Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Keväällä talvirenkaita pois alta ottaessa huomasin, että yhdessä talvirenkaassa oli uponnut ruuvi kantaa myöten. Nyt pitäisi vaihtaa taas talvirenkaat alle, mutta sitä ennen olisi varmaan hyvä tuo rengas paikata. Onkos porukka täällä itse tuollaisilla Motonet-tierin paikkasarjoilla paikkaillut (ns. kamelinpaska) ja jos kyllä, niin tuliko hyvä? Ei oikein jaksaisi roudata mihinkään pajallekaan tuota kumia, kun hinnat näyttäisi äkkiseltään olevan aika kovia ja voi olla ajatkin vähän kiven alla tähän aikaan vuodesta.
Itse paikkasin juuri. Ilmeisesti tuli ihan hyvä. Varalta on kyllä paikkauspullo autossa mukana myös.
 
Keväällä talvirenkaita pois alta ottaessa huomasin, että yhdessä talvirenkaassa oli uponnut ruuvi kantaa myöten. Nyt pitäisi vaihtaa taas talvirenkaat alle, mutta sitä ennen olisi varmaan hyvä tuo rengas paikata. Onkos porukka täällä itse tuollaisilla Motonet-tierin paikkasarjoilla paikkaillut (ns. kamelinpaska) ja jos kyllä, niin tuliko hyvä? Ei oikein jaksaisi roudata mihinkään pajallekaan tuota kumia, kun hinnat näyttäisi äkkiseltään olevan aika kovia ja voi olla ajatkin vähän kiven alla tähän aikaan vuodesta.
Useampi ruuvinreikä on kamelinpaskalla tullut korjattua ja kaikki on onnistuneet täydellisesti.
 
Muutama kerta tullut kamelinpaskalla paikattua, yhden kerran oli semmoinen etten saanut siitä kunnollista. Kyseessä oli jo muutenkin melko lailla loppuun kulunut rengas, liekö sitten se ollut syynä epäonnistumiselle. Muilla kerroilla ei mitään ongelmia.
 
Useamman kerran työnnetty "kamelinpaskaa" ruuvin tms. tekemiin reikiin ilman ongelmia.
 
Keväällä talvirenkaita pois alta ottaessa huomasin, että yhdessä talvirenkaassa oli uponnut ruuvi kantaa myöten. Nyt pitäisi vaihtaa taas talvirenkaat alle, mutta sitä ennen olisi varmaan hyvä tuo rengas paikata. Onkos porukka täällä itse tuollaisilla Motonet-tierin paikkasarjoilla paikkaillut (ns. kamelinpaska) ja jos kyllä, niin tuliko hyvä? Ei oikein jaksaisi roudata mihinkään pajallekaan tuota kumia, kun hinnat näyttäisi äkkiseltään olevan aika kovia ja voi olla ajatkin vähän kiven alla tähän aikaan vuodesta.
Noin kerran vuoteen saa työauton renkaita paikkailla ruuvien takia, ei ole ikinä ollut ongelmia. En ole viittinyt ottaa edes alta pois, ruuvi veks ja paikka tilalle, ei ole edes ehtinyt tyhjenemään juurikaan
 
Noin kerran vuoteen saa työauton renkaita paikkailla ruuvien takia, ei ole ikinä ollut ongelmia. En ole viittinyt ottaa edes alta pois, ruuvi veks ja paikka tilalle, ei ole edes ehtinyt tyhjenemään juurikaan
Mites paikkaatko moottoripyöräsi eturenkaan myös tälläisellä virityksellä ?
Voi joutua maksajan penkille kun tälläistä paikkaustapaa käyttää autossa, esim onnettomuuden yhteydessä jää korvaukset saamatta.
 
Mites paikkaatko moottoripyöräsi eturenkaan myös tälläisellä virityksellä ?
Voi joutua maksajan penkille kun tälläistä paikkaustapaa käyttää autossa, esim onnettomuuden yhteydessä jää korvaukset saamatta.

Jahas, onkos tälle jotain muutakin lähdettä kun aapeeseen se pyöree pöytä?
 
Miten ihmeessä moottoripyörän eturengas tähän yhtälöön kuuluu... Jos paikkaaminen olisi laitonta ja vaarallista niin isot rengasliikkeet ei sitä tekisi..
 
"Tilaa osat netistä ja vaihda itse"

Se fiilis kun uusi ja vanha jarrulevy vierekkäin tajuaa että uusi on vähän erilainen... levyn sisähalkaisija muuttunut kesken mallivuoden, muuten samanlaiset. No ei muuta kuin hakemaan uusia takalevyjä. Uudet jarrulevyt kourassa takaisin asennuspaikalle ja nyt sisähalkaisija on oikein, mutta ulkohalkaisija on 33cm 30cm sijaan. Ja eikun vaihtamaan. Oli vielä bemariin erikoistunut liike josta levyt hain, joten en osannut alkaa mittailemaan niitä tarkemmin. Eikä 3cm eroa silmällä näe ilman vertailukohtaa.

No saatiinhan ne oikeat lopulta mutta melko turhauttavaa ajella edestakaisin. Ehkä tästä opimme että pitäisi tilata suoraan kaikki osat oikein
 
IMG20221018182053.jpgIMG20221019092853.jpgIMG20221019174831.jpg

Golf VI 1.6 TDI sulakeboksi kärähti laturin sulakkeen kohdalta. Rupesin ihmettelemään että mikähän homma kun start stop lakkasi toimimasta. Laturin sulake oli vielä tavallaan ehjä mutta aivan korpuksi palanut ja sulanut. Sulakeboksin nurkka oli vastaavasti hiiltynyt.

Syypää tähän oli laturilta tulevan kaapelin krimppiliitoksen hapettuminen ja löystyminen joka ylikuumensi sulakkeen.

Ensihätään rakensin motonetin tarvikkeista koko roskan ohittavan erillisen sulakkeen, sillä mennään siihen saakka että uusi sulakeboksi tulee saksasta.
 
Käsittämätöntä, että tuotakaan ongelmaa ei ole saatu korjattua. Sama vaivasi jo MkIV korissa..
 
Mitäpä voi olettaa VAG-konsernin laitteista....

Tuokaan vika ei näy katsastustilastoissa niin ei haittaa = ei tarvitse parantaa
 
Ne ei vain ikäänny nätisti nämä sähköhirvitykset.

Markka-ajan volkkarissa kun laittoi kaikki sähkövehkeet päälle niin saattoi jonkun 60A kulutuksen nähdä.

IMG20221018200300.jpg

Tuosta kun vielä heilutteli rattia niin kyllä se 200A meni rikki.
 
Nykäs kesken kiihdytyksen vaihteenvaihdossa, mittarissa vilahti EPC valo ja tämmöset koodit :/

1666304542189.png
 
Reilu sentti oli tulpan koloissa vettä. Kuivailin rullatulla talouspaperilla ja puhalsin tulpanhatut kuivaksi paineilmalla. Lopuksi vaihoin vielä tulpat kun hain jo osat ja kaikki oli muutenkin siinä valmiina. 10km testilenkin ainakin pelasi ongelmitta.

Kuvissa toinen tulppa vasemmalta on ongelmaisen 2. Sylinterin tulppa jota puhdistelin paperilla ja tutkin tarkemmin, mutta päällisin puolin näytti ihan samalle kuin muutkin.

IMG_20221018_163249.jpgIMG_20221018_163737.jpgIMG_20221018_172701.jpg

Näiden koneiden toine hieno ominaisuus on noitten tulpanreikien täyttyminen öljyllä :D
 
Näiden koneiden toine hieno ominaisuus on noitten tulpanreikien täyttyminen öljyllä :D

Joo oli sielä vähän öljynkin näköistä litkua mukana. Mutta muuten ihan älyttömän hyviä koneita nämä fordin vapari 1.6:t, harmi että kori lahoaa ympäriltä.
 
Reilu sentti oli tulpan koloissa vettä. Kuivailin rullatulla talouspaperilla ja puhalsin tulpanhatut kuivaksi paineilmalla. Lopuksi vaihoin vielä tulpat kun hain jo osat ja kaikki oli muutenkin siinä valmiina. 10km testilenkin ainakin pelasi ongelmitta.

Kuvissa toinen tulppa vasemmalta on ongelmaisen 2. Sylinterin tulppa jota puhdistelin paperilla ja tutkin tarkemmin, mutta päällisin puolin näytti ihan samalle kuin muutkin.

IMG_20221018_163249.jpgIMG_20221018_163737.jpgIMG_20221018_172701.jpg
Tuohan se monesti Zetecissä on jos vähänkään on moottoritilaa pesty. Jos ei vika ole siinä niin suosiolla puola, sytytysjohdot ja tulpat kerralla vaihtoon. Huoleton pata kun käyttää Ford 5W30 öljyä mikä on Motonetissä vielä tosi halpaakin.
 
Näiden koneiden toine hieno ominaisuus on noitten tulpanreikien täyttyminen öljyllä :D
Tuo Zetec on Fordin kone mutta sama se on 1.8/2.0 Duratec Mazda-perustaisissa moottoreissa joita on Fordin ja Mazdan lisäksi Volvoissa. Ongelma on yksinkertainen fiksata, uusi venttiilikopan tiiviste. Rupeaa vanhana vuotamaan, varsinkin jos öljyt on mitä sattuu.
 
Reilu sentti oli tulpan koloissa vettä. Kuivailin rullatulla talouspaperilla ja puhalsin tulpanhatut kuivaksi paineilmalla. Lopuksi vaihoin vielä tulpat kun hain jo osat ja kaikki oli muutenkin siinä valmiina. 10km testilenkin ainakin pelasi ongelmitta.

Kuvissa toinen tulppa vasemmalta on ongelmaisen 2. Sylinterin tulppa jota puhdistelin paperilla ja tutkin tarkemmin, mutta päällisin puolin näytti ihan samalle kuin muutkin.

IMG_20221018_163249.jpgIMG_20221018_163737.jpgIMG_20221018_172701.jpg

Hyvä, että pelaa. Itselläni oli elokuussa Focus Mk1:ssä melkein sama vikakoodi (P0301): "Cylinder 1 Misfire". Nettineuvoilla mitattiin sytytysjohtojen vastus, joka oli oikeansuuntainen, mutta puolajakajasta löytyi visuaalisella tarkastelulla halkeama. (Kuulemma nuo osat olisi hyvä vaihtaa parin vuoden välein... :woot:) Haettiin uusi OEM-puolajakaja Motonetistä ja lähti pelittämään sen vaihdolla. Kuvassa vanha puolajakaja vielä paikallaan.

puolajakaja mk1 focus.jpeg
 
Keväällä talvirenkaita pois alta ottaessa huomasin, että yhdessä talvirenkaassa oli uponnut ruuvi kantaa myöten. Nyt pitäisi vaihtaa taas talvirenkaat alle, mutta sitä ennen olisi varmaan hyvä tuo rengas paikata. Onkos porukka täällä itse tuollaisilla Motonet-tierin paikkasarjoilla paikkaillut (ns. kamelinpaska) ja jos kyllä, niin tuliko hyvä? Ei oikein jaksaisi roudata mihinkään pajallekaan tuota kumia, kun hinnat näyttäisi äkkiseltään olevan aika kovia ja voi olla ajatkin vähän kiven alla tähän aikaan vuodesta.

En osaa sanoa juuri tuosta kyseisestä motonetin paikasta, mutta noin yleisesti ottaen nuo "kamelinpaska"paikat toimivat kyllä erittäin hyvin tavallisessa pienessä selkeässä ruuvin-/naulanreiässä kun ne vaan laitetaan oikein ja reikä on siinä kulutuspinnalla (ei kulmassa/kyljessä). Etenkin jos naula on vinossa, on kokemattoman helppo työntää raspilla hutiin, eli tehdä ainakin osittaisesti uusi reikä. Noita paikkoja on myös todella huonoja jotka eivät pidä kunnolla luotettavasti hyvinkään laitettuna. Jos rengas on vielä hyvällä pinnalla (ja vielä mahdollisesti kallis koko tai malli), eli paljon vielä kilometrejä jäljellä, kannattaa laitattaa sisäpuolinen paikka siihen, saa ainakin mielenrauhan.
 
MB Vito 2010
Käynnistäessä luistoneston ja ESP valo jää välillä palamaan ja auto menee limp modeen. Tästä noin puoli minuuttia ja öljyn varoitusvalo syttyy ja näyttää 2litran öljyvajausta. Öljyt on kuitenkin oikeasti kunnossa...
Pitää renkata avaimia niin kauan että varoitusvalot eivät jää palamaan jolloin toimii normaalisti eikä myöskään tätä öljyvaroitusta tule. Mikäs tälläistä voi aiheuttaa? Vikakoodeja ei anna näistä (omalla obd palikalla, en ole käyttänyt kunnon lukijassa) mutta joskus saattaa syttyä moottorivalo ja antaa koodia P0652. Tämä tosin voi olla ihan oma ongelmansa eikä välttämättä liity toisiinsa.
 
MB Vito 2010
Käynnistäessä luistoneston ja ESP valo jää välillä palamaan ja auto menee limp modeen. Tästä noin puoli minuuttia ja öljyn varoitusvalo syttyy ja näyttää 2litran öljyvajausta. Öljyt on kuitenkin oikeasti kunnossa...
Pitää renkata avaimia niin kauan että varoitusvalot eivät jää palamaan jolloin toimii normaalisti eikä myöskään tätä öljyvaroitusta tule. Mikäs tälläistä voi aiheuttaa? Vikakoodeja ei anna näistä (omalla obd palikalla, en ole käyttänyt kunnon lukijassa) mutta joskus saattaa syttyä moottorivalo ja antaa koodia P0652. Tämä tosin voi olla ihan oma ongelmansa eikä välttämättä liity toisiinsa.

Mulla ainakin joskus vanhan golffin kans kävi sillee, et kun akku oli huonona jo ja starttas, niin jännitte kyykkäs riittävästi ja teki pienen joulukuusen mittaristoon. Tiedä sitten liittyykö tää mitenkään sun merssun oireisiin, mut tuli vain mieleeni :)
 
MB Vito 2010
Käynnistäessä luistoneston ja ESP valo jää välillä palamaan ja auto menee limp modeen. Tästä noin puoli minuuttia ja öljyn varoitusvalo syttyy ja näyttää 2litran öljyvajausta. Öljyt on kuitenkin oikeasti kunnossa...
Pitää renkata avaimia niin kauan että varoitusvalot eivät jää palamaan jolloin toimii normaalisti eikä myöskään tätä öljyvaroitusta tule. Mikäs tälläistä voi aiheuttaa? Vikakoodeja ei anna näistä (omalla obd palikalla, en ole käyttänyt kunnon lukijassa) mutta joskus saattaa syttyä moottorivalo ja antaa koodia P0652. Tämä tosin voi olla ihan oma ongelmansa eikä välttämättä liity toisiinsa.
Akku/maavika
 
Mulla ainakin joskus vanhan golffin kans kävi sillee, et kun akku oli huonona jo ja starttas, niin jännitte kyykkäs riittävästi ja teki pienen joulukuusen mittaristoon. Tiedä sitten liittyykö tää mitenkään sun merssun oireisiin, mut tuli vain mieleeni :)
Jää valot päälle jo ennen starttausta. Jos ei jää palamaan niin ei myöskään myöhemmin syty missään vaiheessa.
Nämä voisi tarkistaa kyllä.
Virtalukon pohja?
Kuinka vahva veikkaus tälle? 50-60€ näyttää maksavan jos ihan vaan kokeilis tuurilla. Voiko tätä todeta mitenkään varmasti ennen uutta osaa?
 
Jää valot päälle jo ennen starttausta. Jos ei jää palamaan niin ei myöskään myöhemmin syty missään vaiheessa.

Nämä voisi tarkistaa kyllä.

Kuinka vahva veikkaus tälle? 50-60€ näyttää maksavan jos ihan vaan kokeilis tuurilla. Voiko tätä todeta mitenkään varmasti ennen uutta osaa?
Kannattaa aloittaa vikakoodeista toi homma ennen kuin alat vaihtelemaan akkua kummempaa osaa. Ja suosiolla sitten starin perään.
 
Kuinka vahva veikkaus tälle? 50-60€ näyttää maksavan jos ihan vaan kokeilis tuurilla. Voiko tätä todeta mitenkään varmasti ennen uutta osaa?
Mulla ei ole mersuista kokemusta, oma Saab vain aikoinaan oireili hieman vastaavasti kun pohja oli huonona.
 
Työkaveri sanoi oman viton kohdalla, et pakko ostaa uus virtalukko joka maksaa useamman sataa euroa. Tiedä sitten miten AP kohdalla.
 
En nyt muista millään ulkoa, että miten noissa on virtalukonpohja ja lukija itsessään, mutta jos ja kun toi auto kerran tunnistaa avaimen ja lähtee käyntiin, niin ei ainakaan sitä touhutonnia virtalukkoon tartte laittaa. Virtalukko koodattuna noihin on sen tonnin verran liikkeessä.

Erittäin vahva veikkaus noihin häiriöihin on sähkö, joko akku tai laturi, pahimmillaan molemmat.
 
Veljen autossa oli saman tyyppisiä ongelmia, vaikka mitä vikakoodeja ja välillä ei mitään.
Syyllinen oli laturi ja sen myötä myös akku. Molempien vaihdolla kaikki muu korjaantui
 
Mystisiin sähkövikoihin saattaa olla syyllinen laturi.
Alla ohje laturin testaamiseen usealla eri tavalla:

1. Latausjännite
-Käynnistä auto
-Kytke yleismittari DC asentoon 20 volttia tms.
-Kytke yleismittarin - johto laturin runkoon ja plusjohto laturin B+ napaan (paksu johto).
-Pidä kierrokset 1500rpm
-Latausjännite pitäisi olla 13.5-14.5 volttia DC.

2. Laturin diodien kunnon testaus yleismittarilla
Laturissa on 3 diodia jotka muuntaa AC-virran DC-virraksi. Laturi, jossa rikkinäinen diodi tunkee AC-jännitettä auton sähköjärjestelmään, ja sotkee sähkötoimintaa.

-Käynnistä auto 1500rpm
-Aseta yleismittari AC jänniteasentoon
-Kytke yleismittarin - johto laturin runkoon ja plusjohto laturin B+ napaan.
-Lue AC-jännitelukema. Jos laturi tuottaa yli 0,5 V AC-jännitettä, on diodi/diodit rikki. Kunnossa oleva laturi tuottaa aina hieman AC-jännitettä mutta max 0,5 V AC.
Esimerkkinä oma Meganen ehjä laturi tuotti 0,05 V AC.

3. Lataus- ja virtakaapelien jännitehäviön mittaus yleismittarilla

Kaapelien päissä saattaa olla hapettumaa, akun navan johdon liitoskappale saattaa olla rikki (kokemusta on).
Yllä mainittujen ohjeiden opetusvideo löytyy youtubesta. Siellä firma nimeltä Moss Motors antaa testausvinkkejä jännitehävion tarkastamiseen yleismittarilla, ja paljon muuta. Myös laturin diodien tarkastusvideo löytyy Moss Motorsin videolta Youtubesta.
 
Viimeksi muokattu:
Skoda Roomsterissani on takalasinpyyhkimen moottori 1 vuoden vanha. Nyt on ilmennyt sellaista, että lasin pyyhkiminen jää kesken, ja pyyhin jumittuu väärään asentoon keskelle takalasia. Viiksestä kytkintä painamalla pyyhin alkaa taas toimia, ja palaa normaaliasentoon.
 
Osaisiko kukaan suositella hyvää korikorjaamoa/maalaamoa uudenmaan/päijät-hämeen alueelta? Autossa pieni lommo takakaaressa johon ei pdr tekniikalla pääse käsiksi. Vaatisi siis täsmämaalausta tuolle kaarelle.
 
Osaisiko kukaan suositella hyvää korikorjaamoa/maalaamoa uudenmaan/päijät-hämeen alueelta? Autossa pieni lommo takakaaressa johon ei pdr tekniikalla pääse käsiksi. Vaatisi siis täsmämaalausta tuolle kaarelle.

Ystäväni Aki maalaa taidolla ja tunteella, paja on 9XX-Garagen yläkerrassa ja aika monta Porschea on käynyt maalauksessa.

WePaint
 
Hyvä, että pelaa. Itselläni oli elokuussa Focus Mk1:ssä melkein sama vikakoodi (P0301): "Cylinder 1 Misfire". Nettineuvoilla mitattiin sytytysjohtojen vastus, joka oli oikeansuuntainen, mutta puolajakajasta löytyi visuaalisella tarkastelulla halkeama. (Kuulemma nuo osat olisi hyvä vaihtaa parin vuoden välein... :woot:) Haettiin uusi OEM-puolajakaja Motonetistä ja lähti pelittämään sen vaihdolla. Kuvassa vanha puolajakaja vielä paikallaan.

puolajakaja mk1 focus.jpeg

Itsellä oli aikanaan kakkoskopan Mondeo, niin puolassa oli aivan samassa paikassa halkeama kuin tuossa. Ja edellisessä autossa tuli pari 2 vai 3 kertaa puola (samanlainen kuin tuossa ja aika halki sivusta), tulpat ja tulpanjohdot. Kun oli sitä nykimistä ja sen jälkeen hävisi
 
Itsellä oli aikanaan kakkoskopan Mondeo, niin puolassa oli aivan samassa paikassa halkeama kuin tuossa. Ja edellisessä autossa tuli pari 2 vai 3 kertaa puola (samanlainen kuin tuossa ja aika halki sivusta), tulpat ja tulpanjohdot. Kun oli sitä nykimistä ja sen jälkeen hävisi
Oliko sitä nykimistä kokoajan vai vaan esim kaasupohjassa tai pintakaasulla ajaessa?
 
Oliko sitä nykimistä kokoajan vai vaan esim kaasupohjassa tai pintakaasulla ajaessa?

Välillä tuntui käyvän ns. kolmella, kun laittoi moottorin käyntiin. Pintakaasulla toisinaan nyki ja uusilla osilla kaasu pohjassa
moottori suunnilleen veti aivan eri tavalla jopa 5-vaihteella. Tai siis moottori ei tahtonut sillä tavalla vetää kuin uusilla osilla.
Ja vaikka tulpat oli vedetty oikeaan momenttiin, silti tahtoi siellä 15-20tkm jälkeen olla 1-2 tulpaa löysällä.
Vanhojen tulppien kärkiväli 2-3mm.
 
Pitääkin toi tarkastaa äipän autosta, kun pintakaasulla tuntuu välil olevan nykivää ellei jopa pomppivaa menoa varsinkin jos ykkösel/kakkosel ajaa pihalla hitaasti
 
Pitääkin toi tarkastaa äipän autosta, kun pintakaasulla tuntuu välil olevan nykivää ellei jopa pomppivaa menoa varsinkin jos ykkösel/kakkosel ajaa pihalla hitaasti

Ei se ainakaan pahaa tee moottorille laittaa uudet sytytyksen osat eli tulpat, tulpanjohdot ja puola(t). Ja katsastuksessa positiivinen vaikutus pakokaasuarvoihin.
 
Ei se ainakaan pahaa tee moottorille laittaa uudet sytytyksen osat eli tulpat, tulpanjohdot ja puola(t). Ja katsastuksessa positiivinen vaikutus pakokaasuarvoihin.

Ford Zetec moottorien ohje kertoo, että tulpanjohdot pitää vaihtaa kun avaa tulpat. Voi olla liioiteltua, mutta tulppien tila on pysynyt puhtaana. Zetecin johdot ovat hyvin erikoiset muodoiltaan ja heikkoa tekoa, jos niitä joutuu repimään paikoiltaan.

Muistaakseni tulppien vaihtoväli on 60 tai 90 tkm, joten aika harvoin saa johtoja uusia. Jos uudelleenkäyttää, niin ainakin käy vanhat johdot läpi, että tiivistys toimii ja johtavuus ei kärsi.
 
Viimeksi muokattu:
Välillä tuntui käyvän ns. kolmella, kun laittoi moottorin käyntiin. Pintakaasulla toisinaan nyki ja uusilla osilla kaasu pohjassa
moottori suunnilleen veti aivan eri tavalla jopa 5-vaihteella. Tai siis moottori ei tahtonut sillä tavalla vetää kuin uusilla osilla.
Ja vaikka tulpat oli vedetty oikeaan momenttiin, silti tahtoi siellä 15-20tkm jälkeen olla 1-2 tulpaa löysällä.
Vanhojen tulppien kärkiväli 2-3mm.

Aika hurjalta kuulostaa et pari tulppaa ois löysällä :hmm: Audin ohje vanhempiin ainakin oli 20Nm "vain" ja aina on pysynyt kiinni kyllä. Tai sitten se moottori jotenkin ravistaa niin vitusti et kaikki alkaa heltiämään :D
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 384
Viestejä
4 510 900
Jäsenet
74 359
Uusin jäsen
Sigma gooner

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom