Äkkiseltään tuli mieleen josko kalvon yläreunasta lämmittää kuumailmapuhaltimella tai vaikka sytkärillä että saa vähän kalvoa irti alulle ja sitten vaan vetämään. Työ kannattaa tehdä huoneenlämmössä mikäli mahdollista.
Ei kestä, se tappi on vain ajoitusta varten. Sama juttu nokan lukitustyökalun kanssa. Kotikorjaajat on saaneet erinäisistä moottoreista jopa nokka-akseleita poikki kun on ajoitustyökalua käytetty lukitsemiseen.
Kuten edelläkin sanottiin. Ehdottomasti se startti irti ja lukitus vauhtipyörän kautta. Tuo ylimääräinen työvaihe on vaivan arvoinen. Olen itsekin nähnyt Zetecin nokka-akselit, joista molemmista oli lukitusuran toinen puoli haljennut pois ja satavarmasti tuosta syystä. Remppaukko oli silti pistänyt vain kylmästi kannen päälle ja jättänyt seuraavan huoleksi.
Aika hurjalta kuullostaa toi, että nokat katkevat. Olen siinä uskossa, että VCT-rattaiden "X-lukitustyökalu" riittää eikä nokkien päihin tarvita laittaa sitä lattaa, jonka siis teoriassa oletan (murjottu sisään?) ton nokkien päiden hajoamisen aiheuttavan? Eli venttiilikopan kantta ei tarvitse edes avata?
Vain kun noita VCT-rattaita asennetaan tota nokkien lukitustyökalua tarvitaan?
Ton kampiakselin lukitustapin vääntymisen voi helposti uskoa.
-Onkos tietoa mitkä kiristysarvot tolle kampiakselin pultille virallisesti on?
-Entä miten Fordin omat huoltomanuaalin ohjeet kehoittavat ton kiristyksen/ kampiakselin lukituksen tekemään?
Aika hurjalta kuullostaa toi, että nokat katkevat. Olen siinä uskossa, että VCT-rattaiden "X-lukitustyökalu" riittää eikä nokkien päihin tarvita laittaa sitä lattaa, jonka siis teoriassa oletan (murjottu sisään?) ton nokkien päiden hajoamisen aiheuttavan? Eli venttiilikopan kantta ei tarvitse edes avata?
Vain kun noita VCT-rattaita asennetaan tota nokkien lukitustyökalua tarvitaan?
Ton kampiakselin lukitustapin vääntymisen voi helposti uskoa.
-Onkos tietoa mitkä kiristysarvot tolle kampiakselin pultille virallisesti on?
-Entä miten Fordin omat huoltomanuaalin ohjeet kehoittavat ton kiristyksen/ kampiakselin lukituksen tekemään?
Se nokka-akselin pääty halkeaa (tai jopa akseli katkeaa?) kun hihnapyörän tai nokan pulttia avataan tai kiristetään siihen ajoituslatan lukitsevaan voimaan luottaen.
Nokka-akselit ajoitetaan latalla. Kampiakseli lukitaan ajoituskohtaansa vauhtipyörän hammaskehältä. Se kampuraan koskettava tappi on vain alakerran oikean lukituskohdan löytämistä varten.
Mulla lähti molemmista etuikkunoista kun työnsi partakoneenterän yläreunasta kalvon väliin, ja sitten vain vedin kalvosta alaspäin. Toisesta ikkunasta kalvo lähti kokonaisena, toisesta kahtena kappaleena. Onneksi en ehtinyt ostaa höyrypesuria ensin, vaan ajattelin kokeilla josko se irtoaisi helpommin, ja irtosihan se.
Se nokka-akselin pääty halkeaa (tai jopa akseli katkeaa?) kun hihnapyörän tai nokan pulttia avataan tai kiristetään siihen ajoituslatan lukitsevaan voimaan luottaen.
Nokka-akselit ajoitetaan latalla. Kampiakseli lukitaan ajoituskohtaansa vauhtipyörän hammaskehältä. Se kampuraan koskettava tappi on vain alakerran oikean lukituskohdan löytämistä varten.
Tuntuu hurjalta, että toi hammashinna ei katkea noista voimista (jota tarvitaan akselin katkeamiseen). Niitä nokkiahan ei muut siirrä?
Joo lattaa tarvitaan ajoitukseen silloin kun/jos ne ovat alunperin pielessä eli VCT-rattaita asennetaan. Hihnan vaihdossa pitäisi riittää, että katsoo nokkien ajoitusmerkit paikoilleen ja laittaa ton X-työkalun lukitsemaan VCT-rattaat.
Tohon kampeen joku väittää youtubessa, että Fordin ohjeiden muikaan vedetään 74 ft.lbs (n.100Nm) irrotetaan toi kampiakselin lukituspultti sekä nokkien lukitus ja pidetää ratasta paikoillaan (erikoistyökalu tai omatekoinen) ja vedetään 90-astetta lisää. Ehkä vielä 10astetta 1min jälkeen?
Eikä tota vauhtipyörää lukita ollenkaan.
Tää menee uskon asiaksi, joten olis hyvä tietää mitä Fordin huoltomanuaali asiasta kertoo.
Tuntuu hurjalta, että toi hammashinna ei katkea noista voimista (jota tarvitaan akselin katkeamiseen). Niitä nokkiahan ei muut siirrä?
Joo lattaa tarvitaan ajoitukseen silloin kun/jos ne ovat alunperin pielessä eli VCT-rattaita asennetaan. Hihnan vaihdossa pitäisi riittää, että katsoo nokkien ajoitusmerkit paikoilleen ja laittaa ton X-työkalun lukitsemaan VCT-rattaat.
Tohon kampeen joku väittää youtubessa, että Fordin ohjeiden muikaan vedetään 74 ft.lbs (n.100Nm) irrotetaan toi kampiakselin lukituspultti sekä nokkien lukitus ja pidetää ratasta paikoillaan (erikoistyökalu tai omatekoinen) ja vedetään 90-astetta lisää. Ehkä vielä 10astetta 1min jälkeen?
Eikä tota vauhtipyörää lukita ollenkaan.
Tää menee uskon asiaksi, joten olis hyvä tietää mitä Fordin huoltomanuaali asiasta kertoo.
Kyllä se ajoituslätkän, ajoitustapin ja hammaspyörän lukituksen merkitys selviää siinä tehdessä, kun vähän pohtii eikä järjestä kiirettä siihen tekemiseen. Tuossa vct- mallissa pitää vain ymmärtää, ettei se hammaspyörä ole umpirautaa nokka-akselin kanssa. Itse kun tekee, niin parhaiten oppii, vaikka joskus vähän oppirahoja joutuukin maksamaan.
Noita moottoriversioita on aina sen verran, ettei niitä momentteja Youtubesta kannata hakea, vaan etsii ne jostain luotettavasta lähteestä ihan itse. Todennäköisesti löydät samalla ne muutkin ohjeet.
Eikös se (että nokka-akseli voi katketa?) pane vähän miettimään, miten mahtaa käydä sille vauhtipyörän hampaalle?
Näin puolimaallikkona uskoa löytyy tolle ajatukselle. Että 100Nm kiinni, kertojan mukaan se lukitsee ajoituksen ja sitten pois noi lukitukset (nokat kampi) ja sen jälkeen 90astetta +10 astetta??
Tota vastaan pitäminen... kiilapyöräthän ovat siinä kampiakselin päässä ton puristuksen varassa (pyörivät muuten vapaasti)... kaipa siinä sitten kiristyy lisää ja jos luisuu niin rataskin hihnoineen liikkunee eli ajoitus OK? Lopuksi kaksi kertaa kampi ympäri (ennen käynnistystä) niin ei ainakaan venttiilit mee solmuun.
Mulla on Focusen korjausopas 1998-2004 (sama kone 1.6 litraa bensa (ilman VCT:tä) ja siinä on 40Nm +90astetta mommentit kiertokangen .
(Jos muita asia kiinnostaa, huomaan vuosimalli) Vanhaa pulttia ei saisi uudestaan käyttää, vesipumppu noissa näyttää samalta. Monet vaihtavat sen
hammashihnan vaihdon yhteydessä.
- Edelleen kiinnostaisi tietää mitä Fordin huoltomanuaali tosta kertoo Duratek 1.6 VCT 2011
Näin puolimaallikkona uskoa löytyy tolle ajatukselle. Että 100Nm kiinni, kertojan mukaan se lukitsee ajoituksen ja sitten pois noi lukitukset (nokat kampi) ja sen jälkeen 90astetta +10 astetta??
Momenttivarsi vauhtipyörän hammaskehälle on melkoisen pitkä joten jos jostain on turvallista pitää moottoria paikallaan niin sieltä.
Nokka on usein valurautaa niin se on suorastaan hämmästyttävän helppo katkaista. Ei niitä nokkapyörän kiinnipitotyökaluja ole huvikseen tarjolla joka työkaluliikkeessä.
Kiitos tästä. Onkos toi Fordin asentajilleen jakama ohje.?
Ymmärrän ton niin, että venttiilikoppaa ei tossakaan VCT-rattailla tarvitse avata. Ne lukittuvat ulkoapäin " X-" erikoistyökalulla.
Momenttivarsi vauhtipyörän hammaskehälle on melkoisen pitkä joten jos jostain on turvallista pitää moottoria paikallaan niin sieltä.
Nokka on usein valurautaa niin se on suorastaan hämmästyttävän helppo katkaista. Ei niitä nokkapyörän kiinnipitotyökaluja ole huvikseen tarjolla joka työkaluliikkeessä.
Joo vauhtipyörä toimii tossa "monttivartena" joten kaikki vääntö ei suoraan siirry hampaaseen.
(tai maalikko voi ajatella, että siitä hampaasta pidetään sen vautipyörän säteen pituisella momenttiavaimella vastaan + sen vauhtipyörän massalla)
Noi nokkien kiinnipitotyökalu(t) tarvitaan siksi, että ne nokat ei liiku yhtään kun sovitat sitä hammashihnaa ja kiristät ton kampiakslein pultin.
-En siis usko, että sillä on tarkoitus ottaa vastaan kampiakselin pultin kiinnityksen kitkan/väännön aiheuttamaa vääntömomenttia. Tosin se hihnan olessa paikoillaan sitäkin vähän tekee mikäli kiristäessä liikkuisi.
Nyt tuli Skoda Roomsteriin ongelma. Auto alkoi käymään kolmella pytyllä.
Sen oikein kuuli ja tunsi, ja lisäksi moottorivikavalo syttyi.
Mulla on ObdEleven lukija, ja se antoi seuraavat virheet:
-Sytytyshäiriö todettu (virhekoodi p0300)
- Syl 3. sytytyshäiriö todettu (virhekoodi P0303)
En oikein pakkasessa pysty näpit umpijäässä tekemään mitään. Korjaamo kutsuu
Nyt tuli Skoda Roomsteriin ongelma. Auto alkoi käymään kolmella pytyllä.
Sen oikein kuuli ja tunsi, ja lisäksi moottorivikavalo syttyi.
Mulla on ObdEleven lukija, ja se antoi seuraavat virheet:
-Sytytyshäiriö todettu (virhekoodi p0300)
- Syl 3. sytytyshäiriö todettu (virhekoodi P0303)
En oikein pakkasessa pysty näpit umpijäässä tekemään mitään. Korjaamo kutsuu
Mutta se epäilyttää, voiko olla joku muu vika kuin puola?
Olen kyllä tehnyt remontteja autooni mutta yleensä kesällä.
Mulla on ilmeisesti ongelmia sormien verenkierrossa kun hanskat kädessäkin talvella menee joskus sormi tunnottomaksi.
Tämä on vähän hankala homma talvella tehdä auton korjaustöitä 20 asteen pakkasessa.
Edit. Hitto, pitää kokeilla itse korjata. Sen puolen vaihto on helppoa.
Mutta se epäilyttää, voiko olla joku muu vika kuin puola?
Olen kyllä tehnyt remontteja autooni mutta yleensä kesällä.
Mulla on ilmeisesti ongelmia sormien verenkierrossa kun hanskat kädessäkin talvella menee joskus sormi tunnottomaksi.
Tämä on vähän hankala homma talvella tehdä auton korjaustöitä 20 asteen pakkasessa.
Edit. Hitto, pitää kokeilla itse korjata. Sen puolen vaihto on helppoa.
Saabit kuluttaa sytkäkasetteja jos on vanhat/paskat tulpat eli niitä jos vaihtaa edes 20tkm välein niin puolatkin kestää paremmin (ehkä, en oikeasti tiedä skeidan puolista mitään). Tosin, Saabeissa on kaikki puolat yhdessä paketissa joka maksaa 300€ mutta ei sitä oo tarvinnu ku 10v välein vaihdella.
Saabit kuluttaa sytkäkasetteja jos on vanhat/paskat tulpat eli niitä jos vaihtaa edes 20tkm välein niin puolatkin kestää paremmin (ehkä, en oikeasti tiedä skeidan puolista mitään). Tosin, Saabeissa on kaikki puolat yhdessä paketissa joka maksaa 300€ mutta ei sitä oo tarvinnu ku 10v välein vaihdella.
Iridium-hömpötys on ihan samaa tasoa sen kanssa ettei nykyautoihin tarvitsi vaihtaa öljyjä kuin 30tkm välein. Perus-tulpat maksaa 4€/kpl ja ne kun vaihtaa aina öljyjen kanssa 10tkm välein niin kone tykkää.
Ei vittu, ei tuu mitään. En saanut millään lähtemään irti puolan johtoliitintä irti puolasta. En tajua, miten se on siinä kiinni. Siinä oli joku kiinnitysjuttu. Näpit jäässä, ja sitten vielä silmälasit meni aamulla rikki. En näe kunnolla vanhoilla laseilla.
Soitin korjaamolle, ja annan ammattilaisten tehdä. Parempi niin
Iridium-hömpötys on ihan samaa tasoa sen kanssa ettei nykyautoihin tarvitsi vaihtaa öljyjä kuin 30tkm välein. Perus-tulpat maksaa 4€/kpl ja ne kun vaihtaa aina öljyjen kanssa 10tkm välein niin kone tykkää.
Iridium-hömpötys on ihan samaa tasoa sen kanssa ettei nykyautoihin tarvitsi vaihtaa öljyjä kuin 30tkm välein. Perus-tulpat maksaa 4€/kpl ja ne kun vaihtaa aina öljyjen kanssa 10tkm välein niin kone tykkää.
Saattaahan ne pidempään kestää mutta kun samalla rahalla saa aikamoisen satsin perustulppia niin sehän on semmosta mukavaa harrastamista niitä vaihdella. Se on sitä saabismia.
Nyt tuli Skoda Roomsteriin ongelma. Auto alkoi käymään kolmella pytyllä.
Sen oikein kuuli ja tunsi, ja lisäksi moottorivikavalo syttyi.
Mulla on ObdEleven lukija, ja se antoi seuraavat virheet:
-Sytytyshäiriö todettu (virhekoodi p0300)
- Syl 3. sytytyshäiriö todettu (virhekoodi P0303)
En oikein pakkasessa pysty näpit umpijäässä tekemään mitään. Korjaamo kutsuu
eipä tuossa taida mennä ku pari minuuttia kun puolan vaihtaa, ja käyttää sen verran lämpimäksi että hohkaa lämpöä. Ei siinä taida muuta olla kuin sähköliitin auki ja yks pieni kiinnityspultti…
Esim:
Tulppa
Puolan johtosarja
Polttoainesuutin
Polttoainesuuttimen johtosarja
Tai vaikka venttiili tai männänrengas, mutta näiden luulisi oireilevan satunnaisesti jo aiemmin.
Mainostavat jopa kestävän 100 000 mailia (160000km)
Itsellä (Huollossa taitavat vaihtaaa 60000Km ja oliko vielä 3vuotta?)
Denso Iridium ITV20TT HL
-Onkos kenelläkään tietoa mistä noita Suomesta saa tarvikkeena tai mikä on vastaava muu malli/ merkki?
T27 Avensiksen kääntyvässä xenonissa temppuilee kuskin puolen pitkä valo. Jos pitkät ovat päällä ja valot kääntyvät, niin valo vaihtuu lyhyeksi kun se osoittaa sivulle. Suoraan ajaessa ongelmaa ei normaalisti ole. Nyt tuli katsastuksessa korjauskehotus kun pitkää ei saanut päälle ollenkaan. Umpion sisällä olevat johdot ovat todennäköisesti huonosti kiinni liittimessä ja hyvällä tuurilla valon saa korjattua kun sen ottaa käteen. Kelit eivät vain ole oikein autokatoksessa remontoinnin puolella (puskurin toinen pää pitää irroittaa), joten mitä arvelette, meneekö tuo katsastuksesta läpi jos otan napista kääntyvät valot pois päältä (mittaristossa palaa näin tehtynä afs off merkkivalo), tällöin pitkä valo toimii täysin normaalisti. Uusi umpio on käsittääkseni luokkaa 800€, joten mielellään yrittäisin ensin sen korjausta.
Mutta se epäilyttää, voiko olla joku muu vika kuin puola?
Olen kyllä tehnyt remontteja autooni mutta yleensä kesällä.
Mulla on ilmeisesti ongelmia sormien verenkierrossa kun hanskat kädessäkin talvella menee joskus sormi tunnottomaksi.
Tämä on vähän hankala homma talvella tehdä auton korjaustöitä 20 asteen pakkasessa.
Edit. Hitto, pitää kokeilla itse korjata. Sen puolen vaihto on helppoa.
Asiaa sivuten, tein jokin aika sitten Zetec-E moottoriin hihnan vaihdon ja Fordin ohjekin on vielä tallella. Vaikka Zetec-E on Duratekkiä vanhempi, niin noissa on jotain samaa. Mielenkiintoinen havainto, että kaikki muut momentit olivat kerrottu, paitsi kampiakselin. Ohjeessa ei edes mainittu mitään kampiakselin lukitusta/erikoistyökalua.
Kampiakselin pultti oli inhottava kiristää, kun moottori pääsi pyörimään. Itse väänsin käsin ~40 Nm ja pulttipyssyllä näppituntumalla loput. Ensikertalaiselle en suosittele, koska vaatii hyvän tuntuman, että saa sinne 100 Nm luokkaan (noin sama kuin pyörän mutterit). Ja tämä ilman kampiakselin tai nokka-akselien lukitusta, koska jako ei ollut sekaisin ja nokka-akselin pyöriä ei tarvinnut avata. Niissähän on vain kitkasovite
Noin olen ennenkin tehnyt ja pultti on pysynyt kiinni. Koska apulaitepyörä ja ratas ovat kiilalla lukittu kampiakseliin, niin ehkä pultin kireys ei ole ohjeessa ilmoittamisen arvoinen, ts. yleismomentti. Jos on epävarma, niin pulttiin voi lisätä heikkoa kierrelukitetta.
Ostin uuden tulpan ja puolan 3. sylinteriin. Nyt toimii kaikki pytyt ja käynti on tasainen. Säästyi korjaamokäynniltä.
Pieni ongelma oli siinä liittimessä, joka tulee puolaan. Siinä oli sellainen irrallinen pieni klipsu jonka kanssa sai olla tarkkana ettei tipu palotilaan.
Asiaa sivuten, tein jokin aika sitten Zetec-E moottoriin hihnan vaihdon ja Fordin ohjekin on vielä tallella. Vaikka Zetec-E on Duratekkiä vanhempi, niin noissa on jotain samaa. Mielenkiintoinen havainto, että kaikki muut momentit olivat kerrottu, paitsi kampiakselin. Ohjeessa ei edes mainittu mitään kampiakselin lukitusta/erikoistyökalua.
Kampiakselin pultti oli inhottava kiristää, kun moottori pääsi pyörimään. Itse väänsin käsin ~40 Nm ja pulttipyssyllä näppituntumalla loput. Ensikertalaiselle en suosittele, koska vaatii hyvän tuntuman, että saa sinne 100 Nm luokkaan (noin sama kuin pyörän mutterit). Ja tämä ilman kampiakselin tai nokka-akselien lukitusta, koska jako ei ollut sekaisin ja nokka-akselin pyöriä ei tarvinnut avata. Niissähän on vain kitkasovite
Noin olen ennenkin tehnyt ja pultti on pysynyt kiinni. Koska apulaitepyörä ja ratas ovat kiilalla lukittu kampiakseliin, niin ehkä pultin kireys ei ole ohjeessa ilmoittamisen arvoinen, ts. yleismomentti. Jos on epävarma, niin pulttiin voi lisätä heikkoa kierrelukitetta.
Minustakin koneet ovat aika samanlaiset Focus 1.6 bensa1998-2004 ohjekirjassa ton kammen pultti 40Nm + 90 astetta. Fiesta VCT 1.6 ti bensa
ohjeet näyttäs olevan 100Nm + 90 astetta + vielä?10-20s kuluttua 10 astetta jossain taisi olla 15 asetta?
Fordin tehdasmanuaalin ohjeita, joita asentajat käyttävät en ole nähnyt.
Jos irrottaa ton hihnapyörän on riski, että jako menee sekaisin. Koska toi hammasratas (liukuu vapaasti akselilla, sulla ei jos siinä akselissa on se kiila) kampiakselin päässä mahdollistaa kampiakselin pyörimisen vaikka toi ratas ei pyöri. Siksi siinä pitää/pitäisi käyttää kampiakselin lukitustyökalua.
Monet uskoo, että 100Nm riittää lukitsemaan ton hammasrattaan ja urahinnapyörä(t) ja akselin. Jolloin noi lukitukset voi ottaa pois ja kiristää toi
loppu 90asetta+?astetta (kiristyshän tapahtuu akselin suunnassa). Koska silloin toi hinna pitäisi kampiakselin ja nokkien pyörimisen samana.
Sitten pidetään vastaan erikoistyökalulla (tai itse tehdyllä) kun kiristetään tota 90 astetta +? astetta.
Toiset taas, että vauhtipyörä pitää lukita erikoistyökalulla. => Fordin ohjeet kiinnostaisi nähdä.
Itse en uskaltaisi kiristää pelkän tunkin ja puun varassa öljypohjan päällä olevaa konetta. Jostain näin ohjeen, että erikoistyökaluilla tuetaan toi irrottu moottorin kannakeestaan yläpuolelta riippumaan koneen päälle asetettuun tankoon.
=> ilman noita ,kunnolla tuen ton öljypohjastaan, jotta kone ei putoa vaikka tunkki pettäisi.
Ei. Saabiin vain NGK BCPR7ES-11 tulpat. Noi on Saab speksannut sopiviksi. Saabin moottorinohjaus kun haistelee tulppien kautta palotapahtumaa muutenkin, mm. nakutuksen tunnistus toimii siten. Sinne ei parane lyödä mitään muuta tulppaa jos ei halua sekoittaa systeemejä.
Eipä taida olla M13 kokoa olemassa.
Veikkaan että on joku tuumainen koko.
Pultin pitäisi olla samaa lujuusluokkaa kuin alkuperäisen pultin, jos hommaat pultin muualta.
Tönärillä kierteen päältä vanhasta pultista mitattuna tasan 13mm ja pituus ilman pultin kantaa 65mm. Joka tapauksessa M12 liian pieni ja M14 liian iso mutteri