Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

E: tuosta rakkineesta näköjään saisi vieläkin sellaisen 5 tuhatta jos möisi
Ei ole rakkine :) Yksi parhaimpia autoja, katsastusmiehenkin mielipide oli, että ”ei näissä yleensä mitään vikaa ole”. Oli joskus 107 pösö myös, pösö, Aygo ja C1 ovat samoja autoja, pösö on noista nätein. Harmittaa kun se tuli vaihdettua tyhmyyttään pois, mut nyt on Aygo ollu taas pari vuotta. Varsin halpaa nurkka-ajoa.
 
Vähän taas teetätti töitä abs anturin vaihto taakse. Jokusen tunnin sai naputella sisään katkennutta anturin tumppia irti navasta. Kirjaimellisesti murunen kerrallaan pois. :D

DSC_1277.JPG
Aargh, mulla voi olla sama edessä kun perjantaina paukahti ABS vika päälle. Ilmeisesti samalla pimeni OBD portti kun ei tule enää lukijaan virtaa. Hyvällä tuurilla on sulake vain palanut jostain syystä, meikäläisen tuurilla ABS yksikkö paskana ja poltti sulakkeen :dead:
 
Lexus on nikotellut viime viikkoina enemmänkin, ei meinaa lähteä virrat päälle eli "käyntiin". Tuossa parin päivän seisomisen jälkeen mittasin 12V akun jännitteen ja sain tulokseksi 10,04V, on sitten ihan vähän paskana tuo alkuperäinen vajaa 4v vanha akku.
Tänä aamuna pääsi liikkeelle vielä kun sammuttaa ajovalot ennen start-napin painamista. Onneksi tuo motti käynnistyy hybridiakulla...

Haeskellut mätänetistä ja biltemasta järkihintaista akkua tuohon mutta molemmat tarjoaa ihan ihmeellisen kokoisia ja yleensä vielä navatkin väärinpäin. Kontaktoin sitten suomen akkua josko sieltä saisi oikean haettua vielä tänään. Pelkään että leipasee lopullisesti johonkin työpaikan pihaan.
 
Testasivat vuodot ja paineistivat tms. Ei löytynyt vuotoja. Nesteen häviäminenkin ja kuplinta loppui. Tältä osin kaikki on nyt kunnossa.

Kiassa oli öljypumpun solenoidi, joka aiheutti vikakoodin, vaikka se ei vikavaloa sytytä tai vaikuta ajoon. Päästöjä auto ei antaisi mitata tämön takia. Delta-autossa katsoivat, että solenoidi on kiinteä osa öljypumppua. Uusi pumppu maksaisi 1300€+4h työtä. Totesin, että antaa olla. Vaihdoin Ceedin tilalle takuun alaisen Optiman. Hyvityshinta oli ihan ok. Kaipa tuon öljypumpun olisi saanut purkaamolta tai Saksasta 80-90% halvemmalla, mutta en jaksanut enää upottaa senttiäkään tuohon autoon.

Hyvä että takuunalainen. Sitten kun alkaa takuu loppumaan niin tarkkaile siellä 70-90km/h vauhdissa polttomoottori käynnissä että onko veto tasaista, ettei tunnu sellaista pientä nykimistä. Oma Optima oli kelattu yli takuun ja siinä ilmeni tuollainen, pelkällä sähköllä meni erikoisesti ihan smoothisti. Epäilin tietysti bensakonetta mutta se kävi täysin tasaisesti eli epäilys alkoi kohdistumaan vaihdelaatikkoon ja sen vauhtipyörään joka alkaa sopivassa vauhdissa vatkaamaan. Hankkiuduin autosta eroon äkkiä.

Tämä oli siis plugari, en tiedä dieseleistä. Paitsi että ne uudemmat 1,6l dieselit on ilmeisesti ihan paskoja, jäätyvät jos yhtään kovempi pakkanen.
 
Lexus on nikotellut viime viikkoina enemmänkin, ei meinaa lähteä virrat päälle eli "käyntiin". Tuossa parin päivän seisomisen jälkeen mittasin 12V akun jännitteen ja sain tulokseksi 10,04V, on sitten ihan vähän paskana tuo alkuperäinen vajaa 4v vanha akku.
Tänä aamuna pääsi liikkeelle vielä kun sammuttaa ajovalot ennen start-napin painamista. Onneksi tuo motti käynnistyy hybridiakulla...

Haeskellut mätänetistä ja biltemasta järkihintaista akkua tuohon mutta molemmat tarjoaa ihan ihmeellisen kokoisia ja yleensä vielä navatkin väärinpäin. Kontaktoin sitten suomen akkua josko sieltä saisi oikean haettua vielä tänään. Pelkään että leipasee lopullisesti johonkin työpaikan pihaan.

Oletkos katsastanut alkuperäisen hintaa? Ainakin aikoinaan Toyotalla ollut ihan inhimillisen hintaiset nuo akut.
 
Oletkos katsastanut alkuperäisen hintaa? Ainakin aikoinaan Toyotalla ollut ihan inhimillisen hintaiset nuo akut.

En ole tarkistanut, olettamus ollut tietysti että tulee marmorilisää hintaan. No, katson mitä Suomen Akulla maksaa ja jos on jotain ihan järkyttävää niin kontaktoin Toitsua. Kunhan nyt jonkun sinne sais ja äkkiä, pakkasetkin vaan kiristyy.
 
En ole tarkistanut, olettamus ollut tietysti että tulee marmorilisää hintaan. No, katson mitä Suomen Akulla maksaa ja jos on jotain ihan järkyttävää niin kontaktoin Toitsua. Kunhan nyt jonkun sinne sais ja äkkiä, pakkasetkin vaan kiristyy.
Onkos siinä AGM-akku (start-stop)? ne on jokatapauksessa kalliita.
 
Autossa tai sen käytössä voi kyllä olla jotain vikaa jos OEM akku antautuu neljään vuoteen. Kannattaisi ehkä vähän tutkia tai tutkituttaa samalla ettei uusikin akku ole hetkessä pilalla.
 
Onkos siinä AGM-akku (start-stop)? ne on jokatapauksessa kalliita.

En osaa sanoa. Tiedän vain ettei tuon akun tarvitse moottoria käynnistää ollenkaan eli mitään älyttömiä virtoja ei tarvita. Sen takia tuo pirssi lähti ajoon vielä 10V jännitteelläkin, riitti sihen että hybridijärjestelmä käynnistyi.

Autossa tai sen käytössä voi kyllä olla jotain vikaa jos OEM akku antautuu neljään vuoteen. Kannattaisi ehkä vähän tutkia tai tutkituttaa samalla ettei uusikin akku ole hetkessä pilalla.

En tiedä miten autoa on sen ensimmäiset kolme vuotta käytetty, jos on päässyt joskus akku tyhjäksi ja elvytetty täyteen lataamalla niin sehän lyhentää elinikää radikaalisti.

Merkillepantavaa että tuollahan se on takakontissa kaukana lämmönlähteistä. Kovilla pakkasilla ei varmaan hirveästi lataudu jos yhtään lyhyempää siivua ajaa. Itsehän suhaan tonnin viikossa että omista ajoista tuskin on lataaminen ollut kiinni. Edellinenkin omistaja paukuttanut kolmessa vuodessa 110tkm.
 

Liitteet

  • IMG_20230220_110758800.jpg
    IMG_20230220_110758800.jpg
    392,5 KB · Luettu: 130
  • IMG_20230220_110850983.jpg
    IMG_20230220_110850983.jpg
    402,2 KB · Luettu: 131
Autossa tai sen käytössä voi kyllä olla jotain vikaa jos OEM akku antautuu neljään vuoteen. Kannattaisi ehkä vähän tutkia tai tutkituttaa samalla ettei uusikin akku ole hetkessä pilalla.
Pätkäajolla ja varsinkin jos on polttoainelisälämmitin niin varauksen saa helposti vajaaksi ja pakkanen hoitaa loput.
 
@dj_pirtu Tuonnehan sopii oikein hyvin reippaasti pidempi akku eli kannattaa mitata, että sopiiko 60-70Ah kokoinen akku.

Jos akkua käytettäisiin polttomoottorin käynnistämiseen niin juu, silloin katsoisin isoimman mahdollisen ja laadukkaan akun mutta tässä tilanteessa taidan ottaa sen halvimman vaihtoehdon mikä tuonne vaan sopii mukavasti. Sen ei kuitenkaan tarvitse muuta tehdä kuin herättää auto ja pysyä ehjänä pakkasessa. Ajan tällä niin paljon ettei tarvitse ajojen ulkopuolella edes ladata.
 
Onko tietoa kestääkö kampiakselin lukituspultti vääntymättä kun Jakohihnan vaihdossa Ford Zetec/Duratek moottoriin, vai pitääkö myös
vauhtipyörän lukitustyökalua käytää. Kampiakselin hammasrattaassahan ei ole lukitusta, joten pitää vetää todella tiukkaan.
 
Onko tietoa kestääkö kampiakselin lukituspultti vääntymättä kun Jakohihnan vaihdossa Ford Zetec/Duratek moottoriin, vai pitääkö myös
vauhtipyörän lukitustyökalua käytää. Kampiakselin hammasrattaassahan ei ole lukitusta, joten pitää vetää todella tiukkaan.
Ei kestä, se tappi on vain ajoitusta varten. Sama juttu nokan lukitustyökalun kanssa. Kotikorjaajat on saaneet erinäisistä moottoreista jopa nokka-akseleita poikki kun on ajoitustyökalua käytetty lukitsemiseen.
 
Tiedoksi, tämmönen menee Lexus IS 300h -19 pirssiin kun modaa tuolta akun pohjasta nuo ulokkeet vaan pois: SMF Käynnistysakku, 12 V, 45 Ah - Biltema.fi

Suomen Akku tarjos tuohon 225€ ja Toyotalta kysyin niin aika tasan 200€. En maksa sellasia summia akusta jonka ainoo tehtävä on herättää hybridiakku.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tietoa kestääkö kampiakselin lukituspultti vääntymättä kun Jakohihnan vaihdossa Ford Zetec/Duratek moottoriin, vai pitääkö myös
vauhtipyörän lukitustyökalua käytää. Kampiakselin hammasrattaassahan ei ole lukitusta, joten pitää vetää todella tiukkaan.
Kuten edelläkin sanottiin. Ehdottomasti se startti irti ja lukitus vauhtipyörän kautta. Tuo ylimääräinen työvaihe on vaivan arvoinen. Olen itsekin nähnyt Zetecin nokka-akselit, joista molemmista oli lukitusuran toinen puoli haljennut pois ja satavarmasti tuosta syystä. Remppaukko oli silti pistänyt vain kylmästi kannen päälle ja jättänyt seuraavan huoleksi.
 
Hyvä että takuunalainen. Sitten kun alkaa takuu loppumaan niin tarkkaile siellä 70-90km/h vauhdissa polttomoottori käynnissä että onko veto tasaista, ettei tunnu sellaista pientä nykimistä. Oma Optima oli kelattu yli takuun ja siinä ilmeni tuollainen, pelkällä sähköllä meni erikoisesti ihan smoothisti. Epäilin tietysti bensakonetta mutta se kävi täysin tasaisesti eli epäilys alkoi kohdistumaan vaihdelaatikkoon ja sen vauhtipyörään joka alkaa sopivassa vauhdissa vatkaamaan. Hankkiuduin autosta eroon äkkiä.

Tämä oli siis plugari, en tiedä dieseleistä. Paitsi että ne uudemmat 1,6l dieselit on ilmeisesti ihan paskoja, jäätyvät jos yhtään kovempi pakkanen.
Täytyy kesällä tutkailla. Kyseessä tuo 1.7 litrainen diesel. Myöhemminhän tilalle tuli 1.6 litrainen diesel, jonka oletan olevan sama 136hv moottori, mikä oli Ceedissä. Ceedissä oli takuuseen vaihdettu DCT-vaihteisto kertaalleen. 228tkm kaksoismassavauhtipyörä, kun ostin auton. Itsekin jouduin vaihtamaan kaksoismassavauhtipyörän ja kytkinpaketin 280tkm kohdalla. Jäätymisen kanssa ei ainakaan ollut Ceedissä ongelmia.
 
Muuten kyllä tykkäsin pirusti sedan-Optimasta ja olen sitä haikaillutkin aina välillä, Business Luxuryllä ja kattoikkunalla ei kaivannut oikeastaan yhtään mitään lisää. Kyytikin oli omaan makuun juuri sopivaa, ohjaustuntuma motarilla mainio, kaistavahti toimi hienosti, tehoa juuri riittävästi ja sitä tilaa ruhtinaallisesti.

Sitten kun koitti hetki että äkkiä pois silmistä ennen kuin hajoaa niin ostin herätteenä tuon Lexus IS:sän. Ehdin pari tuntia olla autottomana ja kun sopivaa autoa mietin Optiman tilalle niin päätin etten jaksa enää yhtään epäluotettavaa pirssiä ja yleisesti luotettavin merkki mikä tuli ekana mieleen oli Lexus.
 
Mikäs on paras tapa irrottaa vanhat kalvot ikkunasta? Lasit on irti ja täysin suorat.
 
Mikäs on paras tapa irrottaa vanhat kalvot ikkunasta? Lasit on irti ja täysin suorat.

Äkkiseltään tuli mieleen josko kalvon yläreunasta lämmittää kuumailmapuhaltimella tai vaikka sytkärillä että saa vähän kalvoa irti alulle ja sitten vaan vetämään. Työ kannattaa tehdä huoneenlämmössä mikäli mahdollista.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Äkkiseltään tuli mieleen josko kalvon yläreunasta lämmittää kuumailmapuhaltimella tai vaikka sytkärillä että saa vähän kalvoa irti alulle ja sitten vaan vetämään. Työ kannattaa tehdä huoneenlämmössä mikäli mahdollista.

Nää on aika vanhoja, että mahtaako irrota yhtenäisenä, mutta kokeillaan lämpöä..
 
Nää on aika vanhoja, että mahtaako irrota yhtenäisenä, mutta kokeillaan lämpöä..

Jos sattuu taloudessa olemaan höyrypesuri niin se helpottaa asiaa uskomattoman paljon kun sillä lämmittää sitä kalvoa..
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Ei kestä, se tappi on vain ajoitusta varten. Sama juttu nokan lukitustyökalun kanssa. Kotikorjaajat on saaneet erinäisistä moottoreista jopa nokka-akseleita poikki kun on ajoitustyökalua käytetty lukitsemiseen.

Kuten edelläkin sanottiin. Ehdottomasti se startti irti ja lukitus vauhtipyörän kautta. Tuo ylimääräinen työvaihe on vaivan arvoinen. Olen itsekin nähnyt Zetecin nokka-akselit, joista molemmista oli lukitusuran toinen puoli haljennut pois ja satavarmasti tuosta syystä. Remppaukko oli silti pistänyt vain kylmästi kannen päälle ja jättänyt seuraavan huoleksi.
Aika hurjalta kuullostaa toi, että nokat katkevat. Olen siinä uskossa, että VCT-rattaiden "X-lukitustyökalu" riittää eikä nokkien päihin tarvita laittaa sitä lattaa, jonka siis teoriassa oletan (murjottu sisään?) ton nokkien päiden hajoamisen aiheuttavan? Eli venttiilikopan kantta ei tarvitse edes avata?
Vain kun noita VCT-rattaita asennetaan tota nokkien lukitustyökalua tarvitaan?

Ton kampiakselin lukitustapin vääntymisen voi helposti uskoa.

-Onkos tietoa mitkä kiristysarvot tolle kampiakselin pultille virallisesti on?
-Entä miten Fordin omat huoltomanuaalin ohjeet kehoittavat ton kiristyksen/ kampiakselin lukituksen tekemään?

Noita tehdään niin monella eri ohjeilla.
 
Aika hurjalta kuullostaa toi, että nokat katkevat. Olen siinä uskossa, että VCT-rattaiden "X-lukitustyökalu" riittää eikä nokkien päihin tarvita laittaa sitä lattaa, jonka siis teoriassa oletan (murjottu sisään?) ton nokkien päiden hajoamisen aiheuttavan? Eli venttiilikopan kantta ei tarvitse edes avata?
Vain kun noita VCT-rattaita asennetaan tota nokkien lukitustyökalua tarvitaan?

Ton kampiakselin lukitustapin vääntymisen voi helposti uskoa.

-Onkos tietoa mitkä kiristysarvot tolle kampiakselin pultille virallisesti on?
-Entä miten Fordin omat huoltomanuaalin ohjeet kehoittavat ton kiristyksen/ kampiakselin lukituksen tekemään?

Noita tehdään niin monella eri ohjeilla.

Se nokka-akselin pääty halkeaa (tai jopa akseli katkeaa?) kun hihnapyörän tai nokan pulttia avataan tai kiristetään siihen ajoituslatan lukitsevaan voimaan luottaen.
Nokka-akselit ajoitetaan latalla. Kampiakseli lukitaan ajoituskohtaansa vauhtipyörän hammaskehältä. Se kampuraan koskettava tappi on vain alakerran oikean lukituskohdan löytämistä varten.
 
Mikäs on paras tapa irrottaa vanhat kalvot ikkunasta? Lasit on irti ja täysin suorat.
Mulla lähti molemmista etuikkunoista kun työnsi partakoneenterän yläreunasta kalvon väliin, ja sitten vain vedin kalvosta alaspäin. Toisesta ikkunasta kalvo lähti kokonaisena, toisesta kahtena kappaleena. Onneksi en ehtinyt ostaa höyrypesuria ensin, vaan ajattelin kokeilla josko se irtoaisi helpommin, ja irtosihan se.
 
Se nokka-akselin pääty halkeaa (tai jopa akseli katkeaa?) kun hihnapyörän tai nokan pulttia avataan tai kiristetään siihen ajoituslatan lukitsevaan voimaan luottaen.
Nokka-akselit ajoitetaan latalla. Kampiakseli lukitaan ajoituskohtaansa vauhtipyörän hammaskehältä. Se kampuraan koskettava tappi on vain alakerran oikean lukituskohdan löytämistä varten.
Tuntuu hurjalta, että toi hammashinna ei katkea noista voimista (jota tarvitaan akselin katkeamiseen). Niitä nokkiahan ei muut siirrä?
Joo lattaa tarvitaan ajoitukseen silloin kun/jos ne ovat alunperin pielessä eli VCT-rattaita asennetaan. Hihnan vaihdossa pitäisi riittää, että katsoo nokkien ajoitusmerkit paikoilleen ja laittaa ton X-työkalun lukitsemaan VCT-rattaat.

Tohon kampeen joku väittää youtubessa, että Fordin ohjeiden muikaan vedetään 74 ft.lbs (n.100Nm) irrotetaan toi kampiakselin lukituspultti sekä nokkien lukitus ja pidetää ratasta paikoillaan (erikoistyökalu tai omatekoinen) ja vedetään 90-astetta lisää. Ehkä vielä 10astetta 1min jälkeen?
Eikä tota vauhtipyörää lukita ollenkaan.

Tää menee uskon asiaksi, joten olis hyvä tietää mitä Fordin huoltomanuaali asiasta kertoo.
 
Tuntuu hurjalta, että toi hammashinna ei katkea noista voimista (jota tarvitaan akselin katkeamiseen). Niitä nokkiahan ei muut siirrä?
Joo lattaa tarvitaan ajoitukseen silloin kun/jos ne ovat alunperin pielessä eli VCT-rattaita asennetaan. Hihnan vaihdossa pitäisi riittää, että katsoo nokkien ajoitusmerkit paikoilleen ja laittaa ton X-työkalun lukitsemaan VCT-rattaat.

Tohon kampeen joku väittää youtubessa, että Fordin ohjeiden muikaan vedetään 74 ft.lbs (n.100Nm) irrotetaan toi kampiakselin lukituspultti sekä nokkien lukitus ja pidetää ratasta paikoillaan (erikoistyökalu tai omatekoinen) ja vedetään 90-astetta lisää. Ehkä vielä 10astetta 1min jälkeen?
Eikä tota vauhtipyörää lukita ollenkaan.

Tää menee uskon asiaksi, joten olis hyvä tietää mitä Fordin huoltomanuaali asiasta kertoo.
Kyllä se ajoituslätkän, ajoitustapin ja hammaspyörän lukituksen merkitys selviää siinä tehdessä, kun vähän pohtii eikä järjestä kiirettä siihen tekemiseen. Tuossa vct- mallissa pitää vain ymmärtää, ettei se hammaspyörä ole umpirautaa nokka-akselin kanssa. Itse kun tekee, niin parhaiten oppii, vaikka joskus vähän oppirahoja joutuukin maksamaan.
Noita moottoriversioita on aina sen verran, ettei niitä momentteja Youtubesta kannata hakea, vaan etsii ne jostain luotettavasta lähteestä ihan itse. Todennäköisesti löydät samalla ne muutkin ohjeet.
 
Eikös se (että nokka-akseli voi katketa?) pane vähän miettimään, miten mahtaa käydä sille vauhtipyörän hampaalle?

Näin puolimaallikkona uskoa löytyy tolle ajatukselle. Että 100Nm kiinni, kertojan mukaan se lukitsee ajoituksen ja sitten pois noi lukitukset (nokat kampi) ja sen jälkeen 90astetta +10 astetta??
Tota vastaan pitäminen... kiilapyöräthän ovat siinä kampiakselin päässä ton puristuksen varassa (pyörivät muuten vapaasti)... kaipa siinä sitten kiristyy lisää ja jos luisuu niin rataskin hihnoineen liikkunee eli ajoitus OK? Lopuksi kaksi kertaa kampi ympäri (ennen käynnistystä) niin ei ainakaan venttiilit mee solmuun.

Mulla on Focusen korjausopas 1998-2004 (sama kone 1.6 litraa bensa (ilman VCT:tä) ja siinä on 40Nm +90astetta mommentit kiertokangen .
(Jos muita asia kiinnostaa, huomaan vuosimalli) Vanhaa pulttia ei saisi uudestaan käyttää, vesipumppu noissa näyttää samalta. Monet vaihtavat sen
hammashihnan vaihdon yhteydessä.

- Edelleen kiinnostaisi tietää mitä Fordin huoltomanuaali tosta kertoo Duratek 1.6 VCT 2011
 
Näin puolimaallikkona uskoa löytyy tolle ajatukselle. Että 100Nm kiinni, kertojan mukaan se lukitsee ajoituksen ja sitten pois noi lukitukset (nokat kampi) ja sen jälkeen 90astetta +10 astetta??
Autodata:
Kiristä kampiakselin hihnapyörän pultti. Kiristystiukkuus: 100 Nm + 90°. Odota 20 sekuntia. Kiristä kampiakselin hihnapyörän pulttia vielä 15°
Irrota:
Nokka-akselien hammaspyörien lukitustyökalu.
Kampiakselin ajoitustappi.
Vauhtipyörän lukitustyökalut.
 
Eikös se (että nokka-akseli voi katketa?) pane vähän miettimään, miten mahtaa käydä sille vauhtipyörän hampaalle?

Momenttivarsi vauhtipyörän hammaskehälle on melkoisen pitkä joten jos jostain on turvallista pitää moottoria paikallaan niin sieltä.

Nokka on usein valurautaa niin se on suorastaan hämmästyttävän helppo katkaista. Ei niitä nokkapyörän kiinnipitotyökaluja ole huvikseen tarjolla joka työkaluliikkeessä.
 
Autodata:
Kiristä kampiakselin hihnapyörän pultti. Kiristystiukkuus: 100 Nm + 90°. Odota 20 sekuntia. Kiristä kampiakselin hihnapyörän pulttia vielä 15°
Irrota:
Nokka-akselien hammaspyörien lukitustyökalu.
Kampiakselin ajoitustappi.
Vauhtipyörän lukitustyökalut.
Kiitos tästä. Onkos toi Fordin asentajilleen jakama ohje.?
Ymmärrän ton niin, että venttiilikoppaa ei tossakaan VCT-rattailla tarvitse avata. Ne lukittuvat ulkoapäin " X-" erikoistyökalulla.

Momenttivarsi vauhtipyörän hammaskehälle on melkoisen pitkä joten jos jostain on turvallista pitää moottoria paikallaan niin sieltä.

Nokka on usein valurautaa niin se on suorastaan hämmästyttävän helppo katkaista. Ei niitä nokkapyörän kiinnipitotyökaluja ole huvikseen tarjolla joka työkaluliikkeessä.
Joo vauhtipyörä toimii tossa "monttivartena" joten kaikki vääntö ei suoraan siirry hampaaseen.
(tai maalikko voi ajatella, että siitä hampaasta pidetään sen vautipyörän säteen pituisella momenttiavaimella vastaan + sen vauhtipyörän massalla)

Noi nokkien kiinnipitotyökalu(t) tarvitaan siksi, että ne nokat ei liiku yhtään kun sovitat sitä hammashihnaa ja kiristät ton kampiakslein pultin.
-En siis usko, että sillä on tarkoitus ottaa vastaan kampiakselin pultin kiinnityksen kitkan/väännön aiheuttamaa vääntömomenttia. Tosin se hihnan olessa paikoillaan sitäkin vähän tekee mikäli kiristäessä liikkuisi.
 
Nyt tuli Skoda Roomsteriin ongelma. Auto alkoi käymään kolmella pytyllä.
Sen oikein kuuli ja tunsi, ja lisäksi moottorivikavalo syttyi.
Mulla on ObdEleven lukija, ja se antoi seuraavat virheet:

-Sytytyshäiriö todettu (virhekoodi p0300)
- Syl 3. sytytyshäiriö todettu (virhekoodi P0303)

En oikein pakkasessa pysty näpit umpijäässä tekemään mitään. Korjaamo kutsuu
 
Nyt tuli Skoda Roomsteriin ongelma. Auto alkoi käymään kolmella pytyllä.
Sen oikein kuuli ja tunsi, ja lisäksi moottorivikavalo syttyi.
Mulla on ObdEleven lukija, ja se antoi seuraavat virheet:

-Sytytyshäiriö todettu (virhekoodi p0300)
- Syl 3. sytytyshäiriö todettu (virhekoodi P0303)

En oikein pakkasessa pysty näpit umpijäässä tekemään mitään. Korjaamo kutsuu
Tai sitten käyt motonetista ostamassa sen puolan ja vaihdat itse
 
Tai sitten käyt motonetista ostamassa sen puolan ja vaihdat itse
Mutta se epäilyttää, voiko olla joku muu vika kuin puola?
Olen kyllä tehnyt remontteja autooni mutta yleensä kesällä.
Mulla on ilmeisesti ongelmia sormien verenkierrossa kun hanskat kädessäkin talvella menee joskus sormi tunnottomaksi.
Tämä on vähän hankala homma talvella tehdä auton korjaustöitä 20 asteen pakkasessa.

Edit. Hitto, pitää kokeilla itse korjata. Sen puolen vaihto on helppoa.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta se epäilyttää, voiko olla joku muu vika kuin puola?
Olen kyllä tehnyt remontteja autooni mutta yleensä kesällä.
Mulla on ilmeisesti ongelmia sormien verenkierrossa kun hanskat kädessäkin talvella menee joskus sormi tunnottomaksi.
Tämä on vähän hankala homma talvella tehdä auton korjaustöitä 20 asteen pakkasessa.

Edit. Hitto, pitää kokeilla itse korjata. Sen puolen vaihto on helppoa.
Vaihda kakkosen ja kolmosen puola ristiin, jos vika siirtyy on se vika puolassa
 
Saabit kuluttaa sytkäkasetteja jos on vanhat/paskat tulpat eli niitä jos vaihtaa edes 20tkm välein niin puolatkin kestää paremmin (ehkä, en oikeasti tiedä skeidan puolista mitään). Tosin, Saabeissa on kaikki puolat yhdessä paketissa joka maksaa 300€ mutta ei sitä oo tarvinnu ku 10v välein vaihdella.
 
Saabit kuluttaa sytkäkasetteja jos on vanhat/paskat tulpat eli niitä jos vaihtaa edes 20tkm välein niin puolatkin kestää paremmin (ehkä, en oikeasti tiedä skeidan puolista mitään). Tosin, Saabeissa on kaikki puolat yhdessä paketissa joka maksaa 300€ mutta ei sitä oo tarvinnu ku 10v välein vaihdella.
Ostaa kerralla iridium tulpat niin kestää...
 
Iridium-hömpötys on ihan samaa tasoa sen kanssa ettei nykyautoihin tarvitsi vaihtaa öljyjä kuin 30tkm välein. Perus-tulpat maksaa 4€/kpl ja ne kun vaihtaa aina öljyjen kanssa 10tkm välein niin kone tykkää.
 
Ei vittu, ei tuu mitään. En saanut millään lähtemään irti puolan johtoliitintä irti puolasta. En tajua, miten se on siinä kiinni. Siinä oli joku kiinnitysjuttu. Näpit jäässä, ja sitten vielä silmälasit meni aamulla rikki. En näe kunnolla vanhoilla laseilla.
Soitin korjaamolle, ja annan ammattilaisten tehdä. Parempi niin
 
Iridium-hömpötys on ihan samaa tasoa sen kanssa ettei nykyautoihin tarvitsi vaihtaa öljyjä kuin 30tkm välein. Perus-tulpat maksaa 4€/kpl ja ne kun vaihtaa aina öljyjen kanssa 10tkm välein niin kone tykkää.
Kun iridiumit ihan oikeasti saattaa kestää sen +100tkm niin en kyllä näe yhtään mitään järkeä vaihtaa paskempia jatkuvasti uusiin :beye:
 
Iridium-hömpötys on ihan samaa tasoa sen kanssa ettei nykyautoihin tarvitsi vaihtaa öljyjä kuin 30tkm välein. Perus-tulpat maksaa 4€/kpl ja ne kun vaihtaa aina öljyjen kanssa 10tkm välein niin kone tykkää.

No toi vasta järjettömältä kuulostaakin. Miksi ehjiä osia pitäisi noin tiuhaan vaihdella?
 
no eikö just siks kannattaisi laittaa iridiumit. no kukin tavallaan...

Saattaahan ne pidempään kestää mutta kun samalla rahalla saa aikamoisen satsin perustulppia niin sehän on semmosta mukavaa harrastamista niitä vaihdella. Se on sitä saabismia.
 
Nyt tuli Skoda Roomsteriin ongelma. Auto alkoi käymään kolmella pytyllä.
Sen oikein kuuli ja tunsi, ja lisäksi moottorivikavalo syttyi.
Mulla on ObdEleven lukija, ja se antoi seuraavat virheet:

-Sytytyshäiriö todettu (virhekoodi p0300)
- Syl 3. sytytyshäiriö todettu (virhekoodi P0303)

En oikein pakkasessa pysty näpit umpijäässä tekemään mitään. Korjaamo kutsuu

eipä tuossa taida mennä ku pari minuuttia kun puolan vaihtaa, ja käyttää sen verran lämpimäksi että hohkaa lämpöä. Ei siinä taida muuta olla kuin sähköliitin auki ja yks pieni kiinnityspultti…
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 348
Viestejä
4 492 360
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
Polkupoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom