Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
@dj_pirtu Tuonnehan sopii oikein hyvin reippaasti pidempi akku eli kannattaa mitata, että sopiiko 60-70Ah kokoinen akku.
Ei kestä, se tappi on vain ajoitusta varten. Sama juttu nokan lukitustyökalun kanssa. Kotikorjaajat on saaneet erinäisistä moottoreista jopa nokka-akseleita poikki kun on ajoitustyökalua käytetty lukitsemiseen.Onko tietoa kestääkö kampiakselin lukituspultti vääntymättä kun Jakohihnan vaihdossa Ford Zetec/Duratek moottoriin, vai pitääkö myös
vauhtipyörän lukitustyökalua käytää. Kampiakselin hammasrattaassahan ei ole lukitusta, joten pitää vetää todella tiukkaan.
Kuten edelläkin sanottiin. Ehdottomasti se startti irti ja lukitus vauhtipyörän kautta. Tuo ylimääräinen työvaihe on vaivan arvoinen. Olen itsekin nähnyt Zetecin nokka-akselit, joista molemmista oli lukitusuran toinen puoli haljennut pois ja satavarmasti tuosta syystä. Remppaukko oli silti pistänyt vain kylmästi kannen päälle ja jättänyt seuraavan huoleksi.Onko tietoa kestääkö kampiakselin lukituspultti vääntymättä kun Jakohihnan vaihdossa Ford Zetec/Duratek moottoriin, vai pitääkö myös
vauhtipyörän lukitustyökalua käytää. Kampiakselin hammasrattaassahan ei ole lukitusta, joten pitää vetää todella tiukkaan.
Tiedoksi, tämmönen menee Lexus IS 300h -19 pirssiin kun modaa tuolta akun pohjasta nuo ulokkeet vaan pois: SMF Käynnistysakku, 12 V, 45 Ah - Biltema.fi
Suomen Akku tarjos tuohon 225€ ja Toyotalta kysyin niin aika tasan 200€. En maksa sellasia summia akusta jonka ainoo tehtävä on herättää hybridiakku.
Täytyy kesällä tutkailla. Kyseessä tuo 1.7 litrainen diesel. Myöhemminhän tilalle tuli 1.6 litrainen diesel, jonka oletan olevan sama 136hv moottori, mikä oli Ceedissä. Ceedissä oli takuuseen vaihdettu DCT-vaihteisto kertaalleen. 228tkm kaksoismassavauhtipyörä, kun ostin auton. Itsekin jouduin vaihtamaan kaksoismassavauhtipyörän ja kytkinpaketin 280tkm kohdalla. Jäätymisen kanssa ei ainakaan ollut Ceedissä ongelmia.Hyvä että takuunalainen. Sitten kun alkaa takuu loppumaan niin tarkkaile siellä 70-90km/h vauhdissa polttomoottori käynnissä että onko veto tasaista, ettei tunnu sellaista pientä nykimistä. Oma Optima oli kelattu yli takuun ja siinä ilmeni tuollainen, pelkällä sähköllä meni erikoisesti ihan smoothisti. Epäilin tietysti bensakonetta mutta se kävi täysin tasaisesti eli epäilys alkoi kohdistumaan vaihdelaatikkoon ja sen vauhtipyörään joka alkaa sopivassa vauhdissa vatkaamaan. Hankkiuduin autosta eroon äkkiä.
Tämä oli siis plugari, en tiedä dieseleistä. Paitsi että ne uudemmat 1,6l dieselit on ilmeisesti ihan paskoja, jäätyvät jos yhtään kovempi pakkanen.
Mikäs on paras tapa irrottaa vanhat kalvot ikkunasta? Lasit on irti ja täysin suorat.
Äkkiseltään tuli mieleen josko kalvon yläreunasta lämmittää kuumailmapuhaltimella tai vaikka sytkärillä että saa vähän kalvoa irti alulle ja sitten vaan vetämään. Työ kannattaa tehdä huoneenlämmössä mikäli mahdollista.
Nää on aika vanhoja, että mahtaako irrota yhtenäisenä, mutta kokeillaan lämpöä..
Ei kestä, se tappi on vain ajoitusta varten. Sama juttu nokan lukitustyökalun kanssa. Kotikorjaajat on saaneet erinäisistä moottoreista jopa nokka-akseleita poikki kun on ajoitustyökalua käytetty lukitsemiseen.
Aika hurjalta kuullostaa toi, että nokat katkevat. Olen siinä uskossa, että VCT-rattaiden "X-lukitustyökalu" riittää eikä nokkien päihin tarvita laittaa sitä lattaa, jonka siis teoriassa oletan (murjottu sisään?) ton nokkien päiden hajoamisen aiheuttavan? Eli venttiilikopan kantta ei tarvitse edes avata?Kuten edelläkin sanottiin. Ehdottomasti se startti irti ja lukitus vauhtipyörän kautta. Tuo ylimääräinen työvaihe on vaivan arvoinen. Olen itsekin nähnyt Zetecin nokka-akselit, joista molemmista oli lukitusuran toinen puoli haljennut pois ja satavarmasti tuosta syystä. Remppaukko oli silti pistänyt vain kylmästi kannen päälle ja jättänyt seuraavan huoleksi.
Aika hurjalta kuullostaa toi, että nokat katkevat. Olen siinä uskossa, että VCT-rattaiden "X-lukitustyökalu" riittää eikä nokkien päihin tarvita laittaa sitä lattaa, jonka siis teoriassa oletan (murjottu sisään?) ton nokkien päiden hajoamisen aiheuttavan? Eli venttiilikopan kantta ei tarvitse edes avata?
Vain kun noita VCT-rattaita asennetaan tota nokkien lukitustyökalua tarvitaan?
Ton kampiakselin lukitustapin vääntymisen voi helposti uskoa.
-Onkos tietoa mitkä kiristysarvot tolle kampiakselin pultille virallisesti on?
-Entä miten Fordin omat huoltomanuaalin ohjeet kehoittavat ton kiristyksen/ kampiakselin lukituksen tekemään?
Noita tehdään niin monella eri ohjeilla.
Mulla lähti molemmista etuikkunoista kun työnsi partakoneenterän yläreunasta kalvon väliin, ja sitten vain vedin kalvosta alaspäin. Toisesta ikkunasta kalvo lähti kokonaisena, toisesta kahtena kappaleena. Onneksi en ehtinyt ostaa höyrypesuria ensin, vaan ajattelin kokeilla josko se irtoaisi helpommin, ja irtosihan se.Mikäs on paras tapa irrottaa vanhat kalvot ikkunasta? Lasit on irti ja täysin suorat.
Tuntuu hurjalta, että toi hammashinna ei katkea noista voimista (jota tarvitaan akselin katkeamiseen). Niitä nokkiahan ei muut siirrä?Se nokka-akselin pääty halkeaa (tai jopa akseli katkeaa?) kun hihnapyörän tai nokan pulttia avataan tai kiristetään siihen ajoituslatan lukitsevaan voimaan luottaen.
Nokka-akselit ajoitetaan latalla. Kampiakseli lukitaan ajoituskohtaansa vauhtipyörän hammaskehältä. Se kampuraan koskettava tappi on vain alakerran oikean lukituskohdan löytämistä varten.
Kyllä se ajoituslätkän, ajoitustapin ja hammaspyörän lukituksen merkitys selviää siinä tehdessä, kun vähän pohtii eikä järjestä kiirettä siihen tekemiseen. Tuossa vct- mallissa pitää vain ymmärtää, ettei se hammaspyörä ole umpirautaa nokka-akselin kanssa. Itse kun tekee, niin parhaiten oppii, vaikka joskus vähän oppirahoja joutuukin maksamaan.Tuntuu hurjalta, että toi hammashinna ei katkea noista voimista (jota tarvitaan akselin katkeamiseen). Niitä nokkiahan ei muut siirrä?
Joo lattaa tarvitaan ajoitukseen silloin kun/jos ne ovat alunperin pielessä eli VCT-rattaita asennetaan. Hihnan vaihdossa pitäisi riittää, että katsoo nokkien ajoitusmerkit paikoilleen ja laittaa ton X-työkalun lukitsemaan VCT-rattaat.
Tohon kampeen joku väittää youtubessa, että Fordin ohjeiden muikaan vedetään 74 ft.lbs (n.100Nm) irrotetaan toi kampiakselin lukituspultti sekä nokkien lukitus ja pidetää ratasta paikoillaan (erikoistyökalu tai omatekoinen) ja vedetään 90-astetta lisää. Ehkä vielä 10astetta 1min jälkeen?
Eikä tota vauhtipyörää lukita ollenkaan.
Tää menee uskon asiaksi, joten olis hyvä tietää mitä Fordin huoltomanuaali asiasta kertoo.
Autodata:Näin puolimaallikkona uskoa löytyy tolle ajatukselle. Että 100Nm kiinni, kertojan mukaan se lukitsee ajoituksen ja sitten pois noi lukitukset (nokat kampi) ja sen jälkeen 90astetta +10 astetta??
Eikös se (että nokka-akseli voi katketa?) pane vähän miettimään, miten mahtaa käydä sille vauhtipyörän hampaalle?
Kiitos tästä. Onkos toi Fordin asentajilleen jakama ohje.?Autodata:
Kiristä kampiakselin hihnapyörän pultti. Kiristystiukkuus: 100 Nm + 90°. Odota 20 sekuntia. Kiristä kampiakselin hihnapyörän pulttia vielä 15°
Irrota:
Nokka-akselien hammaspyörien lukitustyökalu.
Kampiakselin ajoitustappi.
Vauhtipyörän lukitustyökalut.
Joo vauhtipyörä toimii tossa "monttivartena" joten kaikki vääntö ei suoraan siirry hampaaseen.Momenttivarsi vauhtipyörän hammaskehälle on melkoisen pitkä joten jos jostain on turvallista pitää moottoria paikallaan niin sieltä.
Nokka on usein valurautaa niin se on suorastaan hämmästyttävän helppo katkaista. Ei niitä nokkapyörän kiinnipitotyökaluja ole huvikseen tarjolla joka työkaluliikkeessä.
Tai sitten käyt motonetista ostamassa sen puolan ja vaihdat itseNyt tuli Skoda Roomsteriin ongelma. Auto alkoi käymään kolmella pytyllä.
Sen oikein kuuli ja tunsi, ja lisäksi moottorivikavalo syttyi.
Mulla on ObdEleven lukija, ja se antoi seuraavat virheet:
-Sytytyshäiriö todettu (virhekoodi p0300)
- Syl 3. sytytyshäiriö todettu (virhekoodi P0303)
En oikein pakkasessa pysty näpit umpijäässä tekemään mitään. Korjaamo kutsuu
Mutta se epäilyttää, voiko olla joku muu vika kuin puola?Tai sitten käyt motonetista ostamassa sen puolan ja vaihdat itse
Vaihda kakkosen ja kolmosen puola ristiin, jos vika siirtyy on se vika puolassaMutta se epäilyttää, voiko olla joku muu vika kuin puola?
Olen kyllä tehnyt remontteja autooni mutta yleensä kesällä.
Mulla on ilmeisesti ongelmia sormien verenkierrossa kun hanskat kädessäkin talvella menee joskus sormi tunnottomaksi.
Tämä on vähän hankala homma talvella tehdä auton korjaustöitä 20 asteen pakkasessa.
Edit. Hitto, pitää kokeilla itse korjata. Sen puolen vaihto on helppoa.
Ostaa kerralla iridium tulpat niin kestää...Saabit kuluttaa sytkäkasetteja jos on vanhat/paskat tulpat eli niitä jos vaihtaa edes 20tkm välein niin puolatkin kestää paremmin (ehkä, en oikeasti tiedä skeidan puolista mitään). Tosin, Saabeissa on kaikki puolat yhdessä paketissa joka maksaa 300€ mutta ei sitä oo tarvinnu ku 10v välein vaihdella.
Kun iridiumit ihan oikeasti saattaa kestää sen +100tkm niin en kyllä näe yhtään mitään järkeä vaihtaa paskempia jatkuvasti uusiinIridium-hömpötys on ihan samaa tasoa sen kanssa ettei nykyautoihin tarvitsi vaihtaa öljyjä kuin 30tkm välein. Perus-tulpat maksaa 4€/kpl ja ne kun vaihtaa aina öljyjen kanssa 10tkm välein niin kone tykkää.
Iridium-hömpötys on ihan samaa tasoa sen kanssa ettei nykyautoihin tarvitsi vaihtaa öljyjä kuin 30tkm välein. Perus-tulpat maksaa 4€/kpl ja ne kun vaihtaa aina öljyjen kanssa 10tkm välein niin kone tykkää.
No toi vasta järjettömältä kuulostaakin. Miksi ehjiä osia pitäisi noin tiuhaan vaihdella?
Tarina kertoo että etanoli syö tulppia aika hyvin.
no eikö just siks kannattaisi laittaa iridiumit. no kukin tavallaan...
Nyt tuli Skoda Roomsteriin ongelma. Auto alkoi käymään kolmella pytyllä.
Sen oikein kuuli ja tunsi, ja lisäksi moottorivikavalo syttyi.
Mulla on ObdEleven lukija, ja se antoi seuraavat virheet:
-Sytytyshäiriö todettu (virhekoodi p0300)
- Syl 3. sytytyshäiriö todettu (virhekoodi P0303)
En oikein pakkasessa pysty näpit umpijäässä tekemään mitään. Korjaamo kutsuu
Voi olla.Mutta se epäilyttää, voiko olla joku muu vika kuin puola?
Oli niin hyvä neuvo että piti näin tallentaa. Kerran itselle käynyt oli vaihtopuola joten sillä selvisi.Vaihda kakkosen ja kolmosen puola ristiin, jos vika siirtyy on se vika puolassa
Mainostavat jopa kestävän 100 000 mailia (160000km)Kun iridiumit ihan oikeasti saattaa kestää sen +100tkm niin en kyllä näe yhtään mitään järkeä vaihtaa paskempia jatkuvasti uusiin
Vaihda tulppa/kaikki tulpat samalla kun puola. Ei mene hukkaan.Mutta se epäilyttää, voiko olla joku muu vika kuin puola?
Olen kyllä tehnyt remontteja autooni mutta yleensä kesällä.
Mulla on ilmeisesti ongelmia sormien verenkierrossa kun hanskat kädessäkin talvella menee joskus sormi tunnottomaksi.
Tämä on vähän hankala homma talvella tehdä auton korjaustöitä 20 asteen pakkasessa.
Edit. Hitto, pitää kokeilla itse korjata. Sen puolen vaihto on helppoa.
- Edelleen kiinnostaisi tietää mitä Fordin huoltomanuaali tosta kertoo Duratek 1.6 VCT 2011
Ostin uuden tulpan ja puolan 3. sylinteriin. Nyt toimii kaikki pytyt ja käynti on tasainen. Säästyi korjaamokäynniltä.Vaihda tulppa/kaikki tulpat samalla kun puola. Ei mene hukkaan.
Minustakin koneet ovat aika samanlaiset Focus 1.6 bensa1998-2004 ohjekirjassa ton kammen pultti 40Nm + 90 astetta. Fiesta VCT 1.6 ti bensaAsiaa sivuten, tein jokin aika sitten Zetec-E moottoriin hihnan vaihdon ja Fordin ohjekin on vielä tallella. Vaikka Zetec-E on Duratekkiä vanhempi, niin noissa on jotain samaa. Mielenkiintoinen havainto, että kaikki muut momentit olivat kerrottu, paitsi kampiakselin. Ohjeessa ei edes mainittu mitään kampiakselin lukitusta/erikoistyökalua.
Kampiakselin pultti oli inhottava kiristää, kun moottori pääsi pyörimään. Itse väänsin käsin ~40 Nm ja pulttipyssyllä näppituntumalla loput. Ensikertalaiselle en suosittele, koska vaatii hyvän tuntuman, että saa sinne 100 Nm luokkaan (noin sama kuin pyörän mutterit). Ja tämä ilman kampiakselin tai nokka-akselien lukitusta, koska jako ei ollut sekaisin ja nokka-akselin pyöriä ei tarvinnut avata. Niissähän on vain kitkasovite
Noin olen ennenkin tehnyt ja pultti on pysynyt kiinni. Koska apulaitepyörä ja ratas ovat kiilalla lukittu kampiakseliin, niin ehkä pultin kireys ei ole ohjeessa ilmoittamisen arvoinen, ts. yleismomentti. Jos on epävarma, niin pulttiin voi lisätä heikkoa kierrelukitetta.
Ei hitto alkaa ole kilohinta kohdillaan pultissa Kierre korkkas vanhasta niin uusi pitäis saada.
Pultti alapallo W638,W639 OEM - A6383330071 - KL-Varaosat
Kellään vinkata halvempaa pulttia kokoa M13 pituus noin 60-80mm?
Kokoa M13? Netistä etsinyt tuollaista kokoa ja ei löydy. Vinkkaa paikka mistä saa niin varmasti menen heti huomenna.Miten olis lähimmästä pulttikaupasta?
Toihan on halpa kilohinta, mä ostin suodattimenjalan tiivisteen w210 vuonna 2005 joka maksoi veholla 52€, sitä kun ei silloin vielä tarvikkeena saanutEi hitto alkaa ole kilohinta kohdillaan pultissa Kierre korkkas vanhasta niin uusi pitäis saada.
Pultti alapallo W638,W639 OEM - A6383330071 - KL-Varaosat
Kellään vinkata halvempaa pulttia kokoa M13 pituus noin 60-80mm?
Ei. Saabiin vain NGK BCPR7ES-11 tulpat. Noi on Saab speksannut sopiviksi. Saabin moottorinohjaus kun haistelee tulppien kautta palotapahtumaa muutenkin, mm. nakutuksen tunnistus toimii siten. Sinne ei parane lyödä mitään muuta tulppaa jos ei halua sekoittaa systeemejä.Ostaa kerralla iridium tulpat niin kestää...
Kokoa M13? Netistä etsinyt tuollaista kokoa ja ei löydy. Vinkkaa paikka mistä saa niin varmasti menen heti huomenna.