Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Ransittiin lätkäistiin ajokieltotarra leimalla kun meni jarruputki poikki. No hyvä että siellä eikä tienpäällä.
Nyt pitää kuulemma olla kaikki korjauskehotuksetkin korjattuna ennenkun saa hyväksytyn.
No uudet putket tuli tehtyä ja laitettua, taka-akselille laitoin jotkut Saabin pohjaanlyöntikumit, kun ei tähän hätään muuta löytynyt.

Nyt tarvii vielä vetarin suojakumit laittaa. Otin liimattavat,kai noi leiman ajan kestää, kun tarvis taas aamulla olla ajossa...

Ihana ryömiä tuolla auton alla, kun kuraa loskaa ja paskaa valuu niskaan...
 
Ransittiin lätkäistiin ajokieltotarra leimalla kun meni jarruputki poikki. No hyvä että siellä eikä tienpäällä.
Nyt pitää kuulemma olla kaikki korjauskehotuksetkin korjattuna ennenkun saa hyväksytyn.
No uudet putket tuli tehtyä ja laitettua, taka-akselille laitoin jotkut Saabin pohjaanlyöntikumit, kun ei tähän hätään muuta löytynyt.

Nyt tarvii vielä vetarin suojakumit laittaa. Otin liimattavat,kai noi leiman ajan kestää, kun tarvis taas aamulla olla ajossa...

Ihana ryömiä tuolla auton alla, kun kuraa loskaa ja paskaa valuu niskaan...
Höpöhöpö. Ne kehotukset tulisi korjata siihen alkup leimalappuun merkittyyn ajankohtaan mennessä.

Esim mulla pomppasi pontiac jumittavasta etujarrusta. Takapuskurikotelot oli ruostuneet ja niistä kehotukset. Korjasin jarrun laahauksen ja vein jälkinäytölle, hitsailin puskurikotelot joskus myöhemmin. Ja ei noita kehotuksia kukaan seuraa edes korjaatko vai et.

Jos leimaukko nalkuttaa että ne pitää korjata leiman saaminseksi niin lätkäse jauhot suuhun että annettu pvm ei vielä ole täyttynyt, onhan sulla vikalista voimassa vielä kuitenkin.
 
Yli menneet arvot CO% 1,28 (rajaksi mittauksessa merkitty 0,2) ja HC PPM 118 ( raja 100). Korjaantuuko nämä tuon taemman katalysaattorin vaihdolla miten todennäköisesti? Vähän paskempi homma ruveta laitattamaan noita muita vikoja kuntoon jos sitten ei kuitenkaan saisi päästöistä menemään läpi. Yritin googletella heikoin tuloksin "kuinka paskat" nuo arvot on.

Lisäkysymys tähän liittyen olisi vielä tietäjille. En löytänyt tarkempaa tietoa noista päästöjen hylkäysrajoista, että onko nuo niin pahasti pielessä että napsuu heti ajokieltoa vai saako tuolla sen kuukauden ajoaikaa vielä noilla lukemilla (jos ei kovasti muuta löydy)?
 
Tästä ei kauhean kauan ole kun eräästä volkkarista ei tahtonut löytää ilman googlea öljynsuodatinta ja sitten tarvi googlea uudestaan että mistä ihmeestä se pitäs saada ruuvattua pois :D

Kyllä ne sumuisten saarten loorditkin osasivat, 90-luvun alussa suunnitellusta TD5 koneesta ei ihan heti keksi miten suodattimen saa ruuvattua pois pakosarjan alta ja varsinkin miten uuden filtterin saa paikoilleen.
Tosin tähän ovat jälkimarkkinat keksineet helpotuksen lyhemmän suodattimen muodossa.
 
Jos oikein ymmärsin Traficomin listasta (s.32), niin bensalla ainoastaan > 6% CO ylitys aiheuttaa ajokiellon, muista arvoista tulee hylkäys.

Ransittiin lätkäistiin ajokieltotarra leimalla kun meni jarruputki poikki. No hyvä että siellä eikä tienpäällä.

Aika harva normaaliajossa tekee maksimijarrutuksia, niin katsastuksessa hajoaminen on yleistä. Tai jos ei hajoa, niin vähintään yksi kulma jää jumiin, että saa ajella levy punahehkuna takaisin.
Itsekin ihmettelin, kun jarrunestettä kului Almerassa tasaisen hitaasti mutta vuotokohta oli pieni ja tankin alla piilossa. Silti jarrut pelitti kevyessä ajossa normaalisti.
 
Ransittiin lätkäistiin ajokieltotarra leimalla kun meni jarruputki poikki. No hyvä että siellä eikä tienpäällä.
Nyt pitää kuulemma olla kaikki korjauskehotuksetkin korjattuna ennenkun saa hyväksytyn.
No uudet putket tuli tehtyä ja laitettua, taka-akselille laitoin jotkut Saabin pohjaanlyöntikumit, kun ei tähän hätään muuta löytynyt.

Nyt tarvii vielä vetarin suojakumit laittaa. Otin liimattavat,kai noi leiman ajan kestää, kun tarvis taas aamulla olla ajossa...

Ihana ryömiä tuolla auton alla, kun kuraa loskaa ja paskaa valuu niskaan...
Jos oikein ymmärsin Traficomin listasta (s.32), niin bensalla ainoastaan > 6% CO ylitys aiheuttaa ajokiellon, muista arvoista tulee hylkäys.



Aika harva normaaliajossa tekee maksimijarrutuksia, niin katsastuksessa hajoaminen on yleistä. Tai jos ei hajoa, niin vähintään yksi kulma jää jumiin, että saa ajella levy punahehkuna takaisin.
Itsekin ihmettelin, kun jarrunestettä kului Almerassa tasaisen hitaasti mutta vuotokohta oli pieni ja tankin alla piilossa. Silti jarrut pelitti kevyessä ajossa normaalisti.

Juu, niinkuin sanoin, että hyvä kun tuli leimalla esille vuoto. Vaikka kai sitä pitäisi niinkuin iso osa alkaa huutamaan, että katsuri rikkoi ihan hyvän jarruputken... :lol:

Mutta tosiaan tuli ihan ajokieltotarra tuosta hyvästä, eli ei tarvi ajella ennen kun on kunnossa mikä sekin on ihan järjellä selitettävissä, ei kukaan halua liikenteeseen autoja ilman jarruja. No nyt on, aamulla menen konttorille, ennenkuin jatkan töihin.
 
Jos oikein ymmärsin Traficomin listasta (s.32), niin bensalla ainoastaan > 6% CO ylitys aiheuttaa ajokiellon, muista arvoista tulee hylkäys.



Aika harva normaaliajossa tekee maksimijarrutuksia, niin katsastuksessa hajoaminen on yleistä. Tai jos ei hajoa, niin vähintään yksi kulma jää jumiin, että saa ajella levy punahehkuna takaisin.
Itsekin ihmettelin, kun jarrunestettä kului Almerassa tasaisen hitaasti mutta vuotokohta oli pieni ja tankin alla piilossa. Silti jarrut pelitti kevyessä ajossa normaalisti.
Ajokieltotarran saa nykyään vaikka siitä, että toinen puoli käsijarrusta ei pidä ollenkaan, tai että renkaiden kulutuspinta on alle lain salliman.
 
Höpöhöpö. Ne kehotukset tulisi korjata siihen alkup leimalappuun merkittyyn ajankohtaan mennessä.

Esim mulla pomppasi pontiac jumittavasta etujarrusta. Takapuskurikotelot oli ruostuneet ja niistä kehotukset. Korjasin jarrun laahauksen ja vein jälkinäytölle, hitsailin puskurikotelot joskus myöhemmin. Ja ei noita kehotuksia kukaan seuraa edes korjaatko vai et.

Jos leimaukko nalkuttaa että ne pitää korjata leiman saaminseksi niin lätkäse jauhot suuhun että annettu pvm ei vielä ole täyttynyt, onhan sulla vikalista voimassa vielä kuitenkin.
Niin, sulla ei tullut ajokieltotarraa tuulilasiin.? Toki en tiedä, että tulkkasinko konttorinukkoa väärin, kun sanoi että kaikki on korjattava, ainakin ennen jarruvian korjaamista tuolla ei olisi saanut ajaa kuin korjaamolle. Toki ennemmin ja myöhemmin ne olisi tarvinnut tehdä, nyt on kaikki kunnossa.
 
Niin, sulla ei tullut ajokieltotarraa tuulilasiin.? Toki en tiedä, että tulkkasinko konttorinukkoa väärin, kun sanoi että kaikki on korjattava, ainakin ennen jarruvian korjaamista tuolla ei olisi saanut ajaa kuin korjaamolle. Toki ennemmin ja myöhemmin ne olisi tarvinnut tehdä, nyt on kaikki kunnossa.
Juu ei mulla ajokieltoa tullut. Mutta miten se ajokiellon oleminen niiden kehotuksien korjaamiseen vaikuttaisi? Hylsyyn ja ajokieltoon johtavat kun korjaa niin sehän pitäisi riittää.

Mutta tosiaan, ennemmin tai myöhemminhän ne kehotusviatkin tulee eteen, milloin ne sitten korjaakaan. Lähinnä tuon sääntelyn kannalta asiaa pohdiskelin.
 
Ajokieltotarran saa nykyään vaikka siitä, että toinen puoli käsijarrusta ei pidä ollenkaan, tai että renkaiden kulutuspinta on alle lain salliman.

Käsijarruvaatimus ei mene ihan noin (Traficom määräys s.22):
Ajokieltoa tulee jos seisontajarrun kokonaisjarruvoima on alle 8% auton kokonaismassasta. Jos käsijarrun tasapainoero on yli 70%, niin tulee hylkäys. Eli jos toinen puoli on riittävän tehokas, niin saa hylkäyksen.
Renkaissa ajokiellon aiheuttaa alle 1,6 mm kulutuspinta, myös talvirenkaissa, vaikka laki sanoo 3 mm.

Viittasin edellisessä viestissäni päästömittaukseen. Kannattaa silti testata itsekin jarruja välillä vähän kovemmin, ettei vasta katsastuksessa.
 
Ajokieltotarran saa nykyään vaikka siitä, että toinen puoli käsijarrusta ei pidä ollenkaan, tai että renkaiden kulutuspinta on alle lain salliman.

Itsellä 2021 joulukuussa katsastuksessa ja käsijarru ei pitänyt ollenkaan oikealla eli 0%. Oli käsijarru sen verran monta kertaa laahannut, että levy vetänyt siniseksi.
Tuli vain hylkäys käsijarrusta ja eikä tullut ajokieltoa eli punaista tarraa tuulilasiin. Katsastaja vaan kertoili, että todennäköisesti riittää palojen ja levyjen vaihto taakse.

Uudet levyt ja palat, niin oli käsijarrussa 50% heitto edelleen oikealle. Uusilla osilla pitää se 500km ajella, että rupeaa pitämään.

Käytin 2022 joulukuussa katsastuksessa, niin oli 5% heitto enään käsijarrussa.
 
Viimeksi muokattu:
B-sarjan mersusta meni kuljettajan oven napit pimeäksi. Toimivat vain, kun ovea avaa riittävästi. Oliskohan kosketushäiriö vai jokin sensoriongelma?
 
B-sarjan mersusta meni kuljettajan oven napit pimeäksi. Toimivat vain, kun ovea avaa riittävästi. Oliskohan kosketushäiriö vai jokin sensoriongelma?
Laadukas ukrainassa valmistettu johtosarja oven ja rungon välissä kopottunut. Näin pikaisella vilkaisulla kristallipalloon. Vuosimalli ja millä tekniikalla ?
 
Laadukas ukrainassa valmistettu johtosarja oven ja rungon välissä kopottunut. Näin pikaisella vilkaisulla kristallipalloon. Vuosimalli ja millä tekniikalla ?
Oli kaiketi kondenssiongelma liitännöissä. Otin paneelin irti, kuivasin ja uudelleenkytkin kaiken. Ongelma poistui ainakin toistaiseksi. Johdot olivat kaikki kunnossa siltä osalta kuin olivat näkyvissä.
 
Onkos porukalla kokemusta kunnostetuista diesel suuttimista, common rail systeemiin. Onko nämä kannattavia vai suoraan vaan tehdas uudet?
 
Pelkkiä huonoja kokemuksia. Ei kovin iso otanta, mutta suosittelisin välttämään. Useamman tapauksen tiedän jossa on ensin ostettu kunnostetut suuttimet, todettu paskaksi ja kaivettu sitten lompakkoa syvemmältä uusien ostamiseksi.
 
Voisi tännekin avautua autoelämästäkin, kun on niin upeaa, älykästä sakkia purkautunut samalle alustalle tuhansittain.

Siitä asti kun 18 täytin, elämä pyörinyt vähän liikaakin autojen ympärillä. Kaikkea mitä muutamalla tonnilla saa on tullut kokeiltua, että voi sitten oikessti kertoa mielipiteitään laitteista, eikä mitään "kun kaverit sano"-settiä. Huomannut että ne ennakkoluulot ei useinkaan pidä paikkaansa, ja esim. Ranskisleiristä löytyy ihan helmiä laitteita. Jopa ilman hinta-laatuhommia, mutta etenkin siinä luokassa jos käyttöautoa vaikka etsii.

Vähän motivaatio autojen isompaan korjaamiseen itse hukassa, kun tallipaikkaa sopivasti hankala löytää ja muutenkin suurimman osan ihmisistä jotka autoja harrastelee, kanssa en tule toimeen, kun en ymmärrä sellaista "kaikki autot puun ympärille jotka ei ole ihan minttejä tai maksa vähintään 4000e"-meininkiä. Enemmän tulee siis nautittua vain ajamisesta, mutta toki välillä ottaa päähän kun jotain pikkujuttujakaan ei saa itse mukavuudenhalultaan tehtyä, etenkään näin talvella. Kesäisin sentään perushuollot ja muut suorittuvat näppärästi pihalla.

Ja ainahan sitä on pakko ostaa lisää romuja vaikka vanhoissa olisi laitettavaa, kun ei malta. Eipä ole onneksi ihan hanskasta lähtenyt ja autojen määrä sentään pysyy aisoissa, mutta fiksumpaahan se olisi laittaa vanhat viimeisen päälle ennenkuin ostaa uusia, jos ei ihan pakko-ostoksia lasketa. Vähän on kauppamiehen vikaakin, mutta ei niinkään rahamielessä, vaan ostan kuitenkin lähinnä vain autoja joista pidän. Eli vaikka olen hintatietoinen ja halvalla toki kaiken haluan, ei mikään saman tien kiertoon lähde.

Ja mistä sitten pidän, no melkein kaikesta, aasialaisissa ehkä vähiten kiinnostavia juttuja. Pidän autoista ennen kaikkea esineenä, yhteen materiaan on yhdistettynä monta ihmislajin osaamisaluetta. Muotoilu, tekniikka, tietotekniikka, ja monet muut. Siksi ehkä nuo aasialaiset ei innosta, kun jäävät lähes aina siellä tunnepuolella jälkeen muista. Muotoilu aika tylsää jos ei ihan jdm-spessuja lasketa, sisustat aika ankeita (joo, joku Lexus LS hakkaa Golfin mutta saman tasoisia autoja pitää verrata) ja jotenkin ovat suunniteltu enemmän vain käyttöä ajatellen. Ja usein aika lyhyttä sellaista, monet asiat jotka ovat esim. Saksalaisissa tehty arkipäiväisiksi vaihdettaviksi, ovat yllättävän hankalia korjata aasian vehkeissä. Luotettavuus ei ole legendaa, mutta 2000-luvulla jo usein yliarvostettua. Huonoja moottoreita ja vaihdelaatikoita sielläkin suunnassa.

Sen siis oppinut, että yksioikoisesti ei ole huonoja tai hyviä merkkejä, jokaisella on aallonharjansa. Siinä missä VAG laatu on laskenut 3B-Passattien aikakauden jälkeen rajusti, esim. PSA-laitteilla laatu on noussut. Ja faktaa on myös, että niitä hienompia brändejä korjaillaan mukisematta, siinä missä muita haukutaan julkisesti kun ovat olevinaan niin huonoja. Eli Audimies korjaa autoaan tuhansilla hissukseen, mutta Rellun ostanut manaa heti ensimmäistä sähkövikaa -"v:n ranskalaiset". Ihmeellinen tunnepuolen homma suomessa autoskenessä.

Ja tiedän kyllä, että ranskiksilla ja etenkin italialaisilla on niitä huonoja malleja ollut oikeastikin paljon. Niitä pitää vain osata välttää. Italialaiset järjestään ei niin kestävää tavaraa, mutta esim. Twin Spark Alfoilla fiilis korvaa laatua aika paljon. Ainoita 2000-luvun vaparinelosia, jotka eivät tunnu alakierroksilla siltä, että ilmanputsarissa olisi sukka (Ford, Opel 16V koneet ym.).

Kaikissa autoissa on aina jotain kivaa. Fiat Stilot ja muut perusfiatit ja Chevyn Trans Sportit olisi voitu jättää tekemättä... Ennen kaikkea suosittelen kaikille varakkaammillekin rohkeasti kokeilemaan halvempia autoja vaikka harrasteena. Mitään ei mentä, eikä niihin sitä rahaakaan kovin uppoa kun käyttää iPartsia, Rockautoa ja omia käsiä taidokkaasti.
 
Voisi tännekin avautua autoelämästäkin, kun on niin upeaa, älykästä sakkia purkautunut samalle alustalle tuhansittain.

Vähän motivaatio autojen isompaan korjaamiseen itse hukassa, kun tallipaikkaa sopivasti hankala löytää ja muutenkin suurimman osan ihmisistä jotka autoja harrastelee, kanssa en tule toimeen, kun en ymmärrä sellaista "kaikki autot puun ympärille jotka ei ole ihan minttejä tai maksa vähintään 4000e"-meininkiä. Enemmän tulee siis nautittua vain ajamisesta, mutta toki välillä ottaa päähän kun jotain pikkujuttujakaan ei saa itse mukavuudenhalultaan tehtyä, etenkään näin talvella. Kesäisin sentään perushuollot ja muut suorittuvat näppärästi pihalla.

Muut avautumiset muualle.

Edit. Yritin siirtää ylempää kuuluvampaan ketjuun, mutta jäi tännekin.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos porukalla kokemusta kunnostetuista diesel suuttimista, common rail systeemiin. Onko nämä kannattavia vai suoraan vaan tehdas uudet?
On kokemuksia. Esim tammer dieselin kunnostetuista. Valtaosin erinomaisia. Ja takuut toimii.
Nimettömän pajan tuotteisiin kaikkien raha ja aika menee hukkaan.
 
D2 kanssa ainakin tää on ihan perhanan kätevä kalu.
Pienestä raosta suoraan sivulta päin onnistuu tuolla.

Revin ite vasta turbon, pakosarjan, kummankin suodattimen jalat, öljykuulerin jne mäjelle ja vaihtelin tiivisteitä.

Onnistuu myös kuormaliinalla, kun laittaa pari kieppiä suotimen ympärille ja vetää päät moottorin sivulle mistä ulottuu käsiin. Toisesta päästä pidetään kireällä suodattimen ympärillä ja toisesta vetästään aukeamissuuntaain.
 
Laadukas ukrainassa valmistettu johtosarja oven ja rungon välissä kopottunut. Näin pikaisella vilkaisulla kristallipalloon. Vuosimalli ja millä tekniikalla ?
Tähän vielä, ongelma palasi ja olit oikeassa. Johdot siellä vetää oikoon kun sopivassa asennossa. Nyt mietin kuorinko suojan ja korjaanko huonot johdot itse vai vaihdatanko koko sarjan. Luulen että jokainen paja yrittää kusettaa työn haastavuudella, mutta tiedän täsmälleen missä ongelma on ja miten siihen pääsee käsiksi. Viitsimiskynnys tässä lähinnä mietinnässä.
 
Tähän vielä, ongelma palasi ja olit oikeassa. Johdot siellä vetää oikoon kun sopivassa asennossa. Nyt mietin kuorinko suojan ja korjaanko huonot johdot itse vai vaihdatanko koko sarjan. Luulen että jokainen paja yrittää kusettaa työn haastavuudella, mutta tiedän täsmälleen missä ongelma on ja miten siihen pääsee käsiksi. Viitsimiskynnys tässä lähinnä mietinnässä.

Moniin autoihin löytyy valmista korjaussarjaa juuri oven johtoihin. Kannattaa tarkistaa netin varaosasivujen valikoimasta..
 
Pelkkiä huonoja kokemuksia. Ei kovin iso otanta, mutta suosittelisin välttämään. Useamman tapauksen tiedän jossa on ensin ostettu kunnostetut suuttimet, todettu paskaksi ja kaivettu sitten lompakkoa syvemmältä uusien ostamiseksi.

On kokemuksia. Esim tammer dieselin kunnostetuista. Valtaosin erinomaisia. Ja takuut toimii.
Nimettömän pajan tuotteisiin kaikkien raha ja aika menee hukkaan.

Tämä tuhannesti.

Ei ole yksi eikä kaksi tapausta että on viallisen suuttimen tilalle vaihdettu viallinen suutin ja vianhaku menee aivan metsään.

EHKÄ sillä tavalla voisi kunnostettuihin lähteä jos joku maineikas dieselkorjaamo myy ne itse kunnostaminaan ja testaaminaan takuullisina.

Mutta mitään nettikauppojen remanu suutinsatseja ei kyllä ikinä.
 
Koodit näyttävän tarkoittavan:
U2023-E0 Fault Received From External Node
P1201-61 Cylinder 1 Injector Circuit Open
P1203-61 Cylinder 3 Injector Circuit Open
Oliskohan kuinka iso homma vaihtaa suuttimien paikkoja "ehjien" kanssa ja katsoa siirtyykö vika?
 
Mikähän mahtaa olla autossa vika?

2009, Ford Focus MK2.5 1.8TDCi.

Ajoittain toimii todella hyvin, ajoittain heittää ajossa "engine malfunction" ilmoituksen mittaristoon ja päälle tulee nilkutusmoodi. Vikakoodeja nyt useamman kerran kokemuksella on yleensä 2kpl, joko:

U2023-E0 ja P1201-61 tai U2023-E0 ja P1203-61

Koodit näyttävän tarkoittavan:
U2023-E0 Fault Received From External Node
P1201-61 Cylinder 1 Injector Circuit Open
P1203-61 Cylinder 3 Injector Circuit Open

Onko kyseessä mystinen sähkövika, kun tuossa yleensä heittää myös esp pois, ja joskus ennen engine malfuncionia esim. lähtee vakionopeudensäädin pois päältä tai saattaa tuntua pari nykäystä ajossa? Vai kenties nuo kaksi suutinta huonoja. Nuo suuttimen vikakoodit eivät tule koskaan kerralla molemmat.

Auton historiaa:
- Autossa on mittariston juotokset korjattu vastikään kun tuntui että monella on ollut vastaavia oireita ja kylmäjuotokset ovat menneet mittaristosta. 3kpl oli murtunut, ja kaikki korjattiin ja piirilevy puhdistettiin. -> ei vaikutusta
- Perushuollot tehty ja kaikki ajallaan, polttoainesuodatin keväällä vaihdettu, samoin öljyt jne.
- Kun auto toimii, toimii tosi hyvin. Saattaa olla vaikka 500km ettei tee tuota kertaakaan, ja sitten saattaa olla että tekee ns. koko ajan.
- Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner putsausaine ajettu tankillisella läpi, ei vaikutusta
- Kytkin/vauhtipyörä on vuoden vanha, alkuperäisosa
- Ei syö nesteitä, vetää hyvin kun ei ole engine malfunction päällä
- Käynnissä ollessa on koitettu mm. johtoja heilutella suuttimilta mutten saanut aikaan tökkimisiä tai ilmiselviä katkoksia
- Vika lähtee pois jos auto on hetken pois päältä. Jos auton käynnistää heti uudestaan kun on tämä engine malfunction ilmennyt, se uusiutuu välittömästi.

Tässä on nyt muutama kuukausi ihmetelty ja alkaa olla takki tyhjä. Suuttimet maksavat 500e/kpl ja jos noita alkaa arvalla vaihdella tulee nopeasti kannattavuus vastaan auton arvon suhteen. Onko kellään vastaavaa kokemusta vastaavanlaisen tekniikan fordista?

Kuvat Forscan litellä, forscannilla läppärin kautta antaa samoja, samoin torquella.
Sen verran usein alkoi nyt auto herjailla että lähti suoraan 2 suutinta tilaukseen. Jos sieltä löytyi ongelma, pitänee uusia nuo 2 muutakin sitten lähiaikoina.

Kävin irrottaa vanhat suuttimet. 1 sylinterin irtosi hyvin, 3 sylinterin oli jumissa. Irtosi kyllä hitaalla suostuttelulla. Aika kehnon näköisiä nuo kyllä on. Ainoa ongelma mikä tuli: Ylivuotoletkun 3.s sylinterin liitos ei kestänyt irroitusta. Eiku selvittämään mistä noita saa.

Onkos porukalla kokemusta kunnostetuista diesel suuttimista, common rail systeemiin. Onko nämä kannattavia vai suoraan vaan tehdas uudet?
Pelkkiä huonoja kokemuksia. Ei kovin iso otanta, mutta suosittelisin välttämään. Useamman tapauksen tiedän jossa on ensin ostettu kunnostetut suuttimet, todettu paskaksi ja kaivettu sitten lompakkoa syvemmältä uusien ostamiseksi.
Tilauksessa uudet. Kiitos kokemuksista (Uudet alkuperäiset siemensit latviasta, 561e 2kpl posteineen).
 

Liitteet

  • IMG_20230114_105511.jpg
    IMG_20230114_105511.jpg
    303,6 KB · Luettu: 136
  • IMG_20230114_105458.jpg
    IMG_20230114_105458.jpg
    355,5 KB · Luettu: 133
Viimeksi muokattu:
Sen verran usein alkoi nyt auto herjailla että lähti suoraan 2 suutinta tilaukseen. Jos sieltä löytyi ongelma, pitänee uusia nuo 2 muutakin sitten lähiaikoina.

Kävin irrottaa vanhat suuttimet. 1 sylinterin irtosi hyvin, 3 sylinterin oli jumissa. Irtosi kyllä hitaalla suostuttelulla. Aika kehnon näköisiä nuo kyllä on. Ainoa ongelma mikä tuli: Ylivuotoletkun 3.s sylinterin liitos ei kestänyt irroitusta. Eiku selvittämään mistä noita saa.



Tilauksessa uudet. Kiitos kokemuksista (Uudet alkuperäiset siemensit latviasta, 561e 2kpl posteineen).
Jos ne tuli pois ihan käsin tai tavallisilla käsityökaluilla niin eihän ne olleet edes lujassa :D Pahimmat tulee olosvetäjällä parin sentin pätkissä..

Muista uusia samalla tiivisteprikat (vanhojen kaivaminen pois kannesta vaurioittamatta kantta voi olla aika persiistä) EDIT: Tarkemmin kun katsoi kuvaa niin taisivatkin tulla suuttimien mukana pois. Varmista kuitenkin että suuttimien reiät on absoluuttisen puhtaat.

Ja uudet pultit noihin clamppeihin.
 
Jos ne tuli pois ihan käsin tai tavallisilla käsityökaluilla niin eihän ne olleet edes lujassa :D Pahimmat tulee olosvetäjällä parin sentin pätkissä..

Muista uusia samalla tiivisteprikat (vanhojen kaivaminen pois kannesta vaurioittamatta kantta voi olla aika persiistä) EDIT: Tarkemmin kun katsoi kuvaa niin taisivatkin tulla suuttimien mukana pois. Varmista kuitenkin että suuttimien reiät on absoluuttisen puhtaat.

Ja uudet pultit noihin clamppeihin.
Ja kannen tiivistepinta mitä vasten suuttimen prikka asettuu, täytyy usein kalvaimella suoristaa osassa autoja.
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran usein alkoi nyt auto herjailla että lähti suoraan 2 suutinta tilaukseen. Jos sieltä löytyi ongelma, pitänee uusia nuo 2 muutakin sitten lähiaikoina.

Kävin irrottaa vanhat suuttimet. 1 sylinterin irtosi hyvin, 3 sylinterin oli jumissa. Irtosi kyllä hitaalla suostuttelulla. Aika kehnon näköisiä nuo kyllä on. Ainoa ongelma mikä tuli: Ylivuotoletkun 3.s sylinterin liitos ei kestänyt irroitusta. Eiku selvittämään mistä noita saa.



Tilauksessa uudet. Kiitos kokemuksista (Uudet alkuperäiset siemensit latviasta, 561e 2kpl posteineen).
Jos loput sattuvat olemaan tiukassa niin noita on tullut irroitettua myös siten että löysätään kiinnityspulttia ja laitetaan auto käyntiin.

Puhdista tosiaan se tiivistepinta kannesta, työntömitta ja kangasrätti istuvat melko täydellisesti sinne reikään. Varo naarmuttamasta tiivistepintaa ja katso onko tarvetta kalvaukselle.
 
Noniin, tänään tehty seuraavanlaisia toimenpiteitä massikalle..

- Tankki tyhjennetty ja puhdistettu.
- Asennettu uusi polttoainehana (vanhassa ei ollut edes sihtiä).
- Letkuja uusittu
- Uusi syöttöpumppu laitettu
- Vaihdettu polttoainesuodattimet
- Uusi thermostart laitettu.

1673884750282.png


1673884768820.png


1673884791347.png


1673884804006.png



Ilmasin tämän ohjeiden mukaan, ja polttoainetta oikein suihkusi jakajapumpulta ennen kiristystä. Nyt olen kokeillut startilla pyörittää tätä (yksi suutin hieman auki, ja nyt kokeillut toinenkin suutin hieman auki). Polttoainetta sieltä valuttaa, mutta ei edelleenkään starttaa.
Olen apuvirran kanssa koittanut myös, akku näyttää tällä hetkellä 12,45V.

Startatessa öljynpainemittari pompahtaa punaiselle, toki en varmaksi sano toimiiko kunnolla. Ihan kuin jotain kolinaa kuuluisi välillä kun starttia pyörittää? Kohta kymmenes kerta jo menossa kun koittaa startata, että kokeiltu on..
 
Noniin, tänään tehty seuraavanlaisia toimenpiteitä massikalle..

- Tankki tyhjennetty ja puhdistettu.
- Asennettu uusi polttoainehana (vanhassa ei ollut edes sihtiä).
- Letkuja uusittu
- Uusi syöttöpumppu laitettu
- Vaihdettu polttoainesuodattimet
- Uusi thermostart laitettu.

1673884750282.png


1673884768820.png


1673884791347.png


1673884804006.png



Ilmasin tämän ohjeiden mukaan, ja polttoainetta oikein suihkusi jakajapumpulta ennen kiristystä. Nyt olen kokeillut startilla pyörittää tätä (yksi suutin hieman auki, ja nyt kokeillut toinenkin suutin hieman auki). Polttoainetta sieltä valuttaa, mutta ei edelleenkään starttaa.
Olen apuvirran kanssa koittanut myös, akku näyttää tällä hetkellä 12,45V.

Startatessa öljynpainemittari pompahtaa punaiselle, toki en varmaksi sano toimiiko kunnolla. Ihan kuin jotain kolinaa kuuluisi välillä kun starttia pyörittää? Kohta kymmenes kerta jo menossa kun koittaa startata, että kokeiltu on..
Puristuspaineet
 
Noniin, tänään tehty seuraavanlaisia toimenpiteitä massikalle..

- Tankki tyhjennetty ja puhdistettu.
- Asennettu uusi polttoainehana (vanhassa ei ollut edes sihtiä).
- Letkuja uusittu
- Uusi syöttöpumppu laitettu
- Vaihdettu polttoainesuodattimet
- Uusi thermostart laitettu.

1673884750282.png


1673884768820.png


1673884791347.png


1673884804006.png



Ilmasin tämän ohjeiden mukaan, ja polttoainetta oikein suihkusi jakajapumpulta ennen kiristystä. Nyt olen kokeillut startilla pyörittää tätä (yksi suutin hieman auki, ja nyt kokeillut toinenkin suutin hieman auki). Polttoainetta sieltä valuttaa, mutta ei edelleenkään starttaa.
Olen apuvirran kanssa koittanut myös, akku näyttää tällä hetkellä 12,45V.

Startatessa öljynpainemittari pompahtaa punaiselle, toki en varmaksi sano toimiiko kunnolla. Ihan kuin jotain kolinaa kuuluisi välillä kun starttia pyörittää? Kohta kymmenes kerta jo menossa kun koittaa startata, että kokeiltu on..

Kokeile pilotilla käyntiin.
 
Puristuspaineet


Eli mitäs sitä sitten tekköö näille?

Kokeile pilotilla käyntiin.


Tuota pilottia tuli hankittua (eetteri pohjaista kun joku neuvoi), mutta siitä taas varotellaa että voi tehdä pahojaan myös.. Kun sen pitäisi käynnistyä ilmankin sitä, ja etenkin kun tuon thermostartin vielä uusi. Mieluusti en sitä käyttäisi.
 
Miltä starttaus kuulostaa? Siitäkin voi päätellä vähän puristusten kuntoa.

Jos kone on ehjä mutta vika on polttoainepuolessa niin starttipilotilla pitäs kyllä käydä varsin vaivattomasti niin kauan kun pilottia suihkutetaan. Ei sitä nyt minuuttitolkulla tarvii sinne antaa.

Eli jos sillä käy -> vikaa polttoaineen syötössä
Jos ei käy -> vika on muualla.
 
Miltä starttaus kuulostaa? Siitäkin voi päätellä vähän puristusten kuntoa.

Jos kone on ehjä mutta vika on polttoainepuolessa niin starttipilotilla pitäs kyllä käydä varsin vaivattomasti niin kauan kun pilottia suihkutetaan. Ei sitä nyt minuuttitolkulla tarvii sinne antaa.

Eli jos sillä käy -> vikaa polttoaineen syötössä
Jos ei käy -> vika on muualla.

Tuossa ääninäytettä, saman kuuloinen nyttenkin oli.

 
Joo eiku pilotilla käyntiin ja jos ei pyöri, niin ettimään miksi ei saa/tule polttoainetta. Tuskin kuitenkaan hammaspyörävetoinen jakopää on syyllinen. Muuta vaihtoehtoa ei noissa oikeastaan voi olla.
 
Joo eiku pilotilla käyntiin ja jos ei pyöri, niin ettimään miksi ei saa/tule polttoainetta. Tuskin kuitenkaan hammaspyörävetoinen jakopää on syyllinen. Muuta vaihtoehtoa ei noissa oikeastaan voi olla.

Huomenissa tutkin lissää. Kahdelle suuttimelle ainakin tulee polttoainetta kun oli auki, kolmas niin vmäisessä paikkaa ettei sitä saa auki normi avaimilla.
 
Jos ja kun edes noille kahdelle tulee polttoainetta, niin pitäisi kyllä jäädä käyntiin pilotin avulla, jos kaikki on muuten kunnossa.
 
Tuota pilottia tuli hankittua (eetteri pohjaista kun joku neuvoi), mutta siitä taas varotellaa että voi tehdä pahojaan myös.. Kun sen pitäisi käynnistyä ilmankin sitä, ja etenkin kun tuon thermostartin vielä uusi. Mieluusti en sitä käyttäisi.

Ei sitä suositella käyttää aina/usein. Mutta jos saat sillä käyntiin, ja lämpimäksi niin sitten viisastuu paljon.
Eli jos lämpimänä lähtee startista käyntiin ja toimii niin sitten luultavasti puristuspaineet hukassa.
 
Eli mitäs sitä sitten tekköö näille?




Tuota pilottia tuli hankittua (eetteri pohjaista kun joku neuvoi), mutta siitä taas varotellaa että voi tehdä pahojaan myös.. Kun sen pitäisi käynnistyä ilmankin sitä, ja etenkin kun tuon thermostartin vielä uusi. Mieluusti en sitä käyttäisi.
Ei se aasinpotku sitä konetta säre jos sitä vain käyttää järkevästi pikkusuhauksina sillointällöin, jatkuvasti tai liian isoina suihkauksina käyttö alkaakin sitten syömään konetta.

Itselläni oli joskus nuhvi joka pelasi muuten täydellisesti mutta kesälläkään sitä ei saanut ilman aasinpotkua käyntiin.
 
Tuossa ääninäytettä, saman kuuloinen nyttenkin oli.

Kuulostaa omaan korvaan startti laiskalta. Mutta ei ole kokemusta merkistä, niin en sano varmaksi.
Yhteen työkoneeseen uuden startin vaihtaneena kylmäkäynnistyskin parani huomattavasti. Vanha startti oli toimiva, muttei jaksanut pyöriä riittävän nopeasti, että talvella olisi käynnistynyt.
 
Avaa kaikki suuttimet kun pyörität sitä konetta, joskus on itselläkin meinannut usko loppua ilmalukon kanssa. Auttaa jos kaveri voi kääntää starttia, jos rupeaa lupailemaan niin vauhdilla suuttimet kiinni samalla kun pumppu pyörii

E: ja niitä suuttimia ei tarvitse ihan auki auki pyörittää, senverran että saa ilmat pois ja polttoineen paineet pysyvät edes jollain tasolla.
 
Ilmauksessa olisi paras olla mukana kaveri starttaamassa suutinputkien juurimutterit saa kiinni moottorin pyöriessä.

Tuleeko pakoputkesta vieläkään mitään? Jos ei niin eipä taida nafta päätyä sylinteriin asti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 389
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom