Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

P0340 voi sitten tulla myös mekaanisesti pielessä olevasta jaosta vaikka se circuit koodi onkin.

Edit ja syypää voi olla myös kampiakselin anturi. Oskilloskooppi on suositeltava otus kun tätä selvittää.

Nokka-akselin anturin puutehan ei pitäisi estää auton käynnistymistä. Pidemmän startin kyllä koska ECU ei tiedä missä asennossa kone on ja seuraava työtahti joudutaan arvaamaan.
Joo, tuttu juttu että ongelma voi olla näissä kolmessa asiassa. Vaihdoin tähän jakopään (ja kannen tiivisteen) kolme vuotta sitten ja meni pitkään ilman koodeja. Ajoitus tuskin on vielä pielessä, ei ketjun kolmessa vuodessa / 30 tkm vielä pitäisi venyä.
Kampiakselin anturi on vielä vaihtamatta, viimeksi vika oli selkeästi nokka-akselin tunnistimessa koska sen vaihtamalla toimi taas. Skooppia ei satu itsellä olemaan, muutenkin pitää hinauttaa rotisko korjaamolle jos ei nokan ja kampuran anturien vaihtamalla ala toimimaan. Uusia antureita on huomenna kolme kappaletta joten niitä voi vaihdella huoletta :D
E: Kampiaksenin anturista pitäisi kai tulla koodi P0335. Toki voihan se olla ettei oikeasti kuitenkaan tule.
 
Näkeekö siinä sahatessa tuleeko mittaristolle signaalia? Jos ei tule niin sittenhän kampuralta puuttuupi signaali.
 
Onko öljynpaineongelmaa tullut jollain täällä vastaan ja millä tuli kuntoon? Onko esimerkiksi öljypumppuja hajonnut? Itselleni ei aikaisemmin ole tullut eteen kumpaakaan, kunnes nyt osui omaan nilkkaan.

Työn alla tapaus jossa öljynpaineet kuumana @2000 rpm 1 bar, kylmänäkin alle 2 bar. Uudet öljyt koneessa ja suodatin uusi alkuperäinen.

Öljypohja käytetty irti ja imuputki tarkastettu, ei tukoksia. Mitähän seuraavaksi keksisi? Öljypumppu vaihtoon? Kone vaan niin väljä ettei mitään järkevää tehtävissä? 1.4 TSI ketjukone kyseessä.
 
Onko öljynpaineongelmaa tullut jollain täällä vastaan ja millä tuli kuntoon? Onko esimerkiksi öljypumppuja hajonnut? Itselleni ei aikaisemmin ole tullut eteen kumpaakaan, kunnes nyt osui omaan nilkkaan.

Työn alla tapaus jossa öljynpaineet kuumana @2000 rpm 1 bar, kylmänäkin alle 2 bar. Uudet öljyt koneessa ja suodatin uusi alkuperäinen.

Öljypohja käytetty irti ja imuputki tarkastettu, ei tukoksia. Mitähän seuraavaksi keksisi? Öljypumppu vaihtoon? Kone vaan niin väljä ettei mitään järkevää tehtävissä? 1.4 TSI ketjukone kyseessä.

Mitä se öljynpaine pitäs olla ja onko jotain oireita? Mikä auto tarkalleen?
 
Onko öljynpaineongelmaa tullut jollain täällä vastaan ja millä tuli kuntoon? Onko esimerkiksi öljypumppuja hajonnut? Itselleni ei aikaisemmin ole tullut eteen kumpaakaan, kunnes nyt osui omaan nilkkaan.

Työn alla tapaus jossa öljynpaineet kuumana @2000 rpm 1 bar, kylmänäkin alle 2 bar. Uudet öljyt koneessa ja suodatin uusi alkuperäinen.

Öljypohja käytetty irti ja imuputki tarkastettu, ei tukoksia. Mitähän seuraavaksi keksisi? Öljypumppu vaihtoon? Kone vaan niin väljä ettei mitään järkevää tehtävissä? 1.4 TSI ketjukone kyseessä.
Ei kai perinteiset öljypumput juuri hajoa mutta onkos tuossa jo nykyisen pyhän paastökauppaoptimoinnin inspiroimana muuttuva kuormitteinen öljypumppu? Mistä tahansa saa rikkimenevän kunhan siitä tehdään tarpeeksi monimutkainen.

Joo on. Netistä:
" Minun ymmärtääkseni tässä 1.2 tsi (palkittu vuoden mooottori) moottorissa öljypumppu on mallia vakiopainepumppu, eli olosuhteista riippumatta öljynpaine pidetään vakiona . Päinvastoin kuin perinteisissä tilavuusvirtapumpuissa joka on mitoitettu yli todellisen tarpeen ja öljynpaineen noustessa sitä "ajetaan" vasten ylipaineventtiiliä. Tästä tietenkin etuna parantunut polttoainetalous.

Kaikissa ketjullisissa TSI-moottoreissa on duo-centric-öljypumppu, joka yrittää pitää öljypaineen 3,5 bar kautta kierrosalueen jousikuormitteisella läpällä. Kylmällä öljyllä tuo kääntyy minimituottoasentoon vähentäen öljyn virtausta, jolloin suurempi osa öljystä valuu jo heti pumpussa takaisin öljypohjaan".

Eniten ajettu TSI ilman hajoamisia? - Sivu 2
 
Mitä se öljynpaine pitäs olla ja onko jotain oireita? Mikä auto tarkalleen?
Sytytellyt öljynpainevaroitusvaloa kuumana. Min. 2 bar kuumilla öljyillä 2000 rpm pitäisi olla. Mielestäni ainakin kylmänä nakuttelee hieman, moottorin yläkerrasta tuo kuulunee. 1.4 TSI CAXA koneena.

Jotain juttua löytyy englanniksi joissa vastaavassa tilanteessa kuluneet nokka-akselit+ kulunut nokkakotelo aiheuttanut tämän. Ajettu tosiaan on jo joku 250 tkm, eli aika reilusti on kilsojakin tämmöselle.
 
Viimeksi muokattu:
Jos laiminlyöty huoltoja tai ajettu liian vähillä öljyillä niin voi olla ihan vaan kulumaa liian paljon, paine karkee liian suurien välyksien takia.
 
Jos laiminlyöty huoltoja tai ajettu liian vähillä öljyillä niin voi olla ihan vaan kulumaa liian paljon, paine karkee liian suurien välyksien takia.
Longlife huolloilla oli menty 200 tkm asti. Mahdotonta kyllä sanoa mitä on edellisten omistajien aikana tapahtunut kun itse ehditty ajamaan tällä vasta 10 tkm
 
Itse joskus vanhemmasta volkkarista maadoitin vaan yläpaineanturin, niin ei antanut enää varoitusta, ja silläkin ajeltiin vuosikausia.

Tosin eikös ainakin 1.8 moottoreissa ollut ongelmana imusiivilän tukkeentuminen ll-öljyjä/vaihtoväliä käytettäessä..
 
2005 vm bensa honda cr-v, automaatti.

Normaalisti työmatkat ajellut ja ajoin talliin. Parin päivän vappaat oli.

Nyt koitin ajaa sen ulos tallista, niin ei liikahda mihikään. Virtaa on, mittasin akun virrat ja testasin ladatakin akun, tarkistin sulakkeet ja näkyvät johdot.
Testailin että suljen keskuslukituksia yms systeemejä, mutta ei auttanut.

Startissa vai missähän vika? On niin ahtaassa paikassa tallissa, etten pysty nostamaan tuota autoa siellä (startti sijaitsee moottorin etupuolella alhaalla, pitäisi nostaa etupää ainakin että pääsee näkemään sen).



Vakuutukseen toki kuuluisi hinaus korjaamolle, jos ei mitää poppaskonstia keksi tuohon.
 
2005 vm bensa honda cr-v, automaatti.

Normaalisti työmatkat ajellut ja ajoin talliin. Parin päivän vappaat oli.

Nyt koitin ajaa sen ulos tallista, niin ei liikahda mihikään. Virtaa on, mittasin akun virrat ja testasin ladatakin akun, tarkistin sulakkeet ja näkyvät johdot.
Testailin että suljen keskuslukituksia yms systeemejä, mutta ei auttanut.

Startissa vai missähän vika? On niin ahtaassa paikassa tallissa, etten pysty nostamaan tuota autoa siellä (startti sijaitsee moottorin etupuolella alhaalla, pitäisi nostaa etupää ainakin että pääsee näkemään sen).



Vakuutukseen toki kuuluisi hinaus korjaamolle, jos ei mitää poppaskonstia keksi tuohon.

Hyvinhän tuo vaikuttaisi starttaavan joten vika ei ole siellä. Äkkiseltään ongelma viittaisi bensapumppuun tai sytytyspuolelle. Eihän näy mitään ajoneston merkkivaloja?

Käytä virtoja päällä ja kuulostele kuuluuko lyhyesti hurinaa kun bensapumppu nostaa paineet. Jos vika ei vaikuttaisi olevan siellä niin käytä sytytystulppa irti ja katso tuleeko kipinää.

Niin ja tietysti vikakoodien luku.
 
Hyvinhän tuo vaikuttaisi starttaavan joten vika ei ole niissä. Äkkiseltään ongelma viittaisi bensapumppuun tai sytytyspuolelle. Eihän näy mitään ajoneston merkkivaloja?

Käytä virtoja päällä ja kuulostele kuuluuko lyhyesti hurinaa kun bensapumppu nostaa paineet. Jos vika ei vaikuttaisi olevan siellä niin käytä sytytystulppa irti ja katso tuleeko kipinää.

Niin ja tietysti vikakoodien luku.

Ei näy mitään ylimääräsiä valoja palavan.

Taitaa olla korjaamokeikka tulossa, kun ei ole tällä hetkellä vikakoodinlukijaa, ja tuolla loskan keskellä en mieluusti rupeaisi sitä purkamaankaa (jos vetäisi sen pois tallista). Hinaus onneksi vakuutukseen kuuluu, että korjaamolle sais..

En ole ikinä kuullut kummosempaa hurinaa tästä tuossa vaiheessa, kun piippailee nuo kaikki muut nykyaja härpäkkeet siinä samaa aikaa.

Edit. Toki enpä sitä hirmusesti voi vetääkää ulos tällä hetkellä, kun aamulla aikasemmin piti traktori ajaa talliin ja en sitä käynnistele ennen kuin siitä vian saanu korjattua.
 
Ei näy mitään ylimääräsiä valoja palavan.

Taitaa olla korjaamokeikka tulossa, kun ei ole tällä hetkellä vikakoodinlukijaa, ja tuolla loskan keskellä en mieluusti rupeaisi sitä purkamaankaa (jos vetäisi sen pois tallista). Hinaus onneksi vakuutukseen kuuluu, että korjaamolle sais..

En ole ikinä kuullut kummosempaa hurinaa tästä tuossa vaiheessa, kun piippailee nuo kaikki muut nykyaja härpäkkeet siinä samaa aikaa.

Edit. Toki enpä sitä hirmusesti voi vetääkää ulos tällä hetkellä, kun aamulla aikasemmin piti traktori ajaa talliin ja en sitä käynnistele ennen kuin siitä vian saanu korjattua.

Hinaus kotoa ei taida sisältyä vakuutukseen. Sitten jos hinaat sen naapurin pihaan tms, niin asia on eri. Ja joo, mitä tuo neliveto ja automaatti pitää hinauksesta - kannattaa selvittää ensin ettei mene mitään muuta rikki.
 
Eikö tuo vilkkuva vihreä avain mittaristossa oo just se ajonesto mitä herjaa?
 
Viimeksi muokattu:
Kierroslukumittari ei hievahtanut, joten se viittaisi kampiakselin asentotunnistimen vikaan. Kierroslukumittari kyllä reagoi jos vika on muualla esimerkiksi polttoainepumpussa.
 
Hinaus kotoa ei taida sisältyä vakuutukseen. Sitten jos hinaat sen naapurin pihaan tms, niin asia on eri. Ja joo, mitä tuo neliveto ja automaatti pitää hinauksesta - kannattaa selvittää ensin ettei mene mitään muuta rikki.

On jouduttu kerran hinaamaaa pihasta, ifillä ainakin toimii pihasta noudettuna.

En hondia tunne, mutta ajonesto ei välttämättä valita mitään. Vara-avaimen kokeilu?


Tuohan se oli. Tässä tuli 3 avainta, kaksi näyttää toimivan normaalisti, ja tämä yksi avain antaa vaan virrat laittaa, muttei käynnistää. Jostain syystä ei sitä älynnyt heti..
Nyt se on erikseen laitettuna, ettei sekota enään noihin kahteen toimivaan.
 
Ei kai perinteiset öljypumput juuri hajoa mutta onkos tuossa jo nykyisen pyhän paastökauppaoptimoinnin inspiroimana muuttuva kuormitteinen öljypumppu? Mistä tahansa saa rikkimenevän kunhan siitä tehdään tarpeeksi monimutkainen.

Joo on. Netistä:
" Minun ymmärtääkseni tässä 1.2 tsi (palkittu vuoden mooottori) moottorissa öljypumppu on mallia vakiopainepumppu, eli olosuhteista riippumatta öljynpaine pidetään vakiona . Päinvastoin kuin perinteisissä tilavuusvirtapumpuissa joka on mitoitettu yli todellisen tarpeen ja öljynpaineen noustessa sitä "ajetaan" vasten ylipaineventtiiliä. Tästä tietenkin etuna parantunut polttoainetalous.

Kaikissa ketjullisissa TSI-moottoreissa on duo-centric-öljypumppu, joka yrittää pitää öljypaineen 3,5 bar kautta kierrosalueen jousikuormitteisella läpällä. Kylmällä öljyllä tuo kääntyy minimituottoasentoon vähentäen öljyn virtausta, jolloin suurempi osa öljystä valuu jo heti pumpussa takaisin öljypohjaan".

Eniten ajettu TSI ilman hajoamisia? - Sivu 2
Juuri tuollainen oli ja rikkihän se oli. Jumitti tuohon minimituottoasentoon. Öljypumppu vaihtoon ja pelittää taas.
 
Aiemmin täällä kerroinkin että autossa etujousi poikki. Nyt on autoon vaihettu liikkeessä etujouset ja samalla pölysuojat (sis. pohjaanlyöntikumit). Rattia käännellessä kuuluu nyt aika selvästi kumimainen hankaava ääni, eli nuo uudet suojat kai siellä ääntää. Osuukohan pölysuojat pohjaanlyöntikumiin vai mikä siellä voi edes ääntää? Eikai noita suojakumeja voi edes kovin väärin asentaa?

Autossa nyt myös uudet iskarin yläpäät, mutta kitinät ne jatkuu vaan. :D Ohessa näytevideoo kitinästä. Tuo ääni saattaa joskus jopa kokonaan hävitäkkin, vaikuttaisi kosteus / ilman lämpötilä ongelmaan vaikuttavan. Pitää huollon kanssa toki asian setvimistä jatkaa, mutta kovasti kiinnostaa että mikä siellä enää voi oikein ääntää? Voisko se pohjaanlyöntikumi / pölysuojat nyt kuitenkin siellä jotenkin kanittaa ja ääntää, eivät vaan nyt ole huollossa osanneet oikein diagnosoida?

 
@Oscar Oli joskus vastaava ongelma ja katsuritkin sitä ihmetteli porukalla mutta eivät löytäneet mitään vikaa niin ei tullut hylsyä. Myöhemmin keksin että iskarin yläpään olin jotenkin väärin kiinnittänyt tai kiristänyt (renkaat ilmassa?). User error oli.
 
Autossa nyt myös uudet iskarin yläpäät, mutta kitinät ne jatkuu vaan. :D Ohessa näytevideoo kitinästä. Tuo ääni saattaa joskus jopa kokonaan hävitäkkin, vaikuttaisi kosteus / ilman lämpötilä ongelmaan vaikuttavan. Pitää huollon kanssa toki asian setvimistä jatkaa, mutta kovasti kiinnostaa että mikä siellä enää voi oikein ääntää? Voisko se pohjaanlyöntikumi / pölysuojat nyt kuitenkin siellä jotenkin kanittaa ja ääntää, eivät vaan nyt ole huollossa osanneet oikein diagnosoida?


Jos ei iskarin yläpäistä ongelmaa löydy, niin kallistuksenvakaajan pystytuki (koiranluu) voi olla nivelestä kuivahtanut. Nitisee ja natisee rengasta käännellessä, kun pallonivel kääntyilee samalla.
 
Pätkä putkea korvaan ja ääntä skannaamaan. Huollot ei osaa enää järkeä käyttää vianetsinnässä, koneelta vaan luetaan ohjeet mitä osia vaihtaa.
 
Mulla on ongelmana auton avaimen paristo, joka tyhjenee n. 2 vk:ssa. Huolto ei keksi syytä. Molemmilla avaimilla sama ominaisuus.
 
Mulla on ongelmana auton avaimen paristo, joka tyhjenee n. 2 vk:ssa. Huolto ei keksi syytä. Molemmilla avaimilla sama ominaisuus.
Huonolaatuiset patterit, oikosulku avaimissa, avaimet liian lähellä autoa jolloin niillä on jatkuva yhteys, nappi rikki, patteri kontaktit likaiset/hapettuneet ym...
 
Huonolaatuiset patterit, oikosulku avaimissa, avaimet liian lähellä autoa jolloin niillä on jatkuva yhteys, nappi rikki, patteri kontaktit likaiset/hapettuneet ym...
Jokuhan se näistä on, jos yhtäaikaisesti molemmat kaukosäätimet alkoivat tyhjentyä ja vika ei ole samoissa paristoissa, on vika todennäköisesti auton puolella joka pitää yhteyttä päällä avaimiin koko ajan. Jos toinen avaimista on "ylimääräinen", voi tämän vahvistaa viemällä avain riittävän kauas, tai sulkemalla sen metallipurkkiin (faradayn häkki) tms ja katsomalla kestääkö siinä paristot kauemmin, kun se ei voi koko ajan olla yhteydessä auton kanssa. Hyvin epätodennäköistä, että kaksi avainta hajoaisi samaan aikaan. On myös teoriassa mahdollista, että joku muu laite on ilmaantunut lähistölle (vahingossa tai tarkoituksella), joka osuu riittävän lähelle samaa taajuutta ja pitää avaimen radion koko ajan kiireisenä kuluttaen sen pariston.
 
Ei mennytkään rekisterikilven valon polttimon vaihto nopiaan. Joutuu uusimaan hieman johtojakin, kuhan löytää sopivat liittimet.

IMG_20240418_200656.jpg
 
Ei mennytkään rekisterikilven valon polttimon vaihto nopiaan. Joutuu uusimaan hieman johtojakin, kuhan löytää sopivat liittimet.

IMG_20240418_200656.jpg
Olen itse sen verran kyllästynyt tuohon hommaan, että olen omaan autoon laittanut kytkimen kilven valoille. Poltan polttimoita vain katsastuksessa. Teen saman tempun toisellekin autolle, kun joudun seuraavan kerran purkamaan takaluukun kannen verhoilun.
 
Olen itse sen verran kyllästynyt tuohon hommaan, että olen omaan autoon laittanut kytkimen kilven valoille. Poltan polttimoita vain katsastuksessa. Teen saman tempun toisellekin autolle, kun joudun seuraavan kerran purkamaan takaluukun kannen verhoilun.
Ymmärrän kyllä monelaisen patentoinnin, mutta tuossa katkaisijan laittamisessa nyt ei ole järjen häivääkään. Ei se rekisterikilvenvalon ongelma monestikaan ole se, että se lamppu kyrvähtää käyttötuntien takia, vaan esimerkiksi kosteuden ja suolapaskan ja ruosteen takia, kuten tuossa edellisessä kuvassa. Pääsääntöisesti rekisterikilven valo on myös ihan inhimillisen helppo vaihdettava (jos vaan ruuvit/klipsit aukeaa ehjänä) ja jos toivottoman huonoksi hajoaa avatessa, on uusi lampunkuori yleensä myös aika edullinen.
 
Ymmärrän kyllä monelaisen patentoinnin, mutta tuossa katkaisijan laittamisessa nyt ei ole järjen häivääkään. Ei se rekisterikilvenvalon ongelma monestikaan ole se, että se lamppu kyrvähtää käyttötuntien takia, vaan esimerkiksi kosteuden ja suolapaskan ja ruosteen takia, kuten tuossa edellisessä kuvassa. Pääsääntöisesti rekisterikilven valo on myös ihan inhimillisen helppo vaihdettava (jos vaan ruuvit/klipsit aukeaa ehjänä) ja jos toivottoman huonoksi hajoaa avatessa, on uusi lampunkuori yleensä myös aika edullinen.
En ole mitään muita polttimoita vaihtanut autoihin niin paljon kuin rekisterikilven valojen. Saa laskea yhteen ja kertoa kolmella kaikkien muiden polttimoiden vaihdon, jotta lähentelee samaa kuin kilven valojen vaihdon määrä. Epäilen luukkua sulkiessa tärähdyksen rasittavan kuumaa hehkulankaa. Meidän molemmissa autoissa joutuu vielä irrottamaan koko luukun verhoilun, jotta polttimot saa vaihdettua, eli ei nappaa. Toisen auton edellisellä omistajalla oli ollut led-villitys, eli hän on onnistuneesti korvannut kilven polttimot led-polttimoilla, jotka ovat kestäneet nyt jo viisi vuotta. Sen takia katkaisijaa ei ole asennettu.
 
En ole mitään muita polttimoita vaihtanut autoihin niin paljon kuin rekisterikilven valojen. Saa laskea yhteen ja kertoa kolmella kaikkien muiden polttimoiden vaihdon, jotta lähentelee samaa kuin kilven valojen vaihdon määrä. Epäilen luukkua sulkiessa tärähdyksen rasittavan kuumaa hehkulankaa. Meidän molemmissa autoissa joutuu vielä irrottamaan koko luukun verhoilun, jotta polttimot saa vaihdettua, eli ei nappaa. Toisen auton edellisellä omistajalla oli ollut led-villitys, eli hän on onnistuneesti korvannut kilven polttimot led-polttimoilla, jotka ovat kestäneet nyt jo viisi vuotta. Sen takia katkaisijaa ei ole asennettu.
Kokeile mieluummin seuraavalla kerralla jotakin toisen merkkistä polttimoa. Jos on esimerkiksi ollut aikaisemmin jotakin halvinta mtx tms polttimoa, on kestossa huima ero johonkin merkkipolttimoon (koskee lähes kaikkia muitakin polttimoita), osram philips tms. Itse en ole ikinä joutunut vaihtamaan samaa rekisterikilven valoa kahteen kertaan yhdestäkään autosta tai kärrystä.
 
Kokeile mieluummin seuraavalla kerralla jotakin toisen merkkistä polttimoa. Jos on esimerkiksi ollut aikaisemmin jotakin halvinta mtx tms polttimoa, on kestossa huima ero johonkin merkkipolttimoon (koskee lähes kaikkia muitakin polttimoita), osram philips tms. Itse en ole ikinä joutunut vaihtamaan samaa rekisterikilven valoa kahteen kertaan yhdestäkään autosta tai kärrystä.

Voi olla tyyppivikakin, että noita joutuu vaihtamaan. Corollaan (E120) sai vaihtaa H7:t alle 5 tkm välein ja rekisterikilven polttimot sai nekin uusia varmaan 20-30 tkm välein... Eikä tosiaan onnistunut ulkokautta, vaan aina sai repiä takaluukun muovit irti ja taiteilla myöhemmin takaisin.
 
Tuo rekisterikilven valo ja lähinnä sen kannen kiinnitys on kyllä suunnittelun kukkanen monessa autossa. Ei ole yks eikä kaks kertaa kun on joutunut poraamaan sen umpiruostuneen ristipään pois että kotelon saa auki/irti. Ihan loogisen kuuloinen selitys halpispolttimoiden lisäksi on tuo luukun tärähdys kiinnilaitettaessa joka varmasti vaikuttaa ainakin farkuissa ja citymaastureissa jossa rekisterikilpi ja sen valot ovat takaluukussa kiinni.

Polttimoista sen verran että itselläni palaa halogeniparkkivalot jostain syystä tosi tiuhaan. Kyllästyin sitten ostamaan kalliita Osrameita kahden kappaleen paketissa ja ostin alista tms. reilun satsin noita polttimoita kymmenesosahinnalla verrattuna Osrameihin. Yllättäen nuo halpispolttimot kestää paremmin kuin merkkipolttimot. Eli joskus näinkin päin. Ledejäkin tuonne kokeilin, mutta eivät suostuneet syttymään lainkaan. Vaatis varmaan jotain etuvastus tms. hässäkkää, niin tyydyn vaihtamaan noita halpispolttimoita aina kun tarttee.
 
Tuo rekisterikilven valo ja lähinnä sen kannen kiinnitys on kyllä suunnittelun kukkanen monessa autossa. Ei ole yks eikä kaks kertaa kun on joutunut poraamaan sen umpiruostuneen ristipään pois että kotelon saa auki/irti.
Totta, mutta paremmat olisivat sitten taas paljon kalliimpia sekä valmistaa, että korjata. Koskee kaikkia muitakin osia, olisi tehtävä koko auto ja pultit ja mutterit ruostumattomasta..

Ihan loogisen kuuloinen selitys halpispolttimoiden lisäksi on tuo luukun tärähdys kiinnilaitettaessa joka varmasti vaikuttaa ainakin farkuissa ja citymaastureissa jossa rekisterikilpi ja sen valot ovat takaluukussa kiinni.
Lamput tärisee koko ajan autossa muutenkin, monessa autossa on ne lamput muualla kuin luukussa, eikä niiden kestossa mitään eroa trendeissä näy. Siinä mielessä auton tärinä vaikuttaa, että monessa autossa se erityisesti sukkulapolttimon kanta on löysä ja se lamppu pääsee siinä tärähdyksissä heilumaan ja kipinöimään joka sitten ajan kanssa huonontaa kontaktia ja lyhentää kestoikää.

Polttimoista sen verran että itselläni palaa halogeniparkkivalot jostain syystä tosi tiuhaan.
Joillakin autoilla on kyllä tapana syödä etenkin ajovalojen polttimoita, saako jotain virtapiikkiä aina startatessa vai missä lie vika?

Yllättäen nuo halpispolttimot kestää paremmin kuin merkkipolttimot.
Ajovalopolttimoissa tämä johtuu siitä, että monet merkkilamput ovat extra ++10% tms extrakirkkaita, eli palavat kirkaammin mutta lyhyemmän aikaa, kun taas normaali halpispolttimo on no, normaali. Merkkilampuistakin löytyy kyllä normaalit standardikirkkaus mallit pitkällä kestoiällä, ostohetkellä pitää vaan olla tarkkana mitä ostaa.
 
Työmatka Leon 1.6 akl moottorilla pomppas leimalla päästöistä. Hc koholla tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla. Co myös kierroksilla, tyhjäkäynnillä se oli ok.
Aiemmin tuohon tullutkin vaihdettua jo sytytysyksikkö mutta tilailin tuossa nyt uudet tulpanjohdot ja tulpatkin samalla. Pienillä kierroksilla tuntuu välillä sellaista pientä nykimisen kaltaista oiretta.. Katsotaan josko se näillä tulis kuntoon.
Onko muita mahdollisia ideoita? Imuvuotoja meinasin myös varmuudeksi tutkia kun osat saapuu.
Mikähän tuon Co:n pienen nousun voi selittää?
 
Työmatka Leon 1.6 akl moottorilla pomppas leimalla päästöistä. Hc koholla tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla. Co myös kierroksilla, tyhjäkäynnillä se oli ok.
Aiemmin tuohon tullutkin vaihdettua jo sytytysyksikkö mutta tilailin tuossa nyt uudet tulpanjohdot ja tulpatkin samalla. Pienillä kierroksilla tuntuu välillä sellaista pientä nykimisen kaltaista oiretta.. Katsotaan josko se näillä tulis kuntoon.
Onko muita mahdollisia ideoita? Imuvuotoja meinasin myös varmuudeksi tutkia kun osat saapuu.
Mikähän tuon Co:n pienen nousun voi selittää?
Testerillä ihan ekana katsoo että mitä ECU näkee tai yrittää tehdä. Onko seoskorjaus esim positiivinen tai negatiivinen.
 
Joo, tuttu juttu että ongelma voi olla näissä kolmessa asiassa. Vaihdoin tähän jakopään (ja kannen tiivisteen) kolme vuotta sitten ja meni pitkään ilman koodeja. Ajoitus tuskin on vielä pielessä, ei ketjun kolmessa vuodessa / 30 tkm vielä pitäisi venyä.
Kampiakselin anturi on vielä vaihtamatta, viimeksi vika oli selkeästi nokka-akselin tunnistimessa koska sen vaihtamalla toimi taas. Skooppia ei satu itsellä olemaan, muutenkin pitää hinauttaa rotisko korjaamolle jos ei nokan ja kampuran anturien vaihtamalla ala toimimaan. Uusia antureita on huomenna kolme kappaletta joten niitä voi vaihdella huoletta :D
E: Kampiaksenin anturista pitäisi kai tulla koodi P0335. Toki voihan se olla ettei oikeasti kuitenkaan tule.
Tämä selvisi lopullisesti perjantaina. Mekaanikko soitteli että jakoketju hypännyt pois paikoiltaan? Toisin sanoen paalikamaa tuli tuosta autosta. 400 egeä maksoi pelkkä purkaminen ja vian selvittäminen. Tuohon olisi tullut päälle kannen irrotus, kansityöt kasaus yms eli olisi varmaan noin pari tonnia tullut rempalle hintaa.
Silloin kun jakoketjun vaihdoin, niin alimmaisesta hammasrattaasta lähti pieni palanen irti kun kopistelin paikalleen. Se ei kylläkään koskenut jakoketjuun. Muuta syytä paikoiltaan hyppäämiselle en keksinyt, mutta melko erikoista että olisi kestänyt 3 vuotta / 30 tkm jos tuosta olisi kiinni? Ei tuolla sinänsä merkitystä kun auto on käytännössä entinen. Tai no saisihan siitä pelin kun käyttäisi kannen irti, mutta minä en sitä enää tee toista kertaa :D
 
Tämä selvisi lopullisesti perjantaina. Mekaanikko soitteli että jakoketju hypännyt pois paikoiltaan? Toisin sanoen paalikamaa tuli tuosta autosta. 400 egeä maksoi pelkkä purkaminen ja vian selvittäminen. Tuohon olisi tullut päälle kannen irrotus, kansityöt kasaus yms eli olisi varmaan noin pari tonnia tullut rempalle hintaa.
Silloin kun jakoketjun vaihdoin, niin alimmaisesta hammasrattaasta lähti pieni palanen irti kun kopistelin paikalleen. Se ei kylläkään koskenut jakoketjuun. Muuta syytä paikoiltaan hyppäämiselle en keksinyt, mutta melko erikoista että olisi kestänyt 3 vuotta / 30 tkm jos tuosta olisi kiinni? Ei tuolla sinänsä merkitystä kun auto on käytännössä entinen. Tai no saisihan siitä pelin kun käyttäisi kannen irti, mutta minä en sitä enää tee toista kertaa :D
Vaihde päällä mäkeen, keula ylöspäin -> yksi keino saada ketju hyppäämään. Pitää tietysti moottorin päästä pyörähtämään väärään suuntaan, eli ei esim. käsijarrua päällä.
 
Tämä selvisi lopullisesti perjantaina. Mekaanikko soitteli että jakoketju hypännyt pois paikoiltaan? Toisin sanoen paalikamaa tuli tuosta autosta.
Ei jakoketjun hyppääminen paikaltaan tai paikaltaan siirtyminen mitenkään välttämättä mitään totaalituhoa aiheuta. Se voi hyvinkin aiheuttaa ainoastaan sen, että ei käynnisty tai käy huonosti. Voi hyvin olla, että toimii aivan täysin uudella ketjulla, mutta sitähän ei tiedä kuin kokeilemalla tai tutkimalla lisää.
 
Vaihde päällä mäkeen, keula ylöspäin -> yksi keino saada ketju hyppäämään. Pitää tietysti moottorin päästä pyörähtämään väärään suuntaan, eli ei esim. käsijarrua päällä.
Tuo hyppäsi 80 km/h eteenpäin vauhdista tasaisella. Käyntiin lähtemisen kanssa oli ollut pieniä haasteita jo jonkin aikaa, mutta ketjun venymiseen en ennen tätä uskonut.
 
Tuo hyppäsi 80 km/h eteenpäin vauhdista tasaisella. Käyntiin lähtemisen kanssa oli ollut pieniä haasteita jo jonkin aikaa, mutta ketjun venymiseen en ennen tätä uskonut.
Siitä huolimatta. On tullut vastaan useakin vauhdista hypännyt jako niin, että ei ole auto käynyt lainkaan, pari kertaa ihan omassakin autossa ja tuurilla on kuitenkin aina ollut niin, että ei ole yläkerrassa mitään hajonnut.
 
Ei jakoketjun hyppääminen paikaltaan tai paikaltaan siirtyminen mitenkään välttämättä mitään totaalituhoa aiheuta. Se voi hyvinkin aiheuttaa ainoastaan sen, että ei käynnisty tai käy huonosti. Voi hyvin olla, että toimii aivan täysin uudella ketjulla, mutta sitähän ei tiedä kuin kokeilemalla tai tutkimalla lisää.
Tottahan tuo on, mutta 80 vauhdista niin todella epätodennäköistä että pienillä vaurioilla olisi selvinnyt. Ainakin korjaamo epäili kantta irrottamatta että venttiileitä mutkalla yms. Autoa startattiin useaan otteeseen tuon jälkeen ja männät eivät (enään) koskeneet venttiileihin.
Ainakin alarattaasta oli kaikki hampaat lähtenyt.
1713711290272.png
 
Tottahan tuo on, mutta 80 vauhdista niin todella epätodennäköistä että pienillä vaurioilla olisi selvinnyt. Ainakin korjaamo epäili kantta irrottamatta että venttiileitä mutkalla yms. Autoa startattiin useaan otteeseen tuon jälkeen ja männät eivät (enään) koskeneet venttiileihin.
Ainakin alarattaasta oli kaikki hampaat lähtenyt.
Voisi kokeilla tulpanreiästä katsoa kameralla miltä männät näyttää onko osumajälkiä, samoin nokkia pyörittämällä voisi yrittää arvioida onko venttiilit mutkalla, (vaikka paremmin näkisikin vasta vähän hattua purkamalla). Jos männän laessa ei mitään näy ja tuntuu että nokat pyörii hereästi, ihan hyvä mahdollisuus että tuosta vielä tulee myyntiauto. Se on sitten eri asia että kannattaako korjaamolla teettää vai tehdä itse. Purkumoottorista uusi ratas (ja vaikka ketjukin jos on vielä ok) jos uusi maksaa mansikoita.
 
Viimeksi muokattu:
Tosiaan hampaalla tai kahdella jaon hyppääminen ei saa tuhoa aikaan, mutta saa auton käymään huonosti. Kun nokka-akseli lopettaa vallan pyörimisen ja kampiakseli vielä pyörii, on tuho 99% varma. Myös tuossa koneessa, josta on kuva sileestä jakoketjun rattaasta, on tuho 99% varma.
Vaihde päällä mäkeen, keula ylöspäin -> yksi keino saada ketju hyppäämään. Pitää tietysti moottorin päästä pyörähtämään väärään suuntaan, eli ei esim. käsijarrua päällä.
Kerrotko tarkemmin, miteen mäkeen pysäköiminen saa jaon pieleen?
 
Tosiaan hampaalla tai kahdella jaon hyppääminen ei saa tuhoa aikaan, mutta saa auton käymään huonosti. Kun nokka-akseli lopettaa vallan pyörimisen ja kampiakseli vielä pyörii, on tuho 99% varma. Myös tuossa koneessa, josta on kuva sileestä jakoketjun rattaasta, on tuho 99% varma.

Kerrotko tarkemmin, miteen mäkeen pysäköiminen saa jaon pieleen?
Tuossa yllä ehti nämä tulla. Yleensä kiristimissä on hammastus, joka tämän estää. Ei nyt äkkisiltään muistu mieleen, missä näin on käynyt, mutta todellakin mahdollista. Moottori sammutettuna ei oo öljynpainetta kiristimellä, joten väärään suuntaan pyöriessä ketju menee sen verta löysälle, että voi hypätä hampaalla tai useammalla yli, riippuen kuljetusta matkasta.
 
Hylky tuli katsastuksessa. Putki vuotaa. Näyttää siltä että ei tuota saa fiksattua pitäväksi millään? Vinkkejä otetaan vastaan.
vuoto.jpg
Onko noi parin-kolmen satasen katalysaattorit ihan ok tilalle?
a6394901714 for sale | eBay
Jos asustelet paikkakunnalla missä on ihan oikea pakoputki firma niin ei tuohon uuden jouston hitsaaminen montaa kymppiä maksa. Toki joku muukin autokorjaamo joka tekee hitsaus hommia niin sen vaihtaa. Ei sen takia koko katalysaattoria kannata vaihtaa.

Edit toki jos tuon katalysaattorin saat tuolla satasella niin onhan sekin vaihtoehto. Mutta jos tuon 200€ joutusi siitä maksaa niin uuden jouston todennäköisesti saa huomattavasti halvemmalla.
 
Jos asustelet paikkakunnalla missä on ihan oikea pakoputki firma niin ei tuohon uuden jouston hitsaaminen montaa kymppiä maksa. Toki joku muukin autokorjaamo joka tekee hitsaus hommia niin sen vaihtaa. Ei sen takia koko katalysaattoria kannata vaihtaa.

Edit toki jos tuon katalysaattorin saat tuolla satasella niin onhan sekin vaihtoehto. Mutta jos tuon 200€ joutusi siitä maksaa niin uuden jouston todennäköisesti saa huomattavasti halvemmalla.
Jep täytyy miettiä vielä mitä tekis. Hitsaushommat ei itseltä luonnistu eikä ole vehkeitäkään mutta koko katalysaattorin vaihto onnistuis itsekin tehden.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 682
Viestejä
4 875 745
Jäsenet
78 687
Uusin jäsen
martin.piittisjarvi@gmail

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom