Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Jos joku kysyy niin Citroen C5 käsijarruvaijereiden vaihto on nopee tunnin homma... ~14:00 aloitettu, velipoika kävi nopeesti motonetist hakemas vaijereiden suojaputket ja vielä tarttis pakoputki laittaa kiinni.
+Jarrujen ilmaus kun vaihdoin etujarrusatulat samalla.
 
Jos joku kysyy niin Citroen C5 käsijarruvaijereiden vaihto on nopee tunnin homma... ~14:00 aloitettu, velipoika kävi nopeesti motonetist hakemas vaijereiden suojaputket ja vielä tarttis pakoputki laittaa kiinni.
+Jarrujen ilmaus kun vaihdoin etujarrusatulat samalla.
Jos on hyvät tilat, niin sujuu jees. Jos ei ole, niin auton alla naama paskassa taittelemassa suojapeltejä pois tieltä ottaa jonkun tovin...

Heitti oma C5 brake error, abs error synttärisetit. Bilteman halppislukija ei löydä vikakoodia, jarrut ja jarruvalot toimii, abs ei sen jälkeen kun vika menee päälle. Käynnistäessä ei yleensä heti heitä erroria. Liekö joku pyörän sensori tiltannut. Voi toki tässä 2002:ssa muutakin tiltannut. Jarrupolkimen kytkin tuskin abs:ää sytyttää?
 
C5 ABS anturi on helvetin tarkka paikastaan. On muuten otettu auki useamman kerran että virhe lähtee pois. Oikealla lukijalla se ilmoitti virheestä kyseisellä anturilla.
 
Hommasin diagboxin (lexia/pp2000) kun citikka palstoja lukiessani totesin yleismallisen vikakoodilukijan käyttökelvottomaksi, saa leimalle sen antipöllö herjauksen kuitattua.
Ja koska aivopierun jälkeen noita alikersantteja on pihassa 2 kpl, niin eiköhän maksa itsensä takaisin.
 
Hommasin diagboxin (lexia/pp2000) kun citikka palstoja lukiessani totesin yleismallisen vikakoodilukijan käyttökelvottomaksi, saa leimalle sen antipöllö herjauksen kuitattua.
Ja koska aivopierun jälkeen noita alikersantteja on pihassa 2 kpl, niin eiköhän maksa itsensä takaisin.

Tuo on kyllä hemmetin hyvä työkalu näiden psa:n tekeleiden kanssa. Softan käyttömukavuus on vaan "melko" mielenkiintoinen :rofl:

Ketjun aiheeseen liittyen: Vaihdoin juuri 2006-vuosimallin 607:n taakse jarruputken. Edestä tulevilta putkilta oikealle pyörälle jatkava putki menee rungon pokkauksen muodostamassa kourussa vasemmalta oikealle, jossa se muhii hiekkakerroksen alla. Omasta mielestäni melko paskaa suunnittelua, jos 12v vanhasta autosta ruostuu jarruputki puhki :facepalm:
 
Ketjun aiheeseen liittyen: Vaihdoin juuri 2006-vuosimallin 607:n taakse jarruputken. Edestä tulevilta putkilta oikealle pyörälle jatkava putki menee rungon pokkauksen muodostamassa kourussa vasemmalta oikealle, jossa se muhii hiekkakerroksen alla. Omasta mielestäni melko paskaa suunnittelua, jos 12v vanhasta autosta ruostuu jarruputki puhki :facepalm:

Ei se mitään, edellisvuonna katsastaja mainitsi omassa Renault Clio MK2:sessa PH1:sessa (2001) takajarruputkista, että kannattaa seurata takajarruputkia. Eikös 2017 kesällä katsastuksessa katsastaja katkaissut toisen takajarruputken jarrudynossa. Ja toinen oli yhtä hapero ja tuostahan se ajokielto tulikin Katkesi suunnilleen aika läheltä, missä muuttuu takajarruputki letkuksi. Ja olihan se mielenkiintoinen ajella "takaisin". Ei ollut sen ilmauksen kanssa ongelmia korjaamossa, mutta ne joutuivat vähän varomaan etteivät polta jarruletkuja (antaneet lämpöä) eli oli kuulemma osat vähän "jumittunut/ruostuneet" kiinni.

No tulipahan samalla vaihdettua jarrunesteet. Kun niistäkään ei ikinä tiedä, onko koskaan vaihdettu. Katsastuksessa katsastajalla meni varmaan useampi minuutti poistaa ajokielto autosta.
 
Perkele. Nyt hajosi tuulilasi. 100 metriä ennen kotipihaa töistä palatessa, suoraa tietä, ei töyssyjä - yhtäkkiä napsahti metrin poikittainen halkeama alalaitaan. Veikkaan lämpölaajenemista. Lämmitin tohotti täysillä ja ulkona -8c.
 
Noh lykätääs tännekin hieman LT projektista jutskua.
Tai parempi oikeastaan näyttää kuvin mitä tapahtui viikonlopun aikana kun oikein ehti tekemään. Keskenhän tuokin jäi

Kuvissa kyseisen pakun matkustamon takatilan astinlauta. Uusi astuttava pelti on 2mm levystä tehty kuin myös vahvikkeet taustapuolella. Lisäksi viellä auton oma vahvike jäi tuohon kun ei ollutkaan laho.
Ainoastaan peräpään kiinnitys joka tuli samassa tehtyä uusiksi.

Pelkääjän/kuskin jalkatilaa tuli myös touhuttua mutta siitä ei fotoa olekaan.

En muistanutkaan millainen työ tuossa ruosteisen pellin poistamisessa on huh :sori:

IMG_20180121_180938.jpg

IMG_20180121_020834.jpg
IMG_20180120_225640.jpg
IMG_20180121_032123.jpg

Palautetta saa antaa ja kysymyksiä kysyä :cool::cigar2:
 
Perkele. Nyt hajosi tuulilasi. 100 metriä ennen kotipihaa töistä palatessa, suoraa tietä, ei töyssyjä - yhtäkkiä napsahti metrin poikittainen halkeama alalaitaan. Veikkaan lämpölaajenemista. Lämmitin tohotti täysillä ja ulkona -8c.

Ai saatana. Itsellä käynyt noin Trans Amin kanssa. Kylmänä käyntiin, täysi puhallus lasille, liikkelle ja jonkun kaivonkannen päältä ajaen kävelyvauhtia, niin raps ja siinä meni lasi. Jotain tollaisia pakkasia oli.

Noh, tänään ei Korealaisen keskulukko toiminutkaan. Tunti lohkolämppäriä/sisälämppäriä. Pakkasta -16. Sikäli käytön kannalta ihan sama toimiiko vai ei kun itse vaan autolla ajelen. Kai se alkaa pelittämään kun kelit paranee. Ei sentään lukko jäässä tällä kertaa jos jotain. Ja ilmastointi toki vittuillee, ei tiedä milloin on päällä tai ei kun valo palaa sen muutaman sekunnin napissa. Nyt kylmillä jopa valo näyttäytyy muutaman sekunnin argh. Kyllä se kesällä työntää ihan kylmää mutta yks valo mikä toimii milloin toimii niin jotta vittu.
 
Eli jos oikein ymmärsin, start/stop ei pysy sammuksissa kauaa? Jos näin on, tarvitsee auton akku enemmän virtaa yleensä. Eli pidempää ajoa.
Ei, vaan auto ei ollut sammunut napista. Ei sitten millään. Automaatti, miten sammutat? Akun irroituksen jälkeenkin oli pysynyt aika pitkään käynnissä.
Nyt on autoliikkeen mukaan merkkihuollossa vaihdettu "korin ohjauslaite". Mikä lieneekään? Kuulin ensimmäistä kertaa.
 
Tukahduttaminen kai varmin keino olla rikkomatta mitään. Riippuu tietysti autosta kuinka helppoa. Akun irroittaminen ei koskaan pitäisi auttaa vaarana rikkoan herkempiä sähkölaitteit kun laturin piikkeille ei enää tasoittajaa.
Tiedän ettei akun irroitusta suositella. Mutta helpompi neuvoa puhelimessa naisihmiselle keskellä yötä. Etenkin kun en ole auton moottoritilaa nähnyt.
 
Ja ilmastointi toki vittuillee, ei tiedä milloin on päällä tai ei kun valo palaa sen muutaman sekunnin napissa. Nyt kylmillä jopa valo näyttäytyy muutaman sekunnin argh.
Harvassa autossa ilmastointi toimii pakkasella. Omassa täytyy olla ulkolämpötilan joku +2C että suostuu ilmastointi käynnistymään.
 
Rellun paskassa ei auennut ovet eilisen pesun jäljiltä aamulla, hetken olin että mitäs vittua kunnes tajusin että avainkortti oli jäännyt toisen takin taskuun!:cigar2:
 
Ei, vaan auto ei ollut sammunut napista. Ei sitten millään. Automaatti, miten sammutat? Akun irroituksen jälkeenkin oli pysynyt aika pitkään käynnissä.
Nyt on autoliikkeen mukaan merkkihuollossa vaihdettu "korin ohjauslaite". Mikä lieneekään? Kuulin ensimmäistä kertaa.
Eli starttinappikaan ei ollu paskana jos lähti vielä käyntiin? Ohjainlaite/väyläsotkuhan siellä on silloin sekoillut, jos kuitenkin automatiikalla sammutti moottorin. Olisihan tuon saanut niinkin pysymään sammuksissa, että antanut start/stopin sammuttaa ja siirtänyt sitten vaihteen P:lle. Ei _pitäisi_ siitä enään potkaista käyntiin...
 
Harvassa autossa ilmastointi toimii pakkasella. Omassa täytyy olla ulkolämpötilan joku +2C että suostuu ilmastointi käynnistymään.

Itseasiassa mä oon saanut omassa Rellussa aika tarkkaan +0C. Ja hetken ajelee, niin ilmastoinnin putki on kylmänä. Olikos se Fordilla, missä ilmastointi ei lähde käyntiin enään +5C ja kun se ilmastointi alkaisi menemään jäähän.
 
Itseasiassa mä oon saanut omassa Rellussa aika tarkkaan +0C. Ja hetken ajelee, niin ilmastoinnin putki on kylmänä. Olikos se Fordilla, missä ilmastointi ei lähde käyntiin enään +5C ja kun se ilmastointi alkaisi menemään jäähän.

Varmasti +0 on metelliputki kylmä vaikka kompura ei edes pyöri.;)
 
Harvassa autossa ilmastointi toimii pakkasella. Omassa täytyy olla ulkolämpötilan joku +2C että suostuu ilmastointi käynnistymään.

+muut kommentit asiasta.

Ilmastoin kyllä toimii eli pukkaa kesällä kylmää vaikka namikat on siinä asennossa ettei pitäis lähtä päälle, ellei suuttimet ole tuulilasille. Toki tänkin vois tarkistaa jos jaksais lukea manuskaa:vihellys:

Tuossa muutaman viikon sisään tms. liikennevaloissa odotellessa painelin sitä ilmastoinnin nappia, niin kierrokset kyllä muuttui, eli kompura lähti pyörimään. Saattoi kyllä hyvinkin olla plussakelit, en muista niin tarkkaa. No pääasia että kesällä saa kylmää, joten en jaksa tuolla enempää päätä vaivata.
 
Sieltähän se näkee kun kurkkaa kompuran päähän et pyöriikö akseli hihnapyörän mukana. Manuaalises ilmastoinnis ei välttämättä edes ole noita pakkasella estettäviä. Mutta kun itselläkin ainut miten kompuraa voi hallita on sen päälle menon estäminen. Muuten täysin automaattinen kahden vyöhykkeen ilmastointi niin kompura toimii olosuhteiden mukaan.

Pitää jossain kohtaa valoisan aikaan kurkata sinne pellin alle. Oma osaaminen näissä on lähinnä öljyn tarkastus, rengaspaineet ja parhaimmillaan jopa polttimon vaihto:D Muissa saman merkkisissä autoissa missä manuaali-ilmastointi, niin jos töhöttää tuulilasille, niin ilmastointi menee automaattisesti päälle. No joo, enköhän mä sen kompuran tunnista ja tuollahan on hyvin tilaa kun ei kaikkea ole piilotettu muovien alle.
 
Yleensähän ilmastoinnin kompura automaatti-ilmastoinnissa pyörähtää myös talvella välillä voitelun tjsp. takia. Ei se päälle jää. Ainakin BMW:n kohdalla suositellaan, että A/C napissa palaa talvellakin valo, jotta se kompura pyörähtää välillä.
 
Yleensähän ilmastoinnin kompura automaatti-ilmastoinnissa pyörähtää myös talvella välillä voitelun tjsp. takia. Ei se päälle jää. Ainakin BMW:n kohdalla suositellaan, että A/C napissa palaa talvellakin valo, jotta se kompura pyörähtää välillä.

Ja jotkut nykydieselit käynnistävät automaattisesti noiden puhdistusjuttujen takia kuormaa päälle.

http://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/1074090533/Ilmastointilaitetta+kaytettava+talvellakin

Useimmissa uusissa autoissa automaatti-ilmastointi toimii vain silloin, kun ulkolämpötila on yli plus viisi astetta. Käyttääkseen ilmastointia auton kanssa on välttämätöntä vierailla lämpimässä parkkihallissa tai autotallissa, koska tuuletus- ja lämmitysjärjestelmän sisäilmankiertoa käyttämällä ei ulkolämpötilaa mittaavaa anturia pysty huijaamaan.

Joissain puoliautomaattisissa tai manuaalisesti kytkettävissä ilmastoinneissa laitteen saa päälle esimerkiksi kytkemällä höyrynpoiston päälle, jolloin kompressori tavallaan "pakkokäynnistetään", kun termostaatin akselia pyörittävä pyörä kiinnittyy magneetin avulla hihnalla pyörivään vauhtipyörään
 
Et myöskään kierroksista erota. Siinä jää kuin joko katsoa suoraan komputan päästä tuota akselia tai kaivaa tieto kaapeleilla suoraan ohjaimelta.

Muuttuvatilavuuksinen kompura pyörii aina, eikä siinä ole enää magneettikytkintä.
Lähinnä sillä sanoin, että jollei magneettikytkintä näy, niin tuostahan ei voi päätellä mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Niin no juu alkaahan noikin oleen jo vanhoja pelejä nykyisin. Jotenkin mieltänyt nuo vielä takuuaika murheiks vaikka. Jo. Ikivanhoja nekin.

Ja ois kyllä kiva se kuivaimen kunto ja sisältö vaikka 15v iän jälkeen. Johonkin autoon ei onnistu pelkkä vaihto vaan joutuu vaihtamaan samalla sen ilmastonnin kenno. Monessa autossa se kenno on myös aika kunnossa.

Wheeler Dealers Edd kunnosti jonkun auton ilmastoinnin (kertoili hänellä olevan siihen luvat) ja näytti kuivaimen sisältöä, niin siellä oli yli puolet pelkkää vettä. Ei ihme jos kuivain ei pysty poistamaan kosteutta.
 
Eli starttinappikaan ei ollu paskana jos lähti vielä käyntiin? Ohjainlaite/väyläsotkuhan siellä on silloin sekoillut, jos kuitenkin automatiikalla sammutti moottorin. Olisihan tuon saanut niinkin pysymään sammuksissa, että antanut start/stopin sammuttaa ja siirtänyt sitten vaihteen P:lle. Ei _pitäisi_ siitä enään potkaista käyntiin...
Ei ehkä pitäisi, mutta oli kuulemma käynnistynyt kun oli jo poistumassa autosta:) Seuraavana päivänä laitoin akun kiinni ja siitä lähtien on toiminut oikein.
 
Eikös se kuitenkin ole ylipaine järjestelmässä jollei ole paineet päässeet pihalle. Kuivainhan mene äkkiä sököksi jos putket rikkinäisenä vapaaseen auki. Mutta mist se nyt vettä ottaisi paineistettuna. Ainoastaan asennusvaiheessa käytetään alipainetta ilman ja veden poistamiseksi.

Eli muistasin ilmanvaihtokonees olevan jossain 2 barissa matalapuolen ja korkea puolen yli 10 baria. Auton lukemista ei mitään muistikuvaa.

Haeskelin asiasta paremmin niin aika kattavasti amatöörille asia tässä käyty..
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/29250/Korhonen_Timo.pdf
Näyttäisi puhuttavan 2 bar imupuolen paineesta ja testataan 8-16 barin painetta korkealla puolen. Sammuksissa olles paineen on väkisinkin oltava yli tuon imupuolen paineen. Liekö jossai 5 bar tietämillä.

Vesvel Oy: Ilmastointi

Ilmastointijärjestelmässä kuivaimella/suodatinpanoksella on tärkeä tehtävä suodattaa järjestelmän sisäinen kosteus ja kompressorista irronneet metallihiukkaset. Joskus hiukkaset ovat jopa silmin havaittavia. Kosteus yhdessä kompressoriöljyn kanssa muodostaa happoja, jotka syövyttävät järjestelmää sisältä päin aiheuttaen kompressorin vaurioitumisen. Kuivain/suodatinpanos on vaihdettava kolmen vuoden välein, sillä se kykenee imemään itseensä vain rajallisen määrän kosteutta. Tämän jälkeen se voi alkaa lahota ja tukkia järjestelmän. Kuivain/suodatinpanosta vaihdettaessa sen maksimi aukioloaika on n. 25 min. Tyhjiöinti on aloitettava 25 miuutin sisällä, tai kuivain imee itsensä kylläiseksi ilmankosteudesta ja menee pilalle. Kuivain/suodatinpanos on aina uusittava, mikäli ilmastointijärjestelmä on ollut auki tai täysin tyhjänä esim. kolarikorjauksen, huollon tai muun korjauksen yhteydessä.

Imastoinnin huolto autoissa

Järjestelmään kuuluu myös kuivain, joka kerää kosteutta pois kylmäaineesta ja voiteluaineesta.

Voiteluaineena käytetään erityisesti tähän tarkoitukseen tehtyä PAG-öljyä (polyalkyleeniglykoli). Sen hankaliin ominaisuuksiin kuuluu, että aine on erittäin hygroskooppista eli vettä itseensä keräävää. Kosteus aiheuttaa erilaisia haittoja. Se jäätyy, syövyttää kompressoria ja heikentää öljyn voitelukykyä. Huono voitelevuus voi johtaa kompressorin kiinnileikkautumiseen.
 
Enpä olekaan ikinä kuullut, että kuivain pitäisi vaihtaa 3-vuoden välein.
Monessa autossahan se on osa lauhdutinta.

Ilmastointihuollossa tehtävä alipaineistushan poistaa järjestelmästä kosteutta.
Siksi se olisi hyvä suorittaa 2-vuoden välein.
 
Enpä olekaan ikinä kuullut, että kuivain pitäisi vaihtaa 3-vuoden välein.
Monessa autossahan se on osa lauhdutinta.

Ilmastointihuollossa tehtävä alipaineistushan poistaa järjestelmästä kosteutta.
Siksi se olisi hyvä suorittaa 2-vuoden välein.

Rahastusta eli koittavat vaan saada kaikella tavalla lisätuloja
 
Tojotan perkele puskee kylmää ilmaa kabiiniin jos ei ole lisälämmitin päällä. Rupeappa vain siinäkin arpomaan mikä siinä on.
Sitä en sitten tiedä onko tuo vain dieselin ominaisuus :think:
 
Siin on melkoisen hydroskooppinen öljy kyllä jos 2 baria kovempia paineita vasten pystyy vielä vettä imemään putkien ja liitoksien läpi. Tuokin on paine alhaisimmasta kohdasta järjestelmää. Sammuksissa paine on isompi sekä käydessä kompuran jälkeen. Eli jos järjestelmässä on paineet tallella niin ainoa tie sieltä on ulospäin. Ne nesteet mitä sinne järjestelmään on saatu on saatu täyttövaiheessa. Kyseessä on siis ylipaineistettu suljettu järjestelmä eikä niin kauan kun paineet pysyy pääse sinne mitään.

Mutta kukin uskokoot mitä uskoo. Ylipaineistus vaan on yleinen tapa pitää vesi ja kaasut poissa paikoista minne ei kuulu. Jos tuota tyhjiöinti kohtaa ihmettelemään jäitte niin se on vain yksi vaihe. Sillä poistetaan vesi ja ilma järjestelmästä joka vuotanut. Tyhjiöinnin jälkeen se täytetään kylmäaineella eikä sen jälkeen siellä enää alipainetta ole vaan ylipaine.
No siinähän se juuri onkin, kun kaikenlaiset napinpainajat automaattilaitteilla huoltaa ilmastointeja parin vuoden välein, niin siitä ei tule mitään muuta kun ongelmia. Tyhjiöinti pitäis suorittaa aina tiettyyn alipaineeseen, testata säilyykö alipaine, jos säilyy niin sitten täyttö.
Muuttuvatilavuuksinen kompura pyörii aina, eikä siinä ole enää magneettikytkintä.
Lähinnä sillä sanoin, että jollei magneettikytkintä näy, niin tuostahan ei voi päätellä mitään.
Jep. Tuo muuttuvatilavuuksinen kompura on yhtä järjetön keksintö auton kylmätekniikkaan eli ilmastointiin, kylmissä oloissa, kuten on visko mersun keulilla joka pyörii paukkupakkasilla sekä syksyn kuraloskassa.
Lämpimissä maissa molemmat menee.
 
Tuostahan nämä huuruun menemisen ongelmat nollan lähellä itselläkin johtuu. 0 astees ei enää käynnistä kompuraa niin ei kerää vettäkään enää ilmasta. Pakkasta kun tulee niin ei huurutkin alkaan hellittää kunnei vettäkään ilmas enää.
Huurua vastaan on helppo taistella kotikonstein, lasien sisäpinnat pitää pestä hyvin ja sitten voi heittää silicageelipussin(esim motonetista) pyörimään autoon. Tosielämän DIY-mies käyttää silicageelin sijaan sukkahousuja ja kissanhiekkaa kosteuden poistoon.
 
Siksi se olisi hyvä suorittaa 2-vuoden välein.
Tuo on se törkeä valhe, mikä on levinnyt maallikoiden keskuudessa vuosikaudet, millä ei ole mitään tekemistä kylmätekniikan kanssa.
Huoltopainemittareilla katsotaan paineet, ja annetaan olla jos paineet on riittävät, erityisesti imulinjassa.
 
Vesvel Oy: Ilmastointi

"Tärkeä seikka ilmastointihuollossa on tyhjiöinti ja ennen kaikkea tyhjiöimuaika."

Siinä on sellaista törkeää valetta Vesvel Oy:ltä, että tekis mieli tehdä ilmoitus kylmälakia ja -asetuksia valvoville viranomaisille.
 
Viimeksi muokattu:
Vesvel Oy: Ilmastointi

"Tärkeä seikka ilmastointihuollossa on tyhjiöinti ja ennen kaikkea tyhjiöimuaika."

Siinä on sellaista törkeää valetta Vesvel Oy:ltä, että tekis mieli tehdä ilmoitus kylmälakia ja -asetuksia valvoville viranomaisille.
Hakutulos - Ajantasainen lainsäädäntö

Hakutermillä “kylmälaki” löytyi 0 hakuosumaa.

Mistä siis puhutaan?
 
Tuo on se törkeä valhe, mikä on levinnyt maallikoiden keskuudessa vuosikaudet, millä ei ole mitään tekemistä kylmätekniikan kanssa.
Huoltopainemittareilla katsotaan paineet, ja annetaan olla jos paineet on riittävät, erityisesti imulinjassa.

Niin, kai sitten.
 
Tuo on se törkeä valhe, mikä on levinnyt maallikoiden keskuudessa vuosikaudet, millä ei ole mitään tekemistä kylmätekniikan kanssa.
Huoltopainemittareilla katsotaan paineet, ja annetaan olla jos paineet on riittävät, erityisesti imulinjassa.
No auton kylmälaitteilla taas ei toimintaperiaatteen lisäksi ole juurikaan tekemistä kiinteiden kylmälaitteiden kanssa.

Auton kylmälaitteet on sen verran kovassa rääkissä / olosuhteissa, että meidän pohjolassa ei uudessakaan autossa tahdo kylmäaineet pysyä sisässä juuri sitä 2-3v pidempään. Valskailee käytännössä sieltä täältä pienesti ja sitten ihmetellään kun ei ilmastointi toimi...Tuohon päälle vielä talven aikaiset stefavuodot kun kompuran akseli makaa 6kk samassa asennossa ennenkuin lämpötila taas sallii automaatti-ilmastoinnin käynnistyä. Jossain espanjan etelärannikolla taas voi hyvinkin olla autoja joihin ei ole puoleen vuosikymmeneen lisätty ainetta ja hyvin pelaa.

Ja kun se auto kylmäainehuoltoon saapuu niin automaattilaitteet hoitaa sen alipaineistuksen kosteuden poistamiseksi kaiken varalta. Alipaineistusajalla ei käytännössä ole muuta merkitystä kuin tarkistaa järjestelmän tiiviys simppeleimmällä mahdollisella tavalla.

Painemittareilla ei autopuolella tee yhtään mitään, koska auton valmistajakin ilmoittaa vain kylmäaineen määrän. Asentaja voi paineita mittailla, mutta ei sillä tiedolla mitään tee ellei tiedä ennakkoon juuri sen auton täyden järjestelmän paineita, joita ei mistään saatavilla ellei ole kertaalleen juuri ko. mallista niitä itse mitannut.
 
Viimeksi muokattu:
Auton kylmälaitteet on sen verran kovassa rääkissä / olosuhteissa, että meidän pohjolassa ei uudessakaan autossa tahdo kylmäaineet pysyä sisässä juuri sitä 2-3v pidempään. Valskailee käytännössä sieltä täältä pienesti ja sitten ihmetellään kun ei ilmastointi toimi...Tuohon päälle vielä talven aikaiset stefavuodot kun kompuran akseli makaa 6kk samassa asennossa ennenkuin lämpötila taas sallii automaatti-ilmastoinnin käynnistyä. Jossain espanjan etelärannikolla taas voi hyvinkin olla autoja joihin ei ole puoleen vuosikymmeneen lisätty ainetta ja hyvin pelaa.

Itse käytin omaa autoa ilmastointihuollossa ja sieltä oli hävinnyt kolmannes kylmäaineista. Siellä oli enään 400g jäljellä ja ilmoitettu 630-670g välille r134a kylmäainetta. 650g uutta ainetta. Ja sieltä häviää normaalisti 60-90g kylmäainetta joka vuosi.

Ja sen lisäyksen huomasi jo siinä, että tulee nopeammin kylmää.
 
Tulevana kesänä muuten tullee pomppaamaan autojen ilmastointihuollot reilusti kylmäaineiden rajun kallistumisen takia. Kannattaa huollattaa ajoissa, niin säästää kymppejä.
Pitää muuten paikkansa. Jo viime kesän lopulla oli kylmäaineet loppu euroopasta (tai ei ne loppu olleet vaan valmistuskiintiöt täynnä ja jäljellä olleiden varastojen hinnat nousi hetkessä jotain 1700%).
Mitälie euroopassa karvakädet touhuilleet kun ainetta kului reilusti enemmän...

Tälle vuodellehan taas valmistus jatkunut, mutta kulutusta varmaan hillitään reilulla hinnannousulla, ettei vähemmän kehittyneissä persläveissä ammuta tavaraa samalla tahdilla taivaalle...
 
Jaa etteikö ha-puolel pysty mittareilla tekeen.. Nyt kyllä tulee niin rankkaa paskaa ettei kukaan usko. Samanlainen mittari se on kuin talotekniikassa käytetty mittari. Nyt vittu oikeesti..
Meni vituiksi tuo lainaamasi viesti mutta siinähän se näkyy...

Enkä kyllä väittänyt etteikö pysty käyttämään, käytännössä ei vaan tarvi eikä tee mitään. Sillä pystyy just tarkistamaan onko imupuolella painetta ja siinäpä se. Jos ei ole painetta niin isketään se samalla mittarilla varustettu huoltolaite kiinninja tehdään kylmäainehuolto. Ajan haaskausta mittailla erikseen, varsinkin kun 99% tapauksista järjestelmässä on vajetta, ei sitä muuten edes tarkistettaisi.
 
Niin. Kuulostaa järkevämmältä jo. Mutta kuten totesin grammamäärät pätee vaan tunnettuun järjestelmään. Silloin ei tarvitsekkaan enää mitata muuten ehjää järjestelmää. Edellen hämää se ettö pitäisi tuntea paineet kun noiden aineiden kanssa hääräävän pitäisi ne tuntea näppituntumaltakin. Tällainen muutaman kerra vähemmän luvallisesti tuntemattomaan tilavuuteen ja 2* 800g putelia r410a varastossa, mittarit ja alipainepumppu joiden kanssa tehnyt ei muista ulkoa.
No autopuolella puljataan lähes yksinomaan tunnettujen järjestelmien kanssa. Raskaalla puolella sama, poikkeuksena sitten tilanteet joissa vedettiin pitkästi lisää linjaa tai tehokkaampaa kennoa jompaan kumpaan päähän. Silloinkin painemittarilla lähinnä katsottiin paineet suunnilleen samalle seinälle ennen muutoksia ja jos unohtui/ei mahdollista mitata ennakkoon niin heitettiin perstuntumalta...:D Joskus harvoin saattaa jonkin valmistajan kompuran kyljessä lukea myös sopivat paineet, mutta yleensä niitä ei kukaan lue kun kompurat on mallikohtaisia ja taas mennään grammoilla.
Toki itsellä voi olla jo näppituntuma hävinnyt kun hallipalli on vaihtunut nahkaiseen toimistojakkaraan, mutta ei nykymekaanikoilta edes vaadita mitään painemittauksien hallintaa, koska ei niitä pääsääntöisesti tarvita.
Autojen järjestelmät kun vaan on verrattavissa soppalävikköön, josta tiedetään että tavara karkaa sopivasti sen 2v aikana, turhaan siinä enää mittaillaan. Ero "normaaleihin" kylmälaitteisiin on aika reilu kun vertaa vaikka tuohon oman talon seinässä vuodesta 2006 pörränneeseen Panasonicciin, johon on kerran tarvinnut pinkistä pullosta täydentää... Niin pitkälle en ole perehtynyt että tietäisin onko noilla kylmäaineilla kuinka suuri käytännön ero...

Tulikin tästä mieleen että pitäis varmaan nykyaikaistaa tuo jo toistamiseen laakerivikainen pumpunryökäle...
 
Painemittareilla ei autopuolella tee yhtään mitään, koska auton valmistajakin ilmoittaa vain kylmäaineen määrän. Asentaja voi paineita mittailla, mutta ei sillä tiedolla mitään tee ellei tiedä ennakkoon juuri sen auton täyden järjestelmän paineita, joita ei mistään saatavilla ellei ole kertaalleen juuri ko. mallista niitä itse mitannut.
Siinä on oikein todella hyvä esimerkki, karmeasta virheestä lainsäätäjillä, kun annetaan autokorjaajien leikkiä kylmämiestä.

Ei pienintäkään ymmärrystä kylmätekniikasta, ja ainoa mitä osataan tehdä, on painaa nappia.
Autopuolen kylmäaineluvat löytyy....

Tuo on törkeää että kylmäaineisiin, tai laitteisiin, saa edes koskea tuollaisella koulutustasolla ja luvilla.

Ei mitään niin häpeällistä ole kylmätekniikassa, kun täysi ymmärtämättömyys kylmainekierrosta, ja sen ymmärtäminen LogPh:ssa.
 
Viimeksi muokattu:
Joo o, ei sitten lähteny 900 Saabbi käyntiin, startti pyörii kyllä mut ei käynnisty. Ihanaa taas ropata tossa parkkipaikalla
 
Joo o, ei sitten lähteny 900 Saabbi käyntiin, startti pyörii kyllä mut ei käynnisty. Ihanaa taas ropata tossa parkkipaikalla
Onko minkä ikäinen? Itellä hyytyi -93 vuosimallin ysisatku, meni kauan että löysin vian. Siinä vikana oli puola. Tuo hyytyi ajosta.
Syttyboksihan näissä kanssa joskus menee vaihtoon.
 
Onko minkä ikäinen? Itellä hyytyi -93 vuosimallin ysisatku, meni kauan että löysin vian. Siinä vikana oli puola. Tuo hyytyi ajosta.
Syttyboksihan näissä kanssa joskus menee vaihtoon.
97 mallinen. Täytyy tossa tänää tutkia toi virranjakaja ja muut sytytys roippeet.
 
Eikös ysiseiska ole jo suorasytkällä? Vai olenko ihan hukassa :beye:
 
Tojotan perkele puskee kylmää ilmaa kabiiniin jos ei ole lisälämmitin päällä. Rupeappa vain siinäkin arpomaan mikä siinä on.
Sitä en sitten tiedä onko tuo vain dieselin ominaisuus :think:
Ainaki transporttereissa jos ei ole kuormaa ei hukkalämpöä riitä kabiiniin adti.
 
@Mr.eikka

Tsekkaappa bensapumppu. Eli konepelti auki, meisseli käteen ja suutintukin bp vapautuventtiiliä painat. Ei paljoa ruisku jossei ole bensaa.

Eiköhän noista satkuistakin hajoa se kuten noista 9-3 ja 9-5 malleistakin. Just vaihtelin äidin femmaan pumpun, voisi sitä mukavammatkin 4h käyttää parkkipaikalla vesisateessa.

En muista oliko satkun pumppu penkin alta käsiksi vai tankin tiputus? Vai tehtiinkö kuten 9-3 tapauksessa eli reikä pohjaan (jossei joku ole jo tehnyt).
 
Jos ei tule jännitettä virranjakajalle, niin virtalukon pohja tutkintaan.

Kipinän tarkistin eilen ja hyvin toimi.



@Mr.eikka

Tsekkaappa bensapumppu. Eli konepelti auki, meisseli käteen ja suutintukin bp vapautuventtiiliä painat. Ei paljoa ruisku jossei ole bensaa.

Eiköhän noista satkuistakin hajoa se kuten noista 9-3 ja 9-5 malleistakin. Just vaihtelin äidin femmaan pumpun, voisi sitä mukavammatkin 4h käyttää parkkipaikalla vesisateessa.

En muista oliko satkun pumppu penkin alta käsiksi vai tankin tiputus? Vai tehtiinkö kuten 9-3 tapauksessa eli reikä pohjaan (jossei joku ole jo tehnyt).
Täytyy tänää tarkistaa tuo. WIS sanoo ainakin että tankki pitää pudottaa pois, mutta täytyy tutkia saisko sen pumpun jotenkin muuten vaihdettua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 475
Viestejä
4 497 756
Jäsenet
74 213
Uusin jäsen
Naxu20

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom