Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Yksi rengas autosta tykkää tyhjentyä hiljalleen noin 1,5 barin ylipaineeseen (haluaisin pitää 2,5 bar). Mikä olisi paras keino korjata tilanne?

On. Palojenkin pitää liikkua vapaasti. Nuohan ainakin takajarruissa jumittaa.

Kiitos tiedosta. Irti, putsaus ja rasvaa varmaan sitten.
 
Siihen voi olla muutama aiheuttaja; Venttiili, vanteen pinta johon kumi tiivistyy, tai sitten reikä kumissa.
Korjaus riippuu täysin siitä mikä sen aiheuttaa. Ota se autosta irti ja laita upoksiin veteen niin näet mistä vuotaa.
 
Tai lyö sen 2,5 baria renkaaseen ja suihkepullolla suihkuttelee saippua vettä niin näkee ihan paikallaankin mistä tulee kuplia (jos ei satu takapuolelta vuotamaan).
 
Picantoon vaihdettiin kuukausi sitten uusi jarruvaijeri ja takajarrujen palat levyineen. Tänään pysäytin auton käsijarrulla jyrkkään mäkeen. Keula kohti alamäkeä niin ei pysy auto paikallaan. Mutta jos keula on ylämäkeä kohti niin pysyy hyvin paikallaan. Ominaisuus vai asentajan jotenkin töpeksinyt?
 
Picantoon vaihdettiin kuukausi sitten uusi jarruvaijeri ja takajarrujen palat levyineen. Tänään pysäytin auton käsijarrulla jyrkkään mäkeen. Keula kohti alamäkeä niin ei pysy auto paikallaan. Mutta jos keula on ylämäkeä kohti niin pysyy hyvin paikallaan. Ominaisuus vai asentajan jotenkin töpeksinyt?
Käsijarrun säätö tai palojen vaihto uusiin. Ihan fysiikanlakeja tottelee sinunkin auto.
 
Picantoon vaihdettiin kuukausi sitten uusi jarruvaijeri ja takajarrujen palat levyineen. Tänään pysäytin auton käsijarrulla jyrkkään mäkeen. Keula kohti alamäkeä niin ei pysy auto paikallaan.
Vaijeri yleensä venyy uutuuttaan hieman. Käsijarrukahvan juurella muovien alla on säätömutteri josta saa kiristettyä.
 
Yksi rengas autosta tykkää tyhjentyä hiljalleen noin 1,5 barin ylipaineeseen (haluaisin pitää 2,5 bar). Mikä olisi paras keino korjata tilanne?



Kiitos tiedosta. Irti, putsaus ja rasvaa varmaan sitten.
Otat sieltä reilusti ilmaa pois ja tyhjennät sinne paikkapullon, sitten paineet normaaliksi ja ajoa muutama kymmenen kilometriä.

Aina on hiljalleen vuotavat tällä korjaantuneet.
 
Picantoon vaihdettiin kuukausi sitten uusi jarruvaijeri ja takajarrujen palat levyineen. Tänään pysäytin auton käsijarrulla jyrkkään mäkeen. Keula kohti alamäkeä niin ei pysy auto paikallaan. Mutta jos keula on ylämäkeä kohti niin pysyy hyvin paikallaan. Ominaisuus vai asentajan jotenkin töpeksinyt?
Jos on sama systeemi kuin Ceed niin voi olla että automaattisäätö ei toimi kunnolla.Onko takana levyt vai rumpujarrut?
 
Otat sieltä reilusti ilmaa pois ja tyhjennät sinne paikkapullon, sitten paineet normaaliksi ja ajoa muutama kymmenen kilometriä.

Aina on hiljalleen vuotavat tällä korjaantuneet.
Turhaa summassa paikkapullolla sotkea ennen kuin selvittää mistä vuotaa.
 
Ikinä en ole OCF-foorumillakaan saanut edes mahdollisia syitä seuraaviin vikoihin: Opel Insignia 2009 2.0cdti 6v manuaali tekee seuraavaa: Ainoastaan 3->4 vaihtaessa kierrokset jää välillä leijaamaan. Ei kertaakaan muilla vaihteilla yli 200 tkm aikana. Eipä tule aina kierroslukumittaria tarkistettua vaihdetta vaihdettaessa joten kytkintä nostaessa nyppää ikävästi kun luulee normaalisti vaihtavansa vaihteen, mutta silloin kierrokset leijaakin. Tätä olen ensimmäisen kerran kysellyt jo 2019.

Tämän lisäksi noin kaksi? vuotta sitten alkoi sellainen oireilu, että auto yhtäkkiä hyytyy ajossa, kaasuvaste katoaa. Mikäli on vakkari päällä, niin sekin sammuu itsestään ja kierrokset laskee. Ei auta vaikka kuinka kaasua polkee. Sitten ihan yhtäkkiä taas herää henkiin. Tämä tapahtuu harvemmin kuin tuo kierrosten leijaaminen vaihdetta vaihdettaessa.

Vikakoodeja ei ole. Auto ei näiden lisäksi käyttäydy poikkeavasti. Hyvin on huollettu ja alusta asti ollut taloudes. Olisi mielenkiintoista tietää mikä ihme nämä mahtaa aiheuttaa.
 
Ikinä en ole OCF-foorumillakaan saanut edes mahdollisia syitä seuraaviin vikoihin: Opel Insignia 2009 2.0cdti 6v manuaali tekee seuraavaa: Ainoastaan 3->4 vaihtaessa kierrokset jää välillä leijaamaan. Ei kertaakaan muilla vaihteilla yli 200 tkm aikana. Eipä tule aina kierroslukumittaria tarkistettua vaihdetta vaihdettaessa joten kytkintä nostaessa nyppää ikävästi kun luulee normaalisti vaihtavansa vaihteen, mutta silloin kierrokset leijaakin. Tätä olen ensimmäisen kerran kysellyt jo 2019.

Tämän lisäksi noin kaksi? vuotta sitten alkoi sellainen oireilu, että auto yhtäkkiä hyytyy ajossa, kaasuvaste katoaa. Mikäli on vakkari päällä, niin sekin sammuu itsestään ja kierrokset laskee. Ei auta vaikka kuinka kaasua polkee. Sitten ihan yhtäkkiä taas herää henkiin. Tämä tapahtuu harvemmin kuin tuo kierrosten leijaaminen vaihdetta vaihdettaessa.

Vikakoodeja ei ole. Auto ei näiden lisäksi käyttäydy poikkeavasti. Hyvin on huollettu ja alusta asti ollut taloudes. Olisi mielenkiintoista tietää mikä ihme nämä mahtaa aiheuttaa.
Egr jumii? Ei mitään hajua ooppeleista, mutta egr jumiessaa tekee mielenkiintoisia asioita. Transhitissä huppaili kierrokset miten sattui ja välillä hyytyi ajossa egrrän takia. Lopulta antoi vikakoodia ties mistä, voimansiirrosta alkaen.
 
Tämän lisäksi noin kaksi? vuotta sitten alkoi sellainen oireilu, että auto yhtäkkiä hyytyy ajossa, kaasuvaste katoaa.

Kuulostaa kyllä samalta mitä mitä minun Astra teki kun EGR-venttiili alkoi oireilla. Tehot lähti ja kone meni "limp"-modeen, jossa kaasu ei anna juuri ollenkaan vastetta, ja loivassakin ylämäessä vauhti hyytyy. Uudelleen käynnistys resetoi tilanteen.

Eräänä päivänä ei kone käynnistynyt ollenkaan. Tähän auttoi venttiilin puhdistus ja myöhemmin. EGR-venttiilin ohjelmointi pois käytöstä. Minulla koneena 1.3 CDTI ja en tiedä kuinka paljon siinä on samaa kuin sinun 2.0 CDTI, mutta en ihmettelisi vaikka olisi sama vika. Puhdistuksesta meni ehkä 10 000 km, niin alkoi taas oireilla vähän, niin kävin ohjelmoimassa pois.

Ainakin pienemmissä CDTI-koneissa EGR-venttiili voi tukkeutua 50-70 tkm välein. Se on tyyppivika. Voi jättää tielle.
 
Erikoisesti oli ratkennut toi vanha putki.

1653685535338.png
 
Yksi rengas autosta tykkää tyhjentyä hiljalleen noin 1,5 barin ylipaineeseen (haluaisin pitää 2,5 bar). Mikä olisi paras keino korjata tilanne?
Eipä ne autokorjaamot/rengasliikkeet paljoa veloita kun käy poikkeamassa ja pyytää korjaamaan vuotavan renkaan. Sen verran helppo työ että tuollaiset otetaan melkein heti työn alle ja asiakkaan hörppiessä kahvia rengas on korjattu.

Paikkausvaahtoa ei kannata laittaa. Se on vain väliaikainen korjaus tien päällä sattuneita vuotoja varten ja sen käytön jälkeen pitäisi ajaa suoraan rengasliikkeeseen korjauttamaan rengas.
 
Eipä ne autokorjaamot/rengasliikkeet paljoa veloita kun käy poikkeamassa ja pyytää korjaamaan vuotavan renkaan. Sen verran helppo työ että tuollaiset otetaan melkein heti työn alle ja asiakkaan hörppiessä kahvia rengas on korjattu.

Paikkausvaahtoa ei kannata laittaa. Se on vain väliaikainen korjaus tien päällä sattuneita vuotoja varten ja sen käytön jälkeen pitäisi ajaa suoraan rengasliikkeeseen korjauttamaan rengas.

Just eikä melkeensä tasan tarkalleen näin. Varaa ajan vaikka jostain paikallisesta vianorista renkaan paikkaukseen, Hörppii siinä hetken automaattikahvia ja datailee tai käy potkimassa rööki suussa kiviä ulkona, ukko tulee sanomaan että se ois nyt kunnossa, 49eur.. Jos meet sekoilemaan paikkausvaahtojen kanssa ajamis-kunnossa olevalla autolla niin sit menee helposti koko kumi vaihtoon.

Kyllä ne ammattilaiset sieltä sen tikun löytää kun paineistaa jne.
 
Pari kertaa olen osunut ruuviin ja rengasliikkeen mies haluaa heti vaihtaa renkaan ja jos renkaat eivät ole ihan uunituoreet niin kaikko renkaat. Vähän pienemmässä paikassa saattaa paikkauskin onnistua
 
Auton renkaan paikannut ihan itse ottamalla ruuvi renkaasta ja motonetistä tuollaisen

Saa olla vähän ruista ranteessa kun koittaa hoonata metallivahvistettua reikää suuremmaksi. Helppo homma ja on pitänyt useamman vuoden.

Saman hoonauksen varmaan olisi voinut tehdä porakoneella ja sopivan paksuisella terällä.
 
Pari kertaa olen osunut ruuviin ja rengasliikkeen mies haluaa heti vaihtaa renkaan ja jos renkaat eivät ole ihan uunituoreet niin kaikko renkaat. Vähän pienemmässä paikassa saattaa paikkauskin onnistua
Just eikä melkein näin.

Kamelinpaska itse laittaen renkaaseen, jos selkeä reikä löytyy. Muussa tapauksessa rengasliike vaihtaa koko renkaan.
 
Peruutuskameran kuva meni sumeaksi pari päivää sitten. Kokeilin putsata ulkoa, mutta ei mitään vaikutusta. Mikähän lie syynä. Kosteutta en nähnyt sisällä, mutta voisiko linssin suojuksen sisäpuolella tai linssissä olla jotain pölyä?
DSC_4807.JPG

_20220528_184905.JPG
 
Peruutuskameran kuva meni sumeaksi pari päivää sitten. Kokeilin putsata ulkoa, mutta ei mitään vaikutusta. Mikähän lie syynä. Kosteutta en nähnyt sisällä, mutta voisiko linssin suojuksen sisäpuolella tai linssissä olla jotain pölyä?
DSC_4807.JPG

_20220528_184905.JPG
Ilmeisesti tuo ei ole korjattavissa, jos nettikeskusteluihin on luottaminen. Uusi osa Kialta 500-600€ ja Alilta muutaman kympin. Täytyy ainakin purkaa ja katsoa, että tämä on oikea osa 2016 farkku Ceediin: https://m.aliexpress.com/item/10050...lgo_pvid=f65a6070-ed86-465c-a3dc-b21306ba62bf
 
Auto (citikka c4 '07) kävi koiranluiden vaihdossa ti. Tämän jälkeen n. 12km ajoa, ilman mitään kummempaa. Tänään puoliskon piti lähteä jonnekin ja sanoi että eturengas tyhjä.
Kävin ihmettelemässä, niin iskari rikki, jousi pompsahtanut paikaltaan ja uponnut renkaaseen sisään.

Mitäs helvettiä tuolle on tapahtunut? Minä ajanut viimeisenä tuolla torstaina ja kyllähän sen olisi huomannut jos iskari hajoaisi.
 
Auto (citikka c4 '07) kävi koiranluiden vaihdossa ti. Tämän jälkeen n. 12km ajoa, ilman mitään kummempaa. Tänään puoliskon piti lähteä jonnekin ja sanoi että eturengas tyhjä.
Kävin ihmettelemässä, niin iskari rikki, jousi pompsahtanut paikaltaan ja uponnut renkaaseen sisään.

Mitäs helvettiä tuolle on tapahtunut? Minä ajanut viimeisenä tuolla torstaina ja kyllähän sen olisi huomannut jos iskari hajoaisi.

Ettei olisi vaan jousi poikki? Huonolla tuurilla ja rakenteesta johtuen saattaa puhkaista renkaan (esim. jossain BMW:ssä näin)
 
Kaverilla katkes satasen vauhdissa vanhasta meganesta jousi ja samalla tavalla rengas puhki.

Kummallista sinänsä jos itsestään parkissa olisi katkennut
 
Auto (citikka c4 '07) kävi koiranluiden vaihdossa ti. Tämän jälkeen n. 12km ajoa, ilman mitään kummempaa. Tänään puoliskon piti lähteä jonnekin ja sanoi että eturengas tyhjä.
Kävin ihmettelemässä, niin iskari rikki, jousi pompsahtanut paikaltaan ja uponnut renkaaseen sisään.

Mitäs helvettiä tuolle on tapahtunut? Minä ajanut viimeisenä tuolla torstaina ja kyllähän sen olisi huomannut jos iskari hajoaisi.
Normaali ranskalainen.. Jousi menee ihan yllättäen ajossa poikki. Enpä enää noihin PSA kamppeisiin koske. Ajo-opetusajossa olimme, kevyt loiva risteyskäännös oli menossa kun jousen kuuli hajoavan laakista. Hidas vauhti, ei kiire mihinkään, pelasti renkaan ja kaiken muun menemästä paskaks. Jousi kun nappaa kiinni renkaaseen, sen mukana repeää rikki ihan kaikki mahdollinen ja mahdoton. Opetteleva kuojettaja pysäytti meidän tapausessa auton tien sivuun. Tarkistimme ajettavuuuden - vain alin kieppi katkennut, ajettiin kotiin ja romua korjaamaan.
 
Auto (citikka c4 '07) kävi koiranluiden vaihdossa ti. Tämän jälkeen n. 12km ajoa, ilman mitään kummempaa. Tänään puoliskon piti lähteä jonnekin ja sanoi että eturengas tyhjä.
Kävin ihmettelemässä, niin iskari rikki, jousi pompsahtanut paikaltaan ja uponnut renkaaseen sisään.

Mitäs helvettiä tuolle on tapahtunut? Minä ajanut viimeisenä tuolla torstaina ja kyllähän sen olisi huomannut jos iskari hajoaisi.
Jousihan sieltä on katkennut. Jousen terävä pää pääsee sitten uimaan karkuun kupistaan ja rikkoo huonolla tuurilla renkaan, vetonivelen tai mitä tahansa. Näitä on nähty automerkistä riippumatta. Yllättävän usein menee myös parkissa ollessaan. Aina se silti on parempi vaihtoehto, kuin satasen vauhdissa.
 
Jousihan sieltä on katkennut. Jousen terävä pää pääsee sitten uimaan karkuun kupistaan ja rikkoo huonolla tuurilla renkaan, vetonivelen tai mitä tahansa. Näitä on nähty automerkistä riippumatta. Yllättävän usein menee myös parkissa ollessaan. Aina se silti on parempi vaihtoehto, kuin satasen vauhdissa.
Naapurilla kävi näin ja kovasti ihmetteli että voiko tosiaan jousi katketa auton ollessa pysäköitynä.
 
Joo. Kyllä se kaiken järjen mukaan on siinä parkissa napsahtanut ja uponnut renkaaseen se jousi. Jos se ajossa noin menisi, niin sehän repisi renkaan koko matkalta, uskoisin.
Noh, pitää nyt toivoa että säästyy pelkällä jousien ja renkaan uusimisella. Enemmän tuhoa varmaan onnistuisi tekemään jos olisi vauhtia.

Pitää soitella pajalle heti huomenissa ja kun kerta vakuutukseen kuuluu Pohjolan vahinkopalvelu (hakivat pihasta viime kesänä kun laturi meni), niin pääseepä ihmettelemään miten ne sen siirtävät.
Auto katoksessa pois pakitettavana,
 
@Ad_Astra Tuossa tapuksessa, kun uusit ne myös ne jouset, kun uusitaan myös iskarit. Kannattaa samalla tarkistaa takapään jouset. Uusilla iskareilla ja jousilla huomaa eron eli reippaasti jäykempi ja paremmalle tuntuu ajaa, kun ei niin löysä enään
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä olisiko parempi kysyä tämä tuolla Kysymyksiä & Vastauksia-osiossa mutta laitetaan silti tänne kun auton huoltamisesta on kyse.

Audi A4 1.8 TFSI vm2010 (B8) alkaa olla mittarissa reilu 200tkm, joten ajattelin ainakin tarkastuttaa jakopään. Jakopään pitäisi tässä mallissa olla ketjulla(?), joten kannattaako noita ketjuja uusia vai ainoastaan kiristimet yms. jakopäästä? Vai kuinka pitkäikäisiä nämä ketjut yleensä ovat, että onko turha mitään tarkastella tai vaihtaa kun audi toimii normaalisti eikä kuulu erikoisia ääniä käynnistäessä?
 
Viimeksi muokattu:
Kiristäjäthän noissa on ollu ongelmakohtana, varsinkin longlife öljynvaihtoväleillä..
 
Mjahas. Potilas VW Bora -01 2.0 bensa manuaali ilmastoinnilla.

Tuli rouvalta viestiä että auto työntää pelkkää kuumaa ohjaamoon. Ihan sama mitenkä veivailee ilmastointia / puhalluksen lämpötiloja.
Onkohan tuolla nyt vilmavirtausläppä jumiutunut "Kuuma"-puolelle ja työntää moottorista sitten lämmintä ilmaa jatkuvasti?

Mistähän tuota lähtisi nyt purkamaan ja tutkimaan?
 
Mjahas. Potilas VW Bora -01 2.0 bensa manuaali ilmastoinnilla.

Tuli rouvalta viestiä että auto työntää pelkkää kuumaa ohjaamoon. Ihan sama mitenkä veivailee ilmastointia / puhalluksen lämpötiloja.
Onkohan tuolla nyt vilmavirtausläppä jumiutunut "Kuuma"-puolelle ja työntää moottorista sitten lämmintä ilmaa jatkuvasti?

Mistähän tuota lähtisi nyt purkamaan ja tutkimaan?

Climatronic? Siinä on sisäänrakennettu self test toiminto, tosin 90% varmuudella vika on se että lämmönsäätöläppä on irti akselistaan. Ohjeita inttervepistä.
 
Mistähän löytyis Ford Transit 2008 räjäytyskuvat? Pitäs liukuoveen uusia osia mutta auto on toisella paikkakunnalla eikä nyt muista miltä ne näyttää.

Tuskaista hommaa koittaa näin uusia autoja korjata, 40 vuotiaaseen jenkkiin tuntuu löytyvän kaikki etsimättä :smoke:
 
Mistähän löytyis Ford Transit 2008 räjäytyskuvat? Pitäs liukuoveen uusia osia mutta auto on toisella paikkakunnalla eikä nyt muista miltä ne näyttää.

Tuskaista hommaa koittaa näin uusia autoja korjata, 40 vuotiaaseen jenkkiin tuntuu löytyvän kaikki etsimättä :smoke:

 
Lokasuoja piti maalata, mutta nyt pitäisi maalata myös ovi jos haluaa siistin. Mitähän tuon kanssa tekee kun sävy on selvästi väärä autoon?
 
Mahdollinen uusi ominaisuus löytyi heti, nyt auto tuntuu jotenkin sammuvan "rajusti". Sammuttaessa auto siis selkeästi tärähtää (ohjaamoon tuntuvasti), hieman vähemmän jos kytkin pohjassa. Ei mielestäni ole noin selkeästi aiemmin tuntunut, mutta ehkä olen vain vainoharhainen :D Seurailee tilannetta, josko tuo ei olisi tielle jättävä ominaisuus. Alkaa pian menemään usko tähän yksilöön, kummasti alkanut taas auton vaihtaminen houkuttamaan.
Tätä asiaa nyt seuraillut ja kyllä taitaa moottorin tuennassa olla häikkää. Hyvin pieni värinä tuntuu tyhjäkäynnillä (niin pieni, ettei siihen juuri kiinnitä huomiota), mutta sammuttaessa moottori selvästi nytkähtää. Käsin koitin moottoria heilutella, ei tuntunut liikkuvan sitten yhtään mihinkään. Ainakin googlen mukaan moottorin pitäisi hieman (ei tietenkään mitenkään hervottomasti) liikkua käsivoiminkin, kun "kelluu" kuitenkin kumityynyjen varassa. Nyt kun ei liiku, niin tuosta voinee olettaa, että joku kumityynyistä täysin kaput? Ainiin, piti kärryä vetää (onneksi vain lyhyt matka) ja nelosella ylämäkeen ajaessa 80 km/h nopeudessa alkoi aivan hillitön tärinä, eli eiköhän vika ole tuossa moottorin tuennassa, kun raskaalla kuormalla tärinä pahenee.

Vaihdetaanko nuo moottorintuet yleensä kaikki kerralla, vai vaihdetaanko vaan hajonnut yksilö? Ei nuo kalliita osia ole, että sinänsä ne vaihtaisi kaikki samalla. Eikun Autojerryyn huoltotarjouksia kyselemään, johan tässä onkin monta viikkoa kulunut edellisestä huollosta :)
 
Opel Astra H

Etupäästä kuuluu vaimea ja pehmeähkö kolahdus, kun ajaa montuista tai hidasteista. Tulee myös silloin, kun ajaa pienistäkin töyssyistä rauhallisesti. Kuuluu mielestäni vain vasemmalta. Iskarit ja jouset on vaihdettu noin 50 000 km sitten. Mikähän voisi olla?

Lisäksi EGR-venttiilin luota tulee öljyä aika runsaasti, piti lisätä. EGR ohjelmoitu pois päältä, mutta ei tulpattu. Pitäisiköhän tuo nyt tulpata? Mikä voi öljyn tuonne EGR-venttiilille viedä?

Aiemmin mainitsemani jarrujen heikkous ei ole korjaantunut, eikä varmaan ole motivaatiota sitä korjatakaan. Kyllä tuo aika reippaasti pysähtyy kuitenkin. Ollut tuollainen jo vuosia.
 
Opel Astra H

Etupäästä kuuluu vaimea ja pehmeähkö kolahdus, kun ajaa montuista tai hidasteista. Tulee myös silloin, kun ajaa pienistäkin töyssyistä rauhallisesti. Kuuluu mielestäni vain vasemmalta. Iskarit ja jouset on vaihdettu noin 50 000 km sitten. Mikähän voisi olla?

Koiranluu tai vakaajan puslat.
 
Helevetin ruttelo on taas hajalla. Ajatuksia kaivataan:

Eli 2006 Fiat Scudo 2.0JTD diesel koneella. Ajettu vähän alta n. 140 000km. Alkutalvesta 2021 ollut kylmänä käynnistyongelmia (Startti pyöri mutta ei lähde käyntiin. Kun webastolla hehkutti pari tuntia niin sitten lähti ja kävi iloisesi) tehty korjaamolla määräaikaishuolto jossa vaihdettu jakopää + vesipumppu sekä todettu 3kpl hehkutulppia toimimattomiksi ja ne vaihdettu kans. Vielä tämänkin jälkeen käyntiinlähtö ongelmaa mutta romu viety viralliselle merkkikorjaamolle niin eivät sielläkään keksineet syytä ja kokeillessa siellä oli kuitenkin lähtenyt käyntiin. Nuo ongelmat sitten kuitenkin katosivat mystisesti. Epäilys oli olisiko tankkiin jäänyt kesäkiisseliä liikaa. Mitään vikakoodeja ei näkynyt.

Toimi hyvin tässä välissä mutta oli aika vähän käytössä vuoden päivät (n. 5000km 1,5 vuoden aikana ja lähes kokonaan kaupunkinopeuksissa) ja nyt sitten alkoi ensi kertaa pitkään aikaan 100km/h vauhtia kokeillessa kone täristämään eikä halunnut kiihtyä ja heti seuraavalla kerralla kaupunkinopeuksissa ja sen jälkeen vielä tyhjäkäynnillä kans kone kuulostaa ettei "käynyt kaikilla". Vein uuteen paikkaan josta todettiin että nokka akselin synkronointi kampiakseliin pielessä. Kun oli puhetta että jakopää raplattu reilu vuosi sitten niin kehottivat olemaan yhteydessä sinne. Jakonpään raplannut korjaamo haki romun ja siellä nyt ihmeteltiin että oli kuulemma ajoitus yhden hampaan ollut pielessä mutta ei vielä senkään jälkeen käynyt hyvin. Olivat sitten havainneet että yhden venttiilien keinuvivuista olevan rikki.

Mitähän tässä nyt kannattaisi tuolle teettää. Korjaamon setä oli sitä mieltä että tuossa pelkässä keinuvivun vaihdossa on riski että sieltä on jotain muuta paskana ja sitten taas perusteellisempi avaus olisi useamman tonnin homma koska kuulemma niin työläs. Oli myös sitä mieltä että ei voinut oikein mitenkään tarkistaa helposti onko sieläl jotain vaurioita vai ei. Voiko tuo jakohihna hypätä jostain syystä itsestään eli onko sen siirtyminen syy vai seuraus? (mittarin mukaanhan) tuo on melko vähän ajettu mutta kuitenkin 16 vuotta vanha niin arveluttaa kuinka kalliita harsimisia tuohon kannattaa tehdä.
 
Helevetin ruttelo on taas hajalla. Ajatuksia kaivataan:

Eli 2006 Fiat Scudo 2.0JTD diesel koneella. Ajettu vähän alta n. 140 000km. Alkutalvesta 2021 ollut kylmänä käynnistyongelmia (Startti pyöri mutta ei lähde käyntiin. Kun webastolla hehkutti pari tuntia niin sitten lähti ja kävi iloisesi) tehty korjaamolla määräaikaishuolto jossa vaihdettu jakopää + vesipumppu sekä todettu 3kpl hehkutulppia toimimattomiksi ja ne vaihdettu kans. Vielä tämänkin jälkeen käyntiinlähtö ongelmaa mutta romu viety viralliselle merkkikorjaamolle niin eivät sielläkään keksineet syytä ja kokeillessa siellä oli kuitenkin lähtenyt käyntiin. Nuo ongelmat sitten kuitenkin katosivat mystisesti. Epäilys oli olisiko tankkiin jäänyt kesäkiisseliä liikaa. Mitään vikakoodeja ei näkynyt.

Toimi hyvin tässä välissä mutta oli aika vähän käytössä vuoden päivät (n. 5000km 1,5 vuoden aikana ja lähes kokonaan kaupunkinopeuksissa) ja nyt sitten alkoi ensi kertaa pitkään aikaan 100km/h vauhtia kokeillessa kone täristämään eikä halunnut kiihtyä ja heti seuraavalla kerralla kaupunkinopeuksissa ja sen jälkeen vielä tyhjäkäynnillä kans kone kuulostaa ettei "käynyt kaikilla". Vein uuteen paikkaan josta todettiin että nokka akselin synkronointi kampiakseliin pielessä. Kun oli puhetta että jakopää raplattu reilu vuosi sitten niin kehottivat olemaan yhteydessä sinne. Jakonpään raplannut korjaamo haki romun ja siellä nyt ihmeteltiin että oli kuulemma ajoitus yhden hampaan ollut pielessä mutta ei vielä senkään jälkeen käynyt hyvin. Olivat sitten havainneet että yhden venttiilien keinuvivuista olevan rikki.

Mitähän tässä nyt kannattaisi tuolle teettää. Korjaamon setä oli sitä mieltä että tuossa pelkässä keinuvivun vaihdossa on riski että sieltä on jotain muuta paskana ja sitten taas perusteellisempi avaus olisi useamman tonnin homma koska kuulemma niin työläs. Oli myös sitä mieltä että ei voinut oikein mitenkään tarkistaa helposti onko sieläl jotain vaurioita vai ei. Voiko tuo jakohihna hypätä jostain syystä itsestään eli onko sen siirtyminen syy vai seuraus? (mittarin mukaanhan) tuo on melko vähän ajettu mutta kuitenkin 16 vuotta vanha niin arveluttaa kuinka kalliita harsimisia tuohon kannattaa tehdä.
Itse aloittaisin ihan ekana siitä että tuleeko hehkuille ylipäätään jännitettä sekä tuleeko sitä tarpeeksi (hehkun releen kontaktit menneet)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 302
Viestejä
4 867 714
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom