Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Kannet kävi pajalla.
0.1 lastu pois pinnasta, kaikki ventiilit uudet, venttiilivarsiin uudet tiivisteet, jouset uudet, ohjuri tai pari uutta ja vähän istukan koneistusta.
katso liitettä 1091618

Viel pien tsekki ennen kasaamista, eli jakopää ja nokka jotka auton suomeen kilvittäneen pajan mukaan vaihdettu, eli ~1000km sitten

Jakopäätä ei oo kyl tehty


Eikä oo nokkaakaan vaihettu


Eli vielä kasa osia tiluukseen ennen kun vedellään nippuun päin.

Vielä kun löytäis kourallisen 5/8" pultteja 20 nousulla (kyllä, 20, ei 18) niin sais kansista lisäilmapumpun suuttimet korvattua niillä, ihan vaan että näyttäs kannet siivommilta.

Olipa karun näköinen ketju ja nokka! Lievästi sanottuna korkea aika vaihtaa :D
 
Kannet kävi pajalla.
0.1 lastu pois pinnasta, kaikki ventiilit uudet, venttiilivarsiin uudet tiivisteet, jouset uudet, ohjuri tai pari uutta ja vähän istukan koneistusta.
katso liitettä 1091618

Viel pien tsekki ennen kasaamista, eli jakopää ja nokka jotka auton suomeen kilvittäneen pajan mukaan vaihdettu, eli ~1000km sitten

Jakopäätä ei oo kyl tehty


Eikä oo nokkaakaan vaihettu


Eli vielä kasa osia tiluukseen ennen kun vedellään nippuun päin.

Vielä kun löytäis kourallisen 5/8" pultteja 20 nousulla (kyllä, 20, ei 18) niin sais kansista lisäilmapumpun suuttimet korvattua niillä, ihan vaan että näyttäs kannet siivommilta.


Viikko ja uus ketju on ton näkönen jos ajetaan säännöllisesti, ei mitään mullistavaa.

Vähän kiinnostaa kans miten päättelit ettei nokkaa olis vaihettu?

EDIT: Katoin koneella videon uusiks, toihan on laahuri nokka? riittää et sisäänajo menee vituiks tai nokka on jotain Comp Cams tuotantoa ni se näyttää tolta viikon päästä kans, Compin nokat ollu jo pitkään tosi ongelmallisia sisäänajon kanssa jos laahureita ovat.
 
Potilaana Audi A4 2.0 bensa 2002. Tuollainen P0420 vikakoodi, jota en ole vielä käynyt missään nollaamassa. Mitään vikavaloa ei pala ja muutenkin toimii normaalisti.

Onkohan tiedossa enemmänkin remonttia, jos vika ei poistu nollaamalla?

Screenshot_2023-05-03-17-12-20-294_com.miui.gallery.jpg


Toinen hylky pakoputkesta, eli se menee vaihtoon. (Lambda poikkeaa sallituista arvoista korotetulla pyörimisnopeudella. Takapontön etuosasta vuotaa).

Kolmas hylky vaurioituneesta (liian kuluneesta) renkaasta. Renkaat onkin jo toimitettu, eli vaihtoa vaille.


Onneksi ei nyt kumminkaan tuon enempää noita isoja vikoja, eli kannattaa luultavasti vielä korjata auto kuntoon.

Edit:
Google antoi jotain vastauksia. Eli tosiaan katalysaattori voisi olla jo entinen? Tai jotain muuta.

 
Viimeksi muokattu:
Potilaana Audi A4 2.0 bensa 2002. Tuollainen P0420 vikakoodi, jota en ole vielä käynyt missään nollaamassa. Mitään vikavaloa ei pala ja muutenkin toimii normaalisti.

Onkohan tiedossa enemmänkin remonttia, jos vika ei poistu nollaamalla?

Screenshot_2023-05-03-17-12-20-294_com.miui.gallery.jpg


Toinen hylky pakoputkesta, eli se menee vaihtoon. (Lambda poikkeaa sallituista arvoista korotetulla pyörimisnopeudella. Takapontön etuosasta vuotaa).

Kolmas hylky vaurioituneesta (liian kuluneesta) renkaasta. Renkaat onkin jo toimitettu, eli vaihtoa vaille.


Onneksi ei nyt kumminkaan tuon enempää noita isoja vikoja, eli kannattaa luultavasti vielä korjata auto kuntoon.

Edit:
Google antoi jotain vastauksia. Eli tosiaan katalysaattori voisi olla jo entinen? Tai jotain muuta.


Vikakoodien luku/poisto ei koskaan ole korjaus vialle.
 
Tuossa vielä Audi A4:n päästöt. Hylky siis tuli vuotavan pakoputken takia. Muut arvot ilmeisesti kumminkin OK?

Screenshot_2023-05-03-17-38-08-081_com.miui.gallery.jpg
 
Tuossa vielä Audi A4:n päästöt. Hylky siis tuli vuotavan pakoputken takia. Muut arvot ilmeisesti kumminkin OK?

Screenshot_2023-05-03-17-38-08-081_com.miui.gallery.jpg

Tuo vikakoodi tykkää esiintyä vanhemmissa bensa autoissa monessakin. Jos päästöt on hyvät ni takimmainen lambda vaihtoon tai holkki takimmaisen lambdan väliin ni pysyy tuo koodi poissa.

Turhaa rupeet katteja vaihtelee.
 
Vikakoodien luku/poisto ei koskaan ole korjaus vialle.

Riippuu koodista, mutta uusiville koodeille tosiaan ei ole korjaus joo.

Otetaan esimerkkinä vanhan nelikko rojotan abs:n vikakoodit joita se aina jääratasession jälkeen huusi vaikka järjestelmä toimi täysin oikein, ei vain vissiin tykännyt enemmästä jarrulla seisomisesta tahi poikittain menosta
 
Potilaana Audi A4 2.0 bensa 2002. Tuollainen P0420 vikakoodi, jota en ole vielä käynyt missään nollaamassa. Mitään vikavaloa ei pala ja muutenkin toimii normaalisti.

Onkohan tiedossa enemmänkin remonttia, jos vika ei poistu nollaamalla?

Screenshot_2023-05-03-17-12-20-294_com.miui.gallery.jpg


Toinen hylky pakoputkesta, eli se menee vaihtoon. (Lambda poikkeaa sallituista arvoista korotetulla pyörimisnopeudella. Takapontön etuosasta vuotaa).

Kolmas hylky vaurioituneesta (liian kuluneesta) renkaasta. Renkaat onkin jo toimitettu, eli vaihtoa vaille.


Onneksi ei nyt kumminkaan tuon enempää noita isoja vikoja, eli kannattaa luultavasti vielä korjata auto kuntoon.

Edit:
Google antoi jotain vastauksia. Eli tosiaan katalysaattori voisi olla jo entinen? Tai jotain muuta.


Pakoputken fiksailua ensin ja sitten katot tuleeko arvot kuntoon. Itellä herjas lambdaa kun putki vuoti niin vähän ettei sitä edes autoa tietämätön olisi huomannu, sitten kun meteli tuli sietämättömäksi hyvinkin nopsaan niin korjaus, ja lambdan vikavalo katosi.
 
@Myrkky kompatakseni, niin tuo vikakoodi tosiaan voi tulla kun putki vuotaa. Eli saa liikaa happea kuten tuossa katsurin listassa näkyy. O2 koholla. Eli putki kuntoon ja sen jälkeen pakokaasutesti jossain toisella pajalla.
 
Noh camaron moottori alkaa olee loppusuoral, huomenna tulis nokkalaakerit ni saaa ne lyyvä paikallee ni voi long blockin työntää keulille ni pääsee korvalliset ja pakosarjat askartelee siihen.
Piti vaa käydä läpi pakolliset ja tiputtas keulille mut piti sit vaihtaa venajouset ja sit löyty yhet molytönärit nurkista vielä ni piti siihe viel SS2 nokkaki hommata sit.
Alkuviikosta vois päästä leimanhakuhommiin hyväs lykys.

Lähtökohta

Tämänhetkinen tilanne


Tos viel parempi kuva autosta

Edit: kuva pohjasta vielä, en oo näin hyväkuntosta gen 3 nähny ikinä, muutamal asiakkaal noita on ja saanu hitsailla jokaista niitä. Tässä siis ei ole kun maali alla, ei muuta. Ja ruoste loistaa poissaolollaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo vikakoodi tykkää esiintyä vanhemmissa bensa autoissa monessakin. Jos päästöt on hyvät ni takimmainen lambda vaihtoon tai holkki takimmaisen lambdan väliin ni pysyy tuo koodi poissa.

Turhaa rupeet katteja vaihtelee.
Tuollaisen "modaus" osan tilasin. Eli tarkoitus saada holkki takimmaisen anturin ja pakoputken väliin.


Motonetissä olisi ollut katin jälkeinen anturi 110€ eli mielestäni melko kallis (jos vanhakin vielä toimii).


Mutta täytyy se pakoputkikin tutkia läpikotaisin. Ainakin takimmainen vaimennin vuotaa päältä, mutta voihan sieltä pakoputkesta muitakin reikiä läytyä lisää.
 
Tuollaisen "modaus" osan tilasin. Eli tarkoitus saada holkki takimmaisen anturin ja pakoputken väliin.


Motonetissä olisi ollut katin jälkeinen anturi 110€ eli mielestäni melko kallis (jos vanhakin vielä toimii).


Mutta täytyy se pakoputkikin tutkia läpikotaisin. Ainakin takimmainen vaimennin vuotaa päältä, mutta voihan sieltä pakoputkesta muitakin reikiä läytyä lisää.

Noita saa 90 mutkalla kans jossei mahu korokkeen kans.
 
Tuo vikakoodi voi tulla mistä tahansa joka aiheuttaa ettei katalysaattori lämpene kunnolla. Vuoto voi olla ennen kattia, tai etulambdassa vikaa ja seossuhde ei pysy kohdallaan ja katin lämmöt laskee / ei nouse. Katin lämpenemis-alue kun on aika kapee siinä lambda=1 tienoilla, muilla seossuhteilla se on ja pysyy kylmänä -> vikakoodi p0420.
 
Potilaana Audi A4 2.0 bensa 2002. Tuollainen P0420 vikakoodi, jota en ole vielä käynyt missään nollaamassa. Mitään vikavaloa ei pala ja muutenkin toimii normaalisti.

Onkohan tiedossa enemmänkin remonttia, jos vika ei poistu nollaamalla?

Screenshot_2023-05-03-17-12-20-294_com.miui.gallery.jpg


Toinen hylky pakoputkesta, eli se menee vaihtoon. (Lambda poikkeaa sallituista arvoista korotetulla pyörimisnopeudella. Takapontön etuosasta vuotaa).

Kolmas hylky vaurioituneesta (liian kuluneesta) renkaasta. Renkaat onkin jo toimitettu, eli vaihtoa vaille.


Onneksi ei nyt kumminkaan tuon enempää noita isoja vikoja, eli kannattaa luultavasti vielä korjata auto kuntoon.

Edit:
Google antoi jotain vastauksia. Eli tosiaan katalysaattori voisi olla jo entinen? Tai jotain muuta.


Vaggilaisten kohdalla kannattaa käydä Ross-Techin wikiä lukemassa vikakaadoista

Ross-Tech 16804/P0420/001056
 
Vaggilaisten kohdalla kannattaa käydä Ross-Techin wikiä lukemassa vikakaadoista

Ross-Tech 16804/P0420/001056
Tuo "Intake" täytyy Audista myös tutkia. Eli esim huohottimen putket? Jos ne on päässeet rikkoontumaan korkean iän myötä (21 vuotta), niin kone varmaan saa liikaa ilmaa ja tulisi tuo vikakoodi?

"Possible Causes
  • Leakage in Intake and/or Exhaust System
  • Catalyst faulty
  • Oxygen Sensor(s) faulty
  • Oxygen Sensor(s) Control faulty
Possible Solutions
  • Check Intake and Exhaust System for Leaks
  • Check Catalyst
  • Check Oxygen Sensor(s)
  • Check Oxygen Sensor(s) Control
    • Perform Oxygen Sensor(s) Aging Check"
 
Mulla oli 1.8t koneesta maf viallinen, niin pomppas katsastuksessa korkeesta lamdasta. Uudella maffilla meni läpi. Jos pystyy seuraamaan live dataa, niin kannattaa katella millaisia maf arvoja näyttää esim. täyskaasu kiihdytyksessä.
 
Mulla oli 1.8t koneesta maf viallinen, niin pomppas katsastuksessa korkeesta lamdasta. Uudella maffilla meni läpi. Jos pystyy seuraamaan live dataa, niin kannattaa katella millaisia maf arvoja näyttää esim. täyskaasu kiihdytyksessä.

Co% on erittäin hyvä eli ei ole muuta kun vuotava pakoputki kyseessä.
 
Mulla oli 1.8t koneesta maf viallinen, niin pomppas katsastuksessa korkeesta lamdasta. Uudella maffilla meni läpi. Jos pystyy seuraamaan live dataa, niin kannattaa katella millaisia maf arvoja näyttää esim. täyskaasu kiihdytyksessä.
Tänään ehdin tutkailla tuon Audin moottoritilaa. Maf:n (ilmamassamittari) ja moottorin välillä menee vielä moottorin huohotus. No nyt selvisi, että ei se huohotus enää toimi, koska letku on rikki.

Eli varmaan saa nyt hieman liikaa ilmaa ja vielä Mafin jälkeen, koska letkun pää oli ja on nyt vieläkin siinä aivan irrallaan. Joko siis uusi letku jostain tai tuon reijän "teippaaminen" umpeen.

Saattaa siis olla että korkea happiarvo ja vikakoodi liittyisi tuohon rikkinäiseen huohottimen letkuun. Toki myös pakoputken takapönttö vuotaa hieman, eli se täytyy myös laittaa kuntoon.
 
Löysin joskus ostamani obd-bluetooth-palikan ja sehän toimikin tuossa aika iäkkäässä Audi A4 vm2002 autossa :)

Ensin olin teipannut tuon moottorin ilmanoton tiiviiksi. Silti vikakoodi vielä oli, mutta puhelimella sai nollattua sen pois.

Torque sovellus, mutta ei Lite, eli maksullinen. En tiedä sitten mitä eroa noilla kahdella sovelluksella on, kun en enää muista, koska ostosta on vuosia.

Screenshot_2023-05-04-18-53-23-806_org.prowl.torque.jpgScreenshot_2023-05-04-18-56-51-339_org.prowl.torque.jpg

Uudet renkaat alla ja vielä kai joutuu pakoputken korjata, tai sitten käytän leimalla, jos olisi korkea happiarvo kierroksilla "itsestään" korjaantunut. Pakoputken reikä kun oli minusta hyvin pieni ja pajalle olisi vähän ajamista. Uusintanäyttö on ilmeisesti 12€.
 
Tuossa vielä Audi A4:n päästöt. Hylky siis tuli vuotavan pakoputken takia. Muut arvot ilmeisesti kumminkin OK?

Screenshot_2023-05-03-17-38-08-081_com.miui.gallery.jpg
Pakoputki kuntoon, imuputket kuntoon, kovaa ajoa, koodien nollaus ja lisää kovaa ajoa. Luulisin lukujen korjaantuvan. Putken reikään vaikka korjausteippiä.
 
Pakoputki kuntoon, imuputket kuntoon, kovaa ajoa, koodien nollaus ja lisää kovaa ajoa. Luulisin lukujen korjaantuvan. Putken reikään vaikka korjausteippiä.
Juu. putki juttuun. Täytyy muuten tutkia, että löytyykö pakoputken reikää ihan tuossa kotona pihassa. Joku tahnakin voisi olla väliaikainen ratkaisu.

 
Joskus saattanut vastaavaa toisen merkkistä korjaustahnaa lipsahtaa vuotaviin pakoputken liitoksiinkin.
Uskoisin että tuo tahna (3.6€) oli paras korjaustapa, kun tuo vuotava takavaimentimen liitos ei ollut vielä pahasti rikki. Silti aika mukavasti puhalsi pakokaasua väärästä paikkaa pihalle.

21v auto, niin alkaa kyllä olla pakoputkikin kovasti ruosteessa. Mutta jos saisi elvytettyä vielä vuoden lisää ajoaikaa :) Otin siis vasemman takarenkaan irti, niin kädellä ylsi tuonne saumaan levittämään aika reilulla kädellä tanhaa. 200g purkki niin tuollahan korjaisi aika useita vuotavia kohtia mahdollisesti.

Nyt tahna ehtii kuivaa noin tunnin, eli saa nähdä pitääkö tuo sauma, vai rikkoontuuko heti uudelleen. Tuo takapönttö oli lisäksi kylmä, kun ajelin vain biltemaan ja takaisin.

Screenshot_2023-05-05-09-07-18-544_com.miui.gallery.jpg
 
Uskoisin että tuo tahna (3.6€) oli paras korjaustapa, kun tuo vuotava takavaimentimen liitos ei ollut vielä pahasti rikki. Silti aika mukavasti puhalsi pakokaasua väärästä paikkaa pihalle.

21v auto, niin alkaa kyllä olla pakoputkikin kovasti ruosteessa. Mutta jos saisi elvytettyä vielä vuoden lisää ajoaikaa :) Otin siis vasemman takarenkaan irti, niin kädellä ylsi tuonne saumaan levittämään aika reilulla kädellä tanhaa. 200g purkki niin tuollahan korjaisi aika useita vuotavia kohtia mahdollisesti.

Nyt tahna ehtii kuivaa noin tunnin, eli saa nähdä pitääkö tuo sauma, vai rikkoontuuko heti uudelleen. Tuo takapönttö oli lisäksi kylmä, kun ajelin vain biltemaan ja takaisin.

Screenshot_2023-05-05-09-07-18-544_com.miui.gallery.jpg
Itse olen käyttänyt massana CRC:n paikkausmassaa, kerro sitten miten tuo sinun käyttämäsi kestää.
 
Huonoja kokemuksia itsellä noista tahnoista, jos pelkästään sillä paikkaa. Toimii hetken aikaa katsastuksessa tai myyntiin "korjatessa" . Mutta nauhan kanssa käytettynä toimii paremmin tms. joka estää pakokaasuja puhaltamasta paikkaa mäkeen.

Oon joskus paikannut putken laittamalla tahnaa, villaa päälle ja halkaistulla oluttölkillä koko komeus klemmareilla nippuun. Kesti hyvin ja oli aika tiiviskin. Katsastaja vain naureskeli aina :rofl:
 
Muttin tomaattitölkki toimii myös ensiapuna :D Ihan ekaan autoon pistin tuota CRC:n paikkausmassaa nauhan kera ja se kyllä kovettui ja kesti hyvin suoralla putken osuudella.
 
Ehdottomasti pitää kyllä jotain peltisuikaletta tai kuitunauhaa/rautalankaa kiertää siihen paikan päälle jos tuollaisella tahnalla leipoo pakoputkea umpeen. Muuten se paikka lentää mäkeen hyvin nopeasti, muistan kyllä itsekin joskus ajaneeni konttorille ihan pintakaasulla, että sinne asti edes kestäisi.
Eikä myös kannata itselleen uskotella, että se mikään "korjaus" olisi. Se on pääsääntöisesti nimenomaan hetkellinen purkkaviritys, mutta tietyissä paikoissa ja olosuhteissa kyllä puolustaa paikkaansa.

Ja tuohon CRC paikkatölkkiin vinkki, sehän kuivuu hyvinkin nopeasti kun se purkki on ensimmäisen kerran avattu, mutta sinne kun laittaa vettä sekaan, niin se pehmenee aina vaan uudestaan ja purkki kestää vuosikausia, jos ei päästä sitä ihan kivikovaksi kovettumaan. Useinhan sen aineen käyttömäärä on varsin vähäinen.
 
Hämmentää kyllä tuo pakoputken ruostuminen. Mulla ollut -00 Golf IV VR6 4Motion, -05 A6 3.2FSIQ ja nyt -00 TT 1.8TQ ja noissa kaikissa oli orkkisputki paikallaan ilman mitään tietoa ruosteesta.
 
Tahnakorjauksesta 2 vaihtelevaa kokemusta.

Toisessa ranetin jousto-osan paikalle bilteman tarvike-jousto-osan. Etupäästä ei mahtunut kunnolla hitsaamaan yläpuolelta putki paikallaan, eikä viitsinyt kokeilla irrottaa downpipea, kun vituiksi se olisi kuitenkin mennyt, niin tahnalla sitten ylhäältä auki jäänyt reikä tukkoon ja on nyt kestänyt hyvänä neljä vuotta.

Toisessa koetin elvyttää syöpynyttä ja halkeamille repeillyttä putkea pelkästään hitsaamalla. Ei tullut tiiviiksi, joten koetin toimisiko tahnalla viimeistely, kun se viimeksikin toimi niin hyvin. Ei tullut tiiviiksi silläkään.
 
Tuossa vielä Audi A4:n päästöt. Hylky siis tuli vuotavan pakoputken takia. Muut arvot ilmeisesti kumminkin OK?

Screenshot_2023-05-03-17-38-08-081_com.miui.gallery.jpg
Screenshot_2023-05-05-13-05-56-705_com.miui.gallery.jpg


Nyt meni Audi A4 päästöistä ja vikakoodista sekä renkaista läpi :) Hyväksytty siis.

Tuollainen päästölappu kierroksilla. Eli moottoritilan imuputken reikä "paikattu" sekä pakoputki "ehjätty" paikkausaineella. Lopuksi oli vikakoodin nollaus, eikä uutta vikaa enää tullut. Katti ei varmaankaan ollut kunnolla lämmin, mutta ilmeisesti ihan hyvät päästöt?

Hämmentää kyllä tuo pakoputken ruostuminen. Mulla ollut -00 Golf IV VR6 4Motion, -05 A6 3.2FSIQ ja nyt -00 TT 1.8TQ ja noissa kaikissa oli orkkisputki paikallaan ilman mitään tietoa ruosteesta.
Joo. Onkohan tuossa "halpis" Audissa eli -02 A4 2.0 bensa sitten käytetty halvempaa pakoputken materiaalia. Tuo on ilmeisesti suomiauto ja ajettu 320tkm. Alkuperäistä kaikki, mutta auton pohja on muovien peitossa, eli en tiedä onko ruosteessa.

Jännästi pakoputken kiinnikkeet oli täysin ehjät. Ainut pieni vuoto oli siis takapöntön hitsaussaumassa.

Itse olen käyttänyt massana CRC:n paikkausmassaa, kerro sitten miten tuo sinun käyttämäsi kestää.
Bilteman korjausmassa toimii. Ainakin siis toistaiseksi. Toisaalta vuotokin oli hyvin pieni. Edes äänestä ei oikein kuullut, että vuotaako putki vai ei.
 
Nojoo, myönnettäköön että kaksi noista on tuotu espanjasta ja yks hollannista, et ehkä se vaikuttaa asiaan. Mut haponkestävää noissa kaiketi putket silti on. Klemmarit putken välissä kyl happanee silmissä suorastaan :D
 
Kyllä alkuperäispakari voi kestää helposti 20 vuotta. Ensimmäisenä menee yleensä takapönttö ja loppuosalla ajelee vielä vuosia tämän jälkeen. Takapönttö menee luonnollisesti siitä syystä, että sinne kertyy eniten kosteutta (pakokaasu on suureksi osaksi vettä) eikä se lämpene niin paljon kuin muu osa putkistoa, joten se ei myöskään kuivu ulkopuolelta tai sisäpuolelta tulleesta kosteusrasituksesta niin nopsaan. Mitä enemmän lyhyttä pätkäajoa ajaa, niin sitä kovemmalla rasituksella takapönttö on, koska kylmässä putkessa pakokaasun vesihöyry tiivistyy vedeksi ja jää sinne takapönttöön muhimaan, jos autolla ei ajeta niin kauan, että takapönttö ehtii kuumeta ja kuivua.

Mutta joo, pakareilla on eroja, joissain autoissa menee nopeammin kuin toisissa. Ja kun kerran se orggis menee vaihtoon, niin tarvike ei kestä läheskään niin kauan. Sama kuin tuulilaseissa, orggis voi kestää 15 vuotta karmivia osumia ja on pakko vaihtaa, kun läpi ei enää näe, mutta tarvikelaseja saa vaihdella 5 vuoden välein tuurista riippuen, se voi olla yksi osuma ja vaihtoon. Tämä siis mutua eikä tiukkaa faktaa ;)
 
Viimeksi muokattu:
Screenshot_2023-05-05-13-05-56-705_com.miui.gallery.jpg


Nyt meni Audi A4 päästöistä ja vikakoodista sekä renkaista läpi :) Hyväksytty siis.

Tuollainen päästölappu kierroksilla. Eli moottoritilan imuputken reikä "paikattu" sekä pakoputki "ehjätty" paikkausaineella. Lopuksi oli vikakoodin nollaus, eikä uutta vikaa enää tullut. Katti ei varmaankaan ollut kunnolla lämmin, mutta ilmeisesti ihan hyvät päästöt?


Joo. Onkohan tuossa "halpis" Audissa eli -02 A4 2.0 bensa sitten käytetty halvempaa pakoputken materiaalia. Tuo on ilmeisesti suomiauto ja ajettu 320tkm. Alkuperäistä kaikki, mutta auton pohja on muovien peitossa, eli en tiedä onko ruosteessa.

Jännästi pakoputken kiinnikkeet oli täysin ehjät. Ainut pieni vuoto oli siis takapöntön hitsaussaumassa.


Bilteman korjausmassa toimii. Ainakin siis toistaiseksi. Toisaalta vuotokin oli hyvin pieni. Edes äänestä ei oikein kuullut, että vuotaako putki vai ei.
Sama vuosluku ja versio, kilometrejä 456tkm, eli sulla runsaasti huolettomia ajeluja edessä. Tosin alkaa kori ruostumaan etupuolen lokareista ja takaiskareita vaihtaessa, lokarin suojamattoja poistaessa, oli aika karun näköinen pelti. Mutta kone kestää kuin tauti. Varmaan vapaasti
henkitävän turbottoman etu.
 
Mistähän voisi johtua että Avensis 2.2 4d4 moottorista kuuluu ujeltavaa ääntä moottorin sammuttamisen jälkeen n. 30 sek. Paikansin äänen EGR-venttiilin kohdille ja ajattelin että sen sähkömoottori pitäisi sitä ääntä. Mutta otin sen johdon irti ja ääni jatkui. Ilmeisesti ääni tulee sen alapuolella olevasta vekottimesta, minkä funktiota en tunne. Ääni kuulostaa ihan viimeisillä käyvän sähkömoottorin ujellukselta ja katkea kuin seinään, kun joku rele naksauttaa virrat pois.

Siitäkin olis paljon apuja, jos joku osais sanoa että mikä tuo moottorissa oleva osa on EGR:n alapuolella. Kuvassa näkyy EGR ja sen alla on sitten se oletettu ulisija.

Edit. edellämainitun vikaäänen lisäksi autossa on aiemmin/välillä palanut vikavalot, jotka viittaisivat hiukkassuodattimen tukkoisuuteen. Ajattelin nyt ensialkuun putsata EGR:n ja kokeilla jotain lisäainetta, jolla saisi hiukkassuodatinta putsattua.


Tässä vielä parempi kuva nyt kun EGR on purettu päältä pois. Tuossa osassa on samanlainen kansi vasemmassa reunassa, kuin EGR:ssä, joten olettaisin että sen takaa löytyy sähkömoottorin rattaat, jossa vika ehkä on. EGR:stä irroitettu jäähdytinnesteletku menee tuohon osaan. Jollain tavalla tämä siihen EGR:ään on yhteydessä. Tätä on vaan vähän hankala lähteä irrottamaan, kun alapuolella pultit.

Asia selvinnyt osittain, joten kirjoitellaan vähän tuosta, jos jollain sama ongelma. Eli ensimmäinen oire autossa (Avensis 2.2 D4D 2010) oli kojetauluun syttyvät vikavalot ja ilmoitukset: Check VSC system / Check Parking brake system. Autosta myös hävisi samalla tehot. Vika ilmaantui aina välillä, hävisi itsekseen ja ilmaantui taas. Seuraavaksi auto alkoi pitämään sammuttamisen jälkeen n. 30 s. todella ikävän kuuloista ulinaa. Vikakoodit luettiin ja auto ilmoitti viaksi: "P0488 pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän (EGR) kaasuläpän ohjausvirtapiiri". Ulina tuli kaasuläppäkotelosta (Air Throttle Body - osa nro 26100-0R020). Kotelossa oleva ilmaläppää säätävä sähkömoottori pyöri tyhjää, koska muovinen ratas oli totaalisesti hajonnut ja piti sitä ulisevaa ääntä. Läppäkotelo maksaa jotain 600-800 euroa, mutta Ebaysta sellainen löytyi purkuosana 50 eurolla. Vaihtamisen yhteydessä pitää purkaa EGR-venttiili ja samalla senkin sai puhdistettua. Läppäkotelo on vähän hankalassa paikassa, mutta auton alta saa pultit helposti auki, kun vain avaimessa on pitkä ja taittuva jatkovarsi.

Korjaamisen jälkeen ulina hävisi, mutta edelleen sama vikakoodi (P0488) syttyy ja merkkivalot palaa. Nyt ajatuksena käydä jossain tekemässä läppäkotelon ohjelmointi/adaptaatio, testata tai vaihtaa siihen johtosarjat ja voihan se purkuvaraosakin olla rikki. Jos jollain löytyy tähän ideoita, niin kiitollisena ottaisin niitä vastaan.
 
Mites vaginan hihna tsi:n (1.0 ja 1.4) puolat (taitaa kyllä olla samoja ollut jo ainakin 10v), onko sillä T10530 työkalulla käyttöä? Jos kahteen autoon vaihtaa tulpat niin 7 puolaa pitää irroittaa ja työkalu maksais 30€ niin tuntuisi hintansa arvoiselta jos edes 1/2h säästää ajassa.

Ruuvarillakin vissiin saa kammettua ihan hyvin paikassaan mutta ymmärsin että koneesta riippuen joku/jotkut puolat voi olla jossain montussa ettei väliin oikeen mitään saa.

Kokemuksia/mielipiteitä?
 
Toyotaan laitoin pari vuotta takaperin, ja on kestänyt, Motonetin malli. Sauman pitää olla ehdottoman puhdas, muuten se alkaa rakoilemaan jostain kohdin. Vaikeampi osuus hommassa oli saada se halpa klemmari pitämään suojakumi paikallaan. kun kyseisessä autossa suojakumi kiinnittyy navan puolelle, ei vetarissa olevalle kehälle. Kaks kertaa korjasin kiinnitystä kun se irtos navasta, kolmannella kävin hakemassa merkkiliikkeestä tukevamman klemmarin :)
Vaimon V40 laitoin kummallekin puolelle motonetista Hippo Red liimattavan kumin. Helppoa kuin heinänteko. Hippo redistä on hyviä arvosteluja, muista sitten kaikenlaisia. Katotaan miten kestää. Laitoin naarasuraan kaiken liiman mitä mukana oli ja pienempään päähän himpun silikonirasvaa, että helppo viruttaa vetarin ympärille ja puristaa sormilla liitos kiinni. Sitten vielä muovinen nippuside varmistukseksi liiman kuivumisen ajaksi. Mukana tullut liima on Locktiten geelipikaliimaa. Jos kestää käyttöä, niin suorastaan loistava keksintö.
 
Auto ei varsinaisesti ollut rikki, mutta kyynernojan keinonahkainen pinta oli rikki juuri siitä kohtaa jossa kyynärpäätäni lepuutan. Ja tuollainen muovinen halkeama on ärsyttävän tuntuinen. Noh eikun kolariautosta uusi ovipaneeli josta revin kyynärnojan irti ja kiinnitin autoon. Laitoin vielä nahkaisen joten luulisi jatkossa kestävän. Nahkainen on tietysti hieman eri näköinen kuin alkuperäinen keinonahka, mutta en usko että sitä kukaan huomaa jos ei mainitse.

20230508_152613.jpg20230510_143638.jpg

Vähän tälläiset projektit jännittää kun pitää ovipaneeli irrottaa ja piuhoja irroitella. Kun ei ole mitään tiloja youtuben ohjeilla toteuttaa.
 
Auto ei varsinaisesti ollut rikki, mutta kyynernojan keinonahkainen pinta oli rikki juuri siitä kohtaa jossa kyynärpäätäni lepuutan. Ja tuollainen muovinen halkeama on ärsyttävän tuntuinen. Noh eikun kolariautosta uusi ovipaneeli josta revin kyynärnojan irti ja kiinnitin autoon. Laitoin vielä nahkaisen joten luulisi jatkossa kestävän. Nahkainen on tietysti hieman eri näköinen kuin alkuperäinen keinonahka, mutta en usko että sitä kukaan huomaa jos ei mainitse.

20230508_152613.jpg20230510_143638.jpg

Vähän tälläiset projektit jännittää kun pitää ovipaneeli irrottaa ja piuhoja irroitella. Kun ei ole mitään tiloja youtuben ohjeilla toteuttaa.
Mä kans exästä vähän irrottelin ovipaneelia kun piti ikkunahissi vaihtaa :D

116435364_610866152905820_7508849454503896986_n.jpg116443759_237438843928136_9222437906705681705_n.jpg116806470_304137363975394_7350381848978369873_n.jpg
 
B-sarjan mersusta meni kuljettajan oven napit pimeäksi. Toimivat vain, kun ovea avaa riittävästi. Oliskohan kosketushäiriö vai jokin sensoriongelma?
Vihdoin tuli tämäkin saaga päätökseen. Revin paneelin irti ja diagnosoin rispaantuneen johdon oven läpiviennissä. Kumisuojan läpi tökkimällä sain välillä toimimaan. Noh tässä kuukausien aikana pyysin johtosarjan vaihtoa usealta huollolta, ei vastausta. Kävi kaksi kertaa huollossa, jossa todettiin, että "ei näkyvää vikaa, vaatii jatkoselvittelyä". Toinen tiesi missä vika voisi olla, mutta ei tajunnut tilata osaa ennen huoltoa ja sitten "huollon" jälkeen levitteli käsiä, että mitään ei voitu tehdä kun ei ollut osaa. Vaikka oli helvetin hyvin tiedossa mikä ongelma pitäisi korjata.

No tänään vetäsin sitten eristeitä myöten johdot esiin ja siellähän se syy oli. Yksi poikkinainen johto ja toinen katkeamaisillaan. Sainkin siinä vääntäessä oikarin aikaan, joten sulakekkin meni uusiksi. Ei mittään. Johdoista huono osa pois ja uudet piuhat apicoilla kiinni. Kunnon suojat ja eristeet päälle, ovi kasaan ja kaikki ok. Samalla tuli lisättyä äänieristystä oveen kun sattui olemaan ylimääräisenä. Väittäisin, että on nyt parempi setti kuin mitä mersun tehtaalta on lähtenyt.

Vähän ottaa pattiin, että kahdesti yrittää käyttää asiantuntijan palveluita säästääkseen aikaa, kun koko työssä meni lopulta vähemmän aikaa kuin itse palveluista sopimiseen ja käsienlevittelyn ihmettelyyn.
 


Pitäis vaihtaa skobaan tulppa jos se olisi vihdoin ja viimein siitä kiinni että lähtisi jotenkin kohtuudella käyntiin. Kylmänä lähtee ja sitten kun lämpenee - jos sen päästää sammumaan niin sitten game over. Viime kesänä kaasarin kalvo vaihdettu mikä on kai vähän sinnesuuntaan kun ei tuohon mitään oikeita osia saa. Näin että kävi ja kukkui, kotiin meni sitten työntämällä ja niille sijoilleen jäi sen jälkeen. Polkemalla, no kun tulpatonta mopoa polkis... no vamos.

Uusi tulppa mikä ehkä saattaa käydä. En vaan saa vanhaa tulppaa mitenkään irti mopon omilla vaatimattomilla työkaluilla, ei riitä käsivoimat kääntämään eikä siinä tilaakaan ole mitään kikkailla pidemmällä ruuvarilla. Videolla näppärästi räikällä. No pikku räikkä on mutta ei se tuohon avaimeen istu mitenkään päin. Enkä vittu osaa näille muutenkaan oikein mitään tehdä.

Juutuubin videolla käy niin näppärästi, mutta minkälaista väkivaltaa pitää oikein käyttää ja varsinkin kun tilaa ei ole??
 


Pitäis vaihtaa skobaan tulppa jos se olisi vihdoin ja viimein siitä kiinni että lähtisi jotenkin kohtuudella käyntiin. Kylmänä lähtee ja sitten kun lämpenee - jos sen päästää sammumaan niin sitten game over. Viime kesänä kaasarin kalvo vaihdettu mikä on kai vähän sinnesuuntaan kun ei tuohon mitään oikeita osia saa. Näin että kävi ja kukkui, kotiin meni sitten työntämällä ja niille sijoilleen jäi sen jälkeen. Polkemalla, no kun tulpatonta mopoa polkis... no vamos.

Uusi tulppa mikä ehkä saattaa käydä. En vaan saa vanhaa tulppaa mitenkään irti mopon omilla vaatimattomilla työkaluilla, ei riitä käsivoimat kääntämään eikä siinä tilaakaan ole mitään kikkailla pidemmällä ruuvarilla. Videolla näppärästi räikällä. No pikku räikkä on mutta ei se tuohon avaimeen istu mitenkään päin. Enkä vittu osaa näille muutenkaan oikein mitään tehdä.

Juutuubin videolla käy niin näppärästi, mutta minkälaista väkivaltaa pitää oikein käyttää ja varsinkin kun tilaa ei ole??

Jos ei aukea kevyesti, niin vartta vaan lisää. Tulpan avainväli on normaalisti 13, 14, 16, 18, 19 tai 21 mm tai melkein mitä vaan, mutta olisko mopedissa 16mm, sen voit mitata siitä mopon omasta avaimesta. Normaali (tarpeeksi pitkä ja tilasta riippuen tarpeeksi ohutseinäinen) kuusikulmahylsy käy ja siihen joku jämäkkä väännin, esim. 1/2" räikkä. Tulpan ei pitäisi olla tiukassa, mutta voi olla, jos on runnottu kiinni. Jos on vedetty 30 cm räikkävarrella hampaat irvessä kiinni, niin 20 cm taipuisalla ruuvarilla et saa ikinä auki.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ei aukea kevyesti, niin vartta vaan lisää. Tulpan avainväli on normaalisti 13, 14, 16, 18, 19 tai 21 mm tai melkein mitä vaan, mutta olisko mopedissa 16mm, sen voit mitata siitä mopon omasta avaimesta. Normaali (tarpeeksi pitkä ja tilasta riippuen tarpeeksi ohutseinäinen) kuusikulmahylsy käy ja siihen joku väännin, esim. räikkä. Tulpan ei pitäisi olla tiukassa, mutta voi olla, jos on runnottu kiinni.

Pitää huomenna päivänvalossa katsoa mistä saisi vartta lisää, tilahan tuossa on ongelma - ja se ettei mulla ole mitään kunnollisia työkaluja. Jos ei niin pitää kai työntää yhden naapurin talliin missä on kaikki pelit ja vehkeet. Motivaatio siltä puuttuu mutta mä olen ollut niin monta kertaa apustajana sen ihme jutuissa että saa luvan auttaa, kun mä tiedän että se osaa.

Viimeks kun vaihdoin tulppia yhteen helppoon autoon niin vituikshan sekin meni kun yhden tulpan sain rikottua jotenkin, enkä sen jälkeen ole juurikaan edes yrittänyt mitään tehdä itse kun mikään ei onnistu ikinä:confused2:
 
Jaahas, kai se on huomenna (tänään :D) lähettävä ostamaan tuohon rakkineeseen uus huohotin kun öljynvaihdon jälkeen alkanut tehdä melko ison lammikon auton alle vuotaen huohottimen tiivisteiden läpi ja välijäähdytin jostain syystä täynnä öljyä :D Oli vanha öljynsuodatinkin tuossa vaihtaessa aivan paskaa täynnä ja öljykin sellaista tervaa etten oo ennen nähny vaikka näihin nokivasaroihin on tullut useemman kerran vaihettua. Samalla sitten aattelin tehdä moottorin sisäpesun ja vaihtaa myös uudet öljyt ja suodattimen niin onpahan ainakin yritetty saada tuo öljyvuoto loppumaan. Toivottavasti ei tarvii alkaa vaihtelemaan koneeseen tiivisteitä vielä tässä kohtaa, sen nyt näkee sitten jos vuoto vielä jatkuu näiden toimenpiteiden jälkeen, voihan se toki olla turbokin tulossa tiensä päähän mutta se kuulostaa ainakin han normaalille eikä vihellä tms.

Autona tosiaan e46 330d nokivasara.

Onneks on mukavaa keliä luvattu niin ei tarvii vesisateessa kärvistellä :D
 
Mä kans exästä vähän irrottelin ovipaneelia kun piti ikkunahissi vaihtaa :D

116435364_610866152905820_7508849454503896986_n.jpg116443759_237438843928136_9222437906705681705_n.jpg116806470_304137363975394_7350381848978369873_n.jpg
Mulla on sama homma edessä. Vaijerit vaan rahisee kun ikkunaa käyttää ja ikkuna jää alas, tyyppivika näissä audeissa. Ja edellisessä nissan almerassa oli sähkövika ikkunoissa.
 
Pitää huomenna päivänvalossa katsoa mistä saisi vartta lisää, tilahan tuossa on ongelma - ja se ettei mulla ole mitään kunnollisia työkaluja. Jos ei niin pitää kai työntää yhden naapurin talliin missä on kaikki pelit ja vehkeet. Motivaatio siltä puuttuu mutta mä olen ollut niin monta kertaa apustajana sen ihme jutuissa että saa luvan auttaa, kun mä tiedän että se osaa.

Viimeks kun vaihdoin tulppia yhteen helppoon autoon niin vituikshan sekin meni kun yhden tulpan sain rikottua jotenkin, enkä sen jälkeen ole juurikaan edes yrittänyt mitään tehdä itse kun mikään ei onnistu ikinä:confused2:
Ei ehkä tähän ole oikea ratkaisu mutta magneettinen tulppa-avain auttaa älyttömästi tulppien vaihdossa, etenkin jos tulpat ovat syvissä koloissa.
Tässä tapauksessa kannattaa tosiaan mennä työkalujen ääreen jos ei halua itselle ostaa. Huonoilla työkaluilla ei mene kuin hermot :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 971
Viestejä
4 679 784
Jäsenet
76 689
Uusin jäsen
Astokari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom