• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina poikkeuksellisesti noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Voiko laturin vapaakytkimen, ilmastoinnin kompuran tai muiden hihnapyörien kunnon testata kädellä pyörittäen?

1.6 TDI Passatissa ollut jo pidempään ongelmana se, että jos kylmällä koneella kuormittaa laturia tai ilmastoinnin kompuraa, menee tyhjäkäynti vähän epätasaiseksi. Auto tärisee ja kierrokset voivat heitellä hieman. Nyt kelien lämmettyä huomaa taas, kun ilmastointi potkaisee käyntiin. Tuo voi mielestäni johtua joko tyhjäkäynnin ongelmalta kylmänä tai jonkun jumittamisesta moniurahihnan puolella. Kaksi vuotta sitten moniurahihnan kiristin alkoi vikisemään ja vaihettiin ja silloin pyysin tsekkaamaan muiden hihnapyörien kunnon. Eivät ainakaan sanoneet mitään.
 
No nyt se myrkyn lykkäsi. Emännän vm. 2008 Honda Civiciin pitäisi uusia helmakotelot. Pelti- ja hitsaustöistä on kokemusta vuodelta 1994 yläasteen käsityötunneilta.

Tunteeko joku tai onko kenties täällä Oulun seudulla hyvä peltiseppo, joka tuollaiset osaisi väännellä ja hitsata paikoilleen?
 
No nyt se myrkyn lykkäsi. Emännän vm. 2008 Honda Civiciin pitäisi uusia helmakotelot. Pelti- ja hitsaustöistä on kokemusta vuodelta 1994 yläasteen käsityötunneilta.

Tunteeko joku tai onko kenties täällä Oulun seudulla hyvä peltiseppo, joka tuollaiset osaisi väännellä ja hitsata paikoilleen?
Varmaan jostain hyvä hitsaus ukko löytyy. Päivän hommassa voi olla hiukan hintaa.
 
No nyt se myrkyn lykkäsi. Emännän vm. 2008 Honda Civiciin pitäisi uusia helmakotelot. Pelti- ja hitsaustöistä on kokemusta vuodelta 1994 yläasteen käsityötunneilta.

Tunteeko joku tai onko kenties täällä Oulun seudulla hyvä peltiseppo, joka tuollaiset osaisi väännellä ja hitsata paikoilleen?

Ei kai moisia kukaan vääntele suorasta pellistä kun niitä saa valmiina joka varaosakioskista.
 
No työtä on todennäköisesti enemmän kuin pelkän paikan laittamisessa.
Tämä on vähän kuin housuihinsa kusisi talvella. Jos pidempään meinaa käyttää, niin ainoa kelvollinen korjaustapa on vaihtaa isommin peltiä. Jos täytyy kerran päästä katsastuksesta läpi, niin pellinpala, popniitit, plastic pudding, hiomapaperi ja kilikali on ihan riittävä korjaus ei-kriittiseen osaan. Alustaan kannattaa heittää vielä kiveniskemämassaa tms. päälle ja ajaa viikko-pari, niin katsuri ei edes näe missä kohtaa korjaus oli.
 
Ei kai moisia kukaan vääntele suorasta pellistä kun niitä saa valmiina joka varaosakioskista.
Itse asiassa kävin katsomassa Aeromotorsilta, Alvadista ja Autodocilta eikä noista löytynyt helmapeltiä tuon ikäiseen Civicciin. En tiedä onko varaosaliikkeillä paremmat luettelot.
Mutta jos helman vain saa niin ilman muuta ostaa sen ja leikkaa siitä sopivan palasen tai vaihtaa koko helman.
No nyt se myrkyn lykkäsi. Emännän vm. 2008 Honda Civiciin pitäisi uusia helmakotelot. Pelti- ja hitsaustöistä on kokemusta vuodelta 1994 yläasteen käsityötunneilta.

Tunteeko joku tai onko kenties täällä Oulun seudulla hyvä peltiseppo, joka tuollaiset osaisi väännellä ja hitsata paikoilleen?
Oulun seudulla en valitettavasti hitsareita tiedä, mutta etelämpänä ainakin Revonlahdella on joskus hitsattu helmaa:
sekä Raahessa Pattijoella Esa Kavaluus:
Kavaluus Esa Tmi - Y-tunnus: 1438814-9 - Yritystiedot, taloustiedot, päättäjät & hallituksen jäsenet
Molemmista on omia kokemuksia, Esa sai jopa väyryseen paikan pysymään :D
 
Itse asiassa kävin katsomassa Aeromotorsilta, Alvadista ja Autodocilta eikä noista löytynyt helmapeltiä tuon ikäiseen Civicciin. En tiedä onko varaosaliikkeillä paremmat luettelot.
Mutta jos helman vain saa niin ilman muuta ostaa sen ja leikkaa siitä sopivan palasen tai vaihtaa koko helman.

Kannattaa huomata, että suuri osa ulkomaisista nettikaupoista ei lähetä isokokoisia peltiosia ja jos lähettää, niin erikoistoimituksena, jolloin hinta on ~satasia, ja kotimainen toimittaja voi tulla halvemmaksi.

Helmapelleille on osanumerot esim. Klokkerholm yleinen ja sitten voi hakea netistä numerolla, jos löytyy toimittajia. Tilanteesta riippuen suoran helmaprofiilin nyt pokkaa pellistä helposti särmärillä. Pitäisi olla perustyökalu joka peltisepällä ainakin manuaalisena, jos ei hydraulista cnc-ohjattua ole.
 
Viimeksi muokattu:
Usein helmapeltihommissa ongelma ei vain rajoitu siihen ulkopeltiin, vaan ruoste on syönyt kotelon sisältä varsinaiset kantavat rakenteet, jotka voivat vielä olla suurlujuusterästä ja näin ollen ei saisi edes migillä hitsata (no tietysti mikä tahansa korjaus on parempi kuin olemattomaksi varissut vahvike, missä esim. turvavyö on kiinni).

Erääseen 90-luvun micraan tein varsinaiset kantavat helmat rhs-palkista, siihen sai sitten näppärästi hitsattua korjauspellin kiinni alkuperäisille paikoilleen.
 
Vieläkö nuo Biltema/Motonet tummennuskalvot menee muutamassa vuodessa ihan violetiksi? Olisi tässä maasturin takaosaston lasit irtonaisina, ja kovan työn jälkeen vanhat kalvot saatu pois. Ostaako rahalla paremmat vai mennäkkö budjettilinjalla?
 
Toyota Auris heitti vikakoodin P2195 - Lambdatunnistimen signaalin esijännitys/juuttunut laihalle (lohko 1 tunnistin 1). Olettaen, että ei ole vaan anturi sökö niin uskaltaako tuolla ajella sen verran että saa korjaamolle ens viikolla. Mitenkään ei auto toistaiseksi ole oireillut kun tunteroisen ajelin.
 
Vieläkö nuo Biltema/Motonet tummennuskalvot menee muutamassa vuodessa ihan violetiksi? Olisi tässä maasturin takaosaston lasit irtonaisina, ja kovan työn jälkeen vanhat kalvot saatu pois. Ostaako rahalla paremmat vai mennäkkö budjettilinjalla?
Näissä ainakin mainitaan haalistumattomuus Ikkunakalvo 75 x 300 cm, erittäin tumma, K27 - 18,90 EUR jos biltemasta jotain kokeilisin niin sitä niiden kalleinta kalvoa mikä on sen 30€ rulla.
 
Kyselin jo varaosista toisessa ketjussa. Nyt olen yrittänyt etsiä OEM osaa, mutta varaosanumero aiheuttaa epävarmuutta. Eli osassa (kaasuläppäkotelo) OEM-koodi on "35100-2A900". Osassa on myös toinen numerosarja, joka omassa on "5WY9178A", mutta enemmän löytyy varaosia jossa tuo sarja on "5WY9174D" tai "5WY9174E".

Mikähän tuo toinen eriävä numerosarja on ja vaikuttaakohan toimivuuteen jos se ei ole sama? Muuten osat näyttää samanlaisilta kyllä. Yrittän Googlen avulla selvittää, mutta en saa selkoa. Ja kun etsii, niin menee hermot kun ensimmäiset kymmenen sivua on tyyliin autodocia.... Osaisiko joku auttaa?
 
Viimeksi muokattu:
Kyselin jo varaosista toisessa ketjussa. Nyt olen yrittänyt etsiä OEM osaa, mutta varaosanumero aiheuttaa epävarmuutta. Eli osassa (kaasuläppäkotelo) OEM-koodi on "35100-2A900". Osassa on myös toinen numerosarja, joka omassa on "5WY9178A", mutta enemmän löytyy varaosia jossa tuo sarja on "5WY9174D"

Mikähän tuo toinen eriävä numerosarja on ja vaikuttaakohan toimivuuteen jos se ei ole sama? Muuten osat näyttää samanlaisilta kyllä. Yrittän Googlen avulla selvittää, mutta en saa selkoa. Osaisiko joku auttaa?

Toinen on melkovarmasti osavalmistajan oma osanumero. Ja toinen sitten autovalmistajan. Aika normaalia että on lyöty kahdet osanumerot tuon takia siihen..

toi 5WY9174D kuulostaa Siemensin/VDO tekemältä osalta.
 
Kyselin jo varaosista toisessa ketjussa. Nyt olen yrittänyt etsiä OEM osaa, mutta varaosanumero aiheuttaa epävarmuutta. Eli osassa (kaasuläppäkotelo) OEM-koodi on "35100-2A900". Osassa on myös toinen numerosarja, joka omassa on "5WY9178A", mutta enemmän löytyy varaosia jossa tuo sarja on "5WY9174D" tai "5WY9174E".

Mikähän tuo toinen eriävä numerosarja on ja vaikuttaakohan toimivuuteen jos se ei ole sama? Muuten osat näyttää samanlaisilta kyllä. Yrittän Googlen avulla selvittää, mutta en saa selkoa. Ja kun etsii, niin menee hermot kun ensimmäiset kymmenen sivua on tyyliin autodocia.... Osaisiko joku auttaa?
Hyvä henkilö. Kerro auton malli ja tarkka käyttöönotto, tai vin numero... niin ehkä joku pystyy auttamaan. Meillä ei ole täällä kristallipalloa.
 
Hyvä henkilö. Kerro auton malli ja tarkka käyttöönotto, tai vin numero... niin ehkä joku pystyy auttamaan. Meillä ei ole täällä kristallipalloa.
:)
Oli tuosta ensimmäisestä jäänyt näköjään pois kun copy/pastena muistiosta tänne laitoin.
'HYUNDAI i40 CW (VF) 1.7 CRDi 2012" moottori koodi "D4FD"
VIN:
KMHLC81UBCU016251
 
Viimeksi muokattu:
Toyota Auris heitti vikakoodin P2195 - Lambdatunnistimen signaalin esijännitys/juuttunut laihalle (lohko 1 tunnistin 1). Olettaen, että ei ole vaan anturi sökö niin uskaltaako tuolla ajella sen verran että saa korjaamolle ens viikolla. Mitenkään ei auto toistaiseksi ole oireillut kun tunteroisen ajelin.
Kulutus kasvaa kun menee vikatilassa, muuta ei varmaan huomaa...
 
Menihän siinä vklp kun takajarrut remppas. Päätin sit uusia toisenkin jarrusatulan, kun mäntä nihkeästi meni takaisin sisään niin homma venyi kauppojen mentyä jo kiinne. Jos joku haluaa focus mk2 takajarrusatulat niin edullisesti saa, tuli viel ostettuu turhaan liukutapit kun uusien mukana nekin oli jo. Käsijarru pitää jokupäivä viel jaksaa hienosäätää, ku menee 7 naksulla vasta lukkoon
 
Itse ajoin lambdavikaisella +800km matkan lappiin ja ainoa mitä huomasi niin keskikulutus oli 1,5l/100km suurempi kuin normaalisti...
Joo, jos lambda on rikki, niin mennään turvallisuusperusteisesti rikkaalla, koska laihalla ajo on moottorille haitallista, kulutus siis kasvaa. Katalysaattori taitaa eniten ottaa nokkiinsa liian rikkaasta seoksesta, joten jossain vaiheessa kannattaa laittaa kuntoon.
 
Menihän siinä vklp kun takajarrut remppas. Päätin sit uusia toisenkin jarrusatulan, kun mäntä nihkeästi meni takaisin sisään niin homma venyi kauppojen mentyä jo kiinne. Jos joku haluaa focus mk2 takajarrusatulat niin edullisesti saa, tuli viel ostettuu turhaan liukutapit kun uusien mukana nekin oli jo. Käsijarru pitää jokupäivä viel jaksaa hienosäätää, ku menee 7 naksulla vasta lukkoon
Vaihdatko renkaatkin yksitellen ?
 
Joo, jos lambda on rikki, niin mennään turvallisuusperusteisesti rikkaalla, koska laihalla ajo on moottorille haitallista, kulutus siis kasvaa. Katalysaattori taitaa eniten ottaa nokkiinsa liian rikkaasta seoksesta, joten jossain vaiheessa kannattaa laittaa kuntoon.
Ei katalysaattori vielä tuollaisista itseensä ota, sitten ehkä kun sinne pääsee palamatonta bensaa...
 
Kävi taas vanhanaikaisesti:
Tilasin uudet jarrulevyt Almeraan Aeromotorsilta ja kaikki sujuikin hienosti aina jarrupalojen asennukseen asti: Nyt palojen reuna ulottui levyn yli. Selvisi, että uusi levy oli 2 cm halkaisijaltaan pienempi, kuin vanha -> no sitten ihmeteltiin mitä oli tilattu. Auto, malli ja vuosi oikein, mitä prkl... kunnes selvisi, että olin tilannut ei-ABS levyn ABS autoon.
Miten ihmeessä voi olla myynnissä ei-ABS osia, kun ABS on ollut pakollinen varuste EU:ssa 2005 ja autokin yli vuoden uudempi (Almera N16 EU-malleissa ABS aina vakiona, vuodesta 2000). En keksi muuta kuin, että nettikaupat näyttävät osaluettelot suoraan tukusta, jotka myyvät kaikkia riisuttuja Afrikan malleja.

Kannattaa mitata vanhat osat tosi tarkkaan, etenkin kun tilaa netin kautta. Noissakin jarrulevyissä kaikki muut mitat oikein, paitsi halkaisija.

Muok. Kyseessä oli siis etulevyt. Takalevyt olisivat olleet samankokoiset ei-ABS ja ABS malleissa. Ei voi ymmärtää, miksei etulevytkin voi olla samat.
 
Viimeksi muokattu:
Kävi taas vanhanaikaisesti:
Tilasin uudet jarrulevyt Almeraan Aeromotorsilta ja kaikki sujuikin hienosti aina jarrupalojen asennukseen asti: Nyt palojen reuna ulottui levyn yli. Selvisi, että uusi levy oli 2 cm halkaisijaltaan pienempi, kuin vanha -> no sitten ihmeteltiin mitä oli tilattu. Auto, malli ja vuosi oikein, mitä prkl... kunnes selvisi, että olin tilannut ei-ABS levyn ABS autoon.
Miten ihmeessä voi olla myynnissä ei-ABS osia, kun ABS on ollut pakollinen varuste EU:ssa 2005 ja autokin yli vuoden uudempi (Almera N16 EU-malleissa ABS aina vakiona, vuodesta 2000). En keksi muuta kuin, että nettikaupat näyttävät osaluettelot suoraan tukusta, jotka myyvät kaikkia riisuttuja Afrikan malleja.

Kannattaa mitata vanhat osat tosi tarkkaan, etenkin kun tilaa netin kautta. Noissakin jarrulevyissä kaikki muut mitat oikein, paitsi halkaisija.

Muok. Kyseessä oli siis etulevyt. Takalevyt olisivat olleet samankokoiset ei-ABS ja ABS malleissa. Ei voi ymmärtää, miksei etulevytkin voi olla samat.

Kannattais kysyä chatista ni saat aina oikeet osat jos ei oma tietotaito riitä.
 
Yksi minkä oppinut varsinkin VAG jarrujen kanssa, että parempi katsoa mitkä jarrut autossa on samasta tarrasta missä on esim. värikoodi.
 
Kävi taas vanhanaikaisesti:
Tilasin uudet jarrulevyt Almeraan Aeromotorsilta ja kaikki sujuikin hienosti aina jarrupalojen asennukseen asti: Nyt palojen reuna ulottui levyn yli. Selvisi, että uusi levy oli 2 cm halkaisijaltaan pienempi, kuin vanha -> no sitten ihmeteltiin mitä oli tilattu. Auto, malli ja vuosi oikein, mitä prkl... kunnes selvisi, että olin tilannut ei-ABS levyn ABS autoon.
Miten ihmeessä voi olla myynnissä ei-ABS osia, kun ABS on ollut pakollinen varuste EU:ssa 2005 ja autokin yli vuoden uudempi (Almera N16 EU-malleissa ABS aina vakiona, vuodesta 2000). En keksi muuta kuin, että nettikaupat näyttävät osaluettelot suoraan tukusta, jotka myyvät kaikkia riisuttuja Afrikan malleja.

Kannattaa mitata vanhat osat tosi tarkkaan, etenkin kun tilaa netin kautta. Noissakin jarrulevyissä kaikki muut mitat oikein, paitsi halkaisija.

Muok. Kyseessä oli siis etulevyt. Takalevyt olisivat olleet samankokoiset ei-ABS ja ABS malleissa. Ei voi ymmärtää, miksei etulevytkin voi olla samat.
Autoista on yleensä montaa eri varianttia, vaikka kuluttajalle niitä on myyty samanlaisina. Näistä ei yleensä tiedä kuin valmistaja ja sekin vain sillä ehdolla, että autoon ei ole tehty omia modifikaatioita. Valmistajan edustajalla ja isommilla korjaamoilla on yleensä jonkinlainen pääsy tarvittavaan tietoon, mutta tarvittaessa joutuvat kysymään asiaa valmistajalta, jolla on (tai pitäisi olla) tieto kaikista osista ja niiden osanumeroista, mitä kyseiseen autoon on alunperin asennettu.

Jarruosissa on yleensä montaa eri versiota, eli tosiaan mittaushommia ja/tai muuta selvittelyä pitää tehdä, jos netistä ostaa. Nettikaupat eivät osaa tarjota vain oikeita osia, siihen ei voi luottaa.
 
Kannattais kysyä chatista ni saat aina oikeet osat jos ei oma tietotaito riitä.

Pask** samaa (liian pientä) jarrulevyä ne tarjosivat, kun kysyin. Euroopassa voi olla ABS:ittomia autoja poikkeusluvalla.

Se on selvää, että eri maissa kootuissa autoissa on hyvin todennäköisesti eri jarruosat, mutta EU-Almerat on kaikki koottu Briteissä. Paitsi jos joku on laivannut tänne esim. Afrikan tai Aasian auton.
 
Viimeksi muokattu:
Pask** samaa (liian pientä) jarrulevyä ne tarjosivat, kun kysyin. Euroopassa voi olla ABS:ittomia autoja poikkeusluvalla.

Se on selvää, että eri maissa kootuissa autoissa on hyvin todennäköisesti eri jarruosat, mutta EU-Almerat on kaikki koottu Briteissä. Paitsi jos joku on laivannut tänne esim. Afrikan tai Aasian auton.
Piti ihan vilkaista niin motonetissäkin myyvät tuota ilman absia ja abseilla levyjä. Itte kyl muistelen et erään exän almera 2002/2003 ois ollu ilman absei, oli hänen ensiautonsa minkä sai isältään 2005. Et kyl niit alkaen malleja uitettiin tännekin, kun olivat hieman halvempia.
 
-08 Getz käynyt pitemmän aikaa huonosti ja tuntunut kovinkin tehottmalta, sekä ylämäissä meinaa olla veto pois ja sammua. Joitain foorumeita tutkiessa näyttäisi todennäköisemmnin olevan jakopääremppaa tuloillaan siis. Onko jollakulla kokemusta tuollaisen itse korjaamisesta, että millainen revohka? Tai että paljonko pajalla hinta tuollaiselle on. Kyseessä 1,1 bensamoottorilla oleva kinneri.
 
-08 Getz käynyt pitemmän aikaa huonosti ja tuntunut kovinkin tehottmalta, sekä ylämäissä meinaa olla veto pois ja sammua. Joitain foorumeita tutkiessa näyttäisi todennäköisemmnin olevan jakopääremppaa tuloillaan siis. Onko jollakulla kokemusta tuollaisen itse korjaamisesta, että millainen revohka? Tai että paljonko pajalla hinta tuollaiselle on. Kyseessä 1,1 bensamoottorilla oleva kinneri.
AutoJerry.fi
Youtubesta varmasti löytyy vaihdosta video, ei kai se tuollaiseen vaikea ole.
 
-08 Getz käynyt pitemmän aikaa huonosti ja tuntunut kovinkin tehottmalta, sekä ylämäissä meinaa olla veto pois ja sammua. Joitain foorumeita tutkiessa näyttäisi todennäköisemmnin olevan jakopääremppaa tuloillaan siis. Onko jollakulla kokemusta tuollaisen itse korjaamisesta, että millainen revohka? Tai että paljonko pajalla hinta tuollaiselle on. Kyseessä 1,1 bensamoottorilla oleva kinneri.
Erittäin todennäiköistä että se kapiakselin ratas on menny väljäksi, jos kampiakselin pää ei vielä oo menny väljäksi niin selviää uudella rattaalla, muuten joutinee hitsaus hommii.
 
Olipahan taas homma. Katsastuksessa "näyttäisi olevan päälipelti vähän puhki, pitää paikata"

Tämän verran lähti haperoa pois.
20230421_224122.jpg
Paikka, vähän kittiä reunoille ja väriä päälle, eiköhän se taas kestä.
20230421_224159.jpg
20230421_224230.jpg

Ja ettei olisi ollut liian helppoa piti vaihtaa tuo katkennut lehti samalla.
 
Viton -09 seisontajarru ei vaan lähde pelittämään. Vasemmalla 1.2kN ja oikealla 1.0kN. Yhteensä 2.2kN mutta vaatimus olisi 4.6kN.
Oudointa tässä se että ainoat osat joita ei ole vielä vaihdettu on itse poljin, vaijerien välinen "vipu" sekä jarrukenkien levittimet.
Vaihdettu on siis kaikki vaijerit, kaikki sisuskalut rummun sisään (paitsi nuo levittimet) ja myös uudet jarrulevyt. Voiko noissa vaihtamattomissa osissa olla jotain vikaa vaikka vaikuttaisikin olevan täysin kunnossa? Jarrukenkinä on brembot jotka käsittääkseni ihan hyvä merkki jarruosissa? Käynkö hakee marmorilta alkuperäiset? Alkaa olee jo epätoivo tän kanssa kun kaikki pitäisi olla kunnossa mutta ei vaan toimi. Säätöjäkin on yritetty fiksailla mutta ei mitään vaikutusta jarrutustehoon. Kaikki vinkit otetaan vastaan jotta saisi leiman tuohon romuun.
Palataas tähän sen verran että sain pelittämään säätämällä ja tuloksena 5,3kN (4,6Kn siis oli tarve) ja leima paperissa. Ilman neuvoja en olisi uskonut että se vaan pitää säätää "tosi tiukalle". Renkaasta pyörittämällä käsin laitoin niin että jaksaa vielä pyörittää mutta selvästi hankaa vastaan. Aika tiukille jäi silti tulos ja katsastusmieskin sanoi että nää viton seisontajarrut on ollut aina vähän ongelmallisia...
 
Olipahan taas homma. Katsastuksessa "näyttäisi olevan päälipelti vähän puhki, pitää paikata"

Tämän verran lähti haperoa pois.
20230421_224122.jpg
Paikka, vähän kittiä reunoille ja väriä päälle, eiköhän se taas kestä.
20230421_224159.jpg
20230421_224230.jpg

Ja ettei olisi ollut liian helppoa piti vaihtaa tuo katkennut lehti samalla.
Päin perhettä tehty viritys. Seuraava omistaja kiittää ensi katsastuksen yhteydessä. Saisi luvan alaiseksi tehdä korityöt.
 
Joo, jos lambda on rikki, niin mennään turvallisuusperusteisesti rikkaalla, koska laihalla ajo on moottorille haitallista, kulutus siis kasvaa. Katalysaattori taitaa eniten ottaa nokkiinsa liian rikkaasta seoksesta, joten jossain vaiheessa kannattaa laittaa kuntoon.
Mulla taas on sellainen käsitys että rikkaammalla seoksella suojellaan mäntiä ja kattia. Laiha seos palaa paljon kuumempana ja voi polttaa mäntään reijän (tämä koettu) mutta liian kuumat kaasut tuhoaisi katalysaattorin.
 
Palataas tähän sen verran että sain pelittämään säätämällä ja tuloksena 5,3kN (4,6Kn siis oli tarve) ja leima paperissa. Ilman neuvoja en olisi uskonut että se vaan pitää säätää "tosi tiukalle". Renkaasta pyörittämällä käsin laitoin niin että jaksaa vielä pyörittää mutta selvästi hankaa vastaan. Aika tiukille jäi silti tulos ja katsastusmieskin sanoi että nää viton seisontajarrut on ollut aina vähän ongelmallisia...

Brembo ihan täyttä paskaa tänäpäivänä, ei voi suositella kellekkään, niin paljon noita on pois saanu vaihella.

Mersujen ja bemarien käsijarruissa ei oo mitään kummaa kun muistaa ihan ensin varmistaa että kengät edes istuu kaarevuuden puolesta kunnolla sinne ja ottaa koko matkalta, ei oo yhet tai kahet kengät mitä on prässissä saanu oikoo kun ei ota kun hipomalla keskeltä tai päistä kiinni.
 
Olipahan taas homma. Katsastuksessa "näyttäisi olevan päälipelti vähän puhki, pitää paikata"

Tämän verran lähti haperoa pois.
20230421_224122.jpg
Paikka, vähän kittiä reunoille ja väriä päälle, eiköhän se taas kestä.
20230421_224159.jpg
20230421_224230.jpg

Ja ettei olisi ollut liian helppoa piti vaihtaa tuo katkennut lehti samalla.


Kitti siellä tee muuta kun edistää ruostumista. Imee kosteuden ihteensä ja muhii entistä enemmän vaan tuolla maalin alla.
 
Kitti siellä tee muuta kun edistää ruostumista. Imee kosteuden ihteensä ja muhii entistä enemmän vaan tuolla maalin alla.
Minäkin olisin jättänyt kitin pois, kunnon maali ja kiveniskumassa päälle niin ei se tuolta olisi erottunut...
 
Minäkin olisin jättänyt kitin pois, kunnon maali ja kiveniskumassa päälle niin ei se tuolta olisi erottunut...

Jeps.

Sama juttu omissakin autoissa eli mitä nykyiseen sekä entisiin on helmoihin jouduttu paikkoja tekemään, niin yhteenkään ei ole pakkelia laitettu korjauksen päälle vaan kiveniskumasaa ja maalia päälle.

Hyvin on katsastajille kelvannut ja katkastaja kyllä kuulee hyvin nopsaan, onko siinä pakkelia käytetty.
 
Autoista on yleensä montaa eri varianttia, vaikka kuluttajalle niitä on myyty samanlaisina. Näistä ei yleensä tiedä kuin valmistaja ja sekin vain sillä ehdolla, että autoon ei ole tehty omia modifikaatioita. Valmistajan edustajalla ja isommilla korjaamoilla on yleensä jonkinlainen pääsy tarvittavaan tietoon, mutta tarvittaessa joutuvat kysymään asiaa valmistajalta, jolla on (tai pitäisi olla) tieto kaikista osista ja niiden osanumeroista, mitä kyseiseen autoon on alunperin asennettu.

Jarruosissa on yleensä montaa eri versiota, eli tosiaan mittaushommia ja/tai muuta selvittelyä pitää tehdä, jos netistä ostaa. Nettikaupat eivät osaa tarjota vain oikeita osia, siihen ei voi luottaa.

Noissa kannattaa selvittää juurikin se osanumero. Joillakin merkeillä onnistuu kun lukee softalla auton tiedot, käyttää VIN-koodia tms. selvittämään auton konfiguraation. Myös merkkiliikkeeltä voi asiaa kysyä - en tiedä miten tämä pätee japanilaisiin merkkeihin kun ei ole kokemusta.

Juuri eilen naplattiin V70 paikalleen Autodocilta tilaut jarrulevyt ja -palat. Tilausvaiheessa katsoin auton tiedot Vidalla ja vertasin osanumeroita. Kaikki olivat oikeita.

Pelkällä rekkarilla ei kannata tilailla Autodociltakaan kun tosiaan variaatioita on vähintäänkin riittävästi.
 
Päin perhettä tehty viritys. Seuraava omistaja kiittää ensi katsastuksen yhteydessä. Saisi luvan alaiseksi tehdä korityöt.

En tainnut väittää tätä mitenkään hyväksi.
Tottakai kaikki ruosteelta näyttävä olisi pitänyt poistaa ja korvata uudella. Ja hitsata paremmin.
Seuraava omistaja on tidennäköisesti paalauskone joten siitä viis. Ja tämän ikäiset katsastetaan joka vuosi, täytyykin yrittää muistaa jatkaa tästä miten menee vuosittain.

Joo, autopeltisertifikaatti ja muut ei saa koskea. Samaan tapaan jos jostain syystä tulee ajokielto niin ainoa vaihtoehto saisi olla hinausfirma joka kuljettaa korjaamolle.
 
Noissa kannattaa selvittää juurikin se osanumero. Joillakin merkeillä onnistuu kun lukee softalla auton tiedot, käyttää VIN-koodia tms. selvittämään auton konfiguraation. Myös merkkiliikkeeltä voi asiaa kysyä - en tiedä miten tämä pätee japanilaisiin merkkeihin kun ei ole kokemusta.

Juuri eilen naplattiin V70 paikalleen Autodocilta tilaut jarrulevyt ja -palat. Tilausvaiheessa katsoin auton tiedot Vidalla ja vertasin osanumeroita. Kaikki olivat oikeita.

Pelkällä rekkarilla ei kannata tilailla Autodociltakaan kun tosiaan variaatioita on vähintäänkin riittävästi.

Itse edelliseen autoon vaihdoin esim. lämmityslaitteen puhaltimen, niin ostin käytetyn osan. Sain tätä kautta identtisen ja 3 eri mallia ja kahdella erillaisella moottorin virtaliittimellä.

Tuli käytettynä osana säästettyä toista sataa uuteen osaan nähden.
 
Itse edelliseen autoon vaihdoin esim. lämmityslaitteen puhaltimen, niin ostin käytetyn osan. Sain tätä kautta identtisen ja 3 eri mallia ja kahdella erillaisella moottorin virtaliittimellä.

Tuli käytettynä osana säästettyä toista sataa uuteen osaan nähden.

Juu, kyllähän noita käytettyinä saa, itsekin ostin tavaratilan verhon varaosahaun kautta kun uusi olisi todennäköisesti ollut aika rapean hintainen.

Itsellä hiukan se periaate ainakin käyttiksisssä että uutta tilalle niin ehkä kestää sitten hetken. Harrasteet on sitten erikseen ja niihin saa haalia osaa mistä milloin sattuu saamaan.
 
Työmatka kuljetin käräytti bensapumpun sulakkeen tai releen ja jäi kaupan parkkikselle. Perjantai illalla paikalla mekastanut teinilauma ei nostanut omaa motivaatiota alkaa ropaamaan autoa siellä vaan soitin emännän hinaamaan auton kotipihalle.
Samalla selvisi että hinaavan auton edellinen omistaja on ilmeisesti käyttänyt hinaussilmukkaa ja ruuvannut sitä vain vähän sisään jolloin silmukka on irronnut ja korkannut kierteet auton kiinnityksistä.

Kierre taitaa olla tavallista tiheämpi, löytyykö joltain pajalta sopivaa tappia vai asentaisikohan vihdoin oikein hinauskoukun jolle muutenkin käyttöä löytyy?

Samalla selvisi myös että omassa autossa ei ollut hinaussilmukkaa lainkaan tallessa ja että bemarissa on pumpulle sulake sulakerasiassa ja sen lisäksi konetilan releboxissa...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 380
Viestejä
4 926 955
Jäsenet
79 363
Uusin jäsen
etsmi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom