Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Toivottavasti voimaakin on nyt pikkasen enempi kun vakiossa? ;)

Heh, no ei itseasiassa ole kuin sen ekan stepin verran eli ~250hv. Automaattiaskilla niin ei viiti rääkätä ja tuokin riittää.

Moottori tosiaan laukesi muutaman kuukauden päästä ostosta, tai se nyt oli varmasti hajalla jo silloin mutta vika selvisi vasta kesähelteillä pidemmän ajon jälkeen kun öljyt oheni tarpeeksi ja alkoi kolina kuulumaan. Mottiremppaan meni aika mukavasti rahaa.

Sitten ne pellit, pohja ja kaaret aika ruosteessa sekä varapyöräkotelo. Sihen meni vielä enemmän kuin moottoriin.

Sen päälle muita osien vaihtoja niin tuleehan siitä. Kilsoja nyt 345tkm.

Helpompaa on jo listata mitä ei ole vaihdettu tai rempattu.
 
Se kuuluisa Focuksen jarruputki, jonka kestoa juuri pari päivää aiemmin olin kehunut täälläkin, päätti sitten aloittaa vuotamisen etuvasemmalta. Tällä kertaa kävi niin, että autolla hyvin harvoin ajava omistaja vei sen aiemminkin käyttämäänsä korjaamoon (firmalla hyvät arviot Googlessa isolla otannalla) ja uusitutti vain tämän kulman. (Missä nyt ei ole mitään järkeä, mutta kuulemma eivät olleet suositelleet lisätöinä muita...) Laskua tuli työstä runsas kolmesataa ja osista viitisenkymppiä, yhteensä melkein 400€ siis...

Vaan nyt on sitten uusi vika: manuaalisilla kiertokytkimillä olevat ilmastoinnin säädöt on rikottu. Puhallusnopeuden valinta toimii, samoin lämpötilan valinta, mutta jalkoihin/naamalle/tuulilasiin jne. kytkin ei enää toimikaan, vaan puhallus on jumittunut tuulilasiin... Kytkin itsessään pyörii normaalin oloisesti tuulilasin ja tuulilasiin-jalkoihin -valintojen välillä, mutta jaloissa ei kyllä tunnu puhallusta eikä kytkin käänny enää vasemmalle muihin tiloihin.

Itse tiedän kokemuksesta, että kytkin on kylmänä jäykkä ja silloin on parasta laskea lämpöä puhaltaminen läpi viitisen minuuttia ennen kuin yrittää ko. kytkintä kääntää. Näin olen aina toiminut ja aina aiemmin on toiminut. Joku sen on rikkonut, enkä kyllä mitenkään jaksa uskoa, että kukaan ammattimekaanikko vääntäisi sellaisella voimalla (harjoittelijoista ei toki varmaksi voi sanoa, jos sellainen on ollut mukana esim. ilmaamassa jarruja ja päättänyt laittaa vähän lämpöä jalkoihinsa?). Omistajasta voin sen sijaan hyvin uskoa, että kytkin joko kääntyy tai itkee ja kääntyy.

Talvi alkaa olla lopuillaan, mutta kovalla pakkasella olisi kyllä ihan kiva saada puhallusta myös jalkoihin ja kesällä naamalle. Eli mikä nyt eteen? Mikä on luultavasti hajalla ja miten se korjataan? Alla netistä otettu kuva Focuksen säädöistä, ja keskinappi pyörii siis kahden oikeanpuoleisen säädön välillä ja puhallus tulee vain tuulilasiin.

1677693732635.png
Kaikista focuksista mitä on joutunut korjaamaan on ollut suuntanapin "vaijerit" poikki ja puhallus jumissa tuulilasille
 
Jollekin letkulle on paikka tuossa osassa, joka on moottorin päällä? Mikähän letku tuohon mahdollisesti kuuluisi laitta ja minne letkun toinen pää sitten kuuluisi? Onko vakavaa, vaikka letkua ei ole?

Voin itsekin tutkiskella, että minne tuo osa menee.

Auto vm2002 Audi A4 2.5tdi 180hv Quattro automaatti farmari (paku).

IMG_20230302_085618.jpg
 
Jollekin letkulle on paikka tuossa osassa, joka on moottorin päällä? Mikähän letku tuohon mahdollisesti kuuluisi laitta ja minne letkun toinen pää sitten kuuluisi? Onko vakavaa, vaikka letkua ei ole?

Voin itsekin tutkiskella, että minne tuo osa menee.

Auto vm2002 Audi A4 2.5tdi 180hv Quattro automaatti farmari (paku).

IMG_20230302_085618.jpg

Pakokaasun takaisinkierrätyksen ohjaus. Luultavasti siellä on kaksi suunnilleen samanlaista mustaa solenoidia, joista toinen menee turbon ohjaukseen ja toisen pitäisi mennä tuonne. Mutta jos toimii ilmankin ilman vikavaloja, niin omistajasta kiinni kytkeekö. Sotkee vaan imusarjaa.
 
Heh, no ei itseasiassa ole kuin sen ekan stepin verran eli ~250hv. Automaattiaskilla niin ei viiti rääkätä ja tuokin riittää.
Kun softa kuitenkin rajoittaa väännöt askin vuoksi 400nm, joka saavutetaan jo aika pienellä kierrosluvulla, niin enpä näe edes perusteltuna nostaa tehoja yhtään enempää. Väännöllä se auto kuitenkin liikenteessä kiihtyy, eikä kenellekään ole merkitystä onko huippunopeus 230 vai 250 km/h kun ei kukaan kuitenkaan ikinä aja edes kahta sataa. What's the point. Parempi vaan jos on vakiot suuttimet ja niille sopiva kartta, 16 litran kulutus kaupungissa on sekin jo ihan riittävästi.
 
Kun softa kuitenkin rajoittaa väännöt askin vuoksi 400nm, joka saavutetaan jo aika pienellä kierrosluvulla, niin enpä näe edes perusteltuna nostaa tehoja yhtään enempää. Väännöllä se auto kuitenkin liikenteessä kiihtyy, eikä kenellekään ole merkitystä onko huippunopeus 230 vai 250 km/h kun ei kukaan kuitenkaan ikinä aja edes kahta sataa. What's the point. Parempi vaan jos on vakiot suuttimet ja niille sopiva kartta, 16 litran kulutus kaupungissa on sekin jo ihan riittävästi.

Tuota vääntöä muuten piisaakin etanolilla oikein mukavasti heti tyhjäkäynniltä, ei tarvitse erityisesti polkea liikkeellelähdössä. Kaveri tuota kerran polki motarilla kun itse olin kaljoissa kyydissä ja kyllähän se aika kovaa menee, alkaa vaan pelottamaan ajo-ominaisuuksien puolesta ensin ennen kuin maksimivauhti saavutettu.
 
Tuota vääntöä muuten piisaakin etanolilla oikein mukavasti heti tyhjäkäynniltä, ei tarvitse erityisesti polkea liikkeellelähdössä. Kaveri tuota kerran polki motarilla kun itse olin kaljoissa kyydissä ja kyllähän se aika kovaa menee, alkaa vaan pelottamaan ajo-ominaisuuksien puolesta ensin ennen kuin maksimivauhti saavutettu.
Siinähän tämän auton vahvuus on, että suoraan arkiajon kierrosalueelta pienellä smoothilla kaasujalan liikkeellä (pehmeästi puoleenväliin ja sitten heti takas) ottaa taajamassa muutaman autonmitan matkalla +20 kmh vaivattomasti moottorin äänitason juuri nousematta.

Saman efektin saa momentinmuunninvaihteistolla tosiaan valoistakin lähtiessä, kun pienellä kaasulla pyörille välittyy vääntöä tuplasti sen mitä moottori tuottaa.

Se että jalkaa survaisee lattiaan, jolloin moottori mylvii, putki savuttaa, keula vetelee ja kumit ulvoo ei kyllä tuo mitään lisäarvoa.
 
Siinähän tämän auton vahvuus on, että suoraan arkiajon kierrosalueelta pienellä smoothilla kaasujalan liikkeellä (pehmeästi puoleenväliin ja sitten heti takas) ottaa taajamassa muutaman autonmitan matkalla +20 kmh vaivattomasti moottorin äänitason juuri nousematta.

Saman efektin saa momentinmuunninvaihteistolla tosiaan valoistakin lähtiessä, kun pienellä kaasulla pyörille välittyy vääntöä tuplasti sen mitä moottori tuottaa.

Se että jalkaa survaisee lattiaan, jolloin moottori mylvii, putki savuttaa, keula vetelee ja kumit ulvoo ei kyllä tuo mitään lisäarvoa.
Ohjelmoidun 9-5sen veroista voimalinjaa saa kyllä hakea vähän aikaa. Automaatti must have, mieluiten 4v. Toki vanhaa kunnon v8 pataa ei mikään voita mutta kyllä tuo aika makoisa paketti etanolilla on. Bensalla sitten paljon puhdittomampi vaikka sitä vääntöä ja tehoa saa silläkin ulos enemmän kuin riittävästi.

Vaikkei toi femma kyllä ohjelmoitunakaan paperilla mikään kummoinen suorittaja ole, varsinkaan 0-100.
 
Ohjelmoidun 9-5sen veroista voimalinjaa saa kyllä hakea vähän aikaa. Automaatti must have, mieluiten 4v.
Vielä kun joulupukilta tai nörttijumalilta voisi toivoa tuon automaatin ohjaimen takaisinmallinnusta ja uudelleenoptimointia ohjelmoidulle 9-5:lle, niin että kiihtyvyys arkiliikenteessä tasakaasulla olisi lineaarisempaa, puolikasta hieman reilummalla kaasulla kiihdyttäessä ei turhaan vaihtaisi alaspäin, turbiinilukko kytkeytyisi kolmosella ja nelosella pienemmissä nopeuksissa, jne jne.

Ihan katosta taivaisiin tuota voimalinjaa ei voi kehua, jos kestää kuukausi opetella miten sitä kaasua milloinkin moduloidaan niin että eteneminen on pehmeää ja sujuvaa ja kulku vastaa kuljettajan ajatusta. Joku sähköautonatiivi kun hyppää tuollaisen rattiin niin fiilis on varmaan aika mitä vittua.
 
Vielä kun joulupukilta tai nörttijumalilta voisi toivoa tuon automaatin ohjaimen takaisinmallinnusta ja uudelleenoptimointia ohjelmoidulle 9-5:lle, niin että kiihtyvyys arkiliikenteessä tasakaasulla olisi lineaarisempaa, puolikasta hieman reilummalla kaasulla kiihdyttäessä ei turhaan vaihtaisi alaspäin, turbiinilukko kytkeytyisi kolmosella ja nelosella pienemmissä nopeuksissa, jne jne.

Ihan katosta taivaisiin tuota voimalinjaa ei voi kehua, jos kestää kuukausi opetella miten sitä kaasua milloinkin moduloidaan niin että eteneminen on pehmeää ja sujuvaa ja kulku vastaa kuljettajan ajatusta. Joku sähköautonatiivi kun hyppää tuollaisen rattiin niin fiilis on varmaan aika mitä vittua.
Joo kyllä meni itsekin aikanaan tovi ton kanssa ihmetellessä kun hyppäsi jenkin ratista tuohon. Eikä nuo Aisinin lootat kaikkeista hienostuneimpia ole muutenkaan. Lukko saisi tosiaan pysyä hanakammin päällä.

Tuo uudempi 5v loota onkin jo melkonen arpakone vaikka siinäkin hyvät puolensa.
 
Onkohan miten harvinaista, että säteilylämmitin polttaa (16A) sulakkeen heti? Ilmeisesti sitten lämmittimestä on menneet tunnit täyteen ja se on oikosulussa?

Vag 2.5 tdi 180hv. Defa lämmitysjohto pitäisi olla ehjä, mutta täytyy vielä kokeilla sitä samaa johtoa toiseenkin autoon.

 
Onkohan miten harvinaista, että säteilylämmitin polttaa (16A) sulakkeen heti? Ilmeisesti sitten lämmittimestä on menneet tunnit täyteen ja se on oikosulussa?

Vag 2.5 tdi 180hv. Defa lämmitysjohto pitäisi olla ehjä, mutta täytyy vielä kokeilla sitä samaa johtoa toiseenkin autoon.

Vika voi olla myös siinä välikaapelissa /haaroituksissa puskurista tuohon lämmittimelle. Noita liittimiä on joskus sulanut, kun väliin pääsee kosteutta.
 
Vika voi olla myös siinä välikaapelissa /haaroituksissa puskurista tuohon lämmittimelle. Noita liittimiä on joskus sulanut, kun väliin pääsee kosteutta.
Kiitos vinkistä! Tuossa kuvassa sen välikaapelin toinen pää, kun aloin purkamaan johtoa pois. On vaan niin ahdas tila auton alla, että en nähnyt sitä koko säteilylämmittäjää missään. Voi olla että säteilylämmittäjä on otettu pois tai tippunut tai sitten se vielä jostain kohtaa voisi löytyä.

Ei siis mikään ihme että johto on täysin oikosulussa. Onneksi sai tuon viritelmän nyt riisuttua pois.

IMG_20230303_142109.jpg
 
Joku mestari töytäissyt kärryäni parkissa ja tuloksena aavistuksen vääntynyt lokasuoja ja haljennut etupuskuri. Otin vakuutuksesta kertakorvauksen, ja ajattelin itse hieman entrata haljennutta puskuria. Eli löytyykö hyviä vinkkejä n. 15 cm halkeaman korjaamiseen? Mitä ainetta puskurit yleensä ovat, toimisiko esim. Permatexin plastic welder liima, vai kannattaako suosiolla yrittää kolvilla sulatella halkeama umpeen?
 
Joku mestari töytäissyt kärryäni parkissa ja tuloksena aavistuksen vääntynyt lokasuoja ja haljennut etupuskuri. Otin vakuutuksesta kertakorvauksen, ja ajattelin itse hieman entrata haljennutta puskuria. Eli löytyykö hyviä vinkkejä n. 15 cm halkeaman korjaamiseen? Mitä ainetta puskurit yleensä ovat, toimisiko esim. Permatexin plastic welder liima, vai kannattaako suosiolla yrittää kolvilla sulatella halkeama umpeen?
Hommaa muovin lämpöniittaaja.
 
Joku mestari töytäissyt kärryäni parkissa ja tuloksena aavistuksen vääntynyt lokasuoja ja haljennut etupuskuri. Otin vakuutuksesta kertakorvauksen, ja ajattelin itse hieman entrata haljennutta puskuria. Eli löytyykö hyviä vinkkejä n. 15 cm halkeaman korjaamiseen? Mitä ainetta puskurit yleensä ovat, toimisiko esim. Permatexin plastic welder liima, vai kannattaako suosiolla yrittää kolvilla sulatella halkeama umpeen?

Onko auto harvinaisempaa ja/tai kallista mallia? Hyvällä tuurilla voisi löytyä kokonainen puskuri oikeassa värissä alle satasella.

Esim.

 
Kyseessä tutun Ford Focus 1,6 vm2006.
Akku tyhjeni parissa päivässä, ja mittasin tällöin lepovirran kulutuksen 1,1A.
Poistin 2kpl audiolaitteiden sulaketta, ja tällöin lepovirta on 0,17A.
Onko kyseinen lepovirta jo oikea lukema?
 
Kahdessa viikossa on akku tyhjä eli jos ajelee viikoittain, niin ei varmaan huomaakaan. Ei se varmaan normaalilukema kuitenkaan ole.
 
Hyvin helppo näköjään vaihtaa Audi A4 2003 takavalon polttimo. Yksi ruuvi vain irti, niin se koko paketti on irrallaan. 21W näytti olevan se sumuvalon polttimo.

Auto on saksantuonti, mutta suomalaisella ohjekirjalla. Ainut ongelma vaan oli, että ohjekirjassa vain käskettiin ottaa yhteyttä huoltoon, jos joki polttimoista palaa. Ainakin takaa siis helppo vaihtaa ihan itsekin.
 
Vm. 2005 oleva honda cr-v, bensa.

Käynnistyi normaalisti mutta punainen akun varoitusvalo jäi palamaan. Tarkistin kaikki että on kiinni kunnolla, ja ajelin töihin (30km). Ei sammunut merkkivalo tällä matkalla..
Onkohan laturi rikki sitte?
Akku vaihettu pari vuotta sitte isompaan AGM akkuun.
 
Vm. 2005 oleva honda cr-v, bensa.

Käynnistyi normaalisti mutta punainen akun varoitusvalo jäi palamaan. Tarkistin kaikki että on kiinni kunnolla, ja ajelin töihin (30km). Ei sammunut merkkivalo tällä matkalla..
Onkohan laturi rikki sitte?
Akku vaihettu pari vuotta sitte isompaan AGM akkuun.
Kyllä se laturi yleensä on rikki tuon valon palaessa. Latausjännitteen tarkistus yleismittarilla sillä se selviää heti.
 
Kyllä se laturi yleensä on rikki tuon valon palaessa. Latausjännitteen tarkistus yleismittarilla sillä se selviää heti.


Sitä miekin arvelin. Toivotaan että piäsöö illalla kotio vielä sen n. 30km.. Pakkasta yli - 20 kuitenkin. Buusteri on, että käyntiin ainakin saa, mutta pimeällä ikävä jollei valoja ole.

Uskaltaako kokeilla? Lapin pohjois perukoista kyse, niin mitää katuvaloja yms ei ole. Eikä lähettyvillä mitään hinausjuttuja.
 
Viimeksi muokattu:
Sitä miekin arvelin. Toivotaan että piäsöö illalla kotio vielä sen n. 30km.. Pakkasta yli - 20 kuitenkin. Buusteri on, että käyntiin ainakin saa, mutta pimeällä ikävä jollei valoja ole.

Uskaltaako kokeilla? Lapin pohjois perukoista kyse, niin mitää katuvaloja yms ei ole. Eikä lähettyvillä mitään hinausjuttuja.

Et sais mistään laturia lainaan, ei siis ylläpito vaan kunnollista? Saisit edes jotain virtaa akkuun jos mittari näyttää huonoja lukemia.
 
Sitä miekin arvelin. Toivotaan että piäsöö illalla kotio vielä sen n. 30km.. Pakkasta yli - 20 kuitenkin. Buusteri on, että käyntiin ainakin saa, mutta pimeällä ikävä jollei valoja ole.

Uskaltaako kokeilla? Lapin pohjois perukoista kyse, niin mitää katuvaloja yms ei ole. Eikä lähettyvillä mitään hinausjuttuja.
Ottaisin akunkengän irti siksi aikaa kun auto seisoo.
 
Sitä miekin arvelin. Toivotaan että piäsöö illalla kotio vielä sen n. 30km.. Pakkasta yli - 20 kuitenkin. Buusteri on, että käyntiin ainakin saa, mutta pimeällä ikävä jollei valoja ole.

Uskaltaako kokeilla? Lapin pohjois perukoista kyse, niin mitää katuvaloja yms ei ole. Eikä lähettyvillä mitään hinausjuttuja.
Juu et pääse... 30km on jo hyvä saavutus noissa olosuhteissa
 
Miten saisi diagnosoitua kummalla puolella on vetonivel menossa kun naputtaa renkaat täysin linkussa ajettaessa? Ei kai se mikään muukaan voi olla? Nuukana ostin vain yhden nivelen, mutta nyt pukeilla ei pidä mitään ääntä vaikka miten yrittää...
 
Et sais mistään laturia lainaan, ei siis ylläpito vaan kunnollista? Saisit edes jotain virtaa akkuun jos mittari näyttää huonoja lukemia.

En saa nyt täällä töissä ollessa mistään. Kotona niitä olisi parikin kappaletta oottamassa.. Sen takia illalla koittaisin kotio, kun siellä kaikki maholliset välineet.

Ottaisin akunkengän irti siksi aikaa kun auto seisoo.

Ei ole mahollista mennä ottamaa töitten aikana valitettavaste.

Juu et pääse... 30km on jo hyvä saavutus noissa olosuhteissa

Ei se auta muuta kuin kokeilla kait. Minimi puhalluksella, ja ei lisäpitkiä käytä..

Kotona kaikki tyäkalut sit oottamassa.

Ulkoa en nyt muista, missähän kohin tuo laturi tässä - 05vm bensa cr-v:ssä sijaitsi. Jos ylhäällä, niin sitten itsekin saan sen vaihettua jos kotio pääsee.
 
Miten saisi diagnosoitua kummalla puolella on vetonivel menossa kun naputtaa renkaat täysin linkussa ajettaessa? Ei kai se mikään muukaan voi olla? Nuukana ostin vain yhden nivelen, mutta nyt pukeilla ei pidä mitään ääntä vaikka miten yrittää...

Nakuttaako molemmille puolille kääntyessä vai vain toiselle? Kuuluuko vain vedossa vai myös vapaalla / kun kytkin pohjassa?
 
Noniin, kotio päästy tuolla hondalla.
Noin puolessa välissä matkaa tuo akun varoitus valo sammui yhtäkkiä. Eikä syttynyt loppumatkan jälkee aikana enää..

Laturi vaihdettu 142tkm kohalla (90tkm sitten). Jännite käynnissä ollessa 13,76V navan päältä mitattuna. Sammutettuna 12,69V.
Akkulaturin mukaan akku n. 1/3 osa täynnä kun laittoi lataukseen. Laturin hihna ei löysällä, ei pysty sormin liikuttamaan. Viime vuonna se uusittu vesipumpun kanssa, niin sillä senkin tarkistin jos ois löystynyt..

Mikähän ihme tuossa oikee oli? :hmm:

Hieman huono kuva pikaseste otettuna, mutta tuollaha se keskellä näyttää oleva.
1_IMG_20230306_225352.jpg
 
Noniin, kotio päästy tuolla hondalla.
Noin puolessa välissä matkaa tuo akun varoitus valo sammui yhtäkkiä. Eikä syttynyt loppumatkan jälkee aikana enää..

Laturi vaihdettu 142tkm kohalla (90tkm sitten). Jännite käynnissä ollessa 13,76V navan päältä mitattuna. Sammutettuna 12,69V.
Akkulaturin mukaan akku n. 1/3 osa täynnä kun laittoi lataukseen. Laturin hihna ei löysällä, ei pysty sormin liikuttamaan. Viime vuonna se uusittu vesipumpun kanssa, niin sillä senkin tarkistin jos ois löystynyt..

Mikähän ihme tuossa oikee oli? :hmm:

Hieman huono kuva pikaseste otettuna, mutta tuollaha se keskellä näyttää oleva.
1_IMG_20230306_225352.jpg

Nyt en ihan tarkkaan muista mikä itellä tarkalleen temppuili, lähti käyntiin vara-akulla kaapeleilla, yleismittari näytti huonoja lukemia. Ei kuitenkaan laturin valo syttynyt. Siitä akkufirmaan missä akku mitattiin ja todettiin ehjäksi. Sitten siellä huomattiin että miinuskaapeli oli jotenkin löysällä. Kiristystä siihen ja loppui ongelmat.

Sitten vuosia taaksepäin yhdessä autossa mikä oli maannut hangessa koko talven, no siitä oli sitten se miinuskaapeli hapettunut siitä kohtaa mistä ottaa runkoon, niin eihän se toiminut ennen pientä fiksiä, vanha volvo silloin kyseessä. Tää ei lähtenyt mitenkään käyntiin ennenkun pikkuvika löytyi.
 
Mikähän ihme tuossa oikee oli? :hmm:
Sulakeboksissa on ELD-niminen palikka, jonka tehtävä on tunnistaa kuormaa, jotta moottorinohjaus voisi säästää laturia silloin kun kuormaa ei paljoa ole. Sen vikaantuminen voi aiheuttaa tuota oiretta, että lataus ei ajoittain toimi kunnolla.
 
Kyseessä tutun Ford Focus 1,6 vm2006.
Akku tyhjeni parissa päivässä, ja mittasin tällöin lepovirran kulutuksen 1,1A.
Poistin 2kpl audiolaitteiden sulaketta, ja tällöin lepovirta on 0,17A.
Onko kyseinen lepovirta jo oikea lukema?
Kahdessa viikossa on akku tyhjä eli jos ajelee viikoittain, niin ei varmaan huomaakaan. Ei se varmaan normaalilukema kuitenkaan ole.
Kyseisessä Ford Focuksessa ilmenee kojetaulussa teksti-ilmoitus, että kuskin ovi on auki, vaikka ovi on suljettuna. Sisävalo on otettu pois päältä.
Voisiko tuo olla syynä siihen, että nyt auton ollessa sammutettuna lepovirta on 0,17A?
 
Kyseisessä Ford Focuksessa ilmenee kojetaulussa teksti-ilmoitus, että kuskin ovi on auki, vaikka ovi on suljettuna. Sisävalo on otettu pois päältä.
Voisiko tuo olla syynä siihen, että nyt auton ollessa sammutettuna lepovirta on 0,17A?

Meneekö ovi lukkoon? Mittasitko vuotovirran ovet lukossa?

Korjatkaa ensin se ovikytkin
 
Meneekö ovi lukkoon? Mittasitko vuotovirran ovet lukossa?

Korjatkaa ensin se ovikytkin
Mittasin lepovirran ovet auki. En ole kokeillut keskuslukkojen toimivuutta. Kuulemma joskus joku ovi on reistaillut keskuslukituksessa, pitää testata.
 
Mittasin lepovirran ovet auki. En ole kokeillut keskuslukkojen toimivuutta. Kuulemma joskus joku ovi on reistaillut keskuslukituksessa, pitää testata.
Niin eli keskuslukko ei toimi, auto ei sammu kokonaan ja virtaa kuluu=akku tyhjänä koko ajan...

Auto pitää olla lukittu ja odottaa ainakin 5-10min että varmasti sammunut ennen kuin mittaat sen lepovirran...
 
Tietääkö kukaan millainen systeemi on Ford Focus 2006 1,6 bensa ovikytkinjärjestelmä?
Eilen katsoin ovea, mutta en löytänyt selkeää kytkintä siitä.
Pitää aamupäivällä tarkemmin katsoa.
 
Tietääkö kukaan millainen systeemi on Ford Focus 2006 1,6 bensa ovikytkinjärjestelmä?
Eilen katsoin ovea, mutta en löytänyt selkeää kytkintä siitä.
Pitää aamupäivällä tarkemmin katsoa.
Voihan siellä johtosarjassakin olla jokin piuha poikki, että auto "luulee" oven olevan auki.
 
Voihan siellä johtosarjassakin olla jokin piuha poikki, että auto "luulee" oven olevan auki.
Sama tuli mieleen. Fordin korjausoppaan mukaan oven johtosarja lähtee irti ilman ovipahvien irroitusta joten pitää tutkia johtosarja.
 
Jos ei kytkintä löydy karmista niin veikkaus että siinä on mikrokytkin oven lukkorungossa. Ainakin omissa VAG kulkineissa nämä reistailevat usein, helpoin korjaus koko lukkorungon vaihto jos on saatavilla.
 
Nyt en ihan tarkkaan muista mikä itellä tarkalleen temppuili, lähti käyntiin vara-akulla kaapeleilla, yleismittari näytti huonoja lukemia. Ei kuitenkaan laturin valo syttynyt. Siitä akkufirmaan missä akku mitattiin ja todettiin ehjäksi. Sitten siellä huomattiin että miinuskaapeli oli jotenkin löysällä. Kiristystä siihen ja loppui ongelmat.

Sitten vuosia taaksepäin yhdessä autossa mikä oli maannut hangessa koko talven, no siitä oli sitten se miinuskaapeli hapettunut siitä kohtaa mistä ottaa runkoon, niin eihän se toiminut ennen pientä fiksiä, vanha volvo silloin kyseessä. Tää ei lähtenyt mitenkään käyntiin ennenkun pikkuvika löytyi.


Vois tuohon loman aikana vaihtaa kyllä laturin, kun ei tuo itsestään parane ainakka. nyt aamulla kaikki vielä tarkistettu, että on tiukasti kiinni ainakin.. Onhan tuolla jo ikää jonkun verta.

Sulakeboksissa on ELD-niminen palikka, jonka tehtävä on tunnistaa kuormaa, jotta moottorinohjaus voisi säästää laturia silloin kun kuormaa ei paljoa ole. Sen vikaantuminen voi aiheuttaa tuota oiretta, että lataus ei ajoittain toimi kunnolla.

Toivotaan ettei tuota ole kuitenkaa.
 
Onko auton mittaristoilla tapana herätä, esimerkiksi sytyttää joitakin valoja kun kuskin ovi aukeaa? Nyt on sellainen tilanne, että obd:n mukaan kuskin ovi on aina auki. Mittaristossa palaa koko ajan pieni taustavalo, jossa on lämpötila ja km-lukema.
Nyt mittariston virrankulutus on noin 0,18A.
 
Onko auton mittaristoilla tapana herätä, esimerkiksi sytyttää joitakin valoja kun kuskin ovi aukeaa? Nyt on sellainen tilanne, että obd:n mukaan kuskin ovi on aina auki. Mittaristossa palaa koko ajan pieni taustavalo, jossa on lämpötila ja km-lukema.
Nyt mittariston virrankulutus on noin 0,18A.
Mulla ainakin on autossa sellainen ominaisuus, että virrankulutus on noin 0,2A silloin kun auto on sammuksissa mutta järjestelmät ei oo vielä "nukkumassa". Nukkumaan ne menevät kun lyö ovet lukkoon ja odottaa aika tarkalleen 17 minuuttia, silloin lepovirran kulutus on enää 27mA joka on ihan normaalia. Tuo mittariston valo viittaisi tuohon että auton järjestelmät eivät ole vielä kokonaan pois päältä. Meneekö auto lukkoon keskuslukosta?

Kannattaa nyt ainakin koittaa laittaa ne ovet lukkoon, ootella vaikka sen puolituntia ja mitata se virrankulutus sen jälkeen ILMAN että avaa ovien lukitusta tässä välissä.


Edit. Toimiiko siinä kuskin ovessa sähköset ikkunat ja peilien säätö? Ettei vaan ois jostain johto poikki jos nuokaan eivät toimi.. Lähinnä siitä oven saranan läheltä lähtisin ensimmäisenä etsimään.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ainakin on autossa sellainen ominaisuus, että virrankulutus on noin 0,2A silloin kun auto on sammuksissa mutta järjestelmät ei oo vielä "nukkumassa". Nukkumaan ne menevät kun lyö ovet lukkoon ja odottaa aika tarkalleen 17 minuuttia, silloin lepovirran kulutus on enää 27mA joka on ihan normaalia. Tuo mittariston valo viittaisi tuohon että auton järjestelmät eivät ole vielä kokonaan pois päältä. Meneekö auto lukkoon keskuslukosta?

Kannattaa nyt ainakin koittaa laittaa ne ovet lukkoon, ootella vaikka sen puolituntia ja mitata se virrankulutus sen jälkeen ILMAN että avaa ovien lukitusta tässä välissä.
Juuri näin, jotkut autot vaatii temppuja että ne saa täysin nukkumaan jos on ovi ja konepelti auki. Pitää laittaa ovet lukkoon vaikka ovi on auki ja huijata kytkimiä ym.

Hihavakiona sanoisin että semmoinen 10min-1h kattanee about kaikki autot siinä kauanko tuo nukahtaminen kestää siitä kun ovet on kiinni ja lukossa
 
Mulla ainakin on autossa sellainen ominaisuus, että virrankulutus on noin 0,2A silloin kun auto on sammuksissa mutta järjestelmät ei oo vielä "nukkumassa". Nukkumaan ne menevät kun lyö ovet lukkoon ja odottaa aika tarkalleen 17 minuuttia, silloin lepovirran kulutus on enää 27mA joka on ihan normaalia. Tuo mittariston valo viittaisi tuohon että auton järjestelmät eivät ole vielä kokonaan pois päältä. Meneekö auto lukkoon keskuslukosta?

Kannattaa nyt ainakin koittaa laittaa ne ovet lukkoon, ootella vaikka sen puolituntia ja mitata se virrankulutus sen jälkeen ILMAN että avaa ovien lukitusta tässä välissä.
Mittaristossa on startatessa ilmoitus, että kuskin ovi on auki. Ovet eivät mene lukkoon keskuslukituksesta. Ilmeisesti järjestelmät eivät nyt mene nukkumaan, eikä ovia saa lukittua, koska näyttöön tulee avoimen oven ilmoitus. Vika on siis ovikytkimessä tai johtosarjassa.
 
Mittaristossa on startatessa ilmoitus, että kuskin ovi on auki. Ovet eivät mene lukkoon keskuslukituksesta. Ilmeisesti järjestelmät eivät nyt mene nukkumaan, eikä ovia saa lukittua, koska näyttöön tulee avoimen oven ilmoitus. Vika on siis ovikytkimessä tai johtosarjassa.
Saako sitä ovea edes manuaalisesti avaimesta kääntämällä lukkoon? Jos näin niin jääkö silti tauluun palamaan tuo ovi auki merkintä?

Ja kuten tuossa edellä jo kysyin, toimiiko sähköikkunat ja peilien säätö ovesta?
 
Laturi vaihdettu 142tkm kohalla (90tkm sitten). Jännite käynnissä ollessa 13,76V navan päältä mitattuna. Sammutettuna 12,69V.
Akkulaturin mukaan akku n. 1/3 osa täynnä kun laittoi lataukseen. Laturin hihna ei löysällä, ei pysty sormin liikuttamaan. Viime vuonna se uusittu vesipumpun kanssa, niin sillä senkin tarkistin jos ois löystynyt..

Jännite oli varmaan mitattu korotetuilla kierroksilla, eikä tyhjäkäynnillä? Vähän matalalta se kuulostaa, mikäli kierroksia on reiluummin.
Jos laturissa on vikaa, niin ei se latausvalo yleensä sammu. 90 tkm on vähän laturille, joku kiinanpiraatti voi siinä hajotakin, mutta laatumerkit kestää helposti >2-300 tkm.
Niitä liitoksia ja akkua lähtisin tutkimaan ensin. Huono akku kuormittaa paljon laturia.
 
Mittaristossa on startatessa ilmoitus, että kuskin ovi on auki. Ovet eivät mene lukkoon keskuslukituksesta. Ilmeisesti järjestelmät eivät nyt mene nukkumaan, eikä ovia saa lukittua, koska näyttöön tulee avoimen oven ilmoitus. Vika on siis ovikytkimessä tai johtosarjassa.

Taas kerran loistava esimerkki mitä huono hoito ja korjauksien laiminlyönti aiheuttaa, kasan muita ongelmia...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 493 078
Jäsenet
74 195
Uusin jäsen
J2323

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom