Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Näyttää 200 000 km ajetulta sylinterit.

:rofl:

Hoonausjälet näkyy vieläkin eikä rappua yhtään. Eipä nuo paljoo paremmat vois olla enää.
Lohkostaki selvästi koneistettu tasopinnat suoriks.

Jos sais vielä ennen vknloppua kansista 2mm pois...
 
Kuvastahan se on helppo sanoa paljonko sillä on ajettu
:rofl:

Hoonausjälet näkyy vieläkin eikä rappua yhtään. Eipä nuo paljoo paremmat vois olla enää.
Lohkostaki selvästi koneistettu tasopinnat suoriks.

Jos sais vielä ennen vknloppua kansista 2mm pois...
 
Jeps. Vielä jos putkikone niin putkien iästä ei aavistustakaan muuhun lohkoon nähden.

Mut joo näkihän kuvasta jo sen ettei kiiltänyt peilin lailla ja eikä hirveitä karstajäämiäkään ollut.
Tuommoista karsta olaketta ei ole 4000km ajetussa. Männätkin näyttää samalta kuin mun 200 000 km ajetussa V8 koneessa. Ehkä kuva valehtelee.
 
Viimeksi muokattu:
Eikai tuo oo kun huonosta valosta, poislukien yks pytty minne oli vettä päässyt jostain mystisestä syystä jota en kyennyt paikallistamaan kun ei missään näy mitään vikaa mikä se olisi voinut aiheuttaa, ainut selitys on että imusarja olisi ollut halki mikä tässä joskus ollut mutta se ei ollu mukana enään. Eli koneen ostin "vedet ja öljyt sekasin" mutta ei tuolla mitään vikaa olee lohkossa eikä kannessa eikä pahveissakaan.
Ja bensalla kaasarivehkeellä syntyy aika äkkiä tommonen pien karstakerros joka sylinteriin, ei kummosta tartte. Venat ja tulppa on kermanväriset joten on ne kai suht lähellä ollu ne seokset kummiskin. Sitten vielä sisällä oli joku älytön Comp Cams 292 Magnum nokkakin.
Tuosta lähimmäisestä pytystähän tuon parhaiten näkee missä sitä karstaa on ja missä ei. Sylinterit kiiltää ihan syystä että voitelin ne öljyllä kun aukasin sen ettei nyt mikään pintakuppa vahingossa iske tässä ennenkun keulille saan.

Nokka ja nostajatkin oottaa matkahuollossa, peltisarjat pitäis tulla tänään ehkä kanssa jossain välissä. Sit käydä vähän 3 tuuman rosterikankee hakemassa jossai välissä, jos tota innostuis jo vknloppuna alottelemaan...

Vanha nokka oli .501/.501 nostoilla, 110 LSA, uus on .420/.443 ja 114 LSA. Pitäis olla huima ero väännössä alhaalta, tuo vanha kun on joku 3000-6500 RPM.

Engine Analyzerilla vertailin noita, sen enempää välittämättä kokonaislukemista vaan juurikin nokkien väliset erot vaan kiinnosti, kyllä toi jotain kuvaa antaa:
jMUKgjK.png


Kyllähän se rätisis varmaan kivasti tolla 292 mutta yks ylisuuri nokka oli Fairlanessa itellä ja toista en halua, on se niin hengetön alhaalta, varsinkin tommosella 1800rpm turbiinilla.

Kannet lähtee vielä koneistamoon höylättäväks, pari milliä pois ni saadaan ruttu johonkin 12 hujakoille (todellisuus taitaa jäädä johonkin 11.5) ja dynaaminen johonkin 9.5 reilu ~9.9, ihan passelit etanolille.
 
Viimeksi muokattu:
Capricen kanssa meni ihme äheltämiseks muitten räpellysten takia ni kerenny viedä edes kansia viedä laskettavaks tänään... Noh onpahan se ainaskin leimassa nyt sit. Jos maanantaina sais kannet "kiireellä" laskettavaks.

Sopivan mieto nenäkin tuli nyt, maanantaina pitäs tulla vielä peltisarjat. Sit pittää vielä joku sopiva kaasari kaivaa ton nuhapumppu 600 hollikan tilalle.
JBxjx0X.jpg
 
Vakionopeussäätimen (on-off) rattipainike resonoi/värisee/tärisee kiinnikkeessään selvän kuuloisesti/ärsyttävän kovaäänisesti ajon aikana. Mitä tuolle voisi tehdä? Uskaltaako painikkeen juureen suihkauttaa tippasen esim. silikonisprayta - auttaako mitään? Painike on normaalisti kiinni, mutta pientä löysyyttä on, niin pitää moista mekkalaa :tdown:
 
Siitä se lähtee, korvalliset irti ja laatikon häntä irti ja nostaa pois, tunti max menny purkaa kaikki tieltä, sitä kun ei paljoa ole.
Alle kahteen tuntiin nykäsee koneen laatikon kanssa pois kevyesti yksin. Olispa kaikki autot yhtä yksinkertasia...

UTsjJFD.jpg
 
Höhöh, tutun näköinen viritelmä akun kiinnitykseen :D
T. Beretassani samanlainen ratkaisu :D

Furyssa oli vielä karumpi laudanpätkä härdelli pitämässä akkua paikollaan, mutta siihen tuli tehtyä vähän edes alkuperäistä kiinnitystapaa muistuttava ratkaisu.
 
Höhöh, tutun näköinen viritelmä akun kiinnitykseen :D
T. Beretassani samanlainen ratkaisu :D

Furyssa oli vielä karumpi laudanpätkä härdelli pitämässä akkua paikollaan, mutta siihen tuli tehtyä vähän edes alkuperäistä kiinnitystapaa muistuttava ratkaisu.
Joku kyllästynyt ostelemaan niitä GM tuotteissa pyöriviä sivunapa-akkuja ja kiskassut reikänauhalla?

Tosin ei sitä akkua silti vakiotelineessä saa pystyyn, niin että kengät mahtuisi paikalleen pellin ollessa kiinni...
 
Joku kyllästynyt ostelemaan niitä GM tuotteissa pyöriviä sivunapa-akkuja ja kiskassut reikänauhalla?

Tosin ei sitä akkua silti vakiotelineessä saa pystyyn, niin että kengät mahtuisi paikalleen pellin ollessa kiinni...

Joku sivunapa-akku siinä oli alunperin, se rupes kuolemaan, ostin tilalle YellowTopin ja sama reikänauha viritelmä takaisin(joka on muuten nykyisin päällystetty mustalla kumilla!)

Nyt kun mietin niin työkaverin jäljiltä se reikänauhaviritelmä onkin, siltähän sen ruoskan ostin.

Minkälainen Beretassa/Corsicassa muuten on se alkuperäinen akun kiinnitys? Ei mitään muistikuvaa, liekköhän koskaan nähnytkään tahi ajatellut asiaa..
 
Joku sivunapa-akku siinä oli alunperin, se rupes kuolemaan, ostin tilalle YellowTopin ja sama reikänauha viritelmä takaisin(joka on muuten nykyisin päällystetty mustalla kumilla!)

Nyt kun mietin niin työkaverin jäljiltä se reikänauhaviritelmä onkin, siltähän sen ruoskan ostin.

Minkälainen Beretassa/Corsicassa muuten on se alkuperäinen akun kiinnitys? Ei mitään muistikuvaa, liekköhän koskaan nähnytkään tahi ajatellut asiaa..
Siihen akun etureunan kohalle tulee 13mm pultilla semmonen palikka jolla se kiilataan sinne telineeseen kiinni.

Mites tommonen normaaliakku siihen menee patentilla? Sivuttainko se siihen tuupataan?

On muuten vittumainen tommonen sivunapa-akku... mulla kaks noita corsicoja nyt, toinen sivunapa atlas ei pidä virtaa, otin sen mukaan autosta ja koitin laturiin, mutta eihän ne saatanan bentonin laturin hauenleuat meinaa millään pysyä kiinni siinä. :facepalm:

Muutenkin tuli taas mutkia matkaan kun miinusleuasta oli taas väljistynyt se johdon puristinkohta ja ei mennyt laturi päälle:btooth:
 
Siihen akun etureunan kohalle tulee 13mm pultilla semmonen palikka jolla se kiilataan sinne telineeseen kiinni.

Mites tommonen normaaliakku siihen menee patentilla? Sivuttainko se siihen tuupataan?

On muuten vittumainen tommonen sivunapa-akku... mulla kaks noita corsicoja nyt, toinen sivunapa atlas ei pidä virtaa, otin sen mukaan autosta ja koitin laturiin, mutta eihän ne saatanan bentonin laturin hauenleuat meinaa millään pysyä kiinni siinä. :facepalm:

Muutenkin tuli taas mutkia matkaan kun miinusleuasta oli taas väljistynyt se johdon puristinkohta ja ei mennyt laturi päälle:btooth:

Tuossa Optima Yellow Topissa on päällä sekä sivussa navat, just ja just mahtuu olemaan oikeinpäin, toki ne suojamuovit päällimmäisissä navoissa paikoillaan myös. Sivunapoihin piuhat koska ei ne mitenkään yltäis sinne päälle järkevästi. Pitäs joskus ottaa kuva kunhan muistaisi.

Olihan tuo toki tyyris akku, 120-130euron väliin tuossa Oulun Akkutalolla, mutta johan lähtee käyntiin kovillakin pakkasilla ja vaikka lämmittämättä jos sellainen tilanne tulee eteen. Mutta mutta, mitä silloin nopeasti Motonetistä kattelin niin reilusti yli satasen oli sielläkin kaikki sivunavalliset joten siihen hintaan sama laittaa Optima Yellow Top
 
Alkas olee kaikki osat nyt näpeissä paitsi kannet, piti tänään saaha mutta huonolta näyttää..

3" rosterilla alusta loppuun putket. Tarkkaavainen kaveri voi huomata että eihän nuo nyt riitä mitenkään loppuun asti, suoraa putkee on vielä 6 metriä lisäks.
CIhwYSH.jpg
 
Jollei jo H putkea ole niin laita ihmeessä jollet pelkkiä tehoja hae. Mukavampi ääni ja parempi alavääntö helposti tehden.




En halua, menee ihan tylsäks saundit noilla X/H putkilla ja ero ei nyt ihan älytön ole.
Pitää sen kasin kuulostaa kasilta vielä.

pAAAsS4.jpg


Jospa nuo kannet huomenna sais vihdoin sit, niitä melkein odottaa seuraavat kasaukset, ei kehtaa pelkkää lohkoo tiputtaa laatikon kanssa autoon kun paljon helpompi irrallaan kansi ja imusarja laittaa. Apulaitteita (lue: laturia) ei saa edes kiinni ilman kantta kun tulee siihen kiinni.
cU3OP8q.jpg


Laatikko sai uuden suodattimen ja säädin pannat samalla, jospa siellä kylmänä menis nyt pakkikin "heti" päälle eikä miettien.

Pitää aamulla purkaa nuo vanhat pakosarjat pois tieltä ja näyttää rälläkkää vanhoille putkille ni saa äkkiä ne sieltä alta pois.
Peltisarjoista rälläköin laippaliitoksen vittuun ja muhvi tilalle, koskaan tykänny noista laippaliitoksista. Putkien alussa tietty joustopätkät, loput joutuukin soveltamaan auton alla sit.
wdUBsQ3.jpg


Näillä olisin kasannut kaiken mutta koot loppu kesken 70mm tjsp
1047879.jpg
 
Viimeksi muokattu:
W204 mersusta sippasi akku näillä kovilla pakkasilla, lähti kyllä käyntiin mutta mittaristossa täysi joulukuusimoodi päällä eikä mikään sähkölaite tahtonut pelata. Uudella akulla pelaa muuten, mutta lämppärin puhallin puhaltaa koko ajan? :confused: Nopeudensäätö ei vaikuta mitään ja huutaa maailman tappiin saakka vaikka avaimet olisi irti. Ensiapuna nappasin akunkengän irti, jottei tuo uusi akku tyhjensi. Mikä ketun ohjainlaite siellä nyt veti herneen nenään?
 
Huuh, vasta neljän aikaan sain kananet käsiini tänään... Ja puhelimesta kameran linssi hukassa näköjään, vähän suttusta kuvaa...

Kansitasosta lähti 2mm pois ja imutasosta 1.5mm. Imusarjan pultinreiät istu kun nyrkki silmään näin. Puristukset ~11.6 ja dynaaminen 10.5, pitäis saaha etanolin hyötyä jo vähän irti, ei tonne hirveesti enää kehtaa bensaa sotkeekkaan noin korkeella dynaamisella.
Eim0nbj.jpg


Sithän se oli vaan niputusta.
w5qRRxj.jpg


Imusarjalle tuli pikku "port mätchäys" tehtyä kanssa, kannet oli joku jo hieronu aikasemmin kohilleen ja venojen luona pientä porttailua havaittavissa kanssa.
fjuhOv2.jpg


gBG8F1u.jpg

CKMaU3U.jpg

BxeYgJb.jpg


Unohtu käydä pakosarjan pultit ostamassa tänään ni ei onneks tarttenu myöhempään enää jatkaa, aamulla ne hakemaan, vanhat putket loput pois, kattomaan istuuko ne peltisarjat sinne vai ei, sen verta putkee jatkoks et saa vaimentimet kiinni, liemet koneeseen ja nokan sisäänajo.
 
Onko täällä kukaan vaihtanut öljypropun tilalle öljynvaihtoventtiiliä? Kokemuksia kaipailisin ja suosituksia ostopaikasta. Öljynvaihto olisi siistimpää ja vähän nopeampaa, jos öljyt saisi valutettua letkua pitkin suoraan jäteöljyastiaan.

Tässä Googlella pikaiset hakutulokset:
The stahlbus® oil drain valve

 
Onko täällä kukaan vaihtanut öljypropun tilalle öljynvaihtoventtiiliä? Kokemuksia kaipailisin ja suosituksia ostopaikasta. Öljynvaihto olisi siistimpää ja vähän nopeampaa, jos öljyt saisi valutettua letkua pitkin suoraan jäteöljyastiaan.

Tässä Googlella pikaiset hakutulokset:
The stahlbus® oil drain valve
Heikosti noita on suomesta saatavilla hlöautoihin suoraan sopivia, mutta esim. joku hydrauliikkaliike varmasti tekee sopivan.
Öljypohjaan jossa proppu suoraan alaspäin en laittaisi ollenkaan, tuppaa olemaan turhan altis vaurioitumaan.

Raskaassa kalustossa noita käytetään aika paljonkin. Hlöautossa en kyllä näe edes suurta hyötyä kun öljytilavuudet pieniä ja venttiilikin pienen tyhjennyspropun takia väkisin pieni jolloin se tyhjennys on tuota videon mukaista lorottelua. Ennemmin sijoittaisin vaikka käsikäyttöiseen imuvaihtajaan niin onnistuu öljynvaihto autoa nostamatta.
 
En halua, menee ihan tylsäks saundit noilla X/H putkilla ja ero ei nyt ihan älytön ole.
Pitää sen kasin kuulostaa kasilta vielä.

pAAAsS4.jpg


Jospa nuo kannet huomenna sais vihdoin sit, niitä melkein odottaa seuraavat kasaukset, ei kehtaa pelkkää lohkoo tiputtaa laatikon kanssa autoon kun paljon helpompi irrallaan kansi ja imusarja laittaa. Apulaitteita (lue: laturia) ei saa edes kiinni ilman kantta kun tulee siihen kiinni.
cU3OP8q.jpg


Laatikko sai uuden suodattimen ja säädin pannat samalla, jospa siellä kylmänä menis nyt pakkikin "heti" päälle eikä miettien.

Pitää aamulla purkaa nuo vanhat pakosarjat pois tieltä ja näyttää rälläkkää vanhoille putkille ni saa äkkiä ne sieltä alta pois.
Peltisarjoista rälläköin laippaliitoksen vittuun ja muhvi tilalle, koskaan tykänny noista laippaliitoksista. Putkien alussa tietty joustopätkät, loput joutuukin soveltamaan auton alla sit.
wdUBsQ3.jpg


Näillä olisin kasannut kaiken mutta koot loppu kesken 70mm tjsp
1047879.jpg

Jos noi on sellasia halpoja peltisiä, en suosittele. Omassa Golf IV 2.8 4Motionissa palaa puhki kahdessa vuodessa takapöntön edestä peltinen... Seuraavaks rosterinen "klemmari" sitte.. :)
 
Itse tykännyt laipoista eniten kun lähtee aina helposti auki jollei muuten niin pultit poikki. Myös se kova kartiorengastiiviste on ikuinen eli pelkästään uudet pultit ja mutterit ilman taistelus. Toki jos se kierre on laipas voi olla taistelua mieluusti poraten pois ja pultti+mutteri tilalle jos mahdollista. Myöhemmin sitä on paikallaan hankala jos pultti katkeaa.

Noita klemmareita viimeks sain taltalla hakata poikkihalki kun niin ruostuneet kiinni. Ja toisaalla sinkityt U-lenkeille tarkoitetut holkit sama juttu tosin isommal hommal kun ovat paksumpaa tavaraa.

Helpolla on itellä lähteny kyl noi klemmarit irti, nyt pari vaihtanut jo tuohon golffiin. Siinä rosteriputkisto, niin ei sillee jämähdä, vaikka ruosteessa klemmari onkin kovasti yleensä :)
 
Itse tykännyt laipoista eniten kun lähtee aina helposti auki jollei muuten niin pultit poikki. Myös se kova kartiorengastiiviste on ikuinen eli pelkästään uudet pultit ja mutterit ilman taistelus. Toki jos se kierre on laipas voi olla taistelua mieluusti poraten pois ja pultti+mutteri tilalle jos mahdollista. Myöhemmin sitä on paikallaan hankala jos pultti katkeaa.

Noita klemmareita viimeks sain taltalla hakata poikkihalki kun niin ruostuneet kiinni. Ja toisaalla sinkityt U-lenkeille tarkoitetut holkit sama juttu tosin isommal hommal kun ovat paksumpaa tavaraa.

En nyt oo varma mistä kohasta puhut halvalla peltisellä? Tosta muhvista? Noi muhviliitoksetkin kun kasaa sen asennustahnan kanssa ni ei tartte ees taistella kun joskus tarvii aukoo. Just lähti vanhat putket ongelmitta auki kun oli kasattu tahnalla pari vuotta sit.
 
Kyllä se rosterikin ruostuu kun on 10 vuotta ruostuvan ja ruosteen kanssa tekemisis. Haponkestävät olis oma juttunsa.

Omis Audeis -94 ja -96 on alkuperäinen rosteriputkisto. Kun kattien poistaja oli käyttänyt noita sinkittyjä niin oli aivan järjettömän tiukassa ja syönyt paksun rosterinkin ohueksi. Lopulta totesin etten jaksa enempää leikkiä ja puolen metriä taempaa molemmat putket poikki ja toisesta terveet kuin uudet palat tilalle H-putkineen. Homman perimmäine syy oli että laitoin katalysaattorit takaisin paikalleen. Kun vähän kyllästyin ajossa murinoihin. Liekö H putki vaiko yhdessä kattien kanssa niin 1000 kierroksen vääntö teki selvän parannuksen. Eli isoimman vaihteen 60km/h vauhti.

Käsittäkseni sinkityt holkit oli olleet 7 vuotta paikallaan..

Itellä tosiaan -00 Golf IV V6 4Motion ja orkkis rosteriputkisto siinäkin :) Ja mitä olen alle vilkuillut, niin putkessa 3 näitä peltisiä klemmareita, mutta 2 lähempänä konetta olevaa näyttävät hyväkuntoisilta, ainoastaan tää viimeinen ruostuu/palaa puhki. Liekkö sitten syynä se, että vain lyhyttä työmatkaa pääsääntöisesti tulee ajettua, joten putki ei varmaan kuumene kunnolla loppuun asti oikeastaan ikinä...
 
Mistä muuten kannattais tilailla rosterisia klemmareita jos sellaisen haluais vaihtaa putkistoon?
 
Muhviliitoksista juu puhuin. Toi malli joku sulla on se helpommin irroitettava myös ruostuneena, mutta jollei ole rosterinen niin ruostuu sekin ja ruostuttaa rosteria. Toki jos parin vuoden välein tarvii aukoa ja uusia niin pysyy helposti avattavana.

Ne todellä äsyttävät tiukkaan menevät ja rosterin ruostuttavat on näitä U-kiristimellä asennettavia.
3-yhdysputki 15cm ø76mm | Motonet Oy

Noita paljon helpompia on ne kolmen pultin laipat kartiotiivisteellä. Ei siis ne jois on litteä tiiviste vaan ne joissa metallinen rengas hoitaa tiivistymisen. Ne saa myös aina asentoon jossa mikään ei väännä mitään mihinkään suuntaan.

Rosteria ne on kaikki, toki onhan se mustaan liitettynä tossa mutta enpä usko että mitään ongelmaa ilmenee, 3" rosterista se on alusta loppuun, tosta muhvista alkaen. 3" Simonssin läpivirtaus pöntöt vaimentimina kun ne joskus hyväksi todettunut aikasemminkin.

Ja juurikin teen niin noilla muhveilla että vedän ne keskeltä poikki ja sit hitsaan putken jatkoks, yks klemmari vähemmän aina, mitä niitä suotta kahta peräkkäin laittamaan kun vähemmällä selvii noin.

Kolme liitosta sinne tulee aina, yks alkuun ja kaks vaimentimelle. Vaimentimen jälkeen yks yhtenäinen putki loppuun asti.

Sit jos vielä takapuskuriin tekis about puol ympyrää olevat syvennykset putkille.

Jotenkii näin siis, ehkä vähän syvemmälle, saa ny nährä miten istuu.
Lapsen kanssa faijan autoon sähköjä tekemässä vähän.
oQow1L4.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Saatana. Piti se arvata että näillä pakkasilla se termari sitten pettää.

14km työmatkalla kerkisi 78 astetta keräämään koneeseen -18 pakkasessa. Ja auto ei ole mikään 1.2tsi kuppakikkare vaan 2.3t Saab 9-5 joka kuuluisi lämmetä paljon nopeammin.

Aiemmin viikolla pyöritti kaupungissa -20 pakkasessa niin termari kyllä aukesi 85 asteen kohilla ja sen jälkeen lämmöt notkui 75 asteen tienoolla.

Eikait se auta kuin vaihtaa... tosin saa luvan odottaa pidemmälle kevääseen, kerran kabiini lämpeää ja pidemmällä matkalla nousee lämmöt 82 asteeseen sentään.
 
Saatana. Piti se arvata että näillä pakkasilla se termari sitten pettää.

14km työmatkalla kerkisi 78 astetta keräämään koneeseen -18 pakkasessa. Ja auto ei ole mikään 1.2tsi kuppakikkare vaan 2.3t Saab 9-5 joka kuuluisi lämmetä paljon nopeammin.

Aiemmin viikolla pyöritti kaupungissa -20 pakkasessa niin termari kyllä aukesi 85 asteen kohilla ja sen jälkeen lämmöt notkui 75 asteen tienoolla.

Eikait se auta kuin vaihtaa... tosin saa luvan odottaa pidemmälle kevääseen, kerran kabiini lämpeää ja pidemmällä matkalla nousee lämmöt 82 asteeseen sentään.
Eihän tuo nyt pahalta vielä kuulosta, kun lämpiää kuitenkin. Motarilla varmaan nousisi ihan normilämpöihinkin? Ja voihan sitä lämpiämistä jelppiä pahveilla (jos ei jo ole).
 
Mikä helvetti saa ihmisen ajattelemaan että juuri se sun auto on maailman tärkein ja kiirreellisin homma korjaamolla? Tulette perjantaina korjaamolle ja suututte kun ei ole aikaa heti korjata webastoa. Pitäs lappiin lähteä tunnin päästä ja ennen sitä pitäs webasto korjata kun siellähän on kylmä. Vittu oikeesti? 3kk olet tiennyt reissusta ja että webasto ei toimi. Eikä pakkanen lapissa ole sekään mikään uusi juttu.... Joskus samassa tilanteessa venyttänyt ja korjannut sen webaston ja kiitokseksi saa vittuilut kun kesti kauan ja oli kallistakin.. Nykyään keskityn pelkkään raskaaseen kalustoon koska siellä ei vinguta hinnasta ja asiakkaat jopa kiittää. Mielellään käy työmailla pakkasessa korjaamassa kaivureita kun tietää että työtä arvostetaan. Siellä kun alkaa tulla aika tuntuvia tappioita jos koneet seisoo pidempään ja työmaat odottaa.
 
Mikä helvetti saa ihmisen ajattelemaan että juuri se sun auto on maailman tärkein ja kiirreellisin homma korjaamolla? Tulette perjantaina korjaamolle ja suututte kun ei ole aikaa heti korjata webastoa. Pitäs lappiin lähteä tunnin päästä ja ennen sitä pitäs webasto korjata kun siellähän on kylmä. Vittu oikeesti? 3kk olet tiennyt reissusta ja että webasto ei toimi. Eikä pakkanen lapissa ole sekään mikään uusi juttu.... Joskus samassa tilanteessa venyttänyt ja korjannut sen webaston ja kiitokseksi saa vittuilut kun kesti kauan ja oli kallistakin.. Nykyään keskityn pelkkään raskaaseen kalustoon koska siellä ei vinguta hinnasta ja asiakkaat jopa kiittää. Mielellään käy työmailla pakkasessa korjaamassa kaivureita kun tietää että työtä arvostetaan. Siellä kun alkaa tulla aika tuntuvia tappioita jos koneet seisoo pidempään ja työmaat odottaa.
Ihmiset ovat itsekkäitä paskiasia, etenkin lomalle lähtiessä.
Mutta aiheeseen, mitä -03 C5 2.0 HDi:n jakorempassa kannattaa vaihtaa jakopään lisäksi? Apulaitehihnapaketti ja kampuran hihnapyörä?
Kesällä on vaihto edessä. Todennäköisesti tämän auton viimeinen jakohihnan vaihto :D
Sitrosella kommentti:
"HDI -moottoreissa moottorivaurioita on aiheuttanut kampiakselin päässä oleva hihnapyörä, joka lauettuaan saattaa syöttää kumikiekaleita jakopäähän."
 
Ihmiset ovat itsekkäitä paskiasia, etenkin lomalle lähtiessä.
Mutta aiheeseen, mitä -03 C5 2.0 HDi:n jakorempassa kannattaa vaihtaa jakopään lisäksi? Apulaitehihnapaketti ja kampuran hihnapyörä?
Kesällä on vaihto edessä. Todennäköisesti tämän auton viimeinen jakohihnan vaihto :D
Sitrosella kommentti:
"HDI -moottoreissa moottorivaurioita on aiheuttanut kampiakselin päässä oleva hihnapyörä, joka lauettuaan saattaa syöttää kumikiekaleita jakopäähän."

No voihan tuon hihnapyörän vaihtaa, jos sillä saa mielenrauhan. Eipä siellä oikeen muuta ylimääräistä järkevää vaihdettavaa ole.

Apulaitehihnan kiristin on yksi mikä alkaa vikistä ja kitistä kylmänä. Ainakin itellä parissa 2.0 HDI:ssä teki sitä. Siinä on sellanen teflon(?) "laakeripinta" joka myös kuluu ja pullahtaa ulos.
 


Golffi pitää täysin vastaavaa nakutusta kuin tuossa yllä olevassa videossa. Mihin vikaan nakutus viittaisi? Mahtaako tuossa olla joku aktiivihiilen pönttö tms ja sen venttiili joka nakuttaa jostain syystä.
 


Golffi pitää täysin vastaavaa nakutusta kuin tuossa yllä olevassa videossa. Mihin vikaan nakutus viittaisi? Mahtaako tuossa olla joku aktiivihiilen pönttö tms ja sen venttiili joka nakuttaa jostain syystä.


Koita nypätä tuo videossakin näkyvä liitin irti.
 
Koita nypätä tuo videossakin näkyvä liitin irti.

Nappasin liittimen irti ja samantien näyttäis ääni häviävän. Mikäs venttiili tuo on mikä tossa nakuttaa? Viittaisko vika pelkästään siihen vai voisko jotain muutakin syytä tolle?

Samalla huomannut että kylmällä koneella nakutusta ei heti kuulu. Nakutus alkaa alkaa usein vähän lämmetessä.
 
Viimeksi muokattu:
EVAP-venttiili, kierrättää höyryjä tankkiin. Sen kuuluu nakuttaa koneen käydessä (ei kylmänä). Eli toimii aivan normaalisti! Jos olisi hiljaa niin sillon se on rikki.

Samanlainen on tosi monessa VAG-konsernin autossa. Itellä on A6:ssa.
 
Bmw E46 323.
Toissapäivänä katsoin että paisuntasäiliön pohjassa oleva o-rengas vuotaa nestettä.
Suosituksesta kokeilin helppoa tapaa, eli jotain paikkausainetta. Ja paikkasisihan se, vuoto korjaantui mutta lopetti myös puhaltamasta lämmintä sisälle, haaleaa tulee jos kierrokset yli 4000rpm.
Ilmasin pariin kertaan, ei auttanut, nyt pitäisi keksiä mitä seuraavaksi.
-onko enemmän kuin yksi ilmausruuvi?
-venttiili jumissa?
-lämppärin kenno tukossa?
Voi vitun vittu...
 
Bmw E46 323.
Toissapäivänä katsoin että paisuntasäiliön pohjassa oleva o-rengas vuotaa nestettä.
Suosituksesta kokeilin helppoa tapaa, eli jotain paikkausainetta. Ja paikkasisihan se, vuoto korjaantui mutta lopetti myös puhaltamasta lämmintä sisälle, haaleaa tulee jos kierrokset yli 4000rpm.
Ilmasin pariin kertaan, ei auttanut, nyt pitäisi keksiä mitä seuraavaksi.
-onko enemmän kuin yksi ilmausruuvi?
-venttiili jumissa?
-lämppärin kenno tukossa?
Voi vitun vittu...
Noi paikkausaineet on erittäin suositeltavia juuri tuon takia.:facepalm: Nyt vaan nesteet pihalle, ja jotkut pesuaineet sisään, ja yrittämään tuon mössön poispesua. Jos onnistuu, eikä ala vuotamaan muualta, niin alkuperäisen vian korjaus.
 
Bmw E46 323.
Toissapäivänä katsoin että paisuntasäiliön pohjassa oleva o-rengas vuotaa nestettä.
Suosituksesta kokeilin helppoa tapaa, eli jotain paikkausainetta. Ja paikkasisihan se, vuoto korjaantui mutta lopetti myös puhaltamasta lämmintä sisälle, haaleaa tulee jos kierrokset yli 4000rpm.
Ilmasin pariin kertaan, ei auttanut, nyt pitäisi keksiä mitä seuraavaksi.
-onko enemmän kuin yksi ilmausruuvi?
-venttiili jumissa?
-lämppärin kenno tukossa?
Voi vitun vittu...
Hyvin mahdollisesti kenno tukossa, nuo paikkausaineet on kyllä se viiminen vaihtoehto... Jossai 100€ paaliromussa ok mut muuten pitäis kiertää kaukaa. Jos ei kenno tukossa niin sitten on tarttunu siihe venttiiliin.
 
Jännä juttu. Näemmä ei ole vieläkään ihmisille tarpeeksi toitotettu että ne paikka-aineet vaan tukkii mm. lämppärinkennon...
 
Niin halvalla pitäis päästä. Kävi kuin eräällä kaverilla, joka teki saman tempun paikka-aineella kokeili korjausta. No ei tullut lämmintä auton sisälle. Joutu lopuksi purkaan kojelaudan pois että sai vaihdettua sisäkennon. Koska auto oli rakennettu sen lämppärin ympärille.
 
Niille paikka-aineille on aikansa ja paikkansa ja se ei ole käyttiksen pitkäaikainen korjaus. Kotiin nilkuttamiseen noita käyttäisin.
 
Kannattaa myös miettiä skenaariota jossa paikka aine menee kannen vesikanaviin jne. Siittä sitten konetta auki vaan.
 
Puolison rakkine vähän säikäytti (vain taloudellisesti) ja huoltoliike ilahdutti tänään. Aamulla tuli pakokaasut huomattavasti turhan aikaseen ja mitä siinä kyykin niin katin kohilta näytti tulevan. Sanoin sille että käyttää hultamolla kysymässä mikä on puhki. Noh lasku oli 34e ja vaihettu jatko holkki mikälie oikea nimi onkaan katin takaa.
 
Nestemäistä paikka-ainetta tuli joskus käytettyä ja aika vaihtelevia oli tulokset. Välillä toimi ihan hyvinkin mutta yhdessä autossa oli koko lämppärin kenno halki niin eipä se sellaisiin ihmeisiin oikein pysty. Aika paljon riippuu vian tyypistäkin, mistä neste vuotaa pois järjestelmästä.
 
Tuli just käytettyä omaa koslaa huollossa.. Tuntuu olevan vakio, et aina toimintatonni menee kerran vuodessa :D
Vaihtoon meni:
- laatikkoöljyt
- jarrunesteet
- takajarrulevyt
- 1 x alapallo eteen
- nelipyöräsuuntaus

800e riitti. Seuraavaksi leimalle… Hitto kun olis lämpimät tilat missä ropailla, niin säästäis pitkän pennin noissa perusjutuissa :/
 
Miten voi vastustaa kaikki remontit niin paljon kuin tämän erään A6:n kanssa. huoh.

vedenkierto-ongelmia, joten termari ja vesipumppu syyniin. Ihan hyvä mutta jakohihnankiristimen pultti ei sitten aukea, ei millään. Koitin hitsata kuusiokolovaimen suoraan siihen kiinni mutta senkin sain väännettyä solmuun ja poikki.
 
Tuli just käytettyä omaa koslaa huollossa.. Tuntuu olevan vakio, et aina toimintatonni menee kerran vuodessa :D
Vaihtoon meni:
- laatikkoöljyt
- jarrunesteet
- takajarrulevyt
- 1 x alapallo eteen
- nelipyöräsuuntaus

800e riitti. Seuraavaksi leimalle… Hitto kun olis lämpimät tilat missä ropailla, niin säästäis pitkän pennin noissa perusjutuissa :/

Niin säästäisi, mutta säästää jo pelkästään silläkin, että tilaa tarvittavat osat itse vaikka ulkomailta. Tulee nykyään nopeasti.

Edit: Ainiin - ja tuo vaihdelaatikkoöljyjen vaihto harvemmink uuluu auton huolto ohjelmaan, mikä kummastuttaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom