Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei hitto alkaa ole kilohinta kohdillaan pultissa Kierre korkkas vanhasta niin uusi pitäis saada.
Pultti alapallo W638,W639 OEM - A6383330071 - KL-Varaosat
Kellään vinkata halvempaa pulttia kokoa M13 pituus noin 60-80mm?
Vito -09Mikä auto ja vuosimalli?
Tönärillä kierteen päältä vanhasta pultista mitattuna tasan 13mm ja pituus ilman pultin kantaa 65mm. Joka tapauksessa M12 liian pieni ja M14 liian iso mutteriA6383330071 koodilla tarjoaa m14 d12 80mm pulttia.
Ei hitto alkaa ole kilohinta kohdillaan pultissa Kierre korkkas vanhasta niin uusi pitäis saada.
Pultti alapallo W638,W639 OEM - A6383330071 - KL-Varaosat
Kellään vinkata halvempaa pulttia kokoa M13 pituus noin 60-80mm?
Muistat vaan että tuo on lujuusluokaltaan 10.9 eikä tavallinen 8.8Ei hitto alkaa ole kilohinta kohdillaan pultissa Kierre korkkas vanhasta niin uusi pitäis saada.
Pultti alapallo W638,W639 OEM - A6383330071 - KL-Varaosat
Kellään vinkata halvempaa pulttia kokoa M13 pituus noin 60-80mm?
Tässä kuvassa näkyy hyvin eli tuohon reikään pultti ja lukitsee paikoilleen tuosta alapallon varren urasta.Mihis tää pultti nyt sitten tulee, kun mun ATK antoi vaan seuraavanlaiset kuvat alapallosta ...
Tässä kuvassa näkyy hyvin eli tuohon reikään pultti ja lukitsee paikoilleen tuosta alapallon varren urasta.
Mahtuiskohan m14. Täytyy kokeilla. Mutteri joo toisessa päässä.Mutteri toisessa päässä? Sittenhän sinnä voi laittaa yleismallin 10.9 m14 mutterit/pultit. Ellei toi reikä sit oikeesti ole 13mm, mikä olisi kyllä aika outo mitta.
Avainkoot täsmää ainakin omaani. Mutta kokeillaan kun ehditään. Ilmoittelen tänne miten kävi.Voihan se olla, että alkuperäinen pultti on jokin maaginen. Nykyään myyvät M14 sinne tilalle esim. Mutteriksi useat tarjoaa M14x1,5 joka tukis teoriaa että 14mm sinne heittämällä. Youtubessa availevat 21mm ja 16mm avaimilla tuota pulttia.
Ja näinhän se tosiaan oli että M14 meni heittämällä. Tuo alkuperäinen pultti näyttäisi olevan keskeltä (kierteettömältä osuudelta) 13mm mutta kierre M14. Siihenkun vielä tyhmänä mittasin paskana olevan kierteen päältä niin sain siitäkin sen 13mm joka sitten sotki koko homman.Voihan se olla, että alkuperäinen pultti on jokin maaginen. Nykyään myyvät M14 sinne tilalle esim. Mutteriksi useat tarjoaa M14x1,5 joka tukis teoriaa että 14mm sinne heittämällä. Youtubessa availevat 21mm ja 16mm avaimilla tuota pulttia.
Ajovalon pesimiä en hoksannut tarkistaa josko ne olisi alkaneet toimimaan! Tosin en ole huomannut niiden toiminnan lakkaamistakaan
Tarkistin kaikki sulakkeet ja uusi sulake ei palanut heti mutta portti ei toiminut heti sulakkeen vaihdon jälkeen. En ole nyt pariin päivään tarkistanut asiaa, voi se olla uudelleen palanut.Ja ajovalonpesintä tai uutta sulaketta ei kannata tarkistaa, jos siellä on oikeasti jotain hajalla ja poltti uudenkin sulakkeen? Harvoin sulakkeet ilman vikaa hajoavat.
Itse kävisin muutkin sulakkeet läpi tai kysyisin merkkihuollosta, mikäli lampunpesimen sulake ei ole satavarma tieto.
En ymmärrä tuota logiikkaa. Voitko sitten ostaa tilalle jostain muutaman satasen auton, jossa ei ole ja johon ei tule vikoja? Entä onko 100k€:n autoon 1000€:n remontti jotenkin halvempi kuin 500€:n autoon 500€:n remontti?mutta korjaamolle tuota ei enää kannata viedä kun arvo lasketaan satasissa.
Vanhoissa autoissa käyttöarvo voi olla huomattavasti myyntiarvoa suurempi. On noita joskus hyvin huollettuun vanhaan autoon tehty yli myyntihinnan olevia remontteja ihan siksi että auton historia on kunnolla tiedossa.En ymmärrä tuota logiikkaa. Voitko sitten ostaa tilalle jostain muutaman satasen auton, jossa ei ole ja johon ei tule vikoja? Entä onko 100k€:n autoon 1000€:n remontti jotenkin halvempi kuin 500€:n autoon 500€:n remontti?
Auton vaihto on muutenkin ajankohtainen eikä tätä kannata edes yrittää myydä. Autolla on enää käyttöarvoa. Jokainen euro jonka tähän laittaa menee käytännössä hukkaan kun käyttöikää ei käytännössä ole jäljellä. Kyllä tällaiset 20 vuotiaat vanhukset joutavat jo pois liikenteestä.En ymmärrä tuota logiikkaa. Voitko sitten ostaa tilalle jostain muutaman satasen auton, jossa ei ole ja johon ei tule vikoja? Entä onko 100k€:n autoon 1000€:n remontti jotenkin halvempi kuin 500€:n autoon 500€:n remontti?
Mulla vastaava romu lähti heittämään sään mukaan abs faulttia, syyksi paljastui tyyppivika pääsylinteri. Palikka löytyy helposti konehuoneen sulakeboksin alta. Mulla vika oli tuossa mustassa elektroniikkapalikassa, jonka sai irti jarruputkia irroitttamatta. ODB portista mulla lähti irti keskellä ollut keltainen ohjuri, joka piti huolen, että pistoke mene oikeinpäin. Taitaa muutenkin olla aika kärsinyt kapistus. Hyvällä tuurilla tuo ABS vika tulee sinullakin kelin mukaan ja sitten sopivana päivänä vaan katsastamaanNoin viikko sitten ykköskoppainen Citroën C5 päätti ilmoittaa että "ABS FAULT". Eipä siinä mitään, yllättävän vähän tässä onkin vikoja viime aikoina ollut. Ajattelin että luen vikakoodit kun ehdin ja jaksan. Sitten kun se hetki koitti ja tökkäsin halpis OBD palikan kiinni porttiin niin eiköhän ollut koko ODB portti pimeänä! Google auki ja törmäsin vinkkiin että tarkista lampunpesimien sulake(?!?). Totta kai se olisi pitänyt tajuta että ranskalaiset suunnittelevat portin näin. Ilokseni huomasin että sulake on kuin onkin palanut! Toisesta autosta löysin sopivan sulakkeen ja laitoin paikalleen. Vaan eipä mitään, portti on edelleen mykkä! Noh, ajoaikaa on elokuulle joten kiire ei sinänsä ole. Ehkäpä tuota jossain välissä voi tutkia lisää, vaihtoehdot ovat itsellä vähän vähissä jo. Ajovalon pesimiä en hoksannut tarkistaa josko ne olisi alkaneet toimimaan! Tosin en ole huomannut niiden toiminnan lakkaamistakaan
Ettei ois sama homma kuin ekassa Mondeossa itsellä. Isomman remontin jälkeen oli konehuoneesta yksi alipaineletku jäänyt irti. Sen takaisin tökkäämällä säätö alkoi toimimaan. Siinä se oli otollisesti konehuoneessa tulipellin ja koneen välissä ja voisi teoriassa lähteä irti jarruputkea vaihtaessa. Tosin oisko Focuksessa säätö alipaineellaSe kuuluisa Focuksen jarruputki, jonka kestoa juuri pari päivää aiemmin olin kehunut täälläkin, päätti sitten aloittaa vuotamisen etuvasemmalta. Tällä kertaa kävi niin, että autolla hyvin harvoin ajava omistaja vei sen aiemminkin käyttämäänsä korjaamoon (firmalla hyvät arviot Googlessa isolla otannalla) ja uusitutti vain tämän kulman. (Missä nyt ei ole mitään järkeä, mutta kuulemma eivät olleet suositelleet lisätöinä muita...) Laskua tuli työstä runsas kolmesataa ja osista viitisenkymppiä, yhteensä melkein 400€ siis...
Vaan nyt on sitten uusi vika: manuaalisilla kiertokytkimillä olevat ilmastoinnin säädöt on rikottu. Puhallusnopeuden valinta toimii, samoin lämpötilan valinta, mutta jalkoihin/naamalle/tuulilasiin jne. kytkin ei enää toimikaan, vaan puhallus on jumittunut tuulilasiin... Kytkin itsessään pyörii normaalin oloisesti tuulilasin ja tuulilasiin-jalkoihin -valintojen välillä, mutta jaloissa ei kyllä tunnu puhallusta eikä kytkin käänny enää vasemmalle muihin tiloihin.
Itse tiedän kokemuksesta, että kytkin on kylmänä jäykkä ja silloin on parasta laskea lämpöä puhaltaminen läpi viitisen minuuttia ennen kuin yrittää ko. kytkintä kääntää. Näin olen aina toiminut ja aina aiemmin on toiminut. Joku sen on rikkonut, enkä kyllä mitenkään jaksa uskoa, että kukaan ammattimekaanikko vääntäisi sellaisella voimalla (harjoittelijoista ei toki varmaksi voi sanoa, jos sellainen on ollut mukana esim. ilmaamassa jarruja ja päättänyt laittaa vähän lämpöä jalkoihinsa?). Omistajasta voin sen sijaan hyvin uskoa, että kytkin joko kääntyy tai itkee ja kääntyy.
Talvi alkaa olla lopuillaan, mutta kovalla pakkasella olisi kyllä ihan kiva saada puhallusta myös jalkoihin ja kesällä naamalle. Eli mikä nyt eteen? Mikä on luultavasti hajalla ja miten se korjataan? Alla netistä otettu kuva Focuksen säädöistä, ja keskinappi pyörii siis kahden oikeanpuoleisen säädön välillä ja puhallus tulee vain tuulilasiin.
Ettei ois sama homma kuin ekassa Mondeossa itsellä. Isomman remontin jälkeen oli konehuoneesta yksi alipaineletku jäänyt irti. Sen takaisin tökkäämällä säätö alkoi toimimaan. Siinä se oli otollisesti konehuoneessa tulipellin ja koneen välissä ja voisi teoriassa lähteä irti jarruputkea vaihtaessa. Tosin oisko Focuksessa säätö alipaineella
Katsoin videon. Ei siitä kytkimen takaa lähde kuin johdot, eli oletettavasti kytkin on hajalla, kun ei enää suostu kääntymään enemmän vasemmalle? Nyt sitten vain metsästämään jostakin työkalua, jolla mankan saa nostettua pois paikaltaan ja autopurkamosta uutta kytkintä tai koko säätöpaneelia.
Eikö nuo ole just alipaineputkia?
E: ehkä ei? Mutta johdoiksi paksun näköisiä? Keskellekin näyttäisi tulevan näitä paksumpia?
Ei kyllä se taitaa vaijereilla toimia:Taidat olla oikeassa. Mutta miksi keskelle tulee myös sähköt, polttimoitako varten?
Täytyy kurkata huomenna sinne konehuoneen puolelle, näkyykö irtoletkuja.
Ei kyllä se taitaa vaijereilla toimia:
Tossa videolla vaihtoi koko säätösysteemin, ei tuo nyt ihan pahimmasta päästä näyttäisi olevanVaijereita? Kuulostaa hauskalta korjaustyöltä, jos jotain saatanan vaijereita pitää alkaa vetämään...
Tossa videolla vaihtoi koko säätösysteemin, ei tuo nyt ihan pahimmasta päästä näyttäisi olevan
Oisko tuosta apua?Väärä vuosimalli (editoin aiempaa viestiä).
Edit: Wikipedian mukaan tehtiin ykköskoppaista Pohjois-Amerikassa vuoteen 2007. Mutta esim. ilmastointiventtiilit on kyllä eri tavalla matkustamossa, joten liekö sitten muitakin eroja mahdollisesti.
Just taannoin ostin 20-vuotiaan youngtimerin kahdella tonnilla, ja remppasin heti kärkeen kolmella.
Ite ostin 5v sitten Saab 9-5 Aeron -00 kolmella tonnilla ja tähän mennessä laitettu ~7000€.
Toivottavasti voimaakin on nyt pikkasen enempi kun vakiossa?
Kaikista focuksista mitä on joutunut korjaamaan on ollut suuntanapin "vaijerit" poikki ja puhallus jumissa tuulilasilleSe kuuluisa Focuksen jarruputki, jonka kestoa juuri pari päivää aiemmin olin kehunut täälläkin, päätti sitten aloittaa vuotamisen etuvasemmalta. Tällä kertaa kävi niin, että autolla hyvin harvoin ajava omistaja vei sen aiemminkin käyttämäänsä korjaamoon (firmalla hyvät arviot Googlessa isolla otannalla) ja uusitutti vain tämän kulman. (Missä nyt ei ole mitään järkeä, mutta kuulemma eivät olleet suositelleet lisätöinä muita...) Laskua tuli työstä runsas kolmesataa ja osista viitisenkymppiä, yhteensä melkein 400€ siis...
Vaan nyt on sitten uusi vika: manuaalisilla kiertokytkimillä olevat ilmastoinnin säädöt on rikottu. Puhallusnopeuden valinta toimii, samoin lämpötilan valinta, mutta jalkoihin/naamalle/tuulilasiin jne. kytkin ei enää toimikaan, vaan puhallus on jumittunut tuulilasiin... Kytkin itsessään pyörii normaalin oloisesti tuulilasin ja tuulilasiin-jalkoihin -valintojen välillä, mutta jaloissa ei kyllä tunnu puhallusta eikä kytkin käänny enää vasemmalle muihin tiloihin.
Itse tiedän kokemuksesta, että kytkin on kylmänä jäykkä ja silloin on parasta laskea lämpöä puhaltaminen läpi viitisen minuuttia ennen kuin yrittää ko. kytkintä kääntää. Näin olen aina toiminut ja aina aiemmin on toiminut. Joku sen on rikkonut, enkä kyllä mitenkään jaksa uskoa, että kukaan ammattimekaanikko vääntäisi sellaisella voimalla (harjoittelijoista ei toki varmaksi voi sanoa, jos sellainen on ollut mukana esim. ilmaamassa jarruja ja päättänyt laittaa vähän lämpöä jalkoihinsa?). Omistajasta voin sen sijaan hyvin uskoa, että kytkin joko kääntyy tai itkee ja kääntyy.
Talvi alkaa olla lopuillaan, mutta kovalla pakkasella olisi kyllä ihan kiva saada puhallusta myös jalkoihin ja kesällä naamalle. Eli mikä nyt eteen? Mikä on luultavasti hajalla ja miten se korjataan? Alla netistä otettu kuva Focuksen säädöistä, ja keskinappi pyörii siis kahden oikeanpuoleisen säädön välillä ja puhallus tulee vain tuulilasiin.
Jollekin letkulle on paikka tuossa osassa, joka on moottorin päällä? Mikähän letku tuohon mahdollisesti kuuluisi laitta ja minne letkun toinen pää sitten kuuluisi? Onko vakavaa, vaikka letkua ei ole?
Voin itsekin tutkiskella, että minne tuo osa menee.
Auto vm2002 Audi A4 2.5tdi 180hv Quattro automaatti farmari (paku).
Kun softa kuitenkin rajoittaa väännöt askin vuoksi 400nm, joka saavutetaan jo aika pienellä kierrosluvulla, niin enpä näe edes perusteltuna nostaa tehoja yhtään enempää. Väännöllä se auto kuitenkin liikenteessä kiihtyy, eikä kenellekään ole merkitystä onko huippunopeus 230 vai 250 km/h kun ei kukaan kuitenkaan ikinä aja edes kahta sataa. What's the point. Parempi vaan jos on vakiot suuttimet ja niille sopiva kartta, 16 litran kulutus kaupungissa on sekin jo ihan riittävästi.Heh, no ei itseasiassa ole kuin sen ekan stepin verran eli ~250hv. Automaattiaskilla niin ei viiti rääkätä ja tuokin riittää.
Kun softa kuitenkin rajoittaa väännöt askin vuoksi 400nm, joka saavutetaan jo aika pienellä kierrosluvulla, niin enpä näe edes perusteltuna nostaa tehoja yhtään enempää. Väännöllä se auto kuitenkin liikenteessä kiihtyy, eikä kenellekään ole merkitystä onko huippunopeus 230 vai 250 km/h kun ei kukaan kuitenkaan ikinä aja edes kahta sataa. What's the point. Parempi vaan jos on vakiot suuttimet ja niille sopiva kartta, 16 litran kulutus kaupungissa on sekin jo ihan riittävästi.
Siinähän tämän auton vahvuus on, että suoraan arkiajon kierrosalueelta pienellä smoothilla kaasujalan liikkeellä (pehmeästi puoleenväliin ja sitten heti takas) ottaa taajamassa muutaman autonmitan matkalla +20 kmh vaivattomasti moottorin äänitason juuri nousematta.Tuota vääntöä muuten piisaakin etanolilla oikein mukavasti heti tyhjäkäynniltä, ei tarvitse erityisesti polkea liikkeellelähdössä. Kaveri tuota kerran polki motarilla kun itse olin kaljoissa kyydissä ja kyllähän se aika kovaa menee, alkaa vaan pelottamaan ajo-ominaisuuksien puolesta ensin ennen kuin maksimivauhti saavutettu.
Ohjelmoidun 9-5sen veroista voimalinjaa saa kyllä hakea vähän aikaa. Automaatti must have, mieluiten 4v. Toki vanhaa kunnon v8 pataa ei mikään voita mutta kyllä tuo aika makoisa paketti etanolilla on. Bensalla sitten paljon puhdittomampi vaikka sitä vääntöä ja tehoa saa silläkin ulos enemmän kuin riittävästi.Siinähän tämän auton vahvuus on, että suoraan arkiajon kierrosalueelta pienellä smoothilla kaasujalan liikkeellä (pehmeästi puoleenväliin ja sitten heti takas) ottaa taajamassa muutaman autonmitan matkalla +20 kmh vaivattomasti moottorin äänitason juuri nousematta.
Saman efektin saa momentinmuunninvaihteistolla tosiaan valoistakin lähtiessä, kun pienellä kaasulla pyörille välittyy vääntöä tuplasti sen mitä moottori tuottaa.
Se että jalkaa survaisee lattiaan, jolloin moottori mylvii, putki savuttaa, keula vetelee ja kumit ulvoo ei kyllä tuo mitään lisäarvoa.
Vielä kun joulupukilta tai nörttijumalilta voisi toivoa tuon automaatin ohjaimen takaisinmallinnusta ja uudelleenoptimointia ohjelmoidulle 9-5:lle, niin että kiihtyvyys arkiliikenteessä tasakaasulla olisi lineaarisempaa, puolikasta hieman reilummalla kaasulla kiihdyttäessä ei turhaan vaihtaisi alaspäin, turbiinilukko kytkeytyisi kolmosella ja nelosella pienemmissä nopeuksissa, jne jne.Ohjelmoidun 9-5sen veroista voimalinjaa saa kyllä hakea vähän aikaa. Automaatti must have, mieluiten 4v.
Joo kyllä meni itsekin aikanaan tovi ton kanssa ihmetellessä kun hyppäsi jenkin ratista tuohon. Eikä nuo Aisinin lootat kaikkeista hienostuneimpia ole muutenkaan. Lukko saisi tosiaan pysyä hanakammin päällä.Vielä kun joulupukilta tai nörttijumalilta voisi toivoa tuon automaatin ohjaimen takaisinmallinnusta ja uudelleenoptimointia ohjelmoidulle 9-5:lle, niin että kiihtyvyys arkiliikenteessä tasakaasulla olisi lineaarisempaa, puolikasta hieman reilummalla kaasulla kiihdyttäessä ei turhaan vaihtaisi alaspäin, turbiinilukko kytkeytyisi kolmosella ja nelosella pienemmissä nopeuksissa, jne jne.
Ihan katosta taivaisiin tuota voimalinjaa ei voi kehua, jos kestää kuukausi opetella miten sitä kaasua milloinkin moduloidaan niin että eteneminen on pehmeää ja sujuvaa ja kulku vastaa kuljettajan ajatusta. Joku sähköautonatiivi kun hyppää tuollaisen rattiin niin fiilis on varmaan aika mitä vittua.