Se kuuluisa Focuksen jarruputki, jonka kestoa juuri pari päivää aiemmin olin kehunut täälläkin, päätti sitten aloittaa vuotamisen etuvasemmalta. Tällä kertaa kävi niin, että autolla hyvin harvoin ajava omistaja vei sen aiemminkin käyttämäänsä korjaamoon (firmalla hyvät arviot Googlessa isolla otannalla) ja uusitutti vain tämän kulman. (Missä nyt ei ole mitään järkeä, mutta kuulemma eivät olleet suositelleet lisätöinä muita...) Laskua tuli työstä runsas kolmesataa ja osista viitisenkymppiä, yhteensä melkein 400€ siis...
Vaan nyt on sitten uusi vika: manuaalisilla kiertokytkimillä olevat ilmastoinnin säädöt on rikottu. Puhallusnopeuden valinta toimii, samoin lämpötilan valinta, mutta jalkoihin/naamalle/tuulilasiin jne. kytkin ei enää toimikaan, vaan puhallus on jumittunut tuulilasiin... Kytkin itsessään pyörii normaalin oloisesti tuulilasin ja tuulilasiin-jalkoihin -valintojen välillä, mutta jaloissa ei kyllä tunnu puhallusta eikä kytkin käänny enää vasemmalle muihin tiloihin.
Itse tiedän kokemuksesta, että kytkin on kylmänä jäykkä ja silloin on parasta laskea lämpöä puhaltaminen läpi viitisen minuuttia ennen kuin yrittää ko. kytkintä kääntää. Näin olen aina toiminut ja aina aiemmin on toiminut. Joku sen on rikkonut, enkä kyllä mitenkään jaksa uskoa, että kukaan ammattimekaanikko vääntäisi sellaisella voimalla (harjoittelijoista ei toki varmaksi voi sanoa, jos sellainen on ollut mukana esim. ilmaamassa jarruja ja päättänyt laittaa vähän lämpöä jalkoihinsa?). Omistajasta voin sen sijaan hyvin uskoa, että kytkin joko kääntyy tai itkee ja kääntyy.
Talvi alkaa olla lopuillaan, mutta kovalla pakkasella olisi kyllä ihan kiva saada puhallusta myös jalkoihin ja kesällä naamalle. Eli mikä nyt eteen? Mikä on luultavasti hajalla ja miten se korjataan? Alla netistä otettu kuva Focuksen säädöistä, ja keskinappi pyörii siis kahden oikeanpuoleisen säädön välillä ja puhallus tulee vain tuulilasiin.