Mites tuollainen mikä on speksattu max 125C?
Ennemmin ongelmaksi voi tulla, että NBR kumista valmistettu polttoaineletku ei kestä jäähdytinnestettä, kuten EPDM kumista valmistettu jäähdytinletku. Molemmat kyllä kestävät 120 asteen lämpötiloja.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mites tuollainen mikä on speksattu max 125C?
Jos jollain testerillä näkee renkaiden pyörintänopeuden, niin kaikissa olis hyvä olla sama.. ).
Tarkista takapyöristä abs kehät. Ne on sellaset irtonaiset "holkit" ja voi napsahtaa poikki. Pysyy paikoillaan ja pyörii mukana, yleensä jopa toimii ihan ok mutta välillä tekee erikoisia vikakoodeja.Potilaana 2007 Ford Transit jossa palaa satunaisesti ESP ja ABS valot , välillä pelkästään ESP ja välillä molemmat samaan aikaan. Kulkee ja pelaa muuten normaalisti, silloin kun pelkkä ESP palaa niin ABS pelaa kuten pitää.
Tänään käyty päällisinpuolin läpi jarrut, anturit sekä niiden liittimet eikä niissä mitään ihimeempiä näkynyt, ohmit mittailin ja kaikissa oli samoja lukemia.
Aktiivisia koodeja löytyi pelkästään " U0401 ECM/PCM lähettänyt vääriä tietoja " joka olikin juuri "Jarrut/ABS" kategorian alla.
Mitäköhän nyt seuraavaksi lähtisi ihmettelemään, tuo ei hirveästi kerro mitään![]()
Itseaiassa tuolahan oli muistissa jotain jumittavaa EGR koodia ainakin ja näköjään löytyi netistäkin hieman foorumeilta juttua missä mainittu egr/abs/esp ongelmien olevan yhteyksissä toisiinsa. Pitänee sekin ottaa suurennuslasin alleMitä olen tuon ikäluokan (ns.pystylamppu) ransventtiilien kanssa ollut tekemisissä, niin moottorin viat osaavat myös sytyttää abs ja esp valot, ja siihen tuo vikakoodikin viittaa, että moottoripuolella on häikkää.
Jos ei vielä löytynyt softaa niin multa vois löytyä ku oon noita asennellut, voidaan jatkaa vaikka YV-puolella jos on tarvettaSamaan törmäsin, mutta ongelmana on se että niitä ei nyt ole saatavilla, toki jos joku osaava kaveri löytää jonkin lähteen sille niin saa toki vinkata!
En tunne autoa mutta helpoimmalla pääsee kun uusii molemmat2010 Toyota Verson oikea takajarru/käsijarru jumittaa. Millainen rakenne noissa on, minkälainen vika yleensä on? Vaijerissa vai satulassa yleensä vika?
Viet sen youtuubissa mainostavan risuparran korjaamolle.2006 Citroen C4 (1,6l bensa) alkoi kovien pakkasten aikaan palamaan service valo "engine management system faulty". Auto pelittää ihan normaalisti mutta ensi kuussa olisi leimalla käytettävä niin pitäisi saada hoidettua alta pois. Isot pojat ehdotteli maadoitusvikaa mutta onko jollain kokemuksia mistä vikaa lähtisi paikantamaan vai meneekö suoraan vikakoodien lukemiseksi?
2006 Citroen C4 (1,6l bensa) alkoi kovien pakkasten aikaan palamaan service valo "engine management system faulty". Auto pelittää ihan normaalisti mutta ensi kuussa olisi leimalla käytettävä niin pitäisi saada hoidettua alta pois. Isot pojat ehdotteli maadoitusvikaa mutta onko jollain kokemuksia mistä vikaa lähtisi paikantamaan vai meneekö suoraan vikakoodien lukemiseksi?
En ole ihan varma Verso-mallista mutta veikkaan käsijarrun olevan jarrulevyn sisällä, kuten videossa:En tunne autoa mutta helpoimmalla pääsee kun uusii molemmat![]()
En ole ihan varma Verso-mallista mutta veikkaan käsijarrun olevan jarrulevyn sisällä, kuten videossa:
Käsijarrun jumitukseen tulee mieleen kolme syytä:
- vaijeri on ruosteessa
- jarrutilassa on paljon likaa (harvinaista)
- jarrukilpi on ruostunut ja siinä kiinniollut kenkäasetelma irti. Tämä on todennäköinen tuossa iässä ja vaatii uuden jarrukilven.
Jos käsijarru on erikseen, ei jarrusatulassa integroituna, ei tietenkään kannata molempia uusia. Nyt pitäisi selvittää, kumpiko jumittaa, käsi- vai käyttöjarru.
Onko Ebersprächer Edith asiantuntijoita? Käytössä KKL/vag-com kaapeli (tarkoittako nämä samaa asiaa?), mutta ei tunnista D5WSC lämmitintä. K-line menee eberin valkosiniseen johtoon. Voiko tuon datajohdon toimivuuden tarkistaa jotenkin? Tässä ei ole johtosarjassa enää liitintä ja muutenkin vähän jyrsityn näköinen johtosarja. Lämmitin on aikaisemmin toiminut (suora nappikytkentä), mutta nyt vain yrittää käynnistyä.
Ei näy mitään jännitettä k-linjassa. Mikähän tuossa sit on ongelmana.K-linjassa muistaakseni 0=12v, 1=0v, eli pitäisi näkyä 12v.
Miten mahtaa olla, jos lämppäri onkin OEM-tavaraa, niin kiinni pääseekin vain autonvalmistajan omilla ohjelmilla?
Jos on ns. viikkokello, niin siinä pitäisi näkyä vikakoodi (paitsi jos esim. taas OEM valmistajan asentama kello, niin sillä ei pysty vikakoodista lukittautunutta lämppäriä avaamaan).
Huomasin tuossa talouden 2011 mallin fabiassa, että kun ennen on risteyksissä paikallaan pysymiseen riittänyt jalan hiuksenhieno lepuuttaminen jarrupolkimella, niin nyt ei enää pysy vaan jarrupoljin tuntuu hieman vajoavan pikkuhiljaa alaspäin.
Mitäs todennäköisiä vikapaikkoja on?
Jarrut tuntuu kyllä muuten toimivam normaalisti kovassakin jarrutuksessa.
Merkkaa/teippaa säiliön kylkeen nesteentaso ja tarkkaile. Jos vähenee niin ulospäinhän se vuotaa.
Jos ei vähene niin esim pääsylinteri päästää läpi.
En tunne autoa mutta helpoimmalla pääsee kun uusii molemmat![]()
En ole ihan varma Verso-mallista mutta veikkaan käsijarrun olevan jarrulevyn sisällä, kuten videossa:
Käsijarrun jumitukseen tulee mieleen kolme syytä:
- vaijeri on ruosteessa
- jarrutilassa on paljon likaa (harvinaista)
- jarrukilpi on ruostunut ja siinä kiinniollut kenkäasetelma irti. Tämä on todennäköinen tuossa iässä ja vaatii uuden jarrukilven.
Jos käsijarru on erikseen, ei jarrusatulassa integroituna, ei tietenkään kannata molempia uusia. Nyt pitäisi selvittää, kumpiko jumittaa, käsi- vai käyttöjarru.
Tuon ikäseen jo sama laittaa kerralla kaikki uutta. Vähän väärä paikka säästää etsimällä mikä siellä jumittelee kun käytännössä jokainen osa on jo tiensä päässä vaikka toimisikin vielä.
Laahaavatko jarrut siten, että vanne kuumenee ajossa?
Yleisin jarrujen laahauksen syy on omien kokemuksieni perusteella satulassa. Tässä voi tehdä virhepäätelmän, kun huomaa jarrut avatessaan, että täällähän on vaikka liukutapit ym. jumissa, mutta sehän johtuu yleensä siitä, että satulan mäntä ei enää liiku kunnolla, jolloin kaikki liikkuvat osat jumiutuvat hiljalleen. Tietysti voi ja kannattaakin putsailla jarrut, mutta valitettavasti se harvoin on lopullinen ratkaisu.
Eli sanoisin, että jos meinaa jarruja availla laahauksen vuoksi, niin melkeinpä voi hommata etukäteen satulan, sillä eivät yleensä maksa maltaita, jos tilaa vaikka Virosta.
Käsijarru jos jumittaa, niin se on tietty oma juttunsa. Mutta eipä ole omat käsijarrut koskaan jumittaneet, itselläni ongelmana on yleensä ollut pitämättömyys. Mutta ei tietenkään mahdotonta, kyllähän niissäkin ongelmia on, toki mutulla yleisin on varmaan pitämättömyys ja toiseksi yleisin jäätyminen.
Laahausta voi aiheuttaa myös esim. jarruletkut ja ties mitkä muut, mutta itse lähtisin satulasta.
Toki jos vika on selvästi käsijarrussa ja toteutus on omilla kengillä eikä integroitu satulaan (Versossa taitaa olla omilla kengillä), niin satulan voi unohtaa.
Kuulostaisi jumittavalta kääntölaakerilta. Kun rattia kääntää niin jousi ei pääse vapaasti pyörimään vaan kiertyy ja jännityksen kasvaessa vapautuu voimalla. Myös töyssyyn ajo saattaa vapauttaa jumituksen. Kannattaa korjata piakkoin. Pahimmillaan jousi katkeaa ja jousi puhkaisee renkaan.Auton etupäästä kuuluu pieni kolahdus kun renkaat laittaa linkkuun oikealle, vasemmalle kääntäessä ei äännä. Joskus saattaa ääntää vaikkei ole renkaat ihan linkussa, jos sopivasti johonkin epätasaisuuteen ajaa.
Omassa autossa oli joskus samoja oireita. Laakerit tsekattiin, ohjaustanko tsekattiin ja vetonivel tsekattiin. Kaikki oli ok. Lopulta, kaksi vuotta myöhemmin katsastuksessa syy selvisi. Jousi oli katkennut. Se oli katkennut ihan juuresta suojamuovin sisältä. Tätä ei oltu edellisessä katsastuksessa ja vienselvittelyissä löydetty. Katsastusmies oli tässä tapauksessa tehnyt poikkeuksellisen tarkkaa työtä.Auton etupäästä kuuluu pieni kolahdus kun renkaat laittaa linkkuun oikealle, vasemmalle kääntäessä ei äännä. Joskus saattaa ääntää vaikkei ole renkaat ihan linkussa, jos sopivasti johonkin epätasaisuuteen ajaa. Syheröisellä tiellä tuntuu etupää rämisevän normaalia enemmän. Ainakin kuskin paikalla istuessa äänet tuntuu tulevan aika selvästi vasemmasta etukulmasta. Tasaisella tiellä ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä. Mitähän arvelette olevan menossa rikki näillä oireilla? Autona Civic Sedan 2009.
Veljen autosta ihmeteltiin suunnilleen samankaltaisia oireita, oireena oudot äänet ja pieni vetely. Jousta veikattiin suht varmana tapauksena mutta alatukivarren kiinnityspultit olivatkin löystyneet, eipähän mennyt rahaa osiin.Auton etupäästä kuuluu pieni kolahdus kun renkaat laittaa linkkuun oikealle, vasemmalle kääntäessä ei äännä. Joskus saattaa ääntää vaikkei ole renkaat ihan linkussa, jos sopivasti johonkin epätasaisuuteen ajaa. Syheröisellä tiellä tuntuu etupää rämisevän normaalia enemmän. Ainakin kuskin paikalla istuessa äänet tuntuu tulevan aika selvästi vasemmasta etukulmasta. Tasaisella tiellä ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä. Mitähän arvelette olevan menossa rikki näillä oireilla? Autona Civic Sedan 2009.
Etteivät näin talvisaikaan olisi vain yksinkertaisesti jäässä? Onko vanteiden sisällä kuinka paljon lunta/jäätä? Pysähdyttäessä lämpimillä jarruilla lunta/jäätä voi sulaa hiukan vanteista ja auton jäähtyessä jäätyä pakkasella jarrujenkin väliin jumittaen pyörät -> pamaus liikkeellelähdössä, jos lähtevätkin pyörimäänToyotan liikkeellelähdön aikana jarrut jumissa ja pamaus kuuluu, välillä tosi paljon joutuu painaa kaasua ja veivata kytkintä että pääse liikkeelle, sellainen fiilis et ku auto seisoo pari päivää, jarrut ruostuvat renkaisiin kiinni(ehkä ne oikeasti ruostuvat) ja täytyy väkisin lähteä liikkeelle, ja sellainen pamaus kuuluu aina kun pääse liikkeelle, osaatteko sanoa mikä mahdollisesti pielessä? Aion soittaa korjaamolle pian kyllä
Merkkaa/teippaa säiliön kylkeen nesteentaso ja tarkkaile. Jos vähenee niin ulospäinhän se vuotaa.
Jos ei vähene niin esim pääsylinteri päästää läpi.
Paikallaan pysymättömyyden syynä voi olla heikko jarrutehostin tai tehostimen alipaine niin jarrutehostin ei tehosta aivan kuten ennen.
Kyllä varsinkin takajarrulevyt ruostuvat näillä 0-keleillä kiinni paloihin. Riippuu paljon levyjen (ja ehkä palojen) laadusta, jos on ihan halvimmat tarvikelevyt, niin sitä varmemmin ruostuu. Hanki seuraavaksi kalliimmat levyt, niissä on paremmat terässeokset. Omassa Toyotassa olen käyttänyt Brembon levyjä ongelmitta.Toyotan liikkeellelähdön aikana jarrut jumissa ja pamaus kuuluu, välillä tosi paljon joutuu painaa kaasua ja veivata kytkintä että pääse liikkeelle, sellainen fiilis et ku auto seisoo pari päivää, jarrut ruostuvat renkaisiin kiinni(ehkä ne oikeasti ruostuvat) ja täytyy väkisin lähteä liikkeelle, ja sellainen pamaus kuuluu aina kun pääse liikkeelle, osaatteko sanoa mikä mahdollisesti pielessä?
Tämä vähän pelottaa, tosiaan ei ole normaalia tämä jumi lähdössä. Ilmeisesti jos jarrulevyt vaihtaa niin tämä korjaantuu? Käyn nyt vielä nostamassa auton ja katson pyörikö rengas vapaastiHarvoin se (pinta)ruoste hyväkuntoisilla levyillä on ongelma, vaan pahenee ajan myötä, kun levyn pinta rikkoutuu ja urittuu -> enemmän pinta-alaa ruosteelle ja palat ei välttämättä pyyhi ruosteita pois.
Mutta automalli vaikuttaa paljon ja rakenne, onko levy hyvin suojassa. Kyllä siinä voi kytkimen pahimmillaan räjäyttää, kun täysjumista lähtee ajamaan.
Melkosta paskaa. Palat ei ruostu levyihin kiinni. Siellä voi olla käsijarruvaijeri ruosteessa.Kyllä varsinkin takajarrulevyt ruostuvat näillä 0-keleillä kiinni paloihin. Riippuu paljon levyjen (ja ehkä palojen) laadusta, jos on ihan halvimmat tarvikelevyt, niin sitä varmemmin ruostuu. Hanki seuraavaksi kalliimmat levyt, niissä on paremmat terässeokset. Omassa Toyotassa olen käyttänyt Brembon levyjä ongelmitta.
Ite laitan automaatti käsijarrun pois päältä talveksi ja aina tasasella jätän vain vaihteen varaan, käsijarru vain jos rinteessä pysäköintiHyvä huomio, kokeilen olla laittamatta käsijarrun päälle ja katson toistuuko tämä
Melkosta paskaa. Palat ei ruostu levyihin kiinni. Siellä voi olla käsijarruvaijeri ruosteessa.
Jaha, asiasta täysin tietämätön laukoo mielipiteen.Melkosta paskaa. Palat ei ruostu levyihin kiinni. Siellä voi olla käsijarruvaijeri ruosteessa.
Kerran tein tyhmästi ja käytin auton talvella autopesussa jotta naapurien ilona olisi puhdas auto ulkomaan matkan ajaksi. Jätin pesun jälkeen käsijarrun päälle. Kaksi viikkoa myöhemmin ne oli niin jumissa, että jarrukengistä irtosi palat ja kiilautui sinne rummun sisään todella tiukasti. Jarrulevyä sai vääntää yli metrin vivulla täysin voimin jotta lähti irtoamaan. Oli luovuttaminen aika moneen kertaan lähellä.Jaha, asiasta täysin tietämätön laukoo mielipiteen.
Kyllä palat voivat ruostua kiinni, tästä on usean kymmenen vuoden kokemus. Voivat ruostua vaikka käsijarru olisi vapaana, olettaen että käsijarru on jarrusatulassa, eikä erikseen kengillä kuten osassa Toyotia. Suolaloska vielä talvella tehostaa ilmiötä.
Yhdessä Almerassa piti pahimpien loskakelien aikaan puhaltaa takalevyt paineilmalla kuivaksi.
Auton etupäästä kuuluu pieni kolahdus kun renkaat laittaa linkkuun oikealle, vasemmalle kääntäessä ei äännä. Joskus saattaa ääntää vaikkei ole renkaat ihan linkussa, jos sopivasti johonkin epätasaisuuteen ajaa. Syheröisellä tiellä tuntuu etupää rämisevän normaalia enemmän. Ainakin kuskin paikalla istuessa äänet tuntuu tulevan aika selvästi vasemmasta etukulmasta. Tasaisella tiellä ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä. Mitähän arvelette olevan menossa rikki näillä oireilla? Autona Civic Sedan 2009.
Pääsin vähän tarkemmin autoa syynäämään ja jousihan siellä oli poikki, ison palasen nyppäsin alapäästä irti.
Enää ei auto rämise epätasaisella tiellä, mutta pikkusen naksahtaa ku vetää renkaat linkkuun oikealle. Jousestahan se ääni aika varmasti tulee, kun siitä pala puuttuu.
Onko tämä mitenkään kiireellinen korjattava, kun ei ilmeisesti katsastuksessakaan aina näitä katkenneita jousia huomata?
![]()
Aina kannattaa testata startti irtaallaan, ennen takaisinlaittoa. Vaihdoin solenoidin, mutta ei lähtenyt vieläkään pelaamaan. Täytyy vielä vaihtaa uudet hiilet ja puhdistaa, josko se sitten.
Juuri sen takia kokeilinkin vielä startin toimintaa tuossa maassa ennen takaisin laittoa, saan poissuljettua vian muualta virtapiirissä.Itsekin tein samaa jumppaa starttien kanssa, kunnes löytyi vika poikki hapettuneesta moottorin maadoituskaapelista. Näytti ehjältä, mutta sormella tökkäämällä mureni käsiin. Kannattaa tarkastaa.
Kantsii myös olla startti kiinni jossain kun lyö kaapelit kiinni. Voi potkasta muuten iloseen ja sit on kaapelit pitkin pitäjää.Juuri sen takia kokeilinkin vielä startin toimintaa tuossa maassa ennen takaisin laittoa, saan poissuljettua vian muualta virtapiirissä.![]()