Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Vaimolla syttyi vikavalot tauluun ja ohjaustehostin hävisi. Toimi, kun käynnistin auton myöhemmin. 5km ajon jälkeen tuli uudestaan. Sammutin auton ja sitten tuli taas n. 10km ajon jälkeen valot tauluun. Ensin syttyi Abs ja tästä sekunnin sisällä ohjaustehostimen valo ja sen myötä ohjaustehostin lopetti toiminnan. Luistoneston valo tulee automaattisesti, jos Abs valo syttyy. Tämän lisäksi rengaspaineen valo syttyi, mutta se ei hälytä mitään tiettyä rengasta. Mistähän tuota vikaa voisi lähteä selvittämään. Akku on uusittu marraskuussa.

Ilmeisesti ongelman aiheuttaa P0501 vikakoodi. Tämän lisäksi lukija löytää jo pitkään olleen P1223(00) vikakoodin, joka ei nollaudu.
_20230201_152038.JPG

Screenshot_20230201-152022.png


DSC_6228.JPG
 
ABS-anturin vialta tuo kuulostaa. Pääsetkö lukemaan ABS-ohjainlaitteen koodit? Muistaakseni jotkut autot tekevät moottorin ECUlle juuri jonkun tuollaisen "haamukoodin" VSSlta, kun jonkun pyörän anturi on viallinen.

E: typo
 
Merkkikohtaisen testerin tuo melkein vaatisi, mikä auto mahtaa olla kyseessä?
 
Laatuvehkeitä uudet autot kun tehostaja putoaa pois pelistä jonkun anturivian takia ja pahimmillaan menee auto seinästä läpi tms tuon takia kun muuttuu ohjaus kiveksi kesken kaiken.

Vanhaa kunnon hammastankoa ja hihnallista pumppua ei voita mikään.
 
Laatuvehkeitä uudet autot kun tehostaja putoaa pois pelistä jonkun anturivian takia ja pahimmillaan menee auto seinästä läpi tms tuon takia kun muuttuu ohjaus kiveksi kesken kaiken.

Vanhaa kunnon hammastankoa ja hihnallista pumppua ei voita mikään.

miten toi nyt siitä eroaa jos tehostimen hihna katkeaa?
 
Merkkikohtaisen testerin tuo melkein vaatisi, mikä auto mahtaa olla kyseessä?
KIA Ceed. Ilmeisesti vaatii tuon merkkinohtaisen lukijan, kun ei suoraan kertonut minkä renkaan anturissa vika. Talvella lumikaaos jämähdytti yhden renkaan hetkellisesti. Tällöin Abs valo syttyi, mutta tehostin toimi. Testeri myös kertoi minkä renkaan anturi tuon aiheutti ja vika poistui, kun jään jumittama jarru palautui asvaltilla. Nyt siellä on varmaan kontaktihäiriö, joka aiheuttaa isomman ongelman.

Toimitan huomenna Deltaan kun sain pikaisen ajan. Tehköön samalla katsastustarkistuksen, kun sekin on edessä tässä kuussa.
 
miten toi nyt siitä eroaa jos tehostimen hihna katkeaa?
Aika harvoin se katkeaa jos sen vaihtaa ajallaan. Ja syttyy muutama muukin valo tauluun.

Mutta lähinnä noi todennäköisyydet, avensiksessa kyykkäsi akku niin tehostaja toimi välillä ja välillä ei ja auto ei toki asiasta varoittanut.
 
Noh, tän vuotisessa XC60 vulvassa (en tiedä koskeeko muita malleja) voi jarrutehostin kyykätä itsekseen, tilanteen osuessa kohdalle sen voi korjata jättämällä auton ovet lukossa vartiksi parkkiin jolloin vian aiheuttava softa resetoituu. Asiaan on tulossa korjauskin, heti maaliskuussa. :smoke: Samoin tässä pohjolan oloihin suunnitellussa kulkineessa pyyhkijöiden alle jäänyt lumi pysäyttää niiden toiminnan kokonaan, tästä selviää kyllä sammuttamalla auton ja sen jälkeen matka voi jatkua.
 
Vaimolla syttyi vikavalot tauluun ja ohjaustehostin hävisi. Toimi, kun käynnistin auton myöhemmin. 5km ajon jälkeen tuli uudestaan. Sammutin auton ja sitten tuli taas n. 10km ajon jälkeen valot tauluun. Ensin syttyi Abs ja tästä sekunnin sisällä ohjaustehostimen valo ja sen myötä ohjaustehostin lopetti toiminnan. Luistoneston valo tulee automaattisesti, jos Abs valo syttyy. Tämän lisäksi rengaspaineen valo syttyi, mutta se ei hälytä mitään tiettyä rengasta. Mistähän tuota vikaa voisi lähteä selvittämään. Akku on uusittu marraskuussa.

Ilmeisesti ongelman aiheuttaa P0501 vikakoodi. Tämän lisäksi lukija löytää jo pitkään olleen P1223(00) vikakoodin, joka ei nollaudu.
_20230201_152038.JPG

Screenshot_20230201-152022.png


DSC_6228.JPG
Deltassa todettiin Kia Ceedin vikojen syyksi oikean eturenkaan Abs-anturi. Koittivat samalla tehdä katsastustarkastusta, mutta autosta ei voinut mitata päästöjä. Tuo P1223 vikakoodi estää päästömittauksen. Vika viittaa ilmeisesti öljypumpun magneettiventtiilin lämpötilaan tai vastaavaan. Selvittävät asiaa Deltassa ensi viikolla, kun saavat uuden Abs-anturin.

Toinenkin ongelma löytyi. Huomasin keskiviikkona jäähdytysneste säiliön olevan tyhjä. Kaadoin sinne puoli litraa nestettä jolloin se tuli täyteen. Nyt säiliö oli taas tyhjä. Autolla on ajettu ehkä 40km tänä aikana. Voi toki olla mahdollista, että nestettä on mennyt kiertoon, jonka vuoksi säiliö tyhjeni. Märän läntin havaitseminen tämmöisillä ilmoilla on toki haastavaa.

Kaduttaa jo, että ostin uudet renkaat. Seuraava auto tulee olemaan Toyota. Viime vuonna huoltoihin meni 4000€ ja tämäkin vuosi alkaa heikosti.
 
Deltassa todettiin Kia Ceedin vikojen syyksi oikean eturenkaan Abs-anturi. Koittivat samalla tehdä katsastustarkastusta, mutta autosta ei voinut mitata päästöjä. Tuo P1223 vikakoodi estää päästömittauksen. Vika viittaa ilmeisesti öljypumpun magneettiventtiilin lämpötilaan tai vastaavaan. Selvittävät asiaa Deltassa ensi viikolla, kun saavat uuden Abs-anturin.

Toinenkin ongelma löytyi. Huomasin keskiviikkona jäähdytysneste säiliön olevan tyhjä. Kaadoin sinne puoli litraa nestettä jolloin se tuli täyteen. Nyt säiliö oli taas tyhjä. Autolla on ajettu ehkä 40km tänä aikana. Voi toki olla mahdollista, että nestettä on mennyt kiertoon, jonka vuoksi säiliö tyhjeni. Märän läntin havaitseminen tämmöisillä ilmoilla on toki haastavaa.

Kaduttaa jo, että ostin uudet renkaat. Seuraava auto tulee olemaan Toyota. Viime vuonna huoltoihin meni 4000€ ja tämäkin vuosi alkaa heikosti.
Kunhan katsot että Japanissa valmistettu Toyota. Valtaosa toyota autoista on nykyään vähemmän laadukkaita Euroopassa tehtyjä. Noiden euroopassa tehtyjen Toyota mallien ylläpito kustannukset huomattavan korkeat.
Jollet nyt takuun alaista katso.
 
Kunhan katsot että Japanissa valmistettu Toyota. Valtaosa toyota autoista on nykyään vähemmän laadukkaita Euroopassa tehtyjä. Noiden euroopassa tehtyjen Toyota mallien ylläpito kustannukset huomattavan korkeat.
Jollet nyt takuun alaista katso.
Mistäs tuo valmistusmaa selviää? Vin-koodin perusteellako? Käytetty todennäköisesti takuuton Hybridi farkku Corolla hakusessa.
 
Kunhan katsot että Japanissa valmistettu Toyota. Valtaosa toyota autoista on nykyään vähemmän laadukkaita Euroopassa tehtyjä. Noiden euroopassa tehtyjen Toyota mallien ylläpito kustannukset huomattavan korkeat.
Jollet nyt takuun alaista katso.
Nyt pitäisi saada tähän jotain lähdettä, sen verran raaka väite.
Tojotan takuu säilyy 10-vuotta jos sen huoltaa merkkihuollossa, joten tarkoititko näitä yli 10-vuotiaita autoja?
 
Nyt pitäisi saada tähän jotain lähdettä, sen verran raaka väite.
Tojotan takuu säilyy 10-vuotta jos sen huoltaa merkkihuollossa, joten tarkoititko näitä yli 10-vuotiaita autoja?

5v hybridi mallien tietyille osille.
Ja relax merkkihuollossa tehdyt 160 000 /10 v . Harva vaan tehnyt 10v katkeamatonta merkkihuollattamista. Ja on lisäturva.. ei takuu.

Niko tuossa yllä kyseli takuun ulkopuolisista.
 
Viimeksi muokattu:
Kunhan katsot että Japanissa valmistettu Toyota. Valtaosa toyota autoista on nykyään vähemmän laadukkaita Euroopassa tehtyjä. Noiden euroopassa tehtyjen Toyota mallien ylläpito kustannukset huomattavan korkeat.

Viittaatko, että Japanin ulkopuolella ei ole noudatettu Toyotan laatusertifikaatteja? Vai tiettyihin yksittäisiin osiin?
Myös Japanissa kasatuissa autoissa käytetään ulkomaisia komponentteja. Auton valmistaminen on pitkälti automaattista, siihen ei valmistusmaa vaikuta.
Hölmöä rajata auto valmistusmaan takia, se rajoittaa hyvin monet mallit pois

Itsekin turkkilaisella, yli 10v Toyotalla ajanut ja todellinen luottoauto, kirkkaasti halvimmat ylläpitokulut.
 
Viittaatko, että Japanin ulkopuolella ei ole noudatettu Toyotan laatusertifikaatteja? Vai tiettyihin yksittäisiin osiin?
Myös Japanissa kasatuissa autoissa käytetään ulkomaisia komponentteja. Auton valmistaminen on pitkälti automaattista, siihen ei valmistusmaa vaikuta.
Hölmöä rajata auto valmistusmaan takia, se rajoittaa hyvin monet mallit pois

Itsekin turkkilaisella, yli 10v Toyotalla ajanut ja todellinen luottoauto, kirkkaasti halvimmat ylläpitokulut.
Se komponenttien laatu. Euroopassa tehdystä Toyotasta löytyy boschin ja italian pojan sähköosia, Puolassa koneistettuja surullisia 4d4 koneita, Ukrainassa ja Britanniassa tehtyjä johtosarjoja sähkönallin piuhasta valmistettuna.. lista loputon komponenteista joilla ei pitkiä kesto odotteita ole.
Ja ilmihän nämä kustannuserot tulevat paljon ajetussa.
Esim priuksen ja diesel avensiksen 500000km kustannukset eroavat 10ke, taxsiajossa.
 
Viimeksi muokattu:
Se komponenttien laatu. Euroopassa tehdystä Toyotasta löytyy boschin ja italian pojan sähköosia, Puolassa koneistettuja surullisia 4d4 koneita, Ukrainassa ja Britanniassa tehtyjä johtosarjoja sähkönallin piuhasta valmistettuna.. lista loputon komponenteista joilla ei pitkiä kesto odotteita ole.
Ja ilmihän nämä kustannuserot tulevat paljon ajetussa.
Esim priuksen ja diesel avensiksen 500000km kustannukset eroavat 10ke, taxsiajossa.
Eli puhut jostain vahoista lintoista, ihan sama mikä merkki niin noilla kilometreillä alkaa löytymään korjattavaa...
 
Eli puhut jostain vahoista lintoista, ihan sama mikä merkki niin noilla kilometreillä alkaa löytymään korjattavaa...

Taksikäyttö on aika erikoistapaus... taitaa monikin auto rullata lähemmäs 100 tkm vuoteen, niin puoli miljoonaa voi tulla viiteen vuoteen. Käytetäänkö taksiautoja edes niin kauan, taitaa mennä jo 300 tkm kohdalla vaihtoon. Voi olla siis hyvinkin uusia linttoja.

Epäilen, jos niinkin isolla valmistajalla, kuin Toyotalla, on eri vaatimukset Euroopassa esim. johtosarjoille kuin Japanissa. Ja molemmat tekevät autoja samoille markkinoille.
Vähän perustelu ontuu, kaipa taksiajossa asia on niin. Näkisin, että suurempi riski on saada huonosti korjattu kolari-Toyota, niitä on yllättävän paljon ja kaikista ei löydy merkintöjä.
 
Viimeksi muokattu:
Taksikäyttö on aika erikoistapaus... taitaa monikin auto rullata lähemmäs 100 tkm vuoteen, niin puoli miljoonaa voi tulla viiteen vuoteen. Käytetäänkö taksiautoja edes niin kauan, taitaa mennä jo 300 tkm kohdalla vaihtoon. Voi olla siis hyvinkin uusia linttoja.

Epäilen, jos niinkin isolla valmistajalla, kuin Toyotalla, on eri vaatimukset Euroopassa esim. johtosarjoille kuin Japanissa. Ja molemmat tekevät autoja samoille markkinoille.
Vähän perustelu ontuu, kaipa taksiajossa asia on niin. Näkisin, että suurempi riski on saada huonosti korjattu kolari-Toyota, niitä on yllättävän paljon ja kaikista ei löydy merkintöjä.
Edelleen, toyotan takuu on 10v kun käytät merkkiliikkeessä huollossa :facepalm:
 
Eli puhut jostain vahoista lintoista, ihan sama mikä merkki niin noilla kilometreillä alkaa löytymään korjattavaa...
Tuo viisi vuotiaan priuksen jossa 0.5 miljoona ajettuna, uskomattoman pieni korjaus historia kokonaisuudessaan. Euroopassa tehdyssä Toyotassa ei yleensä mahdollista. Johtosarjoja kun tutkit niin japsissa kuparista tehty monisäikeinen notkealla päällysteellä, avensiksessa valtaosa yhdellä säikeellä ja hyvinkin kyseenalaista ainetta kovalla muovi päällysteellä.

Priuksen sähkökomponentit denson ja hitachin valtaosin.
 

5v hybridi mallien tietyille osille.
Ja relax merkkihuollossa tehdyt 160 000 /10 v . Harva vaan tehnyt 10v katkeamatonta merkkihuollattamista. Ja on lisäturva.. ei takuu.

Niko tuossa yllä kyseli takuun ulkopuolisista.
Jos haussa on Hybrid Corolla, niin suurella todennäköisyydellä takuu on voimassa ja auto huollettu merkkihuollossa. Väittäisin, että tuo 10 vuoden lisätakuu myös houkuttelee käymään merkkihuollossa, ja Tojotan huollot ovat varsin maltillisesti hinnoiteltuja noin keskimäärin.
 
Tuo lisätakuu on voimassa muistaakseni aina merkkihuollon jälkeen, eli vaikka muutama vuosi jäisi väliin niin huollon ja kk karenssin jälkeen on se taas voimassa.

Itsellä on kakkosautona nyt itseasiassa tasan 10v ollut aygo, n.160tkm mittarissa
Tänä aikana siihen tehtyjä korjauksia;
-2016 etuvaloumpiot vaihdettiin takuuseen, keräsivät kosteutta
-2020 äänenvaimentimen kiinnike ruostui lähes poikki, uusi pönttö 80e
-2021 etujarrupalat ja levyt 250e
-2022 etupyörien laakerit vaihtoon, toinen oli väljä 160e

Nopeasti arvioituna seuraavan muutaman vuoden remontteihin kuulunee takapyörien laakerit ja jarrut. Eli aika halvalla on päässyt eteenpäin. 2013 ostin auton 4tkm mittarissa 12 tuhannella, kerran vuoteen käytetty merkkihuollossa

E: tuosta rakkineesta näköjään saisi vieläkin sellaisen 5 tuhatta jos möisi
 
Deltassa todettiin Kia Ceedin vikojen syyksi oikean eturenkaan Abs-anturi. Koittivat samalla tehdä katsastustarkastusta, mutta autosta ei voinut mitata päästöjä. Tuo P1223 vikakoodi estää päästömittauksen. Vika viittaa ilmeisesti öljypumpun magneettiventtiilin lämpötilaan tai vastaavaan. Selvittävät asiaa Deltassa ensi viikolla, kun saavat uuden Abs-anturin.

Toinenkin ongelma löytyi. Huomasin keskiviikkona jäähdytysneste säiliön olevan tyhjä. Kaadoin sinne puoli litraa nestettä jolloin se tuli täyteen. Nyt säiliö oli taas tyhjä. Autolla on ajettu ehkä 40km tänä aikana. Voi toki olla mahdollista, että nestettä on mennyt kiertoon, jonka vuoksi säiliö tyhjeni. Märän läntin havaitseminen tämmöisillä ilmoilla on toki haastavaa.

Kaduttaa jo, että ostin uudet renkaat. Seuraava auto tulee olemaan Toyota. Viime vuonna huoltoihin meni 4000€ ja tämäkin vuosi alkaa heikosti.
Tuossa taannoin rupesin katselemaan käytettyjä Ceedejä kun niitä on vissiin myyty paljon.
Neljänneksi autoksi.
Ja ajattelin että kai ne osaa autoja tehdä nykyään siinä missä japsitkin.
Mutta ihmeellisen pitkiä korjaushistorioita tuppasi olemaan, laturia, starttia, ilmastoinnin kompuraa, vetareita jne.
Mulla on ollut etupäässä Mondeoita 25 vuotta, nytkin kolme. käytettyjä ja yksi uusi aikoinaan. Noita em. osia en ole yhteenkään koskaan vaihtanut. Kulutusosia oikeastaan vain. Viime kesänä pojan -04 330K Mondeoon piti vaihtaa takapyörän laakerit(=navat).

Totesin että antaapa Kiojen olla kun en niin tuoretta ole ostamassa että takuuta olisi merkittävästi jäljellä.
 
Tuossa taannoin rupesin katselemaan käytettyjä Ceedejä kun niitä on vissiin myyty paljon.
Neljänneksi autoksi.
Ja ajattelin että kai ne osaa autoja tehdä nykyään siinä missä japsitkin.
Mutta ihmeellisen pitkiä korjaushistorioita tuppasi olemaan, laturia, starttia, ilmastoinnin kompuraa, vetareita jne.
Mulla on ollut etupäässä Mondeoita 25 vuotta, nytkin kolme. käytettyjä ja yksi uusi aikoinaan. Noita em. osia en ole yhteenkään koskaan vaihtanut. Kulutusosia oikeastaan vain. Viime kesänä pojan -04 330K Mondeoon piti vaihtaa takapyörän laakerit(=navat).

Totesin että antaapa Kiojen olla kun en niin tuoretta ole ostamassa että takuuta olisi merkittävästi jäljellä.
Täytyy kyllä muistaa, että oma auto on melkein 300tkm ajettu vanha taxi. Siltikin aika paljon kaikenlaisia vikoja. Deltan hinnoittelu on myös posketonta. Uusi peruutuskamera maksaisi 800€. Noissa tuppaa olemaan ongelma, että kosteus rikkoo jossain vaiheessa kameran. Kiinasta tilasin uuden 40€:lla, mutta en ole vielä vaihtanut. Egr-venttiili maksoi Deltassa tonnin. Virosta sama osa maksoi 200€.
Omassa autossa on takuuseen vaihdettu automaattilaatikko. Ostohetkellä 229tkm kohdalla oli vaihdettu kaksoismassavauhtipyörä. 279tkm meni kaksoismassavauhtipyörä ja kytkinpaketti vaihtoon. Tämä remontti maksoi n. 2300€. Kaikkiaan olen ajanut Kiallani 60tkm ja rahaa on mennyt huoltoihin ehkä 6000€-7000€. Auto oli ostaessa (2019) kolme vuotta vanha ja maksoin siitä vain 8600€. Loppupelissä olisi tullut halvemmaksi maksaa tuplahinta vähän ajetusta takuun alaisesta autosta.

Siskolla vanhempi -08 Ceed. Siitäkin meni jakoketju pois paikaltaan. 4000€ autoon tuli 2500€ remontti.

Sinällään Kia on ihan hyvä ajaa ja tarjoaa pitkän takuun.
 
Yllä listatut on ihan puhtaasti kulutuskamaa kaikkien autojen osalta ennemmin tai myöhemmin.
Mutta kyllä niiden 250-300K pitäisi kestää.
On varmaan mutta näyttää noissa omissa kestäneen tähän asti yli 300K
Osa uudesta, uudenkarheasta ja käytetyistä. Osasta en tiedä historiasta mutta omalle kohdalle ei ole sattunut ainakaan. Oikein mitään erikoisempaa kuin jarrut, sytkäosat, polttimot, tosiaan ne pari takapyöränlaakeria, filtterit ja nesteet. Käsijarruvaijeri on vaihdettu pariin autoon. Ja täällä landella tietenkin jousia, koiranluita ja iskareita. Soratiet tuppaa olemaan keväällä ja syksyllä pelkkää kuoppaa.
Hyvin on ollut ongelmattomia kapineita.
 
Tein Fiat Freemonttiin venttiilikopan tiivisteen vaihdon. Oli työläs. Piti irroittaa suuttimet ja jakopää. Suuttimet lähti ihan vaan kääntämällä ja nostamalla, olin ihan ihmeissään kun kyseessä 200k ajettu diisseli. Alkaa riittää jo nää diisseleiden ropaamiset :D
 

Liitteet

  • IMG-20230129-WA0005.jpeg
    IMG-20230129-WA0005.jpeg
    350,3 KB · Luettu: 209
Opel 2.0 DTI tais sanoa työsopimuksen irti....pari päivää sitten reilu 10 astetta oli pakkasta niin lähti kuiteskin pyörimään mutta kun siinä ikkunoita raappailin samalla kun tyhjäkäynnillä auto pyöri niin sitten parin minuutin päästä huomasin että tyhjäkäynti vähän aaltoili ja sitten sammu siihen eikä enää edes yritä hörähtää....tankissa oli kyllä melko vähän polttoainetta en tiiä olisko sillä ollu vaikutusta.
mites ton helpoiten kattos että antaako pumppu polttoainetta? bensavehkeissä ainakin kuulunu takaa surina kun avainta pyöräyttää mutta tässä en oo semmoseen kiinnittäny huomiota
 
Opel 2.0 DTI tais sanoa työsopimuksen irti....pari päivää sitten reilu 10 astetta oli pakkasta niin lähti kuiteskin pyörimään mutta kun siinä ikkunoita raappailin samalla kun tyhjäkäynnillä auto pyöri niin sitten parin minuutin päästä huomasin että tyhjäkäynti vähän aaltoili ja sitten sammu siihen eikä enää edes yritä hörähtää....tankissa oli kyllä melko vähän polttoainetta en tiiä olisko sillä ollu vaikutusta.
mites ton helpoiten kattos että antaako pumppu polttoainetta? bensavehkeissä ainakin kuulunu takaa surina kun avainta pyöräyttää mutta tässä en oo semmoseen kiinnittäny huomiota

Jos kyseessä yhteispaineruisku, ja tankissa ei siirtopumppua, niin mitään ei kuulu. Siirtopumpun tarkoitus siirtää (nimensä mukaan) polttoaine matalapaineisena korkeapainepumpulle (osa siis ei "jaksa" imea tankista). Helpoin lienee tankata autoa ja käytää mahdollista käsipumppua moottoritilasta (sellainen puristeltava kumiosa polttoainelinjassa), tämän jälkeen starttaus.
 
Jos kyseessä yhteispaineruisku, ja tankissa ei siirtopumppua, niin mitään ei kuulu. Siirtopumpun tarkoitus siirtää (nimensä mukaan) polttoaine matalapaineisena korkeapainepumpulle (osa siis ei "jaksa" imea tankista). Helpoin lienee tankata autoa ja käytää mahdollista käsipumppua moottoritilasta (sellainen puristeltava kumiosa polttoainelinjassa), tämän jälkeen starttaus.

joo ei ole siirtopumppua....lähti nyt käyntiin käynnistyssprayllä niin ilmeisesti nyt työnti mahdolliset ilmat pois tieltä...otin varmuuden vuoks hehkun releen pois ennekun sumutin kun luin että saattaa tehdä hallaa systeemille.
 
Deltassa todettiin Kia Ceedin vikojen syyksi oikean eturenkaan Abs-anturi. Koittivat samalla tehdä katsastustarkastusta, mutta autosta ei voinut mitata päästöjä. Tuo P1223 vikakoodi estää päästömittauksen. Vika viittaa ilmeisesti öljypumpun magneettiventtiilin lämpötilaan tai vastaavaan. Selvittävät asiaa Deltassa ensi viikolla, kun saavat uuden Abs-anturin.

Toinenkin ongelma löytyi. Huomasin keskiviikkona jäähdytysneste säiliön olevan tyhjä. Kaadoin sinne puoli litraa nestettä jolloin se tuli täyteen. Nyt säiliö oli taas tyhjä. Autolla on ajettu ehkä 40km tänä aikana. Voi toki olla mahdollista, että nestettä on mennyt kiertoon, jonka vuoksi säiliö tyhjeni. Märän läntin havaitseminen tämmöisillä ilmoilla on toki haastavaa.

Kaduttaa jo, että ostin uudet renkaat. Seuraava auto tulee olemaan Toyota. Viime vuonna huoltoihin meni 4000€ ja tämäkin vuosi alkaa heikosti.
Starttasin tänään Kian, kun huomenna on huolto. Seistessä jäähdytysnesteen taso ei ollut laskenut. Moottorin käydessä jäähdytysnestesäiliössä näkyi yksi pieni kupla. Näinköhän olisi kannen tiivisteen vaihtokin edessä. Laskin eilen tarkat laskelmat, niin huhtikuusta 2022 tähän päivään Kian huoltoihin on mennyt 4000€. Huomenna menee vähintään 250€ ja lisäksi kaksi ongelmaa, jotka pitäisi vielä selvittää. Kupla tuli myös auton ollessa lohkossa. Selvitelköön asiaa huomenna Deltassa.
 
Starttasin tänään Kian, kun huomenna on huolto. Seistessä jäähdytysnesteen taso ei ollut laskenut. Moottorin käydessä jäähdytysnestesäiliössä näkyi yksi pieni kupla. Näinköhän olisi kannen tiivisteen vaihtokin edessä. Laskin eilen tarkat laskelmat, niin huhtikuusta 2022 tähän päivään Kian huoltoihin on mennyt 4000€. Huomenna menee vähintään 250€ ja lisäksi kaksi ongelmaa, jotka pitäisi vielä selvittää. Kupla tuli myös auton ollessa lohkossa. Selvitelköön asiaa huomenna Deltassa.
Huonoa tuuria tuollainen, jossain muussa korjaamossa kuin maahantuojalla tuo summa olisi varmaan 1/3 pienempi...
 
Huonoa tuuria tuollainen, jossain muussa korjaamossa kuin maahantuojalla tuo summa olisi varmaan 1/3 pienempi...
Testasivat vuodot ja paineistivat tms. Ei löytynyt vuotoja. Nesteen häviäminenkin ja kuplinta loppui. Tältä osin kaikki on nyt kunnossa.

Kiassa oli öljypumpun solenoidi, joka aiheutti vikakoodin, vaikka se ei vikavaloa sytytä tai vaikuta ajoon. Päästöjä auto ei antaisi mitata tämön takia. Delta-autossa katsoivat, että solenoidi on kiinteä osa öljypumppua. Uusi pumppu maksaisi 1300€+4h työtä. Totesin, että antaa olla. Vaihdoin Ceedin tilalle takuun alaisen Optiman. Hyvityshinta oli ihan ok. Kaipa tuon öljypumpun olisi saanut purkaamolta tai Saksasta 80-90% halvemmalla, mutta en jaksanut enää upottaa senttiäkään tuohon autoon.
 
Vähän taas teetätti töitä abs anturin vaihto taakse. Jokusen tunnin sai naputella sisään katkennutta anturin tumppia irti navasta. Kirjaimellisesti murunen kerrallaan pois. :D

DSC_1277.JPG
 
E: tuosta rakkineesta näköjään saisi vieläkin sellaisen 5 tuhatta jos möisi
Ei ole rakkine :) Yksi parhaimpia autoja, katsastusmiehenkin mielipide oli, että ”ei näissä yleensä mitään vikaa ole”. Oli joskus 107 pösö myös, pösö, Aygo ja C1 ovat samoja autoja, pösö on noista nätein. Harmittaa kun se tuli vaihdettua tyhmyyttään pois, mut nyt on Aygo ollu taas pari vuotta. Varsin halpaa nurkka-ajoa.
 
Vähän taas teetätti töitä abs anturin vaihto taakse. Jokusen tunnin sai naputella sisään katkennutta anturin tumppia irti navasta. Kirjaimellisesti murunen kerrallaan pois. :D

DSC_1277.JPG
Aargh, mulla voi olla sama edessä kun perjantaina paukahti ABS vika päälle. Ilmeisesti samalla pimeni OBD portti kun ei tule enää lukijaan virtaa. Hyvällä tuurilla on sulake vain palanut jostain syystä, meikäläisen tuurilla ABS yksikkö paskana ja poltti sulakkeen :dead:
 
Lexus on nikotellut viime viikkoina enemmänkin, ei meinaa lähteä virrat päälle eli "käyntiin". Tuossa parin päivän seisomisen jälkeen mittasin 12V akun jännitteen ja sain tulokseksi 10,04V, on sitten ihan vähän paskana tuo alkuperäinen vajaa 4v vanha akku.
Tänä aamuna pääsi liikkeelle vielä kun sammuttaa ajovalot ennen start-napin painamista. Onneksi tuo motti käynnistyy hybridiakulla...

Haeskellut mätänetistä ja biltemasta järkihintaista akkua tuohon mutta molemmat tarjoaa ihan ihmeellisen kokoisia ja yleensä vielä navatkin väärinpäin. Kontaktoin sitten suomen akkua josko sieltä saisi oikean haettua vielä tänään. Pelkään että leipasee lopullisesti johonkin työpaikan pihaan.
 
Testasivat vuodot ja paineistivat tms. Ei löytynyt vuotoja. Nesteen häviäminenkin ja kuplinta loppui. Tältä osin kaikki on nyt kunnossa.

Kiassa oli öljypumpun solenoidi, joka aiheutti vikakoodin, vaikka se ei vikavaloa sytytä tai vaikuta ajoon. Päästöjä auto ei antaisi mitata tämön takia. Delta-autossa katsoivat, että solenoidi on kiinteä osa öljypumppua. Uusi pumppu maksaisi 1300€+4h työtä. Totesin, että antaa olla. Vaihdoin Ceedin tilalle takuun alaisen Optiman. Hyvityshinta oli ihan ok. Kaipa tuon öljypumpun olisi saanut purkaamolta tai Saksasta 80-90% halvemmalla, mutta en jaksanut enää upottaa senttiäkään tuohon autoon.

Hyvä että takuunalainen. Sitten kun alkaa takuu loppumaan niin tarkkaile siellä 70-90km/h vauhdissa polttomoottori käynnissä että onko veto tasaista, ettei tunnu sellaista pientä nykimistä. Oma Optima oli kelattu yli takuun ja siinä ilmeni tuollainen, pelkällä sähköllä meni erikoisesti ihan smoothisti. Epäilin tietysti bensakonetta mutta se kävi täysin tasaisesti eli epäilys alkoi kohdistumaan vaihdelaatikkoon ja sen vauhtipyörään joka alkaa sopivassa vauhdissa vatkaamaan. Hankkiuduin autosta eroon äkkiä.

Tämä oli siis plugari, en tiedä dieseleistä. Paitsi että ne uudemmat 1,6l dieselit on ilmeisesti ihan paskoja, jäätyvät jos yhtään kovempi pakkanen.
 
Lexus on nikotellut viime viikkoina enemmänkin, ei meinaa lähteä virrat päälle eli "käyntiin". Tuossa parin päivän seisomisen jälkeen mittasin 12V akun jännitteen ja sain tulokseksi 10,04V, on sitten ihan vähän paskana tuo alkuperäinen vajaa 4v vanha akku.
Tänä aamuna pääsi liikkeelle vielä kun sammuttaa ajovalot ennen start-napin painamista. Onneksi tuo motti käynnistyy hybridiakulla...

Haeskellut mätänetistä ja biltemasta järkihintaista akkua tuohon mutta molemmat tarjoaa ihan ihmeellisen kokoisia ja yleensä vielä navatkin väärinpäin. Kontaktoin sitten suomen akkua josko sieltä saisi oikean haettua vielä tänään. Pelkään että leipasee lopullisesti johonkin työpaikan pihaan.

Oletkos katsastanut alkuperäisen hintaa? Ainakin aikoinaan Toyotalla ollut ihan inhimillisen hintaiset nuo akut.
 
Oletkos katsastanut alkuperäisen hintaa? Ainakin aikoinaan Toyotalla ollut ihan inhimillisen hintaiset nuo akut.

En ole tarkistanut, olettamus ollut tietysti että tulee marmorilisää hintaan. No, katson mitä Suomen Akulla maksaa ja jos on jotain ihan järkyttävää niin kontaktoin Toitsua. Kunhan nyt jonkun sinne sais ja äkkiä, pakkasetkin vaan kiristyy.
 
En ole tarkistanut, olettamus ollut tietysti että tulee marmorilisää hintaan. No, katson mitä Suomen Akulla maksaa ja jos on jotain ihan järkyttävää niin kontaktoin Toitsua. Kunhan nyt jonkun sinne sais ja äkkiä, pakkasetkin vaan kiristyy.
Onkos siinä AGM-akku (start-stop)? ne on jokatapauksessa kalliita.
 
Autossa tai sen käytössä voi kyllä olla jotain vikaa jos OEM akku antautuu neljään vuoteen. Kannattaisi ehkä vähän tutkia tai tutkituttaa samalla ettei uusikin akku ole hetkessä pilalla.
 
Onkos siinä AGM-akku (start-stop)? ne on jokatapauksessa kalliita.

En osaa sanoa. Tiedän vain ettei tuon akun tarvitse moottoria käynnistää ollenkaan eli mitään älyttömiä virtoja ei tarvita. Sen takia tuo pirssi lähti ajoon vielä 10V jännitteelläkin, riitti sihen että hybridijärjestelmä käynnistyi.

Autossa tai sen käytössä voi kyllä olla jotain vikaa jos OEM akku antautuu neljään vuoteen. Kannattaisi ehkä vähän tutkia tai tutkituttaa samalla ettei uusikin akku ole hetkessä pilalla.

En tiedä miten autoa on sen ensimmäiset kolme vuotta käytetty, jos on päässyt joskus akku tyhjäksi ja elvytetty täyteen lataamalla niin sehän lyhentää elinikää radikaalisti.

Merkillepantavaa että tuollahan se on takakontissa kaukana lämmönlähteistä. Kovilla pakkasilla ei varmaan hirveästi lataudu jos yhtään lyhyempää siivua ajaa. Itsehän suhaan tonnin viikossa että omista ajoista tuskin on lataaminen ollut kiinni. Edellinenkin omistaja paukuttanut kolmessa vuodessa 110tkm.
 

Liitteet

  • IMG_20230220_110758800.jpg
    IMG_20230220_110758800.jpg
    392,5 KB · Luettu: 134
  • IMG_20230220_110850983.jpg
    IMG_20230220_110850983.jpg
    402,2 KB · Luettu: 135
Autossa tai sen käytössä voi kyllä olla jotain vikaa jos OEM akku antautuu neljään vuoteen. Kannattaisi ehkä vähän tutkia tai tutkituttaa samalla ettei uusikin akku ole hetkessä pilalla.
Pätkäajolla ja varsinkin jos on polttoainelisälämmitin niin varauksen saa helposti vajaaksi ja pakkanen hoitaa loput.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
267 105
Viestejä
4 618 900
Jäsenet
75 992
Uusin jäsen
Dodoo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom