Uniapnea

Nyt ollut kolme yötä vakiopaine 8.6(viimeisen vuoden KA), vuodot olleet välillä 14.4-20.4.. mutta ei ole tullut vielä tuollaisia jättimäisiä +60L/min vuotoja mitä välillä ollut. AHI 0.9-1.2.. Seurataan tilannetta.
Miten oletko seurannut Oscarista mikä on yön aikana maksimi AHI? Jos tuokin pysyy alhaalla, niin sinulla voisi olla varaa laskeakin painetta.

Nuo vuodot on kyllä ärsyttäviä, itse olen Airtouch n30i mitannut rullamitalla, kuinka kireällä remmit ovat ja että ne ovat varmasti yhdenmukaiset. 2mm muutos teki sen, että vuodot sai 5l/min --> 0l/min tasolle. Tuon nenäosan tietysti puhdistan liinalla joka aamu ja tähän mennessä olen uusinut kuukauden välein. Nyt voisi seurata, että koska se tuottaa ongelmia kun muut olosuhteet ovat vakioituja.

Oikeaa kireyttä voi koettaa metsästää silläkin, että säätää paineen hieman normaalia korkeammaksi ja hereillä makaa eri asennoissa sillä "maskin testaus" asetuksella. Itse olen myös kevyesti sormella painellut sivusta, että alkaako ohipuhallus heti. Tässä on hyvä muistaa se, että liian kireäkään maski ei ole hyvä, vaan voi aiheuttaa myös niin vuotoja kuin korkeampaa paineen tarvetta.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että se "liian kova paine" on jonkun algoritmin mukaan AHI:n estämiseen tarvittu paine eli tosiaan kannattaa seurata aheja vs. käytetty paine ettei laite hakkaa koko ajan rajoitinta vasten ja ahit sen vuoksi ylhäällä. Nopeammin saisi kyllä tuo automatiikka myös laskea sitä painetta, nousu käy kyllä äkkiä.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että se "liian kova paine" on jonkun algoritmin mukaan AHI:n estämiseen tarvittu
Ei ole, vaan pahimmillaan tehtaan jäljiltä oleva 4-20 haarukka. Tällöin kun kone tunnistaa AHI:t, se algoritmi ampuu paineen kaiken varalta paljon ylemmäs kuin tarve olisi. Paine pitäisi olla niin matala kuin hyvä hoitotulos sallii. Virallinen rajan taisi olla AHI alle 5, mutta esimerkiksi itsellä tuo tarkoittaisi huomattavasti korkeampia hetkellisiä paineita, jonka vuoksi olen itse pitänyt tavoitteena alle 3.

Ei ole, vaan pahimmillaan tehtaan jäljiltä oleva 4-20 haarukka. Tällöin kun kone tunnistaa AHI:t, se algoritmi ampuu paineen kaiken varalta paljon ylemmäs kuin tarve olisi. Paine pitäisi olla niin matala kuin hyvä hoitotulos sallii. Virallinen rajan taisi olla AHI alle 5, mutta esimerkiksi itsellä tuo tarkoittaisi huomattavasti korkeampia hetkellisiä paineita, jonka vuoksi olen itse pitänyt tavoitteena alle 3.
Mikä ei ole? Ei se tehtaan jäljiltäkään sitä painetta ammu kattoon ensimmäisen katkoksen tullessa. Koneen lienee vaikea ennustaa tulevia mahdollisia katkoksia, jotta tietäisi millä paineella jäätäisiin vaikka alle tuon viiden koko yön osalta.

Ei ollut kiva herätä aamuyöllä tukehtumisen tunteeseen. Oli vajaan tunnin sähkökatko.

Saakohan sairaanhoitopiiristä jollain perusteella matkakäyttöön soveltuvan virtapankin tms?
On toisilla vissiin isompi tarve kuin toisilla. Viikon mökkireissut sähköttömälöä mökillä tai ulkomaanreissut ilman laitetta menevät ihan kevyesti. Kuorsauskin on vähentynyt selvästi verrattuna siihen, mitä se oli ennen cpap-laitetta.

Mikä ei ole? Ei se tehtaan jäljiltäkään sitä painetta ammu kattoon ensimmäisen katkoksen tullessa. Koneen lienee vaikea ennustaa tulevia mahdollisia katkoksia, jotta tietäisi millä paineella jäätäisiin vaikka alle tuon viiden koko yön osalta.
Lainasin viestiäsi, jossa puhuit paineesta ja samaa asiaa käsittelin itsekin. Ei se algoritmi resmedin kohdalla näytä osaavan pysäyttää sitä paineen nousua kovin täsmällisesti. Tästä seuraa helposti se tilanne, jossa painetta nostetaan kaiken varalta liikaa. Lopputuloksena paperilla AHI voi näyttää paperilla oikein hyvältä, vaikka liian korkeasta paineesta kielii esimerkiksi maskivuodot, ilman kertyminen mahaan ja suun aukeaminen yön aikana.

Tämä ajaa juuri siihen, että jos et satu olemaan se yksilö, jolla kaikki sujuu alusta asti kuin itsestään, hyvän hoitovasteen saavuttaminen tulee vaatimaan aikaa ja hermoja. Mitä Facebook ryhmiä olen aiheen ympäriltä silmäillyt, turhan moni tyytyy siihen että uni nyt vain tulee olemaan todella surkeaa hoidosta huolimatta.

Vahvasti mutuilisin, että eiköhän resmedillä seurata ainakin yhtenä muuttujana AHIA ennustaessa samaa flow limitationia, mitä itsekin pystyy Oscarista seuraamaan. Mihinkään kovin kehittyneeseen itseään korjaavaan logiikkaan en jaksa uskoa, enemmänkin malliin jossa AHI:lla on raja-arvo x, jonka alle pyritään painealueen rajoissa muusta välittämättä. Olisi hienoa nähdä, että koska tuohon valjastetaan tekoäly huomioimaan historia ja muut tekijät AHI:n ympärillä, jolloin paineen, kostutuksen ym säätäminen tapahtuisi automaattisesti huomattavasti yksilöllisemmin.

Otin kanssa kokeiluun vakiopaineen, mulla sen keskiarvo on pidemmällä aikavälillä 8,8 ja pudotin samalla EPR:n 3-->1
Hyvin nukahdin ja nukutti, vaikka sen kanssa on ollut ongelmia muista syistä johtuen viime viikkoina.
Sattui vaan epänormaalista nukkuma-asennosta johtuen olemaan vuotoa poikkeuksellisen paljon ja siihen heräsin pari kertaa, josko ensi yönä saisi vuodotkin taas normaaliksi.
AHI oli kuitenkin vain 0,5

Otin kanssa kokeiluun vakiopaineen, mulla sen keskiarvo on pidemmällä aikavälillä 8,8 ja pudotin samalla EPR:n 3-->1
Hyvin nukahdin ja nukutti, vaikka sen kanssa on ollut ongelmia muista syistä johtuen viime viikkoina.
Sattui vaan epänormaalista nukkuma-asennosta johtuen olemaan vuotoa poikkeuksellisen paljon ja siihen heräsin pari kertaa, josko ensi yönä saisi vuodotkin taas normaaliksi.
AHI oli kuitenkin vain 0,5
Tuo EPR tiputus 3-->1 nostaa uloshengityksen painetta kahdella yksiköllä. Jos ongelmat jatkuu, niin kannattaa huomioida tuokin säätöjä tehdessä.

Lisäksi jos niitä vuotoja oli yli 25 (vai 30 l/min) ei Resmedin ilmoittama AHI ole enää tarkka.

Aiemmin kyllä hakenut tota EPR arvoa, mutta tuolla 8,8 vakiopaineella se ei häirinnyt unta vaikka olikin vain tasolla yksi.

Mulla Unikulman Astro tyyny, joka kyllä siirtää maskin pois optimaaliselta paikaltaan kun nukkuu silleen puolivatsallaan, kuten tein jostain syystä viime yönä.
Normaalisti vuodot olleet alle 5 litran.

1778049864157.png

Laskin viime yöksi vakiopaineen 8.6 -> 7.6.. yön vuodot 33.6L/min 🤬 kerran muistan heränneeni siihen että olin selällään ja huulien välistä vuoti ihan pikkuisen ilmaa... Pitääköhän laittaa valvontakamera kuvaamaan yön ajaksi, että näkee mitä oikeasti tapahtuu..

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
306 587
Jäsenet
82 923
Uusin jäsen
LuotoM

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom