Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Olen itse sen verran kyllästynyt tuohon hommaan, että olen omaan autoon laittanut kytkimen kilven valoille. Poltan polttimoita vain katsastuksessa. Teen saman tempun toisellekin autolle, kun joudun seuraavan kerran purkamaan takaluukun kannen verhoilun.
Ymmärrän kyllä monelaisen patentoinnin, mutta tuossa katkaisijan laittamisessa nyt ei ole järjen häivääkään. Ei se rekisterikilvenvalon ongelma monestikaan ole se, että se lamppu kyrvähtää käyttötuntien takia, vaan esimerkiksi kosteuden ja suolapaskan ja ruosteen takia, kuten tuossa edellisessä kuvassa. Pääsääntöisesti rekisterikilven valo on myös ihan inhimillisen helppo vaihdettava (jos vaan ruuvit/klipsit aukeaa ehjänä) ja jos toivottoman huonoksi hajoaa avatessa, on uusi lampunkuori yleensä myös aika edullinen.
 
Ymmärrän kyllä monelaisen patentoinnin, mutta tuossa katkaisijan laittamisessa nyt ei ole järjen häivääkään. Ei se rekisterikilvenvalon ongelma monestikaan ole se, että se lamppu kyrvähtää käyttötuntien takia, vaan esimerkiksi kosteuden ja suolapaskan ja ruosteen takia, kuten tuossa edellisessä kuvassa. Pääsääntöisesti rekisterikilven valo on myös ihan inhimillisen helppo vaihdettava (jos vaan ruuvit/klipsit aukeaa ehjänä) ja jos toivottoman huonoksi hajoaa avatessa, on uusi lampunkuori yleensä myös aika edullinen.
En ole mitään muita polttimoita vaihtanut autoihin niin paljon kuin rekisterikilven valojen. Saa laskea yhteen ja kertoa kolmella kaikkien muiden polttimoiden vaihdon, jotta lähentelee samaa kuin kilven valojen vaihdon määrä. Epäilen luukkua sulkiessa tärähdyksen rasittavan kuumaa hehkulankaa. Meidän molemmissa autoissa joutuu vielä irrottamaan koko luukun verhoilun, jotta polttimot saa vaihdettua, eli ei nappaa. Toisen auton edellisellä omistajalla oli ollut led-villitys, eli hän on onnistuneesti korvannut kilven polttimot led-polttimoilla, jotka ovat kestäneet nyt jo viisi vuotta. Sen takia katkaisijaa ei ole asennettu.
 
En ole mitään muita polttimoita vaihtanut autoihin niin paljon kuin rekisterikilven valojen. Saa laskea yhteen ja kertoa kolmella kaikkien muiden polttimoiden vaihdon, jotta lähentelee samaa kuin kilven valojen vaihdon määrä. Epäilen luukkua sulkiessa tärähdyksen rasittavan kuumaa hehkulankaa. Meidän molemmissa autoissa joutuu vielä irrottamaan koko luukun verhoilun, jotta polttimot saa vaihdettua, eli ei nappaa. Toisen auton edellisellä omistajalla oli ollut led-villitys, eli hän on onnistuneesti korvannut kilven polttimot led-polttimoilla, jotka ovat kestäneet nyt jo viisi vuotta. Sen takia katkaisijaa ei ole asennettu.
Kokeile mieluummin seuraavalla kerralla jotakin toisen merkkistä polttimoa. Jos on esimerkiksi ollut aikaisemmin jotakin halvinta mtx tms polttimoa, on kestossa huima ero johonkin merkkipolttimoon (koskee lähes kaikkia muitakin polttimoita), osram philips tms. Itse en ole ikinä joutunut vaihtamaan samaa rekisterikilven valoa kahteen kertaan yhdestäkään autosta tai kärrystä.
 
Kokeile mieluummin seuraavalla kerralla jotakin toisen merkkistä polttimoa. Jos on esimerkiksi ollut aikaisemmin jotakin halvinta mtx tms polttimoa, on kestossa huima ero johonkin merkkipolttimoon (koskee lähes kaikkia muitakin polttimoita), osram philips tms. Itse en ole ikinä joutunut vaihtamaan samaa rekisterikilven valoa kahteen kertaan yhdestäkään autosta tai kärrystä.

Voi olla tyyppivikakin, että noita joutuu vaihtamaan. Corollaan (E120) sai vaihtaa H7:t alle 5 tkm välein ja rekisterikilven polttimot sai nekin uusia varmaan 20-30 tkm välein... Eikä tosiaan onnistunut ulkokautta, vaan aina sai repiä takaluukun muovit irti ja taiteilla myöhemmin takaisin.
 
Tuo rekisterikilven valo ja lähinnä sen kannen kiinnitys on kyllä suunnittelun kukkanen monessa autossa. Ei ole yks eikä kaks kertaa kun on joutunut poraamaan sen umpiruostuneen ristipään pois että kotelon saa auki/irti. Ihan loogisen kuuloinen selitys halpispolttimoiden lisäksi on tuo luukun tärähdys kiinnilaitettaessa joka varmasti vaikuttaa ainakin farkuissa ja citymaastureissa jossa rekisterikilpi ja sen valot ovat takaluukussa kiinni.

Polttimoista sen verran että itselläni palaa halogeniparkkivalot jostain syystä tosi tiuhaan. Kyllästyin sitten ostamaan kalliita Osrameita kahden kappaleen paketissa ja ostin alista tms. reilun satsin noita polttimoita kymmenesosahinnalla verrattuna Osrameihin. Yllättäen nuo halpispolttimot kestää paremmin kuin merkkipolttimot. Eli joskus näinkin päin. Ledejäkin tuonne kokeilin, mutta eivät suostuneet syttymään lainkaan. Vaatis varmaan jotain etuvastus tms. hässäkkää, niin tyydyn vaihtamaan noita halpispolttimoita aina kun tarttee.
 
Tuo rekisterikilven valo ja lähinnä sen kannen kiinnitys on kyllä suunnittelun kukkanen monessa autossa. Ei ole yks eikä kaks kertaa kun on joutunut poraamaan sen umpiruostuneen ristipään pois että kotelon saa auki/irti.
Totta, mutta paremmat olisivat sitten taas paljon kalliimpia sekä valmistaa, että korjata. Koskee kaikkia muitakin osia, olisi tehtävä koko auto ja pultit ja mutterit ruostumattomasta..

Ihan loogisen kuuloinen selitys halpispolttimoiden lisäksi on tuo luukun tärähdys kiinnilaitettaessa joka varmasti vaikuttaa ainakin farkuissa ja citymaastureissa jossa rekisterikilpi ja sen valot ovat takaluukussa kiinni.
Lamput tärisee koko ajan autossa muutenkin, monessa autossa on ne lamput muualla kuin luukussa, eikä niiden kestossa mitään eroa trendeissä näy. Siinä mielessä auton tärinä vaikuttaa, että monessa autossa se erityisesti sukkulapolttimon kanta on löysä ja se lamppu pääsee siinä tärähdyksissä heilumaan ja kipinöimään joka sitten ajan kanssa huonontaa kontaktia ja lyhentää kestoikää.

Polttimoista sen verran että itselläni palaa halogeniparkkivalot jostain syystä tosi tiuhaan.
Joillakin autoilla on kyllä tapana syödä etenkin ajovalojen polttimoita, saako jotain virtapiikkiä aina startatessa vai missä lie vika?

Yllättäen nuo halpispolttimot kestää paremmin kuin merkkipolttimot.
Ajovalopolttimoissa tämä johtuu siitä, että monet merkkilamput ovat extra ++10% tms extrakirkkaita, eli palavat kirkaammin mutta lyhyemmän aikaa, kun taas normaali halpispolttimo on no, normaali. Merkkilampuistakin löytyy kyllä normaalit standardikirkkaus mallit pitkällä kestoiällä, ostohetkellä pitää vaan olla tarkkana mitä ostaa.
 
Työmatka Leon 1.6 akl moottorilla pomppas leimalla päästöistä. Hc koholla tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla. Co myös kierroksilla, tyhjäkäynnillä se oli ok.
Aiemmin tuohon tullutkin vaihdettua jo sytytysyksikkö mutta tilailin tuossa nyt uudet tulpanjohdot ja tulpatkin samalla. Pienillä kierroksilla tuntuu välillä sellaista pientä nykimisen kaltaista oiretta.. Katsotaan josko se näillä tulis kuntoon.
Onko muita mahdollisia ideoita? Imuvuotoja meinasin myös varmuudeksi tutkia kun osat saapuu.
Mikähän tuon Co:n pienen nousun voi selittää?
 
Työmatka Leon 1.6 akl moottorilla pomppas leimalla päästöistä. Hc koholla tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla. Co myös kierroksilla, tyhjäkäynnillä se oli ok.
Aiemmin tuohon tullutkin vaihdettua jo sytytysyksikkö mutta tilailin tuossa nyt uudet tulpanjohdot ja tulpatkin samalla. Pienillä kierroksilla tuntuu välillä sellaista pientä nykimisen kaltaista oiretta.. Katsotaan josko se näillä tulis kuntoon.
Onko muita mahdollisia ideoita? Imuvuotoja meinasin myös varmuudeksi tutkia kun osat saapuu.
Mikähän tuon Co:n pienen nousun voi selittää?
Testerillä ihan ekana katsoo että mitä ECU näkee tai yrittää tehdä. Onko seoskorjaus esim positiivinen tai negatiivinen.
 
Joo, tuttu juttu että ongelma voi olla näissä kolmessa asiassa. Vaihdoin tähän jakopään (ja kannen tiivisteen) kolme vuotta sitten ja meni pitkään ilman koodeja. Ajoitus tuskin on vielä pielessä, ei ketjun kolmessa vuodessa / 30 tkm vielä pitäisi venyä.
Kampiakselin anturi on vielä vaihtamatta, viimeksi vika oli selkeästi nokka-akselin tunnistimessa koska sen vaihtamalla toimi taas. Skooppia ei satu itsellä olemaan, muutenkin pitää hinauttaa rotisko korjaamolle jos ei nokan ja kampuran anturien vaihtamalla ala toimimaan. Uusia antureita on huomenna kolme kappaletta joten niitä voi vaihdella huoletta :D
E: Kampiaksenin anturista pitäisi kai tulla koodi P0335. Toki voihan se olla ettei oikeasti kuitenkaan tule.
Tämä selvisi lopullisesti perjantaina. Mekaanikko soitteli että jakoketju hypännyt pois paikoiltaan? Toisin sanoen paalikamaa tuli tuosta autosta. 400 egeä maksoi pelkkä purkaminen ja vian selvittäminen. Tuohon olisi tullut päälle kannen irrotus, kansityöt kasaus yms eli olisi varmaan noin pari tonnia tullut rempalle hintaa.
Silloin kun jakoketjun vaihdoin, niin alimmaisesta hammasrattaasta lähti pieni palanen irti kun kopistelin paikalleen. Se ei kylläkään koskenut jakoketjuun. Muuta syytä paikoiltaan hyppäämiselle en keksinyt, mutta melko erikoista että olisi kestänyt 3 vuotta / 30 tkm jos tuosta olisi kiinni? Ei tuolla sinänsä merkitystä kun auto on käytännössä entinen. Tai no saisihan siitä pelin kun käyttäisi kannen irti, mutta minä en sitä enää tee toista kertaa :D
 
Tämä selvisi lopullisesti perjantaina. Mekaanikko soitteli että jakoketju hypännyt pois paikoiltaan? Toisin sanoen paalikamaa tuli tuosta autosta. 400 egeä maksoi pelkkä purkaminen ja vian selvittäminen. Tuohon olisi tullut päälle kannen irrotus, kansityöt kasaus yms eli olisi varmaan noin pari tonnia tullut rempalle hintaa.
Silloin kun jakoketjun vaihdoin, niin alimmaisesta hammasrattaasta lähti pieni palanen irti kun kopistelin paikalleen. Se ei kylläkään koskenut jakoketjuun. Muuta syytä paikoiltaan hyppäämiselle en keksinyt, mutta melko erikoista että olisi kestänyt 3 vuotta / 30 tkm jos tuosta olisi kiinni? Ei tuolla sinänsä merkitystä kun auto on käytännössä entinen. Tai no saisihan siitä pelin kun käyttäisi kannen irti, mutta minä en sitä enää tee toista kertaa :D
Vaihde päällä mäkeen, keula ylöspäin -> yksi keino saada ketju hyppäämään. Pitää tietysti moottorin päästä pyörähtämään väärään suuntaan, eli ei esim. käsijarrua päällä.
 
Tämä selvisi lopullisesti perjantaina. Mekaanikko soitteli että jakoketju hypännyt pois paikoiltaan? Toisin sanoen paalikamaa tuli tuosta autosta.
Ei jakoketjun hyppääminen paikaltaan tai paikaltaan siirtyminen mitenkään välttämättä mitään totaalituhoa aiheuta. Se voi hyvinkin aiheuttaa ainoastaan sen, että ei käynnisty tai käy huonosti. Voi hyvin olla, että toimii aivan täysin uudella ketjulla, mutta sitähän ei tiedä kuin kokeilemalla tai tutkimalla lisää.
 
Vaihde päällä mäkeen, keula ylöspäin -> yksi keino saada ketju hyppäämään. Pitää tietysti moottorin päästä pyörähtämään väärään suuntaan, eli ei esim. käsijarrua päällä.
Tuo hyppäsi 80 km/h eteenpäin vauhdista tasaisella. Käyntiin lähtemisen kanssa oli ollut pieniä haasteita jo jonkin aikaa, mutta ketjun venymiseen en ennen tätä uskonut.
 
Tuo hyppäsi 80 km/h eteenpäin vauhdista tasaisella. Käyntiin lähtemisen kanssa oli ollut pieniä haasteita jo jonkin aikaa, mutta ketjun venymiseen en ennen tätä uskonut.
Siitä huolimatta. On tullut vastaan useakin vauhdista hypännyt jako niin, että ei ole auto käynyt lainkaan, pari kertaa ihan omassakin autossa ja tuurilla on kuitenkin aina ollut niin, että ei ole yläkerrassa mitään hajonnut.
 
Ei jakoketjun hyppääminen paikaltaan tai paikaltaan siirtyminen mitenkään välttämättä mitään totaalituhoa aiheuta. Se voi hyvinkin aiheuttaa ainoastaan sen, että ei käynnisty tai käy huonosti. Voi hyvin olla, että toimii aivan täysin uudella ketjulla, mutta sitähän ei tiedä kuin kokeilemalla tai tutkimalla lisää.
Tottahan tuo on, mutta 80 vauhdista niin todella epätodennäköistä että pienillä vaurioilla olisi selvinnyt. Ainakin korjaamo epäili kantta irrottamatta että venttiileitä mutkalla yms. Autoa startattiin useaan otteeseen tuon jälkeen ja männät eivät (enään) koskeneet venttiileihin.
Ainakin alarattaasta oli kaikki hampaat lähtenyt.
1713711290272.png
 
Tottahan tuo on, mutta 80 vauhdista niin todella epätodennäköistä että pienillä vaurioilla olisi selvinnyt. Ainakin korjaamo epäili kantta irrottamatta että venttiileitä mutkalla yms. Autoa startattiin useaan otteeseen tuon jälkeen ja männät eivät (enään) koskeneet venttiileihin.
Ainakin alarattaasta oli kaikki hampaat lähtenyt.
Voisi kokeilla tulpanreiästä katsoa kameralla miltä männät näyttää onko osumajälkiä, samoin nokkia pyörittämällä voisi yrittää arvioida onko venttiilit mutkalla, (vaikka paremmin näkisikin vasta vähän hattua purkamalla). Jos männän laessa ei mitään näy ja tuntuu että nokat pyörii hereästi, ihan hyvä mahdollisuus että tuosta vielä tulee myyntiauto. Se on sitten eri asia että kannattaako korjaamolla teettää vai tehdä itse. Purkumoottorista uusi ratas (ja vaikka ketjukin jos on vielä ok) jos uusi maksaa mansikoita.
 
Viimeksi muokattu:
Tosiaan hampaalla tai kahdella jaon hyppääminen ei saa tuhoa aikaan, mutta saa auton käymään huonosti. Kun nokka-akseli lopettaa vallan pyörimisen ja kampiakseli vielä pyörii, on tuho 99% varma. Myös tuossa koneessa, josta on kuva sileestä jakoketjun rattaasta, on tuho 99% varma.
Vaihde päällä mäkeen, keula ylöspäin -> yksi keino saada ketju hyppäämään. Pitää tietysti moottorin päästä pyörähtämään väärään suuntaan, eli ei esim. käsijarrua päällä.
Kerrotko tarkemmin, miteen mäkeen pysäköiminen saa jaon pieleen?
 
Tosiaan hampaalla tai kahdella jaon hyppääminen ei saa tuhoa aikaan, mutta saa auton käymään huonosti. Kun nokka-akseli lopettaa vallan pyörimisen ja kampiakseli vielä pyörii, on tuho 99% varma. Myös tuossa koneessa, josta on kuva sileestä jakoketjun rattaasta, on tuho 99% varma.

Kerrotko tarkemmin, miteen mäkeen pysäköiminen saa jaon pieleen?
Tuossa yllä ehti nämä tulla. Yleensä kiristimissä on hammastus, joka tämän estää. Ei nyt äkkisiltään muistu mieleen, missä näin on käynyt, mutta todellakin mahdollista. Moottori sammutettuna ei oo öljynpainetta kiristimellä, joten väärään suuntaan pyöriessä ketju menee sen verta löysälle, että voi hypätä hampaalla tai useammalla yli, riippuen kuljetusta matkasta.
 
Hylky tuli katsastuksessa. Putki vuotaa. Näyttää siltä että ei tuota saa fiksattua pitäväksi millään? Vinkkejä otetaan vastaan.
vuoto.jpg
Onko noi parin-kolmen satasen katalysaattorit ihan ok tilalle?
a6394901714 for sale | eBay
Jos asustelet paikkakunnalla missä on ihan oikea pakoputki firma niin ei tuohon uuden jouston hitsaaminen montaa kymppiä maksa. Toki joku muukin autokorjaamo joka tekee hitsaus hommia niin sen vaihtaa. Ei sen takia koko katalysaattoria kannata vaihtaa.

Edit toki jos tuon katalysaattorin saat tuolla satasella niin onhan sekin vaihtoehto. Mutta jos tuon 200€ joutusi siitä maksaa niin uuden jouston todennäköisesti saa huomattavasti halvemmalla.
 
Jos asustelet paikkakunnalla missä on ihan oikea pakoputki firma niin ei tuohon uuden jouston hitsaaminen montaa kymppiä maksa. Toki joku muukin autokorjaamo joka tekee hitsaus hommia niin sen vaihtaa. Ei sen takia koko katalysaattoria kannata vaihtaa.

Edit toki jos tuon katalysaattorin saat tuolla satasella niin onhan sekin vaihtoehto. Mutta jos tuon 200€ joutusi siitä maksaa niin uuden jouston todennäköisesti saa huomattavasti halvemmalla.
Jep täytyy miettiä vielä mitä tekis. Hitsaushommat ei itseltä luonnistu eikä ole vehkeitäkään mutta koko katalysaattorin vaihto onnistuis itsekin tehden.
 
Jos ketjun kiristin on suunniteltu siten, että se kiristää vain normaalisuuntaan pyöriessä, niin väärään suuntaan pyöriessä ketju voi löystyä liikaa ja siksi hypätä jaon yli.

Kerrotko tästä lisää, miten se ketju löystyy jos moottori sammuksissa parkissa nytkähtää taakse päin, mutta ei jos eteenpäin?
 
uus jousto-osa ehdottomasti vaan. jos katti ehjä. joustoja löytyy mitoilla autotarvikekaupoista.
 
Uusi jousto jos itse sen hitsaa, mutta jos ei itse hitsaa ja kun uusi jousto katilla kokonaisena on sen noin 130e ja sen pystyy itse vaihtamaan, niin kyllä se melko varmasti halvemmaksi tulee. Todennäköisesti ei kukaan siihen rahaan pura vanhaa ja askartele siihen uutta joustoa ja laita takaisin kasaan. Hyvä paikka myös harkita sitä hitsauskonetta itselle nyt, jos yhtään jotain muuta käyttöä voi tulla myöhemmin.
 
uus jousto-osa ehdottomasti vaan. jos katti ehjä. joustoja löytyy mitoilla autotarvikekaupoista.
Just näin, noi tarvikekatit eivät yleensä ole alkuperäisen veroisia, koska materiaaleissa on säästetty (arvometalleissa, joihin katin toiminta perustuu). Tai no riippuu toki alkuperäisestä katista, mutta siinä voi olla kierrätettävänäkin enemmän arvoa kuin uudella tarvikekatilla, niin siitä voi räknäillä, että jossain on säästetty. Tarvikkeen kanssa voi joutua tappelemaan jokaiseen katsastukseen, että saa päästöt kohdilleen ja vikakoodit poistumaan.
 
Tuolla palokaasut jäähdytinnesteestä.
Ja ihan paineiden mittaus. Tarviiko tuollainen lexus kunnollista testeriä että siitä saa tietoa ulos luotettavasti ? yleensä aidot japanissa tehdyt hiukan vaikeita.

Ei vuotanut pakokaasuja jäähdytinnesteeseen päin, vaan aina auton ollessa lämmin ja seisoessa vuosi nesteet palotilaan.
Ei niin paljoa että olisi näkynyt vielä jäähdytysnesteen tasossa, mutta kameralla lämpimään koneeseen katsen sinne palotilaan ilmaantui jäähdytysnestetippoja. Nyt kansipahvin vaihdossa, laitetaan samalla jakopään ketjunkiristintä etc. niin eiköhän tuolla ajele taas jonkin aikaa.
 
Kerrotko tästä lisää, miten se ketju löystyy jos moottori sammuksissa parkissa nytkähtää taakse päin, mutta ei jos eteenpäin?
Jos sulla on eteenpäin oleva vaihde päällä, ja auto liikkuu taaksepäin, niin moottori pyörii väärin päin. Ja toki myös silloin, kun on pakki päällä ja auto liikkuu eteenpäin.

Ketjun löytymistä voi simuloida vaikka ratasvaihteisen polkupyörän polkimia väärään suuntaan pyörittämällä.
 
Voikohan tuo ketjun hyppäys liittyä johonkin +500 tkm ajettuun mottiin, jossa jakopään rattaat ovat kuluneet epäsymmetrisesti. Samalla tapaa ketju alkaa hyppiä kuluneissa rattaissa polkupyörässä (huom. yksi- tai napavaihteisissa).

Erittäin vaikea kuvitella, että autonvalmistaja jättäisi noin todennäköisen suunnitteluvirheen. Tulee mieleen Lancia Gamma ja ohjaustehostimen pumppu nokka-akselilla.

Edit. Jakoketjuissa ei taida olla polkupyörän rissoja, vaan niitä kiristetään pitkältä sivulta. Jos kiristin pettää, niin ketju hyppii molempiin suuntiin.
1713951280365.png
 
Viimeksi muokattu:
Ketjunhyppäysongelmasta on aikaa nyt palttiarallaa 10vuotta, muutama samanlainen tapaus kävi silloin näytillä, ja samassa tilanteessa sattuneita; auto ollut mäessä parkissa. Siihen jättäessä toiminut normaalisti, mutta lähtiessä ei enää toimikaan. Harmaa muistikuva, että olis joku PSA-tekele ollut, mut ei voi muistaa.

Voihan se toki olla, että joku on piruuttaan käyny laittamassa jaon sekaisin siinä omistajan huomaamatta. Venenyt ketju? Voi olla, ei muista, mutten siltikään jättäisi vaihteen varaan autoa mäkeen/huonolla seisontajarrulla.
 
Mullakin on tullu vastaan/kuullut kavereilta. Arvaan et kiristimessä ei ole pykäliä tai ne on paskana ja vääräänsuuntaan pyörittämällä kiristin painuu täysin sisään jonka jälkee jako voi hypätä?
 
Yllättäen nuo halpispolttimot kestää paremmin kuin merkkipolttimot. Eli joskus näinkin päin.

Huomasin saman kotona led-lampuissa ja oma teoria on että niiden suunnittelussa on säästetty ja unohdettu keinotekoinen vanheneminen!
 
Uusi jousto jos itse sen hitsaa, mutta jos ei itse hitsaa ja kun uusi jousto katilla kokonaisena on sen noin 130e ja sen pystyy itse vaihtamaan, niin kyllä se melko varmasti halvemmaksi tulee. Todennäköisesti ei kukaan siihen rahaan pura vanhaa ja askartele siihen uutta joustoa ja laita takaisin kasaan. Hyvä paikka myös harkita sitä hitsauskonetta itselle nyt, jos yhtään jotain muuta käyttöä voi tulla myöhemmin.
Tuokin riippuu kuinka hankala paikka se jouston hitsaus on. Sen takia ehdotinkin pakoputkiin erikoistunutta firmaa kun joissain tilanteessa sen pystyy hitsaamaan vain irrottamalla etupäästä putken jolloin tippuu sen verran että pääsee hitsaamaan. Mulla joskus hitsattiin uusi jousto alle puoleen tuntiin ja maksoi osineen ja töineen jonkun 70€. Tosin tästä nyt on vuosia aikaa joten on ainakin työnhinta on noussut, mutta kannattaa kuitenkin kysyä ennenkuin tarvike kattia alkaa tilaamaan.
 
Honda Accord -09, 2.0 automaatti. 200tkm napsahti just mittariin.

Väristelee tyhjäkäynnillä. Käy, kiihtyy, vaihtaa vaihteita normaalisti, kierrokset ei tyhjäkäynnillä seilaa. Ulospäin moottorin käynti hiljaista, ei mitään kummallista. Onko tässä joku "tämä osa hajoaa kaikista accordeista"-juttu, joka kandee ensin itse tarkistaa ennen kuin maksaa korjaamon arvauspalvelusta?

Internet on ennenkin osunut oikeaan autoa näkemättä, paremmin kuin autojani tutkineet korjaamot. Moottorin tai vaihteiston tukigummeja epäilen. Onko joku niitä vaihdellut, onko paha rasti?
 
Honda Accord -09, 2.0 automaatti. 200tkm napsahti just mittariin.

Väristelee tyhjäkäynnillä. Käy, kiihtyy, vaihtaa vaihteita normaalisti, kierrokset ei tyhjäkäynnillä seilaa. Ulospäin moottorin käynti hiljaista, ei mitään kummallista. Onko tässä joku "tämä osa hajoaa kaikista accordeista"-juttu, joka kandee ensin itse tarkistaa ennen kuin maksaa korjaamon arvauspalvelusta?

Internet on ennenkin osunut oikeaan autoa näkemättä, paremmin kuin autojani tutkineet korjaamot. Moottorin tai vaihteiston tukigummeja epäilen. Onko joku niitä vaihdellut, onko paha rasti?
Jos kaikki toimii niin aja "ominaisuuden" kanssa hetki ja seuraa tilannetta, jos alkaa pahentumaan tai muuttuu merkittävästi niin sitten alkaa tutkimaan.

Tuollainen alkava vika voi olla hankala paikallistaa kun tekee satunnaisesti, mutta kun vika etenee niin se alkaa pitämään ääntä tietystä asiasta ja kohdasta, jolloin se on helpompi paikallistaa.
 
Honda Accord -09, 2.0 automaatti. 200tkm napsahti just mittariin.

Väristelee tyhjäkäynnillä. Käy, kiihtyy, vaihtaa vaihteita normaalisti, kierrokset ei tyhjäkäynnillä seilaa. Ulospäin moottorin käynti hiljaista, ei mitään kummallista. Onko tässä joku "tämä osa hajoaa kaikista accordeista"-juttu, joka kandee ensin itse tarkistaa ennen kuin maksaa korjaamon arvauspalvelusta?

Internet on ennenkin osunut oikeaan autoa näkemättä, paremmin kuin autojani tutkineet korjaamot. Moottorin tai vaihteiston tukigummeja epäilen. Onko joku niitä vaihdellut, onko paha rasti?
Tulpat, tulpan johdot, bensansuodatin iskussa? Mulla kokemuksia vastaavanlaisisa hikoista sekä Accordissa, että Mazda 6:ssa ja aina liittyi sytkiin tai syöttöön. Käy hetken kolmella ja ravistaa.
 
Jos tyhjäkäynnillä ilmenee, häviääkö jos kierroksia nostaa? Itellä 2005 350tkm ajettu accord ja tyhjäkäynnillä hiuksenhieno värinä, joka siis johtuu tukikumeista. Pahenee ajan mittaan. Jos antaa kierroksia ihan hyppysellisen 1100rpm asti, häviää se värinä.

Ja kun kyse automaatista niin onhan sama ilmiö tyhjäkäynnillä myös asennossa N vrt D tai pakko ykkönen?
 
Määrittele "väristelee" tarkemmin. Onko se joku ääni jossakin, missä? Vai käynti seilaa jotenkin? Auton tärinää? Vai jotakin muuta?

Tasaista värinää, mihinköhän tuota vertaisi. Eipä siitä juuri ääntä tule. Ratissa ja persiissä tuntuu, kuin joku vibraattori:D Ei siis vatkaa, yski, pätki tai mitään. Kuulostaa käyvän neljällä pytyllä. Tuntuu ehkä eniten siltä, kuin olis diesel-moottori vaihdettu autoon, ne tärrää aina vähän ratissa ja persiissä.

Jos tyhjäkäynnillä ilmenee, häviääkö jos kierroksia nostaa? Itellä 2005 350tkm ajettu accord ja tyhjäkäynnillä hiuksenhieno värinä, joka siis johtuu tukikumeista. Pahenee ajan mittaan. Jos antaa kierroksia ihan hyppysellisen 1100rpm asti, häviää se värinä.

Ja kun kyse automaatista niin onhan sama ilmiö tyhjäkäynnillä myös asennossa N vrt D tai pakko ykkönen?

Pikkasen voimistuu, kun pistää R tai D -asentoon. N-asennossa vaimenee. Snadilla kaasulla häviää, alkaa oikeastaan häiritsevimpänä, kun moottori on lämmennyt ja tyhjäkäyntikierrokset laskevat alle tuhannen. Ajossa en huomaa mitään kummallista. Ärsyttää liikennevaloissa eritoten
 
Tulpat, tulpan johdot, bensansuodatin iskussa? Mulla kokemuksia vastaavanlaisisa hikoista sekä Accordissa, että Mazda 6:ssa ja aina liittyi sytkiin tai syöttöön. Käy hetken kolmella ja ravistaa.

Laitetaan tarkistettavien listalle. Eipä ole tietty paha rasti vaihtaa huvin ja urheilun vuoksi, tai kun tarvitsee lepohetkeä kiireisestä perhearjesta.
 
Pikkasen voimistuu, kun pistää R tai D -asentoon. N-asennossa vaimenee. Snadilla kaasulla häviää, alkaa oikeastaan häiritsevimpänä, kun moottori on lämmennyt ja tyhjäkäyntikierrokset laskevat alle tuhannen. Ajossa en huomaa mitään kummallista. Ärsyttää liikennevaloissa eritoten
Viittaisi kyllä laatikon (tai moottorin) tuentaan tämä.
 
Tasaista värinää, mihinköhän tuota vertaisi. Eipä siitä juuri ääntä tule. Ratissa ja persiissä tuntuu, kuin joku vibraattori:D Ei siis vatkaa, yski, pätki tai mitään. Kuulostaa käyvän neljällä pytyllä. Tuntuu ehkä eniten siltä, kuin olis diesel-moottori vaihdettu autoon, ne tärrää aina vähän ratissa ja persiissä.



Pikkasen voimistuu, kun pistää R tai D -asentoon. N-asennossa vaimenee. Snadilla kaasulla häviää, alkaa oikeastaan häiritsevimpänä, kun moottori on lämmennyt ja tyhjäkäyntikierrokset laskevat alle tuhannen. Ajossa en huomaa mitään kummallista. Ärsyttää liikennevaloissa eritoten

Omassa laturin jumittunut vapaakytkin (1- suuntainen laakeri) aiheutti vastaavaa.
Kierroksilla ja ajossa ok, paikallaan paha. Luulin myös laatikoksi mutta pääsikin helpolla
 
Audi A6 vuosimallia 2007 bensa automaatti. Auto ollut minulla parisen viikkoa.
Peruutustutka ei toimi. Peruutustutkasta puuttui sulake. Sen lisäämällä tekeen nyt sen, että pienen hetken ajan keskinäytössä vilahtaa peruutustutkan näyttö kun peruutusvaihteen kytkee päälle. Mitään ääniä ei kuulu. Perus OBD ELM mokkulalla ja Android car scanner softalla vikakoodeja ei löytynyt. Olisiko ajatusta, mitä kannattaisi tutkia? Ihan vielä en ole valmis sijoittamaan VAG koodinlukijaan koska ilman peruutustutkaakin pärjää.
Toinen vika on polttoainemittari. Se näyttää koko ajan noin varttitankkia ihan sama minkä verran polttoainetta on. Viisari liikkuu hieman mutta logiikka ei ole auennut. Joskus näyttää hieman yli vartin ja joskus alle. Toimintamatkamittari kuitenkin tuntuu toimivan. Sen verran etsin että johtosarjavikaa pumpussa tankissa sekä mittariston päivitysvikoja näissä on ollut, mutta kuulostaako tämä tutulta? Tuntuu oudolta että toimintamatka päivittyy, mutta mittari näyttää mitä sattuun.
 
Onko mielipidettä siihen missä kohtaa ei ole merkitystä onko huollot teetetty vai tehty osittain itse? Tarkastushuoltoon ajattelin auton viedä, mutta itse tehdä ns. lisätyöt.
 
Onko mielipidettä siihen missä kohtaa ei ole merkitystä onko huollot teetetty vai tehty osittain itse? Tarkastushuoltoon ajattelin auton viedä, mutta itse tehdä ns. lisätyöt.
VAG-vehje? Tarkastuhuollolla saat liikkumisturvan voimaan. Periaatteessa jos vaihdat esim tulpat itse ja ne aiheuttaa jonkun vian tulevaisuudessa, niin ei oo takuu asia tai ei mee liikkumisturvaan. Samahan kuka ne vaihtaa, mutta pitää pystyä sitten todistamaan vian sattuessa, että ne on tehty valmistajan ohjeiden mukaan.
 
VAG-vehje? Tarkastuhuollolla saat liikkumisturvan voimaan. Periaatteessa jos vaihdat esim tulpat itse ja ne aiheuttaa jonkun vian tulevaisuudessa, niin ei oo takuu asia tai ei mee liikkumisturvaan. Samahan kuka ne vaihtaa, mutta pitää pystyä sitten todistamaan vian sattuessa, että ne on tehty valmistajan ohjeiden mukaan.
Vag, liikkeessä tähän asti huollettu. Lähinnä onko jollain tulppien itse vaihtamisella merkitystä kun auto menee joskus 200k ajettuna vaihtoon?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 285
Viestejä
4 507 864
Jäsenet
74 348
Uusin jäsen
Jalkaväkimiina

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom