Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Onkohan focuksessa samanlainen yhdistetty jarru/kytkinneste säiliö kuin connectissa. Säiliö täytyy täyttää aivan piripintaan ennenkuin neste alkaa menemään kytkinpuolelle ja sitten vasta asetellaan pinnat kohdilleen.

Meinasi joskus tuottaa ongelmia kytkimen ilmauksessa kun ihmeteltiin että miksi ei nestettä tule vaikka säiliö täynnä...no eihän siellä kytkinpuolella ollutkaan mitään.
Sama säiliö niissä ainakin on eli voi olettaa että identtinen ratkaisu.

Tuossa yksilössä huomattu se, että talvella kovilla pakkasilla (alle -20°C) alkaa kytkinpolkimen tuntuma heikkenemään ja lopuksi irroittaa ihan polkimen ääriasennossa ja sitten ei enää toimi ollenkaan. Kesällä se on sitten melkein normalisoitunut. 3-4v sit kävi asiasta merkkiliikkeessä kun tuo ilmeni ensimmäisen kerran, mut totesivat et kaikki pelaa ilman vuotoja. Silloin vaihtoivat nesteet.

Taloudessa kun on 2 identtistä focusta: farkku ja tuo ongelmallisempi hachback jolla ei kamalasti enää ajoa ole tullut.

Alkuviikosta kauppareissulla kotiinpaluussa ei meinannut saada vaihteita päälle mitenkään. Nesteet oli kyl pinnassa mikä itseä ihmetytti, kun oletin et ois tyhjä.
 
Aiemmin täällä kerroinkin että autossa etujousi poikki. Nyt on autoon vaihettu liikkeessä etujouset ja samalla pölysuojat (sis. pohjaanlyöntikumit). Rattia käännellessä kuuluu nyt aika selvästi kumimainen hankaava ääni, eli nuo uudet suojat kai siellä ääntää. Osuukohan pölysuojat pohjaanlyöntikumiin vai mikä siellä voi edes ääntää? Eikai noita suojakumeja voi edes kovin väärin asentaa?
 
Aiemmin täällä kerroinkin että autossa etujousi poikki. Nyt on autoon vaihettu liikkeessä etujouset ja samalla pölysuojat (sis. pohjaanlyöntikumit). Rattia käännellessä kuuluu nyt aika selvästi kumimainen hankaava ääni, eli nuo uudet suojat kai siellä ääntää. Osuukohan pölysuojat pohjaanlyöntikumiin vai mikä siellä voi edes ääntää? Eikai noita suojakumeja voi edes kovin väärin asentaa?

En tiedä mistä mahtaa tulla, mutta ehdottomasti viet sen takaisin sinne liikkeeseen.
 
Sieltähän sai chatin tädiltä sitten palvelua ja haki tosiaan rekkarilla VIN-numeron ja sen pohjalta heitti listaa tulemaan. Kyllähän tuo vähän erilaiseksi kuin omani päätyi, mutta toivottavasti ei huonommaksi. Päätin luottaa tuohon nyt ja pistin siltä pohjalta tilauksen menemään, loppusumma n. 320e. TRW ei nyt ainakaan liikaa ollut täällä haukkuja saanut, joten jospa nuo kestäisi.

Nämä saapuivat 22.3 noutopisteeseen kun en voinut ottaa ehdotettua 21.3 toimitusta suoraa ovelle. Tavarat just sitä mitä kuitillakin ja ei valittamista prosessissa. 14.3 tilattu, 15.3 merkattu käsittelyyn
 
Omassa autossa oli joskus samoja oireita. Laakerit tsekattiin, ohjaustanko tsekattiin ja vetonivel tsekattiin. Kaikki oli ok. Lopulta, kaksi vuotta myöhemmin katsastuksessa syy selvisi. Jousi oli katkennut. Se oli katkennut ihan juuresta suojamuovin sisältä. Tätä ei oltu edellisessä katsastuksessa ja vienselvittelyissä löydetty. Katsastusmies oli tässä tapauksessa tehnyt poikkeuksellisen tarkkaa työtä.
Jousia katkeilee nykyään usein teiden huonon kunnon takia.
Itsellä 3 vuoden sisällä 2 kertaa ja sitä ennen ei kertaakaan 38 vuoteen.
 
Ja hidastetöyssyt. Yllättävän harva uskoo noiden tuhoisaan voimaan. Kun turvallinen on kuitenkin turvallista.
Edellisestä autosta katkesi jousi spårakiskojen ylityksessä, mutta toisen puolen jousi meni pari vuotta aiemmin kun peruutin pois parkkiruudusta, eli eiköhän se katkeamisen syy ole ruostunut jousi eikä tien epätasaisuus.
 
Edellisestä autosta katkesi jousi spårakiskojen ylityksessä, mutta toisen puolen jousi meni pari vuotta aiemmin kun peruutin pois parkkiruudusta, eli eiköhän se katkeamisen syy ole ruostunut jousi eikä tien epätasaisuus.

Tai etujousissa jumiutunut yläpään laakeri joka aiheuttaa vääntöä pystyakselin ympäri.
 
Tai etujousissa jumiutunut yläpään laakeri joka aiheuttaa vääntöä pystyakselin ympäri.
Todennäköisesti tämäkin oli osasyyllinen, sillä noin kuukausi aiemmin tietyissä paikoissa kääntäessä nurkasta kuului sellaista pientä narinaa.
 
IMG_20240323_183244.jpg
Nyt on järjestelmä ilmattu. N. 2dl about lisäsin dot4 nestettä lopulta. Mut ilmaa tuli aika roimasti ja nyt pelittää ainakin toistaiseksi ilman ongelmia.

Kaveri oli hommannut nosturin, niin pääsi sitäkin kokeilemaan. Onnistuisi kyl tunkin varassa maassa maatenkin
 
Sinulla on varmaan tiedossa, että vag-vehkeissä käytetään kriittisissä paikoissa venyviä pultteja? Ne siis kiristetään tyyliin 30Nm + 90°. Jos valmiiksi venähtäneet pultit kiristetään uudelleen, niin ne voivat löystyä tai pahimmillaan katketa.
Menee puolittain mutulla, mutta tuosta kiristystavasta x Nm + y astetta ei voi varmaksi tietää venyykö pultti niin, ettei se enää palaudu. Nyrkkisääntönä mitä isompi astelukema niin sitä todennäköisemmin pultti on tarkoitettu venytettävksi siten, että se ei enää palaudu vaan esim. voi uudelleenasennuksessa katketa.

Jos haluaa olla varma niin asia pitäisi tarkistaa valmistajan huoltomanuaalista, siellä kyllä ainakin oman Skodan tapauksessa kerrotaan selvästi, että pitääkö pultti uusia vai ei.

Esim. takaiskarin alapään mutteri ja pultti:
1710617597674.png
Mutteri toimii pykälän verran kovemman pultin kanssa ihan hyvin. Eli 10.9 pultin kanssa 8.8 mutteri.
Ainakin Haynesin kirjan perusteella pultteja ei tarvitse vaihtaa. Muttereista oli useammassakin kohdassa kehotus vaihtaa joka kerta kun niitä avaa. Jos lyön sinne perus sinkityt hienokierrenylocit ja kuparitahnasprayt pultteihin, olisko joku maali siihen vielä päälle hyvä noille sinkityille?
 
Tässä tapauksessa laittaisin pultit ja mutterit punaisella kierrelukitteella kiinni ja suhauttaisin ehkä vähän kotelomassaa muttereiden päälle, niin eiköhän ne kiinni pysy ja suht ruosteettomina pitkään. Kuparitahnaa tuskin tarvitsee käyttää, normaalisti alustan pultit pistetään kuivina kiinni.
 
Jousien laatu on romahtanut, tiethän on loistavia, vertaa tilannetta sitten 70, 60 tai vaikka sata vuotta sitten vallinneeseen tilanteeseen ;-) Ja kuka on kuullut että Ford vuosimallia 1933 katkoisi jousiaan? Oma Stiloni, siitä sanotiin että jousesi tulevat katkeamaan, joten osasihan sitä odottaa. Ongelma onkin, että todenäköisesti saat yhtä "hyvät" hyllyltä...
 
Jousien laatu on romahtanut, tiethän on loistavia, vertaa tilannetta sitten 70, 60 tai vaikka sata vuotta sitten vallinneeseen tilanteeseen ;-) Ja kuka on kuullut että Ford vuosimallia 1933 katkoisi jousiaan? Oma Stiloni, siitä sanotiin että jousesi tulevat katkeamaan, joten osasihan sitä odottaa. Ongelma onkin, että todenäköisesti saat yhtä "hyvät" hyllyltä...
Tuo on hieman suhteellista. Edellisessä autossani meni molemmilta puolilta etujouset (vasen 160tkm ja oikea 185tkm), mutta sitä edellisessä taas takajouset ainakin kolme kertaa (alle 100tkm välein). Etujousien katkeamisen huomasi itse, ääni oli sellainen, että joutui pysähtymään. Bemarin takajousien katkeamiset taas todettiin aina katsastuksessa, mutta niitä meni sen verran tiuhaan, että kyseessä oli joko suunnittelu- tai valmistusvirhe.
Jostain syystä molemmissa autoissa toisen pään jousia ei tarvinnut vaihtaa koko omistusaikanani, joten kallistun enemmän insinöörin tekemään väärinarviointiin jousituksen suunnittelussa.
 
Autot on myös painavampia ja halvemmalla tehtyjä kuin ennen ja jousille tulee nopeammin joustokerrat täyteen.
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
Just faijan xc60 orkkis etujouset vaihdoin uusiin. -10 ja 300tkm. Takana vielä alkuperäiset. paskaksi on laatu mennyt. Toki mitään muuta alustanosaa ei ole vielä vaihdettu. Faija ajaa mökille kerran viikkoon, ja loppu 30km on aivan reikäistä tietä.

Ei olis 940ppiin tarvinnut noilla kilsoilla vielä jousia vaihdella.
 
Just faijan xc60 orkkis etujouset vaihdoin uusiin. -10 ja 300tkm. Takana vielä alkuperäiset. paskaksi on laatu mennyt. Toki mitään muuta alustanosaa ei ole vielä vaihdettu. Faija ajaa mökille kerran viikkoon, ja loppu 30km on aivan reikäistä tietä.

Ei olis 940ppiin tarvinnut noilla kilsoilla vielä jousia vaihdella.


Emännän entinen -11 vm vastaava aika tasan 200tkm ja toinen etujousi poikki, tästä muutama sata kilometriä ja toinenkin meni, olivat sentään tasalaatuista paskaa.
06 vm Passatti kesti yli 500tkm ennenkuin meni paaliin, alkuperäisillä jousilla.
Bemareissa ei ole ainakaan itsellä ikinä jousia vielä mennyt poikki, kilometrejä nähneet ja olleet 6 tai 8 sylinterisiä joten on näissäkin painoa ollut ainakin etujousien varassa. Muita alustanosia mennyt toki senkin edestä.
 
Emännän entinen -11 vm vastaava aika tasan 200tkm ja toinen etujousi poikki, tästä muutama sata kilometriä ja toinenkin meni, olivat sentään tasalaatuista paskaa.
06 vm Passatti kesti yli 500tkm ennenkuin meni paaliin, alkuperäisillä jousilla.
Bemareissa ei ole ainakaan itsellä ikinä jousia vielä mennyt poikki, kilometrejä nähneet ja olleet 6 tai 8 sylinterisiä joten on näissäkin painoa ollut ainakin etujousien varassa. Muita alustanosia mennyt toki senkin edestä.
Ja alusta oli muiltakin osin tehtaalta tullut..? Nivelet ja puslat yms..? itse ihmettelen, että miten noi kestää, omaan s80ppiin vaihdoin takapäänpuslat jossain 250tkm, toki tuohon vaikuttaa pirusti se, että on madallusjouset, niin nuo puslat on jatkuvassa pänningissä. Siihenkään alustaan ei ole muuta tarvinnut vaihtaa 100-300tkm. Eikä muutenkaan, bensanpaineanturi meni joskus, se oli 100€.

Paljonkos on bmw:n tai volkkarin korjauskulut ollut 200tkm?
 
Ja alusta oli muiltakin osin tehtaalta tullut..? Nivelet ja puslat yms..? itse ihmettelen, että miten noi kestää, omaan s80ppiin vaihdoin takapäänpuslat jossain 250tkm, toki tuohon vaikuttaa pirusti se, että on madallusjouset, niin nuo puslat on jatkuvassa pänningissä. Siihenkään alustaan ei ole muuta tarvinnut vaihtaa 100-300tkm. Eikä muutenkaan, bensanpaineanturi meni joskus, se oli 100€.

Paljonkos on bmw:n tai volkkarin korjauskulut ollut 200tkm?


Taakse oli Volvoon jotain alustaan vaihdettu, oisko ollut jotkin helat, narisi hyvinkin v.mäisesti. Nämä meni myyjäliikkeen piikkiin niin en itse niihin koskenut. Muuten ei tainnut mitään olla.

Passatilla (1,9tdi) taisin rullailla jotain välille 150-200tkm. Edellinen omistaja oli teettänyt liikkeessä vajaa 4Ke koneremontin reilu 300tkm ja kytkimen 350. Itse vaihtelin sitten suuttimet, turbon, Tandempumpun, siirtopumpun, ja paljon kaikkea muuta. Moottorin johtosarjan parsin kasaan kun oli johdot hiertyneet miljoonasta kohdasta. Alusta oli ainut paikka mikä ei juurikaan kaivannut huomiota. Ylivoimaisesti kallein ylläpidettävä auto mitä ollut, ja eipä edes erityisen taloudellinen vaikka totaalisen mopo olikin. Normaalien huoltojen lisäksi paloi varmaan joku 1-2 tonnia extraa vuodessa.

Nykyinen E61 530d ollut n. 100tkm, tähän olen vaihtanut alustaan etuiskarit, taakse ilmapussit, ja lisäksi joitain niveliä ja heloja. Moottoripuolelle hehkujen ohjainlaitteen ja hehkut sekä moniurahihnan kiristimineen, rullineen ja dampperin hihnapyörän. Ja tottakai takakontin johtosarjat ensitöikseen kun ostin.
Ehkä karkeasti n. 2 tonnia mennyt kolmen vuoden aikana osiin, sisältää myös jarrulevyt ja palat joka nurkkaan. Öljynvaihdot ei ole mukana tuossa summassa sitä menee n. 8 litraa per vaihto.
 
Taakse oli Volvoon jotain alustaan vaihdettu, oisko ollut jotkin helat, narisi hyvinkin v.mäisesti. Nämä meni myyjäliikkeen piikkiin niin en itse niihin koskenut. Muuten ei tainnut mitään olla.

Passatilla (1,9tdi) taisin rullailla jotain välille 150-200tkm. Edellinen omistaja oli teettänyt liikkeessä vajaa 4Ke koneremontin reilu 300tkm ja kytkimen 350. Itse vaihtelin sitten suuttimet, turbon, Tandempumpun, siirtopumpun, ja paljon kaikkea muuta. Moottorin johtosarjan parsin kasaan kun oli johdot hiertyneet miljoonasta kohdasta. Alusta oli ainut paikka mikä ei juurikaan kaivannut huomiota. Ylivoimaisesti kallein ylläpidettävä auto mitä ollut, ja eipä edes erityisen taloudellinen vaikka totaalisen mopo olikin. Normaalien huoltojen lisäksi paloi varmaan joku 1-2 tonnia extraa vuodessa.

Nykyinen E61 530d ollut n. 100tkm, tähän olen vaihtanut alustaan etuiskarit, taakse ilmapussit, ja lisäksi joitain niveliä ja heloja. Moottoripuolelle hehkujen ohjainlaitteen ja hehkut sekä moniurahihnan kiristimineen, rullineen ja dampperin hihnapyörän. Ja tottakai takakontin johtosarjat ensitöikseen kun ostin.
Ehkä karkeasti n. 2 tonnia mennyt kolmen vuoden aikana osiin, sisältää myös jarrulevyt ja palat joka nurkkaan. Öljynvaihdot ei ole mukana tuossa summassa sitä menee n. 8 litraa per vaihto.
Juu, volvoista ne takatukivarren etuhelat menee 200-400tkm, toki ne on jotain 50€/puoli. (tarvii kuulemma erikoistyökalun vaihtoon, Itse ainakin kolmeen vaihtanut ihan perus tallikamoilla)

Niistä faijan xc60 katsastaessakin katsurillle sanoin, että katsellaan kunnolla lampun kanssa, mutta näyttivät vielä olevan kunnossa...
 
Tuli eilen vaihdettua Seat leoniin taakse jarrupalat ja levyt ja testatessa toinen puoli jumii aika rankasti.. Käsijarru linkku näytti toimivan ja palauttavan mutta oisko se mäntä vaan jumissa, painui kyllä sisään puristus ja kierto työkalulla. aika jäykkä kylläkin, ei tullut sitä sen kummemmin herkisteltyä. Ajattelin hakea vielä varmuuden vuoksi uudet liukutapit ja herkistellä männän. Onko muuta mitä ottaa huomioon?
 
Tuli eilen vaihdettua Seat leoniin taakse jarrupalat ja levyt ja testatessa toinen puoli jumii aika rankasti.. Käsijarru linkku näytti toimivan ja palauttavan mutta oisko se mäntä vaan jumissa, painui kyllä sisään puristus ja kierto työkalulla. aika jäykkä kylläkin, ei tullut sitä sen kummemmin herkisteltyä. Ajattelin hakea vielä varmuuden vuoksi uudet liukutapit ja herkistellä männän. Onko muuta mitä ottaa huomioon?
Mäntähän siellä jumittaa pitäs mennä sillä työkalulla kevyesti yhenkäden ranne liikkeellä sisään. Voihan sitä koittaa herkistää pumppaamalla mäntää ulos ja vääntää sisään pari kertaa. Liukutappeja noihin on turha uusia jos ne on sillä 7mm kuusiokolo kannalla putsaus riittää, sen sijaan satulasta pitäs irrottaa ne kumit joiden läpi tapit menee koska ne hapettuu ja turpoaa jolloin liukutapit rupee jumiin.
 
Tuo on hieman suhteellista. Edellisessä autossani meni molemmilta puolilta etujouset (vasen 160tkm ja oikea 185tkm), mutta sitä edellisessä taas takajouset ainakin kolme kertaa (alle 100tkm välein). Etujousien katkeamisen huomasi itse, ääni oli sellainen, että joutui pysähtymään. Bemarin takajousien katkeamiset taas todettiin aina katsastuksessa, mutta niitä meni sen verran tiuhaan, että kyseessä oli joko suunnittelu- tai valmistusvirhe.
Jostain syystä molemmissa autoissa toisen pään jousia ei tarvinnut vaihtaa koko omistusaikanani, joten kallistun enemmän insinöörin tekemään väärinarviointiin jousituksen suunnittelussa.
Vähän jatkoa jousille...
Nyt jo entisen -99 dodge grand caravanin etujouset kesti ainakin 430tkm, olivat edelleen ehjät kun auto muuten päätyi poistoon.
 
Tuli eilen vaihdettua Seat leoniin taakse jarrupalat ja levyt ja testatessa toinen puoli jumii aika rankasti.. Käsijarru linkku näytti toimivan ja palauttavan mutta oisko se mäntä vaan jumissa, painui kyllä sisään puristus ja kierto työkalulla. aika jäykkä kylläkin, ei tullut sitä sen kummemmin herkisteltyä. Ajattelin hakea vielä varmuuden vuoksi uudet liukutapit ja herkistellä männän. Onko muuta mitä ottaa huomioon?
Omalle kohdalle sattui sisäpuolelta rikkoutunut letku joka esti palautumisen. Mäntä liikkui muuten kevyesti mutta ei palautunut paikalla
 
Mäntähän siellä jumittaa pitäs mennä sillä työkalulla kevyesti yhenkäden ranne liikkeellä sisään. Voihan sitä koittaa herkistää pumppaamalla mäntää ulos ja vääntää sisään pari kertaa. Liukutappeja noihin on turha uusia jos ne on sillä 7mm kuusiokolo kannalla putsaus riittää, sen sijaan satulasta pitäs irrottaa ne kumit joiden läpi tapit menee koska ne hapettuu ja turpoaa jolloin liukutapit rupee jumiin.

Kävin hakemassa uuden tarvike satulan ja sillähän toi tuli kuntoon. Vähän jäi ilmaa kun ei vaan tullut pois. Voikohan tuo jarruletku vaikuttaa siihen jos vaikka sisältä rikki.. Mut nyt toimii eikä jumita enää.
 
Saabin etulaakerin vaihto oli vähän isompi rupeama kun vesi oli päässyt laakerin tiivisteestä sisään ja ruostuttanut navan laakeriin kiinni. Sellanen 30-40min sitä napaa hakattiin ulos, lopulta mukana tuli myös laakerin sisäosa. Sitten olikin helppoa, laakerin ulkokehään kunnon palko hitsisaumaa, 20min odottelua ja hitsauksen kutistama ulkokehä lähti muutamalla napautuksella ulos. Pienet hivasut pinnoille, vähän vaseliinia ja uuden laakerin kanssa napa paikalleen ja muut palikat perässä. Kasaaminen vei n. tunnin verran verrattuna muutaman tunnin purkusessioon. Ja juuri sopivasti katsastukseen :cool2:
 
Viesti poistettu puutteellisten tietojen vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Alkaa olla vähän vikakohteet hakusessa:

Lexus CT200h, 2012. Sama vehje kuin Gen3 Prius.
Oireena oli ensin death rattle (kolina kylmänä käynnistäessä) joka poistui EGR venttiilin vaihdolla, imusarjan puhdistuksella ja EGR putken ja coolerin puhdistuksella.

Tämän jälkeen auto toimii täydellisesti, myös kylmäkäynnistyksessä lukuunottamatta sellaista ikävää ominaisuutta että lämpimällä koneella kun auto seisoo hetken esim liikenne valoissa, tai ajaa sähköllä pidemmän pätkää, järjetön ravistus (ja tuo death rattle) jos yrittää lähteä nätisti liikkeelle. Tuntuu mielestäni ihan selvästi sytytyskatkoksilta. Vaatii siis sen että moottori ei ole käynnissä hetken aikaa. Kauemmin seistyään ei ongelmaa ole. Kylmällä koneella no problem.

Vaihdoin tulpat, tsekkasin kärkivälit, vaihdoin puolat, tsekkasin uudestaan että kaikki egr ja imusarjan etc. liitokset on tiiviit.
Ei vikakoodeja. Jos joku komponenteista olisi selvästi hajalla, niin kuvittelisin että vikakoodeja ilmaantuisi. EGR:stä oli ennen remppaa vikakoodi p0403 joka korjaantui viallisen venttiilin vaihdolla ehjään.

Yhden suuttimen ympäristössä on hiukan kosteutta, voiko aiheuttaa noin rajuja käyntihäiriöitä?

Edit: eikä vaikuttaisi vuotavan nestettä palotilaan, jäähdytysnestettä ei häviä eikä oireile kansipahvi muutenkaan. Muutoinhan se voisi selittää. Toki silloin tuo ravistus olisi läsnä varmaan myös kylmäkäynnistyksessä.

Edit2: myös tuntuisi vaikuttavan jos lähtee paikaltaan "täyskaasulla", eli polttomoottori käynnistyy niin että käytännössä heti annetaan kenkää, ei tätä epäröintiä ja ravistusta ole... Mielestäni tuokin kuulostaa hiukan siltä että onko suutin tukossa / menossa rikki / vuotaako ilmaa tai polttoainetta väärään paikkaan?

Kokeilin myös ajella pari tankillista suuttimenpuhdistusaineen kanssa, mutta ei vaikutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ainakaan mitään selvää vikaa niissäkään, tosin loppuu taidot jos pitäisi alkaa niitä mittailemaan tarkemmin. Voihan se olla jotain johtosarjavikaakin toki. Suuttimet tuli mieleen lähinnä sen takia että tosiaan vain lämpimänä oireilee ja yhden suuttimen ympärystä on selvästi kostea --> Oletettavasti joku pohjatiiviste tmv. vuotaa, mutta voiko tuollainen noin oireilla, niin se on sitten kysymys erikseen. Täytyy ehkä vielä käydä puolien liittimet ajatuksella läpi.
 
Alkaa olla vähän vikakohteet hakusessa:

Lexus CT200h, 2012. Sama vehje kuin Gen3 Prius.
Oireena oli ensin death rattle (kolina kylmänä käynnistäessä) joka poistui EGR venttiilin vaihdolla, imusarjan puhdistuksella ja EGR putken ja coolerin puhdistuksella.

Tämän jälkeen auto toimii täydellisesti, myös kylmäkäynnistyksessä lukuunottamatta sellaista ikävää ominaisuutta että lämpimällä koneella kun auto seisoo hetken esim liikenne valoissa, tai ajaa sähköllä pidemmän pätkää, järjetön ravistus (ja tuo death rattle) jos yrittää lähteä nätisti liikkeelle. Tuntuu mielestäni ihan selvästi sytytyskatkoksilta. Vaatii siis sen että moottori ei ole käynnissä hetken aikaa. Kauemmin seistyään ei ongelmaa ole. Kylmällä koneella no problem.

Vaihdoin tulpat, tsekkasin kärkivälit, vaihdoin puolat, tsekkasin uudestaan että kaikki egr ja imusarjan etc. liitokset on tiiviit.
Ei vikakoodeja. Jos joku komponenteista olisi selvästi hajalla, niin kuvittelisin että vikakoodeja ilmaantuisi. EGR:stä oli ennen remppaa vikakoodi p0403 joka korjaantui viallisen venttiilin vaihdolla ehjään.

Yhden suuttimen ympäristössä on hiukan kosteutta, voiko aiheuttaa noin rajuja käyntihäiriöitä?

Edit: eikä vaikuttaisi vuotavan nestettä palotilaan, jäähdytysnestettä ei häviä eikä oireile kansipahvi muutenkaan. Muutoinhan se voisi selittää. Toki silloin tuo ravistus olisi läsnä varmaan myös kylmäkäynnistyksessä.

Edit2: myös tuntuisi vaikuttavan jos lähtee paikaltaan "täyskaasulla", eli polttomoottori käynnistyy niin että käytännössä heti annetaan kenkää, ei tätä epäröintiä ja ravistusta ole... Mielestäni tuokin kuulostaa hiukan siltä että onko suutin tukossa / menossa rikki / vuotaako ilmaa tai polttoainetta väärään paikkaan?

Kokeilin myös ajella pari tankillista suuttimenpuhdistusaineen kanssa, mutta ei vaikutusta.
On tullut vastaan imusarjaruiskutteinen auto jossa oli todella vaikeaa kuumana käynnistyminen jos auto seisoi vain hetken. Siinä oli muutama suutin semmoisia että kiinni ollessaan tippasivat bensanpaineet pois ja imusarjan tulvimaan bensaa.

Tämän sai kiinni laittamalla painemittarin bensakiskoon ennen suuttimia ja katsomalla kuinka nopeasti paineet katoaa pumpun sammuessa.

Suuttimia pääsi myös katsomaan käärmekameralla ja niistä ihan tippui bensatippoja kun kuuman moottorin sammutti.
 
Ok, no kyllä tämä aika pitkälti epäilyksiä lisää. Ehkä parasta napata suuttimet irti ja käyttää huollossa. 260tkm jo ajettu, joten ei se suutinten tsekkaus / kunnostus kyllä pahaakaan tee.
 
On tullut vastaan imusarjaruiskutteinen auto jossa oli todella vaikeaa kuumana käynnistyminen jos auto seisoi vain hetken. Siinä oli muutama suutin semmoisia että kiinni ollessaan tippasivat bensanpaineet pois ja imusarjan tulvimaan bensaa.

Tämän sai kiinni laittamalla painemittarin bensakiskoon ennen suuttimia ja katsomalla kuinka nopeasti paineet katoaa pumpun sammuessa.

Suuttimia pääsi myös katsomaan käärmekameralla ja niistä ihan tippui bensatippoja kun kuuman moottorin sammutti.

Onkos mahdollista että vuotava suutin "pesee" sylinterin?
Kuvasin vielä pytyt ja yksi sylinteri on selvästi muita puhtaampi karstasta. Tämähän viittaisi siihen että jäähdytinneste vuotaa palotilaan ja "pesee" sen, mutta kun jäähdytinnestettä ei katoa ollenkaan ja ongelma on ainoastaan lämpimällä koneella.
Voiko lämmin kone lämpölaajetessaan pelkästään tihkuttaa palotilaan? Toki siltikään ei selitä sitä että jäähdytinnestettä ei katoa.
 
Onkos mahdollista että vuotava suutin "pesee" sylinterin?
Kuvasin vielä pytyt ja yksi sylinteri on selvästi muita puhtaampi karstasta. Tämähän viittaisi siihen että jäähdytinneste vuotaa palotilaan ja "pesee" sen, mutta kun jäähdytinnestettä ei katoa ollenkaan ja ongelma on ainoastaan lämpimällä koneella.
Voiko lämmin kone lämpölaajetessaan pelkästään tihkuttaa palotilaan? Toki siltikään ei selitä sitä että jäähdytinnestettä ei katoa.
Voi pestä mutta kyllä tuo kuulostaa enemmän kannentiivisteeltä tosiaan, todella pieni määrä vettä riittää tuohon hyörypesuun.
 
Voi pestä mutta kyllä tuo kuulostaa enemmän kannentiivisteeltä tosiaan, todella pieni määrä vettä riittää tuohon hyörypesuun.

Kuvat on mitä on, mutta "pytty4" on selvästi kyllä erilainen muihin verraten:
 

Liitteet

  • 0fc0f606-6e4f-4f34-b8e8-57e40607c3ec.jpeg
    0fc0f606-6e4f-4f34-b8e8-57e40607c3ec.jpeg
    269,3 KB · Luettu: 151
  • 92d36047-3b8a-4324-8520-4c5b450ffb9b.jpeg
    92d36047-3b8a-4324-8520-4c5b450ffb9b.jpeg
    265,2 KB · Luettu: 154
  • 354ffe97-14ab-4c7a-bb9b-52128ff086bf.jpeg
    354ffe97-14ab-4c7a-bb9b-52128ff086bf.jpeg
    288,5 KB · Luettu: 155
  • ca8a88eb-02db-4eae-a701-f7d2482adfc7.jpeg
    ca8a88eb-02db-4eae-a701-f7d2482adfc7.jpeg
    240,4 KB · Luettu: 148
Kuvat on mitä on, mutta "pytty4" on selvästi kyllä erilainen muihin verraten:
Kyllä tuo valitettavasti näyttää kannentiivistevialta ja höyrypestyltä pytyltä. Jos en aivan väärin muista, niin noissa moottoreissa tuota on sattunut useamminkin.
 
Varmaan se tosiasia on hyväksyttävä.
Toivotaan että selviää pelkällä tiivisteen vaihdolla, sitten menee ikäväksi jos kansi on kiero.
 
Varmaan se tosiasia on hyväksyttävä.
Toivotaan että selviää pelkällä tiivisteen vaihdolla, sitten menee ikäväksi jos kansi on kiero.
Jos ei ole käynyt kuumana ja ei kuluta öljyä niin pitäisi selvitä pelkällä tiivisteellä.
Tuossa hyvä pätkä aiheesta
 
Voohan sitä mitata syyläristä/paisarista pakokaasupitoisuudet. Tosin kansikin voi vuotaa niin monella tapaa.

Ootko vilkaissut pyttyyn lämpösenä ennen starttia löytyykö sieltä jotain? Yleensä pahvivika vaikeuttaa enempi kylmästartteja ellei sitten tosiaan vesi haihdu sylinteristä kun kone jäähtyy...
 
Varmaan se tosiasia on hyväksyttävä.
Toivotaan että selviää pelkällä tiivisteen vaihdolla, sitten menee ikäväksi jos kansi on kiero.
Tuolla palokaasut jäähdytinnesteestä.
Ja ihan paineiden mittaus. Tarviiko tuollainen lexus kunnollista testeriä että siitä saa tietoa ulos luotettavasti ? yleensä aidot japanissa tehdyt hiukan vaikeita.
 
Voohan sitä mitata syyläristä/paisarista pakokaasupitoisuudet. Tosin kansikin voi vuotaa niin monella tapaa.

Ootko vilkaissut pyttyyn lämpösenä ennen starttia löytyykö sieltä jotain? Yleensä pahvivika vaikeuttaa enempi kylmästartteja ellei sitten tosiaan vesi haihdu sylinteristä kun kone jäähtyy...

En ole kuumasta katsonut, ja tuo meikäläisen kamera on aika huono, kuvat luokkaa peruna kuten yllä näkyi.
Kuvaushetkellä auto oli seissyt yön yli noin +12c tallissa, mielestäni nuo palotilat näyttivät jokainen ihmeen kosteilta, mutta voin olla itse väärässä ja / tai kamera vääristää.

Tuolla palokaasut jäähdytinnesteestä.
Ja ihan paineiden mittaus. Tarviiko tuollainen lexus kunnollista testeriä että siitä saa tietoa ulos luotettavasti ? yleensä aidot japanissa tehdyt hiukan vaikeita.

Ainakin EGR:n vikakoodit sai ihan normaalisti Torque appilla ja bt palikalla. Lainasin vielä korjaamolta yleistesteriä (joku tuollainen launch -tabletti) joka näytti ainakin samat vikakoodit.

Ei tosin mitään liittyen sytytyshäiriöihin tmv.
 
Viimeksi muokattu:
Hain autoon Hengst merkkisen ilmansuodattimen ja ihmettelen tuota valkoista suodationosaa kun en muista aikaisemmin nähneeni.
Onko tuo ihan tarkoituksella eikä syystä tai toisesta jäänyt siihen?

Vai onko tuo jokin karkea suodatin isommille partikkeleille?
 

Liitteet

  • IMG_20240402_170644.jpg
    IMG_20240402_170644.jpg
    209,8 KB · Luettu: 132
Hain autoon Hengst merkkisen ilmansuodattimen ja ihmettelen tuota valkoista suodationosaa kun en muista aikaisemmin nähneeni.
Onko tuo ihan tarkoituksella eikä syystä tai toisesta jäänyt siihen?

Vai onko tuo jokin karkea suodatin isommille partikkeleille?


Juurikin se, ns esisuodatin.
 
X-Trail taas vastustaa.. Vaihdoin siihen vajaa pari kuukautta sitten NTK nokka-akselin asentotunnistimen kun tuli P0340 koodi. Nyt jätti välille ja antaa samaa koodia. Hain uuden NTK anturin takuusta niin ei auttanut, ei käynnisty. Noh, haen huomenna eri merkkisen anturin ja kokeilen sillä. Aiemmin yksi Aeromotorsilta tullut NTK anturi oli jo paketista otettaessa sökö, auto ei startannut ollenkaan sillä. Joten elättelen toiveita että uusi eri merkkinen anturi herättäisi auton henkiin. PRKL!
 
X-Trail taas vastustaa.. Vaihdoin siihen vajaa pari kuukautta sitten NTK nokka-akselin asentotunnistimen kun tuli P0340 koodi. Nyt jätti välille ja antaa samaa koodia. Hain uuden NTK anturin takuusta niin ei auttanut, ei käynnisty. Noh, haen huomenna eri merkkisen anturin ja kokeilen sillä. Aiemmin yksi Aeromotorsilta tullut NTK anturi oli jo paketista otettaessa sökö, auto ei startannut ollenkaan sillä. Joten elättelen toiveita että uusi eri merkkinen anturi herättäisi auton henkiin. PRKL!
Vähän katsot sitä singnaalia mitä antaa oskiloskoopilla. Tai annat jonkun katsoa kellä laite.
 
P0340 voi sitten tulla myös mekaanisesti pielessä olevasta jaosta vaikka se circuit koodi onkin.

Edit ja syypää voi olla myös kampiakselin anturi. Oskilloskooppi on suositeltava otus kun tätä selvittää.

Nokka-akselin anturin puutehan ei pitäisi estää auton käynnistymistä. Pidemmän startin kyllä koska ECU ei tiedä missä asennossa kone on ja seuraava työtahti joudutaan arvaamaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 354
Viestejä
4 866 090
Jäsenet
78 645
Uusin jäsen
NR772

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom