Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Ei jakoketjun hyppääminen paikaltaan tai paikaltaan siirtyminen mitenkään välttämättä mitään totaalituhoa aiheuta. Se voi hyvinkin aiheuttaa ainoastaan sen, että ei käynnisty tai käy huonosti. Voi hyvin olla, että toimii aivan täysin uudella ketjulla, mutta sitähän ei tiedä kuin kokeilemalla tai tutkimalla lisää.
Tottahan tuo on, mutta 80 vauhdista niin todella epätodennäköistä että pienillä vaurioilla olisi selvinnyt. Ainakin korjaamo epäili kantta irrottamatta että venttiileitä mutkalla yms. Autoa startattiin useaan otteeseen tuon jälkeen ja männät eivät (enään) koskeneet venttiileihin.
Ainakin alarattaasta oli kaikki hampaat lähtenyt.
1713711290272.png
 
Tottahan tuo on, mutta 80 vauhdista niin todella epätodennäköistä että pienillä vaurioilla olisi selvinnyt. Ainakin korjaamo epäili kantta irrottamatta että venttiileitä mutkalla yms. Autoa startattiin useaan otteeseen tuon jälkeen ja männät eivät (enään) koskeneet venttiileihin.
Ainakin alarattaasta oli kaikki hampaat lähtenyt.
Voisi kokeilla tulpanreiästä katsoa kameralla miltä männät näyttää onko osumajälkiä, samoin nokkia pyörittämällä voisi yrittää arvioida onko venttiilit mutkalla, (vaikka paremmin näkisikin vasta vähän hattua purkamalla). Jos männän laessa ei mitään näy ja tuntuu että nokat pyörii hereästi, ihan hyvä mahdollisuus että tuosta vielä tulee myyntiauto. Se on sitten eri asia että kannattaako korjaamolla teettää vai tehdä itse. Purkumoottorista uusi ratas (ja vaikka ketjukin jos on vielä ok) jos uusi maksaa mansikoita.
 
Viimeksi muokattu:
Tosiaan hampaalla tai kahdella jaon hyppääminen ei saa tuhoa aikaan, mutta saa auton käymään huonosti. Kun nokka-akseli lopettaa vallan pyörimisen ja kampiakseli vielä pyörii, on tuho 99% varma. Myös tuossa koneessa, josta on kuva sileestä jakoketjun rattaasta, on tuho 99% varma.
Vaihde päällä mäkeen, keula ylöspäin -> yksi keino saada ketju hyppäämään. Pitää tietysti moottorin päästä pyörähtämään väärään suuntaan, eli ei esim. käsijarrua päällä.
Kerrotko tarkemmin, miteen mäkeen pysäköiminen saa jaon pieleen?
 
Tosiaan hampaalla tai kahdella jaon hyppääminen ei saa tuhoa aikaan, mutta saa auton käymään huonosti. Kun nokka-akseli lopettaa vallan pyörimisen ja kampiakseli vielä pyörii, on tuho 99% varma. Myös tuossa koneessa, josta on kuva sileestä jakoketjun rattaasta, on tuho 99% varma.

Kerrotko tarkemmin, miteen mäkeen pysäköiminen saa jaon pieleen?
Tuossa yllä ehti nämä tulla. Yleensä kiristimissä on hammastus, joka tämän estää. Ei nyt äkkisiltään muistu mieleen, missä näin on käynyt, mutta todellakin mahdollista. Moottori sammutettuna ei oo öljynpainetta kiristimellä, joten väärään suuntaan pyöriessä ketju menee sen verta löysälle, että voi hypätä hampaalla tai useammalla yli, riippuen kuljetusta matkasta.
 
Hylky tuli katsastuksessa. Putki vuotaa. Näyttää siltä että ei tuota saa fiksattua pitäväksi millään? Vinkkejä otetaan vastaan.
vuoto.jpg
Onko noi parin-kolmen satasen katalysaattorit ihan ok tilalle?
a6394901714 for sale | eBay
Jos asustelet paikkakunnalla missä on ihan oikea pakoputki firma niin ei tuohon uuden jouston hitsaaminen montaa kymppiä maksa. Toki joku muukin autokorjaamo joka tekee hitsaus hommia niin sen vaihtaa. Ei sen takia koko katalysaattoria kannata vaihtaa.

Edit toki jos tuon katalysaattorin saat tuolla satasella niin onhan sekin vaihtoehto. Mutta jos tuon 200€ joutusi siitä maksaa niin uuden jouston todennäköisesti saa huomattavasti halvemmalla.
 
Jos asustelet paikkakunnalla missä on ihan oikea pakoputki firma niin ei tuohon uuden jouston hitsaaminen montaa kymppiä maksa. Toki joku muukin autokorjaamo joka tekee hitsaus hommia niin sen vaihtaa. Ei sen takia koko katalysaattoria kannata vaihtaa.

Edit toki jos tuon katalysaattorin saat tuolla satasella niin onhan sekin vaihtoehto. Mutta jos tuon 200€ joutusi siitä maksaa niin uuden jouston todennäköisesti saa huomattavasti halvemmalla.
Jep täytyy miettiä vielä mitä tekis. Hitsaushommat ei itseltä luonnistu eikä ole vehkeitäkään mutta koko katalysaattorin vaihto onnistuis itsekin tehden.
 
Jos ketjun kiristin on suunniteltu siten, että se kiristää vain normaalisuuntaan pyöriessä, niin väärään suuntaan pyöriessä ketju voi löystyä liikaa ja siksi hypätä jaon yli.

Kerrotko tästä lisää, miten se ketju löystyy jos moottori sammuksissa parkissa nytkähtää taakse päin, mutta ei jos eteenpäin?
 
uus jousto-osa ehdottomasti vaan. jos katti ehjä. joustoja löytyy mitoilla autotarvikekaupoista.
 
Uusi jousto jos itse sen hitsaa, mutta jos ei itse hitsaa ja kun uusi jousto katilla kokonaisena on sen noin 130e ja sen pystyy itse vaihtamaan, niin kyllä se melko varmasti halvemmaksi tulee. Todennäköisesti ei kukaan siihen rahaan pura vanhaa ja askartele siihen uutta joustoa ja laita takaisin kasaan. Hyvä paikka myös harkita sitä hitsauskonetta itselle nyt, jos yhtään jotain muuta käyttöä voi tulla myöhemmin.
 
uus jousto-osa ehdottomasti vaan. jos katti ehjä. joustoja löytyy mitoilla autotarvikekaupoista.
Just näin, noi tarvikekatit eivät yleensä ole alkuperäisen veroisia, koska materiaaleissa on säästetty (arvometalleissa, joihin katin toiminta perustuu). Tai no riippuu toki alkuperäisestä katista, mutta siinä voi olla kierrätettävänäkin enemmän arvoa kuin uudella tarvikekatilla, niin siitä voi räknäillä, että jossain on säästetty. Tarvikkeen kanssa voi joutua tappelemaan jokaiseen katsastukseen, että saa päästöt kohdilleen ja vikakoodit poistumaan.
 
Tuolla palokaasut jäähdytinnesteestä.
Ja ihan paineiden mittaus. Tarviiko tuollainen lexus kunnollista testeriä että siitä saa tietoa ulos luotettavasti ? yleensä aidot japanissa tehdyt hiukan vaikeita.

Ei vuotanut pakokaasuja jäähdytinnesteeseen päin, vaan aina auton ollessa lämmin ja seisoessa vuosi nesteet palotilaan.
Ei niin paljoa että olisi näkynyt vielä jäähdytysnesteen tasossa, mutta kameralla lämpimään koneeseen katsen sinne palotilaan ilmaantui jäähdytysnestetippoja. Nyt kansipahvin vaihdossa, laitetaan samalla jakopään ketjunkiristintä etc. niin eiköhän tuolla ajele taas jonkin aikaa.
 
Kerrotko tästä lisää, miten se ketju löystyy jos moottori sammuksissa parkissa nytkähtää taakse päin, mutta ei jos eteenpäin?
Jos sulla on eteenpäin oleva vaihde päällä, ja auto liikkuu taaksepäin, niin moottori pyörii väärin päin. Ja toki myös silloin, kun on pakki päällä ja auto liikkuu eteenpäin.

Ketjun löytymistä voi simuloida vaikka ratasvaihteisen polkupyörän polkimia väärään suuntaan pyörittämällä.
 
Voikohan tuo ketjun hyppäys liittyä johonkin +500 tkm ajettuun mottiin, jossa jakopään rattaat ovat kuluneet epäsymmetrisesti. Samalla tapaa ketju alkaa hyppiä kuluneissa rattaissa polkupyörässä (huom. yksi- tai napavaihteisissa).

Erittäin vaikea kuvitella, että autonvalmistaja jättäisi noin todennäköisen suunnitteluvirheen. Tulee mieleen Lancia Gamma ja ohjaustehostimen pumppu nokka-akselilla.

Edit. Jakoketjuissa ei taida olla polkupyörän rissoja, vaan niitä kiristetään pitkältä sivulta. Jos kiristin pettää, niin ketju hyppii molempiin suuntiin.
1713951280365.png
 
Viimeksi muokattu:
Ketjunhyppäysongelmasta on aikaa nyt palttiarallaa 10vuotta, muutama samanlainen tapaus kävi silloin näytillä, ja samassa tilanteessa sattuneita; auto ollut mäessä parkissa. Siihen jättäessä toiminut normaalisti, mutta lähtiessä ei enää toimikaan. Harmaa muistikuva, että olis joku PSA-tekele ollut, mut ei voi muistaa.

Voihan se toki olla, että joku on piruuttaan käyny laittamassa jaon sekaisin siinä omistajan huomaamatta. Venenyt ketju? Voi olla, ei muista, mutten siltikään jättäisi vaihteen varaan autoa mäkeen/huonolla seisontajarrulla.
 
Mullakin on tullu vastaan/kuullut kavereilta. Arvaan et kiristimessä ei ole pykäliä tai ne on paskana ja vääräänsuuntaan pyörittämällä kiristin painuu täysin sisään jonka jälkee jako voi hypätä?
 
Uusi jousto jos itse sen hitsaa, mutta jos ei itse hitsaa ja kun uusi jousto katilla kokonaisena on sen noin 130e ja sen pystyy itse vaihtamaan, niin kyllä se melko varmasti halvemmaksi tulee. Todennäköisesti ei kukaan siihen rahaan pura vanhaa ja askartele siihen uutta joustoa ja laita takaisin kasaan. Hyvä paikka myös harkita sitä hitsauskonetta itselle nyt, jos yhtään jotain muuta käyttöä voi tulla myöhemmin.
Tuokin riippuu kuinka hankala paikka se jouston hitsaus on. Sen takia ehdotinkin pakoputkiin erikoistunutta firmaa kun joissain tilanteessa sen pystyy hitsaamaan vain irrottamalla etupäästä putken jolloin tippuu sen verran että pääsee hitsaamaan. Mulla joskus hitsattiin uusi jousto alle puoleen tuntiin ja maksoi osineen ja töineen jonkun 70€. Tosin tästä nyt on vuosia aikaa joten on ainakin työnhinta on noussut, mutta kannattaa kuitenkin kysyä ennenkuin tarvike kattia alkaa tilaamaan.
 
Honda Accord -09, 2.0 automaatti. 200tkm napsahti just mittariin.

Väristelee tyhjäkäynnillä. Käy, kiihtyy, vaihtaa vaihteita normaalisti, kierrokset ei tyhjäkäynnillä seilaa. Ulospäin moottorin käynti hiljaista, ei mitään kummallista. Onko tässä joku "tämä osa hajoaa kaikista accordeista"-juttu, joka kandee ensin itse tarkistaa ennen kuin maksaa korjaamon arvauspalvelusta?

Internet on ennenkin osunut oikeaan autoa näkemättä, paremmin kuin autojani tutkineet korjaamot. Moottorin tai vaihteiston tukigummeja epäilen. Onko joku niitä vaihdellut, onko paha rasti?
 
Honda Accord -09, 2.0 automaatti. 200tkm napsahti just mittariin.

Väristelee tyhjäkäynnillä. Käy, kiihtyy, vaihtaa vaihteita normaalisti, kierrokset ei tyhjäkäynnillä seilaa. Ulospäin moottorin käynti hiljaista, ei mitään kummallista. Onko tässä joku "tämä osa hajoaa kaikista accordeista"-juttu, joka kandee ensin itse tarkistaa ennen kuin maksaa korjaamon arvauspalvelusta?

Internet on ennenkin osunut oikeaan autoa näkemättä, paremmin kuin autojani tutkineet korjaamot. Moottorin tai vaihteiston tukigummeja epäilen. Onko joku niitä vaihdellut, onko paha rasti?
Jos kaikki toimii niin aja "ominaisuuden" kanssa hetki ja seuraa tilannetta, jos alkaa pahentumaan tai muuttuu merkittävästi niin sitten alkaa tutkimaan.

Tuollainen alkava vika voi olla hankala paikallistaa kun tekee satunnaisesti, mutta kun vika etenee niin se alkaa pitämään ääntä tietystä asiasta ja kohdasta, jolloin se on helpompi paikallistaa.
 
Honda Accord -09, 2.0 automaatti. 200tkm napsahti just mittariin.

Väristelee tyhjäkäynnillä. Käy, kiihtyy, vaihtaa vaihteita normaalisti, kierrokset ei tyhjäkäynnillä seilaa. Ulospäin moottorin käynti hiljaista, ei mitään kummallista. Onko tässä joku "tämä osa hajoaa kaikista accordeista"-juttu, joka kandee ensin itse tarkistaa ennen kuin maksaa korjaamon arvauspalvelusta?

Internet on ennenkin osunut oikeaan autoa näkemättä, paremmin kuin autojani tutkineet korjaamot. Moottorin tai vaihteiston tukigummeja epäilen. Onko joku niitä vaihdellut, onko paha rasti?
Tulpat, tulpan johdot, bensansuodatin iskussa? Mulla kokemuksia vastaavanlaisisa hikoista sekä Accordissa, että Mazda 6:ssa ja aina liittyi sytkiin tai syöttöön. Käy hetken kolmella ja ravistaa.
 
Jos tyhjäkäynnillä ilmenee, häviääkö jos kierroksia nostaa? Itellä 2005 350tkm ajettu accord ja tyhjäkäynnillä hiuksenhieno värinä, joka siis johtuu tukikumeista. Pahenee ajan mittaan. Jos antaa kierroksia ihan hyppysellisen 1100rpm asti, häviää se värinä.

Ja kun kyse automaatista niin onhan sama ilmiö tyhjäkäynnillä myös asennossa N vrt D tai pakko ykkönen?
 
Määrittele "väristelee" tarkemmin. Onko se joku ääni jossakin, missä? Vai käynti seilaa jotenkin? Auton tärinää? Vai jotakin muuta?

Tasaista värinää, mihinköhän tuota vertaisi. Eipä siitä juuri ääntä tule. Ratissa ja persiissä tuntuu, kuin joku vibraattori:D Ei siis vatkaa, yski, pätki tai mitään. Kuulostaa käyvän neljällä pytyllä. Tuntuu ehkä eniten siltä, kuin olis diesel-moottori vaihdettu autoon, ne tärrää aina vähän ratissa ja persiissä.

Jos tyhjäkäynnillä ilmenee, häviääkö jos kierroksia nostaa? Itellä 2005 350tkm ajettu accord ja tyhjäkäynnillä hiuksenhieno värinä, joka siis johtuu tukikumeista. Pahenee ajan mittaan. Jos antaa kierroksia ihan hyppysellisen 1100rpm asti, häviää se värinä.

Ja kun kyse automaatista niin onhan sama ilmiö tyhjäkäynnillä myös asennossa N vrt D tai pakko ykkönen?

Pikkasen voimistuu, kun pistää R tai D -asentoon. N-asennossa vaimenee. Snadilla kaasulla häviää, alkaa oikeastaan häiritsevimpänä, kun moottori on lämmennyt ja tyhjäkäyntikierrokset laskevat alle tuhannen. Ajossa en huomaa mitään kummallista. Ärsyttää liikennevaloissa eritoten
 
Tulpat, tulpan johdot, bensansuodatin iskussa? Mulla kokemuksia vastaavanlaisisa hikoista sekä Accordissa, että Mazda 6:ssa ja aina liittyi sytkiin tai syöttöön. Käy hetken kolmella ja ravistaa.

Laitetaan tarkistettavien listalle. Eipä ole tietty paha rasti vaihtaa huvin ja urheilun vuoksi, tai kun tarvitsee lepohetkeä kiireisestä perhearjesta.
 
Pikkasen voimistuu, kun pistää R tai D -asentoon. N-asennossa vaimenee. Snadilla kaasulla häviää, alkaa oikeastaan häiritsevimpänä, kun moottori on lämmennyt ja tyhjäkäyntikierrokset laskevat alle tuhannen. Ajossa en huomaa mitään kummallista. Ärsyttää liikennevaloissa eritoten
Viittaisi kyllä laatikon (tai moottorin) tuentaan tämä.
 
Tasaista värinää, mihinköhän tuota vertaisi. Eipä siitä juuri ääntä tule. Ratissa ja persiissä tuntuu, kuin joku vibraattori:D Ei siis vatkaa, yski, pätki tai mitään. Kuulostaa käyvän neljällä pytyllä. Tuntuu ehkä eniten siltä, kuin olis diesel-moottori vaihdettu autoon, ne tärrää aina vähän ratissa ja persiissä.



Pikkasen voimistuu, kun pistää R tai D -asentoon. N-asennossa vaimenee. Snadilla kaasulla häviää, alkaa oikeastaan häiritsevimpänä, kun moottori on lämmennyt ja tyhjäkäyntikierrokset laskevat alle tuhannen. Ajossa en huomaa mitään kummallista. Ärsyttää liikennevaloissa eritoten

Omassa laturin jumittunut vapaakytkin (1- suuntainen laakeri) aiheutti vastaavaa.
Kierroksilla ja ajossa ok, paikallaan paha. Luulin myös laatikoksi mutta pääsikin helpolla
 
Audi A6 vuosimallia 2007 bensa automaatti. Auto ollut minulla parisen viikkoa.
Peruutustutka ei toimi. Peruutustutkasta puuttui sulake. Sen lisäämällä tekeen nyt sen, että pienen hetken ajan keskinäytössä vilahtaa peruutustutkan näyttö kun peruutusvaihteen kytkee päälle. Mitään ääniä ei kuulu. Perus OBD ELM mokkulalla ja Android car scanner softalla vikakoodeja ei löytynyt. Olisiko ajatusta, mitä kannattaisi tutkia? Ihan vielä en ole valmis sijoittamaan VAG koodinlukijaan koska ilman peruutustutkaakin pärjää.
Toinen vika on polttoainemittari. Se näyttää koko ajan noin varttitankkia ihan sama minkä verran polttoainetta on. Viisari liikkuu hieman mutta logiikka ei ole auennut. Joskus näyttää hieman yli vartin ja joskus alle. Toimintamatkamittari kuitenkin tuntuu toimivan. Sen verran etsin että johtosarjavikaa pumpussa tankissa sekä mittariston päivitysvikoja näissä on ollut, mutta kuulostaako tämä tutulta? Tuntuu oudolta että toimintamatka päivittyy, mutta mittari näyttää mitä sattuun.
 
Onko mielipidettä siihen missä kohtaa ei ole merkitystä onko huollot teetetty vai tehty osittain itse? Tarkastushuoltoon ajattelin auton viedä, mutta itse tehdä ns. lisätyöt.
 
Onko mielipidettä siihen missä kohtaa ei ole merkitystä onko huollot teetetty vai tehty osittain itse? Tarkastushuoltoon ajattelin auton viedä, mutta itse tehdä ns. lisätyöt.
VAG-vehje? Tarkastuhuollolla saat liikkumisturvan voimaan. Periaatteessa jos vaihdat esim tulpat itse ja ne aiheuttaa jonkun vian tulevaisuudessa, niin ei oo takuu asia tai ei mee liikkumisturvaan. Samahan kuka ne vaihtaa, mutta pitää pystyä sitten todistamaan vian sattuessa, että ne on tehty valmistajan ohjeiden mukaan.
 
VAG-vehje? Tarkastuhuollolla saat liikkumisturvan voimaan. Periaatteessa jos vaihdat esim tulpat itse ja ne aiheuttaa jonkun vian tulevaisuudessa, niin ei oo takuu asia tai ei mee liikkumisturvaan. Samahan kuka ne vaihtaa, mutta pitää pystyä sitten todistamaan vian sattuessa, että ne on tehty valmistajan ohjeiden mukaan.
Vag, liikkeessä tähän asti huollettu. Lähinnä onko jollain tulppien itse vaihtamisella merkitystä kun auto menee joskus 200k ajettuna vaihtoon?
 
Audi A6 vuosimallia 2007 bensa automaatti. Auto ollut minulla parisen viikkoa.
Peruutustutka ei toimi. Peruutustutkasta puuttui sulake. Sen lisäämällä tekeen nyt sen, että pienen hetken ajan keskinäytössä vilahtaa peruutustutkan näyttö kun peruutusvaihteen kytkee päälle. Mitään ääniä ei kuulu. Perus OBD ELM mokkulalla ja Android car scanner softalla vikakoodeja ei löytynyt. Olisiko ajatusta, mitä kannattaisi tutkia? Ihan vielä en ole valmis sijoittamaan VAG koodinlukijaan koska ilman peruutustutkaakin pärjää.
Toinen vika on polttoainemittari. Se näyttää koko ajan noin varttitankkia ihan sama minkä verran polttoainetta on. Viisari liikkuu hieman mutta logiikka ei ole auennut. Joskus näyttää hieman yli vartin ja joskus alle. Toimintamatkamittari kuitenkin tuntuu toimivan. Sen verran etsin että johtosarjavikaa pumpussa tankissa sekä mittariston päivitysvikoja näissä on ollut, mutta kuulostaako tämä tutulta? Tuntuu oudolta että toimintamatka päivittyy, mutta mittari näyttää mitä sattuun.
Eivät ole audeja, mut vastaavia vikoja on korjautettu:
V70 oli kameralla vastaavaa vikaa, paksin läpiviennissä oli johtoja menossa poikki haitarikumin sisällä. En muista että olisi ilmoittanut mitään missään, paitsi et kameran kuva vain vilahti.
Mondeossa taas oli vastaavaa bensamittarivikaa, viisari eli omaa elämäänsä joko paikallaan, alhaalla tai ylhäällä, mut range väheni vastaavasti kuten ennen. Pumppuyksikön vaihdolla se alkoi pelaamaan normaalisti.
 
Onko varmaa tietoa kellään. missä vika?

A4 B5 1.8T etuveto

yks kaks kytkintuntuma meni ihan lattiaan. Toimi kyllä mutta oli aivan on/off ja ihan lattiamatossa kiinni se "bite point". Ja siinä ennen sitä se kytkimen liike aivan tunnoton/höyhenenkevyt, ei mitään vastusta

Sitten auto seiso parkkiksella. Kerran polkasin kytkintä - jäi lattiaan. Käsin piti nostaa. Ja ei ottanut vaihteita silmään kuin väkisin koska kytkintä ei saanut enää irrottamaan ollenkaan.

Ilmasin kytkimen, jolloin toiminta palasi tuohon ensimmäiseen vikatilanteeseen, ja pystyi taas ajamaan.
 
Onko varmaa tietoa kellään. missä vika?

A4 B5 1.8T etuveto

yks kaks kytkintuntuma meni ihan lattiaan. Toimi kyllä mutta oli aivan on/off ja ihan lattiamatossa kiinni se "bite point". Ja siinä ennen sitä se kytkimen liike aivan tunnoton/höyhenenkevyt, ei mitään vastusta

Sitten auto seiso parkkiksella. Kerran polkasin kytkintä - jäi lattiaan. Käsin piti nostaa. Ja ei ottanut vaihteita silmään kuin väkisin koska kytkintä ei saanut enää irrottamaan ollenkaan.

Ilmasin kytkimen, jolloin toiminta palasi tuohon ensimmäiseen vikatilanteeseen, ja pystyi taas ajamaan.

Varmaa tietoa ei ole mutta veikkaan pääsylinteriä joka päästää ilmaa järjestelmään jolloin orjasylinteri lyö tyhjää. Nestevuotoja? Miten ilmasit kytkinpedaalin ollessa lattiassa; jarrusatulasta letku säiliöön ja jarruja pumppaamalla?
 
Varmaa tietoa ei ole mutta veikkaan pääsylinteriä joka päästää ilmaa järjestelmään jolloin orjasylinteri lyö tyhjää. Nestevuotoja? Miten ilmasit kytkinpedaalin ollessa lattiassa; jarrusatulasta letku säiliöön ja jarruja pumppaamalla?

Ei näkynyt missään nestevuotoja, en kyllä kovin hyvin nähny kuskin jalkotilaan että mitä siellä on.

kytkimen työsylinteriin letku, ja avasin nippaa, sitten heilutin kytkinpoljin ylös alas niin että neste meni letkun kautta säiliöön takaisin.
 
Ei näkynyt missään nestevuotoja, en kyllä kovin hyvin nähny kuskin jalkotilaan että mitä siellä on.

kytkimen työsylinteriin letku, ja avasin nippaa, sitten heilutin kytkinpoljin ylös alas niin että neste meni letkun kautta säiliöön takaisin.
Ilmausventtiili auki pumppasit kytkinpoljinta edes takaisin ?
 
Silloin ei taida painetta tulla kytkimelle.. Lainaus "jarrusatulasta ilmausruuvi auki, työsylkästä ruuvi auki ja letku väliin ja pumppaa jarrulla "


Kahdesta eri vuotavasta kartiosta repii ilmaa sekaan. Ja ilmaus suunta vähintäänkin mielenkiintoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Audi A6 vuosimallia 2007 bensa automaatti. Auto ollut minulla parisen viikkoa.
Peruutustutka ei toimi. Peruutustutkasta puuttui sulake. Sen lisäämällä tekeen nyt sen, että pienen hetken ajan keskinäytössä vilahtaa peruutustutkan näyttö kun peruutusvaihteen kytkee päälle. Mitään ääniä ei kuulu. Perus OBD ELM mokkulalla ja Android car scanner softalla vikakoodeja ei löytynyt. Olisiko ajatusta, mitä kannattaisi tutkia? Ihan vielä en ole valmis sijoittamaan VAG koodinlukijaan koska ilman peruutustutkaakin pärjää.
Toinen vika on polttoainemittari. Se näyttää koko ajan noin varttitankkia ihan sama minkä verran polttoainetta on. Viisari liikkuu hieman mutta logiikka ei ole auennut. Joskus näyttää hieman yli vartin ja joskus alle. Toimintamatkamittari kuitenkin tuntuu toimivan. Sen verran etsin että johtosarjavikaa pumpussa tankissa sekä mittariston päivitysvikoja näissä on ollut, mutta kuulostaako tämä tutulta? Tuntuu oudolta että toimintamatka päivittyy, mutta mittari näyttää mitä sattuun.

Luultavasti yksi tai useampi peruutustutkan anturi on rikki. Tekee tuollaista, kun on pidempään antureita rikki. Luultavasti nuo perus yleismalliset mokkulat ei osaa keskustella parkkitutkan yksikön kanssa.

Polttoainemittarista paha sanoa. Pitäisi vcds:llä katsella millaisia anturitietoja mittaristo saa, onko vikakoodeja ja testata viisarien toiminta, niin tietäisi mistä lähtisi vikaa etsimään.
 
Silloin ei taida painetta tulla kytkimelle..

tolleen mä kuiteski ennen oon ilmannu kaikki kytkimet, esim työsylkyn vaihdon kanssa, ja aina toiminu...tietty joo pääsylinterin on oltava ehjä, eihän se muuten toimi.

EDIT: työsylkky vaihdettu uuteen, TOIMII
 
Viimeksi muokattu:
Starletti pomppasi katsastuksessa. Onko tuo O2 vuoto / lambda aina vuotava pakoputki vai voiko itse anturissa olla häikkää? Eikös silloin myös muut arvot olisi pielessä?

Entäpä tuo valaisin homma: jos molemmat etuvalot ei toimi, niin miten lähivalon kuvio on voitu tarkistaa, vai onko etuvalo = parkkivalo?
 

Liitteet

  • _20240427_093246.JPG
    _20240427_093246.JPG
    83,8 KB · Luettu: 134
Starletti pomppasi katsastuksessa. Onko tuo O2 vuoto / lambda aina vuotava pakoputki vai voiko itse anturissa olla häikkää? Eikös silloin myös muut arvot olisi pielessä?

Entäpä tuo valaisin homma: jos molemmat etuvalot ei toimi, niin miten lähivalon kuvio on voitu tarkistaa, vai onko etuvalo = parkkivalo?
Kyllä pitää olla laiska ihminen jos käy hakemassa katsastuksesta merkinnät vikalistaan _useasta_ toimimattomasta polttimosta, ei voi laittaa edes osaamattomuuden tai välineiden puutteen piikkiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 472
Viestejä
4 679 081
Jäsenet
76 617
Uusin jäsen
hauskasti4

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom