Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Ja sitäkin vanhemmissaKäsittämätöntä, että tuotakaan ongelmaa ei ole saatu korjattua. Sama vaivasi jo MkIV korissa..
Reilu sentti oli tulpan koloissa vettä. Kuivailin rullatulla talouspaperilla ja puhalsin tulpanhatut kuivaksi paineilmalla. Lopuksi vaihoin vielä tulpat kun hain jo osat ja kaikki oli muutenkin siinä valmiina. 10km testilenkin ainakin pelasi ongelmitta.
Kuvissa toinen tulppa vasemmalta on ongelmaisen 2. Sylinterin tulppa jota puhdistelin paperilla ja tutkin tarkemmin, mutta päällisin puolin näytti ihan samalle kuin muutkin.
![]()
Näiden koneiden toine hieno ominaisuus on noitten tulpanreikien täyttyminen öljyllä![]()
Tuohan se monesti Zetecissä on jos vähänkään on moottoritilaa pesty. Jos ei vika ole siinä niin suosiolla puola, sytytysjohdot ja tulpat kerralla vaihtoon. Huoleton pata kun käyttää Ford 5W30 öljyä mikä on Motonetissä vielä tosi halpaakin.Reilu sentti oli tulpan koloissa vettä. Kuivailin rullatulla talouspaperilla ja puhalsin tulpanhatut kuivaksi paineilmalla. Lopuksi vaihoin vielä tulpat kun hain jo osat ja kaikki oli muutenkin siinä valmiina. 10km testilenkin ainakin pelasi ongelmitta.
Kuvissa toinen tulppa vasemmalta on ongelmaisen 2. Sylinterin tulppa jota puhdistelin paperilla ja tutkin tarkemmin, mutta päällisin puolin näytti ihan samalle kuin muutkin.
![]()
Tuo Zetec on Fordin kone mutta sama se on 1.8/2.0 Duratec Mazda-perustaisissa moottoreissa joita on Fordin ja Mazdan lisäksi Volvoissa. Ongelma on yksinkertainen fiksata, uusi venttiilikopan tiiviste. Rupeaa vanhana vuotamaan, varsinkin jos öljyt on mitä sattuu.Näiden koneiden toine hieno ominaisuus on noitten tulpanreikien täyttyminen öljyllä![]()
Reilu sentti oli tulpan koloissa vettä. Kuivailin rullatulla talouspaperilla ja puhalsin tulpanhatut kuivaksi paineilmalla. Lopuksi vaihoin vielä tulpat kun hain jo osat ja kaikki oli muutenkin siinä valmiina. 10km testilenkin ainakin pelasi ongelmitta.
Kuvissa toinen tulppa vasemmalta on ongelmaisen 2. Sylinterin tulppa jota puhdistelin paperilla ja tutkin tarkemmin, mutta päällisin puolin näytti ihan samalle kuin muutkin.
![]()
Keväällä talvirenkaita pois alta ottaessa huomasin, että yhdessä talvirenkaassa oli uponnut ruuvi kantaa myöten. Nyt pitäisi vaihtaa taas talvirenkaat alle, mutta sitä ennen olisi varmaan hyvä tuo rengas paikata. Onkos porukka täällä itse tuollaisilla Motonet-tierin paikkasarjoilla paikkaillut (ns. kamelinpaska) ja jos kyllä, niin tuliko hyvä? Ei oikein jaksaisi roudata mihinkään pajallekaan tuota kumia, kun hinnat näyttäisi äkkiseltään olevan aika kovia ja voi olla ajatkin vähän kiven alla tähän aikaan vuodesta.
MB Vito 2010
Käynnistäessä luistoneston ja ESP valo jää välillä palamaan ja auto menee limp modeen. Tästä noin puoli minuuttia ja öljyn varoitusvalo syttyy ja näyttää 2litran öljyvajausta. Öljyt on kuitenkin oikeasti kunnossa...
Pitää renkata avaimia niin kauan että varoitusvalot eivät jää palamaan jolloin toimii normaalisti eikä myöskään tätä öljyvaroitusta tule. Mikäs tälläistä voi aiheuttaa? Vikakoodeja ei anna näistä (omalla obd palikalla, en ole käyttänyt kunnon lukijassa) mutta joskus saattaa syttyä moottorivalo ja antaa koodia P0652. Tämä tosin voi olla ihan oma ongelmansa eikä välttämättä liity toisiinsa.
Akku/maavikaMB Vito 2010
Käynnistäessä luistoneston ja ESP valo jää välillä palamaan ja auto menee limp modeen. Tästä noin puoli minuuttia ja öljyn varoitusvalo syttyy ja näyttää 2litran öljyvajausta. Öljyt on kuitenkin oikeasti kunnossa...
Pitää renkata avaimia niin kauan että varoitusvalot eivät jää palamaan jolloin toimii normaalisti eikä myöskään tätä öljyvaroitusta tule. Mikäs tälläistä voi aiheuttaa? Vikakoodeja ei anna näistä (omalla obd palikalla, en ole käyttänyt kunnon lukijassa) mutta joskus saattaa syttyä moottorivalo ja antaa koodia P0652. Tämä tosin voi olla ihan oma ongelmansa eikä välttämättä liity toisiinsa.
Virtalukon pohja?Pitää renkata avaimia niin kauan että varoitusvalot eivät jää palamaan jolloin toimii normaalisti eikä myöskään tätä öljyvaroitusta tule. Mikäs tälläistä voi aiheuttaa?
Virtalukon pohja?
Merssun perusvika, mutta oireilee siten, että ei tunnista avainta ollenkaan, joten ei käynnisty.
Jää valot päälle jo ennen starttausta. Jos ei jää palamaan niin ei myöskään myöhemmin syty missään vaiheessa.Mulla ainakin joskus vanhan golffin kans kävi sillee, et kun akku oli huonona jo ja starttas, niin jännitte kyykkäs riittävästi ja teki pienen joulukuusen mittaristoon. Tiedä sitten liittyykö tää mitenkään sun merssun oireisiin, mut tuli vain mieleeni![]()
Nämä voisi tarkistaa kyllä.Akku/maavika
Kuinka vahva veikkaus tälle? 50-60€ näyttää maksavan jos ihan vaan kokeilis tuurilla. Voiko tätä todeta mitenkään varmasti ennen uutta osaa?Virtalukon pohja?
Kannattaa aloittaa vikakoodeista toi homma ennen kuin alat vaihtelemaan akkua kummempaa osaa. Ja suosiolla sitten starin perään.Jää valot päälle jo ennen starttausta. Jos ei jää palamaan niin ei myöskään myöhemmin syty missään vaiheessa.
Nämä voisi tarkistaa kyllä.
Kuinka vahva veikkaus tälle? 50-60€ näyttää maksavan jos ihan vaan kokeilis tuurilla. Voiko tätä todeta mitenkään varmasti ennen uutta osaa?
Mulla ei ole mersuista kokemusta, oma Saab vain aikoinaan oireili hieman vastaavasti kun pohja oli huonona.Kuinka vahva veikkaus tälle? 50-60€ näyttää maksavan jos ihan vaan kokeilis tuurilla. Voiko tätä todeta mitenkään varmasti ennen uutta osaa?
Joo ehdottomasti tämä ensin.Kannattaa aloittaa vikakoodeista toi homma ennen kuin alat vaihtelemaan akkua kummempaa osaa. Ja suosiolla sitten starin perään.
50-60€ näyttää maksavan
Taitaakin olla väärää mallia tuo 50-60€ enkä nyt äkkiseltään löytänyt oikeaa tähän sopivaa mutta ainahan se sen touhutonnin tulee maksamaan kuitenkin.Työkaveri sanoi oman viton kohdalla, et pakko ostaa uus virtalukko joka maksaa useamman sataa euroa. Tiedä sitten miten AP kohdalla.
Osaisiko kukaan suositella hyvää korikorjaamoa/maalaamoa uudenmaan/päijät-hämeen alueelta? Autossa pieni lommo takakaaressa johon ei pdr tekniikalla pääse käsiksi. Vaatisi siis täsmämaalausta tuolle kaarelle.
Hyvä, että pelaa. Itselläni oli elokuussa Focus Mk1:ssä melkein sama vikakoodi (P0301): "Cylinder 1 Misfire". Nettineuvoilla mitattiin sytytysjohtojen vastus, joka oli oikeansuuntainen, mutta puolajakajasta löytyi visuaalisella tarkastelulla halkeama. (Kuulemma nuo osat olisi hyvä vaihtaa parin vuoden välein...) Haettiin uusi OEM-puolajakaja Motonetistä ja lähti pelittämään sen vaihdolla. Kuvassa vanha puolajakaja vielä paikallaan.
![]()
Oliko sitä nykimistä kokoajan vai vaan esim kaasupohjassa tai pintakaasulla ajaessa?Itsellä oli aikanaan kakkoskopan Mondeo, niin puolassa oli aivan samassa paikassa halkeama kuin tuossa. Ja edellisessä autossa tuli pari 2 vai 3 kertaa puola (samanlainen kuin tuossa ja aika halki sivusta), tulpat ja tulpanjohdot. Kun oli sitä nykimistä ja sen jälkeen hävisi
Oliko sitä nykimistä kokoajan vai vaan esim kaasupohjassa tai pintakaasulla ajaessa?
Pitääkin toi tarkastaa äipän autosta, kun pintakaasulla tuntuu välil olevan nykivää ellei jopa pomppivaa menoa varsinkin jos ykkösel/kakkosel ajaa pihalla hitaasti
Ei se ainakaan pahaa tee moottorille laittaa uudet sytytyksen osat eli tulpat, tulpanjohdot ja puola(t). Ja katsastuksessa positiivinen vaikutus pakokaasuarvoihin.
Välillä tuntui käyvän ns. kolmella, kun laittoi moottorin käyntiin. Pintakaasulla toisinaan nyki ja uusilla osilla kaasu pohjassa
moottori suunnilleen veti aivan eri tavalla jopa 5-vaihteella. Tai siis moottori ei tahtonut sillä tavalla vetää kuin uusilla osilla.
Ja vaikka tulpat oli vedetty oikeaan momenttiin, silti tahtoi siellä 15-20tkm jälkeen olla 1-2 tulpaa löysällä.
Vanhojen tulppien kärkiväli 2-3mm.
Joku vetänyt "sinnepäin, varmasti pysyy" momenttiin jossain kohtaa?
Ymmärtääkseni jotkut käyttää ruuvilukitetta sytytystulppien kierteissä, mutta vain sitä miedointa vaihtoehtoa ettei mene laittamaan jotain super vahvaa sinne mitä ei sitten saa enää auki ollenkaan.
Mikä sen lattaliittimen leveys on? Noitahan on useita eri leveyksillä saatavilla. Yleisimmät ovat 2,9mm, 4,8mm ja 6,3mm. Isompiakin on saatavilla katso vaikka elfan sivuilta lattaliitin haulla niin löytyy valinnanvaraa.Vähän vanhemmassa välineessä tuli vastaan kuin latta abikoliitin, mutta isompi versio siitä. Siihen oli liitin olemassa samallailla, mutta tosiaan isompi versio..
Pitäisi löytää samallainen uusi, mutta abikoliittimien nimellä löytyy näitä pienempiä normaaleja ainoastaan![]()
Niin meinaat että hampaat irvessä väännetty kiinni ja kierteet venyneet, muttei murtuneet?
Eipä tuossa, hiomalaikka rälläkkään ja hiot pellille niin pitkälti, kun ruostetta riittää.Ruosteenalkua takaluukussa. Ulkonäkö ei sinänsä kiinnosta, mutta voiko tätä leviämistä jollain suht pienellä vaivalla hidastaa/estää? Kymmeniä aineita/maalitötsiä/työkaluja en aatellut ostaa. Joku paikkamaalikitti löytyy hanskalokerosta, ehkä sitä voisi hyödyntää, mutta mitenhän tuo kannattaisi käsitellä ensin?
Auto tod. näk. paalissa seuraavan 5-10v. aikana.![]()