Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

nyt kaivattas vähän vinkkiä....auto ei kylmänä tahdo lähteä käyntiin ollenkaan mutta lämpimänä lähtee kun palmun alta.

epäilin ensin toista lämpötila anturia kun auto lähtee 2-3 tuntia lohkolämmittimessä seistyään käyntiin hyvin mutta kylmänä sai startata sen 15+ kertaa ja tänään ei lähteny -2 asteen pakkasessa vaikka starttasin 20-30 kertaa....sit kun oli 3 tuntia lohkolämmittimessä niin lähti ekalla.
toi oli sen jälkeen kun vaihdoin jo toisen lämpötila anturin jossa entinen näytti ettei ollu vastusta ollenkaan ja toinen näytti arvoja mitä pitikin niin vaihdoin ton mahdollisesti viallisen mutta ei auttanut.
Sitten kun lähtee pyörimään niin tyhjäkäynti on sama kun lämpimällä koneella...yleensä tottunu että ensin on noin minuutin verran korkeampi ja sitten laskee.
Mikä auto ja mikä kone?
 
Jaahas 3b passatin jarrut... Alkoi täristää niin vahvasti että päätin vaihtaa etupalat käsijarru diagnoosin perusteella ja nehän olikin aivan loppu. Samalla tuli toinen satula uusittua kun vanha jumissa. Huomasin siinä samalla, että joskus aikoinaan kerran korjattu abs aivolaatikon kansi oli valunut kuumaliimoistaan, joten otin sen irti ja liimasin uudelleen kiinni. Nyt on jarrut kasassa mutta poljin valuu pohjaan ilmauksesta huolimatta. Sieltä abs laatikon nurkilta kuuluu sienimäinen ääni kun polkee poljinta. Onko mitään tehtävissä vai rikoinko nyt koko paskan irrottamalla sen älylaatikon?
Ne on yleensä tapana vaihtaa pareittain.
 
Jarrusatulat? (a) ei ole ja (b) sillä toisen satulan vaihtamatta jättämisellä nyt ei ole tällaisen vian kanssa mitään merkitystä.
Noin yleisesti että kokoat hengenvaarallisen virityksen vaihtamalla yhden satulan. Täydellistä välinpitämättömyyttä. Ja onnettomuuden jälkeen voi vakuutusyhtiö olla maksamisesta eri mieltä kun viritys paljastuu vakavan kolarin jäljiltä. Huonossa tapauksessa aletaan taakse päin katselemaan kuka sen virityksen on tehnyt. Maksaja voi olla asentaja.

Ja se satuloiden (satulan) vaihto vaatii hyvän ilmauksen. Ja audi/ww/skoda laitteissa omat haasteensa.
Juurikin tuon huonosti suunnitellun abs yksikön vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Valitettavasti tossa vaan ei ole mitään totuuspohjaa. Laita nyt jotain noiden väitteiden taakse ettei ihan trollaamiseksi mene
-katsastus säännökset
- onnettomuustutkintalautakunta
-vakuutustarkastaja

Noiden kanssa useampaan otteeseen asioinut asian tiimoilta yrittäjänä. Vakavan kolarin jäljiltä tutkitaan.
 
Kyllä mä oon kuullu että jarrupalat ja -levyt, iskarit ja jouset pitää aina vaihtaa pareittain akselilta, mutta että jarrusatulat. No enhän minä mikään alan ammattilainen ole ja tästä syystä sitten varmaan ajanut "välinpitämättömänä" jo usean kymmenentuhatta kilometriä
 
-katsastus säännökset
- onnettomuustutkintalautakunta
-vakuutustarkastaja

Noiden kanssa useampaan otteeseen asioinut asian tiimoilta yrittäjänä. Vakavan kolarin jäljiltä tutkitaan.

Mikään katsastussäännöksissä ei vaadi jarrusatuloiden pareittain vaihtoa.

Näytä mulle onnettomuustutkintaraportit joissa on päädytty a: siihen että vain yhden jarrusatulan vaihtaminen olisi vaikuttanut onnettomuusen syntyyn ja b: ne vakuutustapaukset (koska tästä on varmasti käyty painimassa oikeudessa asti mikäli näitä oikeasti olisi tullut) joissa on kieltäydytty korvaamasta.

Nämä pitäisi melko helposti tulla, mikäli oikeasti olet asiaan paneutunut muutenkin kuin jonkun satunnaisen vakuutustarkastajan puheiden perusteella.
 
Jutussa haisee vahvasti aapeeseen se pyöree pöytä.
 
Mikään katsastussäännöksissä ei vaadi jarrusatuloiden pareittain vaihtoa.

Näytä mulle onnettomuustutkintaraportit joissa on päädytty a: siihen että vain yhden jarrusatulan vaihtaminen olisi vaikuttanut onnettomuusen syntyyn ja b: ne vakuutustapaukset (koska tästä on varmasti käyty painimassa oikeudessa asti mikäli näitä oikeasti olisi tullut) joissa on kieltäydytty korvaamasta.

Nämä pitäisi melko helposti tulla, mikäli oikeasti olet asiaan paneutunut muutenkin kuin jonkun satunnaisen vakuutustarkastajan puheiden perusteella.
Korjaamo ukkona näitä kolari auton korjaus kyselyjä tullut 30 vuoden aikana keskimäärin 2 kpl vuoteen. Tervetuloa katsomaan kansio. Maksajaa etsitään säännöllisesti. Yli 3.5 tonnin kalustossa hyvinkin tiukasti koska jarru hommat luvan alla. Vaihdatko autosi renkaatkin yksitellen..
 
Korjaamo ukkona näitä kolari auton korjaus kyselyjä tullut 30 vuoden aikana keskimäärin 2 kpl vuoteen. Tervetuloa katsomaan kansio. Maksajaa etsitään säännöllisesti. Yli 3.5 tonnin kalustossa hyvinkin tiukasti koska jarru hommat luvan alla. Vaihdatko autosi renkaatkin yksitellen..

Eli mitään sen pitävämpää ei sitten ollutkaan kuin "yrittäjän" sana. Ylläri.

Yli 3.5 kalustossa voi ehkä jotain ollakkin jarrujärjestelmien erojen vuoksi, mutta normihenkilöautoissa ei tasan tarkkaan ja alleviivaten ole katsastussäädöksissä yhtään mitään jarrusatuloiden pareittain vaihdosta etkä tule mistään yhtään tapaustakaan asiasta löytämään malliksi.

Joten suosittelen jatkossa (mikäli oikeasti noiden kanssa hommia teet) tutustumaan esimerkiksi katsastusperusteisiin vähän tarkemmin.
 
Kyllä nyt taas on ihan höpöjuttuja liikkeellä. Henkilöautoon ei ole mitään syytä tai tarvetta vaihtaa jarrusatuloita useampia kerrallaan, yhden risan voi ihan hyvin vaihtaa ja näin aina tehdäänkin. Ei niitä muita siinä samalla hupina vaihdeta koskaan missään jos ei ole syytä.
Jarrupalat olisi ihan suositeltavaa vaihtaa samalle akselille kerrallaan molemmille puolille, mutta ei tämäkään mikään määräys ole.
 
Eli mitään sen pitävämpää ei sitten ollutkaan kuin "yrittäjän" sana. Ylläri.

Yli 3.5 kalustossa voi ehkä jotain ollakkin jarrujärjestelmien erojen vuoksi, mutta normihenkilöautoissa ei tasan tarkkaan ja alleviivaten ole katsastussäädöksissä yhtään mitään jarrusatuloiden pareittain vaihdosta etkä tule mistään yhtään tapaustakaan asiasta löytämään malliksi.

Joten suosittelen jatkossa (mikäli oikeasti noiden kanssa hommia teet) tutustumaan esimerkiksi katsastusperusteisiin vähän tarkemmin.
Eli mitään sen pitävämpää ei sitten ollutkaan kuin "yrittäjän" sana. Ylläri.

Yli 3.5 kalustossa voi ehkä jotain ollakkin jarrujärjestelmien erojen vuoksi, mutta normihenkilöautoissa ei tasan tarkkaan ja alleviivaten ole katsastussäädöksissä yhtään mitään jarrusatuloiden pareittain vaihdosta etkä tule mistään yhtään tapaustakaan asiasta löytämään malliksi.

Joten suosittelen jatkossa (mikäli oikeasti noiden kanssa hommia teet) tutustumaan esimerkiksi katsastusperusteisiin vähän tarkemmin.

Kalliin kolarin jäljiltä kun hallille ilmestyy tutkija sekä paikallinen avustava katsastusmies purkamaan auton raatoa.

Käyvät sen raadon hyvinkin tarkkaan läpi. Isossa liikennejutussa vakuutusyhtiö alkaa viivästyttämään maksamisia, ja kun ilmenee esim että jarruissa oijottu korjauksissa. Yhtiö ilmoittaa että maksaakin vain 75% vahingosta .
 

Kalliin kolarin jäljiltä kun hallille ilmestyy tutkija sekä paikallinen avustava katsastusmies purkamaan auton raatoa.

Käyvät sen raadon hyvinkin tarkkaan läpi. Isossa liikennejutussa vakuutusyhtiö alkaa viuvästyttämään maksamisia, ja kun ilmenee esim että jarruissa oijottu korjauksissa. Yhtiö ilmoittaa että maksaakin vain 75% vahingosta .

Jaa että näin vahvoilla argumenteilla sitten liikenteessä. Sillä lailla. Vastaa nyt kysymyksiin ihan oikeasti tai lopeta tuo kalastelu
 
Ei nyt auto vaan moottorikelkka jos sopii. Skidoo Rotax 500 vm-97

Mitenköhän vitussa tuohon vaihdetaan öljyt? Youtube ei oikein auttanut, ja mitä vehjettä katselin niin ei ainakaan alakautta mistään ellei jotain muoveja pidä purkaa. Joku proppuhan tuossa on pakko olla jossain.
Ei siis oma vaan kaverin kelkka ja mittatikkua kun katteli niin ölpän vaihto olisi todellakin paikallaan.
 
Moottoriöljytkö meinasit vaihtaa?
Tai ketjuöjyä jtn
20221201_191738.jpg

Pakoputki vissiinkin pois ja sitten jotain. Kuvassa öljytikku.
 
Tai ketjuöjyä jtn
20221201_191738.jpg

Pakoputki vissiinkin pois ja sitten jotain. Kuvassa öljytikku.

Ihan sata varma en ole noista skidoon vehkeistä, että löytyykö noista tyhjennystä, mutta jos löytyy, niin putki pois ja jossain se tuolla kuomun sisällä on. Tosin jossain malleissa saa öljyt vaihtaa aukaisemalla koko kotelon. Jos tuossakin laitteessa on magneetti tuo tikun päässä, niin imurilla ottaisin öljyt pois ja uudet tilalle, ehkä se kaikkein helpoin ja nopein keino.
 
Ihan sata varma en ole noista skidoon vehkeistä, että löytyykö noista tyhjennystä, mutta jos löytyy, niin putki pois ja jossain se tuolla kuomun sisällä on. Tosin jossain malleissa saa öljyt vaihtaa aukaisemalla koko kotelon. Jos tuossakin laitteessa on magneetti tuo tikun päässä, niin imurilla ottaisin öljyt pois ja uudet tilalle, ehkä se kaikkein helpoin ja nopein keino.

Jonkun tai pari videota katoin niin kotelo tosiaan pois, muttei oikein näyttänyt omaan silmään järkevältä, siksipä kysyin. Eri näköisiä kelkkoja mutta kai periaate sama. Että kotelo auki ja ölpät muovipussiin:hmm:

Ja mangneetti on tosiaan tikun päässä. Kyllähän tuo käy ja kukkuu, metriäkään ei ole ajettu nykyisen omistajan toimesta.

Olisko se sitten tosiaan imuri, saa vinkata sellaisestakin sopivasta. :) 3,85l taitaa mennä öljyä tuohon laitteeseen jos oikein muistan kuulemani.
 
Jonkun tai pari videota katoin niin kotelo tosiaan pois, muttei oikein näyttänyt omaan silmään järkevältä, siksipä kysyin. Eri näköisiä kelkkoja mutta kai periaate sama. Että kotelo auki ja ölpät muovipussiin:hmm:

Ja mangneetti on tosiaan tikun päässä. Kyllähän tuo käy ja kukkuu, metriäkään ei ole ajettu nykyisen omistajan toimesta.

Olisko se sitten tosiaan imuri, saa vinkata sellaisestakin sopivasta. :) 3,85l taitaa mennä öljyä tuohon laitteeseen jos oikein muistan kuulemani.


No joo, noin noi romut on rakennettu, vaikka mitä ihmeellisimpiä ratkaisuja ja virityksiä kaikissa, mutta ei taida vielä olla sellaista kelkkaa tehty missä on eri valmistajien aivopierut samassa paketissa. Ei kait tuonne noin paljoa öljyä mene, ei sitten millään,varmaan koko kotelon tilavuus, 3,85dl huomattavasti lähempänä oikeata. Ehkä tuohon ketjuöljyn vaihtoon ottaisin motonetistä jonkun ~20€:n ruuttamallisen imuvaihtajan. Ja tuo syö sitten ATF:ää niin kuin kaikki muutkin.
 
No joo, noin noi romut on rakennettu, vaikka mitä ihmeellisimpiä ratkaisuja ja virityksiä kaikissa, mutta ei taida vielä olla sellaista kelkkaa tehty missä on eri valmistajien aivopierut samassa paketissa. Ei kait tuonne noin paljoa öljyä mene, ei sitten millään,varmaan koko kotelon tilavuus, 3,85dl huomattavasti lähempänä oikeata. Ehkä tuohon ketjuöljyn vaihtoon ottaisin motonetistä jonkun ~20€:n ruuttamallisen imuvaihtajan. Ja tuo syö sitten ATF:ää niin kuin kaikki muutkin.

Okei, mulla saattoi mennä litrat ja desit sekaisin, tällä mennään siis. Tässä tosiaan ihmeteltiin missä hitossa on proppu. Mutta jos asia on näin niin sitten motonetistä se imuri. Uudemmissa vehkeissä ymmärtäisin omituisuudet, mutta -97 laitoksen huollon luulin olevan helpompaa. Itsellä kun ei mitään hajua kelkoista kun en ole koskaan edes ajanut, omistajallekin tuli tenkkapoo kun katseli kopan alle, vaikka nyt enemmän osaa kun minä. Mikä ei paljoa vaadi.

Sitten vielä mitä unohtui, moottoriöljyt vai onko sama asia...?
 
Okei, mulla saattoi mennä litrat ja desit sekaisin, tällä mennään siis. Tässä tosiaan ihmeteltiin missä hitossa on proppu. Mutta jos asia on näin niin sitten motonetistä se imuri. Uudemmissa vehkeissä ymmärtäisin omituisuudet, mutta -97 laitoksen huollon luulin olevan helpompaa. Itsellä kun ei mitään hajua kelkoista kun en ole koskaan edes ajanut, omistajallekin tuli tenkkapoo kun katseli kopan alle, vaikka nyt enemmän osaa kun minä. Mikä ei paljoa vaadi.

Sitten vielä mitä unohtui, moottoriöljyt vai onko sama asia...?

Toi on kaksitahtimoottorilla ja se saa voitelun 2t-öljystä ja siellä kuomun alla on jossain ~gallonan vetävä öljysäiliö. Ei tarvetta vaihtaa, ellei se kelkka ole seisonut 20-vuotta. Loraus öljyä bensan sekaan ja ajaa ekan tankillisen seosbensalla, niin samalla näkee toimiiko tuorevoitelu.
 
Toi on kaksitahtimoottorilla ja se saa voitelun 2t-öljystä ja siellä kuomun alla on jossain ~gallonan vetävä öljysäiliö. Ei tarvetta vaihtaa, ellei se kelkka ole seisonut 20-vuotta. Loraus öljyä bensan sekaan ja ajaa ekan tankillisen seosbensalla, niin samalla näkee toimiiko tuorevoitelu.

Jees, toi 2T säiliö on ihan siinä näkyvillä, sattui osumaan kuvaankin nyt kun huomasin katsoa. Hetken käytettiin tuota tallissa joten ainakin käy, pariin vuoteen ei ole ollut ajossa.

Kiitoksia miljoonasti vastauksista:thumbsup:
 
Jaa että näin vahvoilla argumenteilla sitten liikenteessä. Sillä lailla. Vastaa nyt kysymyksiin ihan oikeasti tai lopeta tuo kalastelu
On kansiollinen juttua tuossa tule katsomaan.
Voi harmi, mä niin odotin jtn ihan oikeaa tietoa tästä lievähkösti erikoisesta vaitteestä mut suureksi yllätylseksi ei sit.. No, aina ei voi voittaa.
No ylilaudalta pihalle lentäneet keskustelijat tekevät sitten jatkossa yhden puolen korjauksia, jarrupalat ja rengas nyt aluksi. Ja vaikka juniorille ajoon eikös vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Varaosamyyjät ihmettelee, kun Satakunnassa on moninkertainen menekki jarrusatuloissa muuhun maahan verrattuna :D Ainakin vanhemmissa peleissä nuo jarrut oli kytketty pareittain etu-taka ristiin sen takia, että vuoto ei veisi saman akselin molempia jarruja. Mahdoton nähdä tilannetta, jossa eri aikaan vaihdetut ehjät satulat samalla akselilla voisivat onnettomuuden aiheuttaa. Katsastussetäkään ei ole mitään sanonut, kun yksittäisellä kiiltävällä satulalla mennyt leimalle. Kehunut vaan, että hyvät jarrut ja tasapaino akselilla.

e: Jottei ihan menis paskanpuhumiseksi, niin onko kellään tullut C5:n kanssa vastaan tilannetta, että sisäpuhaltimen toiminta on pelkästään on/off. Pyörii pelkästään maksimiasennossa. Tiedän, että hapertunut rele/etuvastukset ovat taas vainaat, kun syylärin jäähdytin ei pyöri, mutta tuskin noilla on yhteistä? Auto lähtee keväällä eteenpäin, niin en tee yhtään mitään ellei sitten ole tunnettu "feature" ja tietää suoraan mistä etsiä.
 
Viimeksi muokattu:
e: Jottei ihan menis paskanpuhumiseksi, niin onko kellään tullut C5:n kanssa vastaan tilannetta, että sisäpuhaltimen toiminta on pelkästään on/off. Pyörii pelkästään maksimiasennossa. Tiedän, että hapertunut rele/etuvastukset ovat taas vainaat, kun syylärin jäähdytin ei pyöri, mutta tuskin noilla on yhteistä? Auto lähtee keväällä eteenpäin, niin en tee yhtään mitään ellei sitten ole tunnettu "feature" ja tietää suoraan mistä etsiä.

Jos kyseessä on Citroen C5 niin se sisäpuhallin on kyllä yksi ky*vänsyylä. Puhallin kannattaa uusia ja se etuvastus samaan aikaan, jolloin saattaa ehkä hetken taas toimia. Todella surkea viritelmä, ei ole muuta vastaavaa autoa itellä ollut jossa sisätilanlämmityslaite hajoaa monta kertaa vuodessa.

Mikäli oli joku muu C5 niin sitten ei tietoa...
 
Jos kyseessä on Citroen C5 niin se sisäpuhallin on kyllä yksi ky*vänsyylä. Puhallin kannattaa uusia ja se etuvastus samaan aikaan, jolloin saattaa ehkä hetken taas toimia. Todella surkea viritelmä, ei ole muuta vastaavaa autoa itellä ollut jossa sisätilanlämmityslaite hajoaa monta kertaa vuodessa.

Mikäli oli joku muu C5 niin sitten ei tietoa...
Juu, tuohan se. Jää siis korjaamatta. Tähän asti toiminut kyllä vuosia, mutta nyt tuo seisoskelee niin pitkiä aikoja, että lahoaa.
 
Juu, tuohan se. Jää siis korjaamatta. Tähän asti toiminut kyllä vuosia, mutta nyt tuo seisoskelee niin pitkiä aikoja, että lahoaa.

Kohtuu helppoja noi vaihtaa kuitenkin, puhallin kuskinpuolen jalkatilasta (vaatii vähän akrobatiaa) ja etuvastus apparin jalkotilasta ulos. Mutta joo naurettavia, ei turhan takia oo ranskikset tullu tunnetuksi sähkövioista.
 
Tää on menos paaliin jos ei kellekään kelpaa, niin turha korjata. Tankillinen bensaa mennyt pariin vuoteen...
 
On kansiollinen juttua tuossa tule katsomaan.

No ylilaudalta pihalle lentäneet keskustelijat tekevät sitten jatkossa yhden puolen korjauksia, jarrupalat ja rengas nyt aluksi. Ja vaikka juniorille ajoon eikös vaan.

Rengaskin saa samalla akselilla olla vaikka eri merkkinen, ei tule hylkyä. Kunhan on samaa tyyppiä, eli ristikudosrengasta ja vyörengasta ei saa sekoittaa.
 
Varaosamyyjät ihmettelee, kun Satakunnassa on moninkertainen menekki jarrusatuloissa muuhun maahan verrattuna :D Ainakin vanhemmissa peleissä nuo jarrut oli kytketty pareittain etu-taka ristiin sen takia, että vuoto ei veisi saman akselin molempia jarruja. Mahdoton nähdä tilannetta, jossa eri aikaan vaihdetut ehjät satulat samalla akselilla voisivat onnettomuuden aiheuttaa. Katsastussetäkään ei ole mitään sanonut, kun yksittäisellä kiiltävällä satulalla mennyt leimalle. Kehunut vaan, että hyvät jarrut ja tasapaino akselilla.

e: Jottei ihan menis paskanpuhumiseksi, niin onko kellään tullut C5:n kanssa vastaan tilannetta, että sisäpuhaltimen toiminta on pelkästään on/off. Pyörii pelkästään maksimiasennossa. Tiedän, että hapertunut rele/etuvastukset ovat taas vainaat, kun syylärin jäähdytin ei pyöri, mutta tuskin noilla on yhteistä? Auto lähtee keväällä eteenpäin, niin en tee yhtään mitään ellei sitten ole tunnettu "feature" ja tietää suoraan mistä etsiä.
Etuvastus on helppo vaihtaa, puhallinta en muista. Omalla C5:lla olen ajanut 130 tkm ja kilometrejäkin on kertynyt yli 600 tkm ja vielä puhallin suhisee, ei kai tuo itse puhallin kovin huono ole.. Muuten lämppärin kanssa on omat tyyppiviat :D Omassa mykystyi puhallin kokonaan. Etuvastusta siihen jo aloin vaihtamaan, mutta vika ei ollutkaan siinä vaan sulakerasiassa. Oli sulakkeen pohja alkanut löystymään ja sulakekin oli kohtuullisen lämpimänä käyneen näköinen. Taivuttelin sulakkeen pidintä tiukemmaksi ja on se taas pari vuotta kestänyt.
Itsellä pitäisi puhaltimen lämmön säädön läpän moottori vaihtaa uuteen pidempiakseliseen. Homma on sinänsä helppo, mutta jostain käsittämättömästä syystä moottorin edessä olevaa muovia ei saa pois koska koko kojelauta on yhtä isoa muovia! Joten tila operaatiolle on mallia olematon. Kerran olen moottorin käyttänyt irti mutta varaosaa ei silloin ollut. Lämmön säädön saa kuitenkin toimimaan kun käyttää lämmöt kahden askeleen pykälissä 28 - 16.
 
Ei nyt auto vaan moottorikelkka jos sopii. Skidoo Rotax 500 vm-97

Mitenköhän vitussa tuohon vaihdetaan öljyt? Youtube ei oikein auttanut, ja mitä vehjettä katselin niin ei ainakaan alakautta mistään ellei jotain muoveja pidä purkaa. Joku proppuhan tuossa on pakko olla jossain.
Ei siis oma vaan kaverin kelkka ja mittatikkua kun katteli niin ölpän vaihto olisi todellakin paikallaan.
Tietämättä värkistä yhtään enempää olisin aika varma ettei 2-tahtiseen tarvi vaihtaa öljyjä, ootteko vaihteiston/ketjuboxin öljyjä kattelees?


Tää olikin jo taputeltu :D
 
Etuvastus on helppo vaihtaa, puhallinta en muista. Omalla C5:lla olen ajanut 130 tkm ja kilometrejäkin on kertynyt yli 600 tkm ja vielä puhallin suhisee, ei kai tuo itse puhallin kovin huono ole.. Muuten lämppärin kanssa on omat tyyppiviat :D Omassa mykystyi puhallin kokonaan. Etuvastusta siihen jo aloin vaihtamaan, mutta vika ei ollutkaan siinä vaan sulakerasiassa. Oli sulakkeen pohja alkanut löystymään ja sulakekin oli kohtuullisen lämpimänä käyneen näköinen. Taivuttelin sulakkeen pidintä tiukemmaksi ja on se taas pari vuotta kestänyt.
Itsellä pitäisi puhaltimen lämmön säädön läpän moottori vaihtaa uuteen pidempiakseliseen. Homma on sinänsä helppo, mutta jostain käsittämättömästä syystä moottorin edessä olevaa muovia ei saa pois koska koko kojelauta on yhtä isoa muovia! Joten tila operaatiolle on mallia olematon. Kerran olen moottorin käyttänyt irti mutta varaosaa ei silloin ollut. Lämmön säädön saa kuitenkin toimimaan kun käyttää lämmöt kahden askeleen pykälissä 28 - 16.
Moottori tuossa selkeästi toimii eli etuvastus olisi ensimmäisenä listalla. Sellainen näytti olevan 40 euroa mätänetissä, jota en ole enää sijoittamassa tähän romuun. Kaatiskeikkoja ajellut tällä muutaman ja 10 km matkalla on/off tuuletin ei haittaa vaikka vähän turhan meluisahan se täysillä on.

(Ihan sivuhuomautuksena, että jos joku on varaosa-autoa vailla, niin tässä on paljon hyväkuntoista tyyppivika-varaosaa (2002, 1.8 l sedan) tarjolla :D)
 
Moottori tuossa selkeästi toimii eli etuvastus olisi ensimmäisenä listalla. Sellainen näytti olevan 40 euroa mätänetissä, jota en ole enää sijoittamassa tähän romuun. Kaatiskeikkoja ajellut tällä muutaman ja 10 km matkalla on/off tuuletin ei haittaa vaikka vähän turhan meluisahan se täysillä on.

(Ihan sivuhuomautuksena, että jos joku on varaosa-autoa vailla, niin tässä on paljon hyväkuntoista tyyppivika-varaosaa (2002, 1.8 l sedan) tarjolla :D)
Ex-kolleegal oli omassa c5 sama ongelma ja tilasi etuvastuksen jostain euroopasta, tais olla n. 15e posteineen (2016 aikoihin).
 
nyt kaivattas vähän vinkkiä....auto ei kylmänä tahdo lähteä käyntiin ollenkaan mutta lämpimänä lähtee kun palmun alta.

epäilin ensin toista lämpötila anturia kun auto lähtee 2-3 tuntia lohkolämmittimessä seistyään käyntiin hyvin mutta kylmänä sai startata sen 15+ kertaa ja tänään ei lähteny -2 asteen pakkasessa vaikka starttasin 20-30 kertaa....sit kun oli 3 tuntia lohkolämmittimessä niin lähti ekalla.
toi oli sen jälkeen kun vaihdoin jo toisen lämpötila anturin jossa entinen näytti ettei ollu vastusta ollenkaan ja toinen näytti arvoja mitä pitikin niin vaihdoin ton mahdollisesti viallisen mutta ei auttanut.
Sitten kun lähtee pyörimään niin tyhjäkäynti on sama kun lämpimällä koneella...yleensä tottunu että ensin on noin minuutin verran korkeampi ja sitten laskee.

Mikä auto ja mikä kone?
xantia bensa
 
nyt kaivattas vähän vinkkiä....auto ei kylmänä tahdo lähteä käyntiin ollenkaan mutta lämpimänä lähtee kun palmun alta.

epäilin ensin toista lämpötila anturia kun auto lähtee 2-3 tuntia lohkolämmittimessä seistyään käyntiin hyvin mutta kylmänä sai startata sen 15+ kertaa ja tänään ei lähteny -2 asteen pakkasessa vaikka starttasin 20-30 kertaa....sit kun oli 3 tuntia lohkolämmittimessä niin lähti ekalla.

xantia bensa
Hakuammuntana yksi arvaus.

Tässä mielenkiintoinen case, jossa syyllinen käynnistymättömyyteen kylmässä oli hanskalokeron alla oleva ohjainyksikkö joka hoitaa ajonestoa: Xantia engine wont start - bad electric contact when cold - Solved - French Car Forum

Jos sulla palaa oranssi avaimen näköinen ajoneston valo kojelaudassa kun vika on päällä ja auto ei käynnisty, niin sitten ei ole sama vika kuin linkissä.
 
Hakuammuntana yksi arvaus.

Tässä mielenkiintoinen case, jossa syyllinen käynnistymättömyyteen kylmässä oli hanskalokeron alla oleva ohjainyksikkö joka hoitaa ajonestoa: Xantia engine wont start - bad electric contact when cold - Solved - French Car Forum

Jos sulla palaa oranssi avaimen näköinen ajoneston valo kojelaudassa kun vika on päällä ja auto ei käynnisty, niin sitten ei ole sama vika kuin linkissä.

Xanyiassa saattaa olla useampi anturi (yksi eculle, toinen mittarille). Testerin perään, niin näkee mitä arvoja ecu näkee. Testerillä tarkoitan citroenin lexiaa. Missä päin auto on? Mulla on Jyväskylässä testeri.
 
Mä maalasin prätkän navat mustaksi , pinnasta tuli tasainen ja kiiltävä vaikka pensselillä sudin.

Kestänyt nyt jo pari vuotta ja aivan kuin uudet vieläkin

IMG_20201216_170705.jpg

Kuinka kauan otti kuivua kestäväksi? Ja jäikö kovaksi vai pehmeäksi?

Tässä ootellaan nyt oisko kolmatta päivää ja tympäännyin odotteluun niin rupesin kasaamaan akselia yms paikoilleen. Hammerite ei sit kestä yhtään kosketusta näinkään pitkällä kuivatuksella. Tuli sinne ja tänne jälkiä mistä pohjamaali paistaa läpi. Onneksi laitoin alle edes bilteman ruostepohjamaalia kun se oli kovettunut vuorokaudessa hyvin mekaanista rasitusta kestäväksi...

Olisi varmaan pitänyt sittenkin sijoittaa 2k-epoksiin huoh.
 
Kuinka kauan otti kuivua kestäväksi? Ja jäikö kovaksi vai pehmeäksi?

Tässä ootellaan nyt oisko kolmatta päivää ja tympäännyin odotteluun niin rupesin kasaamaan akselia yms paikoilleen. Hammerite ei sit kestä yhtään kosketusta näinkään pitkällä kuivatuksella. Tuli sinne ja tänne jälkiä mistä pohjamaali paistaa läpi. Onneksi laitoin alle edes bilteman ruostepohjamaalia kun se oli kovettunut vuorokaudessa hyvin mekaanista rasitusta kestäväksi...

Olisi varmaan pitänyt sittenkin sijoittaa 2k-epoksiin huoh.

Lämmöllä saa nopeammin kuivaksi, mutta viikon oli noin 20c lämpötilassa jolloin oli kova pinta jo
 
Kuinka kauan otti kuivua kestäväksi? Ja jäikö kovaksi vai pehmeäksi?

Tässä ootellaan nyt oisko kolmatta päivää ja tympäännyin odotteluun niin rupesin kasaamaan akselia yms paikoilleen. Hammerite ei sit kestä yhtään kosketusta näinkään pitkällä kuivatuksella. Tuli sinne ja tänne jälkiä mistä pohjamaali paistaa läpi. Onneksi laitoin alle edes bilteman ruostepohjamaalia kun se oli kovettunut vuorokaudessa hyvin mekaanista rasitusta kestäväksi...

Olisi varmaan pitänyt sittenkin sijoittaa 2k-epoksiin huoh.
Laitoin kanssa hammeritea johonkin, 2 viikkoa 20-30c kesäkeliä ei riittänyt kuivattamaan. Ihan rapsuttelemalla lähtee. Mutta ei ole kyllä mätäpaikoista lähtenyt lohkeilemaankaan, liekö sitten kovettunut itsekseen lopullisesti
 
Oletteko vaihtaneet bensa-autoihin polttoainesuodattimia? Itse en ole ikinä. Nopean googletuksen perusteella talouden molemmissa autoissa on suodatin pumpun kanssa tankissa ja vaihtopuuha vaikuttaa väsyneeltä. Lisäksi tunnistin potentiaalisen riskin rikkoa jotain vanhoissa autossa. En ajatellut siis jatkossakaan vaihtaa, ellei ala oireilemaan. Molemmissa autoissa on poltettu ~30 000 litraa bensaa, eli kohtalainen määrä on suodattimien läpi bensaa mennyt, jos ovat alkuperäiset. Veneeseen vaihdan joka syksy vedenerotinsuodattimen, eli siitä on mennyt silloin läpi olemattomat 500-1000l. Ehä suodatinjalka kannattaisi vaihtaa sellaiseen, jossa on erillinen vesimalja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 112
Viestejä
4 619 041
Jäsenet
75 992
Uusin jäsen
Dodoo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom