Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Joo, jos lambda on rikki, niin mennään turvallisuusperusteisesti rikkaalla, koska laihalla ajo on moottorille haitallista, kulutus siis kasvaa. Katalysaattori taitaa eniten ottaa nokkiinsa liian rikkaasta seoksesta, joten jossain vaiheessa kannattaa laittaa kuntoon.
Mulla taas on sellainen käsitys että rikkaammalla seoksella suojellaan mäntiä ja kattia. Laiha seos palaa paljon kuumempana ja voi polttaa mäntään reijän (tämä koettu) mutta liian kuumat kaasut tuhoaisi katalysaattorin.
 
Palataas tähän sen verran että sain pelittämään säätämällä ja tuloksena 5,3kN (4,6Kn siis oli tarve) ja leima paperissa. Ilman neuvoja en olisi uskonut että se vaan pitää säätää "tosi tiukalle". Renkaasta pyörittämällä käsin laitoin niin että jaksaa vielä pyörittää mutta selvästi hankaa vastaan. Aika tiukille jäi silti tulos ja katsastusmieskin sanoi että nää viton seisontajarrut on ollut aina vähän ongelmallisia...

Brembo ihan täyttä paskaa tänäpäivänä, ei voi suositella kellekkään, niin paljon noita on pois saanu vaihella.

Mersujen ja bemarien käsijarruissa ei oo mitään kummaa kun muistaa ihan ensin varmistaa että kengät edes istuu kaarevuuden puolesta kunnolla sinne ja ottaa koko matkalta, ei oo yhet tai kahet kengät mitä on prässissä saanu oikoo kun ei ota kun hipomalla keskeltä tai päistä kiinni.
 
Olipahan taas homma. Katsastuksessa "näyttäisi olevan päälipelti vähän puhki, pitää paikata"

Tämän verran lähti haperoa pois.
20230421_224122.jpg
Paikka, vähän kittiä reunoille ja väriä päälle, eiköhän se taas kestä.
20230421_224159.jpg
20230421_224230.jpg

Ja ettei olisi ollut liian helppoa piti vaihtaa tuo katkennut lehti samalla.


Kitti siellä tee muuta kun edistää ruostumista. Imee kosteuden ihteensä ja muhii entistä enemmän vaan tuolla maalin alla.
 
Kitti siellä tee muuta kun edistää ruostumista. Imee kosteuden ihteensä ja muhii entistä enemmän vaan tuolla maalin alla.
Minäkin olisin jättänyt kitin pois, kunnon maali ja kiveniskumassa päälle niin ei se tuolta olisi erottunut...
 
Minäkin olisin jättänyt kitin pois, kunnon maali ja kiveniskumassa päälle niin ei se tuolta olisi erottunut...

Jeps.

Sama juttu omissakin autoissa eli mitä nykyiseen sekä entisiin on helmoihin jouduttu paikkoja tekemään, niin yhteenkään ei ole pakkelia laitettu korjauksen päälle vaan kiveniskumasaa ja maalia päälle.

Hyvin on katsastajille kelvannut ja katkastaja kyllä kuulee hyvin nopsaan, onko siinä pakkelia käytetty.
 
Autoista on yleensä montaa eri varianttia, vaikka kuluttajalle niitä on myyty samanlaisina. Näistä ei yleensä tiedä kuin valmistaja ja sekin vain sillä ehdolla, että autoon ei ole tehty omia modifikaatioita. Valmistajan edustajalla ja isommilla korjaamoilla on yleensä jonkinlainen pääsy tarvittavaan tietoon, mutta tarvittaessa joutuvat kysymään asiaa valmistajalta, jolla on (tai pitäisi olla) tieto kaikista osista ja niiden osanumeroista, mitä kyseiseen autoon on alunperin asennettu.

Jarruosissa on yleensä montaa eri versiota, eli tosiaan mittaushommia ja/tai muuta selvittelyä pitää tehdä, jos netistä ostaa. Nettikaupat eivät osaa tarjota vain oikeita osia, siihen ei voi luottaa.

Noissa kannattaa selvittää juurikin se osanumero. Joillakin merkeillä onnistuu kun lukee softalla auton tiedot, käyttää VIN-koodia tms. selvittämään auton konfiguraation. Myös merkkiliikkeeltä voi asiaa kysyä - en tiedä miten tämä pätee japanilaisiin merkkeihin kun ei ole kokemusta.

Juuri eilen naplattiin V70 paikalleen Autodocilta tilaut jarrulevyt ja -palat. Tilausvaiheessa katsoin auton tiedot Vidalla ja vertasin osanumeroita. Kaikki olivat oikeita.

Pelkällä rekkarilla ei kannata tilailla Autodociltakaan kun tosiaan variaatioita on vähintäänkin riittävästi.
 
Päin perhettä tehty viritys. Seuraava omistaja kiittää ensi katsastuksen yhteydessä. Saisi luvan alaiseksi tehdä korityöt.

En tainnut väittää tätä mitenkään hyväksi.
Tottakai kaikki ruosteelta näyttävä olisi pitänyt poistaa ja korvata uudella. Ja hitsata paremmin.
Seuraava omistaja on tidennäköisesti paalauskone joten siitä viis. Ja tämän ikäiset katsastetaan joka vuosi, täytyykin yrittää muistaa jatkaa tästä miten menee vuosittain.

Joo, autopeltisertifikaatti ja muut ei saa koskea. Samaan tapaan jos jostain syystä tulee ajokielto niin ainoa vaihtoehto saisi olla hinausfirma joka kuljettaa korjaamolle.
 
Noissa kannattaa selvittää juurikin se osanumero. Joillakin merkeillä onnistuu kun lukee softalla auton tiedot, käyttää VIN-koodia tms. selvittämään auton konfiguraation. Myös merkkiliikkeeltä voi asiaa kysyä - en tiedä miten tämä pätee japanilaisiin merkkeihin kun ei ole kokemusta.

Juuri eilen naplattiin V70 paikalleen Autodocilta tilaut jarrulevyt ja -palat. Tilausvaiheessa katsoin auton tiedot Vidalla ja vertasin osanumeroita. Kaikki olivat oikeita.

Pelkällä rekkarilla ei kannata tilailla Autodociltakaan kun tosiaan variaatioita on vähintäänkin riittävästi.

Itse edelliseen autoon vaihdoin esim. lämmityslaitteen puhaltimen, niin ostin käytetyn osan. Sain tätä kautta identtisen ja 3 eri mallia ja kahdella erillaisella moottorin virtaliittimellä.

Tuli käytettynä osana säästettyä toista sataa uuteen osaan nähden.
 
Itse edelliseen autoon vaihdoin esim. lämmityslaitteen puhaltimen, niin ostin käytetyn osan. Sain tätä kautta identtisen ja 3 eri mallia ja kahdella erillaisella moottorin virtaliittimellä.

Tuli käytettynä osana säästettyä toista sataa uuteen osaan nähden.

Juu, kyllähän noita käytettyinä saa, itsekin ostin tavaratilan verhon varaosahaun kautta kun uusi olisi todennäköisesti ollut aika rapean hintainen.

Itsellä hiukan se periaate ainakin käyttiksisssä että uutta tilalle niin ehkä kestää sitten hetken. Harrasteet on sitten erikseen ja niihin saa haalia osaa mistä milloin sattuu saamaan.
 
Työmatka kuljetin käräytti bensapumpun sulakkeen tai releen ja jäi kaupan parkkikselle. Perjantai illalla paikalla mekastanut teinilauma ei nostanut omaa motivaatiota alkaa ropaamaan autoa siellä vaan soitin emännän hinaamaan auton kotipihalle.
Samalla selvisi että hinaavan auton edellinen omistaja on ilmeisesti käyttänyt hinaussilmukkaa ja ruuvannut sitä vain vähän sisään jolloin silmukka on irronnut ja korkannut kierteet auton kiinnityksistä.

Kierre taitaa olla tavallista tiheämpi, löytyykö joltain pajalta sopivaa tappia vai asentaisikohan vihdoin oikein hinauskoukun jolle muutenkin käyttöä löytyy?

Samalla selvisi myös että omassa autossa ei ollut hinaussilmukkaa lainkaan tallessa ja että bemarissa on pumpulle sulake sulakerasiassa ja sen lisäksi konetilan releboxissa...
 
Kierre taitaa olla tavallista tiheämpi, löytyykö joltain pajalta sopivaa tappia vai asentaisikohan vihdoin oikein hinauskoukun jolle muutenkin käyttöä löytyy?

Noi orkkisilmukat ei montaa kymppiä maksa, ehkä sen ~30€ bemariin. Nuo ei sitten välttämättä käy ristiin toisen merkin kanssa, on erillaisella nousulla, eri halkaisija ja jopa kätisyyskin eri. Varmaan btcf tai purkaamo helpoin paikka ettiä käytettyjä.
 
Noi orkkisilmukat ei montaa kymppiä maksa, ehkä sen ~30€ bemariin. Nuo ei sitten välttämättä käy ristiin toisen merkin kanssa, on erillaisella nousulla, eri halkaisija ja jopa kätisyyskin eri. Varmaan btcf tai purkaamo helpoin paikka ettiä käytettyjä.
Kirjoitin vähän epäselvästi, E46 bemmistä puuttuu silmukka kokonaan mutta Pösöstä on takaa silmukan kierteet korkanneet. Kokeilin myös toisellä Pösön silmukalla mutta ei uppoa kierteisiin.
Eikös näissä silmukoissa ole joskus ollut myös vääräsuuntaiset jengat ettei tehtäisi itse jotain xtreme virityksiä?
 
Kirjoitin vähän epäselvästi, E46 bemmistä puuttuu silmukka kokonaan mutta Pösöstä on takaa silmukan kierteet korkanneet. Kokeilin myös toisellä Pösön silmukalla mutta ei uppoa kierteisiin.
Eikös näissä silmukoissa ole joskus ollut myös vääräsuuntaiset jengat ettei tehtäisi itse jotain xtreme virityksiä?

Kierteet noissa on aika yleisesti semmoset, että niitä ei tosiaankaan ihan kuka vaan värkkäile halpahallin metritavarasta ja juu, noissa on sekä vasen- että oikeakätisiä kierteitä.
 
Kirjoitin vähän epäselvästi, E46 bemmistä puuttuu silmukka kokonaan mutta Pösöstä on takaa silmukan kierteet korkanneet. Kokeilin myös toisellä Pösön silmukalla mutta ei uppoa kierteisiin.
Eikös näissä silmukoissa ole joskus ollut myös vääräsuuntaiset jengat ettei tehtäisi itse jotain xtreme virityksiä?

Ja pösöjen hinaussilmukoiden paikka on huono. Kerääntyy vettä ja grottoa täyteen, etkä saa silmukkaa paikalleen. Arvaatko mistä tiedän?
 
En tainnut väittää tätä mitenkään hyväksi.
Tottakai kaikki ruosteelta näyttävä olisi pitänyt poistaa ja korvata uudella. Ja hitsata paremmin.
Seuraava omistaja on tidennäköisesti paalauskone joten siitä viis. Ja tämän ikäiset katsastetaan joka vuosi, täytyykin yrittää muistaa jatkaa tästä miten menee vuosittain.

Joo, autopeltisertifikaatti ja muut ei saa koskea. Samaan tapaan jos jostain syystä tulee ajokielto niin ainoa vaihtoehto saisi olla hinausfirma joka kuljettaa korjaamolle.

Pakkelin olisin itsekkin jättänyt pois mutta noin muuten tuohan on suorastaan ylihyvä katsastuspaikkaus kun on ympäriinsä hitsailtu.

Näitä on nähty vaikka minkälaisia poppari/peltiruuvi virityksiä.
 
En tainnut väittää tätä mitenkään hyväksi.
Tottakai kaikki ruosteelta näyttävä olisi pitänyt poistaa ja korvata uudella. Ja hitsata paremmin.
Seuraava omistaja on tidennäköisesti paalauskone joten siitä viis. Ja tämän ikäiset katsastetaan joka vuosi, täytyykin yrittää muistaa jatkaa tästä miten menee vuosittain.

Joo, autopeltisertifikaatti ja muut ei saa koskea. Samaan tapaan jos jostain syystä tulee ajokielto niin ainoa vaihtoehto saisi olla hinausfirma joka kuljettaa korjaamolle.
Pakkelin olisin itsekkin jättänyt pois mutta noin muuten tuohan on suorastaan ylihyvä katsastuspaikkaus kun on ympäriinsä hitsailtu.

Näitä on nähty vaikka minkälaisia poppari/peltiruuvi virityksiä.
Brembo ihan täyttä paskaa tänäpäivänä, ei voi suositella kellekkään, niin paljon noita on pois saanu vaihella.

Mersujen ja bemarien käsijarruissa ei oo mitään kummaa kun muistaa ihan ensin varmistaa että kengät edes istuu kaarevuuden puolesta kunnolla sinne ja ottaa koko matkalta, ei oo yhet tai kahet kengät mitä on prässissä saanu oikoo kun ei ota kun hipomalla keskeltä tai päistä kiinni.
Sädehiomakoneella mikä suunniteltu kengille, tullut jokujen after market kenkä hiottua oikealle säteelle. Varsinkin raskaan puolella.
 
En tainnut väittää tätä mitenkään hyväksi.
Tottakai kaikki ruosteelta näyttävä olisi pitänyt poistaa ja korvata uudella. Ja hitsata paremmin.
Seuraava omistaja on tidennäköisesti paalauskone joten siitä viis. Ja tämän ikäiset katsastetaan joka vuosi, täytyykin yrittää muistaa jatkaa tästä miten menee vuosittain.

Joo, autopeltisertifikaatti ja muut ei saa koskea. Samaan tapaan jos jostain syystä tulee ajokielto niin ainoa vaihtoehto saisi olla hinausfirma joka kuljettaa korjaamolle.
Hurjan näköinen viritys. Millään reunoilta kiinni. Pakkelia päälle. Mietippä jos joudut maksumieheksi tuollaisen virityksen jälkeen ?
Mutta syöttilankahan tämä tarina oli alun alkaen.. vai mitä ?
 
Hurjan näköinen viritys. Millään reunoilta kiinni. Pakkelia päälle. Mietippä jos joudut maksumieheksi tuollaisen virityksen jälkeen ?
Mutta syöttilankahan tämä tarina oli alun alkaen.. vai mitä ?
Mites tuommoisen voi todistaa kuka tehnyt, jos siis jotain tapahtuu ja tuo asia nousee pöydälle? Kaikissa vanhemmissa purkeissahan noita vastaavia ja paljon huonompia viritelmiä on paikat täynnä.
 
Onhan tuossa peltiä sentään hitsattu. On tullut vastaan alumiiniteipillä ja massalla "korjattuja" helmoja ja liimamassalla liimattuja pellinpaloja. Pakkelin minäkin olisin jättänyt pois ja päälle kiveniskumassa. Sisälle kotelosuojat jostain reiästä niin ei sieltä pääse enää lahoamaan.
 
Hurjan näköinen viritys. Millään reunoilta kiinni. Pakkelia päälle. Mietippä jos joudut maksumieheksi tuollaisen virityksen jälkeen ?
Mutta syöttilankahan tämä tarina oli alun alkaen.. vai mitä ?
Onko tämä syöttivastaus?
"Millään reunoilta kiinni" päätellen mistä?
Näetkö kuvasta että paikka on purkalla kiinni?
Olisi myös mielenkiintoista tietää minkälaisessa tilanteessa joutuisin maksumieheksi. Ei tuo ihan hetkessä ole tuollaiseksi ruostunut eli ei se nyt ainakaan heikompi ole kuin enne paikkausta.
Mutta eiköhän jätetä tämä sitten tähän. Tietysti jos voi rakentavasti keskustella siitä miten paikkaukset pitää tehdä niin sitten. Pelkkää €%^€×÷/%!!! ei auta ketään.
 
Kun auton oletettu jäljellä oleva käyttöikä on vuosi-pari, niin tuo korjaus välttää paremmin kuin hyvin. Omiin romuihin joskus laittanut pohjapaikkoja vähemmälläkin hitsillä. Eri asia, jos kyseessä olisi vaikkapa joku tukivarren kiinnityskohta tms.

Tuosta kun alkaisi tekemään viimesen päälle ja entisöisi nuo kotelorakenteetkin, niin ei päivän tai välttämättä kahdenkaan työtunnit riittäisi.
 
@Kes7s Aikanaan piti näyttämässä katsastajalle tehty paikka ennen suojausta. Näki miten se oli tehty
Näin oli ja ei kyllä haittaisi vaikka olisi edelleen noin. Saisi karsittua ainakin pahimmat teippiviritykset pois.

Olikos pintapeltien korjauksessa määritetty, kuinka pitkältä matkalta lappu on oltava hitsattu? Itsellä mielikuva, että ei vaadita 100%. Voi kyllä olla esson baari juttuja.
 
Näin oli ja ei kyllä haittaisi vaikka olisi edelleen noin. Saisi karsittua ainakin pahimmat teippiviritykset pois.

Olikos pintapeltien korjauksessa määritetty, kuinka pitkältä matkalta lappu on oltava hitsattu? Itsellä mielikuva, että ei vaadita 100%. Voi kyllä olla esson baari juttuja.
Eihän ainakaan vanhemmissa autoissa esim etulokasuojatkaan olleet kuin muutamalla ruuvilla kiinni. Ja paljon peltejä pelkällä pistehitsillä.
 
Näin oli ja ei kyllä haittaisi vaikka olisi edelleen noin. Saisi karsittua ainakin pahimmat teippiviritykset pois.

Olikos pintapeltien korjauksessa määritetty, kuinka pitkältä matkalta lappu on oltava hitsattu? Itsellä mielikuva, että ei vaadita 100%. Voi kyllä olla esson baari juttuja.
Trafin ohjeissa vaaditaan koko sauma. Helmoissa on sallittu pistehitsaus.
Tukivarsia, joustintukia tai akselipalkkeja ei korjata esim. hitsaamalla, vaan vaurioitunut osa vaihdetaan ehjään, ellei ajoneuvon valmistaja anna korjausohjeita. Tukivarsien hitsaus museoajoneuvoon voidaan sallia, jos osaa ei ajoneuvotai varaosavalmistajan selvityksen mukaan ole enää saatavissa.

Joustintuen jousikupin voi vaihtaa hitsaamalla uuteen. Hitsaussauman tulee olla yhtenäinen tai alkuperäistä saumaa vastaava. Joustinlautasen voi vaihtaa hitsaamalla. Vaihtaminen tulee suorittaa valmistajan ohjeen mukaisesti, jos sellainen on olemassa (esim. Volvon ohje). Korjauksen jälkeen on varmistettava heilahduksenvaimentimen toiminta. Joustinlautasta ei saa korjata hitsaamalla.

Kantavissa kori- ja alustarakenteissa edellytetään korjausta hitsaamalla, jolloin syntyneen korjaustuloksen tulee vastata lujuudeltaan alkuperäistä. Peltiset ovet ja lokasuojat tulee korjata hitsaamalla.

Alkuperäisen lujuuden saavuttamiseksi esimerkiksi pohjapellin laajahkojen ruostevaurioiden korjaaminen ei ole mahdollista tasaisella peltilevyllä, vaan uudessakin levyssä on oltava alkuperäisen kaltaiset ”vahvistuspokkaukset”. Samoin kynnyskoteloiden alkuperäiset ”pokkaukset” tulee säilyttää korjauksessa. Käytännössä alkuperäisen lujuuden saavuttaminen edellyttää yhtenäistä koko korjattavan kohdan hitsaussaumaa. Vaihdettaessa koko helmakotelo pitää kotelon alaliitoksesta vähintään 50 % olla hitsattu tasaisin välein tai pistehitsaamalla siten, että alkuperäinen lujuus saavutetaan. Jos auton valmistajan edustaja antaa tarkempia ohjeita, tulee niitä katsastuksessa soveltaa.

Tarvittaessa ruostevauriokorjaukset pyydetään esittämään jälkitarkastuksessa ilman alustasuojausta, esim. pohjamaalattuna. Lokasuojien korjauksissa tulee käyttää sitä materiaalia, josta ne on alun perin tehty. Erikoisvalmisteisten korirakenteiden (suurlujuus teräs, alumiinikorit ja liimasaumatut korit) korjaamiset tulee aina suorittaa valmistajan antaman ohjeistuksen mukaisesti.
 
Trafin ohjeissa vaaditaan koko sauma. Helmoissa on sallittu pistehitsaus.
Tukivarsia, joustintukia tai akselipalkkeja ei korjata esim. hitsaamalla, vaan vaurioitunut osa vaihdetaan ehjään, ellei ajoneuvon valmistaja anna korjausohjeita. Tukivarsien hitsaus museoajoneuvoon voidaan sallia, jos osaa ei ajoneuvotai varaosavalmistajan selvityksen mukaan ole enää saatavissa.

Joustintuen jousikupin voi vaihtaa hitsaamalla uuteen. Hitsaussauman tulee olla yhtenäinen tai alkuperäistä saumaa vastaava. Joustinlautasen voi vaihtaa hitsaamalla. Vaihtaminen tulee suorittaa valmistajan ohjeen mukaisesti, jos sellainen on olemassa (esim. Volvon ohje). Korjauksen jälkeen on varmistettava heilahduksenvaimentimen toiminta. Joustinlautasta ei saa korjata hitsaamalla.

Kantavissa kori- ja alustarakenteissa edellytetään korjausta hitsaamalla, jolloin syntyneen korjaustuloksen tulee vastata lujuudeltaan alkuperäistä. Peltiset ovet ja lokasuojat tulee korjata hitsaamalla.

Alkuperäisen lujuuden saavuttamiseksi esimerkiksi pohjapellin laajahkojen ruostevaurioiden korjaaminen ei ole mahdollista tasaisella peltilevyllä, vaan uudessakin levyssä on oltava alkuperäisen kaltaiset ”vahvistuspokkaukset”. Samoin kynnyskoteloiden alkuperäiset ”pokkaukset” tulee säilyttää korjauksessa. Käytännössä alkuperäisen lujuuden saavuttaminen edellyttää yhtenäistä koko korjattavan kohdan hitsaussaumaa. Vaihdettaessa koko helmakotelo pitää kotelon alaliitoksesta vähintään 50 % olla hitsattu tasaisin välein tai pistehitsaamalla siten, että alkuperäinen lujuus saavutetaan. Jos auton valmistajan edustaja antaa tarkempia ohjeita, tulee niitä katsastuksessa soveltaa.

Tarvittaessa ruostevauriokorjaukset pyydetään esittämään jälkitarkastuksessa ilman alustasuojausta, esim. pohjamaalattuna. Lokasuojien korjauksissa tulee käyttää sitä materiaalia, josta ne on alun perin tehty. Erikoisvalmisteisten korirakenteiden (suurlujuus teräs, alumiinikorit ja liimasaumatut korit) korjaamiset tulee aina suorittaa valmistajan antaman ohjeistuksen mukaisesti.
Käsittäisin tuo viimeisen boldin siten, että jätetään peitemuovit, lämpöpelti, pohjasuoja tms irti. Ei siten ettei kaikki metallityöt saisi olla valmiita.
 
Käsittäisin tuo viimeisen boldin siten, että jätetään peitemuovit, lämpöpelti, pohjasuoja tms irti. Ei siten ettei kaikki metallityöt saisi olla valmiita.
Pohjamaalattuna eli siis siten että kittaus, pintamaali ja massaus puuttuu. Pohjamaali siksi että ruoste ei tartu tuoreeseen metallipintaan
 
Onko tämä syöttivastaus?
"Millään reunoilta kiinni" päätellen mistä?
Näetkö kuvasta että paikka on purkalla kiinni?
Olisi myös mielenkiintoista tietää minkälaisessa tilanteessa joutuisin maksumieheksi. Ei tuo ihan hetkessä ole tuollaiseksi ruostunut eli ei se nyt ainakaan heikompi ole kuin enne paikkausta.
Mutta eiköhän jätetä tämä sitten tähän. Tietysti jos voi rakentavasti keskustella siitä miten paikkaukset pitää tehdä niin sitten. Pelkkää €%^€×÷/%!!! ei auta ketään.

On syöttivastaus vanhalla "joudut maksumieheksi ja tuu kato mun mielikuvituskorjaamolta vakuutuskorjattujen papereita jotka todistaa että näinkin voi käydä" kaavalla
 
Täälläkö arvostettiin hitsauskuvia? Just hitsailin Nissaniin paikan takalokasuojan sisäpuolelle. Olikin sen verran mukavassa paikassa reikä että sai istuskella peräkontissa ja hitsata siltä puolelta paikan paikalleen! Paikan pituus noin 15 cm joten harvinaisen vähällä pääsi tällä kertaa.
1682262976585.png
 
Hitsaushan on hauskaa harjoitella, siitä voi joskus olla hyötyäkin
Ja täällä taidetaan kyllä arvostella ihan kaikkea, kuitenkin tuli huono sauma tai väärä liima.
 
Onko tää nyt sitten korjaamista vai ei. Kuvat viime kesältä. Auto oli saanu 2008-2022 aikana erityisesti kylkiin ja keulaan hiekkapuhallusta. Siispä vähän uutta maalia kipeää ottaneisiin kohtiin. Puskuri, lokarin posket ja ovien alareunat maalailtu. Tokassa kuvassa näkee aika hyvin värisävyjen eron ennen pinnan myllyttämistä ja lopussa vielä myllytetty. Ulkonäöllisesti lähti muutama vuosi pois ja kehtaa taas dieselin voimin rullata pitkin poikin maisemia :sangel:
 

Liitteet

  • IMG_20220712_214814.jpg
    IMG_20220712_214814.jpg
    314 KB · Luettu: 177
  • IMG_20220713_182409.jpg
    IMG_20220713_182409.jpg
    488 KB · Luettu: 188
  • IMG_20220720_215500.jpg
    IMG_20220720_215500.jpg
    572,4 KB · Luettu: 186
Mutta heti pari viikkoa maalauksen jälkeen alko oikea etunurkka valittamaan ajossa. Sitten päästiinkin paskan pajottamisen pariin. Pyörän napa ja laakeri vaihtoon. Samassa huomasin, että takaa oli jarrulevyyn ilmestynyt aika syvä ura, joten eikun levyjä ja paloja nettikaupasta hakemaan. Syyllinen oli hajonnut takajarrupala (halpa tarvike). Kitkapinta oli murtunut puoliksi ja palan rautarunko oli rouhinut levyyn uran. *ttu!

Takapäässä parkkitutkat oli heitellly ajoittain vikaa ja vikatiheys oli kasvanu hiljalleen. Siispä samaan tilaukseen jarruosien kanssa lähti pari uutta tutka-anturia. Nämä ei ollu akuutteja, joten odotti innostusta pari kuukautta laatikon pohjilla. Marraskuussa se sitten tuli. Takapähään tutkat on helppo vaihtaa. Edessä joutuu vetämään puskurin irti. Taakse vaihtuu tunnissa kaikki. Eteen parempi varata vähintään puolikas päivä.
Samaan puuhasteluun tutkien vaihdon kanssa laitoin eteen kuraläpät, ettei kesän maalaus olisi jälleen parin vuoden päästä uudelleen edessä. Taakse olisi myös läpät olemassa, mutta en vielä laittanut paikoilleen, kun ne on aika isot ja hiukan rumat läpyskät, eikä perä ole niin pahasti ottanut osumaa. Hiekkatietä tulee kuitenkin ajeltua melko usein, joten kyljet saa hiekkapuhallusta ihan riittävästi, vaikka etuläpät onkin paikoillaan.

Autoa oli myös madallettu. Pohja raapi siellä ja täällä kiinni, eli nosto tavalliseen korkeuteen oli tehtävä, kun kuitenkin päivittäin ympäri vuoden oleva käyttökulkupeli on alla. Onneksi tässä on ilmajouset ja madallus oli tehty ohjelmallisesti, joten alkuperäisen palautus oli helppo ja sen tein melkein heti kun auton hankin pari vuotta sitten. Samainen madaltaja oli laittanut mielestään hienot pakoputken päät, jotka omaan silmään näytti aika kamalalta, plus pulttikiinnitteisinä nitisivät ja natisivat auton käydessä. Tässäkin siis palautus alkuperäiseen edessä. Onneksi tuunaaja oli kuitenkin säästänyt alkuperäiset päät ja leikkaus oli tehty leikkausjäljen perusteella puukkosahalla, joten oli helppo saada alkuperäiset takaisin paikoilleen oikeaan asentoon (olivat niin eriparia keskenään, ettei voinut erehtyä). Tutkien kuvassa näkyy nuo tuning-tötteröt paikoillaan.
Siispä puuhakkaana helmikuun päivänä pudotin putken takapään pois alta ja hitsailin alkuperäiset päät takaisin paikoilleen. Nyt sopii omaan silmään paremmin ☺
 

Liitteet

  • IMG_20220721_141937.jpg
    IMG_20220721_141937.jpg
    535 KB · Luettu: 178
  • IMG_20220806_134805.jpg
    IMG_20220806_134805.jpg
    236,1 KB · Luettu: 186
  • IMG_20221117_181222.jpg
    IMG_20221117_181222.jpg
    260,9 KB · Luettu: 174
  • IMG_20221130_232029.jpg
    IMG_20221130_232029.jpg
    235,9 KB · Luettu: 165
  • IMG_20230218_195230.jpg
    IMG_20230218_195230.jpg
    258,3 KB · Luettu: 159
Viimeksi muokattu:
Kävin hakemassa hiukan lisää työkaluja, mm. pullotunkin. Joskohan tuo auto nousisi sillä tarpeeksi ylös että pääsisi käsiksi Haldex-pumpun ja ohjainkortin piuhoihin. Pitäisi haarukoida että kumpiko noista nyt sanoi sopimuksensa irti lauantaina kun polttaa AWD-yksikön sulaketta. Auto siis Volvo V70 T6 AWD.

Huoltokirja tuli aikanaan tavattua läpi mutta en jaksa muistaa että mainittiinko siinä mitään haldexin öljyistä. Eipä ole siis mikään ihme jos reilun 200k ajettuna alkaa jo porsimaan.
 
Tarkistus suoritettu, pumppu on entinen/jumissa. Näytti mallia alkuperäinen joten vaihdetaanpa koko palikka niin ehkä murheet loppuu tuon osalta hetkeksi - etenkin jos pitää haldexin öljynvaihdon huolto-ohjelmassa jatkossa. Eihän tuo ihan ilmaista ole korjaamossa teettää, 600e keikka. Vaan pumpun liittimen irrottaneena en lähde edes pohtimaan itse vaihtamista ilman että auton saa nosturille - ja sitähän ei tahdo saada kun kellään tutullakaan ei ole moista saati edes monttua.
 
Volvo siis ollut tuolta maaliskuusta asti. Ns. käyttöharraste kun ajoa tulee ehkä 10-15tkm/vuosi. Auto on lähtenyt tehtaalta ihan kohtuullsiilla varusteilla, mm. premium audiolla ja aktiivisilla bi-xenoneilla, keylessillä yms. kilkkeellä.

Tähän mennessä on ledeistetty vanhoja hehkulamppuja pois urakalla mm. vilkuista, huomiovaloista ja sisältä. Apupitkissäkin on tällä hetkellä ledit mutta taidan vaihtaa katsastukseen H7-hehkut niin ei tule sanomista. Kohtuullisen hyvät nuo kyllä olivat sen vähän mitä ehti kokeilla, valo valkeaa jne.

Jarrut täristivät tullessa ja diagnosoin että joku/jotkut jarrulevyistä on kiero. Osathan tähän ei mahdottomia maksa joten tilasin Brembon levyt ja palat joka kulmaan ja ne laitettiin paikalleen viime perjantaina.

Siinä välissä auto ehti käydä ilmastointihuollossa kun aineet olivat karanneet. Uusittiin lauhduttimen o-renkaat ja kuivain. Uudet aineet sisään ja kovaa ajoa.

Haldexin pumppua osasin hiukan odotella vaikkei tuossa ihmeitä herjoja lopputalven aikana tullut. Irrottamisen se vaatii huoltoa vartenkin ja osa ei mahdottoman kallis ole niin hyvä että tulee nyt uusittua.

Antaa sen jälkeen katsastusmiehen katsoa, löytyykö muuta laitettavaa. Ajolleen tuo on ihan kelvollinen ja tehot tuntuvat olevan tallessa. Kunhan kelit lämpenee, pitää vaihdella öljyt ja puhdistaa ajoittain kiukutteleva öljynpaineen anturi. Pajoitus kesäpaikalla kun lienee hiukan rauhallisempaa.

Saksalaisiin verrattuna tuo on kyllä löysempi ajettava joka saattaa johtua iskunvaimentimista/jousista. Jos tuo osoittautuu huollon jälkeen toimivaksi laitokseksi, niin pitää miettiä josko nekin uusisi hiukan pätevämmillä osilla.

Lisänaplaamista tekemisen puutteessa on että subiyksikkö antaa vikakoodia joskin näyttää kuitenkin toimivan jollain lailla. Se täytyisi irrotella ja katsoa, mikä vaivaa kun Vidan mukaan ei ole signaalia.
 
2002 vanha rouva Citroen C5 sai leiman ongelmitta, mutta heti katsatuksen jälkeen päätti pakoputken jousto-osa terminoida itsensä :D Osa on halpa ebaysta, vittumainen vaan vaihtaa kun ei omaa hitsikonetta.
 
Jahas, mikänä Mazdaan iski.

Työmatkalla ei mitään normaalista poikkeavaa kuin että huomasin että lämmitys ei toimi. Moottorin lämmöt näytti normaalia mutta lämppäri ei puske lämmintä.

No pääsin töihin niin huomaan että konehuoneesta tule kevyttä savua, tai ehkä pikemminkin höyryä koska ei haissut miltään ja kuului suhinaa, en tiedä johtuiko se jonkin nesteen joutumisesta kuumalle vai putkirikosta.
Kuskinpuolelta konetta. Samoin näen että siellä on joku konehuoneessa kuskinpuolella on vuotanut koska märkää. Ei haise öljy eikä bensa.

Kävin äsken starttaamassa eikä ongelmia noin muuten, moottorin lämmöt normaalit (puolen tunnin ajon jäikeiset) ei varoitusvaloja eikä alkanut heti savuttamaan vaan ihan normaalisti kävi.

Mikähän tossa on? Joku jäähdytysletku poikki?

Ironista kyllä tulin tänään autolla töihin koska pitää viedä auto ilmastoihhin perushuoltoon ja täyttöön ja öljynvaihtoon. Samalla voivat varmaan vilkaista mikä siellä on kodahtanut, mutta onko jotain arvailuita?

Mazda 6 -08 Bensa
 
Jäähdytysnesteet vähissä. Yleensä loppuu lämpö sisälle ensin ja sitten moottorin jäähdytys. Kaikenmaailman muovilaipat koneen kyljessä on hyviä vikakohteita.
 
Jäähdytysnesteet vähissä. Yleensä loppuu lämpö sisälle ensin ja sitten moottorin jäähdytys. Kaikenmaailman muovilaipat koneen kyljessä on hyviä vikakohteita.
Mutta mites noi savutukset ja suhinat ja märkä konehuone? Voiko johtua vaan vähäisestä nesteestä (kiehunut) vai tukoksesta vai jostain muusta?
 
Jäähdytysnestevuoto jossakin päin konehuonetta. Lisäisin nestettä järjestelmään ja ajaisin huoltoon, niin kuin oletkin tekemässä.
 
Jäähdytysnestevuoto jossakin päin konehuonetta. Lisäisin nestettä järjestelmään ja ajaisin huoltoon, niin kuin oletkin tekemässä.
Joo onneks sattui tälle päivälle huolto niin varmaan ehtivät kattoo samalla. Kyllä tolla varmaan uskaltaa ajaa kun ei ole kuin alle 5km huoltamolle? Ja lämmöt tosiaan näytti motissa normaalilta eikä mitään ylimääräisiä valoja palanu.
 
Mutta mites noi savutukset ja suhinat ja märkä konehuone? Voiko johtua vaan vähäisestä nesteestä (kiehunut) vai tukoksesta vai jostain muusta?

savu on varmaan sitä hyörystynyttä vettä ja suhina sitä kun se tulee paineen alaisesta järjestelmästä suihkuna ulos.Täytä järjestelmä ennen matkaan vedellä ja ota varuiksi vaikka linpparipulloja vedellä täytettynä mukaan.
 
Joo onneks sattui tälle päivälle huolto niin varmaan ehtivät kattoo samalla. Kyllä tolla varmaan uskaltaa ajaa kun ei ole kuin alle 5km huoltamolle? Ja lämmöt tosiaan näytti motissa normaalilta eikä mitään ylimääräisiä valoja palanu.
Jos nesteet pois ei lämpömittari näytä oikein. Kun hyvin jäähtynyt niin täytä vedellä järjestelmä ja varovaisesti pajalle.
 
Meillä 2002 vuoden 1.8 bensamondeon lämpömittari näytti normaalia vaikka nesteet oli karanneet ja kiehui. Kansi meni kun ei ajoissa tuota kerennyt huomata.
Puuh. Pitää laittaa vettä tonne ja toivoo että ei mitään ole käyny.
Oliko tyyris remppa?
 
Puuh. Pitää laittaa vettä tonne ja toivoo että ei mitään ole käyny.
Oliko tyyris remppa?
Naapuri vaihtoi ehjän kannen nurkassa lojuneesta moottorista, taisi maksaa muistaakseni 50€+tarvikkeet...tästä on jo 8 vuotta aikaa niin en ihan tarkkaan muista.

Koneistushommiin jos joutuu niin kyllähän noille hintaa tulee, varsinkin korjaamolla teetettynä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 971
Viestejä
4 679 784
Jäsenet
76 689
Uusin jäsen
Astokari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom