Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Joo, jos lambda on rikki, niin mennään turvallisuusperusteisesti rikkaalla, koska laihalla ajo on moottorille haitallista, kulutus siis kasvaa. Katalysaattori taitaa eniten ottaa nokkiinsa liian rikkaasta seoksesta, joten jossain vaiheessa kannattaa laittaa kuntoon.
Ei katalysaattori vielä tuollaisista itseensä ota, sitten ehkä kun sinne pääsee palamatonta bensaa...
 
Kävi taas vanhanaikaisesti:
Tilasin uudet jarrulevyt Almeraan Aeromotorsilta ja kaikki sujuikin hienosti aina jarrupalojen asennukseen asti: Nyt palojen reuna ulottui levyn yli. Selvisi, että uusi levy oli 2 cm halkaisijaltaan pienempi, kuin vanha -> no sitten ihmeteltiin mitä oli tilattu. Auto, malli ja vuosi oikein, mitä prkl... kunnes selvisi, että olin tilannut ei-ABS levyn ABS autoon.
Miten ihmeessä voi olla myynnissä ei-ABS osia, kun ABS on ollut pakollinen varuste EU:ssa 2005 ja autokin yli vuoden uudempi (Almera N16 EU-malleissa ABS aina vakiona, vuodesta 2000). En keksi muuta kuin, että nettikaupat näyttävät osaluettelot suoraan tukusta, jotka myyvät kaikkia riisuttuja Afrikan malleja.

Kannattaa mitata vanhat osat tosi tarkkaan, etenkin kun tilaa netin kautta. Noissakin jarrulevyissä kaikki muut mitat oikein, paitsi halkaisija.

Muok. Kyseessä oli siis etulevyt. Takalevyt olisivat olleet samankokoiset ei-ABS ja ABS malleissa. Ei voi ymmärtää, miksei etulevytkin voi olla samat.
 
Viimeksi muokattu:
Kävi taas vanhanaikaisesti:
Tilasin uudet jarrulevyt Almeraan Aeromotorsilta ja kaikki sujuikin hienosti aina jarrupalojen asennukseen asti: Nyt palojen reuna ulottui levyn yli. Selvisi, että uusi levy oli 2 cm halkaisijaltaan pienempi, kuin vanha -> no sitten ihmeteltiin mitä oli tilattu. Auto, malli ja vuosi oikein, mitä prkl... kunnes selvisi, että olin tilannut ei-ABS levyn ABS autoon.
Miten ihmeessä voi olla myynnissä ei-ABS osia, kun ABS on ollut pakollinen varuste EU:ssa 2005 ja autokin yli vuoden uudempi (Almera N16 EU-malleissa ABS aina vakiona, vuodesta 2000). En keksi muuta kuin, että nettikaupat näyttävät osaluettelot suoraan tukusta, jotka myyvät kaikkia riisuttuja Afrikan malleja.

Kannattaa mitata vanhat osat tosi tarkkaan, etenkin kun tilaa netin kautta. Noissakin jarrulevyissä kaikki muut mitat oikein, paitsi halkaisija.

Muok. Kyseessä oli siis etulevyt. Takalevyt olisivat olleet samankokoiset ei-ABS ja ABS malleissa. Ei voi ymmärtää, miksei etulevytkin voi olla samat.

Kannattais kysyä chatista ni saat aina oikeet osat jos ei oma tietotaito riitä.
 
Yksi minkä oppinut varsinkin VAG jarrujen kanssa, että parempi katsoa mitkä jarrut autossa on samasta tarrasta missä on esim. värikoodi.
 
Kävi taas vanhanaikaisesti:
Tilasin uudet jarrulevyt Almeraan Aeromotorsilta ja kaikki sujuikin hienosti aina jarrupalojen asennukseen asti: Nyt palojen reuna ulottui levyn yli. Selvisi, että uusi levy oli 2 cm halkaisijaltaan pienempi, kuin vanha -> no sitten ihmeteltiin mitä oli tilattu. Auto, malli ja vuosi oikein, mitä prkl... kunnes selvisi, että olin tilannut ei-ABS levyn ABS autoon.
Miten ihmeessä voi olla myynnissä ei-ABS osia, kun ABS on ollut pakollinen varuste EU:ssa 2005 ja autokin yli vuoden uudempi (Almera N16 EU-malleissa ABS aina vakiona, vuodesta 2000). En keksi muuta kuin, että nettikaupat näyttävät osaluettelot suoraan tukusta, jotka myyvät kaikkia riisuttuja Afrikan malleja.

Kannattaa mitata vanhat osat tosi tarkkaan, etenkin kun tilaa netin kautta. Noissakin jarrulevyissä kaikki muut mitat oikein, paitsi halkaisija.

Muok. Kyseessä oli siis etulevyt. Takalevyt olisivat olleet samankokoiset ei-ABS ja ABS malleissa. Ei voi ymmärtää, miksei etulevytkin voi olla samat.
Autoista on yleensä montaa eri varianttia, vaikka kuluttajalle niitä on myyty samanlaisina. Näistä ei yleensä tiedä kuin valmistaja ja sekin vain sillä ehdolla, että autoon ei ole tehty omia modifikaatioita. Valmistajan edustajalla ja isommilla korjaamoilla on yleensä jonkinlainen pääsy tarvittavaan tietoon, mutta tarvittaessa joutuvat kysymään asiaa valmistajalta, jolla on (tai pitäisi olla) tieto kaikista osista ja niiden osanumeroista, mitä kyseiseen autoon on alunperin asennettu.

Jarruosissa on yleensä montaa eri versiota, eli tosiaan mittaushommia ja/tai muuta selvittelyä pitää tehdä, jos netistä ostaa. Nettikaupat eivät osaa tarjota vain oikeita osia, siihen ei voi luottaa.
 
Kannattais kysyä chatista ni saat aina oikeet osat jos ei oma tietotaito riitä.

Pask** samaa (liian pientä) jarrulevyä ne tarjosivat, kun kysyin. Euroopassa voi olla ABS:ittomia autoja poikkeusluvalla.

Se on selvää, että eri maissa kootuissa autoissa on hyvin todennäköisesti eri jarruosat, mutta EU-Almerat on kaikki koottu Briteissä. Paitsi jos joku on laivannut tänne esim. Afrikan tai Aasian auton.
 
Viimeksi muokattu:
Pask** samaa (liian pientä) jarrulevyä ne tarjosivat, kun kysyin. Euroopassa voi olla ABS:ittomia autoja poikkeusluvalla.

Se on selvää, että eri maissa kootuissa autoissa on hyvin todennäköisesti eri jarruosat, mutta EU-Almerat on kaikki koottu Briteissä. Paitsi jos joku on laivannut tänne esim. Afrikan tai Aasian auton.
Piti ihan vilkaista niin motonetissäkin myyvät tuota ilman absia ja abseilla levyjä. Itte kyl muistelen et erään exän almera 2002/2003 ois ollu ilman absei, oli hänen ensiautonsa minkä sai isältään 2005. Et kyl niit alkaen malleja uitettiin tännekin, kun olivat hieman halvempia.
 
-08 Getz käynyt pitemmän aikaa huonosti ja tuntunut kovinkin tehottmalta, sekä ylämäissä meinaa olla veto pois ja sammua. Joitain foorumeita tutkiessa näyttäisi todennäköisemmnin olevan jakopääremppaa tuloillaan siis. Onko jollakulla kokemusta tuollaisen itse korjaamisesta, että millainen revohka? Tai että paljonko pajalla hinta tuollaiselle on. Kyseessä 1,1 bensamoottorilla oleva kinneri.
 
-08 Getz käynyt pitemmän aikaa huonosti ja tuntunut kovinkin tehottmalta, sekä ylämäissä meinaa olla veto pois ja sammua. Joitain foorumeita tutkiessa näyttäisi todennäköisemmnin olevan jakopääremppaa tuloillaan siis. Onko jollakulla kokemusta tuollaisen itse korjaamisesta, että millainen revohka? Tai että paljonko pajalla hinta tuollaiselle on. Kyseessä 1,1 bensamoottorilla oleva kinneri.
AutoJerry.fi
Youtubesta varmasti löytyy vaihdosta video, ei kai se tuollaiseen vaikea ole.
 
-08 Getz käynyt pitemmän aikaa huonosti ja tuntunut kovinkin tehottmalta, sekä ylämäissä meinaa olla veto pois ja sammua. Joitain foorumeita tutkiessa näyttäisi todennäköisemmnin olevan jakopääremppaa tuloillaan siis. Onko jollakulla kokemusta tuollaisen itse korjaamisesta, että millainen revohka? Tai että paljonko pajalla hinta tuollaiselle on. Kyseessä 1,1 bensamoottorilla oleva kinneri.
Erittäin todennäiköistä että se kapiakselin ratas on menny väljäksi, jos kampiakselin pää ei vielä oo menny väljäksi niin selviää uudella rattaalla, muuten joutinee hitsaus hommii.
 
Olipahan taas homma. Katsastuksessa "näyttäisi olevan päälipelti vähän puhki, pitää paikata"

Tämän verran lähti haperoa pois.
20230421_224122.jpg
Paikka, vähän kittiä reunoille ja väriä päälle, eiköhän se taas kestä.
20230421_224159.jpg
20230421_224230.jpg

Ja ettei olisi ollut liian helppoa piti vaihtaa tuo katkennut lehti samalla.
 
Viton -09 seisontajarru ei vaan lähde pelittämään. Vasemmalla 1.2kN ja oikealla 1.0kN. Yhteensä 2.2kN mutta vaatimus olisi 4.6kN.
Oudointa tässä se että ainoat osat joita ei ole vielä vaihdettu on itse poljin, vaijerien välinen "vipu" sekä jarrukenkien levittimet.
Vaihdettu on siis kaikki vaijerit, kaikki sisuskalut rummun sisään (paitsi nuo levittimet) ja myös uudet jarrulevyt. Voiko noissa vaihtamattomissa osissa olla jotain vikaa vaikka vaikuttaisikin olevan täysin kunnossa? Jarrukenkinä on brembot jotka käsittääkseni ihan hyvä merkki jarruosissa? Käynkö hakee marmorilta alkuperäiset? Alkaa olee jo epätoivo tän kanssa kun kaikki pitäisi olla kunnossa mutta ei vaan toimi. Säätöjäkin on yritetty fiksailla mutta ei mitään vaikutusta jarrutustehoon. Kaikki vinkit otetaan vastaan jotta saisi leiman tuohon romuun.
Palataas tähän sen verran että sain pelittämään säätämällä ja tuloksena 5,3kN (4,6Kn siis oli tarve) ja leima paperissa. Ilman neuvoja en olisi uskonut että se vaan pitää säätää "tosi tiukalle". Renkaasta pyörittämällä käsin laitoin niin että jaksaa vielä pyörittää mutta selvästi hankaa vastaan. Aika tiukille jäi silti tulos ja katsastusmieskin sanoi että nää viton seisontajarrut on ollut aina vähän ongelmallisia...
 
Olipahan taas homma. Katsastuksessa "näyttäisi olevan päälipelti vähän puhki, pitää paikata"

Tämän verran lähti haperoa pois.
20230421_224122.jpg
Paikka, vähän kittiä reunoille ja väriä päälle, eiköhän se taas kestä.
20230421_224159.jpg
20230421_224230.jpg

Ja ettei olisi ollut liian helppoa piti vaihtaa tuo katkennut lehti samalla.
Päin perhettä tehty viritys. Seuraava omistaja kiittää ensi katsastuksen yhteydessä. Saisi luvan alaiseksi tehdä korityöt.
 
Joo, jos lambda on rikki, niin mennään turvallisuusperusteisesti rikkaalla, koska laihalla ajo on moottorille haitallista, kulutus siis kasvaa. Katalysaattori taitaa eniten ottaa nokkiinsa liian rikkaasta seoksesta, joten jossain vaiheessa kannattaa laittaa kuntoon.
Mulla taas on sellainen käsitys että rikkaammalla seoksella suojellaan mäntiä ja kattia. Laiha seos palaa paljon kuumempana ja voi polttaa mäntään reijän (tämä koettu) mutta liian kuumat kaasut tuhoaisi katalysaattorin.
 
Palataas tähän sen verran että sain pelittämään säätämällä ja tuloksena 5,3kN (4,6Kn siis oli tarve) ja leima paperissa. Ilman neuvoja en olisi uskonut että se vaan pitää säätää "tosi tiukalle". Renkaasta pyörittämällä käsin laitoin niin että jaksaa vielä pyörittää mutta selvästi hankaa vastaan. Aika tiukille jäi silti tulos ja katsastusmieskin sanoi että nää viton seisontajarrut on ollut aina vähän ongelmallisia...

Brembo ihan täyttä paskaa tänäpäivänä, ei voi suositella kellekkään, niin paljon noita on pois saanu vaihella.

Mersujen ja bemarien käsijarruissa ei oo mitään kummaa kun muistaa ihan ensin varmistaa että kengät edes istuu kaarevuuden puolesta kunnolla sinne ja ottaa koko matkalta, ei oo yhet tai kahet kengät mitä on prässissä saanu oikoo kun ei ota kun hipomalla keskeltä tai päistä kiinni.
 
Olipahan taas homma. Katsastuksessa "näyttäisi olevan päälipelti vähän puhki, pitää paikata"

Tämän verran lähti haperoa pois.
20230421_224122.jpg
Paikka, vähän kittiä reunoille ja väriä päälle, eiköhän se taas kestä.
20230421_224159.jpg
20230421_224230.jpg

Ja ettei olisi ollut liian helppoa piti vaihtaa tuo katkennut lehti samalla.


Kitti siellä tee muuta kun edistää ruostumista. Imee kosteuden ihteensä ja muhii entistä enemmän vaan tuolla maalin alla.
 
Kitti siellä tee muuta kun edistää ruostumista. Imee kosteuden ihteensä ja muhii entistä enemmän vaan tuolla maalin alla.
Minäkin olisin jättänyt kitin pois, kunnon maali ja kiveniskumassa päälle niin ei se tuolta olisi erottunut...
 
Minäkin olisin jättänyt kitin pois, kunnon maali ja kiveniskumassa päälle niin ei se tuolta olisi erottunut...

Jeps.

Sama juttu omissakin autoissa eli mitä nykyiseen sekä entisiin on helmoihin jouduttu paikkoja tekemään, niin yhteenkään ei ole pakkelia laitettu korjauksen päälle vaan kiveniskumasaa ja maalia päälle.

Hyvin on katsastajille kelvannut ja katkastaja kyllä kuulee hyvin nopsaan, onko siinä pakkelia käytetty.
 
Autoista on yleensä montaa eri varianttia, vaikka kuluttajalle niitä on myyty samanlaisina. Näistä ei yleensä tiedä kuin valmistaja ja sekin vain sillä ehdolla, että autoon ei ole tehty omia modifikaatioita. Valmistajan edustajalla ja isommilla korjaamoilla on yleensä jonkinlainen pääsy tarvittavaan tietoon, mutta tarvittaessa joutuvat kysymään asiaa valmistajalta, jolla on (tai pitäisi olla) tieto kaikista osista ja niiden osanumeroista, mitä kyseiseen autoon on alunperin asennettu.

Jarruosissa on yleensä montaa eri versiota, eli tosiaan mittaushommia ja/tai muuta selvittelyä pitää tehdä, jos netistä ostaa. Nettikaupat eivät osaa tarjota vain oikeita osia, siihen ei voi luottaa.

Noissa kannattaa selvittää juurikin se osanumero. Joillakin merkeillä onnistuu kun lukee softalla auton tiedot, käyttää VIN-koodia tms. selvittämään auton konfiguraation. Myös merkkiliikkeeltä voi asiaa kysyä - en tiedä miten tämä pätee japanilaisiin merkkeihin kun ei ole kokemusta.

Juuri eilen naplattiin V70 paikalleen Autodocilta tilaut jarrulevyt ja -palat. Tilausvaiheessa katsoin auton tiedot Vidalla ja vertasin osanumeroita. Kaikki olivat oikeita.

Pelkällä rekkarilla ei kannata tilailla Autodociltakaan kun tosiaan variaatioita on vähintäänkin riittävästi.
 
Päin perhettä tehty viritys. Seuraava omistaja kiittää ensi katsastuksen yhteydessä. Saisi luvan alaiseksi tehdä korityöt.

En tainnut väittää tätä mitenkään hyväksi.
Tottakai kaikki ruosteelta näyttävä olisi pitänyt poistaa ja korvata uudella. Ja hitsata paremmin.
Seuraava omistaja on tidennäköisesti paalauskone joten siitä viis. Ja tämän ikäiset katsastetaan joka vuosi, täytyykin yrittää muistaa jatkaa tästä miten menee vuosittain.

Joo, autopeltisertifikaatti ja muut ei saa koskea. Samaan tapaan jos jostain syystä tulee ajokielto niin ainoa vaihtoehto saisi olla hinausfirma joka kuljettaa korjaamolle.
 
Noissa kannattaa selvittää juurikin se osanumero. Joillakin merkeillä onnistuu kun lukee softalla auton tiedot, käyttää VIN-koodia tms. selvittämään auton konfiguraation. Myös merkkiliikkeeltä voi asiaa kysyä - en tiedä miten tämä pätee japanilaisiin merkkeihin kun ei ole kokemusta.

Juuri eilen naplattiin V70 paikalleen Autodocilta tilaut jarrulevyt ja -palat. Tilausvaiheessa katsoin auton tiedot Vidalla ja vertasin osanumeroita. Kaikki olivat oikeita.

Pelkällä rekkarilla ei kannata tilailla Autodociltakaan kun tosiaan variaatioita on vähintäänkin riittävästi.

Itse edelliseen autoon vaihdoin esim. lämmityslaitteen puhaltimen, niin ostin käytetyn osan. Sain tätä kautta identtisen ja 3 eri mallia ja kahdella erillaisella moottorin virtaliittimellä.

Tuli käytettynä osana säästettyä toista sataa uuteen osaan nähden.
 
Itse edelliseen autoon vaihdoin esim. lämmityslaitteen puhaltimen, niin ostin käytetyn osan. Sain tätä kautta identtisen ja 3 eri mallia ja kahdella erillaisella moottorin virtaliittimellä.

Tuli käytettynä osana säästettyä toista sataa uuteen osaan nähden.

Juu, kyllähän noita käytettyinä saa, itsekin ostin tavaratilan verhon varaosahaun kautta kun uusi olisi todennäköisesti ollut aika rapean hintainen.

Itsellä hiukan se periaate ainakin käyttiksisssä että uutta tilalle niin ehkä kestää sitten hetken. Harrasteet on sitten erikseen ja niihin saa haalia osaa mistä milloin sattuu saamaan.
 
Työmatka kuljetin käräytti bensapumpun sulakkeen tai releen ja jäi kaupan parkkikselle. Perjantai illalla paikalla mekastanut teinilauma ei nostanut omaa motivaatiota alkaa ropaamaan autoa siellä vaan soitin emännän hinaamaan auton kotipihalle.
Samalla selvisi että hinaavan auton edellinen omistaja on ilmeisesti käyttänyt hinaussilmukkaa ja ruuvannut sitä vain vähän sisään jolloin silmukka on irronnut ja korkannut kierteet auton kiinnityksistä.

Kierre taitaa olla tavallista tiheämpi, löytyykö joltain pajalta sopivaa tappia vai asentaisikohan vihdoin oikein hinauskoukun jolle muutenkin käyttöä löytyy?

Samalla selvisi myös että omassa autossa ei ollut hinaussilmukkaa lainkaan tallessa ja että bemarissa on pumpulle sulake sulakerasiassa ja sen lisäksi konetilan releboxissa...
 
Kierre taitaa olla tavallista tiheämpi, löytyykö joltain pajalta sopivaa tappia vai asentaisikohan vihdoin oikein hinauskoukun jolle muutenkin käyttöä löytyy?

Noi orkkisilmukat ei montaa kymppiä maksa, ehkä sen ~30€ bemariin. Nuo ei sitten välttämättä käy ristiin toisen merkin kanssa, on erillaisella nousulla, eri halkaisija ja jopa kätisyyskin eri. Varmaan btcf tai purkaamo helpoin paikka ettiä käytettyjä.
 
Noi orkkisilmukat ei montaa kymppiä maksa, ehkä sen ~30€ bemariin. Nuo ei sitten välttämättä käy ristiin toisen merkin kanssa, on erillaisella nousulla, eri halkaisija ja jopa kätisyyskin eri. Varmaan btcf tai purkaamo helpoin paikka ettiä käytettyjä.
Kirjoitin vähän epäselvästi, E46 bemmistä puuttuu silmukka kokonaan mutta Pösöstä on takaa silmukan kierteet korkanneet. Kokeilin myös toisellä Pösön silmukalla mutta ei uppoa kierteisiin.
Eikös näissä silmukoissa ole joskus ollut myös vääräsuuntaiset jengat ettei tehtäisi itse jotain xtreme virityksiä?
 
Kirjoitin vähän epäselvästi, E46 bemmistä puuttuu silmukka kokonaan mutta Pösöstä on takaa silmukan kierteet korkanneet. Kokeilin myös toisellä Pösön silmukalla mutta ei uppoa kierteisiin.
Eikös näissä silmukoissa ole joskus ollut myös vääräsuuntaiset jengat ettei tehtäisi itse jotain xtreme virityksiä?

Kierteet noissa on aika yleisesti semmoset, että niitä ei tosiaankaan ihan kuka vaan värkkäile halpahallin metritavarasta ja juu, noissa on sekä vasen- että oikeakätisiä kierteitä.
 
Kirjoitin vähän epäselvästi, E46 bemmistä puuttuu silmukka kokonaan mutta Pösöstä on takaa silmukan kierteet korkanneet. Kokeilin myös toisellä Pösön silmukalla mutta ei uppoa kierteisiin.
Eikös näissä silmukoissa ole joskus ollut myös vääräsuuntaiset jengat ettei tehtäisi itse jotain xtreme virityksiä?

Ja pösöjen hinaussilmukoiden paikka on huono. Kerääntyy vettä ja grottoa täyteen, etkä saa silmukkaa paikalleen. Arvaatko mistä tiedän?
 
En tainnut väittää tätä mitenkään hyväksi.
Tottakai kaikki ruosteelta näyttävä olisi pitänyt poistaa ja korvata uudella. Ja hitsata paremmin.
Seuraava omistaja on tidennäköisesti paalauskone joten siitä viis. Ja tämän ikäiset katsastetaan joka vuosi, täytyykin yrittää muistaa jatkaa tästä miten menee vuosittain.

Joo, autopeltisertifikaatti ja muut ei saa koskea. Samaan tapaan jos jostain syystä tulee ajokielto niin ainoa vaihtoehto saisi olla hinausfirma joka kuljettaa korjaamolle.

Pakkelin olisin itsekkin jättänyt pois mutta noin muuten tuohan on suorastaan ylihyvä katsastuspaikkaus kun on ympäriinsä hitsailtu.

Näitä on nähty vaikka minkälaisia poppari/peltiruuvi virityksiä.
 
En tainnut väittää tätä mitenkään hyväksi.
Tottakai kaikki ruosteelta näyttävä olisi pitänyt poistaa ja korvata uudella. Ja hitsata paremmin.
Seuraava omistaja on tidennäköisesti paalauskone joten siitä viis. Ja tämän ikäiset katsastetaan joka vuosi, täytyykin yrittää muistaa jatkaa tästä miten menee vuosittain.

Joo, autopeltisertifikaatti ja muut ei saa koskea. Samaan tapaan jos jostain syystä tulee ajokielto niin ainoa vaihtoehto saisi olla hinausfirma joka kuljettaa korjaamolle.
Pakkelin olisin itsekkin jättänyt pois mutta noin muuten tuohan on suorastaan ylihyvä katsastuspaikkaus kun on ympäriinsä hitsailtu.

Näitä on nähty vaikka minkälaisia poppari/peltiruuvi virityksiä.
Brembo ihan täyttä paskaa tänäpäivänä, ei voi suositella kellekkään, niin paljon noita on pois saanu vaihella.

Mersujen ja bemarien käsijarruissa ei oo mitään kummaa kun muistaa ihan ensin varmistaa että kengät edes istuu kaarevuuden puolesta kunnolla sinne ja ottaa koko matkalta, ei oo yhet tai kahet kengät mitä on prässissä saanu oikoo kun ei ota kun hipomalla keskeltä tai päistä kiinni.
Sädehiomakoneella mikä suunniteltu kengille, tullut jokujen after market kenkä hiottua oikealle säteelle. Varsinkin raskaan puolella.
 
En tainnut väittää tätä mitenkään hyväksi.
Tottakai kaikki ruosteelta näyttävä olisi pitänyt poistaa ja korvata uudella. Ja hitsata paremmin.
Seuraava omistaja on tidennäköisesti paalauskone joten siitä viis. Ja tämän ikäiset katsastetaan joka vuosi, täytyykin yrittää muistaa jatkaa tästä miten menee vuosittain.

Joo, autopeltisertifikaatti ja muut ei saa koskea. Samaan tapaan jos jostain syystä tulee ajokielto niin ainoa vaihtoehto saisi olla hinausfirma joka kuljettaa korjaamolle.
Hurjan näköinen viritys. Millään reunoilta kiinni. Pakkelia päälle. Mietippä jos joudut maksumieheksi tuollaisen virityksen jälkeen ?
Mutta syöttilankahan tämä tarina oli alun alkaen.. vai mitä ?
 
Hurjan näköinen viritys. Millään reunoilta kiinni. Pakkelia päälle. Mietippä jos joudut maksumieheksi tuollaisen virityksen jälkeen ?
Mutta syöttilankahan tämä tarina oli alun alkaen.. vai mitä ?
Mites tuommoisen voi todistaa kuka tehnyt, jos siis jotain tapahtuu ja tuo asia nousee pöydälle? Kaikissa vanhemmissa purkeissahan noita vastaavia ja paljon huonompia viritelmiä on paikat täynnä.
 
Onhan tuossa peltiä sentään hitsattu. On tullut vastaan alumiiniteipillä ja massalla "korjattuja" helmoja ja liimamassalla liimattuja pellinpaloja. Pakkelin minäkin olisin jättänyt pois ja päälle kiveniskumassa. Sisälle kotelosuojat jostain reiästä niin ei sieltä pääse enää lahoamaan.
 
Hurjan näköinen viritys. Millään reunoilta kiinni. Pakkelia päälle. Mietippä jos joudut maksumieheksi tuollaisen virityksen jälkeen ?
Mutta syöttilankahan tämä tarina oli alun alkaen.. vai mitä ?
Onko tämä syöttivastaus?
"Millään reunoilta kiinni" päätellen mistä?
Näetkö kuvasta että paikka on purkalla kiinni?
Olisi myös mielenkiintoista tietää minkälaisessa tilanteessa joutuisin maksumieheksi. Ei tuo ihan hetkessä ole tuollaiseksi ruostunut eli ei se nyt ainakaan heikompi ole kuin enne paikkausta.
Mutta eiköhän jätetä tämä sitten tähän. Tietysti jos voi rakentavasti keskustella siitä miten paikkaukset pitää tehdä niin sitten. Pelkkää €%^€×÷/%!!! ei auta ketään.
 
Kun auton oletettu jäljellä oleva käyttöikä on vuosi-pari, niin tuo korjaus välttää paremmin kuin hyvin. Omiin romuihin joskus laittanut pohjapaikkoja vähemmälläkin hitsillä. Eri asia, jos kyseessä olisi vaikkapa joku tukivarren kiinnityskohta tms.

Tuosta kun alkaisi tekemään viimesen päälle ja entisöisi nuo kotelorakenteetkin, niin ei päivän tai välttämättä kahdenkaan työtunnit riittäisi.
 
@Kes7s Aikanaan piti näyttämässä katsastajalle tehty paikka ennen suojausta. Näki miten se oli tehty
Näin oli ja ei kyllä haittaisi vaikka olisi edelleen noin. Saisi karsittua ainakin pahimmat teippiviritykset pois.

Olikos pintapeltien korjauksessa määritetty, kuinka pitkältä matkalta lappu on oltava hitsattu? Itsellä mielikuva, että ei vaadita 100%. Voi kyllä olla esson baari juttuja.
 
Näin oli ja ei kyllä haittaisi vaikka olisi edelleen noin. Saisi karsittua ainakin pahimmat teippiviritykset pois.

Olikos pintapeltien korjauksessa määritetty, kuinka pitkältä matkalta lappu on oltava hitsattu? Itsellä mielikuva, että ei vaadita 100%. Voi kyllä olla esson baari juttuja.
Eihän ainakaan vanhemmissa autoissa esim etulokasuojatkaan olleet kuin muutamalla ruuvilla kiinni. Ja paljon peltejä pelkällä pistehitsillä.
 
Näin oli ja ei kyllä haittaisi vaikka olisi edelleen noin. Saisi karsittua ainakin pahimmat teippiviritykset pois.

Olikos pintapeltien korjauksessa määritetty, kuinka pitkältä matkalta lappu on oltava hitsattu? Itsellä mielikuva, että ei vaadita 100%. Voi kyllä olla esson baari juttuja.
Trafin ohjeissa vaaditaan koko sauma. Helmoissa on sallittu pistehitsaus.
Tukivarsia, joustintukia tai akselipalkkeja ei korjata esim. hitsaamalla, vaan vaurioitunut osa vaihdetaan ehjään, ellei ajoneuvon valmistaja anna korjausohjeita. Tukivarsien hitsaus museoajoneuvoon voidaan sallia, jos osaa ei ajoneuvotai varaosavalmistajan selvityksen mukaan ole enää saatavissa.

Joustintuen jousikupin voi vaihtaa hitsaamalla uuteen. Hitsaussauman tulee olla yhtenäinen tai alkuperäistä saumaa vastaava. Joustinlautasen voi vaihtaa hitsaamalla. Vaihtaminen tulee suorittaa valmistajan ohjeen mukaisesti, jos sellainen on olemassa (esim. Volvon ohje). Korjauksen jälkeen on varmistettava heilahduksenvaimentimen toiminta. Joustinlautasta ei saa korjata hitsaamalla.

Kantavissa kori- ja alustarakenteissa edellytetään korjausta hitsaamalla, jolloin syntyneen korjaustuloksen tulee vastata lujuudeltaan alkuperäistä. Peltiset ovet ja lokasuojat tulee korjata hitsaamalla.

Alkuperäisen lujuuden saavuttamiseksi esimerkiksi pohjapellin laajahkojen ruostevaurioiden korjaaminen ei ole mahdollista tasaisella peltilevyllä, vaan uudessakin levyssä on oltava alkuperäisen kaltaiset ”vahvistuspokkaukset”. Samoin kynnyskoteloiden alkuperäiset ”pokkaukset” tulee säilyttää korjauksessa. Käytännössä alkuperäisen lujuuden saavuttaminen edellyttää yhtenäistä koko korjattavan kohdan hitsaussaumaa. Vaihdettaessa koko helmakotelo pitää kotelon alaliitoksesta vähintään 50 % olla hitsattu tasaisin välein tai pistehitsaamalla siten, että alkuperäinen lujuus saavutetaan. Jos auton valmistajan edustaja antaa tarkempia ohjeita, tulee niitä katsastuksessa soveltaa.

Tarvittaessa ruostevauriokorjaukset pyydetään esittämään jälkitarkastuksessa ilman alustasuojausta, esim. pohjamaalattuna. Lokasuojien korjauksissa tulee käyttää sitä materiaalia, josta ne on alun perin tehty. Erikoisvalmisteisten korirakenteiden (suurlujuus teräs, alumiinikorit ja liimasaumatut korit) korjaamiset tulee aina suorittaa valmistajan antaman ohjeistuksen mukaisesti.
 
Trafin ohjeissa vaaditaan koko sauma. Helmoissa on sallittu pistehitsaus.
Tukivarsia, joustintukia tai akselipalkkeja ei korjata esim. hitsaamalla, vaan vaurioitunut osa vaihdetaan ehjään, ellei ajoneuvon valmistaja anna korjausohjeita. Tukivarsien hitsaus museoajoneuvoon voidaan sallia, jos osaa ei ajoneuvotai varaosavalmistajan selvityksen mukaan ole enää saatavissa.

Joustintuen jousikupin voi vaihtaa hitsaamalla uuteen. Hitsaussauman tulee olla yhtenäinen tai alkuperäistä saumaa vastaava. Joustinlautasen voi vaihtaa hitsaamalla. Vaihtaminen tulee suorittaa valmistajan ohjeen mukaisesti, jos sellainen on olemassa (esim. Volvon ohje). Korjauksen jälkeen on varmistettava heilahduksenvaimentimen toiminta. Joustinlautasta ei saa korjata hitsaamalla.

Kantavissa kori- ja alustarakenteissa edellytetään korjausta hitsaamalla, jolloin syntyneen korjaustuloksen tulee vastata lujuudeltaan alkuperäistä. Peltiset ovet ja lokasuojat tulee korjata hitsaamalla.

Alkuperäisen lujuuden saavuttamiseksi esimerkiksi pohjapellin laajahkojen ruostevaurioiden korjaaminen ei ole mahdollista tasaisella peltilevyllä, vaan uudessakin levyssä on oltava alkuperäisen kaltaiset ”vahvistuspokkaukset”. Samoin kynnyskoteloiden alkuperäiset ”pokkaukset” tulee säilyttää korjauksessa. Käytännössä alkuperäisen lujuuden saavuttaminen edellyttää yhtenäistä koko korjattavan kohdan hitsaussaumaa. Vaihdettaessa koko helmakotelo pitää kotelon alaliitoksesta vähintään 50 % olla hitsattu tasaisin välein tai pistehitsaamalla siten, että alkuperäinen lujuus saavutetaan. Jos auton valmistajan edustaja antaa tarkempia ohjeita, tulee niitä katsastuksessa soveltaa.

Tarvittaessa ruostevauriokorjaukset pyydetään esittämään jälkitarkastuksessa ilman alustasuojausta, esim. pohjamaalattuna. Lokasuojien korjauksissa tulee käyttää sitä materiaalia, josta ne on alun perin tehty. Erikoisvalmisteisten korirakenteiden (suurlujuus teräs, alumiinikorit ja liimasaumatut korit) korjaamiset tulee aina suorittaa valmistajan antaman ohjeistuksen mukaisesti.
Käsittäisin tuo viimeisen boldin siten, että jätetään peitemuovit, lämpöpelti, pohjasuoja tms irti. Ei siten ettei kaikki metallityöt saisi olla valmiita.
 
Käsittäisin tuo viimeisen boldin siten, että jätetään peitemuovit, lämpöpelti, pohjasuoja tms irti. Ei siten ettei kaikki metallityöt saisi olla valmiita.
Pohjamaalattuna eli siis siten että kittaus, pintamaali ja massaus puuttuu. Pohjamaali siksi että ruoste ei tartu tuoreeseen metallipintaan
 
Onko tämä syöttivastaus?
"Millään reunoilta kiinni" päätellen mistä?
Näetkö kuvasta että paikka on purkalla kiinni?
Olisi myös mielenkiintoista tietää minkälaisessa tilanteessa joutuisin maksumieheksi. Ei tuo ihan hetkessä ole tuollaiseksi ruostunut eli ei se nyt ainakaan heikompi ole kuin enne paikkausta.
Mutta eiköhän jätetä tämä sitten tähän. Tietysti jos voi rakentavasti keskustella siitä miten paikkaukset pitää tehdä niin sitten. Pelkkää €%^€×÷/%!!! ei auta ketään.

On syöttivastaus vanhalla "joudut maksumieheksi ja tuu kato mun mielikuvituskorjaamolta vakuutuskorjattujen papereita jotka todistaa että näinkin voi käydä" kaavalla
 
Täälläkö arvostettiin hitsauskuvia? Just hitsailin Nissaniin paikan takalokasuojan sisäpuolelle. Olikin sen verran mukavassa paikassa reikä että sai istuskella peräkontissa ja hitsata siltä puolelta paikan paikalleen! Paikan pituus noin 15 cm joten harvinaisen vähällä pääsi tällä kertaa.
1682262976585.png
 
Hitsaushan on hauskaa harjoitella, siitä voi joskus olla hyötyäkin
Ja täällä taidetaan kyllä arvostella ihan kaikkea, kuitenkin tuli huono sauma tai väärä liima.
 
Onko tää nyt sitten korjaamista vai ei. Kuvat viime kesältä. Auto oli saanu 2008-2022 aikana erityisesti kylkiin ja keulaan hiekkapuhallusta. Siispä vähän uutta maalia kipeää ottaneisiin kohtiin. Puskuri, lokarin posket ja ovien alareunat maalailtu. Tokassa kuvassa näkee aika hyvin värisävyjen eron ennen pinnan myllyttämistä ja lopussa vielä myllytetty. Ulkonäöllisesti lähti muutama vuosi pois ja kehtaa taas dieselin voimin rullata pitkin poikin maisemia :sangel:
 

Liitteet

  • IMG_20220712_214814.jpg
    IMG_20220712_214814.jpg
    314 KB · Luettu: 174
  • IMG_20220713_182409.jpg
    IMG_20220713_182409.jpg
    488 KB · Luettu: 185
  • IMG_20220720_215500.jpg
    IMG_20220720_215500.jpg
    572,4 KB · Luettu: 183
Mutta heti pari viikkoa maalauksen jälkeen alko oikea etunurkka valittamaan ajossa. Sitten päästiinkin paskan pajottamisen pariin. Pyörän napa ja laakeri vaihtoon. Samassa huomasin, että takaa oli jarrulevyyn ilmestynyt aika syvä ura, joten eikun levyjä ja paloja nettikaupasta hakemaan. Syyllinen oli hajonnut takajarrupala (halpa tarvike). Kitkapinta oli murtunut puoliksi ja palan rautarunko oli rouhinut levyyn uran. *ttu!

Takapäässä parkkitutkat oli heitellly ajoittain vikaa ja vikatiheys oli kasvanu hiljalleen. Siispä samaan tilaukseen jarruosien kanssa lähti pari uutta tutka-anturia. Nämä ei ollu akuutteja, joten odotti innostusta pari kuukautta laatikon pohjilla. Marraskuussa se sitten tuli. Takapähään tutkat on helppo vaihtaa. Edessä joutuu vetämään puskurin irti. Taakse vaihtuu tunnissa kaikki. Eteen parempi varata vähintään puolikas päivä.
Samaan puuhasteluun tutkien vaihdon kanssa laitoin eteen kuraläpät, ettei kesän maalaus olisi jälleen parin vuoden päästä uudelleen edessä. Taakse olisi myös läpät olemassa, mutta en vielä laittanut paikoilleen, kun ne on aika isot ja hiukan rumat läpyskät, eikä perä ole niin pahasti ottanut osumaa. Hiekkatietä tulee kuitenkin ajeltua melko usein, joten kyljet saa hiekkapuhallusta ihan riittävästi, vaikka etuläpät onkin paikoillaan.

Autoa oli myös madallettu. Pohja raapi siellä ja täällä kiinni, eli nosto tavalliseen korkeuteen oli tehtävä, kun kuitenkin päivittäin ympäri vuoden oleva käyttökulkupeli on alla. Onneksi tässä on ilmajouset ja madallus oli tehty ohjelmallisesti, joten alkuperäisen palautus oli helppo ja sen tein melkein heti kun auton hankin pari vuotta sitten. Samainen madaltaja oli laittanut mielestään hienot pakoputken päät, jotka omaan silmään näytti aika kamalalta, plus pulttikiinnitteisinä nitisivät ja natisivat auton käydessä. Tässäkin siis palautus alkuperäiseen edessä. Onneksi tuunaaja oli kuitenkin säästänyt alkuperäiset päät ja leikkaus oli tehty leikkausjäljen perusteella puukkosahalla, joten oli helppo saada alkuperäiset takaisin paikoilleen oikeaan asentoon (olivat niin eriparia keskenään, ettei voinut erehtyä). Tutkien kuvassa näkyy nuo tuning-tötteröt paikoillaan.
Siispä puuhakkaana helmikuun päivänä pudotin putken takapään pois alta ja hitsailin alkuperäiset päät takaisin paikoilleen. Nyt sopii omaan silmään paremmin ☺
 

Liitteet

  • IMG_20220721_141937.jpg
    IMG_20220721_141937.jpg
    535 KB · Luettu: 176
  • IMG_20220806_134805.jpg
    IMG_20220806_134805.jpg
    236,1 KB · Luettu: 184
  • IMG_20221117_181222.jpg
    IMG_20221117_181222.jpg
    260,9 KB · Luettu: 172
  • IMG_20221130_232029.jpg
    IMG_20221130_232029.jpg
    235,9 KB · Luettu: 163
  • IMG_20230218_195230.jpg
    IMG_20230218_195230.jpg
    258,3 KB · Luettu: 157
Viimeksi muokattu:
Kävin hakemassa hiukan lisää työkaluja, mm. pullotunkin. Joskohan tuo auto nousisi sillä tarpeeksi ylös että pääsisi käsiksi Haldex-pumpun ja ohjainkortin piuhoihin. Pitäisi haarukoida että kumpiko noista nyt sanoi sopimuksensa irti lauantaina kun polttaa AWD-yksikön sulaketta. Auto siis Volvo V70 T6 AWD.

Huoltokirja tuli aikanaan tavattua läpi mutta en jaksa muistaa että mainittiinko siinä mitään haldexin öljyistä. Eipä ole siis mikään ihme jos reilun 200k ajettuna alkaa jo porsimaan.
 
Tarkistus suoritettu, pumppu on entinen/jumissa. Näytti mallia alkuperäinen joten vaihdetaanpa koko palikka niin ehkä murheet loppuu tuon osalta hetkeksi - etenkin jos pitää haldexin öljynvaihdon huolto-ohjelmassa jatkossa. Eihän tuo ihan ilmaista ole korjaamossa teettää, 600e keikka. Vaan pumpun liittimen irrottaneena en lähde edes pohtimaan itse vaihtamista ilman että auton saa nosturille - ja sitähän ei tahdo saada kun kellään tutullakaan ei ole moista saati edes monttua.
 
Volvo siis ollut tuolta maaliskuusta asti. Ns. käyttöharraste kun ajoa tulee ehkä 10-15tkm/vuosi. Auto on lähtenyt tehtaalta ihan kohtuullsiilla varusteilla, mm. premium audiolla ja aktiivisilla bi-xenoneilla, keylessillä yms. kilkkeellä.

Tähän mennessä on ledeistetty vanhoja hehkulamppuja pois urakalla mm. vilkuista, huomiovaloista ja sisältä. Apupitkissäkin on tällä hetkellä ledit mutta taidan vaihtaa katsastukseen H7-hehkut niin ei tule sanomista. Kohtuullisen hyvät nuo kyllä olivat sen vähän mitä ehti kokeilla, valo valkeaa jne.

Jarrut täristivät tullessa ja diagnosoin että joku/jotkut jarrulevyistä on kiero. Osathan tähän ei mahdottomia maksa joten tilasin Brembon levyt ja palat joka kulmaan ja ne laitettiin paikalleen viime perjantaina.

Siinä välissä auto ehti käydä ilmastointihuollossa kun aineet olivat karanneet. Uusittiin lauhduttimen o-renkaat ja kuivain. Uudet aineet sisään ja kovaa ajoa.

Haldexin pumppua osasin hiukan odotella vaikkei tuossa ihmeitä herjoja lopputalven aikana tullut. Irrottamisen se vaatii huoltoa vartenkin ja osa ei mahdottoman kallis ole niin hyvä että tulee nyt uusittua.

Antaa sen jälkeen katsastusmiehen katsoa, löytyykö muuta laitettavaa. Ajolleen tuo on ihan kelvollinen ja tehot tuntuvat olevan tallessa. Kunhan kelit lämpenee, pitää vaihdella öljyt ja puhdistaa ajoittain kiukutteleva öljynpaineen anturi. Pajoitus kesäpaikalla kun lienee hiukan rauhallisempaa.

Saksalaisiin verrattuna tuo on kyllä löysempi ajettava joka saattaa johtua iskunvaimentimista/jousista. Jos tuo osoittautuu huollon jälkeen toimivaksi laitokseksi, niin pitää miettiä josko nekin uusisi hiukan pätevämmillä osilla.

Lisänaplaamista tekemisen puutteessa on että subiyksikkö antaa vikakoodia joskin näyttää kuitenkin toimivan jollain lailla. Se täytyisi irrotella ja katsoa, mikä vaivaa kun Vidan mukaan ei ole signaalia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 422
Viestejä
4 495 276
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
manXela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom