- Liittynyt
- 23.08.2020
- Viestejä
- 1 399
Ok. Poistin viestin.Lähtötiedoilla "Audi A4" ja vikakoodilla "en muista" tarvitaan jo aika pätevä selvänäkijä kertomaan vikapaikan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ok. Poistin viestin.Lähtötiedoilla "Audi A4" ja vikakoodilla "en muista" tarvitaan jo aika pätevä selvänäkijä kertomaan vikapaikan.
Tulpan johdot?Vaihdoin tulpat, tsekkasin kärkivälit, vaihdoin puolat, tsekkasin uudestaan että kaikki egr ja imusarjan etc. liitokset on tiiviit.
On tullut vastaan imusarjaruiskutteinen auto jossa oli todella vaikeaa kuumana käynnistyminen jos auto seisoi vain hetken. Siinä oli muutama suutin semmoisia että kiinni ollessaan tippasivat bensanpaineet pois ja imusarjan tulvimaan bensaa.Alkaa olla vähän vikakohteet hakusessa:
Lexus CT200h, 2012. Sama vehje kuin Gen3 Prius.
Oireena oli ensin death rattle (kolina kylmänä käynnistäessä) joka poistui EGR venttiilin vaihdolla, imusarjan puhdistuksella ja EGR putken ja coolerin puhdistuksella.
Tämän jälkeen auto toimii täydellisesti, myös kylmäkäynnistyksessä lukuunottamatta sellaista ikävää ominaisuutta että lämpimällä koneella kun auto seisoo hetken esim liikenne valoissa, tai ajaa sähköllä pidemmän pätkää, järjetön ravistus (ja tuo death rattle) jos yrittää lähteä nätisti liikkeelle. Tuntuu mielestäni ihan selvästi sytytyskatkoksilta. Vaatii siis sen että moottori ei ole käynnissä hetken aikaa. Kauemmin seistyään ei ongelmaa ole. Kylmällä koneella no problem.
Vaihdoin tulpat, tsekkasin kärkivälit, vaihdoin puolat, tsekkasin uudestaan että kaikki egr ja imusarjan etc. liitokset on tiiviit.
Ei vikakoodeja. Jos joku komponenteista olisi selvästi hajalla, niin kuvittelisin että vikakoodeja ilmaantuisi. EGR:stä oli ennen remppaa vikakoodi p0403 joka korjaantui viallisen venttiilin vaihdolla ehjään.
Yhden suuttimen ympäristössä on hiukan kosteutta, voiko aiheuttaa noin rajuja käyntihäiriöitä?
Edit: eikä vaikuttaisi vuotavan nestettä palotilaan, jäähdytysnestettä ei häviä eikä oireile kansipahvi muutenkaan. Muutoinhan se voisi selittää. Toki silloin tuo ravistus olisi läsnä varmaan myös kylmäkäynnistyksessä.
Edit2: myös tuntuisi vaikuttavan jos lähtee paikaltaan "täyskaasulla", eli polttomoottori käynnistyy niin että käytännössä heti annetaan kenkää, ei tätä epäröintiä ja ravistusta ole... Mielestäni tuokin kuulostaa hiukan siltä että onko suutin tukossa / menossa rikki / vuotaako ilmaa tai polttoainetta väärään paikkaan?
Kokeilin myös ajella pari tankillista suuttimenpuhdistusaineen kanssa, mutta ei vaikutusta.
On tullut vastaan imusarjaruiskutteinen auto jossa oli todella vaikeaa kuumana käynnistyminen jos auto seisoi vain hetken. Siinä oli muutama suutin semmoisia että kiinni ollessaan tippasivat bensanpaineet pois ja imusarjan tulvimaan bensaa.
Tämän sai kiinni laittamalla painemittarin bensakiskoon ennen suuttimia ja katsomalla kuinka nopeasti paineet katoaa pumpun sammuessa.
Suuttimia pääsi myös katsomaan käärmekameralla ja niistä ihan tippui bensatippoja kun kuuman moottorin sammutti.
Voi pestä mutta kyllä tuo kuulostaa enemmän kannentiivisteeltä tosiaan, todella pieni määrä vettä riittää tuohon hyörypesuun.Onkos mahdollista että vuotava suutin "pesee" sylinterin?
Kuvasin vielä pytyt ja yksi sylinteri on selvästi muita puhtaampi karstasta. Tämähän viittaisi siihen että jäähdytinneste vuotaa palotilaan ja "pesee" sen, mutta kun jäähdytinnestettä ei katoa ollenkaan ja ongelma on ainoastaan lämpimällä koneella.
Voiko lämmin kone lämpölaajetessaan pelkästään tihkuttaa palotilaan? Toki siltikään ei selitä sitä että jäähdytinnestettä ei katoa.
Voi pestä mutta kyllä tuo kuulostaa enemmän kannentiivisteeltä tosiaan, todella pieni määrä vettä riittää tuohon hyörypesuun.
Kyllä tuo valitettavasti näyttää kannentiivistevialta ja höyrypestyltä pytyltä. Jos en aivan väärin muista, niin noissa moottoreissa tuota on sattunut useamminkin.Kuvat on mitä on, mutta "pytty4" on selvästi kyllä erilainen muihin verraten:
Jos ei ole käynyt kuumana ja ei kuluta öljyä niin pitäisi selvitä pelkällä tiivisteellä.Varmaan se tosiasia on hyväksyttävä.
Toivotaan että selviää pelkällä tiivisteen vaihdolla, sitten menee ikäväksi jos kansi on kiero.
Varmaan se tosiasia on hyväksyttävä.
Toivotaan että selviää pelkällä tiivisteen vaihdolla, sitten menee ikäväksi jos kansi on kiero.
Voohan sitä mitata syyläristä/paisarista pakokaasupitoisuudet. Tosin kansikin voi vuotaa niin monella tapaa.
Ootko vilkaissut pyttyyn lämpösenä ennen starttia löytyykö sieltä jotain? Yleensä pahvivika vaikeuttaa enempi kylmästartteja ellei sitten tosiaan vesi haihdu sylinteristä kun kone jäähtyy...
Tuolla palokaasut jäähdytinnesteestä.Sylinterin vuototestisarja
Ilmaisee mahdolliset sylinterinkannen tiivisteen vuodot testaamalla onko jäähdytysjärjestelmässä pakokaasuja. Sarjaan sisältyy käsipumppu, adapteri ja merkkiaine. Toimitetaan muovilaatikossa.www.biltema.fi
Ja ihan paineiden mittaus. Tarviiko tuollainen lexus kunnollista testeriä että siitä saa tietoa ulos luotettavasti ? yleensä aidot japanissa tehdyt hiukan vaikeita.
Hain autoon Hengst merkkisen ilmansuodattimen ja ihmettelen tuota valkoista suodationosaa kun en muista aikaisemmin nähneeni.
Onko tuo ihan tarkoituksella eikä syystä tai toisesta jäänyt siihen?
Vai onko tuo jokin karkea suodatin isommille partikkeleille?
Vähän katsot sitä singnaalia mitä antaa oskiloskoopilla. Tai annat jonkun katsoa kellä laite.X-Trail taas vastustaa.. Vaihdoin siihen vajaa pari kuukautta sitten NTK nokka-akselin asentotunnistimen kun tuli P0340 koodi. Nyt jätti välille ja antaa samaa koodia. Hain uuden NTK anturin takuusta niin ei auttanut, ei käynnisty. Noh, haen huomenna eri merkkisen anturin ja kokeilen sillä. Aiemmin yksi Aeromotorsilta tullut NTK anturi oli jo paketista otettaessa sökö, auto ei startannut ollenkaan sillä. Joten elättelen toiveita että uusi eri merkkinen anturi herättäisi auton henkiin. PRKL!
Joo, tuttu juttu että ongelma voi olla näissä kolmessa asiassa. Vaihdoin tähän jakopään (ja kannen tiivisteen) kolme vuotta sitten ja meni pitkään ilman koodeja. Ajoitus tuskin on vielä pielessä, ei ketjun kolmessa vuodessa / 30 tkm vielä pitäisi venyä.P0340 voi sitten tulla myös mekaanisesti pielessä olevasta jaosta vaikka se circuit koodi onkin.
Edit ja syypää voi olla myös kampiakselin anturi. Oskilloskooppi on suositeltava otus kun tätä selvittää.
Nokka-akselin anturin puutehan ei pitäisi estää auton käynnistymistä. Pidemmän startin kyllä koska ECU ei tiedä missä asennossa kone on ja seuraava työtahti joudutaan arvaamaan.
Onko öljynpaineongelmaa tullut jollain täällä vastaan ja millä tuli kuntoon? Onko esimerkiksi öljypumppuja hajonnut? Itselleni ei aikaisemmin ole tullut eteen kumpaakaan, kunnes nyt osui omaan nilkkaan.
Työn alla tapaus jossa öljynpaineet kuumana @2000 rpm 1 bar, kylmänäkin alle 2 bar. Uudet öljyt koneessa ja suodatin uusi alkuperäinen.
Öljypohja käytetty irti ja imuputki tarkastettu, ei tukoksia. Mitähän seuraavaksi keksisi? Öljypumppu vaihtoon? Kone vaan niin väljä ettei mitään järkevää tehtävissä? 1.4 TSI ketjukone kyseessä.
Ei kai perinteiset öljypumput juuri hajoa mutta onkos tuossa jo nykyisen pyhän paastökauppaoptimoinnin inspiroimana muuttuva kuormitteinen öljypumppu? Mistä tahansa saa rikkimenevän kunhan siitä tehdään tarpeeksi monimutkainen.Onko öljynpaineongelmaa tullut jollain täällä vastaan ja millä tuli kuntoon? Onko esimerkiksi öljypumppuja hajonnut? Itselleni ei aikaisemmin ole tullut eteen kumpaakaan, kunnes nyt osui omaan nilkkaan.
Työn alla tapaus jossa öljynpaineet kuumana @2000 rpm 1 bar, kylmänäkin alle 2 bar. Uudet öljyt koneessa ja suodatin uusi alkuperäinen.
Öljypohja käytetty irti ja imuputki tarkastettu, ei tukoksia. Mitähän seuraavaksi keksisi? Öljypumppu vaihtoon? Kone vaan niin väljä ettei mitään järkevää tehtävissä? 1.4 TSI ketjukone kyseessä.
Sytytellyt öljynpainevaroitusvaloa kuumana. Min. 2 bar kuumilla öljyillä 2000 rpm pitäisi olla. Mielestäni ainakin kylmänä nakuttelee hieman, moottorin yläkerrasta tuo kuulunee. 1.4 TSI CAXA koneena.Mitä se öljynpaine pitäs olla ja onko jotain oireita? Mikä auto tarkalleen?
Longlife huolloilla oli menty 200 tkm asti. Mahdotonta kyllä sanoa mitä on edellisten omistajien aikana tapahtunut kun itse ehditty ajamaan tällä vasta 10 tkmJos laiminlyöty huoltoja tai ajettu liian vähillä öljyillä niin voi olla ihan vaan kulumaa liian paljon, paine karkee liian suurien välyksien takia.
2005 vm bensa honda cr-v, automaatti.
Normaalisti työmatkat ajellut ja ajoin talliin. Parin päivän vappaat oli.
Nyt koitin ajaa sen ulos tallista, niin ei liikahda mihikään. Virtaa on, mittasin akun virrat ja testasin ladatakin akun, tarkistin sulakkeet ja näkyvät johdot.
Testailin että suljen keskuslukituksia yms systeemejä, mutta ei auttanut.
Startissa vai missähän vika? On niin ahtaassa paikassa tallissa, etten pysty nostamaan tuota autoa siellä (startti sijaitsee moottorin etupuolella alhaalla, pitäisi nostaa etupää ainakin että pääsee näkemään sen).
Vakuutukseen toki kuuluisi hinaus korjaamolle, jos ei mitää poppaskonstia keksi tuohon.
Hyvinhän tuo vaikuttaisi starttaavan joten vika ei ole niissä. Äkkiseltään ongelma viittaisi bensapumppuun tai sytytyspuolelle. Eihän näy mitään ajoneston merkkivaloja?
Käytä virtoja päällä ja kuulostele kuuluuko lyhyesti hurinaa kun bensapumppu nostaa paineet. Jos vika ei vaikuttaisi olevan siellä niin käytä sytytystulppa irti ja katso tuleeko kipinää.
Niin ja tietysti vikakoodien luku.
Ei näy mitään ylimääräsiä valoja palavan.
Taitaa olla korjaamokeikka tulossa, kun ei ole tällä hetkellä vikakoodinlukijaa, ja tuolla loskan keskellä en mieluusti rupeaisi sitä purkamaankaa (jos vetäisi sen pois tallista). Hinaus onneksi vakuutukseen kuuluu, että korjaamolle sais..
En ole ikinä kuullut kummosempaa hurinaa tästä tuossa vaiheessa, kun piippailee nuo kaikki muut nykyaja härpäkkeet siinä samaa aikaa.
Edit. Toki enpä sitä hirmusesti voi vetääkää ulos tällä hetkellä, kun aamulla aikasemmin piti traktori ajaa talliin ja en sitä käynnistele ennen kuin siitä vian saanu korjattua.
Hinaus kotoa ei taida sisältyä vakuutukseen. Sitten jos hinaat sen naapurin pihaan tms, niin asia on eri. Ja joo, mitä tuo neliveto ja automaatti pitää hinauksesta - kannattaa selvittää ensin ettei mene mitään muuta rikki.
En hondia tunne, mutta ajonesto ei välttämättä valita mitään. Vara-avaimen kokeilu?
Juuri tuollainen oli ja rikkihän se oli. Jumitti tuohon minimituottoasentoon. Öljypumppu vaihtoon ja pelittää taas.Ei kai perinteiset öljypumput juuri hajoa mutta onkos tuossa jo nykyisen pyhän paastökauppaoptimoinnin inspiroimana muuttuva kuormitteinen öljypumppu? Mistä tahansa saa rikkimenevän kunhan siitä tehdään tarpeeksi monimutkainen.
Joo on. Netistä:
" Minun ymmärtääkseni tässä 1.2 tsi (palkittu vuoden mooottori) moottorissa öljypumppu on mallia vakiopainepumppu, eli olosuhteista riippumatta öljynpaine pidetään vakiona . Päinvastoin kuin perinteisissä tilavuusvirtapumpuissa joka on mitoitettu yli todellisen tarpeen ja öljynpaineen noustessa sitä "ajetaan" vasten ylipaineventtiiliä. Tästä tietenkin etuna parantunut polttoainetalous.
Kaikissa ketjullisissa TSI-moottoreissa on duo-centric-öljypumppu, joka yrittää pitää öljypaineen 3,5 bar kautta kierrosalueen jousikuormitteisella läpällä. Kylmällä öljyllä tuo kääntyy minimituottoasentoon vähentäen öljyn virtausta, jolloin suurempi osa öljystä valuu jo heti pumpussa takaisin öljypohjaan".
Eniten ajettu TSI ilman hajoamisia? - Sivu 2
Aiemmin täällä kerroinkin että autossa etujousi poikki. Nyt on autoon vaihettu liikkeessä etujouset ja samalla pölysuojat (sis. pohjaanlyöntikumit). Rattia käännellessä kuuluu nyt aika selvästi kumimainen hankaava ääni, eli nuo uudet suojat kai siellä ääntää. Osuukohan pölysuojat pohjaanlyöntikumiin vai mikä siellä voi edes ääntää? Eikai noita suojakumeja voi edes kovin väärin asentaa?
Autossa nyt myös uudet iskarin yläpäät, mutta kitinät ne jatkuu vaan. Ohessa näytevideoo kitinästä. Tuo ääni saattaa joskus jopa kokonaan hävitäkkin, vaikuttaisi kosteus / ilman lämpötilä ongelmaan vaikuttavan. Pitää huollon kanssa toki asian setvimistä jatkaa, mutta kovasti kiinnostaa että mikä siellä enää voi oikein ääntää? Voisko se pohjaanlyöntikumi / pölysuojat nyt kuitenkin siellä jotenkin kanittaa ja ääntää, eivät vaan nyt ole huollossa osanneet oikein diagnosoida?
Huonolaatuiset patterit, oikosulku avaimissa, avaimet liian lähellä autoa jolloin niillä on jatkuva yhteys, nappi rikki, patteri kontaktit likaiset/hapettuneet ym...Mulla on ongelmana auton avaimen paristo, joka tyhjenee n. 2 vk:ssa. Huolto ei keksi syytä. Molemmilla avaimilla sama ominaisuus.
Jokuhan se näistä on, jos yhtäaikaisesti molemmat kaukosäätimet alkoivat tyhjentyä ja vika ei ole samoissa paristoissa, on vika todennäköisesti auton puolella joka pitää yhteyttä päällä avaimiin koko ajan. Jos toinen avaimista on "ylimääräinen", voi tämän vahvistaa viemällä avain riittävän kauas, tai sulkemalla sen metallipurkkiin (faradayn häkki) tms ja katsomalla kestääkö siinä paristot kauemmin, kun se ei voi koko ajan olla yhteydessä auton kanssa. Hyvin epätodennäköistä, että kaksi avainta hajoaisi samaan aikaan. On myös teoriassa mahdollista, että joku muu laite on ilmaantunut lähistölle (vahingossa tai tarkoituksella), joka osuu riittävän lähelle samaa taajuutta ja pitää avaimen radion koko ajan kiireisenä kuluttaen sen pariston.Huonolaatuiset patterit, oikosulku avaimissa, avaimet liian lähellä autoa jolloin niillä on jatkuva yhteys, nappi rikki, patteri kontaktit likaiset/hapettuneet ym...
Olen itse sen verran kyllästynyt tuohon hommaan, että olen omaan autoon laittanut kytkimen kilven valoille. Poltan polttimoita vain katsastuksessa. Teen saman tempun toisellekin autolle, kun joudun seuraavan kerran purkamaan takaluukun kannen verhoilun.