Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hommasin diagboxin (lexia/pp2000) kun citikka palstoja lukiessani totesin yleismallisen vikakoodilukijan käyttökelvottomaksi, saa leimalle sen antipöllö herjauksen kuitattua.
Ja koska aivopierun jälkeen noita alikersantteja on pihassa 2 kpl, niin eiköhän maksa itsensä takaisin.
Ketjun aiheeseen liittyen: Vaihdoin juuri 2006-vuosimallin 607:n taakse jarruputken. Edestä tulevilta putkilta oikealle pyörälle jatkava putki menee rungon pokkauksen muodostamassa kourussa vasemmalta oikealle, jossa se muhii hiekkakerroksen alla. Omasta mielestäni melko paskaa suunnittelua, jos 12v vanhasta autosta ruostuu jarruputki puhki![]()
Perkele. Nyt hajosi tuulilasi. 100 metriä ennen kotipihaa töistä palatessa, suoraa tietä, ei töyssyjä - yhtäkkiä napsahti metrin poikittainen halkeama alalaitaan. Veikkaan lämpölaajenemista. Lämmitin tohotti täysillä ja ulkona -8c.
Ei, vaan auto ei ollut sammunut napista. Ei sitten millään. Automaatti, miten sammutat? Akun irroituksen jälkeenkin oli pysynyt aika pitkään käynnissä.Eli jos oikein ymmärsin, start/stop ei pysy sammuksissa kauaa? Jos näin on, tarvitsee auton akku enemmän virtaa yleensä. Eli pidempää ajoa.
Tiedän ettei akun irroitusta suositella. Mutta helpompi neuvoa puhelimessa naisihmiselle keskellä yötä. Etenkin kun en ole auton moottoritilaa nähnyt.Tukahduttaminen kai varmin keino olla rikkomatta mitään. Riippuu tietysti autosta kuinka helppoa. Akun irroittaminen ei koskaan pitäisi auttaa vaarana rikkoan herkempiä sähkölaitteit kun laturin piikkeille ei enää tasoittajaa.
Harvassa autossa ilmastointi toimii pakkasella. Omassa täytyy olla ulkolämpötilan joku +2C että suostuu ilmastointi käynnistymään.Ja ilmastointi toki vittuillee, ei tiedä milloin on päällä tai ei kun valo palaa sen muutaman sekunnin napissa. Nyt kylmillä jopa valo näyttäytyy muutaman sekunnin argh.
Eli starttinappikaan ei ollu paskana jos lähti vielä käyntiin? Ohjainlaite/väyläsotkuhan siellä on silloin sekoillut, jos kuitenkin automatiikalla sammutti moottorin. Olisihan tuon saanut niinkin pysymään sammuksissa, että antanut start/stopin sammuttaa ja siirtänyt sitten vaihteen P:lle. Ei _pitäisi_ siitä enään potkaista käyntiin...Ei, vaan auto ei ollut sammunut napista. Ei sitten millään. Automaatti, miten sammutat? Akun irroituksen jälkeenkin oli pysynyt aika pitkään käynnissä.
Nyt on autoliikkeen mukaan merkkihuollossa vaihdettu "korin ohjauslaite". Mikä lieneekään? Kuulin ensimmäistä kertaa.
Harvassa autossa ilmastointi toimii pakkasella. Omassa täytyy olla ulkolämpötilan joku +2C että suostuu ilmastointi käynnistymään.
Itseasiassa mä oon saanut omassa Rellussa aika tarkkaan +0C. Ja hetken ajelee, niin ilmastoinnin putki on kylmänä. Olikos se Fordilla, missä ilmastointi ei lähde käyntiin enään +5C ja kun se ilmastointi alkaisi menemään jäähän.
Harvassa autossa ilmastointi toimii pakkasella. Omassa täytyy olla ulkolämpötilan joku +2C että suostuu ilmastointi käynnistymään.
Sieltähän se näkee kun kurkkaa kompuran päähän et pyöriikö akseli hihnapyörän mukana. Manuaalises ilmastoinnis ei välttämättä edes ole noita pakkasella estettäviä. Mutta kun itselläkin ainut miten kompuraa voi hallita on sen päälle menon estäminen. Muuten täysin automaattinen kahden vyöhykkeen ilmastointi niin kompura toimii olosuhteiden mukaan.
Varmasti +0 on metelliputki kylmä vaikka kompura ei edes pyöri.![]()
Yleensähän ilmastoinnin kompura automaatti-ilmastoinnissa pyörähtää myös talvella välillä voitelun tjsp. takia. Ei se päälle jää. Ainakin BMW:n kohdalla suositellaan, että A/C napissa palaa talvellakin valo, jotta se kompura pyörähtää välillä.
Useimmissa uusissa autoissa automaatti-ilmastointi toimii vain silloin, kun ulkolämpötila on yli plus viisi astetta. Käyttääkseen ilmastointia auton kanssa on välttämätöntä vierailla lämpimässä parkkihallissa tai autotallissa, koska tuuletus- ja lämmitysjärjestelmän sisäilmankiertoa käyttämällä ei ulkolämpötilaa mittaavaa anturia pysty huijaamaan.
Joissain puoliautomaattisissa tai manuaalisesti kytkettävissä ilmastoinneissa laitteen saa päälle esimerkiksi kytkemällä höyrynpoiston päälle, jolloin kompressori tavallaan "pakkokäynnistetään", kun termostaatin akselia pyörittävä pyörä kiinnittyy magneetin avulla hihnalla pyörivään vauhtipyörään
Et myöskään kierroksista erota. Siinä jää kuin joko katsoa suoraan komputan päästä tuota akselia tai kaivaa tieto kaapeleilla suoraan ohjaimelta.
Niin no juu alkaahan noikin oleen jo vanhoja pelejä nykyisin. Jotenkin mieltänyt nuo vielä takuuaika murheiks vaikka. Jo. Ikivanhoja nekin.
Ei ehkä pitäisi, mutta oli kuulemma käynnistynyt kun oli jo poistumassa autostaEli starttinappikaan ei ollu paskana jos lähti vielä käyntiin? Ohjainlaite/väyläsotkuhan siellä on silloin sekoillut, jos kuitenkin automatiikalla sammutti moottorin. Olisihan tuon saanut niinkin pysymään sammuksissa, että antanut start/stopin sammuttaa ja siirtänyt sitten vaihteen P:lle. Ei _pitäisi_ siitä enään potkaista käyntiin...
Eikös se kuitenkin ole ylipaine järjestelmässä jollei ole paineet päässeet pihalle. Kuivainhan mene äkkiä sököksi jos putket rikkinäisenä vapaaseen auki. Mutta mist se nyt vettä ottaisi paineistettuna. Ainoastaan asennusvaiheessa käytetään alipainetta ilman ja veden poistamiseksi.
Eli muistasin ilmanvaihtokonees olevan jossain 2 barissa matalapuolen ja korkea puolen yli 10 baria. Auton lukemista ei mitään muistikuvaa.
Haeskelin asiasta paremmin niin aika kattavasti amatöörille asia tässä käyty..
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/29250/Korhonen_Timo.pdf
Näyttäisi puhuttavan 2 bar imupuolen paineesta ja testataan 8-16 barin painetta korkealla puolen. Sammuksissa olles paineen on väkisinkin oltava yli tuon imupuolen paineen. Liekö jossai 5 bar tietämillä.
Ilmastointijärjestelmässä kuivaimella/suodatinpanoksella on tärkeä tehtävä suodattaa järjestelmän sisäinen kosteus ja kompressorista irronneet metallihiukkaset. Joskus hiukkaset ovat jopa silmin havaittavia. Kosteus yhdessä kompressoriöljyn kanssa muodostaa happoja, jotka syövyttävät järjestelmää sisältä päin aiheuttaen kompressorin vaurioitumisen. Kuivain/suodatinpanos on vaihdettava kolmen vuoden välein, sillä se kykenee imemään itseensä vain rajallisen määrän kosteutta. Tämän jälkeen se voi alkaa lahota ja tukkia järjestelmän. Kuivain/suodatinpanosta vaihdettaessa sen maksimi aukioloaika on n. 25 min. Tyhjiöinti on aloitettava 25 miuutin sisällä, tai kuivain imee itsensä kylläiseksi ilmankosteudesta ja menee pilalle. Kuivain/suodatinpanos on aina uusittava, mikäli ilmastointijärjestelmä on ollut auki tai täysin tyhjänä esim. kolarikorjauksen, huollon tai muun korjauksen yhteydessä.
Järjestelmään kuuluu myös kuivain, joka kerää kosteutta pois kylmäaineesta ja voiteluaineesta.
Voiteluaineena käytetään erityisesti tähän tarkoitukseen tehtyä PAG-öljyä (polyalkyleeniglykoli). Sen hankaliin ominaisuuksiin kuuluu, että aine on erittäin hygroskooppista eli vettä itseensä keräävää. Kosteus aiheuttaa erilaisia haittoja. Se jäätyy, syövyttää kompressoria ja heikentää öljyn voitelukykyä. Huono voitelevuus voi johtaa kompressorin kiinnileikkautumiseen.
Enpä olekaan ikinä kuullut, että kuivain pitäisi vaihtaa 3-vuoden välein.
Monessa autossahan se on osa lauhdutinta.
Ilmastointihuollossa tehtävä alipaineistushan poistaa järjestelmästä kosteutta.
Siksi se olisi hyvä suorittaa 2-vuoden välein.
No siinähän se juuri onkin, kun kaikenlaiset napinpainajat automaattilaitteilla huoltaa ilmastointeja parin vuoden välein, niin siitä ei tule mitään muuta kun ongelmia. Tyhjiöinti pitäis suorittaa aina tiettyyn alipaineeseen, testata säilyykö alipaine, jos säilyy niin sitten täyttö.Siin on melkoisen hydroskooppinen öljy kyllä jos 2 baria kovempia paineita vasten pystyy vielä vettä imemään putkien ja liitoksien läpi. Tuokin on paine alhaisimmasta kohdasta järjestelmää. Sammuksissa paine on isompi sekä käydessä kompuran jälkeen. Eli jos järjestelmässä on paineet tallella niin ainoa tie sieltä on ulospäin. Ne nesteet mitä sinne järjestelmään on saatu on saatu täyttövaiheessa. Kyseessä on siis ylipaineistettu suljettu järjestelmä eikä niin kauan kun paineet pysyy pääse sinne mitään.
Mutta kukin uskokoot mitä uskoo. Ylipaineistus vaan on yleinen tapa pitää vesi ja kaasut poissa paikoista minne ei kuulu. Jos tuota tyhjiöinti kohtaa ihmettelemään jäitte niin se on vain yksi vaihe. Sillä poistetaan vesi ja ilma järjestelmästä joka vuotanut. Tyhjiöinnin jälkeen se täytetään kylmäaineella eikä sen jälkeen siellä enää alipainetta ole vaan ylipaine.
Jep. Tuo muuttuvatilavuuksinen kompura on yhtä järjetön keksintö auton kylmätekniikkaan eli ilmastointiin, kylmissä oloissa, kuten on visko mersun keulilla joka pyörii paukkupakkasilla sekä syksyn kuraloskassa.Muuttuvatilavuuksinen kompura pyörii aina, eikä siinä ole enää magneettikytkintä.
Lähinnä sillä sanoin, että jollei magneettikytkintä näy, niin tuostahan ei voi päätellä mitään.
Huurua vastaan on helppo taistella kotikonstein, lasien sisäpinnat pitää pestä hyvin ja sitten voi heittää silicageelipussin(esim motonetista) pyörimään autoon. Tosielämän DIY-mies käyttää silicageelin sijaan sukkahousuja ja kissanhiekkaa kosteuden poistoon.Tuostahan nämä huuruun menemisen ongelmat nollan lähellä itselläkin johtuu. 0 astees ei enää käynnistä kompuraa niin ei kerää vettäkään enää ilmasta. Pakkasta kun tulee niin ei huurutkin alkaan hellittää kunnei vettäkään ilmas enää.
Tuo on se törkeä valhe, mikä on levinnyt maallikoiden keskuudessa vuosikaudet, millä ei ole mitään tekemistä kylmätekniikan kanssa.Siksi se olisi hyvä suorittaa 2-vuoden välein.
Vesvel Oy: Ilmastointi
"Tärkeä seikka ilmastointihuollossa on tyhjiöinti ja ennen kaikkea tyhjiöimuaika."
Siinä on sellaista törkeää valetta Vesvel Oy:ltä, että tekis mieli tehdä ilmoitus kylmälakia ja -asetuksia valvoville viranomaisille.
Hakutulos - Ajantasainen lainsäädäntö
Hakutermillä “kylmälaki” löytyi 0 hakuosumaa.
Tuo on se törkeä valhe, mikä on levinnyt maallikoiden keskuudessa vuosikaudet, millä ei ole mitään tekemistä kylmätekniikan kanssa.
Huoltopainemittareilla katsotaan paineet, ja annetaan olla jos paineet on riittävät, erityisesti imulinjassa.
No auton kylmälaitteilla taas ei toimintaperiaatteen lisäksi ole juurikaan tekemistä kiinteiden kylmälaitteiden kanssa.Tuo on se törkeä valhe, mikä on levinnyt maallikoiden keskuudessa vuosikaudet, millä ei ole mitään tekemistä kylmätekniikan kanssa.
Huoltopainemittareilla katsotaan paineet, ja annetaan olla jos paineet on riittävät, erityisesti imulinjassa.
Auton kylmälaitteet on sen verran kovassa rääkissä / olosuhteissa, että meidän pohjolassa ei uudessakaan autossa tahdo kylmäaineet pysyä sisässä juuri sitä 2-3v pidempään. Valskailee käytännössä sieltä täältä pienesti ja sitten ihmetellään kun ei ilmastointi toimi...Tuohon päälle vielä talven aikaiset stefavuodot kun kompuran akseli makaa 6kk samassa asennossa ennenkuin lämpötila taas sallii automaatti-ilmastoinnin käynnistyä. Jossain espanjan etelärannikolla taas voi hyvinkin olla autoja joihin ei ole puoleen vuosikymmeneen lisätty ainetta ja hyvin pelaa.
Pitää muuten paikkansa. Jo viime kesän lopulla oli kylmäaineet loppu euroopasta (tai ei ne loppu olleet vaan valmistuskiintiöt täynnä ja jäljellä olleiden varastojen hinnat nousi hetkessä jotain 1700%).Tulevana kesänä muuten tullee pomppaamaan autojen ilmastointihuollot reilusti kylmäaineiden rajun kallistumisen takia. Kannattaa huollattaa ajoissa, niin säästää kymppejä.
Meni vituiksi tuo lainaamasi viesti mutta siinähän se näkyy...Jaa etteikö ha-puolel pysty mittareilla tekeen.. Nyt kyllä tulee niin rankkaa paskaa ettei kukaan usko. Samanlainen mittari se on kuin talotekniikassa käytetty mittari. Nyt vittu oikeesti..
No autopuolella puljataan lähes yksinomaan tunnettujen järjestelmien kanssa. Raskaalla puolella sama, poikkeuksena sitten tilanteet joissa vedettiin pitkästi lisää linjaa tai tehokkaampaa kennoa jompaan kumpaan päähän. Silloinkin painemittarilla lähinnä katsottiin paineet suunnilleen samalle seinälle ennen muutoksia ja jos unohtui/ei mahdollista mitata ennakkoon niin heitettiin perstuntumalta...Niin. Kuulostaa järkevämmältä jo. Mutta kuten totesin grammamäärät pätee vaan tunnettuun järjestelmään. Silloin ei tarvitsekkaan enää mitata muuten ehjää järjestelmää. Edellen hämää se ettö pitäisi tuntea paineet kun noiden aineiden kanssa hääräävän pitäisi ne tuntea näppituntumaltakin. Tällainen muutaman kerra vähemmän luvallisesti tuntemattomaan tilavuuteen ja 2* 800g putelia r410a varastossa, mittarit ja alipainepumppu joiden kanssa tehnyt ei muista ulkoa.
Siinä on oikein todella hyvä esimerkki, karmeasta virheestä lainsäätäjillä, kun annetaan autokorjaajien leikkiä kylmämiestä.Painemittareilla ei autopuolella tee yhtään mitään, koska auton valmistajakin ilmoittaa vain kylmäaineen määrän. Asentaja voi paineita mittailla, mutta ei sillä tiedolla mitään tee ellei tiedä ennakkoon juuri sen auton täyden järjestelmän paineita, joita ei mistään saatavilla ellei ole kertaalleen juuri ko. mallista niitä itse mitannut.
Autopuolen kylmäaineluvat löytyy....
Onko minkä ikäinen? Itellä hyytyi -93 vuosimallin ysisatku, meni kauan että löysin vian. Siinä vikana oli puola. Tuo hyytyi ajosta.Joo o, ei sitten lähteny 900 Saabbi käyntiin, startti pyörii kyllä mut ei käynnisty. Ihanaa taas ropata tossa parkkipaikalla
97 mallinen. Täytyy tossa tänää tutkia toi virranjakaja ja muut sytytys roippeet.Onko minkä ikäinen? Itellä hyytyi -93 vuosimallin ysisatku, meni kauan että löysin vian. Siinä vikana oli puola. Tuo hyytyi ajosta.
Syttyboksihan näissä kanssa joskus menee vaihtoon.
En oo ehtiny sen enempää tutkimaan kuin, että virranjakajalta lähtee tulpanjohdot (4kpl) muovin alle koneen yläpuolelle.Eikös ysiseiska ole jo suorasytkällä? Vai olenko ihan hukassa![]()
Ainaki transporttereissa jos ei ole kuormaa ei hukkalämpöä riitä kabiiniin adti.Tojotan perkele puskee kylmää ilmaa kabiiniin jos ei ole lisälämmitin päällä. Rupeappa vain siinäkin arpomaan mikä siinä on.
Sitä en sitten tiedä onko tuo vain dieselin ominaisuus![]()
Jos ei tule jännitettä virranjakajalle, niin virtalukon pohja tutkintaan.En oo ehtiny sen enempää tutkimaan kuin, että virranjakajalta lähtee tulpanjohdot (4kpl) muovin alle koneen yläpuolelle.
Jos ei tule jännitettä virranjakajalle, niin virtalukon pohja tutkintaan.
Täytyy tänää tarkistaa tuo. WIS sanoo ainakin että tankki pitää pudottaa pois, mutta täytyy tutkia saisko sen pumpun jotenkin muuten vaihdettua.@Mr.eikka
Tsekkaappa bensapumppu. Eli konepelti auki, meisseli käteen ja suutintukin bp vapautuventtiiliä painat. Ei paljoa ruisku jossei ole bensaa.
Eiköhän noista satkuistakin hajoa se kuten noista 9-3 ja 9-5 malleistakin. Just vaihtelin äidin femmaan pumpun, voisi sitä mukavammatkin 4h käyttää parkkipaikalla vesisateessa.
En muista oliko satkun pumppu penkin alta käsiksi vai tankin tiputus? Vai tehtiinkö kuten 9-3 tapauksessa eli reikä pohjaan (jossei joku ole jo tehnyt).
No auton kylmälaitteilla taas ei toimintaperiaatteen lisäksi ole juurikaan tekemistä kiinteiden kylmälaitteiden kanssa.
Auton kylmälaitteet on sen verran kovassa rääkissä / olosuhteissa, että meidän pohjolassa ei uudessakaan autossa tahdo kylmäaineet pysyä sisässä juuri sitä 2-3v pidempään. Valskailee käytännössä sieltä täältä pienesti ja sitten ihmetellään kun ei ilmastointi toimi...Tuohon päälle vielä talven aikaiset stefavuodot kun kompuran akseli makaa 6kk samassa asennossa ennenkuin lämpötila taas sallii automaatti-ilmastoinnin käynnistyä. Jossain espanjan etelärannikolla taas voi hyvinkin olla autoja joihin ei ole puoleen vuosikymmeneen lisätty ainetta ja hyvin pelaa.
Ja kun se auto kylmäainehuoltoon saapuu niin automaattilaitteet hoitaa sen alipaineistuksen kosteuden poistamiseksi kaiken varalta. Alipaineistusajalla ei käytännössä ole muuta merkitystä kuin tarkistaa järjestelmän tiiviys simppeleimmällä mahdollisella tavalla.
Painemittareilla ei autopuolella tee yhtään mitään, koska auton valmistajakin ilmoittaa vain kylmäaineen määrän. Asentaja voi paineita mittailla, mutta ei sillä tiedolla mitään tee ellei tiedä ennakkoon juuri sen auton täyden järjestelmän paineita, joita ei mistään saatavilla ellei ole kertaalleen juuri ko. mallista niitä itse mitannut.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.