Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Kuvasta veikkaisin 1/2UNF kierrettä.
Ulkohalkaisija on 12.7mm kierteen päältä.
Nousu 20 kierrettä tuumalle, eli 1.27mm.

Toinen vaihtoehto on 1/2UNC 12.7mm kierteen päältä . Nousu 13 kierrettä tuumalle, eli 1.954mm.
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2023-2-26 kello 20.43.33.png
    Näyttökuva 2023-2-26 kello 20.43.33.png
    218,3 KB · Luettu: 92
Tässä kuvassa näkyy hyvin eli tuohon reikään pultti ja lukitsee paikoilleen tuosta alapallon varren urasta.

Mutteri toisessa päässä? Sittenhän sinnä voi laittaa yleismallin 10.9 m14 mutterit/pultit. Ellei toi reikä sit oikeesti ole 13mm, mikä olisi kyllä aika outo mitta.
 
Voihan se olla, että alkuperäinen pultti on jokin maaginen. Nykyään myyvät M14 sinne tilalle esim. Mutteriksi useat tarjoaa M14x1,5 joka tukis teoriaa että 14mm sinne heittämällä. Youtubessa availevat 21mm ja 16mm avaimilla tuota pulttia.
 
Voihan se olla, että alkuperäinen pultti on jokin maaginen. Nykyään myyvät M14 sinne tilalle esim. Mutteriksi useat tarjoaa M14x1,5 joka tukis teoriaa että 14mm sinne heittämällä. Youtubessa availevat 21mm ja 16mm avaimilla tuota pulttia.
Avainkoot täsmää ainakin omaani. Mutta kokeillaan kun ehditään. Ilmoittelen tänne miten kävi.
 
Voihan se olla, että alkuperäinen pultti on jokin maaginen. Nykyään myyvät M14 sinne tilalle esim. Mutteriksi useat tarjoaa M14x1,5 joka tukis teoriaa että 14mm sinne heittämällä. Youtubessa availevat 21mm ja 16mm avaimilla tuota pulttia.
Ja näinhän se tosiaan oli että M14 meni heittämällä. Tuo alkuperäinen pultti näyttäisi olevan keskeltä (kierteettömältä osuudelta) 13mm mutta kierre M14. Siihenkun vielä tyhmänä mittasin paskana olevan kierteen päältä niin sain siitäkin sen 13mm joka sitten sotki koko homman.
 
Noniin, nyt on sitten Lexuksesta parkkitutka rikki. Ei ole kuukauteen toiminut, herjannu vaan että 'clean sensors' mutta kun auto on ollut todella paskainen niin ajattelin että pesulla korjaantuu mutta ei.

Edit: no nyt se on malfunction putsausyritysten jälkeen. Ollaan ilman.
 
Viimeksi muokattu:
Noin viikko sitten ykköskoppainen Citroën C5 päätti ilmoittaa että "ABS FAULT". Eipä siinä mitään, yllättävän vähän tässä onkin vikoja viime aikoina ollut. Ajattelin että luen vikakoodit kun ehdin ja jaksan. Sitten kun se hetki koitti ja tökkäsin halpis OBD palikan kiinni porttiin niin eiköhän ollut koko ODB portti pimeänä! Google auki ja törmäsin vinkkiin että tarkista lampunpesimien sulake(?!?). Totta kai se olisi pitänyt tajuta että ranskalaiset suunnittelevat portin näin. Ilokseni huomasin että sulake on kuin onkin palanut! Toisesta autosta löysin sopivan sulakkeen ja laitoin paikalleen. Vaan eipä mitään, portti on edelleen mykkä! Noh, ajoaikaa on elokuulle joten kiire ei sinänsä ole. Ehkäpä tuota jossain välissä voi tutkia lisää, vaihtoehdot ovat itsellä vähän vähissä jo. Ajovalon pesimiä en hoksannut tarkistaa josko ne olisi alkaneet toimimaan! Tosin en ole huomannut niiden toiminnan lakkaamistakaan :hmm:
 
Ajovalon pesimiä en hoksannut tarkistaa josko ne olisi alkaneet toimimaan! Tosin en ole huomannut niiden toiminnan lakkaamistakaan :hmm:

Ja ajovalonpesintä tai uutta sulaketta ei kannata tarkistaa, jos siellä on oikeasti jotain hajalla ja poltti uudenkin sulakkeen? Harvoin sulakkeet ilman vikaa hajoavat.
Itse kävisin muutkin sulakkeet läpi tai kysyisin merkkihuollosta, mikäli lampunpesimen sulake ei ole satavarma tieto.
 
Ja ajovalonpesintä tai uutta sulaketta ei kannata tarkistaa, jos siellä on oikeasti jotain hajalla ja poltti uudenkin sulakkeen? Harvoin sulakkeet ilman vikaa hajoavat.
Itse kävisin muutkin sulakkeet läpi tai kysyisin merkkihuollosta, mikäli lampunpesimen sulake ei ole satavarma tieto.
Tarkistin kaikki sulakkeet ja uusi sulake ei palanut heti mutta portti ei toiminut heti sulakkeen vaihdon jälkeen. En ole nyt pariin päivään tarkistanut asiaa, voi se olla uudelleen palanut.
Merkkihuollosta voisin kysäistä jos neuvoisivat mutta korjaamolle tuota ei enää kannata viedä kun arvo lasketaan satasissa.
 
mutta korjaamolle tuota ei enää kannata viedä kun arvo lasketaan satasissa.
En ymmärrä tuota logiikkaa. Voitko sitten ostaa tilalle jostain muutaman satasen auton, jossa ei ole ja johon ei tule vikoja? Entä onko 100k€:n autoon 1000€:n remontti jotenkin halvempi kuin 500€:n autoon 500€:n remontti?
 
En ymmärrä tuota logiikkaa. Voitko sitten ostaa tilalle jostain muutaman satasen auton, jossa ei ole ja johon ei tule vikoja? Entä onko 100k€:n autoon 1000€:n remontti jotenkin halvempi kuin 500€:n autoon 500€:n remontti?
Vanhoissa autoissa käyttöarvo voi olla huomattavasti myyntiarvoa suurempi. On noita joskus hyvin huollettuun vanhaan autoon tehty yli myyntihinnan olevia remontteja ihan siksi että auton historia on kunnolla tiedossa.
 
En ymmärrä tuota logiikkaa. Voitko sitten ostaa tilalle jostain muutaman satasen auton, jossa ei ole ja johon ei tule vikoja? Entä onko 100k€:n autoon 1000€:n remontti jotenkin halvempi kuin 500€:n autoon 500€:n remontti?
Auton vaihto on muutenkin ajankohtainen eikä tätä kannata edes yrittää myydä. Autolla on enää käyttöarvoa. Jokainen euro jonka tähän laittaa menee käytännössä hukkaan kun käyttöikää ei käytännössä ole jäljellä. Kyllä tällaiset 20 vuotiaat vanhukset joutavat jo pois liikenteestä.
 
Just taannoin ostin 20-vuotiaan youngtimerin kahdella tonnilla, ja remppasin heti kärkeen kolmella. Vielä olisi saman verran rempattavaa edessä päin. Arvelisin sillä käyttöikää olevan jäljellä vielä toiset 20 vuotta ja 300 000 kilometriä, joten tietystihän tuo muuttuu ennemmin museokuriositeetiksi ja rapistuu pikkuhiljaa jonkun loppukäyttäjän hallussa, kuin käytetään koskaan loppuun.

Jos samaan rahaan olisi otettu rivistä "joku 10v skoda", se olisi ollut teknisesti yhtä luotettava, ominaisuuksiltaan paljon paskempi, ja lopulta tavarana tuollainen ei-kenenkään-arvostama tonnin pommi jota "ei kannata korjata". Mieluummin maksan tekniikasta kuin hengettömän auton arvonalenemasta, ja käytän samoja tavaroita vuosikymmenestä toiseen, kuin ostan uusia.
 
Eikä tuollaiseen citikkaan ilman lexiaa ja sopivaa kaapelia pääse edes sisään lukemaan muita kuin moottorin tietoja. Kannattaa käydä muutkin sulakkeet läpi. Yhdessä tuon aikaisessa pösössä oli hälyttimen sulakkeen takana obd:n virrat. EIkä sitä ohjekirjassa mitenkään mainittu, ja ko. autossa ei edes hälytintä ollut.
 
Se kuuluisa Focuksen jarruputki, jonka kestoa juuri pari päivää aiemmin olin kehunut täälläkin, päätti sitten aloittaa vuotamisen etuvasemmalta. Tällä kertaa kävi niin, että autolla hyvin harvoin ajava omistaja vei sen aiemminkin käyttämäänsä korjaamoon (firmalla hyvät arviot Googlessa isolla otannalla) ja uusitutti vain tämän kulman. (Missä nyt ei ole mitään järkeä, mutta kuulemma eivät olleet suositelleet lisätöinä muita...) Laskua tuli työstä runsas kolmesataa ja osista viitisenkymppiä, yhteensä melkein 400€ siis...

Vaan nyt on sitten uusi vika: manuaalisilla kiertokytkimillä olevat ilmastoinnin säädöt on rikottu. Puhallusnopeuden valinta toimii, samoin lämpötilan valinta, mutta jalkoihin/naamalle/tuulilasiin jne. kytkin ei enää toimikaan, vaan puhallus on jumittunut tuulilasiin... Kytkin itsessään pyörii normaalin oloisesti tuulilasin ja tuulilasiin-jalkoihin -valintojen välillä, mutta jaloissa ei kyllä tunnu puhallusta eikä kytkin käänny enää vasemmalle muihin tiloihin.

Itse tiedän kokemuksesta, että kytkin on kylmänä jäykkä ja silloin on parasta laskea lämpöä puhaltaminen läpi viitisen minuuttia ennen kuin yrittää ko. kytkintä kääntää. Näin olen aina toiminut ja aina aiemmin on toiminut. Joku sen on rikkonut, enkä kyllä mitenkään jaksa uskoa, että kukaan ammattimekaanikko vääntäisi sellaisella voimalla (harjoittelijoista ei toki varmaksi voi sanoa, jos sellainen on ollut mukana esim. ilmaamassa jarruja ja päättänyt laittaa vähän lämpöä jalkoihinsa?). Omistajasta voin sen sijaan hyvin uskoa, että kytkin joko kääntyy tai itkee ja kääntyy.

Talvi alkaa olla lopuillaan, mutta kovalla pakkasella olisi kyllä ihan kiva saada puhallusta myös jalkoihin ja kesällä naamalle. Eli mikä nyt eteen? Mikä on luultavasti hajalla ja miten se korjataan? Alla netistä otettu kuva Focuksen säädöistä, ja keskinappi pyörii siis kahden oikeanpuoleisen säädön välillä ja puhallus tulee vain tuulilasiin.

1677693732635.png
 
Noin viikko sitten ykköskoppainen Citroën C5 päätti ilmoittaa että "ABS FAULT". Eipä siinä mitään, yllättävän vähän tässä onkin vikoja viime aikoina ollut. Ajattelin että luen vikakoodit kun ehdin ja jaksan. Sitten kun se hetki koitti ja tökkäsin halpis OBD palikan kiinni porttiin niin eiköhän ollut koko ODB portti pimeänä! Google auki ja törmäsin vinkkiin että tarkista lampunpesimien sulake(?!?). Totta kai se olisi pitänyt tajuta että ranskalaiset suunnittelevat portin näin. Ilokseni huomasin että sulake on kuin onkin palanut! Toisesta autosta löysin sopivan sulakkeen ja laitoin paikalleen. Vaan eipä mitään, portti on edelleen mykkä! Noh, ajoaikaa on elokuulle joten kiire ei sinänsä ole. Ehkäpä tuota jossain välissä voi tutkia lisää, vaihtoehdot ovat itsellä vähän vähissä jo. Ajovalon pesimiä en hoksannut tarkistaa josko ne olisi alkaneet toimimaan! Tosin en ole huomannut niiden toiminnan lakkaamistakaan :hmm:
Mulla vastaava romu lähti heittämään sään mukaan abs faulttia, syyksi paljastui tyyppivika pääsylinteri. Palikka löytyy helposti konehuoneen sulakeboksin alta. Mulla vika oli tuossa mustassa elektroniikkapalikassa, jonka sai irti jarruputkia irroitttamatta. ODB portista mulla lähti irti keskellä ollut keltainen ohjuri, joka piti huolen, että pistoke mene oikeinpäin. Taitaa muutenkin olla aika kärsinyt kapistus. Hyvällä tuurilla tuo ABS vika tulee sinullakin kelin mukaan ja sitten sopivana päivänä vaan katsastamaan :D
1677694565040.png
 
Se kuuluisa Focuksen jarruputki, jonka kestoa juuri pari päivää aiemmin olin kehunut täälläkin, päätti sitten aloittaa vuotamisen etuvasemmalta. Tällä kertaa kävi niin, että autolla hyvin harvoin ajava omistaja vei sen aiemminkin käyttämäänsä korjaamoon (firmalla hyvät arviot Googlessa isolla otannalla) ja uusitutti vain tämän kulman. (Missä nyt ei ole mitään järkeä, mutta kuulemma eivät olleet suositelleet lisätöinä muita...) Laskua tuli työstä runsas kolmesataa ja osista viitisenkymppiä, yhteensä melkein 400€ siis...

Vaan nyt on sitten uusi vika: manuaalisilla kiertokytkimillä olevat ilmastoinnin säädöt on rikottu. Puhallusnopeuden valinta toimii, samoin lämpötilan valinta, mutta jalkoihin/naamalle/tuulilasiin jne. kytkin ei enää toimikaan, vaan puhallus on jumittunut tuulilasiin... Kytkin itsessään pyörii normaalin oloisesti tuulilasin ja tuulilasiin-jalkoihin -valintojen välillä, mutta jaloissa ei kyllä tunnu puhallusta eikä kytkin käänny enää vasemmalle muihin tiloihin.

Itse tiedän kokemuksesta, että kytkin on kylmänä jäykkä ja silloin on parasta laskea lämpöä puhaltaminen läpi viitisen minuuttia ennen kuin yrittää ko. kytkintä kääntää. Näin olen aina toiminut ja aina aiemmin on toiminut. Joku sen on rikkonut, enkä kyllä mitenkään jaksa uskoa, että kukaan ammattimekaanikko vääntäisi sellaisella voimalla (harjoittelijoista ei toki varmaksi voi sanoa, jos sellainen on ollut mukana esim. ilmaamassa jarruja ja päättänyt laittaa vähän lämpöä jalkoihinsa?). Omistajasta voin sen sijaan hyvin uskoa, että kytkin joko kääntyy tai itkee ja kääntyy.

Talvi alkaa olla lopuillaan, mutta kovalla pakkasella olisi kyllä ihan kiva saada puhallusta myös jalkoihin ja kesällä naamalle. Eli mikä nyt eteen? Mikä on luultavasti hajalla ja miten se korjataan? Alla netistä otettu kuva Focuksen säädöistä, ja keskinappi pyörii siis kahden oikeanpuoleisen säädön välillä ja puhallus tulee vain tuulilasiin.

1677693732635.png
Ettei ois sama homma kuin ekassa Mondeossa itsellä. Isomman remontin jälkeen oli konehuoneesta yksi alipaineletku jäänyt irti. Sen takaisin tökkäämällä säätö alkoi toimimaan. Siinä se oli otollisesti konehuoneessa tulipellin ja koneen välissä ja voisi teoriassa lähteä irti jarruputkea vaihtaessa. Tosin oisko Focuksessa säätö alipaineella :hmm:
 
Ettei ois sama homma kuin ekassa Mondeossa itsellä. Isomman remontin jälkeen oli konehuoneesta yksi alipaineletku jäänyt irti. Sen takaisin tökkäämällä säätö alkoi toimimaan. Siinä se oli otollisesti konehuoneessa tulipellin ja koneen välissä ja voisi teoriassa lähteä irti jarruputkea vaihtaessa. Tosin oisko Focuksessa säätö alipaineella :hmm:

Katsoin videon. Ei siitä kytkimen takaa lähde kuin johdot, eli oletettavasti kytkin on hajalla, kun ei enää suostu kääntymään enemmän vasemmalle? Nyt sitten vain metsästämään jostakin työkalua, jolla mankan saa nostettua pois paikaltaan ja autopurkamosta uutta kytkintä tai koko säätöpaneelia.
 
Katsoin videon. Ei siitä kytkimen takaa lähde kuin johdot, eli oletettavasti kytkin on hajalla, kun ei enää suostu kääntymään enemmän vasemmalle? Nyt sitten vain metsästämään jostakin työkalua, jolla mankan saa nostettua pois paikaltaan ja autopurkamosta uutta kytkintä tai koko säätöpaneelia.
1677696798809.png

Eikö nuo ole just alipaineputkia?
E: ehkä ei? Mutta johdoiksi paksun näköisiä? Keskellekin näyttäisi tulevan näitä paksumpia?
 
1677696798809.png

Eikö nuo ole just alipaineputkia?
E: ehkä ei? Mutta johdoiksi paksun näköisiä? Keskellekin näyttäisi tulevan näitä paksumpia?

Taidat olla oikeassa. Mutta miksi keskelle tulee myös sähköt, polttimoitako varten?

Täytyy kurkata huomenna sinne konehuoneen puolelle, näkyykö irtoletkuja.
 
Tossa videolla vaihtoi koko säätösysteemin, ei tuo nyt ihan pahimmasta päästä näyttäisi olevan :tup:

Väärä vuosimalli (editoin aiempaa viestiä).

Edit: Wikipedian mukaan tehtiin ykköskoppaista Pohjois-Amerikassa vuoteen 2007. Mutta esim. ilmastointiventtiilit on kyllä eri tavalla matkustamossa, joten liekö sitten muitakin eroja mahdollisesti.
 
Väärä vuosimalli (editoin aiempaa viestiä).

Edit: Wikipedian mukaan tehtiin ykköskoppaista Pohjois-Amerikassa vuoteen 2007. Mutta esim. ilmastointiventtiilit on kyllä eri tavalla matkustamossa, joten liekö sitten muitakin eroja mahdollisesti.
Oisko tuosta apua?
" It's a 2001 1.6 Zetec "
 
Toivottavasti voimaakin on nyt pikkasen enempi kun vakiossa? ;)

Heh, no ei itseasiassa ole kuin sen ekan stepin verran eli ~250hv. Automaattiaskilla niin ei viiti rääkätä ja tuokin riittää.

Moottori tosiaan laukesi muutaman kuukauden päästä ostosta, tai se nyt oli varmasti hajalla jo silloin mutta vika selvisi vasta kesähelteillä pidemmän ajon jälkeen kun öljyt oheni tarpeeksi ja alkoi kolina kuulumaan. Mottiremppaan meni aika mukavasti rahaa.

Sitten ne pellit, pohja ja kaaret aika ruosteessa sekä varapyöräkotelo. Sihen meni vielä enemmän kuin moottoriin.

Sen päälle muita osien vaihtoja niin tuleehan siitä. Kilsoja nyt 345tkm.

Helpompaa on jo listata mitä ei ole vaihdettu tai rempattu.
 
Se kuuluisa Focuksen jarruputki, jonka kestoa juuri pari päivää aiemmin olin kehunut täälläkin, päätti sitten aloittaa vuotamisen etuvasemmalta. Tällä kertaa kävi niin, että autolla hyvin harvoin ajava omistaja vei sen aiemminkin käyttämäänsä korjaamoon (firmalla hyvät arviot Googlessa isolla otannalla) ja uusitutti vain tämän kulman. (Missä nyt ei ole mitään järkeä, mutta kuulemma eivät olleet suositelleet lisätöinä muita...) Laskua tuli työstä runsas kolmesataa ja osista viitisenkymppiä, yhteensä melkein 400€ siis...

Vaan nyt on sitten uusi vika: manuaalisilla kiertokytkimillä olevat ilmastoinnin säädöt on rikottu. Puhallusnopeuden valinta toimii, samoin lämpötilan valinta, mutta jalkoihin/naamalle/tuulilasiin jne. kytkin ei enää toimikaan, vaan puhallus on jumittunut tuulilasiin... Kytkin itsessään pyörii normaalin oloisesti tuulilasin ja tuulilasiin-jalkoihin -valintojen välillä, mutta jaloissa ei kyllä tunnu puhallusta eikä kytkin käänny enää vasemmalle muihin tiloihin.

Itse tiedän kokemuksesta, että kytkin on kylmänä jäykkä ja silloin on parasta laskea lämpöä puhaltaminen läpi viitisen minuuttia ennen kuin yrittää ko. kytkintä kääntää. Näin olen aina toiminut ja aina aiemmin on toiminut. Joku sen on rikkonut, enkä kyllä mitenkään jaksa uskoa, että kukaan ammattimekaanikko vääntäisi sellaisella voimalla (harjoittelijoista ei toki varmaksi voi sanoa, jos sellainen on ollut mukana esim. ilmaamassa jarruja ja päättänyt laittaa vähän lämpöä jalkoihinsa?). Omistajasta voin sen sijaan hyvin uskoa, että kytkin joko kääntyy tai itkee ja kääntyy.

Talvi alkaa olla lopuillaan, mutta kovalla pakkasella olisi kyllä ihan kiva saada puhallusta myös jalkoihin ja kesällä naamalle. Eli mikä nyt eteen? Mikä on luultavasti hajalla ja miten se korjataan? Alla netistä otettu kuva Focuksen säädöistä, ja keskinappi pyörii siis kahden oikeanpuoleisen säädön välillä ja puhallus tulee vain tuulilasiin.

1677693732635.png
Kaikista focuksista mitä on joutunut korjaamaan on ollut suuntanapin "vaijerit" poikki ja puhallus jumissa tuulilasille
 
Jollekin letkulle on paikka tuossa osassa, joka on moottorin päällä? Mikähän letku tuohon mahdollisesti kuuluisi laitta ja minne letkun toinen pää sitten kuuluisi? Onko vakavaa, vaikka letkua ei ole?

Voin itsekin tutkiskella, että minne tuo osa menee.

Auto vm2002 Audi A4 2.5tdi 180hv Quattro automaatti farmari (paku).

IMG_20230302_085618.jpg
 
Jollekin letkulle on paikka tuossa osassa, joka on moottorin päällä? Mikähän letku tuohon mahdollisesti kuuluisi laitta ja minne letkun toinen pää sitten kuuluisi? Onko vakavaa, vaikka letkua ei ole?

Voin itsekin tutkiskella, että minne tuo osa menee.

Auto vm2002 Audi A4 2.5tdi 180hv Quattro automaatti farmari (paku).

IMG_20230302_085618.jpg

Pakokaasun takaisinkierrätyksen ohjaus. Luultavasti siellä on kaksi suunnilleen samanlaista mustaa solenoidia, joista toinen menee turbon ohjaukseen ja toisen pitäisi mennä tuonne. Mutta jos toimii ilmankin ilman vikavaloja, niin omistajasta kiinni kytkeekö. Sotkee vaan imusarjaa.
 
Heh, no ei itseasiassa ole kuin sen ekan stepin verran eli ~250hv. Automaattiaskilla niin ei viiti rääkätä ja tuokin riittää.
Kun softa kuitenkin rajoittaa väännöt askin vuoksi 400nm, joka saavutetaan jo aika pienellä kierrosluvulla, niin enpä näe edes perusteltuna nostaa tehoja yhtään enempää. Väännöllä se auto kuitenkin liikenteessä kiihtyy, eikä kenellekään ole merkitystä onko huippunopeus 230 vai 250 km/h kun ei kukaan kuitenkaan ikinä aja edes kahta sataa. What's the point. Parempi vaan jos on vakiot suuttimet ja niille sopiva kartta, 16 litran kulutus kaupungissa on sekin jo ihan riittävästi.
 
Kun softa kuitenkin rajoittaa väännöt askin vuoksi 400nm, joka saavutetaan jo aika pienellä kierrosluvulla, niin enpä näe edes perusteltuna nostaa tehoja yhtään enempää. Väännöllä se auto kuitenkin liikenteessä kiihtyy, eikä kenellekään ole merkitystä onko huippunopeus 230 vai 250 km/h kun ei kukaan kuitenkaan ikinä aja edes kahta sataa. What's the point. Parempi vaan jos on vakiot suuttimet ja niille sopiva kartta, 16 litran kulutus kaupungissa on sekin jo ihan riittävästi.

Tuota vääntöä muuten piisaakin etanolilla oikein mukavasti heti tyhjäkäynniltä, ei tarvitse erityisesti polkea liikkeellelähdössä. Kaveri tuota kerran polki motarilla kun itse olin kaljoissa kyydissä ja kyllähän se aika kovaa menee, alkaa vaan pelottamaan ajo-ominaisuuksien puolesta ensin ennen kuin maksimivauhti saavutettu.
 
Tuota vääntöä muuten piisaakin etanolilla oikein mukavasti heti tyhjäkäynniltä, ei tarvitse erityisesti polkea liikkeellelähdössä. Kaveri tuota kerran polki motarilla kun itse olin kaljoissa kyydissä ja kyllähän se aika kovaa menee, alkaa vaan pelottamaan ajo-ominaisuuksien puolesta ensin ennen kuin maksimivauhti saavutettu.
Siinähän tämän auton vahvuus on, että suoraan arkiajon kierrosalueelta pienellä smoothilla kaasujalan liikkeellä (pehmeästi puoleenväliin ja sitten heti takas) ottaa taajamassa muutaman autonmitan matkalla +20 kmh vaivattomasti moottorin äänitason juuri nousematta.

Saman efektin saa momentinmuunninvaihteistolla tosiaan valoistakin lähtiessä, kun pienellä kaasulla pyörille välittyy vääntöä tuplasti sen mitä moottori tuottaa.

Se että jalkaa survaisee lattiaan, jolloin moottori mylvii, putki savuttaa, keula vetelee ja kumit ulvoo ei kyllä tuo mitään lisäarvoa.
 
Siinähän tämän auton vahvuus on, että suoraan arkiajon kierrosalueelta pienellä smoothilla kaasujalan liikkeellä (pehmeästi puoleenväliin ja sitten heti takas) ottaa taajamassa muutaman autonmitan matkalla +20 kmh vaivattomasti moottorin äänitason juuri nousematta.

Saman efektin saa momentinmuunninvaihteistolla tosiaan valoistakin lähtiessä, kun pienellä kaasulla pyörille välittyy vääntöä tuplasti sen mitä moottori tuottaa.

Se että jalkaa survaisee lattiaan, jolloin moottori mylvii, putki savuttaa, keula vetelee ja kumit ulvoo ei kyllä tuo mitään lisäarvoa.
Ohjelmoidun 9-5sen veroista voimalinjaa saa kyllä hakea vähän aikaa. Automaatti must have, mieluiten 4v. Toki vanhaa kunnon v8 pataa ei mikään voita mutta kyllä tuo aika makoisa paketti etanolilla on. Bensalla sitten paljon puhdittomampi vaikka sitä vääntöä ja tehoa saa silläkin ulos enemmän kuin riittävästi.

Vaikkei toi femma kyllä ohjelmoitunakaan paperilla mikään kummoinen suorittaja ole, varsinkaan 0-100.
 
Ohjelmoidun 9-5sen veroista voimalinjaa saa kyllä hakea vähän aikaa. Automaatti must have, mieluiten 4v.
Vielä kun joulupukilta tai nörttijumalilta voisi toivoa tuon automaatin ohjaimen takaisinmallinnusta ja uudelleenoptimointia ohjelmoidulle 9-5:lle, niin että kiihtyvyys arkiliikenteessä tasakaasulla olisi lineaarisempaa, puolikasta hieman reilummalla kaasulla kiihdyttäessä ei turhaan vaihtaisi alaspäin, turbiinilukko kytkeytyisi kolmosella ja nelosella pienemmissä nopeuksissa, jne jne.

Ihan katosta taivaisiin tuota voimalinjaa ei voi kehua, jos kestää kuukausi opetella miten sitä kaasua milloinkin moduloidaan niin että eteneminen on pehmeää ja sujuvaa ja kulku vastaa kuljettajan ajatusta. Joku sähköautonatiivi kun hyppää tuollaisen rattiin niin fiilis on varmaan aika mitä vittua.
 
Vielä kun joulupukilta tai nörttijumalilta voisi toivoa tuon automaatin ohjaimen takaisinmallinnusta ja uudelleenoptimointia ohjelmoidulle 9-5:lle, niin että kiihtyvyys arkiliikenteessä tasakaasulla olisi lineaarisempaa, puolikasta hieman reilummalla kaasulla kiihdyttäessä ei turhaan vaihtaisi alaspäin, turbiinilukko kytkeytyisi kolmosella ja nelosella pienemmissä nopeuksissa, jne jne.

Ihan katosta taivaisiin tuota voimalinjaa ei voi kehua, jos kestää kuukausi opetella miten sitä kaasua milloinkin moduloidaan niin että eteneminen on pehmeää ja sujuvaa ja kulku vastaa kuljettajan ajatusta. Joku sähköautonatiivi kun hyppää tuollaisen rattiin niin fiilis on varmaan aika mitä vittua.
Joo kyllä meni itsekin aikanaan tovi ton kanssa ihmetellessä kun hyppäsi jenkin ratista tuohon. Eikä nuo Aisinin lootat kaikkeista hienostuneimpia ole muutenkaan. Lukko saisi tosiaan pysyä hanakammin päällä.

Tuo uudempi 5v loota onkin jo melkonen arpakone vaikka siinäkin hyvät puolensa.
 
Onkohan miten harvinaista, että säteilylämmitin polttaa (16A) sulakkeen heti? Ilmeisesti sitten lämmittimestä on menneet tunnit täyteen ja se on oikosulussa?

Vag 2.5 tdi 180hv. Defa lämmitysjohto pitäisi olla ehjä, mutta täytyy vielä kokeilla sitä samaa johtoa toiseenkin autoon.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 137
Viestejä
4 619 888
Jäsenet
75 995
Uusin jäsen
Keilos

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom