Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

tuo minun auto on farmari 1.2TSI manuaali vm. 2013 ja tehtaan vetokoukulla. Pystytkö vilkaisemaan noilla tiedoilla mitä jousia tarjoaa?

Joskus tilasin jotku halvat tarvikejouset vanhaan T4 Transporteriin, taisi olla kuitenkin merkitty ns. kuormajousiksi ja perä nousi aika ylös, mutta sellanen ei minua haittaa jos perä on ryhdissä, olenhan syntynyt 80-luvulla:)
Noihin oli tarjolla huonon tien paketti (olikohan 2ub) joka on 15mm vakioalustaa korkeampi. Jousia on tosiaan miljoonaa erilaista mutta muistaakseni briskoda sivustolta löysin oikeat varaosanumerot. Jousivalmistaja oli kilen...ne kaikista pisimmät ovat scout -malliin ja sitten menee jo liian korkeaksi.

Tuli viimetalvena tutuksi kun kolmeen kertaan tuli väärät jouset vaihdeltua:rolleyes: yritin etsiä vanhoja tilauksia mistä olisin osanumerot nähnyt mutta en enää löytänyt.
 
tuo minun auto on farmari 1.2TSI manuaali vm. 2013 ja tehtaan vetokoukulla. Pystytkö vilkaisemaan noilla tiedoilla mitä jousia tarjoaa?

Joskus tilasin jotku halvat tarvikejouset vanhaan T4 Transporteriin, taisi olla kuitenkin merkitty ns. kuormajousiksi ja perä nousi aika ylös, mutta sellanen ei minua haittaa jos perä on ryhdissä, olenhan syntynyt 80-luvulla:)

Ei vielä noilla tiedoilla onnistu. Tarvisi varapyöräkotelossa tai huoltokirjan ekalla aukeamalla olevasta tarrasta kuvan, voit laittaa privana. Siitä selviää kaikki autossa olevat varusteet ja mitkä painoluokat on akseleilla. Tuolla vielä kuva sellaisesta tarrasta: Skoda | Kõik auto värvimiseks.
 
Siitä selviää kaikki autossa olevat varusteet ja mitkä painoluokat on akseleilla.
Selviää tai sitten ei selviä. Siinä tarrassa ei ole kuin pieni osa auton kaikista PR-koodeista ja mulle on ainakin jäänyt epäselväksi millä logiikalla ne valitaan siihen.

Täysi listaus sisältää arviolta kolminkertaisen määrän koodeja verrattuna siihen tarraan. Sen saa pientä korvausta vastaan erwinistä tai hyvillä puhelahjoilla ilmaiseksi merkkihuollon tiskiltä.
 
Selviää tai sitten ei selviä. Siinä tarrassa ei ole kuin pieni osa auton kaikista PR-koodeista ja mulle on ainakin jäänyt epäselväksi millä logiikalla ne valitaan siihen.

Täysi listaus sisältää arviolta kolminkertaisen määrän koodeja verrattuna siihen tarraan. Sen saa pientä korvausta vastaan erwinistä tai hyvillä puhelahjoilla ilmaiseksi merkkihuollon tiskiltä.


PlanetVAG ei edellytä ees puhumista.
 
Puhe oli niiden oman auton koodien saamisesta. Tuonne voi kyllä syöttää koodeja jos ne on jostain saanut ja nähdä mitä ne tarkoittavat, mutta enpä ole keksinyt mistä tuolta kaivaisin oman autoni koodiluettelon?

Tarrassa on osa, muttei kaikkia.

No niinhän se näköjään oli, ajatuskatkos.. Omassa näkyy olevan tarra manuaalin kannessa ja jossain kontin lattian allakin, on kyl erillinen printtikin varusteista koodeineen. Jostain edellisestä vermeestä noita joskus tuli kateltua Igorwebin decoderilla, se antoi niin huvittavia tuloksia välillä et meni usko sen toimintaan.. Kun oli listattu mm. aurinkolipat ja levyjarrut joita ilmankaan ett moista vehjettä ollu tehty ja "smokers package" jota ei omassa varmasti ollut.
 
Mitenköhän kallis homma on vaihdattaa MK2 Focukseen tuulilasi? Tässä ei siis ole mitään lämmitettävää tuulilasia ym. kalliita ominaisuuksia.
 
Mitenköhän kallis homma on vaihdattaa MK2 Focukseen tuulilasi? Tässä ei siis ole mitään lämmitettävää tuulilasia ym. kalliita ominaisuuksia.

200-500 € riippuen millä pajalla aiot homman teettää ja kenen valmistamaa lasia ko. paja käyttää.
 
Raision autolasi/Liedon autolasi on mulla ainakin hoitanut hommat mallikkaasti, tarvittaessa jopa omalla pihalla.
 
Mercedes b170, etuakselilla joku naksuu ja pahimmillaan hyppyyttää autoa liikkuessa ratin ollessa ääriasennossa. Vetonivelet ja - akseli ok, tukivarret ok, eivätkä huollossakaan löytäneet vikaa. Nyt liukkailla huomasin, että oire on todella paljon pahempi ja esiintyy vaikkei ratti ole ääriasennossa. Voisiko viallinen esp- tai abs-sensori aiheuttaa tällaista?
 
Ford Focus 2005, lähdin pihasta liikkeelle niin alkoi ABS-valo palamaan. Käynnistin auton vauhdissa kerran uusiksi, syttyi hetken päästä taas uudestaan, pari kilometriä myöhemmin tein saman tempun ja valo sammui eikä sen jälkeen enää syttynyt. Kävin asioilla ja lähdin pari tuntia myöhemmin liikkeelle ja valo pysyy edelleen pimeänä, toimii siis normaalisti. Vikakoodeja en tolla halvalla obd-lukijalla saanut pihalle.

Mikähän hikka tolle nyt tuli?
 
Ford Focus 2005, lähdin pihasta liikkeelle niin alkoi ABS-valo palamaan. Käynnistin auton vauhdissa kerran uusiksi, syttyi hetken päästä taas uudestaan, pari kilometriä myöhemmin tein saman tempun ja valo sammui eikä sen jälkeen enää syttynyt. Kävin asioilla ja lähdin pari tuntia myöhemmin liikkeelle ja valo pysyy edelleen pimeänä, toimii siis normaalisti. Vikakoodeja en tolla halvalla obd-lukijalla saanut pihalle.

Mikähän hikka tolle nyt tuli?

Mahdoton sanoa ilman vikakoodin lukua.
 
Ford Focus 2005, lähdin pihasta liikkeelle niin alkoi ABS-valo palamaan. Käynnistin auton vauhdissa kerran uusiksi, syttyi hetken päästä taas uudestaan, pari kilometriä myöhemmin tein saman tempun ja valo sammui eikä sen jälkeen enää syttynyt. Kävin asioilla ja lähdin pari tuntia myöhemmin liikkeelle ja valo pysyy edelleen pimeänä, toimii siis normaalisti. Vikakoodeja en tolla halvalla obd-lukijalla saanut pihalle.

Mikähän hikka tolle nyt tuli?

Hanki Forscan yhteensopiva kaapeli ja lataa Forscan (ilmainen). Saa todella paljon irti fordeista, abs-kooditkin pitäisi löytyä.
 
Mercedes b170, etuakselilla joku naksuu ja pahimmillaan hyppyyttää autoa liikkuessa ratin ollessa ääriasennossa. Vetonivelet ja - akseli ok, tukivarret ok, eivätkä huollossakaan löytäneet vikaa. Nyt liukkailla huomasin, että oire on todella paljon pahempi ja esiintyy vaikkei ratti ole ääriasennossa. Voisiko viallinen esp- tai abs-sensori aiheuttaa tällaista?
Vetoniveleltä kuulostaa. Viet paikkaan jossa osaamista.
 
Viimeksi muokattu:
Ford Focus 2005, lähdin pihasta liikkeelle niin alkoi ABS-valo palamaan. Käynnistin auton vauhdissa kerran uusiksi, syttyi hetken päästä taas uudestaan, pari kilometriä myöhemmin tein saman tempun ja valo sammui eikä sen jälkeen enää syttynyt. Kävin asioilla ja lähdin pari tuntia myöhemmin liikkeelle ja valo pysyy edelleen pimeänä, toimii siis normaalisti. Vikakoodeja en tolla halvalla obd-lukijalla saanut pihalle.

Mikähän hikka tolle nyt tuli?
Missäs paikkakunnalla sulla auto sijaitsee? täällä monella varmasti on ties mitä diagnosointikalustoa niin voisit saada ehkä foorumilaisen tarjoutumaan lukemaan koodit autostasi. Itsellä luultavasti yhteensopivat vehkeet löytyy Jyväskylän seudulta.
 
Hyundai sytyttää satunnaisesti ESP Off valon, viimeisimmällä kerralla samalla lähti myös ohjaustehostin (EPS) pois päältä. Vaihdettu on jo jarruvalon katkaisija (tyyppivika) ja ratin kellojousi. En ole vielä päässyt lukemaan vikakoodeja viimeisimpien vikavalojen jälkeen. Moottori on toistaiseksi käyttäytynyt ok, se jos temppuilisi niin vaihtoon menisi kampiakselin asentotunnistin.

Onko muita Kia / Huyndai kohtalotovereita saman vaivan kanssa? Merkkifoorumeita selatessa vaikuttaa tyyppivialta. Useammalla vian aiheuttaja ollut tuo jarruvalon katkaisin. Joillain ABS puoli sytytellyt samoja valoja, omassa kojelaudassa ei ole vielä tuo ABS syttynyt.
 
Hyundai sytyttää satunnaisesti ESP Off valon, viimeisimmällä kerralla samalla lähti myös ohjaustehostin (EPS) pois päältä. Vaihdettu on jo jarruvalon katkaisija (tyyppivika) ja ratin kellojousi. En ole vielä päässyt lukemaan vikakoodeja viimeisimpien vikavalojen jälkeen. Moottori on toistaiseksi käyttäytynyt ok, se jos temppuilisi niin vaihtoon menisi kampiakselin asentotunnistin.

Onko muita Kia / Huyndai kohtalotovereita saman vaivan kanssa? Merkkifoorumeita selatessa vaikuttaa tyyppivialta. Useammalla vian aiheuttaja ollut tuo jarruvalon katkaisin. Joillain ABS puoli sytytellyt samoja valoja, omassa kojelaudassa ei ole vielä tuo ABS syttynyt.

ESP ja sähköinen ohjaustehostin molemmat tarvitsee ratin asentotiedon toimiakseen oikein. Joissain autoissa rattiakselilla on erillinen anturi, mutta voi olla myös integroitu ohjaustehostimen yhteyteen. Ceed/i30-malleista on ainakin noita rattiakseli/ohjaustehostinyksikköjä hajonnut.
 
ESP ja sähköinen ohjaustehostin molemmat tarvitsee ratin asentotiedon toimiakseen oikein. Joissain autoissa rattiakselilla on erillinen anturi, mutta voi olla myös integroitu ohjaustehostimen yhteyteen. Ceed/i30-malleista on ainakin noita rattiakseli/ohjaustehostinyksikköjä hajonnut.
Myös viallinen abs anturi riittää sytyttämään kyseiset valot.
 
Myös viallinen abs anturi riittää sytyttämään kyseiset valot.
Pitäisikö tässä tapauksessa vikakoodeihin nousta jotain abs viittaavaa? Äärimmäisen hankala tuo ESP ongelma kun syttyy ajoittain. Joskus paloi pidempäänkin, sitten taas lähti.
 
kulunut pyöränlaakeri ja sen aiheuttama välys voi sytyttää myös ABS valon, ehkä nekin kannattaa tarkistaa.
 
kulunut pyöränlaakeri ja sen aiheuttama välys voi sytyttää myös ABS valon, ehkä nekin kannattaa tarkistaa.
Vielä ei ole sytyttänyt tuota ABS valoa. Pitääköhän tuota koko abs systeemiä kokeilla herätellä muutamalla kovemmalla jarrutuksella. Voisi ajatella että kojelaudassa näkyy jos ei systeemi toimi :D
 
Vielä ei ole sytyttänyt tuota ABS valoa. Pitääköhän tuota koko abs systeemiä kokeilla herätellä muutamalla kovemmalla jarrutuksella. Voisi ajatella että kojelaudassa näkyy jos ei systeemi toimi :D
kyllä nyt kun lunta on tullut, on helppo tuo todeta, tuntee ja kuulee kyllä kun abs toimii. Lisäksi voisi kuvitella, että kovat abs jarrutukset joissa kaikki 4 pyörää osallistuu jarrutukseen herkistää satulat aika hyvin hakkaamalla jarruja päälle/pois.
 
Apua kaivattaisiin näin autojen ongelmista suurempia ymmärtämättömänä. Eli VW Golf mk4 1.6 bensakoneella vuotanut jäähdytinnestettä jo muutaman vuoden ajan. Vajaa 3 vuotta sitten muun huollon yhteydessä ensimmäisen kerran pyysin katsomaan, silloin vielä vähäistä, vuotoa ja diagnoosina oli vesipumppu. Vaihdatin vesipumpun ja jakohihnan kun hihnan vaihto olisi ollut piakkoin muutenkin edessä. Huollossa sitten kuitenkin sanottiin ettei vesipumppu ollut vuotanut, ja toden totta vuoto jatkui aivan kuten ennenkin. Autoa on nyt tuon jälkeen kolmesti joko muun huollon yhteydessä tai nyt viimeisimpänä ihan asiasta pyydetty tutkimaan. Joka kerta huolto todennut silmämääräisellä tarkastelulla, että syynä on vesipumppu. Toki vesipumppu voi tässä vaiheessa ollakin vaikka jo rikki, mutta kyllähän tuola jokin muukin täytyy olla vikana kun vuoto ei jo kertaalleen vesipumpun vaihtamalla korjaantunut.

Vuoto on siis sellainen että kesällä ei juurikaan vuoda, mutta kelien kylmetessä pahenee. Vuotaa myös moottorinlämmitintä (letku) käyttäessä, tuolloinhan vesipumppu ei kaiketi edes pyöri? Nyt vuoto alkaa olla sitä luokkaa että kerran 1-2 viikossa saa lisätä nestettä vaikka ei edes olla kuin -5 lämpötiloissa. Miten tätä asiaa kannattaisi lähestyä ja millaisen liikkeen puoleen kääntyä kun ainakaan euromasterilta sekä "lähipajalta" ei ole apua löytynyt? Eivät tosiaan ole mitään muuta tutkimusta tehneet kuin silmämääräisen katselun perusteella todenneet vesipumpun varmaksi syylliseksi. Auton arvo toki niin alhainen, ettei koko moottoritilaa kannata purkamaan alkaa vian löytämiseksi, mutta voiko tuollaista vuotoa jotenkin järkevästi tutkia?

Ilmeisesti vuodon täytyy olla ainakin lähellä vesipumppua jos se sen vialta silmämääräisesti vuotojälkien perusteella aina näyttää.
edit. Niin ja auto sijaitsee Oulu-Raahe alueella, jos joku tietää jonkun firman jonka puoleen kannattaisi tällaisessa kääntyä.
 
Apua kaivattaisiin näin autojen ongelmista suurempia ymmärtämättömänä. Eli VW Golf mk4 1.6 bensakoneella vuotanut jäähdytinnestettä jo muutaman vuoden ajan. Vajaa 3 vuotta sitten muun huollon yhteydessä ensimmäisen kerran pyysin katsomaan, silloin vielä vähäistä, vuotoa ja diagnoosina oli vesipumppu. Vaihdatin vesipumpun ja jakohihnan kun hihnan vaihto olisi ollut piakkoin muutenkin edessä. Huollossa sitten kuitenkin sanottiin ettei vesipumppu ollut vuotanut, ja toden totta vuoto jatkui aivan kuten ennenkin. Autoa on nyt tuon jälkeen kolmesti joko muun huollon yhteydessä tai nyt viimeisimpänä ihan asiasta pyydetty tutkimaan. Joka kerta huolto todennut silmämääräisellä tarkastelulla, että syynä on vesipumppu. Toki vesipumppu voi tässä vaiheessa ollakin vaikka jo rikki, mutta kyllähän tuola jokin muukin täytyy olla vikana kun vuoto ei jo kertaalleen vesipumpun vaihtamalla korjaantunut.

Vuoto on siis sellainen että kesällä ei juurikaan vuoda, mutta kelien kylmetessä pahenee. Vuotaa myös moottorinlämmitintä (letku) käyttäessä, tuolloinhan vesipumppu ei kaiketi edes pyöri? Nyt vuoto alkaa olla sitä luokkaa että kerran 1-2 viikossa saa lisätä nestettä vaikka ei edes olla kuin -5 lämpötiloissa. Miten tätä asiaa kannattaisi lähestyä ja millaisen liikkeen puoleen kääntyä kun ainakaan euromasterilta sekä "lähipajalta" ei ole apua löytynyt? Eivät tosiaan ole mitään muuta tutkimusta tehneet kuin silmämääräisen katselun perusteella todenneet vesipumpun varmaksi syylliseksi. Auton arvo toki niin alhainen, ettei koko moottoritilaa kannata purkamaan alkaa vian löytämiseksi, mutta voiko tuollaista vuotoa jotenkin järkevästi tutkia?

Ilmeisesti vuodon täytyy olla ainakin lähellä vesipumppua jos se sen vialta silmämääräisesti vuotojälkien perusteella aina näyttää.
edit. Niin ja auto sijaitsee Oulu-Raahe alueella, jos joku tietää jonkun firman jonka puoleen kannattaisi tällaisessa kääntyä.
Joku jolla on korkki jolla laittaa painetta jäähdytysjärjestelmään. Eli kuka vain jolla on mitään työkaluja. Itse laitoin renkaantäyttöpistoolilla paisarin pikkuletkuun joskus kun Volvosta vuotoa hain.
 
Eikö vuodon tutkimiseen kannattaisi tehdä painetesti? Järjestelmä paineistetaan ja katsotaan jos jostain vuotaa. Noin ainakin isommat vuodot löytyvät?
 
Apua kaivattaisiin näin autojen ongelmista suurempia ymmärtämättömänä. Eli VW Golf mk4 1.6 bensakoneella vuotanut jäähdytinnestettä jo muutaman vuoden ajan. Vajaa 3 vuotta sitten muun huollon yhteydessä ensimmäisen kerran pyysin katsomaan, silloin vielä vähäistä, vuotoa ja diagnoosina oli vesipumppu. Vaihdatin vesipumpun ja jakohihnan kun hihnan vaihto olisi ollut piakkoin muutenkin edessä. Huollossa sitten kuitenkin sanottiin ettei vesipumppu ollut vuotanut, ja toden totta vuoto jatkui aivan kuten ennenkin. Autoa on nyt tuon jälkeen kolmesti joko muun huollon yhteydessä tai nyt viimeisimpänä ihan asiasta pyydetty tutkimaan. Joka kerta huolto todennut silmämääräisellä tarkastelulla, että syynä on vesipumppu. Toki vesipumppu voi tässä vaiheessa ollakin vaikka jo rikki, mutta kyllähän tuola jokin muukin täytyy olla vikana kun vuoto ei jo kertaalleen vesipumpun vaihtamalla korjaantunut.

Vuoto on siis sellainen että kesällä ei juurikaan vuoda, mutta kelien kylmetessä pahenee. Vuotaa myös moottorinlämmitintä (letku) käyttäessä, tuolloinhan vesipumppu ei kaiketi edes pyöri? Nyt vuoto alkaa olla sitä luokkaa että kerran 1-2 viikossa saa lisätä nestettä vaikka ei edes olla kuin -5 lämpötiloissa. Miten tätä asiaa kannattaisi lähestyä ja millaisen liikkeen puoleen kääntyä kun ainakaan euromasterilta sekä "lähipajalta" ei ole apua löytynyt? Eivät tosiaan ole mitään muuta tutkimusta tehneet kuin silmämääräisen katselun perusteella todenneet vesipumpun varmaksi syylliseksi. Auton arvo toki niin alhainen, ettei koko moottoritilaa kannata purkamaan alkaa vian löytämiseksi, mutta voiko tuollaista vuotoa jotenkin järkevästi tutkia?

Ilmeisesti vuodon täytyy olla ainakin lähellä vesipumppua jos se sen vialta silmämääräisesti vuotojälkien perusteella aina näyttää.
edit. Niin ja auto sijaitsee Oulu-Raahe alueella, jos joku tietää jonkun firman jonka puoleen kannattaisi tällaisessa kääntyä.

Vanhemmissa vag:n autoissa muoviset jäähdytysnesteen laipat aikaa myöden tulevat hauraiksi ja välillä sitten halkeavat ja alkavat hitaasti vuotaa. ECS Tuning sivutollakin maininta aiheesta ja kuva kyseisestä härpäkkeestä. Eli tuo ainakin kannattaa tarkastaa. Pitäisi löytyä vaihdelaatikon päästä moottoria kannen päähän pultattuna.
 
Vanhemmissa vag:n autoissa muoviset jäähdytysnesteen laipat aikaa myöden tulevat hauraiksi ja välillä sitten halkeavat ja alkavat hitaasti vuotaa. ECS Tuning sivutollakin maininta aiheesta ja kuva kyseisestä härpäkkeestä. Eli tuo ainakin kannattaa tarkastaa. Pitäisi löytyä vaihdelaatikon päästä moottoria kannen päähän pultattuna.

Tää ja jos tarpeeks kauan antaa vuotaa niin se sylinterikannenpääty syöpyy pilalle sen laipan alta. Ei tiivisty enää kunnolla sitte. Kai siinä joku ihmeen elektrodipari-ilmiö tulee kun se paikka on aina märkänä. Kokemusta on tuostakin ja se sylinterikansi meni romuihin..
 
Kuulostaa aika tuuhealta, että kansi menee pilalle ulkopuolisen jäähdytysnestevuodon takia. Kaipa sekin on mahdollista VAGissa. Jäähdytysnesteen joukkoon pitäisi laittaa merkkiaine ja heti seuraavana päivänä mennä taikalampulla tutkimaan. Veikkaan, että ihan jokin letku vuotaa. Korjaamolla eivät saa merkkiainetta kuumaan moottoriin, mutta varmaan antavat litkun mukaan kotona lisättäväksi. Sitten seuraavalle päivälle aika.
 
Kuulostaa aika tuuhealta, että kansi menee pilalle ulkopuolisen jäähdytysnestevuodon takia. Kaipa sekin on mahdollista VAGissa. Jäähdytysnesteen joukkoon pitäisi laittaa merkkiaine ja heti seuraavana päivänä mennä taikalampulla tutkimaan. Veikkaan, että ihan jokin letku vuotaa. Korjaamolla eivät saa merkkiainetta kuumaan moottoriin, mutta varmaan antavat litkun mukaan kotona lisättäväksi. Sitten seuraavalle päivälle aika.
 

Liitteet

  • 8v_kansi (1).JPG
    8v_kansi (1).JPG
    342,9 KB · Luettu: 201
Vaimon 08 1.6 bensa skodassa kanssa ihmeteltiin pitkään kun pikkuhiljaa hävisi nestettä eikä missään näkynyt vuotoja,syylliseksi paljastui imusarjan alla oleva muovinen nesteenjako osa joka oli hapertunut rikki.
 
En tiedä mihin hintaan tollaseen saa ehjän kannen, mutta jonnein tonnin pommiin ottaisin hiomapaperin toiseen ja tiivisteliiman toiseen käteen. Heittää vaikka o-rankaalla kuikkaa ja tiivistepaperista tiiviste johon molemmin puolin hieman liimaa. Jos tilanne ei ihan älyttömän paha ole, niin näyttäs olevan myös koneistettavissa tuo pinta, venakopan tiivistepinta sanelee varmaan sen paljon voi ottaa pois, mutta parilla milliä varmaan helposti. Toki edellyttää kannen irroitusta.
 
Vanhemmissa vag:n autoissa muoviset jäähdytysnesteen laipat aikaa myöden tulevat hauraiksi ja välillä sitten halkeavat ja alkavat hitaasti vuotaa. ECS Tuning sivutollakin maininta aiheesta ja kuva kyseisestä härpäkkeestä. Eli tuo ainakin kannattaa tarkastaa. Pitäisi löytyä vaihdelaatikon päästä moottoria kannen päähän pultattuna.

Joskus VAG paisarit hikoilivat keskisaumasta, mutta ehkä tässä ei ole ko. vika kyseessä, kun ilmenee kylmillä ilmoilla.
Toki järjestelmä kannattaa paineistaa, niin näkee mistä puhaltaa.
 
Laitoin eilen sähköpostilla sinne korjaamolle samaan aikaan samat tiedot kun tännekin postasin tuosta vuodosta. Kyselin miten voisi paremmin selvitellä. Vastaus oli luokkaa "mitään ei voi tehdä ennen kuin avataan jakopää". Jatketaan selvittelyä toisen paikan avustuksella, kun sainkin yv:llä vinkin paikasta missä löytyy ammattitaitoa ja pitäisi onnistua vianhaku esim. paineistamalla. Ei viitsisi toista kertaa jakopäätä laittaa pelkällä vilkaisudiagnostiikalla kun ei se nyt ole muuten ajankohtainen. On tosiaan rehellisesti ns. tonnin pommi jolla vielä käyttöarvoa jos kohtuudella tulee kuntoon.
 
Tämän kyseisen uutisen mukaan jos kertoo korjaamolle pelkästä oireesta, ja korjaamo vaihtaa osia autoon mutta se ei tulekaan kuntoon niin korjaus on asiakkaalle ilmainen.
Korjaamon huoltoneuvojan ammattitaitoa on kirjata mahdollisimman tarkasti, mitä asiakas haluaa autoon tehtäväksi. Asiakas on vahvoilla silloin, kun hän kertoo korjaajalle vain auton oireista.

– Lähtökohtahan on, mitä asiakas tilaa. Yleensä, jos asiakas epäilee jotain vikaa ja korjaus jää hyödyttömäksi, niin silloin työ tehdään asiakkaalle veloituksetta. Korjaamon huolellisuusvelvoite on aika tiukka, AKL:n Sohlberg sanoo.

Tuli vain mieleen tuohon jäähdytysnestevuotoon liittyen. Tästä ei vaan taida kovin moni olla tietoinen...
 
Painetta systeemiin ja jostain alkaa kyllä vuotamaan väkisin. Quick/dirty diy menetelmä on leikata esimerkiksi vanhasta sisäkumista venttiilikohta ja kiristää se paisarin korkin tilalle ja ilmaa sisälle jos ei ole parempaa systeemiä saatavilla.

Voi myös odottaa, jossakin vaiheessa se letku revähtää kokonaan hajalle ja sitten ei ole enää niin epäselvää. Itsellä eräässä 1.6fsi koneessa halkesi koneen päältä yksi lyhyt kumiletkun pätkä, en nyt just muista osanumeroa tms , mutta tuossa kohdin se oli ks kuva. Vuoto oli ensin pientä ja vain kuumalla koneella, vuoto ei jättänyt näkyviä jälkiä kun kaikki höyrystyi samantien, eikä sitä kunnolla ehtinyt edes tutkimaankaan. Paheni pikkuhiljaa hetken aikaa ja sitten halkesi kokonaan..
 

Liitteet

  • missäx.jpg
    missäx.jpg
    116,6 KB · Luettu: 89
Tässä saanut laittaa 2016 vuoden diesel Ceediin rahaa vuoden sisällä lähemmäs 4000€ ja rahanmeno ei lopu. Moottorin vikavalo syttyi ja herjaa Egr:ää. Ajattelin selviäväni muutamalla satasella, mutta Delta-auto oli toista mieltä. Käsittämätöntä tuo Deltan hinnoittelu. Uusi peruutuskamera olisi maksanut 800€ plus työt. Kiinasta tilasin 40€:lla kameran, jonka pitäisi sopia suoraan. Onko tuossa venttiilin putsauksessa riskejä, jos se vain on tukossa?
_20221124_100819.JPG
 
Tässä saanut laittaa 2016 vuoden diesel Ceediin rahaa vuoden sisällä lähemmäs 4000€ ja rahanmeno ei lopu. Moottorin vikavalo syttyi ja herjaa Egr:ää. Ajattelin selviäväni muutamalla satasella, mutta Delta-auto oli toista mieltä. Käsittämätöntä tuo Deltan hinnoittelu. Uusi peruutuskamera olisi maksanut 800€ plus työt. Kiinasta tilasin 40€:lla kameran, jonka pitäisi sopia suoraan. Onko tuossa venttiilin putsauksessa riskejä, jos se vain on tukossa?
_20221124_100819.JPG

Mr.musclea vaan sisään, tiivisteet voi uusia samalla jos kovettuneet.
 
Tässä saanut laittaa 2016 vuoden diesel Ceediin rahaa vuoden sisällä lähemmäs 4000€ ja rahanmeno ei lopu. Moottorin vikavalo syttyi ja herjaa Egr:ää. Ajattelin selviäväni muutamalla satasella, mutta Delta-auto oli toista mieltä. Käsittämätöntä tuo Deltan hinnoittelu. Uusi peruutuskamera olisi maksanut 800€ plus työt. Kiinasta tilasin 40€:lla kameran, jonka pitäisi sopia suoraan. Onko tuossa venttiilin putsauksessa riskejä, jos se vain on tukossa?
_20221124_100819.JPG

Kannattaa laittaa samalla vaivalla uusi venttiili, Hellaa tai Febiä näyttää saavan Aeromotorssista alle 150 euron.
 
Kannattaa laittaa samalla vaivalla uusi venttiili, Hellaa tai Febiä näyttää saavan Aeromotorssista alle 150 euron.
Laitatko linkkiä, kun ymmärrykseni auton huollosta riittää vain renkaiden, koiranluiden ja öljyn vaihtoon? Tuo 1200€ Egr-venttiilin vaihdosta kuulostaa melkein kusetukselta.
 
Laitatko linkkiä, kun ymmärrykseni auton huollosta riittää vain renkaiden, koiranluiden ja öljyn vaihtoon? Tuo 1200€ Egr-venttiilin vaihdosta kuulostaa melkein kusetukselta.

Tuossa linkkiä, tosin valitsin summan mutikassa pienitehoisimman 1.6 CRDi:n, joten katso omaan autoosi sopiva venttiili.
Hommana tuo ei ole kovin kummoinen, minkä kertoo jo Deltan 1,5 tunnin ajanvaraus.

Pariin D4D Toyotaan olen EGR:n vaihtanut, eikä ole kummoinen homma ja pitäisi vaihtaa EGR-venttiili omaan 2.5 DCi Traficiin, kunhan ehtisi, venttiili on kohta odotellut 6 kk hyllyssä.

Tuossa on vielä jonkun puolalaisen EGR:n tulppauslevyjä myyvän pajan sivusto, mistä selviää ko. venttiilin summittainen sijainti.
Youtubessa näyttää olevan useampi pätkä CRDi koneen EGR:n puhdistuksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Volvo XC90 2004, ABS-boksi kenkkuilee. Herjaa oikeaa taka-anturia, ja se jo kertaalleen vaihdettu. Taitaa olla boksissa vika. Tässä boksimallissa ei ole kolvattu piirilevylle noita liittimen pinnejä, vaan ovat vain mekaanisessa kosketuksissa. Ilmeisesti lämmönvaihtelu näissäkin sitten ajan myötä alkaa vaikuttaa, kun kesäkeleillä vielä toimi.

Tässä nyt sitten korjauksen suhteen arvon, että kolvaanko suosiolla liittimen jalan paikalleen pysyvästi, vai käännänkö fyysisesti pinniä niin että saa taas kosketuksen :think: ja käydäkö kaikki pinnit läpi vai vaan tuo oikean takarenkaan anturin pinnit, kun se on ainoa mistä herjaa tulee :confused:
 
Tuossa linkkiä, tosin valitsin summan mutikassa pienitehoisimman 1.6 CRDi:n, joten katso omaan autoosi sopiva venttiili.
Hommana tuo ei ole kovin kummoinen, minkä kertoo jo Deltan 1,5 tunnin ajanvaraus.

Pariin D4D Toyotaan olen EGR:n vaihtanut, eikä ole kummoinen homma ja pitäisi vaihtaa EGR-venttiili omaan 2.5 DCi Traficiin, kunhan ehtisi, venttiili on kohta odotellut 6 kk hyllyssä.
Tuohan on puoli-ilmainen. Itsellä tuo tehokkain 136hv diesel. Onko noilla Euro normeilla merkitystä. Näissä lukee Euro4 tai Euro5. Auto on kuitenkin Euro6. Venttiilii / imusarja, pakokaasun kierrätys: KIA CEE'D Sportswagon (JD) 1.6 CRDi 136 (2015 - 2018)

Tässä on ilmeisesti vähän muitakin osia mukana, kun katsoo kuvia LUCAS Venttiili, pakokaasun kierrätys LEV1547
 
Tuohan on puoli-ilmainen. Itsellä tuo tehokkain 136hv diesel. Onko noilla Euro normeilla merkitystä. Näissä lukee Euro4 tai Euro5. Auto on kuitenkin Euro6. Venttiilii / imusarja, pakokaasun kierrätys: KIA CEE'D Sportswagon (JD) 1.6 CRDi 136 (2015 - 2018)

Tässä on ilmeisesti vähän muitakin osia mukana, kun katsoo kuvia LUCAS Venttiili, pakokaasun kierrätys LEV1547

Aeromotorsin lisätietoihin kannattaa suhtautua aina pienellä varauksella, parasta olisi jos saat alkuperäisen varaosan varaosanumeron selville ja katsot sitten varaosavalmistajan sivuilta varmasti sopivan tuotteen.

Tuo Lucas tuote on jo erilaiseen moottori konsturktioon, kuin nuo kaksi muuta, eli se voi olla se Euro6 tuote.

Toki tuon venttiilin summittainen sopivuus selviää jo moottoritilaa silmäilemällä, onko siellä tuollainen sirompi venttiili vaiko Lucas mötikän näköinen kikkare.
 
Aeromotorsin lisätietoihin kannattaa suhtautua aina pienellä varauksella, parasta olisi jos saat alkuperäisen varaosan varaosanumeron selville ja katsot sitten varaosavalmistajan sivuilta varmasti sopivan tuotteen.

Tuo Lucas tuote on jo erilaiseen moottori konsturktioon, kuin nuo kaksi muuta, eli se voi olla se Euro6 tuote.

Toki tuon venttiilin summittainen sopivuus selviää jo moottoritilaa silmäilemällä, onko siellä tuollainen sirompi venttiili vaiko Lucas mötikän näköinen kikkare.
Vien auton vianselvitykseen huomenna. Maksaa 30€. Pyydän samalla, jos katsoisivat osanumeron. Täytyy kysyä samalla paljon sieltä ostettu osa maksaa.
 
egr venttiilistä tuli mieleen, eräässä 1.6fsi koneessa vaihdatin aikanaan egr:n uuteen, kotona sitten avasin sen vanhan mielenkiinnosta. Siellä oli sisällä muovinen hammasrataspyörä pyörittämässä metallista hammasrataspyörää. Nämä rattaat eivät pyörineet koskaan kokonaan ympäri, vaan noin varttikierroksen edestakaisin. Muovirattaasta oli pari hammasta kulunut sileäksi, jolloin se ratas ei pyörinyt ollenkaan. Harmittavaa tässä oli se, että tämä olisi ollut erittäin helppo korjata nostamalla se muoviratas ylös kulmikkaan akselinsa päältä ja laittamalla takaisin puoli kierrosta eri asennossa, jolloin on taas ehjät hampaat vastakkain ja se rikkinäinen kohta sivussa, jossa se ei ikinä kosketa mitään.
 
egr venttiilistä tuli mieleen, eräässä 1.6fsi koneessa vaihdatin aikanaan egr:n uuteen, kotona sitten avasin sen vanhan mielenkiinnosta. Siellä oli sisällä muovinen hammasrataspyörä pyörittämässä metallista hammasrataspyörää. Nämä rattaat eivät pyörineet koskaan kokonaan ympäri, vaan noin varttikierroksen edestakaisin. Muovirattaasta oli pari hammasta kulunut sileäksi, jolloin se ratas ei pyörinyt ollenkaan. Harmittavaa tässä oli se, että tämä olisi ollut erittäin helppo korjata nostamalla se muoviratas ylös kulmikkaan akselinsa päältä ja laittamalla takaisin puoli kierrosta eri asennossa, jolloin on taas ehjät hampaat vastakkain ja se rikkinäinen kohta sivussa, jossa se ei ikinä kosketa mitään.
Vastaavanlainen kikka GM 6.2 Dieselin starttimoottorissa. Solenoidista kun käyttää päädyn auki ja kääntää kontaktilevyn 90 astetta niin jo pelaa kuin uusi taas.

Ite oon aina tykänny avata vanhat rikkinäiset osat ennen uuden tilaamista, jos vain mahdollista auton tarpeen puolesta. Aika monta osaa tullut pelastettua romutuomiolta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 349
Viestejä
4 510 088
Jäsenet
74 355
Uusin jäsen
anomuumi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom