Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Hyvä huomio, kokeilen olla laittamatta käsijarrun päälle ja katson toistuuko tämä
Ite laitan automaatti käsijarrun pois päältä talveksi ja aina tasasella jätän vain vaihteen varaan, käsijarru vain jos rinteessä pysäköinti
 
Täytyy itsekin kokeilla, jotenkin automaattisesti aina sen laittanu päälle, jos ongelma tällä ratkea, sitten täytyy vaan kässäriä säätää
 
Melkosta paskaa. Palat ei ruostu levyihin kiinni. Siellä voi olla käsijarruvaijeri ruosteessa.

Monesti on ruostunut palat levyihin kiinni. Oikein napsahtaa irti kun irtoavat. Ja levyissä on palojen muotoinen ruosteläntti. Tämä siis silloin kun käsijarru ei ole ollut päälläkään edes. Erityisesti tapahtuu sillon kun päivittäiskäytössä olevaa autoa ajaa talvella lämpimään talliin.
 
Melkosta paskaa. Palat ei ruostu levyihin kiinni. Siellä voi olla käsijarruvaijeri ruosteessa.
Jaha, asiasta täysin tietämätön laukoo mielipiteen.
Kyllä palat voivat ruostua kiinni, tästä on usean kymmenen vuoden kokemus. Voivat ruostua vaikka käsijarru olisi vapaana, olettaen että käsijarru on jarrusatulassa, eikä erikseen kengillä kuten osassa Toyotia. Suolaloska vielä talvella tehostaa ilmiötä.

Yhdessä Almerassa piti pahimpien loskakelien aikaan puhaltaa takalevyt paineilmalla kuivaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Jaha, asiasta täysin tietämätön laukoo mielipiteen.
Kyllä palat voivat ruostua kiinni, tästä on usean kymmenen vuoden kokemus. Voivat ruostua vaikka käsijarru olisi vapaana, olettaen että käsijarru on jarrusatulassa, eikä erikseen kengillä kuten osassa Toyotia. Suolaloska vielä talvella tehostaa ilmiötä.

Yhdessä Almerassa piti pahimpien loskakelien aikaan puhaltaa takalevyt paineilmalla kuivaksi.
Kerran tein tyhmästi ja käytin auton talvella autopesussa jotta naapurien ilona olisi puhdas auto ulkomaan matkan ajaksi. Jätin pesun jälkeen käsijarrun päälle. Kaksi viikkoa myöhemmin ne oli niin jumissa, että jarrukengistä irtosi palat ja kiilautui sinne rummun sisään todella tiukasti. Jarrulevyä sai vääntää yli metrin vivulla täysin voimin jotta lähti irtoamaan. Oli luovuttaminen aika moneen kertaan lähellä.
 
Aina kannattaa testata startti irtaallaan, ennen takaisinlaittoa. Vaihdoin solenoidin, mutta ei lähtenyt vieläkään pelaamaan. Täytyy vielä vaihtaa uudet hiilet ja puhdistaa, josko se sitten.
 

Liitteet

  • DSC_3280.JPG
    DSC_3280.JPG
    318 KB · Luettu: 153
Auton etupäästä kuuluu pieni kolahdus kun renkaat laittaa linkkuun oikealle, vasemmalle kääntäessä ei äännä. Joskus saattaa ääntää vaikkei ole renkaat ihan linkussa, jos sopivasti johonkin epätasaisuuteen ajaa. Syheröisellä tiellä tuntuu etupää rämisevän normaalia enemmän. Ainakin kuskin paikalla istuessa äänet tuntuu tulevan aika selvästi vasemmasta etukulmasta. Tasaisella tiellä ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä. Mitähän arvelette olevan menossa rikki näillä oireilla? Autona Civic Sedan 2009.

Pääsin vähän tarkemmin autoa syynäämään ja jousihan siellä oli poikki, ison palasen nyppäsin alapäästä irti.

Enää ei auto rämise epätasaisella tiellä, mutta pikkusen naksahtaa ku vetää renkaat linkkuun oikealle. Jousestahan se ääni aika varmasti tulee, kun siitä pala puuttuu.

Onko tämä mitenkään kiireellinen korjattava, kun ei ilmeisesti katsastuksessakaan aina näitä katkenneita jousia huomata?

IMG_20240301_153008.jpg
 
Pääsin vähän tarkemmin autoa syynäämään ja jousihan siellä oli poikki, ison palasen nyppäsin alapäästä irti.

Enää ei auto rämise epätasaisella tiellä, mutta pikkusen naksahtaa ku vetää renkaat linkkuun oikealle. Jousestahan se ääni aika varmasti tulee, kun siitä pala puuttuu.

Onko tämä mitenkään kiireellinen korjattava, kun ei ilmeisesti katsastuksessakaan aina näitä katkenneita jousia huomata?

IMG_20240301_153008.jpg

Noin pieni pätkä ei ehkä vielä turvallisuuteen vaikuta merkittävästi. Koska se jousi pysynnee sielä esijännitettynä kannattelevan lautasensa päällä vaikka ko. auton nurkan nostaisi kokonaan ilmaan. Kannattaa silti laittaa asap kuntoon. Tai jos näyttää siltä että jousen alapää pääsisi ulos lautasestaan niin sitten ei kannata edes ajaa (ei kuvan perusteella näytä siltä). ja molempien puolien jouset vaihtoon, ei vain toinen. Ja sit pyöränkulmien säätö.
 
Aina kannattaa testata startti irtaallaan, ennen takaisinlaittoa. Vaihdoin solenoidin, mutta ei lähtenyt vieläkään pelaamaan. Täytyy vielä vaihtaa uudet hiilet ja puhdistaa, josko se sitten.

Itsekin tein samaa jumppaa starttien kanssa, kunnes löytyi vika poikki hapettuneesta moottorin maadoituskaapelista. Näytti ehjältä, mutta sormella tökkäämällä mureni käsiin. Kannattaa tarkastaa.
 
Itsekin tein samaa jumppaa starttien kanssa, kunnes löytyi vika poikki hapettuneesta moottorin maadoituskaapelista. Näytti ehjältä, mutta sormella tökkäämällä mureni käsiin. Kannattaa tarkastaa.
Juuri sen takia kokeilinkin vielä startin toimintaa tuossa maassa ennen takaisin laittoa, saan poissuljettua vian muualta virtapiirissä. :)
 
Juuri sen takia kokeilinkin vielä startin toimintaa tuossa maassa ennen takaisin laittoa, saan poissuljettua vian muualta virtapiirissä. :)
Kantsii myös olla startti kiinni jossain kun lyö kaapelit kiinni. Voi potkasta muuten iloseen ja sit on kaapelit pitkin pitäjää.
 
Volvo V70 -08 mark III. Keskuslukko, tai mitkään lukot ei toimi, eli auto on aina auki ja sisävalot palaa. Mittaristo kertoo että repsikan ovi on auki.

Tuollaista mahdollista ongelmapesää olen ehkä ostamassa. Kenelläkään tarkempaa tietoa missä vika?

Itsellä ollut mark I missä ilmeisesti tai ehkä lukot ja hälytin sekoili huolella jonkun tai joidenkin mikrokytkimien takia. Asiaa en sen enempää jaksanut tutkia, revin vaan polttimot sisältä irti. Sen sai sentään avaimella lukkoon. Mutta sitä virhettä ei pitänyt tehdä että jättäisi avaimet virtalukkoon ja paiskaisi ovet kiinni, koska "klonk" ja ovet lukossa...

Mutta mites toi kolmos koppainen?
 
Volvo V70 -08 mark III. Keskuslukko, tai mitkään lukot ei toimi, eli auto on aina auki ja sisävalot palaa. Mittaristo kertoo että repsikan ovi on auki.

Tuollaista mahdollista ongelmapesää olen ehkä ostamassa. Kenelläkään tarkempaa tietoa missä vika?

Itsellä ollut mark I missä ilmeisesti tai ehkä lukot ja hälytin sekoili huolella jonkun tai joidenkin mikrokytkimien takia. Asiaa en sen enempää jaksanut tutkia, revin vaan polttimot sisältä irti. Sen sai sentään avaimella lukkoon. Mutta sitä virhettä ei pitänyt tehdä että jättäisi avaimet virtalukkoon ja paiskaisi ovet kiinni, koska "klonk" ja ovet lukossa...

Mutta mites toi kolmos koppainen?
Oven johtosarja kannattaa ainakin tarkistaa. Voi tietysti olla vika ihan mikrokytkimessäkin, joka ei päästä ovia lukkoon luullessaan olevansa auki.
 
Volvo V70 -08 mark III. Keskuslukko, tai mitkään lukot ei toimi, eli auto on aina auki ja sisävalot palaa. Mittaristo kertoo että repsikan ovi on auki.

Tuollaista mahdollista ongelmapesää olen ehkä ostamassa. Kenelläkään tarkempaa tietoa missä vika?

Itsellä ollut mark I missä ilmeisesti tai ehkä lukot ja hälytin sekoili huolella jonkun tai joidenkin mikrokytkimien takia. Asiaa en sen enempää jaksanut tutkia, revin vaan polttimot sisältä irti. Sen sai sentään avaimella lukkoon. Mutta sitä virhettä ei pitänyt tehdä että jättäisi avaimet virtalukkoon ja paiskaisi ovet kiinni, koska "klonk" ja ovet lukossa...

Mutta mites toi kolmos koppainen?
Todennäköisesti johtosarja tai mikrokytkin vika. Eli joko johtosarjan korjaus tai lukkolaitteen vaihto. Halpoja hommia, jos itse tekee.
 
Todennäköisesti johtosarja tai mikrokytkin vika. Eli joko johtosarjan korjaus tai lukkolaitteen vaihto. Halpoja hommia, jos itse tekee.

En mä itse osaa, menee vaan huonommaksi jos ite kosken. Hovimekaanikko on näitä varten. Hmm.. olihan tuossa mun entisessäkin volvossa johtosarjavika, tosin vaan takaluukussa, alkoi jarruvalot sekoilemaan, mutta kaveri tinasi kuntoon - ja oli sitä kuulemma ennenkin korjailtu. Toivottavasti johtosarja ei ole mitään VAG hintaista kuten yhdessä Beetlessä minkä myin:beye: tai korjattavissa, mutta arvaahan sen missä kohtaa vika voi olla.
 
En mä itse osaa, menee vaan huonommaksi jos ite kosken. Hovimekaanikko on näitä varten. Hmm.. olihan tuossa mun entisessäkin volvossa johtosarjavika, tosin vaan takaluukussa, alkoi jarruvalot sekoilemaan, mutta kaveri tinasi kuntoon - ja oli sitä kuulemma ennenkin korjailtu. Toivottavasti johtosarja ei ole mitään VAG hintaista kuten yhdessä Beetlessä minkä myin:beye: tai korjattavissa, mutta arvaahan sen missä kohtaa vika voi olla.
Esim. -08 S80 Volvon takaluukun koko johtosarja maksoi Volvolla 60€. En viitsinyt alkaa vanhaa turaamaan.

Taitoskohdastahan nuo rikki menee, ei ole johdot enää samaa laatua kuin 90-luvulla.
 
Esim. -08 S80 Volvon takaluukun koko johtosarja maksoi Volvolla 60€. En viitsinyt alkaa vanhaa turaamaan.

Taitoskohdastahan nuo rikki menee, ei ole johdot enää samaa laatua kuin 90-luvulla.

Ai se on niin halpa, no sitten se ei ole ainakaan este kaupanteolle. Kävin tänään ajamassa aika pitkän lenkin omistajan kanssa ja mitään kovin ihmeempiä ongelmia en löytänyt. Huoltohistoriakin oli varsin hyvin kunnossa, kilsoja kuitenkin on mittarissa.
Sitten kun kysyin että mitäs tää nyt sitten maksaa, niin... vaikka se nyt räjähtäisi yllättäen niin kovian korkealta en tippuisi. :)
 
Hohhoijaa, viime kesänä laitettu jakopään hihna vaimon autoon, Vulva V50 siis ja onkohan vuosimalli 2009 tjsp. No, rupesi tuossa pitämään "vähän" ylimääräistä ääntä ja saatiin vietyä tänään pajalle niin eikö vittu laturi ja ilmastoinnin kompura vetele viimeisiään, ja 1600e korjausarvio. Onko nämä todella näin kalliita vehkeitä, mitä helvettiä? Ei oikein kehtais tommosia summia enää laittaa noin vanhaan romuun vaikka tossa ole edes 200k mittarissa viel mut vittu että vituttaa...
 
Hohhoijaa, viime kesänä laitettu jakopään hihna vaimon autoon, Vulva V50 siis ja onkohan vuosimalli 2009 tjsp. No, rupesi tuossa pitämään "vähän" ylimääräistä ääntä ja saatiin vietyä tänään pajalle niin eikö vittu laturi ja ilmastoinnin kompura vetele viimeisiään, ja 1600e korjausarvio. Onko nämä todella näin kalliita vehkeitä, mitä helvettiä? Ei oikein kehtais tommosia summia enää laittaa noin vanhaan romuun vaikka tossa ole edes 200k mittarissa viel mut vittu että vituttaa...

Merkkiliikkeen hinnoilla?

Katoppa aeromotorsilta osat ja viet jollekkin nyrkkipajalle..

Ei voi maksaa noin paljoa.
 
Laturi ja kompura yhtä aikaa leiponut, melko erikoista
 
Hohhoijaa, viime kesänä laitettu jakopään hihna vaimon autoon, Vulva V50 siis ja onkohan vuosimalli 2009 tjsp. No, rupesi tuossa pitämään "vähän" ylimääräistä ääntä ja saatiin vietyä tänään pajalle niin eikö vittu laturi ja ilmastoinnin kompura vetele viimeisiään, ja 1600e korjausarvio. Onko nämä todella näin kalliita vehkeitä, mitä helvettiä? Ei oikein kehtais tommosia summia enää laittaa noin vanhaan romuun vaikka tossa ole edes 200k mittarissa viel mut vittu että vituttaa...

Voi olla pelkkä laturin hihnapyörä (vapaakytkin), pitää aika merkillistä ääntä hajotessaan. Ilmastoinnin kompuran ei pitäisi edes pyöriä näillä nollakeleillä.
 
Voi olla pelkkä laturin hihnapyörä (vapaakytkin), pitää aika merkillistä ääntä hajotessaan. Ilmastoinnin kompuran ei pitäisi edes pyöriä näillä nollakeleillä.
Näissä on ainakin joissakin moottorivaihtoehdoissa apulaitehihnat reititetty niin, että kampiakseli pyörittää kompuraa ja kompuran toinen hihnapyörä sitten laturia. Omassa leikkasi kompuran hihnapyörä kiinni ja tällöin on näppärästi myös laturi pois pelistä.
 
Voi olla pelkkä laturin hihnapyörä (vapaakytkin), pitää aika merkillistä ääntä hajotessaan. Ilmastoinnin kompuran ei pitäisi edes pyöriä näillä nollakeleillä.

Toi kompura oli sökönä jo viime kesänä, siihen tehtiin joku prikka-kikkailu et saatiin toimimaan, puhalsi kuumaa säällä ku säällä. Nyt siel on kuulemma laakeri menossa.

Mekonomen oli paja mistä tää hinta-arvio saatiin.
 
Mulla ei Nissanissa ilmastoinnin kompura pyörinyt. Sain omasta mielestä diagnosoitua vian magneettikytkimeen. Tilasin sen Aliexpressistä kympillä. Vaihdoin sen ja ilmastointi on nyt toiminut kohta kolme vuotta.
Marmoria tuskin kiinnostaa alkaa kokeilemaan tällaista, mutta itse värkkäämällä tai pienemmällä korjaamolla voi onnistua. Toki se on vähän arpapeliä ja nyt sattui osumaan kohdalle.
E: Ehditkin @Uhanalainen vastata välissä, sulla ei vika tuossa ole mutta näin esimerkin vuoksi :thumbsup:
 
Jarrupalan akustinen kulumisvaroitin sisä vai ulkopuolelle?
Ei liene merkistystä, mutta varmaan kannattaa laittaan sille puolelle kummassa on kuluneempi jarrupala?
 
Jarrupalan akustinen kulumisvaroitin sisä vai ulkopuolelle?
Ei liene merkistystä, mutta varmaan kannattaa laittaan sille puolelle kummassa on kuluneempi jarrupala?

Sille puolelle itekin laittasin mutta jos haluaisi maksimoida palojen käyttöiän niin laittais toiselle puolelle...
 
Jos kyseessä yksimäntäinen jarrusatula, niin männän puoli on ainakin minulla kulunut enemmän. Siksi kulumisvaroitin toiselle puolelle, niin vaihtoaika on optimi. Männän puoli on lähes loppu ja kulumisvaroitin alkaa sopivasti äännellä.
Tällöin on isompi kiire vaihtaa palat, kun toisinpäin voi ajella pidempään, jos vain kestää jarrujen kitinää.
 
Alkaa olemaan homma valmis. Asennusteknisistä (avuttomuudesta) syistä johtuen se nyt tuli ulkopuolelle, molemmin puolin. Toisen puolen ulommainen oli lähes loppu, joka selittää oudon äänen mikä on kuulemma kuulunut jostain. Pintaa vielä oli, mutta ei tuota kulumisvaroitinta :)

Toisella puolella aikalailla tasaisesti kuluneet, ehkä sisäpuoli taisi olla kuluneempi. Yksimäntäinen näytti olevan.
 
Volvo V70 -08 mark III. Keskuslukko, tai mitkään lukot ei toimi, eli auto on aina auki ja sisävalot palaa. Mittaristo kertoo että repsikan ovi on auki.

Tuollaista mahdollista ongelmapesää olen ehkä ostamassa. Kenelläkään tarkempaa tietoa missä vika?

Itsellä ollut mark I missä ilmeisesti tai ehkä lukot ja hälytin sekoili huolella jonkun tai joidenkin mikrokytkimien takia. Asiaa en sen enempää jaksanut tutkia, revin vaan polttimot sisältä irti. Sen sai sentään avaimella lukkoon. Mutta sitä virhettä ei pitänyt tehdä että jättäisi avaimet virtalukkoon ja paiskaisi ovet kiinni, koska "klonk" ja ovet lukossa...

Mutta mites toi kolmos koppainen?

Kuten jo muutkin sanoivat, hyvin todennäköisesti jommalle kummalle etuovelle johtavassa johtosarjassa vikaa.

Ovi irti, lähtee aika helposti muutaman mutterin avaamalla, ovea irroittamatta ei oikein häävisti mahdu turaamaan siellä välissä. Sen jälkeen siinä on sellainen kumilutku johtosarjan päällä suojana auton puolella, sitä pitää vetää sivuun ja yleensä ongelma on heti tässä kohtaa näkyvissä. Siinä on nippusiteitä johtonipun ympärillä ja jonkun nippusiteen kohdalta on yleensä eristeet rikki kaapeleista ->johdot oikosessa. Aika helpolla tuon korjaa, ei tähän mitään järkeä ole alkaa johtosarjoja vaihtamaan tuollaisen takia, aika paljon isompi jumppa siinä on. Tuo on näissä erittäin yleinen (mutta ei ainoa) vikapaikka.
 
Kuten jo muutkin sanoivat, hyvin todennäköisesti jommalle kummalle etuovelle johtavassa johtosarjassa vikaa.

Ovi irti, lähtee aika helposti muutaman mutterin avaamalla, ovea irroittamatta ei oikein häävisti mahdu turaamaan siellä välissä. Sen jälkeen siinä on sellainen kumilutku johtosarjan päällä suojana auton puolella, sitä pitää vetää sivuun ja yleensä ongelma on heti tässä kohtaa näkyvissä. Siinä on nippusiteitä johtonipun ympärillä ja jonkun nippusiteen kohdalta on yleensä eristeet rikki kaapeleista ->johdot oikosessa. Aika helpolla tuon korjaa, ei tähän mitään järkeä ole alkaa johtosarjoja vaihtamaan tuollaisen takia, aika paljon isompi jumppa siinä on. Tuo on näissä erittäin yleinen (mutta ei ainoa) vikapaikka.

Tänään käväisin tutulla korjaamolla ja kerroin ongelman. Sen verran tarkemmin nyt vilkaistiin että sähköikkuna toimii, sähköpeili toimii, kaiutin toimii. Ja se lukkonappulakin liikkuu painaa sitten jommankumman oven keskuslukosta. Tuo nyt sitten viittaisi siihen lukkosydeemiin mikä lukittuu B pilariin.

Kun sähköt sentään toimii kuten pitääkin.

Tuossa iltahämärässä pistin vähän putsausröppöä siihen, kyllähän se nappi alas menee ja k-lukon napista nousee ylös. En huomannu vaan kokeilla että aukeaako se "lukossa"ollessa ollessa vai mitä tekee. Pitää tuo vielä huomenna kattoa kun tuli nyt mieleen.
 
Mitä tulee noihin korjausarvioihin, niin moni korjaamo kokeilee että suostuuko autotekniikasta kuutamolla oleva asiakas ahteriin kairattavaksi. Aika moni suostuu.
 
Tänään käväisin tutulla korjaamolla ja kerroin ongelman. Sen verran tarkemmin nyt vilkaistiin että sähköikkuna toimii, sähköpeili toimii, kaiutin toimii. Ja se lukkonappulakin liikkuu painaa sitten jommankumman oven keskuslukosta. Tuo nyt sitten viittaisi siihen lukkosydeemiin mikä lukittuu B pilariin.

Kun sähköt sentään toimii kuten pitääkin.

Tuossa iltahämärässä pistin vähän putsausröppöä siihen, kyllähän se nappi alas menee ja k-lukon napista nousee ylös. En huomannu vaan kokeilla että aukeaako se "lukossa"ollessa ollessa vai mitä tekee. Pitää tuo vielä huomenna kattoa kun tuli nyt mieleen.

Kyllä se johtosarja kannattaa silti tsekata.

Itsellä ainakin oli kaikenlaista ongelmaa ovessa, että aika moni toiminto toimi ihan normaalisti, osa vain ajoittain ja osa ei ollenkaan.

Johtosarja siellä oli sitten risana ja tosiaan täysin eri merkki ja malli niin johtosarjaviat on monella merkeillä ongelma.
 
Kyllä se johtosarja kannattaa silti tsekata.

Itsellä ainakin oli kaikenlaista ongelmaa ovessa, että aika moni toiminto toimi ihan normaalisti, osa vain ajoittain ja osa ei ollenkaan.

Johtosarja siellä oli sitten risana ja tosiaan täysin eri merkki ja malli niin johtosarjaviat on monella merkeillä ongelma.

Yhden tutun volkkarissa oli kuskin oven johtosarja rikki. Sähköpeili ei toiminut ja kaiutin mykkänä, keskulukko kyllä toimi. Mutta jotain hämärää siihen tuli kun muistaakseni hälyt alkoi huutamaan jos oli avaimet virtalukossa ja kuskin ovi auki, nopeesti opin ton kun viikon sillä jouduin ajamaan. Johtosarja muistaaksi 500-700€ :beye: . Ei korjauttanut kun ei muuten käyttöön vaikuttanut.

No, tänään kävin marmorilla kysymässä em. testailuilla mainittuna, niin sanoi että varmaankin se lukon yksikkö, hinta 350€ osa tais olla 220€. (voi olla että tulis kuntoon, mutta koska marmori kysely niin..)

Sitten kävin vielä myöhemmin tutulla toisella mekaanikolla, niin tämä sanoi että voi olla se, tai sitten tosiaan joku muu mikrokytkimistäkin voi tehdä tuota. Joten nyt on jo kolmesta paikkaa kysytty.
 
No, tänään kävin marmorilla kysymässä em. testailuilla mainittuna, niin sanoi että varmaankin se lukon yksikkö, hinta 350€ osa tais olla 220€. (voi olla että tulis kuntoon, mutta koska marmori kysely niin..)

Sitten kävin vielä myöhemmin tutulla toisella mekaanikolla, niin tämä sanoi että voi olla se, tai sitten tosiaan joku muu mikrokytkimistäkin voi tehdä tuota. Joten nyt on jo kolmesta paikkaa kysytty.

Nämä on vähän sellaisia, että ei oikein välttämättä kannata korjaamolla teettää, vaikka olisi "tuttukin". Kyllähän se vika usein korjaantuu jossakin vaiheessa kun riittävän paljon osia vaihdetaan (tai ei välttämättä sittenkään). Korjaamohan mielellään vaihtaa kyllä ensin kaikki kalliit osat sinne mitkä vähänkin liittyy aiheeseen.
Jos ei omat (tai kotimekaanikkokaverin) kyvyt tai mielenkiinto riitä tutkimaan ja korjaamaan, kannattaa ehkä jättää välistä. Kun sitten taas sinnikäs kotimekaanikko voi saada tuon korjattua käytännössä ilmaiseksi tai pikkurahalla nyt kuitenkin.
 
Nämä on vähän sellaisia, että ei oikein välttämättä kannata korjaamolla teettää, vaikka olisi "tuttukin". Kyllähän se vika usein korjaantuu jossakin vaiheessa kun riittävän paljon osia vaihdetaan (tai ei välttämättä sittenkään). Korjaamohan mielellään vaihtaa kyllä ensin kaikki kalliit osat sinne mitkä vähänkin liittyy aiheeseen.
Jos ei omat (tai kotimekaanikkokaverin) kyvyt tai mielenkiinto riitä tutkimaan ja korjaamaan, kannattaa ehkä jättää välistä. Kun sitten taas sinnikäs kotimekaanikko voi saada tuon korjattua käytännössä ilmaiseksi tai pikkurahalla nyt kuitenkin.
Satasien osia ei paljon kannata 80€/h tuntiveloituksella diagnosoida vaan vaihtaa kokemusperäisesti todennäköisin.

Kun otetaan 100 viallista ajoneuvoa niin väitän että keskimäärisesti tuo on halvin/aasiakas lähtöisin tapa toimia. Sitten kun oletetun viallisen osan hinta on 500€ niin kannattaa vähän tutkia ja silloinkin minimaalisesti jos ei ole kuin se/ainoa todennäköinen vikapaikka.

Ihan eri asia roveltaa omalla ajalla useita tunteja mahdollista vikaa haarukoiden ja sitten lopuksi 10h jälkeen tilata virosta varaosa ja vaihtaa se ja todeta ongelman ratkenneen 80€ osan vaihdolla.
 
Nämä on vähän sellaisia, että ei oikein välttämättä kannata korjaamolla teettää, vaikka olisi "tuttukin". Kyllähän se vika usein korjaantuu jossakin vaiheessa kun riittävän paljon osia vaihdetaan (tai ei välttämättä sittenkään). Korjaamohan mielellään vaihtaa kyllä ensin kaikki kalliit osat sinne mitkä vähänkin liittyy aiheeseen.
Jos ei omat (tai kotimekaanikkokaverin) kyvyt tai mielenkiinto riitä tutkimaan ja korjaamaan, kannattaa ehkä jättää välistä. Kun sitten taas sinnikäs kotimekaanikko voi saada tuon korjattua käytännössä ilmaiseksi tai pikkurahalla nyt kuitenkin.

Siksi mainitsinkin marmorin, ja siellä olis ollut ihan bueno että vaihdetaan tuo nyt ekaks. Jatkoista en edes kysellyt jos ei tulisikaan kuntoon.

Eka korjaamo tai siis sen omistaja joka on mun tuttu, ei lähde ihan hevillä vaihtamaan mitään turhaa, ja meillä on oma hinnoittelu:whistling:
Tuolla siis olen viime vuodet omaa romuani hoidattanut jos jotain ollut, ei kallis paikka ollenkaan.
Kolmas kaveri on taas viimeiset parikymmentä vuotta hoitanut mun autoja, nyt vaan niin merkkarilla töissä ettei sillä voi pimeänä mitään tehdä, ja nää volvot tuttuja juttuja. Ongelma että pitäis keksiä OBD mikä osais kertoa ihan kaiken, eli ei mikään motonet tai yleismalli...

Ja marmorilla osan hinta tosiaan 220. Netissä 50-70, oli vaan eka osuma mutta antaa suuntaa.

Nyt kun pimeällä kävin hakemassa autosta jotain mitä unohtui, niin huomasin että repsikan ovi ei sytytä sisävaloja. Kuskin ovi kyllä sytyttää, eipä tuotakaan tulisi valoisan aikaan huomattua.
 
Mitähän kummaa sarjaa tai muuta legendaa ny on oltu vaihtamassa.

Sen hintainen se, oli sitten nettohinta tai kaverihinta. En muista enää kuuluiko asennus hintaan. Vain yksi johtonippu mikä on hiuksenohutta kuparia niin ei paljoa tinailla kasaan.
 
Pitäisi 2011 Facelift 1.8 Civic tehdä iskariremontti eteen ja tuli kysyttyä tarjous ohimennen tuosta, vastaus oli luokkaa tonnin seteli :btooth: . Tuosta lähdin katselee netistä osia ja tarjouksessa suunnilleen tuplahinnat palikoille (yht n. 600), joten ajattelin kokeilla miten onnistuisi ensimmäinen isompi tilaus ulkomailta.

Vaikka yleensä melko hyvin pysyn perillä näistä niin täytyy myöntää että nyt menee vähän sormi suuhun näiden tarkimpien detaljien kanssa, olisiko jollain fiksummalla heittää kommenttia, ostoslista löytyy spoilerista.

Eli kiinnostaa puuttuuko ostoslistasta jotain olennaista, sekä jos jollain on antaa jotain fiksumpaa kommenttia noista listalta löytyvistä jousista: Mikä näistä on todennäköisin oikea valinta, kun rekisteriotteesta en ainakaan löydä oikein merkintää joka osuisi tuohon 'Sport' 'Executive' tms.? Ja voiko väärällä valinnalla mennä kuinka fataalisti pieleen? Olen koittanut katsoa tuolta varaosa-topicista hyviä merkkejä ja vältellyt hinnat-alkaen tavaraa tarkoituksella.

Iskarit ja suojakumit:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/1516671/313-591-sachs etuiskari vasen
SACHS Iskunvaimennin 313 592 etuiskari oikea
KYB Pölysuojasarja, iskunvaimennin 910132 suojakumit

Jouset: joku näistä x2, mikä ero?

Tukilaakerit: Joku näistä x2, onko kaikissa molemmat 2 osaa?

Muuta: kallistuksenvakaaja x2 + öljynsuodatin
 
Viimeksi muokattu:
Tukilaakerit: Joku näistä x2, onko kaikissa molemmat 2 osaa?

ei välttämättä ole, mutta autodocci kans näkyy myyvän tota toista ja siinä on kuvien perusteella molemmat osat. Eli tässä tapauksessa on.

Ihan järkevältä ostoslistalta vaikuttaa.

Noissa jousissa toisessa on sopivuus laitettu neljään moottorivaihtoehtoon, toisessa vain yhteen moottorivaihtoehtoon. Jos sulla on toi R18A2 niin tuskin suurta merkitystä kumman valitsee... laittaisin tuon 998 553 sillon. Muuten tuon toisen. En kyllä eroa kans keksi, mitatkin näyttää niin liki samalta, että tuskinpa vikaan menee.
 
Pitäisi 2011 Facelift 1.8 Civic tehdä iskariremontti eteen ja tuli kysyttyä tarjous ohimennen tuosta, vastaus oli luokkaa tonnin seteli :btooth: . Tuosta lähdin katselee netistä osia ja tarjouksessa suunnilleen tuplahinnat palikoille (yht n. 600), joten ajattelin kokeilla miten onnistuisi ensimmäinen isompi tilaus ulkomailta.

Vaikka yleensä melko hyvin pysyn perillä näistä niin täytyy myöntää että nyt menee vähän sormi suuhun näiden tarkimpien detaljien kanssa, olisiko jollain fiksummalla heittää kommenttia, ostoslista löytyy spoilerista.

Eli kiinnostaa puuttuuko ostoslistasta jotain olennaista, sekä jos jollain on antaa jotain fiksumpaa kommenttia noista listalta löytyvistä jousista: Mikä näistä on todennäköisin oikea valinta, kun rekisteriotteesta en ainakaan löydä oikein merkintää joka osuisi tuohon 'Sport' 'Executive' tms.? Ja voiko väärällä valinnalla mennä kuinka fataalisti pieleen? Olen koittanut katsoa tuolta varaosa-topicista hyviä merkkejä ja vältellyt hinnat-alkaen tavaraa tarkoituksella.

Iskarit ja suojakumit:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/1516671/313-591-sachs etuiskari vasen
SACHS Iskunvaimennin 313 592 etuiskari oikea
KYB Pölysuojasarja, iskunvaimennin 910132 suojakumit

Jouset: joku näistä x2, mikä ero?

Tukilaakerit: Joku näistä x2, onko kaikissa molemmat 2 osaa?

Muuta: kallistuksenvakaaja x2 + öljynsuodatin

Laita aeromotorsille sähköpostia tai chattia ja kerro mitä osia haluat ja autosi rek.nro. ne antaa sulle ihan osanumerot joilla hakea noita niin ei tartte arpoa. Itse viimeksi kysyin myös mitä muuta roipetta tarvii tai on suositeltavaa vaihtaa ns. pääosan lisäksi ja kertoi nekin. Niillä on oikein hyvä palvelu.
 
Laita aeromotorsille sähköpostia tai chattia ja kerro mitä osia haluat ja autosi rek.nro. ne antaa sulle ihan osanumerot joilla hakea noita niin ei tartte arpoa. Itse viimeksi kysyin myös mitä muuta roipetta tarvii tai on suositeltavaa vaihtaa ns. pääosan lisäksi ja kertoi nekin. Niillä on oikein hyvä palvelu.

Kappas, tämä chatti oli mennyt ohi ihan kokonaan. Kiitos vinkistä. Jääny selainlisäriin kiinni joka blokkailee kaiken maailman seurantaa ja muuta tauhkaa, nyt kun napsi tuolta noscriptistä auki pari noita niin ilmestyi tuo ikkuna. Kattotaas mitä se suosittelee :kippis:

Pienen henkisen kolauksen koki itse sivun luotettavuus (tietoturva sitä ja tätä) tässä kun rekisteröin aiemman vierastilin oikeaksi tiliksi niin pärähti salasana plaintextinä sähköpostiin kiitosviestissä :whistling:
 
Tämä tapaus saa kyllä mielenkiintoisia piirteitä, eilen vaihdettu uusi vastus. Aamulla piuhaan, purina kuuluu eli lämpiää, sitten iltapäivästä uudestaan piuhaan niin ihan mykkä, liikkeessä todettiin vastus rikki. Normaalilla alkuperäisellä Calix piuhalla töpselissä kiinni. Jännitteet pistorasiassa ok, maadoitukset ok . jännitteet ok tyhjänä ja kuormituksessa ja kaikki muu toimii, sisälämppäri ja kaikki muutkin vehkeet pistorasiassa mitä nyt käyttänyt joten siitä nyt ei varmaan vikaa ainakaan tähän löydy. Mitanneet autonkaapelit eilen, olivat ehjät ja ilmanneet nestekierron,

Eilen vaihdettu hajonnut vastus oli päällepäin ihan uuden näköinen, mutta virta ei kierrä. Onko nyt calix vastukset yksinkertaisesti sontaa, eivätkö kestä tätä oikeaa pakkasta vai voiko vastuksessa tapahtua jotain lämpölaajenemista niin katkeaa vai tosissaan tuommonen eriste ongelma? Eikä ole missään pätkivässä virrassa kiinni. Calix sisälämmitin kyllä hurisee normaalisti ja siinä ei mitään toiminto ongelmia. Netissä näkyy juttuja että joillain ollut vähän samanlaisia ongelmia aina välistä. En tiiä itkiskö vai naurasko.
Tähän päivitystä. Lämmittimen merkki vaihtui, ei ole ollut ongelmia nyt reilu 2kk. Normaaliin tapaan käytetty.
 
Sieltähän sai chatin tädiltä sitten palvelua ja haki tosiaan rekkarilla VIN-numeron ja sen pohjalta heitti listaa tulemaan. Kyllähän tuo vähän erilaiseksi kuin omani päätyi, mutta toivottavasti ei huonommaksi. Päätin luottaa tuohon nyt ja pistin siltä pohjalta tilauksen menemään, loppusumma n. 320e. TRW ei nyt ainakaan liikaa ollut täällä haukkuja saanut, joten jospa nuo kestäisi.

 
Onkohan yleistä/mahdollista, että jarrujen pääsylinteristä lahoaa männän tiivisteet kokonaan ja sen takia poljin menee lattiaan?

Juuri ostin tuon kuvan kaunottaren ja kuulemma kesällä vielä oli toimiva peli, sen jälkeen ei ole ajettu. Jarrunestesäiliö oli kuitenkin täysin kuiva. Täytin säiliön ja ilmasin jarrut, mutta ei mitään vaikutusta. Satuloissa tai nestesäiliössä ei näy minkäänlaista elon merkkiä jarrupoljinta painaessa. Linkusto toimii eli varsi kyllä liikkuu sylinterin sisällä. Eikä nesteetkään tuu mistään ulos.

rn_image_picker_lib_temp_24f22485-2ef9-4196-9ba6-b8e6c7eecc0d.jpg
 
On se mahdollista.

Itellä kaks autoa ollu tollasella vialla, Ford Fiesta ja Nissan Vanette. Ihan hirveää ajaa kun jarrupolkimen joutuu laittamaan lattiaan + pumppailemaan että pysähtyy edes jotenkin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 980
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom