Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

On kansiollinen juttua tuossa tule katsomaan.

No ylilaudalta pihalle lentäneet keskustelijat tekevät sitten jatkossa yhden puolen korjauksia, jarrupalat ja rengas nyt aluksi. Ja vaikka juniorille ajoon eikös vaan.

Rengaskin saa samalla akselilla olla vaikka eri merkkinen, ei tule hylkyä. Kunhan on samaa tyyppiä, eli ristikudosrengasta ja vyörengasta ei saa sekoittaa.
 
Varaosamyyjät ihmettelee, kun Satakunnassa on moninkertainen menekki jarrusatuloissa muuhun maahan verrattuna :D Ainakin vanhemmissa peleissä nuo jarrut oli kytketty pareittain etu-taka ristiin sen takia, että vuoto ei veisi saman akselin molempia jarruja. Mahdoton nähdä tilannetta, jossa eri aikaan vaihdetut ehjät satulat samalla akselilla voisivat onnettomuuden aiheuttaa. Katsastussetäkään ei ole mitään sanonut, kun yksittäisellä kiiltävällä satulalla mennyt leimalle. Kehunut vaan, että hyvät jarrut ja tasapaino akselilla.

e: Jottei ihan menis paskanpuhumiseksi, niin onko kellään tullut C5:n kanssa vastaan tilannetta, että sisäpuhaltimen toiminta on pelkästään on/off. Pyörii pelkästään maksimiasennossa. Tiedän, että hapertunut rele/etuvastukset ovat taas vainaat, kun syylärin jäähdytin ei pyöri, mutta tuskin noilla on yhteistä? Auto lähtee keväällä eteenpäin, niin en tee yhtään mitään ellei sitten ole tunnettu "feature" ja tietää suoraan mistä etsiä.
Etuvastus on helppo vaihtaa, puhallinta en muista. Omalla C5:lla olen ajanut 130 tkm ja kilometrejäkin on kertynyt yli 600 tkm ja vielä puhallin suhisee, ei kai tuo itse puhallin kovin huono ole.. Muuten lämppärin kanssa on omat tyyppiviat :D Omassa mykystyi puhallin kokonaan. Etuvastusta siihen jo aloin vaihtamaan, mutta vika ei ollutkaan siinä vaan sulakerasiassa. Oli sulakkeen pohja alkanut löystymään ja sulakekin oli kohtuullisen lämpimänä käyneen näköinen. Taivuttelin sulakkeen pidintä tiukemmaksi ja on se taas pari vuotta kestänyt.
Itsellä pitäisi puhaltimen lämmön säädön läpän moottori vaihtaa uuteen pidempiakseliseen. Homma on sinänsä helppo, mutta jostain käsittämättömästä syystä moottorin edessä olevaa muovia ei saa pois koska koko kojelauta on yhtä isoa muovia! Joten tila operaatiolle on mallia olematon. Kerran olen moottorin käyttänyt irti mutta varaosaa ei silloin ollut. Lämmön säädön saa kuitenkin toimimaan kun käyttää lämmöt kahden askeleen pykälissä 28 - 16.
 
Ei nyt auto vaan moottorikelkka jos sopii. Skidoo Rotax 500 vm-97

Mitenköhän vitussa tuohon vaihdetaan öljyt? Youtube ei oikein auttanut, ja mitä vehjettä katselin niin ei ainakaan alakautta mistään ellei jotain muoveja pidä purkaa. Joku proppuhan tuossa on pakko olla jossain.
Ei siis oma vaan kaverin kelkka ja mittatikkua kun katteli niin ölpän vaihto olisi todellakin paikallaan.
Tietämättä värkistä yhtään enempää olisin aika varma ettei 2-tahtiseen tarvi vaihtaa öljyjä, ootteko vaihteiston/ketjuboxin öljyjä kattelees?


Tää olikin jo taputeltu :D
 
Etuvastus on helppo vaihtaa, puhallinta en muista. Omalla C5:lla olen ajanut 130 tkm ja kilometrejäkin on kertynyt yli 600 tkm ja vielä puhallin suhisee, ei kai tuo itse puhallin kovin huono ole.. Muuten lämppärin kanssa on omat tyyppiviat :D Omassa mykystyi puhallin kokonaan. Etuvastusta siihen jo aloin vaihtamaan, mutta vika ei ollutkaan siinä vaan sulakerasiassa. Oli sulakkeen pohja alkanut löystymään ja sulakekin oli kohtuullisen lämpimänä käyneen näköinen. Taivuttelin sulakkeen pidintä tiukemmaksi ja on se taas pari vuotta kestänyt.
Itsellä pitäisi puhaltimen lämmön säädön läpän moottori vaihtaa uuteen pidempiakseliseen. Homma on sinänsä helppo, mutta jostain käsittämättömästä syystä moottorin edessä olevaa muovia ei saa pois koska koko kojelauta on yhtä isoa muovia! Joten tila operaatiolle on mallia olematon. Kerran olen moottorin käyttänyt irti mutta varaosaa ei silloin ollut. Lämmön säädön saa kuitenkin toimimaan kun käyttää lämmöt kahden askeleen pykälissä 28 - 16.
Moottori tuossa selkeästi toimii eli etuvastus olisi ensimmäisenä listalla. Sellainen näytti olevan 40 euroa mätänetissä, jota en ole enää sijoittamassa tähän romuun. Kaatiskeikkoja ajellut tällä muutaman ja 10 km matkalla on/off tuuletin ei haittaa vaikka vähän turhan meluisahan se täysillä on.

(Ihan sivuhuomautuksena, että jos joku on varaosa-autoa vailla, niin tässä on paljon hyväkuntoista tyyppivika-varaosaa (2002, 1.8 l sedan) tarjolla :D)
 
Moottori tuossa selkeästi toimii eli etuvastus olisi ensimmäisenä listalla. Sellainen näytti olevan 40 euroa mätänetissä, jota en ole enää sijoittamassa tähän romuun. Kaatiskeikkoja ajellut tällä muutaman ja 10 km matkalla on/off tuuletin ei haittaa vaikka vähän turhan meluisahan se täysillä on.

(Ihan sivuhuomautuksena, että jos joku on varaosa-autoa vailla, niin tässä on paljon hyväkuntoista tyyppivika-varaosaa (2002, 1.8 l sedan) tarjolla :D)
Ex-kolleegal oli omassa c5 sama ongelma ja tilasi etuvastuksen jostain euroopasta, tais olla n. 15e posteineen (2016 aikoihin).
 
nyt kaivattas vähän vinkkiä....auto ei kylmänä tahdo lähteä käyntiin ollenkaan mutta lämpimänä lähtee kun palmun alta.

epäilin ensin toista lämpötila anturia kun auto lähtee 2-3 tuntia lohkolämmittimessä seistyään käyntiin hyvin mutta kylmänä sai startata sen 15+ kertaa ja tänään ei lähteny -2 asteen pakkasessa vaikka starttasin 20-30 kertaa....sit kun oli 3 tuntia lohkolämmittimessä niin lähti ekalla.
toi oli sen jälkeen kun vaihdoin jo toisen lämpötila anturin jossa entinen näytti ettei ollu vastusta ollenkaan ja toinen näytti arvoja mitä pitikin niin vaihdoin ton mahdollisesti viallisen mutta ei auttanut.
Sitten kun lähtee pyörimään niin tyhjäkäynti on sama kun lämpimällä koneella...yleensä tottunu että ensin on noin minuutin verran korkeampi ja sitten laskee.

Mikä auto ja mikä kone?
xantia bensa
 
nyt kaivattas vähän vinkkiä....auto ei kylmänä tahdo lähteä käyntiin ollenkaan mutta lämpimänä lähtee kun palmun alta.

epäilin ensin toista lämpötila anturia kun auto lähtee 2-3 tuntia lohkolämmittimessä seistyään käyntiin hyvin mutta kylmänä sai startata sen 15+ kertaa ja tänään ei lähteny -2 asteen pakkasessa vaikka starttasin 20-30 kertaa....sit kun oli 3 tuntia lohkolämmittimessä niin lähti ekalla.

xantia bensa
Hakuammuntana yksi arvaus.

Tässä mielenkiintoinen case, jossa syyllinen käynnistymättömyyteen kylmässä oli hanskalokeron alla oleva ohjainyksikkö joka hoitaa ajonestoa: Xantia engine wont start - bad electric contact when cold - Solved - French Car Forum

Jos sulla palaa oranssi avaimen näköinen ajoneston valo kojelaudassa kun vika on päällä ja auto ei käynnisty, niin sitten ei ole sama vika kuin linkissä.
 
Hakuammuntana yksi arvaus.

Tässä mielenkiintoinen case, jossa syyllinen käynnistymättömyyteen kylmässä oli hanskalokeron alla oleva ohjainyksikkö joka hoitaa ajonestoa: Xantia engine wont start - bad electric contact when cold - Solved - French Car Forum

Jos sulla palaa oranssi avaimen näköinen ajoneston valo kojelaudassa kun vika on päällä ja auto ei käynnisty, niin sitten ei ole sama vika kuin linkissä.

Xanyiassa saattaa olla useampi anturi (yksi eculle, toinen mittarille). Testerin perään, niin näkee mitä arvoja ecu näkee. Testerillä tarkoitan citroenin lexiaa. Missä päin auto on? Mulla on Jyväskylässä testeri.
 
Mä maalasin prätkän navat mustaksi , pinnasta tuli tasainen ja kiiltävä vaikka pensselillä sudin.

Kestänyt nyt jo pari vuotta ja aivan kuin uudet vieläkin

IMG_20201216_170705.jpg

Kuinka kauan otti kuivua kestäväksi? Ja jäikö kovaksi vai pehmeäksi?

Tässä ootellaan nyt oisko kolmatta päivää ja tympäännyin odotteluun niin rupesin kasaamaan akselia yms paikoilleen. Hammerite ei sit kestä yhtään kosketusta näinkään pitkällä kuivatuksella. Tuli sinne ja tänne jälkiä mistä pohjamaali paistaa läpi. Onneksi laitoin alle edes bilteman ruostepohjamaalia kun se oli kovettunut vuorokaudessa hyvin mekaanista rasitusta kestäväksi...

Olisi varmaan pitänyt sittenkin sijoittaa 2k-epoksiin huoh.
 
Kuinka kauan otti kuivua kestäväksi? Ja jäikö kovaksi vai pehmeäksi?

Tässä ootellaan nyt oisko kolmatta päivää ja tympäännyin odotteluun niin rupesin kasaamaan akselia yms paikoilleen. Hammerite ei sit kestä yhtään kosketusta näinkään pitkällä kuivatuksella. Tuli sinne ja tänne jälkiä mistä pohjamaali paistaa läpi. Onneksi laitoin alle edes bilteman ruostepohjamaalia kun se oli kovettunut vuorokaudessa hyvin mekaanista rasitusta kestäväksi...

Olisi varmaan pitänyt sittenkin sijoittaa 2k-epoksiin huoh.

Lämmöllä saa nopeammin kuivaksi, mutta viikon oli noin 20c lämpötilassa jolloin oli kova pinta jo
 
Kuinka kauan otti kuivua kestäväksi? Ja jäikö kovaksi vai pehmeäksi?

Tässä ootellaan nyt oisko kolmatta päivää ja tympäännyin odotteluun niin rupesin kasaamaan akselia yms paikoilleen. Hammerite ei sit kestä yhtään kosketusta näinkään pitkällä kuivatuksella. Tuli sinne ja tänne jälkiä mistä pohjamaali paistaa läpi. Onneksi laitoin alle edes bilteman ruostepohjamaalia kun se oli kovettunut vuorokaudessa hyvin mekaanista rasitusta kestäväksi...

Olisi varmaan pitänyt sittenkin sijoittaa 2k-epoksiin huoh.
Laitoin kanssa hammeritea johonkin, 2 viikkoa 20-30c kesäkeliä ei riittänyt kuivattamaan. Ihan rapsuttelemalla lähtee. Mutta ei ole kyllä mätäpaikoista lähtenyt lohkeilemaankaan, liekö sitten kovettunut itsekseen lopullisesti
 
Oletteko vaihtaneet bensa-autoihin polttoainesuodattimia? Itse en ole ikinä. Nopean googletuksen perusteella talouden molemmissa autoissa on suodatin pumpun kanssa tankissa ja vaihtopuuha vaikuttaa väsyneeltä. Lisäksi tunnistin potentiaalisen riskin rikkoa jotain vanhoissa autossa. En ajatellut siis jatkossakaan vaihtaa, ellei ala oireilemaan. Molemmissa autoissa on poltettu ~30 000 litraa bensaa, eli kohtalainen määrä on suodattimien läpi bensaa mennyt, jos ovat alkuperäiset. Veneeseen vaihdan joka syksy vedenerotinsuodattimen, eli siitä on mennyt silloin läpi olemattomat 500-1000l. Ehä suodatinjalka kannattaisi vaihtaa sellaiseen, jossa on erillinen vesimalja.
 
Oletteko vaihtaneet bensa-autoihin polttoainesuodattimia? Itse en ole ikinä. Nopean googletuksen perusteella talouden molemmissa autoissa on suodatin pumpun kanssa tankissa ja vaihtopuuha vaikuttaa väsyneeltä. Lisäksi tunnistin potentiaalisen riskin rikkoa jotain vanhoissa autossa. En ajatellut siis jatkossakaan vaihtaa, ellei ala oireilemaan. Molemmissa autoissa on poltettu ~30 000 litraa bensaa, eli kohtalainen määrä on suodattimien läpi bensaa mennyt, jos ovat alkuperäiset. Veneeseen vaihdan joka syksy vedenerotinsuodattimen, eli siitä on mennyt silloin läpi olemattomat 500-1000l. Ehä suodatinjalka kannattaisi vaihtaa sellaiseen, jossa on erillinen vesimalja.

300tkm ajettuun 205 GTi:hin ja 370tkm ajettuun 406:n vaihdoin. Molemmissa ulkoinen suodatin. Mitään ei särkynyt. Samaiseen 406:een vaihdoin pumpun kun antautui. Simppeli homma.
 
Oletteko vaihtaneet bensa-autoihin polttoainesuodattimia? Itse en ole ikinä. Nopean googletuksen perusteella talouden molemmissa autoissa on suodatin pumpun kanssa tankissa ja vaihtopuuha vaikuttaa väsyneeltä. Lisäksi tunnistin potentiaalisen riskin rikkoa jotain vanhoissa autossa. En ajatellut siis jatkossakaan vaihtaa, ellei ala oireilemaan. Molemmissa autoissa on poltettu ~30 000 litraa bensaa, eli kohtalainen määrä on suodattimien läpi bensaa mennyt, jos ovat alkuperäiset.
Pidän järkevänä vaihtovälinä 100tkm.

Yhdestä autosta rikoin osittain toisen pään muoviklipsun ennen kuin ymmärsin miten se toimii. Onneksi meni vielä pitävästi kiinni. Saa nähdä kestääkö seuraavaa vaihtoa. Ellei kestä niin ranetan bensaletkun pätkällä ja puristettavilla klemmareilla, ei ongelmaa.

Toista autoa ylihuollan joten polttoaineensuodatinkin vaihtuu muutaman vuoden eli ehkä kymmenen tuhannen kilsan välein. Ei maksa ~mitään ja kiinnittyy banjopulteilla.

Kolmannella vasta ylläpitoon tulleella autolla on menty lähes 400 tkm eikä huoltohistoriasta tai auton huolto-ohjelmasta löydy mainintaa vaihdosta, joten polttoaineensuodatin vaihtuu seuraavassa vuosihuollossa.

Yleisesti ottaen huolto kuin huolto on kivempi tehdä niin että sen aika ja paikka on itse päätetty. Bensa-auton polttoaineensuodattimen tapauksessa tukkeutuva suodatin voi johtaa vaikka laihalla käymiseen ja moottorin vaurioitumiseen.
 
Ojantielle Poriin tervetuloa.

Porin suunnille ei oo asiaa ennen ens vuoden alkua, mutta laita toki vaikka yv yhteystiedot niin sovitaan päivä :thumbsup:

Tai sitten napsit vaikka pari kuvaa "kansiosta" sopivasta kohden ja peittelet nimet rekkarit jne niin päästään helpommalla?
 
Kävin vuonna miekka ja kilpi tuollapäin korjaamossa, joka ei saanut edes etupyörien suuntausta kunnolla tehtyä :think:
Ei nyt liity tähän korjaamoon mutta tuo on yllättävän paha rasti korjaamoille! Itse käytin erästä W202 mersua suuntauksilla. Vasta kolmas mersuihin erikoistunut liike sai asian hoidettua kun huomasi että etutukivarret ovat ihan loppu ja rengas heilui reilun sentin nosturilla :asif: Toiselle niistä korjaamoista joka ei asiaa huomannut kävin antamassa palautetta.
 
Xanyiassa saattaa olla useampi anturi (yksi eculle, toinen mittarille). Testerin perään, niin näkee mitä arvoja ecu näkee. Testerillä tarkoitan citroenin lexiaa. Missä päin auto on? Mulla on Jyväskylässä testeri.
Kuopiossa olis...tosiaan tossa on 2 jäähdytysnesteen lämpötila anturia....toinen sille mittarille ja se toimii mutta toisen vaihdoin kun ei näyttänyt ollenkaan vastusta.....mutta vaihdon jälkeen ei ollu muutosta....lohkolämmitimellä lämmitettäessä tosiaan lähtee hyvin käyntiin.
Jyväskylässä toisinaan tulee käytyä niin jos passaa että katot testerillä maksua vastaan niin voisin sitikalla seuraavan kerran ajella
 
Viimeksi muokattu:
Kuopiossa olis...tosiaan tossa on 2 jäähdytysnesteen lämpötila anturia....toinen sille mittarille ja se toimii mutta toisen vaihdoin kun ei näyttänyt ollenkaan vastusta.....mutta vaihdon jälkeen ei ollu muutosta....lohkolämmitimellä lämmitettäessä tosiaan lähtee hyvin käyntiin.
Jyväskylässä toisinaan tulee käytyä niin jos passaa että katot testerillä maksua vastaan niin voisin sitikalla seuraavan kerran ajella
Mulla Jyväskylän etelärajalla ois kiinan autocom millä voisin kokeilla. Sekä henkilöauto sekä raskaspuoli löytyy adaptereista. Jossain vaiheessa ehkä saattaa olla Kuopioon menoa mutta en tiedä sopiiko auton tsekkaus miten aikatauluihin.
 
Kuopiossa olis...tosiaan tossa on 2 jäähdytysnesteen lämpötila anturia....toinen sille mittarille ja se toimii mutta toisen vaihdoin kun ei näyttänyt ollenkaan vastusta.....mutta vaihdon jälkeen ei ollu muutosta....lohkolämmitimellä lämmitettäessä tosiaan lähtee hyvin käyntiin.
Jyväskylässä toisinaan tulee käytyä niin jos passaa että katot testerillä maksua vastaan niin voisin sitikalla seuraavan kerran ajella

Tämä sopii, ja pullakaffepalkalla luen näitä :)
 
Ongelmat Kia Ceedin (1.6 crdi vm. 2010) kanssa jatkuvat... Autolla ajettu vajaa 170 tkm. Vikalistaa:

Välillä jättää ajonvakautuksen merkkivalon päälle. Hyvin harvoin jää, mutta aina silloin tällöin. Syksyllä kosteilla keleillä useammin kuin nyt pakkasten tultua. Googlen mukaan jokin ohjaukseen liittyvä sensori voisi olla syypää. Pitää käydä vikakoodit luetuttamassa, kun ei tuollainen halpa ELM327-mokkula näyttänyt yhtään mitään, tai sitten en vaan osannut käyttää oikein :) Löytyyköhän nyrkkipajoilta samat välineet kuin merkkihuollosta vikakoodien lukemiseen? Turha maksaa merkkihuollosta premiumia, jos sama onnistuu joka pajalla. Ei viitsisi vanhaan autoon turhaan rahaa upottaa.

Aika pian talvirenkaiden vaihdon jälkeen oikea etupyörä on alkanut välillä hieman värisemään ja samalla kuuluu "kohiseva"/"laahaava" ääni, vaikea kuvailla sanoin. Varsinaista kolinaa ei kuulu, eikä värinä ole tasoa "jotain hajoaa tällä sekunnilla", joten olen seuraillut tilannetta. Ääni kovenee vauhdin noustessa, muttei tunnu olevan yhteydessä moottorin kuormaan/kaasun määrään. Viimeaikoina ääni on ehkä hieman koventunut, joten jotain tuolle pitäisi tehdä, mutta mikähän tuossa voisi olla pielessä? Renkaan laakeri sanomassa sopimuksen irti?

Lisäksi tänään ilmaantui uusi vika. Koko päivän satanut lunta, niin pyyhkimet ovat olleet kovalla käytöllä. Piti käydä appivanhempien luona kylässä, niin jo mennessä hieman kiinnitin huomiota, että pyyhkijät välillä hieman kolahtivat yläasennossa. Noh, paluumatkalla motarilla pyyhkimet sitten pysähtyivät puoliväliin liikettä eivätkä enää siitä liikahtaneet. Mutka huoltoaseman pihaan ja käsin pyyhkimiä sai liikuteltua tosi kevyesti (pitäisikö liikkua?). Matka jatkui alentuneella ajonopeudella (oltiin melkein kotona) ja hetken kuluttua pyyhkimet heräsivätkin eloon. Aiempi kolinakin oli ihmeellisesti hävinnyt. Autoa käytin pesussa sunnuntaina ja ollut kosteaa, niin mietin että onkohan vaan vettä päässyt johonkin väliin ja sen takia lopettivat toimintansa hetkeksi? Vai voisiko pyyhkijöiden moottori olla tulossa tiensä päähän? Kolina ei kyllä selity kontaktiongelmilla, mutta hämmentävästi se katosikin itsestään. Vettä päässyt niveliin ja se kolisi? Mystisiä nämä autot :D

Loppuun hieman OT, mutta paljonko Techbbs:n käyttäjien kipuraja on auton huoltokuluille per vuosi? Missä vaiheessa saavutetaan piste, että aletaan pistämään autoa minimibudjetilla myyntikuntoon ja uutta autoa tilalle? Alkanut tätä pohtimaan, kun Kiaan on palanut tänä vuonna jo yli tonni. Starttimoottori meni, etujousi poikki, koiranluun vaihto + öljynvaihto ja nelipyöräsuuntaus. Toki voinut olla vaan huono tuuri. Nyt olisi lisää kuluja tulossa ja ens vuonna varmasti menee loputkin koiranluut vaihtoon, enkä ihmettelisi jos muitakin alustan osia. Kesärenkaat menee kans ens kesänä uusiksi, kuin myös nastarenkaat ens talvena, nämä toki normaaleja kuluja. Nettiauton perusteella auton arvo on (ilman näkyviä vikoja) n. 3-4,5k€, niin huoltokulut alkaa olemaan jo aika kovat auton arvoon nähden. Auton olen omistanut vasta pari vuotta, niin vaikea suhteuttaa kuinka paljon normaalisti auton huoltoon palaa vuodessa. Kommentteja?
 
Kysytääs jos joku olisi ropeltanut.
Missä -02 mk3 1.8 duratec mondeossa on moottorinlämpötila anturi?
 
Välillä jättää ajonvakautuksen merkkivalon päälle. Hyvin harvoin jää, mutta aina silloin tällöin.
Ainakin bensamallissa tuo on ominaisuus ja liittyy matalaan akun jännitteeseen. Sammuuko valo jos sammutat auton ja käynnistät uudelleen?
Maadoitusvikoja on ainakin googlen perusteella ollut kaikenmallisissa Kioissa, joka taasen voi aiheuttaa vaihtelevia oireita.
Etujouset ja koiranluut ovat ajomäärän perusteella "normaalissa" vaihtoiässä.
 
Ainakin bensamallissa tuo on ominaisuus ja liittyy matalaan akun jännitteeseen. Sammuuko valo jos sammutat auton ja käynnistät uudelleen?
Maadoitusvikoja on ainakin googlen perusteella ollut kaikenmallisissa Kioissa, joka taasen voi aiheuttaa vaihtelevia oireita.
Etujouset ja koiranluut ovat ajomäärän perusteella "normaalissa" vaihtoiässä.
Joo korjaantuu yleensä uudelleenkäynnistyksellä, mutta joskus toki samantien tullut uudestaan. Maadoitusvikoja tuossa onkin ollut aiemmin, että sinänsä voisi olla tuo pyyhinongelmakin niistä johtuva, en ihmettelisi. Pyyhkijöiden hyytyminen vaan aika paljon ikävämpi vika kuin jonku merkkivalon päälle jääminen :lol: Noh, sormet ristiin ja toivotaan, että oli kerran sattuva ongelma. Alusta varmaan menee hiljalleen kokonaan uusiksi, eihän nuo osat ikuisia ole. Tyyristä hommaa vaan vaihtaa noita, mutta minkäs tekee.
 
Ongelmat Kia Ceedin (1.6 crdi vm. 2010) kanssa jatkuvat... Autolla ajettu vajaa 170 tkm. Vikalistaa:

Välillä jättää ajonvakautuksen merkkivalon päälle. Hyvin harvoin jää, mutta aina silloin tällöin. Syksyllä kosteilla keleillä useammin kuin nyt pakkasten tultua. Googlen mukaan jokin ohjaukseen liittyvä sensori voisi olla syypää. Pitää käydä vikakoodit luetuttamassa, kun ei tuollainen halpa ELM327-mokkula näyttänyt yhtään mitään, tai sitten en vaan osannut käyttää oikein :) Löytyyköhän nyrkkipajoilta samat välineet kuin merkkihuollosta vikakoodien lukemiseen? Turha maksaa merkkihuollosta premiumia, jos sama onnistuu joka pajalla. Ei viitsisi vanhaan autoon turhaan rahaa upottaa.

Aika pian talvirenkaiden vaihdon jälkeen oikea etupyörä on alkanut välillä hieman värisemään ja samalla kuuluu "kohiseva"/"laahaava" ääni, vaikea kuvailla sanoin. Varsinaista kolinaa ei kuulu, eikä värinä ole tasoa "jotain hajoaa tällä sekunnilla", joten olen seuraillut tilannetta. Ääni kovenee vauhdin noustessa, muttei tunnu olevan yhteydessä moottorin kuormaan/kaasun määrään. Viimeaikoina ääni on ehkä hieman koventunut, joten jotain tuolle pitäisi tehdä, mutta mikähän tuossa voisi olla pielessä? Renkaan laakeri sanomassa sopimuksen irti?

Lisäksi tänään ilmaantui uusi vika. Koko päivän satanut lunta, niin pyyhkimet ovat olleet kovalla käytöllä. Piti käydä appivanhempien luona kylässä, niin jo mennessä hieman kiinnitin huomiota, että pyyhkijät välillä hieman kolahtivat yläasennossa. Noh, paluumatkalla motarilla pyyhkimet sitten pysähtyivät puoliväliin liikettä eivätkä enää siitä liikahtaneet. Mutka huoltoaseman pihaan ja käsin pyyhkimiä sai liikuteltua tosi kevyesti (pitäisikö liikkua?). Matka jatkui alentuneella ajonopeudella (oltiin melkein kotona) ja hetken kuluttua pyyhkimet heräsivätkin eloon. Aiempi kolinakin oli ihmeellisesti hävinnyt. Autoa käytin pesussa sunnuntaina ja ollut kosteaa, niin mietin että onkohan vaan vettä päässyt johonkin väliin ja sen takia lopettivat toimintansa hetkeksi? Vai voisiko pyyhkijöiden moottori olla tulossa tiensä päähän? Kolina ei kyllä selity kontaktiongelmilla, mutta hämmentävästi se katosikin itsestään. Vettä päässyt niveliin ja se kolisi? Mystisiä nämä autot :D

Loppuun hieman OT, mutta paljonko Techbbs:n käyttäjien kipuraja on auton huoltokuluille per vuosi? Missä vaiheessa saavutetaan piste, että aletaan pistämään autoa minimibudjetilla myyntikuntoon ja uutta autoa tilalle? Alkanut tätä pohtimaan, kun Kiaan on palanut tänä vuonna jo yli tonni. Starttimoottori meni, etujousi poikki, koiranluun vaihto + öljynvaihto ja nelipyöräsuuntaus. Toki voinut olla vaan huono tuuri. Nyt olisi lisää kuluja tulossa ja ens vuonna varmasti menee loputkin koiranluut vaihtoon, enkä ihmettelisi jos muitakin alustan osia. Kesärenkaat menee kans ens kesänä uusiksi, kuin myös nastarenkaat ens talvena, nämä toki normaaleja kuluja. Nettiauton perusteella auton arvo on (ilman näkyviä vikoja) n. 3-4,5k€, niin huoltokulut alkaa olemaan jo aika kovat auton arvoon nähden. Auton olen omistanut vasta pari vuotta, niin vaikea suhteuttaa kuinka paljon normaalisti auton huoltoon palaa vuodessa. Kommentteja?
Varsinaiseen vikaan en osaa sanoa mutta ei kai tonni vuodessa 12 vuotta vanhaan autoon mitenkään poikkeuksellisen paljon ole. Samaan saumaan kun sattuu vaikkapa jakopään ja kytkimen remppa niin sehän menee jo heittämällä sen ylitse. Toisaalta jos isompia remonteja ei satu kohdalle niin saattaa mennä todella edullisesti. Paljon on yksilöstä kiinni.
 
Allunteri katso minkä näköinen pyyhkijöiden vivusto siellä on. Jos siellä on "akseleita" joiden pesään pääsee vettä, niin on voinu tieten kerätä sinne ns laakeripintaan jäähilettä. Se on sitten käytössä jauhautunut hileksi, ja ehkä ruosteen/rasvan jne sotkenut tahnaksi mikä on lopulta vastustanut liikerataa tarpeeksi että pyyhkijän moottori on todennut "hätä seis nyt."
Elikkä wd-40:llä voitelu riittäis pyyhkijöiden mekanismeille...
 
Ongelmat Kia Ceedin (1.6 crdi vm. 2010) kanssa jatkuvat... Autolla ajettu vajaa 170 tkm. Vikalistaa:

Välillä jättää ajonvakautuksen merkkivalon päälle. Hyvin harvoin jää, mutta aina silloin tällöin. Syksyllä kosteilla keleillä useammin kuin nyt pakkasten tultua. Googlen mukaan jokin ohjaukseen liittyvä sensori voisi olla syypää.
Tuohon on on useampia vaihtoehtoja,kannattaa käydä Kia/Hundai foorumilla lukemassa aihetta käsittelelevä ketju.Yli kymmenen vuotta vanhassa autossa saa olla tyytyväinen jos tonnilla selviää vuoden,monella merkillä menee useampi tonni helposti.
 
Tuohon on on useampia vaihtoehtoja,kannattaa käydä Kia/Hundai foorumilla lukemassa aihetta käsittelelevä ketju.Yli kymmenen vuotta vanhassa autossa saa olla tyytyväinen jos tonnilla selviää vuoden,monella merkillä menee useampi tonni helposti.

Tuossa juuri kesällä myytiin 200tkm ajettu 2008 corolla mihin meni 5v aikana ehkä max 2000€ yhteensä, ainoa ylimääräinen "vika" oli vesipumppu viime kevään huollossa, mutta kun tyyliin jarrupalat ja levyt pystyy itse vaihtamaan niin osat ei paljoa maksa ja kulut pysyy alhaalla.

Toki jos tuota olisi vielä pari vuotta pitänyt niin varmasti olisi korjauskustannukset alkanut nousemaan nopeasti.
 
Ongelmat Kia Ceedin (1.6 crdi vm. 2010) kanssa jatkuvat... Autolla ajettu vajaa 170 tkm. Vikalistaa:

Aika pian talvirenkaiden vaihdon jälkeen oikea etupyörä on alkanut välillä hieman värisemään ja samalla kuuluu "kohiseva"/"laahaava" ääni, vaikea kuvailla sanoin. Varsinaista kolinaa ei kuulu, eikä värinä ole tasoa "jotain hajoaa tällä sekunnilla", joten olen seuraillut tilannetta. Ääni kovenee vauhdin noustessa, muttei tunnu olevan yhteydessä moottorin kuormaan/kaasun määrään. Viimeaikoina ääni on ehkä hieman koventunut, joten jotain tuolle pitäisi tehdä, mutta mikähän tuossa voisi olla pielessä? Renkaan laakeri sanomassa sopimuksen irti?

Kuulostaisi vähän pyörän laakerilta. Itsellä oli rikkinäisen laakerin kanssa samankaltaisia oireita. Koveneeko/vaimeneeko ääni mutkissa? Omassa autossa ääni kuulosti vähän samalta kuin rengasmelu normaalisti, mutta oli taajudeltaan matalampi.
Yksi tapa tarkistaa laakerin kunto on nostaa auton kulma tunkilla ylös, ottaa kiinni renkaan kello 12:n ja 6:n (sekä kello 3:n ja 9:n) kohdalta ja yrittää heiluttaa rengasta edestakaisin. Siinä ei saisi tuntua välystä.
 
Jatkoa pyyhinepisodiin. Tänään liikenteeseen lähtiessä pyyhkijät ensimmäisellä pyyhkäisyllä jumiutuivat melkein heti. Lähtivät kuitenkin liikkeelle uudella yrityksellä. Pyyhkijät toimivat sen jälkeen normaalisti, mitä nyt ilmeisesti mekanismi hyppäsi pari hammasta jumittumisen seurauksena ja nyt pyyhkijöiden "nollakohta" on sitten ehkä 1/3 liikkeestä. Eli sojottavat nyt keskellä tuulilasia, jes :poop: Ei ollut niin tyhmästi toteutettu, että sulake tai akku irroitettuna nollakohtaa olisi voinut manuaalisesti siirtää, vaan aina uudelleenkäynnistyksellä palautuivat keskelle tuulilasia. Purkaminen ei purkuohjeen mukaan näyttänyt kovin isolta urakalta (pyyhkijät, tiiviste ja muovilevy irti), mutta eipä tuollaista urakkaa pakkasella autokatoksessa viitsi alkaa tekemään, niin huolto varattu perjantaille. Josko siellä ei mitään olisi rikki.

Kuulostaisi vähän pyörän laakerilta. Itsellä oli rikkinäisen laakerin kanssa samankaltaisia oireita. Koveneeko/vaimeneeko ääni mutkissa? Omassa autossa ääni kuulosti vähän samalta kuin rengasmelu normaalisti, mutta oli taajudeltaan matalampi.
Yksi tapa tarkistaa laakerin kunto on nostaa auton kulma tunkilla ylös, ottaa kiinni renkaan kello 12:n ja 6:n (sekä kello 3:n ja 9:n) kohdalta ja yrittää heiluttaa rengasta edestakaisin. Siinä ei saisi tuntua välystä.

Kiitos vinkistä, pitää kokeilla viikonloppuna. Tänään parkkihallissa vasemmalle kääntyessä (hieman reippaammalla vauhdilla) päästi oikealta edestä "ulisevan" äänen, ihan kuin metalli olisi hangannut metallia vasten. Pitää vielä kokeilla käsin heilutella tuota, mutta aika varmasti se vika tuossa laakerissa on (koputtaa puuta). Atoylta tulikin jo kysyttyä tarjous vaihdosta, 290€ per puoli :dead: Autojerryllä pistin kyselyitä, saa nähdä tuleeko parempia tarjouksia.
 
Jatkoa pyyhinepisodiin. Tänään liikenteeseen lähtiessä pyyhkijät ensimmäisellä pyyhkäisyllä jumiutuivat melkein heti. Lähtivät kuitenkin liikkeelle uudella yrityksellä. Pyyhkijät toimivat sen jälkeen normaalisti, mitä nyt ilmeisesti mekanismi hyppäsi pari hammasta jumittumisen seurauksena ja nyt pyyhkijöiden "nollakohta" on sitten ehkä 1/3 liikkeestä. Eli sojottavat nyt keskellä tuulilasia, jes :poop: Ei ollut niin tyhmästi toteutettu, että sulake tai akku irroitettuna nollakohtaa olisi voinut manuaalisesti siirtää, vaan aina uudelleenkäynnistyksellä palautuivat keskelle tuulilasia. Purkaminen ei purkuohjeen mukaan näyttänyt kovin isolta urakalta (pyyhkijät, tiiviste ja muovilevy irti), mutta eipä tuollaista urakkaa pakkasella autokatoksessa viitsi alkaa tekemään, niin huolto varattu perjantaille. Josko siellä ei mitään olisi rikki.



Kiitos vinkistä, pitää kokeilla viikonloppuna. Tänään parkkihallissa vasemmalle kääntyessä (hieman reippaammalla vauhdilla) päästi oikealta edestä "ulisevan" äänen, ihan kuin metalli olisi hangannut metallia vasten. Pitää vielä kokeilla käsin heilutella tuota, mutta aika varmasti se vika tuossa laakerissa on (koputtaa puuta). Atoylta tulikin jo kysyttyä tarjous vaihdosta, 290€ per puoli :dead: Autojerryllä pistin kyselyitä, saa nähdä tuleeko parempia tarjouksia.

Pyyhkijänvarsien alapäästä kun otat mutterit irti, niin saat käännettyä pysähtymiskohdan kohdalleen. Toki jotain sieltä on todennäköisesti rikki kun on päässyt muuttumaan.

Atoyltä joskus kysyin itse tarjousta kun oli se kumma laki voimassa, että madallussarjan vaihdon jälkeen tarvi katsastukseen pyöränkulmien mittauksesta lapun. Ite en mekaanisilla mittauskaluilla pysty moista tulostamaan.
Meinasin lentää perseelleni, kun sanoivat hinnaksi 290€, jos kaikki lähtee helpolla liikkumaan.

Vein sitten rengasvekalle, maksoi 70€
 
Jatkoa pyyhinepisodiin. Tänään liikenteeseen lähtiessä pyyhkijät ensimmäisellä pyyhkäisyllä jumiutuivat melkein heti. Lähtivät kuitenkin liikkeelle uudella yrityksellä. Pyyhkijät toimivat sen jälkeen normaalisti, mitä nyt ilmeisesti mekanismi hyppäsi pari hammasta jumittumisen seurauksena ja nyt pyyhkijöiden "nollakohta" on sitten ehkä 1/3 liikkeestä. Eli sojottavat nyt keskellä tuulilasia, jes :poop: Ei ollut niin tyhmästi toteutettu, että sulake tai akku irroitettuna nollakohtaa olisi voinut manuaalisesti siirtää, vaan aina uudelleenkäynnistyksellä palautuivat keskelle tuulilasia. Purkaminen ei purkuohjeen mukaan näyttänyt kovin isolta urakalta (pyyhkijät, tiiviste ja muovilevy irti), mutta eipä tuollaista urakkaa pakkasella autokatoksessa viitsi alkaa tekemään, niin huolto varattu perjantaille. Josko siellä ei mitään olisi rikki.
Pyyhkijöiden moottori on rikki. Ihan turha sen enempää ihmetellä, kuin vaihtaa vain moottori. Samalla kannattaa vipujen nivelet ja akselit voidella, koska huonosti liikkuvat pyyhkijät vievät uudenkin moottorin ennenaikaisesti hautaan.
 
Subaruun leimalle puolet kaikista pyöränlaakereista.

Lisäksi jäi kytkimen vaihdon jälkeen ahtoputki löysälle ja sehän irtos täydessä vedossa. Leikkas akseli kiinni. Hyrrästä tuli kuristin.

Vastahan sitä parin kuukauden viikonloppujen verran hitsailtiin viime leimalle. Perkele.
 
Jatkoa pyyhinepisodiin. Tänään liikenteeseen lähtiessä pyyhkijät ensimmäisellä pyyhkäisyllä jumiutuivat melkein heti. Lähtivät kuitenkin liikkeelle uudella yrityksellä. Pyyhkijät toimivat sen jälkeen normaalisti, mitä nyt ilmeisesti mekanismi hyppäsi pari hammasta jumittumisen seurauksena ja nyt pyyhkijöiden "nollakohta" on sitten ehkä 1/3 liikkeestä. Eli sojottavat nyt keskellä tuulilasia, jes :poop: Ei ollut niin tyhmästi toteutettu, että sulake tai akku irroitettuna nollakohtaa olisi voinut manuaalisesti siirtää, vaan aina uudelleenkäynnistyksellä palautuivat keskelle tuulilasia. Purkaminen ei purkuohjeen mukaan näyttänyt kovin isolta urakalta (pyyhkijät, tiiviste ja muovilevy irti), mutta eipä tuollaista urakkaa pakkasella autokatoksessa viitsi alkaa tekemään, niin huolto varattu perjantaille. Josko siellä ei mitään olisi rikki.



Kiitos vinkistä, pitää kokeilla viikonloppuna. Tänään parkkihallissa vasemmalle kääntyessä (hieman reippaammalla vauhdilla) päästi oikealta edestä "ulisevan" äänen, ihan kuin metalli olisi hangannut metallia vasten. Pitää vielä kokeilla käsin heilutella tuota, mutta aika varmasti se vika tuossa laakerissa on (koputtaa puuta). Atoylta tulikin jo kysyttyä tarjous vaihdosta, 290€ per puoli :dead: Autojerryllä pistin kyselyitä, saa nähdä tuleeko parempia tarjouksia.
Toinen kikka on tunkata pyörä ilmaan ja pyörittää sitä käsin ja tunnustella etujousta. Rikkinäinen laakeri saattaa tuntua värinänä jousessa.
 
Toinen kikka on tunkata pyörä ilmaan ja pyörittää sitä käsin ja tunnustella etujousta. Rikkinäinen laakeri saattaa tuntua värinänä jousessa.
Ja toimii vielä paremmin kun tunkkaa molemmat puolet ilmaan ja vertailee miltä tuntuu. Rikkinäisen puolen erottaa yleensä selvästi ehjästä.
 
Subaruun leimalle puolet kaikista pyöränlaakereista.

Lisäksi jäi kytkimen vaihdon jälkeen ahtoputki löysälle ja sehän irtos täydessä vedossa. Leikkas akseli kiinni. Hyrrästä tuli kuristin.

Vastahan sitä parin kuukauden viikonloppujen verran hitsailtiin viime leimalle. Perkele.
No, on siinä ahtimessa ollut vian poikasta jo aiemmminkin, jos tosta porsi. Itellä poksu pari kesää sitten ahtoputket yhtämittaa, ennenkuin tuli laitettua kunnon klemmarit. Ja noiden lentäessä oli holsetissa 2bar ahtoja... Ei mitään vaikutusta ahtimeen, letkut takas ja vetoja.
 
Subaruun leimalle puolet kaikista pyöränlaakereista.

Lisäksi jäi kytkimen vaihdon jälkeen ahtoputki löysälle ja sehän irtos täydessä vedossa. Leikkas akseli kiinni. Hyrrästä tuli kuristin.

Vastahan sitä parin kuukauden viikonloppujen verran hitsailtiin viime leimalle. Perkele.

Tuohan kuulostaa ihan normaalilta Scoobarun kanssa harrastamiselta, vaihda motti, vaihda kytkin, vaihda vaihdelaatikko, vaihda vetarit, paikkaa koppa, vaihda ahdin ja sitä rataa.

Naapuri hallissa on subarumiesten kimppatalli ja nytkin siinä lojuu pihalla yksi valkoinen 90-luvun lopun japanin Legacyn raato ilman mottia, kun sisuskalut antautuivat n. 850 hp lukemissa vajaan kolmen kilon ahdoilla.
On kuulemma "vasta" kahdeksas kone, joka on ko. kopassa ollut kiinni.

Toisen samassa tallissa majailevan harrastajan STi Impusta antautui kesällä vasta rakennettu voimamotti kolmannessa täyskaasu vedossa ja sekin on taas telakalla.

Jotain scoobarujen luotettavuudesta kertoo se, että käyttiksinä näillä harrastajilla on S3 Audi, Toyota Proace ja 740Le BMW.
 
Meinas pukata kylmää hikeä kun Lexuksessa lakkasi mukautuvan vakkarin tutka toimimasta, herjas vaan ettei käytettävissä. Noh, auto varmaan paskanen eli pesuun.

Ei toiminu pesun jälkeenkään ja aloin jo tuntea kauhua koska osa varmaan maksaa ainakin tonnin koska Lexus. Tässä oli mennyt jo viikonloppu välissä ja muutama startti ei tehnyt eroa.

No yksi päivä sitten kytkin vakkarin normimoodiin eli tutka pois käytöstä, ajelin näin jonkun vartin verran ja kytkin tutkan takaisin päälle. Sitten se pentele alkoikin toimimaan! Eikä oo temppuillut sen jälkeen.

Huhhuh, jännittävää, ei ne Lexutkaan ihan täydellisiä ole. :p

Seuraava jännitys onkin keväällä kun vien kinnerin ihkaensimmäiseen katsastukseen, meneekö täysin heittämällä läpi. To be continued...

T. Lexus IS 300h -19 (130tkm)
 
Naapuri hallissa on subarumiesten kimppatalli ja nytkin siinä lojuu pihalla yksi valkoinen 90-luvun lopun japanin Legacyn raato ilman mottia, kun sisuskalut antautuivat n. 850 hp lukemissa vajaan kolmen kilon ahdoilla.
On kuulemma "vasta" kahdeksas kone, joka on ko. kopassa ollut kiinni.

Toisen samassa tallissa majailevan harrastajan STi Impusta antautui kesällä vasta rakennettu voimamotti kolmannessa täyskaasu vedossa ja sekin on taas telakalla

Kuulostaa kyllä myös harrastajalähtöiseltä ongelmalta.

Ei oo itellä sibaruja ollut eli fanipoikakaan en ole, mutta kyllä se jotain tekijästä kertoo jos kolmannella polkasulla räjähdys käypi
 
Kuulostaa kyllä myös harrastajalähtöiseltä ongelmalta.

Ei oo itellä sibaruja ollut eli fanipoikakaan en ole, mutta kyllä se jotain tekijästä kertoo jos kolmannella polkasulla räjähdys käypi

Tulee mieleen legendaarinen Saab 9000 -kauppa jostain vuosien takaa. Pari viikkoa ostosta vehje softaukseen ja koeajolla tokalla polkasulla meni kansipahvi. Auto jäi sit sinne kansiremppaan ja auton arvo tuplaantu.
 
Kuulostaa kyllä myös harrastajalähtöiseltä ongelmalta.

Ei oo itellä sibaruja ollut eli fanipoikakaan en ole, mutta kyllä se jotain tekijästä kertoo jos kolmannella polkasulla räjähdys käypi

Ei kait kukaan aja vanhalla turbo Scoobarulla, jos ei ole harrastaja tai metsämies?

Positiiviset puolet rajautuvat voima potentiaaliin ja hyvään nelivetoon, niin ei sellaista kukaan puhtaaksi käyttöautoksi osta.

Mutta joo, noilla naapurihallin "pojilla" ( neljänkympin yli olevia ukkoja ) on jotain fetissejä repiä subarun kaksilitraisista turbo boxereista 700-1000 heppaa ulos ja sen jälkeen vaihdella seuraavaksi prakaavia osia.

Oli hyvin mahdollista, että säädöt eivät olleet vielä ihan kohdallaan tai sitten joku jäänyt kasauksessa huomaamatta, mutta romua siitä koneesta tuli.
 
Ei kait kukaan aja vanhalla turbo Scoobarulla, jos ei ole harrastaja tai metsämies?

Positiiviset puolet rajautuvat voima potentiaaliin ja hyvään nelivetoon, niin ei sellaista kukaan puhtaaksi käyttöautoksi osta.

Mutta joo, noilla naapurihallin "pojilla" ( neljänkympin yli olevia ukkoja ) on jotain fetissejä repiä subarun kaksilitraisista turbo boxereista 700-1000 heppaa ulos ja sen jälkeen vaihdella seuraavaksi prakaavia osia.

Oli hyvin mahdollista, että säädöt eivät olleet vielä ihan kohdallaan tai sitten joku jäänyt kasauksessa huomaamatta, mutta romua siitä koneesta tuli.

Tarkotinkin siis sitä, että saahan sitä laitteen ku laitteen rikki, jos sen ajaa paskaksi hakematta niitä säätöjä semivarovaisesti tai ottamalla hirmulukuja ulos selkeästi alimitotetuilla sisuksilla. Eli että sinänsä ei se ongelman alkulähde olisi sibarun luotettavuudessa vaan samalla meiningillä sais sen porssen tai bemarinkin leipomaan kolmannella rykäsyllä
 
Mutta joo, noilla naapurihallin "pojilla" ( neljänkympin yli olevia ukkoja ) on jotain fetissejä repiä subarun kaksilitraisista turbo boxereista 700-1000 heppaa ulos ja sen jälkeen vaihdella seuraavaksi prakaavia osia.

Höh, 2JZ:lla nuo on daily driver lukemia. :srofl:
 
Tarkotinkin siis sitä, että saahan sitä laitteen ku laitteen rikki, jos sen ajaa paskaksi hakematta niitä säätöjä semivarovaisesti tai ottamalla hirmulukuja ulos selkeästi alimitotetuilla sisuksilla. Eli että sinänsä ei se ongelman alkulähde olisi sibarun luotettavuudessa vaan samalla meiningillä sais sen porssen tai bemarinkin leipomaan kolmannella rykäsyllä

Kyseisessä tapauksessa sisuskalut oli mitoitettu yli 1000 hp tehoille ja kartatkin oli ajettu jo kadulla melko hyvin kohdilleen, mutta dynoon asti ei oltu vielä ehditty.
Joku siellä kuitenkin kilkkasi, kun laukesi vaikka ei pitänyt.

Tällä kertaa kyseessä ei ollut käyttäjävirhe, sen verran oli kokemusta taustalla.

Höh, 2JZ:lla nuo on daily driver lukemia.

Scoobaru ei ole Toyota.

Vaikka 2JZ onkin amatöörien kone, tosimies virittää 2L-T:tä.
 
Pyyhkijöiden moottori on rikki. Ihan turha sen enempää ihmetellä, kuin vaihtaa vain moottori. Samalla kannattaa vipujen nivelet ja akselit voidella, koska huonosti liikkuvat pyyhkijät vievät uudenkin moottorin ennenaikaisesti hautaan.
Eipäs ollut moottori rikki, vaan vika oli niinkin yksinkertainen, että moottorin akselin ja nivelistöä liikuttavan varren kiristysmutteri oli ajan saatossa löystynyt → Ensin kolisi, kun akselin hammasratas ja varren vastakappale ottivat hädintuskin yhteen. Lopulta sitten irtosivat kokonaan, mikä jumautti pyyhkimet ja salli niiden liikuttelun ilman mitään vastusta. Värinän seurauksena varsi valui takaisin hammasrattaalle, mutta tietysti väärään asentoon ja siksi pyyhkijät osoittivat mihin sattuu. Moottorin hammasratas oli ilmeisesti hieman ottanut osumaa, mutta mutterin kiristämällä pitää edelleen ja pyyhkijät toimivat oikein. Mitä nyt ovat vähän eri asennossa kuin aiemmin, eivät vissiin Atoyllä osanneet lukea Kian huolto-ohjetta, missä painotettiin että nivelistön on oltava just tietyssä asennossa ja moottorin "parked" tilassa, muuten menee väärään asentoon. Tai sit pyyhkijät olivat jo aiemmin hieman väärässä asennossa. Ota ja tiedä, toimivat niin hällä väliä :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 315
Viestejä
4 509 238
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom