainakin tekee tätä
Noin yleisesti ottaen ei mitään vikaa voi poissulkea pelkästään sen perusteella, jos joku osa on vaihdettu vaikkapa puoli vuotta aikaisemmin. Yllättävän usein jopa se "juuri" vaihdettu osa on syypää vikaan.Akku ja laturi on vaihdettu talvella.
90-luvun Toyotan moottori alkaa viheltää 10min päästää liikkeellelähdöstä, vihellys ei ole niin äänekäs että sen saisi tallennettua, mutta ihmiskorva kuulee kyllä(kuhan radio on pois päältä), mietityttää tämä 10min viive, onko vinkkejä mitä kannattaisi tutkia? Just katsastuksesta läpi meni ilman huomautuksia
90-luvun Toyotan moottori alkaa viheltää 10min päästää liikkeellelähdöstä, vihellys ei ole niin äänekäs että sen saisi tallennettua, mutta ihmiskorva kuulee kyllä(kuhan radio on pois päältä), mietityttää tämä 10min viive, onko vinkkejä mitä kannattaisi tutkia? Just katsastuksesta läpi meni ilman huomautuksia
90-luvun Toyotan moottori alkaa viheltää 10min päästää liikkeellelähdöstä, vihellys ei ole niin äänekäs että sen saisi tallennettua, mutta ihmiskorva kuulee kyllä(kuhan radio on pois päältä), mietityttää tämä 10min viive, onko vinkkejä mitä kannattaisi tutkia? Just katsastuksesta läpi meni ilman huomautuksia
Tähän mennessä vaan ajossa kiinnittäny huomiota, käyn kohta kokeilee tyhjäkäynnillä. Kaasupolkimen asento vaikuttaa joo, välillä ääni katoaa kun kaasua painelen tai päästän, sitten tule takaisin, ja tosiaan ekat vihellykset alkaa kuulua vasta 10min. päästää liikkeellelähdöstäViheltääkö vain ajossa, vai myös kun pysähdyt äänen kuuluessa? Vaikuttaako kaasupolkimen asento (koneen kierrokset) vihellysääneen?
Helppoja testejä nyt on tosiaan ensin se, että odotat että ääni kuuluu ja sitten pysähdyt ihmettelemään ja kuulostelemaan. Sitäkään ei välttämättä tietä, tuleeko ääni edes moottorista, voi tulla vaikka vaihteistostakin (onhan se jo tarkistettu, että ei tule radiosta..). Helppoja testejä on myös siellä konehuoneessa letkujen heiluttelut voi hyvin olla vuoto. Alipainevuotojen etsimiseen on myös erittäin hyvä keino starttispay (kunnon kama missä eetteriä), sitä kun suihkii moottorin käydessä letkuliitoksiin, imusarjan saumoihin, välijäähdyttimeen jne, kuulee heti jos on vuoto. Tuolla löytää yleensä ne muuten löytämättömätkin vuodot.Tähän mennessä oon vaan ajossa kiinnittäny huomiota, käyn kohta kokeilee tyhjäkäynnillä. Kaasupolkimen asento vaikuttaa joo, välillä ääni katoaa kun kaasua painelen tai päästän, sitten tule takaisin, ja tosiaan ekat vihellykset alkaa kuulua vasta 10min. päästää liikkeellelähdöstä
Nyt kun tietoisesti menin ihmettelemään näitä vihellyksiä uudestaan, enää niitä ei tuu, ei ollenkaan, ongelma siis korjaantui itsekseen just kun aloin teiltä kyselee tästä. Kiitos kaikille vinkkejä antaneille! Palaan asiaan jos vihellyskonsertti jälleen alkaa.Tähän mennessä vaan ajossa kiinnittäny huomiota, käyn kohta kokeilee tyhjäkäynnillä. Kaasupolkimen asento vaikuttaa joo, välillä ääni katoaa kun kaasua painelen tai päästän, sitten tule takaisin, ja tosiaan ekat vihellykset alkaa kuulua vasta 10min. päästää liikkeellelähdöstä
Skoda Octavian manuaalivaihteistossa ykkönen tuntuu välillä jämähtävän silmään. Määrätietoisella nykäisyllä saa vetäistyä kakkosen päälle ja vaihdekeppi tuntuu muutaman sekunnin ajan jäykältä, mutta vaihteet eivät rutise. Tuon jälkeen palautuu täysin normaaliksi ja vaihteet menevät todella kevyesti päälle. Tuota tapahtuu vain harvoin ja kytkimen tuntuma on aina normaali.
Jumittaakohan siirtäjä vai onkohan öljyt huonohkot? Tapahtuu vain kuumalla koneella ja nyt kun miettii, niin myös kuumalla kelillä. Kytkintä en usko syyksi, kun vaihteet eivät kuitenkaan rusahda. Lähinnä vaihdekeppi ei halua liikkua ja ongelmana on aina 1 ja 2 vaihteet.
2018, 5-v manuaali ja diesel. Ilmiö on vähän kuin lähtisi 30-asteen pakkasella kylmällä autolla liikkeelle ja vaihtaa ensimmäisen kerran vaihdetta. Mielestäni koko vaihdekeppi tuntui jäykältä tuolloin, eli ongelma ei ollut vain vaihteiden irtoaminen tai kytkeytyminen. Tahmeaa menoa. Muutaman sekunnin päästä toimii taas normaalisti.minkä ikänen? millä tekniikalla/voimansiirrolla?
kuulostaa kyllä siltä että kytkin ei irroita aivan täysin. seuraavan kerran kun tapahtuu niin polkase vielä enemmän lattiaan sitä poljinta, voimalla, jos vaikka auttas. jos auttaa selvästi niin se varmistaa tuon.
2018, 5-v manuaali ja diesel. Ilmiö on vähän kuin lähtisi 30-asteen pakkasella kylmällä autolla liikkeelle ja vaihtaa ensimmäisen kerran vaihdetta. Mielestäni koko vaihdekeppi tuntui jäykältä tuolloin, eli ongelma ei ollut vain vaihteiden irtoaminen tai kytkeytyminen. Tahmeaa menoa. Muutaman sekunnin päästä toimii taas normaalisti.
EDIT: Vaihteet siis menevät rutisematta, mutta vaihdekeppi liikkuu kuin tervassa.
Vaikea sanoa. Kävin äsken ajamassa pidemmän lenkin ja vaihteet toimivat todella nätisti. Kokeilin myös painaa kytkintä hyvin kevyesti jättäen jopa hieman varaa pohjalle ja vaihtaa sitten kakkoselle. Odotin jo rusahdusta, mutta kepissä ei tuntunut mitään vastusta ja liikkui vaikka kahdella sormella. En usko kytkimessä olevan vikaa, kun toimii niin nätisti 99,9% ajasta. Joku vain saa vaihteet silloin tällöin tahmaamaan, kun lähtee ykkösellä liikkeelle ja on vaihtamassa kakkoselle. Googlella tuli vastaan, että vivustossa oleva rasva voisi muuttua kuumana ja oikeaan väliin mennessään aiheuttaa kitkaa.vaihdevaijerit on usein teflonsisäpintasessa kuoressa. jos siellä sisällä hiertää vähänki joku niin keppi on kyllä samantien tahmeatoiminen. Mulla oli vanhassa audissa vähän vastaava, mutta se oli kyllä vähän tahmea kokoajan. Otin vaijerit irti autosta, ja näennäisesti ne vaikuttikin aivan moitteettomasti toimivilta, mutta kun ne pisti autoon takas niin taas keppi tahmasi (olin aivan äimänä kun ei selvää vikaa löytynyt). Vasta uudella jumpalla ja uusilla vaijereilla homma korjautu. Verratessa uuteen vaijeriin molemmit irrallaan se ero olikin selvä, eli se on tosi pienestä kiinni noissa teflonkaapeleissa sen tuntuman kanssa.
Vaihteistoöljyt ajattelin kuitenkin vaihdattaa jossain vaiheessa, kun 161tkm jo ajettu, niin nyt voisi kitistä ne kokeiluksi takuun piikkiin.
Jep, kävi sama mielessä. Samaa tököttiä käytin edelliseen autoon ja vaihteisto oli kuin uusi. Vain positiivisia kokemuksia kaikista noista lisäaineista, vaikka moni haukkuu käärmeöljyiksi.Hommaa purkki RVS T3:sta ja pyydä että laittavat samalla sisään. Itsellä yhdestä autosta positiivinen kokemus vanhan laatikon kanssa ja netissäkin monella samaa. Toki jo pelkkä öljyn vaihto voi auttaa. Ja lume-vaikutus toimii aina vaikka olisi mitä käärmeöljyä!
![]()
RVS T3 Vaihteiston suojaus- ja kunnostusaine | Motonet Oy
T3 RVS Technology® on nanoteknologiaa, joka mahdollistaa erittäin liukuvan ja kestävän tribokeraamisen pinnan muodostamisen koneosien kulumiselle alttiille...m.motonet.fi
Ei ton ikäisessä mitään öljyjä vaihdella tai lisätä mitään. Huoltoon ja tsekkaavat että vaijerit on synkassa oikein säädetty. Tai ylipäänsä edes kysyt asiaa marmorilta.2018, 5-v manuaali ja diesel. Ilmiö on vähän kuin lähtisi 30-asteen pakkasella kylmällä autolla liikkeelle ja vaihtaa ensimmäisen kerran vaihdetta. Mielestäni koko vaihdekeppi tuntui jäykältä tuolloin, eli ongelma ei ollut vain vaihteiden irtoaminen tai kytkeytyminen. Tahmeaa menoa. Muutaman sekunnin päästä toimii taas normaalisti.
EDIT: Vaihteet siis menevät rutisematta, mutta vaihdekeppi liikkuu kuin tervassa.
Mielestäni 5 vuotta suomen oloissa on aivan hyvä kohta vaihteistoöljyn vaihdolle etenkin jos kysessä on diisseli jolle tulee reippaasti kilometrejä.Ei ton ikäisessä mitään öljyjä vaihdella tai lisätä mitään. Huoltoon ja tsekkaavat että vaijerit on synkassa oikein säädetty. Tai ylipäänsä edes kysyt asiaa marmorilta.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.