Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Moottoein öljynpaineet menny --> naknak nokilta kannesta koska njet voitelua --> leiponut joku laakeri alakerrasta tai muualta kiinni--> kone vaihtoon --> paaliin tollanen..?

Tietokone näytti öljynpaineet OK, ja kaikki muukin OK. Eipä näihin tietenkään voi 100% luottaa... Elokuussa oli öljynvaihto.

Uudempaa vai vanhempaa koppaa? Vanhemman korin N43 koneessa on noita öljynkierron ongelmia ollut, uudemman N13 koneesta en oo niinkään kuullut vastaavia?
Paska homma joka tapauksessa, toivottavasti tehdas tulee jollain tapaa vastaan.

N13B16A kyseessä.
 
Tietokone näytti öljynpaineet OK, ja kaikki muukin OK. Eipä näihin tietenkään voi 100% luottaa... Elokuussa oli öljynvaihto.



N13B16A kyseessä.

Tuolla koneella on melkoisen paha maine, ei ole ihan yksi tai kaksi tapausta kun on jakoketjuvika vienyt yläkerran tai koko koneen mukanaan. Tuohan on siis sama moottori kuin psa konsernin 1.6 thp turbobensa.
Toivottavasti näin ei kuitenkaan ole käynyt, saattaa muuten tulla melkoisen kallis korjaamokeikka.
 
Perjantaina alkuillasta jäi kaara tienpäälle vauhdeista ja ei enää lähtenyt käyntiin. Kaupan parkissa ihmettelin nakuttavaa ääntä, siitä pääsin noin 500 metriä eteen päin. Hinausautolla korjaamolle. Nyt pajalta ilmoittivat, että jotkin paineet alhaalla ja alkavat etsiä vikaa mottorin suunnalta purkamalla. Taitaa tulla kallis remppa...

BMW 116i, 2012, 101 tkm ajettu.
Varmaan pajalta puhuivat puristuspaineista? Huonolla tuurilla pösön koneesta jako sekaisin ja koneremppa, halvinta vaihtaa koko kone.
Hyvällä tuurilla pelkkä Valvetronic remppa edessä, tosin touhutonni menee rikki siinäkin...
 
Varmaan pajalta puhuivat puristuspaineista? Huonolla tuurilla pösön koneesta jako sekaisin ja koneremppa, halvinta vaihtaa koko kone.
Hyvällä tuurilla pelkkä Valvetronic remppa edessä, tosin touhutonni menee rikki siinäkin...

Kun vauhdista sammui, niin ei ole valvetronic vika. Veikataan jakopään pettäneen.
 
Perjantaina alkuillasta jäi kaara tienpäälle vauhdeista ja ei enää lähtenyt käyntiin. Kaupan parkissa ihmettelin nakuttavaa ääntä, siitä pääsin noin 500 metriä eteen päin. Hinausautolla korjaamolle. Nyt pajalta ilmoittivat, että jotkin paineet alhaalla ja alkavat etsiä vikaa mottorin suunnalta purkamalla. Taitaa tulla kallis remppa...

BMW 116i, 2012, 101 tkm ajettu.

Jatkoa...

Jos oikein ymmärsin, niin jakoketju leikannut laahaimen (?). Jakopää laitetaan nyt uusiksi, jotta päästään testaamaan venttiileitä.
 
Huonolla tuurilla pösön koneesta jako sekaisin ja koneremppa, halvinta vaihtaa koko kone.

Offtopic: tääon muuten jännä kone kun keskusteluja seuraa niin bmw foorumit puhuu pösön koneesta ja pösö foorumit aina muistaa että se on bmw:n kone. Kumpa mahtaa olla koneen suunnitellut vai onko siinä ollut molemmat mukana?

Tämä on siis ihan vilpitön kysymys, kun itsellä ei ole tietoa(eikä merkitystä).
 
Olen ymmärtäny että Bmw on yhteistyössä suunnitellut moottorin osia psa konsernin kanssa ( valmistaja psa )
tarjoten itse koneisiin valvetronicit, venttiilit ja nesteiden siirtopumput sekä elektroniikan.
N sarjat koneet on bmw itse koonnut briteissä autoihinsa, ja psa omansa omissa tehtaissaan (?)
Joten bmw:n kone on bmw:n kone?
Pösön kone on pösön kone?
Molemmissa vain on alihankintana teetettyjä asioita?
 
Siitä koneesta on useampi variantti olemassa. Psa käytti THP150 ja THP175 versiota suurimmaksi osaksi. Samasta koneesta versio on bmw:n nokalla N13 nimellä js minissä N18. Koko kone on kyllä hieno esimerkki, miten konetta ei pidä rakentaa. Eikä käy kateeksi niitä ihmisiä jotka tuon ovat harmikseen saaneet.
Ja vitsi miten PSA:ta ja BMW:tä mollattaisiin jos niitä olisi myyty lähellekään yhtä paljon kuin volkkarin TSI moottoreita
 
Ja vitsi miten PSA:ta ja BMW:tä mollattaisiin jos niitä olisi myyty lähellekään yhtä paljon kuin volkkarin TSI moottoreita

Ei kai PSA:ta yhtään enempää mollattaisi todettaisiin vain että tollasia nuo ranskalaiset ovat. Ja parhaat ranskalaiset saa grilliltä. Bemaria ehkä. ;)
 
Vähä OT, mut noita pikkuturboista kun ei kovin hyvää ole kuulunut niin rellu on tainnu onnistua ainakin siinä 130 tce koneessa. En ainakaan itse huomannut pahaa sanottavaa.
Käsittääkseni nuo yli 200 heppaset tph koneet on kohtuullisen hyviä ( parempia kuin nuo pikku tph koneet).

Edit. Saksasta tulossa c5:een uudet erujarrusatulat, kohta alkaa jumppa kun vaihdan vielä käsijarruvaijerit.
 
(Noh jos sitä itsekkin tulisi siirryttyä tänne techbbs puolelle)

Itse tuli hommattua autoliikkeestä 3kk sitten 200 000 km ajettu Mitsubishi.

Nyt näyttäis, että joko kytkin taikka vaihdelaatikon synkrot alkaa antamaan periksi. 2-vaihde rutisee korkeilla kierroksilla vaihdettaessa ja 3-vaihde matalilla kieroksilla vaihdettaessa.

Mitenkäs tuo takuu menee käytetyissä autoissa liikkeessä ostattaessa? Kun on kumminkin ajettu jo se 200tkm, niin lasketaanko tuo jo luonnollisen kulumisen piikkiin.
 
(Noh jos sitä itsekkin tulisi siirryttyä tänne techbbs puolelle)

Itse tuli hommattua autoliikkeestä 3kk sitten 200 000 km ajettu Mitsubishi.

Nyt näyttäis, että joko kytkin taikka vaihdelaatikon synkrot alkaa antamaan periksi. 2-vaihde rutisee korkeilla kierroksilla vaihdettaessa ja 3-vaihde matalilla kieroksilla vaihdettaessa.

Mitenkäs tuo takuu menee käytetyissä autoissa liikkeessä ostattaessa? Kun on kumminkin ajettu jo se 200tkm, niin lasketaanko tuo jo luonnollisen kulumisen piikkiin.

Ehdota jos liike osallistuisi jollain prosenttimäärällä huoltokustannuksiin, koska huollon jälkeen auto on paremmassa kunnossa kuin ostettaessa.
 
(Noh jos sitä itsekkin tulisi siirryttyä tänne techbbs puolelle)

Itse tuli hommattua autoliikkeestä 3kk sitten 200 000 km ajettu Mitsubishi.

Nyt näyttäis, että joko kytkin taikka vaihdelaatikon synkrot alkaa antamaan periksi. 2-vaihde rutisee korkeilla kierroksilla vaihdettaessa ja 3-vaihde matalilla kieroksilla vaihdettaessa.

Mitenkäs tuo takuu menee käytetyissä autoissa liikkeessä ostattaessa? Kun on kumminkin ajettu jo se 200tkm, niin lasketaanko tuo jo luonnollisen kulumisen piikkiin.
Lasketaan. Vaihda Penzoilin syncromesh öljyt ja ajat sitten paaliin kun lopullisesti hajoo.
 
Edit. Saksasta tulossa c5:een uudet erujarrusatulat, kohta alkaa jumppa kun vaihdan vielä käsijarruvaijerit.
Vaihdatko käsijarruvaijerien putketkin? Mulla oli ainakin niin täynnä shaibaa ettei pelkkien vaijereiden vaihto olisi onnistunut mitenkään.
 
Offtopic: tääon muuten jännä kone kun keskusteluja seuraa niin bmw foorumit puhuu pösön koneesta ja pösö foorumit aina muistaa että se on bmw:n kone. Kumpa mahtaa olla koneen suunnitellut vai onko siinä ollut molemmat mukana?

Tämä on siis ihan vilpitön kysymys, kun itsellä ei ole tietoa(eikä merkitystä).
Kyllä se on ihan tyylipuhdas ranskalainen PSA:n kone, sanoivat pösömiehet mitä hyvänsä. BMW ei varsinaisen moottorin suunnittelun osallistunut(menee loppupeleissä hiusten halkomiseksi) vaan teki oman varianttinsa, iskemällä päälle sen oman "hyvän" valvetroniccinsa ym. pientä sälää. Kai se olisi bemmille ollut liikaa jos pellin aukaistessa ensimmäisenä hyppää silmille liuta ranskislogoja kuten PSAlla tapana...:D
 
(Noh jos sitä itsekkin tulisi siirryttyä tänne techbbs puolelle)

Itse tuli hommattua autoliikkeestä 3kk sitten 200 000 km ajettu Mitsubishi.

Nyt näyttäis, että joko kytkin taikka vaihdelaatikon synkrot alkaa antamaan periksi. 2-vaihde rutisee korkeilla kierroksilla vaihdettaessa ja 3-vaihde matalilla kieroksilla vaihdettaessa.

Mitenkäs tuo takuu menee käytetyissä autoissa liikkeessä ostattaessa? Kun on kumminkin ajettu jo se 200tkm, niin lasketaanko tuo jo luonnollisen kulumisen piikkiin.
Itsellä hieman erilainen case mutta kerrotaan kuitenkin. Ostin 2010 golffin jolla oli ajettu hieman alle 100k. Ehdin puoli vuotta ajaa ennen kuin huollon yhteydessä havaitsin kuluneen kytkimen koodin siitä, ei siis näytä valoja tai mitään vaan pelkästään lukemalla selviää. DSG laatikon ollessa kyseessä tietysti hintaa aloin heti miettiä ja otin yhteyttä liikkeeseen. Pyysivät itse liikkestä tarjoukset ja osoittivat remppapaikan. Maksoin itse ennalta sovitun summan autoa pois hakiessa liikkeelle ja sain kuitit huollosta, joista ilmaneni että maksoin sovitusti puolet kuluista. Lisäksi autoliike tarjosi maksutta käyttööni auton, joka täytti esittämäni ehdot ilman mitään vastarintaa. Sain siis lähes vastaavan auton mutta farkkumallina siksi aikaa kun omani oli huollossa.

E: tästä episodista aikaa nyt parisen kuukautta, joten ihan pakasta vedetystä autosta ei tosiaan ole kyse.
 
Itsellä hieman erilainen case mutta kerrotaan kuitenkin. Ostin 2010 golffin jolla oli ajettu hieman alle 100k. Ehdin puoli vuotta ajaa ennen kuin huollon yhteydessä havaitsin kuluneen kytkimen koodin siitä, ei siis näytä valoja tai mitään vaan pelkästään lukemalla selviää. DSG laatikon ollessa kyseessä tietysti hintaa aloin heti miettiä ja otin yhteyttä liikkeeseen. Pyysivät itse liikkestä tarjoukset ja osoittivat remppapaikan. Maksoin itse ennalta sovitun summan autoa pois hakiessa liikkeelle ja sain kuitit huollosta, joista ilmaneni että maksoin sovitusti puolet kuluista. Lisäksi autoliike tarjosi maksutta käyttööni auton, joka täytti esittämäni ehdot ilman mitään vastarintaa. Sain siis lähes vastaavan auton mutta farkkumallina siksi aikaa kun omani oli huollossa.

E: tästä episodista aikaa nyt parisen kuukautta, joten ihan pakasta vedetystä autosta ei tosiaan ole kyse.

Tekikö autoliike perinteiset? Eli Tuplasi todelliset kulut ja lupasi maksaa puolet ja todellisuudessa maksoit itse koko rempan?
 
Tekikö autoliike perinteiset? Eli Tuplasi todelliset kulut ja lupasi maksaa puolet ja todellisuudessa maksoit itse koko rempan?
Itselle tuosta jäi n. 600€ eli oli ihan linjassa hintatasoon. Normaalisti noi DSG kytkinremontit about 1200 - 1800€ hieman teetätys paikasta riippuen, omien kyselyjen pohjalta.
 
Harmittaa, tulipahan tehtyä kesällä huonoimmat autokaupat so far. Autona siis A4 2.0TFSI.

On korjattu imusarjaa, ilmastointia ja nyt ensi viikolla olisi viides kierros autohuollossa erään vikakoodin takia. Huollot on onneksi mennyt autoliikkeen piikkiin. Tuntuu, että autoliikkeen osoittama huoltoliike ei tunnu saavan jäljellä olevaa vikaa korjattua (P0441) ei sitten millään.

Tänään kun tulin iltahukiin datailemaan, niin ilokseni huomasin, että auton hytti ei lämpiäkkään kovin hyvin. Moottorilämmöt nousi niukasti siihen 90c moottoritiellä, mutta heti kun alkoi hölläilee kaasua, alkoi lämmöt laskemaan siihen 80c.

Onkohan kellään teillä tietoa/kokemusta, että onko termostaatti rikki vaiko jotain muuta hajonnut?
 
Oisko diagnoosiapua...

Vika = Tasainen hurina

-alkaa 40kmh ja loppuu/häviää muun melun alle 100kmh jälkeen

-voimistuu vain hiukan oikealle tiukasti kurvatessa +40kmh

-syy ei ole itse renkaissa, kesä ja talvikumeilla samat oireet

-ei ole takalaakerit, koska ne jo helpoimpana ja halpana vaihdoin, ääntä on myös vaikea paikantaa mistä suunnasta kuuluu

-vaihteella, vedolla,rullauksella,kytkimellä eikä kierroksilla ole vaikutusta ääneen

-ainakaan lyhyellä ajolla renkaiden, napojen tai jarrulevyjen lämpötiloissa ei ole kuin 1-2asteen eroja puolien välillä


Ite oon nyt pähkäillyt vetarin tukilaakeria, ohjauskulmia(ratti aavistuksen vinossa), etupyöränlaakereita, vetoniveliä...
 
Oisko diagnoosiapua...

Vika = Tasainen hurina

-alkaa 40kmh ja loppuu/häviää muun melun alle 100kmh jälkeen

-voimistuu vain hiukan oikealle tiukasti kurvatessa +40kmh

-syy ei ole itse renkaissa, kesä ja talvikumeilla samat oireet

-ei ole takalaakerit, koska ne jo helpoimpana ja halpana vaihdoin, ääntä on myös vaikea paikantaa mistä suunnasta kuuluu

-vaihteella, vedolla,rullauksella,kytkimellä eikä kierroksilla ole vaikutusta ääneen

-ainakaan lyhyellä ajolla renkaiden, napojen tai jarrulevyjen lämpötiloissa ei ole kuin 1-2asteen eroja puolien välillä


Ite oon nyt pähkäillyt vetarin tukilaakeria, ohjauskulmia(ratti aavistuksen vinossa), etupyöränlaakereita, vetoniveliä...
Kyllä tuo vahvasti pyörän laakerilta kuulostaa. Niiden tarkastuksella lähtisi liikkeelle. Voivat kummasti heijastaa ääntä kuskinpenkiltä kuunneltuna, joten paras toteaminen voisi olla esimerkiksi joku tien varteen kuuntelemaan ja ohiajamalla.
 
Harmittaa, tulipahan tehtyä kesällä huonoimmat autokaupat so far. Autona siis A4 2.0TFSI.

On korjattu imusarjaa, ilmastointia ja nyt ensi viikolla olisi viides kierros autohuollossa erään vikakoodin takia. Huollot on onneksi mennyt autoliikkeen piikkiin. Tuntuu, että autoliikkeen osoittama huoltoliike ei tunnu saavan jäljellä olevaa vikaa korjattua (P0441) ei sitten millään.

Tänään kun tulin iltahukiin datailemaan, niin ilokseni huomasin, että auton hytti ei lämpiäkkään kovin hyvin. Moottorilämmöt nousi niukasti siihen 90c moottoritiellä, mutta heti kun alkoi hölläilee kaasua, alkoi lämmöt laskemaan siihen 80c.

Onkohan kellään teillä tietoa/kokemusta, että onko termostaatti rikki vaiko jotain muuta hajonnut?

16825/P0441/001089 - Ross-Tech Wiki
 
Tänään kun tulin iltahukiin datailemaan, niin ilokseni huomasin, että auton hytti ei lämpiäkkään kovin hyvin. Moottorilämmöt nousi niukasti siihen 90c moottoritiellä, mutta heti kun alkoi hölläilee kaasua, alkoi lämmöt laskemaan siihen 80c.

Onkohan kellään teillä tietoa/kokemusta, että onko termostaatti rikki vaiko jotain muuta hajonnut?

Ei kokemusta vian aiheuttajasta, mutta vahva veikkaus että mittariston lämpötila ei näytä moottorin / nesteen lämpötilaa vaan on softalla muokattu "asiakas ystävälliseksi".

Perus obd mokkulalla / lukijalla saa jäähdytysnesteen todellise(mma)n lämpötilan ulos ja voi kertoa vian aiheuttajasta enemmän. Ainakin -10 1.8TSI Suberb tykkäsi pysyä 90 °C lämmöissä kesät talvet lyhyen lämpiämisen jälkeen --> obd:lla näki sitten totuuden, lämpötila seilaa kuin ennen vanhaan 75 - 95 °C ja termarin aukeamisetkin erottuu . Tuo mittariston 80 saattaa olla todellisuudessa hyvinkin paljon alhaisempi nesteen lämpötila.
 
Jos tuossa Audissa on moottorina kolmannen sukupolven EA888, niin termostaatin vikaantuessa se alkaa näyttämään todellista lämpötilaa mittaristossa. Normaalistihan se tosiaan on erittäin runsaasti vaimennettu. Tässä kyseisessä moottorityypissä termostaatin virkaa toimittaa sähköohjattu venttiilistö jossa sähkömoottori kääntää paria palloventtiiliä joiden asennosta on myös takaisinkytkentä. Siinä vaiheessa kun takaisinkytkennän asentotiedosta huomataan ettei säätö enää toimi, siirrytään tuohon vikatilaan.

Tämän härvelin toimimattomuus näkyy siinä vaiheessa myös VCDS:n (tai merkkiliikkeen VASin) kanssa vikakoodit lukemalla.

Mutta tämä ei toki välttämättä koske kysyjän autoa, kun ei sen vuosimalli tullut ilmi.
 
Ei kokemusta...
Ok, toivon, että termari olisi sökönä. Ehdin jo lukea kauhutarinoita kansipahveista. Koitan saada auton heti maanantaina tyrkättyä johonkin vianselvitykseen, kun itselläni ei noita laitteita ole. Sellaisen OBD-lukijan hankkiminen alkaa olemaan kohta varsin perusteltua, kun on sen verran monivikainen yksilö sattunut käsiin.:( Auto on siis vuosimallia 2007

Tämä huoltoliike on nyt ainankin vaihtanut jo toisen venttiilin ja rassanneet noi letkut puhtaaks. Vikavalo syttyy aina parin viikon ajelun jälkeen uudestaan. Saas nyt nähdä, että mitä seuraavaksi tekevät. Vai antavatko vain valohoitoa ja nollaa vikakoodit.
 
Sellaisen OBD-lukijan hankkiminen alkaa olemaan kohta varsin perusteltua, kun on sen verran monivikainen yksilö sattunut käsiin.:( Auto on siis vuosimallia 2007
Tuossa vuosimallissa on ihan perinteinen termostaatti, joten kirjoittamani ei päde tähän tapaukseen. Paitsi siis se osuus, että termostaatin viaksi veikkaisin. Hyvä puoli on se, että termari on kohtuullisen edullinen (kymppejä), tuo sähköohjattu paketti maksaa useamman satasen...

OBD-lukijaksi joko vähän edullisempi OBDeleven tai sitten VCDS, ne halvimmat yleismallin pulikat kannattaa jättää kauppaan. Niiden ostaminen hyödyttää lähinnä kauppiasta.
 
Tuossa vuosimallissa on ihan perinteinen termostaatti, joten kirjoittamani ei päde tähän tapaukseen. Paitsi siis se osuus, että termostaatin viaksi veikkaisin. Hyvä puoli on se, että termari on kohtuullisen edullinen (kymppejä), tuo sähköohjattu paketti maksaa useamman satasen...

OBD-lukijaksi joko vähän edullisempi OBDeleven tai sitten VCDS, ne halvimmat yleismallin pulikat kannattaa jättää kauppaan. Niiden ostaminen hyödyttää lähinnä kauppiasta.

Kiitos! Näillä tiedoilla on nyt helpompi lähteä maanantaina korjauspaikkaa etsimään.

Tuo ehdottomasti OBDeleven vaikuttaa ihan pätevältä kapistukselta, että vakavasti harkitsen tuollaisen ostamista.
 
Oisko diagnoosiapua...

Vika = Tasainen hurina

-alkaa 40kmh ja loppuu/häviää muun melun alle 100kmh jälkeen

-voimistuu vain hiukan oikealle tiukasti kurvatessa +40kmh

-syy ei ole itse renkaissa, kesä ja talvikumeilla samat oireet

-ei ole takalaakerit, koska ne jo helpoimpana ja halpana vaihdoin, ääntä on myös vaikea paikantaa mistä suunnasta kuuluu

-vaihteella, vedolla,rullauksella,kytkimellä eikä kierroksilla ole vaikutusta ääneen

-ainakaan lyhyellä ajolla renkaiden, napojen tai jarrulevyjen lämpötiloissa ei ole kuin 1-2asteen eroja puolien välillä


Ite oon nyt pähkäillyt vetarin tukilaakeria, ohjauskulmia(ratti aavistuksen vinossa), etupyöränlaakereita, vetoniveliä...

Pyöritä etupyörää ja ota samalla jousesta kiinni, jos jousessa tuntuu rengasta pyörittäessä värinää. On pyöränlaakeri sökö.
Ei maksa mitään muutakuin vaivan.
 
Tämä huoltoliike on nyt ainankin vaihtanut jo toisen venttiilin ja rassanneet noi letkut puhtaaks. Vikavalo syttyy aina parin viikon ajelun jälkeen uudestaan. Saas nyt nähdä, että mitä seuraavaksi tekevät. Vai antavatko vain valohoitoa ja nollaa vikakoodit.
Hyvin todennäköisesti vaihtaneet väärän venttiilin(N80) tai missanneet vuodon putkissa... Vielä suuremmalla todennäköisyydellä se oikea vika piilee PCV-venttiilissä. Onko koneen käynti muuten ollut normaali?
 
Ford Kuga 2015 ei halunnut sammua. Autossa on avaimeton käynnistys ja auto start/stop, joka kyllä toimi mutta ei tietenkään pysynyt sammuksissa. Onko kenellekään sattunut vastaavaa?
 
Pyöritä etupyörää ja ota samalla jousesta kiinni, jos jousessa tuntuu rengasta pyörittäessä värinää. On pyöränlaakeri sökö.
Ei maksa mitään muutakuin vaivan.

Kokeiltu, ja kokeiltu myös bilteman "stetoskooppia" tukivarresta sondaten.
En erottanut värinöitä tai huomannut eroja puolien välillä
 
Oisko diagnoosiapua...

Vika = Tasainen hurina

-alkaa 40kmh ja loppuu/häviää muun melun alle 100kmh jälkeen

-voimistuu vain hiukan oikealle tiukasti kurvatessa +40kmh

-syy ei ole itse renkaissa, kesä ja talvikumeilla samat oireet

-ei ole takalaakerit, koska ne jo helpoimpana ja halpana vaihdoin, ääntä on myös vaikea paikantaa mistä suunnasta kuuluu

-vaihteella, vedolla,rullauksella,kytkimellä eikä kierroksilla ole vaikutusta ääneen

-ainakaan lyhyellä ajolla renkaiden, napojen tai jarrulevyjen lämpötiloissa ei ole kuin 1-2asteen eroja puolien välillä


Ite oon nyt pähkäillyt vetarin tukilaakeria, ohjauskulmia(ratti aavistuksen vinossa), etupyöränlaakereita, vetoniveliä...
Ootko laatikkoöljyjä vaihtanu?
 
Kokeiltu, ja kokeiltu myös bilteman "stetoskooppia" tukivarresta sondaten.
En erottanut värinöitä tai huomannut eroja puolien välillä
Aikaisemman oirelistan perusteella menisi suurimmalla tod.näköisyydellä vas. etupyöränlaakeriksi. Kuuntele skoopilla suoraan navasta, tukivarteen tahtoo heijastua laatikon päästäkin kahinoita. Toinen epäilty olisi jompikumpi vetarin sisäpää. Jos et itse saa selvyyttä niin käytä korjaamolla, tuollaisen tutkinta maksaa sen 0,5h taksan osaavalla pajalla.
 
Hyvin todennäköisesti vaihtaneet väärän venttiilin(N80) tai missanneet vuodon putkissa... Vielä suuremmalla todennäköisyydellä se oikea vika piilee PCV-venttiilissä. Onko koneen käynti muuten ollut normaali?
Moottori käy kyllä ihan normaalisti mielestäni, tyhjäkäynti on tasaista ja ajossa ei mitään "nykimistä" huomaan.

Ainut on, että polttoaineen kulutus on hiukan noussut, mutta se varmaan johtuneen tuosta rikkoutuneesta termostaatista, kun ei konetta saa ajamalla nopeasti lämpimäksi?
 
Aikaisemman oirelistan perusteella menisi suurimmalla tod.näköisyydellä vas. etupyöränlaakeriksi. Kuuntele skoopilla suoraan navasta, tukivarteen tahtoo heijastua laatikon päästäkin kahinoita. Toinen epäilty olisi jompikumpi vetarin sisäpää. Jos et itse saa selvyyttä niin käytä korjaamolla, tuollaisen tutkinta maksaa sen 0,5h taksan osaavalla pajalla.

Huomattavastin helpommin tuon selvittää mahdollisestin jouseen tulevana värinänä. Ei tarvita mitään hienoja vehkeitä.
 
2018-01-13 23.14.02.jpg

Pientä pintaremonttia
 
Vittu mitä paskaa on tarvikelaturit. Reilu vuosi sitten vaihdoin laturin ja se alkoi vuotamaan öljyä pihalle puolen vuoden päästä. Hommasin toisen halvan pään tarvikkeen, niin se toimikin 8kk, kun lopetti lataamisen :mad: Onneksi olin hommannut siihen vuotavaan stefan, niin se läjään ja tuon rikkinäisen tilalle. Toimii nyt ainakin vielä, saas nähdä alkaako sitä öljyä taas kusemaan jonkun ajan jälkeen.

Täytyy nyt tuohon vialliseen koittaa vaihtaa lataussäädin, niin saa taas tarvittaessa sen tilalle...

Täytyy varmaan ensikerran ostaa joku ison valmistajan tuote, josko ne olisi parempia, kuin Alanko ja Japanparts. Vaikka käytetyistä rungoistahan ne taitaa kaikki olla sepitetty, niin ei välttämättä yhtään parempaa saa siltikään.

Täysin tuurista kiinni mitä sattuu tulemaan, ikävä kyllä.
 
Vittu mitä paskaa on tarvikelaturit. Reilu vuosi sitten vaihdoin laturin ja se alkoi vuotamaan öljyä pihalle puolen vuoden päästä. Hommasin toisen halvan pään tarvikkeen, niin se toimikin 8kk, kun lopetti lataamisen :mad: Onneksi olin hommannut siihen vuotavaan stefan, niin se läjään ja tuon rikkinäisen tilalle. Toimii nyt ainakin vielä, saas nähdä alkaako sitä öljyä taas kusemaan jonkun ajan jälkeen.

Täytyy nyt tuohon vialliseen koittaa vaihtaa lataussäädin, niin saa taas tarvittaessa sen tilalle...

Täytyy varmaan ensikerran ostaa joku ison valmistajan tuote, josko ne olisi parempia, kuin Alanko ja Japanparts. Vaikka käytetyistä rungoistahan ne taitaa kaikki olla sepitetty, niin ei välttämättä yhtään parempaa saa siltikään.

Laturi on kyllä sellainen, että ostaisin vain tunnetun valmistajan osan. Toki jos pitää aina varalaturia ja on valmis aina vaihtelemaan, niin kai niitä halpojakin voi kokeilla. Tunnettujen valmistajien laturit nyt yleensä kuitenkin laadukkaampia.
 
Jatkoa...

Jos oikein ymmärsin, niin jakoketju leikannut laahaimen (?). Jakopää laitetaan nyt uusiksi, jotta päästään testaamaan venttiileitä.

Pahinta pelättiin, mutta ihan OK kävi. Moottori säilyi ehjänä. Eli remppana jakopää uusiksi ja öljypohjan puhdistus laahaimen paloista. Hinnaksi ~1500 e, josta liike tuli vastaan 1/3 kuluista hyvin pienen väännön jälkeen. Varmaan oli ilmaa sen verran :)

Nyt vaan helvetin tarkkaan öljyn määrä seuraukseen ja tod. näk. laitan vempeleen kiertoon vielä tänä vuonna..
 
Ford Kuga 2015 ei halunnut sammua. Autossa on avaimeton käynnistys ja auto start/stop, joka kyllä toimi mutta ei tietenkään pysynyt sammuksissa. Onko kenellekään sattunut vastaavaa?

Eli jos oikein ymmärsin, start/stop ei pysy sammuksissa kauaa? Jos näin on, tarvitsee auton akku enemmän virtaa yleensä. Eli pidempää ajoa.
 
Mersussa ei kytkinpoljin noussut lattialta kuin nostamalla.

Noh ensin vaihdoin työsylinterin. Kauhea työmaa, ja huono paikka ja huonosti sai työkaluja väliin.

Noh, seuraavaksi vielä pitää vaihtaa pääsylinteri, kun ei korjaantunut.

Noh ompaha ehjää osaa taas vaihteeksi laitettu. Ja onneksi osat ovat halpoja ja kun itse tekee.
 
Ford Mondeo 2.0tdci vm14, päätti aloittaa maanantain kiukuttelemalla.

Noin 10km motaria ajettua vakkari päällä, päätti ajotietokone lätkästä 'Service engine now' tekstin ruutuun ja menemällä limp modeen. Kiihdytys 80->110km/h kesti varmaan noin 10 sekuntia.

Kävin työpaikalla pyörähtämässä, jolloin auto seisoi 10min sammutettuna. Siitä lähdin ajamaan naapurissa olevaan Ford huoltoon, mutta vika ei enää ollutkaan päällä (ei vikaviestiä ja kulki normaalisti). Huollossa luki vikakoodit (P0299), tarkasti mahdolliset ahtovuodot ja käymällä lyhyellä koeajolla, jonka jälkeen levitti lähinnä käsiä ja höpisi kristallipallosta.. Saatanan saatana. 77 euroa kiitos.

Sen jälkeen on ajettu 50km ilman ongelmia. Jos vielä uusiutuu, niin kai sitä täytyy ruveta maf ja map antureiden vaihtoon.

Edit; huimat 60tkm ajettu..
 
Ford Mondeo 2.0tdci vm14, päätti aloittaa maanantain kiukuttelemalla.

Noin 10km motaria ajettua vakkari päällä, päätti ajotietokone lätkästä 'Service engine now' tekstin ruutuun ja menemällä limp modeen. Kiihdytys 80->110km/h kesti varmaan noin 10 sekuntia.

Kävin työpaikalla pyörähtämässä, jolloin auto seisoi 10min sammutettuna. Siitä lähdin ajamaan naapurissa olevaan Ford huoltoon, mutta vika ei enää ollutkaan päällä (ei vikaviestiä ja kulki normaalisti). Huollossa luki vikakoodit (P0299), tarkasti mahdolliset ahtovuodot ja käymällä lyhyellä koeajolla, jonka jälkeen levitti lähinnä käsiä ja höpisi kristallipallosta.. Saatanan saatana. 77 euroa kiitos.

Sen jälkeen on ajettu 50km ilman ongelmia. Jos vielä uusiutuu, niin kai sitä täytyy ruveta maf ja map antureiden vaihtoon.

Edit; huimat 60tkm ajettu..
Oliko pakkasta ja löytyykö montukasta viimasuojaa maskista? Jos ei niin kannattanee laittaa.
Nämä tämän talven joopas-eipäs pakkaset on aiheuttaneet reilusti ahtopuolen jäätämisiä, jota voi edes hiukan hillitä niillä maskpahveilla...
 
Oliko pakkasta ja löytyykö montukasta viimasuojaa maskista? Jos ei niin kannattanee laittaa.
Nämä tämän talven joopas-eipäs pakkaset on aiheuttaneet reilusti ahtopuolen jäätämisiä, jota voi edes hiukan hillitä niillä maskpahveilla...
Pakkasta oli -6°C verran. Eipä löydy viimasuojaa keulilta. Tätä voisi kyllä kokeilla. Kiitos vinkistä. :tup:
 
Oman datsunin moottorin ominaisuus on hehkutulppien nopea kulahtaminen. Alkoi taas rytkyttämään startin jälkeen. Yleismittari käteen ja totesin että 2/4 pimeänä. Vaihdoin viimeksi 70tkm sitten mikä on about 10tkm ennustetta enemmän. Tuli kiire alkaa vaihtamaan kun ensi viikon tiistaiksi luvattiin jotain -20 asteen lämpöjä.

Jahka olin saanut merkittävän määrän komponentteja purettua pois tieltä, niin äkkäsin että syvää 12mm hylsyä ei löydy sitten mistään. Tai löytyi muttei tarpeeksi syvää. Kaikki romut takaisin koneeseen kiinni ja ajeleen kaupoille, tämän jälkeen uudestaan purkamaan :D

Aina vähän jänskättää alkaa vääntää tulppia irti :btooth: ...jos katkeavat kanteen niin siitähän se hupi vasta alkaa ja likvidideettikapeikko on ilmeinen. Onneksi aukesivat naurettavan helposti tällä kertaa, tästä on kiittäminen momenttiavaimen käyttöä viime vaihtokerralla ja speksien mukaisten arvojen käyttämistä. Onneksi tulpatkin on suht edullisia, sellaista 20-30€ riippuen mistä ostaa.
 
Meganen startin releen sulake. Voi perkeleen perkele ranskan insinöörejä, jos ei olis kirurgin sormet, niin olis jäänyt vaihtamatta. Menin vielä akun vaihtamaan ensin kun siinä oli ilman kuormaa napajännitetyä 11.7v, taisi olla vaan tyhjänä pätkäajoista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 490
Viestejä
4 497 987
Jäsenet
74 214
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom