Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Vm. 2005 oleva honda cr-v, bensa.

Käynnistyi normaalisti mutta punainen akun varoitusvalo jäi palamaan. Tarkistin kaikki että on kiinni kunnolla, ja ajelin töihin (30km). Ei sammunut merkkivalo tällä matkalla..
Onkohan laturi rikki sitte?
Akku vaihettu pari vuotta sitte isompaan AGM akkuun.
 
Vm. 2005 oleva honda cr-v, bensa.

Käynnistyi normaalisti mutta punainen akun varoitusvalo jäi palamaan. Tarkistin kaikki että on kiinni kunnolla, ja ajelin töihin (30km). Ei sammunut merkkivalo tällä matkalla..
Onkohan laturi rikki sitte?
Akku vaihettu pari vuotta sitte isompaan AGM akkuun.
Kyllä se laturi yleensä on rikki tuon valon palaessa. Latausjännitteen tarkistus yleismittarilla sillä se selviää heti.
 
Kyllä se laturi yleensä on rikki tuon valon palaessa. Latausjännitteen tarkistus yleismittarilla sillä se selviää heti.


Sitä miekin arvelin. Toivotaan että piäsöö illalla kotio vielä sen n. 30km.. Pakkasta yli - 20 kuitenkin. Buusteri on, että käyntiin ainakin saa, mutta pimeällä ikävä jollei valoja ole.

Uskaltaako kokeilla? Lapin pohjois perukoista kyse, niin mitää katuvaloja yms ei ole. Eikä lähettyvillä mitään hinausjuttuja.
 
Viimeksi muokattu:
Sitä miekin arvelin. Toivotaan että piäsöö illalla kotio vielä sen n. 30km.. Pakkasta yli - 20 kuitenkin. Buusteri on, että käyntiin ainakin saa, mutta pimeällä ikävä jollei valoja ole.

Uskaltaako kokeilla? Lapin pohjois perukoista kyse, niin mitää katuvaloja yms ei ole. Eikä lähettyvillä mitään hinausjuttuja.

Et sais mistään laturia lainaan, ei siis ylläpito vaan kunnollista? Saisit edes jotain virtaa akkuun jos mittari näyttää huonoja lukemia.
 
Sitä miekin arvelin. Toivotaan että piäsöö illalla kotio vielä sen n. 30km.. Pakkasta yli - 20 kuitenkin. Buusteri on, että käyntiin ainakin saa, mutta pimeällä ikävä jollei valoja ole.

Uskaltaako kokeilla? Lapin pohjois perukoista kyse, niin mitää katuvaloja yms ei ole. Eikä lähettyvillä mitään hinausjuttuja.
Ottaisin akunkengän irti siksi aikaa kun auto seisoo.
 
Sitä miekin arvelin. Toivotaan että piäsöö illalla kotio vielä sen n. 30km.. Pakkasta yli - 20 kuitenkin. Buusteri on, että käyntiin ainakin saa, mutta pimeällä ikävä jollei valoja ole.

Uskaltaako kokeilla? Lapin pohjois perukoista kyse, niin mitää katuvaloja yms ei ole. Eikä lähettyvillä mitään hinausjuttuja.
Juu et pääse... 30km on jo hyvä saavutus noissa olosuhteissa
 
Miten saisi diagnosoitua kummalla puolella on vetonivel menossa kun naputtaa renkaat täysin linkussa ajettaessa? Ei kai se mikään muukaan voi olla? Nuukana ostin vain yhden nivelen, mutta nyt pukeilla ei pidä mitään ääntä vaikka miten yrittää...
 
Et sais mistään laturia lainaan, ei siis ylläpito vaan kunnollista? Saisit edes jotain virtaa akkuun jos mittari näyttää huonoja lukemia.

En saa nyt täällä töissä ollessa mistään. Kotona niitä olisi parikin kappaletta oottamassa.. Sen takia illalla koittaisin kotio, kun siellä kaikki maholliset välineet.

Ottaisin akunkengän irti siksi aikaa kun auto seisoo.

Ei ole mahollista mennä ottamaa töitten aikana valitettavaste.

Juu et pääse... 30km on jo hyvä saavutus noissa olosuhteissa

Ei se auta muuta kuin kokeilla kait. Minimi puhalluksella, ja ei lisäpitkiä käytä..

Kotona kaikki tyäkalut sit oottamassa.

Ulkoa en nyt muista, missähän kohin tuo laturi tässä - 05vm bensa cr-v:ssä sijaitsi. Jos ylhäällä, niin sitten itsekin saan sen vaihettua jos kotio pääsee.
 
Miten saisi diagnosoitua kummalla puolella on vetonivel menossa kun naputtaa renkaat täysin linkussa ajettaessa? Ei kai se mikään muukaan voi olla? Nuukana ostin vain yhden nivelen, mutta nyt pukeilla ei pidä mitään ääntä vaikka miten yrittää...

Nakuttaako molemmille puolille kääntyessä vai vain toiselle? Kuuluuko vain vedossa vai myös vapaalla / kun kytkin pohjassa?
 
Noniin, kotio päästy tuolla hondalla.
Noin puolessa välissä matkaa tuo akun varoitus valo sammui yhtäkkiä. Eikä syttynyt loppumatkan jälkee aikana enää..

Laturi vaihdettu 142tkm kohalla (90tkm sitten). Jännite käynnissä ollessa 13,76V navan päältä mitattuna. Sammutettuna 12,69V.
Akkulaturin mukaan akku n. 1/3 osa täynnä kun laittoi lataukseen. Laturin hihna ei löysällä, ei pysty sormin liikuttamaan. Viime vuonna se uusittu vesipumpun kanssa, niin sillä senkin tarkistin jos ois löystynyt..

Mikähän ihme tuossa oikee oli? :hmm:

Hieman huono kuva pikaseste otettuna, mutta tuollaha se keskellä näyttää oleva.
1_IMG_20230306_225352.jpg
 
Noniin, kotio päästy tuolla hondalla.
Noin puolessa välissä matkaa tuo akun varoitus valo sammui yhtäkkiä. Eikä syttynyt loppumatkan jälkee aikana enää..

Laturi vaihdettu 142tkm kohalla (90tkm sitten). Jännite käynnissä ollessa 13,76V navan päältä mitattuna. Sammutettuna 12,69V.
Akkulaturin mukaan akku n. 1/3 osa täynnä kun laittoi lataukseen. Laturin hihna ei löysällä, ei pysty sormin liikuttamaan. Viime vuonna se uusittu vesipumpun kanssa, niin sillä senkin tarkistin jos ois löystynyt..

Mikähän ihme tuossa oikee oli? :hmm:

Hieman huono kuva pikaseste otettuna, mutta tuollaha se keskellä näyttää oleva.
1_IMG_20230306_225352.jpg

Nyt en ihan tarkkaan muista mikä itellä tarkalleen temppuili, lähti käyntiin vara-akulla kaapeleilla, yleismittari näytti huonoja lukemia. Ei kuitenkaan laturin valo syttynyt. Siitä akkufirmaan missä akku mitattiin ja todettiin ehjäksi. Sitten siellä huomattiin että miinuskaapeli oli jotenkin löysällä. Kiristystä siihen ja loppui ongelmat.

Sitten vuosia taaksepäin yhdessä autossa mikä oli maannut hangessa koko talven, no siitä oli sitten se miinuskaapeli hapettunut siitä kohtaa mistä ottaa runkoon, niin eihän se toiminut ennen pientä fiksiä, vanha volvo silloin kyseessä. Tää ei lähtenyt mitenkään käyntiin ennenkun pikkuvika löytyi.
 
Mikähän ihme tuossa oikee oli? :hmm:
Sulakeboksissa on ELD-niminen palikka, jonka tehtävä on tunnistaa kuormaa, jotta moottorinohjaus voisi säästää laturia silloin kun kuormaa ei paljoa ole. Sen vikaantuminen voi aiheuttaa tuota oiretta, että lataus ei ajoittain toimi kunnolla.
 
Kyseessä tutun Ford Focus 1,6 vm2006.
Akku tyhjeni parissa päivässä, ja mittasin tällöin lepovirran kulutuksen 1,1A.
Poistin 2kpl audiolaitteiden sulaketta, ja tällöin lepovirta on 0,17A.
Onko kyseinen lepovirta jo oikea lukema?
Kahdessa viikossa on akku tyhjä eli jos ajelee viikoittain, niin ei varmaan huomaakaan. Ei se varmaan normaalilukema kuitenkaan ole.
Kyseisessä Ford Focuksessa ilmenee kojetaulussa teksti-ilmoitus, että kuskin ovi on auki, vaikka ovi on suljettuna. Sisävalo on otettu pois päältä.
Voisiko tuo olla syynä siihen, että nyt auton ollessa sammutettuna lepovirta on 0,17A?
 
Kyseisessä Ford Focuksessa ilmenee kojetaulussa teksti-ilmoitus, että kuskin ovi on auki, vaikka ovi on suljettuna. Sisävalo on otettu pois päältä.
Voisiko tuo olla syynä siihen, että nyt auton ollessa sammutettuna lepovirta on 0,17A?

Meneekö ovi lukkoon? Mittasitko vuotovirran ovet lukossa?

Korjatkaa ensin se ovikytkin
 
Mittasin lepovirran ovet auki. En ole kokeillut keskuslukkojen toimivuutta. Kuulemma joskus joku ovi on reistaillut keskuslukituksessa, pitää testata.
Niin eli keskuslukko ei toimi, auto ei sammu kokonaan ja virtaa kuluu=akku tyhjänä koko ajan...

Auto pitää olla lukittu ja odottaa ainakin 5-10min että varmasti sammunut ennen kuin mittaat sen lepovirran...
 
Tietääkö kukaan millainen systeemi on Ford Focus 2006 1,6 bensa ovikytkinjärjestelmä?
Eilen katsoin ovea, mutta en löytänyt selkeää kytkintä siitä.
Pitää aamupäivällä tarkemmin katsoa.
 
Tietääkö kukaan millainen systeemi on Ford Focus 2006 1,6 bensa ovikytkinjärjestelmä?
Eilen katsoin ovea, mutta en löytänyt selkeää kytkintä siitä.
Pitää aamupäivällä tarkemmin katsoa.
Voihan siellä johtosarjassakin olla jokin piuha poikki, että auto "luulee" oven olevan auki.
 
Jos ei kytkintä löydy karmista niin veikkaus että siinä on mikrokytkin oven lukkorungossa. Ainakin omissa VAG kulkineissa nämä reistailevat usein, helpoin korjaus koko lukkorungon vaihto jos on saatavilla.
 
Nyt en ihan tarkkaan muista mikä itellä tarkalleen temppuili, lähti käyntiin vara-akulla kaapeleilla, yleismittari näytti huonoja lukemia. Ei kuitenkaan laturin valo syttynyt. Siitä akkufirmaan missä akku mitattiin ja todettiin ehjäksi. Sitten siellä huomattiin että miinuskaapeli oli jotenkin löysällä. Kiristystä siihen ja loppui ongelmat.

Sitten vuosia taaksepäin yhdessä autossa mikä oli maannut hangessa koko talven, no siitä oli sitten se miinuskaapeli hapettunut siitä kohtaa mistä ottaa runkoon, niin eihän se toiminut ennen pientä fiksiä, vanha volvo silloin kyseessä. Tää ei lähtenyt mitenkään käyntiin ennenkun pikkuvika löytyi.


Vois tuohon loman aikana vaihtaa kyllä laturin, kun ei tuo itsestään parane ainakka. nyt aamulla kaikki vielä tarkistettu, että on tiukasti kiinni ainakin.. Onhan tuolla jo ikää jonkun verta.

Sulakeboksissa on ELD-niminen palikka, jonka tehtävä on tunnistaa kuormaa, jotta moottorinohjaus voisi säästää laturia silloin kun kuormaa ei paljoa ole. Sen vikaantuminen voi aiheuttaa tuota oiretta, että lataus ei ajoittain toimi kunnolla.

Toivotaan ettei tuota ole kuitenkaa.
 
Onko auton mittaristoilla tapana herätä, esimerkiksi sytyttää joitakin valoja kun kuskin ovi aukeaa? Nyt on sellainen tilanne, että obd:n mukaan kuskin ovi on aina auki. Mittaristossa palaa koko ajan pieni taustavalo, jossa on lämpötila ja km-lukema.
Nyt mittariston virrankulutus on noin 0,18A.
 
Onko auton mittaristoilla tapana herätä, esimerkiksi sytyttää joitakin valoja kun kuskin ovi aukeaa? Nyt on sellainen tilanne, että obd:n mukaan kuskin ovi on aina auki. Mittaristossa palaa koko ajan pieni taustavalo, jossa on lämpötila ja km-lukema.
Nyt mittariston virrankulutus on noin 0,18A.
Mulla ainakin on autossa sellainen ominaisuus, että virrankulutus on noin 0,2A silloin kun auto on sammuksissa mutta järjestelmät ei oo vielä "nukkumassa". Nukkumaan ne menevät kun lyö ovet lukkoon ja odottaa aika tarkalleen 17 minuuttia, silloin lepovirran kulutus on enää 27mA joka on ihan normaalia. Tuo mittariston valo viittaisi tuohon että auton järjestelmät eivät ole vielä kokonaan pois päältä. Meneekö auto lukkoon keskuslukosta?

Kannattaa nyt ainakin koittaa laittaa ne ovet lukkoon, ootella vaikka sen puolituntia ja mitata se virrankulutus sen jälkeen ILMAN että avaa ovien lukitusta tässä välissä.


Edit. Toimiiko siinä kuskin ovessa sähköset ikkunat ja peilien säätö? Ettei vaan ois jostain johto poikki jos nuokaan eivät toimi.. Lähinnä siitä oven saranan läheltä lähtisin ensimmäisenä etsimään.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ainakin on autossa sellainen ominaisuus, että virrankulutus on noin 0,2A silloin kun auto on sammuksissa mutta järjestelmät ei oo vielä "nukkumassa". Nukkumaan ne menevät kun lyö ovet lukkoon ja odottaa aika tarkalleen 17 minuuttia, silloin lepovirran kulutus on enää 27mA joka on ihan normaalia. Tuo mittariston valo viittaisi tuohon että auton järjestelmät eivät ole vielä kokonaan pois päältä. Meneekö auto lukkoon keskuslukosta?

Kannattaa nyt ainakin koittaa laittaa ne ovet lukkoon, ootella vaikka sen puolituntia ja mitata se virrankulutus sen jälkeen ILMAN että avaa ovien lukitusta tässä välissä.
Juuri näin, jotkut autot vaatii temppuja että ne saa täysin nukkumaan jos on ovi ja konepelti auki. Pitää laittaa ovet lukkoon vaikka ovi on auki ja huijata kytkimiä ym.

Hihavakiona sanoisin että semmoinen 10min-1h kattanee about kaikki autot siinä kauanko tuo nukahtaminen kestää siitä kun ovet on kiinni ja lukossa
 
Mulla ainakin on autossa sellainen ominaisuus, että virrankulutus on noin 0,2A silloin kun auto on sammuksissa mutta järjestelmät ei oo vielä "nukkumassa". Nukkumaan ne menevät kun lyö ovet lukkoon ja odottaa aika tarkalleen 17 minuuttia, silloin lepovirran kulutus on enää 27mA joka on ihan normaalia. Tuo mittariston valo viittaisi tuohon että auton järjestelmät eivät ole vielä kokonaan pois päältä. Meneekö auto lukkoon keskuslukosta?

Kannattaa nyt ainakin koittaa laittaa ne ovet lukkoon, ootella vaikka sen puolituntia ja mitata se virrankulutus sen jälkeen ILMAN että avaa ovien lukitusta tässä välissä.
Mittaristossa on startatessa ilmoitus, että kuskin ovi on auki. Ovet eivät mene lukkoon keskuslukituksesta. Ilmeisesti järjestelmät eivät nyt mene nukkumaan, eikä ovia saa lukittua, koska näyttöön tulee avoimen oven ilmoitus. Vika on siis ovikytkimessä tai johtosarjassa.
 
Mittaristossa on startatessa ilmoitus, että kuskin ovi on auki. Ovet eivät mene lukkoon keskuslukituksesta. Ilmeisesti järjestelmät eivät nyt mene nukkumaan, eikä ovia saa lukittua, koska näyttöön tulee avoimen oven ilmoitus. Vika on siis ovikytkimessä tai johtosarjassa.
Saako sitä ovea edes manuaalisesti avaimesta kääntämällä lukkoon? Jos näin niin jääkö silti tauluun palamaan tuo ovi auki merkintä?

Ja kuten tuossa edellä jo kysyin, toimiiko sähköikkunat ja peilien säätö ovesta?
 
Laturi vaihdettu 142tkm kohalla (90tkm sitten). Jännite käynnissä ollessa 13,76V navan päältä mitattuna. Sammutettuna 12,69V.
Akkulaturin mukaan akku n. 1/3 osa täynnä kun laittoi lataukseen. Laturin hihna ei löysällä, ei pysty sormin liikuttamaan. Viime vuonna se uusittu vesipumpun kanssa, niin sillä senkin tarkistin jos ois löystynyt..

Jännite oli varmaan mitattu korotetuilla kierroksilla, eikä tyhjäkäynnillä? Vähän matalalta se kuulostaa, mikäli kierroksia on reiluummin.
Jos laturissa on vikaa, niin ei se latausvalo yleensä sammu. 90 tkm on vähän laturille, joku kiinanpiraatti voi siinä hajotakin, mutta laatumerkit kestää helposti >2-300 tkm.
Niitä liitoksia ja akkua lähtisin tutkimaan ensin. Huono akku kuormittaa paljon laturia.
 
Mittaristossa on startatessa ilmoitus, että kuskin ovi on auki. Ovet eivät mene lukkoon keskuslukituksesta. Ilmeisesti järjestelmät eivät nyt mene nukkumaan, eikä ovia saa lukittua, koska näyttöön tulee avoimen oven ilmoitus. Vika on siis ovikytkimessä tai johtosarjassa.

Taas kerran loistava esimerkki mitä huono hoito ja korjauksien laiminlyönti aiheuttaa, kasan muita ongelmia...
 
Saako sitä ovea edes manuaalisesti avaimesta kääntämällä lukkoon? Jos näin niin jääkö silti tauluun palamaan tuo ovi auki merkintä?

Ja kuten tuossa edellä jo kysyin, toimiiko sähköikkunat ja peilien säätö ovesta?
Tulin kotia syömään. Vastaan tähän kysymykseen iltapäivällä kun käyn vielä tutkimassa tutun luona sitä autoa.
 
Ja ennen laturikauppaan menemistä kannattaa mitata jännite auton käydessä akun miinusnavasta koriin ja miinusnavasta laturin runkoon.

Samoin jos tilaa on niin auton käydessä jännite aukun plusnavasta laturin isoon B+ liittimeen.

Jos jännitelukema on jotain muuta kuin lähellä 0V niin laturikauppaan on turha mennä.
 
Saako sitä ovea edes manuaalisesti avaimesta kääntämällä lukkoon? Jos näin niin jääkö silti tauluun palamaan tuo ovi auki merkintä?

Ja kuten tuossa edellä jo kysyin, toimiiko sähköikkunat ja peilien säätö ovesta?
Nyt selvisi, että auton mittaristo menee lepotilaan noin 15 minuutissa. Valot mittaristosta sammuu.

Sähköikkunat toimii, sähköpeilit ei.
Laitoin yleismittarin virtamittaukselle äsken ja odotan lepotilaa mittaristoon.
Avainta pitää kokeilla kohta
 
Nyt selvisi, että auton mittaristo menee lepotilaan noin 15 minuutissa. Valot mittaristosta sammuu.

Sähköikkunat toimii, sähköpeilit ei.
Laitoin yleismittarin virtamittaukselle äsken ja odotan lepotilaa mittaristoon.
Avainta pitää kokeilla kohta
Kerran peilitkään ei toimi niin lähtisin seuraavaks katsomaan sieltä saranan läheltä menevän johtonipun läpi, ettei vaan ala olemaan tiensä päässä osa johdoista. Samalla sitten purkaa ovipahvit pois ja katsoo läpi ovesta löytyvät liittimet että ovat kunnossa ja kunnolla kiinni. Ilmottelehan, että minkämoista lukemaa tulee silloin kun auto on nukkumassa. 20-50mA on normaalia mutta tuollainen 120mA (0,12A) ei sitä vielä ole.
 
Taas kerran loistava esimerkki mitä huono hoito ja korjauksien laiminlyönti aiheuttaa, kasan muita ongelmia...

Siis minkälaista hoitoa ja korjausta ovikytkimille ja/tai johtosarjoille normaalisti annetaan? Ei tommosta vikaa millään "hyvällä ylläpidolla" ehkäistä. Vikaa tulee jos tulee.
 
Siis minkälaista hoitoa ja korjausta ovikytkimille ja/tai johtosarjoille normaalisti annetaan? Ei tommosta vikaa millään "hyvällä ylläpidolla" ehkäistä. Vikaa tulee jos tulee.

Tarkoitin sitä että kun keskuslukitus vikaa ei ole heti korjattu niin lopputuloksena akku menee tyhjäksi eli vika aiheuttaa toisen vian... (lue: korjauksen laiminlyönti)

Kyseisessä Ford Focuksessa ilmenee kojetaulussa teksti-ilmoitus, että kuskin ovi on auki, vaikka ovi on suljettuna. Sisävalo on otettu pois päältä.
Voisiko tuo olla syynä siihen, että nyt auton ollessa sammutettuna lepovirta on 0,17A?

Sain tästä viestistä sellaisen kuvan että vika ollut jo hetken aikaa päällä ja sisävalotkin poistettu käytöstä kun muutenhan ne palaa koko ajan.
 
Tarkoitin sitä että kun keskuslukitus vikaa ei ole heti korjattu niin lopputuloksena akku menee tyhjäksi eli vika aiheuttaa toisen vian... (lue: korjauksen laiminlyönti)

Sain tästä viestistä sellaisen kuvan että vika ollut jo hetken aikaa päällä ja sisävalotkin poistettu käytöstä kun muutenhan ne palaa koko ajan.

Näyttää enemmänkin siltä, että siellä on vian ilmettyä akku tyhjentynyt nopeasti, minkä jälkeen on alkanut vuotovirran metsästys. Sisävalot ja audiolaitteet liittyy vain vian etsintään ja nekin vähän harha-askelia, kun niissä itsessään ei mitään vikaa ole vaan vika juurisyy on jokin muu.
 
Kerran peilitkään ei toimi niin lähtisin seuraavaks katsomaan sieltä saranan läheltä menevän johtonipun läpi, ettei vaan ala olemaan tiensä päässä osa johdoista. Samalla sitten purkaa ovipahvit pois ja katsoo läpi ovesta löytyvät liittimet että ovat kunnossa ja kunnolla kiinni. Ilmottelehan, että minkämoista lukemaa tulee silloin kun auto on nukkumassa. 20-50mA on normaalia mutta tuollainen 120mA (0,12A) ei sitä vielä ole.
Nyt on testattu auton nukkumistilan virta kunnolla. Se on 180mA. Mulla ei riitä osaaminen tämän enempää. Yritin irroittaa oven johtosarjaa, koska korjausoppaan mukaan sen saisi irti ovipahveja irroittamatta. Se oli hankalaa, ja en saanut johtonippua irti.
Omistaja vie halutessaan auton korjaamolle kuskin puolen ovisähköjen korjaukseen jos niin päättää.
 
Jännite oli varmaan mitattu korotetuilla kierroksilla, eikä tyhjäkäynnillä? Vähän matalalta se kuulostaa, mikäli kierroksia on reiluummin.
Jos laturissa on vikaa, niin ei se latausvalo yleensä sammu. 90 tkm on vähän laturille, joku kiinanpiraatti voi siinä hajotakin, mutta laatumerkit kestää helposti >2-300 tkm.
Niitä liitoksia ja akkua lähtisin tutkimaan ensin. Huono akku kuormittaa paljon laturia.


Tyhjäkäynnillä ollessaan mittasin. Tänään kävin isolla kylällä mutkan, ja taas se valo sammui n. 5-8km ajon jälkeen. Eikä syttynyt sen jälkeen enään 140km reissulla.

Pitänee seurata, tekeekö tämä kovempi pakkanen tuon, ja kun lämpiää niin sitten toimii kunnolla..

Ja lomallahan ois kyl tuo aikaa vaihtaa jos tarvittee. Mutta onko se alakautta helpompi, vai ylhäältä purkamalla? Ja näyttää pariakin eri vaihtoehtoa olevan, että pitänee ensiksi purkaa että näkee sen oem numeron.. ettei vääränlaista tillaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tyhjäkäynnillä ollessaan mittasin. Tänään kävin isolla kylällä mutkan, ja taas se valo sammui n. 5-8km ajon jälkeen. Eikä syttynyt sen jälkeen enään 140km reissulla.

Pitänee seurata, tekeekö tämä kovempi pakkanen tuon, ja kun lämpiää niin sitten toimii kunnolla..

Ja lomallahan ois kyl tuo aikaa vaihtaa jos tarvittee. Mutta onko se alakautta helpompi, vai ylhäältä purkamalla? Ja näyttää pariakin eri vaihtoehtoa olevan, että pitänee ensiksi purkaa että näkee sen oem numeron.. ettei vääränlaista tillaa.
Mä ajoin joskus 3vko laturilla joka käyttäytyi noin, toki silloin oli kesä...

Mutta kerran kun meni hihna poikki niin 30km jälkeen oli akku ihan kuollut ja mittaristo kuin joulukuusi alijännitteen takia
 
Tyhjäkäynnillä ollessaan mittasin. Tänään kävin isolla kylällä mutkan, ja taas se valo sammui n. 5-8km ajon jälkeen. Eikä syttynyt sen jälkeen enään 140km reissulla.

Pitänee seurata, tekeekö tämä kovempi pakkanen tuon, ja kun lämpiää niin sitten toimii kunnolla..

Ja lomallahan ois kyl tuo aikaa vaihtaa jos tarvittee. Mutta onko se alakautta helpompi, vai ylhäältä purkamalla? Ja näyttää pariakin eri vaihtoehtoa olevan, että pitänee ensiksi purkaa että näkee sen oem numeron.. ettei vääränlaista tillaa.

Ei nyt varsinaisesti auta ongelmaasi, mutta mulla teki aikanaan vuoden 2003 CR-V samaa. Varsinkin jos oli pari päivää ajamatta ei meinannut ruveta lataamaan. Sitten kun rupesi, niin toimi kyllä ongelmitta vaikka auton sammuttikin välillä. Usein auttoi myös se, että käynnistettäessä polkaisi reilummin kierroksia jolloin lataus alkoi toimimaan.

Koskaan en vian syytä saanut selville, joku puhui jostain latauksen esimagnetoinnista ettei se toimisi oikein kun laturi ei heti herää?

Auto oli sitten pitkään seisonnassa ja siihen tuli hankittua uusi akku, mutta ongelma kuitenkin pysyi samana uudesta akusta huolimatta.
 
Nyt on testattu auton nukkumistilan virta kunnolla. Se on 180mA. Mulla ei riitä osaaminen tämän enempää. Yritin irroittaa oven johtosarjaa, koska korjausoppaan mukaan sen saisi irti ovipahveja irroittamatta. Se oli hankalaa, ja en saanut johtonippua irti.
Omistaja vie halutessaan auton korjaamolle kuskin puolen ovisähköjen korjaukseen jos niin päättää.
Tuossa kohtaa kun virrankulutus on lepotilassa niin alat irrottelemaan sulakkeita yksi kerrallaan ja kun virrankulutus tippuu niin tiedät mihin piiriin virtaa katoaa.
 
Ei nyt varsinaisesti auta ongelmaasi, mutta mulla teki aikanaan vuoden 2003 CR-V samaa. Varsinkin jos oli pari päivää ajamatta ei meinannut ruveta lataamaan. Sitten kun rupesi, niin toimi kyllä ongelmitta vaikka auton sammuttikin välillä. Usein auttoi myös se, että käynnistettäessä polkaisi reilummin kierroksia jolloin lataus alkoi toimimaan.

Koskaan en vian syytä saanut selville, joku puhui jostain latauksen esimagnetoinnista ettei se toimisi oikein kun laturi ei heti herää?

Auto oli sitten pitkään seisonnassa ja siihen tuli hankittua uusi akku, mutta ongelma kuitenkin pysyi samana uudesta akusta huolimatta.

Esimagnetointi tulee juuri sen mittaristosta olevan lampun läpi, ainakin ennen vanhaan, nykyään tietysti siellä ei enää hehkulamppua ole. Kun laturi lataa, mittaristolle tulee +12v laturilta ja +12v akulta, jolloin lamppu sammuu. Jos laturi ei lataa, tulee maata laturin kautta ja aiheuttaa lampun palamisen.

Lataamattomuus johtuu yleensä loppuun kuluneista hiilistä tai viallisesta säätimestä, yleensä ovat samassa paketissa.

Lataamisen aloittaminen vasta kaasun painalluksen jälkeen johtuu ihan siitä että säädin kytkee latauksen vasta kun kierroksia on tarpeeksi (ettei startatessa tarvitse startin pyörittää kaiken muun lisäksi myös laturia). Tarvikesäätimissä tuo raja saattaa olla vähän niin ja näin, alkuperäisosalla lataus alkaa alta tyhjäkäyntikierrosten.
 
Esimagnetointi tulee juuri sen mittaristosta olevan lampun läpi, ainakin ennen vanhaan, nykyään tietysti siellä ei enää hehkulamppua ole. Kun laturi lataa, mittaristolle tulee +12v laturilta ja +12v akulta, jolloin lamppu sammuu. Jos laturi ei lataa, tulee maata laturin kautta ja aiheuttaa lampun palamisen.

Lataamattomuus johtuu yleensä loppuun kuluneista hiilistä tai viallisesta säätimestä, yleensä ovat samassa paketissa.

Lataamisen aloittaminen vasta kaasun painalluksen jälkeen johtuu ihan siitä että säädin kytkee latauksen vasta kun kierroksia on tarpeeksi (ettei startatessa tarvitse startin pyörittää kaiken muun lisäksi myös laturia). Tarvikesäätimissä tuo raja saattaa olla vähän niin ja näin, alkuperäisosalla lataus alkaa alta tyhjäkäyntikierrosten.

Lataamattomuus voi aiheutua myös huonoista kaapeleista / kontaktista. Terv. laturin turhaan vaihtanut..
 
Kia Ceed vm. 2010. Jo jonkun aikaa olen arvellut käsijarrun jäävän välillä hieman laahaamaan, kun kulutus tuntunut kasvavan ja muutenkin liikkunut välillä vähän nihkeästi. Tänään sitten jumiutuikin pahemmin, mutta motarilla ajaessa sitten poksahti ja hetkellisesti tuntui rullaavaan taas ok. Ajatuksissani vedin sit käsijarrun päälle huoltoaseman pihalla (lihasmuistista tulee...), eikä meinannut enää liikkeelle päästä jäisellä parkkipaikalla :D Nyt auto kotipihassa (ahtaalla parkkipaikalla) ja pitäisi keksiä miten tuon saisi liikkeelle.

Googlen perusteella kuulostaa olevan tyyppivika näissä, että käsijarrun linkkusysteemi kuluu ja alkaa ajan myötä takertelemaan. Toki voi käsijarruvaijerikin olla jäässä, mutta se tuskin olisi ajamalla löysännyt. Kikkakutosia miten jäätyneen käsijarrun saisi löysäämään, niin vois helpommin ajella huoltoon? Linkkusysteemi näyttäisi olevan jarrusatulan takana, niin vaatisi varmaan renkaan irroituksen että sitä pääsisi sörkkimään, mihin ei tila oikein parkkipaikalla riitä kun naapurin papat ajaa autot niin leveästi. Paljonkohan tuokin pellinpala tulee kustantamaan, jos pitää vaihtaa :greedy:
 
Kia Ceed vm. 2010. Jo jonkun aikaa olen arvellut käsijarrun jäävän välillä hieman laahaamaan, kun kulutus tuntunut kasvavan ja muutenkin liikkunut välillä vähän nihkeästi. Tänään sitten jumiutuikin pahemmin, mutta motarilla ajaessa sitten poksahti ja hetkellisesti tuntui rullaavaan taas ok. Ajatuksissani vedin sit käsijarrun päälle huoltoaseman pihalla (lihasmuistista tulee...), eikä meinannut enää liikkeelle päästä jäisellä parkkipaikalla :D Nyt auto kotipihassa (ahtaalla parkkipaikalla) ja pitäisi keksiä miten tuon saisi liikkeelle.

Googlen perusteella kuulostaa olevan tyyppivika näissä, että käsijarrun linkkusysteemi kuluu ja alkaa ajan myötä takertelemaan. Toki voi käsijarruvaijerikin olla jäässä, mutta se tuskin olisi ajamalla löysännyt. Kikkakutosia miten jäätyneen käsijarrun saisi löysäämään, niin vois helpommin ajella huoltoon? Linkkusysteemi näyttäisi olevan jarrusatulan takana, niin vaatisi varmaan renkaan irroituksen että sitä pääsisi sörkkimään, mihin ei tila oikein parkkipaikalla riitä kun naapurin papat ajaa autot niin leveästi. Paljonkohan tuokin pellinpala tulee kustantamaan, jos pitää vaihtaa :greedy:
Molemmat satulat ja alkuperäiset vaijerit vaihdat niin toimii taas. Noin 130e- 160e osat. Töineen noin 300e.
Ja jos järkevästi liikkeellä niin levyt ja palat samaan pakettiin.
Moni sortuu niihin kiinassa tehtyihin motonetin vaijereihin. Harvoin sopivat ilman tunnin sovitusta paikalleen. Ja yhden katsastuksen väli kestona huonoimmillaan. Ja jos joudut ostamaan työtä 80e tunti.. tulevat kalliiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta hondan laturista; kaikissa nykyaikaisissa autoissa on kytkin tuossa laturin hihnapyörässä joka myös voi hajota niin ettei lataa ollenkaan vaikka näyttääkin pyörivän, viimeksi kesällä jumppasin yhteen vanhaan nissaniin laturin kun alkoi välillä palamaan valo= ankkuri ja hiilet ihan loppu, suosittelen myös akun vaihtoa samalla kun laturin vaihtaa jos akulla ikää niin ei rasita uutta laturia.

Focuksen virran kulutuksesta; normaalisti lepokulutus autoissa kymmeniä milli amppeereja (0,0xxA) ei satoja. Suosittelen tuosta ohjeita virrankulutuksen metsästykseen:
 
Autolle ei ole ollut käyttöä niin on jäänyt muutamaksi kuukaudeksi seisomaan. Nyt käyttöönotossa ykkössylinteri ei sytyttänyt alussa ollenkaan. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen alkoi toimimaan. Vaihdoin puolan, kun varastossa oli mutta apua siitä ei näennäisesti ole. Jokaisen kylmäkäynnistyksen alussa ykköspytty jättää sytyttämättä 1-10 työtahtia, jonka jälkeen alkaa toimimaan normaalisti. Suuttimen katoin ja toimii hyvin, johdoissa ei näy mitään erikoista. Lämpösellä koneella toimii. Kellään mitään ehdotuksia?
 
Autolle ei ole ollut käyttöä niin on jäänyt muutamaksi kuukaudeksi seisomaan. Nyt käyttöönotossa ykkössylinteri ei sytyttänyt alussa ollenkaan. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen alkoi toimimaan. Vaihdoin puolan, kun varastossa oli mutta apua siitä ei näennäisesti ole. Jokaisen kylmäkäynnistyksen alussa ykköspytty jättää sytyttämättä 1-10 työtahtia, jonka jälkeen alkaa toimimaan normaalisti. Suuttimen katoin ja toimii hyvin, johdoissa ei näy mitään erikoista. Lämpösellä koneella toimii. Kellään mitään ehdotuksia?
Yhden tiedän jossa oli kannentiivistevika ja päästi jäähtyessään yhteen sylinteriin ruokalusikallisen jäähdytysnestettä. Se sitten käynnistäessä kasteli tulpan ja tuli missfireä siihen sylinteriin juurikin pienen hetken kunnes tokeni.

Nestettä ei kulunut hälyttäviä määriä ja öljyt oli siistit mutta vika löytyi lopulta kurkistamalla tulpanreiästä boroskoopilla kun moottori oli juuri sammutettu ja jäähtymässä.
 
Tuliko ykköspyttyyn sitten kylmänä kipinää vai pysyikö ihan pimeänä 1-10 iskua?
Ongelmanratkaisua auttaisi, jos viitsii paljastaa automallin tai moottorin tyypin. Onko esim. venttiilinnostimet kuivat tms pitkästä seisottamisesta.
 
Tuliko ykköspyttyyn sitten kylmänä kipinää vai pysyikö ihan pimeänä 1-10 iskua?
Ongelmanratkaisua auttaisi, jos viitsii paljastaa automallin tai moottorin tyypin. Onko esim. venttiilinnostimet kuivat tms pitkästä seisottamisesta.
2003 Fabia 1.2HTP (AZQ), kipinä tulee hyvin, käy vain ilman tuota 1 sylinteriä sen hetken kylmänä, lopulta herää sekin. Autolla ajettu nyt tällä uudella ominaisuudella muutama sata km, joten kai nostimet olisi jo öljynsä saaneet(?). Varmaan voisi puristukset mitata illalla, ainakin briskodalla paljon keskustelua puristusongelmista ja pakoventtiilien palamisista. Tosin miten se venttiili nyt seistessä palaisi :confused:
 
Kia Ceed vm. 2010. Jo jonkun aikaa olen arvellut käsijarrun jäävän välillä hieman laahaamaan, kun kulutus tuntunut kasvavan ja muutenkin liikkunut välillä vähän nihkeästi. Tänään sitten jumiutuikin pahemmin, mutta motarilla ajaessa sitten poksahti ja hetkellisesti tuntui rullaavaan taas ok. Ajatuksissani vedin sit käsijarrun päälle huoltoaseman pihalla (lihasmuistista tulee...), eikä meinannut enää liikkeelle päästä jäisellä parkkipaikalla :D Nyt auto kotipihassa (ahtaalla parkkipaikalla) ja pitäisi keksiä miten tuon saisi liikkeelle.

Googlen perusteella kuulostaa olevan tyyppivika näissä, että käsijarrun linkkusysteemi kuluu ja alkaa ajan myötä takertelemaan. Toki voi käsijarruvaijerikin olla jäässä, mutta se tuskin olisi ajamalla löysännyt. Kikkakutosia miten jäätyneen käsijarrun saisi löysäämään, niin vois helpommin ajella huoltoon? Linkkusysteemi näyttäisi olevan jarrusatulan takana, niin vaatisi varmaan renkaan irroituksen että sitä pääsisi sörkkimään, mihin ei tila oikein parkkipaikalla riitä kun naapurin papat ajaa autot niin leveästi. Paljonkohan tuokin pellinpala tulee kustantamaan, jos pitää vaihtaa :greedy:
Autoa käytetty huollossa. Tulikin isompi remppa. Joo, käsijarrun linkut on kuluneet ja takajarrut laahaa kuten arvelinkin... Mutta myös edestä vasemmalta laahaa. Kahdessa satulassa mäntä ruostunut aikalailla kiinni, yhdessä satulassa liukutapit kuluneet ja palat kuluneet jokaisesta jumittavasta jarrusta. Huollon hinta-arvio 830-1070€ riippuen vaihtaako minimimäärän osia, vaiko käytännössä kaikki jarruosat poislukien etujarrulevyt. Ei ole halpaa tämä vanhan auton omistaminen :cigarbeye:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 143
Viestejä
4 862 213
Jäsenet
78 612
Uusin jäsen
Mauritze

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom