Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Onkohan yleistä/mahdollista, että jarrujen pääsylinteristä lahoaa männän tiivisteet kokonaan ja sen takia poljin menee lattiaan?

Juuri ostin tuon kuvan kaunottaren ja kuulemma kesällä vielä oli toimiva peli, sen jälkeen ei ole ajettu. Jarrunestesäiliö oli kuitenkin täysin kuiva. Täytin säiliön ja ilmasin jarrut, mutta ei mitään vaikutusta. Satuloissa tai nestesäiliössä ei näy minkäänlaista elon merkkiä jarrupoljinta painaessa. Linkusto toimii eli varsi kyllä liikkuu sylinterin sisällä. Eikä nesteetkään tuu mistään ulos.

rn_image_picker_lib_temp_24f22485-2ef9-4196-9ba6-b8e6c7eecc0d.jpg
Johonkinhan ne nesteet on hävinneet seisonnassa. Kunnolla tyhjä systeemi niin saa ilmata huolella ennenkun mitään tapahtuu. Mutta pääsylkyssä pitäisi kyllä bäkyä jotai eloa säiliössä kun painelee jarrua.
 
Pääseehän pääsylinteri varmasti ”lepoasentoon”, eli neste pääsee virtaamaan sisälle?
 

Onko tästä kokemuksia letkun kanssa käytettynä?

Pitäis saada koteloihin työnnettyä aineet sisään. Joku halpis tommonen löytyy mutta sillä ei tee hommassa mitään, ilman letkua kyllä toimii.
 

Onko tästä kokemuksia letkun kanssa käytettynä?

Pitäis saada koteloihin työnnettyä aineet sisään. Joku halpis tommonen löytyy mutta sillä ei tee hommassa mitään, ilman letkua kyllä toimii.


Tämä todistetusti toimii. Halvoista ruiskuista samat kokemukset kuin sulla.

Pullot toki kannattaa ainakin huoneenlämpöisiä olla ennenkuin touhuun ryhtyy.
 
Neliveto passatin takakelkka vaihdossa. Kertokaas mekaniikot mitä muttereita alustaan voi käyttää kun kyseessä on M12x1,5 nousulla ja varmaan lujuus 10 lukkomutteri pitäisi olla? Ja mistä helvetistä sellaisia saa?
 
Marmorilta olen itse käynyt hakemassa volkkarin pultit, koska en ole niitä muualta löytänyt. Netistä toki saa, mutten ole jaksanut alkaa tilailemaan. Pulteilla on jonkin verran hintaa, mutta ainakin itse maksan mieluusti turvallisuudesta muutaman euron enemmän. Marmorilta saa myös kivasti oikeat momenttiarvot pulteille, joten suosittelen siinäkin mielessä. Vaihdoin muutama vuosi sitten hammastangon toledoon ja neljä apurungon pulttia maksoivat muistaakseni yhteensä 90€. Hammastanko maksoi posteineen 80€ Espanjasta. :rolleyes:
 
Neliveto passatin takakelkka vaihdossa. Kertokaas mekaniikot mitä muttereita alustaan voi käyttää kun kyseessä on M12x1,5 nousulla ja varmaan lujuus 10 lukkomutteri pitäisi olla? Ja mistä helvetistä sellaisia saa?
Mikset käytä niitä vanhoja..?

Jaa kerkesitkin just vastaamaan. Pultti kaupasta löytynee sopivat, niin ei tarvi mitään vag-hintoja maksaa.

Toki ihan kilotavaramutteritkin tuolla varmasti kestää jos ei halua hifistellä.
 
Pultit on vielä kuin uudet, nyt kysyinkin muttereista kun ne on ihan paskana.

Sinulla on varmaan tiedossa, että vag-vehkeissä käytetään kriittisissä paikoissa venyviä pultteja? Ne siis kiristetään tyyliin 30Nm + 90°. Jos valmiiksi venähtäneet pultit kiristetään uudelleen, niin ne voivat löystyä tai pahimmillaan katketa.
 
Menee puolittain mutulla, mutta tuosta kiristystavasta x Nm + y astetta ei voi varmaksi tietää venyykö pultti niin, ettei se enää palaudu. Nyrkkisääntönä mitä isompi astelukema niin sitä todennäköisemmin pultti on tarkoitettu venytettävksi siten, että se ei enää palaudu vaan esim. voi uudelleenasennuksessa katketa.

Jos haluaa olla varma niin asia pitäisi tarkistaa valmistajan huoltomanuaalista, siellä kyllä ainakin oman Skodan tapauksessa kerrotaan selvästi, että pitääkö pultti uusia vai ei.

Esim. takaiskarin alapään mutteri ja pultti:
1710617597674.png
 
Pelkästä kiristystavasta ei tosiaan voi vetää vielä johtopäätöstä, mutta vaggilaisten sielunelämään hieman tutustuneena voin sanoa varmasti, että alustan ja moottorin kiinnityspultit ovat kaikki venyvää sorttia ja niin ollen niiden uudelleenkäyttö ei ole suotavaa. Olen lukenut mm. apurungon kiinnityspulttien löystyneen uudelleen käytettäessä ja vaikka siitä ei mitään varsinaista vaaraa syntyisikään, niin ohjauskulmat menevät ainakin vituralleen. Omasta autosta on erään korjaamon suorittaman jakohihnan vaihdon jälkeen meinannut kone tipahtaa, kun käyttivät jakopään puoleisen kannattimen pultit uudelleen. Tuosta piti jo vähän vittuilla, että eikö osata edes yksinkertaista asiaa tehdä oikein? Vastauksena tuli epämääräistä mutinaa tyyliin "on ne ennenkin näin tehty".
 

Tämä todistetusti toimii. Halvoista ruiskuista samat kokemukset kuin sulla.

Pullot toki kannattaa ainakin huoneenlämpöisiä olla ennenkuin touhuun ryhtyy.

Kävin hakee ton motonetin version ja se on ilmeisesti JWL brandatty vaan motonetille, koska on Made in Denmark.

Kokeilin ja hyvin toimii eli täysin hintansa väärti.


Pelkästä kiristystavasta ei tosiaan voi vetää vielä johtopäätöstä, mutta vaggilaisten sielunelämään hieman tutustuneena voin sanoa varmasti, että alustan ja moottorin kiinnityspultit ovat kaikki venyvää sorttia ja niin ollen niiden uudelleenkäyttö ei ole suotavaa. Olen lukenut mm. apurungon kiinnityspulttien löystyneen uudelleen käytettäessä ja vaikka siitä ei mitään varsinaista vaaraa syntyisikään, niin ohjauskulmat menevät ainakin vituralleen. Omasta autosta on erään korjaamon suorittaman jakohihnan vaihdon jälkeen meinannut kone tipahtaa, kun käyttivät jakopään puoleisen kannattimen pultit uudelleen. Tuosta piti jo vähän vittuilla, että eikö osata edes yksinkertaista asiaa tehdä oikein? Vastauksena tuli epämääräistä mutinaa tyyliin "on ne ennenkin näin tehty".

Aika normaali tapa korjaamoissa taitaa olla varautumatta mihinkään uusittaviin pultteihin, joten ne puretut osat kasataan vanhoilla jos vaan mitenkään mahdollista koska pulttien osanumeroiden selvittäminen + joko etukäteen tai jälkikäteen osien hankkiminen vie kallisarvoista aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mutteri toimii pykälän verran kovemman pultin kanssa ihan hyvin. Eli 10.9 pultin kanssa 8.8 mutteri.
 
Luin tämmöisen jutun sähköikkunoiden fiksaamisesta Iltalehdestä:

Itsellä on ollut omassa autossa pienenä vikana, että apukuskin sivupeili ei aina käänny parkkiasentoon. Kuljettajan peili toimii aina. Nyt viimeaikoina tuo kuljettajan peili on taittunut parkissa aina, eli ei se moottori siellä ole rikki. Mietin, että tuota sähköikkunoiden fiksaamisen keinoa voisi kokeilla sivupeiliinkin, eli silikonia sinne saumoihin. Mutta millaista silikonia sinne pitäisi oikein ruiskuttaa jotta tuo voisi auttaa kitkan minimoinnissa?
 
Kokemusta 2008 focus 1.6 kytkimen ilmauksesta eli siis työsylinterin ilmausta. Et onko millainen jobi, et missäpäin se ilmausruuvi olisi. Ei oo hetkeen tullut siellä ryömittyä, mut viikonloppuna pitäs tehä josko toimisi ensiapuna.

Järjestelmä saanut ilmaa sisäänsä jostain, nesteitä ei häviä ja nyt ei enää saa vaihteita päälle kun ei irroita kytkintä.

Teininä tuli civikkiin tehtyä vastaavaa puuhaa viikottain, säästösyistä, et ilmausruuvista letku säiliöön ja polkemaan.
 
Kokemusta 2008 focus 1.6 kytkimen ilmauksesta eli siis työsylinterin ilmausta. Et onko millainen jobi, et missäpäin se ilmausruuvi olisi. Ei oo hetkeen tullut siellä ryömittyä, mut viikonloppuna pitäs tehä josko toimisi ensiapuna.

Järjestelmä saanut ilmaa sisäänsä jostain, nesteitä ei häviä ja nyt ei enää saa vaihteita päälle kun ei irroita kytkintä.

Teininä tuli civikkiin tehtyä vastaavaa puuhaa viikottain, säästösyistä, et ilmausruuvista letku säiliöön ja polkemaan.

Vaihdelaatikon kyljessä.

Ja melko varmasti on vuotanu nesteitä työsylinteristä vaihdelaatikon (kytkinkopan) sisään. Tai ihmettelen jos ei ole...
 
Vaihdelaatikon kyljessä.

Ja melko varmasti on vuotanu nesteitä työsylinteristä vaihdelaatikon (kytkinkopan) sisään. Tai ihmettelen jos ei ole...
Eli pitäis olla suht sama kuin civikissä aikanaan, enemmän vaa roinaa edessä.

Aika useassa focuksessa on ollut tuota et talvisin ilmaa pääsee järjestelmään, mitä netistä lueskeli tässä yksi ketju.
 
Kokemusta 2008 focus 1.6 kytkimen ilmauksesta eli siis työsylinterin ilmausta. Et onko millainen jobi, et missäpäin se ilmausruuvi olisi. Ei oo hetkeen tullut siellä ryömittyä, mut viikonloppuna pitäs tehä josko toimisi ensiapuna.

Järjestelmä saanut ilmaa sisäänsä jostain, nesteitä ei häviä ja nyt ei enää saa vaihteita päälle kun ei irroita kytkintä.

Teininä tuli civikkiin tehtyä vastaavaa puuhaa viikottain, säästösyistä, et ilmausruuvista letku säiliöön ja polkemaan.

Tätä täytyy kehua, jos vain jarrusäiliössä normali korkki, eikä niinkuin japseissa oleva kierteetön. On säästänyt ainakin itseltä aikaa pirusti jarruja/kytkintä ilmaillessa.

Toki joku vikahan siellä on, jos sinne ilmaa pääsee...
 
Onkohan focuksessa samanlainen yhdistetty jarru/kytkinneste säiliö kuin connectissa. Säiliö täytyy täyttää aivan piripintaan ennenkuin neste alkaa menemään kytkinpuolelle ja sitten vasta asetellaan pinnat kohdilleen.

Meinasi joskus tuottaa ongelmia kytkimen ilmauksessa kun ihmeteltiin että miksi ei nestettä tule vaikka säiliö täynnä...no eihän siellä kytkinpuolella ollutkaan mitään.
 
Renault Grand scenic 2.0 litran bensamotti vm -05. Tyhjäkäyntiongelmia, käynnistäessä ensimmäisen kerran kylmänä siis pysyy käynnissä ja kun kone lämpiää niin käy myöskin erittäin hienosti ja tasaisesti. Ongelma on se kun vaikka kaupassa käy tai kone muuten hiemankin lämmennyt niin starttauksen jälkeen käy hetken tyhjäkäyntiä ja sitten pikkuhiljaa laskee kierrokset alemmas ja alemmas, kunnes sammuu. Ihan niin kuin järjestelmä ei osaisi antaa bensaa? Jos annan hetken kaasua sinne 2-3k rpm niin sitten kaasusta helpatessa käväsee tosi alhaalla kierrokset jonka jälkeen taas pysyy käynnissä. Välillä tosin erittäin epätasaisesti, välillä taas tosi nätisti...

Tulpat vaihdettu, tankkiin kaadettu STP Injector cleaneria. Seuraavaksi ilmansuodattimen vaihto ja kaasuläpän puhdistus olisi tähtäimessä. ECUa yritetty netistä löytyvin ohjein opettaa uudelleen kun akkukin ollut irti.

Toukokuussa kun käytin motomaatissa(Piti nollata käsijarrun vikakoodi herkistämisen jäljiltä) löytyi vikakoodi P0130 joka viittaa lambda-anturiin bank 1 sensor 1, ilman moottorivikavaloa oli siis tämä koodi aktiivisena? Nollauksen jälkeen oli edelleen aktiivinen, tosin ei vieläkään mitään ilmoitusta mittaristossa. Voisko kumminkin olla tuo lambda sökönä? Miksei anna moottorin vikavalokoodia tauluun, käykö vain hetkittäin vika päällä ja sen takia? Mitään en ole lambdalle tehnyt tuon jälkeen ja kahteen otteeseen on mennyt päästöistä läpi normaalisti tuon havainnon jälkeen, piti uudelleenkatsastaa hylkäyksen jälkeen joten siksi kahteen otteeseen on päästöt testattu.
Tähän päivitystä, vika löytynyt ja korjattukin. Alkuvuodesta 2023 laittelin uuden laturin paikalle kun vanha sanoi itsensä irti, lopulta kaiken testailujen jälkeen tilasin itselleni Elekmasta OBD-2 palikan ja sain ulos koodin joka ilmoitti vikaa "charging system voltage", koodia en muista enää. Mutta sitten muistelin että taisi nämä ongelmat alkaakin samalla kun laturi vaihdettiin, oli vähän unohtunut kun auto oli seissyt jonkun aikaa tosiaan. Akkuvalo ei ikinä syttynyt uuden viallisen laturin kanssa.

Homma siis korjaantui vaihtamalla laturi jälleen uuteen, nyt toimii täydellisesti tyhjäkäynnit yms. Takuuseen sain vielä uuden laturin. En vaan halunnut aluksi uskoa tähän sillä tuosta joutuu joko keulan purkamaan tai moottoria liikuttaa jotta saa laturin ulos konehuoneesta. Itse otin keulan auki, menihän siinä taas ilta tallissa touhuten vaikka sama projekti oli jo kerran tehty viime vuoden alussa.

Ilmeisesti lambdan vikakoodi tullut sitten sen vuoksi kun laturin jännite on heitellyt välillä miten sattuu ja joka paikassa valoja myöden käynyt jännitteet alhaalla.
 
Onkohan focuksessa samanlainen yhdistetty jarru/kytkinneste säiliö kuin connectissa. Säiliö täytyy täyttää aivan piripintaan ennenkuin neste alkaa menemään kytkinpuolelle ja sitten vasta asetellaan pinnat kohdilleen.

Meinasi joskus tuottaa ongelmia kytkimen ilmauksessa kun ihmeteltiin että miksi ei nestettä tule vaikka säiliö täynnä...no eihän siellä kytkinpuolella ollutkaan mitään.
Sama säiliö niissä ainakin on eli voi olettaa että identtinen ratkaisu.

Tuossa yksilössä huomattu se, että talvella kovilla pakkasilla (alle -20°C) alkaa kytkinpolkimen tuntuma heikkenemään ja lopuksi irroittaa ihan polkimen ääriasennossa ja sitten ei enää toimi ollenkaan. Kesällä se on sitten melkein normalisoitunut. 3-4v sit kävi asiasta merkkiliikkeessä kun tuo ilmeni ensimmäisen kerran, mut totesivat et kaikki pelaa ilman vuotoja. Silloin vaihtoivat nesteet.

Taloudessa kun on 2 identtistä focusta: farkku ja tuo ongelmallisempi hachback jolla ei kamalasti enää ajoa ole tullut.

Alkuviikosta kauppareissulla kotiinpaluussa ei meinannut saada vaihteita päälle mitenkään. Nesteet oli kyl pinnassa mikä itseä ihmetytti, kun oletin et ois tyhjä.
 
Aiemmin täällä kerroinkin että autossa etujousi poikki. Nyt on autoon vaihettu liikkeessä etujouset ja samalla pölysuojat (sis. pohjaanlyöntikumit). Rattia käännellessä kuuluu nyt aika selvästi kumimainen hankaava ääni, eli nuo uudet suojat kai siellä ääntää. Osuukohan pölysuojat pohjaanlyöntikumiin vai mikä siellä voi edes ääntää? Eikai noita suojakumeja voi edes kovin väärin asentaa?
 
Aiemmin täällä kerroinkin että autossa etujousi poikki. Nyt on autoon vaihettu liikkeessä etujouset ja samalla pölysuojat (sis. pohjaanlyöntikumit). Rattia käännellessä kuuluu nyt aika selvästi kumimainen hankaava ääni, eli nuo uudet suojat kai siellä ääntää. Osuukohan pölysuojat pohjaanlyöntikumiin vai mikä siellä voi edes ääntää? Eikai noita suojakumeja voi edes kovin väärin asentaa?

En tiedä mistä mahtaa tulla, mutta ehdottomasti viet sen takaisin sinne liikkeeseen.
 
Sieltähän sai chatin tädiltä sitten palvelua ja haki tosiaan rekkarilla VIN-numeron ja sen pohjalta heitti listaa tulemaan. Kyllähän tuo vähän erilaiseksi kuin omani päätyi, mutta toivottavasti ei huonommaksi. Päätin luottaa tuohon nyt ja pistin siltä pohjalta tilauksen menemään, loppusumma n. 320e. TRW ei nyt ainakaan liikaa ollut täällä haukkuja saanut, joten jospa nuo kestäisi.

Nämä saapuivat 22.3 noutopisteeseen kun en voinut ottaa ehdotettua 21.3 toimitusta suoraa ovelle. Tavarat just sitä mitä kuitillakin ja ei valittamista prosessissa. 14.3 tilattu, 15.3 merkattu käsittelyyn
 
Omassa autossa oli joskus samoja oireita. Laakerit tsekattiin, ohjaustanko tsekattiin ja vetonivel tsekattiin. Kaikki oli ok. Lopulta, kaksi vuotta myöhemmin katsastuksessa syy selvisi. Jousi oli katkennut. Se oli katkennut ihan juuresta suojamuovin sisältä. Tätä ei oltu edellisessä katsastuksessa ja vienselvittelyissä löydetty. Katsastusmies oli tässä tapauksessa tehnyt poikkeuksellisen tarkkaa työtä.
Jousia katkeilee nykyään usein teiden huonon kunnon takia.
Itsellä 3 vuoden sisällä 2 kertaa ja sitä ennen ei kertaakaan 38 vuoteen.
 
Ja hidastetöyssyt. Yllättävän harva uskoo noiden tuhoisaan voimaan. Kun turvallinen on kuitenkin turvallista.
Edellisestä autosta katkesi jousi spårakiskojen ylityksessä, mutta toisen puolen jousi meni pari vuotta aiemmin kun peruutin pois parkkiruudusta, eli eiköhän se katkeamisen syy ole ruostunut jousi eikä tien epätasaisuus.
 
Edellisestä autosta katkesi jousi spårakiskojen ylityksessä, mutta toisen puolen jousi meni pari vuotta aiemmin kun peruutin pois parkkiruudusta, eli eiköhän se katkeamisen syy ole ruostunut jousi eikä tien epätasaisuus.

Tai etujousissa jumiutunut yläpään laakeri joka aiheuttaa vääntöä pystyakselin ympäri.
 
Tai etujousissa jumiutunut yläpään laakeri joka aiheuttaa vääntöä pystyakselin ympäri.
Todennäköisesti tämäkin oli osasyyllinen, sillä noin kuukausi aiemmin tietyissä paikoissa kääntäessä nurkasta kuului sellaista pientä narinaa.
 
IMG_20240323_183244.jpg
Nyt on järjestelmä ilmattu. N. 2dl about lisäsin dot4 nestettä lopulta. Mut ilmaa tuli aika roimasti ja nyt pelittää ainakin toistaiseksi ilman ongelmia.

Kaveri oli hommannut nosturin, niin pääsi sitäkin kokeilemaan. Onnistuisi kyl tunkin varassa maassa maatenkin
 
Sinulla on varmaan tiedossa, että vag-vehkeissä käytetään kriittisissä paikoissa venyviä pultteja? Ne siis kiristetään tyyliin 30Nm + 90°. Jos valmiiksi venähtäneet pultit kiristetään uudelleen, niin ne voivat löystyä tai pahimmillaan katketa.
Menee puolittain mutulla, mutta tuosta kiristystavasta x Nm + y astetta ei voi varmaksi tietää venyykö pultti niin, ettei se enää palaudu. Nyrkkisääntönä mitä isompi astelukema niin sitä todennäköisemmin pultti on tarkoitettu venytettävksi siten, että se ei enää palaudu vaan esim. voi uudelleenasennuksessa katketa.

Jos haluaa olla varma niin asia pitäisi tarkistaa valmistajan huoltomanuaalista, siellä kyllä ainakin oman Skodan tapauksessa kerrotaan selvästi, että pitääkö pultti uusia vai ei.

Esim. takaiskarin alapään mutteri ja pultti:
1710617597674.png
Mutteri toimii pykälän verran kovemman pultin kanssa ihan hyvin. Eli 10.9 pultin kanssa 8.8 mutteri.
Ainakin Haynesin kirjan perusteella pultteja ei tarvitse vaihtaa. Muttereista oli useammassakin kohdassa kehotus vaihtaa joka kerta kun niitä avaa. Jos lyön sinne perus sinkityt hienokierrenylocit ja kuparitahnasprayt pultteihin, olisko joku maali siihen vielä päälle hyvä noille sinkityille?
 
Tässä tapauksessa laittaisin pultit ja mutterit punaisella kierrelukitteella kiinni ja suhauttaisin ehkä vähän kotelomassaa muttereiden päälle, niin eiköhän ne kiinni pysy ja suht ruosteettomina pitkään. Kuparitahnaa tuskin tarvitsee käyttää, normaalisti alustan pultit pistetään kuivina kiinni.
 
Jousien laatu on romahtanut, tiethän on loistavia, vertaa tilannetta sitten 70, 60 tai vaikka sata vuotta sitten vallinneeseen tilanteeseen ;-) Ja kuka on kuullut että Ford vuosimallia 1933 katkoisi jousiaan? Oma Stiloni, siitä sanotiin että jousesi tulevat katkeamaan, joten osasihan sitä odottaa. Ongelma onkin, että todenäköisesti saat yhtä "hyvät" hyllyltä...
 
Jousien laatu on romahtanut, tiethän on loistavia, vertaa tilannetta sitten 70, 60 tai vaikka sata vuotta sitten vallinneeseen tilanteeseen ;-) Ja kuka on kuullut että Ford vuosimallia 1933 katkoisi jousiaan? Oma Stiloni, siitä sanotiin että jousesi tulevat katkeamaan, joten osasihan sitä odottaa. Ongelma onkin, että todenäköisesti saat yhtä "hyvät" hyllyltä...
Tuo on hieman suhteellista. Edellisessä autossani meni molemmilta puolilta etujouset (vasen 160tkm ja oikea 185tkm), mutta sitä edellisessä taas takajouset ainakin kolme kertaa (alle 100tkm välein). Etujousien katkeamisen huomasi itse, ääni oli sellainen, että joutui pysähtymään. Bemarin takajousien katkeamiset taas todettiin aina katsastuksessa, mutta niitä meni sen verran tiuhaan, että kyseessä oli joko suunnittelu- tai valmistusvirhe.
Jostain syystä molemmissa autoissa toisen pään jousia ei tarvinnut vaihtaa koko omistusaikanani, joten kallistun enemmän insinöörin tekemään väärinarviointiin jousituksen suunnittelussa.
 
Autot on myös painavampia ja halvemmalla tehtyjä kuin ennen ja jousille tulee nopeammin joustokerrat täyteen.
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
Just faijan xc60 orkkis etujouset vaihdoin uusiin. -10 ja 300tkm. Takana vielä alkuperäiset. paskaksi on laatu mennyt. Toki mitään muuta alustanosaa ei ole vielä vaihdettu. Faija ajaa mökille kerran viikkoon, ja loppu 30km on aivan reikäistä tietä.

Ei olis 940ppiin tarvinnut noilla kilsoilla vielä jousia vaihdella.
 
Just faijan xc60 orkkis etujouset vaihdoin uusiin. -10 ja 300tkm. Takana vielä alkuperäiset. paskaksi on laatu mennyt. Toki mitään muuta alustanosaa ei ole vielä vaihdettu. Faija ajaa mökille kerran viikkoon, ja loppu 30km on aivan reikäistä tietä.

Ei olis 940ppiin tarvinnut noilla kilsoilla vielä jousia vaihdella.


Emännän entinen -11 vm vastaava aika tasan 200tkm ja toinen etujousi poikki, tästä muutama sata kilometriä ja toinenkin meni, olivat sentään tasalaatuista paskaa.
06 vm Passatti kesti yli 500tkm ennenkuin meni paaliin, alkuperäisillä jousilla.
Bemareissa ei ole ainakaan itsellä ikinä jousia vielä mennyt poikki, kilometrejä nähneet ja olleet 6 tai 8 sylinterisiä joten on näissäkin painoa ollut ainakin etujousien varassa. Muita alustanosia mennyt toki senkin edestä.
 
Emännän entinen -11 vm vastaava aika tasan 200tkm ja toinen etujousi poikki, tästä muutama sata kilometriä ja toinenkin meni, olivat sentään tasalaatuista paskaa.
06 vm Passatti kesti yli 500tkm ennenkuin meni paaliin, alkuperäisillä jousilla.
Bemareissa ei ole ainakaan itsellä ikinä jousia vielä mennyt poikki, kilometrejä nähneet ja olleet 6 tai 8 sylinterisiä joten on näissäkin painoa ollut ainakin etujousien varassa. Muita alustanosia mennyt toki senkin edestä.
Ja alusta oli muiltakin osin tehtaalta tullut..? Nivelet ja puslat yms..? itse ihmettelen, että miten noi kestää, omaan s80ppiin vaihdoin takapäänpuslat jossain 250tkm, toki tuohon vaikuttaa pirusti se, että on madallusjouset, niin nuo puslat on jatkuvassa pänningissä. Siihenkään alustaan ei ole muuta tarvinnut vaihtaa 100-300tkm. Eikä muutenkaan, bensanpaineanturi meni joskus, se oli 100€.

Paljonkos on bmw:n tai volkkarin korjauskulut ollut 200tkm?
 
Ja alusta oli muiltakin osin tehtaalta tullut..? Nivelet ja puslat yms..? itse ihmettelen, että miten noi kestää, omaan s80ppiin vaihdoin takapäänpuslat jossain 250tkm, toki tuohon vaikuttaa pirusti se, että on madallusjouset, niin nuo puslat on jatkuvassa pänningissä. Siihenkään alustaan ei ole muuta tarvinnut vaihtaa 100-300tkm. Eikä muutenkaan, bensanpaineanturi meni joskus, se oli 100€.

Paljonkos on bmw:n tai volkkarin korjauskulut ollut 200tkm?


Taakse oli Volvoon jotain alustaan vaihdettu, oisko ollut jotkin helat, narisi hyvinkin v.mäisesti. Nämä meni myyjäliikkeen piikkiin niin en itse niihin koskenut. Muuten ei tainnut mitään olla.

Passatilla (1,9tdi) taisin rullailla jotain välille 150-200tkm. Edellinen omistaja oli teettänyt liikkeessä vajaa 4Ke koneremontin reilu 300tkm ja kytkimen 350. Itse vaihtelin sitten suuttimet, turbon, Tandempumpun, siirtopumpun, ja paljon kaikkea muuta. Moottorin johtosarjan parsin kasaan kun oli johdot hiertyneet miljoonasta kohdasta. Alusta oli ainut paikka mikä ei juurikaan kaivannut huomiota. Ylivoimaisesti kallein ylläpidettävä auto mitä ollut, ja eipä edes erityisen taloudellinen vaikka totaalisen mopo olikin. Normaalien huoltojen lisäksi paloi varmaan joku 1-2 tonnia extraa vuodessa.

Nykyinen E61 530d ollut n. 100tkm, tähän olen vaihtanut alustaan etuiskarit, taakse ilmapussit, ja lisäksi joitain niveliä ja heloja. Moottoripuolelle hehkujen ohjainlaitteen ja hehkut sekä moniurahihnan kiristimineen, rullineen ja dampperin hihnapyörän. Ja tottakai takakontin johtosarjat ensitöikseen kun ostin.
Ehkä karkeasti n. 2 tonnia mennyt kolmen vuoden aikana osiin, sisältää myös jarrulevyt ja palat joka nurkkaan. Öljynvaihdot ei ole mukana tuossa summassa sitä menee n. 8 litraa per vaihto.
 
Taakse oli Volvoon jotain alustaan vaihdettu, oisko ollut jotkin helat, narisi hyvinkin v.mäisesti. Nämä meni myyjäliikkeen piikkiin niin en itse niihin koskenut. Muuten ei tainnut mitään olla.

Passatilla (1,9tdi) taisin rullailla jotain välille 150-200tkm. Edellinen omistaja oli teettänyt liikkeessä vajaa 4Ke koneremontin reilu 300tkm ja kytkimen 350. Itse vaihtelin sitten suuttimet, turbon, Tandempumpun, siirtopumpun, ja paljon kaikkea muuta. Moottorin johtosarjan parsin kasaan kun oli johdot hiertyneet miljoonasta kohdasta. Alusta oli ainut paikka mikä ei juurikaan kaivannut huomiota. Ylivoimaisesti kallein ylläpidettävä auto mitä ollut, ja eipä edes erityisen taloudellinen vaikka totaalisen mopo olikin. Normaalien huoltojen lisäksi paloi varmaan joku 1-2 tonnia extraa vuodessa.

Nykyinen E61 530d ollut n. 100tkm, tähän olen vaihtanut alustaan etuiskarit, taakse ilmapussit, ja lisäksi joitain niveliä ja heloja. Moottoripuolelle hehkujen ohjainlaitteen ja hehkut sekä moniurahihnan kiristimineen, rullineen ja dampperin hihnapyörän. Ja tottakai takakontin johtosarjat ensitöikseen kun ostin.
Ehkä karkeasti n. 2 tonnia mennyt kolmen vuoden aikana osiin, sisältää myös jarrulevyt ja palat joka nurkkaan. Öljynvaihdot ei ole mukana tuossa summassa sitä menee n. 8 litraa per vaihto.
Juu, volvoista ne takatukivarren etuhelat menee 200-400tkm, toki ne on jotain 50€/puoli. (tarvii kuulemma erikoistyökalun vaihtoon, Itse ainakin kolmeen vaihtanut ihan perus tallikamoilla)

Niistä faijan xc60 katsastaessakin katsurillle sanoin, että katsellaan kunnolla lampun kanssa, mutta näyttivät vielä olevan kunnossa...
 
Tuli eilen vaihdettua Seat leoniin taakse jarrupalat ja levyt ja testatessa toinen puoli jumii aika rankasti.. Käsijarru linkku näytti toimivan ja palauttavan mutta oisko se mäntä vaan jumissa, painui kyllä sisään puristus ja kierto työkalulla. aika jäykkä kylläkin, ei tullut sitä sen kummemmin herkisteltyä. Ajattelin hakea vielä varmuuden vuoksi uudet liukutapit ja herkistellä männän. Onko muuta mitä ottaa huomioon?
 
Tuli eilen vaihdettua Seat leoniin taakse jarrupalat ja levyt ja testatessa toinen puoli jumii aika rankasti.. Käsijarru linkku näytti toimivan ja palauttavan mutta oisko se mäntä vaan jumissa, painui kyllä sisään puristus ja kierto työkalulla. aika jäykkä kylläkin, ei tullut sitä sen kummemmin herkisteltyä. Ajattelin hakea vielä varmuuden vuoksi uudet liukutapit ja herkistellä männän. Onko muuta mitä ottaa huomioon?
Mäntähän siellä jumittaa pitäs mennä sillä työkalulla kevyesti yhenkäden ranne liikkeellä sisään. Voihan sitä koittaa herkistää pumppaamalla mäntää ulos ja vääntää sisään pari kertaa. Liukutappeja noihin on turha uusia jos ne on sillä 7mm kuusiokolo kannalla putsaus riittää, sen sijaan satulasta pitäs irrottaa ne kumit joiden läpi tapit menee koska ne hapettuu ja turpoaa jolloin liukutapit rupee jumiin.
 
Tuo on hieman suhteellista. Edellisessä autossani meni molemmilta puolilta etujouset (vasen 160tkm ja oikea 185tkm), mutta sitä edellisessä taas takajouset ainakin kolme kertaa (alle 100tkm välein). Etujousien katkeamisen huomasi itse, ääni oli sellainen, että joutui pysähtymään. Bemarin takajousien katkeamiset taas todettiin aina katsastuksessa, mutta niitä meni sen verran tiuhaan, että kyseessä oli joko suunnittelu- tai valmistusvirhe.
Jostain syystä molemmissa autoissa toisen pään jousia ei tarvinnut vaihtaa koko omistusaikanani, joten kallistun enemmän insinöörin tekemään väärinarviointiin jousituksen suunnittelussa.
Vähän jatkoa jousille...
Nyt jo entisen -99 dodge grand caravanin etujouset kesti ainakin 430tkm, olivat edelleen ehjät kun auto muuten päätyi poistoon.
 
Tuli eilen vaihdettua Seat leoniin taakse jarrupalat ja levyt ja testatessa toinen puoli jumii aika rankasti.. Käsijarru linkku näytti toimivan ja palauttavan mutta oisko se mäntä vaan jumissa, painui kyllä sisään puristus ja kierto työkalulla. aika jäykkä kylläkin, ei tullut sitä sen kummemmin herkisteltyä. Ajattelin hakea vielä varmuuden vuoksi uudet liukutapit ja herkistellä männän. Onko muuta mitä ottaa huomioon?
Omalle kohdalle sattui sisäpuolelta rikkoutunut letku joka esti palautumisen. Mäntä liikkui muuten kevyesti mutta ei palautunut paikalla
 
Mäntähän siellä jumittaa pitäs mennä sillä työkalulla kevyesti yhenkäden ranne liikkeellä sisään. Voihan sitä koittaa herkistää pumppaamalla mäntää ulos ja vääntää sisään pari kertaa. Liukutappeja noihin on turha uusia jos ne on sillä 7mm kuusiokolo kannalla putsaus riittää, sen sijaan satulasta pitäs irrottaa ne kumit joiden läpi tapit menee koska ne hapettuu ja turpoaa jolloin liukutapit rupee jumiin.

Kävin hakemassa uuden tarvike satulan ja sillähän toi tuli kuntoon. Vähän jäi ilmaa kun ei vaan tullut pois. Voikohan tuo jarruletku vaikuttaa siihen jos vaikka sisältä rikki.. Mut nyt toimii eikä jumita enää.
 
Saabin etulaakerin vaihto oli vähän isompi rupeama kun vesi oli päässyt laakerin tiivisteestä sisään ja ruostuttanut navan laakeriin kiinni. Sellanen 30-40min sitä napaa hakattiin ulos, lopulta mukana tuli myös laakerin sisäosa. Sitten olikin helppoa, laakerin ulkokehään kunnon palko hitsisaumaa, 20min odottelua ja hitsauksen kutistama ulkokehä lähti muutamalla napautuksella ulos. Pienet hivasut pinnoille, vähän vaseliinia ja uuden laakerin kanssa napa paikalleen ja muut palikat perässä. Kasaaminen vei n. tunnin verran verrattuna muutaman tunnin purkusessioon. Ja juuri sopivasti katsastukseen :cool2:
 
Viesti poistettu puutteellisten tietojen vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 964
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom