Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

T5.1 Caravellessa halkesi apulaitehihna pitkittäin, koneen puoleinen palanen pyörähti jakohihnan ja kampiakselin hammaspyörän väliin. :btooth: Ajon aikana napsahti, kone sammui samantien. Hinaus korjaamon pihaan ja alkoivat tutkia vahinkoja. Samainen hihna on nimittäin vaihdettu tuolla korjaamolla 30 000km sitten, samalla vaihtui jakopään osat. Toivottavasti ei ole apulaitteet syynä hihnan hajoamiseen, voi olla jopa mahdollisuudet saada remontti osan/asennusvirheen piikkiin.

ProShot_2018_01_24_12_13_39.jpg

Onneksi on tuttu paja, firmalla on osien kuitit tallessa ja vakuutukset kunnossa asennusvirheiden varalta.
 
No auton kylmälaitteilla taas ei toimintaperiaatteen lisäksi ole juurikaan tekemistä kiinteiden kylmälaitteiden kanssa.

Auton kylmälaitteet on sen verran kovassa rääkissä / olosuhteissa, että meidän pohjolassa ei uudessakaan autossa tahdo kylmäaineet pysyä sisässä juuri sitä 2-3v pidempään. Valskailee käytännössä sieltä täältä pienesti ja sitten ihmetellään kun ei ilmastointi toimi...Tuohon päälle vielä talven aikaiset stefavuodot kun kompuran akseli makaa 6kk samassa asennossa ennenkuin lämpötila taas sallii automaatti-ilmastoinnin käynnistyä. Jossain espanjan etelärannikolla taas voi hyvinkin olla autoja joihin ei ole puoleen vuosikymmeneen lisätty ainetta ja hyvin pelaa.

Ja kun se auto kylmäainehuoltoon saapuu niin automaattilaitteet hoitaa sen alipaineistuksen kosteuden poistamiseksi kaiken varalta. Alipaineistusajalla ei käytännössä ole muuta merkitystä kuin tarkistaa järjestelmän tiiviys simppeleimmällä mahdollisella tavalla.

Painemittareilla ei autopuolella tee yhtään mitään, koska auton valmistajakin ilmoittaa vain kylmäaineen määrän. Asentaja voi paineita mittailla, mutta ei sillä tiedolla mitään tee ellei tiedä ennakkoon juuri sen auton täyden järjestelmän paineita, joita ei mistään saatavilla ellei ole kertaalleen juuri ko. mallista niitä itse mitannut.

Pitää talon kakkosautolle 95vm mallin mersulle kertoa että pitää mennä ilmastointihuoltoon kun ei ole ainakaan viimeisen 20 vuodenaikana kertaakaan käyty ilmastointihuollossa kun näiden huoltoliikeiden mukaan pitäisi ilmastointi olla jo aivan romuna,mutta kummasti vaan puskoo niin perkeleen kylmää ilmaa.
 
T5.1 Caravellessa halkesi apulaitehihna pitkittäin, koneen puoleinen palanen pyörähti jakohihnan ja kampiakselin hammaspyörän väliin. :btooth: Ajon aikana napsahti, kone sammui samantien. Hinaus korjaamon pihaan ja alkoivat tutkia vahinkoja. Samainen hihna on nimittäin vaihdettu tuolla korjaamolla 30 000km sitten, samalla vaihtui jakopään osat. Toivottavasti ei ole apulaitteet syynä hihnan hajoamiseen, voi olla jopa mahdollisuudet saada remontti osan/asennusvirheen piikkiin.

ProShot_2018_01_24_12_13_39.jpg

Onneksi on tuttu paja, firmalla on osien kuitit tallessa ja vakuutukset kunnossa asennusvirheiden varalta.

Miten jakopäähän pääsee mikään palanen jos jakohihnan koppa/suoja on paikallaan?
 
Miten jakopäähän pääsee mikään palanen jos jakohihnan koppa/suoja on paikallaan?

Se koppa on muovia, hihna hakannut ilmeisesti reiän siihen. Lähemmäs en päässyt katsomaan, ei ihan vielä varmuutta ole. Näitä on nettikirjoitusten mukaan käynyt monissa autoissa, vastaavia tapauksia T5:ssa on Englannissa. Volvoissa ja Relluissa on päässyt myös apulaitehihna kopan sisään.

Pirun vaikea arvata mitä tuossa on voinut tapahtua, keli oli luminen, joten kivi tai muun roskan pääsy hihnan alle ei tule kyseeseen. Hihna haljennut pituussuunnassa, itse laitan huonon hihnan tai asennuvirheen piikkiin.
 
Se koppa on muovia, hihna hakannut ilmeisesti reiän siihen. Lähemmäs en päässyt katsomaan, ei ihan vielä varmuutta ole. Näitä on nettikirjoitusten mukaan käynyt monissa autoissa, vastaavia tapauksia T5:ssa on Englannissa. Volvoissa ja Relluissa on päässyt myös apulaitehihna kopan sisään.

Pirun vaikea arvata mitä tuossa on voinut tapahtua, keli oli luminen, joten kivi tai muun roskan pääsy hihnan alle ei tule kyseeseen. Hihna haljennut pituussuunnassa, itse laitan huonon hihnan tai asennuvirheen piikkiin.

Ja PSA:lla on kanssa moottorimalli jossa apulaitehihnankiristin jos pettää niin se syöttää apulaitehihnan jakopään väliin. Tai vissiinkin siinä on sästetty ja kampiakselille ei ole laitettu kiilaa niin se lähtee luistamaan se kampiakselinratas.
 
Tuossa näytti kaikki kiristimet ja rullat kulkevan suoraan, joten niissä ei ole vikaa.
 
Kipinän tarkistin eilen ja hyvin toimi.


Täytyy tänää tarkistaa tuo. WIS sanoo ainakin että tankki pitää pudottaa pois, mutta täytyy tutkia saisko sen pumpun jotenkin muuten vaihdettua.

Lainatakseni itseäni.. Bensaa tuli ainakin tukkiin, käytin paineensäätimen irti ja sieltä tuli ainakin bensaa. Kampiakselin asentotunnistin anto Ohmi arvoksi 853 Ohm. Ja Wis näyttää ehjän arvoks 540 Ohm +-10%. Täytyy ruveta sitä vaihtaa, kunhan sellasen nyt vaan jostain saa.
 
Miten jakopäähän pääsee mikään palanen jos jakohihnan koppa/suoja on paikallaan?
Pääseehän sinne jos sopivan huono tuuri käy tai on joku näistä lukuisista suunnittelukukkasista. Ihmeen monesti tämäkin vaan yllättää autoilijoita..
Pitää talon kakkosautolle 95vm mallin mersulle kertoa että pitää mennä ilmastointihuoltoon kun ei ole ainakaan viimeisen 20 vuodenaikana kertaakaan käyty ilmastointihuollossa kun näiden huoltoliikeiden mukaan pitäisi ilmastointi olla jo aivan romuna,mutta kummasti vaan puskoo niin perkeleen kylmää ilmaa.
Harvinaisen hyvä yksilö tai hyvä päiväuni.
Miksi sen ilmastoinnin pitäisi romuna olla? Ja jos olisi niin tuskin se kylmäainehuollon väliin jättämisestä olisi hajonnutkaan. Sitä nyt et usko itsekkään ettei sinne ainetta ole lisätty kahteen vuosikymmeneen...
 
Lainatakseni itseäni.. Bensaa tuli ainakin tukkiin, käytin paineensäätimen irti ja sieltä tuli ainakin bensaa. Kampiakselin asentotunnistin anto Ohmi arvoksi 853 Ohm. Ja Wis näyttää ehjän arvoks 540 Ohm +-10%. Täytyy ruveta sitä vaihtaa, kunhan sellasen nyt vaan jostain saa.
Tarkistas vielä kampuran anturi sitenkin, että jauhat startilla ja katsot pomppiiko kierrokset kiekkamittarissa? Sen kuuluu nytkyttää sen startin kierrosten mukaisesti (~200rpm).

Helppo koettaa ja vahvistaa ohmiteorian jos vaikka yleismittarilla oli huono päivä. :)
 
Tarkistas vielä kampuran anturi sitenkin, että jauhat startilla ja katsot pomppiiko kierrokset kiekkamittarissa? Sen kuuluu nytkyttää sen startin kierrosten mukaisesti (~200rpm).

Helppo koettaa ja vahvistaa ohmiteorian jos vaikka yleismittarilla oli huono päivä. :)
Ei pompi
 
Lainatakseni itseäni.. Bensaa tuli ainakin tukkiin, käytin paineensäätimen irti ja sieltä tuli ainakin bensaa. Kampiakselin asentotunnistin anto Ohmi arvoksi 853 Ohm. Ja Wis näyttää ehjän arvoks 540 Ohm +-10%. Täytyy ruveta sitä vaihtaa, kunhan sellasen nyt vaan jostain saa.

Itellä oli vanhasta golffista ihan vain kampiakselin asennontunnistimen maajohto hapettunut.. korjaantui sillä eikä vieläkään lähes 10v myöhemmin sitä ole vaihdettu. Auto siis ei itsellä, mutta lähisukulaisella kyllä :)
 
No siellähän tuo sitten on.

Itellä oli vanhasta golffista ihan vain kampiakselin asennontunnistimen maajohto hapettunut.. korjaantui sillä eikä vieläkään lähes 10v myöhemmin sitä ole vaihdettu. Auto siis ei itsellä, mutta lähisukulaisella kyllä :)
Joo, johdotukset melkein aina ensin varsinkin vanhemmassa kärryssä.

Itellä tosin ei ole ikinä ollu johtovikoja/hapettumia omissa autoissa. Kai sitä on tuuria mukana.
 
Joo, johdotukset melkein aina ensin varsinkin vanhemmassa kärryssä.
Kaveri korjas b-vectran moottorin vikavalon käyttämällä joka liittimen minkä löysi irti ja takas ja ite vanhan sähkötrukin irrottamalla kaikki releet ja laittamalla takas. Nuo hapettuneet kontaktit on kans yks "arvaa missä vika" -ongelma.
 
Tuossa samaisessa Caravellessä oli viime keväänä outo vika, syttyi DPF-valot mittaristoon ja teki pakkopolttoa jatkuvasti. Kulutus oli matkassa mukavaa 13l/100km. Autodatalla seurailin anturitietoja ja DPFn paine-eroanturin voltit heitteli. Samalla näytti kolmannessa pakokaasun lämpötila-anturissa lämmöt tasaista 1000C.

Uudet anturit tilaukseen ja paikalleen, vieläkin näytti paine-eroanturi omiaan. Satuin siinä pyörimään konehuoneessa ja käsi osui johtonippuun, koneen päällä olevasta läppäristä näin heti kun data pomppasi. Siellähän se vika oli, juuri käden mentävässä kolossa, kahden peukalon vahvuisen johtonipun liittymäkohdassa ja syvällä. Piuha nirhautunut poikki, purin puoli konehuonetta että sain johdon kolvin päähän. Nyt pelittänyt hyvin, nuo johtoviat on pirullisia. Tuossakin tilanteessa ajelin pari viikkoa ennenkuin jaksoi perehtyä tilanteeseen.
 
Tuossa samaisessa Caravellessä oli viime keväänä outo vika, syttyi DPF-valot mittaristoon ja teki pakkopolttoa jatkuvasti. Kulutus oli matkassa mukavaa 13l/100km. Autodatalla seurailin anturitietoja ja DPFn paine-eroanturin voltit heitteli. Samalla näytti kolmannessa pakokaasun lämpötila-anturissa lämmöt tasaista 1000C.

Uudet anturit tilaukseen ja paikalleen, vieläkin näytti paine-eroanturi omiaan. Satuin siinä pyörimään konehuoneessa ja käsi osui johtonippuun, koneen päällä olevasta läppäristä näin heti kun data pomppasi. Siellähän se vika oli, juuri käden mentävässä kolossa, kahden peukalon vahvuisen johtonipun liittymäkohdassa ja syvällä. Piuha nirhautunut poikki, purin puoli konehuonetta että sain johdon kolvin päähän. Nyt pelittänyt hyvin, nuo johtoviat on pirullisia. Tuossakin tilanteessa ajelin pari viikkoa ennenkuin jaksoi perehtyä tilanteeseen.

Yllättävän usein on johtovikaa, olkoon sitten auton merkki melkein mikä hyvänsä.. Ainakin näissä vähän uudemmissa.
 
No siellähän tuo sitten on.
Ei pelkästään ollu vika siinä.

Nyt lähti käyntiin pitkällä startilla. Käy pienellä kaasulla hyvin mutta lämpösenä ei käy tyhjäkäyntiä. Heti kun antaa vähän kaasua niin kaikki pytyt mukana, tyhjäkäynnillä kierrokset tippuu ja meinaa sammua( ja sammuukin jos tarpeeks pitkää käy), käy kolmella ja polttaa putkessa.
 
Olen tottunut tuohon kun migillä heppaan jotain raudan palaa kiinni niin ilman maskia laitan silmät kiinni ja käännän päätä vähän pois päin.
Nyt sitten hitsailin autossa pahassa paikassa mihin ei mahtunu maskin kanssa ja piti vähä tiirata että hitsaus menee oikeaan paikkaan.
Hitsaussuojakaasu tietenkin loppu ja muutenkin vitutti niin ihan pari sekuntia varovasti tähtäsin suutinta oikeaan paikkaan hitsauskaaren palaessa.
Tässä nyt sitten pari päivää kärvistelty silmät punaisena kyyneleet valuen. Että varmaan muistetataan edes pitää ne silmät kiinni hitsatessa vaikka kuinka vituttaisi!
 
Viimeksi muokattu:
Ei pelkästään ollu vika siinä.

Nyt lähti käyntiin pitkällä startilla. Käy pienellä kaasulla hyvin mutta lämpösenä ei käy tyhjäkäyntiä. Heti kun antaa vähän kaasua niin kaikki pytyt mukana, tyhjäkäynnillä kierrokset tippuu ja meinaa sammua( ja sammuukin jos tarpeeks pitkää käy), käy kolmella ja polttaa putkessa.
Kasetti? Eikös ng satkussa jo punanen tonnarin kassu ole...

Outoa että kaikki oireet tulee samaan aikaan... se antura nyt varmasti kunnossa? Kait se kampuran asentoanturikin voi aiheuttaa putkeen ampumista jos toimii ns. "väärässä tahdissa"...
 
Tuossa samaisessa Caravellessä oli viime keväänä outo vika, syttyi DPF-valot mittaristoon ja teki pakkopolttoa jatkuvasti. Kulutus oli matkassa mukavaa 13l/100km. Autodatalla seurailin anturitietoja ja DPFn paine-eroanturin voltit heitteli. Samalla näytti kolmannessa pakokaasun lämpötila-anturissa lämmöt tasaista 1000C.

Uudet anturit tilaukseen ja paikalleen, vieläkin näytti paine-eroanturi omiaan. Satuin siinä pyörimään konehuoneessa ja käsi osui johtonippuun, koneen päällä olevasta läppäristä näin heti kun data pomppasi. Siellähän se vika oli, juuri käden mentävässä kolossa, kahden peukalon vahvuisen johtonipun liittymäkohdassa ja syvällä. Piuha nirhautunut poikki, purin puoli konehuonetta että sain johdon kolvin päähän. Nyt pelittänyt hyvin, nuo johtoviat on pirullisia. Tuossakin tilanteessa ajelin pari viikkoa ennenkuin jaksoi perehtyä tilanteeseen.
Joo nämä on kyllä tosi vmäisiä...

Tilannetta pahentaa jos omistaa vanhan obd1/aldl tms kinnerin josta saa huonosti ecun dataa ulos jo valmiiksi... täysin hakuammunnaksi menee helposti. .
 
Ei pelkästään ollu vika siinä.

Nyt lähti käyntiin pitkällä startilla. Käy pienellä kaasulla hyvin mutta lämpösenä ei käy tyhjäkäyntiä. Heti kun antaa vähän kaasua niin kaikki pytyt mukana, tyhjäkäynnillä kierrokset tippuu ja meinaa sammua( ja sammuukin jos tarpeeks pitkää käy), käy kolmella ja polttaa putkessa.

Voihan tuo MAF-anturikin olla. Itsellä sen rikkoutuessa, auto kävi jotenkuten. Tyhjäkäyntiä saattoi heikosti käydä vähän pidempäänkin, kaasua kesti välillä mutta yleensä sammui kaasua painettaessa. Kävi selkeästi vajailla, 4-5 pytyllä, satunnaisesti kuudella. Helppo testata itse kun nyppää maffista piuhan irti, ja jos käynnistyy hyvin, niin maffi rikki. Jos taas ei vaikutusta, on ehjä.
 
Kasetti? Eikös ng satkussa jo punanen tonnarin kassu ole...

Outoa että kaikki oireet tulee samaan aikaan... se antura nyt varmasti kunnossa? Kait se kampuran asentoanturikin voi aiheuttaa putkeen ampumista jos toimii ns. "väärässä tahdissa"...
Suoralla sytkällä, ei oo sitä rikkoutuvaa kasettia. Täytty vielä perjantaina nyppästä se asentoanturi pois ja tarkistaa että se on kunnolla paikallaan
 
.
Ei pelkästään ollu vika siinä.

Nyt lähti käyntiin pitkällä startilla. Käy pienellä kaasulla hyvin mutta lämpösenä ei käy tyhjäkäyntiä. Heti kun antaa vähän kaasua niin kaikki pytyt mukana, tyhjäkäynnillä kierrokset tippuu ja meinaa sammua( ja sammuukin jos tarpeeks pitkää käy), käy kolmella ja polttaa putkessa.
Mulla oli sama. Täällä veikattiin mafia. Olikin jakoketjun kiristin mennyt ja sen myötä koko kansi. Parin tonnin remppa. :dead:
 
T5.1 Caravellessa halkesi apulaitehihna pitkittäin, koneen puoleinen palanen pyörähti jakohihnan ja kampiakselin hammaspyörän väliin. :btooth: Ajon aikana napsahti, kone sammui samantien. Hinaus korjaamon pihaan ja alkoivat tutkia vahinkoja. Samainen hihna on nimittäin vaihdettu tuolla korjaamolla 30 000km sitten, samalla vaihtui jakopään osat. Toivottavasti ei ole apulaitteet syynä hihnan hajoamiseen, voi olla jopa mahdollisuudet saada remontti osan/asennusvirheen piikkiin.

ProShot_2018_01_24_12_13_39.jpg

Onneksi on tuttu paja, firmalla on osien kuitit tallessa ja vakuutukset kunnossa asennusvirheiden varalta.

Soitin korjaamolle ja alkavat purkamaan autoa, ajoitus ei ollut enää kohdallaa ja moottori ei pyöri vapaasti. Joten venttiili(t) ovat käyneet tekemässä tuttavuutta männänlakeen. Ohjeistin purkamaan kannen pois ja mittaamaan mäntien korkeudet, toivottavasti alakertaan asti ei ole voimat välittynyt.

Kyselin takuuta osalle, kun kerran moniurahihna tämän aiheutti, ja oli vähän vaikeana asiasta: "Jos nokkahihna olisi hajonnut niin silloin olisi selvä, mutta nyt kun moniura niin vähän vaikeaa. Kun ei tiedä onko ollut ulkoista tekijää" Onko kenelläkään vastaavaa tilannetta ollut? Kuluttajaviranomaisen sivuilla on seuraava kohta auton huollon takuulle:

10. Takuu
Ellei työtilauksessa muuta ilmoiteta, antaa korjaamo työstään takuun, joka on voimassa työn valmistumispäivästä lukien kuusi kuukautta tai 15.000 kilometriä riippuen siitä, kumpi mainituista rajoista ensin saavutetaan. Takuu koskee myös korjaamon käyttämän alihankkijan työtä ja tämän hankkimia varaosia ja tarvikkeita. Korjaamo sitoutuu takuun voimassaoloaikana omalla kustannuksellaan korjaamaan työssään, hankkimissaan varaosissa ja tarvikkeissa ilmenevät virheet.

Takuu ei kata säätöjä eikä työn kohteen normaalia kulumista. Takuu ei kata myöskään asiakkaan hankkimia varaosia niiden asennusta lukuun ottamatta eikä väliaikaista korjausta, joka tehdään asiakkaan vaatimuksesta hyvää korjaustapaa noudattamatta.

Takuu ei ole voimassa, jos korjaamo saattaa todennäköiseksi, että virhe johtuu asiakkaan puolella olevasta syystä, kuten ajoneuvon tai muun työnkohteen vääränlaisesta käsittelystä, tapaturmasta tai ulkopuolisen aiheuttamasta vauriosta, taikka siitä, että asiakas on laiminlyönyt ajoneuvon asianmukaisen hoidon ja huoltamisen.

Takuuehdoilla ei rajoiteta asiakkaalle kuluttajansuojalain mukaan kuuluvaa oikeutta vedota korjauksessa olevaan virheeseen.

Täytyy koittaa neuvotella asiasta vielä.
 
Vanhempien Rellu Laguna II rikkoi jakohihnansa kun moniurahihna hajosi. Merkkihuollossa oli huollettu 5000km aikaisemmin ja takuuseen meni. Se oli merkkihuolto ja merkkihuollon osat, joka auttoi taatusti asiaa.
 
Nissa Tino ja sisävalo ei pala.
Josku se on palanut ja luulin että lamppu pimeä. Ostin uuden eikä toimi.
Samoin etulamppujen pissapoika toimii vähän miten sattuu. Nyt ei ole varmaan vuoteen toiminut ollenkaan, sitä ennen toimi aina jonkin aikaa ja ei toiminu ja toimi jne.

Ideaa mistä lähtis vyyhtiä purkamaan?
 
Nissa Tino ja sisävalo ei pala.
Josku se on palanut ja luulin että lamppu pimeä. Ostin uuden eikä toimi.
Samoin etulamppujen pissapoika toimii vähän miten sattuu. Nyt ei ole varmaan vuoteen toiminut ollenkaan, sitä ennen toimi aina jonkin aikaa ja ei toiminu ja toimi jne.

Ideaa mistä lähtis vyyhtiä purkamaan?

Tarkista sulake. Sen jälkeen vois yleismittarilla mitata tuleeko sinne lampu kantaan virtaa, josko kontakti ois vaan huono tms.
 
Tarkista sulake. Sen jälkeen vois yleismittarilla mitata tuleeko sinne lampu kantaan virtaa, josko kontakti ois vaan huono tms.
Sulakkeita silmäilin, mutta en oo varma löysinkö oikeaa kun on vähän kehno sulakekartta.. pitää vielä mittarilla kattoo jossain välissä.
 
Nissa Tino ja sisävalo ei pala.
Josku se on palanut ja luulin että lamppu pimeä. Ostin uuden eikä toimi.
Samoin etulamppujen pissapoika toimii vähän miten sattuu. Nyt ei ole varmaan vuoteen toiminut ollenkaan, sitä ennen toimi aina jonkin aikaa ja ei toiminu ja toimi jne.

Ideaa mistä lähtis vyyhtiä purkamaan?

Jos tässä on sama valo kun almerassa niin katkaisijan päältä taipuu/sulaa kosketuspinnat irti
 

Soitin korjaamolle ja alkavat purkamaan autoa, ajoitus ei ollut enää kohdallaa ja moottori ei pyöri vapaasti. Joten venttiili(t) ovat käyneet tekemässä tuttavuutta männänlakeen. Ohjeistin purkamaan kannen pois ja mittaamaan mäntien korkeudet, toivottavasti alakertaan asti ei ole voimat välittynyt.

Kyselin takuuta osalle, kun kerran moniurahihna tämän aiheutti, ja oli vähän vaikeana asiasta: "Jos nokkahihna olisi hajonnut niin silloin olisi selvä, mutta nyt kun moniura niin vähän vaikeaa. Kun ei tiedä onko ollut ulkoista tekijää" Onko kenelläkään vastaavaa tilannetta ollut? Kuluttajaviranomaisen sivuilla on seuraava kohta auton huollon takuulle:


Täytyy koittaa neuvotella asiasta vielä.
Eipä se hihna itsekseen pitkittäin halki mene, eli ulkoisen syyn piikkiin jos menee niin artisti maksaa. Ulkoisena syynä.menee myös jos esim. joku moniurahihnan rullista juminut.

Riippuu hyvin pitkälti huoltoliikkeestä miten tulevat vastaan, mutta heikoilla ollaan kuluttajasuojan kanssa jos ei aukottomasti voida näyttää ulkoisen tekijän puuttumista...
 
Jakohihna katkes 98 renault meganesta. 70 tkm se kesti jos edellisen omistajan väittämä edellisen vaihdon km piti paikkansa. Onneks sai uuden kannen halvalla, mutta ompaha työmaa silti.
 
Sabosta turbon pakopuolen tiiviste antoi lopulta kunnolla periksi. Epäilys oli ensin että kansipahvi olisi mennyt kun se perässä tullut korttelin pituinen savupilvi oli välillä sininen ja välillä harmaa, mutta nesteet olivat molemmat sitä ihteään. Mitattiin puristukset vielä, kaikki näytti hyvältä ja joka mäntä ja tulppa oli kuin kaupan hyllyltä just noudettu. Muutama satku käytetystä turbosta ja taas jatketaan. Näyttää B204 kestävän aika hyvin...
 
Eipä se hihna itsekseen pitkittäin halki mene, eli ulkoisen syyn piikkiin jos menee niin artisti maksaa. Ulkoisena syynä.menee myös jos esim. joku moniurahihnan rullista juminut.

Riippuu hyvin pitkälti huoltoliikkeestä miten tulevat vastaan, mutta heikoilla ollaan kuluttajasuojan kanssa jos ei aukottomasti voida näyttää ulkoisen tekijän puuttumista...

Samaa tuossa uumoilin itse.

T5ssa jako pois paikaltaan, odottelen että saavat kannen pois. Varauduin jo pahimpaan ja katselin uutta Ebaysta, Saksasta rahteineen reilu 800€. Ruotsista saisi 10 tkm ajetun koneen 2800€, tuokin kävi mielessä. Tietenkin jos yksi seetirengas rikki niin ei kannata alkaa noihin edellä mainittuihin.
 
Sabosta turbon pakopuolen tiiviste antoi lopulta kunnolla periksi. Epäilys oli ensin että kansipahvi olisi mennyt kun se perässä tullut korttelin pituinen savupilvi oli välillä sininen ja välillä harmaa, mutta nesteet olivat molemmat sitä ihteään. Mitattiin puristukset vielä, kaikki näytti hyvältä ja joka mäntä ja tulppa oli kuin kaupan hyllyltä just noudettu. Muutama satku käytetystä turbosta ja taas jatketaan. Näyttää B204 kestävän aika hyvin...
Kyllähän toi t5 kestää... paitsi se jakopää ja kansi. Paska sekin on jos vertaa johonkin muun valmistajan koneeseen. :D

Nimimerkillä t7 omistan...
 

Soitin korjaamolle ja alkavat purkamaan autoa, ajoitus ei ollut enää kohdallaa ja moottori ei pyöri vapaasti. Joten venttiili(t) ovat käyneet tekemässä tuttavuutta männänlakeen. Ohjeistin purkamaan kannen pois ja mittaamaan mäntien korkeudet, toivottavasti alakertaan asti ei ole voimat välittynyt.

Kyselin takuuta osalle, kun kerran moniurahihna tämän aiheutti, ja oli vähän vaikeana asiasta: "Jos nokkahihna olisi hajonnut niin silloin olisi selvä, mutta nyt kun moniura niin vähän vaikeaa. Kun ei tiedä onko ollut ulkoista tekijää" Onko kenelläkään vastaavaa tilannetta ollut? Kuluttajaviranomaisen sivuilla on seuraava kohta auton huollon takuulle:


Täytyy koittaa neuvotella asiasta vielä.

Kaikki venttiilit (16 kpl) osuneet mäntiin, yksi keinu hajalla ja nokkapyörän kiila vääntynyt rikki. Nestettä kun kaataa palotilaan niin kaikki venttiilit pitää, yhdessä pakoventtiilissä on pientä vuotoa. Johtuu varmaan seetipinnassa olevasta pienestä ruvesta.

Kansi menee läpättäväksi ja tarkistukseen kansipajalle, on helpotus jos selviää niinkin pienellä kuin tiivisteiden, nokkapyörän ja keinun vaihdolla.
 
Kaikki venttiilit (16 kpl) osuneet mäntiin, yksi keinu hajalla ja nokkapyörän kiila vääntynyt rikki. Nestettä kun kaataa palotilaan niin kaikki venttiilit pitää, yhdessä pakoventtiilissä on pientä vuotoa. Johtuu varmaan seetipinnassa olevasta pienestä ruvesta.

Kansi menee läpättäväksi ja tarkistukseen kansipajalle, on helpotus jos selviää niinkin pienellä kuin tiivisteiden, nokkapyörän ja keinun vaihdolla.
Jos venttiilit on jättäneet näkyvän iskeymän mäntään niin ne kuuluu vaihtaa, kuten nostajatkin.

VAIKKA niissä ei mitään näkyisikään.
 
Jos venttiilit on jättäneet näkyvän iskeymän mäntään niin ne kuuluu vaihtaa, kuten nostajatkin.

VAIKKA niissä ei mitään näkyisikään.

Venttiilin pituushan sen kertoo onko muutoksia tapahtunut ja laakeripukilla voi katsoa suoruuden, vaikka kellon kanssa. Jos mitat on venttiilissä vakiot, en itse vaihtaisi. Mutta saavat pajalla vielä katsoa ja kertoa näkemyksen.
 
Venttiilin pituushan sen kertoo onko muutoksia tapahtunut ja laakeripukilla voi katsoa suoruuden, vaikka kellon kanssa. Jos mitat on venttiilissä vakiot, en itse vaihtaisi. Mutta saavat pajalla vielä katsoa ja kertoa näkemyksen.
Luotettava mittaustapa venttiilin pituudelle on haastava juttu. Sehän pitäisi mitata viimeistelykoneistetuista pinnoista eli varren pään etäisyys seetipintaan.. helppo homma varsinkaan kun millään ei voi tietää mikä sen venttiilin pituus oli ennen äksidenttiä.

Venttiilit on oikeasti niin halpoja että minun mielestäni on turhaa säästää noin kalliissa remontissa muutamaa satasta tuossa paikassa.
 
Opel vectra C 2.2 direct 2005: moottorin vikavalo syttyi, kun rouva oli n. 200 km päässä kotoa ja lapset kyydissä. Soitti ja kysyi voiko ajaa. Vastasin, että aja vaan niin kauan kun kulkee:D Ja hyvin kulkikin. Kotona luin vikakoodit: Cylinder 1 misfire. Eli mitä todennäköisimmin puolakasettia hommaamaan. Otin koodin orkkiksesta (bosch) ja sillä metsästämään.

Motonetissä 190 e eikä ole hyllyssä, tutussa varaosakaupassa vielä vähän enemmän. Virossa 127 e (sama bosch). Vielä kun otti mukaan osat seuraavaa huoltoa varten (öljyn-, ilman- ja sisäilmaputsarin), niin sai summan juuri vähän yli 150 e ja sitä kautta ilmaiset postit. Tilausta sisään. Harmittaa, kun ei vaan voi näillä hinnoilla Suomesta ostaa.

Taas mennään kohti uusia tappioita.
 
Opel vectra C 2.2 direct 2005: moottorin vikavalo syttyi, kun rouva oli n. 200 km päässä kotoa ja lapset kyydissä. Soitti ja kysyi voiko ajaa. Vastasin, että aja vaan niin kauan kun kulkee:D Ja hyvin kulkikin. Kotona luin vikakoodit: Cylinder 1 misfire. Eli mitä todennäköisimmin puolakasettia hommaamaan. Otin koodin orkkiksesta (bosch) ja sillä metsästämään.

Motonetissä 190 e eikä ole hyllyssä, tutussa varaosakaupassa vielä vähän enemmän. Virossa 127 e (sama bosch). Vielä kun otti mukaan osat seuraavaa huoltoa varten (öljyn-, ilman- ja sisäilmaputsarin), niin sai summan juuri vähän yli 150 e ja sitä kautta ilmaiset postit. Tilausta sisään. Harmittaa, kun ei vaan voi näillä hinnoilla Suomesta ostaa.

Taas mennään kohti uusia tappioita.

Vähän offtopic, mutta mistä tilasit?
 
Vähän offtopic, mutta mistä tilasit?

Autonvaraosat24.fi

En ihmettelisi vaikka olisi samaa firmaa kuin autodoc. Molemmista olen tilannut aiemminkin. Nettisisivut ja hinnat ovat hyvin liki identtiset, mutta mitään oikeaa tietoa asiasta minulla ei ole.

Edit. olen aina olettanut, että nämä sivut ovat virolaisia, mutta voivat hyvin olla kyllä ihan minkamaalaisia vaan nykyään. Silloin kun näistä alettiin tilailemaan ja näitä putkahteli viitisen vuotta sitten, niin silloin taisivat olla virolaisia?
 
Autonvaraosat24.fi

En ihmettelisi vaikka olisi samaa firmaa kuin autodoc. Molemmista olen tilannut aiemminkin. Nettisisivut ja hinnat ovat hyvin liki identtiset, mutta mitään oikeaa tietoa asiasta minulla ei ole.

Edit. olen aina olettanut, että nämä sivut ovat virolaisia, mutta voivat hyvin olla kyllä ihan minkamaalaisia vaan nykyään. Silloin kun näistä alettiin tilailemaan ja näitä putkahteli viitisen vuotta sitten, niin silloin taisivat olla virolaisia?
Ne on samaa firmaa, itselle tuli autodocin laatikoissa tuolta tilatut osat
 
Opel vectra C 2.2 direct 2005: moottorin vikavalo syttyi, kun rouva oli n. 200 km päässä kotoa ja lapset kyydissä. Soitti ja kysyi voiko ajaa. Vastasin, että aja vaan niin kauan kun kulkee:D Ja hyvin kulkikin. Kotona luin vikakoodit: Cylinder 1 misfire. Eli mitä todennäköisimmin puolakasettia hommaamaan. Otin koodin orkkiksesta (bosch) ja sillä metsästämään.

Motonetissä 190 e eikä ole hyllyssä, tutussa varaosakaupassa vielä vähän enemmän. Virossa 127 e (sama bosch). Vielä kun otti mukaan osat seuraavaa huoltoa varten (öljyn-, ilman- ja sisäilmaputsarin), niin sai summan juuri vähän yli 150 e ja sitä kautta ilmaiset postit. Tilausta sisään. Harmittaa, kun ei vaan voi näillä hinnoilla Suomesta ostaa.

Taas mennään kohti uusia tappioita.
Käykö se kolmella kokonaan vai ampuu vähän vaan? :think:

Varmaan hyvää tehnyt katalysaattorille jos yksi pytty kokonaan pimeä.

Kannattaisi käyttää johdossa ja katsoa minkä takia se ampuu, voi olla vaikka imuvuotokin tms.
 
Käykö se kolmella kokonaan vai ampuu vähän vaan? :think:

Varmaan hyvää tehnyt katalysaattorille jos yksi pytty kokonaan pimeä.

Kannattaisi käyttää johdossa ja katsoa minkä takia se ampuu, voi olla vaikka imuvuotokin tms.
Eipä tuossa ajossa huomannut oikein mitään. Ajoittaista pientä nykimistä. Ja moottorinvikavalokin on pysynyt nyt päivän sammuksissa pelkällä vikakoodien kuittauksella. Eli laitan nyt ne puolat ja seurailen tilannetta.
 
Eipä tuossa ajossa huomannut oikein mitään. Ajoittaista pientä nykimistä. Ja moottorinvikavalokin on pysynyt nyt päivän sammuksissa pelkällä vikakoodien kuittauksella. Eli laitan nyt ne puolat ja seurailen tilannetta.
Halvemmalla kokeilis vaihtaa ihan vaan uudet tulpat, ne kun _pitäisi_ kuitenkin puolakasetin kanssa vaihtaa...
 
Harvoin tulppien takia alkaa ampumaan jossei sielä oikeasti ole yksi tai useampi kokonaan hajalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 475
Viestejä
4 497 756
Jäsenet
74 213
Uusin jäsen
Naxu20

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom